DECIZIE Nr.
656 din 30 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (2) si alin. (3) teza
întai din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 427 din 23 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164 alin. (2) şi alin. (3) teza
întâi din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi
de asigurări sociale, excepţie ridicată din oficiu în Dosarul nr.
5.650/110/2007 al Curţii de Apel Bacău - Secţia civilă, cauze minori, familie,
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune să se facă apelul şi în Dosarul nr.
47D/2009, care are ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate ridicată
din oficiu în Dosarul nr. 3.377/103/2007 al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal răspunde Elvira Hârţan prin mandatar,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 47D/2009 la Dosarul nr.
2.460D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate. Se arată că prevederile legale criticate nu contravin
dispoziţiilor art. 16 din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 10 noiembrie 2008 si 10 decembrie
2008, pronunţate în dosarele nr. 5.650/110/2007 şi nr. 3.377/103/2007, Curtea
de Apel Bacău - Secţia civilă, cauze minori, familie, conflicte de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164 alin. (2) şi alin. (3) teza întâi
din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată din oficiu de către instanţa de
judecată în cauza ce are ca obiect judecarea litigiului de muncă privind
recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că art. 164 alin. (2) şi alin. (3) teza întâi din Legea
nr. 19/2000 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din
Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Se arată că prevederile legale fac o diferenţiere
între persoanele care au fost pensionate înainte de adoptarea Legii nr.
19/2000, persoanele care s-au pensionat ori urmează să se pensioneze după
adoptarea legii, dar au avut, în parte, un stagiu de cotizare anterior, şi
persoanele ale căror stagii de cotizare s-au desfăşurat după intrarea în
vigoare a Legii nr. 19/2000. Astfel, doar pentru cea de-a treia categorie de
persoane baza de calcul a pensiei este aceeaşi cu baza de calcul a contribuţiei
individuale de asigurări sociale. Pentru primele două categorii baza de calcul
a pensiilor este întotdeauna mai mică, acestea fiind discriminate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că prevederile
legale criticate, reglementând sistemul de calcul al pensiilor, se aplică unor
situaţii juridice în curs de derulare, fiind astfel respectat art. 16 din
Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 164 alin. (2) şi alin. (3) teza întâi din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare.
- Art. 164 din Legea nr. 19/2000: „(2) La
determinarea punctajelor anuale, pe lângă salariile prevăzute la alin. (1) se
au în vedere şi sporurile care au făcut parte din baza de calcul a pensiilor
conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncă.
(3) La determinarea punctajelor anuale, pe lângă salariile
prevăzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent,
care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul a
pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul
de muncă sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unităţi, conform
legislaţiei în vigoare. [...]"
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu art. 16 din Constituţie referitor
la egalitatea în drepturi şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale privind interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
Referitor la critica de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000, prin invocarea prevederilor art.
16 din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale, Curtea reţine că aceasta este neîntemeiată.
Modalitatea de determinare a punctajelor anuale utilizate la calculul pensiilor
priveşte numai persoanele care se pensionează după intrarea în vigoare a Legii
nr. 19/2000. Cuantumul pensiei rezultat în urma recalculării se aplică numai
pentru viitor. Faptul că prevederea determinării punctajelor anuale dezavantajează
anumiţi pensionari nu poate duce la concluzia că aceştia ar fi discriminaţi,
fiind doar o modalitate de reglementare de competenţa legiuitorului.
Textele de lege criticate au fost supuse în numeroase
rânduri controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi dispoziţii
constituţionale. Astfel, prin Decizia nr. 1.140 din 4 decembrie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008, Curtea
Constituţională a reţinut că, potrivit art. 47 din Constituţie, cetăţenii au
dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale şi măsuri de protecţie
socială, în condiţiile stabilite de lege. Astfel, a arătat că legiuitorul are
libertatea să stabilească drepturile de asigurări sociale cuvenite, condiţiile
şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul lor valoric,
în raport cu posibilităţile create prin resursele financiare disponibile, şi să
le modifice în concordanţă cu schimbările ce se produc în resursele
economico-financiare. De asemenea, Curtea a reţinut că modul de stabilire a
punctajului anual şi a punctajului mediu, a valorii punctului de pensie, a
condiţiilor de includere a anumitor perioade în stagiul de cotizare şi
acordarea anumitor sporuri pentru perioadele cotizate peste stagiul standard
sunt prevăzute prin norme cu caracter tehnic, care se aplică în mod egal
persoanelor aflate în situaţii identice. Valoarea punctului de pensie, limita
maximă a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de recorelare a
pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora nu se pot face decât în
raport cu resursele fondurilor de asigurări sociale disponibile.
In legătură cu principiul constituţional al egalităţii
în drepturi, Curtea a arătat că legiuitorul este în drept, în considerarea unor
situaţii deosebite, să adopte, prin legi speciale, reglementări diferite pentru
anumite categorii socioprofesionale. Tratamentul juridic diferit, instituit
pentru anumite categorii socioprofesionale, nu reprezintă nici privilegii şi
nici discriminări, în sensul interzis de art. 16 alin. (1) din Constituţie, ci
se justifică, obiectiv şi rezonabil, prin situaţia diferită în care se află
acele categorii de cetăţeni.
De asemenea, Curtea a mai reţinut că sumele plătite cu
titlu de contribuţie la asigurările sociale nu reprezintă un depozit la termen
şi, prin urmare, nu pot da naştere vreunui drept de creanţă asupra statului sau
asupra fondurilor de asigurări sociale. Astfel, asigurările sociale
funcţionează pe baza principiilor mutualităţii şi solidarităţii, iar asiguraţii
beneficiază de drepturi de asigurări sociale în condiţiile prevăzute de lege şi
proporţional cu perioada de cotizare şi cu contribuţiile plătite, pe întreaga
perioadă în care sunt îndreptăţiţi să beneficieze de drepturile respective.
Intrucât nu au intervenit elemente noi de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât soluţia, cât şi considerentele
cuprinse în decizia anterioară îşi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 164 alin. (2) şi alin. (3) teza întâi din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată din oficiu în dosarele nr. 5.650/110/2007 şi nr. 3.377/103/2007 ale
Curţii de Apel Bacău - Secţia civilă, cauze minori, familie, conflicte de muncă
şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta