ORDIN
Nr. 44 din 27 ianuarie 1998
pentru aprobarea Normelor privind protectia mediului ca urmare a impactului
drum-mediu inconjurator
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 bis din 6 aprilie 1998
In conformitate cu prevederile art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind protectia mediului ca urmare a impactului drum -
mediu inconjurator, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORME
privind protectia mediului ca urmare a impactului drum-mediu inconjurator
CAP. 1
Generalitati
1.1 Prezentele norme au fost elaborate in conformitate cu art. 37 din
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
1.2 Conform Legii protectiei mediului nr. 137/1995, sunt necesare studii de
impact pentru orice lucrare de infrastructura rutiera, care poate avea un
impact asupra mediului prin natura, dimensiunea sau amplasarea sa. Procedura de
intocmire a studiului de impact si a bilanturilor de mediu se desfasoara
conform Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice
si sociale cu impact asupra mediului inconjurator.
1.3 Lucrarile de infrastructura rutiera au impacturi directe si indirecte,
pozitive si negative sau cumulate asupra mediului inconjurator. La elaborarea
proiectelor se respecta prevederile Legii nr. 137/1995, al carei obiect il
constituie reglementarea protectiei mediului, obiectiv de interes public major,
pe baza principiilor si elementelor strategice care conduc la dezvoltarea
durabila a societatii.
Definitii:
- mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale ale Terrei: aerul,
apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice
si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale in interactiune,
cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si
spirituale;
- factor de impact - componenta a activitatii umane, care produce efecte
asupra mediului inconjurator;
- impact asupra mediului - afectarea caracteristicilor fizico-chimice si
structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii si
productivitatii biologice a ecosistemelor naturale si antropizate, afectarea
echilibrului ecologic si a calitatii vietii, cauzata, in principal, de poluarea
apei, atmosferei si solului, supraexploatarea resurselor, gospodarirea si valorificarea
lor deficitara, ca si prin amenajarea necorespunzatoare a teritoriului.
Factorii de impact pot fi:
- emisii - poluare directa a mediului ca efect al traficului;
- rezultati - poluare directa a mediului ca efect al activitatii de intretinere
si exploatare a infrastructurii rutiere.
1.4 Modalitatile de implementare a principiilor si elementelor strategice
pentru protectia mediului sunt:
- armonizarea programelor de dezvoltare a drumurilor cu politicile de
protectie a mediului;
- obligativitatea procedurii de evaluare a impactului drumului asupra
mediului, in faza initiala a proiectelor, programelor sau activitatilor.
Evaluarea impactului asupra mediului cuprinde urmatoarele etape:
a) studiul situatiei existente a factorilor de impact, inaintea inceperii
lucrarilor de constructie a drumurilor, va permite administratorului drumului
sa prevada in faza de proiectare masurile de protectie necesare. Procesul de
evaluare a impactului trebuie sa se desfasoare concomitent cu fazele de
proiectare. Documentatiile tehnice pe baza carora se solicita acordul de mediu
vor fi avizate de catre administratorul drumului, care verifica urmatoarele:
- respectarea prevederilor Ordinului ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului nr. 125/1996;
- efectuarea de analize asupra factorilor de mediu pentru situatia
existenta in teren;
- propunerile si recomandarile privind masurile de reducere a impactului
generat de noua lucrare, precum si propuneri privind programul de monitorizare
pe parcursul executiei si in exploatare;
b) pe parcursul executiei lucrarilor de drumuri, antreprenorul general este
raspunzator de respectarea tuturor conditiilor legate de impactul asupra
mediului;
c) la terminarea lucrarilor de executie a drumurilor, in cadrul lucrarilor
de receptie se va verifica realizarea lucrarilor de protectie a mediului,
conform documentatiei de proiectare.
1.5 Cheltuielile aferente masurilor de protectie a mediului, evaluate de
proiectant pe baza studiilor de impact - preliminare si finale -, vor fi
nominalizate cantitativ si valoric in studiile de fezabilitate intocmite.
1.6 Concomitent cu elaborarea proiectelor se vor intocmi studii de impact
pentru urmatoarele lucrari:
- de constructie si modernizare a drumurilor;
- de reparatii capitale ale drumurilor;
- de reabilitare a drumurilor.
CAP. 2
Protectia mediului ca urmare a impactului drum - mediu inconjurator
Definitie:
- biodiversitate - variabilitatea organismelor vii din ecosistemele
terestre si acvatice si din cadrul complexurilor ecologice din care acestea fac
parte; diversitatea cuprinde variabilitatea din cadrul speciilor, intre specii
si intre/in cadrul ecosisteme/lor.
Protejarea unor specii si organisme rare, amenintate cu disparitia,
conservarea biodiversitatii si instituirea de arii protejate, precum si
masurile stabilite de autoritatea de protectie a mediului sunt prioritare in
raport cu alte interese. Autoritatea centrala de protectie a mediului, cu
consultarea Academiei Romane si a Comisiei Nationale UNESCO, stabileste
criteriile pentru instituirea ariilor protejate si de conservare a
biodiversitatii.
2.1 Protectia apelor si a ecosistemelor acvatice
2.1.1 La lucrarile de drumuri prevazute la pct. 1.6 se va asigura protectia
apelor de suprafata, subterane si a ecosistemelor acvatice, care are ca obiect
mentinerea si ameliorarea calitatii si productivitatii naturale ale acestora,
in scopul evitarii unor efecte negative asupra mediului, sanatatii umane si
bunurilor materiale. Controlul respectarii reglementarilor de protectie a
apelor si a ecosistemelor acvatice este organizat si exercitat de catre
autoritatile din domeniul mediului, apelor, sanatatii si de alte autoritati,
potrivit competentelor legale.
2.1.2 Conceperea si elaborarea unui traseu de drum se vor realiza prin
alegerea solutiei optime, pentru evitarea prejudiciilor ireversibile aduse
mediului acvatic de orice tip. Sistemul de scurgere a apelor trebuie sa fie
proiectat si intretinut pentru a proteja drumul si terenurile adiacente, sa fie
compatibil cu mediul inconjurator. In cazul in care drumul strabate zone umede,
se vor executa lucrari specifice pentru eliminarea apelor, pentru a evita
fenomenele de baltire. Lucrarile de executie a infrastructurii rutiere vor
respecta zonele de protectie sanitara impuse de legislatia in vigoare.
2.1.3 Pentru protectia faunei acvatice se vor prevedea in proiectele
intocmite ca urmare a studiilor de impact masuri conform legislatiei in
vigoare, astfel incat lucrarile de drumuri sa nu dauneze faunei acvatice si sa
protejeze speciile rare intalnite.
2.1.4 Executia lucrarilor de infrastructura se va face astfel incat
contaminarea potentiala a cursurilor de apa, lacurilor, panzei freatice sa fie
evitata. Amplasarea lucrarilor de arta - poduri, viaducte, ziduri de sprijin,
tunele - se va face astfel incat sa se evite:
- modificarea dinamicii scurgerii apelor prin reducerea sectiunilor
albiilor;
- intreruperea scurgerilor apelor subterane.
2.1.5 Apele de pe suprafata drumului se vor colecta in santurile laterale
drumului, prevazute si dimensionate conform legislatiei in vigoare. Evacuarea
apelor se face conform reglementarilor din acordul de mediu.
2.1.6 Deversarea apelor uzate menajere in santurile laterale drumului este
interzisa. Evacuarea apelor uzate menajere, provenite de la amenajarile
colaterale drumului, neracordate la un sistem de canalizare, se face prin
instalatii de preepurare sau fose septice vidanjabile, care trebuie sa fie
proiectate si executate conform normativelor in vigoare si amplasate la cel
putin 10 m fata de cea mai apropiata locuinta. Instalatiile se executa si se
intretin in buna stare de functionare de catre beneficiarul acestor lucrari.
2.2 Protectia atmosferei
Definitie:
- protectia atmosferei urmareste prevenirea, limitarea deteriorarii si
ameliorarea calitatii acesteia pentru a evita manifestarea unor efecte negative
asupra mediului, sanatatii umane si bunurilor materiale.
2.2.1 Prin studiul de impact al situatiei existente se identifica poluarea
in lungul unui drum, pe baza estimarii datelor de trafic (numarul, tipul si
viteza autovehiculelor).
Indicatorii calitativi ai emisiilor in atmosfera nu vor depasi valorile
rezultate in urma calculelor privind dispersia poluantilor in atmosfera, valori
prevazute in acordul de mediu.
2.2.2 Pentru stabilirea masurilor de protectie impotriva zgomotelor si
vibratiilor, prin studiul de impact care se intocmeste se au in vedere
urmatoarele aspecte:
- identificarea zonelor sensibile la zgomot si vibratii, cauza
sensibilitatii;
- identificarea principalelor surse locale de zgomot;
- verificarea existentei unor reglementari locale in ceea ce priveste
nivelul de zgomot si vibratiile, atat in cursul zilei, cat si in cursul noptii;
- masurarea nivelului de zgomot ambiant existent.
Nivelul de zgomot masurat, exterior asezarilor umane, va respecta
prevederile legislatiei in vigoare. Protectia poate fi realizata prin montarea
de panouri fonoabsorbante, imbracaminte antizgomot la trecerea prin apropierea
locuintelor. Dimensionarea acestora se realizeaza in functie de conditiile
locale si conform standardelor.
2.3. Protectia solului
2.3.1 Antreprenorul este obligat ca, inaintea amplasarii santierului, sa
obtina acordul de mediu. Amplasamentul organizarii de santier se face, de
preferinta, in zone neimpadurite, zone care si-au pierdut total sau partial
capacitatea de productie pentru culturi agricole sau silvice, stabilirea
acestuia facandu-se pe baza de studii ecologice, avizate de organele de
specialitate.
2.3.2 Antreprenorii lucrarilor de drumuri, lucrari amplasate pe terenuri
agricole si forestiere, sunt obligati sa ia masuri de depozitare a stratului de
sol fertil decopertat, in vederea refolosirii acestuia, de prevenire a
eroziunii solului si de stabilizare permanenta a suprafetelor drumurilor in
lucru, in special inaintea perioadei de iarna.
2.3.3 Pe parcursul desfasurarii lucrarilor de executie a drumurilor,
antreprenorul va lua masuri pentru asigurarea stabilitatii solului, coreland
lucrarile de constructie cu lucrarile de ameliorare a terenurilor afectate. La
executia terasamentelor se va evita folosirea materialelor cu risc ecologic
imediat sau in timp.
2.3.4 Beneficiarii lucrarilor de investitii, care detin terenuri pe care nu
le mai folosesc, vor proceda la redarea acestora in conformitate cu legea
privind regimul juridic al drumurilor.
2.3.5 Drumurile, prin lucrarile de exploatare si intretinere, pot afecta
calitatea solului prin modificarea structurii, dereglarea echilibrelor
ecosistemelor, modificarea habitatelor, divizarea teritoriului, intreruperea
cailor de deplasare a faunei, consumul de teren agricol sau cu alta destinatie
productiva. Pe durata exploatarii si intretinerii drumurilor se vor respecta
masurile de protectie a mediului in conformitate cu legislatia in vigoare:
- se vor mentine in buna stare de functionare amenajarile antipoluante si
de protectie a mediului;
- se vor marca zonele sensibile ecologic, cu indicarea regimului de
circulatie si prin informarea publicului asupra importantei ecologice a
obiectivului;
- se vor realiza plantatii rutiere pentru protectia solului.
2.4 Protectia mediului forestier
In cursul executiei lucrarilor de drumuri si pe durata exploatarii si
intretinerii atat antreprenorul general, cat si administratorul drumului vor
lua toate masurile de protectie a fondului forestier in conformitate cu
cerintele legislatiei in vigoare. Zonele in care s-au depozitat materialele provenite
din excavatii vor fi reamenajate la terminarea lucrarilor, conform conditiilor
impuse prin acordul de mediu.
2.5 Protectia siturilor arheologice si istorice
Prin constructia unui drum se inlesneste accesul la siturile arheologice si
istorice existente sau la altele noi, descoperite in timpul lucrarilor de
constructii. Pe durata executiei este necesar sa se prevada masuri pentru a se
asigura o protectie adecvata a acestora.
2.6 Protectia zonelor cu valoare peisagistica si a zonelor naturale
protejate
2.6.1 Autorizarea executarii lucrarilor de drumuri in parcuri nationale,
rezervatii naturale, precum si in alte zone protejate, de interes national,
delimitate conform legii, se face conform aprobarilor legale in vigoare.
2.6.2 Un traseu de drum nou trebuie sa se incadreze armonios in peisajul
inconjurator, sa utilizeze cat mai bine configuratia terenului si perspectivele
avantajoase si sa devina chiar o atractie turistica propriu-zisa. Structura
constructiilor poate fi aleasa astfel incat prin selectarea materialelor de
constructie sa se armonizeze cu ansamblul peisagistic specific zonei.
2.7 Regimul deseurilor
2.7.1 Principalele produse generate de activitatea de constructie si
intretinere a drumurilor, ce pot fi clasate ca deseuri, sunt materialele
rezultate din decapari si din demolari.
In activitatea de constructie si intretinere a infrastructurilor rutiere se
va tine seama de reglementarile in vigoare in colectarea, transportul,
depozitarea si reciclarea deseurilor.
2.7.2 Obligatiile ce rezulta din prevederile Legii nr. 137/1995 sunt
urmatoarele:
- se vor recicla deseurile refolosibile, prin integrarea lor, in masura
posibilitatilor, in lucrarile de drumuri, in conformitate cu incercarile de
laborator;
- deseurile ce nu pot fi reciclate prin integrarea in lucrarile de drumuri
se vor colecta, depozita si preda centrelor de colectare sau se vor valorifica
direct prin predare la diversi consumatori;
- se vor depozita deseurile ce nu pot fi reciclate numai pe suprafete
special amenajate in acest scop;
- se vor respecta conditiile de refacere a cadrului natural in zonele de
depozitare, prevazute in acordul si/sau autorizatia de mediu;
- intretinerea utilajelor si vehiculelor folosite in activitatea de constructie
si intretinere a drumurilor se efectueaza doar in locuri special amenajate,
pentru a evita contaminarea mediului.
2.7.3 In cazul accidentelor in care sunt implicate autovehicule, ridicarea
caroseriilor, curatarea locului accidentului de resturi de metal si sticla,
decopertarea solului imbibat cu produse petroliere si alte substante
periculoase, refacerea vegetatiei, precum si repararea imbracamintei rutiere si
lucrarile de consolidare a drumurilor avariate intra in sarcina celor vinovati
de producerea incidentului, conform normelor in vigoare privind stabilirea si
sanctionarea contravenientilor la normele privind exploatarea si mentinerea in
buna stare a drumurilor publice.
2.8 Protectia mediului uman
Legea nr. 137/1995 stipuleaza obligativitatea respectarii principiilor
ecologice in procesul de dezvoltare social-economica, pentru asigurarea unui
mediu de viata sanatos pentru populatie. Amplasarea drumurilor, autostrazilor
trebuie sa se faca fara a prejudicia in vreun fel salubritatea, ambientul,
spatiile de odihna, tratament si recreere, starea de sanatate si de confort a
populatiei. In acest scop se au in vedere urmatoarele:
- realizarea, dezvoltarea si intretinerea spatiilor verzi - aliniamente de
arbori si perdele de protectie, cu rol atat antipoluant - impotriva noxelor,
zgomotului -, cat si estetic;
- folosirea, in masura posibilitatilor, a unor tipuri de imbracaminte
rutiera absorbanta fonic;
- executia, unde este posibil, de piste pentru biciclisti;
- executia de treceri sigure pentru pietoni;
- executia de amenajari speciale pentru persoanele cu handicap.
CAP. 3
Dispozitii finale
Prevederile prezentelor norme nu sunt limitative. Protectia mediului
inconjurator va respecta intreaga legislatie existenta in domeniu, adaptata la
conditiile specifice generate de activitatea de executie si de intretinere a
drumurilor.
CAP. 4
Referinte
- Legea nr. 18/1991 - Legea fondului funciar, republicata
- Legea nr. 98/1992 - Lege pentru ratificarea Conventiei privind protectia
Marii Negre impotriva poluarii, semnata la Bucuresti la 21 aprilie 1992
- Legea nr. 137/1995 - Legea protectiei mediului
- Legea nr. 26/1996 - Codul silvic
- Legea nr. 107/1996 - Legea apelor
- Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri pentru protectia
patrimoniului cultural national
- Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind masurile pentru colectarea,
reciclarea si reintroducerea in circuitul productiv a deseurilor refolosibile
de orice fel
- Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor
- Hotararea Guvernului nr. 36/1996 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele privind exploatarea si mentinerea in buna stare a
drumurilor publice
- Hotararea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general
de urbanism
- Hotararea Guvernului nr. 101/1997 - pentru aprobarea Normelor speciale
privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara
- Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 462/1993
pentru aprobarea Conditiilor tehnice privind protectia atmosferei si a Normelor
metodologice privind determinarea emisiilor de poluanti atmosferici produsi de
surse stationare
Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996
pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice si
sociale cu impact asupra mediului inconjurator
Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de
igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei.