ORDIN Nr. 806
din 31 august 2007
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC „Admisibilitatea la zbor a
unor categorii de aeronave civile", editia 01/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 18 septembrie 2007
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b)şif), ale art. 17
alin. (3) şi ale art. 74 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ale art. 2 din Hotărarea
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Romane, cu modificările ulterioare, precum şi
ale art. 5 alin. (4) din Hotărarea Guvernului nr.
367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
romană RACR-AZAC
„Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia
01/2007, care stabileşte regulile pentru admisibilitatea la zbor a unor
categorii de aeronave civile care nu intră sub incidenţa regulamentelor
comunitare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin,
denumită în continuare RACR-AZAC.
Art. 2. - Procedurile şi
instrucţiunile specifice de aplicare a prevederilor RACR-AZAC se elaborează de
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Romană" şi se publică de aceasta pe pagina web www.caa.ro, în termen de 3 luni de la data prezentului ordin.
Art. 3. - Aeronavele care fac obiectul RACR-AZAC îşi
păstrează documentele de navigabilitate în termen de valabilitate pană la data expirării acestora, dar nu mai
mult de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. După această
dată, admisibilitatea la zbor a aeronavelor în cauză se va face conform
prezentului ordin, la cererea deţinătorilor aeronavelor respective.
Art. 4. - Pentru categoriile de aeronave care fac
obiectul RACR-AZAC, documentele de înmatriculare/identificare emise de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Romană" sunt:
a) certificat de identificare - pentru aeronavele cu
masa maximă la decolare mai mică de 2.700 kg;
b) certificat de înmatriculare - pentru aeronavele cu
masa maximă la decolare egală sau mai mare de 2.700 kg.
Art. 5. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului transporturilor nr. 704/1999 pentru aprobarea
Reglementărilor aeronautice civile romane referitoare
la directivele de navigabilitate/RACR-39, publicat în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 34 din 28 ianuarie 2000, şi
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.212/2003 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile romane RACR-21 - Reguli de certificare a produselor aeronautice civile,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
567 din 6 august 2003, se abrogă.
Art. 6. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Romană" vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA
REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA RACR-AZAC
„Admisibilitatea la zbor a unor categorii de
aeronave civile", ediţia 01/2007
CAPITOLUL 1
Generalităţi
RACR-AZAC.100 Aplicabilitate
(1) RACR-AZAC se aplică unor categorii de aeronave care
nu sunt sub incidenţa regulamentelor Uniunii Europene, respectiv aeronavelor
prevăzute la lit. (a)-(d) şi (g) din anexa II la Regulamentul CE nr. 1.592/2002, şi anume:
a) aeronave care au o relevanţă istorică clară, legată
de:
(i) participarea lor la un eveniment istoric remarcabil;
sau
(ii) o treaptă importantă pe care acestea o reprezintă
în dezvoltarea aviaţiei; sau
(iii) un rol important pe care acestea l-au jucat în
forţele armate ale unui stat membru al Uniunii Europene, şi care îndeplinesc
unul sau mai multe dintre criteriile următoare:
(iv) este cunoscut faptul că
proiectul lor iniţial este mai vechi de 40 de ani;
(v) producţia lor a încetat de cel puţin 25 de ani;
(vi) mai puţin de 50 de aeronave avand acelaşi proiect de bază sunt încă înmatriculate în statele
membre ale Uniunii Europene;
b) aeronave special proiectate
sau modificate pentru scopuri de cercetare, experimentale sau ştiinţifice şi
probabil a fi construite în număr foarte limitat;
c) aeronave construite în proporţie de cel puţin 51%
de un amator sau de o asociaţie nonprofit de amatori, pentru uzul propriu şi
fără niciun obiectiv comercial;
d) aeronave proiectate iniţial exclusiv pentru scopuri
militare;
e) vehicule aeriene fără pilot la bord, cu o masă de
operare mai mică de 150 kg.
(2) RACR-AZAC stabileşte:
a) reguli pentru admisibilitatea
la zbor a aeronavelor civile şi emiterea permisului de zbor naţional;
b) reguli pentru deţinătorii unei aeronave care are
permis de zbor naţional;
c) reguli suplimentare de întreţinere pentru
menţinerea continuităţii navigabilităţii la aeronavele cu masa maximă la
decolare mai mare de 2.700 kg.
(3) Incadrarea aeronavelor prevăzute la pct. (1) în
prezenta reglementare se stabileşte de către Regia Autonomă „Autoritatea
Aeronautică Civilă Romană",
denumită în continuare AACR.
(4) Prevederile prezentei
reglementări nu se aplică aeronavelor ultrauşoare, aşa cum au fost definite
prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu
aeronave ultrauşoare din Romania.
RACR-AZAC.105 Definiţii
In sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos
au următorul înţeles:
(1) Aeronava istorică este o aeronavă care îndeplineşte condiţiile precizate în
RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. a).
(2) Aeronava destinată
cercetării, experimentării sau în scopuri ştiinţifice este o aeronavă care îndeplineşte condiţiile precizate în
RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. b).
(3) Aeronava construită de
amatori este o aeronavă care îndeplineşte
condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. c) şi, în plus, sunt
satisfăcute următoarele:
a) pentru un avion:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 4;
(ii) puterea motrice maximă este mai mică sau egală cu 150 kW;
b) pentru un planor: monoloc şi alungirea mai mică de
15;
c) pentru un elicopter:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asigurată de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 75 kW pentru un monoloc şi cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximă la decolare este mai mică de 700 kg;
(v) masa pe metru pătrat de suprafaţă a discului
rotorului este cuprinsă între
8 kg/m2 şi 20 kg/m2;
(vi) încărcarea totală pe unitatea de putere a
motorizării este cuprinsă între 3,4 kg/kW şi 8,1 kg/kW;
d) pentru un autogir:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asigurată de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 75 kW pentru un monoloc şi cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximă la decolare este mai mică de 600 kg;
(v) masa pe metru pătrat de suprafaţă a discului
rotorului este cuprinsă între
4,5 kg/m2 şi 12
kg/m2;
(vi) încărcarea totală pe unitatea de putere a
motorizării este cuprinsă între 3,4 kg/kW şi 8,1 kg/kW;
e) pentru un aerostat:
(i) numărul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este
limitat la maximum 4;
(ii) puterea motrice este mai mică sau egală cu 50 kW.
(4) Aeronava ex-militară este o aeronavă care a fost în serviciul forţelor militare si care
îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct.(1) lit. d).
(5) Vehiculul aerian fără
pilot la bord (UAV) este un vehicul care
îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1)lit. e).
UAV ce fac obiectul prezentei reglementări se împart în următoarele categorii:
(i) categoria A: UAV cu masa maximă la decolare mai
mică de 25 kg, avand
limitările următoare:
• aerodină:
- UAV cu motor cu piston: capacitate cilindrică totală
mai mică sau egală cu 150 cm3;
- UAV cu motor electric:
putere totală mai mică sau egală
cu 15 kW;
- UAV cu motor turbopropulsor: putere
totală mai mică sau egală
cu 15 kW;
- UAV cu motor reactor: tracţiune totală mai mică
sau egală cu 30 daN, cu un
raport tracţiune/greutate fără carburant mai mic sau egal cu 1,3;
• aerostat:
- UAV cu aer cald: masa totală de gaz în butelii
îmbarcate mai mică sau egală
cu 5 kg;
- UAV cu gaz inert: masa maximă structurală mai mică de 25 kg. Dacă un UAV de categoria A
înglobează mai multe tipuri de propulsie, limita este atunci stabilită
proporţional cu motorizările maximale autorizate conform celor de mai sus;
(ii) categoria B1: orice UAV care nu respectă caracteristicile
categoriei A, avand masa mai
mică de 150 kg.
(6) Suspendarea este o
măsură ce constă în retragerea temporară a unui document, pentru o perioadă de
cel mult 6 luni, ca urmare a nerespectării condiţiilor care au stat la baza
emiterii sau a cerinţelor impuse de AACR pe baza reglementărilor aplicabile.
(7) Revocarea reprezintă
anularea şi retragerea de către AACR a unui document emis, ca urmare a
nerespectării condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia sau a
cerinţelor impuse de AACR pe baza reglementărilor aplicabile. In acest caz sunt
anulate toate drepturile şi privilegiile acordate prin
documentul revocat.
(8) Predarea voluntară este o cerere formală scrisă înaintată către AACR de proprietar în
vederea anulării de către aceasta a documentului de zbor/de evidenţă emis,
anexat cererii.
RACR-AZAC.110 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Fiecare aeronavă trebuie să deţină un permis de
zbor naţional.
(2) Aeronavele care au aparatură radio electronică la
bord trebuie să deţină autorizaţia radio emis în condiţiile legii.
RACR-AZAC.115 Permisul de zbor naţional
(1) Permisul de zbor
naţional este un document individual care
certifică admisibilitatea la zbor a aeronavei, exclusiv în spaţiul aerian
naţional.
(2) Pentru zborurile în afara spaţiului aerian
naţional, deţinătorul permisului de zbor naţional trebuie să obţină aprobarea
autorităţilor statelor survolate.
(3) Forma şi conţinutul permisului de zbor naţional
se stabilesc de AACR şi trebuie să cuprindă informaţii privind:
(i) însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
(ii) constructorul şi tipul aeronavei;
(iii) categoria aeronavei;
(iv) data emiterii şi valabilitatea;
(v) semnătura emitentului;
(vi) limitări de operare şi de continuitate a
navigabilităţii, după caz;
(vii) alte informaţii relevante pentru operarea în
siguranţă a aeronavei.
RACR-AZAC.120 Directive de navigabilitate
(1) In cazul în care se constată existenţa unei
condiţii pentru apariţia unei situaţii de nesiguranţă a zborului unei aeronave
ce face obiectul prezentei reglementări, AACR emite directive de navigabilitate
în care sunt prevăzute inspecţii, condiţii şi limitări în care aeronavele în
cauză pot fi operate în continuare.
(2) Deţinătorul poate opera o aeronavă pentru care a
fost emisă o directivă de navigabilitate numai cu respectarea prevederilor
directivei de navigabilitate în cauză.
RACR-AZAC.125 Suspendarea şi revocarea permisului de
zbor naţional
(1) Suspendarea permisului de zbor naţional
a) Pe toată perioada suspendării permisului de zbor
naţional, aeronava trebuie oprită de la zbor de către deţinătorul ei.
b) Valabilitatea permisului de
zbor naţional se suspendă în următoarele cazuri:
(i) nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la
baza eliberării permisului de
zbor naţional;
(ii) nu mai sunt îndeplinite cerinţele impuse de AACR
pe baza reglementărilor
aplicabile;
(iii) aeronava sau părţi ale
acesteia au suferit modificări majore;
(iv) aeronava a fost implicată într-un incident major
sau accident de aviaţie.
c) Suspendarea permisului de zbor naţional încetează
după ce AACR a constatat dispariţia cauzelor care au dus la suspendare, precum
şi faptul că navigabilitatea aeronavei a fost restabilită.
(2) Revocarea permisului de zbor naţional are loc în
următoarele cazuri:
a) la radierea aeronavei din registrul de
înmatriculare romanesc;
b) cand deţinătorul efectuează
operaţiuni de zbor cu o aeronavă care are permisul de zbor naţional suspendat;
c) la solicitarea motivată a deţinătorului aeronavei.
(3) Suspendarea sau revocarea permisului de zbor
naţional se comunică de AACR deţinătorului aeronavei, prin decizie motivată, în termen de maximum 3 zile de la luarea deciziei.
(4) Deţinătorul permisului de zbor naţional suspendat
sau revocat trebuie să depună la AACR originalul acestuia, în termen de 3 zile
de la comunicarea deciziei.
(5) AACR îi poate comunica oricărei persoane juridice sau fizice, romane ori străine,
care îşi motivează interesul faţă de aceasta, informaţiile referitoare la
revocarea sau suspendarea permisului de zbor naţional, în conformitate cu
politica de difuzare a informaţiilor stabilită de AACR.
CAPITOLUL 2
Aeronave istorice
RACR-AZAC.200 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a
permisului de zbor naţional pentru aeronavele istorice.
RACR-AZAC.205 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavă istorică, dacă
demonstrează în mod documentat faptul că aeronava a fost proiectată, fabricată
şi operată corespunzător şi respectă condiţiile impuse în acest capitol, iar
AACR constată acest fapt.
RACR-AZAC.210 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei
aeronave istorice este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC.215 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor
naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să aibă anexate următoarele
documente:
a) o declaraţie privind modificările aduse aeronavei
faţă de proiectul iniţial;
b) un raport de cantărire şi
centraj;
c) o declaraţie de conformare cu specificaţiile
tehnice adoptate de AACR potrivit RACR-AZAC.220;
d) o copie a programului de
întreţinere;
e) o copie a manualului de zbor.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se
publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(4) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.220 Specificaţii tehnice
AACR adoptă specificaţii tehnice pentru admisibilitatea
la zbor a aeronavelor istorice.
RACR-AZAC.225 Lista aeronavelor istorice din Romania
(1) Lista aeronavelor istorice din Romania se stabileşte şi se completează la cererea deţinătorilor unor
astfel de aeronave, în urma verificării îndeplinirii cerinţelor prevăzute la
RACR-AZAdOOpct. (1)lit. a).
(2) Lista prevăzută la pct. (1) include şi aeronave
clasificate ca atare în celelalte state membre ale
Uniunii Europene.
(3) Lista aeronavelor istorice din Romania se publică de AACR pe pagina web proprie, www.caa.ro.
RACR-AZAC.230 Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacă:
(1) aeronava istorică în cauză este înscrisă pe Lista
aeronavelor istorice din Romania;
(2) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.215 pct. (2); şi
(3) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.235 Inspecţii şi încercări
(1) AACR poate efectua orice inspecţii şi încercări pe
care le consideră necesare pentru:
a) a verifica valabilitatea declaraţiei de conformare
prevăzute la RACR-AZAC.215 pct. (2) lit. c);
b) a se convinge că solicitantul a efectuat acele
inspecţii şi încercări la sol şi în zbor necesare pentru susţinerea
declaraţiilor de conformare şi, dacă este cazul, solicitantul trebuie să îi
permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
c) a verifica că aeronava este aptă de zbor.
(2) Solicitantul trebuie să asigure condiţiile
necesare desfăşurării inspecţiilor şi încercărilor prevăzute la pct. (1).
RACR-AZAC.240 Obligaţiile deţinătorului unei
aeronave istorice
(1) Un deţinător al unei aeronave istorice pentru care
a fost emis un permis de zbor naţional trebuie să îndeplinească obligaţiile
prevăzute la RACR-AZAC.255 pct. (3).
(2) Deţinătorul trebuie să îi raporteze AACR orice
incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Deţinătorul trebuie să aplice directivele de
navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific
aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC.245 Transfer
Permisul de zbor naţional se poate transfera cu
condiţia ca aeronava să-şi păstreze înmatricularea naţională, vechiul şi noul
proprietar să completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar să fie
capabil să preia obligaţiile precizate în RACR-AZAC.240.
RACR-AZAC.250 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat
voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o durată de 2 ani, cu
excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.255 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să ţină cel puţin următoarele înregistrări
referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a fiecărui permis
de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi
încercărilor, în care sunt menţionate activităţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) înregistrările se arhivează
pentru o perioadă de minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinătorul aeronavei trebuie să ţină cel puţin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent
aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările şi inspecţiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.260 Modificări
Deţinătorul unei aeronave istorice ce posedă un permis
de zbor naţional nu poate modifica aeronava respectivă fără informarea şi
acordul AACR.
RACR-AZAC.265 Documente de menţinere a
navigabilităţii
Deţinătorul unei aeronave istorice ce posedă un permis
de zbor naţional trebuie să
elaboreze, să menţină şi să actualizeze documentele de menţinere a navigabilităţii şi să îi furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.
CAPITOLUL 3
Aeronave destinate cercetării, experimentării şi scopurilor ştiinţifice
RACR-AZAC.300 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a
permisului de zbor naţional pentru aeronavele destinate cercetării,
experimentării şi scopurilor ştiinţifice.
RACR-AZAC.305 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavă destinată cercetării,
experimentării şi scopurilor ştiinţifice, dacă demonstrează în mod documentat
faptul că aeronava respectă condiţiile impuse în acest capitol, iar AACR
constată acest fapt.
RACR-AZAC.310 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la
zbor aferent unei aeronave destinate cercetării, experimentării şi scopurilor
ştiinţifice este permisul de zbor naţional.
RAC R-AZAC. 315 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor
naţional se depune la sediul AACR.
(2) Formatul cererii este
întocmit de către AACR şi se publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(3) AACR va răspunde în termen de maximum 60 de zile de
la data înregistrării cererii.
RACR-AZAC.320 Specificaţii tehnice
AACR adoptă specificaţii tehnice pentru admisibilitatea
la zbor a aeronavelor destinate cercetării, experimentării şi scopurilor
ştiinţifice, în funcţie de caracteristicile constructive şi de utilizarea
preconizată a acestora.
RACR-AZAC.325 Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacă:
a) aeronava satisface specificaţiile tehnice stabilite
conform RACR-AZAC.320; şi
b) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.330 Inspecţii şi încercări
(1) AACR poate efectua orice inspecţii şi încercări pe
care le consideră necesare pentru:
a) a se convinge că solicitantul a efectuat acele
inspecţii şi încercări la sol şi în zbor necesare pentru demonstrarea
satisfacerii specificaţiilor tehnice şi, dacă este cazul, solicitantul trebuie
să îi permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
b) a verifica că aeronava este aptă de zbor.
(2) Solicitantul trebuie să asigure condiţiile
necesare desfăşurării inspecţiilor şi încercărilor prevăzute la pct. (1).
RACR-AZAC.335 Obligaţiile deţinătorului unei
aeronave destinate cercetării, experimentării şi scopurilor ştiinţifice
(1) Un deţinător al unei aeronave destinate cercetării,
experimentării şi scopurilor ştiinţifice ce posedă un permis de zbor naţional trebuie să îndeplinească
obligaţiile prevăzute în RACR:AZAC350 şi RACR-AZAC.355.
(2) In plus, acesta trebuie să îi raporteze AACR orice
incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Deţinătorul trebuie să aplice directivele de
navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC.340 Transfer
Permisul de zbor naţional se poate transfera cu
condiţia ca aeronava să-şi păstreze înmatricularea naţională, vechiul şi noul
proprietar să completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar să fie
capabil să preia obligaţiile precizate în RACR-AZAC.335.
RACR-AZAC.345 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat
voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o durată de 2 ani, cu
excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.350 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să ţină cel puţin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi
încercărilor, în care sunt menţionate activităţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Inregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinătorul aeronavei trebuie să ţină cel puţin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întreţinere şi de operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările şi inspecţiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.355 Modificări
Niciun deţinător al unei aeronave destinate cercetării,
experimentării şi scopurilor ştiinţifice ce posedă un permis de zbor naţional
nu poate modifica aeronava respectivă fără informarea şi acordul AACR.
RACR-AZAC.360 Documente de menţinere a
navigabilităţii
Deţinătorul unei aeronave destinate cercetării,
experimentării şi scopurilor ştiinţifice ce posedă un permis de zbor naţional
trebuie să elaboreze, să menţină şi să actualizeze documentele de menţinere a
navigabilităţii şi să-i furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.
CAPITOLUL 4
Aeronave construite de amatori
RACR-AZAC.400 Aplicabilitate
(1) Acest capitol este
aplicabil aeronavelor construite de amatori, stabilind cerinţele de emitere şi
menţinere a permisului de zbor naţional.
(2) Aeronavelor construite de amatori, altele decat
cele definite la RACR-AZAC.105 pct. (3), li se poate emite un permis de zbor naţional cu condiţia satisfacerii cerinţelor tehnice
speciale pe care AACR i Ie-a notificat solicitantului, sub rezerva:
a) unei limitări a numărului de locuri la maximum 2,
incluzand pilotul, pentru
avioanele din categoria acrobatic a căror putere motrice maximă este mai mare
de 150 kW;
b) unei tracţiuni mai mici sau egale cu 300 daN,
pentru avioanele cu reacţie.
RACR-AZAC.405 Clasificare
(1) Construcţiile aeronautice de amatori pot fi:
a) proiectate, fabricate şi asamblate de constructori
amatori;
b) fabricate şi asamblate de constructori amatori.
(2) Construcţiile aeronautice de amatori pot porni de
la nişte planuri originale, de la o replică a unei aeronave sau de la o
aeronavă veche a cărei definire iniţială nu mai poate fi cunoscută.
RACR-AZAC.410 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavă construită de amatori,
dacă demonstrează în mod documentat că aeronava a fost proiectată şi/sau
fabricată şi asamblată în mod corespunzător de către o persoană ori un grup de
persoane, că programul de realizare a aeronavei este destinat unor scopuri
educaţionale sau recreaţionale, iar AACR constată că aeronava se conformează
prevederilor prezentului capitol.
RACR-AZAC.415 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei
aeronave construite de amatori este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC.420 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor
naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să fie
însoţită de următoarele documente:
a) un dosar tehnic al aeronavei, conţinand:
(i) un desen în 3 vederi, conţinand principalele cote şi următoarele
indicaţii:
- suprafeţele portante şi de stabilizare;
- referinţele incidenţelor şi ale calajelor;
- cotele de reglaj;
- bracajul comenzilor;
- dacă are loc fenomenul de compensare,
caracteristicile dispozitivelor de compensare, de echilibrare sau speciale;
(ii) o estimare a maselor şi centrajelor, din care să
rezulte:
- masa gol;
- masa combustibilului, a
lubrifiantului sau a lichidului lest, dacă există;
- masa maximă totală;
- centrajele extreme faţă şi spate prevăzute în
utilizare;
(iii) lista instrumentelor de bord;
(iv) pentru aeronavele cu motor, un document care
stabileşte:
- tipul motorului;
- numele constructorului său;
- caracteristicile sale esenţiale,dintre care: puterea
maximă în kW sau tracţiunea în daN,viteza de rotaţie maximă
autorizată,capacitatea cilindrică în cm3;
- dacă este cazul, toate caracteristicile privind
limitările de utilizare, în special presiune ulei şi temperatură;
(v) o atestare a calităţii materialelor utilizate, în
special pentru lemn. Pentru avioanele din categoria acrobatic, această atestare
conţine referinţa la un raport de încercări pentru lemn sau materiale compozite
utilizate pentru fabricaţia lonjeronului aripii;
(vi) pentru aeronavele cu elice, un document care să
stabilească:
- tipul elicei şi numele constructorului său;
- diametrul şi caracteristicile
principale ale elicei;
(vii) în cazul unui avion care
nu este o reproducere după un
avion care a obţinut deja un permis de zbor naţional, un document care să
justifice comportarea structurală a lonjeronului;
(viii) pentru avioanele de putere mai mare de 150 kW,
avioanele cu reacţie şi avioanele din categoria acrobatic, elemente
justificative de rezistenţă structurală. Aceste elemente cuprind în
special justificarea
rezistenţei structurale la sarcini extreme ale aripii şi ale ampenajului,
precum şi ale batiului motor şi ale fixărilor sale pe fuzelaj. Aceste elemente
vizează justificarea conformităţii cu cerinţele de navigabilitate acceptabile
de către AACR;
b) indicaţii privind:
(i) locul în care aeronava aflată în construcţie va
putea fi inspectată;
(ii) aerodromul pe care se anticipează efectuarea încercărilor în zbor prevăzute
la RACR-AZAC.435;
(iii) pilotul sau piloţii desemnaţi pentru efectuarea
acestor încercări în zbor. Această desemnare va viza doar titularii unei
licenţe de pilot aflate în termen de valabilitate, corespunzătoare categoriei
de aeronavă vizată.
(3) AACR poate solicita elaborarea oricărui document
sau a oricărei informaţii complementare necesare analizării dosarului.
(4) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se
publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(5) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.425 Inspecţii şi încercări
(1) Pe parcursul
fabricaţiei, aeronava trebuie supusă următoarelor inspecţii şi încercări:
a) Inspecţia iniţială:
Inainte de închiderea aripii, AACR efectuează un examen
tehnic al structurii aeronavei. Dacă modul de construcţie utilizat nu permite
un examen complet al structurii, solicitantul trebuie fie să fi supus
subansamblurile verificărilor AACR înainte de montaj, fie să realizeze toate
demontările, deschiderile, capacele de vizitare care sunt cerute de AACR,
pentru a permite evaluarea calităţii construcţiei.
Pentru avioanele din categoria acrobatic, avioanele a
căror putere este mai mare de 150 kW şi avioanele cu reacţie, se procedează la
un examen al lonjeronului, înainte de integrarea acestuia în aripă şi înainte
de închiderea sa, dacă este vorba de un lonjeron tip cheson.
b) Inspecţia intermediară:
Pot fi necesare una sau mai multe
inspecţii intermediare înainte de emiterea permisului de zbor naţional pentru
încercări în zbor.
c) Inspecţia finală:
(i) este prezentată aeronava, din punct de vedere al
funcţionării, instrumentelor şi accesoriilor, împreună cu fişa sa de cantărire;
(ii) în momentul acestei inspecţii, aeronava este
echipată cu minimum:
- un vitezometru;
- un indicator de glisadă;
- un altimetru;
- pentru aeronavele cu motor, un tahometru şi
instrumente ce permit controlul funcţionării motorului;
- pentru planoare, un variometru
şi o centură de siguranţă compusă cel puţin dintr-o centură şi două chingi de
umăr;
- pentru aerodine, o centură de siguranţă pentru
fiecare scaun;
- pentru avioanele din categoria acrobatic, o centură
de siguranţă cu 5 chingi;
- instrumentele necesare pentru
cunoaşterea parametrilor indispensabili efectuării zborului în siguranţă.
d) In cazul particular al aerostatelor se va realiza o
singură inspecţie tehnică pentru care aerostatul este prezentat echipat cu cel
puţin un altimetru.
(2) AACR va efectua de asemenea
verificarea proiectului unei aeronave construite de amatori pentru care se
solicită un permis de zbor naţional, în scopul justificării destinaţiei
recreaţionale sau educaţionale a proiectului.
(3) Solicitantul trebuie să demonstreze AACR că a
efectuat acele inspecţii şi încercări la sol necesare pentru verificare şi,
dacă este cazul, să îi permită AACR efectuarea prin sondaj a acestora.
(4) Solicitantul trebuie să asigure condiţiile
necesare desfăşurării inspecţiilor şi încercărilor prevăzute la pct. (3).
RACR-AZAC.430 Emiterea permisului de zbor naţional
pentru încercări în zbor
(1) AACR emite permisul de zbor naţional pentru
încercări în zbor dacă:
a) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.420 pct. (2);
b) inspecţiile s-au desfăşurat într-o manieră
corespunzătoare;
c) constată că aeronava se conformează proiectului şi
este aptă de zbor.
(2) Permisul de zbor naţional pentru încercările în
zbor poate fi refuzat de AACR pentru orice cauză susceptibilă de a compromite
siguranţa ocupanţilor aeronavei şi a persoanelor survolate sau dacă
calificările ori experienţa pilotului sau piloţilor ce realizează încercările în
zbor nu permit asigurarea siguranţei zborurilor sau finalizarea cu bine a
încercărilor în zbor.
RACR-AZAC.435 Incercări
în zbor
(1) Inainte de primul zbor, solicitantul trebuie să
informeze în scris AACR asupra locului în careva avea loc acesta. Aeronava
efectuează încercările în zbor în jurul aerodromului ales, fără a se îndepărta
mai mult de 40 km de punctul său de plecare. Aceste zboruri nu presupun
aterizarea pe un alt aerodrom. Aceste limitări nu se aplică baloanelor.
(2) In timpul încercărilor în zbor, survolarea
aglomerărilor urbane, în afară de manevrele strict necesare pentru decolare şi
aterizare, precum şi participarea la orice spectacol
sunt interzise.
(3) Solicitantul trebuie să fie în măsură să
stabilească performanţele aeronavei sale şi să demonstreze că aceasta a
efectuat, fără incidente şi fără nicio intervenţie, în afară de lucrările de
întreţinere curente, numărul de ore de zbor şi încercările minimale care
urmează. Elementele privind performanţele astfel determinate sunt anexate la documentaţia
prevăzută în RACR-AZAC.445.
a) Incercări pentru avioane:
După punerea sa la punct, la sol şi, eventual, în zbor,
avionul efectuează minimum 15 ore de zbor cu cel puţin 50 de aterizări sau
aterizări-decolări, din care un zbor continuu corespunzand autonomiei aeronavei cu o rezervă de navigaţie de o jumătate de
oră de zbor. In timpul acestor încercări se determină, cu vant de faţă mai mic de 2 m/s şi avion la
masă maximă:
(i) distanţa de decolare, definită de distanţa
orizontală parcursă din punctul de plecare pană la depăşirea unui obstacol de 15 m;
(ii) distanţa de aterizare, definită de distanţa
orizontală parcursă de la depăşirea unui obstacol de 15 m pană la oprire.
b) Incercări pentru planoare:
După punerea sa la punct, la sol şi, eventual, în zbor,
planorul efectuează minimum 5 ore de zbor cu cel puţin 20 de aterizări, cuprinzand un zbor remorcat la o altitudine minimă
de 1.000 m, urmat de evoluţii constand dintr-o spirală la dreapta şi o spirală la stanga de 5 tururi fiecare. Cadenţa virajului
este de 360° într-un timp maxim de 20 de secunde.
Se efectuează cel puţin o lansare la automosor, dacă
planorul respectiv este echipat cu un carlig de remorcaj destinat unei astfel de lansări.
c) Incercări pentru elicoptere:
După punerea sa la punct la sol, elicopterul efectuează
minimum 15 ore de zbor cu cel puţin 50 de aterizări. Ultimele 3 ore de zbor
cuprind 10 decolări la masa totală maximă. In timpul acestor încercări, sunt
determinate:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maximal în zbor fără motor (autorotaţie);
- regimul minimal în zbor fără motor;
- regimul minimal în zbor cu motor;
(ii) viteza ascensională maximă
şi viteza indicată asociată;
(iii) valoarea medie a vitezei ascensionale, care este
calculată în timpul unei urcări cu maneta la maxim la regimul vitezei
ascensionale maxime şi cu o durată minimă de două minute după stabilizarea
temperaturilor de răcire a motorului;
(iv) viteza indicată pentru care viteza de coborare în autorotaţie este minimă;
(v) vitezele indicate maxime limită (VNE) în zbor, cu motor şi fără motor;
(vi) autonomia de zbor;
(vii) altitudinea de zbor maximă;
(viii) altitudinile limită de
zbor staţionar în efect de sol şi în afara efectului de sol;
(ix) domeniul de siguranţă al înălţimii faţă de sol, în
funcţie de viteza indicată. Acest domeniu este stabilit prin măsurarea
pierderii de altitudine şi stabileşte altitudinile la care nu trebuie zburat la
o viteză indicată dată;
(x) limitele de masă şi centraj;
(xi) domeniul valorii vantului
limită demostrat.
d) Incercări pentru autogire:
După punerea sa la punct la sol, autogirul efectuează
minimum 15 ore de zbor, cu cel puţin 50 de aterizări. Ultimele 3 ore de zbor
cuprind 10 decolări la masa totală maximă.
In timpul acestor încercări sunt definite:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maxim;
- regimul minim în zbor demonstrat;
- regimul începutului
decolării,
(ii) viteza indicată la decolare;
(iii) distanţa de rulare la decolare fără vant;
(iv) distanţele de rulare la aterizare fără vant şi la viteza indicată de apropiere corespunzătoare;
(v) viteza de croazieră la 75% din puterea maximă;
(vi) viteza ascensională maximă şi viteza indicată
asociată;
(vii) valoarea medie a vitezei ascensionale care este
calculată în timpul unei urcări cu maneta la maxim la regimul vitezei
ascensionale maxime şi cu o durată minimă de două minute după stabilizarea
temperaturilor de răcire a motorului;
(viii) viteza indicată maximă care nu se va depăşi
niciodată VNE. La această viteză nu trebuie să existe inversarea efortului în
comanda profundorului;
(ix) autonomia de zbor;
(x) domeniul de siguranţă al înălţimii faţă de sol în
funcţie de viteza indicată. Acest domeniu este stabilit în funcţie de pierderea
de altitudine, determinand altitudinea de la care nu
trebuie coborat pentru o viteză indicată dată;
(xi) limitele masei şi centrajului;
(xii) valoarea vantului lateral
limită demonstrat;
e) Incercări pentru aerostate:
(i) pentru baloanele cu aer cald, trebuie efectuate:
- minimum 5 ore de zbor cu cel puţin 15 aterizări;
- un zbor de anduranţă, mai lung de o oră, cu
verificarea consumului;
- o ascensiune la înălţimea de 1.000 m faţă de sol;
- o urcare şi o coborare la rata maximă definită pentru aerostat (+/- 5 m/s);
- verificarea eficienţei supapei;
- dacă balonul este echipat, utilizarea sistemului de
dezumflare în timpul aterizării;
(ii) pentru baloanele cu gaz trebuie efectuat un zbor
care presupune:
- o ascensiune de două ore la o înălţime mai mare de
500 m, cu verificarea consumului lestului, faţă de condiţiile de zbor;
- o urcare cu 4 m/s;
- verificarea eficienţei supapei;
- utilizarea sistemului de dezumflare rapidă (panou de ruptură, supapă în ţesătură) în timpul
aterizării;
(iii) pentru dirijabile, solicitantul defineşte un
program specific de încercări în zbor pe care îl înaintează AACR.
(4) AACR îi poate cere solicitantului definirea unui
program de încercări la sol şi în zbor adaptat
caracteristicilor particulare ale aeronavei.
(5) Dacă aeronava prezintă în timpul încercărilor în
zbor o sensibilitate importantă la centraj, vor fi efectuate două zboruri care
să fixeze: unul, centrajul de utilizare maxim faţă şi celălalt, centrajul de
utilizare maxim spate.
RACR-AZAC.440 Validarea încercărilor
(1) AACR poate solicita realizarea oricărei încercări
suplimentare, la sol sau în zbor, pe care o consideră necesară.
(2) La încheierea încercărilor, solicitantul îi
înaintează AACR raportul încercărilor prevăzute în RACR-AZAC.435, a cărui
veridicitate o atestă.
RACR-AZAC.445 Emiterea permisului de zbor naţional
După ce solicitantul a satisfăcut toate obligaţiile
prevăzute de prezenta reglementare, AACR emite un permis de zbor naţional
pentru aeronavă, în baza:
(1) dosarului tehnic definit, prevăzut în
RACR-AZAC.420;
(2) elementelor privind performanţele definite după
încercările în zbor, completate cu:
- informaţiile necesare desfăşurării zborurilor ce
trebuie conţinute în manualul de zbor;
- fişa de cantărire şi centraj;
- restricţiile de utilizare proprii aeronavei, care
constituie documentaţia asociată permisului de zbor naţional.
RACR-AZAC.450 Transfer
Transferul unui permis de zbor naţional se poate face
numai către o persoană capabilă să preia responsabilităţile precizate în
RACR-AZAC.460 şi în RACR-AZAC.465, cu condiţia ca aeronava să-şi păstreze
înmatricularea naţională, iar vechiul şi noul proprietar să completeze o
declaraţie de transfer.
RACR-AZAC.455 Valabilitate
(1) Durata valabilităţii permisului de zbor naţional
este înscrisă pe acesta şi:
a) în cazul în care proprietarul aeronavei este
constructorul, este de 3 ani;
b) în cazul în care aeronava este întreţinută continuu
de un organism agreat de AACR sau de o persoană ori de mai multe persoane
autorizate, care justifică mijloacele şi experienţa corespunzătoare, este de 3
ani, la cererea proprietarului;
c) în toate celelalte cazuri, este de un an.
(2) Pentru reînnoirea permisului de zbor naţional,
aeronava este prezentată la AACR, împreună cu documentele sale de zbor. Totuşi,
dacă aceasta cunoaşte suficient aeronava şi starea sa de
navigabilitate, se poate dispensa de prezentarea aeronavei. In acest caz,
singurele documente prezentate pentru reînnoirea permisului
de zbor naţional sunt documentele de bord.
Aeronava şi documentele ei de bord sunt prezentate în
vederea reînnoirii permisului de zbor naţional cu două luni înainte de data sfarşitului valabilităţii permisului de zbor
naţional, pentru aeronavele care au făcut obiectul unui transfer al dreptului
de proprietate, sau cu 3 luni înainte, pentru toate celelalte reînnoiri.
Permisul de zbor naţional este reînnoit pentru o nouă perioadă, începand de la data sfarşitului valabilităţii
precedente.
Dacă prezentarea se efectuează în afara perioadelor
precizate la alineatul precedent, permisul de zbor naţional este reînnoit
pentru o perioadă ce începe de la data prezentării.
In cazul transferului dreptului de proprietate al unei
aeronave, noul proprietar comunică acest lucru AACR. Vanzătorul îi furnizează noului proprietar documentele cerute în
RACR-AZAC.420 pct. (2) lit. a) şi în RACR-AZAC.445 pct. (2) şi un program de
întreţinere al aeronavei. Valabilitatea permisului de zbor naţional prezentat
este atunci determinată conform dispoziţiilor alineatelor precedente.
(3) In oricare caz, un permis de zbor naţional rămane valabil doar atat timp cat aeronava
satisface condiţiile pe baza cărora permisul de zbor naţional a fost emis sau
reînnoit. AACR poate proceda în orice moment la inspectarea unei aeronave ce
posedă un permis de zbor naţional în termen de valabilitate.
RACR-AZAC.460 Asigurarea admisibilităţii la zbor
(1) Proprietarul are responsabilitatea de a-şi procura
datele de navigabilitate care fac obiectul tipului de aeronavă sau al
elementului aeronavei care au fost certificate, ce au servit ca referinţă la
construirea aeronavei sale şi a echipamentelor instalate.
(2) Proprietarul aplică directivele de navigabilitate
pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale
sau echipamentelor acesteia.
(3) Orice modificare sau reparaţie susceptibilă de a
afecta rezultatele încercărilor care au permis emiterea permisului de zbor
naţional, în special în ceea ce priveşte calităţile aerodinamice, centrajul,
performanţele şi structura, trebuie efectuată numai cu acordul AACR.
In lipsa acordului AACR, permisul de zbor naţional îşi
pierde valabilitatea, iar reînnoirea lui face obiectul executării oricărei
modificări, transformări sau aduceri în stare de admisibilitate la zbor ce se
consideră necesară, aceasta fiind în responsabilitatea proprietarului
aeronavei.
Ca urmare a unei modificări sau reparaţii, AACR îi
poate cere proprietarului aeronavei executarea totală sau parţială a
încercărilor stipulate de prezenta reglementare.
RACR-AZAC.465 Condiţii de utilizare
Proprietarul aeronavei are responsabilităţile
următoare:
a) de a adapta şi instala echipamentele;
b) de a accepta piesele de schimb;
c) de a defini programul de întreţinere adaptat
aeronavei sale.
RACR-AZAC.470 Limite de utilizare
(1) Niciun zbor nu poate fi executat pentru plată sau
promisiune de plată.
(2) Zborurile de acrobaţie nu sunt autorizate decat cu avioanele din categoria acrobatic şi
în funcţie de prevederile ce figurează în documentul asociat permisului de zbor
naţional.
(3) Pe aeronavă trebuie dispusă o plăcuţă
inscripţionată cu textul următor, ce trebuie să fie perfect lizibil pentru
pilot şi pentru ceilalţi ocupanţi ai aeronavei:
„Această aeronavă zboară sub regimul unui permis de
zbor naţional. Nu satisface neapărat condiţiile de emitere a unui certificat de navigabilitate. Utilizarea
sa în scopul plăţii sau promisiunii de plată este interzisă."
(4) AACR poate stabili orice altă limitare cu privire
la zonele de survol autorizate, la condiţiile de instruire a echipajelor şi la
condiţiile de zbor ale aeronavei, în special pe baza unei directive
operaţionale sau de navigabilitate ori indicand acest lucru direct pe permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC.475 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să ţină cel puţin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi
încercărilor, în care sunt menţionate activităţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Inregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinătorul aeronavei trebuie să ţină cel puţin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările şi inspecţiile
efectuate;
e) lista modificărilor efectuate aeronavei.
CAPITOLUL 5
Aeronave ex-militare
RACR-AZAC.500 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a
permisului de zbor naţional pentru aeronavele ex-militare.
RACR-AZAC.505 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavă ex-militară dacă
demonstrează că aeronava a fost iniţial utilizată în cadrul forţelor armate şi:
a) AACR constată că aeronava a fost demilitarizată;
b) AACR constată că tipul de aeronavă prezintă o
comportare corespunzătoare în serviciu şi că sunt satisfăcute cerinţele de bază
privind continuitatea navigabilităţii aeronavei.
RACR-AZAC.510 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent aeronavei
în cauză este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC.515 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor naţional se depune
la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie să fie însoţită de următoarele
documente:
a) o declaraţie privind istoricul aeronavei în cauză;
b) o declaraţie privind comportarea în serviciu şi
satisfacerea cerinţelor de bază privind continuitatea navigabilităţii;
c) o dovadă privind demilitarizarea aeronavei;
d) o copie a programului de întreţinere;
e) un raport de cantărire şi
centraj;
f) o copie a manualului de zbor sau un document
echivalent.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se
publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(4) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.520
Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacă:
a) au fost prezentate documentele specificate în
RACR-AZAC.515 pct. (2);
b) constată că aeronava este aptă de zbor.
RACR-AZAC.525 Inspecţii şi încercări
Solicitantul trebuie să
demonstreze AACR că a efectuat acele inspecţii şi încercări la sol şi în zbor
necesare pentru verificarea
conformării cu RACR-AZAC.505 şi, dacă este cazul, să îi permită AACR efectuarea
prin sondaj a acestora.
RACR-AZAC.530 Obligaţiile deţinătorului
(1) Un deţinător al unei aeronave ex-militare ce
posedă un permis de zbor naţional trebuie să îndeplinească obligaţiile
prevăzute în RACR-AZAC.545 şi în RACR-AZAC.550.
(2) Deţinătorul trebuie, de asemenea, să raporteze
AACR orice incident sau accident în care a fost implicată aeronava în cauză.
(3) Deţinătorul trebuie să aplice directivele de navigabilitate
pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor
acesteia.
RACR-AZAC.535 Transfer
Transferul unui permis de zbor naţional se poate face
numai către o persoană capabilă să preia obligaţiile prevăzute în
RACR-AZAC.530, cu condiţia ca aeronava să-şi păstreze înmatricularea naţională,
iar vechiul şi noul proprietar să completeze o declaraţie de transfer.
RACR-AZAC.540 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat
voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o durată de 2 ani, cu
excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadă de
maximum un an.
RACR-AZAC.545 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să ţină cel puţin următoarele
înregistrări referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a
fiecărui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi
încercărilor, în care sunt menţionate activităţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Inregistrările se arhivează pentru o perioadă de
minimum 6 ani după expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinătorul aeronavei trebuie să ţină cel puţin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercările şi inspecţiile
efectuate;
e) lista modificărilor
efectuate aeronavei.
RACR-AZAC.550 Modificări
Niciun deţinător de permis de zbor naţional nu poate
modifica aeronava respectivă fără informarea şi acordul AACR.
CAPITOLUL 6
Vehicule aeriene fără pilot la bord (UAV)
RACR-AZAC.600 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a
permisului de zbor naţional pentru un vehicul aerian fără pilot la bord (UAV) de categoria A sau B1.
RACR-AZAC.605 Eligibilitate
Orice persoană fizică sau juridică poate solicita
emiterea unui permis de zbor naţional pentru un UAV, dacă demonstrează faptul
că UAV a fost proiectat şi fabricat corespunzător şi că respectă condiţiile
impuse în acest capitol, iar AACR constată acest fapt.
RACR-AZAC.610 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Pentru UAV de categoria A
nu este necesar niciun document de admisibilitate la zbor, cu excepţia celor a
căror masă maximă la decolare depăşeşte 15 kg şi sunt destinate operaţiunilor
de lucru aerian.
(2) Pentru UAV de categoria A a căror masă maximă la
decolare depăşeşte 15 kg şi sunt destinate operaţiunilor de lucru aerian,
precum şi pentru UAV de categoria B1 este necesară emiterea unui permis de zbor
naţional de către AACR.
RACR-AZAC.615 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor naţional se depune
la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie însoţită de
un dosar tehnic ce va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
(i) descrierea UAV: dimensiuni principale,
masă, elemente constitutive principale şi materiale utilizate pentru
confecţionarea lui;
(ii) performanţe prevăzute;
(iii) motorizare;
(iv) sistem de telecomandă: descriere, alimentare,
protecţii, frecvenţe;
(v) măsuri de siguranţă faţă de terţi, respectiv
limitări de operare, tratarea penelor şi a pierderilor de control, limitarea
riscurilor în caz de impact şi altele;
(vi) utilizarea preconizată a UAV;
(vii) declaraţia de conformitate a constructorului.
(3) Dacă UAV prezintă o concepţie sau o tehnică de
pilotaj complexă ori posedă caracteristici neuzuale, AACR poate impune condiţii
tehnice speciale.
(4) Formatul cererii este
întocmit de AACR şi se publică de aceasta pe pagina web proprie, www.caa.ro.
(5) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
(6) Solicitantul trebuie să ţină cont de faptul că
AACR are nevoie de o perioadă de timp rezonabilă atat
pentru studierea dosarului tehnic, cat şi pentru
efectuarea evaluărilor la sol şi în zbor în scopul emiterii permisului de zbor
naţional.
RACR-AZAC.620 Emiterea permisului de zbor naţional
(1) AACR emite permisul de zbor naţional unui UAV dacă
sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) UAV se conformează cerinţelor stipulate în acest
capitol;
b) dosarul tehnic ce însoţeşte cererea conţine toate
elementele solicitate în RACR-AZAC.615 pct. (2);
c) UAV a fost evaluat la sol şi în zbor de către
inspectorii AACR, în conformitate cu un program de testare stabilit de AACR,
făcand dovada capabilităţilor
lui.
(2) O plăcuţă metalică uşor vizibilă şi bine prinsă de
aparat va indica numărul permisului de zbor naţional emis de AACR.
RACR-AZAC.625 Transfer
Permisul de zbor naţional se transferă odată cu UAV, cu
condiţia ca UAV să păstreze înmatricularea naţională, vechiul şi noul
proprietar urmand să
completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar să preia obligaţiile
precizate în RACR-AZAC.640 pct. (2).
RACR-AZAC.630 Valabilitate
Dacă nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat
voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o perioadă de un an.
RACR-AZAC.635 Reînnoirea permisului de zbor naţional
(1) Permisul de zbor naţional se reînnoieşte pentru o
durată de un an, la cererea deţinătorului, însoţită de o declaraţie în care se
informează AACR asupra modificărilor aduse UAV faţă de dosarul tehnic pe baza
căruia a fost emis permisul.
(2) Reînnoirea permisului de zbor naţional poate fi
făcută de maximum 4 ori, prin înscrierea în acesta a noii perioade de
valabilitate, după care se efectuează procedura de emitere a unui nou permis de
zbor naţional.
RACR-AZAC.640 Păstrarea înregistrărilor
(1) AACR trebuie să ţină înregistrări referitoare la
procesul de emitere, suspendare, revocare sau reînnoire a fiecărui permis de
zbor naţional, înregistrări care trebuie să conţină cel puţin documentele
transmise de solicitant.
(2) Deţinătorul UAV trebuie să ţină cel puţin
următoarele înregistrări:
a) înregistrările legate de întreţinere şi de operare;
b) lista modificărilor efectuate UAV;
c) o copie a dosarului tehnic transmis AACR.
CAPITOLUL 7
Cerinţe suplimentare de întreţinere pentru
menţinerea continuităţii
navigabilităţii
RACR-AZAC.700 Aplicabilitate
(1) Prevederile prezentului capitol se aplică
aeronavelor care intră sub incidenţa cap. 2, 3 şi 5 şi reprezintă cerinţe
suplimentare de întreţinere pentru menţinerea continuităţii navigabilităţii
aeronavelor cu masa maximă la decolare mai mare de 2.700 kg.
(2) In mod excepţional, cerinţele din acest capitol
pot fi aplicate şi în cazul altor aeronave pentru care nu sunt aplicabile
prevederile regulamentelor europene (CE) nr. 1.702/2003 şi nr. 2.042/2003, după
caz.
RACR-AZAC.705 Generalităţi
(1) Pentru menţinerea continuităţii navigabilităţii
aeronavelor prevăzute în RACR-AZAC.700 este necesar ca întreţinerea acestora să
se facă în organizaţii autorizate de AACR.
(2) O organizaţie poate fi autorizată să emită
documente şi să certifice că o aeronavă sau o componentă de aeronavă, inclusiv
motor ori elice, a fost întreţinută în conformitate cu specificaţiile tehnice
aprobate şi este aptă pentru punerea în serviciu, dacă respectiva organizaţie
îndeplineşte condiţiile de autorizare din prezentul capitol.
RACR-AZAC.710 Cererea de autorizare
(1) Cererea de autorizare a organizaţiei de
întreţinere se transmite la AACR, completată pe un formular corespunzător.
(2) Formularul cererii de autorizare se stabileşte de
AACR şi se publică de aceasta pe pagina de web proprie, www.caa.ro.
(3) AACR va răspunde cererii în termen de maximum 60 de
zile de la data înregistrării acesteia.
RACR-AZAC.715 Cerinţe privind personalul
Organizaţia de întreţinere trebuie să
îndeplinească următoarele cerinţe privind personalul:
a) să aibă desemnat un conducător responsabil care să
dispună de autoritatea necesară asigurării că întreaga activitate de
întreţinere pentru care se solicită autorizarea poate fi executată conform
cerinţelor prezentului capitol;
b) să aibă nominalizată/nominalizat o persoană/un grup
de persoane responsabile pentru asigurarea calităţii, asigurarea întreţinerii
de linie, întreţinerii de bază şi întreţinerii componentelor în ateliere
aferente. Aceste persoane trebuie să fie subordonate nemijlocit conducătorului
responsabil al organizaţiei;
c) să aibă angajat permanent suficient personal tehnic
pentru îndeplinirea corespunzătoare a activităţilor de întreţinere autorizate.
Folosirea de personal tehnic închiriat se permite numai pe perioade limitate,
cu respectarea condiţiilor legale de angajare temporară;
d) să aibă suficient personal propriu care să asigure
certificarea lucrărilor de întreţinere pentru care organizaţia este autorizată;
e) persoanele specificate la pct. (1) lit. b) şi d)
trebuie acceptate de AACR pe baza prezentării dovezilor referitoare la
pregătirea profesională şi experienţa corespunzătoare domeniului de activitate
solicitat de organizaţie pentru autorizare;
f) să aibă un sistem de înregistrare şi păstrare a
evidenţei calificării personalului. Acesta trebuie declarat în Manualul
organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC.720 Manualul organizaţiei de întreţinere
Organizaţia solicitantă trebuie să înainteze la AACR, în vederea aprobării, Manualul
organizaţiei de întreţinere, care trebuie să conţină cel puţin următoarele:
a) domeniul de activitate propus spre autorizare;
b) atribuţiile personalului menţionat în RACR-AZAC.700
pct. (1) lit. b), inclusiv lista membrilor personalului de certificare. Pentru
fiecare dintre aceştia se va clarifica cui îi este delegată autoritatea în
cazul absenţei din cadrul organizaţiei şi se vor preciza persoanele
împuternicite să colaboreze direct, în numele organizaţiei, cu reprezentanţii
AACR;
c) legăturile ierarhizate pe compartimente şi pe
responsabilităţi, respectiv organigrama organizaţiei împreună cu organigrama
managerială;
d) capabilităţile de întreţinere, inclusiv informaţii
privind echipamentele şi facilităţile aferente, care să cuprindă enumerare,
descriere generală şi amplasare;
e) procedurile sistemului de întreţinere adoptate în
vederea organizării, coordonării şi controlului corespunzător al activităţilor
de întreţinere, precum şi procedurile sistemului de asigurare a calităţii prin
care se gestionează asigurarea calităţii lucrărilor în cadrul organizaţiei sau
prin contractare la terţi;
f) sistemul de raportare către AACR a defectelor sau a
altor situaţii care afectează navigabilitatea unei aeronave ori a unui
component de aeronavă, identificate în procesul de întreţinere;
g) procedura de amendare a Manualului organizaţiei de
întreţinere;
h) orice alte informaţii suplimentare pe care
organizaţia le consideră absolut necesare pentru îndeplinirea cerinţelor
prezentului capitol şi pentru susţinerea autorizării solicitate.
RACR-AZAC.725 Managementul organizaţiei de
întreţinere
(1) Organizaţia trebuie să dispună de resursele şi de
mijloacele corespunzătoare pentru asigurarea şi controlul respectării
cerinţelor de autorizare.
(2) Organizaţia solicitantă trebuie să aibă
capabilitatea de a funcţiona astfel încat să asigure o coordonare eficientă pentru identificarea şi
rezolvarea problemelor tehnice şi de navigabilitate care apar în procesul de
întreţinere, atat în cadrul compartimentelor, cat şi în relaţiile dintre acestea.
(3) Organizaţia trebuie să convingă AACR că prin modul
de conducere se acordă atenţie deosebită tuturor aspectelor legate de siguranţa
zborurilor şi cerinţele de navigabilitate.
(4) Organizaţia solicitantă trebuie să aibă un sistem
care să asigure calitatea lucrărilor de întreţinere şi activităţilor conexe
care intră sub incidenţa autorizării.
(5) Se recomandă ca organizaţia să consulte AACR de
fiecare dată cand întampină
dificultăţi cu privire la interpretarea reglementărilor în vigoare şi a
procedurilor asociate, precum şi în orice alte probleme de navigabilitate care
pot afecta siguranţa zborurilor.
RACR-AZAC.730 Condiţii de lucru
(1) Pentru îndeplinirea efectivă a sarcinilor de
întreţinere, întregului personal i se vor asigura condiţii corespunzătoare în
ceea ce priveşte spaţiile de lucru, de odihnă şi social-sanitare, în conexiune
cu amenajări, echipament de protecţie, condiţii generale de mediu, scule şi
dispozitive adecvate.
(2) Condiţiile specifice de mediu şi protecţie a
muncii în spaţiile de lucru - birouri, laboratoare, ateliere, hangare şi altele
- trebuie să fie asigurate şi menţinute la un standard adecvat, declarat în
Manualul organizaţiei de întreţinere, astfel încat să nu fie afectată calitatea lucrărilor de întreţinere pentru
care organizaţia este autorizată. Trebuie asigurată separarea necesară
protecţiei la contaminare a personalului şi a mediului.
(3) Trebuie asigurate spaţii de păstrare şi
depozitare separate pentru avionabile, respectiv piesele de schimb, sculele,
echipamentele şi materialele utilizate în procesul de întreţinere, astfel încat să nu se folosească spaţiile de lucru în
acest scop. Atat spaţiile
respective, cat şi
avionabilele trebuie să fie identificate în mod corespunzător, în conformitate
cu o procedură declarată în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(4) Neavionabilele, respectiv piesele, sculele,
echipamentele şi materialele devenite inapte pentru a fi utilizate la lucrări
de întreţinere, trebuie să fie clar identificate şi separate de celelalte, în
spaţii de carantină. Etichetarea şi localizarea spaţiilor de carantină, a
sculelor, materialelor, pieselor şi echipamentelor neavionabile respective
trebuie realizate în mod corespunzător, în conformitate cu o procedură
declarată în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(5) In toate spaţiile de depozitare trebuie asigurate
condiţiile pentru păstrarea, înregistrarea şi manipularea corespunzătoare a
pieselor, componentelor şi materialelor utilizate în procesul de întreţinere.
Condiţiile de păstrare trebuie să respecte instrucţiunile producătorilor, iar
accesul în spaţiile de păstrare şi depozitare trebuie restricţionat la
personalul autorizat.
(6) Etalonarea şi verificarea metrologică a
sculelor, echipamentelor pentru probe şi aparatelor de măsură şi control
trebuie să fie efectuate periodic, conform instrucţiunilor producătorilor şi
standardelor metrologice, pentru a se menţine precizia cerută. Organizaţia
trebuie să înregistreze şi să păstreze evidenţa acestor verificări.
RACR-AZAC.735 Personal de certificare
(1) Personalul de certificare primeşte pentru utilizare
şi identificare individuală ştampile, poansoane sau sigilii, după caz. Tipul şi
forma acestora trebuie menţionate în Manualul organizaţiei de întreţinere.
Aceste mărci trebuie să fie cat
mai unitare şi să permită identificarea cu uşurinţă atat a organizaţiei, cat şi a personalului în cauză.
(2) Personalul de certificare trebuie să deţină o
licenţă corespunzătoare emisă de AACR, în termen de valabilitate, şi o
autorizare internă corespunzătoare din partea organizaţiei, prin care să i se
stabilească foarte clar limitările. Documentul de autorizare internă trebuie să
fie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC.740 Date de întreţinere
(1) Organizaţia solicitantă
trebuie să deţină şi să pună la dispoziţia personalului său un număr suficient
de exemplare privind datele de întreţinere, cum ar fi, dar fără a se limita la:
programe de întreţinere, manuale tehnice emise de fabricanţi, specificaţii
tehnice, standarde, norme, practici de întreţinere, tehnologii, instrucţiuni,
buletine/scrisori de serviciu şi altele, care sunt în vigoare pentru efectuarea
întreţinerii, inclusiv pentru efectuarea modificărilor sau reparaţiilor,
corespunzătoare domeniului de activitate pentru care se solicită autorizarea.
(2) Organizaţia solicitantă trebuie să demonstreze că
deţine şi utilizează datele de întreţinere aprobate/acceptate de AACR şi
directivele/circularele de navigabilitate aplicabile.
(3) Trebuie asigurat un sistem
care să asigure în permanenţă că datele de întreţinere sunt amendate şi în bună
stare. Acesta trebuie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(4) In cazul în care datele de întreţinere sunt
furnizate de beneficiarul lucrărilor, organizaţia nu mai trebuie să deţină
propria documentaţie, dar este obligată să verifice dacă datele furnizate de
acesta corespund principiilor/cerinţelor prevăzute la pct. (1) şi (2).
RACR-AZAC.745 Comanda de lucru
(1) Lucrările de întreţinere trebuie executate pe bază
de contract şi/sau comandă scrisă.
(2) Organizaţia solicitantă trebuie să aibă un sistem
clar şi simplu de evidenţă a contractelor/comenzilor de lucru primite. Acesta
trebuie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(3) Evidenţele menţionate la pct. (2) se păstrează de
către organizaţie cel puţin 24 de luni de la data încheierii lucrării.
RACR-AZAC.750 Contractarea lucrărilor
(1) In cazul în care nu are autorizarea corespunzătoare
pentru toate lucrările solicitate sau nu dispune de resursele necesare,
organizaţia poate contracta lucrările respective către o altă organizaţie autorizată
corespunzător pentru întreţinere.
(2) In mod excepţional şi numai în cazuri temeinic
justificate, organizaţia poate contracta, pe bază de comandă scrisă/ordin de
lucru, lucrări minore de întreţinere către organizaţii neautorizate de AACR, cu
condiţia ca organizaţia neautorizată să-şi desfăşoare activitatea sub sistemul
de asigurare a calităţii al organizaţiei contractante. Aceasta trebuie să
exercite direct supravegherea de asigurare a calităţii acestor lucrări în
vederea asigurării standardelor de calitate pentru lucrările contractate.
(3) Transmiterea unor comenzi de lucru organizaţiilor
neautorizate este permisă numai cu avizul prealabil al AACR şi numai dacă
organizaţia autorizată beneficiară demonstrează capabilitatea de a verifica
efectiv şi de a se convinge asupra conformării organizaţiei neautorizate cu
standardele de calitate pe care aceasta trebuie să le impună.
(4) Organizaţia autorizată trebuie să asigure dreptul
de acces al inspectorilor AACR în organizaţia neautorizată, atunci cand apare această necesitate.
(5) Documentele privind finalizarea lucrării sau
documentul de punere în serviciu, după caz, trebuie semnate de personalul de
certificare al organizaţiei autorizate beneficiare, care îşi menţine în
continuare responsabilitatea asupra calităţii lucrării efectuate de organizaţia
neautorizată.
(6) Pentru toate lucrările de întreţinere efectuate de
către organizaţie, i se transmite beneficiarului un certificat de punere în
serviciu, conform specimenului aprobat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC.755 Inregistrări de întreţinere
(1) Inregistrările de întreţinere, respectiv dosarele,
registrele şi alte evidenţe tehnice, se păstrează şi se organizează astfel încat să se stabilească o corelare directă
între toate lucrările executate aeronavei/componentei de aeronavă căreia i s-au
executat lucrări de întreţinere în cadrul organizaţiei şi documentele asociate
acesteia.
(2) Inregistrările de întreţinere vor conţine cel
puţin următoarele documente:
a) comanda de lucru;
b) copii/extrase din documentaţia de evidenţă aferentă
aeronavei sau componentei de aeronavă supuse întreţinerii;
c) datele de întreţinere aplicabile;
d) documente din care să
rezulte identificarea aeronavei sau a componentei de aeronavă aflate în întreţinere,
cum ar fi: tip, serie, număr de fabricaţie şi altele;
e) evidenţele de întreţinere, respectiv fişe,
registre, cu înscrieri pentru fiecare produs, individualizat prin tip, număr de
serie, număr de fabricaţie şi altele;
f) documentele de punere în serviciu;
g) acolo unde este cazul, documente de calitate
aferente;
h) evidenţele aplicării directivelor de navigabilitate
şi a buletinelor de serviciu,
după caz.
RACR-AZAC.760 Emiterea
autorizării
(1) După constatarea îndeplinirii cerinţelor
prezentului capitol, AACR emite pentru organizaţia de întreţinere solicitantă
certificatul de autorizare.
(2) Forma certificatului de autorizare se stabileşte de
AACR.
RACR-AZAC.765 Cerinţe
pentru menţinerea autorizării
(1) In vederea menţinerii autorizării acordate de
AACR, organizaţia de întreţinere trebuie să menţină standardele de întreţinere
şi de asigurare a calităţii lucrărilor executate la nivelul condiţiilor
iniţiale de autorizare.
(2) Verificarea modului de menţinere a standardelor
susmenţionate se face de către inspectorii AACR. Aceştia trebuie să aibă acces
liber în organizaţie oricand,
în scopul evaluării modului de respectare a condiţiilor de autorizare, atat din punct de vedere tehnic, cat şi al
asigurării calităţii.
(3) Inspectorii AACR pot solicita participarea la orice
lucrare de întreţinere asociată repunerii în serviciu a aeronavei sau a
componentei de aeronavă.
RACR-AZAC.770 Modificarea domeniului de autorizare
(1) Propunerea de modificare a
domeniului de autorizare, a persoanelor precizate în RACR-AZAC.715 pct. (1)
lit. b) şi e) sau a structurii, amplasamentelor şi facilităţilor organizaţiei
trebuie să îi fie comunicată în scris AACR de către organizaţia autorizată, sub
formă de amendament la Manualul organizaţiei de întreţinere, în vederea aprobării.
După caz, AACR poate să solicite şi ale informaţii suplimentare, pentru a se
convinge că modificările solicitate respectă condiţiile de autorizare.
(2) Cererea de modificare a
domeniului de activitate al organizaţiei de întreţinere trebuie însoţită de
documentaţie justificativă. După caz, AACR poate să solicite şi alte informaţii
suplimentare, pentru a fi susţinută modificarea solicitată.
(3) Forma cererii prevăzute la pct. (2) se stabileşte
de AACR.
(4) După aprobarea de către AACR a modificărilor propuse,
se amendează în mod corespunzător Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC.775 Neconformităţi
(1) Neconformităţile constatate în urma inspecţiilor
AACR se clasifică astfel:
a) de nivel 1 - abateri semnificative de la cerinţele
de autorizare, prin care se încalcă standardele tehnice şi de navigabilitate şi
care afectează direct siguranţa zborurilor;
b) de nivel 2 - abateri de la cerinţele de autorizare,
care pot determina încălcarea standardelor tehnice şi de navigabilitate şi pot
afecta siguranţa zborurilor.
(2) Neconformităţile se constată de către inspectorii
AACR şi se comunică în scris conducătorului responsabil al organizaţiei.
(3) Din momentul în care au fost
comunicate organizaţiei neconformităţile de nivel 1, aceasta trebuie să ia toate
măsurile pentru corectarea lor în cel mai scurt timp.
(4) Pentru neconformităţile de nivel 2, organizaţia
trebuie să prezinte AACR spre acceptare un plan de acţiuni corective cuprinzand măsurile preconizate,
termenele precise de realizare şi personalul responsabil cu finalizarea
acestora. Organizaţia este integral responsabilă de realizarea planului de
măsuri corective.
(5) Constatarea îndeplinirii măsurilor corective se
face de către inspectorii AACR.
RACR-AZAC.780 Valabilitatea autorizaţiei
(1) Autorizaţia se emite de AACR, avand valabilitate iniţială de un an.
(2) Dacă autorizaţia nu a fost anterior suspendată,
predată voluntar sau revocată, valabilitatea acesteia poate fi menţinută pentru
perioade consecutive de maximum 2 ani, în condiţiile în care organizaţia de
întreţinere, ca urmare a rezultatelor auditurilor anuale planificate şi
realizate de AACR, demonstrează menţinerea condiţiilor de autorizare.
(3) AACR poate să nu acorde, să
restrangă, să suspende sau să
revoce autorizarea, dacă constată că nu se menţin condiţiile în care aceasta a
fost acordată sau nu au fost corectate neconformităţile, conform RACR-AZAC.775
pct. (3) şi (4).
(4) In cazul retragerii autorizării, organizaţia de
întreţinere este obligată să predea AACR certificatul de autorizare în termen
de cel mult 10 zile.
CAPITOLUL 8
Contestaţii
RACR-AZAC.800 Contestarea deciziilor
In cazul neacordării sau revocării de către AACR a
permiselor de zbor naţionale sau a certificatelor de
autorizare, solicitantul poate contesta argumentat acea decizie, potrivit
legii.