DECIZIE Nr. 28 din 10 februarie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 10 aprilie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Codul de procedura penala, ridicata de Abrudan Adrian
in Dosarul nr. 2.145/1996 al Judecatoriei Oradea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 5 februarie 1998, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa celorlalte parti
legal citate, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea,
avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10
februarie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Oradea, prin Incheierea din 8 ianuarie 1997, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din
Codul de procedura penala, invocata de Abrudan Adrian.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 4 din Codul de
procedura penala, care reglementeaza rolul activ al judecatorului, sunt
neconstitutionale si incompatibile cu principiul inamovibilitatii
judecatorului, deoarece permit acestuia sa devina parte in proces, depasindu-si
rolul de arbitru impartial. In concluzie, se precizeaza ca, atata vreme cat s-a
introdus inamovibilitatea, trebuie reintrodus si principiul rolului pasiv al
judecatorului, singurul de natura sa asigure respectarea art. 21 din
Constitutie, privind accesul liber la justitie, si a art. 23 din legea
fundamentala, referitor la libertatea individuala.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei invocate, instanta de judecata
apreciaza ca aceasta este neintemeiata si ca textul de lege criticat este
constitutional.
In scopul solutionarii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 138/1997, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece intreaga activitate
procesuala este calauzita de anumite principii fundamentale, intre care si
principiul rolului activ al organelor judiciare. Se precizeaza, de asemenea, ca
rolul activ al instantei in desfasurarea procesului penal trebuie discutat
impreuna cu dispozitiile art. 3 din Codul de procedura penala, referitoare la
aflarea adevarului, pe considerentul ca ele se completeaza si
interconditioneaza, aflarea adevarului nefiind posibila fara exercitarea
rolului activ al instantei judecatoresti in desfasurarea procesului penal.
In concluzie, se arata ca dispozitiile art. 4 din Codul de procedura penala
nu contravin prevederilor art. 21 si 23 din Constitutie, care reglementeaza
situatii total diferite de cele aflate in discutie, si nici altor prevederi
constitutionale.
Se mentioneaza ca si legislatia penala din Romania dintre cele doua
razboaie mondiale continea dispozitii privitoare la rolul activ al instantelor
de judecata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Potrivit dispozitiilor art. 4 din Codul de procedura penala: "Organele
de urmarire penala si instantele de judecata sunt obligate sa aiba rol activ in
desfasurarea procesului penal".
Aceasta regula este in concordanta cu dispozitiile art. 1 din Codul de
procedura penala, privitoare la stopul procesului penal, cu prevederile art. 2
din Codul de procedura penala, referitoare la oficialitatea procesului penal,
si, de asemenea, cu dispozitiile art. 3 din acelasi cod, privind aflarea
adevarului. Este greu de inteles cum s-ar putea asigura aflarea adevarului,
daca organele judiciare ar asista pasiv la activitatea de probatiune
desfasurata in fata lor cu atat mai mult cu cat organele de urmarire penala au
ca sarcina, potrivit art. 200 din Codul de procedura penala, tocmai strangerea
probelor necesare cu privire la existenta infractiunilor, la identitatea
faptuitorilor si la stabilirea raspunderii acestora.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate ar fi contrare prevederilor art. 23 din Constitutie,
referitoare la libertatea persoanei. Prin Decizia nr. 143 din 21 noiembrie
1996, ramasa definitiva prin nerecurare si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997, Curtea Constitutionala a
analizat dispozitiile art. 4 din Codul de procedura penala, prin raportare la
prevederile art. 23 din Constitutie, considerand textul criticat ca fiind
constitutional.
Cele stabilite prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in cauza
de fata, deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
solutiei adoptate.
Tot in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se considera ca dispozitiile
art. 4 din Codul de procedura penala incalca prevederile art. 21 din
Constitutie, privind accesul liber la justitie. Or, este, de asemenea, greu de
inteles cum acest drept fundamental este afectat prin rolul activ al organelor
judiciare in descoperirea adevarului in cauza.
In sustinerea exceptiei se mai arata ca, pentru a se asigura apararea
intereselor inculpatului, judecatorul trebuie sa aiba un rol pasiv si ca el
putea avea rol activ atunci cand era amovibil. Cu privire la acest aspect, prin
decizia mentionata Curtea a retinut ca "infaptuirea justitiei nu este
posibila fara cunoasterea situatiei de fapt, iar aceasta cunoastere nu poate fi
dobandita fara o preocupare speciala din partea organelor judiciare; or, in
conditiile in care legea acorda inculpatului toate garantiile procesuale,
inclusiv dreptul de a fi asistat de un aparator in tot cursul procesului penal,
nu se poate vorbi de vreo prejudiciere a intereselor apararii".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 3 al art. 13 alin. (1) lit. A.c)
si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Codul
de procedura penala, invocata de Abrudan Adrian in Dosarul nr. 2.145/1996 al
Judecatoriei Oradea.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 10 februarie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Florentina Geangu