ORDONANTA
URGENTA Nr. 6 din 2 februarie 2011
pentru stimularea
înfiintarii si dezvoltarii microîntreprinderilor de catre întreprinzatorii
tineri
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 9 februarie 2011
In scopul creării unui cadru favorabil pentru
valorificarea posibilităţilor actuale de dezvoltare economică a României şi al
stimulării mediului de afaceri, prin înfiinţarea şi dezvoltarea de întreprinderi'
mici şi mijlocii,
având în vedere efectele negative ale crizei economice
în ceea ce priveşte reducerea numărului de operatori activi pe piaţă,
înăsprirea condiţiilor de creditare în general, creşterea dificultăţilor şi
riscurilor pentru începerea unei afaceri, în special pentru tinerii
întreprinzători,
pentru stimularea spiritului antreprenorial al
tinerilor, pentru dezvoltarea de noi politici publice
necesare relansării economice, reducerii şomajului şi asigurării unor condiţii
mai bune pentru participarea tinerilor la viaţa economică şi socială,
considerând că situaţia economică este una excepţională
şi se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze întreprinzătorii tineri,
în cadrul unui program social de interes public,
în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) şi (5)
referitoare la protecţia tinerilor şi ale art. 135 alin. (2) din Constituţia
României, republicată, referitoare la rolul statului în
stimularea economiei,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) In cadrul Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Agenţia pentru Implementarea
Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (A.I.P.P.I.M.M), se lansează Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării
microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, denumit în continuare programul.
(2) Prin program se acordă facilităţi pentru
microîntreprinderile nou-înfiinţate, conduse de întreprinzători tineri, care
desfăşoară pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei
societăţi cu răspundere limitată.
Art. 2. - (1) In înţelesul
prezentei ordonanţe de urgenţă, întreprinzătorul tânăr, beneficiar al
programului, denumit în continuare întreprinzător debutant, este
persoana fizică majoră care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate juridică
deplină de exerciţiu, are vârsta de până la 35 de ani, împliniţi cel mai târziu
în ziua înregistrării cererii de înmatriculare a societăţii cu răspundere
limitată în registrul comerţului;
b) anterior datei înmatriculării societăţii în
registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar,
asociat sau membru al organelor de conducere ale unei întreprinderi constituite
în Spaţiul Economic European;
c) înfiinţează pentru prima dată o societate cu
răspundere limitată în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) completează o declaraţie pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii penale, că îndeplineşte condiţiile prevăzute la lit. b), pe
care o depune la registrul comerţului odată cu cererea de înmatriculare a
societăţii.
(2) Dacă la data înregistrării cererii de înmatriculare
a societăţii cu răspundere limitată în registrul comerţului condiţia
referitoare la vârstă este îndeplinită, aceasta se consideră îndeplinită pe
întreaga perioadă de acordare a facilităţilor.
Art. 3. - (1) Pentru încadrarea în program,
microîntreprinderea înfiinţată de întreprinzătorul debutant trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) este societate cu
răspundere limitată care funcţionează pe durată nedeterminată, în condiţiile
Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) se încadrează în categoria microîntreprinderilor
în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;
c) este înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca
asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzători debutanţi asociaţi. Condiţiile
pentru întreprinzătorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre
asociaţi, astfel cum se prevede la art. 2;
d) este administrată de asociatul unic, de unul sau mai
mulţi administratori dintre asociaţi;
e) are în obiectul de activitate cel mult 5 grupe de
activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în
vigoare (CAEN Rev. 2). In cele 5 grupe de activitate nu pot fi incluse ca
obiecte de activitate ale societăţii următoarele: intermedieri financiare şi
asigurări, tranzacţii imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri,
producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool,
substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate
stupefiante şi psihotrope, precum şi activităţile excluse de normele europene
pentru care nu se poate acorda ajutor de stat.
(2) Calitatea de microîntreprindere aparţinând
întreprinzătorului debutant se obţine la data înmatriculării în registrul
comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.
(3) Prin derogare de la art. 36 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, denumirea unei microîntreprinderi aparţinând întreprinzătorului
debutant se compune dintr-o denumire proprie însoţită de sintagma scrisă în întregime
„societate cu răspundere limitată - debutant" sau abrevierea „S.R.L. -
D.".
Art. 4. - In afara obligaţiilor stabilite prin actele
normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic,
microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant are şi următoarele
obligaţii specifice:
a) să notifice în scris cu privire la înfiinţare
oficiul teritorial pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie (O.T.I.M.M.C.) al A.I.P.PI.M.M. în a
cărui rază de competenţă îşi are sediul social, în termen de cel mult 10 zile
lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidenţă;
b) să angajeze cu contract de
muncă pe durată nedeterminată şi să menţină în activitate cel puţin 2 salariaţi
de la momentul obţinerii facilităţilor prevăzute la art. 5 lit. a) şi/sau b)
şi/sau c) până la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând
întreprinzătorului debutant;
c) să reinvestească anual cel puţin 50% din profitul
realizat în anul fiscal precedent;
d) să depună la A.I.P.PI.M.M. situaţiile financiare semestriale
şi anuale, cu dovada înregistrării acestora la autorităţile competente, precum
şi un raport semestrial de progres.
Art. 5. - Microîntreprinderea
aparţinând întreprinzătorului debutant beneficiază de următoarele facilităţi:
a) acordarea de către A.I.P.P.I.M.M. a unei alocaţii
financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000
euro sau echivalentul în lei, din valoarea proiectului aferent planului de
afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare. Alocaţiile financiare
nerambursabile se acordă în limita sumelor aprobate cu această destinaţie în
bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
b) garanţii acordate de Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. - I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele
contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri
acceptate de A.I.P.P.I.M.M., cu respectarea condiţiilor prevăzute în normele şi
procedurile interne ale instituţiilor de credit şi ale F.N.G.C.I.M.M., până la
cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro
sau echivalentul în lei;
c) scutirea de la plata
contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, potrivit legii,
pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariaţi, angajaţi pe
perioadă nedeterminată. Aceasta perioadă constituie stagiu de cotizare în
sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea şi calculul drepturilor
prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu
modificările şi completările ulterioare, se utilizează câştigul salarial mediu
brut lunar, pentru care asiguratul plăteşte contribuţia individuală de
asigurări sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordă pentru veniturile
salariale lunare care depăşesc cuantumul câştigului salarial mediu brut pe
economie din anul anterior;
d) scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la oficiile registrului
comerţului pentru înregistrarea microîntreprinderii;
e) consiliere, instruire şi sprijin din partea
O.T.I.M.M.C. al A.I.P.P.I.M.M. în a cărui rază de competenţă îşi are sediul
social.
Art. 6. - (1) Calitatea de
microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se pierde, prin
efectul legii:
a) la data de 31 decembrie a anului în care se
împlinesc 3 ani de la data înregistrării;
b) la data la care oricare dintre autorităţile
competente constată că societatea nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile
prevăzute la art. 3 alin. (1);
c) la data la care activitatea microîntreprinderii
aparţinând întreprinzătorului debutant a încetat voluntar sau când a fost
declanşată procedura de insolvenţă;
d) la împlinirea a 45 de zile lucrătoare de la data
scadenţei unei obligaţii fiscale neîndeplinite;
e) la data depunerii situaţiei financiare semestriale
sau anuale, dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro. La
atingerea acestui prag, microîntreprinderea are obligaţia de a notifica în
scris, cel mai târziu până la sfârşitul lunii următoare, oficiul registrului
comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.
(2) In termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la
pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului
debutant, societatea comercială respectivă are obligaţia să procedeze la
schimbarea denumirii potrivit prevederilor art. 36 din Legea nr. 26/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - (1) In situaţia cesionării părţilor sociale
de către întreprinzătorul debutant, acordarea facilităţilor continuă dacă
cesionarul îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 şi depune declaraţia pe
propria răspundere la A.I.P.P.I.M.M. în termen de 15 zile lucrătoare de la data
înregistrării cesionării. In caz contrar, facilităţile se consideră necuvenite
şi se recuperează conform procedurilor stabilite.
(2) In situaţia în care microîntreprinderea
aparţinând întreprinzătorului debutant este supusă reorganizării prin fuziune
sau divizare, acordarea facilităţilor continuă în aceleaşi condiţii, dacă
asociatul unic sau fiecare asociat al noii microîntreprinderi îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 2 şi persoana juridică rezultată îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 3, iar declaraţiile necesare se depun la
A.I.P.P.I.M.M., în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data
înmatriculării în registrul comerţului a noii persoane juridice. In caz
contrar, facilităţile se consideră necuvenite şi se recuperează.
(3) Facilităţile se recuperează şi în cazul în care
cifra de afaceri însumată a persoanelor juridice rezultate în urma
reorganizării depăşeşte echivalentul în lei a 500.000 euro la data
înregistrării fuziunii sau divizării.
Art. 8. - (1) Prin legea bugetului de stat se vor aloca
în fiecare an la dispoziţia Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, pentru A.I.P.P.I.M.M., fondurile pentru
alocaţia financiară nerambursabilă prevăzută la art. 5 lit. a).
(2) Măsurile de natura ajutorului de stat prevăzute
prin prezenta ordonanţă de urgenţă fac parte dintr-o schemă transparentă de minimis, care se va derula cu
respectarea criteriilor stabilite de normele comunitare şi de legislaţia
naţională în domeniu.
Art. 9. - (1) Facilităţile acordate prin program se
consideră acordate necuvenit şi se recuperează potrivit legii în următoarele
situaţii:
a) când calitatea de microîntreprindere aparţinând
întreprinzătorului debutant a fost pierdută în condiţiile art. 6 lit. b) şi c);
b) când microîntreprinderea aparţinând
întreprinzătorului debutant nu a îndeplinit una dintre obligaţiile prevăzute la
art. 4 lit. b) şi c);
c) când întreprinzătorul debutant sau oricare dintre
asociaţii acestuia a săvârşit, în scopul de a beneficia de facilităţile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, fapte penale pentru care a fost
condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă;
d) când a fost executată garanţia acordată potrivit
art. 5 lit. b).
(2) Sumele care rezultă din recuperarea facilităţilor
acordate prin program, cu
excepţia sumelor rezultate din executarea garanţiilor acordate de
F.N.G.C.I.M.M., au regimul juridic de creanţe fiscale. Pentru recuperarea
acestora se aplică, în mod corespunzător, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. Calculul sumelor datorate, cu excepţia cazului
prevăzut la alin. (1) lit. d), se efectuează de către A.I.P.P.I.M.M. în termen
de 30 de zile de la data pierderii calităţii de microîntreprindere aparţinând
întreprinzătorului debutant.
Art. 10. - (1) Inscrisurile întocmite de A.I.P.P.I.M.M.
prin care se individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda naţională constituie titluri de creanţă
şi cuprind elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare. Creanţele individualizate în aceste titluri au regimul creanţelor
fiscale.
(2) In termen de 15 zile de la data întocmirii, titlul
de creanţă se comunică debitorului, care are obligaţia de a efectua plata
sumelor datorate în termen de 30 de zile de la data comunicării titlului de
creanţă, în contul indicat în cuprinsul acestuia.
(3) Titlurile de creanţă împreună cu dovada
comunicării acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea înscrierii debitului în evidenţe
după expirarea termenului de contestare pentru titlurile de creanţă
necontestate sau după rămânerea definitivă a acestora în sistemul căilor
administrative de atac ori după pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti
definitive şi irevocabile.
(4) Titlurile de creanţă se pot contesta la organul
emitent, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Titlul de creanţă
constituie titlu executoriu la împlinirea termenului de 30 de zile de la data
scadenţei.
Art. 11. - Pentru neplata la scadenţă a sumei înscrise
în titlul executoriu, beneficiarii prevăzuţi la art. 5 datorează obligaţii
fiscale accesorii conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu ziua
următoare datei şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Art. 12. - Cuantumul obligaţiilor fiscale accesorii se
calculează de către A.I.P.P.I.M.M. de la data scadenţei şi până la data
comunicării către organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, potrivit art. 10 alin. (3), iar organele fiscale ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală vor calcula obligaţii fiscale accesorii de la
data primirii titlurilor executorii şi până la data stingerii sumelor prevăzute
de acestea.
Art. 13. - Stingerea creanţelor principale şi accesorii
individualizate în titlurile de creanţă prevăzute la art. 10 alin. (2) şi art.
11 se efectuează potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, de către organele fiscale competente
subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 14. - (1) In cazul debitorilor pentru care se deschide procedura insolvenţei, înscrierea la masa
credală pentru creanţele prevăzute la art. 10 alin. (2) şi art. 11 netransmise
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în condiţiile art. 10 alin. (3) se
efectuează de A.I.P.P.I.M.M.
(2) Prin excepţie de la
dispoziţiile alin. (1), în cazul debitorilor pentru care se deschide procedura
insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute la art. 10
alin. (2) şi art. 11 transmise Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în
condiţiile art. 10 alin. (3) se efectuează de către Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate.
Art. 15. - Sumele încasate potrivit art. 14 constituie
venituri ale bugetului de stat şi se încasează într-un cont de venituri
bugetare distinct.
Art. 16. - (1) In măsura în care prevederile prezenţei
ordonanţe de urgenţă nu dispun altfel, se aplică în mod corespunzător
dispoziţiile Legii nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 116/2009
pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul
comerţului, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 84/2010, cu modificările ulterioare, ale Legii nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele ale Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) A.I.P.P.I.M.M. are
obligaţia de a monitoriza şi a controla aplicarea prezentei ordonanţe de
urgenţă, precum şi de a prezenta
Guvernului un raport anual cu privire la desfăşurarea şi efectele programului,
până cel mai târziu la data de 31 martie. Art. 17. -In termen de maximum 15
zile de la data intrării în vigoare, Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri va elabora şi supune aprobării Guvernului normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu