ORDIN
Nr. 147 din 10 mai 2002
privind unele masuri in vederea desemnarii organismelor care realizeaza
evaluarea conformitatii in domeniul aparatelor consumatoare de combustibili
gazosi
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 23 iulie 2002
Ministrul industriei si resurselor,
in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) si (2) si ale art. 17 din
Hotararea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedurile de evaluare in vederea desemnarii organismelor care
realizeaza evaluarea conformitatii in domeniul aparatelor consumatoare de
combustibili gazosi, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
(1) In scopul evaluarii solicitarii depuse de organisme si al formularii
deciziei privind acordarea, limitarea, suspendarea sau retragerea desemnarii,
dupa caz, se constituie Comisia de desemnare a organismelor care realizeaza
evaluarea conformitatii aparatelor consumatoare de combustibili gazosi.
(2) Comisia de desemnare functioneaza in cadrul Directiei generale produse
industriale - Sectorul constructii de masini si isi desfasoara activitatea
conform propriului regulament de organizare si functionare.
(3) Regulamentul de organizare si functionare si componenta Comisiei de
desemnare se stabilesc in termen de 60 zile de la data intrarii in vigoare a
prezentului ordin si se aproba prin ordin al ministrului industriei si
resurselor.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
PROCEDURILE DE EVALUARE
in vederea desemnarii organismelor care realizeaza evaluarea conformitatii in
domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
A. Criteriile minime de evaluare a organismelor care urmeaza sa fie
desemnate
Poate fi organism de certificare produs, organism de certificare sistem sau
organism de inspectie desemnat, denumit in continuare organism, in domeniul
aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, orice persoana juridica sau
entitate din cadrul unei persoane juridice inregistrate la registrul
comertului, care dovedeste ca respecta prevederile prezentelor proceduri de
evaluare.
1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil pentru
efectuarea incercarilor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul,
producatorul, furnizorul sau instalatorul de aparate consumatoare de
combustibili gazosi pe care acestia il inspecteaza, si decat reprezentantii
autorizati ai acestora. Acestia nu se vor implica direct in proiectarea,
constructia, comercializarea sau intretinerea acestor aparate consumatoare de
combustibili gazosi si nici nu vor reprezenta partile angajate in aceste
activitati. Aceasta cerinta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii
tehnice intre producator si organism.
2. Organismul si personalul acestuia trebuie sa execute procedurile de
verificare cu cel mai inalt grad de integritate profesionala si competenta
tehnica si trebuie sa fie independenti fata de orice presiuni si stimulente,
indeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au
interes in rezultatul verificarii si care ar putea influenta decizia lor sau
rezultatele verificarilor.
3. Organismul trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar si trebuie
sa dispuna de dotarile necesare care sa-i permita indeplinirea in bune conditii
a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare; de asemenea,
trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru verificari speciale.
4. Personalul organismului trebuie sa aiba:
a) pregatire temeinica tehnica si profesionala;
b) cunostinte corespunzatoare cerintelor privind incercarile ce trebuie
executate si experienta adecvata pentru realizarea acestor incercari.
5. Trebuie garantata impartialitatea personalului de certificare.
Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul de incercari
efectuate si de rezultatul acestora.
6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila daca
raspunderea pentru incercari nu este asumata de stat.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional cu
privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor ce decurg din
respectarea prevederilor prezentului ordin sau a altor reglementari, cu
exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de Ministerul
Industriei si Resurselor in calitate de autoritate de stat in domeniu sau de
autoritatea responsabila cu supravegherea pietei in acest domeniu.
B. Documentele ce se solicita organismelor pentru evaluarea acestora in
vederea desemnarii
8. Solicitarea pentru desemnare se realizeaza prin completarea si
transmiterea la Ministerul Industriei si Resurselor - Comisia de desemnare a
cererii de desemnare, al carei model este prevazut in anexa nr. 1 si trebuie sa
fie insotita de urmatoarele documente:
a) certificatul de inmatriculare la registrul comertului sau orice act
juridic echivalent privind infiintarea, in copie;
b) certificatul de acreditare in legatura cu obiectul desemnarii, emis de
catre organismul national de acreditare, in copie;
c) asigurarea de raspundere civila, in copie, pentru cazul in care
raspunderea nu revine statului prin lege, insotita de o adresa a societatii de
asigurare, prin care sa se certifice ca polita de asigurare acopera
despagubirile care pot fi solicitate in urma activitatii pentru care se
solicita desemnarea;
d) scurta prezentare a activitatii organismului, din care sa rezulte
experienta si abilitatile acestuia in domeniul evaluarii aparatelor
consumatoare de combustibili gazosi, cu indicarea grupei CAEN din care aceste
produse fac parte, inclusiv organigrama organismului;
e) organismul si-a insusit prevederile art. 3 alin. (1), ale art. 4 si 5
din Hotararea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi,
denumita in continuare hotarare, si isi asuma responsabilitatile care ii revin
in cadrul aplicarii procedurilor pentru evaluarea conformitatii prevazute la
cap. II art. 9 si 10 din aceeasi hotarare, precum si a prezentului ordin;
f) o scurta prezentare din care sa reiasa:
- cunoasterea tipurilor de produse care fac parte din domeniul de aplicare
conform art. 1 din hotarare, precum si a tipurilor de produse care fac parte
din clasa CAEN asociata aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, dar
care nu fac parte din domeniul de aplicare conform art. 1 din hotararea
mentionata;
- cunoasterea producatorilor care au in gama de fabricatie si in fabricatia
curenta aparate consumatoare de combustibili gazosi care fac parte din domeniul
de aplicare conform art. 1 din hotarare, potentiali clienti pentru certificarea
produselor;
- cunoasterea presiunilor de alimentare si a tipurilor de gaze utilizate de
aparatele consumatoare de combustibili gazosi, aprobate prin Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 50 din 19 februarie 2002 pentru
aprobarea Listei cuprinzand tipurile de gaze si presiunile de alimentare
utilizate la aparatele consumatoare de combustibili gazosi, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 150 din 28 februarie 2002;
- cunoasterea standardelor romane care adopta standardele europene
armonizate, ale caror prevederi se refera la aparatele consumatoare de
combustibili gazosi, care sunt aprobate prin Ordinul ministrului industriei si
resurselor nr. 49 din 18 februarie 2002 privind aprobarea Listei cuprinzand
organismele de inspectie desemnate in domeniul recipiente-butelii, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 28 februarie 2002;
g) prezentarea schemei de evaluare care va fi aplicata de organism in
calitate de organism desemnat, cu indicarea procedurilor pe care are
capacitatea sa le efectueze;
h) o declaratie scrisa prin care solicitantul este de acord ca organismul
national de acreditare sa puna la dispozitie autoritatii competente, la cerere,
documente si informatii in legatura cu acreditarea sa;
i) raportul intocmit de organismul national de acreditare, referitor la
acordul privind procedura de evaluare a conformitatii, documentata si aplicata
de solicitant, si sistemul de management al calitatii, conform prevederilor
art. 9 din hotarare;
j) documentele incheiate pentru subcontractarea activitatilor in legatura
cu sarcinile pentru care solicita desemnarea, daca este cazul, in copie;
k) modelul contractului de subcontractare a activitatilor, daca este cazul;
l) cunoasterea ultimelor actualizari la reglementarile care au fost emise
in baza prevederilor art. 3 alin. (2), ale art. 13 si 16 din hotarare.
9. La cererea Comisiei de desemnare organismul va transmite si alte
documente pentru examinare, in masura in care acestea sunt necesare deciziei
privind desemnarea.
C. Evaluarea solicitarii, acordarea, limitarea, suspendarea sau retragerea
desemnarii
10. Comisia de desemnare evalueaza solicitarea privind desemnarea, avand in
vedere:
a) prevederile art. 14 si 16 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor;
b) cerintele relevante in legatura cu sarcinile prevazute la cap. II din
hotarare;
c) valoarea minima a asigurarii de raspundere civila conform pct. 8 lit.
c).
11. (1) In baza analizei documentelor enumerate la lit. B, Comisia de
desemnare va elibera un certificat de recunoastere organismului solicitant care
a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor proceduri de evaluare,
stabilind scopul si sarcinile pentru care va fi desemnat. Modelul de certificat
de recunoastere este prezentat in anexa nr. 2.
(2) In vederea luarii deciziei privind recunoasterea, Comisia de desemnare
poate realiza si o evaluare a solicitantului la sediul acestuia. Toate
cheltuielile ocazionate de deplasarea Comisiei de desemnare la sediul
solicitantului se suporta de catre solicitant.
(3) In situatia in care solicitantul evaluarii nu intruneste conditiile
prevazute de prezentele proceduri de evaluare, Comisia de desemnare, in termen
de 30 de zile de la depunerea cererii de evaluare, va face cunoscuta
solicitantului respingerea motivata a cererii.
(4) Decizia Comisiei de desemnare va fi luata in baza rezultatului
evaluarii consemnat in procesul-verbal de evaluare si in conformitate cu
prevederile Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de
desemnare.
(5) Organismele pentru care s-au emis certificate de recunoastere se
desemneaza si se notifica prin Ordin al ministrului industriei si resurselor
conform prevederilor art. 13 alin. (1) din hotarare.
(6) Ordinul prevazut la alin. (5) contine, pentru fiecare organism
notificat, informatii privind denumirea completa, sediul, produsele sau grupele
de produse care se supun evaluarii asociate claselor CAEN si sarcinile
specifice in legatura cu procedura de evaluare a conformitatii produselor
respective, precum si numarul de identificare din Registrul organismelor notificate.
12. (1) Comisia de desemnare limiteaza, suspenda sau retrage desemnarea
unui organism in cazul nerespectarii cerintelor care au stat la baza
desemnarii, conform prevederilor art. 13 alin. (3) din hotarare, sau in
situatia in care organismul solicita acest lucru.
(2) Solicitarea organismului privind limitarea, suspendarea sau retragerea
desemnarii trebuie inaintata Comisiei de desemnare cu minimum 3 luni inainte de
data incetarii activitatii.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1), organismul trebuie sa asigure
predarea, in mod corespunzator, a documentelor si inregistrarilor in legatura
cu evaluarile realizate sau in curs de realizare din perioada in care a fost
desemnat, catre autoritatea competenta sau catre un alt organism desemnat din domeniu,
stabilit de Comisia de desemnare.
(4) Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea desemnarii
determina actualizarea ordinului ministrului industriei si resurselor emis in
baza prevederilor art. 13 alin. (1) din hotarare.
(5) Limitarea, suspendarea sau retragerea desemnarii unui organism nu
afecteaza valabilitatea certificatelor de conformitate emise de catre acesta,
anterior datei la care s-a luat decizia privind limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnarii organismului.
13. Organismele pot contesta in instanta judecatoreasca decizia privind
retragerea desemnarii, in conformitate cu legislatia in vigoare.
D. Supravegherea organismelor desemnate
14. (1) Organismele desemnate trebuie sa indeplineasca in mod permanent cerintele
si conditiile care au stat la baza deciziei privind desemnarea lor.
(2) Organismele desemnate trebuie sa faca cunoscut Comisiei de desemnare si
organismului national de acreditare orice intentie de modificare a documentelor
prevazute la lit. B pct. 8 lit. a, b), c), j) si k), precum si orice alta
masura ce se doreste a fi implementata si care ar putea afecta indeplinirea
cerintelor si respectarea conditiilor in legatura cu desemnarea, cu cel putin
10 zile lucratoare inainte de punerea in aplicarea a modificarii. Organismele
desemnate vor comunica, totodata, si data pentru punerea in aplicare a
modificarii.
(3) Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare raportul
organismului national de acreditare referitor la impactul modificarilor
prevazute la alin. (2) asupra acreditarii si/sau a raportului prevazut la lit.
B pct. 8 lit. i). In situatia in care modificarile privesc certificatul de
inmatriculare la registrul comertului, organismul desemnat va transmite
Comisiei de desemnare si copia documentului actualizat.
15. (1) Supravegherea organismelor desemnate se realizeaza de organismul
national de acreditare in conformitate cu procedura de supraveghere a acestuia.
(2) In termen de 10 zile lucratoare de la data incheierii auditului de
supraveghere, organismul desemnat va informa Comisia de desemnare cu privire la
rezultatul auditului de supraveghere, prin transmiterea raportului complet de
audit incheiat de catre echipa de evaluare a organismului national de
acreditare.
(3) Organismele desemnate vor informa Comisia de desemnare cu privire la
limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea acreditarii si/sau reinnoirea
acesteia.
16. (1) In caz de existenta a oricarui dubiu privind respectarea cerintelor
care au stat la baza desemnarii, organismul desemnat va transmite, la
solicitarea Comisiei de desemnare, toate informatiile necesare pentru
clarificarea situatiei aparute. Daca este cazul, la solicitarea Comisiei de
desemnare organismul national de acreditare va realiza un audit de supraveghere
neplanificat la organismul desemnat in cauza. Totodata, Comisia de desemnare
poate intreprinde orice alte masuri necesare clarificarii dubiilor existente.
(2) Organismul national de acreditare va transmite Comisiei de desemnare
raportul si concluziile referitoare la auditul de supraveghere prevazut la
alin. (1), in termen de doua zile lucratoare de la finalizarea acestuia.
17. (1) In situatia in care in cadrul procesului de evaluare sau de
supraveghere se constata neconformitati fata de cerintele prezentelor proceduri
de evaluare Comisia de desemnare impreuna cu organismul national de acreditare
si organismul desemnat in cauza vor stabili masurile necesare si programul
pentru eliminarea neconformitatilor.
(2) In functie de natura neconformitatilor Comisia de desemnare poate
decide ca pe o perioada determinata, pana la eliminarea neconformitatilor,
activitatea organismului in domeniul in care este desemnat sa fie limitata sau
suspendata.
18. Organismele desemnate trebuie sa permita neconditionat accesul la
documente, precum si evaluarea in legatura cu desemnarea si supravegherea
conform prevederilor prezentelor proceduri de evaluare.
19. Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare copii de pe
rapoartele de incercare si/sau de pe certificatele emise, refuzate sau retrase.
20. (1) Organismele desemnate vor transmite Comisiei de desemnare in
fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor la
activitatile de certificare efectuate in anul calendaristic anterior. Raportul
anual va contine, in principal, informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau retrase, conform sarcinilor atribuite
organismului ca urmare a desemnarii;
b) reclamatiile si apelurile inregistrate impotriva deciziilor organismului
desemnat, inclusiv informatii privind negocierile si rezultatele in legatura cu
acestea;
c) experienta acumulata in urma realizarii sarcinilor ce i-au revenit ca
urmare a desemnarii si propuneri de perfectionare a activitatii;
d) activitatile subcontractate, subcontractantii si experienta dobandita ca
urmare a subcontractarii activitatilor pentru realizarea sarcinilor ce i-au
revenit ca urmare a desemnarii.
e) dificultatile intampinate in realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca
urmare a desemnarii si masurile pe care le-a luat pentru eliminarea acestora
sau pe care urmeaza sa le ia in acest scop;
f) modul de participare la activitatile de standardizare din domeniul in
care a fost desemnat.
(2) Organismul desemnat va transmite structurii care coordoneaza domeniul
infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii conform Legii nr. 608/2001
o copie a raportului anual prevazut la alin. (1), in fiecare an anterior datei
de 1 martie.
21. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele proceduri de
evaluare.
ANEXA 1
la procedurile de evaluare
Organismul .................
(denumirea completa, adresa,
tel/fax, e-mail)
Nr. ...../Data .............*1)
CERERE DE DESEMNARE
- model -
Organismul .............................................*2), avand sediul
in ..............................*3), reprezentat prin director/presedinte
.........................*4), in aplicarea prevederilor Ordinului ministrului
industriei si resurselor nr. 147/2002 si ale prevederilor Hotararii Guvernului
nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata pentru
aparatele consumatoare de combustibili gazosi, solicita Comisiei de desemnare a
organismelor care realizeaza evaluarea conformitatii in domeniul aparatelor
consumatoare de combustibili gazosi aprobarea de a realiza
verificarea/evaluarea si certificarea conformitatii pentru grupa de produse
...............*5), prin .............*6).
Anexam la prezenta urmatoarele documente:
............................................................................
........................................................................*7).
Director/Presedinte,
..........................*8)
------------
*1) Numarul/data de inregistrare de catre autoritatea competenta.
*2) Denumirea completa a organismului.
*3) Adresa completa si codul postal.
*4) Numele si prenumele.
*5) Denumirea si codul produselor sau grupei de produse ce fac obiectul
evaluarii, asociate activitatilor CAEN.
*6) Denumirea incercarilor sau procedurii de evaluare a conformitatii
produselor ce fac obiectul evaluarii.
*7) Documentele conform prevederilor lit. B din Procedurile de evaluare in
vederea desemnarii organismelor care realizeaza evaluarea conformitatii in
domeniul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi.
*8) Numele, prenumele, semnatura directorului/presedintelui si stampila
organismului.
ANEXA 2
la procedurile de evaluare
Ministerul ........................*1)
Comisia de desemnare
CERTIFICAT DE RECUNOASTERE
- model -
Nr. ...../data emiterii ...........
In aplicarea prevederilor pct. 10 din Procedurile de evaluare in vederea
desemnarii organismelor care realizeaza evaluarea conformitatii in domeniul
aparatelor consumatoare de combustibili gazosi aprobate prin Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 147/2002 si a cererii de evaluare nr.
.../........, se emite prezentul certificat de recunoastere, prin care se
atesta ca organismul ............................*2) cu sediul in ....................*3),
respecta cerintele minime prevazute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformitatii produselor si are competenta si capacitate de a realiza
sarcinile specifice privind evaluarea produselor prin procedura/procedurile de
evaluare a conformitatii ...................*4) pentru produsele sau grupa de
produse ...........................*5), conform prevederilor aplicabile din
Hotararea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi.
Prezentul certificat nu constituie temei legal pentru organismul
..........................*2), de a actiona ca organism notificat.
Presedinte,
.....................
------------
*1) Denumirea completa a autoritatii competente responsabile de
reglementarea domeniului in care s-a solicitat evaluarea si desemnarea.
*2) Denumirea completa a organismului.
*3) Adresa completa si codul postal.
*4) Denumirea incercarilor sau a procedurii de evaluare a conformitatii
produselor.
*5) Denumirea si codul produselor sau a grupei de produse asociate
activitatilor CAEN.
*6) Numele, prenumele, semnatura presedintelui si stampila autoritatii competente.