Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 45 din 21 decembrie 2006

pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 23 din 15 ianuarie 2007



In temeiul art. 9 alin. (2), (6) şi (7), al art. 11 alin. (1) şi art. 11 alin. (2) lit. a) şi i) şi al art. 28 alin. (1) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, al art. 19 şi 20 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public,

având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul acces la reţea şi autorizare, în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 21 decembrie 2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, cuprins în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prescripţia energetică PE 124/1995 îşi încetează valabilitatea.

Art. 4. - Operatorii de reţea**) şi consultanţii de specialitate autorizaţi/atestaţi conform legii, care îşi desfăşoară activitatea în sectorul energiei electrice, vor respecta prevederile prezentului ordin.

Art. 5. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor cuprinse în prezentul ordin.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

**) Prin operatori de reţea se înţelege atât operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie, cât şi consumatorii la reţelele cărora se racordează subconsumatori.

ANEXĂ

REGULAMENT

privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

Cod ANRE 45.1.217.0.00.21/12/06

CAPITOLUL I

Scop

Art.1. (1) Prezentul regulament reglementează etapele şi procedurile necesare pentru stabilirea soluţiei sau a variantelor de soluţie tehnic posibile şi comparabile (rezonabile) din punct de vedere economic pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public. (2) Regulamentul stabileşte normele de conţinut pentru fişele şi studiile de soluţie pentru racordarea la reţeaua electrică a tuturor categoriilor de utilizatori.

Art.2. Aplicarea regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de soluţie pe care, din punctul lor de vedere, o consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la reţea.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art.3. (1) Prevederile regulamentului se aplică la stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, respectiv la:

a)   elaborarea studiilor de soluţie pentru utilizatorii noi sau existenţi care se dezvoltă;

b)   elaborarea studiilor de oportunitate a modificării / îmbunătăţirii soluţiilor de racordare a utilizatorilor existenţi;

c)   elaborarea fişelor de soluţie;

d)   emiterea avizelor tehnice de racordare de către operatorii de reţea.

(2) Prevederile regulamentului nu se aplică la stabilirea soluţiilor de realizare a instalaţiilor de utilizare.

CAPITOLUL III

Terminologie şi abrevieri

Art.4. In regulament se folosesc următoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a prevederilor conţinute:

-   "trebuie",   "este   necesar",   "urmează'':   indică  obligativitatea  strictă  a  respectării prevederilor în cauză;

"de regulă": indică faptul că prevederea respectivă trebuie să fie aplicată în majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie să fie temeinic justificată în proiect;

"se recomandă'': indică o rezolvare preferabilă, care trebuie să fie avută în vedere la soluţionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie justificată în proiect;

"se admite ": indică o soluţie satisfăcătoare, care poate fi aplicată în cazuri particulare , fiind obligatorie justificarea ei în proiect.

Art.5 In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.

CAPITOLUL IV

Acte normative de referinţă

Art.6 (1) Aplicarea prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile următoarelor acte normative:

a)   Legea energiei electrice

b)   Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public;

c)   Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori;

d)   Metodologie de stabilire a compensaţiilor băneşti între utilizatorii racordaţi în etape diferite prin instalaţie comună, la reţele electrice de distribuţie;

e)   Metodologie de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de medie si joasă tensiune;

f)   Procedura de soluţionare a neînţelegerilor privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public si emiterea avizelor de amplasament;

g)   Procedura privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice în vecinătate de limita zonei de activitate a unor operatori de distribuţie;

h) Procedură privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele electrice;

i)   Avize tehnice de racordare - conţinut cadru;

j)   Contracte - cadru de racordare la reţelele electrice de distribuţie;

k) Codul Tehnic al Reţelelor Electrice de Distribuţie;

l)   Codul Tehnic al Reţelei Electrice de Transport;

m) Contract cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.

(2) Prin actele normative menţionate la alin.(l) se înţeleg cele în vigoare sau înlocuitoarele acestora.

CAPITOLUL V

Clase de utilizatori şi principii de racordare la reţelele electrice de interes public

Art.7 Utilizatorii reţelelor electrice de interes public se clasifică în funcţie de puterea maximă absorbită sau evacuată în punctele de delimitare , considerată în analiza de stabilire a soluţiei de racordare şi dimensionare a instalaţiei de racordare astfel:

Clasa

Putere maximă absorbită/evacuată (MVA)

A

peste 50 MVA

B

7,5 - 50 MVA

C

2,5 - 7,5 MVA

D

0,1-2,5 MVA

E

0,03-0,1 MVA

F

sub 0.03 MVA

Art.8 In funcţie de puterea solicitată, distanţa faţă de elementele reţelei electrice de interes public existente şi caracteristicile ei, racordarea instalaţiei utilizatorilor la aceasta se realizează, după caz:

a)   direct  la  reţeaua electrică  de  distribuţie  de joasă  tensiune  aferentă  unui  post  de transformare;

b)   la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune, la barele unui post de transformare;

c)   la reţeaua electrică de distribuţie de medie tensiune, direct sau prin racord şi post de transformare MT/JT kV;

d)   la reţeaua electrică de distribuţie de 110 kV, direct sau prin staţie de transformare 110/MT kV;

e)   la reţeaua electrică de transport, direct la tensiunea reţelei sau prin staţie de transformare cu raport de transformare corespunzător;

Art.9 (1) Racordarea directă la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare se realizează:

a)    pentru utilizatori care se racordează prin branşament monofazat. De regulă soluţia de racordare prin branşament monofazat se adoptă pentru puteri de până la 11 kVA;

b)    pentru utilizatori care solicită branşament trifazat şi o putere sub 30 kVA;

(2) Pentru utilizatori care solicită branşament trifazat şi o putere de 30 kVA sau mai mare, racordarea se realizează, după caz:

a)     la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare existent;

b)     la bara de joasă tensiune a unui post de transformare existent sau nou;

c)     la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune redistribuită între posturile de transformare ca urmare a construirii unui post de transformare nou;

d)     la reţeaua electrică de distribuţie de medie tensiune, prin racord şi post de transformare propriu. In cazuri de excepţie, în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu există reţea electrică de distribuţie de joasă tensiune, soluţia se admite şi pentru utilizatori din categoriile prevăzute la alin. (1).

Art.10 (1) Treptele de tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în funcţie de puterea solicitată şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1

Tabelul nr. 1

Clasa

Sarcina

maximă de

durată

(MVA)

Momentul

sarcinii (MVAkm)

Treapta de

tensiune

la punctul de

racord

(kV)

Posibilităţi de racordare a utilizatorului

Direct la

tensiunea

reţelei

zonale

(kV)

Prin transformare

A

Peste 50

peste 1500

400 220 110

220 110

400/110 kV 220/110 kV 110/MTkV 220/MT kV

B

7.5-50

maximum 1500

110

110

110/MTkV

C

2.5-7.5

30-80

110 20

110(20)

110/MTkV

20/6 (10) kV

20/0.4 kV

D

0.1 -2.5

maximum 8** maximum 3**

20 10* 6*

6*-20

20/0.4 kV 10/0.4 kV 6/0.4 kV

E

0,03- 0.1

max 0.05**

0.4 MT

0.4

MT/0,4 kV

F

<0.03

0,4

0,4

*tensiune existentă, dar care de regulă nu se mai dezvoltă

** momentul sarcinii echivalente a circuitului de medie, respectiv de joasă tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator)

 (2) Stabilirea treptei de tensiune atunci când sunt mai multe posibilităţi de racordare se face pe bază de calcule tehnico-economice.

Art.11. Soluţia (schema) de racordare a utilizatorilor poate avea una sau mai multe instalaţii de racordare corelat cu nivelul de siguranţă solicitat de utilizator şi cu posibilităţile concrete ale reţelei electrice.

Art.12. (1) Continuitatea în funcţionare poate fi caracterizată printr-o serie de indicatori (medii şi maximi) ai soluţiei (schemei) de racordare rezultaţi din calcule de fiabilitate şi determinaţi la punctul (punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depăşire.

(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) pot fi:

a)  numărul mediu anual de întreruperi eliminate prin reparaţii;

b)  numărul mediu anual de întreruperi eliminate prin manevre;

c)  durata medie a unei întreruperi, urmate de reparaţii;

d)  numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin reparaţii;

e)  numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin manevre;

f)  durata maximă de restabilire a alimentării (evacuării);

g)  durata medie totală anuală de întreruperi;

h) numărul mediu (maxim) anual de întreruperi care pot depăşi o anumită durată de timp.

i)   alţi indicatori medii sau maximi prevăzuţi şi determinaţi conform reglementărilor în vigoare

(3)  Rezultatele obţinute din calculele de siguranţă sunt folosite pentru compararea variantelor de soluţie de racordare şi alegerea de către utilizatori, direct sau prin consultanţi de specialitate atestaţi, a variantei de soluţie pe care, din punctul lor de vedere, o consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la reţea.

CAPITOLUL VI

Stabilirea soluţiei de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

Art. 13 (1) Soluţia de racordare a instalaţiei de utilizare a unui utilizator la reţeaua electrică de interes public se stabileşte, după caz, pe bază de fişă de soluţie sau studiu de soluţie.

(2)  Fişa de soluţie se elaborează de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia utilizatorului;

(3) Studiul de solutie se elaborează de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia utilizatorului sau de către alţi consultanţi de specialitate atestaţi în condiţiile legii.

SECŢIUNEA 1

Fişa de solutie

Art. 14 Soluţia de racordare se stabileşte prin fişă de solutie pentru:

a)   utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitată;

b)   utilizatorii de tip consumatori care solicită o putere mai mică de 30 kVA, indiferent de categoria din care fac parte din punct de vedere al activităţii lor;

c)   utilizatorii de tip consumatori care se racordează la reţele electrice de medie sau joasă tensiune, indiferent de puterea solicitată, dacă soluţia de racordare este unică şi evidentă;

d)   utilizatori existenţi care solicită un spor de putere ce poate fi acordat prin instalaţiile de racordare existente, indiferent de tensiunea reţelei la care sunt racordaţi;

Art.15 (1) Din punct de vedere al conţinutului, o fişă de soluţie cuprinde:

a) date privind reţeaua sau elementul acesteia la care se face racordarea:   caracteristici, date nominale, încărcare, rezervă de capacitate etc;

b) datele energetice ale utilizatorului;

c) soluţia de racordare propusă şi prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;

d) implicaţiile adoptării soluţiei asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori;

e) după caz, precizarea dacă soluţia de racordare prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizată anterior pentru un prim utilizator şi prezentarea datelor care să permită calculul compensaţiei cuvenite acestuia;

f)  orice alte date, informaţii şi argumente care să justifice soluţia de racordare propusă şi/sau referitoare la condiţii pentru realizarea acesteia (avize, acorduri necesare etc.)

(2)  Conţinutul concret al unei fişe de soluţie se stabileşte în funcţie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de particularităţile specifice fiecărui caz în parte, cu respectarea principiilor menţionate la alin. (1).

(3)    Un exemplu de conţinut al unei fişe de soluţie pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reţeaua electrică de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post de transformare este prezentat în anexa 2. Acest conţinut poate fi modificat, completat şi/sau detaliat în concordanţă cu prevederile alin. (1).

Art.16 Fişa de soluţie se elaborează, se avizează şi/sau se aprobă de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia utilizatorului în conformitate cu procedurile proprii;

SECŢIUNEA a 2-a

Elaborarea studiului de soluţie

Art.17 Soluţia de racordare se stabileşte prin studiu de soluţie pentru utilizatori care;

a)   se racordează la reţele electrice având tensiunea nominală de 110 kV sau mai mare;

b)   sunt distribuitori sau au grupuri generatoare indiferent de tensiunea reţelei la care se racordează;

c)   se racordează la reţele electrice de distribuţie de medie sau joasă tensiune, în situaţiile în care sunt îndeplinite simultan condiţiile:

-     utilizatorii nu se încadrează în categoriile prevăzute la art. 14

-     sunt posibile cel puţin două variante de soluţie de racordare, corespunzătoare tehnic şi comparabile economic; necesitatea elaborării studiului de soluţie este stabilită conform Regulamentului de racordare;

d)   solicită modificarea / îmbunătăţirea instalaţiilor de racordare existente sau creşterea gradului de siguranţă în punctul de delimitare, dacă lucrările necesare nu pot fi stabilite prin fişa de soluţie;

e)   prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize pentru stabilirea impactului racordării asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori şi stabilirea măsurilor pentru încadrarea acestui impact în limitele normate.

Art.18 (1) Pentru utilizatorii din categoria prevăzută la art.17 lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:

a)   prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi a utilizatorului, existente şi de perspectivă;

b)   variante de racordare posibile avute în vedere;

c)   variante de racordare reţinute şi analizate;

d)   calcule de regimuri permanente de funcţionare cu n şi n -1 elemente în funcţiune;

e)   calcule de regimuri de stabilitate statică şi tranzitorie pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator ( numai pentru producători; dacă se consideră necesară necesitatea calculului în alte cazuri, aceasta va fi justificată pentru fiecare caz în parte);

f)   calculul solicitărilor la scurtcircuit;

g)   calculul pierderilor de putere, după caz, la nivel de sucursală, filială, SEN;

h)  calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitaţi de către utilizator;

 i)   propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, dacă este cazul;

j)   cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfaţa cu sistemele SCADA şi de telecomunicaţii;

k)  modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RET / RED sau prin alte norme;

l)   lucrările necesare   pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi   analizată şi evaluarea costului acestora; m) lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea ca urmare a impactului apariţiei (dezvoltării)  utilizatorului pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului acestora.

(2) Pentru utilizatorii din celelalte categorii prevăzute la art. 17, cu excepţia celei prevăzute la lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:

a)   prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi utilizatorului, existente şi de perspectivă;

b)   variante de racordare posibile avute în vedere;

c)   variante de racordare reţinute şi analizate;

d)   calculul solicitărilor la scurtcircuit;

e)   calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitaţi de către utilizator;

f)   modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RED sau prin alte norme;

g)   lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi   analizată şi evaluarea costului acestora;

h) lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea ca urmare a impactului apariţiei (dezvoltării) utilizatorului pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului acestora.

Art.19 (1) In funcţie de particularităţile utilizatorului şi/sau specificul reţelei, prin derogare de la art. 18 se admite ca în studiul de soluţie:

a) să fie făcute suplimentar şi alte analize, la solicitarea utilizatorului (de exemplu compararea tehnico- economică a variantelor şi stabilirea variantei optime pentru utilizator);

b) să se renunţe la una sau mai multe dintre analizele prevăzute, dacă acestea nu sunt necesare.

(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de soluţie trebuie să conţină suplimentar faţă de prevederile art. 18 analiza valorii perturbaţiilor şi măsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice specifice.

Art.20 (1) Analizele cuprinse în studiile de soluţie se elaborează în conformitate cu normele tehnice în vigoare.

(2) La stabilirea soluţiilor şi evaluarea lucrărilor aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru măsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin dispecer conform reglementărilor în vigoare.

Art.21. Datele de intrare specifice fiecărui caz în parte necesare pentru efectuarea analizelor în vederea stabilirii soluţiei de racordare se solicită şi se obţin de către elaboratorul studiului:

a)   de la utilizator, ca date de temă; de regulă acestea sunt datele prezentate în anexele Codului Tehnic al RET, respectiv RED;

b)   de la operatorul de reţea, în condiţiile prevăzute de Regulamentul de racordare.

Art.22. La elaborarea studiilor de soluţie se are în vedere că:

a)  In cazul în care deţine echipamente sau instalaţii la care întreruperea alimentării cu energie electrică poate conduce la efecte economice şi/sau sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc.) utilizatorul are obligaţia ca prin soluţii proprii, tehnologice şi/sau energetice, inclusiv prin sursă de intervenţie, să asigure evitarea unor astfel de evenimente în situaţiile când se întrerupe legătura cu SEN.

b)    Utilizatorul căruia, din cauza specificului activităţilor desfăşurate, întreruperea alimentării cu energie electrică îi poate provoca pagube materiale importante şi care necesită o siguranţă în alimentare mai mare decât cea oferită de SEN este responsabil pentru luarea măsurilor necesare evitării acestor pagube, inclusiv pentru analiza si stabilirea oportunităţii de a se dota cu surse proprii de energie electrică.

c) In cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizează a funcţiona în paralel cu SEN, aceasta poate constitui o sursă de bază sau de rezervă de alimentare a utilizatorului, dar nu reprezintă sursă de intervenţie pentru echipamentele şi instalaţiile de la pct.a).

d) Indiferent de numărul de instalaţii electrice prin care un loc de consum este racordat la SEN, acesta constituie o singură sursă de alimentare pentru locul de consum respectiv.

SECŢIUNEA a 3-a

Avizarea studiului de soluţie

Art.23 (1) In conformitate cu prevederile Regulamentului de racordare, studiul de soluţie se avizează de către operatorul de reţea, indiferent de cine a fost elaborat.

(2) Studiile de soluţie se avizează atât de către operatorii de distribuţie cât şi de către operatorul de transport şi de sistem în toate cazurile în care prevăd:

a) racordarea grupurilor dispecerizabile la reţelele electrice de distribuţie;

b) racordarea utilizatorilor în staţii de transformare 400(220)/110 kV prin linii electrice de distribuţie cu tensiunea de 110kV;

c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor, dintre care unele la reţeaua electrică de transport, altele la reţelele electrice de distribuţie.

(3)  Studiile de soluţie, cu excepţiile de la alin.(2), se avizează de către operatorii de distribuţie dacă prezintă numai variante de racordare la o reţea electrică de distribuţie, respectiv de către operatorul de transport şi de sistem, dacă prezintă numai variante de racordare la reţeaua electrică de transport.

Art.24 (l)Responsabilitatea prezentării studiului de soluţie în vederea avizării de către operatorul de reţea revine elaboratorului.

(2) Avizarea studiului de soluţie trebuie făcută înainte de predarea acestuia utilizatorului. Elaboratorul predă utilizatorului studiul de soluţie împreună cu avizul operatorului/operatorilor de reţea.

Art.25. Avizarea studiilor de soluţie prevăzute la art.23 alin.(2) se face conform prevederilor „ Procedurii privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele electrice".

Art. 26 (1) Pentru avizarea de către operatorii de reţea a studiilor de soluţie prevăzute la art.23 alin.(3) se parcurg, după caz, următoarele etape:

a)   depunerea studiului de soluţie şi a cererii de avizare a acestuia;

b)   analiza preliminară a studiului de soluţie şi stabilirea unor eventuale completări necesare;

c)   solicitarea  completării  studiului     de  soluţie  de   către   elaborator,   cu   nominalizarea completărilor necesare;

d)   efectuarea completărilor şi transmiterea acestora operatorului de reţea;

e)   programarea avizării studiului de soluţie;

f)    avizarea studiului de soluţie şi emiterea avizului;

g)   transmiterea avizului elaboratorului studiului de soluţie.

(2) Studiul de soluţie se depune la operatorul de reţea sub formă tipărită şi pe suport electronic.

(3) Eventualele completări ale studiului de soluţie se solicită elaboratorului în scris în maximum:

a)  5 zile lucrătoare de la depunere, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorii de distribuţie;

b)  10 zile lucrătoare de la depunere, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorul de transport şi de sistem.

(4)  Durata procesului de avizare, de la primirea studiului de soluţie complet/completat până la transmiterea avizului către elaborator nu va depăşi:

a)  10 zile calendaristice pentru racordări din reţele de medie sau joasă tensiune, respectiv 20 zile calendaristice pentru racordări din reţele de 110 kV, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorii de distribuţie;

b)  30 zile calendaristice, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorul de transport şi de sistem.

Art.27 Refuzul avizării unui studiu de soluţie sau avizarea nefavorabilă a lui şi motivele care justifică acest lucru se comunică în scris elaboratorului în cel mai scurt timp, în interiorul termenelor prevăzute la art.26 alin.(4), dar nu la mai mult de 2 zile lucrătoare de la data şedinţei de avizare.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 28 Neînţelegerile între operatorii de reţea şi elaboratorii studiilor de soluţie privind conţinutul studiilor de soluţie şi/sau avizarea acestora se soluţionează conform reglementării autorităţii competente.

Art. 29 Operatorii de reţea vor revizui şi completa/adapta procedurile proprii în vederea respectării prevederilor prezentului regulament.

ANEXA Nr. 1 la regulament

TERMINOLOGIE ŞI ABREVIERI

Acces la reţeaua electrică de interes public    

Dreptul agenţilor economici care produc şi/sau furnizează energie electrică, precum şi al consumatorilor de energie electrică de a se racorda şi de a folosi în condiţiile legii reţelele electrice de transport şi distribuţie.

Autoritate competenta                                    

Autoritatea Naţionala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE

Aviz de amplasament                                      

Răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, in care se precizează punctul de vedere al acestuia fata de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului

Aviz Tehnic de Racordare                              

Aviz   scris   valabil   numai   pentru   un   anumit amplasament, care se emite către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate la solicitarea avizului.

Compensaţie (bănească)                                  

Sumă de bani pe care un   utilizator o plăteşte primului utilizator în cazul în care urmează să beneficiaze de instalaţia de racordare realizată pentru acesta din urmă

Consultant de specialitate atestat                   

Persoana fizica sau juridica ce obţine de la organele abilitate prin lege dreptul de a acorda asistenta tehnica, de a proiecta, a executa si/sau a conduce execuţia de instalaţii electrice, in limita unor competente.

Consumator (de energie electrică)                  

Persoana fizica sau juridica care cumpăra energie electrica pentru consumul propriu si, eventual, pentru un subconsumator racordat in condiţiile legii la instalaţiile sale

Consumator captiv                                          

Consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare, nu poate încheia contract cu un furnizor concurential

Consumator casnic                                          

Consumatorul care utilizează energie electrica in exclusivitate in scopuri casnice (pentru iluminat artificial in interiorul si exteriorul locuinţei, precum si pentru funcţionarea receptoarelor electrocasnice din propria locuinţa). Receptoarele electrocasnice cuprind totalitatea bunurilor de larg consum destinate uzului propriu si care sunt alimentate cu energie electrica la tensiunea de 230/400 V;

Consumator eligibil

Consumatorul de energie electrică care poate să aleagă furnizorul şi să contracteze direct cu acesta energia necesară având acces la reţeaua de transport şi/sau de distribuţie.

Distribuţie

Transmiterea energiei electrice prin reţelele de distribuţie de la reţelele de transport sau de la producători către instalaţiile consumatorilor

Fişă de soluţie

Documentaţie tehnica in care se stabileşte si se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unica si evidenta, si care conţine un minim de elemente si date ale reţelei si utilizatorului, prin care se justifica soluţia propusa

Furnizor

persoana juridica, titulara a unei licenţe de furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai multor consumatori, in baza unui contract de furnizare.

Grup (generator)

Ansamblu de maşini rotative destinat să transforme energia de altă formă în energie electrică

Grup dispecerizabil

Grup generator care poate fi programat pe piaţa angro şi a cărui putere se încadrează în următoarele categorii:

grupuri generatoare hidroenergetice cu putere mai mare de 10 MW;

grupuri generatoare termoenergetice cu putere mai mare de 20 MW.

Instalaţie de racordare (branşament - la joasă tensiune - şi racord la medie şi înaltă tensiune)

Instalaţie electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică şi punctul de delimitare dintre operatorul de reţea şi utilizator.

Instalaţie de utilizare

Instalaţie electrică a utilizatorului, în aval de punctul de delimitare.

Loc de consum

Incinta sau zona in care sunt amplasate instalaţiile de utilizare ale unui consumator, inclusiv ale subconsumatorilor sai, unde se consuma energie electrica   furnizata   prin   una   sau   mai   multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum

Loc de producere

Incinta in care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice

Norme

Standarde, coduri, regulamente, reglementari, instrucţiuni, prescripţii energetice, hotărâri si alte acte normative, precum si contracte sau alte documente oficiale

Operator de distribuţie (OD) (distribuitor)

Persoană juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă reţeaua electrică de distribuţie.

Operator de transport şi de sistem (OTS)

Persoană  juridică,   titulară   de   licenţă   pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem

Operator de reţea

După caz, operatorul de transport si de sistem sau operatorul de distribuţie

Prim utilizator

Un utilizator pentru care în baza tarifului de racordare achitat, se realizează o instalaţie de racordare folosită ulterior şi pentru racordarea altor utilizatori

Producător (de energie electrică)

Persoana fizica sau juridica, titulara de licenţa, de energie electrica având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv in cogenerare

Punct de delimitare

Loc în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea.

Punct de racordare (la reţeaua electrică)

Punct   fizic   din   reţeaua  electrică   la  care   se racordează un utilizator

Regulament de racordare

Regulament privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

Reţea electrică

Ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere si de protecţie a acestora, staţiile electrice si alte echipamente electroenergetice conectate intre ele. Reţeaua electrica poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie;

Reţea electrica de transport

Reţeaua electrica de interes naţional si strategic cu tensiunea de linie nominala mai mare de 110 kV;

Reţea electrica de distribuţie

Reţeaua electrica cu tensiunea de linie nominala pana la 110 kV inclusiv;

Reţea electrica de interes public

Reţeaua electrica la care se pot racorda cel puţin doi utilizatori;

Sarcina maximă

Cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apărea într-un interval determinat de timp, denumit interval de cerere. La enunţarea    sarcinii    maxime    trebuie    precizat intervalul de cerere de referinţă pentru care se efectuează media, în funcţie de care se disting:

a)   sarcina maximă de durată (15 sau 60 minute), determinată pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru calculul pierderilor de putere;

b)   sarcina maximă de scurtă durată (de vârf), care poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.

Sistem electroenergetic

ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizează producerea, transportul, conducerea operativa, distribuţia, furnizarea si utilizarea energiei electrice;

Sistem Electroenergetic Naţional (SEN)

Sistem electroenergetic situat pe teritoriul naţional. SEN constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la piaţa de energie electrică.

Studiu de soluţie

Documentaţie tehnico-economica in care, pe baza datelor si cerinţelor unui utilizator si a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizează si se propun variante raţionale, posibile tehnic si fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului

Sursă de intervenţie

Sursă de energie electrică de rezervă, aparţinând consumatorului, care în cazul întreruperii furnizării energiei electrice din SEN asigură alimentarea neîntreruptă sau realimentarea unui grup restrâns de receptoare, în scopul opririi în siguranţă a activităţii şi/sau evitării unor efecte economice şi sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului, etc).

Sursă proprie de energie electrică

Instalaţie pentru producerea de energie electrică aparţinând consumatorului.

Tarif de racordare

Tarif reglementat plătit de utilizator operatorului de reţea pentru realizarea racordării

Utilizator (de reţea electrica)

Producător, operator de transport si de sistem, operator de distribuţie, furnizor, consumator eligibil sau consumator captiv;

Utilizatori perturbatori

Utilizatori care perturbă reţeaua la care se racordează, prin producerea de armonici, nesimetrie, flicker.

JT -joasă tensiune

MT- medie tensiune

PT- post de transformare

SEN - Sistem Electroenergetic Naţional

ANEXA Nr. 2 la regulament

Exemplu

FIŞA DE SOLUŢIE

pentru racordarea consumatorului

......................................din..........................str....................................nr............. în vederea racordării pentru alimentarea cu energie electrică la o putere maximă absorbită de ..............kW/kVA

1. Date despre PT care alimentează reţeaua

1.1  denumire, raport de transformare

1.2 număr şi putere transformatoare

1.3 tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcină, măsurată la data de...................

1.4 sarcina de vârf                                   T1         R              S                 T                    (A)

                                                               T2         R              S                 T                    (A)

1.5 curentul nominal al siguranţelor generale       T1               T2                                      (A)

2. Date despre reţea (circuitul din care se racordează utilizatorul)

2.1  denumirea circuitului

2.2 secţia de 0,4 kV a PT pe care este racordată reţeaua

2.3 curentul nominal al siguranţelor                                                                                   (A)

2.4 lungimea totală a reţelei, din care pe                                S1                   L1         material

 secţiuni şi număr conductoare (faze)                                     S2                   L2         material

2.5 lungimea reţelei de la PT la consumator

2.6 nr. consumatori cu S= 11 kVA

                  - racordaţi la reţea

                  - de la PT până la noul consumator

2.7 nr. consumatori cu S> 11 kVA racordaţi la reţea, dis-               cons.l          L1          M T

      tanţa de la PT până la locul racordării şi tipul                             cons.2         L2          M T

      branşamentului (monofazat sau trifazat)                                     cons.3         L3          M T

2.8 încărcarea la vârf a circuitului, măsurată                              R          S           T             (A)

la data de....................

3. Schema simplificată a reţelei, cu marcarea punctelor caracteristice

4. Nivele de tensiuni la    - post

                                      - punct de racordare a noului consumator

                                      - capăt de reţea

5. Alte informaţii privind reţeaua

6. Soluţia propusă (avizată)

7. Detalii şi precizări privind avizele şi acordurile necesare pentru realizarea soluţiei propuse

8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la instalaţia unui prim utilizator etc.)

Aprobat.....

Avizat.

Elaborat...


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 45/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 45 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu