DECIZIE Nr. 44 din 2 mai 1995
cu privire la constitutionalitatea art. 16 lit. b) si g) din Legea notarilor
publici si a activitatii notariale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 16 mai 1995
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 23 martie 1995, de catre
Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie, in legatura cu
neconstitutionalitatea art. 16 lit. b) si g) din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale.
In sesizare se arata, in esenta, ca art. 16, care stabileste conditiile ce
trebuie indeplinite pentru functia de notar public, este neconstitutional,
intrucat exclude posibilitatea de a fi notar a licentiatilor specializati in
"Drept economic si administrativ", ceea ce incalca principiile
constitutionale privind libera dezvoltare a personalitatii umane, prevazut de
art. 1 alin. (3), egalitatea in drepturi a cetatenilor, fara privilegii si
discriminari, instituita de art. 16 alin. (1), dreptul la munca fara ingradiri
si dreptul la libera alegere a profesiei, reglementate de art. 38 alin. (1),
exercitarea acestora neputand fi restransa decat in conditiile art. 49 alin.
(1).
In vederea solutionarii sesizarii, s-au solicitat, potrivit art. 19 din
Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale presedintilor Camerei Deputatilor si
Senatului, precum si al Guvernului, iar in temeiul art. 5 din Legea nr.
47/1992, opiniile facultatilor de drept din Bucuresti, Cluj-Napoca si Sibiu,
precum si relatii de la Ministerul Invatamantului, in legatura cu situatia
actuala a specializarii "Drept economic si administrativ" din
facultatile existente.
Senatul, in punctul sau de vedere, solicita respingerea sesizarii,
considerand ca prevederile art. 16 lit. b) si g) din Legea notarilor publici si
a activitatii notariale sunt constitutionale, deoarece cerinta de a fi
licentiat in drept-stiinte juridice sau doctor in drept corespunde pregatirii
necesare functiei de notar, pe cand specializarea in "Drept economic si
administrativ" nu asigura o asemenea pregatire. Se mai arata ca, dupa
Revolutie, Guvernul provizoriu a admis ca cei cu studii de 3 ani sau cu studii
administrative sa poata da diferente pentru a fi echivalati cu cei specializati
in "stiinte juridice", insa nici absolventilor care au promovat
aceste examene nu li s-au eliberat diplome de licenta, ci numai
"atestate" care nu pot fi considerate similare licentei dobandite la
absolvirea facultatii. De aceea se apreciaza ca absolventii institutelor
economico-administrative de 3 ani sau ai sectiilor administrative ale
facultatilor de drept, neavand diplome de licenta in "studii
juridice", nu pot ocupa functia de notar public, aceasta constituind o
masura de protectie a cetatenilor.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza, de asemenea, ca art. 16
lit. b) si g) din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nu incalca
prevederile Constitutiei, deoarece notarii publici indeplinesc un serviciu de
interes public, ce presupune o pregatire generala corespunzatoare, de natura sa
asigure cunoasterea temeinica a legislatiei si a principiilor de drept. Acestor
exigente le corespund dispozitiile art. 16 lit. b) din lege, in care s-a
prevazut conditia ca notarul public sa aiba licenta in "Stiinte juridice"
si nu doar specializarea intr-o anumita ramura de drept, si anume "Dreptul
administrativ".
Se mai arata ca formele de instruire si perfectionare prevazute in art. 32
alin. (1) din Constitutie sunt modalitati de exercitare a dreptului la
invatatura si ele fiind liber alese, precum si destinate anumitor domenii de
activitate, nu se poate sustine ca exercitarea drepturilor pe care le confera
numai in acele domenii de activitate ar putea fi privita ca fiind o masura de
discriminare.
In opinia sa, Facultatea de Drept din Sibiu considera ca textele criticate
sunt neconstitutionale, intrucat fac o discriminare intre absolventii celor
doua specializari - "Stiinte juridice" si "Drept
economico-administrativ" - din cadrul aceluiasi profil.
Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti, in opinia
exprimata, apreciaza ca textele art. 16 lit. b) si g) din lege sunt
constitutionale, deoarece, pe de o parte, principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, iar, pe de alta parte, dupa anul 1989, Ministerul Invatamantului
a dat posibilitatea absolventilor Sectiei "Drept
economico-administrativ" sa sustina examene de diferenta care sa le
permita dobandirea unui alt statut.
Directia generala invatamant superior si cercetare stiintifica universitara
din cadrul Ministerului Invatamantului a comunicat situatia specializarii
"Drept economic si administrativ", din care rezulta ca, in prezent,
potrivit Hotararii Guvernului nr. 283/1993, profilul "Stiinte
juridice" cuprinde doua specializari: "Drept" si "Drept economic
si administrativ" si ca aceasta din urma specializare se regaseste la 11
facultati de stat.
La dosar s-au mai depus, de catre deputatul Petru Tanasie, unele observatii
in legatura cu sesizarea Curtii Supreme de Justitie prin care se arata, in esenta,
ca prin formularea la conditii de studii "specialitatea stiinte
juridice" nu s-a dorit a se face o discriminare intre absolventii celor
doua categorii de facultati de drept ci, dimpotriva, intentia legiuitorului a
fost aceea de a evita orice ambiguitate in interpretarea legii, cu privire la
profilul facultatii, tinand seama ca ambele sunt facultati de drept, avand ca
obiect de predare stiinte juridice.
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere. De
asemenea, Facultatea de Drept din Cluj-Napoca nu a trimis relatiile solicitate.
In temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea care s-a facut cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate din sesizarea Curtii Supreme
de Justitie, punctele de vedere ale presedintelui Senatului si ale Guvernului,
opiniile Ministerului Invatamantului, Facultatii de Drept din Sibiu si ale
Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti, Legea notarilor publici
si a activitatii notariale, precum si dispozitiile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In principiu, absolventii unui profil de invatamant superior nu pot fi pusi
in situatii diferite. Intre esenta specializarii, data de aceea a profilului,
si regimul legal al exercitarii profesiei trebuie sa fie o corespondenta
fireasca. Existenta, in cadrul facultatii de drept, a mai multor specializari,
de la inceputul studiilor universitare, cum a fost in trecut, sau numai in anii
III si IV, cum este in prezent, asa cum rezulta din opinia Facultatii de
Stiinte Juridice din Sibiu, nu reprezinta argumente care sa justifice un
tratament diferentiat pentru absolventii fiecarei specializari, ca si cum ar fi
absolventi cu profiluri diferite. In fond, specializarea este, indiferent de
natura sa, in stiinte juridice, care se contureaza ca o pregatire universitara
de profil pentru viitorii juristi, deosebindu-se de pregatirea in stiinte
economice, in stiinte tehnice, in stiinte medicale etc.
De altfel, si Hotararea Guvernului nr. 283/1993, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 171 din 22 iulie 1993, reglementeaza
profilul stiintelor juridice cu cele doua specializari - Drept, respectiv Drept
economic si administrativ - de unde rezulta ca, in mod logic, cele doua
specializari conduc la formarea de specialisti de formatie juridica, care, in esenta,
au acelasi gen de studii universitare. Existenta specializarii in cadrul unui
profil nu se poate intoarce impotriva profilului. Din analiza programelor
analitice anexate la dosar, cum se mentioneaza si in opinia Decanatului
Facultatii de Stiinte Juridice din Sibiu, rezulta, in mod evident, ca toate
disciplinele juridice fundamentale se regasesc la ambele specializari, chiar
daca uneori difera numarul de ore, iar alteori denumirea disciplinei este
intrucitva diferita, dar nu in ce priveste materiile de baza.
Primii 2 ani de studii, la ora actuala, sunt identici, specializarea apare
numai in anii III si IV, ani in care, de asemenea, exista un numar de materii
care sunt identice, atat ca numar de ore, cat si ca denumire: Drept civil,
Dreptul mediului inconjurator, Drept comercial, Drept de proprietate
intelectuala, pentru anul III, respectiv Drept international privat, Dreptul
muncii si protectiei sociale, Dreptul transporturilor, Protectia juridica a
drepturilor omului, pentru anul IV.
Deosebit de relevant pentru cauza de fata este faptul ca disciplina
facultativa "Activitate notariala" este cuprinsa, in programa pentru
anul IV, numai la specializarea "Drept economic si administrativ". In
aceste conditii, interdictia instituita de textul in discutie este nu numai
discriminatorie, ci lipsita de un suport faptic si legal adecvat.
Este evident ca legea nu poate fi in consonanta cu substanta formatiunii
profesionale a absolventilor facultatii de drept, daca nu da dreptul,
deopotriva, absolventilor ambelor specializari de a ocupa functia de notar,
parind chiar mai indreptatiti pentru aceasta functie - daca se are in vedere
disciplina facultativa mentionata - absolventii specializarii "Drept
economic si administrativ".
Este, de asemenea, de observat ca in punctul de vedere al Senatului se face
o confuzie intre institutele de 3 ani si facultatile care au durata studiilor
de minimum 4 ani. Specializarea "Drept administrativ" nu a fost
niciodata expresia unui program de studii de 3 ani, cunoscut, in general, ca
specific doar pentru pregatiri de genul subinginerilor si al altor categorii
profesionale asemanatoare.
In concluzie, in prezenta unuia si aceluiasi profil de pregatire
universitara, anume "Stiinte juridice", absolventii acestui profil,
indiferent cum este denumita specializarea, au, in esenta, aceeasi licenta,
intrucat nu se poate sustine ca licenta intr-un profil o da numai o anumita
specializare a acestuia, chiar daca, prin numarul de studenti, aceasta
specializare are o pondere mult mai mare.
Prin urmare, prevederile art. 16 lit. b) din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale, atacate, intra in consonanta cu principiile art. 1 alin.
(3), art. 16 alin. (1) si art. 38 din Constitutie, numai daca se intelege ca
ele vizeaza profilul "Stiinte juridice" si nu numai o specializare
din cadrul acestuia.
In alta ordine de idei, Curtea Constitutionala retine ca absolventii
acestei specializari, in mod constant, au ocupat si functia de notar, iar
restrangerea, pentru absolventii acestei specializari, a accesului spre aceasta
functie, apare ca o incalcare a principiilor consacrate in art. 1 alin. (3),
precum si in art. 38 din Constitutie.
Potrivit art. 38 din Constitutie, dreptul la munca nu poate fi ingradit, pe
de o parte, iar alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere, pe
de alta parte. De aceea un act normativ care stabileste o interdictie pentru o
anumita categorie de absolventi de a ocupa o anumita functie, pe care acestia o
puteau ocupa pana in acel moment, reprezinta o incalcare a textului
constitutional evocat mai sus. Distinct de acest aspect, s-ar crea o
discriminare si intre absolventii specializarii "Drept economic si
administrativ", deoarece, chiar potrivit noii reglementari, unii ar putea
sa ocupe functia de notar, si anume cei prevazuti la art. 16 lit. g), si altii
nu, chiar din aceeasi promotie, cand ei sunt absolventi ai uneia si ai
aceleiasi specializari, in baza unuia si aceluiasi plan de invatamant, ceea ce
evident ca nu poate fi acceptat. Ar fi de data aceasta un tratament juridic
privilegiat pentru unii si discriminatoriu pentru altii, contrar art. 16 alin.
(1) si art. 38 alin. (1) din Constitutie, nu numai in cadrul profilului, dar,
ceea ce este si mai grav, in cadrul unei specializari din cadrul profilului.
Solutia de mai sus, in legatura cu interpretarea lit. b) a art. 16 din
Legea notarilor publici si a activitatii notariale, se impune pe cale de
consecinta si la lit. g) a aceluiasi articol, ramanand fara obiect exceptia de
neconstitutionalitate invocata de Curtea Suprema de Justitie.
Avand in vedere considerentele expuse, precum si dispozitiile art. 1 alin.
(3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale art. 144
lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca prevederile art. 16 lit. b) din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale sunt constitutionale numai in masura in care prin
expresia "licentiat in drept-stiinte juridice" se intelege
absolventul unei facultati de drept, indiferent de specializare.
2. Constata ca dispozitiile art. 16 lit. g) din aceeasi lege sunt
constitutionale.
3. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 2 mai 1995 si la ea au participat: Vasile
Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Antonie
Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada