DECIZIE Nr. 710 din 19 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din
Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 26 februarie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Maier Mihai impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 278 din 30 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 18 decembrie 1997 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 19 decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 278 din 30 iunie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea
nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, invocata de Maier
Mihai in Dosarul nr. 1.646/1996 al Judecatoriei Deta.
Pentru a decide astfel, completul de judecata a retinut, in esenta, ca
dispozitiile art. 26 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 nu contravin art. 15 alin.
(2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie si ca art. 26 nu are caracter
retroactiv, el aplicandu-se de la data intrarii in vigoare a legii, fara a afecta
situatia juridica stabilita anterior.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs Maier Mihai, motivandu-l, in
esenta, cu urmatoarele argumente:
- "este fals rationamentul" ca prevederile art. 26 din Legea nr.
112/1995 nu au caracter retroactiv, deoarece aceasta lege, ca "lege
speciala, contine reglementari care vizeaza rezolvari privind o lege abrogata
(recte Decretul nr. 223/1974), conditionand statutul persoanei care pretinde
realizarea dreptului sau real de trimiterea si statuarea operata in baza unei
legi vechi dar abrogate";
- "este fals rationamentul ca nu exista un regim discriminatoriu
juridic intre cei care au fost despagubiti si intre cei care nu au fost
despagubiti" in momentul trecerii locuintelor lor in proprietatea
statului, "prin aceasta iarasi implicandu-se supravietuirea legii vechi
abrogate, dar reactivata prin dispozitiile noii legi".
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, in temeiul art. II din
Legea nr. 138/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, intrucat exceptia a fost
respinsa ca vadit nefondata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Punctul de vedere al Guvernului este acela ca motivele de recurs sunt
neintemeiate, in esenta, deoarece dispozitiile art. 26 alin. 1 din Legea nr.
112/1995 nu au caracter retroactiv, nici discriminatoriu si nu contravin
prevederilor art. 15 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, punctul de vedere al
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine:
Prin motivele de recurs se reitereaza, in esenta, argumentarea invocata la
solutionarea exceptiei de catre completul de judecata ce a pronuntat decizia
recurata.
Sustinerea ca prevederile art. 26 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 ar avea
semnificatia unei aplicari retroactive, intrucat, implicit, recunoaste efectele
despagubirii primite de fostul proprietar, este neintemeiata, deoarece
acordarea despagubirii este guvernata de legea aplicabila la data cand bunul a
trecut in proprietatea statului. De aceea, daca noua reglementare ar inlatura
despagubirea acordata, abia atunci ea ar avea un efect retroactiv. Din acest
punct de vedere, faptul ca Decretul nr. 223/1974, in temeiul caruia bunul a
trecut in proprietatea statului, a fost, ulterior, abrogat prin Decretul-lege
nr. 9 din 31 decembrie 1989 nu are nici o semnificatie, iar in jurisdictia
Curtii s-a statuat in mod constant ca nu intra in sfera controlului
constitutionalitatii legii o reglementare abrogata.
De asemenea, este neintemeiat motivul de recurs privind incalcarea
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece nu exista o relatie
de egalitate intre situatia fostilor proprietari despagubiti si a celor ce nu
au fost despagubiti.
Invocarea reglementarilor internationale privind drepturile omului, in
sensul ca despagubirea a avut un caracter unilateral si nu bilateral, respectiv
nu a fost negociata, nu poate fi retinuta, cu atat mai mult cu cat aderarea
Romaniei la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale s-a facut dupa anul 1989, prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994,
astfel incat aceasta reglementare internationala nu este aplicabila situatiilor
anterioare aderarii. In acest sens este si rezerva formulata prin art. 3 din
legea sus-mentionata.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si ale art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art.
25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Maier Mihai impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 278 din 30 iunie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 19 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Claudia Miu