DECIZIE Nr. 264 din 4 iulie 2002
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 805 din 6 noiembrie 2002
Comisia Consiliului Concurentei,
I. in baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis
din 25 martie 1997, cu modificarile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. investigatiei declansate in dosarul RG - 1.035 din 8 octombrie 1999 prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 102/1999;
7. prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 168 din 14 mai
2002, prin care s-a finalizat investigatia;
8. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 101/2002, prin care
s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate
pentru practicile anticoncurentiale savarsite de catre Societatea Comerciala
"Global One Communications Holding BV" - Olanda si de catre
Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.,
II. avand in vedere:
1. dispozitiile Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 168 din 14
mai 2002
1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca
"Global One Communications Holding BV"*1) (denumita in continuare
GOCH BV) si Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" -
S.A.*2) (denumita in continuare ROMTELECOM) se fac vinovate de incalcarea
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin
incheierea unui acord de asociere materializat in crearea unei noi societati
"Global One Communications Romania" - S.A.*3) (denumita in continuare
GOCR) si de stipularea in contractul de societate al acesteia a clauzei de
nonconcurenta conform careia cele doua societati-mama se obligau una fata de
cealalta sa nu faca concurenta, direct sau indirect, noii societati infiintate,
atat timp cat vor detine actiuni ale acestei societati si pe o durata de 5 ani
de la data la care vor inceta sa fie actionari.
1.2. Concret, clauza contractuala de nonconcurenta avea urmatorul continut:
"Partile isi interzic, incepand de la semnarea prezentului contract,
crearea sau participarea indiferent sub ce forma in domeniul de activitate al
societatii efective sau programate pe termen scurt, direct sau indirect in
Romania, in societati concurente celei care face obiectul prezentului contract.
Partile la prezentul contract isi interzic, de asemenea, sa faca concurenta,
direct sau indirect, societatii atata vreme cat vor detine actiuni ale acestei
societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie
actionari."
1.3. GOCR a fost infiintata ca societate pe actiuni la data de 1 februarie
1993, avand ca actionar majoritar firma "Transpac" - S.A. (99,44%).
Regia Autonoma "Romtelecom" detinea - la data infiintarii GOCR -
0,04% din capitalul social. La aceeasi data (1 februarie 1993), in baza unei conventii
de cooperare incheiate intre TRANSPAC - S.A. si Regia Autonoma
"Romtelecom", TRANSPAC - S.A. a cesionat catre ROMTELECOM 48,94% din
capitalul social al GOCR.
Durata acestei conventii era de 10 ani de la semnare, cu posibilitatea
prelungirii in mod tacit pentru o perioada similara, in situatia in care nici
una dintre parti nu o rezilia. Pe cale de consecinta, aceasta conventie expira
la data de 1 februarie 2003, daca partile contractante nu o prelungeau in mod
tacit.
Ulterior, in cursul lunii ianuarie 1996, au avut loc 3 operatiuni de
cesionare de actiuni ale GOCR, in urma carora actionarul majoritar TRANSPAC -
S.A. (ce detinea 50,5% din capitalul social al GOCR) a fost inlocuit, pe rand,
de catre COGECOM - Franta (5 ianuarie), ATLAS - Belgia (18 ianuarie) si, in final,
de catre GOCH BV - Olanda (31 ianuarie). In perioada 31 ianuarie 1996 - 5
aprilie 2001 structura capitalului social al GOCR a fost urmatoarea:
- GOCH BV - 50,5%;
- ROMTELECOM - 48,98%;
- 3 persoane fizice - 0,52% .
1.4. Raportul de investigatie a analizat daca operatiunea de asociere
dintre ROMTELECOM si GOCH BV reprezinta o operatiune de concentrare economica
sau o intelegere ce cade sub incidenta art. 5 din Legea nr. 21/1996. In urma
analizei s-a demonstrat ca GOCR nu a fost o societate in comun concentrativa,
deoarece a fost controlata de catre actionarul majoritar GOCH BV; pe cale de
consecinta, clauza de nonconcurenta nu a reprezentat o restrictie auxiliara
unei concentrari economice.
1.5. Pe baza criteriilor sugerate de catre Comisia Europeana, s-a analizat
daca cele doua societati-mama ale GOCR, parti intr-o alta societate, sunt
potential concurente; in Comunitatea Europeana, pentru a evalua daca doua
societati-mama, parti intr-o noua societate, sunt potential concurente si daca
infiintarea noii societati este calea aleasa de societatile-mama pentru a-si
extinde activitatile pe o noua piata a produsului, principalul aspect de care
se tine seama este acela daca ele deja opereaza pe o piata a produsului
invecinata cu piata pe care activeaza societatea-fiica, fapt ce le-ar
indreptati sa intre pe noua piata in mod independent si nu prin asociere. S-a
demonstrat ca cele doua societati-mama ale GOCR, care si-au asumat reciproc
obligatia de nonconcurenta fata de societatea nou-creata, au activitati
semnificative pe piete invecinate cu piata societatii GOCR; aceste piete sunt
cele ale serviciilor de telefonie fixa si mobila, pe care ambele societati-mama
erau prezente fie direct, fie prin intermediul unor filiale sau al altor
societati din cadrul grupului din care fac parte. Aceste piete au o importanta
semnificativa comparativ cu piata societatii nou-create GOCR.
ROMTELECOM este operatorul national de telecomunicatii din Romania care
beneficiaza de exclusivitate in ceea ce priveste telefonia fixa in Romania si
este unicul detinator al infrastructurii de telecomunicatii din Romania, pe
care o inchiriaza societatilor ce activeaza pe piata transmisiei de date.
Postprivatizare - decembrie 1998 - societatea care detine controlul asupra ROMTELECOM
este OTEROM, ce are ca actionar firma OTE - Grecia. Aceasta companie a instalat
si opereaza mai multe retele pentru furnizarea serviciilor de transmisiuni
date, conectivitate si acces pe teritoriul Greciei si este actionarul principal
(peste 80% din capitalul social) al companiei OTENET, ce furnizeaza servicii
Internet pe teritoriul Greciei.
Totodata, GOCH BV a fost infiintata ca societate in comun de catre France
Telecom, Deutsche Telekom si Sprint ca un "vehicul" prin care acestea
sa patrunda pe piata europeana a serviciilor de comunicatii date, serviciilor
cu valoare adaugata si Internet. Ulterior Deutsche Telekom si Sprint s-au
retras, iar France Telecom (denumit in cele ce urmeaza FT) a ramas unicul
actionar. Pana la liberalizarea pietei de telecomunicatii din Franta, ce a avut
loc la 1 ianuarie 1998, FT a fost operatorul national de telecomunicatii din
Franta.
GOCH BV si, prin intermediul sau, FT este prezent pe piata definita in
speta in calitate de actionar majoritar si detinator al controlului unic asupra
GOCR. Dar FT este prezent pe piata romaneasca de telecomunicatii si prin
intermediul Societatii Comerciale "MobilRom" - S.A.*4). Desi GOCR a
mentionat ca nu a existat interes din partea societatii-mama straine sau a
oricarei alte societati straine din cadrul grupului FT din care aceasta face
parte de a intra pe piata relevanta romaneasca pe cont propriu sau printr-un
alt parteneriat, s-a demonstrat ca "MobilRom" - S.A., societate
membra a grupului FT, a solicitat si a obtinut "Licenta pentru instalarea,
operarea si intretinerea unei retele nationale publice pentru comunicatii
date", dar nu a desfasurat activitate de transmisii date datorita clauzei
de nonconcurenta, subiect al analizei. In acest context, fiind cunoscuta opinia
ROMTELECOM de a pune capat acestei clauze, rezulta ca exista un interes si din
partea celeilalte societati-mama, FT, de a intra pe piata relevanta si printr-o
alta societate - "MobilRom" - S.A.
Pe de alta parte, ROMTELECOM, in noua sa structura de actionariat, deci cu
firma greceasca OTE, detinatoare a controlului si in calitate de operator
national de telecomunicatii, are potentialul de a intra pe piata transmisiei de
date si a serviciilor Internet. ROMTELECOM a precizat in acest sens ca
intentioneaza sa investeasca in cursul unui an 24 de milioane dolari S.U.A., in
vederea dezvoltarii propriei retele de date, fapt ce ar contribui la
dezvoltarea concurentei pe piata romaneasca a transmisiei de date (9 milioane
dolari S.U.A. pentru modernizarea infrastructurii existente in tehnologia de
comutare de pachete Asyncronous Transfer Mode - ATM etc.).
1.6. ROMTELECOM, ulterior privatizarii, dispunea de resursele financiare,
de know-how si de personal calificat pentru a presta servicii in domeniu prin
intermediul societatii-mama OTE, care a instalat si opereaza retele pentru
furnizarea serviciilor de transmisiuni date, conectivitate si acces pe
teritoriul Greciei: Hellaspac I si II (servicii X25, FR), Hellascom (linii
inchiriate digitale), servicii de tip ATM. Deci, uzand de acestea, ROMTELECOM
putea imbunatati mediul concurential daca nu ar fi fost tinuta de obligatia de
nonconcurenta din contractul de societate al GOCR.
1.7. In concluzie, GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM
(OTE) erau potentiali concurenti, avand activitati substantiale - prin
societatile-mama - in domenii similare, avand capacitatea tehnologica si
financiara pentru a intra pe piata relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi
dus la o imbunatatire a mediului concurential.
Prin urmare, fiind potentiali concurenti, decizia lor de a se asocia intr-o
noua societate comerciala, in care acestia coopereaza, afecteaza concurenta si
cade sub incidenta art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996.
Potrivit principiului accesorium sequitur principale, si intelegerea de
nonconcurenta dintre GOCH BV si ROMTELECOM cade sub incidenta art. 5 alin. (1)
din aceeasi lege.
1.8. Operatiunea de infiintare de catre 2 potentiali concurenti a unei
societati comerciale in care acestia coopereaza si, pe cale de consecinta,
clauza de nonconcurenta nu au putut beneficia de exceptare de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, conform art. 5 alin. (2)
si (4) din acelasi act normativ.
1.9. Piata serviciului
Serviciul care defineste piata in acest caz este serviciul de transmisii
date prin comutarea de pachete. Protocoalele ce pot fi utilizate pentru
transmisia datelor prin pachete sunt: X25, Frame Relay (FR), Transmission
Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP), Asyncronous Transfer Mode (ATM).
Avandu-se in vedere, pe de o parte, faptul ca GOCR opereaza in principal o
retea nationala de transmisii date, bazata pe protocolul X25, dar furnizeaza si
servicii Internet (bazate pe protocolul TCP/IP), s-a abordat problema substituibilitatii
transmisiunii de date prin protocolul X25 cu cea prin protocolul TCP/IP, cu
urmatoarea distinctie: substituibilitate din punct de vedere al ofertei si
substituibilitate din punct de vedere al cererii pentru aceste servicii.
1.10. In urma acestei analize s-a constatat ca - din punct de vedere al
ofertei - exista substituibilitate potentiala intre serviciile de transmisie de
date traditionale - X25 - si serviciile Internet.
Din punct de vedere al cererii (clientilor, consumatorilor), cerintele
anumitor consumatori - companiile mari care genereaza un volum mare de date si
in mod regulat - sunt satisfacute de protocoale mai avansate de transmisie
decat X25, cum ar fi TCP/IP. Mai mult, un client face distinctie intre
transmiterea/primirea de date printr-o retea separata si prin Internet din
motive legate atat de viteza de transmitere, cat mai ales de asigurarea
confidentialitatii transmisiei. Deci necesitatile clientilor sunt diferite:
companiile care au nevoie de un nivel inalt de securizare apeleaza la
serviciile de date X25. Furnizorul de servicii garanteaza niveluri minime de
calitate a serviciilor de telecomunicatii, dar nu ofera posibilitatea de
"a naviga" catre surse de informatii - servere - decat ca optiune
suplimentara. Serviciile Internet presupun acces la o retea deschisa, acces la
informatii de pe servere din toata lumea, un mediu slab securizat; informatiile
critice sunt securizate. Nu se garanteaza niveluri de calitate, iar furnizorul
nu isi asuma responsabilitati asupra continutului informatiei vehiculate sau
asupra integritatii acesteia. Sunt servicii care satisfac necesitatile de
comunicare cu exteriorul ale companiilor, dar si ale persoanelor fizice.
De asemenea, o diferentiere mai accentuata a utilizarii Internetului fata
de celelalte servicii cuprinse in activitatea de transmisii de date se
realizeaza cu precadere la nivelul utilizatorilor de tip consumer (persoane
fizice sau Small Home Office), utilizatori care fac apel mai ales la
consultarea de baze de date, inclusiv World Wide Web*5).
In acest context trebuie mentionat ca Ministerul Comunicatiilor emite
licente de operare separat pentru furnizorii serviciilor de transmisii date,
iar pentru furnizorii accesului la serviciile Internet este necesara obtinerea
unei autorizatii pentru servicii cu valoare adaugata. Daca un operator detine
licenta de operare pentru transmisii date si doreste sa ofere si servicii
Internet, trebuie sa obtina o autorizatie separata pentru acest serviciu.
1.11. In concluzie, in ceea ce priveste cererea, exista o distinctie intre
serviciile de transmisie date traditionale - X25 - si serviciile Internet din
punct de vedere al volumului de date transmis si al confidentialitatii
transmisiei. Aceasta definire a pietei produsului prin prisma substituibilitatii
serviciului de date X25 cu TCP/IP a fost sustinuta si de catre alti operatori.
Avand in vedere aceste aspecte, desi fac parte din aceeasi piata a
produsului - transmiterea de date prin comutarea de pachete - au fost tratate
distinct serviciile de date traditionale - X25 (numite in continuare servicii
de transmisii date) si serviciile Internet.
1.12. Piata relevanta geografica a fost definita ca fiind cea nationala
(teritoriul Romaniei), intrucat atat serviciul de date X25, cat si serviciul
Internet sunt furnizate la nivel national, GOCR avand punct de prezenta in
fiecare resedinta de judet.
1.13. Prin intermediul acestei clauze de nonconcurenta s-a creat o bariera
artificiala la intrarea pe o piata caracterizata de investitii mari si puternic
specializata; aceasta bariera a impiedicat intrarea celor 2 potentiali
concurenti - ROMTELECOM si GOCH BV - in mod individual pe piata si nu prin
asociere, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului concurential.
------------
*1) Sediul: Olanda, Hoofddorp, Strawinskylaan 2001, 1077zz, Amsterdam; nr.
de inregistrare la Registrul Comertului Amsterdam: 33276922.
*2) Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti; nr. de
inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/8926/1997.
*3) Sediul social: bd. Dimitrie Pompei nr. 9 - 9A, sectorul 2, Bucuresti
72326; nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/1971/1993.
*4) Sediul: Calea Dorobantilor nr. 135 - 145, sectorul 1, Bucuresti.
*5) Adresa GOCR/DG/TS/39/01 din 26 februarie 2001, inregistrata la
Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 381 din 27 februarie 2001.
2. Dispozitiile art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996
Conform dispozitiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996, incalcarea
art. 5 alin. (1) din aceeasi lege se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei
la 250.000.000 lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste
2.500.000.000 lei, cu amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
Avand in vedere ca cifra de afaceri realizata de ROMTELECOM in anul 2001 a
fost de 24.527.400.593.000 lei, deci a depasit pragul de 2.500.000.000 lei,
rezulta ca amenda ce va fi aplicata ROMTELECOM pentru incalcarea art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pana la 10% din cifra de afaceri.
3. Prevederile Normelor privind individualizarea si dozarea sanctiunilor
prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise in
aplicarea art. 57 din Legea concurentei nr. 21/1996
Conform acestor norme, la individualizarea sanctiunilor ce vor fi aplicate
agentilor economici pentru incalcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine
seama de urmatoarele aspecte:
3.1. Impactul si consecintele practicii anticoncurentiale asupra mediului
concurential si asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin
analiza pietelor relevante, a cotei de piata detinute de agentul economic
implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale si/sau
conjuncturale ale acesteia.
3.1.1. Durata practicii si efectele acesteia asupra mediului concurential
GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM (OTE) erau potentiali
concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile-mama - in domenii
similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata
relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului
concurential. Afectarea concurentei s-a produs pe piata transmisiei de date,
unde la nivelul anului 1999 au existat doar 2 operatori pe piata (dintre care
unul si cel mai puternic a fost GOCR, care a avut o cota de piata de 78%),
situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand - desi mai multe
societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii date -
acestea nu au operat, practic, pe piata. In acest context in care pe piata
transmisiilor de date exista doar 2 operatori importanti si in care costurile
de intrare pe piata sunt de ordinul zecilor de milioane de dolari, ceea ce
poate constitui o bariera la intrare, s-a constatat ca, prin impiedicarea
ROMTELECOM*6) de a intra pe piata, mediul concurential a fost afectat in mod
substantial. Pe cale de consecinta, clauza de nonconcurenta care a operat 8 ani
(1993 - 2001) nu a avut o justificare pentru anii 1999 - 2000, datorita
pozitiei importante, de lider, pe piata a GOCR, care nu mai avea nevoie de
protectie. Afectarea semnificativa a concurentei pe piata transmisiei de date -
efect al operarii clauzei de nonconcurenta - s-a produs doar in perioada 1999 -
aprilie 2001, intrucat doar postprivatizare ROMTELECOM avea capacitatea de a
intra pe aceasta piata. Postprivatizare ROMTELECOM dispunea de resursele
financiare, de know-how si de personal calificat pentru a presta servicii in
domeniu prin intermediul societatii-mama OTE.
Deci, prin intermediul clauzei de nonconcurenta din contractul de societate
al GOCR a fost afectata concurenta pe piata transmisiei de date in perioada
1999 - aprilie 2001, incalcandu-se prevederile art. 5 alin. (1) din lege, prin
faptul ca s-a ridicat un obstacol in calea intrarii pe aceasta piata, in nume
propriu si nu prin cooperare, a celor 2 actionari majoritari ai GOCR - GOCH BV
si ROMTELECOM -, ceea ce ar fi crescut gradul de concurenta pe piata
respectiva. Uzand de resursele financiare, de personalul calificat pentru a
presta servicii in domeniu, de echipamentele, experienta si know-how-ul de care
dispune postprivatizare, ROMTELECOM putea imbunatati mediul concurential daca
nu ar fi fost tinuta de obligatia de nonconcurenta din contractul de societate
al GOCR.
GOCH BV (si, prin intermediul sau, FT) si ROMTELECOM (OTE) erau potentiali
concurenti, avand activitati substantiale - prin societatile-mama - in domenii
similare, avand capacitatea tehnologica si financiara pentru a intra pe piata
relevanta si in nume propriu, fapt ce ar fi dus la o imbunatatire a mediului
concurential.
In concluzie, incalcarea prevederilor legale s-a materializat intr-o
intelegere pe orizontala, intre 2 potentiali concurenti, care a avut ca efect impiedicarea
uneia dintre partile implicate de a intra - in mod individual - pe o piata
puternic specializata (piata serviciilor de transmisii de date traditionale) si
caracterizata, in perioada investigatiei, de un numar foarte mic de concurenti
(2). Durata de timp in care clauza de nonconcurenta a afectat piata serviciilor
de transmisii de date traditionale a fost de 2 ani.
Avand in vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii, fapta se
inscrie in categoria incalcarilor grave ale regulilor concurentei, pe
urmatoarea scara:
- incalcari minore;
- incalcari grave;
- incalcari foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei in care clauza de nonconcurenta a afectat
piata serviciilor de transmisii de date traditionale - 2 ani - fapta se inscrie
in categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe urmatoarea scara:
- incalcari de scurta durata: in general, mai putin de 1 an;
- incalcari de durata medie: 1 - 5 ani;
- incalcari de durata mare: in general, mai mult de 5 ani.
Aceste incadrari au fost realizate avandu-se in vedere prevederile
Instructiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a
amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 si art. 65(5)
din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate in Jurnalul Oficial C 009 din 14
ianuarie 1998*7).
3.1.2. Cota de piata
Serviciul de transmisii de date
Din datele furnizate la solicitarea Consiliului Concurentei de catre
Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, respectiv de catre
Ministerul Comunicatiilor, privind societatile care au obtinut licenta pentru
transmisii date in anii 1999 - 2000 (licenta fiind obligatorie pentru
desfasurarea activitatii de transmisii date, conform art. 8 din Legea
telecomunicatiilor nr. 74/1996), a reiesit ca in anul 1999 au obtinut licente
pentru transmisii de date doar 4 societati. In urma contactarii acestora de
catre Consiliul Concurentei a rezultat ca doar doua societati au activat pe
piata: GOCR si LOGIC TELECOM, dintre care GOCR a fost cea mai puternica, avand
o cota de piata de 78% .
In anul 2000 a reiesit ca beneficiau de licente de transmisii de date 16
societati comerciale; in urma contactarii acestora de catre Consiliul
Concurentei a rezultat ca marea majoritate a acestora furnizau doar servicii
acces Internet, iar celelalte, de exemplu GTS, aveau un singur client. Prin
urmare, GOCR si-a conservat pozitia de lider pe piata transmisiilor de date in
anul 2000.
Serviciile Internet
Piata serviciilor Internet a fost si este o piata concurentiala, afirmatie
sustinuta de faptul ca aceste servicii sunt servicii complet liberalizate, a
caror furnizare se face in baza Autorizatiei pentru servicii cu valoare
adaugata. Pe aceasta piata a existat si exista un numar mare de societati
comerciale care furnizeaza acest tip de servicii (Internet Service Provider).
GOCR a avut o cota de piata de 7,04% .
Concluzie: Piata serviciilor de transmisii date traditionale a fost
afectata de existenta clauzei de nonconcurenta in discutie, existand la nivelul
anului 1999 doar 2 concurenti, dintre care GOCR a fost cea mai puternica,
situatia mentinandu-se practic si la nivelul anului 2000, cand - desi mai multe
societati au obtinut licente pentru a presta activitate de transmisii date -
acestea nu au operat, in fapt, pe piata. In ceea ce priveste piata serviciilor
de Internet, aceasta a fost o piata concurentiala, ea nefiind afectata de
existenta clauzei de nonconcurenta.
3.2. Situatia economica si financiara a contravenientului, pozitia pe
piata, puterea de influentare asupra pietei: situatia financiara a agentului
economic implicat intr-o practica anticoncurentiala este caracterizata de cifra
de afaceri si de alti indicatori financiari, dupa caz.
ROMTELECOM
Cifra de afaceri in anul 2001 (anul anterior emiterii deciziei):
24.527.400.593.000 lei
Profit: -
Profit din exploatare: 2.868.664.013.000 lei
Pierdere: 1.593.662.400.000 lei
Ambele societati comerciale, ROMTELECOM si GOCH BV, au fost prezente pe
piata serviciilor de transmisii de date traditionale si a serviciilor Internet
prin intermediul societatii pe care au infiintat-o - GOCR. In perioada
analizata in cursul investigatiei (1999 - 2000) GOCR a detinut pe piata
serviciilor de transmisii de date traditionale o cota de 78% .
3.3. Pozitia autorului fata de fapta si consecintele acesteia, prin
savarsirea ei din culpa sau cu intentie (constand din fapte si acte
anticoncurentiale care au ca scop impiedicarea, denaturarea sau restrangerea
concurentei ori cauze care au mai facut obiectul unor decizii anterioare ale
Consiliului Concurentei in care au fost incriminati aceiasi agenti economici),
amploarea si repetarea actiunilor anticoncurentiale.
3.3.1. Infiintarea GOCR si stipularea, in contractul de societate al acesteia,
a clauzei de nonconcurenta au avut loc in anul 1993, atunci cand Legea
concurentei nr. 21/1996 nu era in vigoare, deci nu se poate afirma ca
incalcarea legii, la acel moment, a fost savarsita cu intentie de catre cele
doua parti implicate. In acest context, desi GOCR a fost infiintata in 1993,
iar clauza de nonconcurenta a inceput sa functioneze de la acea data, analiza
impactului produs de infiintarea societatii, precum si analiza compatibilitatii
clauzei de nonconcurenta cu prevederile Legii nr. 21/1996 au fost efectuate
numai pentru perioada 1 februarie 1997 (data intrarii in vigoare a Legii nr.
21/1996) - 5 aprilie 2001 (data abrogarii clauzei de nonconcurenta de catre
actionarii GOCR si a iesirii ROMTELECOM din GOCR). In urma acestei analize s-a
constatat ca afectarea concurentei s-a produs in perioada 1999 - 2000, pe piata
serviciilor de transmisii de date traditionale, unde la nivelul anului 1999 au
existat doar 2 operatori pe piata (dintre care unul si cel mai puternic a fost
GOCR, care a avut o cota de piata de 78%), situatia mentinandu-se practic si la
nivelul anului 2000, cand - desi mai multe societati au obtinut licente pentru
a presta activitate de transmisii de date - acestea nu au operat, in fapt, pe
piata.
Cu toate acestea, conform art. 2 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din
Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei
nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, "Pentru intelegerile,
deciziile de asociere sau practicile concertate, anterioare sau posterioare
intrarii in vigoare a Legii, care intra sub incidenta interdictiei prevazute la
art. 5 alin. (1) din lege, [...] se va proceda dupa cum urmeaza:
...........................................................................
b) pentru a obtine dispensa in cazurile individuale de intelegeri, decizii
de asociere ori practici concertate, in conditiile prevederilor art. 5 alin.
(2) din lege, agentii economici [...] interesati vor solicita Consiliului
Concurentei dispensa in conditiile prezentului regulament. [...]"
3.4. Circumstante agravante si/sau circumstante atenuante
3.4.1. Circumstante atenuante:
- autodenuntarea, explicabila prin schimbarea, in raport cu momentul
semnarii contractului de societate al GOCR (si deci momentul asocierii cu
TRANSPAC, devenita ulterior GOCH BV) - februarie 1993 - a structurii
actionariatului ROMTELECOM, in urma privatizarii acestei societati.
Postprivatizare, cel ce exercita controlul asupra ROMTELECOM nu mai este statul
roman, ci compania greceasca OTEROM Ltd., care a preluat ROMTELECOM cu toate
contractele in derulare la acel moment, implicit si cu contractul ce contine
clauza de nonconcurenta in discutie;
- infiintarea GOCR si stipularea in contractul de societate al acesteia a
clauzei de nonconcurenta au avut loc in anul 1993, atunci cand Legea
concurentei nu era in vigoare, deci nu se poate afirma ca incalcarea legii, la
acel moment, a fost savarsita cu intentie de catre cele doua parti implicate;
- retragerea din GOCR si anularea - la data de 5 aprilie 2001 - a clauzei
de nonconcurenta.
In temeiul art. 56 lit. a) coroborat cu art. 57 si art. 60 alin. (3) din
Legea nr. 21/1996,
------------
*6) Tinandu-se seama de pozitia sa de operator national de telecomunicatii.
*7) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar cu art. 56 din
Legea concurentei nr. 21/1996.
DECIDE:
Art. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 21/1996 prin incheierea unui acord de asociere cu Global One
Communications Holding BV - Olanda, materializat in crearea unei noi societati,
Global One Communications Romania - S.A., si stipularea in contractul de
societate al acesteia a clauzei de nonconcurenta, conform careia cele doua
societati-mama se obligau una fata de cealalta sa nu faca concurenta, direct
sau indirect, noii societati infiintate, atat timp cat vor detine actiuni ale
acestei societati si pe o durata de 5 ani de la data la care vor inceta sa fie
actionari, este de 809.404.219.569 (opt sute noua miliarde patru sute patru
milioane doua sute nouasprezece mii cinci sute saizeci si noua) lei, ceea ce
reprezinta 3,3% din cifra de afaceri realizata de catre Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. in anul 2001*8).
------------
*8) Cifra de afaceri prevazuta in proiectul de bilant contabil depus la
Consiliul Concurentei.
Art. 2
Suma reprezentand amenda se va vira in termen de maximum 15 (cincisprezece)
zile de la data primirii prezentei decizii de catre Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. la bugetul de stat, cu ordin de
plata tip trezorerie, in contul 361280055302, deschis la Banca Nationala a
Romaniei - Sucursala Municipiului Bucuresti, beneficiar Trezoreria sectorului
5, cu mentiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996". Pe
versoul ordinului de plata se va mentiona: "cod cont: 20220103". O
copie de pe ordinul de plata va fi transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
Art. 3
In termen de 5 (cinci) zile de la depunerea Formularului de bilant contabil
la Directia generala a finantelor publice Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. va transmite Consiliului
Concurentei copie de pe bilantul contabil la 31 decembrie 2001. Consiliul
Concurentei isi rezerva dreptul de a recalcula cuantumul amenzii in situatia in
care datele din bilantul contabil difera semnificativ fata de cele comunicate.
Art. 4
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala partilor implicate, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 5
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 6
Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr.
21/1996, la presedintele Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 7
Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari aducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 8
Secretariatul general va transmite prezenta decizie la:
Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. -
Romania
Sediul social: Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, Bucuresti
Nr. de inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/8926/1997
Cod fiscal: R 427320
Comisia:
Presedinte, Membri:
Vasile Seclaman Viorel Munteanu
Alexe Gavrila