HOTARARE Nr.
96 din 2 februarie 2011
privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru
stimularea înfiintarii si dezvoltarii microîntreprinderilor de catre
întreprinzatorii tineri
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 10 februarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011
pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către
întreprinzătorii tineri,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea
înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii
tineri, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXĂ
NORMELE METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către
întreprinzătorii tineri
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme
metodologice reglementează modul de acordare a facilităţilor pentru microîntreprinderile
nou-înfiinţate şi conduse de întreprinzători tineri, care intenţionează să
desfăşoare pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei
societăţi cu răspundere limitată care îndeplineşte condiţiile prevăzute în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi
dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, denumită în
continuare microîntreprindere „S.R.L. - D.", în cadrul Programului
pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către
întreprinzătorii tineri, denumit în continuare programul.
Art. 2. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, denumit în continuare M.E.C.M.A., prin Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, denumită în continuare Agenţia, şi
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, în parteneriat cu Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii -
S.A. - I.F.N., denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M.,
cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare O.N.R.C, şi
instituţia de credit parteneră, vor implementa prezentele norme metodologice pe
bază de protocol de colaborare.
Art. 3. - Obiectivul programului îl constituie
stimularea înfiinţării de noi microîntreprinderi, creşterea potenţialului de
accesare a surselor de finanţare şi dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale
ale tinerilor, în scopul implicării acestora în structuri economice private.
Programul urmăreşte:
a) dezvoltarea aptitudinilor
antreprenoriale ale tinerilor bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a
resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea
pieţelor şi de integrarea României în Uniunea Europeană;
b) sprijinirea demarării şi dezvoltării firmelor
nou-înfiinţate - start-up-uri, prin facilitarea accesului acestora la
finanţare;
c) stimularea înfiinţării de
noi microîntreprinderi, prin creşterea potenţialului de accesare a surselor de
finanţare;
d) facilitarea accesului tinerilor la sursele de
finanţare.
Art. 4. - Finanţarea în perioada 2010-2012 a
programului pentru acordarea, prin Agenţie, de alocaţii financiare
nerambursabile, denumite în continuare A.F.N., pentru cel puţin 1.100 de microîntreprinderi „S.R.L. - D."se
asigură din bugetul aprobat anual M.E.C.M.A.
CAPITOLUL II
Etapele implementării programului
Art. 5. - Inregistrarea microîntreprinderii „S.R.L. -
D." în registrul comerţului se realizează prin parcurgerea următoarelor
etape:
a) întreprinzătorul debutant
are obligaţia să ataşeze în susţinerea cererii de înregistrare a
microîntreprinderii „S.R.L. - D." în registrul comerţului documentele
prevăzute în Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.594/C/2008 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de
efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor, precum şi
declaraţia pe propria răspundere potrivit art. 2 alin. (1) lit. d) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011;
b) după înmatricularea în
registrul comerţului a microîntreprinderii „S.R.L. - D.", respectiv după
înregistrarea în registrul comerţului a oricăror modificări, O.N.R.C. va
transmite Agenţiei, pe cale electronică, datele aferente acestor înregistrări,
conform protocolului încheiat în acest sens;
c) operaţiunile de
înmatriculare conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 cu ocazia
constituirii microîntreprinderii sunt scutite de plata taxelor către O.N.R.C;
d) Agenţia transmite
instituţiilor responsabile de implementarea programului, pe baza protocolului
de colaborare, datele aferente înregistrărilor, precum şi modificările generate
de situaţiile financiare semestriale şi anuale pe perioada funcţionării microîntreprinderii „S.R.L. - D.".
Art. 6. -In termen de 10 zile lucrătoare de la
înfiinţare, microîntreprinderea „S.R.L. - D." trebuie să notifice prin
poşta electronică oficiul teritorial pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi
cooperaţie, denumit în continuare O.T.I.M.M.C., al Agenţiei în a cărui rază teritorială îşi are sediul, în vederea
luării în evidenţă.
Art. 7. -Inregistrarea pentru obţinerea A.F.N. se
realizează prin parcurgerea următoarelor etape:
a) pentru a beneficia de
alocaţia financiară nerambursabilă acordată prin Agenţie, microîntreprinderea
„S.R.L. - D." trebuie să se înregistreze în aplicaţia online disponibilă
pe site-ul www.aippimm.ro;
b) data la care este activă înregistrarea online se
comunică pe site-ul Agenţiei cu 5 zile înainte de data începerii procesului de
înregistrare propriu-zis;
c) înscrierea online se desfăşoară în sesiune continuă,
până la epuizarea bugetului alocat programului;
d) fiecare microîntreprindere
„S.R.L. - D." trebuie să completeze online planul de afaceri, al cărui
model este disponibil pe site-ul Agenţiei: www.aippimm.ro;
e) aplicaţia software va genera
automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuării înregistrării
planului de afaceri, punctajul obţinut, precum şi numărul de înregistrare;
f) planul de afaceri corect şi
integral completat va putea fi transmis şi înregistrat online o singură dată în
cadrul aplicaţiei, programul electronic de înregistrare online a planului de
afaceri nepermitând înscrierea de două ori a aceleiaşi microîntreprinderi
„S.R.L. - D.".
Art. 8. - Evaluarea planului de afaceri se realizează
prin parcurgerea următoarelor etape:
a) evaluarea planului de
afaceri se face online de către aplicaţia software, care generează un punctaj
pe baza criteriilor prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentele norme metodologice. Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte;
b) verificarea veridicităţii şi coerenţei informaţiilor
înscrise în planul de afaceri, inclusiv a legăturii activelor achiziţionate cu
activităţile codului CAEN pe care se accesează programul, se realizează de
către Agenţie. Avizarea verificărilor şi obţinerea unui punctaj minim acceptat
conduc la aprobarea de principiu a finanţării planului de afaceri de către
Agenţie;
c) la instituţia de credit vor
fi transmise spre finanţare, în limita bugetului anual, planurile de afaceri
care obţin cel puţin punctajul minim şi care au fost avizate de Agenţie în urma
verificărilor efectuate conform lit. b). Transmiterea
planurilor de afaceri la instituţia de credit se va
face continuu, până la epuizarea bugetului programului;
d) planurile de afaceri care
solicită credit bancar se finanţează de instituţia de credit parteneră conform
criteriilor prevăzute în normele de creditare ale acesteia şi în normele de
garantare ale F.N.G.C.I.M.M.;
e) echipamentele şi utilajele
achiziţionate în cadrul programului trebuie să fie noi şi pentru acestea nu se
aplică amortizarea accelerată prevăzută de Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9. - Contractarea şi finanţarea se realizează prin
parcurgerea următoarelor etape:
a) microîntreprinderea „S.R.L.
- D." care solicită credit bancar va semna cu instituţia de credit
parteneră contractul de creditare şi pentru acordarea de A.F.N. în termen de 5
zile lucrătoare de la data primirii hotărârii de aprobare a creditului;
b) microîntreprinderea „S.R.L.
- D." care nu solicită credit bancar va semna la sediul O.TI.M.M.C. în a
cărui rază teritorială îşi are sediul social contractul de finanţare în termen
de 5 zile lucrătoare de la data primirii prin poşta electronică a notificării
privind acordul de principiu pentru finanţare;
c) microîntreprinderea „S.R.L.
- D." va deschide conturi curente la instituţia de credit parteneră pentru
derularea operaţiunilor de încasări şi plăţi, inclusiv utilizarea sumelor
aferente A.F.N., creditului bancar sau aportului propriu, după caz;
d) finanţarea planurilor de
afaceri se va face conform convenţiei de colaborare încheiate de Agenţie cu
instituţia de credit parteneră;
e) aportul propriu în numerar
al beneficiarului, acolo unde este cazul, va fi vărsat în contul curent deschis
la instituţia de credit parteneră, urmând ca pentru fiecare cheltuială
eligibilă efectuată să se utilizeze în mod proporţional, după caz, cele două
componente de finanţare (credit bancar minimum 50% şi A.F.N. maximum 50% sau
A.F.N. maximum 50% şi aport propriu minimum 50%);
f) beneficiarii A.F.N. şi/sau ai creditului bancar
alocat conform art. 5 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011
trebuie să depună la Agenţie, în termen de 10 zile lucrătoare, dovada angajării
cu contract de muncă pe durată nedeterminată a cel puţin 2 salariaţi;
g) cheltuielile efectuate,
inclusiv facturile emise înaintea încheierii contractului de credit bancar şi
pentru acordarea de A.F.N. cu instituţia de credit parteneră sau a contractului
de finanţare cu Agenţia, nu sunt eligibile.
CAPITOLUL III
Prevederi referitoare la raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
Art. 10. - Prezentele norme metodologice instituie o
schemă transparentă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul programului se va
face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15
decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis.
Art. 11. - Schema prevăzută la
art. 10 nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia
Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
Schema se aplică pe întreg teritoriul României.
Art. 12. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza schemei prevăzute la art. 10 se face în conformitate cu
legislaţia europeană şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 13. - Furnizorul de ajutor de stat, respectiv
Agenţia, păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza schemei
prevăzute la art. 10 pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare
specifică a fost acordată în baza acestei scheme. Această evidenţă trebuie să
conţină toate informaţiile necesare
pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în
domeniul ajutorului de stat.
Art. 14. -Agenţia are obligaţia de a supraveghea
permanent ajutoarele acordate aflate în derulare şi de a dispune măsurile care
se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezentele norme
metodologice sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
Art. 15. -Agenţia are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi
informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel
naţional.
Art. 16. -In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către Agenţie, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să îi solicite acesteia
să facă verificări la faţa locului.
Art. 17. - Agenţia informează în scris, prin
intermediul notificării de acord de principiu pentru finanţare, operatorii
economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului şi la caracterul de minimis al acestuia, în conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
Art. 18. -Agenţia acordă un ajutor de minimis după ce verifică pe baza
declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată
regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei
perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale
statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse europene, nu depăşeşte
pragul echivalent în lei al sumei de 200.000 euro.
Art. 19. - Operatorii economici beneficiari de ajutor
în cadrul programului vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite
conform schemei prevăzute la art. 10, altor scheme de
minimis şi altor ajutoare de stat. Aceştia sunt
obligaţi să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze pentru o perioadă de
10 ani.
Art. 20. - Monitorizarea şi controlul beneficiarilor
programului se va face de către O.T.I.M.M.C. pe baza procedurii de monitorizare
şi control al programului.
Art. 21. - Reprezentanţii
instituţiilor prevăzute la art. 2 au dreptul să verifice la sediul
microîntreprinderii „S.R.L. - D." veridicitatea şi conformitatea
declaraţiilor, activităţilor şi cheltuielilor făcute în cadrul programului.
Art. 22. - Verificarea la faţa
locului vizează stadiul de realizare a investiţiei, realitatea, legalitatea şi
regularitatea operaţiunilor economico-financiare. In cazul în care, în urma
controalelor efectuate sau la sesizarea organelor de control abilitate ale
statului, se constată că beneficiarii au făcut declaraţii incomplete şi/sau
neconforme cu realitatea pentru a obţine A.F.N. sau au schimbat destinaţia
acestora ori se constată că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute în
contract, se recuperează total sau parţial ajutorul de
minimis acordat.
Art. 23. - Recuperarea ajutorului de stat se realizează
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 24. - Beneficiarii A.F.N. au obligaţia de a
raporta efectele participării la program către O.T.I.M.M.C. pentru o perioadă
de 3 ani, începând cu anul următor acordării A.F.N.
ANEXA
la normele metodologice
Criterii de evaluare a planului de afaceri
Nr. crt.
|
Criterii
|
Punctaj
|
Domeniul de activitate al
microîntreprinderii „S.R.L. - D."
|
A
|
1
|
Producţie
|
20
|
2
|
Servicii
|
15
|
3
|
Comerţ si alte activităţi
|
10
|
Planul de afaceri conduce la crearea
de noi locuri de muncă permanente în cadrul microîntreprinderii
„S.R.L. - D."
|
B
|
4
|
Numărul de locuri de muncă permanente (cu normă întreagă)
nou-create este mai mare sau egal cu 4.
|
20
|
5
|
Numărul de locuri de muncă permanente (cu normă întreagă)
nou-create este mai mare sau egal cu 3.
|
15
|
6
|
Numărul de locuri de muncă permanente (cu normă întreagă)
nou-create este mai mare sau egal cu 2.
|
10
|
Ponderea investiţiilor în cheltuielile
aferente planului de afaceri
|
C
|
7
|
Ponderea investiţiilor peste 80%
|
20
|
8
|
Ponderea investiţiilor peste 60%
|
15
|
9
|
Ponderea investiţiilor peste 40%
|
10
|
Localizarea activităţii
microîntreprinderii „S.R.L. - D."
|
D
|
10
|
Mediul rural
|
10
|
11
|
Mediul urban
|
5
|
Utilizarea noilor tehnologii şi
promovarea societăţii informaţionale
|
E
|
12
|
Implementarea planului de afaceri conduce la creşterea gradului de utilizare a tehnologiilor noi, moderne şi/sau
a soluţiilor informatice în procesul de producţie/prestare servicii. Planul
de afaceri are potenţial inovativ şi/sau creativ.
|
10
|
13
|
Implementarea planului de afaceri nu conduce la creşterea
gradului de utilizare a tehnologiilor noi, moderne şi/sau a soluţiilor
informatice în procesul de producţie/prestare de servicii (potenţialul
inovativ şi/sau creativ al proiectului este nesemnificativ).
|
5
|
Schema de finanţare
|
F
|
14
|
Schemă de finanţare cu credit bancar
|
20
|
15
|
Schemă de finanţare fără credit bancar
|
10
|
Total puncte obţinute
|
Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 de
puncte.
Punctajul minim care se poate obţine este de 50 de
puncte.
Punctajul minim pentru accesarea programului este de 60
de puncte.
La punctaje egale va prevala numărul de înregistrare
online.