ORDONANTA Nr. 52 din 19 august 1999
pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Comisia Europeana
si Guvernul Romaniei privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari
dimensiuni pe anul 1998, semnat la Bucuresti la 24 decembrie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 27 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. C pct. 19 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE dintre Comisia Europeana si
Guvernul Romaniei privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni
pe anul 1998, semnat la Bucuresti la 24 decembrie 1998.
Art. 2
Contributia cu fonduri a partii romane in cadrul obligatiilor de
cofinantare a proiectului se va asigura din Fondul special al drumurilor
publice si, in completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Transporturilor.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Aurel Ciobanu Dordea,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Rasvan Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse
in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa
in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit
de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru dintre Comisie si Beneficiar si
completate prin prevederile acestui memorandum si Prevederile speciale anexate
la acesta.
Art. 1
Natura si subiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul Programului: RO-9808
Titlul: Facilitatea pentru infrastructuri
de mari dimensiuni pe anul 1998
Durata: pana la 31 decembrie 2000.
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 25 MECU, denumita in continuare finantarea gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la 31 decembrie 2000. Toate contractele trebuie semnate pana
la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita care nu au fost
contractate pana la aceasta data vor fi anulate. Termenul limita pentru
efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 31 decembrie 2003.
Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita.
Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire
a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si
justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Acest memorandum va expira la
data de expirare a perioadei de efectuare a platilor din finantarea gratuita.
Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
Dl Fokion Fotiadis
Seful Delegatiei CE
Str. Grigore Mora nr. 11
71278 Bucuresti
Romania
E-mail: office@ecdel.eunet.ro
Fax: (40-1) 2302453
Pentru Beneficiar:
Guvernul Romaniei
Dl Alexandru Herlea
Ministru pentru integrare europeana
Departamentul pentru Integrare Europeana
Piata Victoriei nr. 1
Sectorul 1, Bucuresti
Romania
Fax: (40-1) 3126929
Art. 5
Numarul de exemplare
Acest memorandum este intocmit in limba engleza in doua exemplare.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru finantare gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta, la acest memorandum.
Intocmit la Bucuresti la 24 decembrie 1998.
Pentru Beneficiar,
Alexandru Herlea,
ministru pentru
integrare europeana
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei CE
Anexa nr. 1: Acordul-cadru
Anexa nr. 2: Conditii generale (anexele A si B)
Anexa nr. 3: Prevederi speciale (anexa C)
ANEXA 1
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna numite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat de Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de
finantare), pentru care este oferit un model in anexa C.
Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
precum ar fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord,
Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, o data ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
unei terte parti, stat sau agentii.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionate intr-un acord ce urmeaza a fi incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare in ziua in care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in
vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu i se pune capat prin notificarea
scrisa a uneia din partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
forme de cooperare, convenite intre partile contractante, care, prin natura
lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului
de asistenta PHARE la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
Romania
Frans Andriessen,
vicepresedinte
al Comisiei Europene
Comunitatea
ANEXA 2
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a
memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa
de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate
fi executata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii.
Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in
aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari,
livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare,
urmand principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor
la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori,
costului si calitatii serviciilor, naturii si conditiilor de executie a
lucrarilor sau livrarilor, costului lor de utilizare si valorii tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui sa fie publicate in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele de cooperare tehnica vor trebui sa fie intocmite, negociate
si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel
in memorandumul de finantare.
3. In situatia in care contractele de cooperare tehnica urmeaza sa fie
intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista
scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a
calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de
disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi,
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul de cooperare
tehnica va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de
Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere
economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice
sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea
drept de instalare temporara si rezidenta in cazurile in care importanta
contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea
invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in
vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor; acest
drept va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau servicii, finantate de Comunitate, si membrilor familiei
acestuia apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in
stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica
natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si al schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din Finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent. Beneficiarul va asigura
ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi
livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta
imediata conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului, fara
a tine seama de intarzieri sau dispute asupra stabilirii taxelor vamale,
platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din
statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare
tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata
impozitului pe profit si venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate
local, anagajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de
cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, taxe si alte
impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti
respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform
reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca astfel solicita, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara asa cum este definit in legislatia nationala a
Beneficiarului, fata de echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie
originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria,
Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica
Iugoslava Macedonia.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile efectuate fie in unitati europene de
cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale
Beneficiarului, in valuta Beneficiarului sau in valuta statului in care
ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, fie in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe
baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile ivite pentru a facilita
munca persoanelor imputernicite a aduce la indeplinire evaluarile sau
inspectiile.
2. Beneficiarul va:
a) pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea
lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de
finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa
aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor
contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE. Comisia va putea, de
asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a
programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor
programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului
implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si,
unde este necesar, poate agrea cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru
masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra
completarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, in lumina rapoartelor si, unde este potrivit, a evaluarii
ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara
beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - dispute
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, ducand, unde este necesar, la un amendament al
memorandumului de finantare.
2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in
memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii.
Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin
acordul partilor contractante sau, in cazul unui dezacord, de secretarul
general al O.N.U.
Daca oricare dintre partile contractante nu reuseste sa numeasca un arbitru,
acesta va fi numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 3
ANEXA C
PREVEDERI SPECIALE
1. OBIECTIVE SI DESCRIERE
1.1. Obiective globale si specifice
In cadrul Programului PHARE, obiectivul global al LSIF este facilitarea
eforturilor tarilor candidate la aderarea la Uniunea Europeana cat mai curand.
LSIF are 3 obiective specifice:
a) facilitarea investitiilor prioritare in transport si mediu, care au un
impact semnificativ la nivel transfrontalier si in perspectiva aderarii;
b) facilitarea creditelor IFI si a cofinantarii de catre tarile
beneficiare;
c) familiarizarea tarilor candidate la aderare cu procesul concurential de
solicitare a fondurilor si de selectie, precum si cu procedurile de
implementare descentralizata, care vor fi folosite de Instrumentul structural
de preaderare (ISPA), care va intra in vigoare in anul 2000.
1.2. Eligibilitatea proiectelor
LSIF are o serie de criterii de eligibilitate care trebuie respectate
pentru ca proiectul sa fie analizat in vederea finantarii:
a) sa fie cofinantat cu un credit existent sau planificat al unei
institutii financiare internationale, conform criteriilor Initiativei de la
Copenhaga, si sa aiba angajamentul de cofinantare necesar din partea
Beneficiarului;
b) sa fie complementar finantarilor existente si sa nu inlocuiasca o
cofinantare existenta;
c) sa fie gata de implementare dupa semnarea memorandumului de finantare;
d) bugetul PHARE al proiectului sa fie de cel putin 2 MECU.
1.3. Selectia proiectelor, transparenta si consultarile
Deoarece cofinantarea cu IFI este o conditie de baza a sprijinului in
cadrul Programului LSIF, procesul de selectie a inceput cu solicitarea IFI a
unei liste de proiecte potentiale pentru cofinantare in cadrul programelor LSIF
pe anii 1998 si 1999.
Aceasta lista indicativa a fost analizata in cadrul consultarilor interne
de serviciile de resort ale Comisiei Europene (adica de directiile generale de
transport, mediu si dezvoltare regionala). Ca urmare, a fost elaborata o lista
cuprinzand proiectele rezultate, care a avut o mare influenta asupra zonelor
prioritare mentionate in Parteneriatul pentru aderare si in Programul national
de aderare la Uniunea Europeana, care, in multe cazuri, abordau probleme-cheie
la nivel transfrontalier, in special interconectarea transportului la nivel
regional si problemele regionale de mediu ale Bazinului Dunarii si Marii
Baltice, ambele clasificate ca fiind "ape sensibile".
Lista a fost transmisa coordonatorilor programelor nationale PHARE, care
si-au exprimat sprijinul pentru finantarea proiectelor din cadrul Programului
LSIF in anul 1998 sau 1999 si au avut si alte propuneri suplimentare spre
analiza in cadrul Programului LSIF.
Lista scurta cuprinzand proiectele eligibile pentru finantare din cadrul
programelor LSIF pe anul 1998 si prima parte a anului 1999 a fost compilata pe
baza acestor raspunsuri de la coordonatorii programelor nationale PHARE si de
la directiile generale de resort ale Comisiei Europene.
Identificarea proiectelor prioritare pentru finantare LSIF in colaborare cu
IFI reprezinta o noua abordare care tine seama de resursele financiare limitate
ale Programului PHARE.
Deci, s-a acordat o atentie deosebita proiectelor care ar putea oferi
resurse suplimentare maxime de la IFI, tarile beneficiare si sectorul privat si
care faciliteaza finantarea mai devreme a etapelor aditionale ale
proiectelor-tinta, care altfel n-ar putea fi implementate.
O analiza a proiectelor cuprinse in primele doua propuneri financiare arata
ca contributia Programului PHARE la prima etapa a LSIF, insumand 144 MECU, va
fi asociata unui pachet de investitii totale de 1,3 miliarde ECU. Aceasta
reprezinta un supliment de investitii in valoare de 8 MECU fata de contributia
PHARE, in valoare de 1 MECU.
O astfel de abordare a asigurat facilitarea atragerii, prin cooperarea cu
IFI in problemele principale referitoare la aderare, a unor resurse
suplimentare din credite, mult mai mari decat cele care ar putea fi alocate
prin Programul PHARE pentru astfel de proiecte.
Componenta PHARE a proiectelor, asa cum s-a mentionat la pct. 1.5, a fost
identificata impreuna cu autoritatile nationale de resort si cu IFI si a fost
selectata din pachetul global al proiectului, deoarece, fie ca asigura
indeplinirea unui element specific al acquisului comunitar, fie ca este
componenta cu viabilitatea cea mai mica, contribuie astfel la transformarea
unui proiect viabil din punct de vedere economic intr-un proiect viabil din
punct de vedere financiar.
1.4. Selectia finala pentru Programul LSIF 1998
Lista finala cuprinzand proiectele prezentate in aceasta propunere
financiara a fost extrasa din lista scurta aprobata pe baza maturitatii
fiecarui proiect in vederea implementarii, un alt criteriu-cheie pentru
finantarea LSIF.
Cinci proiecte de transport au fost identificate pentru finantare prin
Programul LSIF 1998, cu o valoare totala de 85 MECU. Pct. 1.5. ofera o
descriere sumara a fiecarui proiect, iar fisele de proiect din anexa ofera
descrierea detaliata.
In ceea ce priveste alocatia pentru fiecare tara, defalcarea bugetului LSIF
pe anul 1998 este dupa cum urmeaza: Bulgaria (20 MECU), Letonia (5 MECU),
Polonia (20 MECU), Romania (25 MECU) si Slovacia (15 MECU).
1.5. Descrierea propunerilor de proiecte
Acest capitol ofera un sumar al proiectelor care urmeaza a fi finantate
prin LSIF 1998. Fisele de proiect prezentate in anexa nr. 1 ofera detalii
suplimentare.
1.5.1. Bulgaria
Titlu: Reabilitarea sinelor de cale ferata
IFI: B.I.R.D./B.E.R.D.
PHARE: 20 MECU
Descriere: Sectiunile sunt situate pe coridoarele
paneuropene nr. IV si VIII, deci au influenta
asupra aderarii. Necesitatea suplimentarii
fondurilor este foarte puternica datorita
fondurilor nationale limitate.
1.5.2. Letonia
Titlu: Reabilitarea coridorului feroviar est-vest
IFI: B.E.I./B.E.R.D.
PHARE: 5 MECU
Descriere: Calea ferata leaga coridoarele si face parte
din reteaua principala TINA. Contributia PHARE
va accelera implementarea proiectului.
1.5.3. Polonia
Titlu: Autostrada A1
IFI: B.E.I.
PHARE: 20 MECU
Descriere: Proiect situat pe Coridorul nr. VI.
Modernizare la standardele Uniunii Europene.
Contributia PHARE va accelera implementarea
proiectului si va fi scazuta din concesionarea
taxelor de acces pe autostrada.
1.5.4. Romania
Titlu: Reabilitarea drumurilor - etapa a III-a
IFI: B.E.I./B.I.R.D. (B.E.R.D.)
PHARE: 25 MECU
Descriere: Impact sigur asupra aderarii la Uniunea Europeana,
cu proiecte pe Coridorul de transport paneuropean
nr. IX, si conformitatea cu directiva privind
dimensiunea si gabaritul autovehiculelor.
Necesitatea suplimentarii fondurilor este foarte
puternica datorita fondurilor nationale limitate
si numarului mare de sectiuni viabile din punct de
vedere economic.
1.5.5. Slovacia
Titlu: Reabilitarea drumurilor europene - etapa a III-a
IFI: B.E.I.
PHARE: 15 MECU
Descriere: Proiect situat pe Coridorul nr. VI. Respecta
regulile de achizitie ale Uniunii Europene.
Autostrada va corespunde pe deplin standardelor
Uniunii Europene. Contributia PHARE va accelera
implementarea proiectului.
Procedurile IFI si ale tarilor beneficiare de evaluare a impactului asupra
mediului inconjurator au fost respectate pentru fiecare proiect de investitii
finantat prin LSIF. Detalii referitoare la aceasta sunt oferite in fisele
individuale de descriere a proiectelor.
Se va asigura oportunitatea egala de participare a barbatilor si femeilor
la toate proiectele.
1.6. Programul LSIF pe anul 1999
Conform abordarii care urmeaza a fi decisa in ceea ce priveste Programul
ISPA, al carui precursor este LSIF, si luand in considerare cerintele
financiare mari pentru ambele domenii, se intentioneaza sa se mentina o
defalcare cat de apropiata posibil de 50% - 50% pentru fiecare dintre cele doua
sectoare-cheie - transportul si mediul - pentru anii 1998 si 1999. Datorita
problemelor privind pregatirea proiectelor de mediu incluse in lista scurta in
vederea implementarii, bugetul propunerii de finantare pentru finantarea din
bugetul Programului PHARE pe anul 1998 este destinat in intregime
transporturilor. Bilantul celei de-a doua propuneri financiare prezentate in
anul 1998 pentru a fi finantata in anul 1999 favorizeaza proiectele de mediu
si, in plus, au fost identificate si alte proiecte prioritare de mediu din
lista scurta cuprinzand proiectele LSIF, analizate si aprobate in vederea
cofinantarii prin cea de-a treia propunere financiara LSIF pentru anul 1999
(adica acestea au indeplinit toate criteriile, dar nu erau gata de implementare
in anul 1998).
2. BUGETUL
__________________________________________________________________________
Sectorul Alocatia Investitii Dezvoltare Asistenta
institutionala tehnica
__________________________________________________________________________
Proiecte de transport 85 85 0 0
Proiecte de mediu 0 0 0 0
Sprijin pentru pregatirea
proiectelor 0 0 0 0
Total, conform
Memorandumului de
finantare pe anul 1998 85 85 0 0
__________________________________________________________________________
100% 100% 0% 0%
__________________________________________________________________________
3. ARANJAMENTE PRIVIND IMPLEMENTAREA
In timp ce Programul LSIF 1998 este prezentat Comitetului de conducere ca o
facilitate orizontala, proiectele vor fi implementate prin structurile
Programului national PHARE sau direct de catre IFI care le cofinanteaza, pe
baza unui acord de delegare a implementarii si cofinantare paralela, prin care
IFI va fi responsabila pentru implementarea proiectelor.
Aceasta propunere financiara unica este prezentata Comitetului de conducere
si acopera toate proiectele din cadrul LSIF. La primirea unei opinii pozitive,
Programul LSIF va fi defalcat pe proiecte prin semnarea a 5 memorandumuri de
finantare separate, dupa cum se prezinta in tabelul urmator, permitand astfel o
urmarire optima in fiecare tara in parte si o eficienta maxima a implementarii
proiectelor. Nu vor exista realocari de fonduri intre aceste memorandumuri de
finantare.
Defalcarea pe tari
_______________________________________________________________________________
Memorandum de finantare
Tara sau acord de cofinantare MECU Titlul proiectului
paralela
_______________________________________________________________________________
Bulgaria BG 9811 20 Inlocuirea sinelor de cale ferata
Letonia LE 9810 5 Reabilitarea coridorului
feroviar est-vest
Polonia PL 9809 20 Autostrada A1
Romania RO 9808 25 Reabilitarea drumurilor -
etapa a III-a
Slovacia SR 9812 15 Reabilitarea drumurilor
europene - etapa a III-a
_______________________________________________________________________________
3.1. Implementarea prin programele nationale PHARE
Dupa cum s-a indicat in tabelul de mai sus, marea majoritate a proiectelor
din Programul LSIF pe anul 1998 vor fi implementate prin sistemul programelor
nationale PHARE si, astfel, procedurile programelor nationale vor fi aplicate
conform aranjamentelor de implementare si fluxurilor financiare specificate in
prezenta propunere de finantare si in fisa de descriere a proiectului, care
reflecta faptul ca proiectele sunt cofinantate de IFI ca partener majoritar.
Ca si pentru proiectele finantate prin Programul national PHARE, fluxurile
financiare se vor derula, prin Fondul national, prin Unitatea centrala de
contractare si plati sau prin Agentia de implementare, catre contractant.
Beneficiarul va fi implicat in supervizarea permanenta, raportand progresul
lucrarilor Unitatii centrale de contractare si plati sau Agentiei de
implementare.
Aceste proiecte vor fi gestionate conform procedurilor Sistemului de
implementare descentralizat (SID) al PHARE. Acestea prevad ca, in cazul
cofinantarii cu IFI, daca PHARE este partenerul cofinantator minoritar (cum este
cazul in toate proiectele LSIF), vor fi respectate indeaproape structurile si
sistemele de implementare ale IFI care cofinanteaza (in special in ceea ce
priveste achizitiile, supervizarea si monitorizarea prin unitatile de
implementare a proiectelor IFI deja existente), respectandu-se in acelasi timp
regulile PHARE de origine, transparenta, publicitatea si eligibilitatea in
toate achizitiile. Aceasta abordare a fost folosita cu efecte bune in
proiectele anterioare, avand ca rezultat cresterea eficientei in implementare.
Un fond national condus de un conducator autorizat la nivel national va
superviza managementul financiar al programului si va raspunde de raportarea
financiara la Comisia Europeana. Autoritatea nationala de control financiar va
realiza controlul financiar corespunzator referitor la implementarea
programului.
Comisia Europeana va transfera fondurile la Fondul national conform
Memorandumului de intelegere semnat intre Comisia Europeana si Ministerul
Finantelor. Fondurile vor fi transferate ca urmare a solicitarii conducatorului
autorizat la nivel national. O plata de pana la 20% din valoarea fiecarui
proiect condus local de fiecare fond national va fi transferata in Fondul
national dupa semnarea memorandumului de finantare. Se vor efectua patru
alimentari ale fondului, constand din echivalentul a pana la 20% din valoarea
proiectului. Prima alimentare va avea loc cand Agentia de implementare si
Unitatea centrala de contractare si plati vor efectua plata a 10% din buget.
Cea de-a doua alimentare poate fi solicitata dupa plata a 30% din totalul
bugetului in vigoare. Cea de-a treia alimentare se va face dupa plata a 50% din
totalul bugetului, iar cea de-a patra transa, dupa plata a 70% din totalul
bugetului. Nu se poate solicita alimentarea, cu exceptia autorizarii acesteia
de la sediul Comisiei Europene, daca totalul fondurilor depozitate in Fondul
national de catre Agentia de implementare depaseste 10% din bugetul total in
vigoare angajat. In mod exceptional, conducatorul autorizat la nivel national
poate solicita plata unui avans de peste 20%, conform procedurilor prevazute in
memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
Aranjamente de implementare
______________________________________________________________________________
Titlul Fluxuri Agentia de Achizitii si Monitorizare
proiectului financiare implementare supervizare globala
permanenta
______________________________________________________________________________
Inlocuirea de la Fondul Ministerul Caile Ferate Caile Ferate
sinelor de national la Transporturilor Bulgare Bulgare
cale ferata Autoritatea de
in Bulgaria implementare
Reabilitarea de la Fondul Ministerul Caile Ferate Ministerul
coridorului national la Transporturilor Letone Transporturilor
feroviar Autoritatea de (Technirail)
est-vest in implementare
Letonia
Autostrada de la Fondul Ministerul Directia Ministerul
A1 in Polonia national la Transporturilor Drumurilor Transporturilor
Autoritatea - Directia din Gdansk - Directia
de Generala a Generala a
implementare Drumurilor Drumurilor
Publice Publice
Reabilitarea de la Fondul Administratia Administratia Administratia
drumurilor - national la Nationala a Nationala a Nationala a
etapa a III-a Autoritatea Drumurilor Drumurilor Drumurilor
in Romania de
implementare
Reabilitarea de la Fondul Autoritatea Administratia Administratia
drumurilor national la centrala de Nationala a Nationala a
europene - Autoritatea contractare Drumurilor din Drumurilor
etapa a III-a centrala de si plati din Slovacia din Slovacia
in Slovacia contractare
si plati
______________________________________________________________________________
Fondul national va transfera fonduri agentiilor de implementare, inclusiv
Unitatii centrale de contractare si plati conform acordurilor de finantare
semnate intre Fondul national si agentiile de implementare/unitatile centrale
de contractare si plati, unde este cazul. In cazul in care insusi Fondul
national este agentul platitor pentru Unitatea centrala de contractare si plati,
nu vor exista transferuri de fonduri intre Fondul national si pentru Unitatea
centrala de contractare si plati. Unitatea centrala de contractare si plati si
agentiile de implementare vor fi conduse de cate un conducator autorizat de
program, numit de conducatorul autorizat la nivel national dupa consultari cu
coordonatorul programelor nationale PHARE. Conducatorul autorizat de program va
raspunde de toate operatiunile desfasurate de Unitatea centrala de contractare
si plati sau de Agentia de implementare respectiva.
Fondul national va deschide si va gestiona un cont purtator de dobanda in
ECU, in numele proiectului si administrat ca un cont separat, la o banca
convenita in prealabil cu Comisia Europeana. Dobanda survenita in cont va fi
raportata cu regularitate Comisiei Europene; daca hotaraste Comisia Europeana
astfel, pe baza propunerii conducatorului autorizat la nivel national, dobanda
va fi reinvestita in program.
Conducatorul autorizat la nivel national si conducatorul autorizat de
program vor asigura ca toate contractele sa fie redactate conform procedurilor
prevazute in procedurile din Manualul SID referitoare la proiectele cofinantate
de IFI si PHARE.
3.2. Conditii generale
Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 31 decembrie 2000.
Toate platile pentru toate proiectele trebuie efectuate pana la data de 31
decembrie 2003.
Comisia Europeana va avea un rol direct si va oferi expertiza in
sprijinirea si supervizarea procesului de achizitii si implementare a
proiectelor LSIF, data fiind importanta programului, datorita urgentei
termenelor de contractare si faptului ca fondurile nationale si unitatile
centrale de contractare si plati sunt in curs de infiintare in prezent. Acesta
este un aspect critic in respectarea termenelor de contractare si plata. Daca
structurile nationale respective nu sunt infiintate la timp pentru a respecta
programele de angajare a fondurilor stabilite in anexele la prezenta propunere
si in fisele de descriere a proiectelor, contractarea poate fi efectuata direct
de catre Comisia Europeana.
Fondurile nefolosite la data expirarii programului vor fi recuperate de
Comisia Europeana.
Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie
care se extinde dupa terminarea perioadei de efectuare a platilor in cadrul
programului, fondurile totale legate de aceste contracte, asa cum au fost
calculate de conducatorul autorizat de program si stabilite de Comisia
Europeana, vor fi platite Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala
a programului. Agentia de implementare isi asuma responsabilitatea deplina in
continuare fata de contractanti referitor la indeplinirea obligatiilor
referitoare la clauzele de retinere a sumelor. Dobanzile acumulate la fondurile
depozitate vor fi platite Comisiei Europene dupa efectuarea platii finale catre
contractanti. Fondurile neplatite contractantilor dupa incheierea platilor
finale vor fi rambursate Comisiei Europene. Conducatorul autorizat la nivel
national va pune anual la dispozitie Comisiei Europene o situatie de ansamblu
privind utilizarea fondurilor depuse in conturile de garantie - si, in special,
privind platile efectuate din aceste conturi -, ca si a dobanzilor acumulate in
acestea.
4. MONITORIZARE SI EVALUARE
O comisie mixta de monitorizare va fi infiintata la nivel national. Aceasta
va include coordonatorul programelor PHARE la nivel national, conducatorul
autorizat la nivel national si Comisia Europeana. Comisia mixta de monitorizare
se va reuni cel putin o data pe an pentru a analiza toate programele cu
finantare PHARE, inclusiv proiectele finantate prin LSIF in tarile respective,
pentru a evalua progresul acestora in ceea ce priveste indeplinirea
obiectivelor prevazute in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de
aderare. Comisia mixta de monitorizare poate recomanda schimbarea prioritatilor
si/sau realocarea fondurilor PHARE.
Comisia mixta de monitorizare va fi sprijinita de subcomisii de
monitorizare care vor include conducatorul autorizat la nivel national, conducatorul
autorizat de program din fiecare agentie de implementare (si din Unitatea
centrala de contractare si plati, unde este cazul) si serviciile Comisiei
Europene. Subcomisiile de monitorizare vor analiza in detaliu progresul
fiecarui program, inclusiv componentele acestuia si contractele, pe baza unor
rapoarte de monitorizare si evaluare elaborate cu asistenta consultantului
extern (conform prevederilor Manualului SID), si vor face recomandari privind
aspecte ale managementului si structurarii programelor, asigurandu-se ca aceste
recomandari sunt implementate. Subcomisiile de monitorizare vor raporta
Comisiei mixte de monitorizare, careia ii vor inainta rapoarte globale
detaliate privind toate programele cu finantare PHARE.
Date fiind caracteristicile speciale ale proiectelor LSIF, implementarea va
fi monitorizata indeaproape si de aparatul central al Comisiei Europene.
5. CONTROL FINANCIAR SI EVALUARE
Proiectele finantate prin structurile Programului national PHARE, conturile
si operatiunile Fondului national si, unde este cazul, ale Unitatii centrale de
contractare si plati si ale tuturor agentiilor de implementare vor fi supuse
controlului financiar, la hotararea Comisiei Europene, de catre un revizor
extern contractat de catre Comisia Europeana, fara a aduce prejudicii
responsabilitatilor Comisiei Europene si Curtii de Conturi a Uniunii Europene,
asa cum au fost prevazute in Conditiile generale privind memorandumurile de
finantare anexate la acordul-cadru.
In cazul proiectelor a caror implementare este delegata IFI care le
cofinanteaza, Comisia Europeana isi mentine aceleasi drepturi de acces la
inregistrarile financiare ale IFI privind fondurile PHARE in scopul controlului
financiar, dupa cum s-a mentionat mai sus in cadrul programelor nationale.
Serviciile Comisiei Europene se vor asigura ca la terminarea implementarii
programului va avea loc o evaluare ex-post.
6. VIZIBILITATE/PUBLICITATE
Conducatorul autorizat de program va raspunde de luarea masurilor necesare
pentru asigurarea publicitatii corespunzatoare pentru toate activitatile
finantate prin program. Aceasta se va efectua in stransa legatura cu Delegatia
Comisiei Europene. Anexa contine detalii suplimentare in aceasta privinta.
7. CONDITII SPECIALE
In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive
aflate sub controlul autoritatii de implementare respective sau al IFI care
cofinanteaza proiectul, Comisia poate analiza programul in vederea anularii
integrale sau partiale, la decizia Comisiei Europene, si/sau a realocarii
fondurilor nefolosite pentru alte scopuri, corespunzatoare obiectivelor
Programului PHARE.
Anexe:
1. Fisa proiectului
2. Tabel cumulativ trimestrial de contractare si plati
3. Informare si publicitate
4. Rezumat al articolului 118 din Jurnalul Oficial
ANEXA 1
FISA PROIECTULUI RO 9808
TITLU: ROMANIA - PROIECTE DE REABILITARE A DRUMURILOR NATIONALE
Amplasament (numai componentele LSIF 1998 - Programul privind Facilitatea
infrastructurii de mari dimensiuni pe anul 1998)
Coridorul paneuropean nr. IX (Helsinki - St. Petersburg - Moscova/Pskov -
Kiev - Lybasevko - Chisinau - Bucuresti - Dimitrovgrad - Alexandroupolis)
Romania
DN2
Sectiunea Ramnicu Sarat - Marasesti (48,1 km)
A se vedea harta anexata.
Obiective:
- asistenta pentru Romania in perioada de preaderare si adoptare a
acquisului comunitar, in special in legatura cu dezvoltarea coridoarelor
prioritare de transport;
- asistenta pentru constructia si modernizarea Coridorului paneuropean de
transport nr. IX si viitoarea sa integrare in reteaua de transport
transeuropean a Uniunii Europene;
- asistenta pentru Romania in scopul respectarii obiectivelor Directivei
europene nr. 96/53 privind greutatile si dimensiunile;
- asistenta pentru transport international de persoane si de marfuri mai
economic si mai eficient in zone de interes ale Uniunii Europene, in Romania si
in tarile vecine;
- asistenta pentru dezvoltarea social-economica regionala si schimburi
internationale printr-o miscare imbunatatita a persoanelor si marfurilor.
Acest proiect corespunde cerintelor privind modernizarea infrastructurii
transporturilor (mentionat in Programul de aderare).
Generalitati si continut
Programul LSIF va contribui la reabilitarea drumurilor de-a lungul
Coridorului paneuropean de transport nr. IX (Marea Baltica - Marea Egee).
Programul intentioneaza sa finanteze 100% lucrarile de reabilitare a circa
48 km suplimentari pe drumurile Bucuresti - Iasi spre nord (tronsonul Ramnicu
Sarat - Marasesti). Acest tronson este considerat ca o legatura ce lipseste pe
coridoare, pentru care finantarea privata nu este adecvata.
Pana in prezent s-a realizat evaluarea impactului asupra mediului pentru
investitia proiectului. In continuare, documentatia tehnica este pregatita si
licitatia se va putea lansa in 1998, in vederea inceperii lucrarilor in
primavara anului 1999.
Aceste proiecte fac parte din programele mai largi de reabilitare a drumurilor,
cofinantate de Guvernul Romaniei si de 3 institutii de finantare internationala
(IFI): Banca Europeana de Investitii (B.E.I.), Banca Europeana pentru
Reconstructie si Dezvoltare (B.E.R.D.) si Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare (B.I.R.D.).
Proiectul rutier al etapei a II-a a fost pregatit de Administratia
Nationala a Drumurilor (A.N.D.) si IFI incepand din octombrie 1995. Evaluarea
tehnica, a protejarii mediului si economica s-a efectuat pentru cateva
tronsoane de drum pe principala retea nationala (circa 3.100 km). Pe aceasta
baza autoritatile romane au solicitat finantare externa pentru circa 1.000 km,
in afara tronsoanelor evaluate, care prezinta o rata economica de restituire de
peste 15% . Acordurile de imprumut au fost semnate cu B.E.I. (70 MECU, 28
octombrie 1996), B.E.R.D. (78,1 MECU, 20 noiembrie 1996) si B.I.R.D. (136,4
MECU, 1 iulie 1997). Aflat in limite foarte stranse, bugetul de stat nu permite
alocarea de fonduri suplimentare pentru proiect in afara sumelor importante
pentru care deja s-a convenit. Pentru completarea fondurilor guvernamentale si
a finantarii IFI Guvernul Romaniei a solicitat Comisiei Europene sa examineze
prin programe de infrastructura de mari dimensiuni (LSIF) posibilitatea
alocarii de fonduri de cofinantare care sa sprijine reabilitarea tronsoanelor
suplimentare pe coridoarele paneuropene de transport.
Programul national PHARE 1998 va finanta reabilitarea tronsonului de drum
Vestem - Miercurea Sibiului (40,7 km - DN1), situat pe Coridorul nr. IV.
Un al treilea proiect rutier, care are ca obiectiv reabilitarea drumurilor
nationale de pe Coridorul nr. IX, se afla in prezent in curs de tratative cu
B.E.I. In cadrul acestui proiect se afla si reabilitarea tronsoanelor de drum
ale Coridorului nr. IX de la Marasesti spre nord si nord-est.
Descriere
DN2 - Reabilitarea drumului Ramnicu Sarat - Marasesti (48,1 km) - 25 MECU
Se intentioneaza reabilitarea tronsonului de drum Ramnicu Sarat - Marasesti
(48,1 km), situat pe drumul national DN2 km 152 + 500 - 200 + 600. Acest
tronson este amplasat pe Coridorul paneuropean de transport nr. IX (in Romania:
Giurgiu - Bucuresti - Iasi spre Chisinau) si face parte din etapa a II-a a
Programului de reabilitare a drumurilor (fara o cofinantare IFI specificata).
In prima etapa a Programului de reabilitare a drumurilor s-a reabilitat si
largit tronsonul Bucuresti - Urziceni (63 km) cu o cofinantare IFI. In cea de-a
II-a etapa a proiectului rutier B.I.R.D. va finanta lucrarile de reabilitare
pentru drumul Urziceni - Ramnicu Sarat (89 km).
In acest fel, prin reabilitarea drumului Ramnicu Sarat - Marasesti va
creste lungimea drumurilor reabilitate de la 152 km la 200 km, de-a lungul
Coridorului nr. IX, cu incepere de la Bucuresti. Asa cum s-a mentionat mai sus,
etapa a III-a a proiectului rutier se afla in prezent in curs de tratative cu
B.E.I. si ar include reabilitarea urmatoarelor tronsoane de drum: Marasesti -
Bacau - Roman - Sabaoani (DN2) si Marasesti - Tecuci - Barlad - Husi - Albita
(DN24).
Documentele de licitatie s-au elaborat si sunt finalizate. Precalificarea
antreprenorilor s-a efectuat deja: anuntul general de procurare a fost publicat
in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 22 august 1997 si in doua ziare
centrale. Raportul de evaluare a precalificarii a fost finalizat in februarie
1998 si transmis Delegatiei CE din Bucuresti.
Proiectul cuprinde:
1.1. Lucrari de reabilitare a drumului: 25,00 milioane ECU.
1.2. Servicii de supervizare a lucrarilor: p.m. (finantate prin Programul
national PHARE 1998 impreuna cu serviciile de supervizare a lucrarilor pe
drumul V-MS).
Total
Costul estimat nu cuprinde exproprierea terenului, T.V.A. si alte taxe,
care vor fi finantate de autoritatile romane.
Se asteapta ca lucrarile sa fie licitate printr-o singura licitatie.
Considerand ca inceperea lucrarilor se va face in mai 1999, lucrarile vor fi
terminate in aprilie 2002.
_______________________________________________________________________
Buget 1998 Programul
(milioane ECU) FPIMD national Primitor IFI Total
PHARE 1998
_______________________________________________________________________
1. Ramnicu Sarat -
Marasesti (DN2) 25,0 25,0
1.1. Lucrari 25,0
1.2. Supervizare lucrari Pro
memoria
2. Vestem - Miercurea
Sibiului (DN1)
(incluzand
supervizarea
lucrarilor) 27,0 27,0
3. B.E.I. (etapa a
II-a) 70,0 70,0
4. B.E.R.D. (etapa a
II-a) 78,1 78,1
5. B.I.R.D. (etapa a
II-a) 136,4 136,4
6. Componenta
nationala
(inclusiv taxele) 197,4 197,4
_______________________________________________________________________
TOTAL: 25,0 27,0 197,4 284,5 533,9
_______________________________________________________________________
NOTA:
- Cifrele prezentate ca fiind finantarea IFI si romana se refera la cea
de-a doua etapa a Programului de reabilitare a drumurilor.
- Sumele prezentate in ECU se bazeaza pe cursul 1 ECU = 1,1 USD pentru
sumele exprimate initial in USD.
Programe de implementare
Programul va fi gestionat prin Sistemul de implementare descentralizat
(SID).
Administratia Nationala a Drumurilor va fi numita Agentia de implementare
(AI).
Un functionar pentru autorizarea programelor (FAP) va fi numit in cadrul
programului de catre Biroul national de autorizare (BNA) dupa consultarea, in
prealabil, a coordonatorului national (CN).
Programul va fi condus de catre Administratia Nationala a Drumurilor
(Directia Proiecte cu finantare externa), care gestioneaza si componentele IFI.
Program de implementare
Lucrari de reabilitare a drumului Ramnicu Sarat - Marasesti
Precalificare: deja finalizata
Inceperea licitatiei: 15 septembrie 1998
Inceperea activitatii proiectului: 1 mai 1999
Incheierea lucrarilor: 30 aprilie 2002
Terminarea perioadei de garantie: 30 aprilie 2003
Posibilitati egale de participare
Se va asigura participarea egala in cadrul proiectului atat pentru femei,
cat si pentru barbati.
Protectia mediului
Prima analiza
O prima analiza s-a realizat cu scopul de a evalua efectul programului
asupra mediului inconjurator. Aceasta analiza a fost luata in considerare de
catre IFI in etapa de evaluare a intregului proiect.
A fost elaborat raportul privind impactul asupra mediului? Da.
Daca da, de unde se poate obtine? De la Administratia Nationala a
Drumurilor.
Efecte majore asupra mediului
Trebuie sa se faca distinctie intre impactul asupra mediului, datorat
exclusiv executiei lucrarilor civile, si impactul datorat realizarii
Programului de reabilitare a drumurilor.
Primul tip de impact va trebui sa fie in mod serios monitorizat pe
parcursul executiei lucrarilor. Documentele de licitatie elaborate prevad
masuri de protectie a mediului, si anume: reducerea nivelului de poluare prin
controlul emisiilor de noxe aferente echipamentelor folosite (statii de
concasare, statii de asfalt), stropirea corespunzatoare a drumului pentru a
reduce cantitatea de praf, controlul scurgerilor incidentale de apa prin
realizarea unor santuri corespunzatoare de colectare, punerea in functiune a unui
rezervor de colectare a apei reziduale rezultate din operatiunea de intretinere
a utilajelor si echipamentelor, prevenirea poluarii stratului de apa freatica,
controlul poluarii fonice produse de echipamentele utilizate, implementarea
unui sistem adecvat de management al traficului si realizarea unei semnalizari
corespunzatoare, verificarea respectarii de catre cariere a normelor de mediu
si asigurarea fiabilitatii carierelor. Consultantii de supervizare vor fi
direct implicati in monitorizarea acestor masuri.
In ceea ce priveste al doilea tip de impact asupra mediului, acesta este
foarte limitat, deoarece proiectul implica numai reabilitarea unor drumuri
existente si nu executia de trasee noi. Realizarea proiectului va contribui la
fluidizarea traficului, la atingerea unei viteze optime de rulare si la
reducerea consumului de carburanti. O cale de rulare buna va reduce gradul de
uzura a vehiculelor si cantitatea de metale care poate fi descoperita in
vecinatatea drumurilor.
Rata economica de rentabilitate
Reabilitarea drumului Ramnicu Sarat- Focsani 28 km 42,30%
Reabilitarea drumului Focsani - Marasesti 21,1 km 47,60%
Criterii de investitie
1. Catalizator
Sprijinul LSIF va determina ca reabilitarea drumurilor sa inceapa cu sectiunile
de drum supuse unei deprecieri rapide, sectiuni localizate pe Coridorul nr. IX,
pentru care finantarea nu este inca disponibila.
In plus, sectiunea Ramnicu Sarat - Marasesti apare ca o veriga lipsa pe
Coridorul nr. IX, atata timp cat Proiectele de reabilitare cofinantate de catre
IFI includ tronsonul Bucuresti - Urziceni - Ramnicu Sarat si, respectiv
Marasesti - Albita/Marasesti - Sabaoani.
2. Resurse suplimentare
Sprijinul LSIF furnizeaza un plus de resurse financiare atata timp cat resursele
bugetare ale Romaniei sunt limitate, iar pentru sectiunea propusa nu se are in
vedere nici o finantare din partea IFI. Mai mult, o finantare privata nu este
probabila si nici compatibila cu reabilitarea drumurilor nationale.
3. Conformitate
Lucrarile de reabilitare a drumurilor vor fi executate in conformitate cu
normele si standardele europene, in special cu cele care vizeaza protectia
mediului. Rolul consultantei de supervizare este acela de a asigura ca
respectiva calitate a lucrarilor sa fie conforma cu cerintele contractuale.
Mai mult, sectiunile reabilitate vor trebui sa respecte prevederile
Directivei CE nr. 96/53 privind greutatea si dimensiunile.
In ceea ce priveste intretinerea, Administratia Nationala a Drumurilor este
pe cale de a implementa un program ambitios de restructurare, care va garanta
atat o planificare adecvata si resursele financiare necesare, cat si
standardele maxime de calitate in ceea ce priveste activitatile de intretinere
a drumurilor. Acest plan de restructurare este fundamentat pe urmatoarele
principii:
- comercializarea activitatii de intretinere periodica: un plan de actiune
a fost convenit in anul 1996 cu B.E.R.D. In anul 1997 au fost infiintate in
cadrul fiecarei regionale societati comerciale cu capital de stat,
independente. Intr-o prima etapa, acestor societati li s-au acordat lucrari de
intretinere prin incredintare directa. Incepand cu anul 1998, astfel de lucrari
au inceput sa fie acordate prin licitatie. In planul de restructurare se mai
prevede si o viitoare comercializare a anumitor activitati de intretinere
curenta, precum si a serviciilor de supervizare a executiei lucrarilor. O prima
evaluare interimara a rezultatelor acestui proces a scos in evidenta o
imbunatatire substantiala a calitatii lucrarilor de intretinere executate;
- consolidarea Fondului special al drumurilor publice: in octombrie 1996 a
fost adoptata Legea Fondului special al drumurilor publice care, ulterior, a
fost amendata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/1997, instituind o
taxa de 25% asupra pretului carburantilor (ex-rafinarie), o taxa asupra
pretului de vanzare a vehiculelor si o taxa de licenta a vehiculelor. Existenta
Fondului special al drumurilor publice si nivelul prognozat al veniturilor
acestuia au redus considerabil riscul insuficientei fondurilor in
contrapartida, necesare in realizarea programelor de reabilitare cofinantate de
catre IFI, ca si pe cel al unor resurse neadecvate pentru finantarea
activitatii de intretinere;
- implementarea Programului de management al sistemului rutier (PMS):
programele anterioare ale PHARE au sustinut elaborarea si implementarea unui
PMS care sa permita definirea strategiilor de intretinere si sa imbunatateasca
activitatile de planificare.
4. Concurenta
Toate actiunile finantate de catre LSIF vor respecta regulile de achizitie
si adjudecare ale Uniunii Europene.
Conditionare si secventialitate
1. Guvernul Romaniei va furniza angajamentul sau de a cofinanta intregul
proiect de reabilitare a drumurilor - etapa a II-a. Un raport privind stadiul
finantarii Programului de reabilitare a drumurilor - etapa a II-a (incluzand
referiri si asupra datelor privind contractarea si tragerile pe fiecare
finantator) va fi prezentat in fiecare an.
2. Autoritatea de implementare va avea un personal corespunzator ca numar,
cu cel putin 3 persoane angajate permanent pentru proiectul LSIF.
Acestui personal i se va asigura, daca se va considera necesar, si
asistenta tehnica adecvata, finantata din resursele programului.
3. Pentru fiecare proiect autoritatile romane se angajeaza sa informeze
Uniunea Europeana, inainte de semnarea contractelor de lucrari civile, despre
faptul ca intreaga achizitie de terenuri aferente constructiei s-a realizat.
4. Contractele de lucrari civile vor respecta Conditiile de contractare
FIDIC.
5. Contractul de executie va fi incheiat in ECU.
6. Fiecare proiect de executie va include o supervizare independenta si
adecvata a proiectelor. Consultantul de supervizare va avea rolul inginerului,
asa cum este acesta definit in conditiile de contract FIDIC. Acesta
(consultantul) va aproba, de asemenea, si detaliile de executie intocmite de
constructor.
7. Lucrarile vor fi scoase la licitatie, cu participarea constructorilor
precalificati, care trebuie sa aiba capacitate financiara relevanta si
experienta tehnica in lucrari executate conform prevederilor FIDIC.
8. Inainte de desfasurarea licitatiei, acest program va fi facut public in
conformitate cu un plan de publicitate intocmit de Autoritatea de implementare
si aprobat de Comisie inainte de licitarea lucrarilor.
9. Vor fi luate toate masurile necesare de management al traficului, pe
parcursul executiei, in vederea asigurarii unei maxime sigurante a tuturor
persoanelor care participa la executie, a publicului calator si tertilor.
10. Conditiile generale referitoare la Memorandumul de finantare din anexa
la Acordul-cadru, semnat intre Comisia Comunitatii Europene si Romania la 12
martie 1991, vor fi aplicate cu prioritate si in totalitate. In mod special,
nici un fel de fonduri LSIF nu vor fi utilizate pentru achizitii de terenuri,
T.V.A. sau pentru alte taxe.
11. Contractele de executie si, respectiv, contractele de supervizare a
lucrarilor vor urma practicile internationale si, in consecinta, conditiile
contractului vor fi respectate cu precadere fata de urmatoarele prevederi ale
legislatiei romane:
- Legea nr. 10/1995 - art. 5, art. 13, art. 21 - 31, art. 40;
- Hotararea Guvernului nr. 85/1997 - pct. II, cap. 1, lit. d) din anexa;
- Hotararea Guvernului nr. 272/1994;
- Hotararea Guvernului nr. 766/1997;
- Ordinul ministrului finantelor si al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului nr. 784-34/N/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind continutul-cadru de organizare a licitatiilor, prezentare a ofertelor,
adjudecare, contractare si decontare a executiei lucrarilor, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 230 si 230 bis din 24 iunie 1998;
- Ordinul ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr.
3/N/1995.
12. Guvernul Romaniei se angajeaza sa finanteze orice costuri aditionale ce
ar putea aparea dupa contractare, in vederea asigurarii executiei proiectului
la termen.
PROGRAMUL NATIONAL DE REABILITARE A DRUMURILOR
Harta privind PROGRAMUL NATIONAL DE REABILITARE A DRUMURILOR este publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 27 august 1999, la
pagina 13.
ANEXA 2
TABEL CUMULATIV TRIMESTRIAL
de contractare si plati
Tabelul nr. 1: Defalcarea bugetului
_______________________________________________________________________
Programul
In MECU LSIF national Destinatar IFI Total
PHARE 1998
_______________________________________________________________________
1. Ramnicu Sarat -
Marasesti (DN2) 25,0 25,0
1.1. Lucrari 25,0
1.2. Supervizare
2. Vestem - Miercurea
Sibiului (DN1)
(incluzand
supervizarea
lucrarilor) 27,0 27,0
3. B.E.I. (etapa a
II-a) 70,0 70,0
4. B.E.R.D. (etapa a
II-a) 78,1 78,1
5. B.I.R.D. (etapa a
II-a) 136,4 136,4
6. Componenta locala
(inclusiv taxele) 197,4 197,4
_______________________________________________________________________
TOTAL: 25,0 27,0 197,4 284,5 533,9
_______________________________________________________________________
Tabelul nr. 2: Calendarul detaliat in implementare a proiectelor
Proiect de reabilitare a drumurilor nationale
PLAN DE OPERATIUNI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Iunie
B - Iulie
C - August
D - Septembrie
E - Octombrie
F - Noiembrie
G - Decembrie
H - Ianuarie
I - Februarie
J - Martie
K - Aprilie
L - Mai
Proiect: 01
______________________________________________________________________________
| Titlu |Buget|1998| 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003
|
| |
|____|_______|________|___________|___________|___________|
| | | 1 2|3 4 5 6|7 8 9 10|11 12 13 14|15 16 17 18|19 20 21
22|
|______________|_____|____|_______|________|___________|___________|___________|
| | |Perioada de | | | |
|
| | |contractare |........|...........|...........|...........|
| | | Perioada de efectuare a platilor
|
|______________|_____|_________________________________________________________|
| | 31 | | | | | |
|
| |MECU | | | | | |
|
|Reabilitarea | | | | | | |
|
|drumului | | | | | | | |
|Ramnicu Sarat | | | | | | |
|
|- Marasesti | | | | | | |
|
|Activitati de | |____|__ | | | |
|
|preconstructie| | | | | | |
|
|Perioada de | | | | | | |
|
|constructie: | | | _____|________|___________|__ |
|
|36 luni | | | ^ | | | |
|
|Perioada de | | | | | | | |
|
|remediere a | | | | | | | |
|
|defectelor: | | | | | | | _________|___
|
|12 luni | | | | | | | ^ | ^
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | 1 mai | | |30 aprilie |30 aprilie
|
| | | | 1999 | | | 2002 | 2003
|
|______________|_____|____|_______|________|___________|___________|___________|
______________________________________________________________________________
|Numarul | |Document| |Fisa |Anexa| |Versiune 01|
|
|Programului| | | |de | | | |
|
| | | | |proiect| | | | |
|___________|___________|________|___|_______|_____|___|___________|___________|
|Calendar detaliat de implementare | |Data de
|
| | |pregatire:
|
| | |1 iunie
|
| | |1998
|
| | |Perioada
de|
| |
|planificare:
| | |1 iulie
|
| | |1998 - 30
|
| | |iunie 1999
|
|______________________________________________________|___________|___________|
|Titlul | |Proiect de reabilitare a drumurilor nationale
|
|Programului| | |
|___________|___________|______________________________________________________|
|Proiecte |Responsabil| Calendar detaliat de implementare (luni)
|
|Subproiecte| | |
|___________|___________|______________________________________________________|
| | | PLANIFICAT
|
| | |______________________________________________________|
|___________| | A | B | C | D | E | F | G | H | I |J |K |L |A
|
| |
|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
| | | 1998 1999
|
|___________|___________|______________________________________________________|
| (1) | | (2)
|
|___________|___________|______________________________________________________|
|Proiecte de| | | | | | | | | | | | | |
|
|constructie| | | | | | | | | | | | | |
|
| (01 - 01) | | | | | | | | | | | | | |
|
|___________|___________|___|___|___|____v_____|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Publicatia | | | | | 15 | | | | | | | | |
|
|anuntului | | | | |septembrie| | | | | | | | |
|
|Internet | AND + EC | | | | 1998 | | | | | | | | |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Perioada de| | | | | | | | | | | | | |
|
|pregatire | | | | | | | | | | | | | |
|
|a ofertelor| Ofertanti | | | | |---|---| | | | | | |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Evaluarea | | | | | | | | | | | | | |
|
|ofertelor | AND | | | | | | |-- | | | | | |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Negocierea | | | | | | | | | | | | | |
|
|si | | | | | | | | | | | | | |
|
|pregatirea | | | | | | | | | | | | | |
|
|contractului AND | | | | | | | -| | | | | |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Andosarea | | | | | | | | | | | | | |
|
|contractului EC | | | | | | | |---|---|--V | |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Semnarea | | | | | | | | | | | 1 | |
|
|contractului Contractor| | | | | | | | | aprilie |
|
| | | | | | | | | | | | 1999| |
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__V__|__|
|Inceperea | AND + | | | | | | | | | | | 1 |
|
|lucrarilor |Consultant | | | | | | | | | | | mai |
|
| | | | | | | | | | | | | 1999|
|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|_____|__|
| | | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | | |
|
|-----------|-----------|---|---|---|----------|---|-<-|-<-|---|---|--|-----|--|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|_____|__|
ANEXA 3
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru Programul PHARE al Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si pentru
crearea unei imagini consistente privind activitatile respective in toate
tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care
primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare PAO, responsabil de implementarea memorandumurilor de finantare,
precum si a altor forme de asistenta, va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei UE,
care va fi informata despre demersurile facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi in colaborare cu Delegatia
Comisiei UE din tara respectiva.
Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe
prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea (Comisiei UE) nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea (Comisiei UE) nr. 2.082/93, Buletinul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L193/20, 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L152/39, 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
Ghidului informativ pentru Delegatiile Comisiei Europene din Europa Centrala.
Partea relevanta din acest ghid informativ va fi atasata tuturor contractelor
de lucrari si achizitii.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de
finantare si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE, se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita.
Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la
dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) Pentru investitii de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
Ghidului informativ;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului, instalate conform prevederilor Ghidului informativ.
(ii) In cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului
informativ;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat partial finantate de
PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de
asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine
din partea UE si sa specifice Programul PHARE, in concordanta cu prevederile
Ghidului informativ.
4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
ce le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
de dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea
organismelor de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurilor de
afaceri, centrelor de formare si a organizatiilor neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca UE si in mod special Programul PHARE asigura aceste
surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa
mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In
cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, ele
trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
4.3. Publicitate generala
Media
Autoritatile competente vor informa mass-media, de maniera cea mai
potrivita, in ceea ce priveste actiunile cofinantate de UE si de PHARE, in
special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context, demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, precum: conferinte, seminarii, targuri
si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de
Programul PHARE va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context
se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune
emblema UE pe documente, in functie de situatie.
Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la
pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (precum brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima
pagina o indicare clara privind participarea UE, precum si simbolul UE, in
cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila din tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a putea face clara participarea PHARE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panourile, posterele si panourile permanente
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii
publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei
trebuie sa fie ridicate in locurile de aplicare a tuturor proiectelor cu
participare UE in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca
autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria
lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste
panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii proiectului
(tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda
instructiunilor prevazute in Ghidul informativ.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui plasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa
cuprinda, pe langa simbolul UE, si o mentiune privind Programul PHARE si
cofinantarea UE.
In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si
orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta sau poster
ori fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri
mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea UE si PHARE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin
intermediul Delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub
forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar.
ANEXA 4
REZUMAT
al articolului 118 din Jurnalul Oficial
Facilitatea PHARE pentru infrastructuri de mari dimensiuni (LSIF) 1998
Comisia a agreat Facilitatea PHARE pentru infrastructuri de mari dimensiuni
pentru anul 1998. Comunitatea Europeana va contribui cu o suma maxima de 89
MECU din bugetul B7-5000 pentru acest program, care trebuie sa fie implementat
pana la data de 1 octombrie 2003.
In contextul noilor orientari PHARE, crearea unei facilitati pentru
infrastructuri de mari dimensiuni a fost propusa spre a oferi un suport
suplimentar, incepand din anul 1998, unor proiecte care nu sunt suficient
acoperite prin programele nationale PHARE si care au un impact transfrontalier
clar.
Aceasta necesitate de suport suplimentar pentru infrastructura in tarile
candidate la aderare a fost, de asemenea, recunoscuta in propunerea pentru
crearea unui instrument de politici structurale pentru preaderare (ISPA), cu un
buget anual de circa 1 BECU incepand cu anul 2000.
In consecinta, LSIF va fi un precursor pentru ISPA si din acest motiv LSIF
se va concentra asupra proiectelor de mediu si de infrastructura de transport
(vezi art. 3 din propunerea pentru facilitatea ISPA).
Pentru a castiga un efect maxim din limitatele fonduri PHARE disponibile,
toate proiectele vor fi cofinantate cu o institutie financiara internationala
(IFI) relevanta.
Selectia proiectelor pentru suport prin LSIF a fost facuta pe baza unui
exercitiu de trecere in revista, efectuat de catre Comisia Europeana cu scopul
de a identifica acele proiecte propuse de catre IFI si tarile care intrunesc
cel mai bine criteriile specifice de selectie pentru acest fond si in
particular, criteriul de relevanta in adoptarea acquisului comunitar in
conformitate cu noile orientari PHARE.
Prezenta propunere financiara formeaza una dintre cele trei propuneri
financiare ce vor fi prezentate Comitetului de conducere PHARE pentru LSIF.
Prezenta propunere financiara propune sa acorde suport pentru proiecte pentru o
valoare totala a contributiei CE de 85 MECU.
Implementarea proiectelor care beneficiaza de suport prin LSIF se va face
prin structurile nationale de implementare prin Sistemul de implementare
descentralizat sau prin IFI respectiva, pe baza unei cofinantari legate si
paralele.
Mai multe informatii despre acest program pot fi obtinute de la:
a) serviciul Internet PHARE la: http://europa.eu.int/comm/dg1a/phare;
b) Comisia Europeana, DG 1A Unitate de informare PHARE;
fax: + 32 2 299 17 77 sau
e-mail: phare.info@dg1a.cec.be
Detalii suplimentare despre oportunitati de licitatii vor fi disponibile
dupa cum urmeaza:
a) pentru licitatii de servicii, prin serviciul Internet PHARE la adresa
mentionata mai sus;
b) pentru toate licitatiile de echipament cu o valoare mai mare de 300.000
ECU si pentru toate licitatiile de lucrari cu o valoare mai mare de 1 MECU,
prin Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. Oportunitatile de licitatii cu
valori mai mici vor fi, de asemenea, publicate, dar aceasta poate fi facuta
doar local.
Exprimarea interesului pentru licitatii poate fi facuta cand detaliile
relevante au fost publicate.