ORDIN Nr. 1384
din 4 noiembrie 2010
privind aprobarea
modelului-cadru al contractului de management si a listei indicatorilor de
performanta a activitatii managerului spitalului public
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 764 din 16 noiembrie 2010
Văzând Referatul de aprobare nr. Cs.A. 11.659/2010 al
Direcţiei asistenţă medicală,
având în vedere prevederile art. 178 alin. (4) din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă modelul-cadru al contractului
de management încheiat între managerul spitalului public şi Ministerul
Sănătăţii, ministerele sau instituţiile cu reţea sanitară proprie, după caz,
prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Utilizarea acestui model de contract este
obligatorie. In cuprinsul contractelor încheiate pot fi prevăzute clauze
suplimentare, negociate între părţile contractante, conform şi în limita
prevederilor legale în vigoare.
Art. 2. - Se aprobă lista indicatorilor de performanţă
a activităţii managerului spitalului public, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a dispoziţiilor
prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 922/2006
privind aprobarea modelului contractului de management al spitalului public,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 685 din 10 august
2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 5. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie,
spitalele publice, precum şi persoanele care ocupă funcţia de manager în cadrul
spitalelor publice vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 6. - (1) Prezentul ordin se aplică şi contractelor
de management aflate în derulare la data intrării în vigoare a dispoziţiilor
acestuia, prin completarea şi/sau modificarea corespunzătoare a acestora, după
caz.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), părţile vor
încheia, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a
dispoziţiilor prezentului ordin, un act adiţional la contractele de management.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
ANEXA Nr. 1
CONTRACT DE MANAGEMENT
Nr.........data.............
I. Părţile
contractului
1. Ministerul Sănătăţii sau
ministerul/instituţia cu reţea sanitară proprie, după caz, reprezentat prin
ministru, conducătorul instituţiei cu reţea sanitară proprie, primarul unităţii
administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti ori preşedintele Consiliului
Judeţean..........................................., pe de o parte,
şi
2. Managerul sau, după caz, comandantul/directorul
general al Spitalului.....................................,
cu sediul în
localitatea........................................., judeţul
.........................................../municipiul Bucureşti,
str......................................................nr.........., telefon:
fix/mobil.........................../.................................,
e-mail............................................................................................................,
a) persoană fizică,
domnul/doamna............................., domiciliat/domiciliată în ..........................., str..........................nr.....Judeţul/sectorul.............,
posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate
seria.......nr..............., codul numeric
personal................................, în calitate de manager al Spitalului ...................................., cu sediul în
localitatea............................., judeţul............................../municipiul Bucureşti,
sau
b) persoana
juridică..........................................., având sediul în localitatea.................................., sectorul/judeţul...............................,
înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului .........................sub nr..........................,
reprezentată prin
domnul/doamna................................................,
domiciliat/domiciliată în..................................,
str.........................nr........, judeţul/sectorul.................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii
de identitate seria............nr..............., codul numeric personal........................................, pe de altă parte,
am convenit încheierea prezentului contract de
management.
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Obiectul prezentului contract de management
îl constituie organizarea, conducerea şi administrarea
Spitalului ............................................. ................, precum şi gestionarea patrimoniului şi a mijloacelor materiale şi băneşti ale
acestuia, pe baza obiectivelor şi a indicatorilor de performanţă a activităţii,
prevăzuţi în anexa la prezentul contract de management, în scopul asigurării
serviciilor medicale preventive, curative, de recuperare şi/sau paleative, după
caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
III. Durata contractului
Art. 2. - (1) Prezentul contract
de management este valabil până la data de........................... (maximum 3 ani de la data încheierii acestuia).
(2) La încetarea mandatului, prezentul contract de
management poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, prin act adiţional
încheiat cu acordul părţilor, de maximum două ori, perioadă în care se
organizează concursul de ocupare a postului, respectiv licitaţie publică, după
caz.
IV. Durata muncii
Art. 3. - (1) Durata timpului de lucru este de 8
ore/zi, 40 de ore/săptămână, în conformitate cu legislaţia muncii în vigoare.
(2) Programul de lucru este
următorul (se menţionează explicit repartizarea timpului de lucru prevăzut la
alin. (1) pe zile, precum şi intervalul orar corespunzător
acestora):.............................................
........................................................................................
.........................................................................................
(3) Respectarea duratei timpului de lucru şi a
programului de lucru prevăzute la alin. (1) şi alin. (2) este obligatorie.
V. Drepturile şi
obligaţiile părţilor
Art. 4. - Drepturile managerului sunt următoarele:
1. primirea unei sume lunare brute
de..................lei, stabilită potrivit prevederilor legale în vigoare, reprezentând:
a) salariul de bază lunar
brut:.......................................lei;
b) alte drepturi salariale, după
caz............................lei;
2. dreptul la concediu de odihnă anual,
de..................zile lucrătoare, conform prevederilor legale;
3. dreptul de a beneficia de asigurări sociale de
sănătate, pensii şi alte drepturi de asigurări sociale de stat, în condiţiile
plăţii contribuţiilor prevăzute de lege;
4. dreptul la securitate şi sănătate în muncă;
5. dreptul la formare profesională, în condiţiile
legii;
6. dreptul la informare
nelimitată asupra activităţii spitalului şi acces la toate documentele privind
activitatea medicală şi economico-financiară a acestuia;
7. dreptul de a fi sprijinit de către consiliul de
administraţie în rezolvarea problemelor de strategie, organizare şi funcţionare
a spitalului, precum şi în activitatea de identificare de resurse financiare
pentru creşterea veniturilor spitalului, în condiţiile legii;
8. dreptul de a fi sprijinit de consiliul medical în
implementarea activităţilor pentru îmbunătăţirea
standardelor clinice şi a modelelor de practică, în monitorizarea şi evaluarea
activităţii medicale, precum şi întărirea disciplinei economico-financiare;
9. dreptul de a fi susţinut în realizarea activităţilor
specifice de consiliul medical, consiliul etic, precum şi de alte comisii pe
care le înfiinţează, ale căror atribuţii şi responsabilităţi sunt aprobate de
comitetul director şi sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi
funcţionare a spitalului;
10. dreptul de a revoca membrii
comitetului director în cazul neîndeplinirii atribuţiilor ce le revin;
11. dreptul de a revoca şefii de secţii în cazul
nerealizării indicatorilor specifici timp de cel puţin un an;
12. dreptul la suspendarea de drept, pe perioada exercitării mandatului, a contractul individual de muncă şi de reluare
a raporturilor de muncă pe postul deţinut anterior încheierii prezentului
contract de management;
13. decontarea cheltuielilor de
cazare, diurnă, transport şi a altor cheltuieli, cu documente justificative,
pentru deplasările în interes de serviciu în ţară şi în străinătate, potrivit
legii;
14. dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;
15. dreptul la egalitate de şanse şi de tratament;
16. dreptul de a desfăşura activitate medicală în
spital, în condiţiile legii;
17. dreptul de a angaja resursele umane şi financiare,
în condiţiile legii;
18. dreptul de a renegocia indicatorii de performanţă a
activităţii asumaţi prin prezentul contract de management;
19. dreptul de a participa la şedinţele consiliului de
administraţie fără drept de vot.
Art. 5. - (1) Obligaţiile managerului în domeniul
politicii de personal şi al structurii organizatorice sunt următoarele:
1. stabileşte şi aprobă numărul de personal, pe
categorii şi locuri de muncă, în funcţie de normativul de personal în vigoare
şi pe baza propunerilor şefilor de secţii şi de servicii;
2. aprobă organizarea
concursurilor pentru posturile vacante, numeşte şi eliberează din funcţie
personalul spitalului;
3. repartizează personalul din
subordine pe locuri de muncă;
4. aprobă programul de lucru,
pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în
subordine;
5. organizează concurs pentru ocuparea funcţiilor
specifice comitetului director;
6. numeşte şi revocă, în
condiţiile legii, membrii comitetului director;
7. încheie contractele de
administrare cu membrii comitetului director care au ocupat postul prin concurs
organizat în condiţiile legii, pe o perioadă de maximum 3 ani, în cuprinsul
căruia sunt prevăzuţi indicatorii de performanţă asumaţi;
8. prelungeşte, la încetarea
mandatului, contractele de administrare încheiate, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
9. încetează contractele de
administrare încheiate, înainte de termen, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor
prevăzute în acestea;
10. stabileşte, de comun acord cu personalul de specialitate
medico-sanitar care ocupă funcţii de conducere specifice comitetului director
şi are contractul individual de muncă suspendat, programul de lucru al acestuia
în situaţia în care desfăşoară activitate medicală în unitatea sanitară
respectivă, în condiţiile legii;
11. numeşte în funcţie şefii de secţie, de laborator şi
de serviciu medical care au promovat concursul sau examenul organizat în
condiţiile legii şi încheie cu aceştia, în termen de maximum 30 de zile de la
data numirii în funcţie, contract de administrare cu o durata de 3 ani, în
cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii de performanţă asumaţi;
12. solicită consiliului de administraţie constituirea
comisiei de mediere, în condiţiile legii, în cazul în care contractul de
administrare prevăzut la pct. 11 nu se încheie în termen de 7 zile de la data
stabilită în condiţiile menţionate;
13. deleagă unei alte persoane
funcţia de şef de secţie, de laborator şi de serviciu medical, pe o perioadă de
până la 6 luni, în cazul în care la concursul organizat, în condiţiile legii,
pentru ocuparea acestor funcţii nu se prezintă niciun candidat în termenul
legal;
14. repetă procedurile legale de organizare a
concursului sau examenului pentru ocuparea funcţiilor de şefi de secţie, de
laborator şi de serviciu medical ocupate în condiţiile prevăzute la pct. 13;
15. aprobă regulamentul intern al spitalului, precum şi
fişa postului pentru personalul angajat;
16. înfiinţează, cu aprobarea comitetului director,
comisii specializate în cadrul spitalului, necesare pentru realizarea unor
activităţi specifice, cum ar fi: comisia medicamentului, nucleul de calitate,
comisia de analiză a decesului etc, al căror mod de organizare şi funcţionare
este prevăzut în regulamentul de organizare şi funcţionare a spitalului;
17. realizează evaluarea performanţelor profesionale
ale personalului aflat în directă subordonare, potrivit structurii
organizatorice, şi, după caz, soluţionează contestaţiile formulate cu privire
la rezultatele evaluării performanţelor profesionale efectuate de alte
persoane, în conformitate cu prevederile legale;
18. aprobă planul de formare şi perfecţionare a
personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
19. negociază contractul
colectiv de muncă la nivel de spital, cu excepţia spitalelor din subordinea
ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, cărora li se aplică
reglementările specifice în domeniu;
20. răspunde de încheierea
asigurării de răspundere civilă în domeniul medical atât pentru spital, în
calitate de furnizor, cât şi pentru personalul medico-sanitar angajat, precum
şi de reînnoirea acesteia ori de câte ori situaţia o impune;
21. răspunde de respectarea prevederilor legale privind
incompatibilităţile şi conflictul de interese de către personalul din
subordine, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
22. propune, ca urmare a
analizei în cadrul comitetului director, structura organizatorică,
reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unităţii, în vederea
aprobării de către Ministerul Sănătăţii, ministerele şi instituţiile cu reţea
sanitară proprie sau, după caz, de către autorităţile administraţiei publice
locale, în condiţiile legii;
23. în situaţia în care
spitalul public nu are angajat personal propriu sau personalul angajat este
insuficient, pentru acordarea asistenţei medicale corespunzătoare structurii
organizatorice aprobate în condiţiile legii, poate încheia contracte de
prestări servicii pentru asigurarea acestora;
24. dispune măsurile necesare pentru ca, începând cu
data de 1 ianuarie 2011, cheltuielile aferente drepturilor de personal să nu
depăşească maximum 70% din sumele decontate de casele de asigurări de sănătate
din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru serviciile
medicale furnizate, precum şi din sumele asigurate din bugetul Ministerului
Sănătăţii cu această destinaţie;
25. analizează modul de îndeplinire a obligaţiilor
membrilor comitetului director, ai consiliului medical şi consiliului etic şi
dispune măsurile necesare în vederea îmbunătăţirii activităţii spitalului;
26. răspunde de organizarea şi desfăşurarea activităţii
de educaţie medicală continuă (EMC) pentru medici, asistenţi medicali şi alt
personal, în condiţiile legii;
27. răspunde de organizarea şi
desfăşurarea activităţii de audit public intern, conform legii. (2) Obligaţiile
managerului în domeniul managementului serviciilor medicale sunt următoarele:
1. elaborează, pe baza nevoilor de servicii medicale
ale populaţiei din zona deservită, planul de dezvoltare a spitalului pe
perioada mandatului, ca urmare a propunerilor consiliului medical, şi îl supune
aprobării consiliului de administraţie al spitalului;
2. aprobă formarea şi utilizarea fondului de dezvoltare
al spitalului, pe baza propunerilor comitetului
director, cu respectarea prevederilor legale;
3. aprobă planul anual de servicii medicale, elaborat
de comitetul director, la propunerea consiliului medical;
4. aprobă măsurile propuse de
comitetul director pentru dezvoltarea activităţii spitalului, în concordanţă cu
nevoile de servicii medicale ale populaţiei;
5. elaborează şi pune la dispoziţie consiliului de
administraţie rapoarte privind activitatea spitalului; aplică strategiile şi
politica de dezvoltare în domeniul sanitar ale Ministerului Sănătăţii, adecvate
la necesarul de servicii medicale pentru populaţia deservită; în cazul
ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, aplică strategiile
specifice de dezvoltare în domeniul medical;
6. îndrumă şi coordonează activitatea de prevenire a
infecţiilor nosocomiale;
7. dispune măsurile necesare în vederea realizării
indicatorilor de performanţă a activităţii asumaţi prin prezentul contract;
8. desemnează, prin act
administrativ, coordonatorii programelor/subprogramelor naţionale de sănătate
derulate la nivelul spitalului;
9. răspunde de implementarea şi
raportarea indicatorilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate
derulate la nivelul spitalului, în conformitate cu prevederile legale elaborate
de Ministerul Sănătăţii;
10. răspunde de asigurarea
condiţiilor corespunzătoare pentru realizarea unor acte medicale de calitate de
către personalul medico-sanitardin spital;
11. răspunde de implementarea
protocoalelor de practică medicală la nivelul spitalului, pe baza recomandărilor consiliului medical;
12. urmăreşte realizarea
activităţilor de control al calităţii serviciilor medicale oferite de spital,
coordonată de directorul medical, cu sprijinul consiliului medical şi al celui
ştiinţific;
13. negociază şi încheie, în numele şi pe seama
spitalului, protocoale de colaborare şi/sau contracte cu alţi furnizori de
servicii pentru asigurarea continuităţii şi creşterii calităţii serviciilor
medicale;
14. răspunde, împreună cu
comitetul director, de asigurarea condiţiilor de investigaţii medicale,
tratament, cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor
nosocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
15. negociază şi încheie
contractul de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de sănătate,
în condiţiile stabilite în contractul-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
16. poate încheia contracte de
furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate private;
17. poate încheia contracte cu
direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz,
în vederea derulării programelor naţionale de sănătate şi desfăşurării unor
activităţi specifice, în conformitate cu structura organizatorică a acestora;
18. poate încheia contract cu
institutul de medicină legală din centrul medical universitar la care este
arondat pentru asigurarea drepturilor salariale ale personalului care îşi
desfăşoară activitatea în cabinetele de medicină legală din structura acestora,
precum şi a cheltuielilor de natura bunurilor şi serviciilor necesare pentru
funcţionarea acestor cabinete;
19. răspunde de respectarea
prevederilor legale în vigoare cu privire la drepturile pacientului şi dispune
măsurile necesare atunci când se constată încălcarea acestora;
20. răspunde de asigurarea asistenţei medicale în caz
de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de
criză şi este obligat să participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor
acestora;
21. răspunde de asigurarea
acordării primului ajutor şi asistenţei medicale de urgenţă oricărei persoane
care se prezintă la spital, dacă starea sănătăţii persoanei este critică,
precum şi de asigurarea, după caz, a transportului obligatoriu medicalizat la o
altă unitate medico-sanitară de profil, după stabilizarea funcţiilor vitale ale
acesteia;
22. răspunde de asigurarea, în
condiţiile legii, a calităţii actului medical, a respectării condiţiilor de
cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nosocomiale, precum
şi de acoperirea, de către spital, a prejudiciilor cauzate pacienţilor.
(3) Obligaţiile managerului în domeniul managementului
economico-financiar sunt următoarele:
1. răspunde de organizarea
activităţii spitalului pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli propriu,
elaborat de către comitetul director pe baza propunerilor fundamentate ale
conducătorilor secţiilor şi compartimentelor din structura spitalului, pe care
îl supune aprobării ordonatorului de credite ierarhic superior, după avizarea
acestuia de către consiliul de administraţie, în condiţiile legii;
2. răspunde de asigurarea realizării veniturilor şi de
fundamentarea cheltuielilor în raport cu acţiunile şi obiectivele din anul
bugetar pe titluri, articole şi alineate, conform clasificaţiei bugetare;
3. răspunde de repartizarea
bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului pe secţiile şi
compartimentele din structura acestuia şi de cuprinderea sumelor repartizate în
contractele de administrare încheiate în condiţiile legii;
4. răspunde de monitorizarea lunară de către şefii
secţiilor şi compartimentelor din structura spitalului a execuţiei bugetului de
venituri şi cheltuieli pe secţii şi compartimente, conform metodologiei
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
5. răspunde de raportarea
lunară şi trimestrială a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli
unităţilor deconcentrate cu personalitate juridică ale Ministerului Sănătăţii
şi, respectiv, ministerului sau instituţiei cu reţea sanitară proprie, în funcţie de subordonare, precum şi de
publicarea acesteia pe site-ul Ministerului Sănătăţii, pentru unităţile
subordonate, pe cel al autorităţii de sănătate publică ori pe site-urile
ministerelor şi instituţiilor sanitare cu reţele sanitare proprii;
6. răspunde de raportarea lunară şi trimestrială a
execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli consiliului local şi/sau
judeţean, după caz, dacă beneficiază de finanţare din bugetele locale;
7. aprobă şi răspunde de
realizarea programului anual de achiziţii publice;
8. aprobă lista investiţiilor
şi a lucrărilor de reparaţii curente şi capitale care urmează să se realizeze
într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii, la propunerea comitetului
director;
9. răspunde, împreună cu
membrii consiliului medical, de respectarea disciplinei economico-financiare la
nivelul secţiilor, compartimentelor şi serviciilor din cadrul spitalului;
10. identifică, împreună cu consiliul de administraţie,
surse suplimentare pentru creşterea veniturilor spitalului, cu respectarea
prevederilor legale;
11. îndeplineşte toate
atribuţiile care decurg din calitatea de ordonator terţiar de credite, conform
legii;
12. răspunde de respectarea şi
aplicarea corectă a legislaţiei din domeniu.
(4) Obligaţiile managerului în domeniul managementului
administrativ sunt următoarele:
1. aprobă şi răspunde de
respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare, după avizarea
prealabilă de către direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului
Bucureşti, direcţia medicală sau structura similară acesteia din ministerele şi
instituţiile cu reţea sanitară proprie ori Ministerul Sănătăţii, după caz;
2. reprezintă spitalul în
relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice;
3. încheie acte juridice în numele şi pe seama
spitalului, conform legii;
4. răspunde de modul de
îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de
îmbunătăţire a activităţii spitalului;
5. încheie contracte de colaborare cu instituţiile de
învăţământ superior medical, respectiv unităţile de învăţământ medical, în
conformitate cu metodologia elaborată de Ministerul Sănătăţii, în vederea
asigurării condiţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţilor de
învăţământ;
6. încheie, în numele spitalului, contracte de cercetare cu finanţatorul cercetării, pentru desfăşurarea activităţii de
cercetare ştiinţifică medicală, în conformitate cu prevederile legale;
7. răspunde de respectarea
prevederilor legale în vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional,
păstrarea confidenţialităţii datelor pacienţilor internaţi, informaţiilor şi
documentelor referitoare la activitatea spitalului;
8. răspunde de obţinerea şi
menţinerea valabilităţii autorizaţiei de funcţionare, potrivit normelor
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
9. pune la dispoziţia organelor şi organismelor
competente, la solicitarea acestora, în condiţiile legii, informaţii privind
activitatea spitalului;
10. transmite direcţiei de sănătate publică judeţene/a
municipiului Bucureşti, direcţiei medicale sau structurii similare din
ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie sau Ministerului
Sănătăţii, după caz, informări trimestriale şi anuale cu privire la patrimoniul
dat în administrare, realizarea indicatorilor activităţii medicale, precum şi
la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
11. răspunde de organizarea
arhivei spitalului şi de asigurarea securităţii documentelor prevăzute de lege,
în format scris şi electronic;
12. răspunde de înregistrarea, stocarea, prelucrarea şi
transmiterea informaţiilor legate de activitatea sa, în conformitate cu normele
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
13. aprobă utilizarea bazei de date medicale a
spitalului pentru activităţi de cercetare medicală, în condiţiile legii;
14. răspunde de organizarea
unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi
reclamaţiilor referitoare la activitatea spitalului;
15. conduce activitatea curentă a spitalului, în
conformitate cu reglementările în vigoare;
16. propune spre aprobare
direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, direcţiei
medicale ori structurii medicale similare din ministerele şi instituţiile cu
reţea sanitară proprie sau Ministerului Sănătăţii, după caz, un înlocuitor de
drept pentru perioadele de absenţă motivată din spital, în condiţiile legii;
17. informează Ministerul Sănătăţii sau, după caz,
ministerele sau instituţiile cu reţea sanitară proprie cu privire la starea de
incapacitate temporară de muncă, în termen de maximum 24 de ore de la apariţia
acesteia;
18. răspunde de monitorizarea
şi raportarea datelor specifice activităţii medicale, economico-financiare,
precum şi a altor date privind activitatea de supraveghere, prevenire şi
control, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
19. respectă măsurile dispuse
de către conducătorul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie
sau primarul unităţii administrativ-teritoriale, primarul general al
municipiului Bucureşti ori preşedintele consiliului judeţean, după caz, în
situaţia în care se constată disfuncţionalităţi în activitatea spitalului
public;
20. răspunde de depunerea
solicitării pentru obţinerea acreditării spitalului, în condiţiile legii, în
termen de maximum un an de la aprobarea procedurilor, standardelor şi
metodologiei de acreditare;
21. răspunde de solicitarea
reacreditării, în condiţiile legii, cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea
valabilităţii acreditării;
22. respectă Strategia
naţională de raţionalizare a spitalelor, aprobată prin hotărâre a Guvernului;
23. elaborează, împreună cu
comitetul director, planul de acţiune pentru situaţii speciale şi coordonează
asistenţa medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte
sociale şi alte situaţii de criză, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
24. răspunde de respectarea şi
aplicarea corectă de către spital a prevederilor actelor normative care
reglementează activitatea acestuia;
25. asigură şi răspunde de
organizarea activităţilor de învăţământ şi cercetare astfel încât să
consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacienţilor,
a eticii şi deontologiei medicale;
26. avizează numirea, în condiţiile legii, a şefilor de
secţie, şefilor de laborator şi a şefilor de serviciu medical din cadrul
secţiilor, laboratoarelor şi serviciilor medicale clinice şi o supune aprobării
Ministerului Sănătăţii sau, după caz, a autorităţilor administraţiei publice
locale.
(5) Obligaţiile managerului în domeniul
incompatibilităţilor şi al conflictului de interese sunt următoarele:
1. depune o declaraţie de
interese, precum şi o declaraţie cu privire la incompatibilităţile prevăzute de
lege şi de prezentul contract, în termen de 15 zile de la numirea în funcţie,
la Ministerul Sănătăţii sau, după caz, la ministerele şi instituţiile cu reţea
sanitară proprie;
2. actualizează declaraţia prevăzută la pct. 1 ori de
câte ori intervin modificări faţă de situaţia iniţială, în termen de maximum 30
de zile de la data apariţiei modificării, precum şi a încetării funcţiilor sau
activităţilor;
3. răspunde de afişarea
declaraţiilor prevăzute de lege pe site-ul spitalului;
4. depune declaraţie de avere în condiţiile prevăzute
la pct. 1 şi 2.
Art. 6. - Drepturile Ministerului Sănătăţii,
ministerului sau instituţiei cu reţea sanitară proprie, după caz, sunt
următoarele:
1. dreptul la informare nelimitată asupra activităţii
spitalului;
2. dreptul de a solicita
spitalului, indiferent de reţeaua de care aparţine, documente referitoare la
întreaga activitate a acestuia, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
3. dreptul de a controla
activităţile organizatorice şi funcţionale cu caracter medico-sanitar ale
spitalului;
4. dreptul de a revoca managerul spitalului din reţeaua
proprie, la propunerea comisiei de evaluare, numită prin ordin ori decizie sau
act administrativ al/a/al miniştrilor şi conducătorilor instituţiilor cu reţea
sanitară proprie, după caz;
5. dreptul de a fi informat prompt asupra evenimentelor
deosebite legate de activitatea spitalului;
6. dreptul de a controla activitatea managerului
spitalului din reţeaua proprie, ori de câte ori consideră necesar;
7. în cazul Ministerului Sănătăţii, dreptul de a
verifica, de a controla şi de a sancţiona, potrivit legii, activitatea
spitalului, indiferent de reţeaua de care aparţine, în exercitarea funcţiei de
autoritate centrală în domeniul sănătăţii publice.
Art. 7. - Obligaţiile Ministerului Sănătăţii,
ministerului sau instituţiei cu reţea sanitară proprie, după caz, sunt
următoarele:
1. asigură managerului
spitalului libertate în conducerea şi organizarea activităţii spitalului, în
condiţiile legii;
2. poate pune la dispoziţia
managerului, la solicitarea scrisă a acestuia, informaţii cu privire la
performanţa altor spitale publice;
3. urmăreşte modul de realizare
de către managerul spitalului a obiectivelor şi indicatorilor de performanţă a
activităţii acestuia, precum şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
4. analizează şi evaluează periodic şi ori de câte ori
este nevoie sau la sesizarea organelor abilitate ale statului activitatea
spitalului din reţeaua proprie, care este în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate, numind o comisie de evaluare;
5. analizează, direct ori prin intermediul direcţiei de
sănătate publică din aria administrativ-teritorială a spitalului din reţeaua
proprie, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, respectarea legislaţiei
în domeniul achiziţiilor publice, a investiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii
curente şi capitale şi a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli;
6. acordă managerului spitalului din reţeaua proprie
toate drepturile ce decurg din prezentul contract de management, din contractul
colectiv de muncă aplicabil şi din lege;
7. asigură confidenţialitatea
datelor cu caracter personal ale managerului.
VI. Incompatibilităţile
şi conflictul de interese
Art. 8. - Funcţia de manager
persoană fizică este incompatibilă cu:
a) exercitarea oricăror altor funcţii salarizate,
nesalarizate sau/şi indemnizate, cu excepţia funcţiilor sau activităţilor în
domeniul medical în aceeaşi unitate sanitară, a activităţilor didactice, de
cercetare ştiinţifică şi de creaţie literar-artistică;
b) exercitarea oricărei activităţi sau oricărei alte
funcţii de manager, inclusiv cele neremunerate;
c) exercitarea unei activităţi sau a unei funcţii de
membru în structurile de conducere ale unei alte unităţi spitaliceşti;
d) exercitarea oricărei funcţii în cadrul
organizaţiilor sindicale sau patronale de profil.
Art. 9. - Constituie conflict de interese:
a) deţinerea de către manager
persoană fizică, manager persoană juridică ori reprezentant al persoanei
juridice de părţi sociale, acţiuni sau interese la societăţi comerciale ori
organizaţii nonguvernamentale care stabilesc relaţii comerciale cu spitalul la
care persoana în cauză exercită sau intenţionează să exercite funcţia de
manager;
b) deţinerea, de către rudele
ori afinii până la gradul al IV-lea inclusiv ale managerului persoană fizică,
managerului persoană juridică ori ale reprezentantului persoanei juridice, de
părţi sociale, acţiuni sau interese la societăţi comerciale ori organizaţii
nonguvernamentale care stabilesc relaţii comerciale cu spitalul la care
persoana în cauză exercită sau intenţionează să exercite funcţia de manager.
Art. 10. - (1) Incompatibilităţile şi conflictul de
interese sunt aplicabile atât persoanei fizice, cât şi reprezentantului
desemnat al persoanei juridice care exercită sau intenţionează să exercite
funcţia de manager de spital.
(2) Dacă managerul se află în
stare de incompatibilitate sau în conflict de interese, acesta este obligat să
înlăture motivele de incompatibilitate ori de conflict de interese în termen de
30 de zile de la apariţia acestora. In caz contrar, contractul de management
este reziliat de plin drept.
(3) Dacă motivele de incompatibilitate ori de conflict
de interese se menţin peste termenul prevăzut la alin. (2), Ministerul
Sănătăţii sau, după caz, ministerul, instituţia publică sau primarul unităţii
administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau
preşedintele consiliului judeţean, după caz, semnatare ale contractului de
management, este îndreptăţit să pretindă managerului despăgubiri, conform
clauzelor prezentului contract de management.
VII. Răspunderea
contractuală
Art. 11. - (1) Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor asumate prin prezentul contract de management
părţile răspund în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(2) Forţa majoră apără părţile de răspundere.
Art. 12. - Managerul răspunde civil, contravenţional,
material sau penal, după caz, pentru nerespectarea prevederilor legale şi
pentru daunele produse spitalului prin orice acte contrare intereselor
acestuia.
Art. 13. - (1) Contractul de management se suspendă de
drept în cazul în care managerul este arestat preventiv, în condiţiile Codului
de procedură penală.
(2) Contractul de management se suspendă din iniţiativa
Ministerului Sănătăţii, a ministerului sau instituţiei cu reţea sanitară
proprie, după caz, în următoarele situaţii:
a) în cazul în care formulează plângere penală
împotriva managerului;
b) când managerul a fost trimis
în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, până la
rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti.
VIII. Forţa majoră
Art. 14. - Niciuna dintre părţile contractante nu
răspunde de neexecutarea la termen şi/sau de executarea în mod necorespunzător,
total sau parţial, a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului
contract de management, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a
obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, astfel cum este definită
de lege.
Art. 15. - (1) Partea care invocă forţa majoră este
obligată să notifice celeilalte părţi, în termen de 5 zile de la data
producerii şi încetării evenimentului, şi să ia toate măsurile posibile în
vederea limitării consecinţelor lui.
(2) Dacă nu procedează la
anunţarea în termenul prevăzut la alin. (1) a începerii şi încetării cazului de
forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte
părţi prin neanunţarea în termen.
Art. 16. - Dacă în termen de 30 de zile de la
producere, evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi
notifice încetarea de plin drept a prezentului contract de management, fără ca
vreuna dintre ele să pretindă daune-interese.
Art. 17. - Forţa majoră se constată de către o
autoritate competentă.
IX. Corespondenţa
Art. 18. - (1) Corespondenţa legată de derularea
prezentului contract se efectuează în scris, prin scrisori recomandate cu
confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.
(2) Fiecare parte contractantă este obligată ca în
termen de 3 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale
datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi
contractante schimbările survenite.
(3) In accepţiunea părţilor contractante, orice
notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită
dacă va fi transmisă la adresa/sediul prevăzută/prevăzut în partea introductivă
a prezentului contract.
(4) In cazul în care notificarea se face pe cale
poştală, aceasta va fi transmisă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de
primire şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul
poştal primitor pe această confirmare.
(5) Notificările verbale nu se iau în considerare de
niciuna dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din
modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
X. Modificarea contractului
Art. 19. - (1) Prezentul contract se poate modifica
prin negociere şi acord bilateral, la iniţiativa oricărei părţi contractante,
sub rezerva notificării scrise a intenţiei de modificare şi a propunerilor de
modificare cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de la care se doreşte
modificarea.
(2) Modificarea se face printr-un act adiţional semnat
de ambele părţi care este parte integrantă a acestui contract.
Art. 20. -In condiţiile apariţiei unor noi acte normative
în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract,
clauzele contractuale se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător,
prin încheierea unui act adiţional la prezentul contract, în termen de maximum
30 de zile de la data intrării în vigoare a acestora.
Art. 21. - Dacă o clauză a acestui contract ar fi
declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de
această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie
înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă satisfăcător înţelesului
contractului.
XI. Incetarea contractului
Art. 22. - Prezentul contract de management încetează
în următoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
b) la revocarea din funcţie a
managerului, în cazul nerealizării indicatorilor de performanţă ai
managementului spitalului public, prevăzuţi în ordinul ministrului sănătăţii,
timp de minimum un an, din motive imputabile acestuia, şi/sau în situaţia
existenţei unei culpe grave ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor
managerului;
c) prin acordul de voinţă al părţilor semnatare;
d) la apariţia unei situaţii de incompatibilitate sau
conflict de interese prevăzute de lege;
e) în cazul nerespectării
termenului de înlăturare a motivelor de incompatibilitate ori de conflict de
interese;
f) la decesul sau punerea sub interdicţie
judecătorească a managerului;
g) în cazul insolvenţei, falimentului persoanei
juridice, manager al spitalului; h) la împlinirea vârstei de pensionare
prevăzute de lege;
i) în cazul în care se constată abateri de la
legislaţia în vigoare care pot constitui un risc iminent pentru sănătatea
pacienţilor sau a salariaţilor;
j) în cazul refuzului colaborării cu organele de
control desemnate de instituţiile abilitate în condiţiile legii;
k) în cazul în care se constată abateri de la
legislaţia în vigoare constatate de organele de control şi instituţiile
abilitate în condiţiile legii;
l) în cazul nerespectării
măsurilor dispuse de ministrul sănătăţii în domeniul politicii de personal şi
al structurii organizatorice sau, după caz, a măsurilor dispuse de
ministrul/conducătorul instituţiei pentru spitalele din subordinea ministerelor
şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie;
m) dacă se constată că managerul nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru exercitarea
funcţiei de manager;
n) în cazul existenţei plăţilor restante, a căror
vechime este mai mare de 2 ani, în condiţiile în care se constată nerespectarea
achitării obligaţiilor către furnizori prin încălcarea legislaţiei în vigoare
privind înregistrarea cronologică şi sistematică în contabilitatea instituţiei
a acestor datorii corelată cu respectarea termenelor contractuale;
o) în cazul în s-a dispus
arestarea managerului, în condiţiile legii;
p) în cazul situaţiilor de indisponibilitate a
managerului care depăşesc 90 de zile consecutiv;
q) în cazul desfiinţării unităţii sanitare;
r) în cazul nerespectării obligaţiilor asumate prin prezentul contract.
Art. 23. - Contractul de management încheiat de
managerul spitalului din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale
încetează în condiţiile legii, la propunerea consiliului de administraţie, în
cazul în care acesta constată existenta uneia dintre situaţiile prevăzute la
art. 22.
XII. Litigii
Art. 24. - Litigiile născute în legătură cu încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract de management vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare
pe cale amiabilă.
Art. 25. - Litigiile nesolutionate pe cale amiabilă
sunt de competenta instanţelor de judecată.
XIII. Alte clauze
Art. 26. - Managerul nu poate transmite altei persoane
drepturile şi obligaţiile care rezultă din prezentul
contract de management.
Art. 27. - (1) La data încheierii prezentului contract
de management, spitalul are înregistrate obligaţii de plată neachitate după cum
urmează:
a) în termenul de scadenţă
.................................................lei;
b) peste termenul de scadenţă ............................................lei;
(2) Obligaţiile de plată neachitate, prevăzute la alin.
(1), vor fi lichidate după cum urmează (se vor menţiona explicit
posibilităţile, precum şi intervalul în care vor fi lichidate în condiţiile
legii):.....................
..................................................................................
..................................................................................
.................................................................................
Art. 28. - Dacă managerul nu înlătură motivele de
incompatibilitate ori de conflict de interese, în termen de 30 de zile de la
apariţia acestora, este obligat să plătească despăgubiri Ministerului Sănătăţii
sau, după caz, ministerului, instituţiei publice ori primarului unităţii
administrativ-teritoriale, primarului general al municipiului Bucureşti sau
preşedintelui consiliului judeţean, după caz, părţi semnatare ale contractului
de management.
Art. 29. - Părţile contractante au negociat următoarele
clauze suplimentare, conform şi în limita prevederilor legale în vigoare:
................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
XIV. Legislaţie
aplicabilă
Art. 30. - Prezentul contract de management se
interpretează conform legilor din România.
Prezentul contract de management a fost încheiat astăzi,.............................,
în două exemplare a câte
................pagini fiecare, câte unul pentru
fiecare parte contractantă.
Manager,
sau, după caz,
comandant/director general
....................................
(numele în clar şi semnătura)
Ministerul Sănătăţii/ministerul sau instituţia cu
reţea sanitară proprie, reprezentat/reprezentată prin
..........................................
(numele în clar şi semnătura)
ANEXA Nr. 2
LISTA
indicatorilor de performanţă a activităţii managerului spitalului public
A. Indicatori de management al resurselor umane
1. numărul mediu de bolnavi
externaţi pe un medic;
2. numărul mediu de consultaţii
pe un medic în ambulatoriu;
3. numărul mediu de consultaţii
pe un medic în camera de gardă/UPU/CPU;
4. proporţia medicilor din
totalul personalului;
5. proporţia personalului
medical din totalul personalului angajat al spitalului;
6. proporţia personalului
medical cu studii superioare din totalul personalului medical.
B. Indicatori de utilizare a serviciilor
1. numărul de bolnavi externaţi
total şi pe secţii;
2. durata medie de spitalizare, pe spital şi pe fiecare
secţie;
3. rata de utilizare a
paturilor, pe spital şi pe fiecare secţie;
4. indicele de complexitate a
cazurilor, pe spital şi pe fiecare secţie;
5. procentul bolnavilor cu
intervenţii chirurgicale din totalul bolnavilor externaţi din secţiile
chirurgicale;
6. proporţia bolnavilor
internaţi cu programare din totalul bolnavilor internaţi, pe spital şi pe
fiecare secţie;
7. proporţia urgenţelor din
totalul bolnavilor internaţi, pe spital şi pe fiecare secţie;
8. proporţia bolnavilor
internaţi cu bilet de trimitere din totalul bolnavilor internaţi, pe spital şi
pe fiecare secţie;
9. numărul consultaţiilor
acordate în ambulatoriu;
10. proporţia serviciilor medicale
spitaliceşti acordate prin spitalizare de zi din totalul serviciilor medicale
spitaliceşti acordate, pe spital şi pe fiecare secţie.
C. Indicatori economico-financiari
1. execuţia bugetară faţă de
bugetul de cheltuieli aprobat;
2. procentul cheltuielilor de personal din totalul
cheltuielilor spitalului;
3. procentul cheltuielilor de personal din totalul
sumelor decontate de casele de asigurări de sănătate din Fondul naţional unic
de asigurări sociale de sănătate pentru serviciile medicale furnizate, precum
şi din sumele asigurate din bugetul Ministerului Sănătăţii cu această
destinaţie;
4. procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul
cheltuielilor spitalului;
5. costul mediu pe zi de
spitalizare, pe fiecare secţie;
6. procentul veniturilor proprii
din totalul veniturilor spitalului (sintagma „venituri proprii" înseamnă,
în cazul acestui indicator, toate veniturile obţinute de spital, exclusiv cele
obţinute în contractul cu casa de asigurări de sănătate).
D. Indicatori de calitate
1. rata mortalităţii
intraspitaliceşti, pe total spital şi pe fiecare secţie;
2. rata infecţiilor
nosocomiale, pe total spital şi pe fiecare secţie;
3. rata bolnavilor reinternaţi
în intervalul de 30 de zile de la externare;
4. indicele de concordanţă
între diagnosticul la internare şi diagnosticul la externare;
5. procentul bolnavilor
transferaţi către alte spitale din totalul bolnavilor internaţi;
6. numărul de
reclamaţii/plângeri ale pacienţilor înregistrate.