DECIZIE Nr. 228 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 593 din 20 septembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociatii si fundatii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Puterea Nordului" - S.R.L. din Baia Mare si Societatea Comerciala
"Trans Comdi" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 12.211/2000 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 26 iunie 2001, in prezenta
reprezentantului Asociatiei Romane de Transporturi Rutiere Internationale si a
reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 3 iulie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
12.211/2000, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Puterea
Nordului" - S.R.L. din Baia Mare si de Societatea Comerciala "Trans
Comdi" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 "tind
sa limiteze categoria persoanelor care au posibilitatea sa atace in justitie o
hotarare a adunarii generale, intrucat, pe de o parte, legiuitorul da
posibilitatea sa atace in justitie o asemenea hotarare persoanelor care nu au
participat la sedinta adunarii generale, iar pe de alta parte, persoanelor care
au participat la sedinta le sunt impuse doua conditii cumulative: sa voteze
impotriva si sa solicite inserarea votului negativ in procesul-verbal de
sedinta, in acest fel incalcandu-se grav principiul accesului liber la justitie
pentru persoanele care au participat la sedinta si, desi nu au fost de acord cu
hotararea adoptata, nu o pot ataca in justitie pentru simplul motiv ca nu au
cerut sa se insereze acest lucru in procesul-verbal de sedinta sau, din
neglijenta ori din reaua-vointa a celor care intocmesc procesul-verbal, nu s-a
specificat solicitarea respectivelor persoane".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, aratand ca "accesul liber la justitie este
conceput ca un acces la acele instante, proceduri si cai de atac care sunt
prevazute de lege".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata, intrucat "prin dispozitiile de lege criticate legiuitorul a
actionat in sensul aplicarii art. 21 alin. (2) din Constitutie, stabilind
modalitatea concreta de exercitare a dreptului privind accesul liber la
justitie. Astfel, in conditiile existentei a doua categorii de asociati care
pot ataca hotararile adunarii generale, sunt stabilite conditiile in care
dreptul lor la actiune poate fi exercitat".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 31
ianuarie 2000, dispozitii care au urmatorul continut: "Hotararile adunarii
generale, contrare legii, actului constitutiv sau dispozitiilor cuprinse in
statut, pot fi atacate in justitie de catre oricare dintre asociatii care nu au
luat parte la adunarea generala sau care au votat impotriva si au cerut sa se
insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta, in termen de 15 zile de la data
cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la data cand a avut loc sedinta,
dupa caz."
Autorii exceptiei, invocand neconstitutionalitatea acestor dispozitii
legale, sustin ca au fost incalcate prevederile art. 21 din Constitutie,
potrivit carora: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Se considera ca prevederile art. 23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 ingradesc accesul liber la justitie atat al asociatilor care in
adunarea generala au votat pentru si care sunt lipsiti de posibilitatea
atacarii in justitie a hotararii adunarii generale contrare legii, actului
constitutiv sau dispozitiilor cuprinse in statut, cat si al celor care au votat
impotriva si care sunt obligati sa dovedeasca (la data contestarii hotararii
adunarii generale) ca au solicitat inserarea votului lor negativ in
procesul-verbal.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Prin art. 23 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
s-a instituit dreptul de a ataca in justitie hotararile adunarii generale numai
pentru asociatii care nu au participat la sedinta si pentru cei care au votat
impotriva. Aceasta prevedere este in concordanta cu dreptul de dispozitie al
fiecarui asociat, deoarece in caz contrar s-ar ajunge la situatia in care cei
care au votat pentru sa ceara in justitie anularea hotararii in raport cu
interesele de moment, ceea ce ar nesocoti regimul de adoptare a hotararilor
prin votul majoritatii, in cazul persoanelor juridice de drept privat care se
organizeaza, potrivit legii, pe baza vointei liber exprimate a membrilor lor.
Acest lucru ar putea constitui premisa unei permanente incertitudini in
modul de adoptare si in modul de transpunere in practica a hotararilor adunarii
generale, cu consecinta afectarii stabilitatii raporturilor juridice in care
intra persoana juridica, situatie care ar avea efecte, in general, asupra
ordinii juridice.
In ceea ce priveste cerinta ca cei care au votat impotriva sa solicite
inserarea votului lor negativ in procesul-verbal, ca o conditie a posibilitatii
atacarii in justitie a hotararii adunarii generale, Curtea constata ca aceasta
dispozitie isi gaseste ratiunea in necesitatea asigurarii unui mijloc de proba
a opozitiei la hotararea majoritatii. Daca in cazul celor care nu au participat
la sedinta proba neparticiparii lor este usor de dovedit, in cazul celor care
au participat, dar au votat negativ, singura posibilitate de a demonstra acest
lucru si, implicit, dovada existentei calitatii lor procesuale active o
reprezinta inserarea in procesul-verbal de sedinta, actul prin care se constata
indeplinirea formalitatilor de convocare, data si locul adunarii, asociatii
prezenti, numarul total al acestora, deciziile luate si declaratiile facute de
ei in sedinta. De altfel, cerinta dispozitiei legale fiind aceea a dovedirii
numai a solicitarii inserarii votului in procesul-verbal, ceea ce se poate
realiza prin orice mijloc de proba, nu se poate sustine ca aceasta imprejurare
ar constitui o ingradire a accesului liber la justitie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Puterea Nordului" -
S.R.L. din Baia Mare si de Societatea Comerciala "Trans Comdi" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 12.211/2000 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu