Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 116 din 31 august 2000

pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea de recuperare (Pre-ins Facility), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 438 din  3 septembrie 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. A pct. 19 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta:

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea de recuperare (Pre-ins Facility), semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
    Memorandumul de finantare este anexat la prezenta ordonanta si face parte integranta din aceasta.

                  PRIM-MINISTRU
            MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministru de stat,
                       ministrul afacerilor externe,
                       Eugen Dijmarescu,
                       secretar de stat

                       Ministrul apelor, padurilor
                       si protectiei mediului,
                       Romica Tomescu

                       Ministrul transporturilor,
                       Anca Boagiu

                       Ministrul finantelor,
                       Decebal Traian Remes

                       MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiar, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul Programului: RO 9910
    Titlul:              Facilitatea Pre-ins
    Durata:              pana la 31 decembrie 2001.

    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 21 milioane euro, denumita in continuare Finantare gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura Finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la 31 decembrie 2001, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2002. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita al platilor. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare (a perioadei de contractare sau de plati), daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul acesteia, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    ROMANIA
    Telefon: (40-1) 203 5400
    Fax: (40-1) 230 2453

    Pentru Beneficiar:
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul pentru Afaceri Europene
    Aleea Alexandru nr. 33
    Sectorul 1, Bucuresti
    ROMANIA
    Telefon/Fax: (40-1) 312 6929

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru Finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.

                        Pentru Beneficiar,
                        Petre Roman,
                        ministru de stat,
                        ministrul afacerilor externe,
                        coordonator national al asistentei

                        Pentru Comunitate,
                        Fokion Fotiadis,
                        seful Delegatiei Comisiei
                        Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Dispozitii speciale (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    ANEXA 1 (A si B)

                            ACORD-CADRU*)

    *) Traducere.

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare Memorandum de finantare), conform modelului prezentat in anexa nr. 2 (C).
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare Memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor Memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 2 martie 1991.

                           Eugen Dijmarescu,
                           ministru de stat
                               ROMANIA

                           Frans Andriessen,
                           vicepresedinte al
                           Comisiei Europene
                             COMUNITATEA

    ANEXA A

                           CONDITII GENERALE
                 privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in Memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in Memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui Memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a Memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE, cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in Memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care Memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in Memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in Memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie trebuie sa fie publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele trebuie sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in Memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor apropiati ai familiei lui sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor, Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU), fie, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU din ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de Comisie si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite pentru aducerea la indeplinire a evaluarilor sau inspectiilor.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza Memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza Memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile Memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarea masurilor
    Ca urmare a executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in Memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea Memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la Memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in Memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu au fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile Contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in Memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din Acordul-cadru sau din Memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la Memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un Tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

    1. Obiective, procesul de evaluare si descriere
    Obiectivul Facilitatii Pre-ins este de a sprijini natura generala a procesului de extindere [a UE] prin desfasurarea unui numar de actiuni manifeste si cu obiective bine definite in anumite domenii necompetitive identificate in Opiniile Comisiei privind Bulgaria, Letonia, Lituania, Romania si Slovacia, in care aceste tari trebuie sa faca eforturi speciale in vederea pregatirii pentru aderare.
    Procesul de evaluare
    Selectia propunerilor dintre prioritatile eligibile mentionate mai sus a fost realizata in functie de factori cum ar fi:
    a) angajamentele Guvernului in ceea ce priveste implementarea proiectului;
    b) legatura cu prioritatile identificate in Parteneriatul de aderare si in PNAR;
    c) cadrul juridic si institutional;
    d) existenta unor structuri adecvate de implementare, incluzand disponibilitatea unui personal local suficient;
    e) maturitatea proiectului; si
    f) disponibilitatea cofinantarii.
    O atentie speciala a fost acordata maturitatii proiectelor pentru a se asigura ca Facilitatea va avea un efect imediat.
    Evaluarea propunerilor proiectului a implicat atat delegatiile Comisiilor, in tarile avute in vedere, cat si DGIA si alte servicii ale Comisiei.
    Nu au existat alocari definite anterior pentru fiecare tara sau sector eligibil. Desi rolul Facilitatii este de a sprijini propunerile considerate prioritati de catre tarile beneficiare, o atentie speciala a fost acordata calitatii propunerilor de proiect si indeplinirii criteriilor de evaluare. In plus, un efort special a fost facut pentru a asigura o acoperire geografica adecvata in ceea ce priveste obiectivele si domeniile prioritare. Totusi merita mentionat faptul ca Slovacia va primi sprijinul Comisiei prin prezenta Facilitate, dar limitat doar la un proiect in domeniul democratiei.
    O evaluare a impactului asupra mediului inconjurator va fi realizata pentru toate proiectele de investitii. Un tabel este atasat ca anexa pentru a oferi un cadru complet proiectelor pe care Comisia le-a selectat in prima si in a doua faza a acestui program.
    Descriere
    Proiectele selectate pentru runda a doua a Facilitatii Pre-ins sunt urmatoarele:
    Bulgaria
    Minerit si metalurgie. Programe de ocupare a fortei de munca
    Acest proiect are ca obiectiv minimizarea consecintelor sociale ale restructurarii si privatizarii intreprinderilor siderurgice si de minerit in cele 3 regiuni principale afectate de astfel de inchideri: Sofia/Pernik; Rodopi; Bourgas. Acest proiect vizeaza stimularea initiativelor locale in sensul promovarii oportunitatilor de angajare sustinute pentru forta de munca din aceste regiuni si al consolidarii structurilor institutionale la nivel regional si local, pentru a fi capabile sa gestioneze instrumente de tipul fondurilor structurale.
    Propunerea cuprinde doua componente:
    (i) o componenta bazata pe acordarea de finantari gratuite (grant) pentru promovarea initiativelor de ocupare a fortei de munca in vederea ameliorarii impactului reducerilor de personal si inchiderii intreprinderilor siderurgice si miniere;
    (ii) sprijin institutional pentru a sprijini institutiile nationale si regionale sa dobandeasca abilitati si cunostinte pentru a conduce instrumente de tipul Fondului Structural Comunitar.
    Conditionalitate
    Angajamentele Guvernului: Guvernul va indeplini sarcinile asumate fata de FMI de a inchide minele de carbune nerentabile la sfarsitul anului 1999 si de a elimina subventiile pana in iunie 2000.
    Cofinantare: toate finantarile de tip "grant" necesita o contributie de cel putin 10% din costul total al proiectului de la aplicanti. Aceasta contributie ar putea fi in kind, dar va fi clar identificata.
    Program de atragere a investitiilor straine directe
    In timp ce investitiile straine directe (ISD) pentru Bulgaria au crescut in mod constant in ultimii ani, nivelul general al ISD a fost sub nivel in alte tari est-europene. ABIS a formulat o strategie pe 3 ani cu sprijinul CE PHARE (BG9702-01-04-06), care include o revizuire a tuturor sectoarelor de afaceri care ofera cele mai bune perspective pentru investitiile directe straine. Aceste studii initiale vor fi pregatite cu sprijinul PHARE in cadrul programului BG9805.
    Programul de atragere a investitiilor straine directe se va concentra asupra elaborarii privind atragerea corespunzatoare de planuri a ISD si implementarii acestora in Bulgaria.
    Acest proiect va cuprinde urmatoarele etape:
    - analiza de sector: proiectul va ajuta Agentia Bulgara de Investitii Straine (ABIS) sa implementeze strategia pe termen mediu elaborata in cadrul unui program anterior sprijinit de PHARE. De asemenea, va identifica acele sectoare de afaceri care ofera cele mai bune perspective de atragere a investitiilor straine directe. Va identifica tarile si companiile care manifesta interesul de a investi in aceste sectoare sau/si de a cauta investitii straine/oportunitati de societati cu capital mixt;
    - elaborarea informatiei - materiale despre ISD: ABIS va fi asistata in pregatirea si definirea materialului informativ pentru potentialii investitori straini, care va fi specific atat pentru sector, cat si pentru piata;
    - dezvoltarea capacitatii de implementare: Programul va oferi sprijin in privinta expertizei si pregatirii personalului ABIS, in scopul maririi capacitatii acesteia de a atrage potentiali investitori straini.
    Conditionalitate
    Ca o preconditie pentru sprijinul PHARE in viitor, Guvernul Bulgariei a cazut de acord sa restructureze, sa coordoneze in mod corespunzator agentia si sa ii dea un statut legal adecvat.
    Letonia
    Imbunatatirea conditiilor de lucru in intreprinderile privatizate si particulare
    In procesul actual de restructurare industriala si a intreprinderilor - inclusiv privatizarea in curs de desfasurare - este importanta crearea unui sistem de relatii industriale si de protectie la locul de munca unanim acceptat in intreprinderile restructurate, ca si crearea unor organisme noi pentru a asigura implementarea principiilor de relatii industriale pentru toti angajatii din toate intreprinderile. In acest context proiectul are ca obiective: dezvoltarea si cresterea capacitatii institutiilor-cheie in domeniul sanatatii si sigurantei la locul de munca (in special Inspectoratul de Stat Letonian al Muncii), supravegherea intreprinderilor letoniene conform prevederilor statutului de membru al UE, dezvoltarea infrastructurii institutiilor implicate si stabilirea noilor organisme administrative pentru a asigura parteneriatul social la nivel de intreprindere. Acest proiect cuprinde 4 componente:
    - implementarea noii legislatii privind parteneriatul social la nivel de intreprindere;
    - crearea unei institutii pentru a asigura sanatatea si servicii de protectie la locul de munca, siguranta la locul de munca si servicii de sanatate;
    - stabilirea unei institutii pentru protectia angajatilor in eventualitatea incapacitatii de plata a angajatorului;
    - stabilirea unei autoritati de supraveghere a pietei.
    Conditionalitate
    Personalul corespunzator din institutiile beneficiare trebuie sa fie pregatit pentru implementarea si monitorizarea proiectului.
    Componentele proiectului vor fi coordonate in stransa legatura cu alte programe si proiecte finantate de la buget sau din surse bilaterale.
    Cofinantare din bugetul national.
    Restructurarea sectorului energetic
    Proiectul vizeaza cele mai stringente probleme privind restructurarea sectorului energetic letonian. Proiectul propus sprijina doua dintre obiectivele politicii energetice ale Uniunii Europene, si anume coordonarea dependentei externe pentru a proteja aprovizionarea cu energie, precum si integrarea pietelor de energie europene pentru a asigura competitivitatea. In ceea ce priveste sectorul gazelor, acest proiect are ca obiectiv continuarea procesului de liberalizare a pietei interne de combustibil in conformitate cu legislatia CE, reglementarea pietei pentru consumatorii industriali, precum si implementarea prevederilor directivei CE in ceea ce priveste piata gazului, luand in considerare prevederile directivei CE privind competitia si ale legii de completare in Letonia.
    Proiectul contine doua componente principale:
    - Componenta 1 - Subcomponenta 1 va avea in vedere restructurarea sectorului de electricitate. Subcomponenta 2 vizeaza imbunatatirea managementului financiar in filialele Latvenergo in vederea pregatirii acestora pentru privatizare.
    - Componenta 2 - vizeaza liberalizarea pietei de combustibil prin dereglarea pietei de gaz. Prima etapa se va concentra asupra identificarii si analizei pietei letoniene si asupra evaluarii critice a bazei legislative actuale. A doua etapa va pregati o baza pentru decizie si reguli pentru implementare. A treia etapa consta in asistenta pentru implementarea pietei dereglementate care include un program de pregatire comprehensiv.
    Conditionalitate
    Personalul corespunzator din institutiile beneficiare trebuie sa fie pregatit pentru implementarea si monitorizarea proiectului.
    Componentele proiectului vor fi coordonate in stransa legatura cu alte programe si proiecte finantate din buget sau din surse bilaterale.
    Cofinantare din bugetul national.
    Prevenirea coruptiei in cadrul sistemului juridic
    Domeniul vizat de acest program se refera la sistemul juridic letonian. In prezent sistemul juridic letonian este departe de a fi transparent, publicul larg neputand obtine informatii asupra cazurilor pe care Curtea le judeca sau asupra deciziilor luate. Mai mult, ca o consecinta a acestei lipse fundamentale de transparenta, judecatorii si acuzatorii se afla in pozitia de a abuza de puterea lor. Acest proiect urmareste sa sprijine programul anticoruptie al Guvernului in cadrul reformei generale a administratiei si justitiei si al reformei judiciare. De asemenea, incearca sa sprijine implementarea Programului National de Integrare in Uniunea Europeana privind prevenirea coruptiei.
    Conditionalitate
    Inainte de inceperea proiectului trebuie desfasurate urmatoarele activitati:
    - sprijin continuu si implementarea masurilor strategiei de prevenire a coruptiei;
    - stabilirea Comitetului de coordonare a proiectului.
    Dezvoltarea cooperarii interministeriale pentru prevenirea coruptiei in institutiile guvernamentale
    Acest proiect are ca obiectiv sprijinirea Consiliului Anticoruptie in vederea elaborarii unui plan de actiune a activitatilor coordonate ale tuturor autoritatilor operationale: Ministerul de Justitie, procuratura (Biroul Acuzatorilor), Ministerul de Finante, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul de Stat Audit, Banca Letoniei si autoritatile care se ocupa de implementare: Scoala de Administratie Publica, Biroul de Reforma Administrativa Publica.
    De asemenea, cauta sa promoveze orientarea planului de actiune inspre constientizarea publica in scopul de a garanta credibilitatea actiunilor comune ale luptei impotriva coruptiei.
    Proiectul va imbunatati legatura dintre membrii operationali ai autoritatilor si ACC si va stabili importanta actiunilor complementare, combinate si coordonate pentru a solutiona lupta impotriva coruptiei in urmatoarele domenii: spalarea banilor, coruptie financiara si/sau gestionarea necorespunzatoare la nivel central si local, evaziune fiscala si frauda vamala.
    Conditionalitate
    O preconditie pentru ca proiectele-pilot sa fie realizate de Ministerul Finantelor este ca Legea privind veniturile statului sa fie revazuta si actualizata pentru a intari capacitatea de a actiona impotriva celor acuzati de coruptie.
    Un personal corespunzator in institutiile beneficiare trebuie sa fie pregatit pentru implementarea si monitorizarea componentelor proiectului.
    Componentele proiectului vor fi in stransa colaborare cu alte programe si proiecte finantate din buget sau din surse bilaterale. Un comitet de coordonare a proiectelor este infiintat.
    Lituania
    Lupta impotriva coruptiei in departamentul vamal lituanian si in servicii
    Acest proiect are ca obiectiv intarirea luptei impotriva coruptiei si crimei organizate in Lituania prin dezvoltarea unui pachet de masuri de dezvoltare institutionala profesional si operational pentru unitatile speciale ale Ministerului de Interne, Politia Nationala, Vama, biroul Procurorului general si Departamentul de Stat pentru Securitate si prin aprovizionarea cu echipament. Constructia institutionala se va concentra asupra adoptarii de abilitati si tehnici comune unor servicii similare din Uniunea Europeana, asimilate prin programe de dezvoltare si vizita aplicata de metodologie. In acest proiect capacitatea nationala lituaniana de a combate crima si coruptia organizata va fi realizata prin:
    a) dezvoltarea de noi programe de pregatire pentru functionari. Include dezvoltarea unui program-model pentru fiecare agent pe baza experientei statelor membre in cadrul fiecaruia dintre subsectoarele avute in vedere;
    b) aprovizionarea cu echipament, care va permite pregatirea si operatiunile.
    Conditionalitate
    Coordonarea procesului luptei impotriva coruptiei si crimei organizate, care trebuie condusa la nivel institutional de primul-ministru, reprezinta o conditie pentru acest proiect.
    Agentiile lituaniene trebuie sa ia initiativa pregatirii propriului personal inainte de inceperea activitatii proiectului. Procedura de selectie va da asigurarea ca toti candidatii pentru pregatire vor ramane in cadrul agentiei dupa pregatire, pentru o perioada stabilita. Echiparea/pregatirea/prezentarile de metodologie/studiul de caz aplicat vor fi oferite numai dupa ce consultantul de preaderare/autoritatile lituaniene au convenit asupra planului strategic, iar agentiile au stipulat utilizarea operationala a echipamentului.
    Fondul lituanian de dezvoltare a proprietatii
    Acest proiect are in vedere stabilirea unui fond lituanian de dezvoltare a proprietatii (FLDP), sub autoritatea Fundatiei de Dezvoltare a Proprietatii si sub coordonarea Agentiei Lituaniene de Dezvoltare.
    FLDP va sprijini atragerea de investitii straine directe catre Lituania prin dezvoltarea proprietatii comerciale si industriale solicitate de investitorii tip green-field. In particular, Fondul va oferi finantare oraselor si municipalitatilor, pentru a crea servicii si a dezvolta capacitati, pentru construirea unei infrastructuri "adecvate care sa corespunda cerintelor investitorilor internationali" green-field.
    Fondul va oferi, de asemenea, sprijin financiar oraselor si municipalitatilor si, in anumite cazuri, companiilor private, pentru crearea de mici unitati manufacturiere pentru a raspunde potentialei aprovizionari pentru investitorii straini si dezvoltarii companiilor indigene.
    Conditionalitate
    Finantarea PHARE este conditionata de alocarea de catre Guvern a 1.0 MEUR pentru FLDP.
    Romania
    Evaluarea si managementul obligatiilor privind protectia mediului pentru a facilita privatizarea Terminalului de petrol Constanta
    Obiectivul acestui proiect este de a sprijini privatizarea Terminalului de petrol Constanta prin dezvoltarea unei strategii de privatizare, imbunatatirea managementului, protectia mediului si a planificarii si, de asemenea, prin reducerea poluarii care provine din descarcarea, transportul si depozitarea petrolului. In particular, proiectul:
    a) va elabora o strategie de privatizare oferind recomandari privind alternativele si solutiile pentru structurile financiare si comerciale, avand ca scop privatizarea companiei;
    b) va elabora un plan care include un studiu detaliat al impactului asupra mediului inconjurator al petrolului neprelucrat si al descarcarii, transportului si depozitarii de produse petroliere;
    c) va imbunatati reteaua de conducte prin eliminarea poluarii prin repararea si inlocuirea atat a conductelor de suprafata, cat si a celor subterane;
    d) va repara bratele de cuplare ale sistemului de urgenta de descarcare a petrolului;
    e) va moderniza Sistemul de tratament al apei uzate;
    f) va localiza, va indeparta si va inlocui terenurile grav contaminate din vecinatatea conductelor in timpul lucrarilor de modernizare a conductelor.
    Conditionalitate
    Fondul Proprietatii de Stat se va angaja sa duca la indeplinire planul de privatizare a Terminalului de petrol Constanta in cadrul unui program acceptat de Comisia Europeana, ca o preconditie pentru activitatile din cadrul acestui proiect. In cazul in care o tranzactie de privatizare nu a fost incheiata pana la sfarsitul perioadei de plati, prevazute in Memorandumul de finantare, Guvernul Romaniei va rambursa Comisiei toate sumele platite in cadrul programului pentru lucrarile de infrastructura pentru mediul inconjurator, proiectele-pilot pentru curatarea si achizitionarea de echipamente.
    Evaluarea si managementul obligatiilor privind protectia mediului in zona Ploiesti - Romania pentru a stimula privatizarea activelor statului
    Obiectivul acestui proiect este facilitarea investitiilor interne in regiunea Ploiesti prin identificarea si managementul obligatiilor privind protectia mediului datorate solului din aceasta regiune si contaminarii apei de la rafinarii. Proiectul intentioneaza sa ofere finantarea de baza pentru a initia procesul de evaluare regionala a necesitatilor de protectie a mediului si managementul contaminarii. Lucrari ulterioare vor fi necesare pentru a indeparta aceasta contaminare printr-un program regional de remediere.
    Proiectul cuprinde un studiu privind evaluarea de baza a solului si contaminarii apei in regiune cu audit al mediului si evaluarea facilitatilor aflate in proprietatea statului si studii-pilot de remediere. Proiectul presupune, de asemenea, elemente de cooperare tehnica si pregatire a proiectului, care implica parteneri locali. Proiectul necesita o stransa colaborare si un parteneriat constructiv intre toate partile implicate.
    Structura programului de baza cuprinde doua etape principale din care proiectul actual reprezinta prima faza. A doua faza va cuprinde programul de remediere regionala pe scara larga. Costurile si programele pentru a doua etapa pot fi estimate numai dupa incheierea primei etape a activitatii.
    Conditionalitate
    Fondul Proprietatii de Stat se va angaja, conform unui calendar acceptat de Comisia Europeana, sa duca la indeplinire un plan de privatizare a rafinariilor avute in vedere ca o preconditie pentru activitatile din cadrul acestui proiect. In cazul in care tranzactia de privatizare nu a fost incheiata la sfarsitul perioadei de efectuare a platilor, Guvernul Romaniei va rambursa Comisiei toate sumele platite in cadrul programului pentru lucrari de infrastructura a mediului, proiecte-pilot pentru curatarea si procurarea de echipamente.
    Asistenta pentru modernizarea si restructurarea Cailor Ferate Romane
    In pofida conditiilor economice potrivnice Caile Ferate Romane au reusit in ultimii ani sa implementeze o reforma structurala si institutionala majora, sa reduca personalul la jumatate fara conflicte sociale si sa dereglementeze politica tarifara. In acest mod cea mai mare intreprindere a Romaniei a fost transformata in entitati orientate comercial si usor de condus. In acelasi timp rezultatele obtinute sunt inca fragile si trebuie consolidate.
    Acest proiect are ca obiectiv sprijinirea restructurarii rapide in curs a Cailor Ferate Romane si acordarea de asistenta tehnica Romaniei pentru dezvoltarea unui sistem de cai ferate eficient. Pentru a sprijini companiile comerciale de cai ferate recent infiintate, proiectul se va axa pe componente specifice care au ca scop:
    - implementarea cadrului legislativ financiar si organizatoric;
    - implementarea planurilor de afaceri si a planurilor de actiune;
    - dezvoltarea de instrumente de management corespunzatoare, sisteme si proceduri de planificare, control al costurilor, tarifare, alocarea resurselor;
    - reducerea problemelor nerezolvate privind intretinerea infrastructurii/reinnoirea si consolidarea eficientei si sigurantei traficului pe calea ferata.
    Conditionalitate
    Implementarea in timp util a proiectului finantat de BERD in cadrul strategiei pentru sistemul de cai ferate.
    Implementarea in timp util a SIMCF (Sistem integrat de tehnologie a informatiei de management al cailor ferate). Mobilizarea resurselor de la Centrul IT al cailor ferate.
    Implementarea planului de restructurare a Companiei TAROM
    TAROM este una dintre cele mai mari companii proprietate de stat in ceea ce priveste cifra de afaceri, dar si pierderile si subventiile necesare. Restructurarea companiei si eventuala privatizare vor elimina necesitatea subventiilor. Restructurarea si privatizarea TAROM sunt, de asemenea, obiective incluse in PNAR roman.
    Proiectul va asista managementul TAROM in implementarea procesului de restructurare si in pregatirea companiei pentru privatizare, oferind asistenta externa de specialitate pe termen scurt si mediu.
    Proiectul cuprinde doua etape principale:
    - Etapa 1: elaborarea unui plan de afaceri si asistenta in implementarea masurilor pe termen scurt ale planului de restructurare TAROM.
    - Etapa 2: ca urmare a acordului asupra planului de afaceri, incepand cu a doua etapa va fi oferita asistenta conducerii companiei TAROM pentru implementarea planului de afaceri. Expertii straini vor pregati o prospectare a potentialilor investitori pe parcursul privatizarii si vor organiza programe de pregatire corespunzatoare pentru personalul TAROM si asistenta de reorientare profesionala pentru personalul disponibilizat.
    Proiectul va oferi sprijin pentru a proiecta si a asista in procurarea si instalarea unui sistem informativ de management adecvat si pregatirea conducerii TAROM pentru aceste activitati.
    Conditionalitate
    Guvernul se va angaja sa vanda participarea minoritara unui investitor strategic inainte de incheierea perioadei de plati si sa pregateasca transferul deplin al responsabilitatii manageriale si vanzarea ulterioara a actiunilor comune ale companiei.
    Programul de intarire a capacitatii institutiilor statului pentru lupta impotriva coruptiei publice si crimei organizate care implica oficiali romani atat in "coruptia activa", cat si in "coruptia pasiva"
    Dupa anul 1989 crima si coruptia financiara si economica au crescut printre functionari si au devenit din ce in ce mai vizibile. Autoritatea institutiilor de stat a fost grav subminata, iar aceasta a contribuit la dezvoltarea economiei subterane.
    Coruptia exista in cadrul sectorului public din doua motive principale: statutul legal al functionarului este imprecis definit, iar realitatea economica de baza, de exemplu, termenii angajarii, incurajeaza multi functionari sa fie tentati sa isi suplimenteze veniturile insuficiente.
    Acest program are ca obiectiv stimularea si/sau consolidarea legislatiei structurilor, procedurilor resurselor umane si echipamentului necesar pentru a lupta impotriva coruptiei in mod eficient in cadrul sectorului public. Mai precis, in cadrul acestui program obiectivul principal va fi sa solutioneze coruptia functionarilor nationali atat cea "activa", cat si cea "pasiva", inclusiv crima organizata legata de coruptia functionarilor nationali.
    Programul propus va fi integrat in cadrul politicii Guvernului roman pentru a face fata fenomenului coruptiei publice si crimei organizate prin actiuni menite:
    - sa sprijine strategia nationala;
    - sa consolideze institutiile de stat existente si cele nou-infiintate cu un rol activ in domeniu;
    - sa coordoneze si sa controleze la nivel national lupta impotriva coruptiei publice si crimei organizate;
    - sa implementeze prioritatile stipulate in capitolele relevante ale Programului national pentru adoptarea acquisului legate de reforma administrativa publica, justitie si afaceri interne.
    Conditionalitate
    Finantarea proiectului va fi facuta de indata ce statutul functionarului este adoptat si gata pentru implementare. Cand va fi fost realizat progresul necesar privind dezvoltarea institutionala si baza legala pentru noile structuri va fi oferit echipament.
    Slovacia
    Programe pentru minoritati
    Slovacia poate fi caracterizata ca o tara multietnica si multiculturala. Exista multe grupuri etnografice si etnice, dar statutul de minoritati a fost garantat pentru 10 nationalitati. Date fiind situatia actuala in ceea ce priveste minoritatile si faptul ca respectarea drepturilor minoritatilor este o trasatura de baza a dezvoltarii societatii civile, Programul pentru minoritati va reprezenta un instrument important pentru implementarea principiilor democratice in Slovacia. Proiectul se refera la problemele tuturor minoritatilor care traiesc in Slovacia, cu accent deosebit pe comunitatea rroma.
    Programul, dirijat de Fundatia de Dezvoltare a Societatii Civile, va acorda asistenta financiara proiectelor specifice ale ONG in forma de fonduri. Acestea vor include pregatire, alte activitati concrete si, de asemenea, prezentari ale problemelor minoritatilor in tara si in strainatate.
    Programul va fi in acord cu politica statului in ceea ce priveste minoritatile. In particular, Fundatia de Dezvoltare a Societatii Civile va fi parte activa in stabilirea unei mai stranse cooperari cu reprezentantii guvernamentali in legatura cu aceste teme, in special la nivelul schimbului de informatii si al posibilelor cofinantari.
    Conditionalitate
    Nu exista conditionalitate specifica pentru acest proiect.
    2. Buget
    Buget disponibil
    Initial Comisia aloca pana la 100.000.000 euro pentru intregul buget PHARE pe anii 1998 si 1999. 42.002.000 euro au fost alocati pentru prima runda in 1998. Comisia va aloca 52.455.000 euro pentru runda a doua.
    Impartirea bugetului se va face dupa cum urmeaza (MEUR):

    Bulgaria
__________________________________________________________________________
         Titlu                                IB   IV    PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Minerit si metalurgie, programe in           12,0         12,0     0,300
domeniul fortei de munca
Programe de atragere directa a                2,0          2,0
investitiilor straine
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL                                     14,0         14,0     0,300
__________________________________________________________________________

    Letonia
__________________________________________________________________________
         Titlu                              IB     IV    PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Imbunatatirea conditiilor de munca in      1,897  0,153  2,050    0,500
intreprinderile particulare si privatizate
Restructurarea sectorului energetic        3,105         3,105    0,609
Prevenirea coruptiei in sistemul juridic   1,0875 0,2125 1,3      0,350
Dezvoltarea cooperarii interministeriale   1,5           1,5      0,25
pentru prevenirea coruptiei in
institutiile guvernamentale
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL                                   7,5895 0,3655 7,955    1,709
__________________________________________________________________________

    Lituania
__________________________________________________________________________
         Titlu                                IB     IV  PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Fondul lituanian de dezvoltare a             0,75   4,25   5,0    1,0
proprietatii
Lupta impotriva coruptiei in                 2,1    0,4    2,5
departamentele vamale si serviciile
lituaniene
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL                                     2,85   4,65   7,5    1,0
__________________________________________________________________________

    Romania
__________________________________________________________________________
         Titlu                                IB     IV  PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Asistenta in pregatirea privatizarii         0,65  4,150   4,8    1,0
Terminalului de petrol Constanta
Evaluarea si managementul obligatiilor       0,375 2,825   3,2    1,0
privind protectia mediului in zona
Ploiesti - Romania, pentru stimularea
privatizarii activelor statului
Asistenta pentru modernizarea si             5,0           5,0
restructurarea Cailor Ferate Romane
Implementarea planului de restructurare      4,0           4,0
a Companiei TAROM
Programul de intarire a capacitatii          4,0           4,0
institutiilor statului pentru lupta
impotriva coruptiei publice si crimei
organizate care implica oficiali romani
atat in "coruptia activa", cat si in
"coruptia pasiva"
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL                                    14,025 6,975  21,0    2,0
__________________________________________________________________________

    Slovacia
__________________________________________________________________________
         Titlu                                IB     IV  PHARE Cofinantare
__________________________________________________________________________
Programe pentru minoritati                    2,0          2,0
__________________________________________________________________________
SUBTOTAL                                      2,0          2,0
__________________________________________________________________________

    Sprijinul din partea acestei Facilitati este aditional programelor nationale PHARE 1999, ca si cel din partea altor programe destinate mai multor beneficiari, care sunt prevazute sub noile orientari ale Programului PHARE.
    3. Aranjamente de implementare
    Facilitatea Pre-ins va fi gestionata in mod diferit, de la tara la tara, prin semnarea unui memorandum de finantare separat pentru fiecare tara.
__________________________________________________________________________
   Tara    Program                  Proiect                         Buget
                                                                    (MEUR)
__________________________________________________________________________
Bulgaria   BG 991501  Minerit si metalurgie, programe de angajare   12,0
BG 9915    BG 991502  Programe de atragere a investitiilor straine   2,0
                      directe
Letonia    LE 991101  Imbunatatirea conditiilor de munca in          2,050
LE 9911               intreprinderile particulare si privatizate
           LE 991102  Restructurarea sectorului energetic            3,105
           LE 991103  Prevenirea coruptiei in sistemul justitiei     1,3
           LE 991104  Dezvoltarea cooperarii interministeriale       1,5
                      pentru prevenirea coruptiei in institutiile
                      guvernamentale
Lituania   LI 991301  Fondul lituanian de dezvoltare a proprietatii  5,0
LI 9913    LI 991302  Lupta impotriva coruptiei in departamentul     2,5
                      lituanian vamal si in servicii
Romania    RO 991001  Asistenta in pregatirea privatizarii           4,8
RO 9910               Terminalului de petrol Constanta
           RO 991002  Evaluarea si managementul obligatiilor         3,2
                      privind protectia mediului in zona Ploiesti -
                      Romania, pentru stimularea privatizarii
                      activelor statului
           RO 991003  Asistenta in modernizarea si restructurarea    5,0
                      Cailor Ferate Romane
           RO 991004  Implementarea planului de restructurare a      4,0
                      Companiei TAROM
           RO 991005  Programul de intarire a capacitatii
                      institutiilor statului pentru lupta impotriva
                      coruptiei publice si crimei organizate care
                      implica oficiali romani atat in "coruptia
                      activa", cat si in "coruptia pasiva"
Slovacia   SR 9904    Programe pentru minoritati                     2,0
__________________________________________________________________________

    In fiecare tara programul va fi condus in acord cu procedurile Sistemului descentralizat de implementare PHARE (SID). Coordonatorul asistentei nationale (CNA) va avea responsabilitatea asupra problemelor de ansamblu in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Fondul National (FN) condus de Responsabilul national cu autorizarea platilor va superviza administrarea financiara a programului si va fi responsabil pentru raportarile financiare catre CE. Un control financiar adecvat va fi realizat de catre Autoritatea nationala de control financiar competenta cu privire la implementarea programului.
    Comisia va transfera fonduri catre FN conform Memorandumului de intelegere semnat in 1998. Fondurile vor fi transferate la cererea RNA. O plata de pana la 20% din totalul fondurilor, in scopul de a fi administrata de autoritatile locale, va fi transferata in Fondul National, urmand, in fiecare tara, semnarea Memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) intre Fondul National si agentiile de implementare (AI)/Oficiul de plati si Contractare PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, respectate. In plus, RNA trebuie sa propuna Comisiei spre aprobare nominalizarea unui responsabil cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului creat, a fluxului de informatii intre Fondul National si AI/OPGP si a modului in care vor fi efectuate platile.
    Se vor efectua patru alimentari ale fondului in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate local, fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului.
    Prima alimentare a fondului va fi trasa in momentul in care o cota de 10% din buget a fost deja cheltuita de Agentia de implementare (AI) si de OPCP. A doua alimentare poate fi ceruta atunci cand 30% din bugetul total in exercitiu au fost cheltuite.
    Punctul de tragere pentru a treia alimentare a fondului este de 50%, iar plata celei de-a patra rate se face in momentul in care s-au cheltuit 70% . Cu exceptia unei autorizatii exprese prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de alimentare a contului nu poate fi facuta daca fondurile cumulate, aflate in depozit la Fondul National si la Agentia de implementare, depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional RNA poate solicita o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in Memorandumul de intelegere susmentionat.
    Agentiile de implementare vor fi responsabile de programele si de proiectele lor constituente, dupa cum urmeaza:

    Bulgaria
_______________________________________________________________________
                  Titlu                         Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Minerit si metalurgie, programe de angajare     MOLPS (Ministerul Muncii
                                                si Protectiei Sociale)
Programul de atragere a investitiilor straine   OPCP
directe
_______________________________________________________________________

    Letonia
_______________________________________________________________________
                  Titlu                         Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Imbunatatirea conditiilor de munca in                   OPCP
intreprinderile particulare si privatizate
Restructurarea sectorului energetic                     OPCP
Prevenirea coruptiei in sistemul justitiei              OPCP
Dezvoltarea cooperarii interministeriale pentru         OPCP
prevenirea coruptiei in institutiile
guvernamentale
_______________________________________________________________________

    Lituania
_______________________________________________________________________
                  Titlu                         Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Fondul lituanian de Dezvoltare a Proprietatii         OPCP
Private
Lupta impotriva coruptiei si crimei organizate        OPCP
_______________________________________________________________________

    Romania
_______________________________________________________________________
                  Titlu                         Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Asistenta in pregatirea privatizarii                    OPCP
Terminalului de petrol Constanta
Evaluarea si managementul obligatiilor privind          OPCP
protectia mediului in zona Ploiesti - Romania,
pentru stimularea privatizarii rafinariilor de
petrol proprietate de stat
Asistenta in modernizarea si restructurarea             OPCP
Cailor Ferate Romane
Implementarea planului de restructurare a               OPCP
Companiei TAROM
Programul de intarire a capacitatii                     OPCP
institutiilor statului pentru lupta impotriva
coruptiei publice si crimei organizate care
implica oficiali romani atat in "coruptia
activa", cat si in "coruptia pasiva"
_______________________________________________________________________

    Slovacia
_______________________________________________________________________
                  Titlu                         Agentie de implementare
_______________________________________________________________________
Programe pentru minoritati                      Fundatia de Dezvoltare
                                                a Societatii Civile
_______________________________________________________________________

    Fondul National va transfera fonduri catre agentiile de implementare (AI), incluzand Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP) in conformitate cu acordurile de finantare (AF) semnate intre Fondurile Nationale si AI/OPCP, dupa caz. Fiecare acord AF va fi andosat de catre Comisia Europeana. In cazurile unde FN este el insusi agentul de plata pentru AI/OPCP nu va avea loc nici un transfer de fonduri de la FN catre AI/OPCP. OPCP si AI vor fi fiecare conduse de un responsabil cu autorizarea platilor (RAP) numit de catre RNA dupa consultarea cu CNA. RAP va fi responsabil de toate operatiunile efectuate de OPCP/AI.
    Un cont bancar separat in euro va fi deschis si administrat de catre FN la o banca ce a fost anterior convenita cu Comisia Europeana. Contul va fi administrat intr-un sistem contabil separat. In principiu, toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide astfel, pe baza propunerii RNA, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri vor fi aplicate pentru orice fonduri transferate catre AI sau OPCP.
    RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu procedurile stabilite in Manualul SID, exceptand aranjamentele twinning pentru care sunt definite masuri separate de catre Comisie.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2001.
    Toate platile trebuie facute pana la 31 decembrie 2002.
    Toate contractele vor fi mai mari de 2 MEUR, cu exceptia acelora din domeniile luptei impotriva coruptiei si energiei din Letonia.
    Toate fondurile nefolosite pana la expirarea datei programului vor fi recuperate de catre Comisie. Pentru acele contracte ale caror fonduri sunt retinute pentru o perioada de garantie prelungita pana dupa data sfarsitului platilor programului, totalul fondurilor legate de aceste contracte, asa cum a fost calculat de PAO si stabilit de catre Comisie, va fi platit Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentiile de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana la platile finale, trebuind sa se asigure ca aceste fonduri vor fi folosite doar pentru a face plati mentionate in clauzele programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate si fata de partile contractante in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor mentionate in contract. Fondurile care nu au fost platite catre partile contractante dupa ce platile finale au fost incheiate vor fi rambursate Comisiei. O imagine de ansamblu asupra folosirii fondurilor depozitate in conturi de garantie si o buna parte a platilor facute din acestea si din cresterea dobanzilor vor fi oferite anual de catre RNA Comisiei.
    4. Monitorizare si evaluare
    In fiecare tara se va crea un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va include RNA, CNA si reprezentanti ai Comisiei.
    CCM se va intalni cel putin o data pe an pentru a trece in revista programele PHARE, in scopul de a evalua progresele inregistrate in atingerea obiectivelor frecvente in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare.
    CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau o realocare de fonduri PHARE.
    CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM) care vor include CNA, RAP pentru fiecare AI (si pentru OPCP, acolo unde este cazul) si serviciile Comisiei. SCM vor analiza in detaliu progresele inregistrate in cadrul fiecarui program, inclusiv ale componentelor si contractelor acestora, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare elaborate cu sprijinul unui consultant extern (in conformitate cu prevederile Manualului SID) si vor face recomandari cu privire la diferite aspecte ale managementului programului, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. SCM vor raporta CCM caruia ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire la toate programele finantate prin PHARE.
    5. Audit si evaluare
    Rapoartele si operatiunile Fondului National si, unde este cazul, cele ale OPCP si ale agentiilor de implementare relevante pot fi verificate oricand la cererea Comisiei de catre un contabil extern contractat de catre Comisie fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitatii Europene, asa cum este prevazut in Conditiile generale ale Acordului-cadru anexat la Memorandumul de finantare.
    Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari "ex-post" dupa terminarea programului.
    6. Transparenta si publicitate
    RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea publicitatii adecvate tuturor activitatilor finantate prin acest program.
    Aceasta se va face in stransa colaborare cu Delegatia Comisiei Europene in Romania. Alte detalii se gasesc in anexa nr. 3 "Informare si publicitate".
    7. Conditii speciale
    In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din ratiuni imputabile guvernelor tarilor beneficiare, Comisia poate revizui oricand programul in sensul anularii totale sau partiale a acestuia si/sau realocand fondurile neutilizate pentru alte scopuri conforme cu obiectivele Programului PHARE.

    ANEXA 3

                         INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
    Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Ghidul informativ poate fi procurat de la autoritatile locale, regionale si nationale din cadrul delegatiilor Comisiei Europene din tarile beneficiare.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata Memorandumului de finantare, si se va referi atat la programele, cat si la alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate la lit. a) si b):
    a) autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse;
    b) informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si ale deciziilor mentionate in paragraful 2;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura, accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD in concordanta cu reglementarile paragrafului 3b)(i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct. Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul larg
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE, ISPA sau SAPARD in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederi privind panouri, postere si placute permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie sa fie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ care se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa simbolul UE si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea UE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 116/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 116 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu