Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 129 din 11 decembrie 2008

pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 23 din 12 ianuarie 2009



Având în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul acces la reţea şi autorizare în domeniul energiei electrice,

în temeiul art. 9 alin. (2), (8) şi (9), al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art.14 alin. (1) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 90/2008,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 45/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 15 ianuarie 2007.

Art. 3. - Prevederile regulamentului aprobat prin prezentul ordin se aplică operatorului de transport şi de sistem, operatorilor de distribuţie, altor deţinători de reţele electrice de interes public şi proiectanţilor de specialitate autorizaţi sau atestaţi conform legii, care îşi desfăşoară activitatea în sectorul energiei electrice.

Art. 4. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare in Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXĂ

REGULAMENT

privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - (1) Prezentul regulament reglementează etapele şi procedurile necesare pentru stabilirea soluţiei sau a variantelor de soluţie pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public.

(2) Regulamentul stabileşte normele de conţinut pentru fişele şi studiile de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrică a tuturor categoriilor de utilizatori.

Art. 2. -Aplicarea regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de soluţie pentru racordarea la reţea pe care, din punctul lor de vedere, o consideră cea mai avantajoasă, tehnic si economic.

CAPITOLUL II

Domeniul de aplicare

Art. 3. - (1) Prevederile prezentului regulament se aplică la stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, respectiv la:

a)  elaborarea studiilor de soluţie pentru utilizatorii noi sau existenţi care se dezvoltă;

b) elaborarea studiilor de modificare a soluţiilor de racordare a utilizatorilor existenţi;

c) elaborarea fişelor de soluţie;

d) emiterea avizelor tehnice de racordare de către operatorii de reţea.

(2) Prevederile prezentului regulament nu se aplică la stabilirea soluţiilor de realizare a instalaţiilor de utilizare.

CAPITOLUL III

Terminologie şi abrevieri

Art. 4. -In prezentul regulament se folosesc următoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a prevederilor conţinute:

trebuie, este necesar, urmează: indică obligativitatea strictă a respectării prevederilor în cauză;

- de regulă: indică faptul că prevederea respectivă trebuie să fie aplicată în majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie să fie temeinic justificată în proiect;

- se recomandă: indică o rezolvare preferabilă, care trebuie să fie avută în vedere la soluţionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie justificată în proiect;

- se admite: indică o soluţie satisfăcătoare, care poate fi aplicată în cazuri particulare, fiind obligatorie justificarea ei în proiect.

Art. 5. - In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.

CAPITOLUL IV

Acte normative de referinţă

Art. 6. - Aplicarea prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile tuturor normelor în vigoare, dintre care menţionăm următoarele acte normative:

a)  Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 90/2008;

c)   Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.007/2004;

d)  Metodologia de stabilire a compensaţiilor băneşti între utilizatorii racordaţi în etape diferite prin instalaţie comună, la reţele electrice de distribuţie, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2003;

e)   Metodologia de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă tensiune, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2003, cu modificările ulterioare;

f)   Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2007;

g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice în vecinătate de limita zonei de activitate a unor operatori de distribuţie, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 34/2005;

h) avizele tehnice de racordare - conţinut-cadru, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 37/2005;

i) contractele-cadru de racordare la reţelele electrice de distribuţie, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 9/2006;

j) Codul tehnic al reţelei electrice de transport - Revizia I, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 20/2004;

k) Contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, cu modificările ulterioare;

l) Standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2007.

CAPITOLUL V

Clase de utilizatori şi principii de racordare la reţelele electrice de interes public

Art. 7. - Utilizatorii reţelelor electrice de interes public se clasifică în funcţie de puterea maximă absorbită sau evacuată în punctele de delimitare, considerată în analiza de stabilire a soluţiei de racordare şi dimensionare a instalaţiei de racordare, astfel:

Clasa

Puterea maximă absorbită/evacuată

(MVA)

A

peste 50 MVA

B

7,5-50 MVA

C

2,5-7,5 MVA

D

0,1-2,5 MVA

E

0,03-0,1 MVA

F

sub 0,03 MVA

Art. 8. - In funcţie de puterea solicitată, distanţa faţă de elementele reţelei electrice de interes public existente şi de caracteristicile ei, racordarea instalaţiei utilizatorilor la aceasta se realizează, după caz:

a) direct la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare;

b)  la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune, la barele unui post de transformare;

c) la reţeaua electrică de distribuţie de medie tensiune, direct sau prin racord şi post de transformare MT/JT kV;

d) la reţeaua electrică de distribuţie de 110 kV, direct sau prin staţie de transformare 110/MT kV;

e) la reţeaua electrică de transport, direct la tensiunea reţelei sau prin staţie de transformare cu raport de transformare corespunzător.

Art. 9. - (1) Racordarea directă la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare se realizează:

a)  pentru utilizatori care se racordează prin branşament monofazat. De regulă, soluţia de racordare prin branşament monofazat se adoptă pentru puteri de până la 11 kVA;

b)  pentru utilizatori care solicită branşament trifazat şi o putere sub 30 kVA.

(2) Pentru utilizatori care solicită branşament trifazat şi o putere de 30 kVAsau mai mare, racordarea se realizează, după caz:

a)  la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare existent;

b)  la bara de joasă tensiune a unui post de transformare existent sau nou;

c)  la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune redistribuită între posturile de transformare, ca urmare a construirii unui post de transformare nou;

d) la reţeaua electrică de distribuţie de medie tensiune, prin racord şi post de transformare propriu. In cazuri de excepţie, în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu există reţea electrică de distribuţie de joasă tensiune, soluţia se admite şi pentru utilizatori din categoriile prevăzute la alin. (1).

Art. 10. - (1) Treptele de tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în funcţie de puterea solicitată şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1.

Tabelul nr. 1

Clasa

Sarcina maximă

de durată

(MVA)

Momentul sarcinii (MVAkm)

Treapta de tensiune la

punctul de racord

(kV)

Posibilităţi de racordare a utilizatorului

Direct la tensiunea

reţelei zonale

(kV)

Prin transformare

A

Peste 50

peste 1.500

400

220

110

-

220

110

400/110 kV 220/110 kV 220/MT kV 110/MT kV

B

7,5-50

maximum 1.500

110

110

110/MT kV

C

2,5-7,5

30-80

110

20

110(20)

110/MT kV

20/6 (10) kV

20/0,4 kV

D

0,1-2,5

maximum 8** maximum 3**

20

10*

6*

6*-20

20/0,4 kV 10/0,4 kV 6/0,4 kV

E

0,03-0,1

maximum 0,05**

0,4 MT

0,4

MT/0,4 kV

F

<0,03

0,4

0,4

* Tensiune existentă, dar care de regulă nu se mai dezvoltă.

** Momentul sarcinii echivalente a circuitului de medie, respectiv de joasă tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator).

(2) Stabilirea treptei de tensiune şi a punctului de racordare la reţea, atunci când sunt mai multe posibilităţi de racordare, se face avându-se în vedere:

a) costul lucrărilor necesare pentru realizarea racordării;

b) cerinţele tehnice privind utilizarea, funcţionarea şi siguranţa reţelei electrice;

c)  necesitatea menţinerii calităţii serviciului de transport şi/sau de distribuţie pentru toţi utilizatorii din zonă.

Art. 11. - Schema de racordare a unui utilizator poate fi compusă din una sau mai multe instalaţii de racordare, corelat cu nivelul de siguranţă solicitat de utilizator şi cu posibilităţile concrete ale reţelei electrice.

Art. 12. - (1) Continuitatea în funcţionare se caracterizează printr-o serie de indicatori (medii şi maximi) ai schemei de racordare, rezultaţi din calcule de fiabilitate şi determinaţi la punctul (punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depăşire.

(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) sunt:

a)  numărul mediu total de stări de insucces (de defecte) în perioada de referinţă;

b) numărul mediu de stări de insucces (de defecte) eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţă;

c) numărul mediu de stări de insucces (de defecte) eliminate prin manevre manuale în perioada de referinţă;

d) numărul mediu de stări de insucces (de defecte) eliminate prin manevre automate în perioada de referinţă;

e) durata medie de reparaţie sau durata medie de înlocuire;

f)  gradul de satisfacere a alimentării consumatorului de energie în perioada de referinţă;

g) probabilitatea de succes (de funcţionare) şi probabilitatea de insucces (de nefuncţionare);

h) durata medie totală de succes (de funcţionare) în perioada de referinţă;

i) numărul mediu de stări de insucces (de defecte) eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţă, a căror durată depăşeşte o durată critică tc;

j) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin reparaţii;

k) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin manevre;

l) numărul maxim total de întreruperi (indiferent de durate);

m) durata maximă de restabilire a unei întreruperi;

n) probabilitatea producerii unui număr de întreruperi a căror durată depăşeşte o anumită valoare tc.

(3)  Indicatorii precizaţi la alin. (2) reprezintă un nomenclator din cuprinsul căruia, după caz, pot fi selectaţi numai unii dintre ei.

(4)  Rezultatele obţinute din calculele de siguranţă sunt folosite pentru compararea variantelor de soluţie de racordare şi alegerea de către utilizator a variantei de soluţie pe care, din punctul lui de vedere, o consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la reţea.

(5)  La stabilirea soluţiilor de racordare se are în vedere crearea condiţiilor care să asigure realizarea valorilor prevăzute pentru indicatorii din standardul de performanţă pentru serviciul de transport/distribuţie.

(6)  Utilizatorul poate opta pentru o variantă de soluţie de racordare care oferă valori ale indicatorilor sub nivelul prevăzut în standardul de performanţă, dacă apreciază că aceasta este acceptabilă din punctul de vedere al condiţiilor de continuitate oferite şi convenabilă din considerente economice. In această situaţie utilizatorul se angajează că nu are pretenţii ca operatorul de reţea să îi plătească daune decât dacă nu sunt respectaţi indicatorii acceptaţi, şi nu cei din standardul de performanţă. Acest angajament, care se precizează de utilizator la solicitarea avizului tehnic de racordare, se consemnează ca atare atât în acest aviz, cât şi în contractele de utilizare a reţelei ce se încheie ulterior între părţi.

CAPITOLUL VI

Stabilirea soluţiei de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

Art. 13. - (1) Soluţia de racordare a instalaţiei de utilizare a unui utilizator la reţeaua electrică de interes public se stabileşte, după caz, pe bază de fişă de soluţie sau studiu de soluţie.

(2)  Operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia unui utilizator este responsabil pentru elaborarea, după caz, a fişei de soluţie sau a studiului de soluţie.

(3)  Studiul de soluţie se elaborează pe bază de contract încheiat între operatorul de reţea şi utilizator.

(4)  Operatorul de reţea transmite utilizatorului oferta de contract pentru elaborarea studiului de soluţie în termen de maximum 7 zile calendaristice, după caz, de la data:

a) înregistrării comenzii utilizatorului;

b) înregistrării cererii utilizatorului pentru emiterea avizului tehnic de racordare, dacă soluţia de racordare, conform reglementărilor, se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.

(5)  Operatorul de reţea elaborează studiul de soluţie cu personal propriu sau atribuie altor proiectanţi de specialitate, în condiţii legale, în regim de subproiectare, contractul pentru executarea studiului de soluţie.

(6)   Studiile de soluţie care analizează variante pentru racordarea unui loc de producere/consum pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem se elaborează de către operatorul de distribuţie, cu consultarea/colaborarea operatorului de transport şi de sistem.

(7)   Studiile de soluţie care analizează variante pentru racordarea unui loc de producere/consum dintre care unele la tensiunile de 220 kV sau 400 kV şi altele la tensiunea de 110 kV se elaborează de către operatorul de transport şi de sistem, cu consultarea/colaborarea operatorului de distribuţie.

(8) Termenul de elaborare a unui studiu de soluţie, de la data depunerii de către utilizator a datelor complete, este de:

a) maximum 3 luni pentru racordarea locului de producere/consum la o reţea cu tensiunea de 110 kV sau mai mare. In situaţii deosebite, justificate prin complexitatea soluţiilor, operatorul de reţea poate solicita în propunerea de contract un termen mai mare. Durata suplimentară nu va depăşi 3 luni pentru racordare la tensiunea de 110 kV, respectiv 6 luni pentru racordare la tensiuni mai mari de 110 kV;

b)  maximum o lună pentru racordarea la o reţea de medie sau joasă tensiune.

SECŢIUNEA 1

Fişa de soluţie

Art. 14. - Soluţia de racordare se stabileşte prin fişă de soluţie pentru:

a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitată;

b)  utilizatorii de tip consumatori care solicită o putere mai mică de 30 kVA, indiferent de categoria din care fac parte din punctul de vedere al activităţii lor;

c) utilizatorii de tip consumatori care se racordează la reţele electrice de medie sau joasă tensiune, indiferent de puterea solicitată, dacă soluţia de racordare este unică şi/sau evidentă;

d) utilizatori existenţi care solicită un spor de putere ce poate fi acordat prin instalaţiile de racordare existente, indiferent de tensiunea reţelei la care sunt racordaţi.

Art. 15. - (1) Din punctul de vedere al conţinutului, ofişă de soluţie cuprinde:

a)  date privind reţeaua sau elementul acesteia la care se face racordarea: caracteristici, date nominale, încărcare, rezervă de capacitate etc;

b) datele energetice ale utilizatorului;

c) soluţia de racordare propusă şi prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;

d)  implicaţiile adoptării soluţiei asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori;

e) după caz, precizarea dacă soluţia de racordare prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizată anterior pentru un prim utilizator şi prezentarea datelor care să permită calculul compensaţiei cuvenite acestuia;

f)  orice alte date, informaţii şi argumente care să justifice soluţia de racordare propusă şi/sau referitoare la condiţii pentru realizarea acesteia (avize, acorduri necesare etc.)

(2) Conţinutul concret al unei fişe de soluţie se stabileşte în funcţie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de particularităţile specifice fiecărui caz în parte, cu respectarea principiilor menţionate la alin. (1).

(3)  Un exemplu de conţinut al unei fişe de soluţie pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare este prezentat în anexa nr. 2. Acest conţinut poate fi modificat, completat şi/sau detaliat în concordanţă cu prevederile alin. (1).

Art. 16. - Fişa de soluţie se elaborează, se avizează şi/sau se aprobă de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia utilizatorului în conformitate cu reglementările în vigoare şi cu procedurile proprii.

SECŢIUNEA a 2-a

Elaborarea studiului de soluţie

Art. 17. - Soluţia de racordare se stabileşte prin studiu de soluţie pentru utilizatori care:

a) se racordează la reţele electrice având tensiunea nominală de 110 kV sau mai mare;

b) sunt distribuitori sau au grupuri generatoare indiferent de tensiunea reţelei la care se racordează;

c)  se racordează la reţele electrice de distribuţie de medie sau joasă tensiune, în situaţiile în care sunt îndeplinite simultan condiţiile:

-  utilizatorii nu se încadrează în categoriile prevăzute la art. 14;

-  sunt posibile cel puţin două variante de soluţie de racordare, corespunzătoare tehnic şi comparabile economic;

d) solicită modificarea/îmbunătăţirea instalaţiilor de racordare existente sau creşterea gradului de siguranţă în punctul de delimitare, dacă lucrările necesare nu pot fi stabilite prin fişa de soluţie;

e)  prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize pentru stabilirea impactului racordării asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori şi stabilirea măsurilor pentru încadrarea acestui impact în limitele normate.

Art. 18. - (1) Pentru utilizatorii din categoria prevăzută la art.17 lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:

a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi a utilizatorului, existente şi de perspectivă;

b) variante de racordare posibile avute în vedere;

c) variante de racordare reţinute şi analizate, inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de realizare a măsurării;

d) calcule de regimuri permanente de funcţionare cu n şi n -1 elemente în funcţiune;

e) calcule de regimuri de stabilitate tranzitorie pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator (numai pentru producători; dacă se consideră necesară efectuarea calculului şi în alte cazuri sau efectuarea de calcule de regimuri de stabilitate statică, aceasta va fi justificată pentru fiecare caz în parte);

f) calculul solicitărilor la scurtcircuit;

g)  calculul pierderilor de putere, după caz, la nivel de sucursală, filială, SEN;

h) calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele-cadru, precum şi cei solicitaţi de către utilizator;

i) propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, dacă este cazul;

j) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfaţa cu sistemele SCADĂ şi de telecomunicaţii;

k) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RET/RED sau prin alte norme;

l) lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului acestora;

m) lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a impactului apariţiei/dezvoltării utilizatorului - pentru fiecare variantă reţinută şi analizată - şi evaluarea costului acestora.

(2)  Pentru utilizatorii din celelalte categorii prevăzute la art. 17, cu excepţia celei prevăzute la lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:

a)  prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi utilizatorului, existente şi de perspectivă;

b)  modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RED sau prin alte norme;

c) variante de racordare posibile avute în vedere;

d) variante de racordare reţinute şi analizate, inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de realizare a măsurării energiei electrice tranzitate;

e) calculul solicitărilor la scurtcircuit;

f)  calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele-cadru, precum şi cei solicitaţi de către utilizator;

g)   lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului acestora;

h) lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a impactului apariţiei/dezvoltării utilizatorului - pentru fiecare variantă reţinută şi analizată - şi evaluarea costului acestora.

(3)  Studiul de soluţie trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a putea fi expertizat de un proiectant de specialitate extern.

Art. 19. - (1) In funcţie de particularităţile utilizatorului şi/sau specificul reţelei, prin derogare de la art. 18 se admite ca în studiul de soluţie:

a) să fie făcute suplimentar şi alte analize, considerate de operatorul de reţea ca necesare sau solicitate de utilizator;

b) să se renunţe, cu justificare, la una sau mai multe dintre analizele prevăzute.

(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de soluţie trebuie să conţină suplimentar faţă de prevederile art. 18 analiza valorii perturbaţiilor şi măsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice specifice.

Art. 20. - (1) Analizele cuprinse în studiile de soluţie se elaborează în conformitate cu normele tehnice în vigoare.

(2) La stabilirea soluţiilor şi evaluarea lucrărilor aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru măsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin dispecer conform reglementărilor în vigoare.

Art. 21. - Datele de intrare specifice fiecărui caz în parte, necesare pentru efectuarea analizelor în vederea stabilirii soluţiei de racordare, se asigură de către:

a) utilizator, pentru locul de producere/consum respectiv, ca date de temă în cadrul contractului cu operatorul de reţea; de regulă, acestea sunt datele prezentate în anexele Codului tehnic al RET, respectiv RED;

b) operatorul de reţea, pentru reţeaua electrică din zonă.

Art. 22. - La elaborarea studiilor de soluţie se are în vedere că:

a) în cazul în care deţine echipamente sau instalaţii la care întreruperea alimentării cu energie electrică poate conduce la efecte economice şi/sau sociale deosebite - explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc. - utilizatorul are obligaţia ca prin soluţii proprii, tehnologice şi/sau energetice, inclusiv prin sursă de intervenţie, să asigure evitarea unor astfel de evenimente în situaţiile când se întrerupe alimentarea din reţeaua operatorului de transport/distribuţie;

b)   utilizatorul căruia, din cauza specificului activităţilor desfăşurate, întreruperea alimentării cu energie electrică îi poate provoca pagube materiale importante şi care necesită o siguranţă în alimentare mai mare decât cea oferită de operatorul de reţea este responsabil pentru luarea măsurilor necesare evitării acestor pagube, inclusiv pentru analiza şi stabilirea oportunităţii de a se dota cu surse proprii de energie electrică;

c) în cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizează a funcţiona în paralel cu sistemul energetic naţional, aceasta poate constitui o sursă de bază sau de rezervă de alimentare a utilizatorului, dar nu reprezintă sursă de intervenţie pentru echipamentele şi instalaţiile de la pct. a);

d) indiferent de numărul de instalaţii electrice prin care un loc de consum este racordat la reţeaua operatorului de transport/distribuţie, acestea constituie o singură sursă de alimentare pentru locul de consum respectiv.

SECŢIUNEA a 3-a

Avizarea studiului de soluţie

Art. 23. - (1) Studiul de soluţie se avizează de către operatorul de reţea conform procedurii proprii şi în cadrul termenului de elaborare prevăzut în contract. Timpul necesar avizării studiului de soluţie este inclus în durata maximă de elaborare prevăzută la art. 13 alin. (8).

(2) Studiile de soluţie se avizează atât de către operatorii de distribuţie, cât şi de către operatorul de transport şi de sistem în toate cazurile în care prevăd:

a) racordarea la reţeaua electrică de distribuţie a locurilor de producere cu puteri instalate mai mari de 10 MW;

b)  racordarea locurilor de producere sau de consum pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem;

c)  mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor, dintre care unele la tensiunile de 220 kV sau 400 kV şi altele la tensiunea de 110 kV.

(3) Studiile de soluţie, cu excepţiile de la alin. (2), se avizează de către operatorii de distribuţie dacă prezintă numai variante de racordare la o reţea electrică de distribuţie, respectiv de către operatorul de transport şi de sistem, dacă prezintă numai variante de racordare la reţeaua electrică cu tensiune de 220 kV sau 400 kV.

Art. 24. - (1) Prin predarea la utilizator a studiului de soluţie, avizat, operatorul de reţea responsabil cu elaborarea acestuia confirmă existenţa tuturor acordurilor factorilor implicaţi în stabilirea soluţiei de racordare, prevăzute de reglementările în vigoare.

(2) Utilizatorul trebuie să opteze pentru una dintre variantele de soluţie stabilite în studiu şi avizate de operatorul de reţea şi să îşi exprime opţiunea în scris şi, după caz, să solicite în termen de maximum două luni emiterea avizului tehnic de racordare.

(3) Dacă utilizatorul optează pentru o variantă de soluţie care prevede racordarea prin linie electrică de pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale unei staţii de transformare a operatorului de transport şi de sistem, cu punctul de delimitare a instalaţiilor la plecarea din staţie, atunci, înainte de emiterea avizului tehnic de racordare, utilizatorul şi operatorul concesionar vor conveni condiţiile de modificare ulterioară a punctului de delimitare şi de transmitere/preluare a instalaţiei de racordare conform noului punct de delimitare.

(4)  Condiţiile convenite conform prevederilor alin. (3) se includ în avizul tehnic de racordare şi în contractele ulterioare de utilizare a reţelei încheiate între părţi.

(5) Transmiterea şi, respectiv, preluarea de instalaţii conform prevederilor alin. (3) se fac în momentul transformării liniei electrice în reţea electrică de interes public prin racordarea celui de-al doilea utilizator.

(6) In condiţiile prevăzute la alin. (3), utilizatorul va asigura evidenţa contabilă necesară pentru ca preluarea capacităţii energetice să poată fi făcută cu justă despăgubire.

Art. 25. -Avizarea studiilor de soluţie prevăzute la art. 23 alin. (2) se face conform prevederilor Procedurii privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele electrice.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 26. - Neînţelegerile între operatorii de reţea şi utilizatori privind încheierea contractelor de proiectare şi/sau conţinutul studiilor de soluţie se soluţionează conform reglementării autorităţii competente.

Art. 27. - Operatorii de reţea vor revizui şi completa/adapta procedurile proprii în vederea respectării prevederilor prezentului regulament, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acestuia.

Art. 28. -Anexele 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

ANEXA Nr. 1 la regulament

TERMINOLOGIE   SI  ABREVIERI

Acces la reţeaua electrică de interes public - dreptul operatorilor economici care produc şi/sau furnizează energie electrică, precum şi al consumatorilor de energie electrică de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele electrice de transport şi distribuţie.

Autoritate competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei -ANRE

Aviz de amplasament- răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se precizează punctul de vedere faţă de propunerea de amplasament al obiectivului solicitantului referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă a obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului.

Aviz tehnic de racordare - avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică a locului de producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate în cerere.

Compensaţie (bănească) - suma de bani pe care un utilizator o plăteşte primului utilizator în cazul în care urmează să beneficieze de instalaţia de racordare realizată pentru acesta din urmă.

Consumator de energie electrică - clientul final, persoana fizică sau juridică, ce cumpăra energie electrică pentru consumul propriu.

Consumator casnic - consumatorul care cumpără energie electrică pentru consumul propriu al gospodăriei, excluzând consumul aferent activităţilor comerciale sau profesionale.

Distribuţie de energie electrică - transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de înaltă tensiune, medie tensiune şi joasă tensiune, cu tensiune de linie nominală până la 110 kV inclusiv, în vederea livrării acesteia către clienţi, fără a include furnizarea.

Fişă de soluţie - documentaţia tehnică în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unică şi/sau evidentă, şi care conţine un minim de elemente şi date ale reţelei şi ale utilizatorului, prin care se justifică soluţia propusă.

Furnizor - persoana juridică, titulară a unei licenţe de furnizare

Generator (electric) - aparatul, maşina sau instalaţia care serveşte la producerea energiei electrice folosind energie de o altă formă.

Instalaţie de racordare (branşament - la joasă tensiune - şi racord la medie şi înaltă tensiune) - instalaţia electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică de interes public şi punctul de delimitare dintre instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului. Instalaţia de racordare cuprinde şi grupul de măsurare a energiei electrice, inclusiv în cazurile de excepţie, când punctul de măsurare este diferit de punctul de delimitare.

Instalaţie de utilizare - instalaţia electrică a utilizatorului, în aval de punctul/punctele de delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se consideră o singură instalaţie de utilizare, numai dacă instalaţiile din aval, aferente fiecărui punct de delimitare, sunt legate electric între ele prin reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte sarcini distribuite, de acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la un circuit de joasă tensiune din postul de transformare sau dintr-o cutie de distribuţie (sau, în cazurile particulare, de puteri foarte mici faţă de capacitatea elementului RED, cum ar fi, de exemplu, amplificatoarele de semnal ale operatorilor de telecomunicaţii, racordate la instalaţiile dintr-o zonă a localităţii sau din localitate), se pot considera o singură instalaţie de utilizare.

Loc de consum - incinta sau zona în care se consumă, printr-o singură instalaţie de utilizare, energie electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum, după caz, în incinte sau în zone diferite ori în aceeaşi incintă sau zonă.

Loc de producere - incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice.

Norme - standardele, codurile, regulamentele, reglementările, instrucţiunile, prescripţiile energetice, hotărârile şi alte acte normative, precum şi contractele sau alte documente oficiale

Operator concesionar - operatorul de distribuţie care desfăşoară activitatea de distribuţie pe baza unui contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice într-o anumită zonă.

Operator de distribuţie (OD) - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de distribuţie şi este titulară a unei licenţe de distribuţie prin care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind distribuţia energiei electrice.

Operator de transport şi de sistem (OTS) - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de transport şi este titulară a unei licenţe de transport prin care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice.

Operator de reţea - după caz, OTS, un operator de distribuţie sau un alt deţinător de reţea electrică de interes public

Prim utilizator- un utilizator pentru care în baza tarifului de racordare achitat se realizează o instalaţie de racordare folosită ulterior şi pentru racordarea altor utilizatori.

Producător de energie electrică - persoana fizică sau juridică, titulară de licenţă, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare

Proiectant de specialitate - persoana fizică autorizată în domeniu sau persoana juridică atestată în domeniu, potrivit legii

Punct de delimitare - locul în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea.

Punct de racordare (la reţeaua electrică) - punctul fizic din reţeaua electrică la care se racordează un utilizator.

Regulament de racordare - regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

Reţea electrică - ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere şi de protecţie a acestora, staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate între ele, prin care se transmite energie electrică de la o capacitate energetică de producere a energiei electrice la un utilizator. Reţeaua electrică poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie.

Reţea electrică de transport - reţeaua electrică de interes naţional şi strategic, cu tensiunea de linie nominală mai mare deUOkV

Reţea electrică de distribuţie - reţeaua electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv

Reţea electrică de interes public - reţeaua electrică la care sunt racordaţi cel puţin 2 utilizatori

Sarcina maximă - cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apărea într-un interval determinat de timp, denumit interval de cerere. La enunţarea sarcinii maxime trebuie precizat intervalul de cerere de referinţă pentru care se efectuează media, în funcţie de care se disting:

a)   sarcina maximă de durată (15 sau 60 de minute), determinată pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru calculul pierderilor de putere;

b) sarcina maximă de scurtă durată (de vârf), care poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.

Sistem electroenergetic - ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizează producerea, transportul, conducerea operativă, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice.

Sistem electroenergetic naţional (SEN) - sistemul electroenergetic situat pe teritoriul naţional. Sistemul electroenergetic naţional constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la piaţa de energie electrică.

Studiu de soluţie - documentaţia tehnico-economică în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului.

Subcontractant - proiectantul de specialitate căruia operatorul de reţea îi încredinţează, pe bază de contract, executarea totală sau parţială a unui studiu de soluţie.

Sursă de intervenţie - sursa de energie electrică de rezervă, aparţinând consumatorului, care în cazul întreruperii furnizării energiei electrice din SEN asigură alimentarea neîntreruptă sau realimentarea unui grup restrâns de receptoare, în scopul opririi în siguranţă a activităţii şi/sau evitării unor efecte economice şi sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc).

Sursă proprie de energie electrică - instalaţia pentru producerea de energie electrică aparţinând consumatorului

Tarif de racordare - tariful reglementat plătit de utilizator operatorului de reţea pentru realizarea racordării

Utilizator de reţea electrică - producătorul, operatorul de transport şi de sistem, operatorul de distribuţie, furnizorul, consumatorul de energie electrică, racordaţi la o reţea electrică

Utilizatori perturbatori- utilizatorii care perturbă reţeaua la care se racordează, prin producerea de armonici, nesimetrie, flicker.

JT - joasă tensiune

MT- medie tensiune

OD - operator de distribuţie

OTS - operator de transport şi de sistem

PT- post de transformare

SEN - Sistem electroenergetic naţional

SS - studiu de soluţie.

ANEXA Nr. 2 la regulament

- Exemplu -

FIŞA DE SOLUŢIE

pentru racordarea locului de consum

......................................din.........................., str....................................nr............., în vederea alimentării cu energie electrică la o putere maximă absorbită de..............kW/kVA

1.  Date despre PT care alimentează reţeaua

1.1. denumire, raport de transformare

1.2.  număr şi putere transformatoare

1.3. tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcină, măsurată la data de...................

1.4. sarcina de vârf              T1        R               S              T                    (A)

                                           T2        R               S              T                    (A)

1.5. curentul nominal al siguranţelor generale      T1            T2                  (A)

2.  Date despre reţea (circuitul din care se racordează utilizatorul)

2.1. denumirea circuitului

2.2. secţia de 0,4 kV a PT pe care este racordată reţeaua

2.3. curentul nominal al siguranţelor                                                       (A)

2.4.  lungimea totală a reţelei, din care pe       S1              L1           material

secţiuni şi număr de conductoare (faze)          S2              L2           material

2.5.  lungimea reţelei de la PT la consumator

2.6.  nr. de consumatori cu S =< 11 kVA

- racordaţi la reţea

- de la PT până la noul consumator

2.7.  nr. de consumatori cu S > 11 kVA racordaţi la reţea,  cons.1    L1    M T

distanţa de la PT până la locul racordării şi tipul                   cons.2    L2    M T

branşamentului (monofazat sau trifazat)                                cons.3    L3    M T

2.8. încărcarea la vârf a circuitului, măsurată            R      S           T           (A)

la data de.........................

3. Schema simplificată a reţelei, cu marcarea punctelor caracteristice

4.  Nivele de tensiuni la - post

- punct de racordare a noului consumator

- capăt de reţea

5. Alte informaţii privind reţeaua

6. Soluţia propusă (avizată)

7.  Detalii şi precizări privind avizele şi acordurile necesare pentru realizarea soluţiei propuse

8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la instalaţia unui prim utilizator etc.)

Aprobat

.........................................................

Avizat

.........................................................

Elaborat

.........................................................


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 129/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 129 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu