ORDIN Nr. 21
din 22 ianuarie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr.
220/2006 privind aprobarea documentelor adoptate de catre Consiliul de
Exploatare Postala al Uniunii Postale Universale la reuniunea anuala din
ianuarie 2005
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 31 ianuarie 2007
In temeiul art. 6 din Legea nr. 24/2006 privind
ratificarea actelor adoptate de Congresul Uniunii Poştale Universale la
Bucureşti la 5 octombrie 2004 şi al art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 744/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul comunicaţiilor si tehnologiei informaţiei emite prezentul ordin.
Art. I. - Anexele nr. 1 şi 2 la Ordinul ministrului comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei nr. 220/2006 privind aprobarea documentelor adoptate de
către Consiliul de Exploatare Poştală al Uniunii Poştale Universale la
reuniunea anuală din ianuarie 2005, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 şi
489 bis din 6 iunie 2006, cu completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
A. Regulamentul poştei de
scrisori şi protocolul său final, prevăzute în anexa nr. 1, se modifică şi se
completează după cum urmează:
I. REGULAMENTUL
POŞTEI DE SCRISORI
1. După alineatul 3.1 al articolului RL 115
„Caracteristicile timbrelor poştale, ale mărcilor sau amprentelor de
francare" se introduce un nou alineat, alineatul 3.1 bis, cu următorul
cuprins:
„3.1 bis. Amprentele de francare obţinute printr-un
procedeu electronic pot fi aplicate deasupra câmpului destinat adresei, la o
distanţă cuprinsă între 2,5 şi 5 mm, independent de amplasarea acesteia. Aceste
amprente de francare pot fi aplicate direct pe plic sau în interiorul ferestrei
înseşi. In acest caz, impresiunea amprentei şi poziţionarea trimiterii în
interiorul plicului trebuie efectuate astfel încât nicio parte a amprentei de
francare să nu se situeze la mai puţin de 5 mm de marginea ferestrei.
Dispoziţiile menţionate la alin. 3.1 sunt aplicabile acestui tip de amprentă.
In cazul în care amprenta de francare conţine date codificate într-un simbol
bidimensional sau se bazează pe astfel de date, acest simbol trebuie să fie conform Normei S28 a UPU."
2. Alineatul 3.3 al
articolului RL 123 „Condiţii de acceptare a trimiterilor. Condiţionare.
Ambalare" va avea următorul cuprins:
„3.3. Adresa destinatarului va fi redactată în mod
exact şi complet. Ea va fi scrisă foarte citeţ, cu caractere latine şi cifre
arabe. Dacă alte caractere şi cifre sunt utilizate în ţara de destinaţie, se
recomandă redactarea adresei şi în aceste caractere şi cifre. Numele
localităţii de destinaţie şi numele ţării de destinaţie, scrise cu majuscule,
vor fi completate, după caz, cu numărul codului poştal sau cu numărul zonei de
distribuire corespondent. Numele ţării de destinaţie este scris de preferinţă
în limba ţării de origine. Pentru a se evita orice dificultate în ţara de
tranzit, este de dorit să se adauge numele ţării de destinaţie într-o limbă
cunoscută pe plan internaţional.
Administraţiile poştale pot recomanda amplasarea
codului poştal înaintea numelui localităţii de destinaţie sau să preceadă codul
EN ISO 3166-1 Alpha 2 al ţării, urmat de o liniuţă de unire pe trimiterile
adresate ţărilor care recomandă acest lucru. Aceasta nu înseamnă în niciun caz
că numele ţării de destinaţie nu trebuie scris cu toate literele."
3. Alineatul 5 al articolului RL 132 „Trimiteri
recomandate" va avea următorul cuprins:
„5. Desemnarea şi prelucrarea trimiterilor
5.1. Trimiterile recomandate trebuie să poarte în mod
clar şi cu caractere foarte vizibile antetul «Recomandată», însoţit, eventual,
de o menţiune analoagă în limba ţării de origine.
5.2. Toate administraţiile
poştale trebuie, începând cu data de 1 ianuarie 2008, să aplice un cod de bare
pe toate trimiterile recomandate care pleacă (avion, S.A.L. şi suprafaţă).
Specificaţiile sunt următoarele:
5.2.1. Fiecare trimitere recomandată trebuie să fie
identificată printr-o etichetă CN 04, pe care se află un identificator unic,
conform specificaţiilor identificatorilor, cu 13 caractere enunţate în Norma
S10 (Identificatorul trimiterilor poştale) şi în Norma S46-1 (Reprezentarea
datelor sub forma codului de bare liniar pe trimiterile poştale, etichete şi
formulare), publicate în Culegerea de norme tehnice UPU.
5.2.2. Administraţiile poştale pot conveni bilateral
să utilizeze identificatori unici şi coduri de bare deja utilizate pentru
trimiterile recomandate internaţionale.
5.2. bis. Administraţiile poştale sunt încurajate să
depună până la data de 1 ianuarie 2008 toate eforturile posibile în sprijinul aplicării codurilor
în parte pe trimiterile recomandate, conform dispoziţiilor alin. 5.2.
5.3. Până la data de 1
ianuarie 2008, administraţiile poştale care se găsesc în imposibilitate de a
confecţiona etichete CN 04 conţinând un identificator unic sau o etichetă CN 04
standard pot utiliza etichete încadrate în dimensiunile modelului CN 04 sau
doar litera R imprimată. Celelalte indicaţii ale respectivului model trebuie să
fie adăugate în mod clar, curat şi de neşters printr-un procedeu oarecare.
5.4. Eticheta şi antetul «Recomandată» trebuie să fie
puse pe partea cu înscrisurile, pe cât posibil în unghiul superior stâng,
eventual sub numele şi adresa expeditorului. Dacă este vorba de trimiteri sub formă
de cărţi poştale, aceste indicaţii sunt plasate deasupra adresei, în aşa fel
încât să nu afecteze claritatea acesteia. Pentru sacii M recomandaţi, eticheta
CN 04 trebuie perfect lipită pe eticheta-adresă furnizată de expeditor.
5.5. Până la data de 1 ianuarie 2008, administraţiile
poştale care au adoptat în serviciul lor intern sistemul de acceptare mecanică
a trimiterilor recomandate pot, în loc să utilizeze eticheta CN04, să imprime
direct pe aceste trimiteri, pe partea cu înscrisurile, aceleaşi indicaţii ca
cele care figurează pe respectiva etichetă. Eventual, ele pot lipi în acelaşi
loc o bandă imprimată de maşină, cu aceleaşi indicaţii.
5.6. Până la data de 1 ianuarie 2008, cu acordul
administraţiei poştale de origine, utilizatorii pot folosi pentru trimiterile
lor recomandate plicuri care poartă preimprimat, în locul prevăzut pentru
amplasarea etichetei CN 04, un facsimil al acesteia, ale cărui dimensiuni nu
trebuie să fie inferioare celor ale etichetei CN 04. La nevoie, numărul de
serie poate fi indicat pe acesta printr-un procedeu oarecare, cu condiţia ca el
să fie adăugat într-un mod clar, curat şi de neşters. Un facsimil al etichetei
CN 04 poate fi imprimat şi pe eticheta-adresă sau direct pe conţinutul
trimiterilor expediate în plic cu fereastră transparentă, cu condiţia totuşi ca
acest facsimil să fie plasat, în toate cazurile, în extremitatea stângă a
ferestrei.
5.7. Administraţia poştală de origine se asigură că
trimiterile recomandate sunt conforme dispoziţiilor mai sus menţionate. Ea este
obligată să îndepărteze anomaliile eventual constatate înainte să transmită
trimiterile către ţările de destinaţie.
5.8. Nicio etichetă şi niciun număr de ordine nu
trebuie înscrise pe faţă trimiterilor recomandate de către administraţiile
poştale intermediare.
5.9. Administraţia poştală de distribuire trebuie să
obţină semnătura persoanei care ia în primire trimiterea, indicând acceptarea
sa sau orice altă formă de certificare a primirii cu ocazia distribuirii sau
predării unei trimiteri recomandate. In afara semnăturii, numele, cu litere
majuscule, sau orice altă indicaţie clară şi lizibilă permiţând identificarea
formală a celui care a semnat trebuie, de asemenea, să fie completată.
5.10. De altfel, se recomandă cu insistenţă
administraţiilor poştale să stabilească sisteme pentru a genera date de
confirmare electronică a distribuirii şi să convină să schimbe acest gen de
date cu administraţiile poştale de origine ale
trimiterilor."
4. Alineatul 6.8 al
articolului RL 134 „Trimiteri cu valoare declarată" va avea următorul
cuprins:
„6.8. Administraţia poştală de distribuire trebuie să
obţină semnătura persoanei care ia în primire trimiterea, care indică
acceptarea ei sau orice altă formă de confirmare a primirii, cu ocazia
distribuirii sau predării unei trimiteri cu valoare declarată. In afara
semnăturii, numele, cu litere majuscule, sau orice altă indicaţie clară şi
lizibilă permiţând identificarea formală a celui care a semnat trebuie să fie
notată."
5. Alineatele 3.1 şi 3.2
ale articolului RL 137 „Confirmarea de primire" vor avea următorul
cuprins:
„3.1. Confirmarea de primire trebuie să fie semnată cu
prioritate de către destinatar şi, dacă nu este posibil, de către o altă
persoană autorizată să facă acest lucru în virtutea reglementărilor ţării de
destinaţie. Dacă aceste reglementări o prevăd, făcând excepţie cazul de predare
în mână proprie destinatarului, confirmarea poate să fie semnată de către un
agent al biroului de destinaţie. In afara semnăturii, numele, cu litere
majuscule, sau orice altă indicaţie clară şi lizibilă permiţând identificarea
formală a celui care a semnat trebuie să fie notată.
3.2. Biroul de destinaţie returnează cu primul curier
Formularul CN 07, corect completat şi semnat, direct expeditorului. Acest
formular este transmis deschis şi în regim de scutire de taxă poştală pe calea
cea mai rapidă (aeriană sau de suprafaţă). Dacă confirmarea de primire este
returnată fără să fi fost corect completată, neregula este semnalată prin
intermediul Formularului CN 08 prevăzut în art. RL 150.2, căruia îi este
anexată confirmarea de primire în cauză."
6. Alineatul 3.2 al
articolului RL 138 „Predare în mână proprie" va avea următorul cuprins:
„3.2. Când expeditorul a solicitat o confirmare de
primire şi o predare în mână proprie destinatarului, Formularul CN 07 trebuie
să fie semnat de către acesta din urmă sau, în caz de imposibilitate, de către
mandatarul său reglementar autorizat. In afara semnăturii, numele, cu litere
majuscule, sau orice altă indicaţie clară şi lizibilă permiţând identificarea
formală a celui care a semnat trebuie să fie notată."
7. Alineatul 2.9 al
articolului RL 150 „Reclamaţii" va avea următorul cuprins:
„2.9. Dacă expeditorul
demonstrează că, în pofida atestării distribuirii de către administraţia
poştală de destinaţie, destinatarul pretinde că nu a primit trimiterea
cercetată, se procedează după cum urmează. La cererea expresă a administraţiei
poştale de origine, administraţia poştală de destinaţie este obligată să
furnizeze expeditorului, prin intermediul administraţiei poştale de origine, o
confirmare de predare prin scrisoare, confirmare de primire CN 07 sau alt
mijloc, semnat conform art. RL 137.3.1 sau RL 138.3.2, după caz, ori o copie a
semnăturii persoanei care a primit trimiterea, indicând primirea, sau orice
altă formă de confirmare a primirii, conform art. RL 132.5.9 sau RL 134.6.8,
după caz."
8. Alineatul 4.7 al
articolului RL 150 „Reclamaţii" se abrogă.
9. După alineatul 6.3 al articolului RL 174 „Foaia
de aviz" se introduce un nou alineat, alineatul 6.3 bis, cu următorul
cuprins:
„6.3 bis. Numărul de trimiteri recomandate şi de valori
declarate, referitoare la serviciul poştal, scutite de taxe terminale este
indicat în tabloul 3, în coloana denumită «Numărul trimiterilor returnate la
origine, scutite de taxe terminale.»"
10. După alineatul 6.5 al
articolului RL 174 „Foaia de aviz" se introduce un nou alineat, alineatul
6.5 bis, cu următorul cuprins:
„6.5 bis. In cazul în care administraţiile poştale au
convenit pe o bază bilaterală să clasifice depeşele lor de corespondenţă
internaţională de plecare pe format, numărul recipienţilor şi greutatea lor pe
format pot fi indicate în foaia de aviz CN 31. In acest caz, pe Formularul CN
31 va apărea o indicaţie privind informaţiile relative la formate."
11. Alineatul 6.1 al
articolului RL 214 „Calculul taxelor cheltuielilor terminale aplicabile
schimburilor între ţările din sistemul ţintă" va avea următorul cuprins:
„6.1. Mesaje electronice normalizate ale UPU de preaviz
pentru toate depeşele de plecare, inclusiv identificatorul S9, tipul
recipientului, utilizând codurile de recipienţi normalizate ale UPU, şi, dacă
este cazul, identificatorii aplicabili recipienţilor pentru trimiterile
recomandate, trimiterile cu valoare declarată şi trimiterile cu predare
atestată, conform Normei S10c a UPU (Identificator al trimiterilor poştale:
partea C: identificatori cu 13 caractere pentru produsele speciale ale poştei
de scrisori), aşa cum este publicat în Culegerea de norme tehnice UPU."
12. După alineatul 4 al articolului
RL 215 „Remunerarea cheltuielilor terminale în funcţie de calitatea serviciului
între ţările din sistemul ţintă" se introduc două noi alineate, alineatele
4 bis şi 4 ter, cu următorul cuprins:
„4 bis. Taxele terminale provizorii, raportate la calitatea
serviciului, sunt calculate de către Biroul Internaţional şi comunicate, prin
intermediul scrisorilor circulare, cel mai târziu la data de 1 iulie a fiecărui
an. Taxele provizorii intră în vigoare la data de 1 ianuarie a anului următor
şi rămân valabile întregul an calendaristic. Taxele terminale provizorii sunt
calculate conform dispoziţiilor art. RL 214, dar sunt însoţite, de asemenea, de
o primă de încurajare şi de o ajustare bazată pe rezultatele în materie de
calitate a serviciului pentru anul calendaristic precedent.
4 ter. Taxele terminale finale raportate la calitatea
serviciului sunt calculate de către Biroul Internaţional după publicarea
rezultatelor finale privind calitatea serviciului pentru anul calendaristic
considerat. Taxele terminale finale raportate la calitatea serviciului sunt
comunicate de către Biroul Internaţional cel mai târziu la data de 1 mai a
anului următor anului calendaristic considerat şi înlocuiesc taxele terminale
provizorii difuzate în prealabil pentru anul calendaristic respectiv."
13. Alineatul 1 al
articolului RL 216 „Cheltuieli terminale legate de calitatea serviciului.
Dispoziţii aplicabile fluxului de curier spre, de la şi între ţările din
sistemul tranzitoriu" va avea următorul cuprins:
„1. Administraţiile poştale care fac parte din sistemul
tranzitoriu pot lua parte la aceleaşi sisteme de control ca cele utilizate de
ţările din sistemul-ţintă. Dispoziţiile art. RL 215 sunt aplicabile, de
asemenea, administraţiilor poştale din sistemul tranzitoriu care au ales să
adere la sisteme de control de acest gen. Totuşi, cheltuielile terminale
plătibile pentru curierul cu destinaţia şi provenind de la aceste ţări nu pot
fi inferioare taxelor de cheltuieli terminale prevăzute la art. 30.1 din
Convenţie."
14. Alineatele 3.1 şi 3.2
ale articolului RL 218 „Mecanismul de armonizare a sistemelor" vor avea
următorul cuprins:
„3.1. Mecanismul de armonizare a sistemelor constă în
realizarea unei statistici speciale destinate calculului numărului mediu de
trimiteri/kg, conform modalităţilor practice precizate la art. RL 224, în afara
unei înţelegeri speciale, cum ar fi acordul comun privind utilizarea numărului
mediu de trimiteri/kg determinat prin ultimul studiu UPU pentru fluxurile de
trafic ale ţărilor din sistemul tranzitoriu cu destinaţia ţărilor din
sistemul-ţintă.
3.2. Mecanismul se aplică fluxului mai mare de 50 tone
de curier/an, curierul în număr exclus, care a depăşit în timpul unui an
calendaristic pragul menţionat la alin. 1. Rezultatele statisticii speciale
sunt aplicate curierului care a depăşit pragul în cauză."
15. Alineatele 1 şi 3 ale
articolului RL 224 „Statistică specială pentru aplicarea mecanismului de
revizuire sau a mecanismului de armonizare a sistemelor" vor avea
următorul cuprins:
„1. Pentru aplicarea mecanismului de revizuire sau a
mecanismului de armonizare a sistemelor, în afara unei înţelegeri speciale,
utilizând numărul mediu de trimiteri/kg determinat conform ultimului studiu UPU
pentru fluxurile de trafic din ţările din sistemul tranzitoriu către ţările din
sistemul-ţintă, se realizează o statistică după eşantionarea fluxului în cauză.
................................................................................................................................................
3. Administraţia poştală care cere aplicarea
mecanismului de revizuire sau a mecanismului de armonizare a sistemelor alege
sistemul statistic de aplicat, inclusiv metoda de estimare, şi informează
administraţia poştală corespondentă pentru ca aceasta să poată lua eventuale măsuri
de control. Administraţia poştală care solicită aplicarea mecanismului de
revizuire sau mecanismului de armonizare a sistemelor poate, de asemenea, să
convină cu administraţia poştală corespondentă să aplice numărul mediu de
trimiteri/kg determinat prin ultimul studiu UPU pentru fluxul de curier din
ţări din sistemul tranzitoriu către ţări din sistemul-ţintă."
16. Alineatul 1 al articolului RL 228 „Intocmirea releveelor de depeşe CN 55 şi CN 56" va avea următorul
cuprins:
„1. După primirea ultimei depeşe a fiecărei luni,
biroul de schimb de destinaţie întocmeşte, pe tip de depeşă şi pe birou de
schimb expeditor, în baza datelor foilor de aviz CN 31, un releveu al depeşelor
CN 55. In cazul în care administraţiile poştale convin pe bază bilaterală să înregistreze
numărul de recipiente şi greutatea pe format în foaia de aviz CN 31, formularul
CN 55 indică greutatea depeşei pe formate. Biroul transmite apoi aceste relevee
administraţiei sale centrale."
17. Alineatul 7 al
articolului RL 242 „Transmiterea şi acceptarea releveelor CN 55, CN 66 şi CN
67, a conturilor particulare CN 51 şi a conturilor generale CN 52" va avea
următorul cuprins:
„7. In cadrul sistemului de
compensare bilaterală, administraţia poştală creditoare întocmeşte conturile CN
51 şi CN 52 şi le supune în acelaşi timp administraţiei poştale debitoare cu o
frecvenţă lunară, trimestrială, semestrială sau anuală. Administraţia poştală debitoare acceptă sau modifică
conturile CN 51 şi CN 52 în termen de două luni şi efectuează plata sumei facturate
conform dispoziţiilor art. RL 252.10. In caz de modificare a conturilor CN 51
sau CN 52, plata se efectuează pe baza sumei modificate. Dacă în termen de două
luni administraţia poştală care a transmis conturile nu a primit nicio
notificare rectificativă, atunci conturile sunt considerate ca acceptate de
drept."
18. Alineatul 2 al
articolului RL 244 „Plata cheltuielilor de transport aerian" va avea următorul cuprins:
„2. Prin derogare de la această regulă, compania
aeriană care asigură transportul depeşelor avion poate să solicite ca taxele de
transport să fie plătite unei administraţii poştale cu care aceasta a încheiat
un acord în acest scop."
19. Titlul
capitolului 15 va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL 15
Servicii poştale electronice. Legături
telematice"
20. Articolul RL 255 „Curierul electronic" va
avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL RL 255
Curierul hibrid
1. Curierul hibrid este un serviciu poştal electronic care permite expeditorului să îşi prezinte
mesajul în formă fizică sau electronică, care este tratat electronic şi apoi
convertit într-o trimitere a poştei de scrisori şi predat în formă fizică
destinatarului. In măsura în care legislaţia naţională permite, la cererea
expresă a expeditorului sau a destinatarului, administraţia poştală de
distribuire poate converti rezultatul transmisiunii originale sub o formă
compatibilă cu diferite mijloace de transmisie, fizice sau altele (cum ar fi telecopie, curier electronic sau SMS).
1.1. In cazul predării sub formă fizică destinatarului,
informaţiile sunt, în general, transmise pe cale electronică pe un segment cât
mai lung din proces şi sunt reproduse în formă fizică cât mai aproape posibil de adresa destinatarului.
2. Tarifele privind curierul hibrid sunt fixate de
către administraţiile poştale, luând în considerare costurile şi cerinţele
pieţei."
21. După articolul RL 257
se introduce un nou articol, articolul RL 257 bis, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL RL 257 bis
Serviciul de sigiliu poştal electronic
1. In relaţiile stabilite între administraţiile
poştale care au convenit să furnizeze acest serviciu, sigiliul poştal
electronic (aşa cum este definit prin Norma tehnică S43 a UPU) constituie un
şir de elemente doveditoare, păstrate de către o administraţie poştală care acţionează
ca garant al încrederii şi atestă realitatea unui eveniment electronic produs
asupra unui anumit conţinut, la o anumită dată şi o anumită oră, angajând
participarea uneia sau mai multor părţi identificabile. Administraţiile poştale
în cauză fac în aşa fel încât să nu se îndepărteze de la Norma tehnică S43 a
UPU, conform procedurilor aplicabile adoptate de către Consiliul de Exploatare
Poştală, la recomandarea Grupului «Normalizare» al UPU.
2. Prestarea transfrontalieră a serviciului de sigiliu
poştal internaţional electronic este guvernată printr-un model de încredere
recunoscut, aşa cum este definit într-un acord multilateral încheiat între
administraţiile care participă la acest serviciu. Acest model de încredere se
bazează pe faptul că diverse administraţii poştale care oferă serviciul se
autentifică mutual în timpul tranzacţiilor transfrontaliere care poartă un
sigiliu poştal electronic. Această autentificare mutuală este efectuată de
către administraţii poştale prin intermediul informaţiilor pertinente schimbate
asupra identităţii numerice a sigiliului poştal electronic (cheile serviciului
lor de sigiliu poştal electronic, adică certificatele numerice X509).
2.1. Identitatea numerică a fiecărei administraţii
poştale constituie un identificator numeric unic (un şir de caractere sau un
jeton de autentificare) atribuit de către terţi de încredere, care permite să
fie identificată fără posibilitate de eroare atunci când aceasta aplică
sigiliul poştal electronic la tranzacţiile transfrontaliere cu alte
administraţii poştale şi utilizatorii lor.
3. Cu scopul de a asigura un serviciu de sigiliu
poştal electronic transfrontalier, administraţiile participante trebuie:
3.1. să obţină de la un terţ furnizor de identităţi
numerice, de încredere, o identitate numerică pentru sigiliul poştal
electronic; şi
3.2. să informeze toate celelalte administraţii
poştale care propun serviciul de sigiliu electronic asupra acestei identităţi
şi să difuzeze identitatea lor numerică.
4. Tarifele serviciului sigiliu poştal electronic sunt
fixate de către administraţiile de origine, luând în considerare costurile şi
exigenţele pieţei. Fiecare administraţie:
4.1. îşi păstrează încasările ofertei sale de serviciu
de sigiliu poştal electronic, în măsura în care administraţiile poştale
participante nu convin să împartă încasările din serviciul de sigiliu poştal
electronic; şi
4.2. asigură fără costuri suplimentare verificarea
sigiliului poştal electronic, fără a se lua în considerare locul de aplicare.
5. Serviciul de sigiliu poştal electronic între
administraţiile poştale participante este guvernat de un acord multilateral
care reia şi completează dispoziţiile aplicabile ale
prezentului regulament.
5.1. Acordul multilateral precizează dispoziţiile
cerute pentru furnizarea serviciului de sigiliu poştal de la o ţară la alta.
Administraţiile poştale participante se obligă, de comun acord, să respecte
dispoziţiile specifice din acordul multilateral.
5.2. Aspectele care nu sunt specificate în mod expres
în acordul multilateral asupra sigiliului poştal electronic sunt supuse
dispoziţiilor corespunzătoare din actele Uniunii.
6. Serviciul de sigiliu poştal electronic trebuie, în
măsura posibilului, să se distingă printr-un logo definit prin acordul
multilateral menţionat la alin. 5."
22. Alineatele 2 şi 3 ale
articolului RL 259 „Dispoziţii speciale privind legăturile telematice" vor
avea următorul cuprins:
„2. Biroul Internaţional
publică, ţine la zi şi actualizează Culegerea de norme tehnice ale UPU, Ghidul
de mesaje EDI normalizate ale UPU şi Lista de coduri ale UPU, în atenţia
administraţiilor poştale.
3. In schimburile lor de date cu celelalte
administraţii poştale şi parteneri externi, administraţiile poştale utilizează
mesaje puse la punct în cadrul UPU şi publicate de către Biroul Internaţional în Ghidul mesajelor
EDI normalizate ale UPU, dacă aceste mesaje se pretează schimburilor pe care
acestea doresc să le facă. Utilizarea acestui tip de mesaje trebuie efectuată
conform dispoziţiilor art. RL 268. Mesajele elaborate de alte organizaţii pot
fi de asemenea utilizate după ce au fost aprobate de UPU şi publicate în Ghidul
de mesaje EDI normalizate ale UPU."
23. Alineatele 4 şi 5 ale
articolului RL 259 „Dispoziţii speciale privind legăturile telematice" se
abrogă.
24. După alineatul 1 al articolului RL 268
„Aplicarea normelor" se introduc două noi alineate, alineatele 2 şi 3, cu
următorul cuprins:
„2. Aplicarea normelor UPU este
facultativă, în afara cazului când referirea explicită la o normă UPU în
regulament o face obligatorie. Totuşi, se recomandă administraţiilor să
respecte atât normele relative la exploatare la nivel naţional şi internaţional
pentru ameliorarea eficienţei proceselor de tratare, cât şi interoperativitatea
dintre sistemele şi procedurile lor.
3. O normă UPU trebuie adoptată în ansamblul ei.
Administraţiile poştale trebuie să se asigure că modul în care le utilizează
este în conformitate cu exigenţele stipulate. Ele pot să se îndepărteze de
recomandările prevăzute, numai în măsura în care norma în cauză le
permite."
II. PROTOCOLUL FINAL AL
REGULAMENTULUI POŞTEI DE SCRISORI
1. După alineatul 6 al articolului RL II „Dispoziţii speciale aplicabile
fiecărei categorii de trimiteri" se introduce un nou alineat, alineatul 6
bis, cu următorul cuprins:
„6bis. Nicio rezervă referitoare la curierul în număr
nu va avea efect asupra aplicării art. RL 219."
2. După alineatul 2 al
articolului RL IX „Prelucrarea trimiterilor admise din greşeală" se introduce un
nou alineat, alineatul 2 bis, cu următorul cuprins:
„2bis. Statele Unite ale Americii îşi rezervă dreptul
de a trata ca acceptate din greşeală şi conform prevederilor legislaţiei lor şi
practicilor vamale naţionale orice trimitere care conţine substanţele definite
la secţiunea 1.308 titlul 21 din Codul de reglementări federale ale Statelor
Unite ale Americii (Code of Federal Regulations of United States of
America)."
3. Alineatele 2 şi 8 ale
articolului RL XII „Plata despăgubirilor" se abrogă.
III. FORMULARE*)
Formularele CN 07 - Confirmare de primire/de predare/de
plată/de înscriere,
CN 54 - Releveu recapitulativ al
trimiterilor,
CN 54 bis - Releveu recapitulativ anual,
CN 63 - Releveu. Cheltuieli de
tranzit şi
CN 64 - Releveu. Cheltuieli
terminale
vor avea următorul cuprins:
*) Formularele sunt reproduse în facsimil.
Dimensiuni 210 x 105 mm, cu o toleranţă de 2 mm,
culoarea roşu deschis (PANTONE process coated EURO DE
60-5 C)
Administraţia expeditoare
CN 54
RELEVEU RECAPITULATIV AL TRIMITERILOR
|_|Mecanism
de armonizare
|_|Mecanism
de revizuire
|_|Schimb
între ţările sistemului ţintă
Data
|
Curier primit
|
|
Curier expediat Trimestrul
|
|
Anul
|
|
|
Administraţia de destinaţie
|
Perioada de înregistrare
|
A. Estimare lunară *
Luna
|
Prioritar/ Avion
|
S.A.L.
|
Neprioritar/ Suprafaţă
|
Greutate eşantionată
|
Număr de
trimiteri
eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)
|
Greutate eşantionată
|
Număr de trimiteri eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)
|
Greutate
eşantionată
|
Număr de
trimiteri eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Estimare trimestrială1
Trimestru
|
Prioritar/ Avion
|
S.A.L.
|
Neprioritar/ Suprafaţă
|
Greutate eşantionată
|
Număr de
trimiteri
eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg(EPK)
|
Greutate eşantionată
|
Număr de trimiteri eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)
|
Greutate
eşantionată
|
Număr de
trimiteri
eşantionate
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Administraţia trebuie să aleagă metoda de estimare de
utilizat (lunară sau trimestrială)
Administraţia care întocmeşte releveul Văzut şi acceptat de către administraţia
Locul şi semnătura
Locul, data şi semnătura
_________________________
__________________________
Dimensiuni 297 X 210 mm
Administraţia expeditoare
CN 54bis
RELEVEU RECAPITULATIV ANUAL
|_|Mecanism
de armonizare
|_|Mecanism
de revizuire
|_|Schimb
între ţări din sistemul ţintă
Data
|
Curier primit
|
|
Curier expediat
|
Administraţia de destinaţie
|
Perioada de înregistrare
|
|
|
|
|
|
A. Număr lunar estimat de trimiteri 1
Luna
|
Prioritar/Avion
|
S.A.L.
|
Neprioritar/ Suprafaţă
|
Greutatea reală2
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK)x greutatea reală
|
Greutatea reală2
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK)x greutatea reală
|
Greutatea
reală2
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK) x greutatea reală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
a
|
|
b
|
c
|
|
d
|
e
|
|
f
|
B. Număr trimestrial estimat de trimiteri 1
Trimestru
|
Prioritar/Avion
|
S.A.L.
|
Neprioritar/ Suprafaţă
|
Greutatea reală2
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK)x greutatea reală
|
Greutatea reală2
|
Număr mediu de trimiteri pe kg (EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK)x greutatea reală
|
Greutatea
reală2
|
Număr mediu de
trimiteri pe kg
(EPK)3
|
Nr. de trimiteri (EPK) x greutatea reală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
a
|
|
b
|
c
|
|
d
|
e
|
|
f
|
Rezultate anuale
|
|
Prioritar/ Neprioritar - Avion/ S.A.L./Suprafaţă
|
Observaţii
|
Greutatea totală (a+b+e+g) Nr. total de
trimiteri (b+d+f+g) Nr. mediu de trimiteri pe kg Taxa de cheltuieli terminale
|
kg
|
|
|
|
|
|
DST/kg
|
|
1 Administraţia
trebuie să aleagă metoda de estimare de utilizat (lunară sau trimestrială)
2 De reluat
formularele CN 55 sau CN56 acceptate, după caz
3 De reluat
formularul CN 54
4De indicat numai în
cazul aplicarii mecanismului de revizuire
Administraţia care întocmeşte declaraţia Văzut şi acceptat de administraţia
Locul şi semnătura
Locul, data şi semnătura
______________________
_________________________
Dimensiuni 297 X 210 mm
Administraţia poştală
CN 63
RELEVEU
Cheltuieli de tranzit
Data
Indicaţii
Releveu care indică soldul contului particular CN 62
Mod de reglare
|
|_| Direct |_| Prin UPU *
Clearing
|
|
Sume datorate
|
Anul pentru care sunt datorate sumele
|_| cu titlu
provizoriu |_| cu titlu definitiv
|
Report din contul particular CN 62
Plată provizorie
efectuată
Administraţia care a plătit
|
Administraţia care întocmeşte releveul
|
Administraţia corespondentă
|
DST
|
DST
|
__________________
|
__________________
|
Totaluri
Deducere
Administraţia creditoare
Sold
|
|
|
|
|
__________________
|
__________________
|
|
|
Informaţii suplimentare
|
|
|
|
|
|
Administraţia care întocmeşte releveul
Semnătura
Dimensiuni 210X297 mm
Administraţia poştală
CN 64
RELEVEU
Cheltuieli terminale
Data
Indicaţii
Releveu care indică soldul conturilor particulare CN 61
şi CN 61 bis
Modul de reglare
|
|_|Direct |_| Prin UPU *
Clearing
|
|
Sume datorate
|
Anul pentru care sumele sunt datorate
|_| cu titlu
provizoriu |_| cu titlu definitiv
|
Report al contului particular CN 61
|
Administraţia care întocmeşte releveul
|
Administraţia corespondentă
|
DST
|
DST
|
Report al soldului contului particular de
regularizare CN 61bis
|
DST
|
DST
|
Plata provizorie
efectuată
Administraţia care a plătit
|
|
|
|
|
Totaluri
Deducere
Administraţia creditoare
Sold
|
|
|
|
|
_______________
|
_______________
|
|
|
Aplicarea Fondului „Calitatea
Serviciului".
Indicaţi suma totală prin raportare la aplicarea taxei medii mondiale de
3.727 DST pentru fluxurile ţârilor contribuabile către ţările beneficiare,vezi căsuţa
2.A sau 2.K CN 61
|
DST
|
|
Informaţii suplimentare
|
|_| Nicio observaţie din partea
administraţiei debitoare nu a parvenit în termenul regulamentar
|
Administraţia care întocmeşte releveul Văzut şi acceptat de administraţia debitoare
Semnătura
Locul, data şi semnătura
___________________________
_________________________________
Dimensiuni 210 x 297 cm
B. Regulamentul privind
coletele poştale şi protocolul său final, prevăzute în anexa nr. 2, se modifică
şi se completează după cum urmează:
I. REGULAMENTUL
PRIVIND COLETELE POŞTALE
1. Alineatul 2 al articolului RC 116 „Procedura de
distribuire" va avea următorul cuprins:
„2. Cu ocazia distribuirii sau a predării unui colet
simplu, administraţia de distribuire trebuie să obţină semnătura persoanei care
primeşte trimiterea, indicând acceptul sau orice altă formă care atestă
primirea, persoană care răspunde juridic conform legislaţiei ţării de
destinaţie."
2. Alineatul 7.1.1 al
articolului RC 124 „Colete cu valoare declarată" va avea următorul
cuprins:
„7.1.1. La distribuirea sau predarea unui colet cu
valoare declarată, administraţia de distribuire trebuie să obţină semnătura
persoanei care primeşte trimiterea, indicând acceptul sau orice altă formă care
confirmă primirea, persoană responsabilă din punctul de vedere al legislaţiei
ţării de distribuire."
3. Alineatul 4.1 al articolului RC 127 „Colete cu confirmare de primire" va avea următorul
cuprins:
„4.1. Cu prioritate, confirmarea de primire trebuie
semnată de către destinatar, iar dacă acest lucru nu este posibil, de o altă
persoană autorizată conform reglementărilor ţării de destinaţie. Dacă aceste
reglementări permit confirmarea de primire, aceasta poate fi semnată de către
un lucrător al oficiului de destinaţie. In afara semnăturii, a numelui, cu
litere majuscule, orice altă indicaţie clară şi lizibilă permiţând
identificarea formală a autorului semnăturii trebuie, de asemenea,
înscrisă."
4. După alineatul 4.7 al
articolului RC 144 „Reclamaţii" se introduce un nou alineat, alineatul 4.7
bis, cu următorul cuprins:
„4.7 bis. Dacă expeditorul face dovada că, în ciuda
atestării predării de către administraţia poştală de destinaţie, destinatarul
pretinde că nu a primit trimiterea căutată, se procedează după cum urmează. La
cererea expresă a administraţiei de origine, administraţia de destinaţie este
obligată să furnizeze expeditorului, prin intermediul administraţiei poştale de
origine, o confirmare a predării prin scrisoare, confirmare de primire CN 07
sau orice alt mijloc, semnat conform art. RC 127.4.1, sau o copie a semnăturii
persoanei care a primit trimiterea, indicând acceptul său, sau altă formă de
confirmare de primire, conform art. RC 116.2 ori RC 124.7.1.1, după caz.
5. Alineatul 5.7 al
articolului RC 144 „Reclamaţii" se abrogă.
6. După alineatul 8 al articolului RC 144 „Reclamaţii"
se introduce un nou alineat, alineatul 8 bis, cu următorul cuprins:
„8 bis. In caz de alternativă la transmiterea unui
formular CN 08 pentru reclamaţii, administraţiile poştale pot alege să
utilizeze un sistem de reclamaţii pe Internet (Cricket), în cadrul căruia, în
cazul în care trimiterile poartă cod de bare, sunt utilizate normele următoare:
8 bis.1. Cerere de anchetă: administraţia poştală de
origine cere în primul rând administraţiei poştale de destinaţie informaţiile
obţinute cu ajutorul sistemului de urmărire; administraţia de destinaţie le
transmite într-un interval de 12 ore lucrătoare, în cazul în care un sistem
«Cricket» sau un sistem electronic este disponibil. In absenţa unui sistem de
urmărire, nu poate fi formulată nicio cerere de anchetă.
8 bis. 2. Cercetare specială: dacă cererea de anchetă
nu dă niciun rezultat, administraţia poştală de origine poate să solicite
administraţiei poştale de destinaţie să efectueze cercetări la nivelul
birourilor şi centrelor de distribuire prin intermediul cărora trimiterea este
posibil să fi trecut; informaţiile obţinute trebuie să fie comunicate într-un interval de 24 de ore lucrătoare, în
cazul în care are la dispoziţie un sistem «Cricket» sau un sistem de curier
electronic.
8 bis. 3. Cercetare extinsă: în cazul în care
trimiterea nu poate fi localizată cu ocazia cercetării speciale, se convine să
se întreprindă o cercetare mai aprofundată într-un interval de 160 de ore
lucrătoare; la expirarea acestei perioade, administraţia poştală de origine
poate indemniza pe cel în drept în contul administraţiei poştale de destinaţie.
Un cod de autorizare corespunzător trebuie să fie transmis pe cale electronică
de administraţia poştală responsabilă."
7. Alineatul 1.5 al
articolului RC 148 „Aplicarea responsabilităţii administraţiilor poştale"
va avea următorul cuprins:
„1.5. Cu aplicare din data de 1 martie 2006, toate
cererile vizând angajarea responsabilităţii administraţiilor poştale vor trebui
să fie limitate doar la colete identificate prihtr-un identificator unic, în
conformitate cu Standardul S10d (Identificatorul trimiterilor poştale: Partea
D: identificator de 13 caractere pentru colete), publicat în Standardele
tehnice UPU."
8. Alineatul 2 al
articolului RC 152 „Termenul de plată a despăgubirii" se abrogă.
9. Alineatul 1 al articolului RC 161 „Aplicarea codurilor de bare pe coletele poştale" va avea
următorul cuprins:
„1. Toate administraţiile poştale vor aplica coduri de
bare pe toate coletele poştale internaţionale externe (avion, S.A.L., suprafaţă).
Specificaţiile vor fi următoarele:
1.1. Fiecare colet va fi
identificat printr-un identificator unic, în conformitate cu Standardul S10d
(Identificator trimiteri poştale: Partea D: identificator cu 13 caractere
pentru colete), publicat în Standardele tehnice UPU.
1.2. De asemenea, identificatorul trebuie să fie reprezentat printr-un cod de bare în conformitate
cu Standardul S10d (Identificator trimiteri poştale: Partea D: identificator cu
13 caractere pentru colete), publicat în Standardele tehnice UPU."
10. Alineatul 1 al articolului RC 188 „Nivelul de bază al cotelor-părţi teritoriale de sosire fondat pe
caracteristicile serviciului furnizat" va avea următorul cuprins:
„1. Nivelul cotelor-părţi teritoriale de sosire 1.1.
Pentru anii 2006-2009, nivelul cotelor-părţi teritoriale de sosire prevăzute la
art. 34.1 din Convenţie sunt:
1.1.1. Cota-parte de bază specifică ţării corespunde
unei taxe maxime/colet şi unei taxe maxime/kg. Pentru anul 2007, aceste taxe
vor fi fixate la 71,4% din taxa stabilită de fiecare administraţie poştală
pentru anul 2004. Pentru anii 2008 şi 2009, aceste taxe de bază vor corespunde
cotelor-părţi teritoriale de sosire de bază proprii fiecărei ţări, fixate de
fiecare administraţie poştală în anul precedent.
1.1.2. Totuşi, în cazul în care pentru anul 2007,
noua cotă-parte teritorială de sosire de bază a unei administraţii poştale
reprezintă mai puţin de 2,85 DST/colet şi de 0,28 DST/kg, sub rezerva unei
taxe-plafon prevăzute la alin. 1.1.3, cota-parte teritorială de sosire aplicată
unei astfel de administraţii poştale va fi stabilită la nivelul cotelor-părti
teritoriale de sosire minimale universale, corespunzând la 2,85 DST/colet şi la
0,28 DST/kg.
1.1.3. In cazul în care o administraţie poştală
aplică cota-parte teritorială de sosire de bază, aşa cum este indicat la alin.
1.1.2, aplicarea acestei cote-părţi face obiectul unei taxe-plafon corespunzând
combinaţiei remuneraţiilor pe colet şi pe kilogram, fixată la 4,25 DST pentru
un colet de 5 kg. In cazul în care valoarea corespunzătoare la 71,4% din suma
remuneraţiilor pe colet şi pe kilogram pentru anul 2004 este superioară valorii
de 4,25 DST, cota-parte teritorială de sosire de bază va fi stabilită pe baza
unei proporţii de 71,4% din taxele pe colet şi pe kilogram. Dacă valoarea
corespunzând la 71,4% din suma remuneraţiilor pe colet şi pe kilogram pentru
anul 2004 este inferioară sumei de 4,25 DST, cotele-părţi teritoriale de sosire
de bază vor fi stabilite conform dispoziţiilor alin. 1.1.2.
1.1.4. In scopul determinării cotelor-părţi teritoriale
de sosire, termenul «administraţie poştală» este considerat ca raportându-se la
fiecare ţară sau teritoriu asigurând funcţiile unei administraţii poştale
independente. In cazul în care serviciile de colete poştale ale unei ţări sau
ale unui teritoriu sunt executate în cadrul administraţiei poştale aparţinând
unei alte ţări sau teritoriu, conform art. 12 din Convenţie, ele sunt
considerate ca făcând parte din cadrul acestei ultime administraţii poştale, în
scopul determinării elementelor de serviciu furnizat şi al calculului
cotelor-părţi teritoriale de sosire pe baza elementelor serviciului
furnizat."
11. Alineatul 3.4.1 al
articolului RC 188 „Nivelul de bază al cotelor-părţi teritoriale de sosire
fondat pe caracteristicile serviciului furnizat" va avea următorul
cuprins:
„3.4.1. Administraţia poştală
care obţine semnătura destinatarului, indicând acceptul său, sau orice altă
formă de atestare a primirii acceptabilă din punct de vedere juridic, în
virtutea legislaţiei ţării de destinaţie, pe parcursul distribuirii sau
predării unui colet simplu, aşa cum prevede art. RC 116, va avea dreptul la o
bonificaţie corespunzând la 5% din cotele-părţi de bază indicate la alin.
1.1."
12. După alineatul 1 al
articolului RC 214 „Aplicarea normelor" se introduc două noi alineate,
alineatele 2 şi 3, cu următorul cuprins:
„2. Aplicarea normelor Uniunii este facultativă, cu
excepţia unei referinţe explicite la o normă UPU din regulament, care face
obligatorie aplicarea respectivei norme. In acelaşi timp, se recomandă
administraţiilor poştale să
respecte atât normele relative la efectuarea serviciului la nivel naţional şi
internaţional, în scopul ameliorării eficacităţii proceselor lor de tratare,
cât şi interoperativitatea sistemelor şi procedurilor lor.
3. O normă UPU trebuie adoptată în ansamblul său.
Administraţiile poştale trebuie să se asigure că maniera în care ele utilizează
o normă de acest tip este în întregime conformă cu exigenţele stipulate în ea.
Ele pot să se îndepărteze de recomandările prevăzute numai în măsura în care
norma în cauză permite."
II. PROTOCOLUL FINAL AL
REGULAMENTULUI PRIVIND COLETELE POŞTALE
1. La alineatul 1 al articolului RC V „Tratarea cotetelor acceptate din greşeală" se introduce un
nou alineat, alineatul 1 bis, cu următorul cuprins:
„1 bis. Statele Unite ale
Americii îşi rezervă dreptul de a trata ca acceptate din greşeală şi conform
dispoziţiilor legislaţiei sale şi practicilor vamale naţionale orice colete
conţinând substanţe, aşa cum sunt ele definite în secţiunea 1.308 titlul 21 din
Codul de reglementări federale al Statelor Unite ale
Americii (Code of Federal Regulations of United States of America)."
2. Alineatele 1 şi 4 ale
articolului RC VIII „Plata despăgubirilor" se abrogă.
Art. II. - (1)
Prevederile art. I lit. B pct. I.3, I.4, I.6, I.7, I.8, I.11, I.12, II.1 si II.2 intră în vigoare de la data de 1 septembrie 2006. '
(2) Prevederile art. I lit. B
pct. I.1, I.2, I.5, I.9 şi I.10 intră în vigoare de la data de 1 ianuarie 2007.
Art. III. - Prezentul
ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Zsolt Nagy