ORDONANTA Nr. 116 din 31 august 2000
pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei
si Comisia Europeana referitor la Facilitatea de recuperare (Pre-ins Facility),
semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 438 din 3 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. A pct. 19 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana referitor la Facilitatea de recuperare (Pre-ins Facility), semnat la
Bucuresti la 30 decembrie 1999.
Memorandumul de finantare este anexat la prezenta ordonanta si face parte
integranta din aceasta.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiar, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse
in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi
pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este
stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie
1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului
memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul Programului: RO 9910
Titlul: Facilitatea Pre-ins
Durata: pana la 31 decembrie 2001.
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 21 milioane euro, denumita in continuare Finantare gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura Finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la 31 decembrie 2001, facand obiectul reglementarilor
prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data.
Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la
aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din
cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2002. Toate platile trebuie sa fie
efectuate pana la expirarea termenului limita al platilor. Comisia poate
totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei
date de expirare (a perioadei de contractare sau de plati), daca aceasta este
ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de Beneficiar. Prezentul
memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor
din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi
returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul acesteia, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene in Romania
Str. Grigore Mora nr. 11
71278 Bucuresti
ROMANIA
Telefon: (40-1) 203 5400
Fax: (40-1) 230 2453
Pentru Beneficiar:
Ministerul Afacerilor Externe
Departamentul pentru Afaceri Europene
Aleea Alexandru nr. 33
Sectorul 1, Bucuresti
ROMANIA
Telefon/Fax: (40-1) 312 6929
Art. 5
Numarul de exemplare
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre
ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este
eligibila pentru Finantare gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei
Europene in Romania
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Dispozitii speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si
SAPARD ale Uniunii Europene
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU*)
*) Traducere.
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare Memorandum de
finantare), conform modelului prezentat in anexa nr. 2 (C).
Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate
cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in
fiecare Memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord,
Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea
scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor
Memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 2 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al
Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in Memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in Memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui Memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
Memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a
Memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE, cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in Memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a Memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care Memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie
poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate
la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in Memorandumul de finantare, urmand
principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in Memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie trebuie sa fie publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele trebuie sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in Memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele
fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului
necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea
ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor apropiati ai
familiei lui sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa
lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor, Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii
de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi finantata
din Finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie
originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria,
Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica
Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU), fie, conform legilor si reglementarilor privind
schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta
statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta
statului in care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe
baza ratei de schimb a ECU din ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica in avans
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de Comisie si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite pentru aducerea la indeplinire a evaluarilor sau
inspectiilor.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
Memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza Memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii
contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile
Memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor
neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
Art. 17
Urmarea masurilor
Ca urmare a executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
Memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra
completarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - dispute
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea Memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la Memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in Memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu au fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile Contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
Memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din Acordul-cadru sau
din Memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
Memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un Tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2 (C)
1. Obiective, procesul de evaluare si descriere
Obiectivul Facilitatii Pre-ins este de a sprijini natura generala a
procesului de extindere [a UE] prin desfasurarea unui numar de actiuni
manifeste si cu obiective bine definite in anumite domenii necompetitive
identificate in Opiniile Comisiei privind Bulgaria, Letonia, Lituania, Romania
si Slovacia, in care aceste tari trebuie sa faca eforturi speciale in vederea
pregatirii pentru aderare.
Procesul de evaluare
Selectia propunerilor dintre prioritatile eligibile mentionate mai sus a
fost realizata in functie de factori cum ar fi:
a) angajamentele Guvernului in ceea ce priveste implementarea proiectului;
b) legatura cu prioritatile identificate in Parteneriatul de aderare si in
PNAR;
c) cadrul juridic si institutional;
d) existenta unor structuri adecvate de implementare, incluzand
disponibilitatea unui personal local suficient;
e) maturitatea proiectului; si
f) disponibilitatea cofinantarii.
O atentie speciala a fost acordata maturitatii proiectelor pentru a se asigura
ca Facilitatea va avea un efect imediat.
Evaluarea propunerilor proiectului a implicat atat delegatiile Comisiilor,
in tarile avute in vedere, cat si DGIA si alte servicii ale Comisiei.
Nu au existat alocari definite anterior pentru fiecare tara sau sector
eligibil. Desi rolul Facilitatii este de a sprijini propunerile considerate
prioritati de catre tarile beneficiare, o atentie speciala a fost acordata
calitatii propunerilor de proiect si indeplinirii criteriilor de evaluare. In
plus, un efort special a fost facut pentru a asigura o acoperire geografica
adecvata in ceea ce priveste obiectivele si domeniile prioritare. Totusi merita
mentionat faptul ca Slovacia va primi sprijinul Comisiei prin prezenta
Facilitate, dar limitat doar la un proiect in domeniul democratiei.
O evaluare a impactului asupra mediului inconjurator va fi realizata pentru
toate proiectele de investitii. Un tabel este atasat ca anexa pentru a oferi un
cadru complet proiectelor pe care Comisia le-a selectat in prima si in a doua
faza a acestui program.
Descriere
Proiectele selectate pentru runda a doua a Facilitatii Pre-ins sunt
urmatoarele:
Bulgaria
Minerit si metalurgie. Programe de ocupare a fortei de munca
Acest proiect are ca obiectiv minimizarea consecintelor sociale ale
restructurarii si privatizarii intreprinderilor siderurgice si de minerit in
cele 3 regiuni principale afectate de astfel de inchideri: Sofia/Pernik;
Rodopi; Bourgas. Acest proiect vizeaza stimularea initiativelor locale in sensul
promovarii oportunitatilor de angajare sustinute pentru forta de munca din
aceste regiuni si al consolidarii structurilor institutionale la nivel regional
si local, pentru a fi capabile sa gestioneze instrumente de tipul fondurilor
structurale.
Propunerea cuprinde doua componente:
(i) o componenta bazata pe acordarea de finantari gratuite (grant) pentru
promovarea initiativelor de ocupare a fortei de munca in vederea ameliorarii
impactului reducerilor de personal si inchiderii intreprinderilor siderurgice
si miniere;
(ii) sprijin institutional pentru a sprijini institutiile nationale si
regionale sa dobandeasca abilitati si cunostinte pentru a conduce instrumente
de tipul Fondului Structural Comunitar.
Conditionalitate
Angajamentele Guvernului: Guvernul va indeplini sarcinile asumate fata de
FMI de a inchide minele de carbune nerentabile la sfarsitul anului 1999 si de a
elimina subventiile pana in iunie 2000.
Cofinantare: toate finantarile de tip "grant" necesita o
contributie de cel putin 10% din costul total al proiectului de la aplicanti.
Aceasta contributie ar putea fi in kind, dar va fi clar identificata.
Program de atragere a investitiilor straine directe
In timp ce investitiile straine directe (ISD) pentru Bulgaria au crescut in
mod constant in ultimii ani, nivelul general al ISD a fost sub nivel in alte
tari est-europene. ABIS a formulat o strategie pe 3 ani cu sprijinul CE PHARE
(BG9702-01-04-06), care include o revizuire a tuturor sectoarelor de afaceri
care ofera cele mai bune perspective pentru investitiile directe straine.
Aceste studii initiale vor fi pregatite cu sprijinul PHARE in cadrul
programului BG9805.
Programul de atragere a investitiilor straine directe se va concentra
asupra elaborarii privind atragerea corespunzatoare de planuri a ISD si
implementarii acestora in Bulgaria.
Acest proiect va cuprinde urmatoarele etape:
- analiza de sector: proiectul va ajuta Agentia Bulgara de Investitii
Straine (ABIS) sa implementeze strategia pe termen mediu elaborata in cadrul
unui program anterior sprijinit de PHARE. De asemenea, va identifica acele
sectoare de afaceri care ofera cele mai bune perspective de atragere a
investitiilor straine directe. Va identifica tarile si companiile care
manifesta interesul de a investi in aceste sectoare sau/si de a cauta
investitii straine/oportunitati de societati cu capital mixt;
- elaborarea informatiei - materiale despre ISD: ABIS va fi asistata in
pregatirea si definirea materialului informativ pentru potentialii investitori
straini, care va fi specific atat pentru sector, cat si pentru piata;
- dezvoltarea capacitatii de implementare: Programul va oferi sprijin in
privinta expertizei si pregatirii personalului ABIS, in scopul maririi
capacitatii acesteia de a atrage potentiali investitori straini.
Conditionalitate
Ca o preconditie pentru sprijinul PHARE in viitor, Guvernul Bulgariei a
cazut de acord sa restructureze, sa coordoneze in mod corespunzator agentia si
sa ii dea un statut legal adecvat.
Letonia
Imbunatatirea conditiilor de lucru in intreprinderile privatizate si
particulare
In procesul actual de restructurare industriala si a intreprinderilor -
inclusiv privatizarea in curs de desfasurare - este importanta crearea unui
sistem de relatii industriale si de protectie la locul de munca unanim acceptat
in intreprinderile restructurate, ca si crearea unor organisme noi pentru a
asigura implementarea principiilor de relatii industriale pentru toti angajatii
din toate intreprinderile. In acest context proiectul are ca obiective:
dezvoltarea si cresterea capacitatii institutiilor-cheie in domeniul sanatatii
si sigurantei la locul de munca (in special Inspectoratul de Stat Letonian al
Muncii), supravegherea intreprinderilor letoniene conform prevederilor
statutului de membru al UE, dezvoltarea infrastructurii institutiilor implicate
si stabilirea noilor organisme administrative pentru a asigura parteneriatul
social la nivel de intreprindere. Acest proiect cuprinde 4 componente:
- implementarea noii legislatii privind parteneriatul social la nivel de
intreprindere;
- crearea unei institutii pentru a asigura sanatatea si servicii de
protectie la locul de munca, siguranta la locul de munca si servicii de
sanatate;
- stabilirea unei institutii pentru protectia angajatilor in eventualitatea
incapacitatii de plata a angajatorului;
- stabilirea unei autoritati de supraveghere a pietei.
Conditionalitate
Personalul corespunzator din institutiile beneficiare trebuie sa fie
pregatit pentru implementarea si monitorizarea proiectului.
Componentele proiectului vor fi coordonate in stransa legatura cu alte
programe si proiecte finantate de la buget sau din surse bilaterale.
Cofinantare din bugetul national.
Restructurarea sectorului energetic
Proiectul vizeaza cele mai stringente probleme privind restructurarea
sectorului energetic letonian. Proiectul propus sprijina doua dintre
obiectivele politicii energetice ale Uniunii Europene, si anume coordonarea
dependentei externe pentru a proteja aprovizionarea cu energie, precum si
integrarea pietelor de energie europene pentru a asigura competitivitatea. In
ceea ce priveste sectorul gazelor, acest proiect are ca obiectiv continuarea
procesului de liberalizare a pietei interne de combustibil in conformitate cu
legislatia CE, reglementarea pietei pentru consumatorii industriali, precum si
implementarea prevederilor directivei CE in ceea ce priveste piata gazului,
luand in considerare prevederile directivei CE privind competitia si ale legii
de completare in Letonia.
Proiectul contine doua componente principale:
- Componenta 1 - Subcomponenta 1 va avea in vedere restructurarea
sectorului de electricitate. Subcomponenta 2 vizeaza imbunatatirea
managementului financiar in filialele Latvenergo in vederea pregatirii acestora
pentru privatizare.
- Componenta 2 - vizeaza liberalizarea pietei de combustibil prin
dereglarea pietei de gaz. Prima etapa se va concentra asupra identificarii si
analizei pietei letoniene si asupra evaluarii critice a bazei legislative
actuale. A doua etapa va pregati o baza pentru decizie si reguli pentru
implementare. A treia etapa consta in asistenta pentru implementarea pietei
dereglementate care include un program de pregatire comprehensiv.
Conditionalitate
Personalul corespunzator din institutiile beneficiare trebuie sa fie
pregatit pentru implementarea si monitorizarea proiectului.
Componentele proiectului vor fi coordonate in stransa legatura cu alte
programe si proiecte finantate din buget sau din surse bilaterale.
Cofinantare din bugetul national.
Prevenirea coruptiei in cadrul sistemului juridic
Domeniul vizat de acest program se refera la sistemul juridic letonian. In
prezent sistemul juridic letonian este departe de a fi transparent, publicul
larg neputand obtine informatii asupra cazurilor pe care Curtea le judeca sau
asupra deciziilor luate. Mai mult, ca o consecinta a acestei lipse fundamentale
de transparenta, judecatorii si acuzatorii se afla in pozitia de a abuza de puterea
lor. Acest proiect urmareste sa sprijine programul anticoruptie al Guvernului
in cadrul reformei generale a administratiei si justitiei si al reformei
judiciare. De asemenea, incearca sa sprijine implementarea Programului National
de Integrare in Uniunea Europeana privind prevenirea coruptiei.
Conditionalitate
Inainte de inceperea proiectului trebuie desfasurate urmatoarele
activitati:
- sprijin continuu si implementarea masurilor strategiei de prevenire a
coruptiei;
- stabilirea Comitetului de coordonare a proiectului.
Dezvoltarea cooperarii interministeriale pentru prevenirea coruptiei in
institutiile guvernamentale
Acest proiect are ca obiectiv sprijinirea Consiliului Anticoruptie in
vederea elaborarii unui plan de actiune a activitatilor coordonate ale tuturor
autoritatilor operationale: Ministerul de Justitie, procuratura (Biroul
Acuzatorilor), Ministerul de Finante, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul de
Stat Audit, Banca Letoniei si autoritatile care se ocupa de implementare:
Scoala de Administratie Publica, Biroul de Reforma Administrativa Publica.
De asemenea, cauta sa promoveze orientarea planului de actiune inspre
constientizarea publica in scopul de a garanta credibilitatea actiunilor comune
ale luptei impotriva coruptiei.
Proiectul va imbunatati legatura dintre membrii operationali ai
autoritatilor si ACC si va stabili importanta actiunilor complementare,
combinate si coordonate pentru a solutiona lupta impotriva coruptiei in
urmatoarele domenii: spalarea banilor, coruptie financiara si/sau gestionarea
necorespunzatoare la nivel central si local, evaziune fiscala si frauda vamala.
Conditionalitate
O preconditie pentru ca proiectele-pilot sa fie realizate de Ministerul
Finantelor este ca Legea privind veniturile statului sa fie revazuta si
actualizata pentru a intari capacitatea de a actiona impotriva celor acuzati de
coruptie.
Un personal corespunzator in institutiile beneficiare trebuie sa fie
pregatit pentru implementarea si monitorizarea componentelor proiectului.
Componentele proiectului vor fi in stransa colaborare cu alte programe si
proiecte finantate din buget sau din surse bilaterale. Un comitet de coordonare
a proiectelor este infiintat.
Lituania
Lupta impotriva coruptiei in departamentul vamal lituanian si in servicii
Acest proiect are ca obiectiv intarirea luptei impotriva coruptiei si
crimei organizate in Lituania prin dezvoltarea unui pachet de masuri de
dezvoltare institutionala profesional si operational pentru unitatile speciale
ale Ministerului de Interne, Politia Nationala, Vama, biroul Procurorului
general si Departamentul de Stat pentru Securitate si prin aprovizionarea cu
echipament. Constructia institutionala se va concentra asupra adoptarii de
abilitati si tehnici comune unor servicii similare din Uniunea Europeana,
asimilate prin programe de dezvoltare si vizita aplicata de metodologie. In
acest proiect capacitatea nationala lituaniana de a combate crima si coruptia
organizata va fi realizata prin:
a) dezvoltarea de noi programe de pregatire pentru functionari. Include
dezvoltarea unui program-model pentru fiecare agent pe baza experientei
statelor membre in cadrul fiecaruia dintre subsectoarele avute in vedere;
b) aprovizionarea cu echipament, care va permite pregatirea si
operatiunile.
Conditionalitate
Coordonarea procesului luptei impotriva coruptiei si crimei organizate,
care trebuie condusa la nivel institutional de primul-ministru, reprezinta o
conditie pentru acest proiect.
Agentiile lituaniene trebuie sa ia initiativa pregatirii propriului
personal inainte de inceperea activitatii proiectului. Procedura de selectie va
da asigurarea ca toti candidatii pentru pregatire vor ramane in cadrul agentiei
dupa pregatire, pentru o perioada stabilita. Echiparea/pregatirea/prezentarile
de metodologie/studiul de caz aplicat vor fi oferite numai dupa ce consultantul
de preaderare/autoritatile lituaniene au convenit asupra planului strategic,
iar agentiile au stipulat utilizarea operationala a echipamentului.
Fondul lituanian de dezvoltare a proprietatii
Acest proiect are in vedere stabilirea unui fond lituanian de dezvoltare a
proprietatii (FLDP), sub autoritatea Fundatiei de Dezvoltare a Proprietatii si
sub coordonarea Agentiei Lituaniene de Dezvoltare.
FLDP va sprijini atragerea de investitii straine directe catre Lituania
prin dezvoltarea proprietatii comerciale si industriale solicitate de
investitorii tip green-field. In particular, Fondul va oferi finantare oraselor
si municipalitatilor, pentru a crea servicii si a dezvolta capacitati, pentru
construirea unei infrastructuri "adecvate care sa corespunda cerintelor
investitorilor internationali" green-field.
Fondul va oferi, de asemenea, sprijin financiar oraselor si
municipalitatilor si, in anumite cazuri, companiilor private, pentru crearea de
mici unitati manufacturiere pentru a raspunde potentialei aprovizionari pentru
investitorii straini si dezvoltarii companiilor indigene.
Conditionalitate
Finantarea PHARE este conditionata de alocarea de catre Guvern a 1.0 MEUR
pentru FLDP.
Romania
Evaluarea si managementul obligatiilor privind protectia mediului pentru a
facilita privatizarea Terminalului de petrol Constanta
Obiectivul acestui proiect este de a sprijini privatizarea Terminalului de
petrol Constanta prin dezvoltarea unei strategii de privatizare, imbunatatirea
managementului, protectia mediului si a planificarii si, de asemenea, prin
reducerea poluarii care provine din descarcarea, transportul si depozitarea petrolului.
In particular, proiectul:
a) va elabora o strategie de privatizare oferind recomandari privind
alternativele si solutiile pentru structurile financiare si comerciale, avand
ca scop privatizarea companiei;
b) va elabora un plan care include un studiu detaliat al impactului asupra
mediului inconjurator al petrolului neprelucrat si al descarcarii,
transportului si depozitarii de produse petroliere;
c) va imbunatati reteaua de conducte prin eliminarea poluarii prin
repararea si inlocuirea atat a conductelor de suprafata, cat si a celor
subterane;
d) va repara bratele de cuplare ale sistemului de urgenta de descarcare a
petrolului;
e) va moderniza Sistemul de tratament al apei uzate;
f) va localiza, va indeparta si va inlocui terenurile grav contaminate din
vecinatatea conductelor in timpul lucrarilor de modernizare a conductelor.
Conditionalitate
Fondul Proprietatii de Stat se va angaja sa duca la indeplinire planul de
privatizare a Terminalului de petrol Constanta in cadrul unui program acceptat
de Comisia Europeana, ca o preconditie pentru activitatile din cadrul acestui
proiect. In cazul in care o tranzactie de privatizare nu a fost incheiata pana
la sfarsitul perioadei de plati, prevazute in Memorandumul de finantare, Guvernul
Romaniei va rambursa Comisiei toate sumele platite in cadrul programului pentru
lucrarile de infrastructura pentru mediul inconjurator, proiectele-pilot pentru
curatarea si achizitionarea de echipamente.
Evaluarea si managementul obligatiilor privind protectia mediului in zona
Ploiesti - Romania pentru a stimula privatizarea activelor statului
Obiectivul acestui proiect este facilitarea investitiilor interne in
regiunea Ploiesti prin identificarea si managementul obligatiilor privind
protectia mediului datorate solului din aceasta regiune si contaminarii apei de
la rafinarii. Proiectul intentioneaza sa ofere finantarea de baza pentru a
initia procesul de evaluare regionala a necesitatilor de protectie a mediului
si managementul contaminarii. Lucrari ulterioare vor fi necesare pentru a
indeparta aceasta contaminare printr-un program regional de remediere.
Proiectul cuprinde un studiu privind evaluarea de baza a solului si
contaminarii apei in regiune cu audit al mediului si evaluarea facilitatilor
aflate in proprietatea statului si studii-pilot de remediere. Proiectul
presupune, de asemenea, elemente de cooperare tehnica si pregatire a
proiectului, care implica parteneri locali. Proiectul necesita o stransa
colaborare si un parteneriat constructiv intre toate partile implicate.
Structura programului de baza cuprinde doua etape principale din care
proiectul actual reprezinta prima faza. A doua faza va cuprinde programul de
remediere regionala pe scara larga. Costurile si programele pentru a doua etapa
pot fi estimate numai dupa incheierea primei etape a activitatii.
Conditionalitate
Fondul Proprietatii de Stat se va angaja, conform unui calendar acceptat de
Comisia Europeana, sa duca la indeplinire un plan de privatizare a rafinariilor
avute in vedere ca o preconditie pentru activitatile din cadrul acestui
proiect. In cazul in care tranzactia de privatizare nu a fost incheiata la
sfarsitul perioadei de efectuare a platilor, Guvernul Romaniei va rambursa
Comisiei toate sumele platite in cadrul programului pentru lucrari de
infrastructura a mediului, proiecte-pilot pentru curatarea si procurarea de
echipamente.
Asistenta pentru modernizarea si restructurarea Cailor Ferate Romane
In pofida conditiilor economice potrivnice Caile Ferate Romane au reusit in
ultimii ani sa implementeze o reforma structurala si institutionala majora, sa
reduca personalul la jumatate fara conflicte sociale si sa dereglementeze
politica tarifara. In acest mod cea mai mare intreprindere a Romaniei a fost transformata
in entitati orientate comercial si usor de condus. In acelasi timp rezultatele
obtinute sunt inca fragile si trebuie consolidate.
Acest proiect are ca obiectiv sprijinirea restructurarii rapide in curs a
Cailor Ferate Romane si acordarea de asistenta tehnica Romaniei pentru
dezvoltarea unui sistem de cai ferate eficient. Pentru a sprijini companiile
comerciale de cai ferate recent infiintate, proiectul se va axa pe componente
specifice care au ca scop:
- implementarea cadrului legislativ financiar si organizatoric;
- implementarea planurilor de afaceri si a planurilor de actiune;
- dezvoltarea de instrumente de management corespunzatoare, sisteme si
proceduri de planificare, control al costurilor, tarifare, alocarea resurselor;
- reducerea problemelor nerezolvate privind intretinerea
infrastructurii/reinnoirea si consolidarea eficientei si sigurantei traficului
pe calea ferata.
Conditionalitate
Implementarea in timp util a proiectului finantat de BERD in cadrul
strategiei pentru sistemul de cai ferate.
Implementarea in timp util a SIMCF (Sistem integrat de tehnologie a
informatiei de management al cailor ferate). Mobilizarea resurselor de la
Centrul IT al cailor ferate.
Implementarea planului de restructurare a Companiei TAROM
TAROM este una dintre cele mai mari companii proprietate de stat in ceea ce
priveste cifra de afaceri, dar si pierderile si subventiile necesare.
Restructurarea companiei si eventuala privatizare vor elimina necesitatea
subventiilor. Restructurarea si privatizarea TAROM sunt, de asemenea, obiective
incluse in PNAR roman.
Proiectul va asista managementul TAROM in implementarea procesului de
restructurare si in pregatirea companiei pentru privatizare, oferind asistenta
externa de specialitate pe termen scurt si mediu.
Proiectul cuprinde doua etape principale:
- Etapa 1: elaborarea unui plan de afaceri si asistenta in implementarea
masurilor pe termen scurt ale planului de restructurare TAROM.
- Etapa 2: ca urmare a acordului asupra planului de afaceri, incepand cu a
doua etapa va fi oferita asistenta conducerii companiei TAROM pentru
implementarea planului de afaceri. Expertii straini vor pregati o prospectare a
potentialilor investitori pe parcursul privatizarii si vor organiza programe de
pregatire corespunzatoare pentru personalul TAROM si asistenta de reorientare
profesionala pentru personalul disponibilizat.
Proiectul va oferi sprijin pentru a proiecta si a asista in procurarea si
instalarea unui sistem informativ de management adecvat si pregatirea
conducerii TAROM pentru aceste activitati.
Conditionalitate
Guvernul se va angaja sa vanda participarea minoritara unui investitor
strategic inainte de incheierea perioadei de plati si sa pregateasca transferul
deplin al responsabilitatii manageriale si vanzarea ulterioara a actiunilor
comune ale companiei.
Programul de intarire a capacitatii institutiilor statului pentru lupta
impotriva coruptiei publice si crimei organizate care implica oficiali romani
atat in "coruptia activa", cat si in "coruptia pasiva"
Dupa anul 1989 crima si coruptia financiara si economica au crescut printre
functionari si au devenit din ce in ce mai vizibile. Autoritatea institutiilor
de stat a fost grav subminata, iar aceasta a contribuit la dezvoltarea
economiei subterane.
Coruptia exista in cadrul sectorului public din doua motive principale:
statutul legal al functionarului este imprecis definit, iar realitatea
economica de baza, de exemplu, termenii angajarii, incurajeaza multi
functionari sa fie tentati sa isi suplimenteze veniturile insuficiente.
Acest program are ca obiectiv stimularea si/sau consolidarea legislatiei
structurilor, procedurilor resurselor umane si echipamentului necesar pentru a
lupta impotriva coruptiei in mod eficient in cadrul sectorului public. Mai
precis, in cadrul acestui program obiectivul principal va fi sa solutioneze
coruptia functionarilor nationali atat cea "activa", cat si cea
"pasiva", inclusiv crima organizata legata de coruptia functionarilor
nationali.
Programul propus va fi integrat in cadrul politicii Guvernului roman pentru
a face fata fenomenului coruptiei publice si crimei organizate prin actiuni
menite:
- sa sprijine strategia nationala;
- sa consolideze institutiile de stat existente si cele nou-infiintate cu
un rol activ in domeniu;
- sa coordoneze si sa controleze la nivel national lupta impotriva
coruptiei publice si crimei organizate;
- sa implementeze prioritatile stipulate in capitolele relevante ale
Programului national pentru adoptarea acquisului legate de reforma
administrativa publica, justitie si afaceri interne.
Conditionalitate
Finantarea proiectului va fi facuta de indata ce statutul functionarului
este adoptat si gata pentru implementare. Cand va fi fost realizat progresul
necesar privind dezvoltarea institutionala si baza legala pentru noile
structuri va fi oferit echipament.
Slovacia
Programe pentru minoritati
Slovacia poate fi caracterizata ca o tara multietnica si multiculturala.
Exista multe grupuri etnografice si etnice, dar statutul de minoritati a fost
garantat pentru 10 nationalitati. Date fiind situatia actuala in ceea ce
priveste minoritatile si faptul ca respectarea drepturilor minoritatilor este o
trasatura de baza a dezvoltarii societatii civile, Programul pentru minoritati
va reprezenta un instrument important pentru implementarea principiilor
democratice in Slovacia. Proiectul se refera la problemele tuturor
minoritatilor care traiesc in Slovacia, cu accent deosebit pe comunitatea
rroma.
Programul, dirijat de Fundatia de Dezvoltare a Societatii Civile, va acorda
asistenta financiara proiectelor specifice ale ONG in forma de fonduri. Acestea
vor include pregatire, alte activitati concrete si, de asemenea, prezentari ale
problemelor minoritatilor in tara si in strainatate.
Programul va fi in acord cu politica statului in ceea ce priveste
minoritatile. In particular, Fundatia de Dezvoltare a Societatii Civile va fi
parte activa in stabilirea unei mai stranse cooperari cu reprezentantii
guvernamentali in legatura cu aceste teme, in special la nivelul schimbului de
informatii si al posibilelor cofinantari.
Conditionalitate
Nu exista conditionalitate specifica pentru acest proiect.
2. Buget
Buget disponibil
Initial Comisia aloca pana la 100.000.000 euro pentru intregul buget PHARE
pe anii 1998 si 1999. 42.002.000 euro au fost alocati pentru prima runda in
1998. Comisia va aloca 52.455.000 euro pentru runda a doua.
Impartirea bugetului se va face dupa cum urmeaza (MEUR):
Bulgaria
__________________________________________________________________________
Titlu IB IV PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Minerit si metalurgie, programe in 12,0 12,0 0,300
domeniul fortei de munca
Programe de atragere directa a 2,0 2,0
investitiilor straine
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL 14,0 14,0 0,300
__________________________________________________________________________
Letonia
__________________________________________________________________________
Titlu IB IV PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Imbunatatirea conditiilor de munca in 1,897 0,153 2,050 0,500
intreprinderile particulare si privatizate
Restructurarea sectorului energetic 3,105 3,105 0,609
Prevenirea coruptiei in sistemul juridic 1,0875 0,2125 1,3 0,350
Dezvoltarea cooperarii interministeriale 1,5 1,5 0,25
pentru prevenirea coruptiei in
institutiile guvernamentale
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL 7,5895 0,3655 7,955 1,709
__________________________________________________________________________
Lituania
__________________________________________________________________________
Titlu IB IV PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Fondul lituanian de dezvoltare a 0,75 4,25 5,0 1,0
proprietatii
Lupta impotriva coruptiei in 2,1 0,4 2,5
departamentele vamale si serviciile
lituaniene
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL 2,85 4,65 7,5 1,0
__________________________________________________________________________
Romania
__________________________________________________________________________
Titlu IB IV PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Asistenta in pregatirea privatizarii 0,65 4,150 4,8 1,0
Terminalului de petrol Constanta
Evaluarea si managementul obligatiilor 0,375 2,825 3,2 1,0
privind protectia mediului in zona
Ploiesti - Romania, pentru stimularea
privatizarii activelor statului
Asistenta pentru modernizarea si 5,0 5,0
restructurarea Cailor Ferate Romane
Implementarea planului de restructurare 4,0 4,0
a Companiei TAROM
Programul de intarire a capacitatii 4,0 4,0
institutiilor statului pentru lupta
impotriva coruptiei publice si crimei
organizate care implica oficiali romani
atat in "coruptia activa", cat si in
"coruptia pasiva"
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL 14,025 6,975 21,0 2,0
__________________________________________________________________________
Slovacia
__________________________________________________________________________
Titlu IB IV PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Programe pentru minoritati 2,0 2,0
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL 2,0 2,0
__________________________________________________________________________
Sprijinul din partea acestei Facilitati este aditional programelor
nationale PHARE 1999, ca si cel din partea altor programe destinate mai multor
beneficiari, care sunt prevazute sub noile orientari ale Programului PHARE.
3. Aranjamente de implementare
Facilitatea Pre-ins va fi gestionata in mod diferit, de la tara la tara,
prin semnarea unui memorandum de finantare separat pentru fiecare tara.
__________________________________________________________________________
Tara Program Proiect Buget
(MEUR)
__________________________________________________________________________
Bulgaria BG 991501 Minerit si metalurgie, programe de angajare 12,0
BG 9915 BG 991502 Programe de atragere a investitiilor straine 2,0
directe
Letonia LE 991101 Imbunatatirea conditiilor de munca in 2,050
LE 9911 intreprinderile particulare si privatizate
LE 991102 Restructurarea sectorului energetic 3,105
LE 991103 Prevenirea coruptiei in sistemul justitiei 1,3
LE 991104 Dezvoltarea cooperarii interministeriale 1,5
pentru prevenirea coruptiei in institutiile
guvernamentale
Lituania LI 991301 Fondul lituanian de dezvoltare a proprietatii 5,0
LI 9913 LI 991302 Lupta impotriva coruptiei in departamentul 2,5
lituanian vamal si in servicii
Romania RO 991001 Asistenta in pregatirea privatizarii 4,8
RO 9910 Terminalului de petrol Constanta
RO 991002 Evaluarea si managementul obligatiilor 3,2
privind protectia mediului in zona Ploiesti -
Romania, pentru stimularea privatizarii
activelor statului
RO 991003 Asistenta in modernizarea si restructurarea 5,0
Cailor Ferate Romane
RO 991004 Implementarea planului de restructurare a 4,0
Companiei TAROM
RO 991005 Programul de intarire a capacitatii
institutiilor statului pentru lupta impotriva
coruptiei publice si crimei organizate care
implica oficiali romani atat in "coruptia
activa", cat si in "coruptia pasiva"
Slovacia SR 9904 Programe pentru minoritati 2,0
__________________________________________________________________________
In fiecare tara programul va fi condus in acord cu procedurile Sistemului
descentralizat de implementare PHARE (SID). Coordonatorul asistentei nationale
(CNA) va avea responsabilitatea asupra problemelor de ansamblu in ceea ce
priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
Fondul National (FN) condus de Responsabilul national cu autorizarea
platilor va superviza administrarea financiara a programului si va fi
responsabil pentru raportarile financiare catre CE. Un control financiar
adecvat va fi realizat de catre Autoritatea nationala de control financiar
competenta cu privire la implementarea programului.
Comisia va transfera fonduri catre FN conform Memorandumului de intelegere
semnat in 1998. Fondurile vor fi transferate la cererea RNA. O plata de pana la
20% din totalul fondurilor, in scopul de a fi administrata de autoritatile
locale, va fi transferata in Fondul National, urmand, in fiecare tara, semnarea
Memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) intre Fondul
National si agentiile de implementare (AI)/Oficiul de plati si Contractare
PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind
infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, respectate. In plus, RNA
trebuie sa propuna Comisiei spre aprobare nominalizarea unui responsabil cu
autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului creat, a fluxului de
informatii intre Fondul National si AI/OPGP si a modului in care vor fi efectuate
platile.
Se vor efectua patru alimentari ale fondului in cuantumul celei mai mici
sume reprezentate fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie
administrate local, fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului.
Prima alimentare a fondului va fi trasa in momentul in care o cota de 10%
din buget a fost deja cheltuita de Agentia de implementare (AI) si de OPCP. A
doua alimentare poate fi ceruta atunci cand 30% din bugetul total in exercitiu
au fost cheltuite.
Punctul de tragere pentru a treia alimentare a fondului este de 50%, iar
plata celei de-a patra rate se face in momentul in care s-au cheltuit 70% . Cu
exceptia unei autorizatii exprese prealabile din partea Comisiei, nici o cerere
de alimentare a contului nu poate fi facuta daca fondurile cumulate, aflate in
depozit la Fondul National si la Agentia de implementare, depasesc 10% din
exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional RNA poate solicita o plata in
avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in Memorandumul de
intelegere susmentionat.
Agentiile de implementare vor fi responsabile de programele si de
proiectele lor constituente, dupa cum urmeaza:
Bulgaria
_______________________________________________________________________
Titlu Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Minerit si metalurgie, programe de angajare MOLPS (Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale)
Programul de atragere a investitiilor straine OPCP
directe
_______________________________________________________________________
Letonia
_______________________________________________________________________
Titlu Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Imbunatatirea conditiilor de munca in OPCP
intreprinderile particulare si privatizate
Restructurarea sectorului energetic OPCP
Prevenirea coruptiei in sistemul justitiei OPCP
Dezvoltarea cooperarii interministeriale pentru OPCP
prevenirea coruptiei in institutiile
guvernamentale
_______________________________________________________________________
Lituania
_______________________________________________________________________
Titlu Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Fondul lituanian de Dezvoltare a Proprietatii OPCP
Private
Lupta impotriva coruptiei si crimei organizate OPCP
_______________________________________________________________________
Romania
_______________________________________________________________________
Titlu Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Asistenta in pregatirea privatizarii OPCP
Terminalului de petrol Constanta
Evaluarea si managementul obligatiilor privind OPCP
protectia mediului in zona Ploiesti - Romania,
pentru stimularea privatizarii rafinariilor de
petrol proprietate de stat
Asistenta in modernizarea si restructurarea OPCP
Cailor Ferate Romane
Implementarea planului de restructurare a OPCP
Companiei TAROM
Programul de intarire a capacitatii OPCP
institutiilor statului pentru lupta impotriva
coruptiei publice si crimei organizate care
implica oficiali romani atat in "coruptia
activa", cat si in "coruptia pasiva"
_______________________________________________________________________
Slovacia
_______________________________________________________________________
Titlu Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Programe pentru minoritati Fundatia de Dezvoltare
a Societatii Civile
_______________________________________________________________________
Fondul National va transfera fonduri catre agentiile de implementare (AI),
incluzand Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP) in conformitate cu
acordurile de finantare (AF) semnate intre Fondurile Nationale si AI/OPCP, dupa
caz. Fiecare acord AF va fi andosat de catre Comisia Europeana. In cazurile
unde FN este el insusi agentul de plata pentru AI/OPCP nu va avea loc nici un
transfer de fonduri de la FN catre AI/OPCP. OPCP si AI vor fi fiecare conduse
de un responsabil cu autorizarea platilor (RAP) numit de catre RNA dupa
consultarea cu CNA. RAP va fi responsabil de toate operatiunile efectuate de
OPCP/AI.
Un cont bancar separat in euro va fi deschis si administrat de catre FN la
o banca ce a fost anterior convenita cu Comisia Europeana. Contul va fi
administrat intr-un sistem contabil separat. In principiu, toate conturile
bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei
Europene. In cazul in care Comisia decide astfel, pe baza propunerii RNA,
dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri vor fi aplicate
pentru orice fonduri transferate catre AI sau OPCP.
RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in
conformitate cu procedurile stabilite in Manualul SID, exceptand aranjamentele
twinning pentru care sunt definite masuri separate de catre Comisie.
Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2001.
Toate platile trebuie facute pana la 31 decembrie 2002.
Toate contractele vor fi mai mari de 2 MEUR, cu exceptia acelora din
domeniile luptei impotriva coruptiei si energiei din Letonia.
Toate fondurile nefolosite pana la expirarea datei programului vor fi
recuperate de catre Comisie. Pentru acele contracte ale caror fonduri sunt
retinute pentru o perioada de garantie prelungita pana dupa data sfarsitului
platilor programului, totalul fondurilor legate de aceste contracte, asa cum a
fost calculat de PAO si stabilit de catre Comisie, va fi platit Agentiei de
implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentiile de
implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor
pana la platile finale, trebuind sa se asigure ca aceste fonduri vor fi
folosite doar pentru a face plati mentionate in clauzele programului. Agentia
de implementare isi asuma intreaga responsabilitate si fata de partile
contractante in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor mentionate in
contract. Fondurile care nu au fost platite catre partile contractante dupa ce
platile finale au fost incheiate vor fi rambursate Comisiei. O imagine de
ansamblu asupra folosirii fondurilor depozitate in conturi de garantie si o
buna parte a platilor facute din acestea si din cresterea dobanzilor vor fi
oferite anual de catre RNA Comisiei.
4. Monitorizare si evaluare
In fiecare tara se va crea un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta
va include RNA, CNA si reprezentanti ai Comisiei.
CCM se va intalni cel putin o data pe an pentru a trece in revista programele
PHARE, in scopul de a evalua progresele inregistrate in atingerea obiectivelor
frecvente in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare.
CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau o realocare de
fonduri PHARE.
CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM) care vor include
CNA, RAP pentru fiecare AI (si pentru OPCP, acolo unde este cazul) si
serviciile Comisiei. SCM vor analiza in detaliu progresele inregistrate in
cadrul fiecarui program, inclusiv ale componentelor si contractelor acestora,
pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare elaborate cu
sprijinul unui consultant extern (in conformitate cu prevederile Manualului
SID) si vor face recomandari cu privire la diferite aspecte ale managementului
programului, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. SCM vor raporta
CCM caruia ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire
la toate programele finantate prin PHARE.
5. Audit si evaluare
Rapoartele si operatiunile Fondului National si, unde este cazul, cele ale
OPCP si ale agentiilor de implementare relevante pot fi verificate oricand la
cererea Comisiei de catre un contabil extern contractat de catre Comisie fara a
prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitatii
Europene, asa cum este prevazut in Conditiile generale ale Acordului-cadru
anexat la Memorandumul de finantare.
Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari
"ex-post" dupa terminarea programului.
6. Transparenta si publicitate
RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare pentru
asigurarea publicitatii adecvate tuturor activitatilor finantate prin acest
program.
Aceasta se va face in stransa colaborare cu Delegatia Comisiei Europene in
Romania. Alte detalii se gasesc in anexa nr. 3 "Informare si
publicitate".
7. Conditii speciale
In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din ratiuni
imputabile guvernelor tarilor beneficiare, Comisia poate revizui oricand
programul in sensul anularii totale sau partiale a acestuia si/sau realocand
fondurile neutilizate pentru alte scopuri conforme cu obiectivele Programului
PHARE.
ANEXA 3
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii
unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile
beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o
contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei
Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva.
Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe
prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Ghidul informativ poate fi
procurat de la autoritatile locale, regionale si nationale din cadrul
delegatiilor Comisiei Europene din tarile beneficiare.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente in
colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata Memorandumului de
finantare, si se va referi atat la programele, cat si la alte forme de
asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
la lit. a) si b):
a) autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse;
b) informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si ale deciziilor mentionate in paragraful 2;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura, accesibile
publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor
mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice
din Ghidul informativ pus la dispozitie de Delegatia Comisiei Europene din tara
beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau
SAPARD:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD in concordanta cu reglementarile
paragrafului 3b)(i) de mai sus;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie
completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui
ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in
concordanta cu reglementarile de mai sus.
4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
ce le priveste direct. Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei
vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor
catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si
mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile
administrative care trebuie urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau
SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa
beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta
finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta
stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi
marime.
4.3. Publicul larg
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE, ISPA sau SAPARD in
special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii,
targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita
participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde
au loc intalniri si se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie.
Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la
pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa
contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul
UE, in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panouri, postere si placute permanente
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si
informatii publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei
trebuie sa fie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in
proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau
regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare,
finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa
aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei
UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ
care se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda
pe langa simbolul UE si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si
cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau
nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta
permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea
despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata
participarea UE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin
intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub
forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se
va realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.