DECIZIE Nr.
861 din 23 noiembrie 2010
privind modificarea Deciziei
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Comunicatii nr. 1.023/2008 privind
realizarea comunicatiilor catre Sistemul national unic pentru apeluri de
urgenta
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 802 din 30 noiembrie 2010
In temeiul dispoziţiilor art. 11 alin. (1) şi art. 12
alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind
înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, precum şi ale art. 13 alin. (2)
şi art. 20 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind
organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite
prezenta decizie.
Art. I. - Capitolul IV „Măsuri pentru limitarea apelării abuzive a serviciului de urgenţă
112" din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii
nr. 1.023/2008 privind realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic
pentru apeluri de urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 30 octombrie 2008, conţinând
art. 35-37, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Măsuri privind limitarea apelării abuzive şi
involuntare a
serviciului de urgenţă 112
Art. 35. - (1) Până la data de 1 februarie 2011,
furnizorii de reţele publice mobile de telefonie au obligaţia de a pune la
dispoziţia administratorului SNUAU posibilitatea de a transmite către abonaţii
care au efectuat apeluri abuzive către serviciul de urgenţă 112 următorul mesaj
scurt în format text: «Aţi apelat abuziv serviciul de urgenţă 112. Conform
prevederilor legale, apelarea abuzivă a numărului 112 se pedepseşte cu amendă
de la 500 lei la 1.000 lei.».
(2) In cazul apelurilor originate din reţelele publice
mobile de telefonie, administratorul SNUAU implementează următoarele măsuri,
astfel:
a) în cazul abonaţilor care au
apelat abuziv de cel puţin două ori serviciul de urgenţă 112, în cursul
aceleiaşi zile, transmite un mesaj scurt, cu textul prevăzut la alin. (1);
b) suplimentar faţă de măsura prevăzută la lit. a), în
cazul abonaţilor care au apelat abuziv serviciul de urgenţă 112 de cel puţin 6
ori în cursul aceleiaşi zile, înainte de a fi direcţionaţi către unul dintre
operatorii 112, administratorul SNUAU direcţionează apelul către o platformă
interactivă, prin intermediul căreia apelanţilor, la orice apel către serviciul
de urgenţă 112 realizat într-o perioadă de 5 zile, li se transmite un mesaj
vocal automat cu următorul cuprins: «Aţi apelat abuziv serviciul de urgenţă
112. Conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008
privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de
urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008, apelarea
repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o
stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau
apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor se sancţionează cu
amendă de la 500 lei la 1.000 lei. De asemenea, cu aceeaşi amendă se
sancţionează şi alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie. Dacă
alarmarea, fără un motiv întemeiat, a organelor specializate se realizează cu
privire la răspândirea sau folosirea de produse, substanţe, materiale,
microorganisme ori toxine de natură să pună în pericol sănătatea oamenilor sau
a animalelor ori mediul înconjurător atunci pedeapsa este închisoarea de la 1
an la 3 ani, potrivit Legii
nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului. Apelul va fi
înregistrat şi poate fi utilizat ca probă în justiţie. Continuarea convorbirii
reprezintă acceptul dumneavoastră. Veţi fi redirecţionat către un operator
112.»
(3) In cazul apelurilor originate din reţelele publice
fixe de telefonie în cazul abonaţilor care au apelat abuziv serviciul de
urgenţă 112 de mai mult de două ori în cursul aceleiaşi zile, administratorul
SNUAU direcţionează apelul către o platformă interactivă, prin intermediul
căreia se transmite apelanţilor, la orice apel către serviciul de urgenţă 112
realizat într-o perioadă de 5 zile, un mesaj vocal automat având cuprinsul
prevăzut la alin. (2) lit. b), înainte de a fi direcţionaţi către unul dintre operatorii 112.
(4) In cazul apelurilor
involuntare, originate din reţelele publice fixe sau mobile de telefonie,
administratorul SNUAU ia măsurile tehnice pentru direcţionarea apelurilor, în
cursul aceleiaşi zile, exclusiv pe durata rămasă din ziua respectivă, către o
platformă interactivă, prin intermediul căreia se transmite apelanţilor un
mesaj vocal automat cu următorul cuprins: «Aţi apelat serviciul de urgenţă 112.
Dacă doriţi să intraţi în legătură directă cu un operator, vă rugăm să apăsaţi
tasta 5 de două ori.»
(5) Măsura prevăzută la alin. (4) se aplică pentru
următoarele categorii de apeluri involuntare, definite conform procedurilor de
lucru si criteriilor operaţionale stabilite de administratorul SNUAU:
a) apeluri involuntare silenţioase;
b) apeluri involuntare număr
greşit.
(6) In cazul în care, după un timp de aşteptare de 20
de secunde, apelantul prevăzut la alin. (4) nu efectuează procedura solicitată,
pentru a intra în legătură directă cu unul dintre operatorii serviciului de
urgenţă 112, apelul este deconectat.
(7) Măsurile prevăzute la alin. (2)-(4) se
implementează de administratorul SNUAU până la data de 1 mai 2011.
(8) Termenele prevăzute la alin. (2)-(4) se calculează
pe zile calendaristice, începând cu ziua realizării apelului care determină
aplicarea măsurii corespunzătoare, şi expiră la ora 24,00 a zilei de împlinire
a termenelor respective.
Art. 36. - (1) Condiţiile tehnice şi economice aferente
implementării măsurilor prevăzute la art. 35 alin. (1) se stabilesc de
administratorul SNUAU şi de furnizorii de reţele publice mobile de telefonie
până la data de 15 ianuarie 2011.
(2) Tarifele care pot fi
percepute pentru transmiterea mesajelor scurte cu textul prevăzut la art. 35
alin. (1) de către furnizorii de reţele publice mobile de telefonie nu pot
depăşi 0,30 eurocenţi/mesaj, fără a include TVA.
(3) Condiţiile prevăzute la
alin. (1) se comunică de către administratorul SNUAU către ANCOM în termen de
10 zile de la data stabilirii acestora.
Art. 37. - (1) Administratorul SNUAU transmite semestrial ANCOM statisticile zilnice privind numărul de apeluri
reale, abuzive, false şi involuntare, astfel:
a) până la data de 31 iulie,
pentru perioada de raportare cuprinsă între 1 ianuarie şi 30 iunie;
b) până la data de 31 ianuarie, pentru perioada de
raportare cuprinsă între 1 iulie şi 31 decembrie.
(2) Statisticile prevăzute la alin. (1) vor cuprinde
următoarele informaţii, grupate în câmpuri:
a) judeţul;
b) luna în care au fost efectuate apelurile;
c) ziua în care au fost efectuate apelurile;
d) reţeaua din care a fost
originat apelul;
e) numărul de telefon de la
care au fost primite apeluri abuzive, false şi involuntare;
f) numărul de apeluri abuzive, false şi involuntare
primite;
g) măsura aplicată în cazul apelurilor abuzive şi
involuntare primite;
h) numărul total al apelurilor în perioada de
raportare;
i) numărul total al apelurilor reale în perioada de
raportare.
(3) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), prima
raportare în formatul prevăzut la alin. (2) se realizează până la data de 31
iulie 2011, pentru perioada cuprinsă între data de 1 mai 2011 şi 30 iunie
2011."
Art. II. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare
şi Reglementare în Comunicaţii,
Marius Cătălin
Marinescu