DECIZIE Nr. 512 din 18 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1246 din 23 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 167 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"DANILO IMPEX" - S.R.L. din Focsani in Dosarul nr. 57/F/2004 al
Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si administrativ fiscala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. In acest sens, apreciaza ca textul de lege criticat nu
instituie un tratament inegal pentru creditori in raport cu organele fiscale,
asa cum sustine autorul exceptiei, intrucat principiul egalitatii in drepturi,
prevazut de Constitutie, nu poate sa primeasca semnificatia unei egalitati
intre persoane fizice sau persoane juridice si autoritatile publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 57/F/2004,
Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si administrativ fiscala a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 167 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "DANILO IMPEX"
- S.R.L. din Focsani (fosta S.C. "LONY GRUP" - S.R.L.) intr-o cauza
ce are ca obiect solutionarea cererii formulate de creditoarea Agentia
Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Vrancea pentru deschiderea procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului, in vederea recuperarii unui debit
reprezentand penalitati datorate bugetului asigurarilor pentru somaj si a
cheltuielilor de scolarizare someri.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin principiului egalitatii in fata
legii, consacrat in art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat
"instituie un tratament inegal pentru ceilalti creditori in raport cu
organele fiscale".
Judecatorul-sindic apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 167 alin. (2) din Codul de procedura fiscala este intemeiata
"pentru argumentul inechitatii de tratament".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Astfel, arata ca "scutirea organelor fiscale de la plata
eventualei cautiuni stabilite de judecatorul-sindic reprezinta consecinta
faptului ca in realizarea creantelor fiscale si, de altfel, in intreaga
activitate de administrare a creantelor fiscale, organele fiscale reprezinta
interesele generale ale societatii". Aceasta scutire este justificata si
prin faptul ca administrarea creantelor fiscale reprezinta o activitate de
interes public general. Ca atare, dispozitiile legale criticate nu contravin
principiului constitutional al egalitatii in fata legii.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Astfel, mentioneaza ca, in urma republicarii Ordonantei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, art. 167 a devenit
art. 172. Referitor la critica de neconstitutionalitate a acestui text legal,
raportata la prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (2), arata ca
aceasta nu poate fi primita, intrucat organele fiscale, care au competenta de a
deschide procedura reorganizarii judiciare sau a falimentului, se afla intr-o
situatie diferita fata de ceilalti creditori, ceea ce impune si justifica, in
mod obiectiv si rezonabil, aplicarea unui tratament diferit. De altfel,
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt in deplina
concordanta cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
procedura de judecata si competenta instantelor judecatoresti sunt prevazute
numai prin lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
167 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29
decembrie 2003. Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, textul de
lege dedus controlului de constitutionalitate devenind art. 172 alin. (2), ca urmare
a renumerotarii textelor. In aceste conditii, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra constitutionalitatii art. 172 alin. (2) din ordonanta mentionata, care
are urmatoarea redactare: "Cererile organelor fiscale privind inceperea
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului se vor inainta instantelor
judecatoresti si sunt scutite de consemnarea vreunei cautiuni."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale contravin
principiului constitutional al egalitatii in fata legii, consacrat in art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie, cu urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sustinerea
autorului acesteia privind instituirea unui tratament inegal pentru creditori
in raport cu organele fiscale este neintemeiata. Astfel, prin Decizia nr. 102
din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 287 din 11 decembrie 1995, Curtea a statuat ca "textul constitutional
al art. 16 alin. (1) ar fi aplicabil, in cazul persoanelor colective fata de
care s-a promovat un tratament juridic diferentiat, numai daca astfel regimul
juridic diferit s-ar rasfrange asupra cetatenilor, implicand inegalitatea lor
in fata legii si a autoritatilor publice". Asa cum rezulta din
dispozitiile constitutionale ale art. 16, cetatenii se bucura de drepturile
prevazute in Constitutie si in legi, fiind egali in fata acestora si a
autoritatilor publice, in timp ce autoritatile publice exercita atributiile ce
le sunt stabilite de lege, potrivit competentei lor, in realizarea functiilor
pentru care sunt create. Principiul egalitatii in drepturi prevazut de
Constitutie pentru cetateni nu poate ca, prin extensie, sa primeasca
semnificatia unei egalitati intre cetateni si autoritatile publice. Asa fiind,
nu se poate vorbi despre incalcarea principiului egalitatii decat atunci cand
se aplica un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare
obiectiva si rezonabila, or, Curtea observa ca, in ipoteza prevazuta de textul
de lege criticat, persoanele juridice, ca subiecte colective de drept, si
organele fiscale se afla evident intr-o situatie diferita.
Ca atare, scutirea organelor fiscale de la consemnarea vreunei cautiuni
pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in
vederea realizarii creantelor fiscale, are o justificare obiectiva si rationala,
autoritatile respective - creditori bugetari - fiind finantate de la bugetul de
stat pentru a putea functiona, iar taxele respective se fac venit tot la
bugetul de stat, astfel ca ar fi absurd ca autoritatile in cauza sa fie
obligate (formal) sa plateasca din buget o taxa care revine aceluiasi buget. In
acest sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 373 din
2 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 801
din 13 noiembrie 2003.
De altfel, Curtea observa ca prin art. 197 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, legiuitorul a inteles sa scuteasca organele fiscale nu numai de la
plata cautiunii, ci si de la plata oricaror taxe, tarife sau comisioane pentru
cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea
administrarii creantelor fiscale, cu exceptia celor privind comunicarea actului
administrativ fiscal.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele Legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "DANILO IMPEX" - S.R.L.
din Focsani in Dosarul nr. 57/F/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia
comerciala si administrativ fiscala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora