Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 264 din  4 iulie 2002

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 805 din  6 noiembrie 2002


SmartCity3


    Comisia Consiliului Concurentei,
    I. in baza:
    1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
    2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
    3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificarile ulterioare;
    4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
    5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
    6. investigatiei declansate in dosarul RG - 1.035 din 8 octombrie 1999 prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 102/1999;
    7. prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 168 din 14 mai 2002, prin care s-a finalizat investigatia;
    8. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 101/2002, prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale savarsite de catre Societatea Comerciala "Global One Communications Holding BV" - Olanda si de catre Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.,
    II. avand in vedere:
    1. dispozitiile Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 168 din 14 mai 2002
    1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca "Global One Communications Holding BV"*1) (denumita in continuare GOCH BV) si Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.*2) (denumita in continuare ROMTELECOM) se fac vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin incheierea unui acord de asociere materializat in crearea unei noi societati "Global One Communications Romania" - S.A.*3) (denumita in continuare GOCR) si de stipularea in contractul de societate al acesteia a clauzei de nonconcurenta conform careia cele doua societati-mama se obligau una fata de cealalta sa nu faca concurenta, direct sau indirect, noii societati infiintate, atat timp cat vor detine actiuni ale acestei societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie actionari.
    1.2. Concret, clauza contractuala de nonconcurenta avea urmatorul continut: "Partile isi interzic, incepand de la semnarea prezentului contract, crearea sau participarea indiferent sub ce forma in domeniul de activitate al societatii efective sau programate pe termen scurt, direct sau indirect in Romania, in societati concurente celei care face obiectul prezentului contract. Partile la prezentul contract isi interzic, de asemenea, sa faca concurenta, direct sau indirect, societatii atata vreme cat vor detine actiuni ale acestei societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie actionari."
    1.3. GOCR a fost infiintata ca societate pe actiuni la data de 1 februarie 1993, avand ca actionar majoritar firma "Transpac" - S.A. (99,44%). Regia Autonoma "Romtelecom" detinea - la data infiintarii GOCR - 0,04% din capitalul social. La aceeasi data (1 februarie 1993), in baza unei conventii de cooperare incheiate intre TRANSPAC - S.A. si Regia Autonoma "Romtelecom", TRANSPAC - S.A. a cesionat catre ROMTELECOM 48,94% din capitalul social al GOCR.
    Durata acestei conventii era de 10 ani de la semnare, cu posibilitatea prelungirii in mod tacit pentru o perioada similara, in situatia in care nici una dintre parti nu o rezilia. Pe cale de consecinta, aceasta conventie expira la data de 1 februarie 2003, daca partile contractante nu o prelungeau in mod tacit.
    Ulterior, in cursul lunii ianuarie 1996, au avut loc 3 operatiuni de cesionare de actiuni ale GOCR, in urma carora actionarul majoritar TRANSPAC - S.A. (ce detinea 50,5% din capitalul social al GOCR) a fost inlocuit, pe rand, de catre COGECOM - Franta (5 ianuarie), ATLAS - Belgia (18 ianuarie) si, in final, de catre GOCH BV - Olanda (31 ianuarie). In perioada 31 ianuarie 1996 - 5 aprilie 2001 structura capitalului social al GOCR a fost urmatoarea:
    - GOCH BV - 50,5%;
    - ROMTELECOM - 48,98%;
    - 3 persoane fizice - 0,52% .
    1.4. Raportul de investigatie a analizat daca operatiunea de asociere dintre ROMTELECOM si GOCH BV reprezinta o operatiune de concentrare economica sau o intelegere ce cade sub incidenta art. 5 din Legea nr. 21/1996. In urma analizei s-a demonstrat ca GOCR nu a fost o societate in comun concentrativa, deoarece a fost controlata de catre actionarul majoritar GOCH BV; pe cale de consecinta, clauza de nonconcurenta nu a reprezentat o restrictie auxiliara unei concentrari economice.
    1.5. Pe baza criteriilor sugerate de catre Comisia Europeana, s-a analizat daca cele doua societati-mama ale GOCR, parti intr-o alta societate, sunt potential concurente; in Comunitatea Europeana, pentru a evalua daca doua societati-mama, parti intr-o noua societate, sunt potential concurente si daca infiintarea noii societati este calea aleasa de societatile-mama pentru a-si extinde activitatile pe o noua piata a produsului, principalul aspect de care se tine seama este acela daca ele deja opereaza pe o piata a produsului invecinata cu piata pe care activeaza societatea-fiica, fapt ce le-ar indreptati sa intre pe noua piata in mod independent si nu prin asociere. S-a demonstrat ca cele doua societati-mama ale GOCR, care si-au asumat reciproc obligatia de nonconcurenta fata de societatea nou-creata, au activitati semnificative pe piete invecinate cu piata societatii GOCR; aceste piete sunt cele ale serviciilor de telefonie fixa si mobila, pe care ambele societati-mama erau prezente fie direct, fie prin intermediul unor filiale sau al altor societati din cadrul grupului din care fac parte. Aceste piete au o importanta semnificativa comparativ cu piata societatii nou-create GOCR.
    ROMTELECOM este operatorul national de telecomunicatii din Romania care beneficiaza de exclusivitate in ceea ce priveste telefonia fixa in Romania si este unicul detinator al infrastructurii de telecomunicatii din Romania, pe care o inchiriaza societatilor ce activeaza pe piata transmisiei de date. Postprivatizare - decembrie 1998 - societatea care detine controlul asupra ROMTELECOM este OTEROM, ce are ca actionar firma OTE - Grecia. Aceasta companie a instalat si opereaza mai multe retele pentru furnizarea serviciilor de transmisiuni date, conectivitate si acces pe teritoriul Greciei si este actionarul principal (peste 80% din capitalul social) al companiei OTENET, ce furnizeaza servicii Internet pe teritoriul Greciei.
    Totodata, GOCH BV a fost infiintata ca societate in comun de catre France Telecom, Deutsche Telekom si Sprint ca un "vehicul" prin care acestea sa patrunda pe piata europeana a serviciilor de comunicatii date, serviciilor cu valoare adaugata si Internet. Ulterior Deutsche Telekom si Sprint s-au retras, iar France Telecom (denumit in cele ce urmeaza FT) a ramas unicul actionar. Pana la liberalizarea pietei de telecomunicatii din Franta, ce a avut loc la 1 ianuarie 1998, FT a fost operatorul national de telecomunicatii din Franta.
    GOCH BV si, prin intermediul sau, FT este prezent pe piata definita in speta in calitate de actionar majoritar si detinator al controlului unic asupra GOCR. Dar FT este prezent pe piata romaneasca de telecomunicatii si prin intermediul Societatii Comerciale "MobilRom" - S.A.*4). Desi GOCR a mentionat ca nu a existat interes din partea societatii-mama straine sau a oricarei alte societati straine din cadrul grupului FT din care aceasta face parte de a intra pe piata relevanta romaneasca pe cont propriu sau printr-un alt parteneriat, s-a demonstrat ca "MobilRom" - S.A., societate membra a grupului FT, a solicitat si a obtinut "Licenta pentru instalarea, operarea si intretinerea unei retele nationale publice pentru comunicatii date", dar nu a desfasurat activitate de transmisii date datorita clauzei de nonconcurenta, subiect al analizei. In acest context, fiind cunoscuta opinia ROMTELECOM de a pune capat acestei clauze, rezulta ca exista un interes si din partea celeilalte societati-mama, FT, de a intra pe piata relevanta si printr-o alta societate - "MobilRom" - S.A.
    Pe de alta parte, ROMTELECOM, in noua sa structura de actionariat, deci cu firma greceasca OTE, detinatoare a controlului si in calitate de operator national de telecomunicatii, are potentialul de a intra pe piata transmisiei de date si a serviciilor Internet. ROMTELECOM a precizat in acest sens ca intentioneaza sa investeasca in cursul unui an 24 de milioane dolari S.U.A., in vederea dezvoltarii propriei retele de date, fapt ce ar contribui la dezvoltarea concurentei pe piata romaneasca a transmisiei de date (9 milioane dolari S.U.A. pentru modernizarea infrastructurii existente in tehnologia de comutare de pachete Asyncronous Transfer Mode - ATM etc.).
    1.6. ROMTELECOM, ulterior privatizarii, dispunea de resursele financiare, de know-how si de personal calificat pentru a presta servicii in domeniu prin intermediul societatii-mama OTE, care a instalat si opereaza retele pentru furnizarea serviciilor de transmisiuni date, conectivitate si acces pe teritoriul Greciei: Hellaspac I si II (servicii X25, FR), Hellascom (linii inchiriate digitale), servicii de tip ATM. Deci, uzand de acestea, ROMTELECOM putea imbunatati mediul concurential daca nu ar fi fost tinuta de obligatia de nonconcurenta din contractul de societate al GOCR.
    1.7. In concluzie, GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM (OTE) erau potentiali concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile-mama - in domenii similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential.
    Prin urmare, fiind potentiali concurenti, decizia lor de a se asocia intr-o noua societate comerciala, in care acestia coopereaza, afecteaza concurenta si cade sub incidenta art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996.
    Potrivit principiului accesorium sequitur principale, si intelegerea de nonconcurenta dintre GOCH BV si ROMTELECOM cade sub incidenta art. 5 alin. (1) din aceeasi lege.
    1.8. Operatiunea de infiintare de catre 2 potentiali concurenti a unei societati comerciale in care acestia coopereaza si, pe cale de consecinta, clauza de nonconcurenta nu au putut beneficia de exceptare de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, conform art. 5 alin. (2) si (4) din acelasi act normativ.
    1.9. Piata serviciului
    Serviciul care defineste piata in acest caz este serviciul de transmisii date prin comutarea de pachete. Protocoalele ce pot fi utilizate pentru transmisia datelor prin pachete sunt: X25, Frame Relay (FR), Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP), Asyncronous Transfer Mode (ATM).
    Avandu-se in vedere, pe de o parte, faptul ca GOCR opereaza in principal o retea nationala de transmisii date, bazata pe protocolul X25, dar furnizeaza si servicii Internet (bazate pe protocolul TCP/IP), s-a abordat problema substituibilitatii transmisiunii de date prin protocolul X25 cu cea prin protocolul TCP/IP, cu urmatoarea distinctie: substituibilitate din punct de vedere al ofertei si substituibilitate din punct de vedere al cererii pentru aceste servicii.
    1.10. In urma acestei analize s-a constatat ca - din punct de vedere al ofertei - exista substituibilitate potentiala intre serviciile de transmisie de date traditionale - X25 - si serviciile Internet.
    Din punct de vedere al cererii (clientilor, consumatorilor), cerintele anumitor consumatori - companiile mari care genereaza un volum mare de date si in mod regulat - sunt satisfacute de protocoale mai avansate de transmisie decat X25, cum ar fi TCP/IP. Mai mult, un client face distinctie intre transmiterea/primirea de date printr-o retea separata si prin Internet din motive legate atat de viteza de transmitere, cat mai ales de asigurarea confidentialitatii transmisiei. Deci necesitatile clientilor sunt diferite: companiile care au nevoie de un nivel inalt de securizare apeleaza la serviciile de date X25. Furnizorul de servicii garanteaza niveluri minime de calitate a serviciilor de telecomunicatii, dar nu ofera posibilitatea de "a naviga" catre surse de informatii - servere - decat ca optiune suplimentara. Serviciile Internet presupun acces la o retea deschisa, acces la informatii de pe servere din toata lumea, un mediu slab securizat; informatiile critice sunt securizate. Nu se garanteaza niveluri de calitate, iar furnizorul nu isi asuma responsabilitati asupra continutului informatiei vehiculate sau asupra integritatii acesteia. Sunt servicii care satisfac necesitatile de comunicare cu exteriorul ale companiilor, dar si ale persoanelor fizice.
    De asemenea, o diferentiere mai accentuata a utilizarii Internetului fata de celelalte servicii cuprinse in activitatea de transmisii de date se realizeaza cu precadere la nivelul utilizatorilor de tip consumer (persoane fizice sau Small Home Office), utilizatori care fac apel mai ales la consultarea de baze de date, inclusiv World Wide Web*5).
    In acest context trebuie mentionat ca Ministerul Comunicatiilor emite licente de operare separat pentru furnizorii serviciilor de transmisii date, iar pentru furnizorii accesului la serviciile Internet este necesara obtinerea unei autorizatii pentru servicii cu valoare adaugata. Daca un operator detine licenta de operare pentru transmisii date si doreste sa ofere si servicii Internet, trebuie sa obtina o autorizatie separata pentru acest serviciu.
    1.11. In concluzie, in ceea ce priveste cererea, exista o distinctie intre serviciile de transmisie date traditionale - X25 - si serviciile Internet din punct de vedere al volumului de date transmis si al confidentialitatii transmisiei. Aceasta definire a pietei produsului prin prisma substituibilitatii serviciului de date X25 cu TCP/IP a fost sustinuta si de catre alti operatori.
    Avand in vedere aceste aspecte, desi fac parte din aceeasi piata a produsului - transmiterea de date prin comutarea de pachete - au fost tratate distinct serviciile de date traditionale - X25 (numite in continuare servicii de transmisii date) si serviciile Internet.
    1.12. Piata relevanta geografica a fost definita ca fiind cea nationala (teritoriul Romaniei), intrucat atat serviciul de date X25, cat si serviciul Internet sunt furnizate la nivel national, GOCR avand punct de prezenta in fiecare resedinta de judet.
    1.13. Prin intermediul acestei clauze de nonconcurenta s-a creat o bariera artificiala la intrarea pe o piata caracterizata de investitii mari si puternic specializata; aceasta bariera a impiedicat intrarea celor 2 potentiali concurenti - ROMTELECOM si GOCH BV - in mod individual pe piata si nu prin asociere, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential.
------------
    *1) Sediul: Olanda, Hoofddorp, Strawinskylaan 2001, 1077zz, Amsterdam; nr. de inregistrare la Registrul Comertului Amsterdam: 33276922.
    *2) Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti; nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/8926/1997.
    *3) Sediul social: bd. Dimitrie Pompei nr. 9 - 9A, sectorul 2, Bucuresti 72326; nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/1971/1993.
    *4) Sediul: Calea Dorobantilor nr. 135 - 145, sectorul 1, Bucuresti.
    *5) Adresa GOCR/DG/TS/39/01 din 26 februarie 2001, inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 381 din 27 februarie 2001.

    2. Dispozitiile art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996
    Conform dispozitiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996, incalcarea art. 5 alin. (1) din aceeasi lege se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
    Avand in vedere ca cifra de afaceri realizata de ROMTELECOM in anul 2001 a fost de 24.527.400.593.000 lei, deci a depasit pragul de 2.500.000.000 lei, rezulta ca amenda ce va fi aplicata ROMTELECOM pentru incalcarea art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pana la 10% din cifra de afaceri.
    3. Prevederile Normelor privind individualizarea si dozarea sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise in aplicarea art. 57 din Legea concurentei nr. 21/1996
    Conform acestor norme, la individualizarea sanctiunilor ce vor fi aplicate agentilor economici pentru incalcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine seama de urmatoarele aspecte:
    3.1. Impactul si consecintele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential si asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pietelor relevante, a cotei de piata detinute de agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale si/sau conjuncturale ale acesteia.
    3.1.1. Durata practicii si efectele acesteia asupra mediului concurential
    GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM (OTE) erau potentiali concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile-mama - in domenii similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential. Afectarea concurentei s-a produs pe piata transmisiei de date, unde la nivelul anului 1999 au existat doar 2 operatori pe piata (dintre care unul si cel mai puternic a fost GOCR, care a avut o cota de piata de 78%), situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand - desi mai multe societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii date - acestea nu au operat, practic, pe piata. In acest context in care pe piata transmisiilor de date exista doar 2 operatori importanti si in care costurile de intrare pe piata sunt de ordinul zecilor de milioane de dolari, ceea ce poate constitui o bariera la intrare, s-a constatat ca, prin impiedicarea ROMTELECOM*6) de a intra pe piata, mediul concurential a fost afectat in mod substantial. Pe cale de consecinta, clauza de nonconcurenta care a operat 8 ani (1993 - 2001) nu a avut o justificare pentru anii 1999 - 2000, datorita pozitiei importante, de lider, pe piata a GOCR, care nu mai avea nevoie de protectie. Afectarea semnificativa a concurentei pe piata transmisiei de date - efect al operarii clauzei de nonconcurenta - s-a produs doar in perioada 1999 - aprilie 2001, intrucat doar postprivatizare ROMTELECOM avea capacitatea de a intra pe aceasta piata. Postprivatizare ROMTELECOM dispunea de resursele financiare, de know-how si de personal calificat pentru a presta servicii in domeniu prin intermediul societatii-mama OTE.
    Deci, prin intermediul clauzei de nonconcurenta din contractul de societate al GOCR a fost afectata concurenta pe piata transmisiei de date in perioada 1999 - aprilie 2001, incalcandu-se prevederile art. 5 alin. (1) din lege, prin faptul ca s-a ridicat un obstacol in calea intrarii pe aceasta piata, in nume propriu si nu prin cooperare, a celor 2 actionari majoritari ai GOCR - GOCH BV si ROMTELECOM -, ceea ce ar fi crescut gradul de concurenta pe piata respectiva. Uzand de resursele financiare, de personalul calificat pentru a presta servicii in domeniu, de echipamentele, experienta si know-how-ul de care dispune postprivatizare, ROMTELECOM putea imbunatati mediul concurential daca nu ar fi fost tinuta de obligatia de nonconcurenta din contractul de societate al GOCR.
    GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM (OTE) erau potentiali concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile-mama - in domenii similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential.
    In concluzie, incalcarea prevederilor legale s-a materializat intr-o intelegere pe orizontala, intre 2 potentiali concurenti, care a avut ca efect impiedicarea uneia dintre partile implicate de a intra - in mod individual - pe o piata puternic specializata (piata serviciilor de transmisii de date traditionale) si caracterizata, in perioada investigatiei, de un numar foarte mic de concurenti (2). Durata de timp in care clauza de nonconcurenta a afectat piata serviciilor de transmisii de date traditionale a fost de 2 ani.
    Avand in vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii, fapta se inscrie in categoria incalcarilor grave ale regulilor concurentei, pe urmatoarea scara:
    - incalcari minore;
    - incalcari grave;
    - incalcari foarte grave.
    Din punct de vedere al perioadei in care clauza de nonconcurenta a afectat piata serviciilor de transmisii de date traditionale - 2 ani - fapta se inscrie in categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe urmatoarea scara:
    - incalcari de scurta durata: in general, mai putin de 1 an;
    - incalcari de durata medie: 1 - 5 ani;
    - incalcari de durata mare: in general, mai mult de 5 ani.
    Aceste incadrari au fost realizate avandu-se in vedere prevederile Instructiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 si art. 65(5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate in Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*7).
    3.1.2. Cota de piata
    Serviciul de transmisii de date
    Din datele furnizate la solicitarea Consiliului Concurentei de catre Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, respectiv de catre Ministerul Comunicatiilor, privind societatile care au obtinut licenta pentru transmisii date in anii 1999 - 2000 (licenta fiind obligatorie pentru desfasurarea activitatii de transmisii date, conform art. 8 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996), a reiesit ca in anul 1999 au obtinut licente pentru transmisii de date doar 4 societati. In urma contactarii acestora de catre Consiliul Concurentei a rezultat ca doar doua societati au activat pe piata: GOCR si LOGIC TELECOM, dintre care GOCR a fost cea mai puternica, avand o cota de piata de 78% .
    In anul 2000 a reiesit ca beneficiau de licente de transmisii de date 16 societati comerciale; in urma contactarii acestora de catre Consiliul Concurentei a rezultat ca marea majoritate a acestora furnizau doar servicii acces Internet, iar celelalte, de exemplu GTS, aveau un singur client. Prin urmare, GOCR si-a conservat pozitia de lider pe piata transmisiilor de date in anul 2000.
    Serviciile Internet
    Piata serviciilor Internet a fost si este o piata concurentiala, afirmatie sustinuta de faptul ca aceste servicii sunt servicii complet liberalizate, a caror furnizare se face in baza Autorizatiei pentru servicii cu valoare adaugata. Pe aceasta piata a existat si exista un numar mare de societati comerciale care furnizeaza acest tip de servicii (Internet Service Provider). GOCR a avut o cota de piata de 7,04% .
    Concluzie: Piata serviciilor de transmisii date traditionale a fost afectata de existenta clauzei de nonconcurenta in discutie, existand la nivelul anului 1999 doar 2 concurenti, dintre care GOCR a fost cea mai puternica, situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand - desi mai multe societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii date - acestea nu au operat, in fapt, pe piata. In ceea ce priveste piata serviciilor de Internet, aceasta a fost o piata concurentiala, ea nefiind afectata de existenta clauzei de nonconcurenta.
    3.2. Situatia economica si financiara a contravenientului, pozitia pe piata, puterea de influentare asupra pietei: situatia financiara a agentului economic implicat intr-o practica anticoncurentiala este caracterizata de cifra de afaceri si de alti indicatori financiari, dupa caz.
    ROMTELECOM
    Cifra de afaceri in anul 2001 (anul anterior emiterii deciziei): 24.527.400.593.000 lei
    Profit: -
    Profit din exploatare: 2.868.664.013.000 lei
    Pierdere: 1.593.662.400.000 lei
    Ambele societati comerciale, ROMTELECOM si GOCH BV, au fost prezente pe piata serviciilor de transmisii de date traditionale si a serviciilor Internet prin intermediul societatii pe care au infiintat-o - GOCR. In perioada analizata in cursul investigatiei (1999 - 2000) GOCR a detinut pe piata serviciilor de transmisii de date traditionale o cota de 78% .
    3.3. Pozitia autorului fata de fapta si consecintele acesteia, prin savarsirea ei din culpa sau cu intentie (constand din fapte si acte anticoncurentiale care au ca scop impiedicarea, denaturarea sau restrangerea concurentei ori cauze care au mai facut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurentei in care au fost incriminati aceiasi agenti economici), amploarea si repetarea actiunilor anticoncurentiale.
    3.3.1. Infiintarea GOCR si stipularea, in contractul de societate al acesteia, a clauzei de nonconcurenta au avut loc in anul 1993, atunci cand Legea concurentei nr. 21/1996 nu era in vigoare, deci nu se poate afirma ca incalcarea legii, la acel moment, a fost savarsita cu intentie de catre cele doua parti implicate. In acest context, desi GOCR a fost infiintata in 1993, iar clauza de nonconcurenta a inceput sa functioneze de la acea data, analiza impactului produs de infiintarea societatii, precum si analiza compatibilitatii clauzei de nonconcurenta cu prevederile Legii nr. 21/1996 au fost efectuate numai pentru perioada 1 februarie 1997 (data intrarii in vigoare a Legii nr. 21/1996) - 5 aprilie 2001 (data abrogarii clauzei de nonconcurenta de catre actionarii GOCR si a iesirii ROMTELECOM din GOCR). In urma acestei analize s-a constatat ca afectarea concurentei s-a produs in perioada 1999 - 2000, pe piata serviciilor de transmisii de date traditionale, unde la nivelul anului 1999 au existat doar 2 operatori pe piata (dintre care unul si cel mai puternic a fost GOCR, care a avut o cota de piata de 78%), situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand - desi mai multe societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii de date - acestea nu au operat, in fapt, pe piata.
    Cu toate acestea, conform art. 2 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, "Pentru intelegerile, deciziile de asociere sau practicile concertate, anterioare sau posterioare intrarii in vigoare a Legii, care intra sub incidenta interdictiei prevazute la art. 5 alin. (1) din lege, [...] se va proceda dupa cum urmeaza:
    ...........................................................................
    b) pentru a obtine dispensa in cazurile individuale de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, in conditiile prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, agentii economici [...] interesati vor solicita Consiliului Concurentei dispensa in conditiile prezentului regulament. [...]"
    3.4. Circumstante agravante si/sau circumstante atenuante
    3.4.1. Circumstante atenuante:
    - autodenuntarea, explicabila prin schimbarea, in raport cu momentul semnarii contractului de societate al GOCR (si deci momentul asocierii cu TRANSPAC, devenita ulterior GOCH BV) - februarie 1993 - a structurii actionariatului ROMTELECOM, in urma privatizarii acestei societati. Postprivatizare, cel ce exercita controlul asupra ROMTELECOM nu mai este statul roman, ci compania greceasca OTEROM Ltd., care a preluat ROMTELECOM cu toate contractele in derulare la acel moment, implicit si cu contractul ce contine clauza de nonconcurenta in discutie;
    - infiintarea GOCR si stipularea in contractul de societate al acesteia a clauzei de nonconcurenta au avut loc in anul 1993, atunci cand Legea concurentei nu era in vigoare, deci nu se poate afirma ca incalcarea legii, la acel moment, a fost savarsita cu intentie de catre cele doua parti implicate;
    - retragerea din GOCR si anularea - la data de 5 aprilie 2001 - a clauzei de nonconcurenta.
    In temeiul art. 56 lit. a) coroborat cu art. 57 si art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996,
------------
    *6) Tinandu-se seama de pozitia sa de operator national de telecomunicatii.
    *7) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar cu art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996.

    DECIDE:

    Art. 1
    Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societatii Nationale de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 prin incheierea unui acord de asociere cu Global One Communications Holding BV - Olanda, materializat in crearea unei noi societati, Global One Communications Romania - S.A., si stipularea in contractul de societate al acesteia a clauzei de nonconcurenta, conform careia cele doua societati-mama se obligau una fata de cealalta sa nu faca concurenta, direct sau indirect, noii societati infiintate, atat timp cat vor detine actiuni ale acestei societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie actionari, este de 809.404.219.569 (opt sute noua miliarde patru sute patru milioane doua sute nouasprezece mii cinci sute saizeci si noua) lei, ceea ce reprezinta 3,3% din cifra de afaceri realizata de catre Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. in anul 2001*8).
------------
    *8) Cifra de afaceri prevazuta in proiectul de bilant contabil depus la Consiliul Concurentei.

    Art. 2
    Suma reprezentand amenda se va vira in termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de catre Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, in contul 361280055302, deschis la Banca Nationala a Romaniei - Sucursala Municipiului Bucuresti, beneficiar Trezoreria sectorului 5, cu mentiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996". Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: "cod cont: 20220103". O copie de pe ordinul de plata va fi transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
    Art. 3
    In termen de 5 (cinci) zile de la depunerea Formularului de bilant contabil la Directia generala a finantelor publice Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. va transmite Consiliului Concurentei copie de pe bilantul contabil la 31 decembrie 2001. Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a recalcula cuantumul amenzii in situatia in care datele din bilantul contabil difera semnificativ fata de cele comunicate.
    Art. 4
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala partilor implicate, in termen de 30 de zile de la comunicare.
    Art. 5
    Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
    Art. 6
    Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, la presedintele Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile de la comunicare.
    Art. 7
    Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari aducerea la indeplinire a prezentei decizii.
    Art. 8
    Secretariatul general va transmite prezenta decizie la:
    Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. - Romania
    Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti
    Nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/8926/1997
    Cod fiscal: R 427320

                                    Comisia:

            Presedinte,                                 Membri:
          Vasile Seclaman                           Viorel Munteanu
                                                     Alexe Gavrila



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 264/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 264 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu