DECIZIE Nr. 23*) din 27 aprilie 1993
privind obiectul Dosarului nr. 7967/1992 al Judecatoriei Cluj-Napoca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 11 aprilie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 127 din 16 noiembrie
1994.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
Prin actiunea ce formeaza obiectul Dosarului nr. 7967/1992 al Judecatoriei
Cluj-Napoca, Episcopia Romana Unita cu Roma, cu sediul in Cluj-Napoca, str.
Motilor nr. 26, solicita obligarea piritei Parohia Ortodoxa Romana
"Schimbarea la fata", cu sediul in acelasi municipiu, b-dul Eroilor
nr. 10, la eliberarea lacasului de cult de la aceasta adresa.
In motivarea actiunii, reclamanta Episcopia Romana Unita cu Roma arata ca
lacasul de cult pe care il revendica a fost construit si aservit celebrarii
serviciilor divine ale membrilor Ordinului calugaresc al franciscanilor, care
actiona in cadrul Bisericii Catolice de rit latin. In deceniul patru al acestui
secol, printr-un act de liberalitate al Sfantului Scaun, lacasul de cult,
impreuna cu alte constructii in care era integrat, a fost trecut in
proprietatea Bisericii Romane Unite cu Roma, situatie atestata de Cartea
Funciara Cluj cu nr. 1457, Seria I, nr. top. 515.
Urmare Decretului nr. 358 din 1 decembrie 1948, care a interzis
functionarea Bisericii Romane Unite cu Roma, acest lacas de cult impreuna cu
alte sase din municipiul Cluj-Napoca, proprietate a Bisericii Unite, au fost
preluate de reprezentantii clerului ortodox.
Prin Decretul-lege nr. 9 din 31 decembrie 1989 a fost abrogat Decretul nr.
358/1948, iar prin Decretul-lege nr. 126 din 24 aprilie 1990 s-au stabilit
unele masuri referitoare la situatia juridica a lacasurilor de cult si a
caselor parohiale, care au apartinut Bisericii Romane Unite cu Roma
(greco-catolica) si preluate de Biserica Ortodoxa Romana, art. 3 din decret
precizand ca situatia juridica a acestor bunuri se va stabili de o comisie
mixta formata din reprezentanti clericali ai celor doua culte religioase,
tinand seama de dorinta credinciosilor din comunitatile pentru care sunt
destinate aceste bunuri.
Ca urmare, Biserica Romana Unita cu Roma pretinde ca a incercat sa reintre
in posesia lacasurilor sale pe o cale amiabila, dar, lovindu-se de refuzul
actualilor detinatori, a trebuit sa apeleze la justitie. In consecinta,
bazandu-se pe prevederile art. 480 din Codul civil si pe extrasul din Cartea
funciara, a formulat actiunea in justitie, care a prilejuit ridicarea exceptiei
de neconstitutionalitate.
Prin intampinare, pirita Parohia Ortodoxa Romana "Schimbarea la
fata" solicita respingerea actiunii ca neintemeiata, apreciind ca aceasta
contravine dispozitiilor art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 privind unele
masuri referitoare la Biserica Romana Unita cu Roma (greco-catolica).
In fapt, se sustine ca dupa desfiintarea prin lege a cultului
greco-catolic, toate lacasurile de cult au revenit Bisericii Ortodoxe Romane,
iar, intre timp, marea majoritate a credinciosilor cultului greco-catolic a
trecut la cultul ortodox.
Pirita sustine ca in lacasul de cult care ii apartine din anul 1948 se
oficiaza toate serviciile religioase pentru un numar de 5 parohii; la
recensamantul efectuat in anul 1992 a rezultat ca marea majoritate a
credinciosilor din aceste parohii a ramas ortodoxa, astfel incat nu exista nici
un motiv sa nu ramana in continuare lacasul de cult tot Parohiei Ortodoxe
Romane "Schimbarea la fata", chiar daca aceasta nu si-a intabulat
dreptul de proprietate.
De asemenea, pirita sustine ca, prin efectul dispozitiilor Decretului nr.
177/1948, Parohia Ortodoxa Romana "Schimbarea la fata" a devenit
succesoarea in drepturi a Bisericii Romane Unite cu Roma. In schimb, prin
recunoasterea oficiala a cultului greco-catolic, potrivit Decretului-lege nr.
9/1989, Biserica Romana Unita cu Roma nu a devenit succesoarea in drepturi a
Bisericii Ortodoxe Romane, care exista ca biserica nationala si care, conform
principiului simetriei in drept, nu poate fi obligata la predarea lacasurilor
de cult catre Biserica Romana Unita cu Roma decat printr-un act normativ cu
putere de lege.
In drept, pirita isi intemeiaza sustinerile pe art. 3 din Decretul-lege nr.
126/1990, ce instituie o comisie mixta care este obligata sa tina seama de "dorinta
credinciosilor din comunitatile care detin aceste bunuri", rezultand
concluzia ca atata vreme cat hotararea unei astfel de comisii nu exista,
instanta de judecata nu poate dispune evacuarea si predarea lacasului de cult
in litigiu.
Reclamanta, Episcopia Romana Unita cu Roma, prin concluziile scrise, depuse
la dosar pentru termenul din 9 octombrie 1992, solicita inlaturarea apararilor
piritei, deoarece ea este proprietara lacasului de cult in acceptiunea Codului
civil si a Decretului-lege nr. 115/1938 privind unificarea dispozitiilor
privitoare la cartile funciare.
De asemenea, reclamanta s-a aparat prin invocarea exceptiei de
neconstitutionalitate cu privire la prevederile art. 3 din Decretul-lege nr.
126/1990, desi, in opinia ei, aceste dispozitii nu sunt incidente in cauza.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata nu pentru ca normele
respective ar avea relevanta in rezolvarea cauzei, ci mai ales pentru ca art. 3
reprezinta apararea principala a piritei.
Cu adresa nr. 625 din 16 decembrie 1992, Episcopia Romana Unita cu Roma
inainteaza Curtii Constitutionale un memoriu in care-si motiveaza exceptia de
neconstitutionalitate a art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990, astfel:
- prevederile art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 urmeaza a fi examinate
in contextul legislatiei romane, prin care, in conditiile persecutiei
religioase instaurate de regimul totalitar, a fost desfiintat, in anul 1948,
cultul greco-catolic. In acest sens, in memoriul respectiv se mentioneaza in
esenta urmatoarele: a) Decretul nr. 177/1948 privind regimul general al
cultelor religioase contine doua articole, art. 37 si art. 41, care au
constituit premisele si instrumentele "legale" ale masurilor de
desfiintare a Bisericii Romane Unite cu Roma (art. 41 interzicea jurisdictia
cultelor din strainatate asupra credinciosilor din cuprinsul statului roman,
iar art. 37 prevedea obligatia trecerii credinciosilor de la un cult la altul);
b) in intervalul 3 august 1948 (data aparitiei Decretului nr. 177) si 2
decembrie 1948 (data aparitiei Decretului nr. 358 privind stabilirea situatiei
de drept a fostului cult greco-catolic) au fost arestati toti cei 6 episcopi ai
Bisericii Unite, mii de preoti si credinciosi care au refuzat sa treaca la
Biserica Ortodoxa, iar bisericile au fost preluate, din dispozitia
autoritatilor statului, de reprezentantii cultului ortodox, cu sau fara forme;
- masura luata prin Decretul-lege nr. 9/1989 rezolva numai aspectul
declarativ, lasind nesolutionate problemele patrimoniale nascute prin aplicarea
Decretelor nr. 177/1948 si nr. 358/1948, in consens cu pactele internationale
care asigura protectia drepturilor omului. In acest sens, se mentioneaza: a)
art. 18 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care prevede libertatea
de gandire, a constiintei si religiei, atat in viata publica, cat si in viata
privata si art. 30, care interzice expres statului indeplinirea oricaror acte
urmarind distrugerea drepturilor si libertatilor omului; b) sub amenintarea
masurilor represive "cei peste 2 milioane de credinciosi greco-catolici au
fost trecuti la confesiunea ortodoxa"; c) "Declaratia principiilor
fundamentale ale justitiei relativ la .... victimele abuzului de putere",
adoptata de O.N.U. la 29 noiembrie 1985, defineste la pct. 18 drept
"victime" persoanele individuale si colective care au suferit
pierderi materiale sau atingerea grava a drepturilor fundamentale; d) art. 20
din Constitutia Romaniei, dupa care normele internationale in materia
drepturilor omului au prioritate;
- legislatia romana nu trebuie sa constate doar caracterul represiv si
nedrept al actelor normative din 1948, cum a facut-o in baza Decretului-lege
nr. 9/1989, ci trebuie sa inlature si efectele lor. De aceea se apreciaza ca,
in realitate, "art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 reprezinta nu numai o
simpla eludare a acestor obligatii, dar prin jurisdictia sui generis, straina
principiilor de drept pe care o instituie, elimina in mod practic posibilitatea
examinarii litigiilor ce se nasc de catre organele de justitie, incalcindu-se
astfel art. 21 din Constitutie, care prevede accesul oricaror persoane la
instantele judecatoresti";
- incredintarea jurisdictiei asupra lacasurilor de cult comisiei formate
din reprezentantii clericali ai celor doua culte, cu interese opuse,
constituie, ipso facto, o cauza a blocajului produs de aceste situatii in cei
patru ani de cand a aparut actul normativ. In acest sens, se arata: a)
criteriul optiunii credinciosilor pentru determinarea dreptului de proprietate
asupra lacasurilor de cult este nejuridic, pentru ca implica ideea ca bunurile
s-ar afla in stare de indiviziune, ceea ce nu rezulta nici din dreptul civil,
nici din dreptul canonic; acestea au apartinut intotdeauna cu titlu de
proprietate - inscrise ca atare si in mijloacele de publicitate imobiliara -
cultului religios exprimat prin formele sale organizatorice; b) nu se spune
nimic asupra problemei de a sti cine decide in cazul dezacordurilor dintre
membrii comisiilor constituite conform art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990.
Fata de exceptia de neconstitutionalitate invocata de reclamanta din
Dosarul nr. 7967/1992, pirita Parohia Ortodoxa Romana "Schimbarea la
fata" arata ca aceasta este neintemeiata, intrucat, in opinia sa, prin
textul art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 nu se incalca prevederile
Constitutiei. Nu se opune suspendarii judecarii si sesizarii Curtii
Constitutionale.
Intrucat Incheierea initiala din 29 octombrie 1992 de sesizare a Curtii
Constitutionale nu raspundea cerintei legale obligatorii, prevazuta de art. 23
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, aceasta a fost restituita instantei, la data
de 13 ianuarie 1993, in scopul exprimarii opiniei sale cu privire la exceptia
invocata, insotita si de dosarul cauzei.
Urmare adresei de revenire din data de 26 februarie 1993, Judecatoria
Cluj-Napoca remite Dosarul nr. 7967/1992 si Incheierea din 29 octombrie 1992,
completata cu opinia sa asupra exceptiei.
Instanta "apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata de
reclamant nu este intemeiata, cu atat mai mult cu cat insasi reclamanta si-a
introdus cererea in fata acestei instante de drept comun, iar instanta nu a
ridicat din oficiu exceptia de neconstitutionalitate pentru solutionarea
cererii formulate de reclamanta, cerere ce a fost motivata in drept pe dispozitiile
art. 480 din Codul civil".
De asemenea, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 si in alt dosar,
pe rol la Tribunalul Judetean Timis. In speta, Episcopia Romana Unita cu Roma
din municipiul Lugoj a chemat in judecata Protopopiatul Roman Ortodox Deta,
revendicind, in numele Parohiei din satul Latunas, biserica, cimitirul si casa
parohiala din intravilanul satului Clopodia, comuna Jamu Mare, judetul Timis,
Judecatoria Deta a respins actiunea, iar in recurs reclamanta-recurenta a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate a art. 3 din Decretul-lege nr.
126/1990, invocand, in esenta, aceleasi motive care au fost ridicate in cauza
de pe rolul Judecatoriei Cluj-Napoca, dupa cum urmeaza:
- imobilele - biserica cu cimitirul si casa parohiala din intravilanul
satului Clopodia, comuna Jamu Mare, judetul Timis - au apartinut cultului
greco-catolic din secolul trecut pana in anul 1948, an in care locuitorii au
fost "convertiti" la ortodoxie, iar bunurile au revenit acestui cult;
- statul, care in 1948 "s-a implicat fara rezerve", acum, dupa ce
proclama libertatea constiintei si organizarea libera a cultelor carora le
promite sprijin, devine "foarte prudent", restituind doar bunurile
preluate de el si lasind "la discretia posesorilor actuali"
restituirea lacasurilor de cult (bisericile) si casele parohiale. In sustinerea
acestei idei, in notele prezentate de Episcopia Romana Unita cu Roma din
municipiul Lugoj, se arata, citindu-se si Dictionarul limbii romane moderne
(1958), respectiv Micul dictionar enciclopedic (1972), ca lacasul de cult este
de esenta cultului, deoarece acolo se celebreaza cultul si acolo se intilnesc
aderentii cultului respectiv;
- art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 incalca prevederile art. 29 alin.
(1), (3) si (5) din Constitutie, intrucat fara lacas de cult nu se poate
practica un cult;
- art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 incalca prevederile art. 41 din
Constitutie cu privire la garantarea proprietatii, intrucat "in loc sa ne
bucuram de prerogativele dreptului de proprietate asupra bunurilor noastre, noi
santem trimisi la un element subiectiv: bunavointa posesorilor actuali care au
uzurpat drepturile noastre cu concursul statului";
- Decretul-lege nr. 126/1990, prin art. 2, restituie cultului greco-catolic
unele imobile, cum ar fi: sediile protopopiatelor, ale episcopatelor, unele
scoli etc., dar nu restituie principalele bunuri imobiliare, lacasurile de cult
si casele parohiale, care sunt in proprietatea bisericii ortodoxe.
In concluzie, se apreciaza ca art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 este
neconstitutional pentru ca nu procedeaza la o restitutio in integrum a tuturor
bunurilor Bisericii Unite cu Roma de care a fost deposedata in anul 1948.
Pirita intimata - Protopopiatul Ortodox Roman Deta - sustine ca exceptia
este neintemeiata, textul art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 fiind in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale. "Cultele religioase
sunt autonome fata de stat, existand intre ele zone de colaborare bazate pe
principiul libertatii credintei religioase, Constitutia garantind libertatea de
existenta a cultelor. Aceste libertati nu ar fi posibile fara garantiile
constitutionale privitoare la patrimoniu, lacasurile de cult neputand fi
urmarite sau instrainate".
Tribunalul Judetean Timis - Sectia civila, prin Incheierea din 4 martie
1993, indeplinindu-si obligatia stabilita prin art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, opineaza ca prevederile art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 sunt
consecinta consacrarii principiilor privind libertatea constiintei in general
si a credintei religioase in special, cuprinse in art. 29 alin. (1) si (2),
precum si a autonomiei cultelor fata de stat, conform alin. (5), teza I, al aceluiasi
articol din Constitutie.
Pe de alta parte, se arata ca "solutionarea conflictului temporal de
legi se asigura conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia
legile si celelalte acte normative raman in vigoare in masura in care nu
contravin acesteia".
Tribunalul amana judecarea cauzei, pentru rezolvarea exceptiei de
neconstitutionalitate, la termenul din 26 aprilie 1993.
Curtea Constitutionala fiind sesizata de Judecatoria Cluj-Napoca prin
Incheierea din 29 octombrie 1992 si de Tribunalul Judetean Timis prin
Incheierea din 4 martie 1993, constata ca este competenta sa solutioneze
exceptiile invocate, care au in vedere aplicarea unei dispozitii legale
anterioare Constitutiei dupa intrarea in vigoare a acesteia.
Deoarece atat in Dosarul nr. 2C/1993, cat si in Dosarul nr. 17C/1993,
exceptia vizeaza neconstitutionalitatea aceluiasi text, respectiv art. 3 din
Decretul-lege nr. 126/1990, urmare raportului intocmit de judecatorul-raportor
in Dosarul nr. 17C/1993, prin Incheierea din Camera de consiliu din data de 13
aprilie s-a dispus conexarea celor doua dosare.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
luand act de sustinerile partilor si de opiniile exprimate de instantele de
judecata, avand in vedere dispozitiile art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990,
art. 29 alin. (1), (3) si (5) si art. 41 din Constitutie, precum si prevederile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Textul invocat ca neconstitutional - art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990
- prevede ca: "situatia juridica a lacasurilor de cult si a caselor
parohiale care au apartinut Bisericii Romane Unite cu Roma (greco-catolica) si
au fost preluate de Biserica Ortodoxa Romana se va stabili de catre o comisie
mixta formata din reprezentantii clericali ai celor doua culte religioase,
tinand seama de dorinta credinciosilor din comunitatile care detin aceste
bunuri".
Intrucat ne aflam in prezenta unor dispozitii legale anterioare
Constitutiei, despre care se sustine ca sunt contrare acesteia, trebuie
solutionat conflictul legilor in timp, in functie de modul in care s-a
constituit dreptul subiectiv de proprietate, potrivit legii anterioare, sau
potrivit legii posterioare.
In principiu, dreptul subiectiv de proprietate constituit potrivit legii
anterioare nu poate fi desfiintat de legea posterioara, deoarece aceasta ar
implica o aplicare retroactiva a noii legi, ceea ce este contrar art. 15 alin.
(2) din Constitutie, conform caruia legea dispune numai pentru viitor.
Deci, legea noua poate doar, spre a evita retroactivitatea, sa reconstituie
dreptul anterior, ceea ce, insa, are efecte numai ex nunc fiind in prezenta
unui nou drept ce se naste in baza unui act juridic constitutiv, actul de
reconstituire.
In cazul nostru, este vorba despre un drept de proprietate ce s-a nascut
sub regimul vechii reglementari, a Decretului nr. 358/1948.
Fata de cele aratate, rezulta ca noua lege nu poate desfiinta acest drept,
ci numai reglementa modalitatile de reconstituire a dreptului de proprietate ce
apartinuse, initial, Bisericii Romane Unite cu Roma (greco-catolica).
Urmare abrogarii exprese a Decretului nr. 358/1948 prin Decretul-lege nr.
9/1989, Biserica Romana Unita cu Roma (greco-catolica) este recunoscuta
oficial. Bunurile preluate de catre stat prin efectul actului normativ abrogat
si aflate la acea data in patrimoniul statului se restituie (cu exceptia
mosiilor), conform art. 2 din Decretul-lege nr. 126/1990, bisericii
greco-catolice.
Aceasta prevedere legala s-a concretizat in Hotararea Guvernului nr. 466
din 19 august 1992 privind aprobarea propunerilor Comisiei Centrale pentru
inventarierea bunurilor proprietate a statului, foste proprietati ale Bisericii
Romane Unite cu Roma (greco-catolice), si predarea acestora catre aceasta,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 14 septembrie
1992.
Hotararea mentionata aproba lista bunurilor ce se predau din proprietatea
statului in proprietatea Bisericii Romane Unite cu Roma, pe baza de protocol
intre actualii detinatori si reprezentantii bisericii greco-catolice.
Prin urmare, legiuitorul a inteles ca pentru aceste bunuri care, fiind
folosite de stat, nu erau destinate uzului public al credinciosilor, sa se
reconstituie dreptul de proprietate al Bisericii Romane Unite cu Roma, prin
modalitatea restituirii lor. O situatie similara a reglementat si Legea nr.
18/1991 in ceea ce priveste reconstituirea dreptului de proprietate al
taranilor.
In ceea ce priveste lacasurile de cult, deci bunurile care, prin insasi
constructie, sunt destinate folosintei credinciosilor, fiind in uzul public al
acestora, precum si casele parohiale ca accesoriu al lacasurilor de cult,
legiuitorul postrevolutionar, mai intai, a desfiintat reglementarea din anul
1948, iar in al doilea rand a stabilit principiile reconstituirii dreptului de
proprietate si anume: a) decizia unei comisii mixte, formata din reprezentantii
clericali ai cultului care a detinut aceste bunuri pana in 1948 si, respectiv,
ai cultului care a preluat aceste bunuri dupa 1948; b) optiunile credinciosilor
din comunitatile pentru uzul carora aceste bunuri sunt destinate. Deci, cu
privire la lacasurile de cult si casele parohiale, este vorba de o
reconstituire a dreptului de proprietate, printr-o modalitate, insa, diferita
de aceea referitoare la bunurile ce constituiau proprietate de stat, intrucat,
pe de o parte, aceasta reconstituire este in dauna altui cult - cultul ortodox,
iar nu a statului si, pe de alta parte, reconstituirea are ca obiect bunuri
care, prin natura lor, sunt in uzul public al credinciosilor. Deci, cu referire
la aceste bunuri, reconstituirea se poate face numai cu respectul principiului
libertatii cultelor religioase.
Prevederile art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 sunt o dezvoltare
fireasca a Decretului-lege nr. 9/1989, exprimind, sub aspectul semnificatiei
juridice, o unitate conceptuala ce intra in sfera actelor normative prin care
se inlatura, dupa decembrie 1989, nedreptatile si incalcarile drepturilor
omului facute prin legi si decrete ale dictaturii comuniste. Ca atare,
calificarile pe care Decretul-lege nr. 9/1989 le face Decretului nr. 358/1948
sunt preluate si de Decretul-lege nr. 126/1990, care a fost adoptat tocmai
pentru a inlatura urmarile actului discriminator din 1948. In consecinta, nu
poate fi primit argumentul dupa care art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 nu
raspunde ideii de inlaturare a consecintelor "persecutiei religioase
instaurate de regimul totalitar".
Nu se poate spune, in mod rezonabil, ca reglementarile postrevolutionare au
numai caracter declarativ. O atare calificare s-ar fi putut sustine daca aceste
reglementari se rezumau numai la Decretul-lege nr. 9/1989, dar in conditiile
Decretului-lege nr. 126/1990 o asemenea calificare este, desigur, o exagerare.
Reglementarile art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 nu incalca prevederile
constitutionale, dimpotriva, respecta principiul general inscris in art. 1 din
Constitutie, conform caruia statul roman este un "stat ... democratic
..." si principiul art. 29 alin. (3) al libertatii cultelor religioase.
Democratia, concept si fenomen integrator, presupune si aplicarea
principiului majoritatii, or, din ultima parte a art. 3 "tinand seama de
dorinta credinciosilor din comunitatile care detin aceste bunuri" rezulta
chiar aplicarea acestui principiu, prin instituirea unui criteriu social, cel
al optiunii majoritatii enoriasilor. Dupa cum rezulta din datele oficiale
privind Recensamantul populatiei din 7 ianuarie 1992, in judetul Cluj sunt
70,1% credinciosi ortodocsi si 5,1% credinciosi greco-catolici, iar in
municipiul Cluj-Napoca, 65,91% credinciosi ortodocsi si 6,64% credinciosi
greco-catolici; de asemenea, din acelasi recensamant rezulta ca in judetul
Timis sunt 78,2% credinciosi ortodocsi si 1,2% credinciosi greco-catolici, iar
in municipiul Lugoj, 75,91% sunt credinciosi ortodocsi si 1,79% credinciosi
greco-catolici.
Libertatea cultelor religioase implica nu numai autonomia lor fata de stat,
prevazuta la art. 29 alin. (5) din Constitutie, dar si libertatea credintelor
religioase prevazuta la alin. (1) al aceluiasi articol. In conditiile in care
in aceeasi comunitate locala exista credinciosi ortodocsi si greco-catolici,
criteriul social al optiunii majoritatii enoriasilor pentru determinarea
destinatiei lacasurilor de cult si a caselor parohiale corespunde principiului
democratic al determinarii folosintei religioase a acestui bun, in functie de
vointa majoritara a celor care sunt beneficiarii acestei folosinte. Altminteri
ar insemna ca, in mod nejustificat, credinciosii ortodocsi majoritari sa fie
impiedicati sa-si poata practica religia, daca nu trec la cultul greco-catolic,
printr-o masura luata impotriva vointei lor. Un asemenea punct de vedere este
contrar dispozitiilor art. 54 din Constitutie, potrivit carora cetatenii
trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti. Este de la sine inteles ca in
ipoteza reconstituirii proprietatii, facandu-se abstractie de optiunea
majoritatii, ar insemna incalcarea bunei-credinte si a respectului drepturilor
altuia, care au fost ridicate la rangul de principii constitutionale. O
asemenea masura ar incalca si prevederile art. 29 din Constitutie, care
consacra libertatea cultelor religioase, cu cele doua acceptiuni ale sale -
cult ca asociatie, organizatie religioasa si cea privind ritualul practicat.
Mai mult, o asemenea masura ar nesocoti si prevederile constitutionale
referitoare la raporturile dintre religii, astfel cum acestea sunt reglementate
prin alin. (2) al art. 29 "libertatea constiintei este garantata; ea
trebuie sa se manifeste in spirit de toleranta si de respect reciproc" -
si alin. (4) al aceluiasi articol - "in relatiile dintre culte sunt
interzise orice forme, mijloace, acte sau actiuni de invrajbire religioasa"
-, intrucat este de natura sa impuna majoritatii vointa unei minoritati. In
schimb, solutia legala, potrivit careia situatia juridica a lacasurilor de cult
si a caselor parohiale se stabileste de o comisie mixta a reprezentantilor
clericali ai celor doua culte religioase, tine cont de egalitatea cultelor si
de spiritul de toleranta religioasa ce trebuie sa domine relatiile dintre ele,
iar criteriul social al vointei majoritare a credinciosilor corespunde unui
principiu democratic al solutionarii unui conflict de interese ce priveste o
comunitate in functie de vointa majoritara in cadrul acesteia.
De principiu, o masura abuziva cum a fost aceea a preluarii de catre stat a
lacasurilor de cult in anul 1948, intr-un stat de drept nu poate fi reparata
printr-un abuz in sens invers, care ar violenta optiunea majoritatii
credinciosilor la data adoptarii acelei masuri.
Reconstituirea dreptului nu se poate face in abstract sau in considerarea
unei situatii anterioare, ci numai in concret, tinand seama de vointa credinciosilor
majoritari in prezent.
Numai in felul acesta solutia este morala si juridica.
Cat priveste raportul dintre dreptul intern si dreptul international, de
asemenea, nu se poate retine o contradictie in privinta art. 3 din
Decretul-lege nr. 126/1990 fata de pactele internationale. Constitutia
Romaniei, prin art. 20, asigura receptarea in dreptul intern a normelor
internationale cu privire la drepturile omului, care au prioritate. Or, prin
art. 3 nu se face altceva decat se pune norma interna in consonanta cu normele
internationale care consacra principiul libertatii omului de a opta la o
religie sau cult religios, principiul tolerantei intre culte, interzicind
statului sa exercite orice actiuni de natura a ingradi libertatea omului la
religie.
Daca statul ar fi dat o norma imperativa, atribuind lacasurile de cult si
casele parohiale celor care le-au avut pana in anul 1948, aceasta solutie ar fi
constituit o presiune inadmisibila la adresa credinciosilor, care fac parte din
biserica astfel expropriata, de trecere la biserica reimpropriata.
Pe de alta parte, sustinerea ca art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990
reprezinta o jurisdictie sui generis, straina principiilor de drept, este
evident neintemeiata. Decretul-lege nr. 126/1990, prin art. 3 la care ne
referim, a consacrat, atunci, un principiu de ordin constitutional, autonomia
cultelor fata de stat, pregatindu-se terenul pentru viitoarea Constitutie. De
vreme ce cultele sunt autonome, nu se poate sustine ca o norma stabilita de
stat - care, in virtutea dreptului sau regalian, putea sa stabileasca la acea
data orice, nefiind ingradit de Constitutie - ce da in competenta unei comisii
mixte, formata din reprezentantii cultelor, rezolvarea problemei in litigiu, ar
fi "straina principiilor de drept". Dimpotriva, aceasta solutie este
evident conforma principiilor constitutionale cu privire la libertatea
gandirii, a opiniilor si a credintelor religioase, respectiv la raporturile
dintre culte si stat. Ea nu ingradeste posibilitatea cultelor de a se adresa
justitiei, cum ar fi in ipoteza in care nu se respecta optiunea majoritatii
credinciosilor.
Importanta textului de lege ce face obiectul exceptiei consta tocmai in
grija statului de a nu exercita un arbitraj sau o coercitiune de vreun fel si
de a lasa deplina libertate celor doua culte sa hotarasca, tinand seama de
"dorinta credinciosilor din comunitatile care detin aceste bunuri".
Fata de cele aratate, rezulta, de asemenea, ca solutionarea exceptiei
referitoare la art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 este esentiala pentru
rezolvarea cauzei, si deci obiectia Episcopiei Romane Unite cu Roma
(greco-catolica) din Cluj-Napoca ca nu ar avea incidenta este nejustificata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 alin. (2) si art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondate exceptiile de neconstitutionalitate a art. 3
din Decretul-lege nr. 126/1990, ridicate de catre Episcopia Romana Unita cu
Roma (greco-catolica) din Cluj-Napoca, cu sediul in Cluj-Napoca, Str. Motilor
nr. 26, in Dosarul nr. 7967/1992 al Judecatoriei Cluj-Napoca si de catre
Episcopia Romana Unita cu Roma (greco-catolica) Lugoj, cu sediul in Lugoj, str.
Ion Pop Banateanu nr. 10, in Dosarul nr. 64C/1993 al Tribunalului Judetean
Timis.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 27 aprilie 1993.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu