HOTARARE Nr. 1 din 23 octombrie 1995 * Republicata
Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romania
ACT EMIS DE: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR
AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 28 martie 2001
*) Republicat in temeiul prevederilor art. III din Hotararea Consiliului
superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
nr. 00/36/2000 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare
si functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 450 din 12
septembrie 2000, dandu-se textelor o noua numerotare.
Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din Romania a fost aprobat prin Hotararea
Conferintei nationale a expertilor contabili si contabililor autorizati nr.
1/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 27
noiembrie 1995.
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania,
denumit in continuare Corpul, este persoana juridica de utilitate publica si
autonoma, din care fac parte expertii contabili si contabilii autorizati, in
conditiile prevazute de lege.
2. Corpul, prin delegatia primita din partea autoritatii publice, acorda si
retrage dreptul de exercitare a profesiei de expert contabil si de contabil
autorizat si are dreptul sa controleze competenta si moralitatea membrilor sai.
Membrii Corpului, potrivit actului normativ de infiintare, isi aleg
organele de conducere care sa ii reprezinte in fata autoritatii publice, precum
si in raporturile cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate.
CAP. 2
Organele de conducere si de control ale Corpului
3. Organele centrale de conducere ale Corpului sunt: Conferinta nationala a
expertilor contabili si contabililor autorizati (denumita in continuare
Conferinta nationala), Consiliul superior al Corpului (denumit in continuare
Consiliul superior) si Biroul permanent al Consiliului superior (denumit in
continuare Biroul permanent).
4. Conferinta nationala este organul superior de conducere si de control al
Corpului.
Conferinta nationala este constituita din membrii Consiliului superior,
membrii consiliilor filialelor Corpului, ai comisiilor de disciplina,
reprezentantii Ministerului Finantelor Publice pe langa Consiliul superior si
consiliile filialelor, precum si din reprezentanti din fiecare filiala a
Corpului, desemnati de adunarile generale, conform normei de reprezentare de
1/100.
5. Conferinta nationala este legal constituita daca este asigurata
participarea majoritatii membrilor prevazuti la pct. 4, iar hotararile sunt
valabil adoptate cu votul majoritatii membrilor prezenti. Daca la prima
convocare nu se intruneste numarul necesar, este convocata din nou Conferinta
nationala, care este legal constituita cu participarea a cel putin 30% din
numarul membrilor si reprezentantilor prevazuti la pct. 4 alin. 2, iar
hotararile sunt valabil adoptate cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Conferinta nationala este ordinara si extraordinara.
6. Conferinta nationala ordinara se intruneste anual prin grija Consiliului
superior, care alege locul de desfasurare, si are loc in cel mult doua luni de
la incheierea exercitiului financiar. Convocarea Conferintei nationale ordinare
se face cu cel putin 20 de zile inaintea datei de desfasurare a acesteia.
7. Conferinta nationala ordinara are urmatoarele atributii:
a) aproba Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, modificarile si completarile
acestuia, avizate de Ministerul Finantelor Publice si de Ministerul Justitiei,
precum si Codul privind conduita etica si profesionala a expertilor contabili
si contabililor autorizati;
b) stabileste directiile de baza si ia masurile necesare pentru asigurarea
bunei exercitari a profesiei de expert contabil si de contabil autorizat;
c) examineaza si aproba, prin vot deschis, raportul de activitate prezentat
de Consiliul superior pentru exercitiul financiar expirat si raportul cenzorilor
asupra gestiunii financiare a Consiliului superior;
d) aproba, prin vot deschis, bilantul contabil, executia bugetului de
venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat, precum si bugetul
de venituri si cheltuieli al exercitiului financiar viitor, prezentate de
Consiliul superior;
e) aproba, prin vot deschis, organigrama Consiliului superior, sistemul de
salarizare pentru anul urmator, precum si principiile si criteriile de
organizare si de salarizare a aparatului propriu si a consiliilor filialelor;
f) aproba, prin vot deschis, sistemul de acordare si cuantumul
cheltuielilor de deplasare si reprezentare in consiliile filialelor Corpului pe
anul urmator, la propunerea presedintelui Consiliului superior;
g) alege si revoca presedintele si membrii Consiliului superior si ai
comisiei de cenzori a acestuia; alege si revoca presedintele si doi membri ai
Comisiei superioare de disciplina;
h) aproba raportul Consiliului superior referitor la rezultatul alegerilor
privind reinnoirea mandatelor membrilor consiliilor filialelor Corpului,
inclusiv revocarea celor alesi;
i) aproba, prin vot deschis, nivelul indemnizatiilor pentru organele alese
ale Corpului si al taxelor de inscriere in evidenta Corpului;
j) hotaraste asupra propunerilor de sanctionare disciplinara a membrilor
Consiliului superior si ai consiliilor filialelor, formulate de Comisia
superioara de disciplina;
k) stabileste anual cotizatiile pe transe de venit, datorate de membrii
Corpului;
l) aproba planurile anuale de activitate ale Consiliului superior si ale
consiliilor filialelor;
m) confirma lista cuprinzand membrii de onoare ai Corpului, in conformitate
cu anexa nr. 3;
n) stabileste masurile necesare si urmareste indeplinirea altor atributii
prevazute de actele normative, precum si a propriilor hotarari.
8. Conferinta nationala extraordinara are loc numai in cazuri deosebite si
se convoaca cu cel putin 15 zile inaintea datei fixate pentru desfasurarea ei,
de catre Consiliul superior, pe baza ordinii de zi stabilite de acesta din
proprie initiativa sau la propunerea filialelor reprezentand peste o cincime
din totalul membrilor Corpului.
9. Cu ocazia Conferintei nationale extraordinare pot fi organizate
"zile de studii" (seminarii, colocvii etc.), ca urmare a unor lucrari
executate si expuse de experti contabili si contabili autorizati si, eventual,
cu concursul unor persoane si personalitati din afara Corpului, sub conducerea
unui raportor general, desemnat de Consiliul superior dintre membrii sai.
10. Consiliul superior exercita drepturile Corpului aferente statutului sau
de persoana juridica de utilitate publica; in mod esential, are ca atributie
reprezentarea profesiunii in fata autoritatilor publice prin presedintele sau
si coordonarea actiunilor consiliilor filialelor judetene.
11. Consiliul superior cuprinde maximum 24 de membri si 8 supleanti.
Reprezentarea expertilor contabili si a contabililor autorizati se stabileste
in functie de procentajul expertilor contabili in raport cu totalul membrilor
Corpului la nivelul tarii, conform tabelului urmator:
_______________________________________________________________________________
Ponderea expertilor contabili Numarul membrilor Numarul membrilor
in raport cu numarul total al titulari supleanti
membrilor Corpului _____________________ _____________________
la nivelul tarii Experti Contabili Experti Contabili
contabili autorizati contabili autorizati
_______________________________________________________________________________
Pana la 50% inclusiv 14 10 4 4
_______________________________________________________________________________
Peste 50% si pana la 65% inclusiv 15 9 5 3
_______________________________________________________________________________
Peste 65% si pana la 85% inclusiv 18 6 6 2
_______________________________________________________________________________
Peste 85% si pana la 100% 21 3 7 1
_______________________________________________________________________________
100% 24 - 8 -
_______________________________________________________________________________
Stabilirea locurilor aferente celor doua categorii profesionale se face,
potrivit alin. 1, de catre Biroul permanent, cu 3 luni inaintea datei stabilite
pentru alegeri.
12. Functiile membrilor Consiliului superior nu sunt remunerate; acestia
insa beneficiaza de decontarea cheltuielilor de deplasare si de reprezentare.
De asemenea, pot primi indemnizatii pentru activitatile efectiv prestate pentru
Corp, in limitele si in conditiile aprobate de Conferinta nationala.
13. Membrii titulari si supleanti ai Consiliului superior sunt alesi, prin
vot secret, pentru 4 ani. Pentru asigurarea continuitatii activitatilor
Corpului mandatele a jumatate din numarul celor alesi sunt reinnoite la fiecare
2 ani.
14. Locurile vacante in Consiliul superior provin, de regula, din incetarea
mandatului celor care au implinit 4 ani in cadrul acestuia; de asemenea,
mandatul membrilor care se afla in situatia prevazuta la alin. 4 al pct. 98
inceteaza.
Membrii carora le inceteaza mandatul pot sa isi depuna candidatura si sa
fie realesi dupa o perioada cel putin egala cu cea a mandatului indeplinit.
15. Alegerile pentru Consiliul superior se fac prin vot secret; sunt
declarati alesi candidatii care au obtinut minimum doua treimi din numarul
voturilor exprimate. In cazul in care candidatii nu intrunesc aceasta
majoritate se organizeaza al doilea tur de scrutin, la care sunt declarati alesi
cei care au intrunit majoritatea simpla a voturilor exprimate.
16. Modul de depunere a candidaturilor, de desfasurare a votarii si de
stabilire a celor alesi este prezentat in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
17. Consiliul superior se convoaca cel putin o data pe semestru de catre
presedintele sau si ori de cate ori este necesar; de asemenea, poate fi
convocat la cererea Biroului permanent, a majoritatii membrilor Consiliului
superior, precum si la cererea Comisiei superioare de disciplina. Hotararile
Consiliului superior sunt valabile daca au fost luate cu doua treimi din
numarul membrilor sai, care trebuie sa reprezinte cel putin trei patrimi din
numarul acestora. Daca nu s-a intrunit acest numar de voturi, al doilea tur de
scrutin are loc in cursul unei alte sedinte, cu o participare de cel putin 40%
din numarul membrilor, cu aceeasi ordine de zi si facand obiectul unei
convocari speciale in termen de 15 zile. In acest caz, hotararile se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenti. La paritate de voturi, votul
presedintelui de sedinta este hotarator.
Deliberarile Consiliului superior au caracter strict secret; hotararile
sunt date publicitatii in revista editata de Corp.
18. Consiliul superior are urmatoarele atributii:
a) alege dintre membrii sai 5 vicepresedinti ai Consiliului superior: 4
dintre acestia sunt alesi dintre expertii contabili, iar unul, dintre
contabilii autorizati;
b) asigura elaborarea si completarea Regulamentului de organizare si
functionare a Corpului, solicitand avizele Ministerului Finantelor Publice si
Ministerului Justitiei; regulamentul de organizare si functionare nu va fi
inaintat pentru aprobare fara avizele favorabile ale celor doua ministere;
c) asigura elaborarea si completarea Codului privind conduita etica si
profesionala a expertilor contabili si contabililor autorizati;
d) asigura administrarea si gestionarea patrimoniului Corpului;
e) delibereaza asupra tuturor problemelor privind profesia de expert
contabil si de contabil autorizat;
f) vegheaza ca Regulamentul privind dobandirea calitatii de expert contabil
si contabil autorizat sa fie aplicat strict;
g) asigura coordonarea activitatii consiliilor filialelor; stabileste
metodologia de elaborare a bugetului de venituri si cheltuieli al Corpului;
h) aproba statele de functii ale Corpului si ale filialelor;
i) asigura participarea membrilor sai in cadrul unor comisii de studii si
cercetari destinate a face sa progreseze profesia si stiinta contabila sau in
diverse grupe de lucru din cadrul institutiilor guvernamentale si
neguvernamentale, la solicitarea acestora;
j) decide, in termen de 30 de zile, asupra contestatiilor facute impotriva
hotararilor luate de Comisia superioara de disciplina;
k) aproba normele privind desfasurarea activitatii curente a
compartimentelor si verigilor organizatorice ale Corpului;
l) ia masurile necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii
de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei si a celei de asigurare
a riscului profesional de catre toti membrii Corpului;
m) indeplineste alte atributii prevazute de lege, de prezentul regulament
si de hotararile Conferintei nationale a expertilor contabili si contabililor
autorizati.
19. Biroul permanent al Consiliului superior este compus din presedinte,
ales de Conferinta nationala, si din vicepresedinti, alesi de Consiliul
superior.
Presedintele Consiliului superior este si presedintele Biroului permanent.
20. Vicepresedintii Biroului permanent sunt alesi prin vot secret dintre
membrii Consiliului superior. Alegerea la primul tur de scrutin este valabila
cu votul a doua treimi din numarul celor prezenti, care trebuie sa fie de cel
putin trei patrimi din numarul membrilor Consiliului superior. La al doilea
tur, candidatii sunt alesi pe baza majoritatii simple, dintr-o participare de
cel putin 40% din numarul membrilor; la egalitate de voturi, este ales cel mai
in varsta. Dupa expirarea mandatului vicepresedintii Biroului permanent pot fi
realesi dupa o perioada egala cu cea a mandatului detinut.
21. In cazul in care postul devine vacant sau daca un membru este in
imposibilitate de a-si indeplini mandatul, se procedeaza la o noua alegere.
22. Biroul permanent al Consiliului superior se intruneste lunar si ori de
cate ori este necesar si ia decizii cu votul majoritatii simple a membrilor
sai. Biroul permanent asigura infaptuirea hotararilor Conferintei nationale si
ale Consiliului superior in perioadele dintre sedintele acestuia. Deciziile
emise de Biroul permanent intre sedintele Consiliului superior se prezinta
acestuia pentru validare.
23. Biroul permanent, cu doua luni inaintea inceperii anului, stabileste
normativele de cheltuieli la nivelul Corpului si al filialelor, ce trebuie
avute in vedere la elaborarea bugetului, privind:
- cheltuielile de deplasare in tara si in strainatate;
- cheltuielile de reprezentare la reuniunile Biroului permanent, ale
sectiunilor, departamentelor si ale invitatilor acestora;
- cheltuielile ocazionate de demersurile, sarcinile si obligatiile diverse
ce revin membrilor Consiliului superior, tinand seama de functiile acestora.
24. Presedintele Consiliului superior este ales de Conferinta nationala
dintre membrii Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania pentru un mandat de 4 ani.
Persoana respectiva poate sa cumuleze aceasta functie numai daca isi
desfasoara activitatea in domeniul cercetarii sau in invatamantul universitar
de profil si se bucura de autoritate profesionala si morala deosebita.
O persoana poate detine functia de presedinte pe durata maxima a doua
mandate consecutive.
Pentru asigurarea continuitatii, in primul an de mandat presedintele ales
isi indeplineste atributiile prevazute de lege si de regulament, putand
solicita si sprijinul fostului presedinte.
25. Presedintele Consiliului superior asigura executarea hotararilor
Consiliului superior si a deciziilor Biroului permanent si coordoneaza
activitatea curenta a Corpului.
26. Presedintele Consiliului superior are urmatoarele atributii:
a) convoaca si conduce sedintele Consiliului superior si ale Biroului
permanent;
b) conduce si coordoneaza dezbaterile potrivit conditiilor prevazute in
anexa nr. 2 la prezentul regulament;
c) prezinta anual Consiliului superior, spre adoptare, proiectul de buget
pentru exercitiul viitor;
d) aproba angajarea si efectuarea cheltuielilor in cadrul bugetului aprobat
de Conferinta nationala;
e) prezinta bilantul contabil spre adoptare Consiliului superior si spre
aprobare Conferintei nationale;
f) numeste si revoca, cu respectarea statelor de functii aprobate de
Consiliul superior, personalul propriu al Corpului si ii stabileste salariile,
cu aprobarea Biroului permanent;
g) reprezinta Corpul in fata autoritatilor publice, a tertilor sau a
organizatiilor nationale si internationale, aparand prestigiul si independenta
profesionala a membrilor sai;
h) indeplineste orice alte atributii stabilite de Conferinta nationala, de
Consiliul superior si de Biroul permanent.
27. Presedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are
acces la lucrarile consiliilor filialelor, sectiunilor si departamentelor
Corpului, participand la dezbateri fara drept de vot.
28. Presedintele Consiliului superior poate sa delege un membru al acestuia
pentru o actiune sau activitate determinata.
29. Presedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are
competenta sa reuneasca, la sediul uneia dintre filialele Corpului, presedintii
consiliilor filialelor sau reprezentantii lor, in vederea examinarii unor
probleme deosebit de importante ale apararii unor interese generale ale
profesiei, de studiere a oricaror masuri de ordin colectiv. Aceste reuniuni au
numai un caracter de informare.
Presedintele Consiliului superior isi desfasoara activitatea la sediul
Corpului, in program normal de lucru, cel putin doua zile pe saptamana.
30. Fiecare vicepresedinte al Consiliului superior conduce activitatea unei
sectiuni, comisii sau departament, potrivit celor stabilite de Biroul permanent
al Consiliului superior.
Vicepresedintii, cu acordul Biroului permanent, au acces la lucrarile
consiliilor filialelor, participand la dezbateri fara drept de vot.
31. Cenzorii sunt alesi pentru o perioada de 4 ani de Conferinta nationala
ordinara, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din
Consiliul superior, si anume: doi din cadrul expertilor contabili si unul din
cadrul contabililor autorizati. Cenzorii nu pot indeplini mai mult de doua
mandate consecutive.
32. Cenzorii au ca atributii verificarea gestiunii financiare a Consiliului
superior pentru exercitiul financiar incheiat, a concordantei dintre
operatiunile inregistrate in contabilitate si cele aprobate prin bugetul de
venituri si cheltuieli, raportand Conferintei nationale in legatura cu
regularitatea si sinceritatea bilantului si a executiei bugetare.
De asemenea, cenzorii controleaza respectarea conditiilor privind
convocarea Conferintei nationale.
Cenzorii isi desfasoara activitatea potrivit propriului regulament aprobat
de Consiliul superior.
CAP. 3
Organizarea activitatii Corpului
33. Activitatile Corpului se desfasoara in cadrul: sectiunilor, comisiilor,
departamentelor si Secretariatului general, subordonate Biroului permanent al
Consiliului superior.
Sectiunile Corpului se organizeaza pe categorii profesionale, si anume:
Sectiunea expertilor contabili si Sectiunea contabililor autorizati.
Atributiile acestora se stabilesc prin norme aprobate de Consiliul
superior.
34. Conducerea fiecarei sectiuni este asigurata de cel mult 5 membri,
desemnati din cadrul Consiliului superior, dintre care: un presedinte (desemnat
dintre vicepresedintii Biroului permanent), un supleant si 1 - 3 membri. La
propunerea vicepresedintilor de resort, in functie de necesitati, sectiunile se
completeaza, prin decizie a presedintelui Consiliului superior, cu specialisti,
chiar din afara Corpului, cunoscuti pentru calificarea, competenta si lucrarile
lor; acestia au in cadrul sectiunilor vot consultativ.
35. Sectiunile Corpului au urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza examenele de admitere pentru accesul la profesia de expert
contabil si contabil autorizat, conform regulamentului elaborat de Consiliul
superior, avizat de Ministerul Finantelor Publice si de Ministerul Educatiei si
Cercetarii si aprobat prin hotarare a Guvernului; tin evidenta persoanelor care
au promovat examenul de admitere si se afla in perioada de stagiu, potrivit normelor
aprobate de Consiliul superior;
b) organizeaza examinarea persoanelor fizice straine care urmeaza sa
exercite activitatea de expert contabil sau contabil autorizat in Romania
asupra cunoasterii legislatiei nationale in domeniile fiscale, contabil si al
organizarii si functionarii societatilor comerciale;
c) organizeaza activitatea de stagiu si examenul de aptitudini pentru
dobandirea calitatii de expert contabil si contabil autorizat, potrivit
regulamentului aprobat de Consiliul superior, cu avizul consultativ al
Ministerului Finantelor Publice;
d) elaboreaza, potrivit legii, normele privind activitatea si conduita
etica a expertilor contabili si contabililor autorizati, pe care le da
publicitatii;
e) asigura respectarea normelor legale de catre expertii contabili si
contabilii autorizati care isi desfasoara activitatea individual, ca asociati
intr-o societate comerciala de expertiza contabila sau ca
salariati/colaboratori ai societatilor de expertiza;
f) urmaresc modul de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei,
conform normelor emise de Consiliul superior, prezentand rapoarte in acest sens
Biroului permanent al Consiliului superior;
g) colaboreaza la elaborarea planului tematic al revistei Corpului si a
planului tematic al publicatiilor proprii de specialitate;
h) verifica respectarea de catre filialele Corpului a conditiilor legale de
inscriere in Tabloul Corpului a persoanelor fizice si juridice, pe baza
documentelor transmise de catre acestea;
i) solutioneaza, in termen de 30 de zile de la inregistrare, contestatiile
formulate de membrii Corpului, referitoare la:
i1) respingerea de catre filiale a cererii de inscriere in Tabloul
Corpului;
i2) autorizarea incetarii provizorii a calitatii de membru al Corpului;
i3) radierea din Tabloul Corpului in cazurile prevazute de prezentul
regulament;
i4) neinregistrarea in Tabloul Corpului de catre filiale a sediilor
secundare ale societatilor comerciale de expertiza contabila recunoscute de
Corp.
Procedura de luare a unei decizii de catre sectiune pentru indeplinirea
acestor atributii obliga la audierea celui interesat, care va fi incunostintat
in scris despre data audierii sale, cu cel putin 15 zile inainte. Neprezentarea
acestuia la termenul fixat nu impiedica adoptarea deciziei.
Deciziile sectiunilor trebuie motivate si se adopta cu majoritatea simpla a
voturilor celor prezenti. La egalitate de voturi cel al presedintelui este
hotarator.
Deciziile se comunica prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire
celui interesat, consiliului filialei si reprezentantului Ministerului
Finantelor Publice de pe langa acesta. Ele pot fi contestate la Consiliul
superior in termen de 15 zile de la comunicare;
j) indeplinesc alte activitati stabilite prin acte normative sau hotarari
ale organelor de conducere ale Corpului, potrivit profilului lor de activitate.
36. Activitatea sectiunilor, departamentelor si comisiilor Corpului se
desfasoara pe baza programelor de activitate aprobate de Consiliul superior.
37. Membrii sectiunilor si ai departamentelor Consiliului superior si ai
consiliilor si sectiunilor filialelor, in exercitarea functiilor lor, sunt
raspunzatori pentru pastrarea secretului profesional.
38. Toti membrii Consiliului superior, care, fara o motivare valabila,
refuza sau se abtin de la indeplinirea obligatiilor profesionale sau de la
efectuarea lucrarilor care le sunt impuse de functionarea normala a acestuia,
sunt considerati, de drept, demisionati din calitatea lor de membri ai
consiliului.
De asemenea, sunt considerati demisionati membrii Consiliului superior care
au fost sanctionati disciplinar.
Constatarea renuntarii unui membru la functiile pentru care a fost ales se
face prin decizie motivata a Consiliului superior.
39. Sub coordonarea directa a presedintelui Biroului permanent functionarea
administrativa a Consiliului superior se realizeaza prin Secretariatul general
al Corpului, condus de un secretar general salariat, numit de Consiliul
superior, care raspunde de buna functionare a compartimentelor administrative.
40. Secretarul general are urmatoarele atributii:
a) executa hotararile si deciziile privind activitatea compartimentelor
administrative;
b) pregateste, analizeaza si centralizeaza proiectele de buget ale
filialelor; elaboreaza proiectul de buget al Corpului; dupa insusirea acestora
de catre Biroul permanent, prin presedintele acestuia, le prezinta Consiliului
superior pentru adoptare, cu cel putin o luna inainte de inceperea exercitiului
financiar;
c) asigura executia bugetului de venituri si cheltuieli, prezentand
informari periodice Biroului permanent; in acest sens asigura si raspunde de
organizarea si tinerea contabilitatii la nivel central si teritorial, potrivit
legii;
d) asigura executarea tuturor lucrarilor administrative si de secretariat
pentru Conferinta nationala, Consiliul superior, Biroul permanent, sectiunile
si departamentele Corpului;
e) organizeaza si asigura evidenta centralizata a expertilor contabili si a
contabililor autorizati inscrisi in Tabloul Corpului de catre filiale;
f) asigura publicarea anuala in Monitorul Oficial al Romaniei a Tabloului
Corpului;
g) organizeaza, asigura si urmareste publicitatea in legatura cu
exercitarea profesiei de expert contabil si de contabil autorizat, in interesul
profesiei membrilor Corpului; propune Comisiei superioare de disciplina pe cei
care se fac vinovati de incalcarea reglementarilor privind publicitatea;
h) asigura publicarea in revista Corpului a bilantului contabil si a
contului de gestiune anual, dupa aprobarea lor de catre Conferinta nationala;
i) asigura conditiile materiale pentru desfasurarea activitatilor
Consiliului superior, ale membrilor si ale organelor subordonate;
j) propune presedintelui Biroului permanent, anual, o data cu proiectul de
buget, schema de functii si de salarizare a sectoarelor administrative si a
salariatilor din subordine;
k) participa, fara drept de vot, la sedintele Biroului permanent, luand
cunostinta de deciziile adoptate.
41. In subordinea secretarului general functioneaza compartimentele
administrative care asigura functionarea curenta a Corpului. Atributiile,
competentele, structura de personal si relatiile dintre compartimente se
stabilesc prin norme aprobate de Consiliul superior, la propunerea secretarului
general.
42. Secretarul general si personalul din subordine sunt obligati sa
pastreze secretul profesional si de serviciu.
CAP. 4
Organe care activeaza pe langa Consiliul superior
A. Comisia superioara de disciplina
43. Comisia superioara de disciplina are urmatoarea competenta:
a) analizeaza plangerile referitoare la abateri de la conduita etica si
profesionala ale membrilor Consiliului superior si ai consiliilor filialelor,
facand propuneri de sanctionare a acestora Conferintei nationale care
hotaraste;
b) solutioneaza plangerile referitoare la abaterile de la conduita etica si
profesionala a presedintilor Consiliului superior si consiliilor filialelor,
precum si a persoanelor fizice straine carora le-a fost recunoscut dreptul de a
exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat in Romania si
aplica, dupa caz, sanctiunile prevazute la art. 16 din Ordonanta Guvernului nr.
65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) rezolva contestatiile formulate impotriva hotararilor disciplinare
pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor;
d) aplica sanctiunea interzicerii dreptului de a exercita profesia de
expert contabil sau contabil autorizat membrilor Corpului care au savarsit
abateri grave, prevazute la pct. 125.
44. Comisia superioara de disciplina este formata din 5 membri titulari si
5 membri supleanti, astfel:
a) presedintele si 2 membri, experti contabili, alesi de Conferinta
nationala dintre membrii Corpului care se bucura de autoritate profesionala si
morala deosebita;
b) 2 membri desemnati de ministrul finantelor publice.
In aceleasi conditii sunt desemnati supleantii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
45. Pot face contestatii la Comisia superioara de disciplina impotriva
hotararilor comisiilor de disciplina ale filialelor toti cei interesati, precum
si consiliile filialelor.
Termenul de contestare este de 30 de zile de la data comunicarii hotararii
comisiilor de disciplina ale filialelor.
46. In perioada de judecare a contestatiei se suspenda aplicarea
prevederilor hotararii de sanctionare, pentru lucrarile incepute.
47. Pregatirea, audierea, deliberarea, natura si comunicarea hotararilor se
fac in aceleasi conditii ca si in cazul celor prevazute pentru faptele din
competenta de judecare a comisiilor de disciplina ale filialelor.
48. Raportorul dispune de cel mult 30 de zile pentru a pregati raportul si
pentru a-l sustine in fata Comisiei superioare de disciplina la termenul
stabilit.
In cazurile prevazute la pct. 43 lit. a) hotararea de sanctionare se supune
dezbaterii Conferintei nationale, care o poate confirma sau infirma.
Contestarea sanctiunilor hotarate de Conferinta nationala se face la sectia de
contencios administrativ a curtii de apel, in termen de 30 de zile de la data
instiintarii oficiale a celui in cauza.
49. Membrii Comisiei superioare de disciplina sunt raspunzatori de pastrarea
secretului profesional in exercitarea mandatului lor.
50. Hotararile Comisiei superioare de disciplina pot fi contestate la
Consiliul superior in termen de cel mult 15 zile calendaristice de la luarea la
cunostinta. Contestatia nu suspenda aplicarea hotararii.
51. Pentru constituirea jurisprudentei disciplinare Comisia superioara de
disciplina intocmeste o culegere cu toate solutiile proprii pronuntate, precum
si cu cele pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor, publicandu-le
anual in revista Corpului.
B. Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice pe langa Consiliul
superior
52. Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice pe langa Consiliul
superior participa la lucrarile Conferintei nationale, la sedintele Consiliului
superior, ale Biroului permanent si ale Comisiei superioare de disciplina fara
drept de vot.
In acest sens:
- primeste convocarile la lucrarile Conferintei nationale, Consiliului
superior, Biroului permanent si Comisiei superioare de disciplina, materialele
supuse dezbaterii fiindu-i trimise cu 7 zile inainte;
- este instiintat de secretarul Comisiei superioare de disciplina despre
toate contestatiile primite de aceasta comisie;
- sesizeaza Consiliul superior asupra hotararilor adoptate de Comisia
superioara de disciplina pe care le considera nelegale;
- il sesizeaza pe ministrul finantelor publice ori de cate ori hotararile
si masurile adoptate de Corp contravin reglementarilor legale si trimite, spre
instiintare, presedintelui Biroului permanent o copie de pe sesizare.
Hotararile respective devin aplicabile numai dupa pronuntarea ministrului
finantelor publice.
CAP. 5
Organele teritoriale ale Corpului
A. Organele de conducere si de control ale filialelor
53. In resedintele de judet si in municipiul Bucuresti Corpul isi
constituie filiale fara personalitate juridica.
54. Organele de conducere ale filialelor sunt: adunarile generale,
consiliile filialelor si birourile permanente ale acestora.
Controlul activitatii filialei se exercita de catre cenzori.
55. Consiliul filialei cuprinde maximum 14 membri titulari si 6 membri
supleanti.
Repartitia locurilor intre expertii contabili si contabilii autorizati
variaza de la o filiala la alta, in functie de procentajul expertilor contabili
in raport cu numarul total al membrilor Corpului la nivelul tarii si dupa cum
numarul membrilor inscrisi in filiala este superior sau inferior totalului de
500 de membri, conform tabelului de mai jos:
_______________________________________________________________________________
Ponderea expertilor contabili Numarul membrilor Numarul membrilor
in raport cu numarul total al titulari supleanti
membrilor Corpului _____________________ _____________________
la nivelul tarii Experti Contabili Experti Contabili
contabili autorizati contabili autorizati
_______________________________________________________________________________
Filiale cu peste 500 de membri
______________________________
pana la 50% inclusiv 8 6 4 2
_______________________________________________________________________________
peste 50% si pana la 65% inclusiv 10 4 4 2
_______________________________________________________________________________
peste 65% si pana la 85% inclusiv 12 2 5 1
_______________________________________________________________________________
peste 85% si pana la 100% 13 1 5 1
_______________________________________________________________________________
100% 14 0 6 0
_______________________________________________________________________________
Filiale sub 500 de membri
_________________________
pana la 65% inclusiv 4 2 2 2
_______________________________________________________________________________
peste 65% si pana la 100% 5 1 3 1
_______________________________________________________________________________
100% 6 0 4 0
_______________________________________________________________________________
La filialele care au sub 100 de membri consiliul filialei este format din 4
membri titulari, dintre care 3 experti contabili, si 2 membri supleanti, unul
expert contabil si celalalt contabil autorizat.
56. Functiile membrilor consiliului filialei nu sunt remunerate; sunt
acoperite insa cheltuielile de deplasare si de reprezentare. De asemenea,
membrii consiliului filialei pot primi indemnizatii in limitele si in
conditiile aprobate de Conferinta nationala.
57. Membrii titulari si supleanti ai consiliului filialei sunt alesi prin
vot secret pentru o perioada de 4 ani. Pentru asigurarea continuitatii
activitatii mandatele a jumatate din numarul membrilor alesi inceteaza dupa 2
ani.
58. Locurile vacante in consiliul filialei provin, de regula, din incetarea
mandatului celor care au implinit 4 ani de activitate in cadrul consiliului;
mandatul membrilor care au fost sanctionati disciplinar sau care se afla in situatia
prevazuta la alin. 3 al pct. 98 inceteaza.
Membrii carora le inceteaza mandatul pot fi realesi dupa o perioada cel
putin egala cu cea a mandatului indeplinit.
59. Modul de declarare a candidaturilor, de desfasurare a votarii si de
stabilire a celor alesi este prezentat in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
60. Consiliul filialei este convocat de presedintele sau ori de cate ori
este nevoie si cel putin o data pe trimestru.
Convocarea, la cererea majoritatii membrilor sai, este obligatorie, data si
ordinea de zi comunicandu-se cu 10 zile inainte.
61. Consiliul filialei nu poate delibera decat asupra problemelor ce sunt
in competenta sa si care sunt inscrise pe ordinea de zi, cu exceptia celor
care, datorita urgentei lor, sunt supuse in sedinta de catre presedinte;
dezbaterile sunt conduse potrivit conditiilor prevazute in anexa nr. 2 la
prezentul regulament.
62. Hotararile consiliului filialei sunt valabile daca intrunesc un numar
de voturi mai mare de jumatate din numarul membrilor sai. Daca aceasta
majoritate nu a fost asigurata, al doilea tur de scrutin va avea loc intr-o
alta sedinta, la care majoritatea voturilor celor prezenti va fi suficienta
dintr-o participare de cel putin 40% din numarul membrilor consiliului. La egalitate
de voturi votul presedintelui este decisiv.
63. Presedintii consiliilor filialelor se reunesc la intervale de timp
regulate, sub presedintia presedintelui Consiliului superior, in vederea
realizarii unei informari reciproce si armonizarii pozitiilor lor adoptate la
nivelul filialelor, in domeniul competentelor descentralizate.
64. Deliberarile consiliului filialei au caracter strict secret; hotararile
sunt insa date publicitatii in revista editata de Corp.
65. Consiliul filialei are urmatoarele atributii:
a) supravegheaza modul de exercitare a profesiilor de expert contabil si de
contabil autorizat in raza de activitate a filialei;
b) asigura apararea intereselor filialei si administrarea bunurilor
acesteia;
c) asigura prevenirea si concilierea tuturor contestatiilor sau
conflictelor de ordin profesional;
d) hotaraste in ceea ce priveste inscrierea in Tabloul Corpului sau asupra
modificarilor ce se aduc acestuia, potrivit precizarilor Consiliului superior;
e) urmareste incasarea cotizatiilor profesionale datorate de membrii
filialei, in conditiile prevazute la pct. 150;
f) sesizeaza Consiliul superior cu propuneri si sugestii privind
exercitarea profesiilor de expert contabil si de contabil autorizat;
g) sesizeaza Comisia de disciplina a filialei cu abaterile profesionale
constatate in sarcina membrilor Corpului;
h) efectueaza sau autorizeaza pe intreg teritoriul filialei toate formele
de publicitate colectiva considerate utile intereselor profesiei, conform hotararii
Consiliului superior;
i) pronunta radierea din Tabloul Corpului in cazurile prevazute de
prezentul regulament, precum si incetarea provizorie a calitatii de membru al
Corpului, la cererea celui interesat;
j) analizeaza si adopta proiectul bugetului filialei, potrivit normelor
emise de Consiliul superior;
k) indeplineste alte atributii prevazute de lege, de prezentul regulament,
de hotararile si deciziile organelor de conducere ale Corpului.
66. Biroul permanent al consiliului filialei este compus din 2 - 4 membri:
un presedinte si 1 - 3 vicepresedinti; cand sunt mai multi vicepresedinti, unul
dintre acestia este ales din cadrul contabililor autorizati.
Presedintele consiliului filialei este si presedintele biroului permanent.
Presedintii si vicepresedintii filialelor nu pot fi in acelasi timp
presedinte sau vicepresedinti ai Consiliului superior.
67. Vicepresedintii Biroului permanent sunt alesi prin vot secret dintre
membrii Consiliului. Alegerea la primul tur de scrutin este valabila cu votul a
doua treimi din numarul celor prezenti, care trebuie sa reprezinte cel putin
trei patrimi din numarul membrilor consiliului filialei. Daca un al doilea tur
este necesar, votul majoritatii simple este suficient dintr-o participare de
cel putin 40% din numarul membrilor consiliului. La egalitate de voturi este
ales cel mai in varsta.
Biroul permanent se intruneste lunar si ori de cate ori este necesar si ia
decizii cu votul majoritatii membrilor sai.
68. Biroul permanent urmareste intocmirea proiectului bugetului filialei
potrivit normelor emise de Corp si inaintarea acestuia in termen la Consiliul
superior.
69. Presedintele consiliului filialei este ales de adunarea generala dintre
membrii filialei Corpului pentru un mandat de 4 ani.
Persoana respectiva poate sa cumuleze aceasta functie numai daca isi
desfasoara activitatea in domeniul cercetarii sau in invatamantul universitar
de profil si se bucura de autoritate profesionala si morala deosebita.
O persoana poate detine functia de presedinte pe durata maxima a doua
mandate consecutive.
Pentru asigurarea continuitatii, in primul an de mandat presedintele ales
isi indeplineste atributiile prevazute de lege si de regulament, putand
solicita sprijinul fostului presedinte.
70. Presedintele Biroului permanent al filialei asigura executarea
hotararilor Consiliului superior si ale consiliului filialei, ca si buna
desfasurare a activitatii membrilor filialei, avand urmatoarele atributii
principale:
a) convoaca consiliul filialei si conduce dezbaterile acestuia potrivit
prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament;
b) reprezinta consiliul filialei pe langa Consiliul superior si pe langa
membrii Corpului;
c) reprezinta Corpul in fata reprezentantilor autoritatilor publice si ai
colectivitatilor diverse din cuprinsul teritoriului filialei sale, pe baza
imputernicirilor stabilite de Consiliul superior;
d) angajeaza cheltuielile in cadrul bugetului aprobat;
e) face propuneri de angajare a salariatilor din structurile executive ale
filialei si de stabilire a salariilor acestora, in limitele statului de functii
aprobat; propunerile se inainteaza presedintelui Consiliului superior spre
aprobare;
f) poate accepta sponsorizari si donatii acordate filialei, in limitele
stabilite de Consiliul superior si in conditiile legii;
g) organizeaza alegerile in consiliile Corpului potrivit prevederilor
anexei nr. 1 la prezentul regulament;
h) supune spre aprobare adunarii generale executia bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul expirat;
i) arbitreaza eventualele litigii dintre membrii filialei si clientii
acestora, in cazul cand acestia din urma accepta acest arbitraj;
j) supune adunarii generale anuale propunerile pentru acordarea de
distinctii onorifice conform procedurii prevazute in anexa nr. 3 la prezentul
regulament;
k) raspunde solidar cu consiliul filialei de incasarea cotizatiilor
profesionale datorate de membrii filialei;
l) indeplineste alte atributii prevazute de lege, de prezentul regulament,
de hotararile si deciziile organelor de conducere ale filialei si ale Corpului.
71. In cazul in care un membru al Corpului este confruntat cu o dificultate
particulara, indeosebi pe plan etic, acesta poate cere sprijinul colegial al presedintelui
consiliului filialei; interventia presedintelui este numai de natura sa
aplaneze aceste dificultati.
72. In caz de deces al unui membru al Corpului, presedintele poate, la
cererea celor indreptatiti, sa desemneze un coleg care sa asigure administrarea
profesionala provizorie a lucrarilor acestuia. O asemenea masura poate fi
luata, la cerere, si in cazul incapacitatii temporare.
73. In cazul cand Comisia superioara de disciplina sau comisia de
disciplina a filialei sanctioneaza un membru al Corpului cu suspendarea
dreptului de a exercita profesia, presedintele consiliului filialei desemneaza
pe unul sau pe mai multi dintre membrii filialei Corpului, sub rezerva
acceptarii clientului interesat, sa execute misiunile incredintate celui suspendat,
oricare ar fi durata suspendarii.
74. Presedintele desemneaza pe unul dintre vicepresedinti ca inlocuitor de
drept pe perioada cat el absenteaza sau in caz de demisie. Vicepresedintele
desemnat ca inlocuitor de drept poate fi, la randul sau, inlocuit cu un alt
vicepresedinte desemnat in acest sens sau, in cazul in care si acesta este
nevoit sa lipseasca, de cel mai in varsta membru al consiliului filialei.
75. Sub conducerea presedintelui Biroului permanent al filialei
functionarea administrativa a consiliului filialei se realizeaza de secretarul
filialei, angajat la propunerea consiliului filialei, salariat, responsabil cu
buna functionare a compartimentelor administrative.
76. Secretarul filialei are urmatoarele atributii:
a) executa hotararile consiliului filialei;
b) elaboreaza proiectul bugetului filialei, conform normelor emise de
Consiliul superior;
c) asigura executia bugetului de venituri si cheltuieli aprobat;
d) asigura executarea tuturor lucrarilor administrative si de secretariat
ale filialei;
e) organizeaza si asigura evidenta expertilor contabili si a contabililor
autorizati in cadrul Tabloului Corpului existent la filiale;
f) asigura elaborarea documentelor primare si a situatiilor necesare in
vederea tinerii contabilitatii, conform reglementarilor legale si normelor
emise de Consiliul superior;
g) propune anual consiliului filialei schema de functiuni si salarizarea
personalului necesar, care urmeaza sa fie supuse aprobarii Consiliului
superior;
h) participa, fara drept de vot, la sedintele biroului permanent al
filialei, luand cunostinta de deciziile adoptate;
i) indeplineste si alte atributii prevazute in actele normative, precum si
in hotararile si deciziile organelor de conducere ale filialei si ale Corpului.
77. Sectiunea expertilor contabili este condusa de un vicepresedinte expert
contabil, iar Sectiunea contabililor autorizati este condusa de
vicepresedintele contabil autorizat.
B. Organizarea activitatii filialelor
78. Activitatile desfasurate de consiliul filialei se organizeaza pe
urmatoarele verigi:
- Sectiunea expertilor contabili;
- Sectiunea contabililor autorizati;
- Sectorul audit legal.
79. Conducerea sectiunilor este asigurata de 3 membri desemnati din cadrul
consiliului filialei, dintre care: un presedinte desemnat dintre
vicepresedintii Biroului permanent si 2 membri.
80. In functie de necesitatile sectiunilor Biroul permanent al consiliului
filialei, prin decizia sa, poate completa sectiunile cu specialisti apreciati
pentru competenta si lucrarile lor; acestia au in cadrul sectiunilor drept de
vot consultativ.
81. Sedintele sectiunilor se tin cu respectarea prevederilor anexei nr. 2
la prezentul regulament.
82. Desemnarea membrilor Sectiunii expertilor contabili se face din
categoria expertilor contabili, membri ai consiliului filialei, iar a membrilor
Sectiunii contabililor autorizati, pe cat posibil, din categoria contabililor
autorizati, membri ai consiliului filialei.
83. Atributiile sectiunilor sunt:
- asigura inregistrarea membrilor in Tabloul Corpului la nivelul filialei;
- asigura buna desfasurare a activitatii expertilor contabili si a
contabililor autorizati;
- asigura, impreuna cu presedintele Biroului permanent al filialei,
indeplinirea atributiilor acestuia privind organizarea alegerii organelor de
conducere ale filialei si ale Consiliului superior, potrivit anexei nr. 1 la
prezentul regulament.
C. Inscrierea in Tabloul Corpului
84. Activitatile prevazute la art. 6 si, respectiv, art. 9 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare, pot fi desfasurate numai de persoanele
avand calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, inscrise in
Tabloul Corpului, dovedita cu legitimatia de membru vizata anual.
85. Inscrierea in Tabloul Corpului se face la cererea expertilor contabili
si a contabililor autorizati cu domiciliul sau sediul social in raza
teritoriala a filialei respective.
86. Candidatul depune, la sectiunea categoriei profesionale de care
apartine, dosarul cuprinzand cererea sa si documentele justificative din care
sa rezulte indeplinirea conditiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei
de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv pentru inscrierea in
Tabloul Corpului a persoanei juridice de profil.
87. Dosarul este verificat de unul dintre membrii sectiunii respective in
ceea ce priveste indeplinirea conditiilor cerute de lege pentru exercitarea
profesiei de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv pentru
inscrierea in Tabloul Corpului a persoanei juridice de profil, precum si in
ceea ce priveste indeplinirea conditiilor prevazute de Codul de conduita etica
si profesionala. Acesta intocmeste un raport cu constatarile sale, care este
supus sectiunii respective pentru aprobarea sau respingerea cererii de
inscriere in Tabloul Corpului. Punctul de vedere al sectiunii se transmite
consiliului filialei, care va hotari asupra cererii in termen de maximum 30 de
zile.
88. Hotararea privind inscrierea in Tabloul Corpului se trimite
compartimentului administrativ insarcinat cu aceasta.
89. In vederea garantarii drepturilor de aparare, inaintea hotararii de
respingere a cererii cel interesat are acces la dosar, inclusiv la raportul de
verificare, si este convocat, daca este cazul insotit de un avocat sau un
coleg, pentru a fi audiat in sedinta consiliului filialei respective.
90. Hotararea privind refuzul de inscriere in Tabloul Corpului trebuie sa
fie temeinic motivata; cel interesat o poate contesta la sectiunea respectiva
din cadrul Consiliului superior, in termen de 30 de zile de la comunicare, prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
91. Procedura de inscriere a societatilor comerciale de expertiza
contabila, precum si a birourilor secundare ale acestora sau a cabinetului
expertului contabil sau contabilului autorizat este cea prevazuta la pct. 85 -
90.
92. Procedura de inscriere a persoanelor fizice sau juridice straine se va
face cu respectarea procedurii prevazute la pct. 85 - 90, insa numai dupa
avizul prealabil emis de Consiliul superior.
93. Tabloul Corpului este impartit in opt parti, cuprinzand membrii activi
ai Corpului cu drept de a exercita profesia de expert contabil sau contabil
autorizat, si anume:
Partea intai - experti contabili care isi exercita profesia cu titlu
independent, individual, in cadrul propriilor cabinete;
Partea a doua - experti contabili straini, autorizati de Consiliul superior
sa isi exercite profesia in Romania, cu titlu independent, individual, in
cadrul propriilor cabinete;
Partea a treia - experti contabili, salariati ai Corpului sau ai unor
membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;
Partea a patra - persoane juridice de profil:
A. firme in retele internationale sau in parteneriat mixt (roman si
strain);
B. firme cu capital autohton;
Partea a cincea - contabili autorizati care isi exercita profesia cu titlu
independent, individual, in cadrul propriilor cabinete;
Partea a sasea - contabili autorizati, salariati ai Corpului sau ai unor
membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;
Partea a saptea - experti contabili de onoare;
Partea a opta - contabili autorizati de onoare.
94. Evidenta persoanelor care au calitatea de expert contabil sau de
contabil autorizat, inactive, se tine in cadrul sectiunilor Experti contabili
si Contabili autorizati, pe intreaga perioada de inactivitate.
D. Drepturi si obligatii ce decurg din inscrierea in Tabloul Corpului
95. Inscrierea in Tabloul Corpului confera dreptul la exercitarea
profesiunii pe intreg teritoriul tarii.
Atunci cand un membru al Corpului transfera activitatea sa intr-o alta
filiala, el trebuie sa ceara transferarea dosarului sau si inscrierea in
Tabloul Corpului la filiala pe teritoriul careia s-a transferat; la fel se va
proceda si in cazul societatilor comerciale de expertiza contabila.
96. Societatile comerciale de expertiza contabila, membre ale Corpului, au
obligatia sa comunice filialelor de care apartin toate modificarile intervenite
in componenta asociatilor sau actionarilor lor si/sau in obiectul de activitate
al acestora.
97. Dupa inscrierea in Tabloul Corpului expertii contabili si contabilii
autorizati depun, in forma scrisa, juramantul prevazut la art. 21 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare.
98. In exercitarea profesiei expertii contabili si contabilii autorizati
raspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, potrivit legii si
prezentului regulament.
Este interzisa efectuarea de catre expertii contabili si contabilii
autorizati de lucrari specifice profesiei pentru agentii economici sau pentru
institutiile unde sunt salariati sau pentru cei cu care acestea sunt in
raporturi contractuale sau se afla in concurenta.
De asemenea, le este interzis sa efectueze lucrari pentru agentii
economici, in cazul in care sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea
inclusiv sau soti ai administratorilor.
Expertii contabili si contabilii autorizati nu pot sa isi exercite
atributiile conferite de aceasta calitate pe perioada in care desfasoara orice
activitate salarizata in afara Corpului sau activitate comerciala, cu exceptia
cadrelor didactice din invatamantul de profil; de asemenea, cumulul este permis
si cu activitatea literara si publicistica in domeniu, precum si cu
indeplinirea unei functii de demnitate publica in calitate de parlamentar,
consilier local sau judetean.
99. Consiliul filialei poate pronunta radierea unui membru din Tabloul
Corpului in urmatoarele situatii:
a) cand membrul Corpului a fost condamnat pentru savarsirea unei
infractiuni care, potrivit legislatiei in vigoare, interzice dreptul de
administrare si gestiune a societatilor comerciale;
b) nedepunerea la bugetul statului a impozitului asupra onorariilor
incasate de la persoanele fizice;
c) neplata cotizatiei profesionale pe o perioada de un an;
d) nerespectarea prevederilor pct. 98 si 130;
e) membrul Corpului a fost sanctionat cu interzicerea dreptului de
exercitare a profesiei.
100. Orice membru al Corpului poate cere incetarea provizorie de a mai face
parte din acesta. La cererea adresata consiliului filialei, prin scrisoare
recomandata ori prin depunere la sectiunea de resort, cu semnatura de primire,
se arata motivele si data de la care doreste sa inceteze de a mai fi membru al
Corpului.
101. Intreruperea provizorie a activitatii se pronunta in mod obligatoriu
in cazul in care consiliul filialei estimeaza ca noua activitate a
profesionistului este incompatibila cu calitatea de membru al Corpului.
102. Faptul ca cel interesat a cerut incetarea provizorie de a mai face
parte din Corp nu il exonereaza de raspunderea disciplinara pentru abaterile
comise anterior cererii sale.
103. Incepand cu ziua in care i s-a comunicat acceptarea cererii, cel in
cauza inceteaza de a mai fi membru al Corpului si nu mai figureaza in Tabloul
Corpului. El nu mai este supus disciplinei Corpului si nici regulilor sale; de
asemenea, nu mai poate exercita profesiunea de expert contabil sau de contabil
autorizat.
104. Cel interesat poate, atunci cand doreste si cand sunt indeplinite
conditiile necesare stabilite de Regulamentul de organizare si functionare a
Corpului, sa obtina reinscrierea sa in Tabloul Corpului, dand curs procedurii
prevazute pentru inscriere.
105. Orice membru al consiliului filialei care, fara motive temeinice,
refuza sau se abtine de la indeplinirea obligatiilor personale sau de la
efectuarea lucrarilor care ii sunt impuse de functionarea normala a consiliului
poate fi revocat din functie, fara ca aceasta sa impiedice actiunea
disciplinara al carei subiect ar putea fi.
Revocarea se dispune de catre Consiliul superior prin hotarare.
106. Daca, urmare a demisiei, a refuzului de a participa la deliberari sau
a altor situatii similare, membrii consiliului filialei provoaca prin aceasta
imposibilitatea functionarii corespunzatoare a structurilor organizatorice ale
filialei, precum si in situatia in care cu ocazia alegerilor generale sau
partiale nu se prezinta nici o candidatura, atributiile consiliului filialei
vor fi exercitate de un administrator provizoriu, desemnat de Consiliul
superior din randurile membrilor filialei respective, pana la organizarea de
noi alegeri, generale sau partiale.
Exercitarea atributiilor provizorii mentionate nu implica acte care sa
angajeze finantele consiliului filialei si nici luarea de decizii definitive
privind personalul.
107. Cheltuielile de functionare a consiliului filialei sunt asigurate prin
bugetul anual al Corpului. Acest buget este alimentat din surse legal
prevazute, conform normelor aprobate de Conferinta nationala.
108. In cazul in care bugetul filialei nu a fost votat in timp util sau in
cazul in care bugetul nu a fost inca aprobat, prevederile ultimului buget
aprobat sunt luate in considerare, pana la aprobarea noului buget.
109. Organigrama structurii administrative a filialei este prezentata spre
aprobare adunarii generale ordinare a filialei de catre presedintele Biroului
permanent al consiliului filialei, pe baza recomandarilor facute de Consiliul
superior.
110. Personalul administrativ este obligat sa pastreze secretul
profesional.
CAP. 6
Adunarea generala a filialei
111. Adunarea generala este organul de conducere si control al filialei si
este compusa din toti membrii activi ai acesteia inscrisi in Tabloul Corpului
si care sunt la zi cu plata cotizatiilor profesionale. Un membru al Corpului nu
poate participa decat la adunarea generala a filialei de care apartine.
112. Adunarea generala ordinara se convoaca anual, in primele doua luni ale
anului, iar in cazuri exceptionale se convoaca adunarea generala extraordinara.
Convocarea adunarii generale se publica intr-un ziar local de mare tiraj, cu
cel putin 15 zile inainte de data fixata pentru desfasurarea adunarii.
113. Adunarea generala este legal constituita daca sunt prezenti cel putin
jumatate plus unul din numarul membrilor prevazuti la pct. 111.
Nu este admisa participarea prin delegare a membrilor.
Daca la prima convocare nu se intruneste numarul necesar, se convoaca din
nou adunarea generala, prin aceleasi mijloace, si se considera legal
constituita prin participarea a cel putin 30% din numarul membrilor prevazuti
la pct. 111.
114. Hotararile adunarii generale sunt valabile daca sunt adoptate cu
majoritatea voturilor celor prezenti.
115. Adunarea generala are urmatoarele atributii:
a) ia cunostinta, dezbate si aproba prin vot deschis raportul consiliului
filialei pentru exercitiul financiar expirat si raportul cenzorilor asupra
gestiunii financiare a consiliului filialei;
b) aproba, prin vot deschis, bugetul de venituri si cheltuieli al filialei
pentru exercitiul financiar viitor si executia bugetului pentru exercitiul
financiar expirat;
c) ia cunostinta de raportul consiliului filialei privind rezultatul
analizei activitatii profesionale a expertilor individuali si a societatilor
comerciale controlate, in vederea asigurarii bunei exercitari a profesiei de
expert contabil si de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea
generala aproba lista expertilor individuali si societatilor comerciale ce vor
fi analizate in anul urmator;
d) alege si revoca presedintele si 2 membri ai comisiei de disciplina a
filialei;
e) alege si revoca presedintele si membrii consiliului filialei si ai
comisiei de cenzori;
f) propune, dintre membrii sai, candidati pentru functia de presedinte si
de membru al Consiliului superior;
g) adopta lista cuprinzand membrii de onoare ai filialei;
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulament, de
Codul privind conduita etica si profesionala sau hotarate de Consiliul
superior.
116. In cazuri exceptionale sau atunci cand trebuie luate hotarari urgente
care depasesc competenta consiliului filialei, prin grija presedintelui
acestuia se convoaca adunarea generala extraordinara, folosindu-se procedura de
convocare pentru adunarea generala anuala.
117. Cenzorii sunt alesi pentru o perioada de 4 ani de catre adunarea
generala, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din
consiliul filialei, si anume: 2 din cadrul expertilor contabili si unul din
cadrul contabililor autorizati. Cenzorii nu pot indeplini mai mult de doua
mandate consecutive.
118. Cenzorii au misiunea de a verifica si de a raporta adunarii generale
asupra gestiunii financiare a consiliului filialei pentru fiecare exercitiu
financiar din perioada pentru care au fost alesi, asupra concordantei dintre
operatiunile inregistrate in contabilitate si documentele aprobate prin bugetul
de venituri si cheltuieli, atestand regularitatea si sinceritatea bilantului si
a executiei bugetare.
Cenzorii controleaza respectarea conditiilor privind convocarea adunarilor
generale ale filialei.
CAP. 7
Organele care activeaza pe langa consiliul filialei
A. Comisia de disciplina a filialei
119. Comisia de disciplina a filialei este formata din 5 membri titulari si
5 membri supleanti, astfel:
a) un presedinte si 2 membri alesi de adunarea generala dintre membrii
filialei - experti contabili, care se bucura de autoritate profesionala si
morala deosebita;
b) 2 membri desemnati de ministrul finantelor publice.
Membrii supleanti sunt desemnati in aceleasi conditii, o data cu titularii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
120. Comisia de disciplina de pe langa consiliul filialei este competenta
sa sanctioneze abaterile disciplinare savarsite de expertii contabili si
contabilii autorizati, membri ai filialei, cu domiciliul in raza teritoriala a
acesteia, chiar daca abaterile au fost savarsite in raza teritoriala a altei
filiale.
Fac exceptie plangerile privitoare la fapte savarsite de membrii
Consiliului superior si ai consiliilor filialelor, de presedintii Consiliului
superior si ai consiliilor filialelor, precum si de persoanele fizice straine
carora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil
sau contabil autorizat in Romania, care se depun la Comisia superioara de
disciplina.
B. Procedura de judecata disciplinara
121. Toate reclamatiile privind fapte susceptibile de a antrena raspunderea
disciplinara, indreptate contra unui membru al Corpului sau al unei societati
comerciale recunoscute de Corp, se adreseaza comisiei de disciplina a filialei
de care apartine cel reclamat. Aceasta instiinteaza pe presedintele consiliului
filialei si pe reprezentantul Ministerului Finantelor Publice despre
reclamatiile primite.
Fac exceptie reclamatiile indreptate impotriva membrilor Consiliului
superior, membrilor birourilor permanente ale filialelor sau profesionistilor
si ai societatilor straine care se adreseaza Comisiei superioare de disciplina.
122. Plangerea indreptata impotriva unui membru al Corpului se adreseaza
consiliului filialei din care face parte acesta, cu exceptia situatiilor in
care competenta apartine Comisiei superioare de disciplina, pentru care
plangerile se depun la Consiliul superior.
Plangerea astfel primita se transmite in termen de 48 de ore presedintelui
comisiei de disciplina, care va desemna ca raportor pe unul dintre membrii
titulari ai comisiei, alesi de adunarea generala.
123. Procedura de judecata disciplinara este reglementata prin Regulamentul
comisiilor de disciplina, aprobat de Consiliul superior al Corpului.
124. Fapta savarsita de un membru al Corpului, prin care se incalca
dispozitiile legii, ale Regulamentului de organizare si functionare a Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, ale Codului de
conduita etica si profesionala a expertilor contabili si contabililor
autorizati sau hotararile organelor de conducere ale Corpului, constituie
abatere disciplinara.
Sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) comportament necuviincios fata de membrii Corpului, reprezentantii
Ministerului Finantelor Publice sau fata de alti participanti la reuniunile de
lucru ale organelor de conducere si control ale Corpului;
b) absenta nemotivata de la intrunirea adunarii generale a filialei sau de
la Conferinta nationala;
c) nerespectarea dispozitiilor Codului privind conduita etica si
profesionala a expertilor contabili si contabililor autorizati din Romania
referitoare la publicitate;
d) absenta nejustificata de la cursurile de pregatire si perfectionare
profesionala reglementate prin normele emise de Corp;
e) prestarea de servicii de contabilitate fara contract scris incheiat cu
clientul sau pe baza unui contract in care nu a fost inscrisa calitatea
profesionala a celui care il incheie: expert contabil sau contabil autorizat;
f) nerespectarea obligatiei de pastrare a secretului profesional;
g) nedeclararea sau declararea partiala a veniturilor, in scopul
sustragerii de la plata cotizatiei prevazute in prezentul regulament;
h) fapta membrului Corpului de a nu depune in termenul stabilit la filiala
de care apartine fisa pentru persoane fizice sau juridice; pentru persoanele
juridice raspunderea incumba presedintelui consiliului de administratie sau
administratorului unic, dupa caz;
i) incalcarea dispozitiilor pct. 98;
j) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale Corpului
documentele privind activitatea profesionala;
k) declaratii neconforme realitatii, in relatiile cu Corpul sau cu tertii,
in vederea producerii de consecinte juridice, precum si orice alte incalcari
ale conduitei etice si profesionale.
La stabilirea si aplicarea sanctiunilor disciplinare se va tine seama de
gravitatea incalcarii si de urmarile acesteia, precum si de persoana celui in
cauza.
125. Urmatoarele abateri disciplinare se sanctioneaza astfel:
_______________________________________________________________________________
Invinuirea Sanctiunea
_______________________________________________________________________________
a) Neplata cotizatiei profesionale sau/si Suspendarea dreptului de exercitare
a celorlalte obligatii banesti, la a profesiei pana la plata efectiva,
termenele stabilite la pct. 150, in dar nu mai putin de 3 luni si nici
cursul unui an calendaristic mai mult de un an
b) Condamnarea definitiva pentru Interdictia dreptului de exercitare
savarsirea unei infractiuni care, a profesiei
potrivit legii, interzice dreptul de
gestiune si de administrare a
societatilor comerciale
c) Incalcarea, cu intentie, prin actiune Interdictia dreptului de exercitare
sau omisiune, a normelor de lucru a profesiei
elaborate de Corp privind exercitarea
profesiei, daca fapta a avut ca urmare
producerea unui prejudiciu moral sau
material
d) Practicarea profesiei de expert Interdictia dreptului de exercitare
contabil sau contabil autorizat fara a profesiei
viza anuala pentru exercitarea
profesiei, legal acordata
_______________________________________________________________________________
126. Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de cel mult un an
de la data savarsirii faptei.
127. Membrii Corpului suspendati sau radiati din Tabloul Corpului vor fi
inlocuiti, cu acceptul beneficiarilor, in lucrarile in curs de executare, din
oficiu sau la cererea partii interesate. Beneficiarii au dreptul sa retraga
membrilor Corpului care au fost suspendati sau radiati din Tabloul Corpului
lucrarile ce le-au fost incredintate, fara despagubiri de vreo parte, dar cu
obligatia, pentru membrii Corpului, de a restitui toate documentele, precum si
sumele primite, care nu reprezinta rambursarea unor cheltuieli deja efectuate.
128. Membrii Corpului radiati din Tabloul Corpului trebuie sa plateasca
salariatilor lor care isi inceteaza activitatea o indemnizatie de concediere in
conditiile prevazute de lege.
Membrul Corpului care a fost suspendat trebuie sa plateasca salariatilor
sai, pe durata suspendarii sale, salariile si indemnizatiile de orice natura
prevazute de contractele individuale sau colective de munca si de dispozitiile
legale in vigoare.
In cazul suspendarii presedintele consiliului filialei desemneaza imediat
pe membrul sau pe membrii Corpului insarcinati sa continue executarea
lucrarilor incredintate profesionistilor care fac obiectul acestei masuri, sub
rezerva acceptarii lor de catre clienti.
129. Sunt nule toate actele, contractele si conventiile care incearca sa
permita, direct sau indirect, exercitarea profesiei de expert contabil sau de
contabil autorizat de catre persoanele care nu au exercitiul dreptului de a
practica profesia de expert contabil sau contabil autorizat, conform legii si
prezentului regulament.
Membrul Corpului supus de catre comisia de disciplina a filialei la o
sanctiune disciplinara este obligat la plata cheltuielilor care rezulta din
actiunea angajata impotriva lui, cu exceptia cazului in care Comisia superioara
de disciplina decide ca nu trebuie aplicata nici o sanctiune celui in cauza.
130. Aplicarea unei sanctiuni disciplinare trebuie sa fie adusa la
cunostinta publicului prin:
a) afisarea unui extras al hotararii de sanctionare la sediul filialei
Corpului, al directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si al tribunalului, insotita de publicarea acestuia
intr-un ziar local de larga circulatie;
b) comunicarea masurii, in scris, directiei generale a finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si tribunalului, in cazul
aplicarii sanctiunilor prevazute la art. 16 lit. c) si d) din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare.
In cazul aplicarii sanctiunii de suspendare a dreptului de exercitare a
profesiei cel in cauza este obligat sa depuna, sub luare de semnatura, la
consiliul filialei de care apartine, carnetul de expert contabil sau contabil
autorizat si parafa; acestea ii vor fi restituite la expirarea termenului de
suspendare.
Aceeasi obligatie exista si in cazul aplicarii masurii de interzicere a
dreptului de exercitare a profesiei.
Membrul care refuza sa se conformeze va fi radiat din Tabloul Corpului.
131. Membrii comisiilor de disciplina sunt obligati sa pastreze secretul
profesional in exercitarea functiilor lor.
C. Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice
132. Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice pe langa consiliul
filialei are urmatoarele atributii:
- participa, fara drept de vot, la lucrarile adunarii generale, ale
consiliului filialei, ale Biroului permanent si ale Comisiei de disciplina;
materialele care se dezbat se vor transmite cu 7 zile inainte de data
intrunirii;
- sesizeaza Biroul permanent al Consiliului superior cu privire la
aprobarea sau refuzul de inscriere in Tabloul Corpului de catre consiliul
filialei, pe care le considera nelegale;
- sesizeaza Comisia superioara de disciplina cu privire la hotararile
comisiei de disciplina a filialei pe care le considera nelegale;
- sesizeaza pe reprezentantul Ministerului Finantelor Publice de pe langa
Consiliul superior asupra hotararilor si masurilor consiliului filialei care
contravin reglementarilor legale, precum si cu privire la cazurile prevazute
mai sus.
CAP. 8
Exercitarea profesiei de expert contabil si contabil autorizat
133. Expertul contabil sau contabilul autorizat trebuie sa fie si sa se
manifeste liber fata de orice interes care este incompatibil cu integritatea,
obiectivitatea si, in general, cu independenta profesionala.
Exercitarea profesiei de expert contabil si de contabil autorizat se face
cu respectarea principiului independentei profesiei, fiind incompatibile cu
acesta: orice mandat comercial, cu exceptia mandatului de administrator sau
director in societati comerciale recunoscute de Corp; expertul contabil si
contabilul autorizat nu trebuie niciodata sa se gaseasca in situatia ca relatia
contractuala cu clientul sau sa il puna in situatia de a i se aduce atingere
independentei profesionale.
134. Relatiile expertilor contabili, contabililor autorizati si
societatilor comerciale de profil cu clientii se stabilesc prin contract scris
de prestari de servicii, semnat de ambele parti.
135. Profesia de expert contabil sau de contabil autorizat poate fi
exercitata individual, prin cabinete, sau printr-o societate comerciala de
profil infiintata potrivit legii.
136. In exercitarea profesiei expertii contabili si contabilii autorizati
raspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupa caz, potrivit legii.
137. Pentru onorariile stabilite prin contract incheiat cu agentii economici
se emit de catre societatile comerciale, la terminarea lucrarilor, facturi sau
chitante, potrivit legii.
138. Potrivit legii, obligatia calcularii si varsarii impozitului aferent
sumelor platite expertilor contabili si contabililor autorizati individuali
drept onorarii de catre societati comerciale revine acestora.
139. Incasarea onorariului se va face de executantul lucrarii direct de la
beneficiar, in cazul in care acesta este persoana juridica, dupa ce s-a retinut
impozitul pe venit spre a se varsa la buget.
In cazul in care onorariul se incaseaza de la o persoana fizica, expertul
contabil sau contabilul autorizat este obligat la stabilirea impozitului
datorat pentru onorariul incasat si la depunerea acestuia la organismul
autorizat sa il incaseze.
140. Societatile comerciale de expertiza pot fi constituite din unul sau
mai multi asociati sau actionari. Acestea executa intreaga gama de lucrari
prevazute de lege, cu respectarea dispozitiilor legale.
In cazul in care experti, membri sau colaboratori ai unei societati
comerciale de expertiza sunt solicitati si numiti sa efectueze expertize
judiciare, operatiuni de audit sau mandatul de cenzor, beneficiarii respectivi
vor depune sau vor vira costul acestor lucrari, inclusiv T.V.A. si regia, in
contul acestei societati. Aceasta este raspunzatoare, alaturi de membrul sau
colaboratorul sau, de calitatea lucrarii pe care o vizeaza.
In acelasi timp este obligata sa retina si sa vireze impozitul legal
datorat bugetului.
141. Contractele de munca se incheie in forma scrisa, intre titularul
cabinetului individual, respectiv administratorul societatii comerciale de
expertiza, si fiecare expert contabil sau contabil autorizat.
142. Lucrarile ce se pot executa, fara a fi limitative, de catre expertii
contabili, in cazul contractelor de prestari de servicii, sunt:
a) tinerea sau supravegherea contabilitatii si intocmirea bilantului
contabil;
- acordarea asistentei privind organizarea si tinerea contabilitatii,
inclusiv in cazul sistemelor informatice;
- elaborarea si punerea in aplicare de: procedee contabile; planul de
conturi adaptat unitatii; contabilitatea de gestiune, tabloul de bord, control
de gestiune si control prin buget, in baza si cu respectarea normelor generale;
b) efectuarea de analize economico-financiare, ca:
- analiza structurilor financiare;
- analiza gestiunii financiare si a rentabilitatii capitalului investit;
- tehnici de analiza si de gestiune a fondului de rulment;
- sisteme de credit-leasing, factoring etc.;
- determinarea situatiilor financiare si de gestiune prin rapoarte
procentuale;
- elaborarea de tablouri de finantare si planuri de trezorerie;
- elaborarea de tablouri de utilizari si resurse;
- asistenta in prevenirea si inlaturarea dificultatilor unitatii;
c) efectuarea de audit financiar-contabil, ca:
- diagnostic financiar - cresterea, rentabilitatea, echilibrul si riscurile
financiare;
- audit intern - organizarea sau controlul regularitatii si sinceritatii
sistemului;
- studii, asistenta pentru realizarea de investitii financiare;
- audit si certificarea bilantului contabil;
d) efectuarea de evaluari patrimoniale, ca:
- evaluari de bunuri si active patrimoniale;
- evaluari de intreprinderi si de valori mobiliare, pentru vanzari,
succesiuni, partaje, donatii sau la cererea celor interesati;
- evaluari de elemente intangibile;
e) efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau
solicitate de persoane fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege, ca:
- expertize amiabile (la cerere);
- expertize contabil-judiciare;
- arbitraje in cauze civile;
- expertize de gestiune;
f) executarea de lucrari cu caracter financiar-contabil, ca:
- intocmirea de situatii periodice;
- consolidarea conturilor si bilantului;
- intocmirea de planuri de finantare pe termen mediu si lung;
g) executarea de lucrari cu caracter fiscal, ca:
- studii si consultatii pe probleme de ordin fiscal;
- participarea la intocmirea si depunerea declaratiilor fiscale;
- asistenta in probleme de T.V.A. si impozite;
- fiscalitate imobiliara;
- asistenta in aplicarea tarifului vamal;
- asistarea contribuabilului cu ocazia verificarilor;
h) efectuarea de lucrari de organizare administrativa si informatica, cum
ar fi:
- organigrame, structuri, definiri de functii;
- legaturi intre servicii, circulatia documentelor si informatiilor;
- mecanizarea si automatizarea prelucrarii informatiilor, alegerea
echipamentelor;
- analiza si organizarea fluxului informational;
- alegerea softurilor necesare;
- formarea profesionala continua;
- contributii la protectia patrimoniului unitatii;
i) indeplinirea atributiilor prevazute in mandatul de cenzor la societatile
comerciale, conform prevederilor legale;
j) indeplinirea atributiilor prevazute de lege in procedurile de
reorganizare judiciara si faliment.
143. Lucrarile ce se pot executa de catre contabilii autorizati in cadrul
contractelor de prestari de servicii, individual sau prin societati comerciale,
sunt:
- tinerea contabilitatii financiare si de gestiune;
- intocmirea bilantului contabil;
- verificarea si certificarea bilantului contabil, numai de catre contabili
autorizati avand studii superioare;
- indeplinirea atributiilor prevazute de cenzorii numiti in societatile
comerciale, numai de contabili autorizati cu studii superioare.
CAP. 9
Veniturile si cheltuielile Corpului
144. Corpul, avand statut de persoana juridica de utilitate publica
autonoma, isi constituie veniturile din activitatile stabilite potrivit
prevederilor legale, acoperindu-si cheltuielile in intregime din aceste
venituri.
Contabilitatea patrimoniului si a activitatilor desfasurate de Corp se
organizeaza si se conduce potrivit legii.
Inregistrarea veniturilor in contabilitate se face pe baza documentelor
legale care vor atesta crearea dreptului de incasare sau in momentul incasarii
efective a acestora.
145. Contabilitatea sintetica si analitica a cheltuielilor se organizeaza
distinct, potrivit bugetului aprobat.
Inregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative
vizate pentru controlul financiar preventiv si aprobate de presedintele
Consiliului superior sau de presedintii consiliilor filialelor.
146. Presedintii consiliilor filialelor au obligatia ca, dupa aprobarea de
catre adunarea generala ordinara a filialei, sa transmita presedintelui
Consiliului superior o copie de pe contul de executie a bugetului de venituri
si cheltuieli.
147. Presedintele Consiliului superior asigura centralizarea conturilor de
executie ale filialelor, impreuna cu aceleasi documente de sinteza ale
Consiliului superior.
148. Veniturile Corpului se formeaza din:
a) taxe de inscriere la examenul de expert contabil si, respectiv de
contabil autorizat;
b) taxa de inscriere in Tabloul Corpului;
c) cotizatii anuale asupra veniturilor realizate de catre membrii Corpului
care isi exercita profesia individual sau de catre societati comerciale
recunoscute de Corp;
d) donatii, incasari din vanzarea publicatiilor proprii si alte venituri.
149. Taxa de inscriere in evidenta Corpului este datorata si se achita o
data cu admiterea cererii de inscriere. Sunt exonerati de plata taxei de
inscriere membrii onorifici ai Corpului.
Expertul contabil sau contabilul autorizat care a fost radiat din Tabloul
Corpului si solicita reinscrierea este obligat sa plateasca taxa de inscriere
cuvenita.
Taxa de inscriere in Tabloul Corpului se stabileste in valori absolute,
anual, de catre Conferinta nationala ordinara.
150. Cotizatiile profesionale anuale datorate de membrii Corpului, persoane
fizice si juridice, sunt variabile, pe transe de venit, fiind stabilite anual
de Conferinta nationala pe baza metodologiei aprobate de Consiliul superior.
Conditiile si termenele de achitare a cotizatiilor se stabilesc prin
normele de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei, aprobate de
Consiliul superior.
151. Cheltuielile Consiliului superior sau ale consiliilor filialelor se
pot efectua numai pe baza de documente justificative legal intocmite, in limita
bugetelor de venituri si cheltuieli, cu respectarea dispozitiilor legale.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
152. In exercitarea atributiilor prevazute in prezentul regulament
Conferinta nationala, adunarea generala a filialei, Consiliul superior si
consiliul filialei emit hotarari, Biroul permanent al Consiliului superior sau
al consiliului filialei, sectiunile Corpului, precum si presedintii de filiale
emit decizii, iar presedintele Consiliului superior emite ordine.
153. Prevederile prezentului regulament de organizare si functionare se
aplica tuturor membrilor Corpului care isi exercita profesia individual sau
sunt constituiti in societati comerciale, potrivit legii.
154. Prevederile prezentului regulament de organizare si functionare se
aplica tuturor persoanelor fizice si juridice straine care nu au domiciliul
sau, dupa caz, sediul in Romania, care au calitatea de expert contabil sau de
contabil autorizat in tarile lor si care au indeplinit conditiile de inscriere
in Tabloul Corpului si isi exercita activitatea in Romania, potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
155. Prezentul regulament de organizare si functionare intra in vigoare
dupa aprobarea lui de catre Conferinta nationala a Corpului.
156. Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
PROCEDURA ALEGERILOR
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Alegerile pentru Consiliul superior si, respectiv, pentru consiliile
filialelor se fac prin vot secret, pentru o perioada de 4 ani, cu reinnoirea
bienala a jumatate din numarul membrilor alesi.
Presedintele Consiliului superior si presedintii consiliilor filialelor
sunt alesi prin vot secret, pentru 4 ani, de Conferinta nationala, respectiv de
adunarea generala a filialei.
Persoanele care au detinut functia de presedinte al Consiliului superior
sau al consiliului filialei doua mandate consecutive isi pot depune candidatura
pentru a fi realese in aceleasi functii dupa o perioada egala cu cea in care au
detinut functia respectiva.
2. Au dreptul de a alege si de a fi alesi toti membrii Corpului, persoane
fizice inscrise in Tablou, cu exceptia celor care:
a) nu sunt la zi cu plata cotizatiilor profesionale;
b) sunt membri de onoare;
c) sunt persoane fizice straine carora le-a fost recunoscut dreptul de a
exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat in Romania;
d) nu au, conform pct. 98 din regulament, exercitiul dreptului de a
practica profesia de expert contabil sau de contabil autorizat.
3. Votul este secret si are loc la data fixata de Consiliul superior.
4. Toti membrii Corpului care au dreptul de a alege si de a fi alesi pot
face declaratii de candidatura, care vor cuprinde, sub sanctiunea neinscrierii
in listele cuprinzand candidatii:
a) numele, prenumele si adresa candidatului;
b) categoria profesionala din care face parte: expert contabil sau contabil
autorizat;
c) modul de exercitare a profesiei;
d) functiile detinute anterior in cadrul Corpului si perioadele respective;
e) functia pentru care candideaza, si anume: membru al unui consiliu al
Corpului, presedinte al Consiliului superior sau al consiliului filialei;
f) obiectivele si strategia pe care si le propune candidatul, daca va fi
ales;
g) declaratia pe propria raspundere ca indeplineste cerintele de
eligibilitate prevazute in regulament.
CAP. 2
Alegerile pentru consiliile filialelor
5. Declaratiile de candidaturi, atat pentru Consiliul superior, cat si
pentru consiliile filialelor respective, se trimit prin scrisoare recomandata
cu confirmare de primire consiliului filialei, pana la data limita stabilita de
presedintele Consiliului superior.
Declaratiile de candidaturi primite dupa data limita stabilita sunt
considerate tardive si deci nu sunt luate in considerare, anexandu-se insa la
procesul-verbal de declarare a rezultatelor alegerilor.
6. Presedintele consiliului filialei verifica indeplinirea conditiilor de
eligibilitate a membrilor care au trimis declaratii de candidaturi.
7. Presedintele consiliului filialei trimite presedintelui Consiliului
superior declaratiile de candidaturi pentru un loc in Consiliul superior,
insotite de o atestare intocmita de presedintele fiecarei filiale, din care sa
rezulte ca respectivul candidat indeplineste conditiile de eligibilitate
prevazute de prezentul regulament.
8. Pentru candidatii care indeplinesc conditiile legale presedintele
consiliului filialei intocmeste lista cuprinzand candidatii - experti contabili
si lista cuprinzand candidatii - contabili autorizati.
Listele sunt intocmite in ordine alfabetica si cuprind urmatoarele:
a) numele, prenumele si adresa fiecarui candidat;
b) numarul total de locuri pentru care se candideaza, separat pentru
titulari si supleanti;
c) datele calendaristice ale celor doua tururi de scrutin;
d) semnaturile presedintelui si secretarului filialei.
Un exemplar al listelor se transmite Consiliului superior.
9. Listele cuprinzand candidatii vor fi afisate la sediul filialei cu
minimum 15 zile inaintea datei alegerilor. Impotriva omisiunilor, inscrierilor
gresite sau oricaror erori se poate face intampinare la presedintele filialei,
in termen de 48 de ore de la afisare, care este obligat sa o solutioneze in
termen de 48 de ore de la inregistrarea ei. Solutia data intampinarii poate fi
atacata la instanta de judecata competenta, potrivit legii.
10. Este interzis consiliilor in functiune sa faca orice fel de propaganda
in favoarea unuia sau mai multor candidati sau sa se asocieze la propaganda
facuta in favoarea candidaturii unor membri ai Corpului.
11. Presedintele consiliului filialei intocmeste listele cuprinzand membrii
Corpului cu drept de vot in cadrul filialei, in ordine alfabetica:
a) lista cuprinzand membrii experti contabili;
b) lista cuprinzand membrii contabili autorizati.
Listele cuprind: numele si prenumele, adresa si doua coloane rezervate
pentru inscrierea prezentei la primul tur de scrutin si, eventual, la al
doilea.
Listele se afiseaza la sediul filialei, la loc vizibil, cu minimum 15 zile
inainte de data alegerilor. Prevederile pct. 9 referitoare la intampinare se
aplica in mod corespunzator.
12. Pentru reinnoirea bienala a consiliilor filialelor numarul membrilor
care vor fi alesi este determinat in functie de efectivul existent, tinandu-se
seama de numarul membrilor inscrisi in Tabloul Corpului la filiala respectiva.
13. In fiecare lista intocmita pe categorii profesionale, asa cum se prevede
la pct. 11, vor fi inscrisi numai expertii contabili si contabilii autorizati
din Tabloul Corpului, avand cotizatia profesionala achitata la zi.
14. La data hotarata pentru alegeri presedintele consiliului filialei,
ajutat de membrii Biroului permanent, deschide adunarea generala, constatand
daca este legal constituita, potrivit prezentului regulament.
In caz afirmativ fiecare participant va fi legitimat cu carnetul de membru
si se va verifica inscrierea sa in lista cuprinzand alegatorii, dupa care va
primi buletinul de vot.
15. Buletinul de vot va cuprinde toti candidatii, in ordine alfabetica,
identificati prin: nume, prenume si calitatea profesionala.
Buletinele de vot se imprima, prin grija consiliului filialei, pe hartie de
aceeasi densitate si culoare, intr-un numar care trebuie sa acopere numarul
alegatorilor; forma grafica si dimensiunile acestora vor fi unitare. Buletinele
de vot distribuite alegatorilor vor purta stampila filialei.
16. Votul este secret; in acest scop se vor asigura de catre presedintele
consiliului filialei conditiile necesare in vederea votarii.
Modul de votare
17. In cazul in care alegatorul nu voteaza un candidat oarecare, isi
exprima vointa prin anularea (bararea cu o linie) pozitiei respective de pe
buletinul de vot, fara sa inscrie un alt candidat in loc. In acelasi mod va
anula toti candidatii inscrisi pe buletinul de vot peste numarul locurilor
vacante.
18. Numararea voturilor este asigurata de o comisie formata din 3 - 5
persoane, alese de adunarea generala.
19. Cand toate buletinele de vot ale alegatorilor au fost introduse in
urna, se procedeaza la deschiderea si numararea voturilor. Buletinele
considerate valabile sunt mentionate (bifate) pe lista cuprinzand candidatii.
20. Buletinele albe sau completate necitet, cele care cuprind mai multe
nume decat numarul locurilor vacante, cele care nu cuprind o desemnare precisa
a candidatului sau care nu poarta stampila filialei, cele care contin un semn
de recunoastere sau o mentiune referitoare la candidati sau terti nu sunt luate
in calcul la stabilirea rezultatului, fiind anexate la procesul-verbal.
21. Comisia de numarare a voturilor intocmeste imediat un proces-verbal al
operatiunilor de numarare a voturilor si de stabilire a rezultatului votarii,
care se semneaza de toti membrii sai.
22. Procesul-verbal de numarare a voturilor se intocmeste in doua exemplare
de catre comisie si cuprinde:
a) numarul alegatorilor, potrivit listelor de alegatori;
b) numarul alegatorilor prezenti la adunare;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul voturilor nule;
e) numarul voturilor obtinute de fiecare candidat;
f) numarul total al buletinelor de vot imprimate;
g) numarul buletinelor de vot ramase nefolosite si anulate.
Un exemplar al procesului-verbal se transmite presedintelui Consiliului
superior.
23. La primul tur de scrutin sunt declarati alesi candidatii care au
obtinut minimum doua treimi din numarul total al voturilor valabil exprimate.
La cel de-al doilea tur de scrutin sunt alesi candidatii care au obtinut cel
mai mare numar de voturi.
Candidatii care au obtinut numarul de voturi prevazut la alin. 1 vor ocupa
locurile vacante in limita numarului acestora si in ordinea descrescatoare a
numarului de voturi obtinute. Mai intai se vor ocupa locurile de titulari si
apoi cele de supleanti.
24. Rezultatul votarii, dupa controlarea numarului de voturi si de
alegatori, este imediat declarat si afisat la sediul consiliului filialei.
25. Presedintele consiliului filialei pentru care au avut loc alegerile
adreseaza candidatilor alesi, in maximum 4 zile, invitatia sa participe la
prima reuniune (sedinta) a consiliului dupa alegeri.
CAP. 3
Alegerile pentru Consiliul superior
26. Alegerea Consiliului superior are loc in cadrul Conferintei nationale.
27. Pentru declaratiile de candidaturi primite presedintele Consiliului
superior intocmeste cele doua liste cuprinzand candidatii, pentru expertii
contabili si, separat, pentru contabilii autorizati, conform prevederilor pct.
11 din prezenta anexa.
28. Presedintele Consiliului superior trimite listele cuprinzand candidatii
pentru Consiliul superior presedintilor consiliilor filialelor, care le vor
afisa la sediile filialelor respective cu cel putin 15 zile inaintea datei
fixate pentru alegeri.
29. Prevederile pct. 10 din prezenta anexa se aplica si membrilor
Consiliului superior, precum si ai verigilor sale organizatorice.
30. Modul de votare este identic cu cel prevazut la pct. 16 si 17 din
prezenta anexa.
31. Prevederile pct. 13 - 15 si 22 din prezenta anexa se aplica si pentru
alegerile Consiliului superior.
32. Numararea voturilor pentru alegerea Consiliului superior se face
potrivit procedurii prevazute la pct. 18 - 21 din prezenta anexa.
CAP. 4
Alegerea presedintelui Consiliului superior si al consiliului filialei
33. Declaratiile de candidaturi se transmit, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, Consiliului superior sau consiliului filialei, dupa caz,
pana la data limita stabilita de Consiliul superior.
La nivelul Consiliului superior si, respectiv, al consiliului filialei
primirea si verificarea declaratiilor de candidatura, precum si intocmirea
listei cuprinzand candidatii se fac de catre o comisie de primire si verificare
a declaratiilor, formata din 3 - 5 membri desemnati cu 25 de zile inainte de
data scrutinului de Consiliul superior sau de consiliul filialei, dupa caz;
membrii comisiei nu pot fi in acelasi timp si candidati in alegeri.
34. Listele cuprinzand candidatii se intocmesc in ordine alfabetica si vor
cuprinde:
a) numele, prenumele si adresa fiecarui candidat;
b) categoria profesionala careia ii apartine;
c) datele calendaristice ale celor doua tururi de scrutin;
d) semnatura presedintelui si a secretarului comisiei de primire si
verificare a declaratiilor.
Listele se afiseaza la sediile filialelor cu cel putin 15 zile inaintea
datei alegerilor. Impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricaror
erori se poate face intampinare care se depune in termen de 48 de ore de la
afisare la comisia desemnata potrivit pct. 33; aceasta o va solutiona in termen
de cel mult 48 de ore de la inregistrare. Solutia data intampinarii poate fi
atacata la instanta de judecata competenta, potrivit legii.
35. Pct. 11 - 25 din cap. II al anexei nr. 1 se aplica in mod
corespunzator.
36. La primul tur de scrutin sunt declarati alesi candidatii care au
obtinut cel putin doua treimi din numarul total al voturilor valabil exprimate;
la cel de-al doilea tur de scrutin este suficienta majoritatea simpla a
voturilor.
Aceste dispozitii se aplica atat pentru alegerea presedintelui Consiliului
superior, cat si pentru alegerea presedintilor consiliilor filialelor.
ANEXA 2
SEDINTELE
organelor de conducere
1. Sedintele de lucru ale consiliilor Corpului si ale birourilor permanente
sunt legal constituite numai in conditiile asigurarii prezentei majoritatii
membrilor acestora.
2. Consiliile Corpului pot delibera numai asupra problemelor inscrise in
ordinea de zi, comunicata cu cel putin 10 zile inainte, si numai in mod
exceptional asupra celor care, datorita urgentei lor, sunt supuse direct in
sedinta.
3. Presedintele conduce deliberarile; el nu poate refuza cuvantul unui
participant.
Presedintele il poate atentiona pe oricare participant care ia cuvantul
fara a-l fi cerut si obtinut, care depaseste timpul acordat sau care, dupa ce a
fost invitat de presedinte sa se limiteze la problema in curs de dezbatere, nu
se conformeaza acestei invitatii.
Presedintele il poate chema la ordine, cu mentionarea in procesul-verbal,
pe oricare membru al Corpului care profereaza atacuri la persoana sau provoaca
dezordine.
4. Durata expozeului fiecarui participant este limitata la cel mult 10
minute, cu exceptia celui al presedintelui, precum si al presedintilor si al
raportorilor sectiunilor si comisiilor, inclusiv al reprezentantului Ministerului
Finantelor Publice.
5. Sedinta poate fi suspendata de presedinte dupa consultarea adunarii sau
la cererea majoritatii participantilor.
6. Votul se exprima prin ridicarea mainii. Secretarul de sedinta procedeaza
la numararea voturilor, iar rezultatul se comunica de presedinte. Totusi votul
secret poate fi cerut ori de cate ori este cazul si indeosebi:
a) in cazurile avute in vedere la pct. 5 de mai sus;
b) cand se procedeaza la o numire, daca votul secret este cerut de
presedinte sau de un membru al consiliului;
c) in alte cazuri, cand este cerut de majoritatea membrilor prezenti.
7. Dezbaterile se consemneaza in procese-verbale sau stenograme, dupa caz,
care vor cuprinde mentiuni referitoare la: data si locul incheierii, numele si
prenumele membrilor prezenti si ale celor care absenteaza, ordinea de zi,
dezbaterile din sedinta si hotararile adoptate. Acestea se semneaza de
presedinte si de persoana care le-a intocmit.
8. Deliberarile au un caracter strict secret. Cu toate acestea, consiliul
poate, prin decizie speciala, sa admita publicarea lor in extras sau in
intregime.
9. Hotararile adoptate sunt facute publice.
ANEXA 3
ACORDAREA
de distinctii onorifice
1. Expertii contabili si contabilii autorizati care au o activitate
profesionala in una dintre aceste calitati de cel putin 30 de ani si se bucura
de prestigiu profesional si moral pot primi titlul de:
- expert contabil de onoare;
- contabil autorizat de onoare.
2. De asemenea, presedintii consiliilor filialelor si presedintii
Consiliului superior pot primi titlul de:
- presedinte de onoare al filialei;
- presedinte de onoare al Corpului
daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au exercitat acest mandat timp de cel putin 6 ani;
b) au fost timp de cel putin 6 ani membri titulari ai unui consiliu al
Corpului;
c) au fost inscrisi in evidenta expertilor si au activat in aceasta
calitate timp de cel putin 10 ani.
Acceptarea acestui titlu implica pentru beneficiarul sau renuntarea de a
solicita un nou mandat de presedinte.
3. Expertii contabili si contabilii autorizati, membri ai Corpului
infiintat in anul 1921, precum si expertii contabili care au obtinut calitatile
respective in baza decretelor nr. 434/1957 si nr. 79/1971 pot primi titlurile
"Expert contabil de onoare" si "Contabil autorizat de
onoare", daca au o vechime cumulata in aceste calitati de cel putin 30 de
ani, pe baza cererii proprii, a copiei de pe carnetele respective de membru
depuse la filialele de care apartin si a copiei de pe cazierul judiciar.
4. Procedeul de acordare a titlurilor "Expert contabil de onoare"
si "Contabil autorizat de onoare" este urmatorul:
a) presedintele filialei supune propunerile de acordare a titlurilor
onorifice adunarii generale anuale; dupa aprobare inainteaza lista spre
confirmare Conferintei nationale anuale;
b) presedintele Consiliului superior inscrie pe ordinea de zi a Conferintei
nationale anuale lista cuprinzand membrii de onoare, aprobata in adunarile
generale ale filialelor, si o supune confirmarii acesteia;
c) dupa confirmarea Conferintei nationale filialele fac transferarea din
partea Tabloului Corpului in care membrii confirmati ca onorifici figurau pana
atunci in partea corespunzatoare din Tabloul Corpului destinata membrilor de
onoare, acestia putand de la acea data sa se bucure de drepturile ce le sunt
conferite.
5. Expertii contabili de onoare si contabilii autorizati de onoare pot
asista la adunarile generale ale filialelor de care apartin.
Consiliile filialelor pot decide, potrivit unor modalitati pe care le
stabilesc, ca acestia sa primeasca gratuit revista Corpului.
6. Membrii de onoare trebuie sa se abtina de la orice actiune de natura sa
desconsidere profesia al carei titlu de onoare le-a fost conferit.
7. Ei trebuie sa ii instiinteze pe presedintele Comisiei de disciplina
despre implicarile, penalizarile si condamnarile al caror subiect sunt sau ar
putea fi pentru fapte calificate ca fiind de natura penala.
Aplicarea unei sanctiuni disciplinare conduce la pierderea titlului
obtinut, care nu mai poate fi solicitat ulterior.
8. Membrii de onoare ai Corpului sunt exonerati de taxa de inscriere si de
cotizatii.