DECIZIE Nr. 240 din 5 iulie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
alin. (1) lit. a), art. 17 alin. (1) si (2), precum si ale art. 18 - 22 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 27 decembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (1) lit. a), art. 17 alin. (1) si (2), precum si
ale art. 18 - 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr.
323/2001, exceptii ridicate de Esmail Alidastjerd, Hashim Naser Husain, Mahmoud
Ahmed Aleko, Yasser Naji Mustafa, Saad Jamel Khawlah, Raied J. Kadhim, Rashwan
Shbeeb Khuder, Rakan Shbeeb Khuder si Sirwan Omar Ahmed in dosarele nr.
3.513/2001, 2.483/2001, 2.484/2001, 2.485/2001, 2.240/2001, 2.241/2001,
2.242/2001, 2.243/2001 si 2.244/2001 ale Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul
Ministerului Public arata ca, in temeiul art. 164 din Codul de procedura
civila, se impune conexarea dosarelor, avand in vedere ca acestea au ca obiect
aceeasi exceptie de neconstitutionalitate. Curtea, in temeiul art. 16 din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune
conexarea dosarelor nr. 170C/2001, 171C/2001, 172C/2001, 175C/2001, 176C/2001,
177C/2001, 178C/2001 si 179C/2001 la Dosarul nr. 159C/2001.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
apreciaza ca fiind intemeiate criticile de neconstitutionalitate privind
dispozitiile art. 20 alin. (5) si ale art. 21 alin. (6), referitoare la
caracterul definitiv si executoriu al hotararii date in prima instanta. In ceea
ce priveste celelalte dispozitii criticate se solicita respingerea exceptiilor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 6 aprilie 2001 (pronuntata in Dosarul nr. 3.513/2001),
din 9 martie 2001 (pronuntate in dosarele nr. 2.483/2001, 2.484/2001 si
2.485/2001) si din 5 martie 2001 (pronuntate in dosarele nr. 2.240/2001,
2.241/2001, 2.242/2001, 2.243/2001 si 2.244/2001) Judecatoria Sectorului 6
Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a), art. 17 alin.
(1) si (2), precum si ale art. 18 - 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 323/2001. Exceptiile au fost invocate de Esmail Alidastjerd,
Hashim Naser Husain, Mahmoud Ahmed Aleko, Yasser Naji Mustafa, Saad Jamel
Khawlah, Raied J. Kadhim, Rashwan Shbeeb Khuder, Rakan Shbeeb Khuder si Sirwan
Omar Ahmed in cadrul unor plangeri avand ca obiect recunoasterea unei forme de
protectie in baza art. 1, 2 si 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, al caror continut este
identic, se sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
art. 11 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 18, 20, 24, 49 si 123 din
Constitutie, precum si prevederilor art. 6 pct. 1 si art. 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, fara insa ca
autorii exceptiilor de neconstitutionalitate sa indice in mod concret in ce
anume constau aceste incalcari.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza, in
esenta, ca textele vizate de exceptiile de neconstitutionalitate sunt conforme
cu prevederile constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptiile sunt neintemeiate.
In esenta, se arata ca "Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 prevede, pentru
persoanele ce solicita statutul de refugiat, dreptul de a face plangere
impotriva hotararii de respingere a cererii lor de catre Oficiul National
pentru Refugiati, precum si dreptul de a ataca cu recurs hotararea instantei
judecatoresti. Petitionarul poate face probe in sustinerile sale, beneficiaza
in mod gratuit de interpret, poate fi asistat de un avocat si este scutit de
plata taxelor de timbru. Prin intreaga procedura reglementata de ordonanta se
asigura solutionarea cu celeritate a cererilor pentru a se stabili cat mai
curand statutul celor indreptatiti si nu in scopul restrangerii exercitiului
drepturilor si libertatilor individuale. Dispozitiile ordonantei ofera un tratament
juridic egal, fara discriminari pentru petitionarii aflati in aceeasi situatie,
aceea de solicitanti ai statutului de refugiat in Romania". Totodata, se
considera ca, potrivit art. 15 alin. (1) si art. 54 din Constitutie,
"solicitantilor le revine indatorirea de a-si exercita cu buna-credinta
drepturile si libertatile recunoscute in Romania si de a respecta obligatiile
prevazute de legea romana". In sfarsit, in ceea ce priveste dispozitiile
art. 6 si 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, se sustine ca aceste prevederi nu sunt incalcate, "intrucat,
potrivit principiilor constitutionale, astfel cum sunt ele dezvoltate prin acte
normative subsecvente, orice persoana are dreptul la un proces echitabil, in
cadrul acestuia putand utiliza intreaga paleta a drepturilor si regulilor
procedurale prevazute de lege".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000:
- art. 13 alin. (1) lit. a), privind procedura ordinara de acordare a
statutului de refugiat;
- art. 17 alin. (1) si (2), art. 18 - 20, referitoare la procedura
accelerata de acordare a statutului de refugiat;
- art. 21 si 22, privind procedura in cazul cererilor pentru acordarea
statutului de refugiat depuse in punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat.
Autorii exceptiilor de neconstitutionalitate sustin ca textele de lege
criticate contravin urmatoarelor dispozitii constitutionale:
- art. 11 alin. (2), privind tratatele ratificate de Parlament;
- art. 16 alin. (1), referitor la egalitatea cetatenilor;
- art. 18, referitor la cetatenii straini si apatrizi;
- art. 20 alin. (2), referitor la tratatele internationale privind drepturile
omului;
- art. 23, privind libertatea individuala;
- art. 24, referitor la dreptul la aparare;
- art. 49, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati;
- art. 123, privind infaptuirea justitiei.
In sustinerea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate se invoca
si incalcarea dispozitiilor art. 6 pct. 1 si ale art. 13 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, dispozitii privind
dreptul la un proces echitabil si, respectiv, dreptul la un recurs efectiv.
Analizand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. In legatura cu dispozitiile art. 20 alin. (5) si ale art. 21 alin. (6)
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, ulterior sesizarii cu exceptiile din prezentele dosare, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat intr-o alta cauza, avand ca obiect si aceste
prevederi de lege care au fost criticate sub aceleasi aspecte si prin raportare
la aceleasi dispozitii din Constitutie si din acte internationale, ca si in
cauzele de fata. Astfel, prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001, nepublicata,
Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (5) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000, statuand in esenta ca aceste prevederi incalca dreptul
la aparare garantat de art. 24 din Constitutie. Pentru a pronunta aceasta
solutie Curtea a retinut ca, intrucat "hotararea primei instante este
definitiva si executorie, aceasta hotarare urmeaza a fi pusa in aplicare
imediat. Drept urmare, in exercitarea caii de atac a recursului (care nu este
suspensiv de executare), solicitantul, nemultumit de solutia de respingere a
cererii sale de catre prima instanta, nu va mai putea sa beneficieze efectiv de
dreptul de a se apara in fata instantei de recurs".
Ulterior pronuntarii Deciziei Curtii Constitutionale nr. 176 din 29 mai
2001 a fost adoptata Legea nr. 323 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27
iunie 2001. Conform acestei legi, pe data intrarii sale in vigoare, alineatul
(5) al articolului 20, precum si alineatul (6) al articolului 21 vor avea
urmatorul cuprins:
Art. 20 alin. (5)
"Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.";
Art. 21 alin. (6)
"In cazul prevazut la alin. (5) lit. a) hotararea instantei este definitiva
si irevocabila."
Ca urmare a acestei modificari, la data pronuntarii prezentei decizii art.
20 alin. (5) si art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, in
redactarea criticata de autorii exceptiilor de neconstitutionalitate, nu mai
sunt in vigoare. Or, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, aceasta nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului
de constitutionalitate asupra unor prevederi de lege eliminate din legislatie.
Acesta este si sensul in care Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai
multe decizii, de exemplu prin Decizia nr. 32 din 2 martie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie 1999.
In consecinta, in temeiul prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, coroborate cu cele ale alin. (6) din art. 23 al legii,
care prevad ca exceptia este inadmisibila atunci cand este contrara
prevederilor alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
20 alin. (5) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania urmeaza sa fie respinsa, ca
devenita inadmisibila.
II. Curtea constata, de asemenea, ca potrivit pct. 2 al articolului unic
din Legea nr. 323 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, pe data intrarii
in vigoare a acesteia "Alineatul (6) al articolului 20 se abroga".
Rezulta ca, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", dispozitii coroborate cu cele ale
art. 23 alin. (6) din aceeasi lege, redate anterior, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor alin. (6) al art. 20 din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001,
urmeaza sa fie respinsa, ca devenita inadmisibila.
III. Referitor la exceptiile de neconstitutionalitate privind dispozitiile
art. 13 alin. (1) lit. a), art. 17 alin. (1) si (2), art. 18 - 20 alin. (1) -
(4), art. 21 alin. (1) - (5) si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, dispozitii de lege
criticate, de asemenea, ca fiind neconstitutionale, Curtea constata ca si
acestea au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate.
Prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001, respingand, cu majoritate de voturi
in ceea ce priveste art. 22 alin. (1), exceptiile de neconstitutionalitate
ridicate cu referire la aceleasi dispozitii din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 si prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si
internationale ca si prezentele dosare Curtea Constitutionala a retinut in
esenta urmatoarele:
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza
egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, pretins a fi
incalcate prin art. 13 alin. (1) lit. a) din ordonanta criticata nu sunt
aplicabile in cauza, intrucat acest text constitutional are in vedere persoane
care au calitatea de cetatean roman.
In legatura cu sustinerea referitoare la incalcarea art. 18 alin. (1) din
Constitutie, care statueaza cu privire la cetatenii straini si apatrizi, Curtea
a observat ca intre drepturile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit
o forma de protectie legea romana prevede: liberul acces la instantele de
judecata - art. 23 alin. (1) lit. l); dreptul de a fi asistat sau reprezentat
de un avocat si de a i se asigura in mod gratuit un interpret pe intreaga
durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat - art. 13 alin. (1)
lit. b); precum si dreptul de a nu fi expulzat sau returnat
("non-refoulement"), cu exceptiile stabilite prin lege - art. 23
alin. (1) lit. m). Asa fiind, nu exista contrarietate intre textele criticate
si dispozitia constitutionala mentionata.
Sustinerile privind neconstitutionalitatea normelor din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 care reglementeaza procedura accelerata (art. 17 - 20)
si pe acelea care reglementeaza procedura in cazul cererilor pentru acordarea
statutului de refugiat depuse in punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat (art. 21 - 22), prin raportare la art. 49 din Constitutie, au fost
respinse deoarece textele de lege criticate nu contin restrangeri speciale ale
exercitiului unor drepturi pentru strainii care urmeaza procedura de acordare a
unor forme de protectie din partea statului roman.
Curtea a observat ca textele criticate nu contin nici o prevedere care sa
contravina principiului infaptuirii justitiei in numele legii, al independentei
judecatorilor si al supunerii lor numai legii, principiu stabilit de art. 123
din Constitutie, astfel incat si aceasta sustinere a autorilor exceptiilor a
fost inlaturata.
Prin aceeasi decizie Curtea a mai retinut ca, "de altfel, pentru
aceleasi motive, urmeaza a fi respinse si exceptiile de neconstitutionalitate
privind celelalte dispozitii din ordonanta".
In sfarsit, in legatura cu incalcarea art. 6 pct. 1 si art. 13 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
Curtea a retinut ca textele de lege criticate "nu opresc, in realitate,
partile interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si
de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o
societate democratica, procesul echitabil".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii, cele statuate prin Decizia Curtii Constitutionale nr.
176/2000 isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
IV. In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora au
invocat si incalcarea prin prevederile art. 22 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 a dispozitiilor art. 23 din Constitutie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textul criticat
reglementeaza procedura pentru acordarea statutului de refugiat, pe cand
dispozitiile constitutionale pretins a fi incalcate se refera la "Libertatea
individuala" a persoanei si conditiile in care se pot realiza perchezitii,
retineri si arestari si faptul ca acestea pot fi dispuse numai in cazurile si
cu procedura prevazute de lege. Asa fiind, rezulta ca prevederile art. 23 din
Constitutie nu sunt incidente in cauza si, in consecinta, critica urmeaza sa
fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi in ceea ce priveste art. 22 alin. (1),
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenite inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 20 alin. (5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptii ridicate de Esmail
Alidastjerd, Hashim Naser Husain, Mahmoud Ahmed Aleko, Yasser Naji Mustafa,
Saad Jamel Khawlah, Raied J. Kadhim, Rashwan Shbeeb Khuder, Rakan Shbeeb Khuder
si Sirwan Omar Ahmed in dosarele nr. 3.513/2001, 2.483/2001, 2.484/2001,
2.485/2001, 2.240/2001, 2.241/2001, 2.242/2001, 2.243/2001 si 2.244/2001 ale
Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
2. Respinge exceptiile de neconstitutionalitate privind dispozitiile art.
13 alin. (1) lit. a), art. 17 alin. (1) si (2), art. 18, 19, 20 alin. (1) -
(4), art. 21 alin. (1) - (5) si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptii ridicate de
aceiasi autori in aceleasi dosare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu