ORDIN Nr. 45
din 21 decembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind stabilirea solutiilor de racordarea utilizatorilor la
retelele electrice de interes public
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 15 ianuarie 2007
In temeiul art. 9 alin. (2),
(6) şi (7), al art. 11 alin. (1) şi art. 11 alin. (2) lit. a) şi i) şi al art.
28 alin. (1) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, al art. 19 şi 20 din
anexa la Hotărârea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea Regulamentului
privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public,
având în vedere referatul de aprobare întocmit de
Departamentul acces la reţea şi autorizare, în conformitate cu prevederile
Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 21 decembrie 2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea
soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes
public, cuprins în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, prescripţia energetică PE 124/1995 îşi încetează valabilitatea.
Art. 4. - Operatorii de reţea**) şi consultanţii de
specialitate autorizaţi/atestaţi conform legii, care îşi desfăşoară activitatea în sectorul energiei electrice, vor respecta prevederile
prezentului ordin.
Art. 5. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea prevederilor cuprinse în prezentul ordin.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
**) Prin operatori de reţea se înţelege atât operatorul de transport şi de sistem şi operatorii
de distribuţie, cât şi consumatorii la reţelele cărora se racordează
subconsumatori.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind stabilirea soluţiilor de racordare a
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
Cod ANRE 45.1.217.0.00.21/12/06
CAPITOLUL I
Scop
Art.1. (1) Prezentul regulament reglementează etapele şi procedurile necesare pentru
stabilirea soluţiei sau a variantelor de soluţie tehnic posibile şi comparabile
(rezonabile) din punct de vedere economic pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public. (2)
Regulamentul stabileşte normele de conţinut pentru fişele şi studiile de
soluţie pentru racordarea la reţeaua electrică a tuturor
categoriilor de utilizatori.
Art.2. Aplicarea
regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor
la reţelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de soluţie pe
care, din punctul lor de vedere, o consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi
economic, pentru racordarea la reţea.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art.3. (1) Prevederile
regulamentului se aplică la stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, respectiv
la:
a) elaborarea studiilor de
soluţie pentru utilizatorii noi sau existenţi care se dezvoltă;
b) elaborarea studiilor de oportunitate a modificării
/ îmbunătăţirii soluţiilor de racordare a utilizatorilor
existenţi;
c) elaborarea fişelor de soluţie;
d) emiterea avizelor tehnice de racordare de către operatorii de reţea.
(2) Prevederile regulamentului
nu se aplică la stabilirea soluţiilor de realizare a instalaţiilor de
utilizare.
CAPITOLUL III
Terminologie şi abrevieri
Art.4. In regulament se
folosesc următoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a
prevederilor conţinute:
- "trebuie",
"este necesar", "urmează'': indică
obligativitatea strictă a respectării prevederilor în cauză;
- "de regulă": indică faptul că prevederea respectivă trebuie să fie aplicată în
majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie să fie
temeinic justificată în proiect;
- "se recomandă'': indică o rezolvare preferabilă, care trebuie să fie avută în vedere
la soluţionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie
justificată în proiect;
- "se admite ": indică o soluţie satisfăcătoare, care poate fi aplicată în cazuri
particulare , fiind obligatorie justificarea ei în proiect.
Art.5 In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate
se definesc potrivit anexei nr. 1.
CAPITOLUL IV
Acte normative de
referinţă
Art.6 (1) Aplicarea
prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile următoarelor
acte normative:
a) Legea energiei electrice
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public;
c) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori;
d) Metodologie de stabilire a compensaţiilor băneşti între utilizatorii racordaţi în etape
diferite prin instalaţie comună, la reţele electrice de distribuţie;
e) Metodologie de stabilire a tarifelor de racordare a
utilizatorilor la reţelele electrice de
distribuţie de medie si joasă tensiune;
f) Procedura de soluţionare a neînţelegerilor privind
racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public si emiterea avizelor de amplasament;
g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice în
vecinătate de limita zonei de activitate a unor operatori de distribuţie;
h) Procedură privind colaborarea operatorilor de
distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele electrice;
i) Avize tehnice de racordare - conţinut cadru;
j) Contracte - cadru de racordare la reţelele electrice de distribuţie;
k) Codul Tehnic al Reţelelor
Electrice de Distribuţie;
l) Codul Tehnic al Reţelei
Electrice de Transport;
m) Contract cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.
(2) Prin actele normative menţionate la alin.(l) se
înţeleg cele în vigoare sau înlocuitoarele acestora.
CAPITOLUL V
Clase de utilizatori şi principii de racordare la reţelele electrice de interes public
Art.7 Utilizatorii
reţelelor electrice de interes public se clasifică
în funcţie de puterea maximă absorbită sau evacuată în punctele de delimitare , considerată în
analiza de stabilire a soluţiei de racordare şi dimensionare a instalaţiei
de racordare astfel:
Clasa
|
Putere maximă absorbită/evacuată
(MVA)
|
A
|
peste 50 MVA
|
B
|
7,5 - 50 MVA
|
C
|
2,5 - 7,5 MVA
|
D
|
0,1-2,5 MVA
|
E
|
0,03-0,1 MVA
|
F
|
sub 0.03 MVA
|
Art.8 In funcţie de puterea solicitată, distanţa faţă de elementele reţelei
electrice de interes public existente şi caracteristicile ei, racordarea
instalaţiei utilizatorilor la aceasta se realizează, după caz:
a) direct la reţeaua
electrică de distribuţie de joasă tensiune
aferentă unui post de transformare;
b) la reţeaua electrică de
distribuţie de joasă tensiune, la barele unui post
de transformare;
c) la reţeaua electrică de
distribuţie de medie tensiune, direct sau prin
racord şi post de transformare MT/JT kV;
d) la reţeaua electrică de
distribuţie de 110 kV,
direct sau prin staţie de transformare 110/MT kV;
e) la reţeaua electrică de
transport, direct la tensiunea reţelei sau prin
staţie de transformare cu raport de transformare corespunzător;
Art.9 (1) Racordarea
directă la reţeaua electrică de distribuţie de
joasă tensiune aferentă unui post de transformare se realizează:
a) pentru utilizatori care se racordează prin branşament monofazat.
De regulă soluţia de
racordare prin branşament monofazat se adoptă pentru puteri de până la
11 kVA;
b) pentru utilizatori care solicită branşament trifazat şi o putere sub 30 kVA;
(2) Pentru utilizatori care
solicită branşament trifazat şi o putere de 30 kVA sau mai mare,
racordarea se realizează, după caz:
a) la reţeaua electrică
de distribuţie de joasă tensiune aferentă unui
post de transformare existent;
b) la bara de joasă tensiune a unui post de
transformare existent sau nou;
c) la reţeaua electrică
de distribuţie de joasă tensiune redistribuită
între posturile de transformare ca urmare a construirii
unui post de transformare nou;
d) la reţeaua electrică
de distribuţie de medie tensiune, prin racord şi
post de transformare propriu. In cazuri de excepţie, în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu
există reţea electrică de
distribuţie de joasă tensiune, soluţia se admite şi pentru utilizatori din categoriile prevăzute
la alin. (1).
Art.10 (1) Treptele de
tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în funcţie de puterea solicitată şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1
Tabelul nr. 1
Clasa
|
Sarcina
maximă de
durată
(MVA)
|
Momentul
sarcinii (MVAkm)
|
Treapta de
tensiune
la punctul de
racord
(kV)
|
Posibilităţi de racordare a
utilizatorului
|
Direct la
tensiunea
reţelei
zonale
(kV)
|
Prin transformare
|
A
|
Peste 50
|
peste 1500
|
400 220 110
|
220 110
|
400/110 kV 220/110 kV 110/MTkV 220/MT
kV
|
B
|
7.5-50
|
maximum 1500
|
110
|
110
|
110/MTkV
|
C
|
2.5-7.5
|
30-80
|
110 20
|
110(20)
|
110/MTkV
20/6 (10) kV
20/0.4 kV
|
D
|
0.1 -2.5
|
maximum 8** maximum 3**
|
20 10* 6*
|
6*-20
|
20/0.4 kV 10/0.4 kV 6/0.4 kV
|
E
|
0,03- 0.1
|
max 0.05**
|
0.4 MT
|
0.4
|
MT/0,4 kV
|
F
|
<0.03
|
|
0,4
|
0,4
|
|
*tensiune existentă, dar care
de regulă nu se mai dezvoltă
** momentul sarcinii echivalente a circuitului de
medie, respectiv de joasă tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator)
(2) Stabilirea treptei de tensiune atunci când sunt mai
multe posibilităţi de racordare se face pe bază de
calcule tehnico-economice.
Art.11. Soluţia (schema)
de racordare a utilizatorilor poate avea una sau mai multe instalaţii
de racordare corelat cu nivelul de siguranţă
solicitat de utilizator şi cu posibilităţile concrete ale reţelei electrice.
Art.12. (1)
Continuitatea în funcţionare poate fi caracterizată printr-o serie de
indicatori (medii şi maximi) ai soluţiei (schemei) de racordare rezultaţi din
calcule de fiabilitate şi determinaţi la punctul
(punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de
risc de depăşire.
(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) pot fi:
a) numărul mediu anual de întreruperi eliminate prin
reparaţii;
b) numărul mediu anual de întreruperi eliminate prin
manevre;
c) durata medie a unei întreruperi, urmate de reparaţii;
d) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin
reparaţii;
e) numărul maxim anual de întreruperi eliminate prin
manevre;
f) durata maximă de restabilire a alimentării
(evacuării);
g) durata medie totală anuală de întreruperi;
h) numărul mediu (maxim) anual de întreruperi care pot
depăşi o anumită durată de timp.
i) alţi indicatori medii sau maximi prevăzuţi şi
determinaţi conform reglementărilor în vigoare
(3) Rezultatele obţinute din calculele de siguranţă
sunt folosite pentru compararea variantelor de soluţie de racordare şi alegerea
de către utilizatori, direct
sau prin consultanţi de specialitate atestaţi, a variantei de soluţie pe care, din punctul lor de vedere, o
consideră cea mai avantajoasă, tehnic şi economic, pentru racordarea la reţea.
CAPITOLUL VI
Stabilirea soluţiei de racordare a utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public
Art. 13 (1) Soluţia de
racordare a instalaţiei de utilizare a unui utilizator
la reţeaua electrică de
interes public se stabileşte,
după caz, pe bază de fişă de soluţie sau studiu de soluţie.
(2) Fişa de soluţie se elaborează de către operatorul de reţea la instalaţiile
căruia se racordează instalaţia utilizatorului;
(3) Studiul de solutie se
elaborează de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează instalaţia utilizatorului sau de către alţi consultanţi
de specialitate atestaţi în condiţiile legii.
SECŢIUNEA 1
Fişa de solutie
Art. 14 Soluţia de
racordare se stabileşte prin fişă de solutie pentru:
a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitată;
b) utilizatorii de tip consumatori care solicită o putere mai mică de 30 kVA, indiferent de categoria
din care fac parte din punct de vedere al activităţii lor;
c) utilizatorii de tip consumatori care se racordează la reţele electrice de medie sau joasă
tensiune, indiferent de puterea solicitată, dacă soluţia de racordare este
unică şi evidentă;
d) utilizatori existenţi
care solicită un spor de putere ce poate fi acordat prin
instalaţiile de racordare existente, indiferent de tensiunea reţelei la care sunt racordaţi;
Art.15 (1) Din punct de
vedere al conţinutului, o fişă de soluţie cuprinde:
a) date privind reţeaua sau elementul acesteia la care se face racordarea: caracteristici, date nominale, încărcare, rezervă de capacitate etc;
b) datele energetice ale utilizatorului;
c) soluţia de racordare propusă şi prezentarea
acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;
d) implicaţiile adoptării soluţiei asupra reţelei şi
a celorlalţi utilizatori;
e) după caz, precizarea dacă soluţia de racordare
prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizată anterior pentru
un prim utilizator şi
prezentarea datelor care să permită calculul compensaţiei cuvenite acestuia;
f) orice alte date, informaţii şi argumente care să
justifice soluţia de racordare propusă şi/sau referitoare la condiţii pentru
realizarea acesteia (avize, acorduri necesare etc.)
(2) Conţinutul concret al unei fişe de soluţie se stabileşte în funcţie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de
particularităţile specifice fiecărui caz în parte, cu respectarea principiilor
menţionate la alin. (1).
(3) Un exemplu de conţinut al unei fişe de
soluţie pentru racordarea unui utilizator de
tip consumator la reţeaua electrică de
distribuţie de joasă tensiune aferentă unui post
de transformare este prezentat în anexa 2. Acest conţinut poate fi modificat,
completat şi/sau detaliat în concordanţă cu prevederile alin. (1).
Art.16 Fişa de
soluţie se elaborează, se avizează şi/sau se
aprobă de către operatorul de reţea la instalaţiile căruia se racordează
instalaţia utilizatorului în conformitate cu procedurile proprii;
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea studiului de soluţie
Art.17 Soluţia de racordare
se stabileşte prin studiu de soluţie pentru utilizatori
care;
a) se racordează la reţele electrice având
tensiunea nominală de 110 kV sau mai mare;
b) sunt distribuitori sau au grupuri
generatoare indiferent de tensiunea reţelei la care se racordează;
c) se racordează la reţele electrice de
distribuţie de medie sau joasă tensiune, în situaţiile în care sunt
îndeplinite simultan condiţiile:
- utilizatorii nu se
încadrează în categoriile prevăzute la art. 14
- sunt posibile cel puţin două variante de soluţie
de racordare, corespunzătoare tehnic şi comparabile economic; necesitatea
elaborării studiului de soluţie este stabilită conform Regulamentului de racordare;
d) solicită modificarea / îmbunătăţirea instalaţiilor
de racordare existente sau
creşterea gradului de siguranţă în punctul de
delimitare, dacă lucrările necesare nu pot fi
stabilite prin fişa de soluţie;
e) prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor
de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei
analize pentru stabilirea impactului racordării asupra reţelei şi a
celorlalţi utilizatori şi
stabilirea măsurilor pentru încadrarea acestui impact în limitele normate.
Art.18 (1) Pentru utilizatorii
din categoria prevăzută la art.17 lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi
a utilizatorului, existente
şi de perspectivă;
b) variante de racordare posibile avute în vedere;
c) variante de racordare reţinute şi analizate;
d) calcule de regimuri
permanente de funcţionare cu n şi n -1 elemente în funcţiune;
e) calcule de regimuri de stabilitate statică şi
tranzitorie pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator ( numai pentru producători; dacă se consideră
necesară necesitatea calculului în alte cazuri, aceasta va fi justificată
pentru fiecare caz în parte);
f) calculul solicitărilor la scurtcircuit;
g) calculul pierderilor de putere, după caz, la nivel
de sucursală, filială, SEN;
h) calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii
prevăzuţi în standardele de performanţă şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitaţi de către utilizator;
i) propuneri pentru
furnizarea unor servicii de sistem, dacă este cazul;
j) cerinţele de monitorizare
şi reglaj, inclusiv interfaţa cu sistemele SCADA şi de
telecomunicaţii;
k) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice
privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RET /
RED sau prin alte norme;
l) lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului acestora; m)
lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea ca urmare a impactului apariţiei
(dezvoltării) utilizatorului pentru fiecare variantă reţinută şi
analizată şi evaluarea costului acestora.
(2) Pentru utilizatorii din
celelalte categorii prevăzute la art. 17, cu excepţia celei prevăzute la lit.
a), studiul de soluţie cuprinde, de regulă:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi utilizatorului, existente şi de perspectivă;
b) variante de racordare posibile avute în vedere;
c) variante de racordare reţinute şi analizate;
d) calculul solicitărilor la scurtcircuit;
e) calculul nivelului de siguranţă al reţelei în punctul de delimitare; se calculează indicatorii prevăzuţi în standardele de performanţă
şi/sau în contractele cadru precum şi cei solicitaţi de către utilizator;
f) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice
privind racordarea impuse prin Codul Tehnic al RED sau
prin alte norme;
g) lucrările necesare pentru realizarea instalaţiei
de racordare, pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea
costului acestora;
h) lucrările strict necesare în instalaţiile operatorului
de reţea ca urmare a
impactului apariţiei (dezvoltării) utilizatorului pentru fiecare variantă reţinută şi analizată şi evaluarea costului
acestora.
Art.19 (1) In funcţie de
particularităţile utilizatorului şi/sau specificul reţelei, prin
derogare de la art. 18 se admite ca în studiul
de soluţie:
a) să fie făcute suplimentar şi alte analize, la
solicitarea utilizatorului (de exemplu compararea tehnico- economică a variantelor şi
stabilirea variantei optime pentru utilizator);
b) să se renunţe la una sau mai multe dintre analizele
prevăzute, dacă acestea nu sunt necesare.
(2) Pentru utilizatorii
perturbatori studiul de soluţie trebuie să conţină
suplimentar faţă de prevederile art. 18 analiza valorii perturbaţiilor şi
măsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice specifice.
Art.20 (1) Analizele
cuprinse în studiile de soluţie se elaborează în conformitate cu normele tehnice în vigoare.
(2) La stabilirea soluţiilor şi evaluarea lucrărilor
aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru
măsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin
dispecer conform reglementărilor în vigoare.
Art.21. Datele de
intrare specifice fiecărui caz în parte necesare pentru efectuarea analizelor
în vederea stabilirii soluţiei de racordare se solicită şi se obţin de către
elaboratorul studiului:
a) de la utilizator, ca
date de temă; de regulă acestea sunt datele prezentate în anexele Codului
Tehnic al RET, respectiv RED;
b) de la operatorul de
reţea, în condiţiile prevăzute de Regulamentul de racordare.
Art.22. La elaborarea studiilor de soluţie se are în vedere
că:
a) In cazul în care deţine echipamente sau instalaţii
la care întreruperea alimentării cu energie electrică poate conduce la efecte
economice şi/sau sociale deosebite (explozii, incendii,
distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc.) utilizatorul
are obligaţia ca prin soluţii proprii, tehnologice
şi/sau energetice, inclusiv prin sursă de intervenţie, să asigure evitarea
unor astfel de evenimente în situaţiile când se întrerupe legătura cu SEN.
b) Utilizatorul căruia,
din cauza specificului activităţilor desfăşurate, întreruperea alimentării cu
energie electrică îi poate provoca pagube materiale importante şi care necesită
o siguranţă în alimentare mai mare decât cea oferită de SEN este responsabil
pentru luarea măsurilor necesare evitării acestor pagube, inclusiv pentru
analiza si stabilirea oportunităţii de a se dota cu surse proprii de energie
electrică.
c) In cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizează a funcţiona în
paralel cu SEN, aceasta poate constitui o sursă de bază sau de rezervă de
alimentare a utilizatorului, dar nu reprezintă sursă de intervenţie pentru echipamentele
şi instalaţiile de la pct.a).
d) Indiferent de numărul de
instalaţii electrice prin care un loc de consum este racordat la SEN, acesta constituie o singură sursă de
alimentare pentru locul de consum respectiv.
SECŢIUNEA a 3-a
Avizarea studiului de soluţie
Art.23 (1) In
conformitate cu prevederile Regulamentului de
racordare, studiul de soluţie se avizează de către
operatorul de reţea, indiferent de cine a fost
elaborat.
(2) Studiile de soluţie se avizează atât de către operatorii de distribuţie cât şi
de către operatorul de transport şi de sistem
în toate cazurile în care prevăd:
a) racordarea grupurilor dispecerizabile la reţelele electrice de distribuţie;
b) racordarea utilizatorilor în staţii de transformare 400(220)/110 kV prin linii electrice de distribuţie
cu tensiunea de 110kV;
c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor,
dintre care unele la reţeaua electrică de
transport, altele la reţelele
electrice de distribuţie.
(3) Studiile de soluţie, cu excepţiile de la alin.(2), se avizează de către operatorii de
distribuţie dacă prezintă
numai variante de racordare la o reţea electrică de distribuţie, respectiv de
către operatorul de transport şi de sistem, dacă prezintă numai variante
de racordare la reţeaua electrică de transport.
Art.24 (l)Responsabilitatea
prezentării studiului
de soluţie în vederea avizării de către operatorul
de reţea revine elaboratorului.
(2) Avizarea studiului de
soluţie trebuie făcută înainte de predarea
acestuia utilizatorului. Elaboratorul predă utilizatorului studiul de soluţie împreună
cu avizul operatorului/operatorilor
de reţea.
Art.25. Avizarea studiilor
de soluţie prevăzute la art.23 alin.(2) se face
conform prevederilor „ Procedurii privind colaborarea operatorilor de
distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordării utilizatorilor la reţelele
electrice".
Art. 26 (1) Pentru
avizarea de către operatorii de reţea a studiilor de soluţie prevăzute la
art.23 alin.(3) se parcurg, după caz, următoarele etape:
a) depunerea studiului de
soluţie şi a cererii de avizare a acestuia;
b) analiza preliminară a studiului
de soluţie şi stabilirea unor eventuale completări necesare;
c) solicitarea completării studiului de
soluţie de către elaborator, cu nominalizarea completărilor
necesare;
d) efectuarea completărilor şi transmiterea acestora operatorului de
reţea;
e) programarea avizării studiului de soluţie;
f) avizarea studiului de soluţie şi emiterea
avizului;
g) transmiterea avizului elaboratorului studiului de soluţie.
(2) Studiul de soluţie se depune la operatorul de reţea sub formă tipărită şi pe suport electronic.
(3) Eventualele completări ale studiului de soluţie se
solicită elaboratorului în scris în maximum:
a) 5 zile lucrătoare de la depunere, în cazul studiilor
de soluţie avizate de operatorii de distribuţie;
b) 10 zile lucrătoare de la depunere, în cazul studiilor
de soluţie avizate de operatorul
de transport şi de sistem.
(4) Durata procesului de avizare, de la primirea studiului de soluţie complet/completat
până la transmiterea avizului către elaborator nu va depăşi:
a) 10 zile calendaristice pentru racordări din reţele
de medie sau joasă tensiune, respectiv 20 zile calendaristice pentru racordări
din reţele de 110 kV, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorii de distribuţie;
b) 30 zile calendaristice, în cazul studiilor de soluţie avizate de operatorul de transport şi de sistem.
Art.27 Refuzul avizării
unui studiu de soluţie sau avizarea nefavorabilă a lui şi motivele care
justifică acest lucru se comunică în scris elaboratorului în cel mai scurt
timp, în interiorul termenelor prevăzute la art.26 alin.(4), dar nu la mai mult
de 2 zile lucrătoare de la data şedinţei de avizare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 28 Neînţelegerile
între operatorii de reţea şi elaboratorii studiilor de soluţie privind conţinutul studiilor de soluţie şi/sau avizarea
acestora se soluţionează conform reglementării autorităţii competente.
Art. 29 Operatorii de reţea vor revizui şi
completa/adapta procedurile proprii în vederea respectării prevederilor
prezentului regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
TERMINOLOGIE ŞI ABREVIERI
Acces la reţeaua electrică de interes public
Dreptul agenţilor economici care produc şi/sau furnizează energie electrică, precum şi
al consumatorilor de energie electrică de a se racorda şi de a folosi în
condiţiile legii reţelele electrice de transport şi distribuţie.
Autoritate
competenta
Autoritatea Naţionala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Aviz de
amplasament
Răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, in care se precizează
punctul de vedere al acestuia fata de propunerea de amplasament a obiectivului
solicitantului
Aviz Tehnic de
Racordare
Aviz scris valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite către operatorul de reţea, la cererea
unui utilizator, asupra posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua
electrică pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului
precizate la solicitarea avizului.
Compensaţie
(bănească)
Sumă de bani pe care un utilizator
o plăteşte primului utilizator în cazul în care
urmează să beneficiaze de instalaţia de racordare realizată pentru
acesta din urmă
Consultant de specialitate atestat
Persoana fizica sau juridica ce obţine de la organele abilitate prin lege dreptul de a
acorda asistenta tehnica, de a proiecta, a executa si/sau a conduce execuţia de
instalaţii electrice, in limita unor competente.
Consumator (de energie electrică)
Persoana fizica sau juridica care cumpăra energie electrica pentru consumul propriu si,
eventual, pentru un subconsumator racordat in condiţiile legii la instalaţiile
sale
Consumator
captiv
Consumatorul care, din considerente tehnice, economice
sau de reglementare, nu poate încheia contract cu un furnizor concurential
Consumator
casnic
Consumatorul care utilizează
energie electrica in exclusivitate
in scopuri casnice (pentru iluminat artificial in interiorul si exteriorul
locuinţei, precum si pentru funcţionarea receptoarelor electrocasnice din
propria locuinţa). Receptoarele electrocasnice cuprind
totalitatea bunurilor de larg consum destinate uzului propriu si care sunt
alimentate cu energie electrica la tensiunea de 230/400 V;
Consumator eligibil
Consumatorul de energie electrică care poate să aleagă
furnizorul şi să contracteze direct cu acesta energia necesară având acces la
reţeaua de transport şi/sau de distribuţie.
Distribuţie
Transmiterea energiei electrice prin reţelele de
distribuţie de la reţelele de transport sau de la producători către
instalaţiile consumatorilor
Fişă de soluţie
Documentaţie tehnica in care se stabileşte si se
propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta
este unica si evidenta, si care conţine un minim de elemente si date ale
reţelei si utilizatorului, prin care se justifica soluţia propusa
Furnizor
persoana juridica, titulara a unei licenţe de
furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai multor
consumatori, in baza unui contract de furnizare.
Grup (generator)
Ansamblu de maşini rotative destinat să transforme
energia de altă formă în energie electrică
Grup dispecerizabil
Grup generator care
poate fi programat pe piaţa angro şi a cărui putere se încadrează în
următoarele categorii:
- grupuri generatoare hidroenergetice cu putere
mai mare de 10 MW;
- grupuri generatoare termoenergetice cu putere
mai mare de 20 MW.
Instalaţie de racordare (branşament - la joasă tensiune - şi racord la medie şi înaltă tensiune)
Instalaţie electrică realizată între punctul de racordare la reţeaua electrică şi punctul de delimitare dintre operatorul de reţea şi utilizator.
Instalaţie de utilizare
Instalaţie electrică a utilizatorului,
în aval de punctul de delimitare.
Loc de consum
Incinta sau zona in care sunt amplasate instalaţiile de
utilizare ale unui consumator, inclusiv ale subconsumatorilor sai, unde se
consuma energie electrica furnizata prin una sau mai multe
instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum
Loc de producere
Incinta in care sunt amplasate instalaţiile de
producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice
Norme
Standarde, coduri, regulamente, reglementari,
instrucţiuni, prescripţii energetice, hotărâri si alte acte normative, precum
si contracte sau alte documente oficiale
Operator de distribuţie (OD) (distribuitor)
Persoană juridică, titulară a unei licenţe de
distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă
reţeaua electrică de distribuţie.
Operator de transport şi de sistem (OTS)
Persoană juridică, titulară de licenţă pentru
transportul energiei electrice şi servicii de sistem
Operator de reţea
După caz, operatorul de transport si de sistem sau
operatorul de distribuţie
Prim utilizator
Un utilizator pentru care în baza tarifului de
racordare achitat, se realizează o instalaţie de
racordare folosită ulterior şi pentru racordarea altor utilizatori
Producător (de energie electrică)
Persoana fizica sau juridica, titulara de licenţa, de
energie electrica având ca specific activitatea de producere a energiei
electrice, inclusiv in cogenerare
Punct de delimitare
Loc în care instalaţiile utilizatorului se delimitează
ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea.
Punct de racordare (la reţeaua electrică)
Punct fizic din reţeaua
electrică la care se racordează un utilizator
Regulament de racordare
Regulament privind racordarea utilizatorilor la
reţelele electrice de interes public
Reţea electrică
Ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere si
de protecţie a acestora, staţiile electrice si alte echipamente
electroenergetice conectate intre ele. Reţeaua
electrica poate fi reţea
de transport sau reţea
de distribuţie;
Reţea electrica de transport
Reţeaua electrica de
interes naţional si strategic cu tensiunea de linie nominala mai mare de 110
kV;
Reţea electrica de distribuţie
Reţeaua electrica cu
tensiunea de linie nominala pana la 110 kV inclusiv;
Reţea electrica de interes public
Reţeaua electrica la care
se pot racorda cel puţin doi utilizatori;
Sarcina maximă
Cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apărea într-un interval determinat de
timp, denumit interval de cerere. La enunţarea sarcinii maxime
trebuie precizat intervalul
de cerere de referinţă pentru care se efectuează media, în funcţie de care se
disting:
a) sarcina maximă de durată (15 sau 60 minute),
determinată pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru
calculul pierderilor de putere;
b) sarcina maximă de scurtă durată (de vârf), care
poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de
tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.
Sistem electroenergetic
ansamblul instalaţiilor electroenergetice
interconectate prin care se realizează producerea, transportul, conducerea
operativa, distribuţia, furnizarea si utilizarea energiei electrice;
Sistem Electroenergetic Naţional (SEN)
Sistem electroenergetic situat pe teritoriul naţional.
SEN constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la
piaţa de energie electrică.
Studiu de soluţie
Documentaţie tehnico-economica in care, pe baza datelor
si cerinţelor unui utilizator si a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se
analizează si se propun variante raţionale, posibile tehnic si fezabile
economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului
Sursă de intervenţie
Sursă de energie electrică de rezervă, aparţinând
consumatorului, care în cazul întreruperii furnizării energiei electrice din
SEN asigură alimentarea neîntreruptă sau realimentarea unui grup restrâns de
receptoare, în scopul opririi în siguranţă a activităţii şi/sau evitării unor
efecte economice şi sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de
utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului, etc).
Sursă proprie de energie electrică
Instalaţie pentru producerea de energie electrică
aparţinând consumatorului.
Tarif de racordare
Tarif reglementat plătit de utilizator operatorului de
reţea pentru realizarea racordării
Utilizator (de reţea electrica)
Producător, operator de transport si de sistem,
operator de distribuţie, furnizor, consumator eligibil sau consumator captiv;
Utilizatori perturbatori
Utilizatori care perturbă reţeaua la care se
racordează, prin producerea de armonici, nesimetrie, flicker.
JT -joasă tensiune
MT- medie tensiune
PT- post de transformare
SEN - Sistem Electroenergetic
Naţional
ANEXA Nr. 2 la regulament
Exemplu
FIŞA DE SOLUŢIE
pentru racordarea consumatorului
......................................din..........................str....................................nr.............
în vederea racordării pentru alimentarea cu energie
electrică la o putere maximă absorbită de ..............kW/kVA
1. Date despre PT care alimentează reţeaua
1.1 denumire, raport de transformare
1.2 număr şi putere transformatoare
1.3 tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcină, măsurată la
data de...................
1.4 sarcina de vârf T1
R S T (A)
T2 R S T (A)
1.5 curentul nominal al siguranţelor generale T1
T2 (A)
2. Date despre reţea (circuitul din care se racordează
utilizatorul)
2.1 denumirea circuitului
2.2 secţia de 0,4 kV a PT pe care este racordată
reţeaua
2.3 curentul nominal al siguranţelor (A)
2.4 lungimea totală a reţelei, din care
pe S1
L1 material
secţiuni şi număr conductoare (faze) S2 L2 material
2.5 lungimea reţelei de la PT
la consumator
2.6 nr. consumatori cu S= 11 kVA
- racordaţi
la reţea
- de la PT
până la noul consumator
2.7 nr. consumatori cu S> 11 kVA racordaţi la reţea,
dis- cons.l L1 M T
tanţa de la PT până la
locul racordării şi tipul cons.2
L2 M T
branşamentului (monofazat
sau trifazat) cons.3
L3 M T
2.8 încărcarea la vârf a circuitului,
măsurată R
S T (A)
la data de....................
3. Schema simplificată a reţelei, cu marcarea punctelor
caracteristice
4. Nivele de tensiuni la - post
- punct de
racordare a noului consumator
- capăt de reţea
5. Alte informaţii privind reţeaua
6. Soluţia propusă (avizată)
7. Detalii şi precizări privind avizele şi acordurile
necesare pentru realizarea soluţiei propuse
8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la
instalaţia unui prim utilizator etc.)
Aprobat.....
Avizat.
Elaborat...