DECIZIE Nr. 168 din 14 mai 2002
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 590 din 9 august 2002
Plenul Consiliului Concurentei,
I. in baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. prevederilor Regulamentului de organizare, functionare si procedura al
Consiliului Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 50 bis din 25 martie 1997;
4. prevederilor Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6
din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie
1997;
5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. plangerii formulate de catre Societatea Nationala de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. la data de 8 octombrie 1999*1), prin care aceasta
a sesizat Consiliului Concurentei faptul ca, datorita clauzei de nonconcurenta
prevazute la art. 10.2 din contractul de societate al Societatii Comerciale
"Global One Communications Romania" - S.A. (denumita in continuare
GOCR), in care Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" -
S.A. este actionara, este impiedicata sa efectueze activitati sau investitii de
capital pe piata de transmisie a datelor prin pachete, obiect de activitate al
GOCR;
7. investigatiei declansate in baza Ordinului presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 102/1999;
8. raportului de investigatie prezentat Consiliului Concurentei de catre
raportor, precum si a celorlalte piese din dosar;
9. faptului ca au fost indeplinite procedura de transmitere a raportului de
investigatie partilor implicate pentru luarea la cunostinta si formularea de
observatii si procedura de citare pentru audierea partilor in Plenul
Consiliului Concurentei, la data de 10 aprilie 2002;
10. observatiilor la raportul de investigatie, transmise Consiliului
Concurentei de catre partile implicate;
11. declaratiilor facute in timpul audierii din data de 10 aprilie 2002 de
catre reprezentantii legali ai partilor implicate, precum si a documentelor
depuse de catre partile implicate dupa audiere;
12. faptului ca a fost intrunita conditia de cvorum de minimum 7 membri
pentru ca Plenul Consiliului Concurentei sa poata delibera si decide in mod
valabil,
------------
*1) Nr. 102/01/1.032 din 6 octombrie 1999, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. RG - 1.035 din 8 octombrie 1999.
II. avand in vedere ca:
1. La data de 8 octombrie 1999 Societatea Nationala de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A.*2) (denumita in continuare Romtelecom) a depus la
Consiliul Concurentei o plangere, prin care aceasta societate a sesizat
Consiliului Concurentei faptul ca, datorita clauzei de nonconcurenta prevazute
la art. 10.2 din contractul de societate al GOCR*3), in care Romtelecom este
actionara, este impiedicata sa efectueze activitati sau investitii de capital
pe piata de transmisie a datelor prin pachete, obiect de activitate al GOCR;
astfel, Romtelecom a solicitat Consiliului Concurentei un punct de vedere
relativ la aceasta clauza de nonconcurenta din contractul de societate al GOCR,
in raport cu prevederile art. 5 din Legea nr. 21/1996.
Concret, clauza contractuala de nonconcurenta avea urmatorul continut:
"Partile isi interzic, incepand de la semnarea prezentului contract,
crearea sau participarea sub indiferent ce forma in domeniul de activitate al
societatii efective sau programate pe termen scurt, direct sau indirect in
Romania, in societati concurente celei care face obiectul prezentului contract.
Partile la prezentul contract isi interzic de asemenea sa faca concurenta,
direct sau indirect, societatii atata vreme cat vor detine actiuni ale acestei
societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie
actionari."
2. GOCR a fost infiintata, ca societate pe actiuni, la data de 1 februarie
1993, avand ca actionar majoritar firma Transpac - S.A. (99,44%). Regia
Autonoma "Romtelecom" detinea la data infiintarii GOCR 0,04% din
capitalul social. La aceeasi data (1 februarie 1993), in baza unei conventii de
cooperare incheiate intre Transpac si Regia Autonoma "Romtelecom",
Transpac a cesionat catre Regia Autonoma "Romtelecom" 48,94% din capitalul
social al GOCR.
Conform acestei conventii de cooperare Regia Autonoma
"Romtelecom" se obliga:
- sa nu intreprinda direct/indirect nici o activitate concurenta fata de
GOCR;
- sa obtina in beneficiul GOCR licentele de operator, in particular cele
relative la transmisiile de date prin pachete si serviciile cu valoare adaugata
aferente;
- sa puna la dispozitie GOCR liniile interioare pentru ca aceasta sa poata
proceda la construirea retelei sale;
- GOCR urma sa beneficieze de tratamentul clientului cel mai favorizat
pentru toate prestatiile pe care Regia Autonoma "Romtelecom" le facea
in beneficiul GOCR.*4)
Achitarea prestatiilor si a angajamentelor asumate de Regia Autonoma
"Romtelecom" se efectua de catre Transpac sub forma cedarii de
actiuni ale societatii GOCR.
Durata acestei conventii era de 10 ani de la semnare, cu posibilitatea
prelungirii in mod tacit pentru o perioada similara, in situatia in care nici
una dintre parti nu o rezilia. Pe cale de consecinta, aceasta conventie expira
la data de 1 februarie 2003, daca partile contractante nu o prelungeau in mod
tacit.
3. Ulterior, in cursul lunii ianuarie 1996, au avut loc 3 operatiuni de
cesionare de actiuni ale GOCR, in urma carora actionarul majoritar Transpac (ce
detinea 50,5% din capitalul social al GOCR) a fost inlocuit pe rand de catre
COGECOM - Franta (5 ianuarie), Atlas - Belgia (18 ianuarie) si, in final, de
catre Global One Communications Holding BV - Olanda, denumita in continuare
GOCH BV (31 ianuarie). In perioada 31 ianuarie 1996 - 5 aprilie 2001 structura
capitalului social al GOCR a fost urmatoarea:
- GOCH BV*5) - 50,5%;
- Regia Autonoma "Romtelecom" - 48,98%;
- 3 persoane fizice - 0,52% .
4. Regia Autonoma "Romtelecom" a mentionat ca datorita acestei
clauze este practic impiedicata sa efectueze activitati sau investitii de
capital pe piata de transmisie a datelor prin pachete, obiect de activitate al
GOCR, invocand prevederile art. 54 din Legea nr. 21/1996, conform carora sunt
nule de drept orice clauze contractuale ce se raporteaza la o practica
anticoncurentiala prohibita prin art. 5 din acelasi act normativ.
5. Presedintele Consiliului Concurentei, prin Ordinul nr. 102/1999, a
declansat investigatie pentru analizarea compatibilitatii acestei clauze cu
prevederile art. 5 din Legea nr. 21/1996.
6. In acest context Romtelecom a inaintat Consiliului Concurentei, la data
declansarii investigatiei pentru analiza compatibilitatii clauzei de
nonconcurenta cu prevederile art. 5 din Legea nr. 21/1996, o cerere pentru
certificarea prealabila de catre Consiliul Concurentei a neinterventiei.
Conform art. 3 alin. (1) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor
art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale
(numit in cele ce urmeaza Regulament), intitulat "Procedura de certificare
prealabila de catre Consiliul Concurentei ca nu exista temei pentru interventie
in baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege", inainte de a stabili o
intelegere, decizie de asociere sau practica concertata, agentii economici
implicati pot solicita Consiliului Concurentei o certificare prealabila ca nu
exista motiv pentru interventie in baza art. 5 alin. (1) din legea de mai sus
cu privire la comportamentul concurential preconizat.
Dupa cum rezulta din economia textului legal, o premisa esentiala pentru
certificarea neinterventiei de catre Consiliul Concurentei este aceea ca
aceasta cerere sa fie anterioara recurgerii la comportamentul concurential
respectiv. In cazul de fata clauza de nonconcurenta a operat de la momentul
infiintarii GOCR, respectiv anul 1993, iar cererea de neinterventie a fost
inaintata de catre Romtelecom la data de 8 noiembrie 1999, deci la 6 ani de la
data convenirii acesteia si la 2,5 ani de la data intrarii in vigoare a Legii
nr. 21/1996. In concluzie, nefiind indeplinita premisa esentiala ceruta de
prevederile legale pentru ca institutia Consiliului Concurentei sa poata
certifica neinterventia sa, deci sa poata parcurge pasii procedurali ulteriori
(solicitarea completarii cererii, data efectiva a cererii), Consiliul
Concurentei nu a dispus de baza legala in temeiul careia sa urmeze procedura
standard prevazuta de regulament. Mai mult, trebuie mentionat ca cererea de
certificare prealabila a neinterventiei a fost depusa de Romtelecom la data de
8 noiembrie 1999, la 30 de zile dupa depunerea la data de 8 octombrie 1999 de
catre aceeasi societate, la Consiliul Concurentei, a unui document prin care se
autodenunta ca, in calitate de actionar in GOCR, a consimtit la stipularea unei
clauze de nonconcurenta in contractul de societate al acesteia. De asemenea:
- Romtelecom a mentionat ca, datorita acestei clauze, este practic
impiedicata sa efectueze activitati sau investitii de capital pe piata de
transmisie a datelor prin pachete, obiect de activitate al GOCR;
- Romtelecom a facut apel, pe de o parte, la prevederile art. 5 din Legea
nr. 21/1996, in conformitate cu care sunt interzise orice intelegeri, exprese
sau tacite, intre agenti economici, precum si orice decizii de asociere ori
practici concertate intre acestia care au sau pot avea ca obiect/efect
denaturarea, restrangerea sau impiedicarea concurentei, si, pe de alta parte,
la prevederile art. 54 din Legea concurentei nr. 21/1996, conform carora sunt
nule de drept orice clauze contractuale ce se raporteaza la o practica
anticoncurentiala prohibita prin art. 5 din aceeasi lege;
- in autodenunt Romtelecom precizeaza: "Va rugam sa ne comunicati daca
aceasta clauza contractuala contravine Legii concurentei sau altor dispozitii
legale si, deci, daca este lovita de nulitate absoluta."
Conform art. 46 din legea mentionata, la primirea unei cereri ce denunta o
practica anticoncurentiala Consiliul Concurentei examineaza daca aceasta
prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica declansarea
unei investigatii si, in cazul in care nu prezinta temei, Consiliul o respinge
in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii. Conform aceleiasi
legi, in termenul legal de 30 de zile, deci la data de 8 noiembrie 1999,
presedintele Consiliului Concurentei, in baza notei Departamentului servicii, a
emis Ordinul nr. 108/1999, prin care a decis declansarea investigatiei in
speta.
Ulterior emiterii ordinului de mai sus, dar in aceeasi zi, Romtelecom a
inaintat o cerere pentru certificarea prealabila a neinterventiei, mentionand
in cuprinsul cererii, la capitolul "Motivul cererii", ca la data
intrarii in vigoare a clauzei de nonconcurenta nu era in vigoare Legea
concurentei, care interzice in art. 5 orice intelegeri intre agenti economici
care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea concurentei. Mai mult, in
cuprinsul acelei cereri Romtelecom invoca art. 54 din aceeasi lege, mentionand
ca nerespectarea art. 5 atrage nulitatea absoluta a clauzei contractuale
mentionate. Romtelecom a mentionat, de asemenea, ca, datorita acestei clauze,
este practic impiedicata sa efectueze activitati sau investitii de capital pe
piata de transmisie a datelor prin pachete, obiect de activitate al GOCR.
Deci Romtelecom nu a inaintat Consiliului Concurentei o cerere de
neinterventie clasica, in care sa ii dovedeasca acestuia, conform pct. 9.2 din
cap. III din Formularul de solicitare a neinterventiei, "de ce acordul nu
are ca obiect sau ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea
concurentei pe piata romaneasca". Dimpotriva, Romtelecom arata ca aceasta
clauza o impiedica "sa efectueze, sub indiferent ce forma, activitati sau
investitii de capital pe piata de transmisie a datelor prin pachete".
7. In concluzie, pe langa faptul ca nu a indeplinit conditia esentiala
ceruta de reglementarile legale de a fi prealabila, cererea Romtelecom nu a
putut fi calificata ca fiind o cerere de neinterventie, intrucat nu a avut
obiectul prevazut de dispozitiile legale, ci ca o cerere prin care denunta o
practica anticoncurentiala la care a fost parte (autodenunt). Consiliul
Concurentei a declansat investigatia in cadrul termenului legal de 30 de zile
de la data primului autodenunt al Romtelecom si nu ca urmare a celui de-al
doilea autodenunt al acesteia, facut in cadrul unei asa-numite cereri de
certificare prealabila a neinterventiei.
Aceasta asa-numita cerere de certificare prealabila a neinterventiei a fost
insa conexata cu investigatia deja declansata de catre Consiliul Concurentei in
cauza, a fost considerata ca un al doilea autodenunt al Romtelecom, care, in
plus, oferea si date suplimentare despre piata pe care activa GOCR. Din aceste
motive procedura parcursa ulterior a fost cea de investigatie.
8. Partile contractante sunt cele ce corespundeau structurii de actionariat
a GOCR existente la data intrarii in vigoare a Legii nr. 21/1996 (1 februarie
1997):
- Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.;
- Global One Communications Holding BV - Olanda (GOCH BV);
- 3 persoane fizice*6).
9. Romtelecom este controlata de societatea OTEROM Ltd - Cipru, fiind
operatorul national de telecomunicatii care detine intreaga infrastructura de
telecomunicatii; de asemenea, acesta se bucura de exclusivitate in Romania in
ceea ce priveste serviciile de voce, care se vor liberaliza la data de 1
ianuarie 2003.
10. GOCH BV este o societate de nationalitate olandeza, ce face parte din
grupul multinational Global One, fiind o filiala a Atlas Telecommunications -
S.A. - Belgia. Atlas a fost o tranzactie notificata Comisiei Europene la data
de 16 decembrie 1994, fiind o societate in comun infiintata de catre France
Telecom (50%) si Deutsche Telekom AG (50%), ambii parinti initiali ai GOCR.
Atlas este, potrivit Deciziei Comisiei Europene, instrumentul participarii
France Telecom si Deutsche Telekom AG intr-o a doua tranzactie, in care acestia
doi impreuna cu Sprint Corporation - S.U.A. (cel de-al treilea parinte initial
al GOCR) au creat o societate - joint venture - denumita initial Phoenix si la
data notificarii acestei a doua tranzactii la Comisia Europeana, 29 iunie 1995,
redenumita de catre parti Global One.
Global One deserveste piata mondiala a afacerilor, a consumatorilor si a
operatorilor, cu precadere companii multinationale cu furnizorii,
distribuitorii si clientii lor.
11. GOCR a fost infiintata pe o durata de 99 de ani. GOCR are ca obiect
principal de activitate dezvoltarea in Romania a unei retele publice de
transmisie a datelor prin pachete si a serviciilor cu valoare adaugata
aferente,
------------
*2) Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti; nr. de
inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/8.926/1997.
*3) Sediul social: bd. Dimitrie Pompei nr. 9 - 9A, sectorul 2, Bucuresti,
cod 72326; nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului:
J/40/9.171/1993.
*4) Atat GOCR, cat si Romtelecom au mentionat ca aceasta prevedere nu s-a
aplicat, relatiile dintre cei doi operatori realizandu-se in conditii
comerciale normale.
*5) Sediul: Olanda, Hoofddorp, Strawinskylaan 2001, 1077zz, Amsterdam; nr.
de inregistrare la Registrul comertului din Amsterdam: 33276922.
*6) Stanovici Michel, Donald Parker, Robert Givens.
III. Analiza clauzei de nonconcurenta
12. Clauza de nonconcurenta poate fi abordata fie ca o restrictionare
auxiliara unei concentrari economice (crearea unei societati in comun
concentrative - joint venture), fie ca practica susceptibila a afecta
concurenta, supusa prevederilor art. 5 alin. (1) si (6) din Legea nr. 21/1996.
Datorita sustinerilor contradictorii ale celor doua parti implicate,
respectiv:
- GOCH BV a sustinut ca noua societate - GOCR - este o societate in comun
concentrativa, deci operatiunea de infiintare a acesteia este o operatiune de
concentrare economica*7). Fiind operatiune de concentrare economica, clauza de
nonconcurenta este o restrictie auxiliara si deci exceptabila;
- Romtelecom a sustinut ca nu exista un control in comun asupra noii societati,
ci un control unic exercitat de catre GOCH BV*8). In consecinta, operatiunea de
infiintare a GOCR nu este concentrare economica, iar clauza de nonconcurenta nu
este o restrictie auxiliara acesteia, ci o intelegere ce afecteaza concurenta,
cazul a necesitat o analiza detaliata a formei de control ce se exercita de
catre cele doua societati-mama asupra GOCR, pentru a stabili modalitatea de
abordare a clauzei de nonconcurenta: restrictie auxiliara unei operatiuni de
concentrare economica sau intelegere susceptibila a afecta concurenta.
13. Evaluarea clauzei de nonconcurenta in cazul societatilor in comun
concentrative. Restrictionare auxiliara
Pentru ca obligatia de nonconcurenta impusa actionarilor GOCR sa poata fi
analizata ca o restrictie auxiliara, operatiunea de infiintare a GOCR trebuie
sa fie una de concentrare economica, cu alte cuvinte societatea in discutie sa
fi fost infiintata ca societate in comun concentrativa.
Conform prevederilor Regulamentului privind autorizarea concentrarilor
economice, o operatiune de asociere constituie o concentrare economica daca
indeplineste in mod cumulativ 3 conditii:
- existenta controlului in comun;
- autonomia structurala a societatii in comun;
si
- societatea in comun sa nu aiba ca obiect sau ca efect coordonarea
comportamentului concurential al societatilor-mama.
14. Controlul in comun, exercitat pe baze legale sau de facto, se poate
realiza:
14.1. prin egalitatea in drepturile de vot sau la numirea organelor de
conducere;
14.2. prin drepturile de veto conferite actionarilor minoritari;
14.3. prin exercitarea obisnuita a drepturilor de vot, atunci cand
actionarii care detin impreuna majoritatea drepturilor de vot ajung la un acord
privind exercitarea acestora in mod concertat.
15. In cazul de fata situatia actionariatului GOCR, valabila pana la data
de 5 aprilie 2001, data retragerii Romtelecom din GOCR, s-a prezentat astfel:
- GOCH BV - 50,5%;
- Romtelecom - 48,98%;
- 3 persoane fizice - 0,52% .
In statutul GOCR, la art. 11 se prevede ca fiecare actiune da dreptul la
vot si la reprezentare in adunarile generale ale actionarilor in conditiile
legale si statutare (adica proportional cu cota de participare la capitalul
social). De asemenea, conform art. 14 alin. 2 si 3 din statut, pentru a putea
delibera valabil adunarea generala a actionarilor ordinara trebuie sa fie
compusa dintr-un numar de actionari reprezentand cel putin jumatate din
capitalul social; la a doua convocare nu este necesar nici un cvorum. Adunarea
generala a actionarilor ordinara statueaza in toate cazurile cu majoritatea
voturilor actionarilor prezenti sau reprezentati. Deci, pentru a putea delibera
valabil este necesar si suficient numai votul actionarului majoritar - GOCH BV
(50,5% din capitalul social).
Ca atare, egalitatea in drepturile de vot nu poate fi pusa in discutie,
deciziile in cadrul adunarii generale a actionarilor luandu-se de catre
actionarii GOCR proportional cu cota de participare la capitalul social.
16. In ceea ce priveste egalitatea la numirea organelor de conducere, s-au
stabilit urmatoarele:
- Consiliul de administratie al GOCR este compus din 5 membri, dintre care
3 erau numiti de GOCH BV, iar 2 de Romtelecom;
- GOCH BV numea 2 directori, tehnic si economic, iar Romtelecom numea un
director, pe cel comercial.
Rezulta deci ca nu exista egalitate intre cei doi actionari ai GOCR la
numirea organelor de conducere.
17. Referitor la drepturile de veto, de esenta acestora este faptul ca
dreptul de veto inseamna dreptul unui anumit actionar de a se putea opune
luarii unei decizii de catre un alt actionar; exercitarea unui drept de veto
rezida intr-o situatie de blocaj la nivelul societatii controlate, blocaj care
nu se poate solutiona decat daca cei doi actionari ajung la un compromis, la o
solutie comuna.
In cazul de fata Romtelecom nu a beneficiat de drepturi de veto; daca ar fi
existat, aceste drepturi de veto ar fi fost prevazute in actele constitutive
ale GOCR, care insa nu contin nici o referire la un eventual drept de veto al
Romtelecom sau la faptul ca anumite decizii se pot lua numai cu aprobarea
Romtelecom.
In concluzie, ipoteza controlului in comun bazat pe eventualele drepturi de
veto ale Romtelecom este exclusa.
18. In ceea ce priveste ipoteza unui control in comun de facto asupra GOCR,
aceasta forma de control se putea materializa in existenta unei intelegeri
tacite intre actionarii GOCH BV si Romtelecom de a vota in mod concertat -
gentlemen's agreement. GOCH BV a sustinut existenta acestei gentlemen's
agreement incheiate cu Romtelecom. Cea de-a doua parte a acestei intelegeri
tacite, Romtelecom, a negat insa existenta acestei gentlemen's agreement tacite
si a sustinut, prin adresa directorului general Vassilios Tsakoniatis, ca
"rezulta ca Global One, in calitatea sa de actionar majoritar, isi poate
impune controlul prin exprimarea majoritatii in luarea deciziilor. Prin urmare,
tipul de control ce se exercita asupra GOCR este cel de control unic exercitat
de catre GOCH BV".
Mai mult, analizand procesele-verbale ale Adunarii generale a actionarilor
GOCR, a reiesit ca, atunci cand au existat divergente cu privire la o anumita
decizie, iar GOCH BV, in calitatea sa de actionar majoritar, a dorit sa isi
impuna parerea, a reusit tocmai datorita exercitarii majoritatii drepturilor de
vot. Elocvent in acest context este faptul ca, in cadrul Adunarii generale
ordinare a actionarilor GOCR din data de 12 aprilie 2000, conform
procesului-verbal, la cel de-al patrulea punct de pe ordinea de zi,
"revizuirea anuala a salariilor/indemnizatiilor echipei de
conducere", reprezentantul GOCR a recomandat majorarea salariilor echipei
de conducere a societatii.
Reprezentantul Romtelecom a ridicat obiectii la acest punct, cerand o
amanare a deciziei cu privire la acest aspect.
Rezolutia in discutie a fost supusa la vot, actionarii aproband cu
majoritate de voturi modificarea salariilor echipei de conducere.
Referitor la cel de-al cincilea punct de pe ordinea de zi, majorarea
indemnizatiilor cenzorilor, reprezentantul Romtelecom a reiterat pozitia
exprimata anterior in sensul amanarii unei decizii cu privire la acest aspect.
Cu toate acestea, actionarii au aprobat cu majoritate de voturi o majorare
medie a indemnizatiei cenzorilor.
In concluzie, decizia s-a luat cu majoritatea voturilor, deci a apartinut
GOCH BV.
19. Celelalte argumente invocate de GOCH BV in favoarea existentei unui
control in comun asupra GOCR au fost urmatoarele:
- fiind infiintata ca raspuns la o licitatie internationala lansata de
Guvernul Romaniei pentru constituirea unei retele publice de date si furnizand
servicii Ministerului Afacerilor Externe si Ministerului Finantelor Publice,
statul roman a urmarit ca aceste servicii sa nu fie furnizate de o companie
exclusiv privata, ci de una in care sa fie prezent si asupra careia sa exercite
un anumit control.
In acest context, raportul de investigatie a retinut ca la data infiintarii
GOCR "Romtelecom" (deci statul roman, la acea data Romtelecom fiind
regie autonoma) detinea un numar de 40 de actiuni, reprezentand 0,04% din
capitalul social al GOCR. Cesionarea catre Romtelecom a 48,94% din actiunile
GOCR s-a realizat in baza unei conventii de cooperare, prin care Romtelecom
si-a asumat obligatii suplimentare fata de cele prevazute in contractul de
societate initial al GOCR;
- Romtelecom avea dreptul sa numeasca presedintele consiliului de
administratie (CA) si directorul comercial al societatii.
Raportul de investigatie a retinut ca presedintele CA nu beneficiaza de vot
preponderent in cadrul procedurii de votare in CA*9). Mai mult, conform art. 7
pct. 7.2 din contractul de societate al GOCR, Romtelecom numea directorul
comercial, iar partea straina numea directorul economic si pe cel tehnic. GOCH
BV a sustinut ca partea comerciala a activitatii societatii se afla sub
controlul Romtelecom, lucru inexact intrucat deciziile privind administrarea si
conducerea societatii se iau in cadrul adunarii generale a actionarilor si CA,
unde GOCH BV era majoritara;
- intrucat Romtelecom a pus la dispozitie GOCR infrastructura specifica,
iar partenerul strain a adus echipamentele, tehnica si know-how, rezulta
intentia lor de a lucra impreuna si de a coopera in noua societate.
Raportul de investigatie a retinut ca acest lucru este posibil nu doar in
cazul societatilor in comun, ci si in cazul societatilor in care exista un/unii
actionar/actionari majoritar/majoritari si unii actionari minoritari -
actionarii majoritari conlucreaza cu cei minoritari pentru a asigura succesul
societatii infiintate, acesta fiind practic scopul oricarei asocieri. De
asemenea, chiar GOCR a declarat ca "nu a beneficiat de nici o facilitate
acordata de actionarul Romtelecom. Toate relatiile comerciale pe care le-am
avut cu acest actionar au fost stabilite pe baze comerciale neutre, obiective,
fiind tratati in mod similar cu ceilalti parteneri de afaceri ai acestei
societati. Existenta unui tratament nepreferential, neprivilegiat, aplicat noua
de catre Romtelecom rezulta cu claritate din copiile contractelor incheiate
intre societatea noastra si Romtelecom".
Avand in vedere aceste aspecte, rezulta ca infrastructura de
telecomunicatii aflata in posesia Romtelecom a fost pusa la dispozitie GOCR in
aceleasi conditii ca si celorlalte societati care au solicitat accesul la
aceasta infrastructura;
- GOCH BV a afirmat ca planul de afaceri al GOCR a fost votat de
Romtelecom.
Raportul de investigatie a retinut ca acesta nu este un element pentru a
considera ca forma de control exercitat asupra GOCR este aceea de control in
comun. Daca Romtelecom ar fi avut drept de veto asupra adoptarii planului de
afaceri, deci daca in lipsa acordului Romtelecom planul de afaceri nu ar fi
putut fi adoptat, atunci controlul exercitat asupra GOCR ar fi fost control in
comun, conform prevederilor Regulamentului privind autorizarea concentrarilor
economice;
- GOCH BV a invocat jurisprudenta Comisiei Europene, deciziile invocate
fiind insa nerelevante in speta, intrucat au ca obiect incheierea unui acord intre
actionarul minoritar si cel majoritar, in baza caruia acestia exercita
controlul in comun asupra noii entitati, ceea ce nu a fost cazul in speta;
- GOCH BV a invocat paragraful 34 din Nota Comisiei Europene cu privire la
notiunea de concentrare economica din anul 1995, denumita in continuare Nota,
conform caruia "In cazul in care se infiinteaza o noua societate mixta,
spre deosebire de achizitionarea unui actionariat minoritar intr-o societate
deja existenta, exista o mai mare probabilitate ca societatile mama sa
realizeze o politica comuna prestabilita [...]".
Fata de acest aspect s-a retinut:
- aceasta Nota a fost modificata de Comisia Europeana in anul 1998;
- acest text instituie o prezumtie simpla: "exista o mai mare
probabilitate", situatie in care, conform normelor de procedura, simpla
prezumtie trebuie coroborata cu alte probe pe care GOCH BV nu le-a adus in
cauza;
- aceasta prevedere, mentionata la paragraful 34 din Nota, trebuie insa
coroborata cu prevederea de la paragraful 19 din cadrul aceluiasi capitol,
conform careia: "Controlul in comun exista atunci cand doi sau mai multi
agenti economici sau persoane au posibilitatea de a exercita o influenta
decisiva asupra unui alt agent economic. Influenta decisiva in acest sens inseamna
puterea de a bloca actiunile care determina comportamentul comercial strategic
al unui agent economic. Spre deosebire de controlul unic, care confera unui
agent economic specific puterea de a determina deciziile strategice cu privire
la un agent economic controlat, controlul in comun este caracterizat de
posibilitatea unei situatii de blocaj ce rezulta din puterea a doua sau mai
multor societati mama de a respinge deciziile strategice propuse de una dintre
ele. Inseamna, deci, ca acesti actionari trebuie sa ajunga la o intelegere
comuna in determinarea politicii comerciale a societatii pe care au
infiintat-o."
In cazul de fata, avand in vedere si declaratiile Romtelecom din cadrul
sedintei de audiere, chiar daca Romtelecom s-ar fi opus adoptarii unei decizii,
opinia GOCH BV ar fi prevalat, datorita detinerii majoritatii drepturilor de
vot si a exercitarii acestora in mod obisnuit (lucru care de altfel s-a si
intamplat).
In concluzie, ipoteza unui control in comun de facto asupra GOCR exercitat
de catre Romtelecom si GOCH BV nu a putut fi retinuta.
20. Intrucat cele 3 conditii: control in comun, autonomie structurala si
necoordonarea comportamentului concurential al societatilor mama trebuie
indeplinite cumulativ pentru a fi in prezenta unei societati in comun, iar in
cazul de fata conditia controlului in comun nu este indeplinita, analizarea
celorlalte doua conditii nu a mai prezentat interes pentru scopurile raportului
de investigatie. Concluzia a fost aceea ca actionarul majoritar GOCH BV a
exercitat controlul unic asupra GOCR. Prin urmare, GOCR nu este o societate in
comun concentrativa. GOCR nefiind o societate in comun concentrativa, clauza de
nonconcurenta nu a putut fi analizata ca restrictie auxiliara unei concentrari
economice.
21. Analizarea operatiunii de asociere a GOCH BV si Romtelecom si,
implicit, a clauzei de nonconcurenta, ca intelegere intre doi agenti economici
supusa prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996.
Pentru a cadea sub incidenta art. 5 alin. (1) din legea mentionata o
intelegere intre doi agenti economici trebuie sa aiba ca obiect sau sa poata
avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata
romaneasca.
22. Pentru a incadra o anumita situatie in dispozitiile acestui articol
este necesara indeplinirea cumulativa a 3 conditii:
- existenta unei intelegeri;
- intelegerea sa fie intre doi sau mai multi agenti economici;
- intelegerea sa aiba ca obiect sau sa poata avea ca efect restrangerea,
impiedicarea ori denaturarea concurentei.
Intrucat primele doua conditii erau indeplinite, cea de-a treia conditie a
necesitat analiza faptului daca cele doua societati mama ale GOCR, respectiv
GOCH BV si Romtelecom, erau potential concurente.
23. In legislatia romaneasca, ca de altfel si in legislatia comunitara, nu
s-a precizat ca afectarea concurentei trebuie sa fie semnificativa. In ceea ce
priveste jurisprudenta comunitara, parte a acquisului comunitar pe care, in
cadrul procesului de integrare europeana, Romania va trebui sa o preia, Curtea
Europeana de Justitie a statuat ca "o intelegere este capabila sa afecteze
comertul dintre statele membre daca, pe baza tuturor factorilor obiectivi, de
drept si de fapt, este posibil a se prevedea cu un grad suficient de probabilitate
ca poate influenta, direct sau indirect, acum ori in viitor, tipul de comert
dintre statele membre intr-o asemenea masura, incat ar putea sa impiedice
atingerea obiectivului crearii unei singure piete intre statele membre".
Orice incalcare a regulilor de concurenta este de natura sa afecteze
"atingerea obiectivului crearii unei singure piete".
24. Ridicarea unui obstacol in calea intrarii pe o anumita piata a unor noi
actori, care ar creste gradul de concurenta pe piata respectiva, reprezinta o
aplicatie particulara a acestui criteriu. Comisia Europeana a stabilit ca
infiintarea unei societati in comun avand ca obiect prestarea serviciului de
paging interconectat pentru piata nationala irlandeza, de catre compania
nationala de telecomunicatii si unul dintre liderii mondiali in domeniul
telefoniei mobile, poate constitui un obstacol pentru potentiali concurenti si,
in consecinta, constituie o restrictionare a concurentei care intra sub
incidenta art. 81 alin. (1) din Tratat (fost art. 85 alin. 1)*10).
Mergand pe aceasta interpretare, ceea ce s-a demonstrat in raportul de
investigatie a fost ca prin clauza de nonconcurenta din contractul de societate
al GOCR a fost afectata concurenta pe piata transmisiei de date, prin aceea ca
s-a impiedicat intrarea pe piata in mod independent a celor doua societati mama
ale GOCR.
25. Raportul de investigatie a analizat daca cele doua societati mama ale
GOCR, parti intr-o alta societate, sunt potential concurente, pe baza
criteriilor sugerate de catre Comisia Europeana in anul 1983. Comisia a
mentionat ca ponderea acordata fiecaruia dintre criterii variaza de la caz la
caz. Principalul aspect ce se ia in considerare este acela daca, avand in
vedere toate circumstantele relevante in cauza, partile unei asocieri ar fi de
asteptat in mod rezonabil sa intre pe piata individual, deci sa furnizeze in
mod individual, si nu prin asociere, serviciile ce sunt furnizate de catre
societatea pe care respectivele parti au infiintat-o. In esenta, criteriile
sugerate de Comisia Europeana vizeaza: accesul la inputuri, capacitatea de a
presta serviciul respectiv in mod individual, si nu prin asociere, capacitatea
de a vinde (fiecare parte are acces la canalele de distributie necesare pentru
serviciul pe care il furnizeaza actualmente societatea in care firmele s-au
asociat) si factorul de risc (asumarea de catre fiecare dintre parti a riscului
tehnic si financiar pe care il presupune furnizarea serviciului in mod
individual, si nu prin intermediul asocierii).
Aceste criterii urmeaza sa se aplice atat pietei geografice, cat si pietei
produsului pe care activeaza societatea ai carei actionari se presupune ca sunt
potentiali concurenti.
Daca infiintarea noii societati este calea aleasa de societatile mama
pentru a-si extinde activitatile pe o noua piata a produsului, cea mai
importanta intrebare este aceea daca ele deja opereaza pe o piata a produsului
invecinata cu piata pe care activeaza societatea fiica, fapt ce le-ar
indreptati sa intre pe noua piata in mod independent, si nu prin asociere.
26. In cazul de fata cele doua societati mama ale GOCR, care si-au asumat
reciproc obligatia de nonconcurenta fata de societatea nou-creata, au
activitati semnificative pe piete invecinate cu piata GOCR; aceste piete sunt
cele ale serviciilor de telefonie fixa si mobila, pe care ambele societati mama
sunt prezente fie direct, fie prin intermediul unor filiale sau al altor
societati din cadrul grupului din care fac parte. Aceste piete au o importanta
semnificativa comparativ cu piata societatii nou-create GOCR.
Romtelecom este operatorul national de telecomunicatii din Romania, care
beneficiaza de exclusivitate in ceea ce priveste telefonia fixa in Romania si
este unicul detinator al infrastructurii de telecomunicatii din Romania, pe
care o inchiriaza societatilor ce activeaza pe piata transmisiei de date. Dupa
privatizare, decembrie 1998, societatea care detine controlul asupra Romtelecom
este OTEROM, ce are ca actionar firma OTE - Grecia. Aceasta companie a
instalat*11) si opereaza mai multe retele pentru furnizarea serviciilor de
transmisiuni date, conectivitate si acces pe teritoriul Greciei si este
actionarul principal (peste 80% din capitalul social) al companiei OTENET, ce
furnizeaza servicii Internet pe teritoriul Greciei.
Totodata, GOCH BV a fost infiintata*12) ca societate in comun de catre
France Telecom, Deutsche Telekom si Sprint ca un "vehicul" prin care
acestea sa patrunda pe piata europeana a serviciilor de comunicatii de date,
serviciilor cu valoare adaugata si Internet. Ulterior Deutsche Telekom si
Sprint s-au retras, iar France Telecom (denumita in cele ce urmeaza FT) a ramas
unicul actionar. Pana la liberalizarea pietei de telecomunicatii din Franta, ce
a avut loc la 1 ianuarie 1998, FT a fost operatorul national de telecomunicatii
din Franta.
GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) este prezenta pe piata definita in
speta in calitate de actionar majoritar si detinator al controlului unic asupra
GOCR. Dar FT este prezenta pe piata romaneasca de telecomunicatii si prin
intermediul Societatii Comerciale "MobilRom" - S.A.*13). Desi GOCR a
mentionat*14) ca nu a existat interes din partea societatii mame straine sau a
oricarei alte societati straine din cadrul grupului FT din care aceasta face
parte de a intra pe piata relevanta romaneasca pe cont propriu sau printr-un
alt parteneriat, s-a demonstrat ca Societatea Comerciala "MobilRom" -
S.A, societate membra a grupului FT, a solicitat si a obtinut Licenta pentru
instalarea, operarea si intretinerea unei retele nationale publice pentru
comunicatii date, dar nu a desfasurat activitate de transmisii date datorita
clauzei de nonconcurenta - subiect al analizei. In acest context, fiind
cunoscuta opinia Romtelecom de a pune capat acestei clauze, rezulta ca exista un
interes si din partea celeilalte societati mama - FT de a intra pe piata
relevanta si printr-o alta societate comerciala, "MobilRom" - S.A.
Pe de alta parte, Romtelecom in noua sa structura de actionariat, deci cu
firma greceasca OTE detinatoare a controlului, si in calitate de operator
national de telecomunicatii are potentialul de a intra pe piata transmisiei de
date si a serviciilor Internet. Romtelecom a precizat in acest sens*15) ca
intentioneaza sa investeasca in cursul unui an 24 de milioane de dolari S.U.A.,
in vederea dezvoltarii propriei retele de date, fapt ce ar contribui la
dezvoltarea concurentei pe piata romaneasca a transmisiei de date (9 milioane
dolari S.U.A. pentru modernizarea infrastructurii existente in tehnologia de
comutare de pachete ATM etc.).
27. Afirmatia GOCR*16) potrivit careia Romtelecom nu are resursele
financiare necesare nu a putut fi asadar retinuta. De asemenea, nici afirmatia
GOCR potrivit careia Romtelecom nu are personal calificat pentru a presta
servicii in domeniu si nici nu dispune de echipamente, experienta (decat cea
castigata in calitate de actionar al GOCR) si know-how nu poate fi retinuta
decat pentru perioada 1997 - 1998 (decembrie), data privatizarii Romtelecom.
Ulterior privatizarii Romtelecom dispune de echipamente, experienta si know-how
prin intermediul societatii mama OTE, care a instalat si opereaza retele pentru
furnizarea serviciilor de transmisiuni date, conectivitate si acces pe
teritoriul Greciei: Hellaspac I si II (servicii X25, FR), Hellascom (linii
inchiriate digitale), servicii de tip ATM.
28. Deci, uzand de toate acestea Romtelecom putea imbunatati mediul
concurential daca nu ar fi fost tinut de obligatia de nonconcurenta din
contractul de societate al GOCR. Este adevarat ca poate nu ar fi fost un
concurent de talia GOCR, care are 8 ani de experienta pe piata romaneasca, dar
acesta nu este un motiv suficient pentru a impiedica intrarea Romtelecom, deci
a unui nou actor, pe piata transmisiei de date si a serviciilor Internet.
In concluzie, GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si Romtelecom (OTE)
erau potentiali concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile
mama - in domenii similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru
a intra pe piata relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o
imbunatatire a mediului concurential.
Prin urmare, fiind potentiali concurenti, decizia lor de a se asocia intr-o
noua societate in care acestia coopereaza afecteaza concurenta si cade sub
incidenta art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996.
Potrivit principiului accesorium sequitur principale si intelegerea de
nonconcurenta dintre GOCH BV si Romtelecom cade sub incidenta art. 5 alin. (1)
din legea mentionata. Referitor la acest aspect, dar cu mentiunea ca in
discutie a fost crearea unei societati in comun, Comisia Europeana a stabilit
ca infiintarea unei societati ce avea ca obiect prestarea serviciului de paging
interconectat pentru piata nationala irlandeza, de catre compania nationala de
telecomunicatii si unul dintre liderii mondiali in domeniul telefoniei mobile,
poate constitui un obstacol pentru potentialii concurenti si, in consecinta,
constituie o restrictionare a concurentei, intrand sub incidenta art. 85 alin.
(1) din Tratatul de la Roma (actualul art. 81 alin. 1)*17). De asemenea, in
cazul BT/MCI, Comisia Europeana a considerat ca infiintarea de catre operatorul
national de telecomunicatii din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de
Nord (BT) si una dintre cele mai mari companii de telecomunicatii din Statele
Unite ale Americii (MCI) a unei societati al carei obiect de activitate consta
in furnizarea de servicii de telecomunicatii globale cade sub incidenta art. 85
din Tratatul de la Roma, intrucat societatile mama sunt si vor continua sa fie
si in viitor cel putin concurenti potentiali pe pietele relevante in discutie.
Mentionam ca societatile mama si-au asumat obligatia de nonconcurenta fata de
noua societate infiintata. Comisia Europeana a retinut ca societatile mama nu
au demonstrat ca infiintarea noii societati este singurul obiectiv urmarit de
catre acestea, pentru a intra si a ramane pe pietele relevante in cauza,
deoarece ambele companii au activitati substantiale in domenii similare si au
capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata relevanta in nume
propriu. In plus, datorita crearii noii societati, este putin probabil ca
vreuna dintre companiile mama sa dezvolte un set similar de produse pentru a-l
folosi pe piata relevanta in nume propriu. Pentru aceste motive Comisia Europeana
a stabilit ca infiintarea noii societati cade sub incidenta art. 85 din
Tratat*18).
29. Conditiile prevazute de art. 5 alin. (2) si (4) din Legea nr. 21/1996
pentru a putea beneficia de dispensa sunt:
- partile sa solicite acest beneficiu, intrucat o exceptare nu se acorda in
mod automat;
- partile sa dovedeasca ca efectele pozitive ale practicii prevaleaza
asupra celor negative ce rezulta din restrangerea concurentei.
In cazul de fata, chiar daca practica in cauza era anterioara intrarii in
vigoare a Legii nr. 21/1996, partile erau obligate, conform art. 2 alin. (1)
lit. b) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale, sa o notifice
Consiliului Concurentei la data intrarii in vigoare a acestei legi:
"Pentru intelegerile, deciziile de asociere sau practicile concertate,
anterioare sau posterioare intrarii in vigoare a legii care intra sub incidenta
interdictiei prevazute la art. 5 alin. (1) din lege [...], se va proceda dupa
cum urmeaza:
b) pentru a obtine dispensa in cazurile individuale de intelegeri, decizii
de asociere ori practici concertate, in conditiile prevederilor art. 5 alin.
(2) din lege, agentii economici [...] interesati vor solicita Consiliului
Concurentei dispensa in conditiile prezentului regulament.
(2) Neobservarea prevederilor alin. (1) nu excepteaza intelegerile,
deciziile de asociere si practicile concertate de la interdictia stabilita prin
art. 5 alin. (1) din lege, iar agentii economici in cauza vor fi supusi
sanctiunilor prevazute de aceasta, chiar daca respectivele acorduri [...] ar
indeplini conditiile de exceptare individuala ori s-ar incadra intr-o categorie
exceptata."
30. Reglementarea romaneasca in ceea ce priveste acordarea dispensei - art.
5 alin. (2) si (4) din Legea nr. 21/1996 si art. 2 alin. (1) lit. b) din
regulamentul de mai sus - este similara reglementarii comunitare, si anume art.
7 - 8 din Reglementarea nr. 17 a Consiliului (1)*19), din 6 februarie 1962, prima
reglementare pentru aplicarea art. 85 si 86 din Tratat, modificata si
completata prin Reglementarea nr. 59 (2)*20), Reglementarea nr. 118/63/CEE
(3)*21) si prin Reglementarea (CEE) nr. 2.822/71(4)*22):
"Intelegerile, deciziile si practicile concertate avute in vedere la
art. 85 paragraful 1 din Tratat, intervenite dupa intrarea in vigoare a
prezentului regulament si in profitul carora persoanele interesate doresc sa se
prevaleze de dispozitiile art. 85 paragraful 3 trebuie sa fie notificate la
Comisie. Atat timp cat nu sunt notificate, nu poate fi pronuntata nici o
decizie de aplicare a art. 85 paragraful 3 (nn - similar art. 5 alin. (2) din
Legea nr. 21/1996).
Daca unele intelegeri, decizii si practici concertate existente la data
intrarii in vigoare a prezentului regulament si notificate in cadrul termenelor
prevazute la art. 5 paragraful 1 nu indeplinesc conditiile de aplicare de la
art. 85 paragraful 3 din Tratat si daca intreprinderile si asociatiile de
intreprinderi interesate le pun capat sau le modifica in asa fel incat nu mai
intra sub interdictia prevazuta la art. 85 paragraful 1 sau daca indeplinesc
conditiile de aplicare a art. 85 paragraful 3, interdictia prevazuta la art. 85
paragraful 1 se aplica numai pentru perioada stabilita de Comisie.
O decizie a Comisiei in aplicarea frazei precedente nu poate fi pusa in
fata intreprinderilor si asociatiilor de intreprinderi care nu si-au dat in mod
expres acordul la notificare."
31. In concluzie, beneficiul exceptarii individuale (dispensa) se acorda la
cererea partilor implicate, carora le incumba sarcina probei in ceea ce
priveste indeplinirea conditiilor stabilite la art. 5 alin. (2) din Legea nr.
21/1996. Consiliul Concurentei nu poate acorda dispensa din oficiu. In cazul de
fata Consiliul Concurentei a manifestat clementa si a solicitat punctul de
vedere atat GOCH BV*23), cat si Romtelecom referitor la obtinerea unei
dispense, avand in vedere si Reglementarea Consiliului European nr. 17/1962,
conform careia interdictia prevazuta la art. 85 paragraful 1 - corespondentul
art. 5 alin. (1) din legea romaneasca - se va aplica pentru o anumita perioada,
care va fi stabilita de Comisia Europeana.
32. Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.,
fiind cea care a solicitat, in temeiul art. 54 din Legea nr. 21/1996,
declararea nulitatii clauzei de nonconcurenta, ca raportandu-se la o practica
anticoncurentiala, nu a fost de acord*24). Au fost retinute urmatoarele aspecte
legate de atitudinea Romtelecom:
- Romtelecom era parte implicata in contractul ce continea clauza de
nonconcurenta susceptibila a incalca prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr.
21/1996, deci isi daduse acordul, in calitate de actionar, la stipularea
acestei clauze in contractul de societate al GOCR; Romtelecom, ca parte
implicata, putea solicita Consiliului Concurentei o dispensa, proband efectele
benefice ale acestei clauze si necesitatea introducerii ei in contractul de
societate al GOCR; solicitand Consiliului Concurentei anularea clauzei in
discutie, Romtelecom a recunoscut implicit ca aceasta este anticoncurentiala si
si-a asumat riscul incalcarii prevederilor Legii nr. 21/1996 atunci cand,
eventual, ar fi putut beneficia de o exceptare;
- desi pare de neinteles, acest comportament al Romtelecom este explicabil
prin schimbarea, in raport cu momentul semnarii contractului de societate al
GOCR (si deci momentul asocierii cu Transpac, devenita ulterior GOCH BV),
februarie 1993, a structurii actionariatului Romtelecom, in urma privatizarii
acestei societati. Postprivatizare cel care exercita controlul asupra
Romtelecom nu mai este statul roman, ci compania greceasca OTEROM Ltd, care a
preluat Romtelecom cu toate contractele in derulare la acel moment, implicit si
cu contractul ce contine clauza de nonconcurenta in discutie. Intrucat,
potrivit dreptului comun in materie, OTEROM Ltd era obligat sa respecte acest
contract, desi practic nu a consimtit la semnarea lui (nefiind actionar
Romtelecom la acea data) si, pe de alta parte, avand ca actionar firma OTE,
principalul operator de telecomunicatii din Europa de Sud-Est, care dorea sa
intre si in Romania pe piata transmisiei de date, modalitatea posibila prin
care ar fi putut pune capat obligatiei de nonconcurenta era anularea clauzei ca
fiind anticoncurentiala si, prin aceasta, asumarea implicita a riscului de a fi
sanctionat.
33. GOCH BV, desi si-a mentinut pozitia ca prin clauza in discutie nu se
aducea atingere concurentei, si-a manifestat disponibilitatea pentru efectuarea
unei cereri de dispensa, dar a argumentat necesitatea existentei acestei clauze
in contractul de societate al GOCR prin incapacitatea Romtelecom de a intra in
nume propriu pe piata, in situatia in care, potrivit reglementarilor legale in
materie, ar fi trebuit sa probeze faptul ca efectele benefice ale clauzei de
nonconcurenta prevaleaza asupra celor negative rezultate din restrangerea
concurentei.
34. In concluzie, din motive de ordin procedural:
- lipsa acordului Romtelecom, deci al uneia dintre partile implicate; si
- lipsa argumentarii efectelor benefice ale clauzei,
operatiunea de infiintare a societatii GOCR si, pe cale de consecinta, clauza
de nonconcurenta nu au putut sa beneficieze de exceptarea prevazuta la art. 5
alin. (2) din Legea nr. 21/1996.
------------
*7) Anexele nr. 2 si 6 la raportul de investigatie.
*8) Anexa nr. 21 la raportul de investigatie.
*9) Art. 7 pct. 7.1 lit. b) din Contractul de societate al GOCR.
*10) Commission Decision of 18 October 1991 relating to a proceeding
pursuant to article 85 of the EEC Treaty (IV/32.737 - Eirpage).
*11) Adresa Romtelecom nr. 102/01/223/14.02.2001, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 - 270/14.02.2001.
*12) Punct de vedere GOCR, inregistrat la Consiliul Concurentei cu nr. V2 -
12/8.01.2001.
*13) Sediu: Bucuresti, Calea Dorobantilor nr. 135 - 145, sectorul 1.
*14) Punct de vedere GOCR, inregistrat la Consiliul Concurentei cu nr. V2 -
12/8.01.2001.
*15) Adresa Romtelecom nr. 102/01/223/14.02.2001, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 - 270/14.02.2001.
*16) Punct de vedere GOCR, inregistrat la Consiliul Concurentei cu nr. V2 -
12/8.01.2001.
*17) Commission Decision of 18 October 1991 relating to a proceeding
pursuant art. 85 of the EEC Treaty (case IV/32.737/ - Eirpage).
*18) Commission Decision of 27 July 1994 relating to a proceeding pursuant
art. 85 of the EEC Treaty (case IV/34.857 - BT/MCI).
*19) (1) J.O. 13 in 21.2.1962, p. 204/62.
*20) (2) J.O. 58/10.07.1962, p. 1655/62.
*21) (2) J.O. 162/7.11.1963, p. 2696/63.
*22) J.O. 285/29.12.1971, p. 49.
*23) Adresa Consiliului Concurentei nr. V2 - 198/7.02.2001; raspuns GOCR
prin Adresa GOCR/DG/TS/36/01 din data de 14.02.2001, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 - 275/14.02.2001.
*24) Adresa Romtelecom nr. 102/01/223/14.02.2001, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 - 270/14.02.2001.
IV. Piata relevanta
35. Piata serviciului
Serviciul care defineste piata in acest caz este serviciul de transmisii de
date prin comutarea de pachete. Comisia Europeana considera piata acestor
servicii ca o piata distincta in domeniul telecomunicatiilor*25).
Comutarea de pachete este un mod de a imbunatati capacitatea de utilizare a
retelei si consta in descompunerea secventelor de date in pachete, alimentarea
acestora si a altor pachete din retea, comutarea pachetelor catre destinatia
dorita si rearanjarea acestora pentru a obtine secventele originale de date.
36. Protocoalele ce pot fi utilizate pentru transmisia datelor prin pachete
sunt: X25, Frame Relay (FR), Transmission Control Protocol/Internet Protocol
(TCP/IP), Asyncronous Transfer Mode (ATM). GOCR utilizeaza pentru furnizarea de
servicii de comunicatii date prin comutarea de pachete protocolul X25*26), unul
dintre cele mai timpurii, un protocol standard. Serviciile de date prin
comutarea de pachete ce folosesc acest protocol (denumite servicii de date X25)
sunt mai lente, de viteza mai mica decat serviciile care folosesc protocoale ca
FR, ATM sau IP*27), dat fiind faptul ca serviciile de date X25 se bazeaza pe
pachete mai mici si necesita comutari care permit incarcarea si alimentarea pe
fiecare pachet.
37. Avand in vedere acest aspect, la nivelul Comunitatii Europene,
serviciile de comunicatii date prin comutarea de pachete au fost divizate, in
cadrul aceleiasi piete a produsului, in functie de segmentele diferite de
consumatori carora li se adreseaza:
- anumiti consumatori genereaza de obicei aplicatii de viteza redusa si
volum scazut, avand cerinte limitate si impartite geografic. Aceste cereri se
datoreaza atat tipului specific de utilizare, cum ar fi bancile, care opereaza
automatele bancare cu acoperire nationala sau retelele de puncte de vanzare in
magazine, cat si dimensiunii unor astfel de clienti, cum ar fi intreprinderile
mici si mijlocii. Asemenea servicii sunt facturate in functie de volumul
transmis, in concordanta cu tarifele publicate. Toti detinatorii de functii de
operatori de telecomunicatii opereaza retele publice cu acoperire nationala
prin furnizarea de servicii de date X25 acestui segment de utilizatori (retele
publice de date prin comutarea de pachete). Pana la liberalizarea pietei de
telecomunicatii - in Romania la data de 1 ianuarie 2003 - in fiecare stat
membru al Uniunii Europene exista o singura retea publica de transmisii date
prin comutarea de pachete, construita de operatorul national de
telecomunicatii;
- companiile mai mari si alti utilizatori majori genereaza un trafic
substantial si regulat. Cerintele acestor utilizatori fac posibila pentru un
tert furnizor de servicii sau chiar pentru potentialul client asumarea
costurilor ridicate pentru crearea unor circuite de linii inchiriate, de
exemplu: instalarea de retele private virtuale (VPN), pentru a acoperi cererile
individuale de servicii. Prin urmare, aceasta cerere este din ce in ce mai mult
satisfacuta de servicii de date prin comutare de pachete care folosesc alte
protocoale decat X25, cum ar fi FR si ATM (pentru aplicatiile VPN) si IP
(pentru ambele: aplicatii publice la scara larga si VPN) sau serviciile
comutate (prin reteaua telefonica comutata sau ISDN).
Aceste servicii sunt facturate conform tarifelor negociate si iau in
considerare caracteristicile individuale ale cererii fiecarui client.
38. Avand in vedere, pe de o parte, faptul ca GOCR opereaza in principal o
retea nationala de transmisii date bazata pe protocolul X25*28), dar furnizeaza
si servicii Internet (bazate pe protocolul TCP/IP), deci se adreseaza ambelor
categorii de clienti identificate anterior, si, pe de alta parte, faptul ca
exista societati care furnizeaza numai servicii Internet, s-a abordat problema
substituibilitatii transmisiunii de date prin protocolul X25 cu cea prin
protocolul TCP/IP.
In ceea ce priveste relatiile de substituibilitate intre serviciile de
transmisiuni de date traditionale - X25 si serviciile Internet, este necesar sa
se faca urmatoarea distinctie: substituibilitate din punct de vedere al ofertei
si substituibilitate din punct de vedere al cererii pentru aceste servicii.
39. Din punct de vedere al ofertei trebuie mentionat ca ambele tipuri de
servicii sunt utilizate pentru aceleasi obiective de afaceri, indiferent de
protocolul de transmisie angajat: transfer de date, schimb de mesaje
electronice (posta electronica), schimb de documente electronice (EDI),
accesarea bazelor de date distante, iar furnizorii de servicii care au la baza
retele IP pot oferi servicii X25, respectiv furnizorii de servicii ce au la
baza retele X25 pot oferi servicii IP. Cu toate acestea, desi la nivelul anului
2000 existau 16 societati posesoare de licente de operare in domeniul
transmisiei de date, practic doar GOCR si Logic Telecom au furnizat servicii de
transmisii de date, celelalte societati furnizand doar accesul la servicii Internet.
In concluzie, in ceea ce priveste oferta, exista substituibilitate
potentiala intre serviciile de transmisie de date traditionale - X25 si
serviciile Internet.
40. Din punct de vedere al cererii (clientilor, consumatorilor) cerintele
anumitor consumatori - companiile mari care genereaza un volum mare de date si
in mod regulat - sunt satisfacute de protocoale mai avansate de transmisie
decat X25, cum ar fi TCP/IP*29). Mai mult, un client face distinctie intre
transmiterea/primirea de date printr-o retea separat si prin Internet din
motive legate atat de viteza de transmitere, cat mai ales de asigurarea
confidentialitatii transmisiei. Deci necesitatile clientilor sunt diferite:
companiile care au nevoie de un nivel de securizare inalt apeleaza la
serviciile de date X25. Furnizorul de servicii garanteaza niveluri minime de
calitate a serviciilor de telecomunicatii, dar nu ofera posibilitatea de a
naviga catre surse de informatii - servere decat ca optiune suplimentara.
Serviciile Internet presupun acces la o retea deschisa, acces la informatii de
pe servere din toata lumea, un mediu slab securizat; informatiile critice sunt
securizate. Nu se garanteaza niveluri de calitate, iar furnizorul nu isi asuma
responsabilitati asupra continutului informatiei vehiculate sau a integritatii
acesteia. Sunt servicii care satisfac necesitatile de comunicare cu exteriorul
ale companiilor, dar si ale persoanelor fizice.
De asemenea, o diferentiere mai accentuata a utilizarii Internetului fata
de celelalte servicii cuprinse in activitatea de transmisii de date se
realizeaza cu precadere la nivelul utilizatorilor de tip consumer (persoane
fizice sau Small Home Office), utilizatori care fac apel mai ales la
consultarea de baze de date, inclusiv World Wide Web*30).
In acest context trebuie mentionat ca Ministerul Comunicatiilor emite
licente de operare separat pentru furnizorii serviciilor de transmisii de date,
iar pentru furnizorii accesului la serviciile Internet este necesara obtinerea
unei autorizatii pentru servicii cu valoare adaugata. Daca un operator detine
licenta de operare pentru transmisii de date si doreste sa ofere si servicii
Internet, trebuie sa obtina o autorizatie separata pentru acest serviciu.
41. In concluzie, in ceea ce priveste cererea, exista o distinctie intre
serviciile de transmisie de date traditionale X25 si serviciile Internet din
punct de vedere al volumului de date transmis si al confidentialitatii
transmisiei. Aceasta definire a pietei produsului prin prisma substituibilitatii
serviciului de date X25 cu TCP/IP a fost sustinuta si de alti operatori. Avand
in vedere aceste aspecte, desi fac parte din aceeasi piata a produsului,
transmiterea de date prin comutarea de pachete, au fost tratate distinct
serviciile de date traditionale X25 (denumite in continuare servicii de
transmisii de date) si serviciile Internet. Acest mod de definire a pietei a
mai fost utilizat in jurisprudenta Consiliului Concurentei, un exemplu in acest
sens fiind Decizia presedintelui Consiliului Concurentei nr. 475/2001. Aceasta
decizie a avut ca obiect autorizarea operatiunii de dobandire de catre FT
Franta a actiunilor detinute in Global One de catre societatile Sprint
Corporation S.U.A. si Deutsche Telekom AG Germania. Prin aceasta operatiune, FT
a obtinut controlul unic asupra GOCR, societate controlata de catre GOCH BV. In
aceasta decizie s-a definit piata relevanta pe care are loc operatiunea de
concentrare economica ca fiind piata pe care activeaza societatea GOCR: piata
serviciilor de transmisii de date si piata serviciilor Internet. Aceasta
decizie in cauza nu a fost contestata de catre GOCR sau de catre societatea
mama a acesteia, GOCH BV, nici sub aspectul modului de definire a pietei
relevante, nici sub aspectul faptului ca GOCR este o societate aflata sub
controlul unic al GOCH BV.
42. Structura pietei
Analiza a prezentat interes incepand cu anul 1999, intrucat din acel moment
Romtelecom, beneficiind de experienta, calificarea si know-how-ul firmei mama
OTE, era practic capabila sa intre in nume propriu pe piata transmisiei de
date.
42.1. Serviciul de transmisii de date
Din datele furnizate la solicitarea Consiliului Concurentei de catre
Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, respectiv de catre
Ministerul Comunicatiilor, privind societatile care au obtinut licenta pentru
transmisii de date in anii 1999 - 2000, licenta fiind obligatorie pentru
desfasurarea activitatii de transmisii de date, conform art. 8 din Legea
telecomunicatiilor nr. 74/1996, a reiesit ca in anul 1999 au obtinut licente
pentru transmisii de date doar 4 societati. In urma contactarii acestora de
catre Consiliul Concurentei a rezultat, aspect retinut in Raportul de
investigatie, ca doar doua societati au activat pe piata: GOCR si Logic
Telecom, dintre care GOCR a fost cea mai puternica, avand o cota de piata de
78% .
In anul 2000 a reiesit ca beneficiau de licente de transmisii de date 16
societati; in urma contactarii acestora de catre Consiliul Concurentei a
rezultat ca marea majoritate a acestora furnizau doar servicii de acces la
Internet, iar celelalte, de exemplu GTS, aveau un singur client. Prin urmare,
GOCR si-a conservat pozitia de lider pe piata transmisiilor de date in anul
2000.
42.2. Serviciile Internet
Piata serviciilor de Internet a fost si este o piata concurentiala,
afirmatie sustinuta de faptul ca aceste servicii sunt servicii complet
liberalizate*31), a caror furnizare se face in baza Autorizatiei pentru
servicii cu valoare adaugata. Pe aceasta piata a existat si exista un numar
mare de societati care furnizeaza acest tip de servicii (Internet Service
Provider). GOCR a avut o cota de piata de 7,04% .
43. In concluzie, piata serviciilor de transmisii de date traditionale a
fost afectata de existenta clauzei de nonconcurenta in discutie, existand la
nivelul anului 1999 doar doi concurenti, dintre care GOCR a fost cea mai
puternica. In ceea ce priveste piata serviciilor de Internet, aceasta a fost o
piata concurentiala, ea nefiind afectata de existenta clauzei de nonconcurenta.
44. Piata relevanta geografica
Avand in vedere ca atat serviciul de date X25, cat si serviciul Internet
sunt furnizate la nivel national, GOCR avand punct de prezenta in fiecare
resedinta de judet, piata relevanta geografica in speta este cea nationala
(teritoriul Romaniei).
45. Estimarea costurilor totale ale intrarii pe piata relevanta
Conform celor declarate de GOCR*32), pentru a crea o entitate la scara
echivalenta cu GOCR este necesar sa fie luati in considerare urmatorii factori:
- investitiile totale in echipamente (mijloace fixe);
- interconectare retea - interconectarea echipamentelor ce formeaza reteaua
se face folosind infrastructura Romtelecom;
- liniile internationale - pentru iesirea in exterior a traficului generat
in reteaua GOCR se utilizeaza linii inchiriate de la Romtelecom si Societatea
Nationala de Radiocomunicatii - S.A.;
- instalarea efectiva si configurarea echipamentelor - cheltuielile legate
de personalul tehnic al societatii;
- cheltuieli cu formarea personalului, cu salariile;
- asigurarea service;
- serviciile de facturare si serviciile de prelucrare a tichetelor de
trafic national sau international;
- activitati de promovare;
- necesarul de lichiditati al unei societati nou-infiintate pana in
momentul in care aceasta este capabila sa se autofinanteze.
Valoarea totala a acestor costuri este de aproximativ 40 de milioane de
dolari S.U.A.
Avand in vedere costurile mari ale intrarii pe piata relevanta, de ordinul
zecilor de milioane de dolari S.U.A., acestea pot reprezenta bariere la
intrarea pe piata.
------------
*25) 94/546/EC/Commission Decision of 17 July 1996 relating to a proceeding
pursuant art. 85 of the EEC Treaty and article 53 of the EEA Agreement (case no
IV/35.337 - Atlas).
*26) Adresa GOCR/DG/TS/25/2000, inregistrata la Consiliul Concurentei cu
nr. V2 - 64/20.01.2000.
*27) 94/546/EC/Commission Decision of 17 July 1996 relating to a proceeding
pursuant art. 85 of the EEC Treaty and article 53 of the EEA Agreement (case no
IV/35.337 - Atlas).
*28) Adresa Romtelecom inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 -
270/14.02.2001.
*29) 94/546/EC/Commission Decision of 17 July 1996 relating to a proceeding
pursuant art. 85 of the EEC Treaty and article 53 of the EEA Agreement (case no
IV/35.337 - Atlas).
*30) Adresa GOCR/DG/TS/39/01 din 26.02.2001, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. V2 - 381/27.02.2001.
*31) Adresa nr. T/ND/4/598/7.02.2000 a Agentiei Nationale pentru
Comunicatii si Informatica - Directia reglementari si licente in comunicatii,
inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 122/7.02.2000.
*32) Adresa GOCR/DG/TS/39/01 din data de 26.02.2001, inregistrata la
Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 381/27.02.2001.
V. Anularea clauzei de nonconcurenta
46. La data de 5 aprilie 2001 Adunarea generala extraordinara a
actionarilor GOCR a decis:
- retragerea actionarului Romtelecom din GOCR, prin transferul celor 48.980
de actiuni detinute de Romtelecom catre GOCH BV, in baza contractului de
vanzare-cumparare de actiuni si incetare a asocierii, semnat la data de 5
aprilie 2001;
- anularea clauzei de nonconcurenta din Contractul de societate al GOCR
(art. 4 pct. 1 si 3 si art. 10 pct. 10.2).
VI. Concluzii
47. GOCR nu a fost o societate in comun concentrativa, deoarece a fost
controlata de catre actionarul majoritar GOCH BV; pe cale de consecinta, clauza
de nonconcurenta nu este o restrictie auxiliara unei concentrari economice.
48. Infiintarea GOCR de catre doi potentiali concurenti cade sub incidenta
art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996; pe cale de consecinta, potrivit
principiului de drept accesorium sequitur principale, clauza de nonconcurenta
urmeaza acelasi regim cu operatiunea de infiintare a GOCR, deci cade sub
incidenta art. 5 alin. (1) din legea mentionata.
49. Prin intermediul acestei clauze s-a creat o bariera artificiala la
intrarea pe o piata caracterizata de investitii mari si puternic specializata;
aceasta bariera a impiedicat intrarea celor doi potentiali concurenti -
Romtelecom si GOCH BV - in mod individual pe piata si nu prin asociere, fapt ce
ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential.
50. Afectarea concurentei s-a produs pe piata serviciilor de transmisii de
date traditionale, unde la nivelul anului 1999 au existat doar doi operatori
(dintre care unul si cel mai puternic a fost GOCR, care a avut o cota de piata
de 78%), situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand, desi
mai multe societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii
de date, acestea nu au operat, in fapt, pe piata.
51. Operatiunea de infiintare de catre doi potentiali concurenti a unei
societati in care acestia coopereaza si, pe cale de consecinta, clauza de nonconcurenta
nu au putut beneficia de exceptare de la interdictia prevazuta la art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 21/1996, conform art. 5 alin. (2) si (4) din acelasi act
normativ.
In temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 21/1996,
decide:
Art. 1
Global One Communications Holding BV si Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. se fac vinovate de incalcarea
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 prin incheierea unui acord
de asociere materializat in crearea unei noi societati, "Global One
Communications Romania" - S.A., si stipularea in contractul de societate
al acesteia a clauzei de nonconcurenta, conform careia cele doua societati mama
se obligau una fata de cealalta sa nu faca concurenta, direct sau indirect,
noii societati infiintate, atat timp cat vor detine actiuni ale acestei
societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie
actionari.
Art. 2
In temeiul art. 50 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 se ia masura
aplicarii sanctiunii amenzii pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 21/1996. In temeiul prevederilor art. 56 lit. a) si ale art. 60
alin. (3) din acelasi act normativ Comisia Consiliului Concurentei, ce va fi
numita de catre presedintele Consiliului Concurentei prin ordin, va stabili
cuantumul amenzii pe baza criteriilor prevazute de art. 57 din aceeasi lege.
Art. 3
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala partilor implicate, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 5
Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 52 alin. (3) din Legea nr.
21/1996, la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in
termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 6
Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari aducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 7
Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:
Global One Communications Holding BV - Olanda
Sediul social: Olanda, Hoofddorp, Strawinskylaan 2001, 1077zz, Amsterdam.
Numarul de inregistrare la Registrul comertului Amsterdam: 33276922
Prin imputernicit:
Societatea Comerciala "Global One Communications Romania" - S.A.
- Romania
Sediul social: str. Dimitrie Pompei nr. 9 - 9A, sectorul 2, Bucuresti.
Numarul de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J40/9171/1993
Codul fiscal: R 3751444
Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. -
Romania
Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti.
Numarul de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J 40/8926/1997
Codul fiscal: R 427320.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCAREA