ORDONANTA DE URGENTA Nr. 106 din 29 iunie 2000
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 1999 - partea a II-a
(RO9905 - 9908), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 11 iulie 2000
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana referitor la Programul national PHARE 1999 - partea a II-a (RO9905 -
9908), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999, care face parte integranta din
prezenta ordonanta de urgenta.
p. PRIM-MINISTRU,
MIRCEA CIUMARA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Petre Roman
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Consiliului de
administratie al Fondului
Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
Presedintele Agentiei
Nationale pentru Protectia
Drepturilor Copilului,
Vlad Mihai Romano
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si
Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din
resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul
memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in
aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile
generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si
Beneficiar, si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu
dispozitiile speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui
sub forma finantarii nerambursabile la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul programului: RO 9905 to RO 9908
Titlul: Programul national PHARE 1999
Durata: pana la 30 noiembrie 2001
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 55,2 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura, finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la data de 30 noiembrie 2001, facand obiectul reglementarilor
prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data.
Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la
aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din
cadrul finantarii gratuite este data de 30 noiembrie 2002. Toate platile
trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate
totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei
date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod
adecvat de Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira
perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care
nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul acesteia, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Str. dr. Grigore Mora nr. 11, sectorul 1
71278 Bucuresti
Romania
Fax: (40-1) 2302453
Pentru beneficiar:
Guvernului Romaniei
Departamentul pentru Integrare Europeana
Piata Victoriei nr. 1
Sectorul 1, Bucuresti
Romania
Fax: (40-1) 3126929
Art. 5
Numarul de exemplare
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru finantare gratuita.
Anexele fac parte integranta din prezentul memorandum.
Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful delegatiei
Comisiei Europene in Romania
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU*)
*) Traducere.
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
tinand seama de fapt ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, acestea sunt
de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si
al altor forme de cooperare, astfel cum s-a specificat in regulamentul de mai sus,
care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ
stabilit in acest acord. Detaliile specifice fiecarei masuri (sau set de
masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile
contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), al carui model
este prezentat in anexa nr. 2 (C).
Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord,
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionate intr-un acord ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta
parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in dublu exemplar, in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau cu
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate ca parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat,
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al
Comisiei Europene,
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
C.E.E., a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va
determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia
platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a C.E.E. vor fi suportate
de Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a C.E.E.
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a C.E.E. va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare, numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului
de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul
unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de
finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie
aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a C.E.E., cererile
pentru fonduri, sub forma unui program de lucru, vor fi prezentate delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare.
Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei
anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri,
atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare
va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii
memorandumului de finantare, in vederea aprobarii de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a C.E.E. sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa
de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate
fi efectuata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii.
Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in
aceleasi conditii ca cele mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmandu-se
principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica vor fi incheiate dupa
negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere
tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cuprinzand unul sau
mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor,
experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora
pentru proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, in situatia in care
Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre
cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. In situatia in care exista recurs la o procedura de licitare, contractul
va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si
de Comisie, ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor lui li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu
mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati
in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau
multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele
fizice ori juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului
necesar pentru efectuarea studiilor preparatorii in vederea redactarii
ofertelor, expirand la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau de servicii, finantate de Comunitate si membrilor familiei
lui apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa
lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura
contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si cu reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite in vederea executarii masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a C.E.E.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor putea intra
in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata, conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe ori
romanesti, finantate din finantarea gratuita a C.E.E., nu vor fi supuse in
statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de
inregistrare ori altor impuneri fiscale cu efect similar, indiferent daca
aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor fi scutite de la plata
impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in
tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa
terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional,
astfel cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de
sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala
a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a C.E.E.
documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in
unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind
schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta
statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta
statului in care sunt efectuate livrarile.
2. In situatia in care documentele de licitatie sunt intocmite in ECU,
platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in
contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica ori financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii Comisiei, mai sus mentionati,
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a C.E.E.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarea masurilor
Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra
completarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari; dispute
1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului
de finantare ori a acestor Conditii generale va constitui subiect de consultare
intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care unde se constata neindeplinirea unei obligatii
stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu
au constituit subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia
va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt; adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazut aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia
confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul
de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvat prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru, numit in continuare si conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2 (C)
1. Obiective si descriere
RO - 9905 Subprogramul 1 (Obiectivul 1 )
Intarirea democratiei, a statului de drept si a drepturilor omului
Prezentul subprogram cuprinde doua proiecte:
RO - 9905 - 01 Proiect: Asistenta acordata Ministerului Justitiei (MJ)
pentru continuarea reformei juridice din Romania (3,0 milioane euro)
Atat PA pentru Romania, cat si raportul periodic al Comisiei pe anul 1998
au identificat serioase slabiciuni si incapacitati institutionale care au
determinat o defectuoasa operare a sistemului juridic.
Prezentul proiect asigura continuarea si dezvoltarea activitatilor incepute
prin programele nationale PHARE 1997 si 1998. Obiectivul general il constituie
dezvoltarea unui sistem juridic operational romanesc efectiv, eficient si
modern prin programe de dezvoltare institutionala continua si prin programe de
pregatire profesionala.
Proiectul cuprinde doua componente. Prima presupune continuarea acordarii
de asistenta pentru Institutul National al Magistraturii (I.N.M.), inceputa
prin programul PHARE anterior. A doua componenta presupune acordarea de
asistenta ulterioara pentru dezvoltarea Sistemului de gestionare a cazuisticii
si documentelor (SGCD). Se asteapta ca activitatea care a demarat prin
Programul PHARE 1997 sa continue prin asistenta acordata prin Programul PHARE
1999, care sa asigure baza unui sistem general de legatura prin care toate
magistraturile sa fie interconectate.
RO - 9905 - 02 Proiect: Dezvoltarea serviciilor de protectie a copilului
(25,0 milioane euro)
Din cauza crizei economice continue din Romania, autoritatile
administratiei publice centrale si locale se confrunta cu dificultati din ce in
ce mai mari in ceea ce priveste finantarea cheltuielilor materiale de baza ale
institutiilor de protectie a copilului. Aceste dificultati financiare i-au
afectat serios pe copiii - fie copii cu handicap, infectati cu HIV, fara camin
sau familie, fie dezavantajati intr-un alt mod - dintr-un numar de institutii
diferite, pentru care numeroase institutii publice centrale si locale sunt
responsabile. In timp ce necesitatile pe termen lung pentru reforma structurala
a sistemului de protectie a copilului din Romania nu vor fi neglijate, nevoile
imediate presupun realizarea unui nivel acceptabil de protectie pentru toti
copiii din institutiile din Romania. Ca o masura urgenta pe termen scurt pentru
rezolvarea acestei situatii, fondurile prevazute in Programul de reforma pentru
protectia copilului PHARE 1998 au fost realocate in scopul asigurarii acordarii
de asistenta pentru nevoile de baza ale copiilor. O evaluare preliminara a situatiei
a fost facuta si este cert ca aceasta solutie initiala nu este suficienta.
Din perspectiva profundei crize economice, resursele bugetare ale Romaniei,
care sa asigure un nivel de protectie adecvat in institutiile implicate, par sa
fie destul de limitate. Este necesara o solutie concertata care sa implice
eforturile atat ale autoritatilor romane, cat si ale comunitatii
internationale.
Prezentul proiect se integreaza intr-un astfel de efort comun. Proiectul
are doua obiective: a) sa acorde asistenta pe termen scurt, pentru acoperirea
nevoilor de baza pentru ingrijirea copiilor; si b) pe termen lung, sa sprijine
autoritatile publice centrale si locale in vederea dezvoltarii si
diversificarii activitatilor din domeniul apararii drepturilor copiilor si
pentru imbunatatirea eficientei tuturor institutiilor implicate in protectia
copilului.
a) Asistenta directa imediata pentru cheltuieli de baza (alimente, produse
de igiena, imbracaminte, medicamente, combustibil pentru incalzit si alte
bunuri necesare, care sa asigure un nivel acceptabil de protectie) va fi
asigurata pentru copiii aflati in oricare dintre institutiile de protectie a
copilului, in functie de necesitati. O coordonare generala va fi asigurata
permanent prin asigurarea de asistenta din partea Romaniei din resurse proprii
si din finantarea din partea altor donatori. Pe cat posibil, aceasta asistenta
va fi gestionata astfel incat sa asigure identificarea si implementarea unor
solutii durabile in rezolvarea crizei din cadrul institutiilor pentru protectia
copilului din Romania.
b) Asistenta pe termen lung poate acoperi urmatoarele domenii: (i)
dezvoltarea unor noi servicii alternative si intarirea capacitatii
organizationale la nivel local; (ii) restructurarea/rationalizarea institutiilor
rezidentiale; (iii) armonizarea cadrului legislativ; (iv) intarirea capacitatii
organizationale a institutiilor publice implicate; si (v) dezvoltarea unui
sistem de urmarire si evaluare. Dezvoltarea unor noi servicii alternative ar
putea acoperi asistenta pentru implementarea unor scheme, in scopul de a reduce
fenomenul de abandon al copiilor. Asistenta poate fi acordata pentru
implementarea unei campanii de publicitate, in scopul imbunatatirii
cunostintelor, promovarii, garantarii si respectarii drepturilor copiilor.
Aceste activitati vor inlocui pe scara larga pe cele prevazute in Programul de
reforma pentru protectia copilului pe anul 1998, care in acest moment sunt
realocate asistentei directe pentru cheltuieli de baza.
Licitarea, contractarea si managementul financiar pe proiect vor fi
efectuate de OPCP in baza regulilor si procedurilor PHARE. Contractarile se pot
face cu organizatii neguvernamentale sau cu agentii corespunzatoare,
specializate in achizitii, prin contractare directa, ca urmare a unei
consultari informale sau prin licitarea de servicii si asistenta tehnica, acolo
unde este cazul.
Asistenta PHARE pentru acest proiect este conditionata de urmatoarele:
a) Guvernul va desemna o singura autoritate responsabila pentru stabilirea
si coordonarea politicilor privind protectia copiilor, pentru elaborarea
normelor privind standardele corespunzatoare de protectie pentru toate
institutiile rezidente de protectie a copiilor, inclusiv pentru casele pentru
copiii cu handicap psihic si pentru copiii retardati, precum si pentru
controlul performantei tuturor institutiilor care se ocupa de protectia
copilului, in conformitate cu standardele stabilite. Standarde corespunzatoare
trebuie sa fie definite pentru fiecare tip de institutie, in colaborare cu alte
ministere implicate (Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei Nationale,
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Departamentul pentru Protectia Copilului), si trebuie
sa se refere la toti factorii care afecteaza bunastarea copiilor din
institutii. In afara de unica autoritate la care ne-am referit mai sus, Comisia
Europeana sprijina puternic infiintarea unei agentii de reglementare
independenta in Romania, sprijinita de organisme internationale competente, in
scopul de a urmari respectarea standardelor corespunzatoare de protectie din
institutiile rezidente de protectie a copiilor;
b) aceasta unica autoritate va raspunde de pregatirea si de pastrarea
datelor detaliate din toate institutiile pentru protectia copilului, precum si
din bugetele corespunzatoare la nivel central si local, care pot fi disponibile
pentru finantarea acestor institutii. Se va efectua evaluarea permanenta a
performantelor fiecarei institutii pentru pregatirea activitatilor de
protectie, cu respectarea normelor stabilite si a fondurilor actuale
disponibile pentru institutii, permitand astfel identificarea prealabila a
oricarei probleme de finantare care afecteaza standardele de protectie din
institutiile respective sau din grupurile de institutii. Astfel de date vor fi
disponibile Comisiei Europene;
c) Guvernul Romaniei va asigura finantarea pentru mentinerea standardelor
de protectie stabilite (finantare care sa acopere alimente, medicamente,
imbracaminte, caldura, cheltuieli de operare si personal adecvat) pentru toti
copiii institutionalizati, pentru intreaga perioada de implementare a
proiectului.
RO - 9906 Subprogramul 2 (Obiectivul 2):
Intarirea capacitatii de a face fata presiunii concurentiale
Sunt incluse urmatoarele trei proiecte:
RO - 9906 - 01 Proiectul: Infrastructura de standardizare si evaluare a
conformitatii (2,5 milioane euro)
Obiectivul proiectului este de a elabora un sistem efectiv si transparent
pentru punerea in aplicare a reglementarilor tehnice ale Uniunii Europene
privind infrastructura calitatii si evaluarea conformitatii in Romania.
Datorita faptului ca mai multe ministere si agentii sunt foarte implicate
in procesul de punere in aplicare a proiectului, este foarte importanta
existenta unei structuri institutionale si organizatorice a proiectului,
adecvata. Comisia Europeana a facut o recomandare ferma autoritatilor romane de
a transfera responsabilitatea pentru infrastructura calitatii de la Agentia
Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare la Ministerul Industriei si
Comertului, care va deveni institutia raspunzatoare de politica generala
privind standardizarea si aprecierea conformitatii. Mai mult, se asteapta ca
Ministerul Industriei si Comertului sa instituie o unitate cu personal si
echipament adecvat, care sa raspunda de administrarea problemelor referitoare
la infrastructura calitatii.
Proiectul se identifica prin urmatoarele componente:
- Asistenta pentru ministerele implicate si Agentia Nationala pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare (A.N.S.T.I.)
Proiectul se va concentra pe asistenta tehnica, evaluarea nevoilor de
pregatire profesionala si pe pregatirea generala a personalului din ministerele
din domeniu, in scopul de a stabili si de a crea o structura comuna de
organizare si o metodologie, care sa fie utilizate la punerea in aplicare a
legislatiei europene privind libera circulatie a bunurilor. In prezent
A.N.S.T.I. raspunde de politica privind infrastructura calitatii din Romania si
de intretinerea unor parti din infrastructura institutionala respectiva.
Ministerul Industriei si Comertului (M.I.C.) are in subordine Biroul Roman de
Metrologie Legala. Autoritatile romane se axeaza pe reorganizarea
infrastructurii calitatii, in scopul de a acorda intreaga responsabilitate
M.I.C. Proiectul va sprijini M.I.C. in elaborarea unui plan pentru revizuirea
legislatiei existente si pentru pregatirea noii legislatii, in scopul de a
elabora un sistem legislativ institutional coerent privind infrastructura
calitatii.
- Asistenta acordata Asociatiei de Standardizare din Romania (ASRO)
ASRO s-a creat ca o institutie independenta cu standarde proprii. Proiectul
va acorda asistenta institutiei pentru elaborarea politicii si strategiilor de
marketing, precum si pentru identificarea unor produse si servicii si va
sprijini institutia in introducerea activitatilor de certificare din domeniul
sistemului de certificare a produsului.
- Asistenta acordata Retelei Nationale pentru Acreditare din Romania
(RENAR)
Proiectul va acorda asistenta RENAR in vederea adaptarii la cerintele
europene privind acreditarea (cooperarea europeana pentru acreditare) pentru
obtinerea statutului de membru, prin sprijinirea in vederea reorganizarii
sistemului de control al institutiei si al procedurilor, precum si prin
cresterea competentei evaluatorilor tehnici, prin punerea in aplicare a unor
cursuri de pregatire pentru evaluatori si evaluarea in comun.
- Asistenta acordata Biroului Roman de Metrologie Legala (B.R.M.L.)
Asistenta include pregatirea personalului in domeniul calibrarii, pentru
stabilirea si implementarea sistemelor de calitate, in vederea pregatirii
pentru acreditare a laboratoarelor, precum si stabilirea unui sistem
informatic, inclusiv achizitionarea de echipament informatic si software.
- Asistenta acordata Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (O.P.C.) si
Asociatiei consumatorilor
O.P.C. va fi sprijinit in realizarea unei campanii publicitare privind
drepturile consumatorilor si efectele aplicarii legislatiei comunitare.
Asistenta se va acorda pentru infiintarea centrelor de consultanta pentru
consumatori si va cuprinde pregatirea profesionala si dezvoltarea sistemelor
informatice.
RO - 9906 - 02 Proiect: Intarirea capacitatii administrative de adoptare a
acquisului comunitar in domeniul concurentei si al ajutorului de stat (2,0
milioane euro)
Principalul obiectiv al proiectului a fost definit ca fiind intarirea
capacitatii administrative a Consiliului Concurentei si a Oficiului
Concurentei, in vederea crearii si mentinerii mediului concurential prin
interzicerea contractelor care incalca principiul liberei concurente, abuzului
in folosirea pozitiei dominante, precum si printr-un control unitar si prin
introducerea unui sistem adecvat de control al ajutoarelor de stat.
Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei sunt autoritatile
administratiei publice care supravegheaza activitatea din domeniul concurentei
si al ajutoarelor de stat. Ambele institutii au beneficiat de asistenta PHARE
pentru intarirea structurii lor organizatorice, pentru punerea in aplicare a
legii concurentei si pentru pregatirea personalului. Desi s-au inregistrat
progrese, este necesar sa se continue asistenta pentru adoptarea completa a
acquisului. Asistenta financiara pentru prezentul proiect se va axa pe:
- intarirea si imbunatatirea capacitatii administrative a autoritatilor din
domeniul concurentei si al ajutorului de stat pentru adoptarea si aplicarea
acquisului, prin pregatirea personalului din cadrul organelor de supraveghere,
al celor care acorda asistenta sub forma de credit si al judecatorilor;
- aplicarea efectiva a politicii concurentiale si completarea legislatiei
secundare;
- stabilirea regulilor si/sau procedurilor pentru monitorizarea ajutoarelor
de stat si realizarea unei situatii generale, transparente si complete, privind
ajutorul de stat in Romania, inclusiv o baza de date care sa acopere toate
tipurile de ajutoare si rapoarte anuale cuprinzand toate ajutoarele furnizate in
timpul unui an financiar;
- pregatirea pentru aplicarea reglementarilor privind politica
concurentiala si controlul ajutorului de stat si asistenta acordata pentru
punerea lor in aplicare si intrarea in vigoare.
RO - 9906 - 03 Proiect: Accelerarea si derularea procesului de privatizare
(6,0 milioane euro)
Obiectivul proiectului este de a crea un mediu concurential de afaceri
durabil prin privatizarea majoritatii intreprinderilor proprietate de stat.
Obiectivul imediat al proiectului il constituie accelerarea procesului de
privatizare a companiilor prin:
- accesul la consultanta pentru tranzactiile din privatizare;
- asistenta pentru noile reglementari privind restructurarea, vanzarea
activelor si lichidarea;
- introducerea unei politici bugetare restrictive prin restructurarea
intreprinderilor nevandabile, in vederea crearii unor potentiale unitati
viabile.
Proiectul este in stransa legatura atat cu Programul PHARE 1998, cat si cu
recentele conditii ale Bancii Mondiale, care vor reprezenta motorul programului
de privatizare 1999 - 2000. Asistenta PHARE va fi furnizata doar daca Guvernul
se angajeaza sa respecte pe viitor conditiile Bancii Mondiale, prevazute la
acordarea imprumutului PSAL.
Urmatoarele subproiecte au fost identificate:
RO - 9906 - 03 - 01 Contracte-cadru pentru plata unei taxe de expertiza
profesionala
Referitor la evolutia procesului de privatizare, expertiza trebuie sa
asigure o informare adecvata si credibila cu privire la companiile vizate, pe
care sa o aduca la cunostinta potentialilor cumparatori.
Prezentul subproiect va finanta 3 contracte-cadru care vor acoperi
cheltuielile privind plata taxelor, in scopul atragerii celei mai bune
consultante si expertize posibile, necesare unui program de privatizare de
succes. Facilitatea prevazuta prin acest subproiect va cuprinde urmatoarea
expertiza:
- case de avocatura - pana la 4 firme in cadrul unui contract-cadru;
asigurarea unei documentatii complete privind baza legala referitoare la companiile
aflate in procesul de privatizare;
- audit contabil la standarde internationale - pana la 4 firme in cadrul
unui contract-cadru; pregatirea auditului companiei inainte de privatizare;
- audit de mediu - pana la 4 firme in cadrul unui contract-cadru;
realizarea unui audit de mediu si evaluarea impactului datoriilor companiilor
ce urmeaza sa fie privatizate.
RO - 9906 -03 - 02 Componenta restructurare
Prezentul subproiect acorda asistenta companiilor pentru care nu se poate
identifica nici un client interesat in privatizarea directa. Consultantii si
expertii din domeniul industrial vor conlucra cu biroul de conducere a
companiei si cu managementul acesteia, pe baza noilor reglementari legislative.
S-a elaborat o abordare generala etapizata care sa orienteze atat consultantii,
cat si managementul spre continutul costurilor.
Se vizeaza restructurarea a doua pana la trei companii mari intr-o perioada
de 18 luni. Subproiectul se doreste a fi o initiativa-pilot. In masura in care
metodologia a fost pregatita si aplicata cu succes la cateva proiecte, F.P.S.
va selecta alte companii care sa beneficieze in viitor de asistenta din alte
surse.
Asistenta PHARE furnizata prin componenta restructurare va fi furnizata
doar daca asistenta va conduce la inchiderea sau la lichidarea intreprinderilor
neviabile si daca va determina eliminarea subventiilor de stat si implicarea in
acele intreprinderi. Acest obiectiv va fi atins prin vanzarea activelor fixe,
privatizarea oricarei unitati care are posibilitatea sa devina viabila, din
cadrul intreprinderilor aflate in pierdere, si luarea masurilor care sa
reglementeze situatia datoriilor intreprinderii in conformitate cu politicile
comunitare privind ajutorul de stat.
RO - 9906 - 03 - 03 Asistenta tehnica
Prezentul subproiect va acoperi asistenta tehnica necesara pentru
sprijinirea F.P.S. in vederea realizarii atributiilor si responsabilitatilor ce
ii revin pe intreaga durata de implementare a proiectului.
RO - 9907 Subprogramul 3 (Obiectivul 3)
Adoptarea acquisului comunitar
Au fost identificate 6 proiecte in cadrul acestui subprogram:
RO - 9907 - 01 Proiect: Intarirea managementului si controlului de
frontiera (10,5 milioane euro)
Obiectivul proiectului consta in intarirea managementului si controlului de
frontiera in Romania atat prin achizitionarea de echipament adecvat, cat si
prin dezvoltarea unui training corespunzator pentru paza de frontiera si
politia de frontiera romana. Prezentul proiect reprezinta prima faza dintr-un
program de investitii, care sprijina modernizarea serviciilor de management la
frontiera, care sa asigure capacitatea efectiva de a contoriza activitatile
ilegale de trecere a frontierei. Proiectul va contribui la accelerarea
procesului de aderare prin pregatirea Romaniei pentru asumarea in viitor a
rolului sau de a controla o parte a granitelor externe ale Uniunii Europene.
Proiectul cuprinde trei subproiecte:
RO - 9907 - 01 - 01 Educatie si pregatire profesionala
Se va efectua o analiza detaliata a standardelor de pregatire profesionala
necesare, in conformitate cu normele si cu standardele CE si se vor face
recomandari autoritatilor romane asupra modului in care trebuie realizat un
sistem modern si profesionist de pregatire a managementului de frontiera, care
sa garanteze un mecanism efectiv de control la frontiera. Atat programul de
pregatire general, cat si cel specializat pentru personalul de paza vor fi
proiectate si realizate astfel incat sa sporeasca gradul de profesionalism al pazei
la frontiera romana. Se preconizeaza ca acest subproiect sa fie pus in aplicare
prin infratire cu institutii din statele membre.
RO - 9907 - 01 - 02 Furnizarea de echipament
Se prevede achizitionarea a patru tipuri de echipament:
- vehicule de teren si de apa pentru a inlocui cele mai vechi modele care
sunt disponibile in momentul de fata serviciului de frontiera. Acestea vor
imbunatati mobilitatea si vor determina cresterea flexibilitatii echipelor de
control si de paza la frontiera, atat pentru patrularea periodica, cat si
pentru reactii rapide in cazul unor incidente;
- echipamente necesare pentru dezvoltarea unei retele de comunicare
compatibile si uniformizate pe orizontala si pe verticala, precum si a unui
sistem de furnizare de date care, in timp util, sa poata fi legat si integrat
in sistemul Schengen de control la frontiera al CE;
- un pachet mixt de echipamente standard, inclusiv dispozitive de urmarire
pe timp de noapte si instrumente de supraveghere cu raza mare de acoperire,
pentru a creste posibilitatea de a detecta activitatile ilegale de la
frontiera;
- echipament individual in timpul functiunii pentru paza la frontiera
(angrenaj pentru orice tip de vreme, echipament administrativ si alte
instrumente de patrulare).
RO - 9907 - 01 - 03 Consultanta
Prezentul proiect reprezinta prima faza dintr-un program de investitii si
dezvoltare institutionala. In acest context este necesara continuarea acordarii
de consultanta care sa acorde asistenta in definirea necesitatilor privind
dezvoltarea institutionala si investitiile. Asistenta in cadrul acestui proiect
va fi acordata, daca se continua reforma institutionala a autoritatilor
managementului de frontiera.
RO - 9907 - 02 Proiect: Asistenta pentru preaderare (2,0 milioane euro)
Obiectivul proiectului este de a asigura o serie de studii de impact in
vederea preaderarii, in scopul imbunatatirii si implementarii Planului national
pentru adoptarea acquisului. In urma activitatilor contractate prin Programul
national PHARE 1997, studiile de analiza si cercetarea aplicata vor fi astfel
realizate, incat sa prezinte impactul ce decurge din armonizarea si intrarea in
vigoare a legislatiei armonizate din Romania, din punct de vedere economic,
social si institutional. Studiile vor contribui la definitivarea domeniilor
specifice de actiune politica, vor aduce clarificari asupra aspectelor
institutionale de elaborare a unor masuri politice specifice, vor evalua latura
economica si sociala, precum si consecintele punerii in aplicare a acordului
european, iar pe termen mai lung, integrarea in piata unica.
Serviciile Comisiei Europene si Departamentul pentru Afaceri Europene
(D.A.E.) vor conveni asupra domeniilor prioritare pentru realizarea studiilor,
a cercetarii aplicate si a programului de activitate din cadrul acestui
proiect. D.A.E. poate delega responsabilitatea pentru elaborarea programului de
activitate si a termenilor de referinta pentru studiile individuale catre
Institutul European din Romania. Concluziile exercitiului de examinare
analitica vor fi luate in considerare la stabilirea prioritatilor.
Studiile individuale vor fi contractate de OPCP prin organisme romanesti
sau internationale cu expertiza corespunzatoare specializata in baza
procedurilor PHARE SID.
RO - 9907 - 03 Proiect: Dezvoltarea institutionala a Ministerului
Finantelor in vederea indeplinirii cerintelor Parteneriatului de aderare (1,5
milioane euro)
Asistenta se concentreaza pe dezvoltarea institutionala in domeniile-cheie
ale acquisului. Ca si in Programul national PHARE 1998 se acorda asistenta
pentru reforme semnificative in toate domeniile principale aflate in
responsabilitatea Ministerului Finantelor.
Prezentul proiect acopera urmatoarele:
1. Achizitii publice
In conformitate cu Parteneriatul de aderare si Planul national pentru
adoptarea acquisului, obiectivul este de a finaliza armonizarea legislatiei in
domeniul achizitiilor publice prin elaborarea proiectelor de legi, de a
proiecta un sistem de monitorizare si implementare pentru achizitiile publice,
de a dezvolta un sistem de training si de a elabora proceduri, atributii si
responsabilitati privind achizitiile publice.
2. Dezvoltarea Departamentului trezoreriei statului
Sistemul trezoreriei va fi intarit in scopul dotarii institutiilor bugetare
cu sisteme moderne pentru gestionarea angajamentelor, platilor, incasarilor si
statelor de plata. Se vor efectua pregatiri in vederea implementarii unui
sistem integrat de management financiar computerizat, care sa asigure
functii-cheie: colectarea veniturilor, managementul costurilor si indicatori
economici de monitorizare.
3. Programarea cheltuielilor de capital
Asistenta va fi furnizata pentru cresterea capacitatii Ministerului
Finantelor de a selecta si de a programa proiecte de investitii publice, prin
implementarea metodologiei de analiza si planificare a cheltuielilor de capital
in cadrul bugetului de stat. In cadrul Ministerului Finantelor va fi elaborat
si pus in aplicare un mecanism de programare pentru problemele dificile si
proiectele importante.
4. Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP)
Asistenta financiara acordata OPCP intentioneaza sa acopere cheltuielile
operationale din ce in ce mai scazute in conformitate cu Memorandumul de
intelegere semnat intre autoritatile romane si Comisia Europeana in iulie 1998.
Data fiind extinderea si importanta atributiilor OPCP cu privire la gestionarea
asistentei prin programele PHARE, acordarea de asistenta va continua in scopul
de a facilita si de a profesionaliza relatiile de lucru dintre Guvernul
Romaniei si Comisia Europeana.
5. Proiectarea aranjamentelor de management financiar
Asistenta va fi acordata Ministerului Finantelor prin descrierea generala
si implementarea unor structuri si proceduri coerente de management financiar,
in conformitate cu cerintele specifice ale instrumentelor de preaderare. Aceste
activitati se refera la institutiile implicate in gestionarea instrumentelor
financiare de preaderare, care intra prin Fondul national (unitatea centrala de
trezorerie din cadrul Ministerului Finantelor prin care intra fondurile
comunitare). In mod special se vor face propuneri pentru aranjamentele privind
managementul financiar cu referire la o delimitare corespunzatoare a
responsabilitatilor intre Fondul national, agentiile de implementare si
agentiile de plata aflate in alte institutii. (Aceasta activitate trebuie sa
fie in stransa legatura cu asistenta pentru dezvoltarea aranjamentelor privind
controlul financiar, acordata prin Programul national PHARE 1998.) Nu se
prevede asistenta pentru cheltuieli operationale pentru Fondul national sau
pentru alte agentii.
Pe cat posibil, se asteapta ca prezentul proiect sa fie implementat prin
infratire institutionala cu statele membre, dar pentru unele componente poate
sa fie contractata asistenta tehnica.
RO - 9907 - 04 Proiect: Asistenta acordata Oficiului National pentru
Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor (0,5 milioane euro)
Obiectivul prezentului proiect este de a imbunatati metodele de investigare
si analiza, precum si cooperarea interna si internationala in domeniul
prevenirii spalarii banilor, in conformitate cu prioritatile Parteneriatului de
aderare si cu Planul national pentru adoptarea acquisului. Proiectul va creste
capacitatea Oficiului National pentru Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor
pentru a aplica prevederile Legii nr. 21/1999 privind prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor. De asemenea, proiectul va acorda asistenta
institutiilor din sectorul financiar pentru indeplinirea cerintelor de
raportare.
Proiectul presupune elaborarea unei analize a legislatiei romane privind
spalarea banilor in comparatie cu aceeasi legislatie in vigoare in Uniunea
Europeana, in perspectiva armonizarii legislative. Proiectul va dezvolta si va
sprijini implementarea unor noi proceduri pentru optimizarea strangerii si
procesarii informatiei, elaborarea unor noi proceduri de raportare, elaborarea
unei baze de date, conectata la bazele de date ale altor unitati de raportare,
pentru supravegherea implementarii obligatiilor ce decurg din legislatie pentru
unitatile de raportare si pentru o cooperare eficienta cu alte institutii
romanesti si internationale.
Se va actiona in scopul efectuarii unei mai bune informari printre institutiile
de raportare cu privire la obligatiile ce le revin in lupta impotriva spalarii
banilor si se vor institui relatii bazate pe incredere cu Oficiul National
pentru Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor.
De asemenea, se va acorda asistenta pentru proiectarea si implementarea
unui program de pregatire profesionala in scopul efectuarii unui transfer de
know-how, care sa determine cresterea eficientei institutiei si a
performantelor personalului sau. Va fi realizat un manual de pregatire a
personalului, care sa cuprinda reglementarile interne si europene din domeniul
spalarii banilor.
RO - 9907 - 05 Proiect: Siguranta transportului maritim (0,5 milioane euro)
Prin prezentul proiect se acorda asistenta pentru crearea unei structuri de
organizare eficiente, capabile sa adopte, sa implementeze, sa monitorizeze si
sa puna in vigoare acquisul in domeniul sigurantei transportului maritim.
Obiectivele acestui proiect sunt:
- identificarea listei cuprinzand domeniile-cheie din acquis, cu care va trebui
armonizata legislatia romaneasca, precum si evaluarea pe orizontala si pe
verticala a implicatiilor adoptarii si implementarii acquisului, inclusiv
reformele administrative;
- stabilirea etapelor prioritare in scopul armonizarii legislatiei necesare
si dezvoltarea institutionala;
- acordarea de asistenta autoritatilor romane implicate pentru elaborarea
proiectelor de acte normative necesare, astfel incat rezultatul sa il
reprezinte o armonizare legislativa integrala in domeniul sigurantei transportului
maritim;
- acordarea de asistenta autoritatilor romane implicate pentru punerea in
aplicare a legislatiei armonizate.
Se prevede ca proiectul sa fie implementat prin infratire cu institutii din
statele membre.
Beneficiarii proiectului sunt Ministerul Transporturilor prin directiile
desemnate, unitatile cu atributii in domeniul sigurantei transportului maritim
(Inspectoratul Navigatiei Civile, Registrul Naval Roman) si, pe termen mediu,
operatorii de transport, personalul de taxare, pilotii si alti utilizatori ai
serviciilor de transport.
RO - 9907 - 06 Proiect: Identificarea conditiilor de sanatate pentru
muncitorii expusi agentilor periculosi
Obiectivul proiectului consta in acordarea de asistenta pentru crearea unei
operationalizari efective a inspectiei muncii, legat de sanatatea si siguranta
la locul de munca.
Obiectivele imediate sunt date de pregatirea unei politici nationale pentru
prevenirea muncitorilor de riscurile de expunere fata de agentii periculosi la
locul de munca si de pregatirea proiectelor legislative armonizate cu
directivele CE.
Activitatile rezultate in baza proiectului se vor concentra pe analiza
situatiei privind expunerea muncitorilor din domeniul sanitar fata de agentii
periculosi, pe identificarea domeniilor prioritare si pe realizarea unei
politici nationale privind prevenirea riscurilor de expunere fata de agentii
periculosi la locul de munca. Se va pregati un proiect legislativ care sa
armonizeze legislatia romaneasca cu directivele CE din domeniu.
Se va elabora o structura organizatorica corespunzatoare privind
implementarea efectiva a legislatiei si politicii in domeniul sanatatii si
sigurantei la locul de munca si vor fi evaluate dezvoltarea resurselor umane si
implicatiile bugetare ale acestei structuri.
Actiunile-pilot vor fi puse in aplicare prin programe de pregatire
profesionala pentru inspectorii de specialitate, prin punerea in aplicare a
metodelor si procedurilor privind inspectarea si furnizarea de informatii catre
angajati si angajatori, in legatura cu riscul expunerii fata de agentii
periculosi.
Se prevede ca prezentul proiect sa fie pus in aplicare prin infratire
institutionala cu o institutie dintr-un stat membru.
RO - 9908 Subprogramul 4 (Obiectivul 4):
Coeziunea economica si sociala
A fost selectat urmatorul proiect in domeniul coeziunii economice si
sociale:
RO - 9908 - 01 Elaborarea Planului national de actiune impotriva somajului
(1,0 milioane euro)
Proiectul va acorda asistenta pentru prioritatile pe termen mediu ale
Parteneriatului de aderare, sub titlul Forta de munca si afaceri sociale:
"dezvoltarea unor structuri corespunzatoare pietei muncii si revizuirea
tuturor politicilor sociale, precum pregatirea pentru participarea in coordonarea
UE", precum si sub titlul Dezvoltarea capacitatii institutionale si
administrative: "Inceperea realizarii unor structuri necesare politicii
structurale si regionale".
Planul national de actiune impotriva somajului (P.N.A.S.) va fi elaborat de
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, impreuna cu alte institutii ale
administratiei publice centrale implicate, sub forma unui document politic ce
urmeaza sa fie adoptat de Guvernul Romaniei. Acesta va asigura cadrul politic
pentru masuri de tipul Fondului Social European, ce urmeaza sa fie puse in
aplicare in contextul programelor de dezvoltare regionala din Romania. Acest
plan va fi elaborat in conformitate cu cei patru piloni principali din
"Ghidul fortei de munca 1999" adoptat de Consiliul European la Viena
in decembrie 1998, adica imbunatatind ritmul de angajare, dezvoltand spiritul
antreprenorial, incurajand adaptabilitatea in mediul de afaceri si pe
angajatori si intarind politicile privind sansele egale. Planul va tine seama
de situatia curenta a economiei romanesti, precum si de efectele pe termen
scurt si pe termen lung ale procesului de restructurare industriala.
P.N.A.S. va defini un set de masuri prioritare care vor avea ca rezultat
schimbarea abordarii din una pasiva, traditionala, in una activa. Se va promova
utilizarea ajutoarelor de somaj pentru imbunatatirea ritmului de angajare, prin
acordarea de stimulente reale somerilor de a cauta si de a se angaja sau de a
se pregati profesional. Implicatiile P.N.A.S. asupra bugetului, asupra
dezvoltarii institutionale si resurselor umane vor fi evaluate si vor fi
stabilite masurile prioritare, precum si un program de activitate pentru
punerea lor in aplicare. Se va identifica si se vor realiza proiecte
legislative necesare in vederea punerii in aplicare a P.N.A.S.
In acest context trebuie pregatit cadrul legal pentru promovarea cresterii
calitatii fortei de munca din intreprinderile din Romania, printr-un sistem
flexibil de pregatire continua, si trebuie prevazute atributiile Ministerului
Educatiei Nationale, ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, ale
ministerelor economice, precum si ale altor institutii implicate in activitatea
de pregatire profesionala la nivel national, regional si local. Asistenta va fi
acordata pentru imbunatatirea acestui cadru legal, care trebuie sa aiba in
vedere asistenta financiara, stimulente fiscale si orice alt mecanism financiar
pentru pregatirea continua si trebuie sa acopere acele categorii de persoane
care au acces la pregatire continua.
Proiectul va fi pus in aplicare prin infratire cu institutii din statele
membre.
2. BUGET
- milioane euro -
___________________________________________________________________________
Subprogramul Investitii Constructie Total
institutionala general
___________________________________________________________________________
RO - 9905: Intarirea democratiei, a
statului de drept si drepturile omului 22,00 6,00 28,00
(proiecte: Protectia copilului,
justitie)
RO - 9906: Intarirea capacitatii de a
face fata presiunii concurentiale 0,83 9,67 10,50
(proiecte: Standardizarea si asigurarea
conformitatii, politica concurentiala
si ajutorul de stat, privatizare)
RO - 9907: Adoptarea acquisului
comunitar 7,33 8,37 15,70
(proiecte: Managementul la frontiera,
asistenta pentru preaderare, asistenta
pentru Ministerul Finantelor, Oficiul
National pentru Prevenirea si Controlul
Spalarii Banilor, Siguranta
transportului maritim, Sanatate si
asigurarea securitatii la locul de
munca)
RO - 9908: Coeziunea economica si
sociala 0,05 0,95 1,00
(proiecte: Planul national de actiune
impotriva somajului)
___________________________________________________________________________
TOTAL*): 30,21 24,99 55,20
___________________________________________________________________________
*) Pro memoria: Participarea Romaniei la programele comunitare (8,7
milioane euro) si TEMPUS (3 milioane euro) pentru anul 1999 se deduce din
totalul general al bugetului Programului national PHARE pentru Romania si nu
este inclusa in cadrul acestui program.
3. Implementare
Programul va fi administrat in conformitate cu procedurile sistemului de
implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei
(CNA) va avea responsabilitate asupra problemelor de ansamblu in ceea ce
priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor.
Fondul national din cadrul Ministerului Finantelor, condus de responsabilul
national cu autorizarea platilor (RNA), va superviza administrarea financiara a
programului si va fi responsabil de raportarile ce trebuie prezentate Comisiei
Europene. Autoritatea nationala de control, competenta cu privire la
implementarea programului, va efectua controlul financiar adecvat.
Comisia Europeana va transfera fondurile Fondului national, in conformitate
cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisia Europeana si Romania la 20
octombrie 1998. Fondurile vor fi transferate la cererea responsabilului national
cu autorizarea platilor (RNA). O plata de pana la 20% din fonduri, care urmeaza
a fi administrata la nivel local, va fi transferata Fondului national dupa
semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor financiare dintre Fondul
national si agentiile de implementare (AI)/Oficiul de plati si contractare
PHARE (OPCP). Dispozitiile prevazute la art. 2 si 13 din memorandumul de
intelegere privind infiintarea Fondului national trebuie, de asemenea,
respectate. In plus, RNA trebuie sa inainteze Comisiei spre aprobare
nominalizarea unui responsabil cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a
sistemului creat, a modului de realizare a fluxului de informatie intre Fondul
national si AI/OPCP si a modului in care vor fi efectuate platile.
In cazul in care fisa de proiect pentru protectia copilului nu a fost
adoptata intre Comisie si Guvernul Romaniei la data semnarii prezentului
Memorandum de finantare, primul si urmatoarele transferuri de la Fondul
national vor fi reduse cu sumele prevazute pentru proiectul privind protectia
copilului, pana in momentul in care va fi aprobata fisa de proiect.
Se vor efectua patru plati in cuantumul celei mai mici sume reprezentate
fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate local, fie de
diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima plata va fi trasa in
momentul in care o cota de 10% din buget a fost deja cheltuita de Oficiul de
plati si contractare PHARE. A doua completare poate fi ceruta atunci cand o
cota de 30% din bugetul total in exercitiu a fost cheltuita. Punctul de tragere
pentru a treia completare este de 50%, iar plata celei de-a patra rate se va
face in momentul in care s-a cheltuit 70% . In afara unei autorizatii exprese
prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de completare nu poate fi facuta
daca fondurile cumulate, aflate in depozit la Fondul national si la agentiile
de implementare, depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod
exceptional, RNA poate solicita, o plata in avans de peste 20%, in conformitate
cu procedurile prevazute in memorandumul de intelegere sus-mentionat.
Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP) din cadrul Ministerului
Finantelor va actiona ca Agentie de implementare pentru toate subprogramele din
cadrul prezentului program.
Fondul national va transfera fondurile Oficiului de plati si contractare
PHARE, in conformitate cu Acordul de finantare semnat intre Fondul national si
Oficiul de plati si contractare PHARE. Acordul de finantare va fi andosat
inainte de Comisia Europeana. Oficiul de plati si contractare PHARE va fi
condus de un RAP numit de RNA, dupa consultari cu CNA. RAP va fi responsabil de
toate operatiunile efectuate la Oficiul de plati si contractare PHARE.
Autoritatile de implementare responsabile cu aspectele tehnice ale tuturor
proiectelor si subproiectelor din cadrul programului sunt prezentate la pct. 1.
Pentru fondurile transferate de Comisie Fondului national in scopul acestui
program un cont separat in euro va fi stabilit intr-o banca ce a fost anterior
convenita cu Comisia Europeana. Contul va fi administrat intr-un sistem
contabil separat. In principiu, toate conturile bancare vor fi purtatoare de
dobanzi. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia
decide astfel, pe baza propunerii RNA, dobanda poate fi reinvestita in program.
Aceleasi proceduri vor fi aplicate tuturor fondurilor transferate Oficiului de
plati si contractare PHARE.
RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in
conformitate cu procedurile Manualului SID. Toate contractele pentru investitii
vor fi mai mari de 2 milioane euro. Contractele de twinning si asistenta
tehnica pot fi pentru valori mai mici, dupa cum natura specifica a proiectelor
de dezvoltare institutionala o impune.
Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2001.
Toate platile trebuie sa se faca pana la data de 30 noiembrie 2002.
Toate fondurile neutilizate pana la data expirarii programului vor fi
recuperate de Comisie.
Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie
prelungita dupa sfarsitul perioadei de plata a programului, suma totala a
fondurilor acelor contracte, calculate de RAP si stabilite de Comisie, va fi
platita Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului.
Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea
fondurilor pana la efectuarea ultimei plati si se asigura ca aceste fonduri vor
fi folosite numai pentru plati referitoare la clauzele de retentie. De asemenea,
isi asuma intreaga responsabilitate fata de contractori, in ceea ce priveste
indeplinirea obligatiilor legate de clauzele de retentie. Dobanzile fondurilor
vor fi platite Comisiei dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu
au fost platite contractorilor dupa efectuarea ultimei plati vor fi rambursate
Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturile de
garantie - si in mod special a platilor facute din acestea -, precum si a
dobanzilor rezultate va fi transmisa anual de catre RNA Comisiei.
4. Monitorizare si evaluare
Va fi creat un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde RNA,
CNA si reprezentanti ai Comisiei. CCM se va intalni cel putin semestrial,
pentru a trece in revista programele PHARE, in scopul de a evalua progresele
inregistrate in atingerea obiectivelor propuse in memorandumurile de finantare
si in Parteneriatul pentru aderare. Acest comitet poate recomanda o schimbare a
prioritatilor si/sau o realocare de fonduri PHARE.
CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM) si va include CNA,
RAP pentru fiecare agentie de implementare (si pentru OPCP, acolo unde este
cazul) si serviciile Comisiei. Subcomitetele de monitorizare vor analiza, in
detaliu, progresele inregistrate in cadrul fiecarui program, inclusiv ale
componentelor si contractelor acestora, pe baza, rapoartelor periodice de
monitorizare si evaluare elaborate cu sprijinul unui consultant extern (in
conformitate cu prevederile manualului SID) si vor face recomandari cu privire
la diferite aspecte ale managementului programului, asigurandu-se ca acestea
vor fi puse in aplicare. Subcomitetele de monitorizare vor raporta CCM, caruia
ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire la toate
programele finantate prin PHARE.
5. Audit si evaluare
Conturile si activitatile Fondului national, ale OPCP si ale organismelor
de implementare relevante pot fi verificate oricand la cererea Comisiei, precum
si de catre un contabil extern contractat de Comisie, fara a se aduce atingere
responsabilitatilor Comisiei sau celor ale Curtii de Conturi a Uniunii
Europene, astfel cum s-a precizat in Conditiile generale la memorandumul de
finantare si la acordul-cadru.
Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari
ulterioare dupa terminarea programului.
6. Transparenta/publicitate
RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare in vederea
asigurarii publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate prin acest
program. Aceasta se va face in stransa legatura cu delegatia Comisiei Europene
in Romania.
7. Conditii speciale
In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive
imputabile Guvernului Romaniei, Comisia poate revizui oricand programul, in sensul
anularii totale sau partiale a acestuia si/sau realocand fondurile neutilizate
pentru alte scopuri, conforme cu obiectivele programului PHARE.
ANEXA 3 (D)
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programul PHARE al uniunii europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii
unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile
beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o
contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare PAO responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei
europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva.
Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe
prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
Ghidului informativ pentru delegatiile Comisiei Europene din Europa Centrala.
Partea relevanta din acest ghid informativ va fi atasata tuturor contractelor
de lucrari si achizitii.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de
finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
Ghidului informativ;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului, instalate conform prevederilor Ghidului informativ;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului
informativ;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de
asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca parte a acestui ajutor vine din
partea U.E., si sa specifice Programul PHARE, in concordanta cu prevederile
Ghidului informativ.
4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre
potentialii beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
ce le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, Programul PHARE asigura
aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor
trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul
PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau
regionala, trebuie sa poarte si un insemn al U.E. de aceeasi marime.
4.3. Publicul general
Media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E. si PHARE, in special.
Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii,
targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de Programul PHARE va urmari sa faca explicita participarea U.E. In
acest context se vor expune steagurile U.E. in camerele unde au loc intalniri
si se va pune emblema U.E. pe documente, in functie de situatie. Delegatia
Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si
implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima
pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si simbolul U.E., in cazul
in care stema nationala sau regionala este folosita.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea PHARE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panouri, postere si panouri permanente
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii
publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei
trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie
de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu
ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E.
trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime
corespunzatoare anvergurii proiectului (tinand seama de marimea contributiei
U.E.) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda
pe langa simbolul U.E. si o mentiune privind programul PHARE si cofinantarea
U.E.
In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si
orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster
sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri
mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E. si PHARE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin
intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub
forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar.