DECIZIE Nr. 66 din 16 aprilie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41,
raportat la art. 39 din Decretul nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de
plata straine, metalelor pretioase si pietrelor pretioase
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 187 din 20 mai 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 41, raportat la art. 39 din Decretul nr. 210/1960, invocata
de Jaber Izzat, Salim Ibrahim Khalif si Ahmad Khalil Mohamad in Dosarul nr.
1.447/1997 al Judecatoriei Brasov. Dezbaterile au avut loc in sedinta publica
din data de 19 martie 1998 si au fost consemnate in incheierea din aceeasi
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 26 martie 1998 si apoi pentru data de 16 aprilie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 1997, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41,
raportat la art. 39 din Decretul nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de
plata straine, metalelor pretioase si pietrelor pretioase, invocata de Jaber
Izzat, Salim Ibrahim Khalif si Ahmad Khalil Mohamad in Dosarul nr. 1.447/1997.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 41, raportat la art.
39 din Decretul nr. 210/1960, care prevad ca infractiune fapta pentru care ei
au fost trimisi in judecata, sunt neconstitutionale si ca au fost abrogate
potrivit art. 150 alin. (1), raportate la art. 134 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, pentru urmatoarele motive:
a) dispozitiile in discutie dau expresie unei politici vamale
discriminatorii, specifice regimului anterior. Daca ar fi considerate ca fiind
inca in vigoare, ele ar incalca principiul egalitatii in fata legii penale,
consecinta a principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat in
art. 16 din Constitutie;
b) dispozitiile sunt neconstitutionale si pentru ca mentin in sfera
ilicitului penal fapte care, potrivit vointei declarate a legiuitorului, au
caracter contraventional. Se invoca in acest sens Regulamentul Bancii Nationale
a Romaniei nr. 7 din 18 august 1994, care, in art. 25, prevede ca nerespectarea
dispozitiilor regulamentului atrage raspunderea pentru contraventiile prevazute
de lege. In opinia autorilor exceptiei, prin aceste prevederi se determina
natura extrapenala a ilicitului stabilit prin Decretul nr. 210/1960;
c) dispozitiile in discutie prevad o inegalitate de tratament juridic intre
cetateni romani si rezidenti, din punct de vedere valutar;
d) in sprijinul exceptiei se invoca unele opinii exprimate in doctrina, in
sensul ca dispozitiile legale in discutie ar fi abrogate.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate,
Judecatoria Brasov arata ca dispozitiile art. 41, raportat la art. 39 din
Decretul nr. 210/1960, nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat principiul egalitatii in drepturi vizeaza numai pe
cetatenii romani. Instanta considera ca a pretinde pentru persoanele care nu au
calitatea de cetatean roman, dar locuiesc pe teritoriul Romaniei, un regim
juridic identic cu cel al cetatenilor romani si a justifica activitatea
valutara desfasurata de catre inculpati pe teritoriul tarii, in raport cu
normele ce reglementeaza aceasta activitate pentru cetatenii romani, contravin
flagrant normelor dreptului constitutional. In dreptul roman, se arata in
continuare, ca in toate sistemele de drept, exista o deosebire intre sfera
drepturilor pe care le pot exercita cetatenii proprii, care este mai larga, si
sfera drepturilor pe care le pot exercita persoanele care nu au aceasta
calitate, dar locuiesc pe teritoriul tarii noastre, care este mai restransa.
Strainii si apatrizii din Romania nu se pot bucura de toate drepturile
fundamentale inscrise in Constitutie si de toate drepturile subiective
recunoscute cetatenilor romani, dupa cum nu pot fi tinuti sa indeplineasca
toate indatoririle prevazute de lege pentru cetatenii romani. Din punct de
vedere strict juridic, anumite drepturi pot apartine numai cetatenilor romani
care, tocmai prin cetatenie, sunt atasati destinelor statului roman. Aceasta nu
inseamna ca strainii si apatrizii din Romania nu se pot bucura de protectie pe
teritoriul statului roman. Potrivit art. 18 din Constitutia Romaniei,
"cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de
protectia generala a persoanelor si averilor, garantata de Constitutie si de
alte legi". Dispozitiile Decretului nr. 210/1960 nu contravin insa nici
acestei reglementari constitutionale, care recunoaste strainilor un drept de
protectie generala, in conditiile legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a trimite punctele lor de vedere asupra exceptiei.
In punctul de vedere primit de la Guvern se arata ca dispozitiile art. 39
si 41 din Decretul nr. 210/1960 nu contravin prevederilor Constitutiei,
deoarece, in speta, nu se poate sustine ca, in legatura cu detinerea si
valorificarea mijloacelor de plata straine, intre cetatenii romani si cetatenii
straini s-ar face o discriminare, in sensul ca romanii ar fi avantajati de
dispozitiile legii in raport cu strainii aflati in Romania. Nici din
dispozitiile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind
efectuarea operatiunilor valutare, sub imperiul caruia s-au savarsit faptele de
trafic organizat cu mijloace de plata straine, operatiuni efectuate in afara
pietei valutare de catre inculpatii straini, si nici din dispozitiile
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor
valutare nu rezulta ca intre romani si strainii rezidenti legea ar face o
discriminare in ceea ce priveste efectuarea operatiunilor valutare.
Dispozitiile art. 39 si 41 din Decretul nr. 210/1960 sunt aplicabile deopotriva
cetatenilor romani si strainilor. Cele doua articole nu numai ca nu sunt
contrare Constitutiei, dar existenta lor este absolut necesara, deoarece dau
expresie, pe plan legislativ, prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din
Constitutie, potrivit carora statul roman trebuie sa asigure protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara.
Ca ultim argument, in punctul de vedere al Guvernului se arata ca in art. 3
din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 se prevedea ca
"Operatiuni de vanzare si/sau cumparare de valuta se pot efectua numai pe
piata valutara, in conditiile stabilite prin prezentul regulament",
dispozitie ce se regaseste si in noul regulament intrat in vigoare la 31
ianuarie 1998, care prevede in art. 13 ca "Operatiuni de vanzare si/sau
cumparare de valuta pe piata valutara se pot efectua numai prin intermediarii
autorizati de catre Banca Nationala a Romaniei, in conditiile stabilite prin
regulament si normele de aplicare a acestuia. Fac exceptie operatiunile de
schimb valutar efectuate intre persoane fizice in mod incidental".
In concluzie, potrivit punctului de vedere al Guvernului, exceptia este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
partilor prezente si dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, deoarece, desi dispozitiile legale ce fac obiectul
exceptiei sunt anterioare intrarii in vigoare a Constitutiei, in temeiul lor au
luat nastere raporturi juridice penale de conflict si de ele depinde
solutionarea cauzei.
Art. 41 din Decretul nr. 210/1960, care face obiectul exceptiei, prevede
urmatoarele: "Faptele prevazute in art. 38 sau 39, daca au avut caracter
de trafic organizat sau au cauzat ori ar fi putut cauza prejudicii insemnate
intereselor financiar-valutare ale statului, constituie infractiuni si se
pedepsesc cu inchisoare de la un an la 5 ani, iar valorile in cauza se
confisca.
Tentativa se pedepseste".
De asemenea, art. 39 din acelasi decret prevede urmatoarele:
"Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la
10.000 lei valorificarea metalelor pretioase si a pietrelor pretioase, sub
orice forma, precum si a mijloacelor de plata straine de catre strainii care nu
au domiciliul in Romania, altfel decat la Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania, Banca Romana de Comert Exterior sau la organizatiile
socialiste autorizate de acestea.
Amenda se aplica atat celui care transmite, cat si celui care dobandeste
valorile.
Valorile in cauza se confisca".
Primul motiv de neconstitutionalitate invocat este legat de prevederile
art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii
si a autoritatilor publice.
Potrivit art. 18 alin. (1) din Constitutie, cetatenii straini si apatrizii
care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a
averilor, ceea ce implica, sub aspectul drepturilor civile, incidenta cu
prevederile art. 16 alin. (1) sus-mentionat.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii, asa cum rezulta din Decizia nr.
49 din 10 martie 1998, in care s-a statuat ca prevederile art. 18 alin. (1) din
Constitutie "implica, sub aspectul drepturilor civile, incidenta
prevederilor art. 16".
Principiul egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice se aplica,
prin natura lui, tuturor drepturilor si libertatilor consacrate prin
Constitutie sau prin legi. De aceea nu poate fi exclusa aplicarea acestui
principiu pentru drepturile recunoscute prin art. 18 alin. (1) din Constitutie,
referitoare la protectia generala asigurata cetatenilor straini si apatrizilor
in ceea ce priveste persoana si averea lor. In acelasi sens sunt prevederile
art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care consacra principiul egalitatii si al nediscriminarii.
Aceasta conventie, referindu-se la drepturile omului, evident ca are in vedere
in mod necesar si pe cetatenii straini sau apatrizi. Tinand seama de dispozitiile
art. 20 alin. (2) din Constitutie prevederile conventiei europene au prioritate
fata de reglementarile interne. Dispozitiile art. 41, raportat la art. 39 din
Decretul nr. 210/1960, sanctioneaza penal numai pe strainii care nu au
domiciliul in Romania, creand astfel o discriminare pe criteriul domiciliului
fata de strainii si apatrizii care au domiciliul in Romania si pe criteriul
cetateniei fata de cetatenii romani. Aceasta discriminare este
neconstitutionala fata de prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si ale
art. 14 din conventia europeana mentionata anterior.
Fata de cele aratate, rezulta ca sunt incidente prevederile art. 150 alin.
(1) din Constitutie, intrucat, astfel cum s-a statuat constant in jurisprudenta
Curtii, efectul abrogator al acestei prevederi depinde de contrarietatea unei
legi anterioare Constitutiei cu dispozitiile acesteia.
In consecinta, sub acest aspect, exceptia invocata urmeaza a fi admisa.
Cu privire la celelalte motive invocate prin exceptie, se constata ca
acestea privesc aspecte legate de interpretarea legii, care sunt de competenta
instantelor judecatoresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Jaber Izzat, Salim
Ibrahim Khalif si Ahmad Khalil Mohamad in Dosarul nr. 1.447/1997 al Judecatoriei
Brasov si constata ca dispozitiile art. 41, raportat la art. 39 din Decretul
nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de plata straine, metalelor pretioase
si pietrelor pretioase, sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 aprilie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu