HOTARARE Nr. 806 din 14 iulie 2005
pentru aprobarea Strategiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 700 din 3 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 8 alin.
(1) din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societatilor comerciale bancare
la care statul este actionar, cu modificarile si completarile ulterioare, al
art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2004 privind unele masuri
premergatoare lansarii procesului de privatizare, inclusiv constituirea
comisiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 328/2004, precum si al art.
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/2005 privind instituirea unor
masuri de reorganizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. in
vederea privatizarii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A., denumita in continuare C.E.C. - S.A., elaborata de Ministerul
Finantelor Publice potrivit art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 42/2005, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Punerea in aplicare a Strategiei de privatizare a C.E.C. - S.A. se
realizeaza sub supravegherea Comisiei de privatizare, in conformitate cu
prevederile legale.
Art. 3
Prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni se vor stabili ca obligatii
pentru cumparator, printre altele, pastrarea, pe durata determinata, a numelui
si profilului de societate bancara a C.E.C. - S.A., precum si obligatii de
imbunatatire a calitatii serviciilor pentru clienti, inclusiv din zona rurala.
Art. 4
Ministerul Finantelor Publice, in calitatea sa de reprezentant al statului
ca actionar unic al C.E.C. - S.A., va duce la indeplinire Strategia de
privatizare a C.E.C. - S.A.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
STRATEGIA DE PRIVATIZARE
a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
Art. 1
Prezenta strategie stabileste procedeul si metoda de privatizare care se
vor utiliza, precum si cotele de capital care vor fi dobandite de persoanele
fizice sau juridice la Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
denumita in continuare C.E.C. - S.A.
Art. 2
Procedeul de privatizare a C.E.C. - S.A. consta in vanzarea actiunilor
detinute de stat si gestionate de Ministerul Finantelor Publice, denumit in
continuare M.F.P., reprezentand 90,1% din capitalul social al C.E.C. - S.A.,
catre persoane fizice sau juridice, cu plata integrala in numerar, conform
prevederilor art. 2 din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societatilor
comerciale bancare la care statul este actionar, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 23 mai 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare. Un numar de actiuni, reprezentand 9,9% din capitalul social total
al C.E.C. - S.A., va fi alocat pentru constituirea Fondului
"Proprietatea", in conditiile legii.
Art. 3
(1) Metoda de privatizare a C.E.C. - S.A. consta in vanzarea catre o
institutie financiar-bancara de reputatie internationala sau catre un consortiu
de investitori din care sa faca parte cel putin o institutie financiar-bancara
de reputatie internationala, prin negociere, cu selectie de oferte, a
actiunilor apartinand statului si gestionate de M.F.P., in cota si conform
etapelor prevazute mai jos.
(2) Pentru a stabili daca potentialii cumparatori pot fi calificati ca
institutii financiar-bancare de reputatie internationala in scopul participarii
la procesul de privatizare a C.E.C. - S.A., Comisia de privatizare va solicita
punctul de vedere explicit al Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Contractul de vanzare-cumparare de actiuni va include in sarcina
cumparatorului cel putin urmatoarele obligatii:
a) pastrarea sintagmei "Casa de Economii si Consemnatiuni", pe o
perioada de cel putin 5 ani de la data finalizarii tranzactiei, ca parte
componenta a denumirii bancii;
b) mentinerea in activitate, pe o perioada de cel putin 5 ani de la data
finalizarii tranzactiei, a unui numar de cel putin 700 de unitati C.E.C. aflate
in mediul rural, in localitatile cu mai putin de 50.000 de locuitori;
c) acordarea de credite sectorului agricol, indeosebi pentru cofinantarea
fondurilor comunitare, asigurandu-se absorbtia acestor fonduri pentru
dezvoltarea mediului rural;
d) implementarea unei modalitati moderne, rapide si eficiente de efectuare
a transferurilor din strainatate pentru deservirea inclusiv a cetatenilor
romani care lucreaza in strainatate;
e) efectuarea tuturor diligentelor pentru a canaliza, prin unitatile sale,
fondurile comunitare din categoria Politicii Agricole Comune, fondurile
structurale si de coeziune ale Uniunii Europene, cat mai aproape de
utilizatorii finali din mediul rural.
Art. 4
Cotele de capital care vor putea fi dobandite de persoanele fizice sau
juridice in procesul de privatizare a C.E.C. - S.A. sunt:
a) pachetul majoritar de actiuni de pana la 75% inclusiv, dar nu mai putin
de 50% plus o actiune din capitalul social total al C.E.C. - S.A., de catre o
institutie financiar-bancara de reputatie internationala sau de catre un
consortiu de investitori din care sa faca parte cel putin o institutie
financiar-bancara de reputatie internationala;
b) un numar de actiuni de pana la 5% din capitalul social total al C.E.C. -
S.A., de catre salariati, membrii consiliului de administratie in exercitiu la
data transferului dreptului de proprietate asupra pachetului majoritar de
actiuni, precum si pensionarii cu ultimul loc de munca la C.E.C. - S.A.;
c) restul actiunilor detinute de stat, cu exceptia actiunilor ce vor fi
alocate pentru constituirea Fondului "Proprietatea", in conditiile
legii, vor fi vandute partial sau in intregime, prin oferta publica de vanzare
pe piata interna si/sau externa de capital, inclusiv catre actionarii
existenti, prin metodele specifice pietelor reglementate, dupa finalizarea
vanzarii pachetului majoritar de actiuni.
Art. 5
Elementele principale ale contractului de vanzare-cumparare a pachetului
majoritar de actiuni la C.E.C. - S.A. vor fi supuse aprobarii Guvernului.
Art. 6
Vanzarea de actiuni de catre M.F.P. in cota prevazuta la art. 4 lit. b)
catre salariati, membrii consiliului de administratie si pensionarii cu ultimul
loc de munca la C.E.C. - S.A. se va face in conditiile legii, prin negociere
directa, fara selectie de oferte, dupa finalizarea vanzarii pachetului
majoritar de actiuni.
Art. 7
(1) Vanzarea pachetului majoritar de actiuni prevazut la art. 4 lit. a)
catre o institutie financiar-bancara de reputatie internationala sau catre un
consortiu de investitori din care sa faca parte cel putin o institutie
financiar-bancara de reputatie internationala se va face prin negociere in doua
etape, pe baza de oferte preliminare neangajante urmate de oferte finale
angajante, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 577/2002
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii. Daca in procesul de selectie se
constata ca diferenta dintre primele doua oferte clasate in cadrul etapei de
oferte finale angajante este de 10% sau mai putin, Comisia de privatizare va
putea solicita celor 2 ofertanti oferte financiare finale angajante imbunatatite.
(2) Anuntul de vanzare, elaborat de Comisia de privatizare si publicat in
presa interna si internationala, va cuprinde informatii privind C.E.C. - S.A.,
actiunile supuse privatizarii, conform prezentei strategii, metoda de
privatizare si criteriile pentru precalificarea ofertantilor.
(3) Criteriile de precalificare vor fi stabilite de Comisia de privatizare
si vor fi comunicate potentialilor investitori interesati, prin intermediul
anuntului de privatizare, impreuna cu lista informatiilor si a documentelor
considerate necesare fundamentarii indeplinirii criteriilor de precalificare.
(4) Dupa analizarea documentelor si a informatiilor primite si evaluarea
indeplinirii criteriilor de precalificare, Comisia de privatizare va intocmi
lista investitorilor precalificati care vor fi invitati sa depuna oferte
preliminare neangajante.
(5) Comisia de privatizare va pune la dispozitie ofertantilor precalificati
un memorandum de informare cu privire la C.E.C. - S.A. si va asigura acestora,
contra unei taxe ce va fi indicata in anuntul de privatizare, accesul la camera
de date, in scopul efectuarii propriei analize diagnostic si al depunerii
ofertelor preliminare neangajante, care vor contine atat o componenta tehnica,
cat si una financiara. Ofertantii precalificati vor primi, de asemenea,
proiecte ale principalelor documente ale tranzactiei (proiectul contractului de
vanzare-cumparare de actiuni si, dupa caz, alte documente contractuale necesare
in vederea incheierii tranzactiei).
(6) In scopul maximizarii pretului actiunilor, Comisia de privatizare va
putea solicita potentialilor cumparatori sa depuna oferte preliminare
neangajante atat pentru un pachet majoritar de 75% din capitalul social al
C.E.C. - S.A., cat si pentru un pachet de actiuni mai mic, dar nu mai putin de
50% plus o actiune din capitalul social total al C.E.C. - S.A.
(7) In urma analizarii ofertelor depuse, Comisia de privatizare va stabili
cota de capital social pentru care va fi solicitata potentialilor cumparatori
depunerea de oferte finale angajante.
(8) Dupa finalizarea negocierilor aferente etapei de oferte preliminare
neangajante, potentialilor cumparatori li se vor transmite documentele
revizuite ale tranzactiei, precum si grila de punctaj, fiind invitati sa depuna
oferte finale angajante, impreuna cu garantia de participare stabilita de
Comisia de privatizare in conformitate cu prevederile art. 8. Dupa depunerea
ofertelor finale angajante, Comisia de privatizare va proceda la evaluarea
acestora si la selectarea ofertantului care a intrunit punctajul cel mai mare
conform grilei de punctaj prestabilite.
(9) In cazul in care Comisia de privatizare va solicita oferte financiare
finale angajante imbunatatite, in conformitate cu prevederile alin. (1),
ofertele depuse ca urmare a acestei solicitari urmeaza sa fie evaluate conform
grilei de punctaj folosite pentru etapa ofertelor finale angajante.
(10) Contractul de vanzare-cumparare de actiuni va fi incheiat de catre
M.F.P. cu ofertantul declarat castigator, in termen de 10 zile de la data
incheierii procesului-verbal de negociere.
Art. 8
(1) In vederea participarii la negociere, potentialii cumparatori vor fi
obligati sa depuna o garantie de participare odata cu ofertele finale
angajante. Cuantumul si forma garantiei, precum si situatiile in care garantia
nu va mai fi restituita potentialilor cumparatori vor fi stabilite de Comisia
de privatizare, urmand a fi comunicate potentialilor cumparatori cu cel putin 8
zile inainte de data anuntata pentru depunerea ofertelor finale angajante.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (1) din anexa la
Hotararea Guvernului nr. 577/2002, in cazul in care garantia de participare
solicitata va fi data sub forma unei scrisori de garantie bancara, aceasta se
va restitui ofertantului selectat pentru incheierea contractului de vanzare
cumparare a pachetului de actiuni prevazut la art. 4 lit. a), dupa plata de
catre acesta a actiunilor, conform contractului de vanzare cumparare.