ORDIN Nr. 3367
din 11 decembrie 2009
privind aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul axei prioritare
„Accesibilitate", domeniul major de interventie „Imbunatatirea
facilitatilor de transport transfrontalier terestru si fluvial", pentru
proiecte finantate în cadrul celui de-al doilea apel de proiecte pentru
Programul de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 901 din 23 decembrie 2009
Având în vedere prevederile art. 7 şi 13 din
Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare
a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999, ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii
generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social
European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999, ale art. 49-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din
8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi
prevederile Deciziei Comisiei Europene nr. 6.331/2007 privind aprobarea
Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare, şi al art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale si locuinţei şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin se aprobă categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în cadrul axei prioritare „Accesibilitate",
domeniul major de intervenţie „Imbunătăţirea facilităţilor de transport
transfrontalier terestru şi fluvial", pentru proiecte finanţate în cadrul
celui de-al doilea apel de proiecte pentru Programul de cooperare
transfrontalieră România- Bulgaria 2007-2013, denumit în continuare Programul.
Art. 2. - (1) Cheltuielile efectuate în condiţiile
prevăzute la art. 1 sunt considerate eligibile de la data intrării în vigoare a
contractului de finanţare semnat între autoritatea de management şi partenerul
lider de proiect.
(2) Pentru a fi eligibilă, o cheltuială trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie în concordanţă cu obiectivele şi rezultatele
activităţilor propuse, să fie necesară pentru a duce la bun sfârşit proiectul,
să fie prevăzută în contractul de finanţare şi să fie în conformitate cu
principiile unui management financiar riguros;
b) să fie în conformitate cu prevederile contractului
de finanţare încheiat de către autoritatea de management pentru aprobarea
proiectului, cu respectarea art. 54 alin. (5) şi a art. 60 din Regulamentul
(CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul
Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999;
c) să fie efectiv plătită de către beneficiar sau de
partenerii lui în perioada de implementare a proiectului;
d) să fie înregistrată în contabilitatea sau în documentele
fiscale ale beneficiarului ori ale partenerilor beneficiarului şi să fie
documentată de contracte şi facturi sau de alte documente contabile cu valoare
probatorie, echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuiala să poată fi
auditată şi identificată;
e) să fie conformă cu prevederile legislaţiei
naţionale.
(3) Contribuţia beneficiarului la realizarea
proiectului trebuie să fie sub formă financiară.
(4) Regulile stabilite în prezentul ordin sunt
aplicabile cheltuielilor realizate din fondurile comunitare, precum şi din
cofinanţarea naţională a proiectelor - din bugetul de stat, bugetul local, alte
surse publice şi private.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
cheltuielile pentru pregătirea proiectelor sunt eligibile de la data aprobării
Programului prin Decizia Comisiei Europene nr. 6.331/2007 privind aprobarea
Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, dacă
valoarea cumulată a acestora nu depăşeşte 10% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat.
Art. 3. - (1) In categoria cheltuielilor de pregătire a
proiectelor sunt incluse următoarele tipuri de cheltuieli privind:
a) întâlniri între partenerii proiectului, în scopul
dezvoltării proiectului;
b) achiziţia de teren;
c) achiziţia de clădiri;
d) consultanţă, studii, asistenţă tehnică şi traducerea
documentelor:
e) organizarea de şantier, respectiv orice lucrări ce
au ca scop pregătirea amplasamentului pentru proiect;
f) cheltuielile cu obţinerea avizelor, autorizaţiilor
şi acordurilor strict necesare implementării proiectului sau solicitate de
autoritatea de management.
(2) Pentru activitatea prevăzută la alin. (1) lit. a)
sunt eligibile următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli de transport;
b) cheltuieli pentru cazare, în conformitate cu
plafoanele prevăzute în legislaţia naţională în vigoare, aplicabilă
instituţiilor publice;
c) cheltuieli pentru traducerea în timpul întâlnirilor;
d) cheltuieli pentru diurnă, în conformitate cu
plafoanele prevăzute în legislaţia naţională în vigoare, aplicabilă
instituţiilor publice;
e) servicii de catering, în conformitate cu plafoanele
prevăzute în legislaţia naţională în vigoare, aplicabilă instituţiilor publice.
(3) Pentru activitatea prevăzută la alin. (1) lit. d)
sunt eligibile următoarele cheltuieli privind:
a) studii de teren, inclusiv cheltuieli pentru studii
geotehnice, geologice, hidrologice, hidro-geotehnice, fotometrice, topografice
şi de stabilitate pentru amplasamentul investiţiei;
b) alte studii, inclusiv studii de trafic, studii de oportunitate,
în concordanţă cu obiectivele proiectului supus finanţării;
c) proiectare şi inginerie, inclusiv studii de
fezabilitate, proiecte tehnice, detalii de execuţie, documentaţia pentru
obţinerea de avize şi autorizaţii, documentaţia privind planul de urbanism,
studii de impact, studii/expertize de amplasament, inclusiv verificarea tehnică
a acestor documente;
d) studiile de fezabilitate trebuie să fie
elaborate/actualizate cu cel mult un an înainte de depunerea proiectului;
e) consultanţă pentru pregătirea cererii de finanţare
şi a altor documente solicitate de autoritatea de management, în măsura în care
valoarea maximă cumulată a acestor cheltuieli nu depăşeşte 1% din valoarea
totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat, dar nu mai mult
de 10.000 euro;
f) traducerea documentelor.
(4) Pentru activitatea prevăzută la alin. (1) lit. e)
sunt eligibile următoarele cheltuieli privind:
a) nivelarea terenului, închiderea căilor de comunicare
sau a construcţiilor, conectarea la reţelele de utilităţi, realizarea de căi de
acces, construirea sau refacerea construcţiilor existente, necesare organizării
de şantier;
b) achiziţionarea sau închirierea indicatoarelor
rutiere specifice semnalizării şantierului;
c) întreruperea/devierea temporară a utilităţilor,
respectiv apă, canalizare, electricitate, gaz, termoficare a reţelelor sau
căilor de comunicaţii, respectiv cale ferată, trafic fluvial ori aerian;
d) furnizare temporară de utilităţi şi servicii de
salubrizare;
e) asigurarea serviciului de pază.
(5) Pentru activitatea prevăzută la alin. (1) lit. f)
sunt eligibile următoarele cheltuieli privind:
a) certificate de urbanism, autorizaţii de construire;
b) avize şi autorizaţii de racordare şi conectare la
reţeaua publică de apă, sistem de canalizare, gaz, termoficare, energie
electrică, reţele sau căi de comunicaţii;
c) acorduri şi autorizaţii de mediu;
d) avize PSI;
e) alte taxe, inclusiv taxe notariale, taxe de
transport, cheltuieli pentru obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare
aferente lucrărilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, taxe de
eliberare a unor documente, strict necesare implementării sau solicitate de
către autoritatea de management.
(6) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului pot fi
incluse de către un beneficiar numai în prima cerere de rambursare a
cheltuielilor.
(7) Cheltuielile de pregătire nu pot fi declarate
ulterior de către un beneficiar ca fiind cheltuieli de implementare.
Art. 4. - (1) Cheltuielile privind investiţiile în
teren şi construcţii sunt eligibile şi au în vedere următoarele activităţi:
a) pregătirea terenului;
b) organizarea de şantier;
c) investiţia de bază;
d) amenajarea şi reabilitarea terenului pentru
protecţia mediului.
(2) Pregătirea terenului cuprinde orice lucrări ce au ca
scop pregătirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv toate cheltuielile
efectuate la începerea lucrărilor de pregătire a amplasamentului ce constau în
demolări, demontare, dezafectare, curăţarea amplasamentului, evacuarea
materialelor rezultate, devierea reţelelor de ţevi pentru utilităţi,
sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente, exclusiv cele aferente
lucrărilor pentru investiţia de bază, canalizare, dragări, devieri de cursuri
de apă.
(3) Organizarea de şantier cuprinde orice lucrări ce au
ca scop pregătirea amplasamentului pentru proiect, respectiv:
a) nivelarea terenului, închiderea căilor de comunicare
sau a construcţiilor, conectarea la reţelele de utilităţi, realizarea de căi de
acces, construirea sau refacerea construcţiilor existente, necesare organizării
de şantier;
b) achiziţionarea sau închirierea semnelor de
circulaţie;
c) întreruperea/devierea temporară a utilităţilor,
respectiv apă, canalizare, electricitate, gaz, termoficare, a reţelelor sau
căilor de comunicaţii, respectiv cale ferată, trafic fluvial sau aerian;
d) furnizare temporară de utilităţi şi servicii de
salubrizare;
e) asigurarea serviciului de pază;
f) desfiinţarea organizării de şantier.
(4) Investiţia de bază este activitatea în cadrul
căreia se pot deconta următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli privind construcţia, reabilitarea sau
modernizarea drumurilor, segmentelor de drumuri, podurilor, punctelor de
trecere cu feribotul, inclusiv drumuri de acces la obiectul investiţiei de
bază, parcări, împrejmuiri, semnalizatoare luminoase şi indicatoare de trafic,
canale pentru drenarea apelor, dragarea canalelor navigabile, platforme de
staţionare şi îmbarcare, pasarele, diguri, facilităţi pentru asigurarea
accesului persoanelor cu dizabilităţi;
b) cheltuieli privind extinderea, modernizarea şi
reabilitarea clădirilor care fac obiectul investiţiei de bază;
c) asigurarea de utilităţi, respectiv conectarea la
reţeaua de curent electric/gaze, apă şi canalizare a clădirilor, termoficare,
reţele sau căi de comunicaţii pentru investiţia de bază;
d) cheltuieli cu achiziţia mijloacelor fixe, respectiv
bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe şi sunt strict
necesare implementării proiectului, inclusiv categoria mijloacelor de transport
navale, respectiv nave fluviale de trecere - bacuri de trecere fluviale, pentru
vehicule şi călători, poduri fluviale plutitoare, pe cablu.
(5) Amenajarea şi reabilitarea terenului pentru
protecţia mediului cuprind cheltuieli aferente lucrărilor şi acţiunile
destinate protejării mediului, inclusiv refacerea cadrului natural după
încheierea lucrărilor: plantare de copaci, refacerea zonelor verzi.
Art. 5. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale, suportate de angajat şi
angajator, pentru personalul angajat de către organizaţiile partenere în
proiect, cu atribuţii în procesul de implementare a proiectului, conform
fişelor de prezenţă/fişelor de post, aşa cum sunt descrise în cererea de
finanţare.
(2) Cheltuielile de personal pentru personalul angajat
de către organizaţiile partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de
implementare a proiectului, sunt eligibile numai în măsura în care nu se
externalizează exact acelaşi tip de servicii; de exemplu, managementul
financiar nu poate fi realizat simultan de un manager financiar şi un furnizor
extern de servicii.
(3) Salariile ce pot fi decontate în cadrul proiectelor
sunt aferente numai personalului angajat cu contract individual de muncă pe
durată determinată sau nedeterminată, cu fracţiune de normă sau cu normă
întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de implementare a proiectului,
şi nu pot depăşi nivelul salarial practicat în organizaţia respectivă, în
condiţii similare.
(4) Pentru personalul care este implicat parţial în
implementarea proiectului se vor deconta doar cheltuielile efectuate pentru
timpul efectiv lucrat în cadrul proiectului, conform fişelor de
prezenţă/fişelor de post/rapoartelor de activitate.
(5) Cheltuielile salariale, inclusiv contribuţiile
salariale suportate de către angajat şi angajator, nu sunt eligibile în cazul
funcţionarilor publici care derulează activităţi în implementarea proiectului
conform legislaţiei în vigoare.
(6) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 6. - (1) Cheltuielile efectuate de personalul cu
atribuţii în implementarea proiectelor, cu ocazia deplasărilor, pentru
transport, cazare, diurnă sunt considerate eligibile dacă se justifică
efectuarea acestora pentru derularea implementării proiectului şi sunt în
conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională în vigoare,
aplicabilă instituţiilor publice.
(2) Cheltuielile cu deplasarea de tipul cheltuielilor
de transport, cazare şi diurnă în România şi Bulgaria sunt eligibile şi pentru
experţii solicitaţi de beneficiari în contextul implementării activităţilor de
bază din proiect, dacă se justifică efectuarea deplasărilor în scopul
implementării proiectului şi dacă se respectă legislaţia naţională în vigoare,
aplicabilă instituţiilor publice.
Art. 7. - Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
prestarea de servicii necesare implementării proiectelor sunt următoarele:
a) studii de teren, inclusiv cheltuieli pentru studii
geotehnice, geologice, hidrologice, hidro-geotehnice, fotometrice, topografice
şi de stabilitate pentru locul de investiţie;
b) alte studii, în concordanţă cu obiectivele
proiectului supus finanţării;
c) proiectare şi inginerie, inclusiv studii de
fezabilitate, proiecte tehnice, detalii de execuţie, documentaţia pentru
obţinerea de avize şi autorizaţii, documentaţia privind planul de urbanism,
studii de impact, studii/expertiză de amplasament, inclusiv verificarea tehnică
a acestor documente;
d) consultanţă financiară, contabilă, juridică, cheltuielile
pentru expertiza tehnică, managementul proiectului, precum şi consultanţa în
scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau al aplicării procedurii de
atribuire a contractelor de achiziţii publice, doar dacă sunt direct legate de
proiectul finanţat şi sunt necesare pentru implementarea acestuia;
e) supravegherea execuţiei lucrărilor de către
inspectorii de construcţii, până la limita a 10% din contractul lucrărilor;
f) achiziţionarea serviciilor de audit independent
necesare implementării, pentru proiectele pentru care finanţările
nerambursabile sunt mai mari de 500.000 euro, fără a depăşi 10% din valoarea
totală a cheltuielilor eligibile;
g) traducere şi interpretare;
h) organizare de evenimente, reuniuni, conferinţe,
întâlniri de lucru, sesiuni de instruire;
i) achiziţia de servicii informatice şi de comunicaţii,
actualizarea şi dezvoltarea aplicaţiilor informatice;
j) informare şi publicitate - panouri publicitare,
postere, broşuri, pliante, reclame media, materiale promoţionale, conferinţe de
presă, conform Manualului de identitate vizuală al Programului şi prevederilor
acordului de parteneriat încheiat între partenerul lider de proiect şi ceilalţi
parteneri şi între partenerul lider de proiect şi autoritatea de management;
k) cheltuieli de administraţie, care reprezintă costuri
directe pentru proiect, în scopul derulării unei activităţi de bază a
proiectului, în concordanţă cu obiectivul acestuia, respectiv cheltuielile
efectuate pentru închirierea sediului, plata utilităţilor - energie termică,
energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale, pază; telefon,
fax, servicii poştale, curierat rapid şi internet, consumabile şi rechizite;
cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea materialelor şi serviciilor de
întreţinere a sediului, în limita a 5% din valoarea totală eligibilă a
proiectului, doar când respectivele cheltuieli sunt obiect al unui
contract/unei facturi sau al altor documente contabile cu valoare probatorie,
echivalente facturilor, încheiate special pentru proiect.
Art. 8. - (1) Sunt eligibile cheltuielile cu
achiziţia/închirierea de echipamente în scopul realizării activităţilor de bază
ale proiectului şi justificate prin prisma obiectivelor proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor eligibile pentru
achiziţia de active necorporale strict necesare implementării proiectului se
includ cheltuielile pentru achiziţia de aplicaţii informatice, brevete,
licenţe, software.
(3) Toate echipamentele trebuie să îndeplinească
condiţiile cerute prin proiect şi trebuie să fie în conformitate cu principiul
eficienţei economice.
Art. 9. - (1) Cheltuielile generale de administraţie
reprezintă cheltuielile efectuate pentru funcţionarea de ansamblu a
beneficiarului şi care nu pot fi atribuite direct unei anumite activităţi din
cadrul proiectului, în înţelesul art. 56 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006; în categoria cheltuielilor generale de administraţie se includ
cheltuielile efectuate pentru închirierea sediului, plata utilităţilor -
energie termică, energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze
naturale, pază, telefon, fax, servicii poştale, curierat rapid şi internet,
consumabile şi rechizite, cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea
materialelor şi serviciilor de întreţinere a sediului, doar când respectivele cheltuieli
nu sunt cheltuieli directe pentru proiect.
(2) Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile dacă sunt îndeplinite anumite condiţii:
a) valoarea totală a acestor cheltuieli nu poate depăşi
5% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
b) respectă metoda de calcul pro-rata pentru
determinarea cheltuielilor de administraţie direct generate de proiect, conform
anexei la contractele de finanţare.
Art. 10. - (1) Sunt eligibile următoarele categorii de
cheltuieli:
a) comisioanele bancare pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale;
b) cheltuielile cu comisioanele bancare la deschiderea
şi administrarea conturilor separate, necesare pe perioada implementării
proiectului;
c) taxele notariale strict necesare pentru depunerea
cererii de finanţare şi implementarea proiectului;
d) taxele de participare la diverse evenimente, de
exemplu: sesiuni de pregătire, conferinţe, seminare, cu condiţia ca
evenimentele respective să fie strict necesare implementării proiectului;
e) taxele de transport, respectiv taxa de drum, taxa de
bac, taxa de pod, cu condiţia ca acestea să fie strict necesare implementării
proiectului;
f) alte taxe specifice, strict necesare pentru
depunerea cererii de finanţare şi implementarea proiectului, inclusiv
certificate de urbanism, autorizaţii de construire, avize şi autorizaţii de
racordare şi conectare la reţeaua publică de apă, sistem de canalizare, gaz,
termoficare, autorizaţii de mediu, avize PSI;
g) TVAaferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă
dacă:
(i) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace;
(ii) este stabilit faptul că este suportată de
beneficiarul final; şi
(iii) este identificată clar în propunerea de proiect.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. g),
nu este eligibilă TVA aferentă cheltuielilor generale de administraţie,
calculate pe bază de pro-rata, pentru acei beneficiari care desfăşoară
atât operaţiuni cu drept de deducere, cât şi operaţiuni fără drept de deducere.
(3) Valoarea totală a cheltuielilor prevăzute la alin.
(1) lit. a)-f) nu poate depăşi 3% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
Art. 11. - (1) Orice venit neestimabil generat de un
proiect finanţat din Program trebuie să fie dedus din totalul costurilor
directe eligibile declarate pentru proiectul respectiv.
(2) In cazul proiectelor generatoare de venituri,
cheltuielile eligibile se calculează de autoritatea de management, în
conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006.
(3) In cazul proiectelor generatoare de venituri pentru
care cheltuielile eligibile nu au putut fi calculate, conform prevederilor
alin. (1), beneficiarul are obligaţia rambursării sumelor deduse sau returnate
bugetului Uniunii Europene de către Autoritatea de certificare şi plată,
conform prevederilor art. 55 pct. 3 şi 4 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006.
Art. 12. - Prezentul ordin se aplică şi proiectelor
strategice din cadrul axei prioritare „Accesibilitate", domeniul major de
intervenţie „Imbunătăţirea facilităţilor de transport transfrontalier terestru
şi fluvial".
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea