Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 106 din 29 iunie 2000

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 1999 - partea a II-a (RO9905 - 9908), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 322 din 11 iulie 2000


SmartCity3


    In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 1999 - partea a II-a (RO9905 - 9908), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999, care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

              p. PRIM-MINISTRU,
                MIRCEA CIUMARA

                      Contrasemneaza:
                      Ministru de stat,
                      ministrul afacerilor externe,
                      Petre Roman

                      Ministrul transporturilor,
                      Anca Boagiu

                      Ministrul industriei
                      si comertului,
                      Radu Berceanu

                      Ministrul muncii si
                      protectiei sociale,
                      Smaranda Dobrescu

                      Ministrul finantelor,
                      Decebal Traian Remes

                      Presedintele Consiliului de
                      administratie al Fondului
                      Proprietatii de Stat,
                      Radu Sarbu

                      Presedintele Agentiei
                      Nationale pentru Protectia
                      Drepturilor Copilului,
                      Vlad Mihai Romano

                      MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si
    Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:
    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar, si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu dispozitiile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui sub forma finantarii nerambursabile la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului:    RO 9905 to RO 9908
    Titlul:                 Programul national PHARE 1999
    Durata:                 pana la 30 noiembrie 2001
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 55,2 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura, finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2001, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este data de 30 noiembrie 2002. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul acesteia, va fi adresata:

    Pentru Comunitate:
    Delegatiei Comisiei Europene in Romania
    Str. dr. Grigore Mora nr. 11, sectorul 1
    71278 Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 2302453

    Pentru beneficiar:
    Guvernului Romaniei
    Departamentul pentru Integrare Europeana
    Piata Victoriei nr. 1
    Sectorul 1, Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 3126929
    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantare gratuita.
    Anexele fac parte integranta din prezentul memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.

                          Pentru Beneficiar,
                             Petre Roman,
                           ministru de stat,
                      ministrul afacerilor externe,
                    coordonator national al asistentei

                           Pentru Comunitate,
                            Fokion Fotiadis,
                            seful delegatiei
                       Comisiei Europene in Romania

    ANEXA 1 (A si B)

                                ACORD-CADRU*)

    *) Traducere.

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    tinand seama de fapt ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, acestea sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, astfel cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), al carui model este prezentat in anexa nr. 2 (C).
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate intr-un acord ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar, in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau cu procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate ca parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                             Eugen Dijmarescu,
                             ministru de stat,
                                 ROMANIA

                             Frans Andriessen,
                             vicepresedinte al
                             Comisiei Europene,
                                COMUNITATEA

    ANEXA A

                              CONDITII GENERALE
                     privind memorandumurile de finantare
    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a C.E.E., a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a C.E.E. vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a C.E.E.
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a C.E.E. va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare, numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a C.E.E., cererile pentru fonduri, sub forma unui program de lucru, vor fi prezentate delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, in vederea aprobarii de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a C.E.E. sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii ca cele mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmandu-se principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cuprinzand unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, in situatia in care Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. In situatia in care exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie, ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor lui li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele fizice ori juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar pentru efectuarea studiilor preparatorii in vederea redactarii ofertelor, expirand la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii, finantate de Comunitate si membrilor familiei lui apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si cu reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite in vederea executarii masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a C.E.E.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata, conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe ori romanesti, finantate din finantarea gratuita a C.E.E., nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale cu efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a C.E.E., vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, astfel cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a C.E.E. documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt efectuate livrarile.
    2. In situatia in care documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica ori financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii Comisiei, mai sus mentionati, sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor contabile privind utilizarea finantarii gratuite a C.E.E.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarea masurilor
    Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari; dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare ori a acestor Conditii generale va constitui subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu au constituit subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt; adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazut aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                ARBITRAJ
    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvat prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, numit in continuare si conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

    1. Obiective si descriere
    RO - 9905 Subprogramul 1 (Obiectivul 1 )
    Intarirea democratiei, a statului de drept si a drepturilor omului
    Prezentul subprogram cuprinde doua proiecte:

    RO - 9905 - 01 Proiect: Asistenta acordata Ministerului Justitiei (MJ) pentru continuarea reformei juridice din Romania (3,0 milioane euro)

    Atat PA pentru Romania, cat si raportul periodic al Comisiei pe anul 1998 au identificat serioase slabiciuni si incapacitati institutionale care au determinat o defectuoasa operare a sistemului juridic.
    Prezentul proiect asigura continuarea si dezvoltarea activitatilor incepute prin programele nationale PHARE 1997 si 1998. Obiectivul general il constituie dezvoltarea unui sistem juridic operational romanesc efectiv, eficient si modern prin programe de dezvoltare institutionala continua si prin programe de pregatire profesionala.
    Proiectul cuprinde doua componente. Prima presupune continuarea acordarii de asistenta pentru Institutul National al Magistraturii (I.N.M.), inceputa prin programul PHARE anterior. A doua componenta presupune acordarea de asistenta ulterioara pentru dezvoltarea Sistemului de gestionare a cazuisticii si documentelor (SGCD). Se asteapta ca activitatea care a demarat prin Programul PHARE 1997 sa continue prin asistenta acordata prin Programul PHARE 1999, care sa asigure baza unui sistem general de legatura prin care toate magistraturile sa fie interconectate.

    RO - 9905 - 02 Proiect: Dezvoltarea serviciilor de protectie a copilului (25,0 milioane euro)

    Din cauza crizei economice continue din Romania, autoritatile administratiei publice centrale si locale se confrunta cu dificultati din ce in ce mai mari in ceea ce priveste finantarea cheltuielilor materiale de baza ale institutiilor de protectie a copilului. Aceste dificultati financiare i-au afectat serios pe copiii - fie copii cu handicap, infectati cu HIV, fara camin sau familie, fie dezavantajati intr-un alt mod - dintr-un numar de institutii diferite, pentru care numeroase institutii publice centrale si locale sunt responsabile. In timp ce necesitatile pe termen lung pentru reforma structurala a sistemului de protectie a copilului din Romania nu vor fi neglijate, nevoile imediate presupun realizarea unui nivel acceptabil de protectie pentru toti copiii din institutiile din Romania. Ca o masura urgenta pe termen scurt pentru rezolvarea acestei situatii, fondurile prevazute in Programul de reforma pentru protectia copilului PHARE 1998 au fost realocate in scopul asigurarii acordarii de asistenta pentru nevoile de baza ale copiilor. O evaluare preliminara a situatiei a fost facuta si este cert ca aceasta solutie initiala nu este suficienta.
    Din perspectiva profundei crize economice, resursele bugetare ale Romaniei, care sa asigure un nivel de protectie adecvat in institutiile implicate, par sa fie destul de limitate. Este necesara o solutie concertata care sa implice eforturile atat ale autoritatilor romane, cat si ale comunitatii internationale.
    Prezentul proiect se integreaza intr-un astfel de efort comun. Proiectul are doua obiective: a) sa acorde asistenta pe termen scurt, pentru acoperirea nevoilor de baza pentru ingrijirea copiilor; si b) pe termen lung, sa sprijine autoritatile publice centrale si locale in vederea dezvoltarii si diversificarii activitatilor din domeniul apararii drepturilor copiilor si pentru imbunatatirea eficientei tuturor institutiilor implicate in protectia copilului.
    a) Asistenta directa imediata pentru cheltuieli de baza (alimente, produse de igiena, imbracaminte, medicamente, combustibil pentru incalzit si alte bunuri necesare, care sa asigure un nivel acceptabil de protectie) va fi asigurata pentru copiii aflati in oricare dintre institutiile de protectie a copilului, in functie de necesitati. O coordonare generala va fi asigurata permanent prin asigurarea de asistenta din partea Romaniei din resurse proprii si din finantarea din partea altor donatori. Pe cat posibil, aceasta asistenta va fi gestionata astfel incat sa asigure identificarea si implementarea unor solutii durabile in rezolvarea crizei din cadrul institutiilor pentru protectia copilului din Romania.
    b) Asistenta pe termen lung poate acoperi urmatoarele domenii: (i) dezvoltarea unor noi servicii alternative si intarirea capacitatii organizationale la nivel local; (ii) restructurarea/rationalizarea institutiilor rezidentiale; (iii) armonizarea cadrului legislativ; (iv) intarirea capacitatii organizationale a institutiilor publice implicate; si (v) dezvoltarea unui sistem de urmarire si evaluare. Dezvoltarea unor noi servicii alternative ar putea acoperi asistenta pentru implementarea unor scheme, in scopul de a reduce fenomenul de abandon al copiilor. Asistenta poate fi acordata pentru implementarea unei campanii de publicitate, in scopul imbunatatirii cunostintelor, promovarii, garantarii si respectarii drepturilor copiilor. Aceste activitati vor inlocui pe scara larga pe cele prevazute in Programul de reforma pentru protectia copilului pe anul 1998, care in acest moment sunt realocate asistentei directe pentru cheltuieli de baza.
    Licitarea, contractarea si managementul financiar pe proiect vor fi efectuate de OPCP in baza regulilor si procedurilor PHARE. Contractarile se pot face cu organizatii neguvernamentale sau cu agentii corespunzatoare, specializate in achizitii, prin contractare directa, ca urmare a unei consultari informale sau prin licitarea de servicii si asistenta tehnica, acolo unde este cazul.
    Asistenta PHARE pentru acest proiect este conditionata de urmatoarele:
    a) Guvernul va desemna o singura autoritate responsabila pentru stabilirea si coordonarea politicilor privind protectia copiilor, pentru elaborarea normelor privind standardele corespunzatoare de protectie pentru toate institutiile rezidente de protectie a copiilor, inclusiv pentru casele pentru copiii cu handicap psihic si pentru copiii retardati, precum si pentru controlul performantei tuturor institutiilor care se ocupa de protectia copilului, in conformitate cu standardele stabilite. Standarde corespunzatoare trebuie sa fie definite pentru fiecare tip de institutie, in colaborare cu alte ministere implicate (Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Departamentul pentru Protectia Copilului), si trebuie sa se refere la toti factorii care afecteaza bunastarea copiilor din institutii. In afara de unica autoritate la care ne-am referit mai sus, Comisia Europeana sprijina puternic infiintarea unei agentii de reglementare independenta in Romania, sprijinita de organisme internationale competente, in scopul de a urmari respectarea standardelor corespunzatoare de protectie din institutiile rezidente de protectie a copiilor;
    b) aceasta unica autoritate va raspunde de pregatirea si de pastrarea datelor detaliate din toate institutiile pentru protectia copilului, precum si din bugetele corespunzatoare la nivel central si local, care pot fi disponibile pentru finantarea acestor institutii. Se va efectua evaluarea permanenta a performantelor fiecarei institutii pentru pregatirea activitatilor de protectie, cu respectarea normelor stabilite si a fondurilor actuale disponibile pentru institutii, permitand astfel identificarea prealabila a oricarei probleme de finantare care afecteaza standardele de protectie din institutiile respective sau din grupurile de institutii. Astfel de date vor fi disponibile Comisiei Europene;
    c) Guvernul Romaniei va asigura finantarea pentru mentinerea standardelor de protectie stabilite (finantare care sa acopere alimente, medicamente, imbracaminte, caldura, cheltuieli de operare si personal adecvat) pentru toti copiii institutionalizati, pentru intreaga perioada de implementare a proiectului.

    RO - 9906 Subprogramul 2 (Obiectivul 2):
    Intarirea capacitatii de a face fata presiunii concurentiale
    Sunt incluse urmatoarele trei proiecte:

    RO - 9906 - 01 Proiectul: Infrastructura de standardizare si evaluare a conformitatii (2,5 milioane euro)

    Obiectivul proiectului este de a elabora un sistem efectiv si transparent pentru punerea in aplicare a reglementarilor tehnice ale Uniunii Europene privind infrastructura calitatii si evaluarea conformitatii in Romania.
    Datorita faptului ca mai multe ministere si agentii sunt foarte implicate in procesul de punere in aplicare a proiectului, este foarte importanta existenta unei structuri institutionale si organizatorice a proiectului, adecvata. Comisia Europeana a facut o recomandare ferma autoritatilor romane de a transfera responsabilitatea pentru infrastructura calitatii de la Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare la Ministerul Industriei si Comertului, care va deveni institutia raspunzatoare de politica generala privind standardizarea si aprecierea conformitatii. Mai mult, se asteapta ca Ministerul Industriei si Comertului sa instituie o unitate cu personal si echipament adecvat, care sa raspunda de administrarea problemelor referitoare la infrastructura calitatii.
    Proiectul se identifica prin urmatoarele componente:

    - Asistenta pentru ministerele implicate si Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare (A.N.S.T.I.)
    Proiectul se va concentra pe asistenta tehnica, evaluarea nevoilor de pregatire profesionala si pe pregatirea generala a personalului din ministerele din domeniu, in scopul de a stabili si de a crea o structura comuna de organizare si o metodologie, care sa fie utilizate la punerea in aplicare a legislatiei europene privind libera circulatie a bunurilor. In prezent A.N.S.T.I. raspunde de politica privind infrastructura calitatii din Romania si de intretinerea unor parti din infrastructura institutionala respectiva. Ministerul Industriei si Comertului (M.I.C.) are in subordine Biroul Roman de Metrologie Legala. Autoritatile romane se axeaza pe reorganizarea infrastructurii calitatii, in scopul de a acorda intreaga responsabilitate M.I.C. Proiectul va sprijini M.I.C. in elaborarea unui plan pentru revizuirea legislatiei existente si pentru pregatirea noii legislatii, in scopul de a elabora un sistem legislativ institutional coerent privind infrastructura calitatii.

    - Asistenta acordata Asociatiei de Standardizare din Romania (ASRO)
    ASRO s-a creat ca o institutie independenta cu standarde proprii. Proiectul va acorda asistenta institutiei pentru elaborarea politicii si strategiilor de marketing, precum si pentru identificarea unor produse si servicii si va sprijini institutia in introducerea activitatilor de certificare din domeniul sistemului de certificare a produsului.

    - Asistenta acordata Retelei Nationale pentru Acreditare din Romania (RENAR)
    Proiectul va acorda asistenta RENAR in vederea adaptarii la cerintele europene privind acreditarea (cooperarea europeana pentru acreditare) pentru obtinerea statutului de membru, prin sprijinirea in vederea reorganizarii sistemului de control al institutiei si al procedurilor, precum si prin cresterea competentei evaluatorilor tehnici, prin punerea in aplicare a unor cursuri de pregatire pentru evaluatori si evaluarea in comun.

    - Asistenta acordata Biroului Roman de Metrologie Legala (B.R.M.L.)
    Asistenta include pregatirea personalului in domeniul calibrarii, pentru stabilirea si implementarea sistemelor de calitate, in vederea pregatirii pentru acreditare a laboratoarelor, precum si stabilirea unui sistem informatic, inclusiv achizitionarea de echipament informatic si software.

    - Asistenta acordata Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (O.P.C.) si Asociatiei consumatorilor
    O.P.C. va fi sprijinit in realizarea unei campanii publicitare privind drepturile consumatorilor si efectele aplicarii legislatiei comunitare. Asistenta se va acorda pentru infiintarea centrelor de consultanta pentru consumatori si va cuprinde pregatirea profesionala si dezvoltarea sistemelor informatice.

    RO - 9906 - 02 Proiect: Intarirea capacitatii administrative de adoptare a acquisului comunitar in domeniul concurentei si al ajutorului de stat (2,0 milioane euro)

    Principalul obiectiv al proiectului a fost definit ca fiind intarirea capacitatii administrative a Consiliului Concurentei si a Oficiului Concurentei, in vederea crearii si mentinerii mediului concurential prin interzicerea contractelor care incalca principiul liberei concurente, abuzului in folosirea pozitiei dominante, precum si printr-un control unitar si prin introducerea unui sistem adecvat de control al ajutoarelor de stat.
    Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei sunt autoritatile administratiei publice care supravegheaza activitatea din domeniul concurentei si al ajutoarelor de stat. Ambele institutii au beneficiat de asistenta PHARE pentru intarirea structurii lor organizatorice, pentru punerea in aplicare a legii concurentei si pentru pregatirea personalului. Desi s-au inregistrat progrese, este necesar sa se continue asistenta pentru adoptarea completa a acquisului. Asistenta financiara pentru prezentul proiect se va axa pe:
    - intarirea si imbunatatirea capacitatii administrative a autoritatilor din domeniul concurentei si al ajutorului de stat pentru adoptarea si aplicarea acquisului, prin pregatirea personalului din cadrul organelor de supraveghere, al celor care acorda asistenta sub forma de credit si al judecatorilor;
    - aplicarea efectiva a politicii concurentiale si completarea legislatiei secundare;
    - stabilirea regulilor si/sau procedurilor pentru monitorizarea ajutoarelor de stat si realizarea unei situatii generale, transparente si complete, privind ajutorul de stat in Romania, inclusiv o baza de date care sa acopere toate tipurile de ajutoare si rapoarte anuale cuprinzand toate ajutoarele furnizate in timpul unui an financiar;
    - pregatirea pentru aplicarea reglementarilor privind politica concurentiala si controlul ajutorului de stat si asistenta acordata pentru punerea lor in aplicare si intrarea in vigoare.

    RO - 9906 - 03 Proiect: Accelerarea si derularea procesului de privatizare (6,0 milioane euro)

    Obiectivul proiectului este de a crea un mediu concurential de afaceri durabil prin privatizarea majoritatii intreprinderilor proprietate de stat.
    Obiectivul imediat al proiectului il constituie accelerarea procesului de privatizare a companiilor prin:
    - accesul la consultanta pentru tranzactiile din privatizare;
    - asistenta pentru noile reglementari privind restructurarea, vanzarea activelor si lichidarea;
    - introducerea unei politici bugetare restrictive prin restructurarea intreprinderilor nevandabile, in vederea crearii unor potentiale unitati viabile.
    Proiectul este in stransa legatura atat cu Programul PHARE 1998, cat si cu recentele conditii ale Bancii Mondiale, care vor reprezenta motorul programului de privatizare 1999 - 2000. Asistenta PHARE va fi furnizata doar daca Guvernul se angajeaza sa respecte pe viitor conditiile Bancii Mondiale, prevazute la acordarea imprumutului PSAL.
    Urmatoarele subproiecte au fost identificate:

    RO - 9906 - 03 - 01 Contracte-cadru pentru plata unei taxe de expertiza profesionala

    Referitor la evolutia procesului de privatizare, expertiza trebuie sa asigure o informare adecvata si credibila cu privire la companiile vizate, pe care sa o aduca la cunostinta potentialilor cumparatori.
    Prezentul subproiect va finanta 3 contracte-cadru care vor acoperi cheltuielile privind plata taxelor, in scopul atragerii celei mai bune consultante si expertize posibile, necesare unui program de privatizare de succes. Facilitatea prevazuta prin acest subproiect va cuprinde urmatoarea expertiza:
    - case de avocatura - pana la 4 firme in cadrul unui contract-cadru; asigurarea unei documentatii complete privind baza legala referitoare la companiile aflate in procesul de privatizare;
    - audit contabil la standarde internationale - pana la 4 firme in cadrul unui contract-cadru; pregatirea auditului companiei inainte de privatizare;
    - audit de mediu - pana la 4 firme in cadrul unui contract-cadru; realizarea unui audit de mediu si evaluarea impactului datoriilor companiilor ce urmeaza sa fie privatizate.

    RO - 9906 -03 - 02 Componenta restructurare

    Prezentul subproiect acorda asistenta companiilor pentru care nu se poate identifica nici un client interesat in privatizarea directa. Consultantii si expertii din domeniul industrial vor conlucra cu biroul de conducere a companiei si cu managementul acesteia, pe baza noilor reglementari legislative. S-a elaborat o abordare generala etapizata care sa orienteze atat consultantii, cat si managementul spre continutul costurilor.
    Se vizeaza restructurarea a doua pana la trei companii mari intr-o perioada de 18 luni. Subproiectul se doreste a fi o initiativa-pilot. In masura in care metodologia a fost pregatita si aplicata cu succes la cateva proiecte, F.P.S. va selecta alte companii care sa beneficieze in viitor de asistenta din alte surse.
    Asistenta PHARE furnizata prin componenta restructurare va fi furnizata doar daca asistenta va conduce la inchiderea sau la lichidarea intreprinderilor neviabile si daca va determina eliminarea subventiilor de stat si implicarea in acele intreprinderi. Acest obiectiv va fi atins prin vanzarea activelor fixe, privatizarea oricarei unitati care are posibilitatea sa devina viabila, din cadrul intreprinderilor aflate in pierdere, si luarea masurilor care sa reglementeze situatia datoriilor intreprinderii in conformitate cu politicile comunitare privind ajutorul de stat.

    RO - 9906 - 03 - 03 Asistenta tehnica

    Prezentul subproiect va acoperi asistenta tehnica necesara pentru sprijinirea F.P.S. in vederea realizarii atributiilor si responsabilitatilor ce ii revin pe intreaga durata de implementare a proiectului.

    RO - 9907 Subprogramul 3 (Obiectivul 3)

    Adoptarea acquisului comunitar
    Au fost identificate 6 proiecte in cadrul acestui subprogram:

    RO - 9907 - 01 Proiect: Intarirea managementului si controlului de frontiera (10,5 milioane euro)

    Obiectivul proiectului consta in intarirea managementului si controlului de frontiera in Romania atat prin achizitionarea de echipament adecvat, cat si prin dezvoltarea unui training corespunzator pentru paza de frontiera si politia de frontiera romana. Prezentul proiect reprezinta prima faza dintr-un program de investitii, care sprijina modernizarea serviciilor de management la frontiera, care sa asigure capacitatea efectiva de a contoriza activitatile ilegale de trecere a frontierei. Proiectul va contribui la accelerarea procesului de aderare prin pregatirea Romaniei pentru asumarea in viitor a rolului sau de a controla o parte a granitelor externe ale Uniunii Europene.
    Proiectul cuprinde trei subproiecte:

    RO - 9907 - 01 - 01 Educatie si pregatire profesionala
    Se va efectua o analiza detaliata a standardelor de pregatire profesionala necesare, in conformitate cu normele si cu standardele CE si se vor face recomandari autoritatilor romane asupra modului in care trebuie realizat un sistem modern si profesionist de pregatire a managementului de frontiera, care sa garanteze un mecanism efectiv de control la frontiera. Atat programul de pregatire general, cat si cel specializat pentru personalul de paza vor fi proiectate si realizate astfel incat sa sporeasca gradul de profesionalism al pazei la frontiera romana. Se preconizeaza ca acest subproiect sa fie pus in aplicare prin infratire cu institutii din statele membre.

    RO - 9907 - 01 - 02 Furnizarea de echipament
    Se prevede achizitionarea a patru tipuri de echipament:
    - vehicule de teren si de apa pentru a inlocui cele mai vechi modele care sunt disponibile in momentul de fata serviciului de frontiera. Acestea vor imbunatati mobilitatea si vor determina cresterea flexibilitatii echipelor de control si de paza la frontiera, atat pentru patrularea periodica, cat si pentru reactii rapide in cazul unor incidente;
    - echipamente necesare pentru dezvoltarea unei retele de comunicare compatibile si uniformizate pe orizontala si pe verticala, precum si a unui sistem de furnizare de date care, in timp util, sa poata fi legat si integrat in sistemul Schengen de control la frontiera al CE;
    - un pachet mixt de echipamente standard, inclusiv dispozitive de urmarire pe timp de noapte si instrumente de supraveghere cu raza mare de acoperire, pentru a creste posibilitatea de a detecta activitatile ilegale de la frontiera;
    - echipament individual in timpul functiunii pentru paza la frontiera (angrenaj pentru orice tip de vreme, echipament administrativ si alte instrumente de patrulare).

    RO - 9907 - 01 - 03 Consultanta
    Prezentul proiect reprezinta prima faza dintr-un program de investitii si dezvoltare institutionala. In acest context este necesara continuarea acordarii de consultanta care sa acorde asistenta in definirea necesitatilor privind dezvoltarea institutionala si investitiile. Asistenta in cadrul acestui proiect va fi acordata, daca se continua reforma institutionala a autoritatilor managementului de frontiera.

    RO - 9907 - 02 Proiect: Asistenta pentru preaderare (2,0 milioane euro)
    Obiectivul proiectului este de a asigura o serie de studii de impact in vederea preaderarii, in scopul imbunatatirii si implementarii Planului national pentru adoptarea acquisului. In urma activitatilor contractate prin Programul national PHARE 1997, studiile de analiza si cercetarea aplicata vor fi astfel realizate, incat sa prezinte impactul ce decurge din armonizarea si intrarea in vigoare a legislatiei armonizate din Romania, din punct de vedere economic, social si institutional. Studiile vor contribui la definitivarea domeniilor specifice de actiune politica, vor aduce clarificari asupra aspectelor institutionale de elaborare a unor masuri politice specifice, vor evalua latura economica si sociala, precum si consecintele punerii in aplicare a acordului european, iar pe termen mai lung, integrarea in piata unica.
    Serviciile Comisiei Europene si Departamentul pentru Afaceri Europene (D.A.E.) vor conveni asupra domeniilor prioritare pentru realizarea studiilor, a cercetarii aplicate si a programului de activitate din cadrul acestui proiect. D.A.E. poate delega responsabilitatea pentru elaborarea programului de activitate si a termenilor de referinta pentru studiile individuale catre Institutul European din Romania. Concluziile exercitiului de examinare analitica vor fi luate in considerare la stabilirea prioritatilor.
    Studiile individuale vor fi contractate de OPCP prin organisme romanesti sau internationale cu expertiza corespunzatoare specializata in baza procedurilor PHARE SID.

    RO - 9907 - 03 Proiect: Dezvoltarea institutionala a Ministerului Finantelor in vederea indeplinirii cerintelor Parteneriatului de aderare (1,5 milioane euro)

    Asistenta se concentreaza pe dezvoltarea institutionala in domeniile-cheie ale acquisului. Ca si in Programul national PHARE 1998 se acorda asistenta pentru reforme semnificative in toate domeniile principale aflate in responsabilitatea Ministerului Finantelor.
    Prezentul proiect acopera urmatoarele:
    1. Achizitii publice
    In conformitate cu Parteneriatul de aderare si Planul national pentru adoptarea acquisului, obiectivul este de a finaliza armonizarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice prin elaborarea proiectelor de legi, de a proiecta un sistem de monitorizare si implementare pentru achizitiile publice, de a dezvolta un sistem de training si de a elabora proceduri, atributii si responsabilitati privind achizitiile publice.
    2. Dezvoltarea Departamentului trezoreriei statului
    Sistemul trezoreriei va fi intarit in scopul dotarii institutiilor bugetare cu sisteme moderne pentru gestionarea angajamentelor, platilor, incasarilor si statelor de plata. Se vor efectua pregatiri in vederea implementarii unui sistem integrat de management financiar computerizat, care sa asigure functii-cheie: colectarea veniturilor, managementul costurilor si indicatori economici de monitorizare.
    3. Programarea cheltuielilor de capital
    Asistenta va fi furnizata pentru cresterea capacitatii Ministerului Finantelor de a selecta si de a programa proiecte de investitii publice, prin implementarea metodologiei de analiza si planificare a cheltuielilor de capital in cadrul bugetului de stat. In cadrul Ministerului Finantelor va fi elaborat si pus in aplicare un mecanism de programare pentru problemele dificile si proiectele importante.
    4. Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP)
    Asistenta financiara acordata OPCP intentioneaza sa acopere cheltuielile operationale din ce in ce mai scazute in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre autoritatile romane si Comisia Europeana in iulie 1998. Data fiind extinderea si importanta atributiilor OPCP cu privire la gestionarea asistentei prin programele PHARE, acordarea de asistenta va continua in scopul de a facilita si de a profesionaliza relatiile de lucru dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana.
    5. Proiectarea aranjamentelor de management financiar
    Asistenta va fi acordata Ministerului Finantelor prin descrierea generala si implementarea unor structuri si proceduri coerente de management financiar, in conformitate cu cerintele specifice ale instrumentelor de preaderare. Aceste activitati se refera la institutiile implicate in gestionarea instrumentelor financiare de preaderare, care intra prin Fondul national (unitatea centrala de trezorerie din cadrul Ministerului Finantelor prin care intra fondurile comunitare). In mod special se vor face propuneri pentru aranjamentele privind managementul financiar cu referire la o delimitare corespunzatoare a responsabilitatilor intre Fondul national, agentiile de implementare si agentiile de plata aflate in alte institutii. (Aceasta activitate trebuie sa fie in stransa legatura cu asistenta pentru dezvoltarea aranjamentelor privind controlul financiar, acordata prin Programul national PHARE 1998.) Nu se prevede asistenta pentru cheltuieli operationale pentru Fondul national sau pentru alte agentii.
    Pe cat posibil, se asteapta ca prezentul proiect sa fie implementat prin infratire institutionala cu statele membre, dar pentru unele componente poate sa fie contractata asistenta tehnica.

    RO - 9907 - 04 Proiect: Asistenta acordata Oficiului National pentru Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor (0,5 milioane euro)

    Obiectivul prezentului proiect este de a imbunatati metodele de investigare si analiza, precum si cooperarea interna si internationala in domeniul prevenirii spalarii banilor, in conformitate cu prioritatile Parteneriatului de aderare si cu Planul national pentru adoptarea acquisului. Proiectul va creste capacitatea Oficiului National pentru Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor pentru a aplica prevederile Legii nr. 21/1999 privind prevenirea si sanctionarea spalarii banilor. De asemenea, proiectul va acorda asistenta institutiilor din sectorul financiar pentru indeplinirea cerintelor de raportare.
    Proiectul presupune elaborarea unei analize a legislatiei romane privind spalarea banilor in comparatie cu aceeasi legislatie in vigoare in Uniunea Europeana, in perspectiva armonizarii legislative. Proiectul va dezvolta si va sprijini implementarea unor noi proceduri pentru optimizarea strangerii si procesarii informatiei, elaborarea unor noi proceduri de raportare, elaborarea unei baze de date, conectata la bazele de date ale altor unitati de raportare, pentru supravegherea implementarii obligatiilor ce decurg din legislatie pentru unitatile de raportare si pentru o cooperare eficienta cu alte institutii romanesti si internationale.
    Se va actiona in scopul efectuarii unei mai bune informari printre institutiile de raportare cu privire la obligatiile ce le revin in lupta impotriva spalarii banilor si se vor institui relatii bazate pe incredere cu Oficiul National pentru Prevenirea si Controlul Spalarii Banilor.
    De asemenea, se va acorda asistenta pentru proiectarea si implementarea unui program de pregatire profesionala in scopul efectuarii unui transfer de know-how, care sa determine cresterea eficientei institutiei si a performantelor personalului sau. Va fi realizat un manual de pregatire a personalului, care sa cuprinda reglementarile interne si europene din domeniul spalarii banilor.

    RO - 9907 - 05 Proiect: Siguranta transportului maritim (0,5 milioane euro)

    Prin prezentul proiect se acorda asistenta pentru crearea unei structuri de organizare eficiente, capabile sa adopte, sa implementeze, sa monitorizeze si sa puna in vigoare acquisul in domeniul sigurantei transportului maritim. Obiectivele acestui proiect sunt:
    - identificarea listei cuprinzand domeniile-cheie din acquis, cu care va trebui armonizata legislatia romaneasca, precum si evaluarea pe orizontala si pe verticala a implicatiilor adoptarii si implementarii acquisului, inclusiv reformele administrative;
    - stabilirea etapelor prioritare in scopul armonizarii legislatiei necesare si dezvoltarea institutionala;
    - acordarea de asistenta autoritatilor romane implicate pentru elaborarea proiectelor de acte normative necesare, astfel incat rezultatul sa il reprezinte o armonizare legislativa integrala in domeniul sigurantei transportului maritim;
    - acordarea de asistenta autoritatilor romane implicate pentru punerea in aplicare a legislatiei armonizate.
    Se prevede ca proiectul sa fie implementat prin infratire cu institutii din statele membre.
    Beneficiarii proiectului sunt Ministerul Transporturilor prin directiile desemnate, unitatile cu atributii in domeniul sigurantei transportului maritim (Inspectoratul Navigatiei Civile, Registrul Naval Roman) si, pe termen mediu, operatorii de transport, personalul de taxare, pilotii si alti utilizatori ai serviciilor de transport.

    RO - 9907 - 06 Proiect: Identificarea conditiilor de sanatate pentru muncitorii expusi agentilor periculosi

    Obiectivul proiectului consta in acordarea de asistenta pentru crearea unei operationalizari efective a inspectiei muncii, legat de sanatatea si siguranta la locul de munca.
    Obiectivele imediate sunt date de pregatirea unei politici nationale pentru prevenirea muncitorilor de riscurile de expunere fata de agentii periculosi la locul de munca si de pregatirea proiectelor legislative armonizate cu directivele CE.
    Activitatile rezultate in baza proiectului se vor concentra pe analiza situatiei privind expunerea muncitorilor din domeniul sanitar fata de agentii periculosi, pe identificarea domeniilor prioritare si pe realizarea unei politici nationale privind prevenirea riscurilor de expunere fata de agentii periculosi la locul de munca. Se va pregati un proiect legislativ care sa armonizeze legislatia romaneasca cu directivele CE din domeniu.
    Se va elabora o structura organizatorica corespunzatoare privind implementarea efectiva a legislatiei si politicii in domeniul sanatatii si sigurantei la locul de munca si vor fi evaluate dezvoltarea resurselor umane si implicatiile bugetare ale acestei structuri.
    Actiunile-pilot vor fi puse in aplicare prin programe de pregatire profesionala pentru inspectorii de specialitate, prin punerea in aplicare a metodelor si procedurilor privind inspectarea si furnizarea de informatii catre angajati si angajatori, in legatura cu riscul expunerii fata de agentii periculosi.
    Se prevede ca prezentul proiect sa fie pus in aplicare prin infratire institutionala cu o institutie dintr-un stat membru.

    RO - 9908 Subprogramul 4 (Obiectivul 4):
    Coeziunea economica si sociala
    A fost selectat urmatorul proiect in domeniul coeziunii economice si sociale:

    RO - 9908 - 01 Elaborarea Planului national de actiune impotriva somajului (1,0 milioane euro)

    Proiectul va acorda asistenta pentru prioritatile pe termen mediu ale Parteneriatului de aderare, sub titlul Forta de munca si afaceri sociale: "dezvoltarea unor structuri corespunzatoare pietei muncii si revizuirea tuturor politicilor sociale, precum pregatirea pentru participarea in coordonarea UE", precum si sub titlul Dezvoltarea capacitatii institutionale si administrative: "Inceperea realizarii unor structuri necesare politicii structurale si regionale".
    Planul national de actiune impotriva somajului (P.N.A.S.) va fi elaborat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, impreuna cu alte institutii ale administratiei publice centrale implicate, sub forma unui document politic ce urmeaza sa fie adoptat de Guvernul Romaniei. Acesta va asigura cadrul politic pentru masuri de tipul Fondului Social European, ce urmeaza sa fie puse in aplicare in contextul programelor de dezvoltare regionala din Romania. Acest plan va fi elaborat in conformitate cu cei patru piloni principali din "Ghidul fortei de munca 1999" adoptat de Consiliul European la Viena in decembrie 1998, adica imbunatatind ritmul de angajare, dezvoltand spiritul antreprenorial, incurajand adaptabilitatea in mediul de afaceri si pe angajatori si intarind politicile privind sansele egale. Planul va tine seama de situatia curenta a economiei romanesti, precum si de efectele pe termen scurt si pe termen lung ale procesului de restructurare industriala.
    P.N.A.S. va defini un set de masuri prioritare care vor avea ca rezultat schimbarea abordarii din una pasiva, traditionala, in una activa. Se va promova utilizarea ajutoarelor de somaj pentru imbunatatirea ritmului de angajare, prin acordarea de stimulente reale somerilor de a cauta si de a se angaja sau de a se pregati profesional. Implicatiile P.N.A.S. asupra bugetului, asupra dezvoltarii institutionale si resurselor umane vor fi evaluate si vor fi stabilite masurile prioritare, precum si un program de activitate pentru punerea lor in aplicare. Se va identifica si se vor realiza proiecte legislative necesare in vederea punerii in aplicare a P.N.A.S.
    In acest context trebuie pregatit cadrul legal pentru promovarea cresterii calitatii fortei de munca din intreprinderile din Romania, printr-un sistem flexibil de pregatire continua, si trebuie prevazute atributiile Ministerului Educatiei Nationale, ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, ale ministerelor economice, precum si ale altor institutii implicate in activitatea de pregatire profesionala la nivel national, regional si local. Asistenta va fi acordata pentru imbunatatirea acestui cadru legal, care trebuie sa aiba in vedere asistenta financiara, stimulente fiscale si orice alt mecanism financiar pentru pregatirea continua si trebuie sa acopere acele categorii de persoane care au acces la pregatire continua.
    Proiectul va fi pus in aplicare prin infratire cu institutii din statele membre.

    2. BUGET

                                                     - milioane euro -
___________________________________________________________________________
      Subprogramul                        Investitii Constructie    Total
                                                     institutionala general
___________________________________________________________________________
  RO - 9905: Intarirea democratiei, a
  statului de drept si drepturile omului     22,00        6,00       28,00
  (proiecte: Protectia copilului,
  justitie)
  RO - 9906: Intarirea capacitatii de a
  face fata presiunii concurentiale           0,83        9,67        10,50
  (proiecte: Standardizarea si asigurarea
  conformitatii, politica concurentiala
  si ajutorul de stat, privatizare)
  RO - 9907: Adoptarea acquisului
  comunitar                                   7,33        8,37        15,70
  (proiecte: Managementul la frontiera,
  asistenta pentru preaderare, asistenta
  pentru Ministerul Finantelor, Oficiul
  National pentru Prevenirea si Controlul
  Spalarii Banilor, Siguranta
  transportului maritim, Sanatate si
  asigurarea securitatii la locul de
  munca)
  RO - 9908: Coeziunea economica si
  sociala                                     0,05        0,95         1,00
  (proiecte: Planul national de actiune
  impotriva somajului)
___________________________________________________________________________
         TOTAL*):                            30,21       24,99        55,20
___________________________________________________________________________
    *) Pro memoria: Participarea Romaniei la programele comunitare (8,7 milioane euro) si TEMPUS (3 milioane euro) pentru anul 1999 se deduce din totalul general al bugetului Programului national PHARE pentru Romania si nu este inclusa in cadrul acestui program.

    3. Implementare
    Programul va fi administrat in conformitate cu procedurile sistemului de implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitate asupra problemelor de ansamblu in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor.
    Fondul national din cadrul Ministerului Finantelor, condus de responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA), va superviza administrarea financiara a programului si va fi responsabil de raportarile ce trebuie prezentate Comisiei Europene. Autoritatea nationala de control, competenta cu privire la implementarea programului, va efectua controlul financiar adecvat.
    Comisia Europeana va transfera fondurile Fondului national, in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisia Europeana si Romania la 20 octombrie 1998. Fondurile vor fi transferate la cererea responsabilului national cu autorizarea platilor (RNA). O plata de pana la 20% din fonduri, care urmeaza a fi administrata la nivel local, va fi transferata Fondului national dupa semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor financiare dintre Fondul national si agentiile de implementare (AI)/Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP). Dispozitiile prevazute la art. 2 si 13 din memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului national trebuie, de asemenea, respectate. In plus, RNA trebuie sa inainteze Comisiei spre aprobare nominalizarea unui responsabil cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului creat, a modului de realizare a fluxului de informatie intre Fondul national si AI/OPCP si a modului in care vor fi efectuate platile.
    In cazul in care fisa de proiect pentru protectia copilului nu a fost adoptata intre Comisie si Guvernul Romaniei la data semnarii prezentului Memorandum de finantare, primul si urmatoarele transferuri de la Fondul national vor fi reduse cu sumele prevazute pentru proiectul privind protectia copilului, pana in momentul in care va fi aprobata fisa de proiect.
    Se vor efectua patru plati in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate local, fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima plata va fi trasa in momentul in care o cota de 10% din buget a fost deja cheltuita de Oficiul de plati si contractare PHARE. A doua completare poate fi ceruta atunci cand o cota de 30% din bugetul total in exercitiu a fost cheltuita. Punctul de tragere pentru a treia completare este de 50%, iar plata celei de-a patra rate se va face in momentul in care s-a cheltuit 70% . In afara unei autorizatii exprese prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de completare nu poate fi facuta daca fondurile cumulate, aflate in depozit la Fondul national si la agentiile de implementare, depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional, RNA poate solicita, o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in memorandumul de intelegere sus-mentionat.
    Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP) din cadrul Ministerului Finantelor va actiona ca Agentie de implementare pentru toate subprogramele din cadrul prezentului program.
    Fondul national va transfera fondurile Oficiului de plati si contractare PHARE, in conformitate cu Acordul de finantare semnat intre Fondul national si Oficiul de plati si contractare PHARE. Acordul de finantare va fi andosat inainte de Comisia Europeana. Oficiul de plati si contractare PHARE va fi condus de un RAP numit de RNA, dupa consultari cu CNA. RAP va fi responsabil de toate operatiunile efectuate la Oficiul de plati si contractare PHARE.
    Autoritatile de implementare responsabile cu aspectele tehnice ale tuturor proiectelor si subproiectelor din cadrul programului sunt prezentate la pct. 1.
    Pentru fondurile transferate de Comisie Fondului national in scopul acestui program un cont separat in euro va fi stabilit intr-o banca ce a fost anterior convenita cu Comisia Europeana. Contul va fi administrat intr-un sistem contabil separat. In principiu, toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanzi. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide astfel, pe baza propunerii RNA, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri vor fi aplicate tuturor fondurilor transferate Oficiului de plati si contractare PHARE.
    RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu procedurile Manualului SID. Toate contractele pentru investitii vor fi mai mari de 2 milioane euro. Contractele de twinning si asistenta tehnica pot fi pentru valori mai mici, dupa cum natura specifica a proiectelor de dezvoltare institutionala o impune.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2001. Toate platile trebuie sa se faca pana la data de 30 noiembrie 2002.
    Toate fondurile neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de Comisie.
    Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie prelungita dupa sfarsitul perioadei de plata a programului, suma totala a fondurilor acelor contracte, calculate de RAP si stabilite de Comisie, va fi platita Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea fondurilor pana la efectuarea ultimei plati si se asigura ca aceste fonduri vor fi folosite numai pentru plati referitoare la clauzele de retentie. De asemenea, isi asuma intreaga responsabilitate fata de contractori, in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor legate de clauzele de retentie. Dobanzile fondurilor vor fi platite Comisiei dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu au fost platite contractorilor dupa efectuarea ultimei plati vor fi rambursate Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturile de garantie - si in mod special a platilor facute din acestea -, precum si a dobanzilor rezultate va fi transmisa anual de catre RNA Comisiei.
    4. Monitorizare si evaluare
    Va fi creat un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde RNA, CNA si reprezentanti ai Comisiei. CCM se va intalni cel putin semestrial, pentru a trece in revista programele PHARE, in scopul de a evalua progresele inregistrate in atingerea obiectivelor propuse in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare. Acest comitet poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau o realocare de fonduri PHARE.
    CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM) si va include CNA, RAP pentru fiecare agentie de implementare (si pentru OPCP, acolo unde este cazul) si serviciile Comisiei. Subcomitetele de monitorizare vor analiza, in detaliu, progresele inregistrate in cadrul fiecarui program, inclusiv ale componentelor si contractelor acestora, pe baza, rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare elaborate cu sprijinul unui consultant extern (in conformitate cu prevederile manualului SID) si vor face recomandari cu privire la diferite aspecte ale managementului programului, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. Subcomitetele de monitorizare vor raporta CCM, caruia ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire la toate programele finantate prin PHARE.
    5. Audit si evaluare
    Conturile si activitatile Fondului national, ale OPCP si ale organismelor de implementare relevante pot fi verificate oricand la cererea Comisiei, precum si de catre un contabil extern contractat de Comisie, fara a se aduce atingere responsabilitatilor Comisiei sau celor ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, astfel cum s-a precizat in Conditiile generale la memorandumul de finantare si la acordul-cadru.
    Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari ulterioare dupa terminarea programului.
    6. Transparenta/publicitate
    RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare in vederea asigurarii publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate prin acest program. Aceasta se va face in stransa legatura cu delegatia Comisiei Europene in Romania.
    7. Conditii speciale
    In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive imputabile Guvernului Romaniei, Comisia poate revizui oricand programul, in sensul anularii totale sau partiale a acestuia si/sau realocand fondurile neutilizate pentru alte scopuri, conforme cu obiectivele programului PHARE.

    ANEXA 3 (D)

                          INFORMARE SI PUBLICITATE
                pentru programul PHARE al uniunii europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare PAO responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
    Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile Ghidului informativ pentru delegatiile Comisiei Europene din Europa Centrala. Partea relevanta din acest ghid informativ va fi atasata tuturor contractelor de lucrari si achizitii.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor Ghidului informativ;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca parte a acestui ajutor vine din partea U.E., si sa specifice Programul PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, Programul PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si un insemn al U.E. de aceeasi marime.
    4.3. Publicul general
    Media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E. si PHARE, in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE va urmari sa faca explicita participarea U.E. In acest context se vor expune steagurile U.E. in camerele unde au loc intalniri si se va pune emblema U.E. pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si simbolul U.E., in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea PHARE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederi privind panouri, postere si panouri permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E. trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii proiectului (tinand seama de marimea contributiei U.E.) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa simbolul U.E. si o mentiune privind programul PHARE si cofinantarea U.E.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E. si PHARE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 106/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 106 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu OUG 106/2000
OUG 163 2002
pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul operational de tara PHARE 1996, Programul national PHARE 1998, Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reforma a protectiei sociale si de implementare a acquisului in domeniul social - Consensus III
OUG 50 2002
pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul operational de tara PHARE 1997, Programul national PHARE 1998, Programul PHARE privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni pe anul 1998, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1998, Programul pentru restructurarea intreprinderilor si reconversie profesionala (RICOP), Programul national PHARE 1999 - partea a II-a
Legea 57 2001
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 106/2000 pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul national PHARE 1999 - partea a II-a (RO9905-9908), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu