ORDIN Nr. 636
din 18 iulie 2007
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane RACR-47 „Inmatricularea aeronavelor
civile", editia 3/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 15 august 2007
In temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale
art. 74 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian
civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din
Hotărarea Guvernului nr.
405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Romane, cu modificările ulterioare, precum şi
ale art. 5 alin. (4) din Hotărarea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
romană RACR-47 „Inmatricularea
aeronavelor civile", ediţia 3/2007, care stabileşte cerinţele de
înmatriculare aplicabile aeronavelor civile romane, reglementare prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Procedurile şi instrucţiunile specifice de
aplicare a prevederilor Reglementării aeronautice civile romane RACR-47, ediţia 3/2007, se elaborează
de către Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Romană" şi se publică de aceasta pe
pagina web www.caa.ro, în termen de 6 luni de la
publicarea prezentului ordin.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
1.346/2002 pentru aprobarea Ediţiei 2/2002 a Reglementării aeronautice civile
romane privind înmatricularea aeronavelor civile/RACR-47,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
751 din 15 octombrie 2002, se abrogă.
Art. 4. - Regia Autonomă
„Autoritatea Aeronautică Civilă Romană" va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMANĂ
RACR-47
„Inmatricularea aeronavelor civile", ediţia 3/2007
PREAMBUL
1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în
spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian civil, prin actele
normative interne din domeniu, în conformitate cu prevederile Convenţiei
privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago în 1944, la care Romania a aderat, şi ale altor convenţii şi
acorduri la care Romania este parte.
2. In scopul asigurării, organizării şi desfăşurării
activităţilor de registru şi înmatriculare a aeronavelor civile, Ministerul
Transporturilor emite, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul
aviaţiei civile, acte normative conforme cu reglementările, standardele,
practicile recomandate şi procedurile elaborate de Organizaţia Aviaţiei Civile
Internaţionale şi de alte organisme internaţionale de aviaţie civilă la care
Romania este parte semnatară
ori cu acorduri şi convenţii la care a aderat şi asigură controlul respectării
acestora.
3. Persoanele fizice şi juridice proprietare şi/sau
deţinătoare de aeronave civile înmatriculate în Romania, care îşi propun să se angajeze în operarea aeronavelor, precum
şi operatorii aerieni romani
care organizează şi execută operaţiuni de aviaţie civilă sunt obligaţi să
îndeplinească toate prevederile reglementărilor aeronautice emise de Ministerul
Transporturilor, precum şi ale instrucţiunilor şi normelor de aplicare a
acestora şi să se supună activităţilor de evaluare, inspecţie şi supraveghere întreprinse în conformitate cu aceste reglementări.
4. Prezenta reglementare cuprinde norme şi proceduri
specifice activităţilor de registru şi înmatriculare a aeronavelor civile şi a
fost elaborată în conformitate cu prevederile Codului aerian civil, Convenţiei
privind aviaţia civilă internaţională şi anexei nr. 7 la aceasta.
5. In prezenta reglementare, pentru Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile din Romania se
utilizează denumirea de Registru unic de
înmatriculare a aeronavelor civile. Detaliile
privind modul de conformare cu prevederile RACR-47,
precum şi cele pentru explicarea conţinutului sunt prezentate în instrucţiunile
de aplicare emise de autoritatea de înmatriculare competentă.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
RACR 47.01 Aplicabilitate
a) Prezenta reglementare se
aplică aeronavelor civile prezentate în anexa (Clasificarea aeronavelor) care
face parte integrantă din aceasta.
b) Prezenta reglementare nu se aplică baloanelor
utilizate exclusiv în scopuri meteorologice, baloanelor libere nepilotate, fără
încărcătură utilă, şi nici vehiculelor aeriene fără pilot la bord, cu masa mai
mică de 25 kg.
RACR 47.02 Cerinţe generale
a) O aeronavă civilă romană poate zbura în spaţiul aerian naţional numai dacă posedă un
certificat de înmatriculare, emis conform prezentei reglementări, iar însemnul
de naţionalitate şi marca de ordine sunt inscripţionate pe aeronavă.
b) Se exceptează de la prevederile lit. a) aeronavele
civile care fac obiectul prevederilor cap. VI.
c) Prin înmatricularea unei aeronave civile în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, aeronava
respectivă capătă naţionalitatea romană.
d) O aeronavă civilă înmatriculată în Romania nu poate fi înmatriculată şi în alt
stat.
e) Aeronavele care se înmatriculează în Registrul unic
de înmatriculare a aeronavelor civile trebuie să posede un certificat de tip
şi/sau de navigabilitate, emis potrivit reglementărilor aplicabile, cu excepţia
acelor categorii de aeronave stabilite prin ordin al ministrului
transporturilor, care pot fi înmatriculate fără a poseda un certificat de
navigabilitate.
f) O aeronavă poate fi înmatriculată în Registrul unic
de înmatriculare a aeronavelor civile dacă întruneşte următoarele condiţii:
1. nu este înmatriculată în alt stat; şi
2. nu este utilizată pentru servicii militare, vamale
sau de poliţie; şi
3. satisface cerinţele reglementărilor naţionale
privind nivelul de zgomot şi de emisii toxice; şi
4. se află în una dintre următoarele situaţii:
4.1. aparţine unei persoane fizice sau juridice romane ori unui cetăţean străin cu domiciliul
sau reşedinţa permanentă în Romania ori unei persoane juridice străine constituite în mod legal
care desfăşoară activităţi economice în conformitate cu legislaţia romană, iar aeronava civilă respectivă îşi are
baza principală de operare în Romania; sau
4.2. aparţine unei persoane fizice sau juridice a unui
stat străin cu care Romania a
încheiat o convenţie prin care cele două state îşi acordă reciproc tratamentul
naţional în ceea ce priveşte regimul de înmatriculare a aeronavelor civile; şi
5. autoritatea de înmatriculare constată
îndeplinirea cerinţelor aplicabile ale prezentei reglementări.
RACR 47.03 Autoritatea de înmatriculare
a) Autoritatea de înmatriculare este organismul tehnic
specializat căruia Ministerul Transporturilor i-a delegat competenţe pentru
exercitarea activităţilor de registru în aviaţia civilă.
b) In sensul prezentei reglementări, autoritatea de
înmatriculare este Autoritatea Aeronautică Civilă Romană.
c) Ministerul Transporturilor poate desemna, prin ordin al ministrului, şi alte organisme specializate care să
aplice prevederile prezentei reglementări în domeniul identificării aeronavelor
civile romane.
d) Autoritatea de înmatriculare nu emite niciun
certificat referitor la proprietate şi nici nu confirmă prin certificatul de
înmatriculare informaţii cu privire la proprietatea sau deţinerea unei aeronave
relativ la persoana fizică sau juridică care apare ca proprietar/deţinător, în
baza actelor de proprietate şi/sau de deţinere înaintate împreună cu cererea de înmatriculare a aeronavei.
e) Autoritatea de înmatriculare poate furniza
Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale sau statelor contractante
informaţii privind înmatricularea şi proprietatea asupra aeronavelor
înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, în
conformitate cu prevederile art. 21 din Convenţia privind aviaţia civilă
internaţională.
RACR 47.04 Solicitanţi
a) Solicitarea înmatriculării unei aeronave civile în
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile poate fi făcută de către
proprietarul aeronavei sau deţinătorul acesteia, cu acordul scris al
proprietarului, atunci cand
aeronava îndeplineşte condiţiile de la RACR 47.02 lit. f) pct. 4.
b) Solicitarea înmatriculării se face printr-o cerere
adresată, autorităţii de înmatriculare, în conformitate cu RACR 47.13.
c) Solicitantul înmatriculării poate îndeplini
formalităţile necesare înmatriculării fie direct, fie prin mandatar, cu procură
autentificată potrivit legii.
RACR 47.05 Dovada dreptului real asupra aeronavei
a) Dovada dreptului real asupra aeronavei se face de
către proprietarul aeronavei sau de către deţinătorul legal al acesteia, prin:
1. titlul de proprietate - care poate fi un contract de
vanzare-cumpărare valabil încheiat, o hotărare judecătorească definitivă şi
irevocabilă sau orice alt act juridic prin care se transmite, în condiţiile
legii, proprietatea asupra aeronavei;
2. titlul de deţinere - titlul prin care se transmite,
în condiţiile legii, dreptul de posesie şi de folosinţă asupra aeronavei.
b) Inmatricularea unei aeronave civile în Registrul
unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi certificatul de înmatriculare nu
constituie dovada deţinerii legale sau a proprietăţii asupra aeronavei civile
în nicio acţiune juridică în care deţinerea sau proprietatea aeronavei
respective este în litigiu.
c) Documentele redactate în limba romană prin care se dovedeşte dreptul real asupra aeronavei se prezintă
fie în forma originală, fie în copie legalizată conform legii.
d) Documentele redactate
într-o limbă străină prin care se dovedeşte dreptul real asupra aeronavei se
prezintă în copie, însoţite de traducerea legalizată a întregului document ori
a extrasului din document care se referă la dreptul real asupra aeronavei,
cuprinzand cel puţin părţile,
obiectul, termenul contractului şi, după caz, acordul proprietarului cu privire
la înmatricularea aeronavei.
RACR 47.06 Insemne de înmatriculare
a) Insemnele de înmatriculare ale unei aeronave civile
romane se compun din însemnul de naţionalitate şi
marca de ordine.
b) Marca de ordine se dispune în continuarea însemnului
de naţionalitate, la dreapta acestuia, fiind despărţită de însemnul de
naţionalitate printr-o cratimă.
RACR 47.07 Insemnul de naţionalitate
Insemnul de naţionalitate este constituit din grupul de litere „YR".
Insemnul de naţionalitate a fost notificat Organizaţiei
Aviaţiei Civile Internaţionale şi este conform cu prevederile art. 2.3 din
anexa nr. 7 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională.
RACR 47.08 Marca de ordine
a) Marca de ordine este constituită dintr-un grup de
litere sau cifre, după cum urmează:
1. pentru aerodine, cu excepţia planoarelor, marca de
ordine este constituită dintr-un număr de 3 litere;
2. pentru planoare şi aerostate, marca de ordine este
constituită dintr-un număr de 4 cifre.
b) Marca de ordine este alocată de către autoritatea
de înmatriculare.
c) Nu pot fi alocate următoarele grupuri de litere sau
grupuri de cifre:
1. care au fost acordate altor aeronave civile romane ce
au fost radiate din Registrul unic de înmatriculare a
aeronavelor civile cu mai puţin de 5 ani înaintea primirii cererii de înmatriculare; fac excepţie aeronavele
care se înmatriculează cu aceeaşi marcă avută înaintea radierii, indiferent de
intervalul de timp;
2. care fac parte din
grupurile de litere care reprezintă semnale de pericol sau ajutor, încep cu
litera Q sau pot conduce la confuzii de identificare (spre exemplu, SOS, XXX,
PAN, TTT);
3. care încep cu cifra 0 (zero).
RACR 47.09 Plăcuţe de identificare
a) Aeronavele civile romane
care sunt înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
trebuie, în afara însemnelor de înmatriculare, să fie prevăzute cu o plăcuţă de
identificare.
b) Plăcuţa de identificare trebuie confecţionată
dintr-un material rezistent la foc şi trebuie să conţină informaţiile
următoare:
1. însemnul de naţionalitate şi marca de ordine;
2. tipul aeronavei;
3. seria şi data fabricaţiei;
4. proprietarul şi deţinătorul, dacă acesta din urmă nu
este şi proprietar.
c) Marcarea informaţiilor pe
plăcuţă trebuie făcută printr-o metodă (ştanţare, gravare, atac chimic etc.)
care să asigure rezistenţa la foc.
d) Plăcuţa de identificare trebuie fixată pe aeronavă
într-un loc vizibil, în apropierea intrării principale, iar fixarea trebuie să
fie suficient de sigură pentru a preîntampina scoaterea, pierderea sau ştergerea acesteia în timpul operării
normale sau în urma unui accident soldat cu incendiu la bord.
e) In cazul baloanelor libere nepilotate cu încărcătură
utilă, plăcuţa de identificare trebuie fixată la exteriorul încărcăturii.
Dimensiunile plăcuţei se stabilesc de către autoritatea de înmatriculare, în
funcţie de dimensiunile încărcăturii.
RACR 47.10 Registrul unic de înmatriculare a
aeronavelor civile
a) Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile este documentul, constituit din foi
matricole, în care sunt înscrise informaţiile referitoare la aeronavele civile
cărora li s-a acordat, prin înmatriculare, naţionalitatea romană, precum şi informaţiile aferente
acestora şi este ţinut de către autoritatea de înmatriculare.
b) Conţinutul foilor matricole din Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile este prevăzut la RACR 47.26.
c) Păstrarea şi prelucrarea informaţiilor conţinute în
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile pot fi efectuate şi în
sistem informatic, cu respectarea cerinţelor legale privind protejarea
acestora.
d) Autoritatea de înmatriculare poate pune la
dispoziţia oricărei persoane fizice sau juridice, la solicitarea în scris a
acesteia, informaţii din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile,
cu respectarea legilor în vigoare. Solicitarea trebuie să conţină numele
complet şi adresa solicitantului, informaţiile solicitate, motivarea
solicitării şi scopul în care vor fi utilizate informaţiile solicitate.
e) Autoritatea de înmatriculare poate refuza
furnizarea informaţiilor solicitate conform lit. d), dacă prin aceasta sunt
afectate siguranţa publică sau securitatea naţională, intimitatea şi
integritatea cetăţeanului protejate prin lege, interesele comerciale ale
persoanelor fizice şi juridice, acţiunile în justiţie sau avizele juridice şi
inspecţiile sau investigaţiile în curs de desfăşurare.
RACR 47.11 Certificatul de înmatriculare
a) Certificatul de înmatriculare
este documentul care se emite pentru fiecare aeronavă civilă în parte, prin
care se certifică înscrierea acesteia în Registrul unic de înmatriculare a
aeronavelor civile.
b) Certificatul de înmatriculare este un document
obligatoriu la bordul aeronavei pe tot timpul
activităţii de zbor.
c) Certificatul de înmatriculare conţine următoarele
rubrici:
1. numărul certificatului;
2. însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
3. constructorul aeronavei şi tipul;
4. numărul de fabricaţie al aeronavei dat de constructor;
5. numele proprietarului şi, după caz, al
deţinătorului;
6. adresa deţinătorului şi, în cazul în care deţinătorul
nu este şi proprietar, a proprietarului;
7. declaraţia privind baza legală pentru înscrierea în
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile;
8. data emiterii;
9. semnătura emitentului.
d) In cazul în care proprietarul şi deţinătorul
aeronavei sunt persoane fizice sau juridice diferite, numele şi domiciliul sunt
înscrise separat pentru fiecare dintre aceştia.
e) Forma certificatului de
înmatriculare se stabileşte de către autoritatea de înmatriculare conform
modelului specificat în anexa nr. 7 la Convenţia privind aviaţia civilă
internaţională. Certificatul de înmatriculare este redactat în limbile romană şi engleză.
RACR 47.12 Calculul termenelor
a) Calculul termenelor prevăzute în prezenta
reglementare se referă la zile calendaristice şi nu include nici ziua cand a început şi nici ziua cand s-a împlinit termenul. Termenul
stabilit în luni se împlineşte în ziua corespunzătoare celei de la care curge
termenul.
b) Termenul care, începand la
datele de 29, 30, 31 ale lunii, se împlineşte într-o lună care nu are asemenea
zi se socoteşte împlinit în prima zi a lunii următoare. Termenul care se
împlineşte într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se
prelungeşte pană la sfarşitul primei zile lucrătoare următoare.
c) Data comunicării actelor de procedură este data la
care actul emis de autoritatea de înmatriculare a fost primit de solicitant
(titular sau mandatar, după caz). Această dată se confirmă cu semnătura de
primire a solicitantului, titularului sau mandatarului.
CAPITOLUL II
Inmatricularea aeronavelor civile
RACR 47.13 Solicitarea înmatriculării
a) Solicitantul trebuie să depună la autoritatea de
înmatriculare, pentru aeronava în cauză, următoarele documente:
1. cererea de înmatriculare;
2. titlul de proprietate sau, după caz, titlul de
deţinere, însoţit de acordul scris al proprietarului, în vederea
înmatriculării;
3. certificatul de navigabilitate sau un document care atestă navigabilitatea;
4. documentul referitor la situaţia anterioară a
aeronavei în ceea ce priveşte înmatricularea, conform RACR 47.15;
5. schema de dispunere a însemnelor de înmatriculare,
stabilite conform cap. III;
6. dovada achitării tarifului
prevăzut pentru serviciul prestat de către autoritatea de înmatriculare.
b) Pentru înmatricularea baloanelor libere nepilotate
sunt necesare numai documentele prevăzute la lit. a) pct. 1, 2, 4 şi 6.
c) In timpul definitivării construcţiei sau
formalităţilor de import al unei aeronave, solicitantul trebuie să ia în
prealabil legătura cu autoritatea de înmatriculare pentru a cere să i se
rezerve o marcă de ordine, precum şi pentru a se accepta culoarea însemnelor de
înmatriculare faţă de culoarea în care va fi vopsită aeronava şi schema de
dispunere a însemnelor de înmatriculare.
d) Autoritatea de înmatriculare va declanşa procedura
de înmatriculare numai dacă solicitantul furnizează în totalitate documentele
şi informaţiile prevăzute la lit. a).
RACR 47.14 Conţinutul şi forma cererii de
înmatriculare
a) Cererea de înmatriculare a unei aeronave în
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile trebuie să cuprindă
informaţii referitoare la:
1. numele, prenumele, naţionalitatea şi domiciliul
proprietarului aeronavei şi ale deţinătorului, dacă deţinătorul nu este şi
proprietar;
2. clasa şi tipul aeronavei, precum şi destinaţia ce
urmează a i se da;
3. numele constructorului aeronavei şi numărul de
fabricaţie dat de constructor;
4. marca de ordine rezervată
pentru aeronava respectivă de către autoritatea de înmatriculare, dacă
solicitantul a rezervat-o anterior;
5. culoarea în care este vopsită aeronava şi culoarea
însemnelor de înmatriculare;
6. baza principală de operare.
b) Forma cererii de
înmatriculare se stabileşte de către autoritatea de înmatriculare.
RACR 47.15 Documente referitoare la situaţia
anterioară privind înmatricularea aeronavei
Documentele referitoare la situaţia anterioară a
aeronavei privind înmatricularea sunt următoarele:
a) pentru aeronavele de serie noi care nu au mai fost
înmatriculate în Romania sau în altă ţară:
1. în cazul aeronavelor fabricate în Romania, o declaraţie a constructorului privind modul în care aeronava
a fost identificată în cadrul zborurilor de fabrică; sau
2. în cazul aeronavelor importate, un document, emis
de autoritatea aeronautică civilă competentă din ţara fabricantului, din care
să reiasă că aeronava nu este înmatriculată în registrul de înmatriculare al
ţării respective;
b) pentru aeronavele care au
fost ultima dată înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor
civile şi nu au fost radiate: certificatul de înmatriculare;
c) pentru aeronavele care au fost ultima dată
înmatriculate într-o altă ţară: certificatul de radiere sau un document legal
emis de autoritatea aeronautică civilă din acea ţară, care să ateste că aeronava
nu mai este înmatriculată în ţara respectivă.
RACR 47.16 Soluţionarea cererii de înmatriculare
a) După primirea cererii, autoritatea de
înmatriculare procedează după cum urmează:
1. în termen de 15 zile de la data înregistrării
cererii, analizează cererea si documentele însoţitoare prevăzute la RACR 47.13
lit. a);
2. în termen de 30 de zile de la data înregistrării
cererii, decide cu privire la înscrierea aeronavei civile în Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile. In cazul unei decizii favorabile,
autoritatea de înmatriculare procedează la înmatricularea aeronavei.
b) Alte documente prezentate în susţinerea unei cereri
de înmatriculare se depun în forma prevăzută la RACR 47.05 lit. c), pentru cele
redactate în limba romană, sau
în forma prevăzută la RACR 47.05 lit. d), pentru cele care nu sunt redactate în
limba romană.
c) Refuzul sau amanarea
înmatriculării aeronavei se comunică solicitantului în scris, prin decizie
motivată, în cadrul termenului prevăzut la lit. a) pct. 2.
d)în anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare poate
cere deţinătorului aeronavei, în completare, acte sau documente suplimentare pe
care le consideră necesare în vederea înmatriculării aeronavei. In acest caz,
termenul prevăzut la lit. a)
pct. 2 se calculează începand de la data de
înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
e) Impotriva acestei decizii
solicitantul poate face contestaţie la Ministerul Transporturilor în termen de
30 de zile de la data comunicării ei. O copie a contestaţiei trebuie depusă şi
la autoritatea de înmatriculare.
f) Ministerul Transporturilor îi transmite
contestatarului modul de soluţionare a contestaţiei în termen de 15 zile de la
data înregistrării ei la Ministerul Transporturilor.
g) Deciziile necontestate în termenul prevăzut la lit.
e) răman definitive, în
condiţiile legii.
h) Impotriva deciziei Ministerului Transporturilor
contestatarul se poate adresa instanţei judecătoreşti
competente, conform legii.
RACR 47.17 Inmatricularea aeronavei
a) Inmatricularea aeronavei constă în înscrierea
aeronavei în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi
confirmarea efectuării acestei operaţiuni prin emiterea
certificatului de înmatriculare.
b) După emiterea certificatului de înmatriculare,
acesta i se eliberează solicitantului.
c) Certificatul de înmatriculare se preia de către
solicitant de la autoritatea de înmatriculare sub semnătură de primire.
RACR 47.18
Suspendarea şi revocarea certificatului de înmatriculare
a) Suspendarea reprezintă,
în sensul prezentei reglementări, încetarea temporară a efectelor juridice
produse de certificatul de înmatriculare.
b) Revocarea reprezintă,
în sensul prezentei reglementări, încetarea definitivă a efectelor juridice
produse de certificatul de înmatriculare.
c) Autoritatea de înmatriculare dispune suspendarea
certificatului de înmatriculare în următoarele cazuri:
1. cand se constată
existenţa, pe rolul unei instanţe judecătoreşti, a unui litigiu cu privire la
titlul de proprietate sau de deţinere asupra unei aeronave;
2. cand nu este respectat
termenul de 10 zile prevăzut la RACR 47.28 lit. a);
3. cand nu este respectat
termenul de 5 zile prevăzut la lit. e);
4. pe perioada de 60 de zile prevăzută la RACR 47.31
lit. e);
5. cand certificatul de navigabilitate a fost revocat.
d) Autoritatea de înmatriculare dispune revocarea
certificatului de înmatriculare în următoarele cazuri:
1. cand este anulat, printr-o
sentinţă judecătorească definitivă şi irevocabilă, titlul de proprietate sau de
deţinere prezentat de solicitant la înmatriculare;
2. cand sunt efectuate
operaţiuni de zbor cu o aeronavă care are certificatul de înmatriculare suspendat;
3. cand o aeronavă nu este
operată în ţară mai mult de un an, iar operatorul nu poate da informaţii
referitoare la poziţionarea ei sau starea de navigabilitate.
e) Titularul certificatului de înmatriculare este
obligat să aducă la cunoştinţa autorităţii de înmatriculare, în termen de 5
zile, orice litigiu cu privire la titlul de proprietate sau de deţinere al
aeronavei.
f) Certificatul de înmatriculare poate fi suspendat pe
o perioadă de cel mult 6 (şase) luni.
g)în cazul prevăzut ia lit. c) pct. 1, suspendarea
certificatului de înmatriculare încetează odată cu rămanerea definitivă şi irevocabilă a hotărarii judecătoreşti.
h) Cand nu sunt eliminate cauzele care au dus la
suspendarea certificatului de înmatriculare, la expirarea perioadei de suspendare autoritatea de înmatriculare procedează la
revocarea lui.
i) Suspendarea şi revocarea certificatului de
înmatriculare i se comunică titularului acestuia prin decizie motivată.
Titularul certificatului de înmatriculare suspendat sau
revocat poate contesta decizia autorităţii de
înmatriculare, conform procedurii prevăzute la RACR 47.16 lit. e)-h).
j) In cazul aeronavelor grevate de sarcini, nu se poate
dispune decat măsura suspendării certificatului de
înmatriculare, chiar şi în situaţiile prevăzute pentru revocare.
k) Titularul certificatului de înmatriculare revocat
este obligat să depună originalul acestui certificat la autoritatea de
înmatriculare, imediat după primirea înştiinţării.
l) Odată cu comunicarea
deciziei de suspendare sau revocare către proprietar şi deţinător, autoritatea
de înmatriculare îi poate comunica această decizie oricărei persoane fizice sau
juridice romane ori străine
care ar putea fi interesată, în conformitate cu prevederile RACR 47.10 lit.
c)-e).
CAPITOLUL III
Cerinţe privind însemnele de înmatriculare
RACR 47.19 Inscripţionarea însemnelor de
înmatriculare
a) Insemnele de înmatriculare inscripţionate pe
aeronavă trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
1. să fie vopsite pe aeronavă sau aplicate pe aceasta
prin orice alte mijloace care să asigure un grad similar de permanenţă;
2. să nu aibă ornamentaţii;
3. să contrasteze în culoare cu fondul; şi
4. să fie lizibile.
b) Insemnele de înmatriculare trebuie să fie menţinute
curate şi vizibile în mod permanent pe aeronavă.
RACR 47.20 Poziţionarea însemnelor de înmatriculare
pe aerostate
a) Pe dirijabile, însemnele de înmatriculare trebuie
să fie inscripţionate pe înveliş sau pe ampenaj:
1. dacă marcarea se face pe înveliş, însemnele de
înmatriculare trebuie să fie inscripţionate de-a lungul ambelor feţe laterale.
De asemenea, marcarea trebuie să fie inscripţionată şi pe faţa superioară a
dirijabilului, pe linia de simetrie;
2. dacă marcarea se face pe ampenaj, însemnele de
înmatriculare trebuie să fie inscripţionate atat pe
ampenajul vertical, cat şi pe cel orizontal. Marcarea
pe ampenajul orizontal trebuie să fie dispusă pe extradosul jumătăţii din
dreapta şi pe intradosul jumătăţii din stanga, baza literelor sau cifrelor fiind către bordul de fugă;
marcarea pe ampenajul vertical trebuie să fie dispusă pe jumătatea inferioară a
ambelor feţe ale ampenajului, literele şi cifrele fiind scrise de-a lungul
orizontalei.
b) Pe balonul sferic, însemnele de înmatriculare
trebuie să fie inscripţionate pe două feţe diametral opuse, în apropierea
circumferinţei maxime orizontale.
c) Pe balonul alungit, însemnele de înmatriculare
trebuie să fie inscripţionate pe ambele feţe laterale. Marcarea trebuie să fie
dispusă în apropierea secţiunii maxime orizontale şi
paralel cu aceasta, imediat sub linia punctelor de prindere a cablurilor de
suspensie a nacelei.
d) Pentru toate aerostatele, însemnele de
înmatriculare dispuse pe feţele laterale ale aerostatelor trebuie să fie
vizibile la fel de bine atat lateral, cat şi de pe sol.
e) Pentru baloanele libere nepilotate, însemnele de
înmatriculare trebuie să fie inscripţionate numai pe plăcuţa de identificare,
dimensiunile acestora stabilindu-se în funcţie de dimensiunile plăcuţei de
identificare.
RACR 47.21 Poziţionarea
însemnelor de înmatriculare pe aerod ine
a) Pe avioane, planoare şi alte aerodine cu o structură
exterioară asemănătoare, însemnele de înmatriculare trebuie să fie
inscripţionate pe aripi şi pe fuselaj.
b) Pe aripi, însemnele de înmatriculare trebuie să fie inscripţionate pe intrados, de-a lungul anvergurii,
însemnul de naţionalitate (YR), cratima (-) şi marca înscriindu-se pe aripa stangă. Dispunerea lor trebuie să fie astfel
făcută, încat însemnele de
înmatriculare să poată fi citite de la stanga la
dreapta cand se priveşte de la sol, opus sensului de
zbor al aeronavei. Insemnele de înmatriculare trebuie să fie aplicate la
aceeaşi distanţă de bordul de atac şi de bordul de fugă al aripilor. In cazul cand aeronava este prevăzută cu mai multe randuri de aripi, însemnele de înmatriculare
trebuie să fie inscripţionate numai pe intradosul aripii inferioare stanga.
c) Pe fuselaj, însemnele de înmatriculare trebuie să
fie inscripţionate pe cele două feţe laterale ale acestuia, între bordul de
fugă al aripilor şi ampenaj, la mijlocul distanţei respective. In cazul în care
însemnele de înmatriculare nu pot fi inscripţionate pe fuselaj din cauza
configuraţiei acestuia, ele trebuie să fie înscrise pe jumătăţile superioare
ale ambelor feţe ale ampenajului vertical. Dacă ampenajul vertical este cu
derive multiple, însemnele de înmatriculare trebuie să fie inscripţionate pe
suprafeţele exterioare ale derivelor extreme, în jumătatea superioară.
RACR 47.22 Dimensiunile caracterelor însemnelor de
înmatriculare
a) Caracterele (litere şi
cifre) conţinute în acelaşi grup de însemne de înmatriculare trebuie să aibă
aceeaşi înălţime.
b) Inălţimea caracterelor inscripţionate pe aerostate
trebuie să fie de minimum 50 cm.
c) înălţimea caracterelor inscripţionate pe aerodine
se stabileşte după cum urmează:
1. minimum 50 cm, cand acestea
sunt inscripţionate pe aripă, şi maximum 2/3 din coarda medie geometrică a
aripii respective;
2. minimum 30 cm, cand acestea
sunt inscripţionate pe fuselaj şi pe ampenajul vertical, şi maximum 2/3 din
înălţimea medie a suprafeţei laterale a fuselajului, respectiv ampenajului
vertical.
RACR 47.23 Tipuri de caractere utilizate la
inscripţionarea însemnelor de înmatriculare
a) Inscripţionarea însemnelor de înmatriculare pe
corpul aeronavei trebuie să se efectueze utilizand litere de tipar majuscule ale alfabetului latin şi cifre arabe.
b) Trăsătura cu care sunt inscripţionate pe corpul
aeronavei însemnele trebuie să fie plină.
c) Proporţiile caracterelor trebuie să fie următoarele:
1. literele sau cifrele - cu
excepţia literelor I, J, M, W
şi cifrei 1 - trebuie să aibă o lăţime egală cu 2/3 din înălţimea acestora, iar
linia cu care vor fi scrise pe corpul aeronavei trebuie să fie o linie plină,
avand lăţimea egală cu 1/6 din
înălţimea literei sau cifrei. Fiecare literă, cifră sau cratimă trebuie să fie
separată de cea precedentă printr-un spaţiu egal cu 1/6 din înălţimea literelor
sau cifrelor respective;
2. litera I trebuie să aibă o
lăţime egală cu 1/6 din înălţime; litera M trebuie să aibă o lăţime egală cu
7/8 din înălţime; litera W trebuie să aibă baza mare egală cu înălţimea şi baza
mică egală cu 2/5 din înălţime, iar litera J şi cifra 1 trebuie să aibă o
lăţime egală cu 1/2 din înălţime;
3. cratima trebuie să aibă o lungime egală cu lăţimea
unei litere.
RACR 47.24 Cazuri speciale
a) Pentru aerodinele şi aerostatele cu o configuraţie
deosebită (care diferă de cea obişnuită) sau la care nu se pot aplica
prevederile RACR 47.19, 47.20 şi 47.21, poziţionarea şi/sau dimensiunile
însemnelor de înmatriculare se stabilesc de la caz la caz de către autoritatea
de înmatriculare, pentru realizarea identificării acestor aeronave din aer şi
de la sol.
b) Pe gondolele echipamentelor speciale de la bordul
aeronavelor civile, legate cu cablu trenant de
aeronavă, se inscripţionează, în mod obligatoriu, însemnele de înmatriculare
ale aeronavei respective.
RACR 47.25 Inlăturarea însemnelor de înmatriculare
a) Inlăturarea însemnelor de înmatriculare de pe
aeronavă se face de către proprietar sau împuternicitul său legal, imediat după
confirmarea radierii de către autoritatea de înmatriculare.
b) In cazul aeronavelor grevate de sarcini,
proprietarul trebuie să aibă şi acordul unanim şi expres al
beneficiarului/beneficiarilor de sarcină, înaintea înlăturării însemnelor de înmatriculare.
c) Plăcuţa de identificare trebuie scoasă de pe
aeronavă odată cu înlăturarea însemnelor de înmatriculare.
d) Autoritatea de înmatriculare are dreptul de a
verifica îndeplinirea cerinţelor prevăzute la lit. a), b) şi c).
CAPITOLUL IV
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
RACR 47.26 Informaţii ce se înscriu în Registrul
unic de înmatriculare a aeronavelor civile
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
cuprinde în mod obligatoriu:
1. rubrici în care se înscriu
datele iniţiale necesare înmatriculării:
1.1. informaţii corespunzătoare situaţiei la data
înmatriculării:
1.1.1. numărul şi data eliberării certificatului;
1.1.2. clasa şi tipul aeronavei;
1.1.3. însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
1.1.4. numele constructorului;
1.1.5. numărul de fabricaţie al aeronavei dat de
constructor;
1.1.6. numele şi adresa deţinătorului şi, în cazul în
care deţinătorul nu este şi proprietar, cele ale proprietarului;
1.1.7. numărul şi data certificatului de navigabilitate;
1.1.8. baza principală de operare a aeronavei;
1.1.9. menţiuni speciale cu privire la sarcini asupra
aeronavei;
1.1.10. semnătura persoanei care a făcut înscrisurile
în registru;
1.2. modificări ulterioare referitoare la:
1.2.1. caracteristicile şi
culoarea aeronavei şi culoarea însemnelor de înmatriculare;
1.2.2. schimbarea deţinătorului sau a proprietarului
aeronavei;
1.2.3. emiteri de duplicate ale certificatului de
înmatriculare;
1.2.4. suspendarea/revocarea certificatului de
înmatriculare;
1.2.5. radierea aeronavei;
1.2.6. alte informaţii utile autorităţii de înmatriculare;
1.3. în cazul în care proprietarul şi deţinătorul sunt
persoane fizice sau juridice diferite, numele şi domiciliul (sediul) se vor
înscrie pentru fiecare dintre aceştia;
2. pentru baloanele libere nepilotate, se completează
numai datele prevăzute la pct. 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, 1.1.5 şi 1.1.6.
RACR 47.27 Certificarea înscrierii în Registrul unic
de înmatriculare a aeronavelor civile
Inscrierea aeronavei în
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile se certifică prin
eliberarea certificatului de înmatriculare.
RACR 47.28 Modificarea şi înscrierea menţiunilor
ulterioare în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
a) Modificarea caracteristicilor
exterioare ale unei aeronave civile, schimbările bazei principale de operare,
schimbările deţinătorului sau proprietarului ori ale adreselor acestora, precum şi modificarea culorilor
aeronavei/însemnelor de înmatriculare trebuie aduse, obligatoriu în scris, la
cunoştinţa autorităţii de înmatriculare, în termen de cel mult 10 zile de la
efectuarea acestora.
b) Autoritatea de înmatriculare face menţiuni asupra
acestor modificări şi schimbări, la rubricile respective, atat în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, cat şi în certificatul de înmatriculare, care trebuie să fie
prezentat în acest scop de către deţinător.
c) Prin schimbarea proprietarului/deţinătorului se
înţelege transferul dreptului de proprietate/folosinţă a aeronavei.
d) Autoritatea de înmatriculare modifică rubricile
proprietar/deţinător din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
şi din certificatul de înmatriculare în următoarele condiţii:
1. dacă există o cerere expresă întocmită de către
proprietar sau deţinător, direct sau prin mandatar, cu procură potrivit legii;
2. în temeiul unei sentinţe judecătoreşti definitive
şi irevocabile.
e) La comunicarea către autoritatea de înmatriculare a
schimbării proprietarului sau deţinătorului, acesta trebuie să anexeze noile
titluri de proprietate, respectiv deţinere, în forma prevăzută la RACR 47.05
lit. c) şi d).
f)în anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare îi
poate cere proprietarului/deţinătorului aeronavei, în completare, acte sau
documente lămuritoare pe care le consideră necesare în vederea înmatriculării
aeronavei. In acest caz, termenul se calculează începand
de la data de înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
g) Modificarea sau refuzul modificării li se comunică
în scris, prin decizie motivată, atat solicitantului acestei modificări, cat şi fostului proprietar/deţinător al aeronavei, în termen de 5
zile de la data emiterii ei, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data solicitării.
h) Persoanele prevăzute mai sus pot contesta această
decizie conform procedurii prevăzute la RACR 47.16 lit. e) - h).
i) In secţiunea „menţiuni speciale cu privire la
sarcini" se înscriu menţiunile în baza şi în limitele notificării primite
de la agentul instrumentator al Registrului foilor de sarcini, conform
procedurii autorităţii de înmatriculare privind solicitarea şi efectuarea
înscrierii menţiunilor în foaia de sarcini a aeronavei.
RACR 47.29 Eliberarea de duplicate ale certificatului
de înmatriculare
a) In cazul pierderii certificatului de înmatriculare al unei aeronave civile, autoritatea de
înmatriculare, la cererea deţinătorului, eliberează un duplicat al
certificatului de înmatriculare. Cererea pentru eliberarea unui duplicat al
certificatului de înmatriculare trebuie să-i fie înaintată autorităţii de
înmatriculare, însoţită de documente din care să rezulte efectuarea
formalităţilor de publicitate ce se cer pentru pierderea de înscrisuri
oficiale.
b) Eliberarea duplicatului certificatului de
înmatriculare se înscrie în Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile la rubrica respectivă.
CAPITOLUL V
Radierea unei aeronave din Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile
RACR 47.30 Situaţii ce conduc la radiere
O aeronavă se radiază din Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile în următoarele situaţii:
a) aeronava nu mai îndeplineşte condiţiile de la RACR
47.02 lit. f) pct. 4;
b) aeronava a fost transferată către autorităţi
militare, vamale sau de poliţie;
c) aeronava a fost scoasă din folosinţă sau casată;
d) aeronava a fost distrusă;
e) aeronava a fost declarată dispărută;
f) există o cerere expresă întocmită de către
proprietar sau deţinător, cu acordul scris al proprietarului, direct sau prin
mandatar, cu procură potrivit legii;
g) certificatul de înmatriculare este revocat.
RACR 47.31 Procedura de radiere
a) In situaţiile prevăzute la RACR 47.30 lit. a)-c),
odată cu comunicarea situaţiei aeronavei şi transmiterea cererii de radiere,
proprietarul/deţinătorul aeronavei este obligat să anexeze documentul din care
să rezulte situaţia aeronavei, să depună originalul certificatului de înmatriculare
al aeronavei în cauză şi să confirme înlăturarea însemnelor de înmatriculare.
b) Documentul din care rezultă situaţia aeronavei
trebuie prezentat în original ori în copie legalizată, dacă este un document
redactat în limba romană, sau
în traducere legalizată, dacă este un document redactat într-o limbă străină.
c) In situaţia în care aeronava a fost distrusă sau
este declarată dispărută, deţinătorul aeronavei trebuie să-i comunice
autorităţii de înmatriculare situaţia aeronavei şi să depună cererea de
radiere. Autoritatea de înmatriculare poate proceda la radierea unei aeronave
distruse sau dispărute şi în lipsa cererii de radiere, dacă deţine dovezile
legale privind distrugerea sau dispariţia acesteia.
d) In situaţia prevăzută la RACR 47.30 lit. f), la
primirea cererii de radiere, autoritatea de înmatriculare îi notifică
deţinătorului aeronavei ca, în termen de 10 zile de la data comunicării
acesteia, să depună certificatul de înmatriculare al aeronavei în cauză şi să
confirme înlăturarea însemnelor de înmatriculare.
e) In cazul în care nu mai există informaţii cu privire
la o aeronavă, deţinătorul ei este obligat să-i comunice imediat, în scris,
această situaţie autorităţii de înmatriculare. După primirea comunicării,
autoritatea de înmatriculare trebuie să depună toate diligentele pentru
obţinerea datelor necesare, iar în caz că în termen de 60 de zile nu se obţin
informaţii cu privire la aeronavă, aceasta este declarată dispărută şi
autoritatea de înmatriculare dispune radierea ei din Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile.
f) In anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare îi
poate cere deţinătorului aeronavei, în completare, acte sau documente
suplimentare pe care le consideră necesare în vederea radierii aeronavei. In
acest caz, termenul se calculează începand de la data
de înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
g) Radierea sau refuzul radierii i se comunică în
scris, prin decizie motivată, solicitantului radierii sau, dacă este cazul, şi
proprietarului/deţinătorului aeronavei, în termen de 5 zile de la data emiterii
ei, dar nu mai tarziu de 30 de
zile de la data solicitării.
h) Persoanele menţionate mai sus pot contesta această
decizie conform procedurii prevăzute la RACR 47.16 lit. e)-h).
RACR 47.32 Radierea aeronavelor grevate de sarcini
Radierea din Registrul unic de înmatriculare a
aeronavelor civile a aeronavelor grevate de sarcini se face numai cu acordul
expres, constatat printr-un înscris original, al beneficiarului
de sarcină.
CAPITOLUL VI
Prevederi speciale
RACR 47.33 Aeronave exceptate de la înmatriculare
a) Următoarele categorii de aeronave pot efectua
zboruri în spaţiul aerian naţional fără a fi înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, fiind
exceptate în conformitate cu prevederile Codului aerian civil:
1. aeronave prototip;
2. aeronave de serie nou-construite;
3. aeronave care au fost radiate din registrele altor
state şi sunt supuse unor zboruri în vederea stabilirii stării de
navigabilitate;
4. aeronave stabilite prin ordin al ministrului
transporturilor,
b) Aeronavele care efectuează zboruri în spaţiul aerian naţional fără a fi înmatriculate trebuie
să fie identificate în conformitate cu prevederile conţinute în acest capitol.
RACR 47.34 Insemne de identificare
a) Insemnele de identificare ale unei aeronave civile
romane se compun din însemnul de naţionalitate şi
marca de identificare. Marca de identificare trebuie dispusă la dreapta şi în
continuarea însemnului de naţionalitate printr-o cratimă.
b) Prevederile RACR 47.08 şi 47.19-47.24 referitoare
la marca de identificare şi cerinţele privind însemnele de înmatriculare
trebuie aplicate şi însemnelor de identificare.
c) Insemnele de identificare
trebuie aplicate pe aeronavă cu un material uşor de îndepărtat, dacă
identificarea se face pe o perioadă limitată de maximum 6 luni.
d) Insemnele de identificare trebuie înlăturate în
momentul transferului dreptului de proprietate asupra aeronavei către o altă
persoană fizică sau juridică ori la expirarea valabilităţii certificatului de
identificare.
RACR 47.35 Marca de identificare pentru aeronavele
produse în ţară
a) Marca de identificare se alocă producătorilor şi
distribuitorilor de aeronave pentru aplicarea temporară pe aeronavă în timpul
zborurilor permise conform acestui capitol.
b) Folosirea mărcii de identificare este supusă
următoarelor condiţii:
1. mărcile de identificare pot fi folosite şi
refolosite numai în legătură cu certificatul de
identificare al aeronavei;
2. aceeaşi marcă de identificare nu este permis să fie
folosită în acelaşi timp pe două sau mai multe aeronave.
RACR 47.36 Certificatul de identificare al aeronavei
a) Certificatul de identificare se eliberează în urma unei cereri scrise, care trebuie să cuprindă:
1. numele, prenumele, naţionalitatea şi domiciliul
proprietarului sau deţinătorului aeronavei;
2. clasa/tipul aeronavei şi destinaţia ce urmează a i
se da;
3. numele constructorului şi numărul/seria de
fabricaţie;
4. marca de identificare solicitată;
5. perioada pentru care se solicită identificarea.
b) Solicitantul certificatului de identificare al
aeronavei trebuie să facă dovada deţinerii legale a aeronavei pentru care
solicită certificatul.
c) Evidenţa certificatelor de
identificare se păstrează într-un registru de identificare. Acesta este ţinut
de autoritatea de înmatriculare sau alt organism desemnat de către Ministerul
Transporturilor şi cuprinde informaţiile prevăzute în certificatul de identificare.
d) Zborurile cu aeronavele identificate conform
prevederilor prezentului capitol sunt supuse prevederilor conţinute în
reglementările specifice emise de Ministerul Transporturilor şi procedurile
aferente. Dacă nu există alte prevederi, întreaga responsabilitate, precum şi
asumarea tuturor riscurilor legate de întreţinerea şi zborul acestor categorii
de aeronave revin persoanelor fizice sau juridice angajate în astfel de
zboruri.
e) Certificatul de identificare conţine următoarele
rubrici:
1. însemnele de naţionalitate
şi marca de identificare;
2. tipul aeronavei şi constructorul;
3. numărul de fabricaţie al aeronavei dat de
constructor;
4. numele şi adresa proprietarului;
5. declaraţia privind baza legală pentru înscrierea
într-un registru de identificare a aeronavelor civile;
6. valabilitatea certificatului;
7. data emiterii;
8. semnătura emitentului.
RACR 47.37 Limitări privind certificatul de
identificare al aeronavei
a) Certificatul de identificare al aeronavei este
valabil numai în legătură cu folosirea aeronavei de către proprietarul sau deţinătorul legal al acesteia, pentru
zboruri în spaţiul aerian naţional.
b) Pentru zboruri în afara spaţiului aerian naţional,
proprietarul/deţinătorul aeronavei identificate în conformitate cu prevederile
prezentei secţiuni trebuie să obţină aprobările necesare de la autoritatea
statului în care intenţionează să zboare.
c) Dacă nu există alte prevederi, valabilitatea
certificatului de identificare este:
1. un an, pentru aeronave de serie nou-construite;
2. 3 ani, pentru prototipuri de aeronave;
3. nelimitată, pentru celelalte categorii de aeronave.
ANEXA la reglementare
CLASIFICAREA AERONAVELOR