ORDONANTA
URGENTA Nr. 94 din 26 septembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari
publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 676 din 4 octombrie 2007
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru perfecţionarea şi dezvoltarea sistemului achiziţiilor publice şi
luând în considerare faptul că neadoptarea unor astfel de măsuri ar putea avea
ca efect o diminuare a gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate,
inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea mai gravă în acest caz
reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii
majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local,
având în vedere faptul că, în cazul în care produsele
şi/sau serviciile necesare autorităţilor contractante pentru activitatea
curentă nu sunt achiziţionate în timp util, pe baza unor proceduri care să
asigure nu numai respectarea principiilor consacrate în materia achiziţiilor
publice, dar şi o flexibilitate rezonabilă în aplicare, este evident riscul
apariţiei unor disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte activitatea acestor
autorităţi, cu implicaţii asupra calităţii serviciilor publice pe care acestea
sunt obligate să le asigure.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 3,
după litera u) se introduce o nouă literă, litera u1), cu următorul cuprins:
,,u1) sistem de
achiziţie dinamic - proces
în întregime electronic, limitat în timp şi deschis pe întreaga sa durată
oricărui operator economic care îndeplineşte criteriile de calificare şi
selecţie şi care a prezentat o ofertă orientativă conformă cu cerinţele
caietului de sarcini."
2. La articolul 8,
litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) oricare subiect de drept, altul decât cele
prevăzute la lit. a) - d), care desfăşoară una sau mai multe dintre
activităţile prevăzute la cap. VIII secţiunea 1, în baza unui drept special sau
exclusiv, astfel cum este acesta definit la art. 3 lit. k), acordat de o
autoritate competentă, atunci când acesta atribuie contracte de achiziţie
publică sau încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor
activităţi."
3. La articolul 9, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) atribuirea contractului de lucrări de către un
operator economic care nu are calitatea de autoritate contractantă, în cazul în
care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
- respectivul contract este
subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o
autoritate contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 2.500.000 euro;".
4. La articolul 9,
după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) atribuirea
contractului de servicii de către un operator economic care nu are calitatea de
autoritate contractantă, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ
următoarele condiţii:
- respectivul contract este
subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o
autoritate contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 125.000 euro;".
5. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) In cazurile prevăzute la art. 9 lit. c)
şi c1), autoritatea
contractantă are obligaţia de a impune prin contractul de finanţare aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă pentru atribuirea contractelor de
achiziţie publică respective.
(2) In cazul atribuirii de către un operator economic
care nu are calitatea de autoritate contractantă a unui contract de furnizare
care este subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către
o autoritatea contractantă, aceasta din urmă are obligaţia, pentru atribuirea
contractului respectiv, de a impune prin contractul de finanţare:
a) fie aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă;
b) fie aplicarea unei proceduri specifice stabilite prin
norme interne de către respectiva autoritate
contractantă, cu condiţia asigurării transmiterii unei invitaţii de participare
către cel putin 3 operatori economici la procedura respectivă.
(3) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile şi în cazul
atribuirii contractelor de servicii şi lucrări, subvenţionate în mod direct în
proporţie de mai mult de 50% de către o autoritate contractantă, dar a căror
valoare estimată este mai mică sau egală cu pragurile valorice prevăzute la
art. 9 lit. c) şi c1)."
6. La articolul 12, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) contractul este inclus în categoria informaţiilor
secrete de stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind protecţia
informaţiilor clasificate;".
7. La articolul 14 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) aplicării unei proceduri specifice unor organisme
şi instituţii internaţionale."
8. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Autoritatea contractantă are dreptul de a
achiziţiona direct produse, servicii sau lucrări, în
măsura în care valoarea achiziţiei, estimată conform prevederilor secţiunii a
2-a a prezentului capitol, nu depăşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro
pentru fiecare achiziţie de produse, servicii sau lucrări. Achiziţia se
realizează pe bază de document justificativ care, în acest caz, se consideră a
fi contract de achiziţie publică, iar obligaţia respectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se
limitează numai la prevederile art. 204 alin. (2)."
9. La articolul 27
alineatul (5), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) valoarea estimată, fără TVA, a lotului respectiv
este mai mică sau egală cu echivalentul în lei a 75.000 euro;".
10. La articolul 28
alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) valoarea estimată, fără TVA, a lotului respectiv
este mai mică sau egală cu echivalentul în lei a 75.000 euro;".
11. La articolul 29
alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) valoarea estimată, fără TVA, a obiectului/lotului
respectiv este mai mică sau egală cu echivalentul în lei a 500.000 euro;".
12. La articolul 46,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Candidatul/ofertantul nu are dreptul,
dacă în documentaţia de atribuire nu se prevede altfel, ca în cadrul aceleiaşi
proceduri:
a) să depună două sau mai multe
candidaturi/oferte individuale şi/sau comune, sub sancţiunea excluderii din
competiţie a tuturor candidaturilor/ofertelor în cauză;
b) să depună ofertă individuală/comună şi să fie
nominalizat ca subcontractant în cadrul unei alte oferte, sub sancţiunea
excluderii ofertei individuale sau, după caz, a celei în care este ofertant
asociat."
13. La articolul 49,
alineatele (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) In cazul în care, din motive de natură tehnică,
operatorul SEAP nu are posibilitatea transmiterii unui anumit anunţ spre
publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, autorităţii contractante îi
revine responsabilitatea transmiterii spre publicare a anunţului respectiv prin
mijloace proprii. Operatorul SEAP are obligaţia de a înştiinţa autoritatea
contractantă cu privire la apariţia unei astfel de situaţii, în cel mult o zi
lucrătoare de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (3) lit. a).
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(7) Regia Autonomă „Monitorul Oficial" publică
anunţurile transmise spre publicare în cel mult 8 zile de ia data înregistrării
acestora. In cazul anunţului de participare prevăzut la art. 114, Regia
Autonomă „Monitorul Oficial" publică anunţul respectiv în cel mult 3 zile
de la data înregistrării."
14. La articolul 56
alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) a finalizat procedura de atribuire - licitaţie
deschisă, licitaţie restrânsă, dialog competitiv, negociere cu/fără publicarea
prealabilă a unui anunţ de participare, cerere de oferte - prin atribuirea
contractului de achiziţie publică sau încheierea
acordului-cadru;".
15. La articolul 79,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 78 alin.
(2), în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util, răspunsul
autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie transmis nu mai
târziu de 6 zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea
ofertelor."
16. Articolul 80 se
modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 80.
- Autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi locul
indicate în anunţul de participare, în măsura în care nu a devenit necesară
decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor de la art.
72 sau ca urmare a depunerii unei contestaţii."
17. La articolul 85, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In etapa prevăzută la art. 81 alin. (1) lit. a),
autoritatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care vor
fi selectaţi pentru a depune oferte, cu condiţia să existe un număr suficient de candidaţi disponibili.
Atunci când selectează candidaţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a
aplica criterii obiective şi nediscriminatorii, utilizând în acest scop numai
criteriile de selecţie prevăzute în anunţul de participare."
18. La articolul 88
alineatul (1), literele b) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) data şi ora limită stabilite pentru depunerea
ofertelor;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
e) adresa, data şi ora deschiderii ofertelor;".
19. La articolul 92,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 92. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
91 alin. (2), în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util,
răspunsul autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie transmis
nu mai târziu de 6 zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea
ofertelor."
20. Articolul 93 se
modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 93.
- Autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la adresa, data şi ora
indicate în invitaţia de participare, în măsura în care nu a devenit necesară
decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor de la art.
72 sau ca urmare a depunerii unei contestaţii."
21. La articolul
101, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Atunci când preselectează candidaţii,
autoritatea contractantă are obligaţia de a aplica criterii obiective şi
nediscriminatorii, utilizând în acest scop numai criteriile de preselecţie
prevăzute în anunţul de participare."
22. La articolul 104
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) adresa la care va avea loc dialogul, precum şi
data şi ora lansării acestuia;".
23. La articolul
108, literele b) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) data şi ora limită stabilite pentru depunerea
ofertelor;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
e) adresa, data şi ora deschiderii ofertelor;".
24. La articolul 110
alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) atunci când, în urma aplicării licitaţiei deschise,
licitaţiei restrânse, dialogului competitiv sau a cererii de oferte, nu a fost
depusă nicio ofertă sau au fost depuse numai oferte inacceptabile ori
neconforme. Aplicarea procedurii de negociere în acest caz este posibilă numai
după anularea procedurii iniţiale de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă,
dialog competitiv sau cerere de oferte şi numai dacă cerinţele iniţiale
prevăzute în documentaţia de atribuire nu sunt modificate substanţial;".
25. La articolul
116, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Atunci când preselectează
candidaţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a aplica criterii
obiective şi nediscriminatorii, utilizând în acest scop numai criteriile de
preselecţie prevăzute în anunţul de participare."
26. La articolul 119, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) adresa la care vor avea loc negocierile, precum şi
data şi ora lansării acestora;".
27. La articolul 122,
literele c) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) ca o măsură strict necesară, atunci când
perioadele de aplicare a licitaţiei deschise, a licitaţiei restrânse, a
negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau a cererii
de oferte nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de
evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni
sau inacţiuni a autorităţii contractante. Autoritatea contractantă nu are
dreptul de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea
necesară, pentru a face faţă
situaţiei de urgenţă care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără
publicarea prealabilă a unui anunţ de participare;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) pentru achiziţionarea de materii prime cotate la
bursele de mărfuri, achiziţia acestora realizându-se ca urmare a tranzacţiilor
de pe piaţa la disponibil;"
28. La articolul
122, a treia liniuţă a literei i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„- valoarea cumulată a contractelor care vor fi
atribuite sau a actelor adiţionale care vor fi încheiate pentru lucrări şi/sau
servicii suplimentare ori adiţionale nu depăşeşte 50% din valoarea contractului
initial;".
29. Articolul 124 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 124. -Autoritatea
contractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte numai în
cazul în care valoarea estimată, fără TVA, a contractului de achiziţie publică
este mai mică decât sau egală cu echivalentul în lei al următoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 75.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 75.000 euro;
c) pentru contractul de lucrări: 500.000 euro."
30. La articolul 125
alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) data şi ora limită stabilite pentru primirea ofertelor;".
31. La articolul 125
alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
,,b1) data şi ora
deschiderii ofertelor;".
32. Articolul 129 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 129. - Autoritatea
contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la adresa, data şi ora
indicate în invitaţia de participare, în măsura în care nu a devenit necesară
decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor de la art.
72 sau ca urmare a depunerii unei contestaţii."
33. Articolul 148 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 148. -In cazul în care autoritatea contractantă
încheie acordul-cadru cu mai mulţi operatori economici, numărul acestora nu
poate fi mai mic de 3, în măsura în care există un număr suficient de operatori
economici care au îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie şi care au
prezentat oferte admisibile."
34. La articolul
158, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Autoritatea contractantă
are obligaţia de a stabili o dată limită de depunere a ofertelor orientative
care, raportată la data publicării anunţului de participare simplificat
prevăzut la alin. (1), nu trebuie să fie mai devreme de:
a)15 zile, în cazul în care valoarea estimată conform prevederilor art. 32 este mai mare decât
echivalentul în lei a 125.000 de euro;
b) 5 zile, în cazul în care
valoarea estimată conform prevederilor art. 32 este egală cu sau mai mică decât
echivalentul în lei a 125.000 de euro."
35 La articolul 165,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a invita
toţi ofertanţii care au depus oferte admisibile să prezinte preţuri noi şi/sau,
după caz, valori noi ale elementelor ofertei. Invitaţia se transmite pe cale
electronică, simultan, tuturor ofertanţilor respectivi."
36. La articolul
172, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 172. - (1) Operatorul economic are obligaţia de a
depune oferta la adresa şi până la data şi ora limită pentru depunere stabilite
în anunţul sau în invitaţia de participare."
37. La articolul
181, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
„c1)în ultimii 2 ani
nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în mod defectuos obligaţiile contractuale,
din motive imputabile ofertantului în cauză, fapt care a produs sau este de
natură să producă grave prejudicii beneficiarilor acestuia;".
38. La articolul
199, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In sensul prevederilor
alin. (1) autoritatea contractantă are obligaţia de a preciza, în mod clar şi
detaliat, în documentaţia de atribuire factorii de evaluare a ofertei cu
ponderile relative ale acestora sau algoritmul de calcul, precum şi metodologia
concretă de punctare a avantajelor care vor rezulta din propunerile tehnice şi
financiare prezentate de ofertanţi. Factorii de evaluare cu ponderile relative
ale acestora, algoritmul de calcul, precum şi metodologia de punctare a
avantajelor trebuie să aibă legătura concretă cu specificul contractului şi,
după ce au fost stabiliţi, nu se pot schimba pe toată durata de aplicare a
procedurii de atribuire."
39. La articolul
204, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) In cazul în
care autoritatea contractantă nu poate încheia contractul cu ofertantul a cărui
ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, datorită faptului că ofertantul
în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră, atunci aceasta are dreptul:
a) fie să declare câştigătoare
oferta clasată pe locul doi;
b) fie să anuleze aplicarea
procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică.
40. Articolul 205 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 205. - (1) Autoritatea contractantă are dreptul
de a încheia contractul de achiziţie publică/acordul-cadru numai după
împlinirea termenelor de:
a) 10 zile de la data
transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii, conform
prevederilor art. 206 şi 207, în cazul în care valoarea estimată conform
prevederilor cap. II secţiunea a 2-a a contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru este mai mare decât pragurile valorice prevăzute la
art. 55 alin. (2);
b) 5 zile de la data
transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii, conform
prevederilor art. 206 şi 207, în cazul în care valoarea estimată conform
prevederilor cap. II secţiunea a 2-a a contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru este mai mică sau egală cu pragurile valorice prevăzute
la art. 55 alin. (2).
(2) Contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru încheiat înainte de împlinirea termenelor prevăzute la
alin. (1) este lovit de nulitate absolută.
(3) Autoritatea contractantă nu are obligaţia de a
respecta termenele prevăzute la alin. (1) în următoarele cazuri:
a) atunci când prezenta
ordonanţă de urgenţă nu prevede obligativitatea publicării unui anunţ sau a
unei invitaţii de participare în SEAP;
b) atunci când contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru urmează să fie încheiat cu un operator economic care a
fost singurul ofertant la respectiva procedură de atribuire;
c) atunci când este atribuit un contract subsecvent unui
acord-cadru.
(4) Prevederile prezentului
articol se aplică în mod corespunzător şi în cazul utilizării sistemelor de
achiziţie dinamice, precum şi în cazul atribuirii contractelor prevăzute la
cap. VII."
41. La articolul 206,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul în care autoritatea contractantă nu
transmite comunicarea privind rezultatul aplicării procedurii şi prin fax sau prin
mijloace electronice, atunci termenele prevăzute la art. 205 alin. (1) se
majorează cu 5 zile."
42. La articolul 207
alineatul (2), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) pentru fiecare ofertă respinsă, motivele concrete
care au stat la baza deciziei de respingere, detaliindu-se argumentele în
temeiul cărora oferta a fost considerată inacceptabilă şi/sau neconformă,
îndeosebi elementele ofertei care nu au corespuns cerinţelor de funcţionare şi
performanţă prevăzute în caietul de sarcini;
c) fiecărui ofertant care a prezentat o ofertă
acceptabilă şi conformă, prin urmare admisibilă, dar care nu a fost declarată
câştigătoare, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei/ofertelor
câştigătoare în raport cu oferta sa, numele ofertantului căruia urmează să i se
atribuie contractul de achiziţie publică sau, după caz, ale ofertanţilor cu
care urmează să se încheie un acord-cadru."
43. La articolul 207
alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul
cuprins:
,,d) fiecărui operator economic dintre cei prevăzuţi la
lit. a)-c), data limită până la care au dreptul de a depune contestaţie,
avându-se în vedere prevederile art. 272."
44. La articolul 209 alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau
neconforme;
c) nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse
oferte care, deşi pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită
modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/sau financiare;".
45. Articolul 212 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 212. - Dosarul achiziţiei publice, precum şi
ofertele însoţite de documentele de calificare şi selecţie se păstrează de
către autoritatea contractantă atât timp cât contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru produce efecte juridice, dar nu mai putin de 5 ani de la
data finalizării contractului respectiv. In cazul anulării procedurii de
atribuire, dosarul se păstrează cel puţin 5 ani de la data anulării respectivei
proceduri."
46. La articolul 213,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 213. - (1) Dosarul achiziţiei publice trebuie să
cuprindă documentele întocmite/primite de autoritatea contractantă în cadrul
procedurii de atribuire, cum ar fi, dar fără a se limita la următoarele:
a) nota privind determinarea valorii estimate;
b) anunţul de intenţie şi
dovada transmiterii acestuia spre publicare, dacă este cazul;
c) anunţul de participare şi dovada transmiterii
acestuia spre publicare şi/sau, după caz, invitaţia de participare;
d) documentaţia de atribuire;
e) nota justificativă privind alegerea procedurii de
atribuire, în cazul în care procedura aplicată a fost alta decât licitaţia
deschisă sau licitaţia restrânsă;
f) nota justificativă privind accelerarea procedurii de
atribuire, dacă este cazul;
g) procesul-verbal al şedinţei de deschidere a
ofertelor;
h) formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de
atribuire;
i) solicitările de clarificări, precum şi clarificările
transmise/primite de autoritatea contractantă;
j) raportul procedurii de atribuire;
k) dovada comunicărilor privind rezultatul procedurii;
l) contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru, semnate;
m) anunţul de atribuire şi dovada transmiterii acestuia spre publicare;
n) contestaţiile formulate în cadrul procedurii de
atribuire, dacă este cazul;
o) avizul consultativ emis în conformitate cu
prevederile legale, referitor la funcţia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este
cazul;
p) documentul constatator care conţine informaţii
referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de către
contractant."
47. La articolul 228
alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) care, la fel ca şi concesionarul, face obiectul
influenţei dominante a unei alte persoane. Pentru noţiunea de influenţă
dominantă, prevederile art. 3 lit. m) se aplică în mod corespunzător."
48. Articolul 241 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 241. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă se
consideră activităţi relevante şi acele activităţi care presupun
exploatarea unui areal geografic în scopul:
a) prospectării sau extracţiei de petrol brut, gaze
naturale, cărbuni sau alţi combustibili solizi;
b) punerii la dispoziţia transportatorilor care
operează pe căi aeriene, maritime sau fluviale a aeroporturilor, a porturilor
maritime/fluviale sau a altor terminale de reţea de transport."
49. Articolul 245 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 245. - Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică
pentru contractul care are ca obiect cumpărarea de energie, de produse
energetice ale industriei extractive sau de alţi combustibili destinaţi
producţiei de energie, dacă acesta este atribuit de o autoritate contractantă
care efectuează activităţi de natura celor prevăzute la art. 235 şi art. 241
lit. a)."
50. La articolul 246,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile:
a) în cazul unui contract de furnizare, numai dacă cel
puţin 80% din cifra medie de afaceri în domeniul furnizării de produse, din
ultimii 3 ani, a întreprinderii afiliate provine din furnizarea de astfel de
produse pentru întreprinderile cu care este afiliată;
b) în cazul unui contract de servicii, numai dacă cel
puţin 80% din cifra medie de afaceri în domeniul serviciilor, din ultimii 3
ani, a întreprinderii afiliate provine din prestarea de astfel de servicii
pentru întreprinderile cu care este afiliată;
c) în cazul unui contract de lucrări, numai dacă cel
puţin 80% din cifra medie de afaceri în domeniul lucrărilor, din ultimii 3 ani,
a întreprinderii afiliate provine din execuţia de astfel de lucrări pentru
întreprinderile cu care este afiliată."
51. La articolul 246
alineatul (3), teza a 2-a de la litera c) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Pentru noţiunea de influenţă dominantă, prevederile
art. 3 lit. m) se aplică în mod corespunzător."
52. La articolul
246, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5),
cu următorul cuprins:
„(4) In cazul în care, în funcţie de data la care o
întreprindere afiliată a fost înfiinţată sau şi-a început activitatea, cifra de
afaceri nu este disponibilă pentru ultimii 3 ani, este suficient ca
întreprinderea să arate că cifra de afaceri prevăzută la alin. (2) lit. a), b)
sau c) este credibilă, acest lucru demonstrându-se pe baza unui plan de
afaceri.
(5) In cazul în care mai mult
de o întreprindere afiliată la autoritatea contractantă furnizează servicii,
produse sau lucrări similare, procentajele prevăzute la alin. (2) se calculează
luând în considerare cifra totală de afaceri care rezultă din furnizarea de
produse, prestarea de servicii sau, după caz, execuţia de lucrări, de către respectivele
întreprinderi afiliate."
53. La articolul
250, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3) In vederea atribuirii contractelor sectoriale, autoritatea contractantă poate utiliza şi modalităţile speciale
de atribuire prevăzute la cap. IV, cu respectarea prevederilor prezentei secţiuni."
54. La articolul
252, literele a), c) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) atunci când, în urma
aplicării licitaţiei deschise, licitaţiei restrânse sau negocierii cu
publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau a cererii de oferte, nu a
fost prezentată nicio ofertă sau au fost prezentate numai oferte
necorespunzătoare datorită faptului că acestea sunt complet irelevante în
raport cu obiectul contractului. Aplicarea procedurii de negociere în acest caz
este posibilă numai după anularea procedurii iniţiale şi numai dacă cerinţele
iniţiale prevăzute în documentaţia de atribuire nu sunt modificate substanţial;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
c) ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele
de aplicare a licitaţiei deschise, a licitaţiei restrânse, a negocierii cu
publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau a cererii de oferte nu
pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente
imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau
inacţiuni a autorităţii contractante. Autoritatea contractantă nu are dreptul
de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară,
pentru a face faţă situaţiei de urgenţă care a determinat aplicarea procedurii
de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) pentru achiziţionarea de materii prime cotate la
bursele de mărfuri, achiziţia acestora realizându-se ca urmare a tranzacţiilor
de pe piaţa la disponibil."
55. Articolul 256 va
avea următorul cuprins:
„Art. 256. - In vederea soluţionării contestaţiilor pe
cale administrativ-jurisdicţională, partea care se consideră vătămată are
dreptul să se adreseze Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu
respectarea prevederile art. 270-272."
56. După articolul
256, se introduce un nou articol, articolul 2561, cu următorul cuprins:
„Art. 2561. - (1) In
cazul exercitării abuzive a dreptului de a depune contestaţii pe cale
administrativ-jurisdicţională, Consiliul Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor poate sancţiona contestatorul, la cererea autorităţii
contractante şi după emiterea deciziei privind soluţionarea contestaţiei, cu o
amendă de la 10.000 lei la 35.000 lei, prevederile art. 280 alin. (4)
aplicându-se în mod corespunzător.
(2) Exercitarea abuzivă a dreptului de a depune
contestaţii în cadrul procedurii de atribuire îndreptăţeşte autoritatea
contractantă şi la măsuri reparatorii care, la solicitarea autorităţii
contractante, pot fi acordate acesteia de către instanţele de judecată."
57. La articolul 257,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul funcţionează în baza unui regulament de
organizare şi funcţionare care se aprobă în conformitate cu art. 291."
58. Alineatul (5) al
articolului 257 se abrogă.
59. La articolul 258, alineatele (1)-(3) se modifică
şi vor avea următorul cuprins.
„Art. 258. - (1) Consiliul este condus de un preşedinte
ales dintre membrii săi.
(2) In aplicarea prevederilor
alin. (1), membrii Consiliului aleg preşedintele prin vot secret, cu majoritate
absolută.
(3) Preşedintele este ales pe o
perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată a
mandatului."
60. La articolul 262, alineatele (1) si (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 262. - (1) Membrii Consiliului sunt funcţionari
publici cu statut special, denumiţi consilieri de soluţionare a contestaţiilor
în domeniul achiziţiilor publice. Aceştia sunt asimilaţi din punctul de vedere
al salarizării funcţiei publice de secretar general adjunct din aparatul de
lucru al Guvernului.
(2) Membrii Consiliului beneficiază de salarii de bază
majorate cu 75% faţă de cele prevăzute de lege."
61. La articolul 262,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Preşedintele
Consiliului beneficiază şi de sporul de conducere aferent funcţiei de director
general."
62. Articolul 263 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 263. - (1) Membrii
Consiliului au ca sarcină principală ducerea la îndeplinire a atribuţiilor date
în competenţa Consiliului prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Evaluarea activităţii
Consiliului şi a performanţelor individuale profesionale ale membrilor acestuia
se efectuează în primul trimestru al fiecărui an şi are în vedere perioada
cuprinsă între data de 1 ianuarie şi 31 decembrie a anului precedent, de către
un colegiu.
(3) Colegiul prevăzut la alin. (2) este alcătuit din 5
membri după cum urmează:
a) preşedintele Consiliului
Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor;
b) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;
c) un reprezentant al Ministerului Justiţiei;
d) doi reprezentanţi ai Parlamentului României,
respectiv un senator şi un deputat, desemnaţi de către cele două camere ale
Parlamentului.
(4) In sensul prevederilor alin. (2) Colegiul
întocmeşte un raport de evaluare care se înaintează primului-ministru. Pe baza
propunerilor din raportul de evaluare, primul-ministru poate să dispună, prin
decizie, eliberarea din funcţie a acelor consilieri de soluţionare a
contestaţiilor care au obţinut calificative nesatisfăcătoare.
(5) Procedura de evaluare a
activităţii Consiliului şi a performanţelor individuale profesionale ale
membrilor acestuia se stabileşte prin regulament al colegiului, care se aprobă
prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(6) Prin excepţie de la
termenul prevăzut la alin. (2), în cazul apariţiei unor situaţii deosebite,
procedura de evaluare poate fi efectuată ori de câte ori este necesar şi
înainte de acest termen."
63. La articolul
266, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 266.- (1) Consiliul este competent să soluţioneze
contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, înainte de
încheierea contractului, prin complete specializate, constituite conform
regulamentului de organizare, potrivit art. 291."
64. La articolul 270
alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) obiectul contestaţiei, formulat în conformitate cu
prevederile art. 255 alin. (5);".
65. La articolul 271,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Odată cu transmiterea contestaţiei către Consiliu
sau cel târziu în următoarea zi lucrătoare datei transmiterii, contestatorul va
înainta autorităţii contractante, sub sancţiunea nulităţii contestaţiei, o
copie a acesteia şi a înscrisurilor prevăzute la alin. (1), dacă acestea sunt
disponibile.
(3) In termen de 5 zile de la primirea notificării
privind contestaţia, autoritatea contractantă are obligaţia să îi înştiinţeze
despre aceasta şi pe ceilalţi participanţi la procedura de atribuire.
Inştiinţarea trebuie să conţină inclusiv o copie a contestaţiei
respective."
66. La articolul
271, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) In cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la
alin. (2), dispoziţiile art. 277 alin. (1) nu sunt aplicabile."
67. La articolul 272,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care valoarea estimată conform
prevederilor cap. II secţiunea a 2-a a contractului/acordului-cadru care
urmează să fie atribuit/încheiat este mai mare decât pragurile valorice
prevăzute la art. 55 alin. (2), contestaţia poate fi depusă în cel mult 10 zile
de la data luării la cunoştinţă, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă,
de către contestatar, de un act al autorităţii contractante pe care acesta îl
consideră nelegal.
(3) In cazul în care valoarea estimată conform
prevederilor cap. II secţiunea a 2-a a contractului/acordului-cadru care
urmează să fie atribuit/încheiat este egală cu sau mai mică decât pragurile
valorice prevăzute la art. 55 alin. (2), contestaţia poate fi depusă în cel
mult 5 zile de la data luării la cunoştinţă, în condiţiile prezentei ordonanţe
de urgenţă, de către contestatar de un act al autorităţii contractante pe care
acesta îl consideră nelegal."
68. La articolul 272,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) In cazul în care documentaţia de atribuire este
publicată în SEÂPÎn condiţiile prevăzute la art. 75 alin. (5), art. 89 alin.
(4) şi art. 127 alin. (2), data luării la cunoştinţă se consideră a fi data
publicării documentaţiei de atribuire.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
contestaţia care se referă la prevederile documentaţiei de atribuire poate fi
depusă numai până la data stabilită pentru depunerea ofertelor."
69. La articolul 274,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 274. - (1) In termen de 5 zile de la primirea
copiei contestaţiei, autoritatea contractantă are obligaţia transmiterii la
Consiliu a punctului său de vedere asupra acesteia, însoţit de orice documente
considerate edificatoare, precum şi, sub sancţiunea amenzii prevăzute la art.
275 alin. (3), o copie a dosarului achiziţiei publice. Lipsa punctului de
vedere al autorităţii contractante nu împiedică soluţionarea contestaţiei, în
măsura în care s-a făcut dovada comunicării acesteia."
70. La articolul 275,
alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 275. - (1) In vederea soluţionării contestaţiei
Consiliul are dreptul de a solicita lămuriri părţilor, de a administra probe şi
de a solicita orice alte date/documente, în măsura în care acestea sunt
relevante în raport cu obiectul contestaţiei. De asemenea, Consiliul are
dreptul de a solicita orice date necesare pentru soluţionarea contestaţiei şi
de la alte persoane fizice sau juridice.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu trebuie să
conducă la depăşirea termenului de soluţionare a contestaţiei, astfel cum este
prevăzut la art. 276.
(3) Autoritatea contractantă
are obligaţia de a răspunde la orice solicitare a Consiliului şi de a-i
transmite acestuia orice alte documente care prezintă relevanţă pentru
soluţionarea contestaţiei, într-un termen care nu poate depăşi 5 zile de la
data primirii solicitării, sub sancţiunea unei amenzi în cuantum de 10.000 lei,
aplicată conducătorului autorităţii contractante."
71. La articolul 275,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) şi (32), cu următorul cuprins:
„(31) Consiliul are obligaţia de a pronunţa decizia privind amenda cel târziu în cea de-a
5-a zi de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3).
(32) Decizia
Consiliului privind amenda, neatacată în termen, constituie titlu executoriu şi
se execută de către organele competente, potrivit dispoziţiilor legale privind
executarea silită a creanţelor fiscale şi cu procedura prevăzută de aceste
dispoziţii."
72. Articolul 276 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 276. - (1) Consiliul are obligaţia de a soluţiona
contestaţia în termen de 30 de zile de la data primirii dosarului achiziţiei publice
de la autoritatea contractantă.
(2) Nerespectarea termenului de soluţionare a
contestaţiei prevăzut la alin. (1) poate atrage declanşarea procedurii de
evaluare în conformitate cu prevederile art. 263 alin.
(6)."
73. La articolul 277,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In cazuri temeinic motivate şi la solicitarea
uneia dintre părţi, Consiliul poate pronunţa o decizie prin care dispune ca
măsură provizorie încetarea perioadei de suspendare a procedurii de atribuire,
începând cu expirarea termenului prevăzut la alin. (4). Consiliul are obligaţia
de a se pronunţa asupra respectivei solicitări în termen de cel mult 5 zile de
la data primirii acesteia.
(4) Decizia Consiliului cu
privire la măsura provizorie se poate ataca în termen de 10 zile de la
comunicare, potrivit dispoziţiilor art. 283."
74. La articolul 277,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) In cazul în care
autoritatea contractantă îşi propune să achiziţioneze produse, servicii sau
lucrări defalcate pe loturi, prin atribuirea mai multor contracte de achiziţie
distincte, prevederile alin. (1) operează numai asupra loturilor la care se
referă contestaţia."
75. La articolul 278,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) In cazul în care Consiliul admite contestaţia şi
dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, va preciza şi
termenul în care aceasta trebuie adusă la îndeplinire, care nu poate fi mai
scurt decât termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei
Consiliului aşa cum este prevăzut la art. 280 alin. (5). Autoritatea Naţională
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are obligaţia de a
monitoriza îndeplinirea măsurii de remediere, scop în care Consiliul îi va
trimite acesteia, în copie, toate deciziile sale motivate."
76. La articolul 279,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Decizia Consiliului, adoptată potrivit alin. (1),
va fi motivată şi comunicată în scris părţilor, în termen de 5 zile de la
pronunţare. Decizia, fără motivarea acesteia, se publică pe pagina de internet
a Consiliului înlăuntrul aceluiaşi termen."
77. La articolul 279,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Decizia motivată se publică pe pagina de internet
a Consiliului, în cadrul buletinului oficial, fără referire la datele de
identificare a deciziei şi ale părţilor, precum şi la datele personale, în
termen de 10 de zile de la data la care aceasta rămâne definitivă şi
irevocabilă."
78. La articolul 281,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 281. - (1) Plângerea se înaintează Consiliului,
sub sancţiunea nulităţii acesteia, care va transmite dosarul instanţei competente
în cel mult 3 zile de la expirarea termenului pentru exercitarea căii de
atac."
79. La capitolul IX, secţiunea
a 7-a se abrogă.
80. La articolului 283, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 283. - (1) Instanţa competentă să soluţioneze
plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este curtea de
apel, secţia de contencios-administrativ şi fiscal pe raza căreia se află
sediul autorităţii contractante. Consiliul Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor nu are calitate de parte în proces."
81. La articolul 284,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 284. - (1) La cerere, instanţa poate dispune
suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a deciziei Consiliului, până la
soluţionarea plângerii formulate împotriva deciziei Consiliului."
82. La articolul 285,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care, în mod greşit, Consiliul a
soluţionat cauza pe excepţie, instanţa va desfiinţa decizia respectivă şi va
trimite cauza acestuia spre soluţionare pe fond cu luarea în considerare a
motivelor care au determinat desfiinţarea deciziei."
83. La articolul 287,
alineatul (4) se abrogă.
84. Articolul 291 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 291. - In termen de 60 de zile de la data
publicării prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul, prin hotărâre, aprobă
regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului, la propunerea
preşedintelui Consiliului şi cu avizul Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice."
85. La articolul
292, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Guvernul, la propunerea preşedintelui Consiliului
şi cu avizul Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice, ca urmare a unui număr crescut de cauze, poate aproba,
prin hotărâre, înfiinţarea de oficii teritoriale ale Consiliului în oraşele de
reşedinţă a curţilor de apel şi/sau suplimentarea numărului personalului Consiliului stabilit în conformitate cu art. 260 alin. (1)."
86. La articolului
293, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) încălcarea regulilor de publicitate prevăzute de
prezenta ordonanţă şi/sau neîndeplinirea de către autorităţile contractante a
obligaţiei de înregistrare în SEAP, aşa cum este prevăzut de legislaţia în
materia achiziţiilor publice;".
87. La articolul 293,
dupa litera j) se introduce o nouă literă, litera j1), cu următorul cuprins:
,,j1) schimbarea criteriului de atribuire precizat în documentaţia de atribuire pe parcursul aplicării
procedurii de atribuire;".
88. La articolul 293,
litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,m) refuzul de a transmite Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice informaţiile
referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică, pe care aceasta le
solicită în scopul îndeplinirii funcţiilor şi atribuţiilor sale, sau
netransmiterea acestora în termenul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă
sau, după caz, în termenul solicitat;".
89. La articolul 293,
după litera m) se introduc nouă noi litere, literele n), o), p), q), r), s),
t), u) şi v), cu următorul cuprins:
,,n) încălcarea obligaţiei prevăzute la art. 80, 93 şi
129;
o) anularea unei proceduri de
atribuire în alte cazuri decât cele prevăzute la art. 209;
p) încălcarea prevederilor art. 204 alin. (1);
q) încălcarea prevederilor art. 204 alin. (11);
r) încălcarea prevederilor art. 206-207;
s) neducerea la îndeplinire a deciziei Consiliului în termenul stabilit în condiţiile prezentei ordonanţe, după data
la care aceasta rămâne definitivă şi irevocabilă;
t) încălcarea prevederilor art. 211-213, referitoare la
întocmirea şi păstrarea dosarului achiziţiei publice;
u) neînfiinţarea compartimentului prevăzut la art. 3041;
v) orice altă încălcare a prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia, având
ca efect încălcarea dispoziţiilor de la art. 2."
90. Articolul 294 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 294. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 293
lit. f), m), n), u) şi v) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 35.000
lei.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. a), c),
k), q), s) şi t) se sancţionează cu amendă de la 35.000
lei la 70.000 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. b), d),
e), g), h), i), j), j1), I), o), p) şi r) se sancţionează cu
amendă de la 70.000 lei la 100.000 lei.
(4) Amenzile prevăzute ca
sancţiuni pentru săvârşirea contravenţiilor de la art. 293 pot fi aplicate atât
persoanelor juridice, cât şi persoanelor fizice.
(5) Contravenientul persoană
fizică şi/sau juridică are dreptul de a achita în termen de cel mult 48 de ore
de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia jumătate din minimul amenzilor prevăzute la art. 294 alin.
(1)-(3)."
91. La articolul
295, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Orice persoană are dreptul de a sesiza Autoritatea
Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice cu privire
la încălcarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice. In vederea
exercitării acestui drept persoanele respective vor transmite Autorităţii
Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice împreună
cu sesizarea şi datele/documentele relevante, în vederea susţinerii
acesteia."
92. După articolul
296 se introduce un nou articol, articolul 2961, cu următorul cuprins:
„Art. 2961. - (1)
Fără a aduce atingere prevederilor art. 294, Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea si Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita
în instanţă constatarea nulităţii absolute a contractelor/acordurilor-cadru în
următoarele cazuri:
a) contractele/acordurile-cadru respective au fost încheiate fără publicarea anunţurilor de participare, dacă această
faptă a avut loc în alte circumstanţe decât cele permise de prezenta ordonanţă
de urgenţă;
b) în situaţiile prevăzute la art. 205 alin. (2), art.
277 alin. (1) şi art. 284 alin. (2);
c) contractul de achiziţie
publică, contractul de concesiune de lucrări publice şi contractul de
concesiune de servicii au fost încheiate cu nerespectarea cerinţelor minime
prevăzute de autoritatea contractantă în caietul de sarcini sau, deşi sunt
respectate cerinţele respective, contractul a fost încheiat în condiţii mai
puţin favorabile decât cele prevăzute în propunerile tehnică şi financiară care
au constituit oferta declarată câştigătoare;
d) atunci când autoritatea
contractantă urmăreşte dobândirea execuţiei unei lucrări, a unui serviciu sau a
unui produs, fapt care ar încadra contractul respectiv fie în categoria
contractelor de achiziţie publică, fie în categoria contractelor de concesiune
de lucrări publice sau de concesiune de servicii, însă autoritatea contractantă
încheie un alt tip de contract decât acestea, cu nerespectarea procedurilor de
atribuire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Instanţa competentă pentru constatarea nulităţii
absolute este secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului în a
cărui arie de competenţă se află sediul autorităţii contractante."
93. La articolul
299, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu
următorul cuprins:
„(4) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, publicarea
anunţurilor prevăzute de prezenta ordonanţă în Monitorul Oficial al României
este facultativă."
94. Articolul 3041 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3041. - (1) In
vederea atribuirii contractelor, autoritatea contractantă are obligaţia de a
înfiinţa un compartiment intern specializat în domeniul achiziţiilor publice,
până la data de 1 ianuarie 2008.
(2) In cazul autorităţilor contractante nou-înfiinţate
obligaţia prevăzută la alin. (1) va fi dusă la îndeplinire într-un termen de
cel mult 3 luni de la data înfiinţării autorităţii contractante.
(3) In măsura în care structura organizatorică a
autorităţii contractante nu permite înfiinţarea unui compartiment distinct,
obligaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) se îndeplineşte pe cale de act
administrativ al conducătorului autorităţii contractante prin care una sau,
după caz, mai multe persoane din cadrul respectivei autorităţi contractante
sunt însărcinate cu ducerea la îndeplinire a principalelor atribuţii ale
compartimentului intern specializat,
aşa cum sunt prevăzute de legislaţia în materia achiziţiilor publice."
Art. II. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Attila-Zoltan Cseke
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Marius Gogescu
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Iuliu Winkler
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
p. Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu Dordea
Ministrul economiei şi finanţelor
Varujan Vosganian