ORDIN Nr. 129
din 11 decembrie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la
retelele electrice de interes public
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 12 ianuarie 2009
Având în vedere Referatul de
aprobare întocmit de Departamentul acces la reţea şi autorizare în domeniul
energiei electrice,
în temeiul art. 9 alin. (2), (8) şi (9), al art. 11
alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art.14 alin. (1) din
Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 90/2008,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea
soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 45/2006 pentru aprobarea
Regulamentului privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 15 ianuarie 2007.
Art. 3. - Prevederile regulamentului aprobat prin
prezentul ordin se aplică operatorului de transport şi de sistem, operatorilor
de distribuţie, altor deţinători de reţele electrice de interes public şi
proiectanţilor de specialitate autorizaţi sau atestaţi conform legii, care îşi
desfăşoară activitatea în sectorul energiei electrice.
Art. 4. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
in Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
REGULAMENT
privind stabilirea soluţiilor de racordare a
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - (1) Prezentul regulament reglementează
etapele şi procedurile necesare pentru stabilirea soluţiei sau a variantelor de
soluţie pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public.
(2) Regulamentul stabileşte normele de conţinut pentru
fişele şi studiile de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrică a tuturor
categoriilor de utilizatori.
Art. 2. -Aplicarea regulamentului contribuie la
asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice
de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de
soluţie pentru racordarea la reţea pe care, din punctul lor de vedere, o
consideră cea mai avantajoasă, tehnic si economic.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 3. - (1) Prevederile prezentului regulament se
aplică la stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele
electrice de interes public, respectiv la:
a) elaborarea studiilor de soluţie pentru utilizatorii
noi sau existenţi care se dezvoltă;
b) elaborarea studiilor de modificare a soluţiilor de
racordare a utilizatorilor existenţi;
c) elaborarea fişelor de soluţie;
d) emiterea avizelor tehnice de
racordare de către operatorii de reţea.
(2) Prevederile prezentului regulament nu se aplică la
stabilirea soluţiilor de realizare a instalaţiilor de utilizare.
CAPITOLUL III
Terminologie şi abrevieri
Art. 4. -In prezentul regulament se folosesc următoarele moduri de indicare a gradului de
obligativitate a prevederilor conţinute:
- trebuie, este necesar,
urmează: indică obligativitatea strictă a
respectării prevederilor în cauză;
- de regulă: indică faptul că prevederea respectivă trebuie să fie aplicată în
majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie să fie
temeinic justificată în proiect;
- se recomandă: indică o rezolvare preferabilă, care trebuie să fie avută în vedere
la soluţionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie
justificată în proiect;
- se admite: indică o
soluţie satisfăcătoare, care poate fi aplicată în cazuri particulare, fiind
obligatorie justificarea ei în proiect.
Art. 5. - In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.
CAPITOLUL IV
Acte normative de referinţă
Art. 6. - Aplicarea prezentului regulament se face prin
coroborarea cu prevederile tuturor normelor în vigoare, dintre care menţionăm
următoarele acte normative:
a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
90/2008;
c) Regulamentul de furnizare
a energiei electrice la consumatori, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.007/2004;
d) Metodologia de stabilire a compensaţiilor băneşti
între utilizatorii racordaţi în etape diferite prin instalaţie comună, la
reţele electrice de distribuţie, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2003;
e) Metodologia de stabilire a tarifelor de racordare
a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă
tensiune, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2003, cu modificările ulterioare;
f) Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate
de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei
electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor
de racordare la reţea, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2007;
g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice în vecinătate de limita zonei de activitate
a unor operatori de distribuţie, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 34/2005;
h) avizele tehnice de racordare - conţinut-cadru,
aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 37/2005;
i) contractele-cadru de racordare la reţelele electrice
de distribuţie, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 9/2006;
j) Codul tehnic al reţelei electrice de transport -
Revizia I, aprobat prin
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 20/2004;
k) Contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a
energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, cu modificările ulterioare;
l) Standardul de performanţă
pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
28/2007.
CAPITOLUL V
Clase de utilizatori şi principii de racordare la reţelele electrice de interes
public
Art. 7. - Utilizatorii reţelelor electrice de interes
public se clasifică în funcţie de puterea maximă absorbită sau evacuată în
punctele de delimitare, considerată în analiza de stabilire a soluţiei de
racordare şi dimensionare a instalaţiei de racordare, astfel:
Clasa
|
Puterea maximă absorbită/evacuată
(MVA)
|
A
|
peste 50 MVA
|
B
|
7,5-50 MVA
|
C
|
2,5-7,5 MVA
|
D
|
0,1-2,5 MVA
|
E
|
0,03-0,1 MVA
|
F
|
sub 0,03 MVA
|
Art. 8. - In funcţie de puterea solicitată, distanţa
faţă de elementele reţelei electrice de interes public existente şi de
caracteristicile ei, racordarea instalaţiei utilizatorilor la aceasta se
realizează, după caz:
a) direct la reţeaua electrică de distribuţie de joasă
tensiune aferentă unui post de transformare;
b) la reţeaua electrică de distribuţie de joasă
tensiune, la barele unui post de transformare;
c) la reţeaua electrică de distribuţie de medie
tensiune, direct sau prin racord şi post de transformare MT/JT kV;
d) la reţeaua electrică de distribuţie de 110 kV,
direct sau prin staţie de transformare 110/MT kV;
e) la reţeaua electrică de transport, direct la
tensiunea reţelei sau prin staţie de transformare cu raport de transformare
corespunzător.
Art. 9. - (1) Racordarea directă la reţeaua electrică
de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare se
realizează:
a) pentru utilizatori care se racordează prin branşament monofazat. De regulă, soluţia de racordare
prin branşament monofazat se adoptă pentru puteri de până la 11 kVA;
b) pentru utilizatori care solicită branşament
trifazat şi o putere sub 30 kVA.
(2) Pentru utilizatori care solicită branşament
trifazat şi o putere de 30 kVAsau mai mare, racordarea se realizează, după caz:
a) la reţeaua electrică de distribuţie de joasă
tensiune aferentă unui post de transformare existent;
b) la bara de joasă tensiune a unui post de
transformare existent sau nou;
c) la reţeaua electrică de distribuţie de joasă
tensiune redistribuită între posturile de transformare, ca urmare a construirii
unui post de transformare nou;
d) la reţeaua electrică de distribuţie de medie
tensiune, prin racord şi post de transformare propriu. In cazuri de excepţie,
în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu există reţea electrică de
distribuţie de joasă tensiune, soluţia se admite şi pentru utilizatori din
categoriile prevăzute la alin. (1).
Art. 10. - (1) Treptele de
tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în funcţie de puterea solicitată
şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1.
Tabelul nr. 1
Clasa
|
Sarcina maximă
de durată
(MVA)
|
Momentul sarcinii (MVAkm)
|
Treapta de tensiune la
punctul de racord
(kV)
|
Posibilităţi de racordare a
utilizatorului
|
Direct la tensiunea
reţelei zonale
(kV)
|
Prin transformare
|
A
|
Peste 50
|
peste 1.500
|
400
220
110
|
-
220
110
|
400/110 kV 220/110 kV 220/MT kV 110/MT
kV
|
B
|
7,5-50
|
maximum 1.500
|
110
|
110
|
110/MT kV
|
C
|
2,5-7,5
|
30-80
|
110
20
|
110(20)
|
110/MT kV
20/6 (10) kV
20/0,4 kV
|
D
|
0,1-2,5
|
maximum 8** maximum 3**
|
20
10*
6*
|
6*-20
|
20/0,4 kV 10/0,4 kV 6/0,4 kV
|
E
|
0,03-0,1
|
maximum 0,05**
|
0,4 MT
|
0,4
|
MT/0,4 kV
|
F
|
<0,03
|
|
0,4
|
0,4
|
|
* Tensiune existentă, dar care de regulă nu se mai
dezvoltă.
** Momentul sarcinii echivalente a circuitului de
medie, respectiv de joasă tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator).
(2) Stabilirea treptei de tensiune şi a punctului de
racordare la reţea, atunci când sunt mai multe posibilităţi de racordare, se
face avându-se în vedere:
a) costul lucrărilor necesare pentru realizarea
racordării;
b) cerinţele tehnice privind utilizarea, funcţionarea
şi siguranţa reţelei electrice;
c) necesitatea menţinerii calităţii serviciului de
transport şi/sau de distribuţie pentru toţi utilizatorii din zonă.
Art. 11. - Schema de racordare a unui utilizator poate
fi compusă din una sau mai multe instalaţii de racordare, corelat cu nivelul de
siguranţă solicitat de utilizator şi cu posibilităţile concrete ale reţelei
electrice.
Art. 12. - (1) Continuitatea în funcţionare se
caracterizează printr-o serie de indicatori (medii şi maximi) ai schemei de
racordare, rezultaţi din calcule de fiabilitate şi determinaţi la punctul
(punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depăşire.
(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) sunt:
a) numărul mediu total de stări de insucces (de
defecte) în perioada de referinţă;
b) numărul mediu de stări de insucces (de defecte)
eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţă;
c) numărul mediu de stări de insucces (de defecte)
eliminate prin manevre manuale în perioada de referinţă;
d) numărul mediu de stări de insucces (de defecte)
eliminate prin manevre automate în perioada de referinţă;
e) durata medie de reparaţie
sau durata medie de înlocuire;
f) gradul de satisfacere a alimentării consumatorului
de energie în perioada de referinţă;
g) probabilitatea de succes (de funcţionare) şi
probabilitatea de insucces (de nefuncţionare);
h) durata medie totală de succes (de funcţionare) în
perioada de referinţă;
i) numărul mediu de stări de insucces (de defecte)
eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţă, a căror
durată depăşeşte o durată critică tc;
j) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin
reparaţii;
k) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin
manevre;
l) numărul maxim total de
întreruperi (indiferent de durate);
m) durata maximă de restabilire a unei întreruperi;
n) probabilitatea producerii unui număr de întreruperi
a căror durată depăşeşte o anumită valoare tc.
(3) Indicatorii precizaţi la alin. (2) reprezintă un
nomenclator din cuprinsul căruia, după caz, pot fi selectaţi numai unii dintre
ei.
(4) Rezultatele obţinute din calculele de siguranţă
sunt folosite pentru compararea variantelor de soluţie de racordare şi alegerea
de către utilizator a variantei de soluţie pe care, din punctul lui de vedere,
o consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la
reţea.
(5) La stabilirea soluţiilor de racordare se are în vedere
crearea condiţiilor care să asigure realizarea valorilor prevăzute pentru
indicatorii din standardul de performanţă pentru serviciul de
transport/distribuţie.
(6) Utilizatorul poate opta pentru o variantă de
soluţie de racordare care oferă valori ale indicatorilor sub nivelul prevăzut
în standardul de performanţă, dacă apreciază că aceasta este acceptabilă din
punctul de vedere al condiţiilor de continuitate oferite şi convenabilă din
considerente economice. In această situaţie utilizatorul se angajează că nu are
pretenţii ca operatorul de reţea să îi plătească daune decât dacă nu sunt
respectaţi indicatorii acceptaţi, şi nu cei din standardul de performanţă.
Acest angajament, care se precizează de utilizator la solicitarea avizului
tehnic de racordare, se consemnează ca atare atât în acest aviz, cât şi în
contractele de utilizare a reţelei ce se încheie ulterior între părţi.
CAPITOLUL VI
Stabilirea soluţiei de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public
Art. 13. - (1) Soluţia de
racordare a instalaţiei de utilizare a unui utilizator la reţeaua electrică de
interes public se stabileşte, după caz, pe bază de fişă de soluţie sau studiu
de soluţie.
(2) Operatorul de reţea la instalaţiile căruia se
racordează instalaţia unui utilizator este responsabil pentru elaborarea, după
caz, a fişei de soluţie sau a studiului de soluţie.
(3) Studiul de soluţie se elaborează pe bază de
contract încheiat între operatorul de reţea şi utilizator.
(4) Operatorul de reţea transmite utilizatorului
oferta de contract pentru elaborarea studiului de soluţie în termen de maximum
7 zile calendaristice, după caz, de la data:
a) înregistrării comenzii utilizatorului;
b) înregistrării cererii utilizatorului pentru emiterea
avizului tehnic de racordare, dacă soluţia de racordare, conform
reglementărilor, se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.
(5) Operatorul de reţea elaborează studiul de soluţie
cu personal propriu sau atribuie altor proiectanţi de specialitate, în condiţii
legale, în regim de subproiectare, contractul pentru executarea studiului de
soluţie.
(6) Studiile de soluţie care analizează variante
pentru racordarea unui loc de producere/consum pe barele de medie tensiune sau
110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem
se elaborează de către operatorul de distribuţie, cu consultarea/colaborarea
operatorului de transport şi de sistem.
(7) Studiile de soluţie care analizează variante
pentru racordarea unui loc de producere/consum dintre care unele la tensiunile
de 220 kV sau 400 kV şi altele la tensiunea de 110 kV se elaborează de către
operatorul de transport şi de sistem, cu consultarea/colaborarea operatorului
de distribuţie.
(8) Termenul de elaborare a unui studiu de soluţie, de
la data depunerii de către utilizator a datelor complete, este de:
a) maximum 3 luni pentru racordarea locului de
producere/consum la o reţea cu tensiunea de 110 kV sau mai mare. In situaţii
deosebite, justificate prin complexitatea soluţiilor, operatorul de reţea poate
solicita în propunerea de contract un termen mai mare. Durata suplimentară nu
va depăşi 3 luni pentru racordare la tensiunea de 110 kV, respectiv 6 luni
pentru racordare la tensiuni mai mari de 110 kV;
b) maximum o lună pentru racordarea la o reţea de
medie sau joasă tensiune.
SECŢIUNEA 1
Fişa de soluţie
Art. 14. - Soluţia de racordare se stabileşte prin fişă
de soluţie pentru:
a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali,
indiferent de puterea solicitată;
b) utilizatorii de tip consumatori care solicită o putere mai mică de 30 kVA, indiferent de
categoria din care fac parte din punctul de vedere al activităţii lor;
c) utilizatorii de tip consumatori care se racordează
la reţele electrice de medie sau joasă tensiune, indiferent de puterea
solicitată, dacă soluţia de racordare este unică şi/sau evidentă;
d) utilizatori existenţi care solicită un spor de
putere ce poate fi acordat prin instalaţiile de racordare existente, indiferent
de tensiunea reţelei la care sunt racordaţi.
Art. 15. - (1) Din punctul de
vedere al conţinutului, ofişă de soluţie cuprinde:
a) date privind reţeaua sau elementul acesteia la care
se face racordarea: caracteristici, date nominale, încărcare, rezervă de
capacitate etc;
b) datele energetice ale utilizatorului;
c) soluţia de racordare propusă
şi prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea
tarifului de racordare;
d) implicaţiile adoptării soluţiei asupra reţelei şi a
celorlalţi utilizatori;
e) după caz, precizarea dacă soluţia de racordare
prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizată anterior pentru un
prim utilizator şi prezentarea datelor care să permită calculul compensaţiei
cuvenite acestuia;
f) orice alte date, informaţii şi argumente care să
justifice soluţia de racordare propusă şi/sau referitoare la condiţii pentru
realizarea acesteia (avize, acorduri necesare etc.)
(2) Conţinutul concret al unei fişe de soluţie se
stabileşte în funcţie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de
particularităţile specifice fiecărui caz în parte, cu respectarea principiilor
menţionate la alin. (1).
(3) Un exemplu de conţinut al unei fişe de soluţie
pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reţeaua electrică de
distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare este prezentat
în anexa nr. 2. Acest conţinut poate fi modificat, completat şi/sau detaliat în
concordanţă cu prevederile alin. (1).
Art. 16. - Fişa de soluţie se elaborează, se avizează
şi/sau se aprobă de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează
instalaţia utilizatorului în conformitate cu reglementările în vigoare şi cu
procedurile proprii.
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea studiului de soluţie
Art. 17. - Soluţia de racordare se stabileşte prin
studiu de soluţie pentru utilizatori care:
a) se racordează la reţele electrice având tensiunea
nominală de 110 kV sau mai mare;
b) sunt distribuitori sau au grupuri generatoare
indiferent de tensiunea reţelei la care se racordează;
c) se racordează la reţele electrice de distribuţie de
medie sau joasă tensiune, în situaţiile în care sunt îndeplinite simultan
condiţiile:
- utilizatorii nu se încadrează în categoriile
prevăzute la art. 14;
- sunt posibile cel puţin două variante de soluţie de
racordare, corespunzătoare tehnic şi comparabile economic;
d) solicită modificarea/îmbunătăţirea instalaţiilor de
racordare existente sau creşterea gradului de siguranţă în punctul de
delimitare, dacă lucrările necesare nu pot fi stabilite prin fişa de soluţie;
e) prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor
de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize
pentru stabilirea impactului racordării asupra reţelei şi a celorlalţi
utilizatori şi stabilirea măsurilor pentru încadrarea acestui impact în
limitele normate.
Art. 18. - (1) Pentru utilizatorii din categoria
prevăzută la art.17 lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi a
utilizatorului, existente şi de perspectivă;
b) variante de racordare posibile avute în vedere;
c) variante de racordare reţinute şi analizate,
inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu
specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de
realizare a măsurării;
d) calcule de regimuri permanente
de funcţionare cu n şi n -1 elemente în funcţiune;
e) calcule de regimuri de stabilitate tranzitorie
pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator (numai pentru
producători; dacă se consideră necesară efectuarea calculului şi în alte cazuri
sau efectuarea de calcule de regimuri de stabilitate statică, aceasta va fi
justificată pentru fiecare caz în parte);
f) calculul solicitărilor la scurtcircuit;
g) calculul pierderilor de putere, după caz, la nivel
de sucursală, filială, SEN;
h) calculul nivelului de
siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii
prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele-cadru, precum şi
cei solicitaţi de către utilizator;
i) propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, dacă este cazul;
j) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv
interfaţa cu sistemele SCADĂ şi de telecomunicaţii;
k) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice
privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RET/RED sau prin alte norme;
l) lucrările necesare pentru
realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi
analizată şi evaluarea costului acestora;
m) lucrările strict necesare în instalaţiile
operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a impactului
apariţiei/dezvoltării utilizatorului - pentru fiecare variantă reţinută şi
analizată - şi evaluarea costului acestora.
(2) Pentru utilizatorii din celelalte categorii
prevăzute la art. 17, cu excepţia celei prevăzute la lit. a), studiul de
soluţie cuprinde, de regulă:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi
utilizatorului, existente şi de perspectivă;
b) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice
privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RED sau prin alte norme;
c) variante de racordare posibile avute în vedere;
d) variante de racordare reţinute şi analizate,
inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu
specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de
realizare a măsurării energiei electrice tranzitate;
e) calculul solicitărilor la scurtcircuit;
f) calculul nivelului de siguranţă al reţelei în
punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de
performanţă şi/sau în contractele-cadru, precum şi cei solicitaţi de către
utilizator;
g) lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei
de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea
costului acestora;
h) lucrările strict necesare în instalaţiile
operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a
impactului apariţiei/dezvoltării utilizatorului - pentru fiecare variantă
reţinută şi analizată - şi evaluarea costului acestora.
(3) Studiul de soluţie trebuie să conţină toate
informaţiile necesare pentru a putea fi expertizat de
un proiectant de specialitate extern.
Art. 19. - (1) In funcţie de particularităţile
utilizatorului şi/sau specificul reţelei, prin derogare de la art. 18 se admite
ca în studiul de soluţie:
a) să fie făcute suplimentar şi alte analize,
considerate de operatorul de reţea ca necesare sau solicitate de utilizator;
b) să se renunţe, cu justificare, la una sau mai multe
dintre analizele prevăzute.
(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de soluţie
trebuie să conţină suplimentar faţă de prevederile art. 18 analiza valorii
perturbaţiilor şi măsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice
specifice.
Art. 20. - (1) Analizele cuprinse în studiile de
soluţie se elaborează în conformitate cu normele tehnice în vigoare.
(2) La stabilirea soluţiilor şi evaluarea lucrărilor
aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru
măsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin
dispecer conform reglementărilor în vigoare.
Art. 21. - Datele de intrare specifice
fiecărui caz în parte, necesare pentru efectuarea analizelor în vederea
stabilirii soluţiei de racordare, se asigură de către:
a) utilizator, pentru locul de producere/consum
respectiv, ca date de temă în cadrul contractului cu operatorul de reţea; de
regulă, acestea sunt datele prezentate în anexele Codului tehnic al RET,
respectiv RED;
b) operatorul de reţea, pentru reţeaua electrică din
zonă.
Art. 22. - La elaborarea studiilor de soluţie se are în
vedere că:
a) în cazul în care deţine echipamente sau instalaţii
la care întreruperea alimentării cu energie electrică poate conduce la efecte
economice şi/sau sociale deosebite - explozii, incendii, distrugeri de utilaje,
accidente cu victime umane, poluarea mediului etc. - utilizatorul are obligaţia
ca prin soluţii proprii, tehnologice şi/sau energetice, inclusiv prin sursă de
intervenţie, să asigure evitarea unor astfel de evenimente în situaţiile când
se întrerupe alimentarea din reţeaua operatorului de transport/distribuţie;
b) utilizatorul căruia, din cauza specificului
activităţilor desfăşurate, întreruperea alimentării cu energie electrică îi
poate provoca pagube materiale importante şi care necesită o siguranţă în
alimentare mai mare decât cea oferită de operatorul de reţea este responsabil
pentru luarea măsurilor necesare evitării acestor pagube, inclusiv pentru
analiza şi stabilirea oportunităţii de a se dota cu surse proprii de energie
electrică;
c) în cazul prevederii unei centrale electrice la
consumator, care se preconizează a funcţiona în paralel cu sistemul energetic
naţional, aceasta poate constitui o sursă de bază sau de rezervă de alimentare
a utilizatorului, dar nu reprezintă sursă de intervenţie pentru echipamentele
şi instalaţiile de la pct. a);
d) indiferent de numărul de instalaţii electrice prin
care un loc de consum este racordat la reţeaua operatorului de
transport/distribuţie, acestea constituie o singură sursă de alimentare pentru
locul de consum respectiv.
SECŢIUNEA a 3-a
Avizarea studiului de soluţie
Art. 23. - (1) Studiul de
soluţie se avizează de către operatorul de reţea conform procedurii proprii şi
în cadrul termenului de elaborare prevăzut în contract. Timpul necesar avizării
studiului de soluţie este inclus în durata maximă de elaborare prevăzută la
art. 13 alin. (8).
(2) Studiile de soluţie se avizează atât de către
operatorii de distribuţie, cât şi de către operatorul de transport şi de sistem
în toate cazurile în care prevăd:
a) racordarea la reţeaua electrică de distribuţie a
locurilor de producere cu puteri instalate mai mari de
10 MW;
b) racordarea locurilor de producere sau de consum pe
barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale
operatorului de transport şi de sistem;
c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor,
dintre care unele la tensiunile de 220 kV sau 400 kV
şi altele la tensiunea de 110 kV.
(3) Studiile de soluţie, cu excepţiile de la alin. (2),
se avizează de către operatorii de distribuţie dacă prezintă numai variante de
racordare la o reţea electrică de distribuţie, respectiv de către operatorul de
transport şi de sistem, dacă prezintă numai variante de racordare la reţeaua
electrică cu tensiune de 220 kV sau 400 kV.
Art. 24. - (1) Prin predarea la utilizator a studiului
de soluţie, avizat, operatorul de reţea responsabil cu elaborarea acestuia
confirmă existenţa tuturor acordurilor factorilor implicaţi în stabilirea
soluţiei de racordare, prevăzute de reglementările în vigoare.
(2) Utilizatorul trebuie să opteze pentru una dintre
variantele de soluţie stabilite în studiu şi avizate de operatorul de reţea şi
să îşi exprime opţiunea în scris şi, după caz, să solicite în termen de maximum
două luni emiterea avizului tehnic de racordare.
(3) Dacă utilizatorul optează pentru o variantă de
soluţie care prevede racordarea prin linie electrică de pe barele de medie
tensiune sau 110 kV ale unei staţii de transformare a operatorului de transport
şi de sistem, cu punctul de delimitare a instalaţiilor la plecarea din staţie,
atunci, înainte de emiterea avizului tehnic de racordare, utilizatorul şi
operatorul concesionar vor conveni condiţiile de modificare ulterioară a
punctului de delimitare şi de transmitere/preluare a instalaţiei de racordare
conform noului punct de delimitare.
(4) Condiţiile convenite conform prevederilor alin.
(3) se includ în avizul tehnic de racordare şi în contractele ulterioare de
utilizare a reţelei încheiate între părţi.
(5) Transmiterea şi, respectiv, preluarea de instalaţii
conform prevederilor alin. (3) se fac în momentul transformării liniei
electrice în reţea electrică de interes public prin racordarea celui de-al
doilea utilizator.
(6) In condiţiile prevăzute la alin. (3), utilizatorul
va asigura evidenţa contabilă necesară pentru ca preluarea capacităţii
energetice să poată fi făcută cu justă despăgubire.
Art. 25. -Avizarea studiilor de soluţie prevăzute la
art. 23 alin. (2) se face conform prevederilor Procedurii privind colaborarea
operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea
racordării utilizatorilor la reţelele electrice.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 26. - Neînţelegerile între operatorii de reţea şi
utilizatori privind încheierea contractelor de proiectare şi/sau conţinutul
studiilor de soluţie se soluţionează conform reglementării autorităţii
competente.
Art. 27. - Operatorii de reţea vor revizui şi
completa/adapta procedurile proprii în vederea respectării prevederilor
prezentului regulament, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare
a acestuia.
Art. 28. -Anexele 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
TERMINOLOGIE SI ABREVIERI
Acces la reţeaua electrică
de interes public - dreptul operatorilor economici
care produc şi/sau furnizează energie electrică, precum şi al consumatorilor de
energie electrică de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele
electrice de transport şi distribuţie.
Autoritate competentă -
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei -ANRE
Aviz de amplasament-
răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se
precizează punctul de vedere faţă de propunerea de amplasament al obiectivului
solicitantului referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă a
obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului.
Aviz tehnic de racordare - avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se
emite de către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra
posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică a locului de
producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea cerinţelor
utilizatorului precizate în cerere.
Compensaţie (bănească) -
suma de bani pe care un utilizator o plăteşte primului utilizator în cazul în
care urmează să beneficieze de instalaţia de racordare realizată pentru acesta
din urmă.
Consumator de energie electrică - clientul final, persoana fizică sau juridică, ce cumpăra energie
electrică pentru consumul propriu.
Consumator casnic -
consumatorul care cumpără energie electrică pentru consumul propriu al
gospodăriei, excluzând consumul aferent activităţilor comerciale sau
profesionale.
Distribuţie de energie electrică - transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de
înaltă tensiune, medie tensiune şi joasă tensiune, cu tensiune de linie
nominală până la 110 kV inclusiv, în vederea livrării acesteia către clienţi,
fără a include furnizarea.
Fişă de soluţie -
documentaţia tehnică în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare
la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unică şi/sau evidentă, şi
care conţine un minim de elemente şi date ale reţelei şi ale utilizatorului,
prin care se justifică soluţia propusă.
Furnizor - persoana
juridică, titulară a unei licenţe de furnizare
Generator (electric) -
aparatul, maşina sau instalaţia care serveşte la producerea energiei electrice
folosind energie de o altă formă.
Instalaţie de racordare (branşament - la joasă tensiune - şi racord la medie şi înaltă tensiune)
- instalaţia electrică realizată între punctul de
racordare la reţeaua electrică de interes public şi punctul de delimitare
dintre instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului.
Instalaţia de racordare cuprinde şi grupul de măsurare a energiei electrice,
inclusiv în cazurile de excepţie, când punctul de măsurare este diferit de
punctul de delimitare.
Instalaţie de utilizare - instalaţia electrică a utilizatorului, în aval de
punctul/punctele de delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se
consideră o singură instalaţie de utilizare, numai dacă instalaţiile din aval,
aferente fiecărui punct de delimitare, sunt legate electric între ele prin
reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte
sarcini distribuite, de acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la
un circuit de joasă tensiune din postul de transformare sau dintr-o cutie de
distribuţie (sau, în cazurile particulare, de puteri foarte mici faţă de
capacitatea elementului RED, cum ar fi, de exemplu, amplificatoarele de semnal
ale operatorilor de telecomunicaţii, racordate la instalaţiile dintr-o zonă a
localităţii sau din localitate), se pot considera o singură instalaţie de
utilizare.
Loc de consum - incinta
sau zona în care se consumă, printr-o singură instalaţie de utilizare, energie
electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un
consumator poate avea mai multe locuri de consum, după caz, în incinte sau în
zone diferite ori în aceeaşi incintă sau zonă.
Loc de producere -
incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice
ale unui utilizator al reţelei electrice.
Norme - standardele,
codurile, regulamentele, reglementările, instrucţiunile, prescripţiile
energetice, hotărârile şi alte acte normative, precum şi contractele sau alte
documente oficiale
Operator concesionar -
operatorul de distribuţie care desfăşoară activitatea
de distribuţie pe baza unui contract de concesiune a serviciului public privind
distribuţia energiei electrice într-o anumită zonă.
Operator de distribuţie (OD) - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de
distribuţie şi este titulară a unei licenţe de distribuţie prin care răspunde
de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei
de distribuţie într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil,
interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii
pe termen lung a sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind
distribuţia energiei electrice.
Operator de transport şi de sistem (OTS) - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de
transport şi este titulară a unei licenţe de transport prin care răspunde de
operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de
transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea
acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacităţii
pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul
energiei electrice.
Operator de reţea -
după caz, OTS, un operator de distribuţie sau un alt deţinător de reţea
electrică de interes public
Prim utilizator- un
utilizator pentru care în baza tarifului de racordare achitat se realizează o
instalaţie de racordare folosită ulterior şi pentru racordarea altor
utilizatori.
Producător de energie electrică - persoana fizică sau juridică, titulară de
licenţă, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice,
inclusiv în cogenerare
Proiectant de specialitate - persoana fizică autorizată în domeniu sau persoana juridică
atestată în domeniu, potrivit legii
Punct de delimitare -
locul în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de
instalaţiile operatorului de reţea.
Punct de racordare (la reţeaua electrică) - punctul fizic din reţeaua electrică la care se racordează un
utilizator.
Regulament de racordare -
regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public
Reţea electrică -
ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere şi de protecţie a
acestora, staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate
între ele, prin care se transmite energie electrică de la o capacitate
energetică de producere a energiei electrice la un utilizator. Reţeaua
electrică poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie.
Reţea electrică de transport - reţeaua electrică de interes naţional şi
strategic, cu tensiunea de linie nominală mai mare deUOkV
Reţea electrică de distribuţie - reţeaua electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV
inclusiv
Reţea electrică de interes public - reţeaua electrică la care sunt racordaţi cel puţin 2 utilizatori
Sarcina maximă - cea
mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apărea într-un
interval determinat de timp, denumit interval de
cerere. La enunţarea sarcinii maxime trebuie
precizat intervalul de cerere de referinţă pentru care se efectuează media, în
funcţie de care se disting:
a) sarcina maximă de durată (15 sau 60 de minute),
determinată pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru
calculul pierderilor de putere;
b) sarcina maximă de scurtă durată (de vârf), care
poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de
tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.
Sistem electroenergetic -
ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se
realizează producerea, transportul, conducerea operativă, distribuţia,
furnizarea şi utilizarea energiei electrice.
Sistem electroenergetic naţional (SEN) - sistemul electroenergetic situat pe teritoriul naţional. Sistemul
electroenergetic naţional constituie infrastructura de bază utilizată în comun
de participanţii la piaţa de energie electrică.
Studiu de soluţie -
documentaţia tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui
utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se
propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii
de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului.
Subcontractant -
proiectantul de specialitate căruia operatorul de reţea îi încredinţează, pe
bază de contract, executarea totală sau parţială a unui studiu de soluţie.
Sursă de intervenţie -
sursa de energie electrică de rezervă, aparţinând consumatorului, care în cazul
întreruperii furnizării energiei electrice din SEN asigură alimentarea
neîntreruptă sau realimentarea unui grup restrâns de receptoare, în scopul
opririi în siguranţă a activităţii şi/sau evitării unor efecte economice şi
sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu
victime umane, poluarea mediului etc).
Sursă proprie de energie electrică - instalaţia pentru producerea de energie electrică aparţinând
consumatorului
Tarif de racordare -
tariful reglementat plătit de utilizator operatorului de reţea pentru
realizarea racordării
Utilizator de reţea
electrică - producătorul, operatorul de transport
şi de sistem, operatorul de distribuţie, furnizorul, consumatorul de energie
electrică, racordaţi la o reţea electrică
Utilizatori perturbatori-
utilizatorii care perturbă reţeaua la care se racordează, prin producerea de
armonici, nesimetrie, flicker.
JT - joasă tensiune
MT- medie tensiune
OD - operator de
distribuţie
OTS - operator de
transport şi de sistem
PT- post de transformare
SEN - Sistem electroenergetic
naţional
SS - studiu de soluţie.
ANEXA Nr. 2 la regulament
- Exemplu -
FIŞA DE SOLUŢIE
pentru racordarea locului de consum
......................................din..........................,
str....................................nr............., în vederea alimentării
cu energie electrică la o
putere maximă absorbită de..............kW/kVA
1. Date despre PT care alimentează reţeaua
1.1. denumire, raport de transformare
1.2. număr şi putere transformatoare
1.3. tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcină, măsurată
la data de...................
1.4. sarcina de vârf T1
R S T (A)
T2
R S T (A)
1.5. curentul nominal al siguranţelor generale T1 T2 (A)
2. Date despre reţea (circuitul din care se racordează
utilizatorul)
2.1. denumirea circuitului
2.2. secţia de 0,4 kV a PT pe care este racordată
reţeaua
2.3. curentul nominal al siguranţelor (A)
2.4. lungimea totală a reţelei, din care pe
S1 L1 material
secţiuni şi număr de conductoare (faze) S2 L2 material
2.5. lungimea reţelei de la PT la consumator
2.6. nr. de consumatori cu S =< 11 kVA
- racordaţi la reţea
- de la PT până la noul consumator
2.7. nr. de consumatori cu S > 11 kVA racordaţi la
reţea, cons.1 L1 M T
distanţa de la PT până la locul racordării şi tipul cons.2 L2 M T
branşamentului (monofazat sau trifazat) cons.3
L3 M T
2.8. încărcarea la vârf a circuitului,
măsurată R S T (A)
la data de.........................
3. Schema simplificată a
reţelei, cu marcarea punctelor caracteristice
4. Nivele de tensiuni la - post
- punct de racordare a noului consumator
- capăt de reţea
5. Alte informaţii privind reţeaua
6. Soluţia propusă (avizată)
7. Detalii şi precizări privind avizele şi acordurile
necesare pentru realizarea soluţiei propuse
8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la
instalaţia unui prim utilizator etc.)
Aprobat
.........................................................
Avizat
.........................................................
Elaborat
.........................................................