HOTARARE Nr.
1680 din 10 decembrie 2008
pentru instituirea unei
scheme de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltarii economice durabile
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 897 din 30 decembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
având în vedere dispoziţiile art. 6 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 85/2008 privind stimularea investiţiilor şi
dispoziţiile art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea
Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Scopul prezentei hotărâri îl reprezintă
instituirea unei scheme de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, având
ca obiectiv dezvoltarea regională prin stimularea realizării de investiţii şi a
creării de noi locuri de muncă.
(2) In sensul prezentei hotărâri, schema de ajutor de stat este un act în
baza căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor
definite în mod general şi abstract, potrivit principiului stabilit în
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 659/1999 pentru aplicarea art. 93 al
Tratatului de instituire a Comunităţilor Europene, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene seria L, nr. 83 din 27 martie 1999.
(3) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia
notificării către Comisia Europeană, conform criteriilor prevăzute de
Regulamentul Comisiei Europene nr. 800/2008 de declarare a anumitor categorii
de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat
(Regulament general de exceptare pe categorii de
ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 214
din 9 august 2008.
(4) Comisia Europeană este informată în termen de 20
de zile lucrătoare de la aprobarea schemei, în vederea publicării în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene a unui rezumat referitor la această schemă.
(5) Prezenta hotărâre aplică prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 800/2008 de declarare a anumitor categorii
de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat
(Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 214 din 9 august 2008.
(6) Textul prezentei scheme se publică integral pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor la adresa http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/legislatie/
CAPITOLUL II
Reguli procedurale
Art. 2. - Prevederile prezentei scheme se aplică
întreprinderilor care sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care fac investiţii în România şi îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) realizează o investiţie iniţială cu o valoare care
depăşeşte echivalentul în lei a 30 milioane euro;
b) creează cel puţin 300 de noi locuri de muncă, ca
urmare a realizării investiţiei iniţiale
Art. 3. - Investiţiile sau locurile de muncă nou-create
prevăzute la art. 2 pot fi realizate în toate sectoarele de activitate, cu
excepţia celor prevăzute în anexa nr. 1, definite potrivit Clasificării
activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului
nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, asigurându-se concordanţa cu
domeniile prioritare de activitate cu impact semnificativ economico-social
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2008 privind stimularea
investiţiilor.
Art. 4. - Prezenta schemă nu se aplică întreprinderilor
care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt considerate firme în dificultate în sensul Regulamentului Comisiei Europene nr. 800/2008 de
declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în
aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare);
b) sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie
de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a
fost deja executată, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 5. -In temeiul prezentei scheme întreprinderile nu pot beneficia de următoarele tipuri de ajutor de stat:
a) ajutoare în favoarea activităţilor legate de export,
şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi
exploatarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul produselor de import;
c) ajutor pentru operare.
Art. 6. -Ajutorul de stat instituit prin prezenta
schemă se acordă întreprinderilor pentru realizarea unei investiţii iniţiale.
Art. 7. - Pentru asigurarea complementarităţii
schemelor cu caracter regional, derulate de diferiţi furnizori de ajutor de
stat:
a) întreprinderile nu vor beneficia de ajutor de stat în
temeiul prezentei scheme dacă pentru aceleaşi costuri
eligibile ale investiţiei iniţiale au primit ajutor de stat sau ajutor de minimis de la alţi furnizori de
ajutor de stat;
b) Ministerul Economiei şi Finanţelor aplică un program
permanent de schimburi de informaţii cu ceilalţi furnizori de ajutor de stat
pentru a se evita suprapunerea unor astfel de măsuri.
Art. 8. -Ajutorul de stat se acordă întreprinderilor în
limita intensităţii maxim admisibile, calculată conform anexei nr. 2, şi constă
în acordarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi
Finanţelor - Acţiuni generale, a unor sume nerambursabile.
Art. 9. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate
de furnizor, verifică respectarea îndeplinirii condiţiilor impuse de
reglementările comunitare şi de prevederile prezentei
scheme.
Art. 10. - Nivelul maxim al ajutorului de stat de care
poate beneficia un operator economic conform prezentei scheme este echivalentul
în lei a 28,125 milioane euro, dacă realizează investiţii şi creează locuri de
muncă ca urmare a realizării unei investiţii iniţiale în orice regiune, mai
puţin regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti-Ilfov. Pentru investiţiile şi locurile
de muncă create în regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti-Ilfov nivelul maxim al
ajutorului de stat de care poate beneficia un operator
economic este echivalentul în lei a 22,5 milioane euro.
Art. 11. - (1) Ajutorul de stat se acordă dacă
beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop înaintea începerii lucrărilor.
Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii acestei condiţii, întregul proiect nu mai este eligibil pentru ajutor.
(2) Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect
stimulativ, respectiv documentaţia depusă de beneficiar trebuie să demonstreze
îndeplinirea unuia sau mai multora dintre următoarele criterii:
a) o creştere substanţială a
dimensiunii proiectului/activităţii ca urmare a acordării ajutorului;
b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare a
proiectului/activităţii ca urmare a acordării ajutorului;
c) o creştere substanţială a valorii totale a
costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a
acordării ajutorului;
d) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a
proiectului/activităţii în cauză;
e) proiectul nu ar fi fost realizat în regiunea
asistată în cauză în absenţa acordării ajutorului.
Art. 12. - (1) Durata schemei este de 5 ani, respectiv
pentru perioada 2009 - 2013.
(2) Bugetul total maxim al prezentei scheme este
echivalentul în lei a 1 miliard euro, cu un buget mediu anual de 200 milioane
euro, în limita plafoanelor bugetare anuale pe perioada celor 5 ani.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor publică pe
site-ul său bugetul alocat schemei pentru fiecare an, conform legii bugetului
de stat, şi data de la care întreprinderile pot depune cereri de acord pentru
finanţare.
(4) Ajutoarele de stat se acordă întreprinderilor în
limita intensităţii maxim admise şi a bugetului disponibil, stabilit potrivit
legii bugetului de stat.
(5) In funcţie de plafoanele bugetare anuale alocate
din bugetul prezentei scheme, Ministerul Economiei şi Finanţelor publică pe
site-ul său:
a) începerea înregistrării de cereri de acord pentru
finanţare;
b) stoparea înregistrării de cereri de acord pentru
finanţare;
c) reluarea înregistrării de cereri de acord pentru
finanţare.
(6) Numărul total estimat al întreprinderilor care
urmează să beneficieze de ajutor de stat în temeiul prezentei scheme este de
70, numărul mediu anual de beneficiari fiind de 14.
Art. 13. - Pentru orice ajutor pentru proiecte mari de
investiţii acordat în cadrul schemei, care cade sub pragul de notificare
individuală prevăzut la art. 10, se vor furniza Comisiei Europene, în termen de
20 de zile lucrătoare de la acordarea ajutorului de către autoritatea
competentă, informaţiile cerute în formularul prevăzut la anexa nr. II la Regulamentul Comisiei Europene nr. 800/2008.
Art. 14. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
calitate de autoritate de implementare a schemei, trebuie să păstreze
înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate
proiectele de investiţii în cadrul schemei. Aceste înregistrări, care conţin
toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile
din Regulamentul Comisiei Europene nr. 800/2008, trebuie păstrate timp de 10
ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul
schemei.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 15. - Nerespectarea de către beneficiari a
condiţiilor prevăzute prin prezenta schemă, precum şi a oricăror obligaţii
asumate în vederea obţinerii finanţării determină aplicarea de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor
de stat.
Art. 16. - Procedura de acordare a alocărilor specifice
individuale în cadrul schemei privind asigurarea dezvoltării economice durabile
este prevăzută în anexa nr. 3. Analiza eficienţei economice a proiectului de
investiţii se realizează prin încadrarea în indicatorii prevăzuţi în anexa nr.
4.
Art. 17. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 18. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 1
ianuarie 2009.
Art. 19. - In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Economiei şi Finanţelor emite
proceduri de aplicare a prezentei hotărâri, care se aprobă prin ordin al
ministrului.
Art. 20. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă art. 11, precum şi pct. 4 din cap. I
al anexei nr. 1 şi pct. 1 şi 2 din cap. V al anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului
nr. 1.165/2007 pentru stimularea creşterii economice prin sprijinirea
realizării de investiţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 octombrie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
LISTA
sectoarelor de activitate pentru care nu se acordă ajutoare de stat
Nr. crt.
|
Cod CAEN
|
Denumire cod CAEN
|
SECŢIUNEA A -AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ŞI
PESCUIT
|
1
|
01
|
Agricultură, vânătoare şi servicii anexe
|
2
|
02
|
Silvicultură şi exploatare forestieră
|
3
|
03
|
Pescuit şi acvacultura
|
SECŢIUNEA B - INDUSTRIA EXTRACTIVĂ
|
4
|
05
|
Extracţia cărbunelui superior şi inferior
|
SECŢIUNEA C - INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
|
5
|
11
|
Fabricarea băuturilor
|
12
|
Fabricarea produselor din tutun
|
13
|
Fabricarea produselor textile
|
14
|
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte
|
15
|
Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj
şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea
blănurilor
|
16
|
Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn şi plută, cu
excepţia mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale
vegetale împletite
|
17
|
Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie
|
18
|
Tipărirea şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor
|
20
|
Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice (inclusiv fibre
sintetice)
|
24
|
Industria metalurgică
|
30
|
Fabricarea altor mijloace de transport (inclusiv construcţia de
nave maritime)
|
31
|
Fabricarea de mobilă
|
32
|
Alte activităţi industriale
|
33
|
Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor
|
SECŢIUNEA D - PRODUCŢIA SI FURNIZAREA DE ENERGIE ELECTRICĂ SI
TERMICĂ, GAZE, APĂ CALDĂ SI AER CONDIŢIONAT
|
6
|
35
|
Furnizarea de abur şi aer condiţionat
|
SECŢIUNEA H - TRANSPORT ŞI DEPOZITARE
|
7
|
49
|
Transporturi terestre
|
50
|
Transporturi pe apă
|
51
|
Transporturi aeriene
|
52
|
Depozitare şi activităţi auxiliare pentru
transporturi
|
53
|
Activităţi de poştă şi de curier
|
SECŢIUNEA M -ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE
(exclus activităţile de cercetare-dezvoltare)
|
SECŢIUNEA N -ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT
|
ANEXA Nr. 2
CRITERII
de acordare a ajutorului de stat conform prezentei
scheme
I. Acordarea
ajutorului de stat regional pentru investiţia iniţială
1. Ajutorul de stat prevăzut în prezenta schemă se
acordă numai întreprinderii care realizează investiţii care pot fi considerate
investiţii iniţiale în sensul Liniilor directoare comunitare privind ajutorul
de stat regional 2007-2013, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. C54/03.2006, şi al Regulamentului Comisiei Europene nr. 800/2008 de
declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în
aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe
categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
214/2008.
2. Investiţia iniţală reprezintă o investiţie în active corporale şi necorporale,
referitoare la: înfiinţarea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi
existente, diversificarea producţiei unei unităţi pe noi pieţe de produse sau
la o schimbare fundamentală a ansamblului procesului de producţie a unei unităţi
existente.
2.1. Prin active corporale se înţelege activele constând în construcţii industriale şi
echipamente. In cazul achiziţionării unei noi unităţi, trebuie luate în
considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi, cu condiţia ca
operaţiunea să se facă în condiţii de piaţă.
2.2. Prin active necorporale se înţelege activele constând în transfer de tehnologie prin
achiziţionarea de drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau
cunoştinţe tehnice nebrevetate.
2.3. Activele necorporale trebuie să satisfacă
următoarele condiţii:
a) să fie exploatate exclusiv în întreprinderea
beneficiară de ajutor regional;
b) să reprezinte elemente de activ amortizabile,
conform legislaţiei în vigoare;
c) să fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile
pieţei, fără ca achizitorul să fie în măsură să îşi exercite controlul asupra
vânzătorului sau viceversa;
d) să figureze în activele firmei şi să rămână în
patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadă de cel
puţin 5 ani de la finalizarea investiţiei.
2.4. Inlocuirea este acceptată în analiza respectării
criteriului de menţinere a investiţiei dacă aceasta are în vedere active care
s-au uzat moral în această perioadă datorită schimbărilor tehnologice rapide.
3. Prin proiect mare de
investiţii se înţelege o investiţie iniţială, aşa
cum este definită la pct. 2, ale cărei costuri eligibile depăşesc echivalentul
în lei a 50 de milioane euro.
3.1. Echivalentul în lei al
costurilor eligibile se calculează la preţurile şi cursul de schimb în vigoare
la data acordării ajutorului.
3.2. Pentru a împiedica divizarea în mod artificial a
unui proiect mare de investiţii în mai multe subproiecte, un proiect mare de
investiţii este considerat a fi un singur proiect de investiţii atunci când
investiţia iniţială se realizează în cursul unei perioade de 3 ani de aceeaşi
întreprindere sau de aceleaşi întreprinderi şi este constituit dintr-o combinaţie de elemente de
capital fix indivizibilă din punct de vedere economic.
4. Ajutorul de stat se acordă în cadrul prezentei
scheme dacă beneficiarul a prezentat o cerere de finanţare, însoţită de
documentaţia prevăzută în anexa nr. 3, la cap. V pct. 1.2, înaintea începerii lucrărilor. Dacă lucrările încep
anterior îndeplinirii acestei condiţii, întregul proiect nu mai este eligibil
pentru ajutor.
5. Ajutorul regional pentru investiţii este calculat
prin referire fie la costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale
rezultate din proiectul de investiţie iniţială, fie la costurile salariale
estimate pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiţie,
luându-se în calcul valoarea cea mai ridicată a costurilor eligibile.
6. In cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor cu investiţiile, costurile eligibile sunt cele
prevăzute în continuare:
6.1. Costurile aferente investiţiilor în active
corporale cuprind acele costuri legate de achiziţionarea de clădiri industriale
şi echipamente.
6.1.1. Costurile corelate cu
achiziţionarea unor active corporale, altele decât clădirile industriale, prin
intermediul unei operaţiuni de leasing, pot fi considerate eligibile doar în
situaţia în care îmbracă forma leasingului financiar şi conţin menţionată
expres obligaţia beneficiarului de a achiziţiona activele la expirarea termenului
contractului de leasing. In cazul achiziţionării în sistem de leasing a
clădirilor industriale, contractul de leasing trebuie să îşi continue
valabilitatea pentru cel puţin 5 ani după momentul prevăzut pentru finalizarea
proiectului de investiţii.
6.1.2. Cu excepţia preluărilor, activele achiziţionate
trebuie să fie noi. In cazul preluărilor, se deduc activele pentru
achiziţionarea cărora a fost acordat deja un ajutor înainte de cumpărare.
6.2. Costurile aferente
investiţiilor în active necorporale cuprind acele costuri legate de transferul
de tehnologie sub forma achiziţionării de brevete, licenţe sau cunoştinţe
brevetate şi cunoştinţe tehnice nebrevetate. Aceste costuri nu pot să
depăşească 50% din totalul costurilor totale eligibile ale proiectului de
investiţie, în cazul în care beneficiarul de ajutor de stat este o
întreprindere mare.
7. In cazul în care ajutorul de stat este calculat pe
baza costurilor rezultate din crearea de locuri de muncă
în urma realizării proiectului de investiţie iniţială, costurile eligibile sunt
considerate a fi costurile salariale cu personalul nou-angajat, calculate pe o
perioadă de 2 ani.
7.1. Costurile salariale includ salariul brut şi
contribuţiile la asigurările sociale obligatorii.
7.2. Prin crearea de locuri
de muncă se înţelege creşterea netă a numărului de
salariaţi angajaţi direct de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, în
raport cu media celor 12 luni precedente. Locurile de muncă pierdute în cursul
acestei perioade de 12 luni trebuie deduse din numărul aparent al locurilor de
muncă create în cursul aceleiaşi perioade.
8. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia
iniţială este condiţionată de menţinerea acesteia pentru o perioadă minimă de 5
ani de la data punerii în funcţiune a investiţiei. Această condiţie nu
împiedică înlocuirea echipamentului care a devenit învechit în decursul
perioadei de 5 ani, datorită schimbării tehnologice rapide.
8.1. In cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor salariale, trebuie îndeplinite următoarele
condiţii:
a) locurile de muncă sunt create direct de proiectul
de investiţii;
b) locurile de muncă trebuie să fie create în 3 ani de
la finalizarea lucrărilor şi trebuie menţinute pe o perioadă de minimum 5 ani
de la data la care au fost ocupate.
9. In vederea garantării unui nivel viabil şi eficient
al investiţiilor care beneficiază de ajutor, aportul beneficiarului destinat
finanţării lor trebuie să fie de cel puţin 50% din costurile eligibile, sub o
formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
II. Intensitatea ajutorului de stat
1. Pentru investiţiile ale căror costuri eligibile sunt
mai mici de 50 milioane euro, intensitatea brută a ajutorului de stat regional
nu poate depăşi 50% din costurile aferente investiţiei iniţiale sau din
costurile salariale pe o perioadă de 2 ani cu personalul nou-angajat. Pentru
investiţiile sau locurile de muncă realizate în regiunea de dezvoltare 8
Bucureşti-Ilfov, intensitatea maximă a ajutorului de
stat este de 40%.
2. Pentru proiectele mari de investiţii - ale căror
costuri eligibile depăşesc echivalentul în lei a 50 milioane euro -
intensitatea brută se calculează ajustându-se plafonul regional, în funcţie de
valoarea costurilor eligibile, după cum urmează:
- pentru costurile eligibile cu valoarea în lei sub
echivalentul a 50 milioane euro, se aplică plafonul regional;
- pentru tranşe din costurile eligibile cu valoare
cuprinsă între echivalentul în lei a 50 milioane euro şi echivalentul în lei a
100 milioane euro, se aplică 50% din plafonul regional;
- pentru tranşe din costurile eligibile a căror
valoare depăşeşte echivalentul în lei a 100 milioane euro, se aplică 34% din
plafonul regional.
Astfel, suma admisibilă ca ajutor de stat pentru un
proiect care depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro se calculează
conform formulei:
A=Rx(50+0,50B+0,34C), unde:
- A reprezintă suma
maximă a ajutorului de stat;
- R reprezintă plafonul
regional neajustat prevăzut în Liniile directoare privind ajutorul de stat regional 2007-2013, publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. C54/2006, care este de 50% pentru
toate regiunile de dezvoltare, mai puţin regiunea de dezvoltare 8
Bucureşti-Ilfov, şi de 40% pentru regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti-Ilfov.
- B reprezintă costuri
eligibile între echivalentul în lei a 50 milioane euro şi echivalentul în lei a
100 milioane euro;
- C reprezintă costurile eligibile peste echivalentul
în lei a 100 milioane euro.
3. Pentru investiţiile al căror echivalent în lei este
mai mare de 50 milioane euro, suma totală a ajutorului de stat din toate
sursele nu trebuie să depăşească 75% din suma maximă a ajutorului de stat care
s-ar putea primi pentru o investiţie cu costuri eligibile al căror echivalent
în lei este 100 milioane euro, respectiv suma prevăzută la art. 10 din
hotărâre.
4. Pentru întreprinderile din sectorul prelucrării şi
comercializării produselor agricole şi care au mai puţin de 750 de angajaţi
şi/sau o cifră de afaceri mai mică de 200 de milioane euro*), intensitatea
maximă este de 25% din costurile eligibile aferente investiţiei iniţiale.
5. Intensitatea ajutorului de stat reprezintă raportul dintre valoarea brută actualizată a ajutorului
şi valoarea actualizată a costurilor eligibile. Costurile eligibile sunt
actualizate la valoarea lor la data acordării ajutorului. Ajutoarele plătibile
în mai multe tranşe sunt actualizate la valoarea de la data acordării lor.
6. Plafonul intensităţii ajutorului de stat se aplică
la totalul ajutorului în cazul ajutoarelor acordate concomitent în cadrul mai
multor scheme regionale sau acordate în combinaţie cu un ajutor ad-hoc,
indiferent dacă fondurile provin din surse locale, regionale, naţionale sau
comunitare.
6.1. In cazul în care ajutorul de stat calculat pe baza costurilor investiţiilor în active corporale sau necorporale este
combinat cu un ajutor calculat pe baza costurilor salariale, trebuie respectat
plafonul intensităţii stabilit pentru regiunea respectivă.
6.2. In cazul în care costurile eligibile pentru ajutoare regionale sunt total sau parţial eligibile pentru ajutoare
în alte scopuri, partea comună trebuie să respecte plafonul cel mai favorabil
care rezultă din regulile aplicabile.
6.3. Ajutoarele regionale pentru investiţii nu se pot
cumula cu ajutoare de minimis privind aceleaşi costuri eligibile pentru a se sustrage
intensităţilor maxime ale ajutorului stabilite prin prezenta schemă.
Ajutoarele de minimis sunt ajutoarele care nu depăşesc
într-o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi echivalentul în lei a 200 mii euro.
*) Cifra de afaceri calculată conform anexei nr. I la Regulamentul Comisiei Europene nr. 800/2008.
ANEXA Nr. 3
PROCEDURĂ DE ACORDARE
a alocărilor specifice individuale în cadrul schemei
de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltării
economice durabile
I. Obiectivul schemei de ajutor de stat
Obiectivul schemei de ajutor de stat este dezvoltarea
regională prin stimularea realizării de investiţii şi crearea de noi locuri de
muncă.
II. Definiţii
In sensul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) întreprindere -
orice persoană juridică, indiferent de forma de organizare, care desfăşoară
activităţi în scop lucrativ, total sau parţial;
b) alocare specifică
individuală - valoarea totală a sumei
nerambursabile care poate fi acordată unei întreprinderi, în cadrul schemei de
ajutor de stat, în una sau mai multe tranşe;
III. Criterii de eligibilitate
Pot beneficia de alocări specifice individuale în baza
schemei de ajutor de stat întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data
solicitării, următoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care fac investiţii în România;
b) intenţionează să realizeze investiţii cu o valoare
care depăşeşte echivalentul în lei a 30 milioane de euro şi creează cel puţin
300 de noi locuri de muncă, ca urmare a realizării investiţiei iniţiale;
c) nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu se află în procedură de executare silită,
faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare
sau alte situaţii reglementate de lege;
e) nu intră în categoria întreprinderilor în
dificultate, potrivit Regulamentului Comisiei Europene nr. 800/2008 de
declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în
aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe
categorii de ajutoare);
f) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare
a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise,
acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
g) la momentul solicitării ajutorului de stat prezintă
un plan de investiţii viabil şi un studiu tehnico-economic întocmit de o firmă
de specialitate, în care se face dovada eficienţei economice a investiţiei prin
încadrarea în indicatorii prevăzuţi în anexa nr. 4 la hotărâre;
h) nu realizează investiţii şi creează locuri de muncă,
pentru care solicită ajutor de stat în temeiul prezentei scheme în sectoarele
de activitate stabilite în anexa nr. 1 la hotărâre, definite conform
Clasificării activităţilor din economia naţională;
i) nu au mai depus cereri de acord pentru finanţare
pentru acelaşi proiect de investiţii, în vederea obţinerii de alocări specifice
individuale în cadrul prezentei scheme.
IV. Modalitatea de
acordare a alocărilor specifice individuale
1. Intreprinderile pot beneficia de alocări specifice
individuale pentru realizarea de investiţii în active corporale şi necorporale
sau crearea de noi locuri de muncă, în limita intensităţii maxime admise
calculate conform anexei nr. 2 la hotărâre.
2. Modalitatea de acordare a acestor ajutoare de stat
pentru întreprinderi constă în alocarea de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor-Acţiuni generale, a
unor sume nerambursabile.
3. In cazul în care alocarea specifică individuală este
plătibilă în mai multe tranşe, acestea se actualizează la valoarea de la data
acordării. Actualizarea se face având în vedere rata de referinţă fixată
periodic de Comisia Europeană şi publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii
Europene.
4. Nivelul maxim al alocării specifice individuale de
care poate beneficia o întreprindere conform prezentei scheme este echivalentul
în lei a 28,125 milioane euro, dacă realizează investiţii şi creează locuri de
muncă în orice regiune, mai puţin regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti-Ilfov.
5. Pentru investiţiile şi locurile de muncă create în
regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti-Ilfov nivelul maxim al alocării specifice de
care poate beneficia o întreprindere este echivalentul în lei a 22,5 milioane
euro.
V. Procedură de
acordare a alocării specifice individuale
1. Procedură de solicitare a acordului pentru
finanţare
1.1. Pentru a beneficia de ajutor de stat în temeiul
prezentei scheme, orice solicitant trebuie să depună la Ministerul Economiei şi
Finanţelor o cerere, în condiţiile stabilite la art. 11 alin. (1) din hotărâre,
pentru a obţine un acord pentru finanţare.
1.2. In vederea obţinerii acordului pentru finanţare,
solicitantul transmite la Ministerul Economiei şi Finanţelor, str. Apolodor nr.
17, sectorul 5, Bucureşti, o cerere de acord pentru finanţare, al cărei model este
prevăzut în formularul nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
procedură, însoţită de următoarele documente justificative:
a) certificat constatator, în original, emis de
oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul
întreprinderea solicitantă, în care să se menţioneze următoarele informaţii:
datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociaţii şi reprezentanţii
legali ai întreprinderii, domeniul de activitate principal şi toate domeniile
secundare de activitate, punctele de lucru ale întreprinderii şi data ultimei
menţiuni înscrise în registru şi obiectul acesteia;
b) situaţii financiare anuale aprobate, corespunzătoare
ultimului exerciţiu financiar, în copie;
c) planul de investiţii pentru care se solicită
finanţarea;
d) studiu tehnico-economic,
întocmit de o firmă de specialitate, din care să rezulte viabilitatea
proiectului pentru care se solicită finanţarea;
e) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat, în original sau în
copie legalizată, eliberat în condiţiile legii, inclusiv pentru punctele de
lucru;
f) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul local, în original sau în copie legalizată,
eliberat în condiţiile legii, inclusiv pentru punctele
de lucru;
g) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că aceasta nu se află în procedură de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau administrare specială, că întreprinderea nu are activităţile suspendate sau alte situaţii similare
reglementate de lege;
h) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că nu au fost emise împotriva acesteia decizii de
recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost
emise, că acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
i) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că întreprinderea nu a beneficiat şi nu beneficiază de
ajutor de stat pe alte scheme regionale de la alţi furnizori de ajutor de stat
pentru aceleaşi costuri eligibile ale investiţiei iniţiale pentru care a
solicitat ajutor de stat în temeiul prezentei scheme, precum şi declaraţie pe
propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite/solicitate pentru aceleaşi costuri eligibile;
j) împuternicire semnată şi ştampilată de
reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă
persoana decât aceasta semnează cererea-tip de acord pentru finanţare;
k) o copie a buletinului de identitate/cărţii de
identitate a persoanei împuternicite să semneze cererea-tip de acord pentru
finanţare;
l) opisul cu documentele depuse
pentru obţinerea acordului pentru finanţare.
1.3. Cererea de acord pentru finanţare se completează
în limba română, prin tehnoredactare, şi poartă ştampila şi semnătura în
original ale reprezentantului legal al întreprinderii.
2. Inregistrarea,
evaluarea şi selecţia beneficiarilor
2.1. Prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor se desemnează direcţia cu atribuţii în domeniul
ajutorului de stat ca unitate de implementare a prezentei scheme, pe perioada
de valabilitate a acesteia, precum şi secretarul de stat coordonator.
2.2. In aplicarea prevederilor
prezentei scheme, unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
coordonează metodologic compartimentele specializate pe probleme de ajutor de
stat din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti şi din cadrul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili.
2.3. Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti şi Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili, prin compartimentele specializate pe probleme de ajutor
de stat, acordă asistenţă întreprinderilor solicitante pentru întocmirea şi
completarea cererii de acord pentru finanţare.
2.4. Cererea de acord pentru finanţare completată,
însoţită de documentele justificative, se depune la registratura generală a
Ministerului Economiei şi Finanţelor, menţionându-se pe plic „schema de ajutor
de stat privind asigurarea dezvoltării economice durabile".
2.5. Cererea de acord pentru
finanţare este înregistrată în Registrul special al schemei de ajutor de stat,
la cabinetul secretarului de stat coordonator, menţionându-se data şi numărul
de înregistrare a cererii.
2.6. Inregistrarea cererilor de acord pentru finanţare începe de la data comunicată de Ministerul Economiei şi
Finanţelor pe site-ul său, conform art. 12 alin. (3) din hotărâre.
2.7. Cererile vor fi analizate şi selectate, în limita
bugetului anual alocat schemei, în funcţie de data şi numărul înregistrării documentelor prevăzute la pct. 1.2,
urmărindu-se conformitatea cu prevederile prezentei scheme.
2.8. Unitatea de implementare a schemei de ajutor de
stat finalizează procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanţare în
termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.
2.9. Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin unitatea
de implementare a schemei de ajutor de stat, are obligaţia de a face publică pe
site-ul său consumarea bugetului anual alocat pentru această schemă, dată de la
care nu se mai înregistrează cereri de acord pentru finanţare.
2.10. In cazul în care în cursul anului a fost
suplimentat bugetul anual al schemei sau se constată că totalul sumei angajate
prin acordurile pentru finanţare emise este mai mică decât bugetul alocat
prezentei scheme, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin unitatea de
implementare a schemei de ajutor de stat, are obligaţia de a face publică pe
site-ul său data de la care se înregistrează noi cereri de acord pentru
finanţare.
2.11. In urma procesului de
evaluare a cererii de acord pentru finanţare, Ministerul Economiei şi
Finanţelor transmite întreprinderilor solicitante, după caz:
a) acordul pentru finanţare, al cărui model este
prevăzut în formularul nr. 2, care face parte integrantă din prezenta
procedură, dacă, sub rezerva unor verificări mai detaliate, proiectul
îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemă;
b) o înştiinţare prin care se precizează că cererea de
acord pentru finanţare este incompletă, nu conţine informaţii corecte, nu este
însoţită de toată documentaţia necesară sau există neconcordanţe în
informaţiile furnizate. In acest caz, termenul de evaluare a cererii de acord
pentru finanţare, prevăzut la pct. 2.8, curge de la data la care cererea este
considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme. Intreprinderea
solicitantă transmite completarea documentaţiei în termen de maximum 10 zile
lucrătoare de la primirea înştiinţării;
c) o scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanţare, în cazul în care: nu se îndeplinesc criteriile prevăzute
de hotărâre sau cererile de acord pentru finanţare au fost depuse după data la
care bugetul anual alocat schemei a fost epuizat sau nu se respectă termenul
prevăzut la pct. 2.11 lit. b).
2.12. In cazul prevăzut la
pct. 2.11 lit. a), la evaluarea documentaţiei depuse de întreprindere, unitatea
de implementare a schemei are în vedere: caracteristicile investiţiei,
amplasamentul acesteia, indicatorii economico-financiari corespunzători
zonei/judeţului (PIB/locuitor şi rata şomajului) în care se realizează investiţia,
limita plafoanelor bugetare aferente perioadei de derulare a prezentei scheme
de ajutor de stat.
3. Acordarea
alocărilor specifice individuale
3.1. Alocările specifice individuale se acordă
solicitanţilor selectaţi, după efectuarea parţială sau totală a cheltuielilor
eligibile aferente proiectului de investiţii pentru care a fost emis acordul
pentru finanţare.
3.2. Acordarea alocării specifice individuale se face
pe baza unei cereri de eliberare a sumei nerambursabile, al cărei model este
prevăzut în formularul nr. 3, care face parte integrantă din prezenta
procedură, transmisă de către solicitant la Ministerul Economiei şi Finanţelor,
prin reprezentant sau prin poştă cu confirmare de
primire.
3.3. Cererea de eliberare a sumei nerambursabile
prevăzute la pct. 3.2 este însoţită de următoarele documente:
a) formularul de decont, al cărui model este prevăzut
în formularul nr. 4, care face parte integrantă din prezenta procedură, însoţit
de documentele justificative, al căror model este prevăzut în formularul nr. 5,
care face parte integrantă din prezenta procedură, în copie, în ordinea
activităţilor şi documentelor justificative completate în formularul de decont.
Copiile conţin menţiunea „conform cu originalul", ştampila şi semnătura
reprezentantului legal al întreprinderii;
b) opisul cu toate documentele depuse în vederea
eliberării sumei nerambursabile.
3.4. Eliberarea de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor a tranşei din suma nerambursabilă se face după verificarea la faţa
locului, de către reprezentanţii unităţii de implementare a schemei şi ai
compartimentelor specializate pe probleme de ajutor de stat din cadrul
direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti sau din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili, a realităţii, legalităţii şi regularităţii operaţiunilor
economico-financiare pentru care se solicită finanţare.
3.5. Intreprinderile solicitante sunt obligate să
demareze proiectul de investiţii pentru care au solicitat finanţare în termen
de maximum 4 luni de la data emiterii acordului pentru finanţare. In cazul în
care întreprinderile solicitante nu au demarat proiectul în termenul stabilit,
acordul pentru finanţare se anulează.
3.6. Cererea de eliberare a primei tranşe, însoţită de
documentele menţionate la pct. 3.3, se depune după o perioadă de minimum 3 luni
de la demararea proiectului de investiţii.
3.7. Plata pentru costurile eligibile aferente
proiectului nu poate face obiectul unor plăţi
compensatorii.
3.8. Virarea efectivă a tranşelor din suma
nerambursabilă se face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen
de maximum 45 de zile lucrătoare de la înregistrarea Cererii de eliberare a
sumei nerambursabile, în contul 50.70 „Disponibil din subvenţii şi transferuri",
deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază îşi are domiciliul
fiscal, pe baza analizei setului de documente prevăzute la pct. 3.3 al cap. V.
4. Controlul şi
raportarea alocărilor specifice individuale
4.1. Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin unitatea
de implementare a schemei de ajutor de stat şi compartimentele specializate pe
probleme de ajutor de stat din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti sau din cadrul Direcţiei generale
de administrare a marilor contribuabili, verifică la sediul beneficiarilor
schemei veridicitatea şi conformitatea declaraţiilor şi cheltuielilor efectuate
de întreprinderi în cadrul schemei. In cadrul acestor controale se verifică şi
contribuţiile beneficiarilor la realizarea proiectelor de investiţii, conform
pct. 9 din anexa nr. 2 la hotărâre.
4.2. In cazul în care, în urma controalelor efectuate
la întreprinderile beneficiare se constată:
a) declaraţii incomplete
şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine suma nerambursabilă;
b) nerealizarea de către întreprinderea beneficiară de
ajutor de stat a contribuţiei proprii la realizarea proiectului de investiţii;
c) schimbarea destinaţiei sumei nerambursabile;
d) orice altă nerespectare a prevederilor prezentei
scheme;
Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
propune ministrului economiei şi finanţelor recuperarea totală sau parţială,
după caz, a ajutorului de stat acordat.
4.3. Recuperarea ajutorului de
stat se realizează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
4.4. Intreprinderile beneficiare
au obligaţia să transmită Ministerului Economiei şi Finanţelor anual, timp de 5
ani de la finalizarea investiţiei, o raportare privind efectele finanţării prin
completarea unui formular al cărui model este prevăzut în formularul nr. 6 la
prezenta procedură. Transmiterea formularului se efectuează până la data de 1
iunie a anului în curs pentru anul precedent.
5. Revocarea
acordului pentru finanţare
5.1. Intreprinderile solicitante sunt obligate să
demareze proiectul de investiţii pentru care au solicitat finanţare în termenul
prevăzut în planul de investiţii care a stat la baza emiterii acordului pentru
finanţare. In cazul în care întreprinderile solicitante nu au demarat proiectul
în termenul stabilit, acordul pentru finanţare se revocă.
5.2. In cazul în care proiectul
de investiţii înregistrează modificări în derularea planului de investiţii sau
de ordin tehnico-economic, întreprinderea are obligaţia de a informa Ministerul
Economiei şi Finanţelor în termen de 10 zile lucrătoare în legătură cu aceste
modificări, anexând o fundamentare tehnico-economică. Numărul de modificări
care poate fi luat în considerare pe parcursul întregii perioade de derulare a
planului de investiţii este de maximum două modificări.
5.3. Ministerul Economiei şi Finanţelor analizează
documentaţia primită şi verifică la faţa locului situaţia existentă, procedând
astfel:
a) în situaţia în care se constată că investiţia
îndeplineşte în continuare toate condiţiile prevăzute de prezenta schemă,
inclusiv cu respectarea încadrării în bugetele anuale ale schemei, şi nivelul
intensităţii ajutorului de stat nu se modifică, se consideră că acordul pentru
finanţare îşi menţine valabilitatea;
b) în situaţia în care se constată că investiţia nu mai
îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta schemă, acordul pentru finanţare
se revocă. In situaţia în care au fost deja decontate o parte din costurile
eligibile, aceste sume se recuperează.
5.4. In situaţia în care întreprinderea procedează la
schimbarea proiectului de investiţii, acordul pentru finanţare se revocă.
VI. Confidenţialitate
6.1. Intreprinderile transmit unităţii de
implementare, în termen de 15 zile de la data primirii acordului pentru
finanţare, datele şi informaţiile pe care le consideră confidenţiale din
documentaţia care a stat la baza emiterii acordului pentru finanţare.
6.2. Personalul unităţii de implementare are obligaţia
de a păstra confidenţialitatea privind documentele justificative depuse de
către întreprinderile solicitante în cadrul schemei.
Formularul nr. 1 la procedură
Data înregistrării.......................................................................
Numărul înregistrării.................................................................
|
CERERE
de acord pentru finanţare
(Se completează toate rubricile din formularul-tip în
limba română, prin tehnoredactare.)
Subscrisa,......................................................................................,
având datele de identificare menţionate la secţiunea A, reprezentată legal prin
domnul/doamna...............................................................,
având calitatea de........................................, solicit finanţarea în condiţiile prevederilor schemei de ajutor de
stat pentru stimularea creşterii economice prin sprijinirea realizării de
investiţii.
SECŢIUNEA A
Prezentarea solicitantului
Denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .....................
Adresa................................................................................................................................................................cod
poştal.......................................
Telefon.............................................................................................................................Fax....................................................................................
E-mail........................................................................................................................................................................ ...............................................
Data înregistrării
întreprinderii:.....................................................................................................................................................................................
Nr. de înmatriculare la oficiul
registrului comerţului.......................................................................................................................................................
CoduI de identificare
fiscală........................................................................................................................................................................................
Cod IBAN în care se solicită transferarea alocaţiei
specifice individuale, RON.............................................., deschis la Trezoreria..............................
Forma
juridică...................................................
Capitalul social............................lei, deţinut de:
- persoane fizice ..............................%
- societăţi comerciale mari1)..............%.
Obiectul principal de activitate
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Cod
CAEN........................................................................................................................................................................ .......................................
Obiectul secundar de activitate2):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Cod
CAEN........................................................................................................................................................................ .......................................
Numărul mediu scriptic anual de personal, în anul
fiscal anterior
...................................................................................................................................
Cifra de afaceri , conform ultimelor situaţii
financiare anuale aprobate .......................................................................................................................lei
Valoare active totale, conform ultimei situaţii
financiare aprobate3).............................................................................................................................lei
Numele..................................................................
Funcţia..................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului4)
.............................................................................
Data semnării.........................................................
SECŢIUNEA B
Prezentarea proiectului pentru care se solicită finanţare în cadrul schemei de ajutor de stat pentru
stimularea creşterii economice prin sprijinirea realizării de investiţii
SECŢIUNEA B1
Descrierea succintă a proiectului pentru care se
solicită finanţarea
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
1) Societatea mare
este acea societate comercială care are numărul
mediu scriptic de personal mai mare de 250 (inclusiv) sau o cifră de afaceri anuală
netă de peste 50 milioane de euro, echivalent în lei, ori deţine active totale
care depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro, conform ultimelor
situaţii financiare anuale aprobate.
2) Se completează
dacă finanţarea se solicită pentru obiectul secundar de activitate.
3) Prin active
totale se înţelege active imobilizate plus active
circulante plus cheltuieli în avans.
4) Toate cererile depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană
autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
SECŢIUNEA B2
Prezentarea costurilor eligibile pentru care se
solicită finanţarea
Denumirea activităţii
|
Tipul de cost eligibil pentru care
se solicită finanţare
|
Valoarea costurilor eligibile *)
- lei -
|
Valoarea finanţării solicitate
- lei -
|
AN I
|
AN II
|
AN III
|
AN IV
|
AN V
|
AN I
|
AN II
|
AN III
|
AN IV
|
AN V
|
Realizarea de investiţii
în active corporale şi necorporale
|
|_|
|
a) Costuri eligibile pentru realizarea de
investiţii în active corporale5):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Construcţii industriale (cu caracter productiv)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Instalaţii tehnice şi maşini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Alte instalaţii, utilaje şi mobilier industrial
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
b) Costuri eligibile pentru realizarea de
investiţii în active necorporale6):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor de
proprietate intelectuală: brevet de invenţie, licenţe, a know-how-ului sau a
cunoştinţelor tehnice nebrevetate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Crearea de noi locuri de muncă
|
|_|
|
Costuri salariale cu personalul nou-angajat în urma realizării
proiectului de investiţii pe o perioadă de 2 ani:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu salariul brut
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu asigurările sociale
obligatorii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECŢIUNEA C
Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul(a),..................................,
identificat(ă) cu B.I./ CI. seria.........nr....................., eliberat
de..................... la data de.................., cu
domiciliul în localitatea.............................,
str............................nr........., bl........, sc..........,
ap.........., sectorul/judeţul...................................,în
calitate de reprezentant legal al
întreprinderii........................................., declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în
prezenta cerere sunt corecte şi complete.
Inţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în
prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este
pedepsită conform legii.
Declar pe propria răspundere că proiectul pentru care
solicit finanţarea prin prezenta schemă nu face obiectul altui ajutor de stat.
De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii 3 ani:
|_| nu am beneficiat de ajutor de stat;
|_| am beneficiat de
următoarele ajutoare de stat:
Nr. crt.
|
Anul acordării ajutorului de stat
|
Forma ajutorului de stat
|
Furnizorul
|
Actul normativ în baza căruia a beneficiat de finanţare
|
Cuantumul ajutorului de stat acordat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele..................................................................
Funcţia...................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului7)
...............................................................................
Data semnării..........................................................
NOTĂ:
Solicitantul nu este obligat să suporte nicio taxă din
partea niciunei persoane sau instituţii care îl ajută în completarea acestei
cereri. Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor pot discuta cu
solicitanţii toate sau doar o parte dintre elementele acestei
cereri, dar le este interzis să completeze cererea
în locul acestora.
*) Valoarea costurilor eligibile fără TVA.
5) Reprezintă orice
investiţii în active corporale ce se referă la crearea unei noi unităţi,
extinderea unei unităţi existente sau angajarea într-o activitate ce implică o
schimbare fundamentală a produsului sau procesului de producţie al unei unităţi
existente, mai ales prin raţionalizare, diversificare sau modernizare. O
investiţie în active corporale, realizată sub forma achiziţionării unei unităţi
care s-a închis sau care s-ar fi închis dacă nu ar fi fost cumpărată, trebuie
să fie, de asemenea, considerată ca fiind o investiţie în active corporale.
6) Reprezintă orice
investiţii în transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor de brevet de
invenţie, a licenţelor, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice
nebrevetate.
7) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
Formularul nr. 2 la procedură
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
UNITATEA DE IMPLEMENTARE
................................................................................
...............................................................................
Data......................................................................................
Numărul.................................................................................
|
ACORD PENTRU FINANŢARE 1)
DESTINATAR:
Denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .....................
Data înregistrării întreprinderii........................................................................................................................................................................ .............
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului.......................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală.........................................................................................................................................................................................
Adresa ........................................................................................................................................................................ .............................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Telefon........................................................................................................................................................................ ..............................................
Fax........................................................................................................................................................................ ...................................................
E-mail........................................................................................................................................................................ ...............................................
Ca urmare a Cererii dumneavoastră
nr....................din data de ............................., vă comunicăm
prin prezenta acordul pentru
finanţarea următoarelor costuri eligibile aferente proiectului.................:
Denumirea activităţii
|
Tipul de cheltuială eligibilă
pentru care se solicită finanţare
|
Valoarea costurilor eligibile*)
- lei -
|
Valoarea finanţării aprobate
- lei -
|
AN I
|
AN II
|
AN III
|
AN IV
|
AN V
|
AN I
|
AN II
|
AN III
|
AN IV
|
AN V
|
Realizarea de investiţii
în active corporale şi necorporale
|
|_|
|
a) Costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active
corporale2):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Construcţii industriale (cu caracter productiv)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Instalaţii tehnice şi maşini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Alte instalaţii, utilaje şi mobilier industrial
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
b) Costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active
necorporale3):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor de
proprietate intelectuală: brevet de invenţie,
licenţe, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice nebrevetate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Crearea de
noi locuri de muncă
|
|_|
|
c) Costuri salariale cu personalul nou-angajat în urma realizării
proiectului de investiţii pe o perioadă de 2 ani:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu salariul brut
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Costuri cu asigurările sociale obligatorii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Menţiuni
speciale:........................................................................................................................................................................ ..............................
................................................................................................................................................................................................................ .................
................................................................................................................................................................................................................ .................
Ministrul economiei şi finanţelor,
...........................................................
*) Valoarea costurilor eligibile fără TVA.
1) Se completează de
către unitatea de implementare.
2) Reprezintă orice
investiţii în active corporale ce se referă la crearea unei noi unităţi,
extinderea unei unităţi existente sau angajarea într-o activitate ce implică o
schimbare fundamentală a produsului sau procesului de producţie al unei unităţi
existente, mai ales prin raţionalizare, diversificare sau modernizare. O
investiţie în active corporale, realizată sub forma achiziţionării unei unităţi
care s-a închis sau care s-ar fi închis dacă nu ar fi fost cumpărată, trebuie
să fie, de asemenea, considerată ca fiind o investiţie în active corporale.
3) Reprezintă orice
investiţii în transfer de tehnologie, prin dobândirea drepturilor de brevet de
invenţie, a licenţelor, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice
nebrevetate.
Formularul nr. 3 la procedură
Data înregistrării.......................................................................................
Numărul înregistrării.................................................................................
|
CERERE
de eliberare a sumei nerambursabile
(Se completează toate rubricile în limba română,
prin tehnoredactare.)
Subscrisa, ....................., având datele de identificare
menţionate mai jos, reprezentată legal prin domnul/doamna ..........................., având
calitatea de ..........................., identificat(ă) cu B.I./C.I. seria
.......... nr.........., eliberat de ...............la
data de............., cu domiciliul în localitatea................,
str................nr........., bl........, sc........, ap........., sectorul/judeţul......................, cod poştal................,
solicit eliberarea alocaţiei specifice individuale, în sumă de.................., în baza Acordului pentru finanţare
nr...............din data de..............., şi în condiţiile prevederilor
schemei de ajutor de stat pentru
stimularea creşterii economice prin sprijinirea realizării de investiţii.
Datele de identificare a întreprinderii:
Denumirea
întreprinderii..............................................................................................................................................................................................
Data înregistrării întreprinderii........................................................................................................................................................................ .............
Nr. de înmatriculare la oficiul
registrului comerţului.......................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală........................................................................................................................................................................ ................
Adresa
......................................................................................................................................................................................................................
Telefon............................................................................Fax...............................................................................E-mail............................................
Cod IBAN......................................................................................................, deschis la
Trezoreria..........................................................................
Anexez la prezenta formularul de decont, conform
formularului nr. 4 la procedură, precum şi documentele
justificative prevăzute în formularul nr. 5 la procedură, în original şi în
copie, în ordinea activităţilor, cu documentele justificative completate în
formularul de decont.
NOTĂ:
Solicitantul nu este obligat să
suporte nicio taxă din partea niciunei persoane sau instituţii care îl ajută în
completarea acestei cereri. Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor
pot discuta cu solicitanţii toate sau doar o parte din elementele acestei
cereri, dar le este interzis să completeze cererea în locul acestora.
Numele................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*)
Funcţia................................................................
Data
semnării.......................................................
*) Toate cererile depuse pentru această schemă vor fi
semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
Formularul nr.4 la procedură
FORMULAR DE DECONT1)
Intreprinderea....................................
Data..................................................
- lei -
Activitate
|
Obiectul facturii
|
Nr. facturii
|
Data facturii
|
Valoarea facturii
|
Document de plată
|
Cu TVA
|
Fără TVA
|
Felul documentului
|
Nr.
|
Data
|
Valoarea
|
Cu TVA
|
Fără TVA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele..................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului2)
1) La prezentul
decont se vor anexa lista documentelor justificative în ordinea serviciilor
efectuate prezentate în decont, precum şi documentele justificative, în
original şi în copie.
2) Toate cererile
depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeaşi
persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
Formularul nr.5 la procedură
COSTURI ELIGIBILE
şi documentele justificative aferente finanţării
Nr. crt.
|
Activităţi eligibile
|
Costuri eligibile
|
Documente justificative
|
1.
|
Realizarea de investiţii în active corporale şi necorporale
|
a) costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active
corporale:
Construcţii industriale (cu caracter productiv)
Instalaţii tehnice şi maşini
Alte instalaţii, utilaje şi mobilier
industrial
b) costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active
necorporale:
Costuri cu transfer de tehnologie, prin dobândirea
drepturilor de proprietate intelectuală: brevet de invenţie,
licenţe, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice nebrevetate
|
a) contract de prestări de servicii, factură, ordine de plată,
copie de pe extrasul de cont, documente din care să rezulte achiziţionarea în
condiţii de piaţă. Copie de pe materialele elaborate în cadrul contractelor încheiate;
b) contract de vânzare-cumpărare, contract de leasing financiar,
eligibil doar în cazul în care există obligaţia beneficiarului de a
achiziţiona activele la sfârşitul perioadei de leasing, factură, ordine de
plată, copie de pe extrasul de cont, documente din care să rezulte
achiziţionarea în condiţii de piaţă;
c) contract de licenţă, contract de leasing financiar, factură,
ordine de plată, copie de pe extrasul de cont, documente din care să rezulte
achiziţionarea în condiţii de piaţă.
|
2.
|
Crearea de noi locuri de muncă
|
Costuri salariale cu personalul nou-angajat în urma realizării proiectului de investiţii pe o perioadă de 2 ani:
Costuri cu salariul brut
Costuri cu asigurările sociale obligatorii
|
- situaţii nominale referitoare la personalul nou-angajat în urma
realizării proiectului de investiţii cuprinzând salariile brute şi
costurile cu asigurările sociale obligatorii
|
Formularul nr. 6 la procedură
FORMULAR DE RAPORTATE
a efectelor finanţării1) acordate în cadrul schemei de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltării economice
durabile
(Se completează toate rubricile în limba română,
prin tehnoredactare.)
Perioadă pentru
raportare:
anul.............
Datele de identificare a întreprinderii:
Denumirea
întreprinderii........................................................................................................................................................................ .....................
Adresa
........................................................................................................................................................................ .............................................
Telefon.................................................................Fax.........................................................................E-mail.............................................................
Data înregistrării întreprinderii......................................................................................................................................................................................
Numărul de înmatriculare în registrul comerţului...........................................................................................................................................................
Cod de identificare
fiscală...........................................................................................................................................................................................
Am obţinut Acordul pentru finanţare
nr................../..............., iar eliberarea alocaţiei specifice
individuale s-a efectuat în
perioada................................
Date de raportare:
- cifra de afaceri netă:.................lei;
- profitul/pierderea brut(ă):...........lei;
- valoarea investiţiei efectiv realizate pentru care a
solicitat finanţare:................lei;
- rentabilitatea capitalului angajat2)................................
- marja brută din vânzări3)......................................
- numărul de locuri de muncă nou-create aferente
investiţiei pentru care a solicitat finanţarea..........................
Subsemnatul/Subsemnata.........................................,
identificat/identificată cu actul de identitate seria.......,
nr.................., eliberat de............la data
de................, cu domiciliul în
localitatea.................................,
str.................................................. nr...........,
bl........., sc.........., ap..........,
sectorul/judeţul..............................., în calitate de reprezentant
legal al întreprinderii
..............................., declar pe propria
răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezentul formular
sunt corecte şi complete.
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului4)
.........................................................................
Funcţia..............................................................
Data semnării....................................................
1) Pe baza datelor
din situaţiile financiare anuale aprobate.
2) Rentabilitatea
capitalului angajat = profitul înaintea plăţii dobânzii şi a impozitului pe
profit/ capitalul angajat.
3) Marja brută din vânzări = (profitul brut din vânzări / cifra de
afaceri) x 100.
4) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
ANEXA Nr. 4
INDICATORI
care trebuie avuţi în vedere la analiza dosarelor
cererilor de acord pentru finanţare
Nr. crt.
|
Indicatorii
|
Limitele indicatorului
|
I. Factori cantitativi
|
|
1.
|
Rata de solvabilitate generală Rsg
= Active totale / Datorii totale
|
3,00 > RSG> 1,66
|
2.
|
Rata de solvabilitate financiară
RSF = Active totale / Datorii financiare totale*)
|
RSF>2
|
3.
|
Rentabilitatea cifrei de afaceri
Rca = 100 x (Profit net / Cifra de afaceri)
|
Rca >= 2,5%
|
4.
|
Trendul rezultatului net
Trn = 100 x (Rezultatul net aferent perioadei curente -
Rezultatul net aferent perioadei similare a anului
precedent) / Rezultatul net aferent perioadei similare a anului precedent în
valoare absolută
|
Trn >= 0%
|
5.
|
Rata lichidităţii curente
RLC = (Active curente / Datorii curente)
|
2,00 >= (RLC) >= 1,00
|
6.
|
Lichiditate imediată
RLR = (Active curente - Stocuri) / Pasive curente
|
1,00 >(RLC) >= 0,65
|
7.
|
Indicatorul gradului de îndatorare**)
lgi = (Capital împrumutat / Capital propriu) x 100 sau
lgi = (Capital împrumutat / Capital angajat) x 100
|
60% > (Rig) > 50%
|
8.
|
Rata rentabilităţii economice
Re = (Profit brut /Active totale) x 100
|
Superioară ratei inflaţiei
|
9.
|
Rata rentabilităţii financiare
Rf = (Profitul net / Capitaluri proprii ale întreprinderii)
x100
|
Superioară ratei medii a dobânzii de
piaţă
|
II. Factori calitativi
|
|
1.
|
Asigurarea resurselor financiare necesare
derulării investiţiei
|
|
2.
|
Poziţia pe piaţă şi experienţa în domeniu a acţionarului
majoritar
|
|
3.
|
Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului
concurenţial
|
|
4.
|
Contribuţia obiectivului propus de proiect la îmbunătăţirea
standardelor de protecţie a mediului
|
|
5.
|
Contribuţia întreprinderii la creşterea economică şi dezvoltarea
regională
|
|
6.
|
Impactul social asupra zonei unde se realizează investiţia
|
|
7.
|
Situaţia juridică a terenului pe care urmează să se realizeze
investiţia
|
|
*) Datoriile financiare totale cuprind: credite bancare
pe termen lung şi scurt; alte împrumuturi şi datorii asimilate; dobânzi
aferente altor împrumuturi şi datorii asimilate.
**) Capital împrumutat = credite peste un an.
Capital angajat = capital împrumutat + capital propriu.