HOTARARE Nr.
10 din 4 iunie 2010
privind aprobarea
Programului national de pregatire a infirmierelor
ACT EMIS DE:
ORDINUL ASISTENTILOR MEDICALI GENERALISTI, MOASELOR SI ASISTENTILOR MEDICALI
DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 501 din 20 iulie 2010
Având în vedere prevederile art. 40 alin. (1) lit. z)
şi ale art. 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind
exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a
profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, coroborate cu ale art. 6 alin. (1) lit. x) din Statutul Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, adoptat prin Hotărârea Adunării generale naţionale a Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România nr. 1/2009, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătăţii nr.
467/2010 pentru aprobarea criteriilor privind angajarea şi promovarea în
funcţii, grade şi trepte profesionale în unităţile sanitare publice din
sectorul sanitar,
Consiliul naţional al Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, întrunit în şedinţa din data de 12 martie 2010, emite următoarea
hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Programul naţional de pregătire a
infirmierelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Prezenta hotărâre va intra în vigoare la data
publicării şi va fi adusă la cunoştinţa membrilor Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România,
Mircea Timofte
ANEXA
PROGRAMUL NAŢIONAL
de pregătire a infirmierelor
CAPITOLUL I
Introducere
Profesia de infirmieră este inclusă în Nomenclatorul
„Clasificarea ocupaţiilor din România", la domeniul „Sănătate, igienă,
servicii sociale", având codul 513204. Rolul infirmierei atât în cadrul
echipei de îngrijire din spitale, cât şi în îngrijirile la domiciliu, este
deosebit de important, ea contribuind, în special, la asigurarea nevoilor
fundamentale aflate la baza piramidei lui Maslow, şi anume confortul fizic al
pacientului şi nevoile fiziologice ale persoanei îngrijite.
Aşa cum medicul nu ar putea să îşi desfăşoare munca
fără asistentul medical, la fel şi asistentul medical are nevoie de ajutorul
infirmierei în vederea asigurării unei îngrijiri de calitate pacienţilor.
Asistentul medical ştie în ce constă munca infirmierei, cunoaşte toate
aspectele legate de îngrijirea pacienţilor, astfel încât poate delega sarcini
infirmierei, lucrând în echipă, spre beneficiul pacienţilor. Deşi atribuţiile
infirmierei nu par atât de importante, ea vine în întâmpinarea nevoilor de bază
ale pacienţilor, asigură însoţirea şi transportul pacientului, precum şi
mobilizarea acestuia în vederea prevenirii escarelor. Pregătirea infirmierei
este deosebit de importantă, dacă se ţine cont de faptul că, în orice moment,
îngrijirile acordate de infirmieră pot pune în pericol siguranţa pacientului.
Pregătirea profesională a infirmierelor a fost
efectuată până în anul 2006 de diferite asociaţii, de Crucea Roşie, după o
curriculă proprie, sau, de cele mai multe ori, persoanele angajate pe postul de
infirmieră nu aveau nicio pregătire de specialitate, ele „formându-se" la
locul de muncă.
Pregătirea profesională a infirmierei a fost preluată
de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România (OAMGMAMR) în anul 2006, prin dezvoltarea şi implementarea
Programului naţional de pregătire a infirmierelor. Lectorii care predau la
cursurile de pregătire a infirmierelor sunt asistenţi medicali, atât cu
experienţă profesională, cât şi cu experienţă în predare.
Deţinerea unui certificat de absolvire a cursului este
acum o condiţie sine qua non în angajarea infirmierelor în unităţile sanitare
publice din sectorul sanitar.
CAPITOLUL II
Cadru general
1. Programul naţional de pregătire a infirmierelor se
desfăşoară în baza Ordinului ministrului sănătăţii nr. 467/2010 pentru
aprobarea criteriilor privind angajarea şi promovarea în funcţii, grade şi
trepte profesionale în unităţile sanitare publice din sectorul sanitar şi se
adresează tuturor infirmierelor şi agenţilor DDD încadraţi în unităţile
sanitare publice şi care îndeplinesc condiţiile de admitere la acest program.
2. Conţinutul programului este structurat pe module şi
se desfăşoară la nivel teritorial (în fiecare filială a OAMGMAMR).
3. Programul naţional de pregătire a infirmierelor
poate fi periodic amendat prin includerea unor reglementări şi/sau instrucţiuni
noi, emise de Consiliul naţional al OAMGMAMR.
4. Programul naţional de pregătire a infirmierelor va
fi adus la cunoştinţa tuturor celor interesaţi prin publicarea acestuia pe
site-ul şi în revista organizaţiei.
5. Ocupaţia de infirmieră se încadrează în domeniul
Sănătate, igienă, servicii sociale, iar în Nomenclatorul „Clasificarea
ocupaţiilor din România" are codul 513204.
6. Programul naţional de pregătire a infirmierelor se
derulează în baza unei tematici şi bibliografii care vor fi afişate pe site-ul
OAMGMAMR (www.oamr.ro).
SECŢIUNEA A
Descrierea ocupaţiei
Infirmiera ajută persoanele îngrijite să îşi
îndeplinească activităţile vieţii cotidiene şi efectuează îngrijiri legate de
funcţii de întreţinere şi continuitate a vieţii.
Infirmiera contribuie la îmbunătăţirea stării de
sănătate şi la redobândirea autonomiei, în măsura în care este posibil.
Infirmiera lucrează în colaborare şi sub
responsabilitatea unui asistent medical, cel mai adesea în cadrul unei echipe
pluridisciplinare, şi participă la îngrijirile de sănătate preventive, curative
sau paliative.
Infirmiera îşi exercită activitatea în mediul
spitalicesc sau extraspitalicesc, în sectorul medical, medico-social sau
social.
Infirmiera participă efectiv la:
- asigurarea unui mediu de viaţă şi climat adecvat
îngrijirii complexe din punct de vedere fizic, psihic, afectiv;
- asigurarea igienei personale şi a igienei spaţiului
de viaţă al persoanei îngrijite; asigurarea hidratării şi a alimentaţiei
corespunzătoare a persoanei îngrijite;
- stimularea participării persoanei îngrijite la
activităţile zilnice;
- transportul şi însoţirea persoanei îngrijite,
respectând permanent drepturile şi confidenţialitatea privind evoluţia stării
de sănătate a persoanei îngrijite.
Pentru dobândirea competenţelor specifice ocupaţiei de
infirmieră, personalul auxiliar din instituţiile spitaliceşti şi ambulatoriile
de specialitate care acordă îngrijiri de igienă, alimentaţie şi confort
persoanelor instituţionalizate are obligativitatea de a urma cursuri de
calificare organizate de OAMGMAMR prin Programul naţional de pregătire a
infirmierelor.
SECŢIUNEA B
Competenţe profesionale
1. Planificarea propriei activităţi şi perfecţionarea
continuă
2. Lucrul în echipa multidisciplinară şi comunicarea
interactivă
3. Cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanei
îngrijite
4. Tehnici de îngrijire generală, specială, specifică
a pacienţilor
5. Acordarea îngrijirilor de igienă pentru persoanele
îngrijite şi de igienizare a spaţiului în care se află persoana îngrijită
6. Aplicarea tehnicilor privind circuitul de transport
al rufelor şi a normelor igienico-sanitare specifice
7. Luarea deciziilor benefice pentru pacienţi în
vederea reducerii riscurilor, tratarea cu responsabilitate şi profesionalism a
tuturor pacienţilor, aplicarea de măsuri preventive de îngrijire a stării de
sănătate
SECŢIUNEA C
Condiţii de înscriere
- absolvent şcoală generală
- infirmiere şi îngrijitoare încadrate pe post
SECŢIUNEA D
Conţinutul dosarului
- cerere de înscriere
- copii ale diplomelor de studii
- adeverinţă de la locul de muncă (de la unitatea
sanitară unde este încadrată persoana)
- certificat de sănătate (tip A5)
- copie de pe cartea de identitate
- dovada achitării taxei de participare la curs,
stabilită prin hotărâre a Consiliului naţional al OAMGMAMR
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea Programului naţional de
pregătire a infirmierelor
SECŢIUNEA A
Principii generale
1. Cursul se desfăşoară pe grupe; o grupă va cuprinde
maximum 30 de persoane. Orele de teorie se vor efectua în afara orelor de
serviciu, iar orele de practică, în timpul programului de lucru, sub
coordonarea asistentului-şef şi sub directa supraveghere a asistentului medical
din secţie.
2. Lectorii pentru orele de teorie sunt asistenţi
medicali formatori, acreditaţi de OAMGMAMR, formatori autorizaţi în condiţiile
legii.
3. Durata desfăşurării programului este de 360 de ore
(12 săptămâni), 120 de ore teorie, 240 de ore practică.
4. Cursul este structurat pe 6 module (anexa nr. 1).
5. După fiecare modul, lectorul va face evaluări
teoretice şi practice. Evaluarea finală va fi făcută de către o comisie
constituită astfel:
- preşedinte - preşedintele filialei OAMGMAMR sau
persoana delegată de acesta;
- membri:
• lectorul cursului;
• preşedintele Comisiei de educaţie medicală continuă
sau persoana delegată de acesta;
• secretar, desemnat de preşedintele filialei;
• directorul de îngrijiri/asistentul-şef, după caz.
6. Prezenţa la cursuri va fi făcută de către lector,
pe baza unui catalog.
Participanţii care acumulează mai mult de 20 de absenţe
vor fi excluşi din program (anexa nr. 2).
7. Pregătirea practică - orele de practică se vor
desfăşura în timpul programului de lucru, sub coordonarea asistentului-şef şi
sub directa supraveghere a asistentului medical din secţie.
8. La finalul cursului, cursanţii vor completa un
chestionar de evaluare a cursului (anexa nr. 8).
SECŢIUNEA B
Evaluarea cursanţilor
Verificarea cunoştinţelor se va efectua prin evaluări
parţiale, la încheierea fiecărui modul, iar la finalul programului, printr-un
examen final.
Evaluările parţiale vor fi efectuate de către lectorul
cursului, după fiecare modul.
Cunoştinţele teoretice vor fi evaluate prin susţinerea,
după parcurgerea fiecărui modul, a unor lucrări scrise ce constau într-un
test-grilă cu 10 întrebări apreciate cu un punct pentru un răspuns corect şi
vor fi notate de către lectorul cursului cu note de la 11a 10.
Cunoştinţele practice vor fi evaluate de către
asistentul medical care a supravegheat stagiul practic şi asistentul-şef şi vor
fi notate cu note de la 1 la 10.
Evaluarea cunoştinţelor practice constă în efectuarea
unor activităţi specifice care să demonstreze abilităţile dobândite în cadrul
modulului parcurs.
Pot susţine examenul final, proba scrisă, cursanţii
care, la evaluarea parţială, după terminarea fiecărui modul, au obţinut minim
nota 5.
Evaluarea finală pentru atestare va fi făcută de către
comisia constituită conform cap. III secţiunea A pct. 5 şi constă în:
- o probă scrisă sub formă de test-grilă cu 50 de
întrebări, notate fiecare cu 0,20 puncte, nota minimă fiind 7;
- o probă practică, conform fişei de evaluare a
stagiului practic (anexa nr. 7), nota minimă fiind 7;
- nota de absolvire a programului o reprezintă media
dintre nota obţinută la proba teoretică şi cea obţinută la proba practică.
Rezultatele evaluării finale pot fi contestate în
termen de maximum 24 de ore. Contestaţiile vor fi depuse la comisia de
examinare şi soluţionarea acestora va fi afişată la sediul filialei OAMGMAMR,
în termen de 72 de ore.
In caz de nepromovare, la solicitarea candidatului/
candidaţilor, OAMGMAMR va organiza un nou examen, la o dată pe care o va decide
comisia.
Atestarea promovării cursului va fi făcută prin eliberarea
certificatului de absolvire (anexa nr. 3) de către OAMGMAMR, care va fi însoţit
de un supliment descriptiv în care sunt prevăzute competenţele profesionale
(anexa nr. 4), pe baza procesului-verbal încheiat de comisia de examinare
(anexa nr. 5) şi a catalogului cu rezultatele examenelor de absolvire a
programului (anexa nr. 6).
CAPITOLUL IV
Conţinutul programului
Modulul 1 - Planificarea propriei activităţi şi
perfecţionarea continuă
A. Identificarea activităţilor specifice
B. Ierarhizarea activităţilor ce urmează a fi derulate
C. Estimarea perioadei de timp necesare derulării
activităţilor recomandate de şeful ierarhic
D. Evaluarea şi adaptarea programului zilnic în
funcţie de nevoi
E. Evaluarea incidentelor sau a accidentelor apărute
şi sesizarea lor
F. Participarea la cursuri de formare continuă, în
scopul însuşirii cunoştinţelor necesare, şi documentarea permanentă privind
noile metode şi tehnici de îngrijire a persoanei îngrijite
G. Aplicarea în practică a cunoştinţelor dobândite în
timpul instruirii, în scopul creşterii eficienţei şi calităţii serviciilor
acordate persoanei îngrijite
Modulul 2 - Respectarea drepturilor persoanei îngrijite
Modulul 3 - Tehnici de îngrijire
A. Ingrijiri generale ale pacienţilor
B. Ingrijiri speciale ale pacienţilor
C. Ingrijiri specifice ale pacienţilor
Modulul 4 - Acordarea îngrijirilor de igienă pentru
persoanele îngrijite şi igienizarea spaţiului în care se află persoana
îngrijită şi transportul rufăriei
Modulul 5 - Comunicarea interactivă şi lucrul în echipa
multidisciplinară
Modulul 6 - Principii şi valori etice
Modulul 1 - Planificarea propriei activităţi şi
perfecţionarea continuă - 60 de ore (teorie 20 de ore, practică 40 de ore)
Modulul va fi structurat astfel:
A. Identificarea activităţilor specifice:
- identificarea corectă a activităţilor specifice,
conform planului individualizat de protecţie şi îngrijire, şi a obiectivelor
specifice;
- identificarea corectă a activităţilor specifice, prin
preluarea exactă a acestora de la şeful ierarhic;
- identificarea activităţilor se face conform
prevederilor din documentele oficiale.
Documentele oficiale necesare în planificarea
activităţii:
- fişa postului/contractul de muncă - acest document
stabileşte atribuţiile, responsabilităţile şi obligaţiile infirmierei;
- raportul de evaluare a problemelor;
- planul individualizat de protecţie şi îngrijire.
B. Ierarhizarea activităţilor ce urmează a fi
derulate:
- ierarhizarea se realizează cu atenţie, ţinându-se
cont de capabilitatea, starea fizică şi de sănătate şi urgenţa medicală;
- activităţile ce urmează a fi derulate sunt
ierarhizate cu promptitudine, imediat după identificarea nevoilor persoanei
îngrijite;
- activităţile sunt ierarhizate în funcţie de starea,
vârsta şi evoluţia persoanei îngrijite;
- ierarhizarea priorităţilor este flexibilă,
modificându-se în funcţie de situaţiile intervenite.
C. Estimarea perioadei de timp necesare derulării
activităţilor recomandate de şeful ierarhic:
- perioada de timp este estimată în funcţie de starea
şi evoluţia persoanei îngrijite;
- planificarea este realizată în mod realist, pe termen
scurt, mediu şi lung;
- perioada de timp este estimată realist pe baza unei
analize atente a datelor ce compun situaţia existentă;
- elaborarea programului de activităţi se face adaptat noilor
situaţii apărute.
D. Evaluarea şi adaptarea programului zilnic în
funcţie de nevoi:
- evaluarea continuă a programului;
- adaptarea programului, după caz, în funcţie de
evoluţia stării persoanei îngrijite;
- adaptarea programului activităţilor zilnice, în
funcţie de situaţiile nou-apărute.
E. Evaluarea incidentelor sau a accidentelor apărute
şi sesizarea lor
F. Participarea la cursuri de formare continuă, în
scopul însuşirii cunoştinţelor necesare, şi documentarea permanentă privind
noile metode şi tehnici de îngrijire a persoanei îngrijite
G. Aplicarea în practică a cunoştinţelor dobândite în
timpul instruirii, în scopul creşterii eficienţei şi calităţii serviciilor
acordate persoanei îngrijite
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- noţiuni elementare de asistenţă medicală;
- noţiuni de organizare a timpului;
- noţiuni aplicate de legislaţie;
- regulament de ordine interioară;
- modalităţi moderne de documentare şi accesare surse
de informare;
- modalităţi de comunicare verbală şi nonverbală;
- noţiuni elementare de medicină, specifice locului de
muncă;
- noţiuni elementare de terapie ocupaţională,
specifice locului de muncă.
La evaluare se vor urmări:
- capacitatea de a stabili o ierarhizare pertinentă a
acţiunilor specifice;
- capacitatea de a planifica activităţile în funcţie de
priorităţi;
- flexibilitatea şi capacitatea de adaptare la
situaţii noi apărute;
- spiritul de observaţie analitic în autoaprecierea
nivelului de pregătire profesională;
- realism şi exigenţă în evaluarea nevoilor de formare;
- capacitatea de adaptare a cunoştinţelor la
particularităţile contextului de viaţă a persoanei îngrijite;
- discernământ în alegerea formei de pregătire adecvate
propriei nevoi;
- spirit practic şi autoexigenţă în implementarea
cunoştinţelor dobândite.
Modulul 2 - Respectarea drepturilor persoanei
îngrijite - 25 de ore (teorie 5 ore, practică 20 de ore)
Modulul va fi structurat astfel:
- drepturile omului, drepturile copilului, drepturile
persoanei vârstnice, drepturile persoanei cu nevoi speciale, drepturile
pacientului;
- informarea cu privire la drepturile şi obligaţiile
persoanei îngrijite şi colectarea informaţiilor din surse autorizate;
- modalităţi de informare permanentă cu privire la
drepturile persoanei îngrijite şi la obligaţiile ce îi revin;
- informarea şefului ierarhic şi a membrilor echipei
asupra situaţiilor în care drepturile şi obligaţiile persoanei îngrijite sunt
încălcate;
- respectarea confidenţialităţii informaţiei, în
procesul de îngrijire a pacienţilor;
- cunoaşterea drepturilor persoanei îngrijite,
prevăzute în Constituţia României, Convenţia ONU, cu privire la drepturile
copilului, legislaţia de protecţie specială, Convenţia Europeană cu privire la
Drepturile Omului, Carta drepturilor pacientului;
- formele răspunderii civile;
- principii şi valori etice.
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- noţiuni privind legislaţia în vigoare cu privire la
protecţia copilului, vârstnicului şi persoanelor cu dizabilităţi;
- noţiuni privind egalitatea de şanse;
- noţiuni privind drepturile persoanei îngrijite;
- instituţiile de ocrotire a persoanelor cu
dizabilităţi;
- noţiuni aplicate privind apărarea drepturilor omului;
- noţiuni aplicate referitoare la tehnici de negociere;
- protecţia mamei şi a copilului. La evaluare se vor
urmări:
- promptitudinea identificării încălcării drepturilor
persoanelor îngrijite;
- cunoaşterea drepturilor, libertăţilor fundamentale şi
a obligaţiilor persoanelor îngrijite;
- perseverenţa în dobândirea şi asigurarea exercitării
drepturilor persoanelor îngrijite;
- cunoaşterea prevederilor „Cartei drepturilor
pacientului'Yprevederilor specifice din regulamentul intern al instituţiei
privind persoana îngrijită;
- abilităţi în gestionarea rezolvării unor conflicte.
Modulul 3 - Tehnici de îngrijire - 92 de ore (teorie
37 de ore, practică 55 de ore)
Modulul va fi structurat astfel:
A. Ingrijiri generale ale pacienţilor
- noţiuni elementare de anatomia şi fiziologia omului;
- procese biologice de dezvoltare şi îmbătrânire;
- alimentaţia şi noţiuni de nutriţie şi metabolism,
regimurile alimentare, alimentaţia pacientului pasiv/activ;
- ereditate;
- noţiuni de educaţie sexuală şi planning familial;
- nevoile fundamentale ale persoanei bolnave;
- noţiuni de prim-ajutor;
- persoana bolnavă, particularităţi psihologice ale
persoanei bolnave;
- îngrijiri paliative;
- noţiuni privind îngrijirea pacientului cu boli
infectocontagioase şi transmisibile.
B. Ingrijiri speciale ale pacienţilor:
- schimbarea lenjeriei de pat şi lenjeriei personale;
- toaleta pacientului, igiena corporală şi
vestimentară;
- poziţiile pacientului în pat;
- mobilizarea pacientului;
- transportul şi însoţirea;
- escare - prevenire;
- colectarea dejecţiilor fiziologice şi patologice;
- îngrijirea pacientului în fază terminală;
- pregătirea şi transportul persoanelor decedate.
C. Ingrijiri specifice ale pacienţilor în secţiile:
- pediatrie;
- obstetrică-ginecologie;
- neonatologie;
- psihiatrie;
- geriatrie.
Aceste noţiuni au rolul de a furniza infirmierului
cunoştinţele şi tehnicile necesare de îngrijire, de a semnala orice modificare
apărută şi de a interveni prompt pentru îmbunătăţirea stării de sănătate prin:
- observarea unor modificări ale stării de sănătate a
persoanei îngrijite şi informarea şefului ierarhic în vederea discutării
acestora, după caz, în cadrul echipei multidisciplinare, pentru a fi corect
evaluate;
- intervenţia în vederea transportării persoanei
îngrijite, în cazul deteriorării stării de sănătate a persoanei îngrijite;
- pregătirea persoanei îngrijite, cu operativitate şi
responsabilitate, pentru efectuarea examenului medical;
- informarea asupra investigaţiilor medicale la care
urmează să fie supusă persoana îngrijită, în limita competenţelor.
Situaţii sau indicii care pot duce la afectarea
funcţiilor vitale, identificate prin:
- sesizarea din timp a eventualelor tulburări şi, pe
cât posibil, prevenirea apariţiei lor;
- alimentaţia - refuzul alimentelor sau lichidelor;
- modificări ale ritmului somn-veghe;
- modificări în comportament.
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- noţiuni elementare privind recunoaşterea semnelor
vitale (respiraţie, temperatură, facies, durere, culoare);
- tehnici de îngrijire;
- tehnici de prim ajutor;
- nevoile de hrană şi apă ale organismului uman;
- stabilirea nevoilor de asistenţă în alimentaţie;
- dieta alimentară, în funcţie de patologie;
- tehnici de hrănire;
- elemente de estetică;
- intervenţia de urgenţă în timpul unor accidente
produse în timpul hrănirii;
- tehnici de mobilizare şi transport;
- tehnica îngrijirii diferitelor categorii de persoane
imobilizate;
- tehnica îngrijirii copilului/adultului/vârstnicului;
- tehnici de ridicare şi manipulare a persoanei
îngrijite;
- tehnica de mobilizare a sugarului, a copilului mic, a
preşcolarului/şcolarului;
- prevederile specifice din regulamentul intern.
La evaluare se vor urmări:
- capacitatea de a face faţă unor situaţii neprevăzute;
- capacitatea de a compara starea de normalitate cu cea
în care apar modificări;
- capacitatea de a lua decizii optime în situaţii de
criză/limită;
- promptitudinea, rapiditatea şi hotărârea în
solicitarea ajutorului pentru beneficiar;
- observarea conştiincioasă şi permanentă a semnelor
vitale ale persoanei îngrijite;
- măsura în care respectă criteriile de administrare a
alimentelor solide şi lichide;
- luarea în considerare a particularităţilor persoanei
îngrijite în acordarea sprijinului în hrănire;
- antrenarea persoanei îngrijite şi a familiei acesteia
pentru asigurarea hrănirii;
- flexibilizarea intervenţiei, în funcţie de situaţia
familială şi gradul de dependenţă a persoanei îngrijite;
- asigurarea confortului/stării de bine în timpul
mesei;
- însuşirea şi aplicarea corectă a deprinderilor
specifice tehnicilor pentru diferite categorii de persoane îngrijite;
- îndemânarea la mobilizarea persoanei îngrijite;
- perseverenţa şi calmul de care dă dovadă la
efectuarea exerciţiilor de mobilizare;
- corectitudinea mobilizării persoanei îngrijite;
- capacitatea de a acţiona cu respect, calm şi răbdare
în relaţia cu persoana îngrijită, asistată pe toată perioada desfăşurării
activităţii;
- asigurarea securităţii persoanei îngrijite, pe
întreaga perioadă a acordării de ajutor la transportul acesteia.
Modulul 4 - Acordarea îngrijirilor de igienă pentru
persoanele îngrijite şi igienizarea spaţiului în care se află persoana
îngrijită -120 de ore (teorie 40 de ore, practică 80 de ore)
Modulul va fi structurat astfel:
1. Noţiuni de epidemiologie
2. Infecţiile nozocomiale
3. Prevenirea şi combaterea infecţiilor nozocomiale
a) Curăţenia şi dezinfecţia
- tehnici de efectuare a curăţeniei şi dezinfecţiei în
cabinete medicale, saloane, bloc operator, laboratoare, săli de tratament, bloc
alimentar, sala de mese, oficiu alimentar, săli de aşteptare, magazii, toalete
b) asepsie şi antisepsie
4. Sterilizarea
5. Dezinsecţia
6. Deratizarea
7. Deparazitarea
8. Noţiuni despre substanţele dezinfectante utilizate
în spital - prepararea soluţiilor dezinfectante
9. Transportul rufăriei:
a) colectarea şi depozitarea lenjeriei şi a rufelor
murdare în spaţiile special destinate, conform regulamentului intern;
b) transportul rufelor murdare;
c) respectarea circuitului de transport al rufelor şi a
normelor igienico-sanitare specifice;
d) preluarea/transportul/distribuirea rufelor curate;
e) respectarea regulamentului intern şi în funcţie de
nevoi;
f) păstrarea rufelor şi a lenjeriei curate în spaţii
special amenajate, cu respectarea normelor igienico-sanitare.
10. Norme de protecţie a muncii
11. Precauţiuni universale
12. Prevenirea accidentelor prin expunerea la produse
biologice
13. Aplicarea regulamentului privind circuitele
funcţionale
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- tehnici de dezinfectare şi sterilizare a spaţiului în
care se află persoana îngrijită;
- tehnica îngrijirii diferitelor tipuri de persoane
îngrijite;
- tehnica îngrijirii adultului;
- tehnica transportului rufelor;
- tehnica schimbării lenjeriei;
- tehnica depozitării lenjeriei;
- tehnica sortării lenjeriei;
- norme igienico-sanitare specifice;
- norme de sănătate şi securitate în muncă aplicabile
la locul de muncă
- prevederile regulamentului intern al locului de
muncă. La evaluare se vor urmări:
- capacitatea de a asigura condiţiile igienice în
camera persoanei îngrijite;
- capacitatea de a aplica normele de igienă personală
în activitatea de îngrijire;
- capacitatea de a aprecia corect necesitatea
efectuării igienizării obiectelor/camerei/dependinţelor şi a utiliza
materialele de igienizare corespunzătoare;
- conştiinciozitatea dovedită la igienizarea
veselei/obiectelor personale ale persoanei îngrijite;
- corectitudinea efectuării transportului rufelor;
- îndemânarea cu care efectuează transportul şi
depozitarea lenjeriei;
- promptitudinea cu care schimbă lenjeria ori de câte
ori este nevoie;
- capacitatea de acţiona cu respect, calm şi răbdare în
relaţia cu persoana îngrijită, pe toată perioada desfăşurării activităţii.
Modulul 5 - Comunicarea interactivă şi lucrul în
echipa multidisciplinară - 23 de ore (teorie 8 ore, practică 15 ore)
Modulul va fi structurat astfel:
- noţiuni şi tehnici de comunicare;
- surse potenţiale în apariţia unor deficienţe de
comunicare, cauzate de:
- vârstă;
- incapacitatea persoanei îngrijite de a forma relaţii
normale de ataşament (ataşament excesiv şi nediscriminat sau respingerea
oricărei persoane);
- tulburări de comportament (agresivitate excesivă,
conflictualitate, episoade prelungite de pierdere a controlului/hiperactivitate
sau încăpăţânare excesivă);
- probleme emoţionale (stimă de sine scăzută, teamă
excesivă sau autoblamare, somnambulism);
- incapacitate de adaptare la noi medii (spital, centre
de îngrijire şi asistenţă, grădiniţă, şcoală, liceu, grup etc);
- dizabilităţi ale persoanei îngrijite;
- lipsa stimulării persoanei în a comunica;
- limbaj inaccesibil, prea specializat. Relaţii
interpersonale:
- infirmieră-persoană îngrijită (copil, vârstnic,
persoană cu nevoi speciale, bolnav cronic);
- infirmieră-aparţinători;
- infirmieră-echipă de îngrijire;
- infirmieră-membrii echipei multidisciplinare
(medic, asistent medical, asistent social, psiholog, logoped, neuropsihiatru,
medic pediatru, educator, consilier psihopedagogie, lucrător social, şef de
secţie, asistent-şef);
- valorizarea persoanei îngrijite;
- managementul situaţiilor stresante;
- identificarea/evaluarea abilităţilor de comunicare
a persoanei îngrijite;
- identificarea eventualelor deficienţe de comunicare.
Situaţiile specifice:
- modificări în starea de sănătate a persoanei
îngrijite;
- accidente;
- avarii diverse etc.
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- noţiuni aplicate de comunicare verbală şi nonverbală;
- noţiuni elementare de psihologie;
- tehnici de comunicare şi relaţionare, specifice
locului de muncă:
- tehnici de organizare a muncii în echipă/tehnici de
muncă în echipă;
- informaţii necesare respectării fiecărei recomandări;
- drepturile persoanei îngrijite;
- importanţa respectării recomandărilor asistentei
medicale;
- noţiuni specifice locului de muncă, referitoare la
recuperare, compensare, educaţie, stimulare etc.
La evaluare se vor urmări:
- abilitatea de a comunica eficient cu persoana
îngrijită, respectând particularităţile acesteia;
- capacitatea de a crea situaţii în care persoana
îngrijită să se poată exprima sau să poată depăşi deficienţele de comunicare;
- abilitatea de a decodifica corect informaţia
transmisă de persoana îngrijită;
- abilitatea de a folosi tehnici şi metode variate,
pentru a comunica cu persoana îngrijită;
- capacitatea de a distinge deficienţele grave de
comunicare şi de a solicita sprijin în depăşirea acestora;
- capacitatea de a menţine relaţii armonioase cu
persoanele aparţinând echipei sau din afara acesteia, pentru îndeplinirea
sarcinilor de serviciu;
- capacitatea de exprimare şi susţinere a opiniilor, în
cadrul discuţiilor profesionale, cu evitarea conflictelor, în spiritul
rezolvării prompte a problemelor;
- gradul de sociabilitate şi tactul dovedit în relaţia
cu persoana îngrijită;
- asigurarea intimităţii necesare optimizării actului
de îngrijire;
- abilitatea de a coopera cu echipa multidisciplinară;
- capacitatea de a relaţiona cu membrii echipei în
stabilirea de comun acord a obiectivelor, activităţilor, metodelor şi
termenelor de realizare;
- capacitatea de a stabili graficul întâlnirilor, în
funcţie de particularităţile persoanei îngrijite şi de programul membrilor
echipei;
- capacitatea de integrare într-o echipă;
- capacitatea de a gestiona situaţii specifice,
rezistenţa la efort şi la stres.
Modulul 6 - Principii şi valori etice - 40 de ore
(teorie 10 ore, practică 30 de ore)
Modulul va fi structurat astfel:
- noţiuni privind acţiunile care trebuie sau nu trebuie
să aibă loc şi au ca scop justificarea regulilor de urmat în îngrijirea
pacientului, bazate pe principii valabile în toate ţările, dar care pot fi
aplicate diferit de la ţară la ţară, în funcţie de educaţie şi model cultural;
- principii şi valori etice de care infirmiera trebuie
să ţină seama, conform codului de virtuţi morale, etice, ca linie de mijloc
între excesul şi lipsa unei calităţi:
• autonomia;
• binefacerea, amabilitatea;
• nonmaleficienţa;
• dreptatea;
• integritatea;
• veracitatea;
• sinceritatea;
• confidenţialitatea şi intimitatea;
• secretul profesional;
• consimţământul;
• generozitatea;
• respectul;
• prudenţa;
• curajul;
• cumpătarea.
Ghid pentru evaluare
Cunoştinţele necesare se referă la:
- noţiuni de etică, morală, moralitate şi deontologie
profesională;
- cunoaşterea principiilor şi valorilor etice în
activitatea de îngrijire;
- autonomia persoanei îngrijite şi reducerea
dependenţei. La evaluare se vor urmări:
- capacitatea de a hotărî singur asupra propriilor
acţiuni;
- capacitatea de a evita producerea de prejudicii altor
persoane;
- capacitatea de a lua decizii benefice pentru pacienţi
şi de a reduce riscurile;
- capacitatea de a trata cu responsabilitate şi
profesionalism toţi pacienţii, indiferent de vârstă, condiţie socială,
economică, criterii religioase, etnie, dizabilitate;
- capacitatea de a dezvolta relaţii cu pacienţii,
bazate pe principiul adevărului;
- capacitatea de a respecta persoana îngrijită;
- capacitatea de a selecta informaţiile cu privire la
starea de sănătate a pacientului, de a nu le furniza şi altei persoane din
afara echipei de îngrijiri decât cu consimţământul pacientului, făcând excepţie
cazurile prevăzute în mod expres de lege;
- capacitatea de a acţiona cu onestitate şi
responsabilitate, în concordanţă cu misiunea profesiei şi standardele
profesionale;
- capacitatea de a păstra confidenţialitatea şi
secretul profesional;
- capacitatea de a facilita intimitatea fiecărui
pacient în raport cu ceilalţi;
- capacitatea de a respecta valorile morale şi
culturale, convingerile filozofice sau religioase;
- capacitatea de a profesa corespunzător şi de a
aplica măsuri preventive de îngrijire a stării de sănătate.
CAPITOLUL V
Procedura de eliberare a certificatelor
Eliberarea certificatelor de absolvire de către
OAMGMAMR se face pe baza tabelului nominal al absolvenţilor programului,
transmis de filialele OAMGMAMR, care conţine:
- numele si prenumele;
- CNP;
- data şi locul naşterii;
- data de început a cursului;
- data de sfârşit a cursului;
- locul de desfăşurare;
- coordonator;
- act de studii.
Tabelul nominal al absolvenţilor programului se transmite
la OAMGMAMR în termen de 15 zile de la finalizarea programului, însoţit de
dovada achitării taxei de certificare, stabilită prin hotărâre a Consiliului
Naţional al OAMGMAMR.
Emiterea certificatelor de absolvire se face de către
OAMGMAMR în termen de 45 de zile.
Până la emiterea certificatului de absolvire de către
OAMGMAMR, filiala OAMGMAMR poate emite, la cerere, o adeverinţă.
Certificatele emise de OAMGMAMR vor fi transmise către
filiale, însoţite de un tabel nominal care conţine:
- numele şi prenumele;
- seria şi numărul certificatului;
- semnătura absolventului, pe bază de semnătură a
reprezentantului filialei, sau expediate poştal, cu confirmare de primire.
La eliberarea certificatului de către filiala OAMGMAMR,
absolventul va semna în tabelul nominal de primire.
CAPITOLUL VI
Arhivarea şi păstrarea documentelor
Dosarele de înscriere la curs se vor depune la sediul
filialei OAMGMAMR, vor fi arhivate şi păstrate pentru o perioadă de 5 ani.
Procesul-verbal încheiat de comisia de examinare,
catalogul cu rezultatele examenelor de absolvire a programului, catalogul de
prezenţă (anexa nr. 2), precum şi tabelul nominal de primire a certificatului,
transmis de OAMGMAMR, vor fi arhivate şi păstrate la sediul filialelor
OAMGMAMR, pentru o perioadă de 20 de ani.
Evidenţa certificatelor de absolvire eliberate de
OAMGMAMR se arhivează electronic de către OAMGMAMR, iar tabelul nominal
transmis de filiala OAMGMAMR se arhivează pe suport hârtie, pe o perioadă de 20
de ani.
ANEXA Nr. 1 la program
Nr. crt.
|
Modul
|
Teorie
|
Practică
|
Total ore
|
1.
|
Planificarea propriei activităţi şi perfecţionarea continuă
|
20
|
40
|
60
|
2.
|
Respectarea drepturilor persoanei îngrijite
|
5
|
20
|
25
|
3.
|
Tehnici de îngrijire
|
37
|
55
|
92
|
4.
|
Acordarea îngrijirilor de igienă pentru persoanele îngrijite şi
de igienizare a spaţiului în care se află persoana îngrijită şi transportul
rufăriei
|
40
|
80
|
120
|
5.
|
Comunicarea interactivă şi lucrul în echipa multidisciplinară
|
8
|
15
|
23
|
6.
|
Principii şi valori etice
|
10
|
30
|
40
|
TOTAL ORE:
|
120
|
240
|
360
|
ANEXA Nr. 2 la program
CATALOGUL PARTICIPANŢILOR
pentru programul de.........................pentru
ocupaţia/competenţe comune
..........................................................................................
Cod COR..............Durata.......ore
Coordonator:..................................
Perioada:........................................
Formatori:........................................
Disciplina/Modulul.............................................................
Disciplina/Modulul.............................................................
Disciplina/Modulul.............................................................
Nr..........................................
Numele..................................
Prenumele..............................
CNP......................................
Părinţi
Tatăl ......................................
Mama.....................................
Locul si data naşterii................
..............................................
Studii.....................................
Meseria/profesia....................
..............................................
Locul de muncă......................
..............................................
|
DISCIPLINE/MODULE PENTRU PREGĂTIREA TEORETICĂ
|
DISCIPLINA/MODULUL
|
DISCIPLINA/MODULUL
|
|
Observaţii
|
Absenţe
|
Note/ Calificative
|
Absenţe
|
Note/ Calificative
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Media:
|
Media:
|
Media:
|
|
MEDIA PREGĂTIRE TEORETICA:
|
DISCIPLINE/MODULE PENTRU PREGĂTIREA PRACTICA
|
DISCIPLINA/MODULUL
|
DISCIPLINA/MODULUL
|
|
Observaţii
|
Absenţe
|
Note/ Calificative
|
Absenţe
|
Note/ Calificative
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Media:
|
Media:
|
|
|
MEDIA PREGĂTIRE PRACTICA:
|
MEDIA EXAMENULUI DE ABSOLVIRE:
|
MEDIA GENERALĂ:
|
ANEXA Nr. 3*) la program
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4 la program
COMPETENŢE PROFESIONALE
1. Planificarea propriei activităţi şi perfecţionarea
continuă
2. Lucrul în echipa multidisciplinară şi
comunicarea interactivă
3. Cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanei
îngrijite
4. Tehnici de îngrijire generale, speciale, specifice
ale pacienţilor
5. Acordarea îngrijirilor de igienă pentru persoanele
îngrijite şi de igienizare a spaţiului în care se află persoana îngrijită
6. Aplicarea tehnicilor privind circuitul de transport
al rufelor şi a normelor igienico-sanitare specifice
7. Luarea deciziilor benefice pentru pacienţi în
vederea reducerii riscurilor, tratarea cu responsabilitate şi profesionalism a
tuturor pacienţilor, aplicarea de măsuri preventive de îngrijire a stării de
sănătate
ANEXA Nr. 5 la program
PROCES-VERBAL
Incheiat astăzi
................................................, cu ocazia susţinerii
examenului de absolvire a programului de formare profesională......................................................................................................
Organizat
de............................................................................................,în
perioada........................................................, la
sediul...........................................................................
Comisia de examinare s-a întrunit la data de .... la
ora ... şi a stabilit graficul de desfăşurare a examenului de absolvire, după
cum urmează:
Graficul de desfăşurare a examenului a fost afişat cu
.... ore înainte de începerea examenului de absolvire. Au fost verificate
condiţiile tehnice de desfăşurare a examenului de absolvire, care au fost
găsite corespunzătoare/ necorespunzătoare.
Au fost stabilite subiectele pentru probele examenului
de absolvire, după cum urmează:
1............................................................................................................................
2............................................................................................................................
3............................................................................................................................
4............................................................................................................................
Situaţia statistică privind rezultatele examenului de
absolvire:
Număr participanţi examen de
absolvire
|
Promovabilitate
%
|
Inscrişi
|
Prezenţi
|
Absenţi
|
Promovaţi
|
Nepromovaţi
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii/probleme apărute:........................................................................................................................................................................ ..............
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Preşedintele comisiei de examinare
........................ ........................
Membru în comisia de examinare
........................ ........................
Membru în comisia de examinare
........................ ........................
(nume) (semnătură)
ANEXA Nr. 6 la program
CATALOG
cu rezultatele examenului de absolvire a programului
de...................................... pentru ocupaţia/competenţe
comune................................ organizat în
data......................................................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Medie proba practică
Data..............
|
Medie proba teoretică
Data...............
|
Medie generală
|
Observaţii
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
Comisia de examinare
1. Preşedinte
.........................................
...........................................
2.
Membru.........................................
...........................................
3. Membru.........................................
...........................................
4.
Membru.........................................
...........................................
ANEXA Nr. 7 la program
FIŞĂ DE EVALUARE
STAGIU PRACTIC
Curs de pregătire a infirmierelor
Cursant........................................................
Perioada de desfăşurare.............................
Unitatea.......................................................
Secţia..........................................................
Punctualitate, participarea la program:
Abilităţi practice/Alimentaţia persoanei bolnave
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnica băii parţiale/totale
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnica schimbării lenjeriei
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnica îmbrăcării/dezbrăcării
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnica îngrijirii persoanelor
imobilizate
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnici de mobilizare şi transport
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Cunoaşterea şi respectarea circuitelor
funcţionale
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi practice/Tehnici de curăţenie şi dezinfecţie
a spaţiului în care se află persoana bolnavă
Foarte bine |__| Bine |__| Slab
|__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi de comunicare/Atitudinea faţă de pacienţi
Foarte bine |__| Bine |__|
Slab |__| Nesatisfăcător |__|
Abilităţi de comunicare/Atitudinea faţă de colegi şi
personal
Foarte bine |__| Bine |__| Slab
|__| Nesatisfăcător |__|
Abilitatea de a lucra în echipă
Foarte bine |__| Bine |__| Slab
|__| Nesatisfăcător |__|
Calităţi personale
Foarte bine |__| Bine |__| Slab
|__| Nesatisfăcător |__|
Asistent medical îndrumător..........................
Semnătura.......................Data....................
Calificativ final/Notă
finală.............................
NOTĂ:
- Aprecierea se va realiza cu calificativele: Foarte
bine (FB), Bine (B), Slab (S), Nesatisfăcător (NS), calificativul final va fi
calculat în funcţie de calificativul dominant.
- Fiecărui calificativ i se vor atribui note de la 3 la
10, astfel:
- Foarte bine (FB) = 9-10;
- Bine (B) = 7-8;
- Slab (S) = 5-6;
- Nesatisfăcător (NS) = 3-4.
- 2 puncte se acordă din oficiu.
ANEXA Nr. 8 la program
CHESTIONAR
de evaluare a cursului..............................
din perioada...............................
Chestionarul este anonim.
Având în vedere dorinţa noastră de a organiza cursuri
de pregătire care să respecte principiile de învăţare a adulţilor şi care să
vină în întâmpinarea nevoilor dumneavoastră de învăţare, vă rugăm să răspundeţi
sincer la întrebările de mai jos. Una dintre modalităţile de evaluare este
acordarea calificativului corespunzător cifrelor de la 1 la 5, astfel:
1 - foarte slab; 2 - slab; 3 - satisfăcător; 4 - bine;
5 - foarte bine.
Pe lângă acordarea notei, dacă aveţi vreun
comentariu de făcut, vă rugăm să îl treceţi imediat după nota acordată sau
răspunsul acordat.
EVALUAREA CURSULUI
|
Condiţiile de desfăşurare a cursului (sală, luminozitate,
confort) (de la 1 la 5)
|
|
Aţi primit suport de curs? (DA sau NU)
|
|
Informaţiile din suportul de curs v-au fost utile? (DA sau NU)
|
|
Cunoştinţele şi aptitudinile dobândite vă vor ajuta la locul de
muncă? (DA sau NU, dacă NU, vă rugăm comentaţi)
|
|
Durata cursului a fost suficientă pentru materialul predat? (DA
sau NU)
|
|
Durata stagiului practic a fost suficientă pentru pregătirea
dumneavoastră ca infirmier? (DAsau NU)
|
|
Enumeraţi 3 lucruri noi pe care le-aţi învăţat la acest curs:
In cazul în care nu aţi acumulat niciun lucru nou, vă rugăm să
spuneţi de ce.
|
1...........................................
|
2...........................................
|
3...........................................
|
|