DECIZIE Nr. 149 din 17 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3, art. 77
pct. 1 lit. a) si ale art. 78 lit. c) din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea
populatiei pentru aparare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 375 din 4 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3, art. 77 pct. 1 lit. a) si ale art. 78 lit. c) din Legea
nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare, exceptie ridicata de
Marius Dumitru Vitan din Bucuresti in Dosarul nr. 6.253/2004 al Judecatoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat considera ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor art. 55 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
6.253/2004, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 77 pct. 1
lit. a) si ale art. 78 lit. c) din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea
populatiei pentru aparare. Exceptia a fost ridicata de Marius Dumitru Vitan
intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata de acesta impotriva
procesului-verbal de constatare a unei contraventii prevazute de Legea nr.
46/1996.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
de lege criticate incalca art. 55 din Constitutie, potrivit caruia
"efectuarea serviciului militar nu mai este obligatorie pentru toti
cetatenii Romaniei, asa cum era in Constitutia din 1991", astfel ca
"Legea nr. 46/1996, care prevede obligativitatea efectuarii serviciului
militar de catre barbati", precum si "dispozitiile art. 3, art. 77
pct. 1 lit. a) si art. 78 lit. c) din lege" sunt neconstitutionale. In
continuare, se arata ca "serviciul militar obligatoriu, pe timp de pace,
nu mai este necesar a fi efectuat de catre toti cetatenii Romaniei care au
implinit varsta de 20 ani (inclusiv femeile)", astfel ca noile principii
constitutionale referitoare la indatoririle militare ale cetatenilor romani
urmeaza a fi reflectate intr-o lege organica care va stabili si alte forme de
pregatire a populatiei pentru aparare.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti apreciaza ca dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale. In acest sens, se arata ca in forma revizuita a
Constitutiei "nu este stipulat ca se renunta la serviciul militar
obligatoriu" si "nu se specifica nimic cu privire la obligativitatea
sau neobligativitatea indatoririlor militare", ci "se precizeaza
numai ca domeniul este reglementat de legea organica". Or, in prezent,
aceasta lege organica este Legea nr. 46/1996, care nu contravine prevederilor
constitutionale actuale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
sens in care arata ca alin. (3) al art. 55 din Constitutie invocat ca fiind
incalcat "are caracterul unei norme permisive, ceea ce inseamna ca, in
ipoteza in care legiuitorul apreciaza ca este necesar, prin lege organica, este
posibila chiar si incorporarea".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata. Se arata, in acest sens, ca textele de lege criticate nu mai sunt
in concordanta cu noile dispozitii privind apararea tarii din Constitutia
revizuita, intrucat "caracterul obligatoriu al satisfacerii serviciului
militar a disparut din Constitutie, intreaga reglementare a acestuia, inclusiv
stabilirea faptului daca el va fi sau nu obligatoriu, fiind acum de competenta
legiuitorului". Asa fiind, se apreciaza ca "in absenta unei noi legi
organice care sa stabileasca conditiile referitoare la indeplinirea
indatoririlor militare, in acord cu amendamentele aprobate prin Legea de
revizuire a Constitutiei, dispozitiile de lege criticate contravin art. 55 din
Legea fundamentala".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3, art. 77 pct. 1 lit. a) si ale art. 78 lit. c) din Legea nr. 46/1996 privind
pregatirea populatiei pentru aparare, cu modificarile si completarile
ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din
11 iunie 1996. Aceste texte de lege au urmatorul continut:
- Art. 3: "Serviciul militar este obligatoriu pentru toti barbatii,
cetateni romani, si se indeplineste in urmatoarele forme:
a) ca militari in termen;
b) ca militari cu termen redus;
c) ca rezervisti concentrati sau mobilizati.
Sunt considerati in serviciul militar si cetatenii romani, barbati si
femei, care fac parte din cadrele in activitate, elevii si studentii
institutiilor militare de invatamant si militarii angajati pe baza de contract.
Timpul cat o persoana indeplineste serviciul militar constituie vechime in
munca.";
- Art. 77 pct. 1 lit. a): "Constituie contraventii urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni, comise de catre:
1. tinerii chemati la recrutare, recrutii, executantii serviciului utilitar
alternativ sau rezervistii, pentru:
a) neprezentarea la comisia locala de recrutare-incorporare conform
ordinului de chemare, iar in cazul cand nu au primit ordin de chemare, cel mai
tarziu pana la sfarsitul anului in care implinesc varsta pentru a fi
recrutati.";
- Art. 78 lit. c): "Contraventiile prevazute la art. 77 pct. 1 se
sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
c) cu amenda de la 500.000 lei la 3.000.000 lei, cele prevazute la lit. a)
si b)."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste texte de
lege sunt contrare art. 55 din Constitutie, al carui cuprins este urmatorul:
"(1) Cetatenii au dreptul si obligatia sa apere Romania.
(2) Conditiile privind indeplinirea indatoririlor militare se stabilesc
prin lege organica.
(3) Cetatenii pot fi incorporati de la varsta de 20 de ani si pana la
varsta de 35 de ani, cu exceptia voluntarilor, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
Textele de lege criticate instituie obligativitatea serviciului militar,
categoriile de persoane supuse acestei obligatii, formele in care ea se
indeplineste, raspunderea contraventionala sau, dupa caz, infractionala, precum
si sanctiunile corespunzatoare. In esenta, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate considera ca aceste dispozitii de lege nu mai sunt in
concordanta cu prevederile art. 55 privind apararea tarii din Constitutia
revizuita.
In legatura cu aceste sustineri, Curtea constata ca Legea nr. 46/1996
privind pregatirea populatiei pentru aparare a fost adoptata sub imperiul art.
52 din Constitutia nerevizuita, text constitutional potrivit caruia serviciul militar
reprezenta o obligatie ce revenea, cu exceptiile prevazute de lege, tuturor
barbatilor, cetateni romani, care au implinit varsta de 20 de ani, acestia
putand fi incorporati pana la varsta de 35 de ani. Art. 52 din Constitutie,
devenit art. 55, aduce modificari importante in domeniul reglementat. Astfel,
art. 55 din Constitutie nu mai prevede in mod expres obligatia serviciului
militar pentru barbati, ci stabileste ca cetatenii pot fi incorporati de la
varsta de 20 de ani si pana la varsta de 35 de ani, cu exceptia voluntarilor,
in conditiile legii organice. Asadar, este in sarcina legiuitorului stabilirea
conditiilor privind indeplinirea indatoririlor militare, precum si a
persoanelor carora le revine aceasta indatorire.
In consecinta, Curtea constata ca sustinerile formulate in motivarea
exceptiei nu vizeaza aspecte de constitutionalitate, iar implicarea Curtii
Constitutionale in politica de legiferare excede competentei sale, fiind o
imixtiune in atributiile Parlamentului, prevazute de art. 61 din Constitutie,
ca unica autoritate legiuitoare a tarii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3, art. 77
pct. 1 lit. a) si ale art. 78 lit. c) din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea
populatiei pentru aparare, exceptie ridicata de Marius Dumitru Vitan din
Bucuresti in Dosarul nr. 6.253/2004 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu