DECRET
Nr. 148 din 28 aprilie 1984
privind regimul de utilizare, reconditionare si valorificare dupa exploatare a
anvelopelor de autovehicule, benzilor transportoare, articolelor tehnice si
bunurilor de consum din cauciuc
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 38 din 3 mai 1984
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Utilizarea anvelopelor de autovehicule, a benzilor transportoare, articolelor
tehnice - furtunuri, curele de transmisie, garnituri - si a bunurilor de consum
din cauciuc din dotarea unitatilor, precum si ale populatiei, este supusa
normelor cuprinse in prezentul decret, in scopul exploatarii acestor produse in
conditii de eficienta economica ridicata, incadrarii in consumurile normate,
reconditionarii produselor cu deteriorari remediabile si valorificarii
integrale a resurselor uzate si refolosibile.
Art. 2
Ministerul Industriei Chimice, cu avizul Inspectoratului General de Stat
pentru Controlul Calitatii Produselor si al Ministerului de Interne, va
elabora, potrivit legii, cartea tehnica a anvelopelor de autovehicule, in
termen de 60 de zile de la data prezentului decret. Cartea tehnica va cuprinde
parametrii tehnico-functionali, normele de montare, exploatare si
reconditionare, precum si orice alte date privind utilizarea acestor produse in
conditii care sa asigure securitatea circulatiei rutiere, precum si reesaparea,
cel putin o data, a tuturor anvelopelor la atingerea limitei de uzura admisa.
Calitatea anvelopelor de autovehicule trebuie sa garanteze exploatarea
acestora la parametrii prevazuti in cartea tehnica, astfel incat sa se asigure
eficienta operatiilor de reesapare.
In termenul prevazut la alin. 1 se vor completa si actualiza, in mod
unitar, sub coordonarea Ministerului Industriei Chimice si cu avizul
Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor,
instructiunile de montaj si exploatare pentru benzile transportoare si articolele
tehnice din cauciuc.
CAP. 2
Utilizarea anvelopelor, benzilor transportoare si a articolelor tehnice din
cauciuc
SECTIUNEA I
Utilizarea anvelopelor de autovehicule
Art. 3
Utilizarea in circulatia rutiera a anvelopelor de autovehicule este permisa
numai pana la atingerea limitei de uzura admisa.
Limita de uzura admisa si modul de determinare a acesteia sunt prevazute in
anexa nr. 1.
Anvelopele noi care, in urma rulajului, au atins limita de uzura admisa vor
fi scoase din folosinta, resapate si reintroduse in exploatare.
Anvelopele resapate care au atins limita de uzura admisa a noii benzi de
rulare si care indeplinesc conditiile de reesapabilitate vor fi supuse in
continuare la o noua reesapare.
Art. 4
Anvelopele noi sau resapate care, inainte de atingerea limitei de uzura
admisa, prezinta deteriorari locale remediabile, vor fi scoase din circulatie,
pentru a se evita extinderea si agravarea deteriorarilor si degradarea
produselor. Aceste anvelope vor fi reparate si reintroduse in exploatare in
vederea continuarii rulajului, in conditii care sa asigure securitatea
circulatiei rutiere, pana la realizarea limitei de uzura admisa.
Art. 5
Unitatile detinatoare de autovehicule sunt obligate sa organizeze activitatea
de verificare si control al starii tehnice a anvelopelor, prin dotarea cu
masinile de inspectionat si celelalte dispozitive de control al anvelopelor
prevazute in cartea tehnica, in scopul asigurarii securitatii circulatiei
rutiere si utilizarii anvelopelor in conditii care sa permita reesaparea
acestora la atingerea limitei de uzura admisa.
Art. 6
Pentru pagubele aduse unitatilor detinatoare ca urmare a nerespectarii
normelor de montare, exploatare, pastrare si reparare a anvelopelor de autovehicule
in cazurile in care acestea au fost degradate inainte de atingerea limitei de
uzura admisa, au fost rulate peste aceasta limita si din acest motiv reesaparea
lor nu mai este posibila ori la atingerea limitei respective se constata ca nu
indeplinesc conditiile de acceptare pentru reesapare sau ca s-a realizat o
uzura prematura a benzii de rulare, vor fi luate masuri de imputare impotriva
persoanelor vinovate. Evaluarea pagubelor se face potrivit anexei nr. 2.
Art. 7
Organele de militie, in aplicarea dispozitiilor privind controlul starii
tehnice a autovehiculelor, prevazute in Decretul nr. 328/1966 privind
circulatia pe drumurile publice, vor verifica starea tehnica a anvelopelor care
echipeaza autovehiculele existente in circulatie, in unitati si pe trasee, in
localitati si in afara acestora, si vor retine certificatele de inmatriculare
in cazul in care anvelopele sunt rulate peste limita de uzura admisa sau
prezinta deteriorari de natura sa puna in pericol circulatia rutiera.
Dupa remedierea de catre detinatorii autovehiculelor a deficientelor
constatate certificatul de inmatriculare va fi restituit.
SECTIUNEA a II-a
Utilizarea benzilor transportoare si a articolelor tehnice din cauciuc
Art. 8
Utilizarea benzilor transportoare din cauciuc este admisa numai pana la
atingerea limitei de uzura care permite reesaparea acestora, prevazuta in
instructiunile de montaj si exploatare a acestor produse; in functie de
tipodimensiunea si domeniul de utilizare specific al anumitor benzi
transportoare, ele vor fi folosite pana la implinirea ciclului de folosinta,
distrugerea mecanica sau pierderea parametrilor tehnico-functionali.
In cazurile benzilor transportoare pentru care instructiunile de montaj si
exploatare prevad obligativitatea reesaparii, la atingerea limitei de uzura
admisa vor fi scoase din folosinta, resapate si reintroduse in exploatare.
Toate benzile transportoare care prezinta deteriorari locale remediabile
vor fi scoase imediat din folosinta pentru a se evita extinderea si agravarea
deteriorarilor si degradarea lor. Aceste benzi transportoare vor fi reparate si
reintroduse in exploatare conform instructiunilor de montaj si exploatare.
Art. 9
Articolele tehnice din cauciuc se utilizeaza, potrivit instructiunilor de
montaj si exploatare, pana la implinirea ciclului de folosinta, distrugerea
mecanica sau chimica, ori pierderea parametrilor tehnico-functionali.
La furtunuri se va asigura respectarea prescriptiilor privind domeniul de
utilizare in functie de natura fluidelor care se vehiculeaza, presiunea maxima
de lucru garantata, conditiile de temperatura si umiditate ale mediului
exterior, precum si pastrarea razei optime de curbura la montaj.
Pentru curelele de transmisie se va urmari realizarea montajului cu
asigurarea tensionarii corespunzatoare pentru evitarea patinarii, mentinerea
cinematecii adecvate pentru inlaturarea frecarilor, precum si planeitatea
fuliilor de antrenare.
La garniturile din cauciuc se vor asigura alegerea tipodimensiunii optime,
respectarea normelor de montaj, precum si a conditiilor specifice de
exploatare proprii fluidului si temperaturii de lucru.
Art. 10
Pentru omologarea fabricatiei noilor masini si utilaje, unitatile de
proiectare, precum si intreprinderile constructoare, sunt obligate sa obtina
avizul de functionabilitate a articolelor tehnice din cauciuc cu rol dinamic,
din partea Centralei industriale de prelucrare cauciuc si mase plastice
Popesti-leordeni de sub indrumarea si controlul Ministerului Industriei
Chimice.
CAP. 3
Repararea si reesaparea anvelopelor si benzilor transportoare din cauciuc
SECTIUNEA I
Repararea anvelopelor de autovehicule si a benzilor transportoare din
cauciuc
Art. 11
Prin repararea anvelopelor si a benzilor transportoare din cauciuc se
inlatura deteriorarile locale evidentiate in exploatare, refacindu-se
potentialul de utilizare al acestora.
Sunt supuse repararii anvelopele si benzile transportoare care indeplinesc
conditiile tehnice de acceptare pentru reparatii prevazute in cartea tehnica si
respectiv in instructiunile de montaj si exploatare.
Art. 12
Repararea anvelopelor se executa conform normelor tehnice elaborate de
Ministerul Industriei Chimice, in ateliere proprii ale unitatilor detinatoare
sau in unitati specializate, care raspund de calitatea reparatiilor efectuate.
Ministerele, celelalte organe centrale si consiliile populare judetene si
al municipiului Bucuresti, care au in subordine intreprinderi de transporturi
auto, sunt obligate sa asigure repararea anvelopelor din dotarea acestor
unitati in ateliere proprii.
Pentru anvelopele din dotarea celorlalte unitati, precum si ale populatiei,
repararea se executa in ateliere proprii ale acestor unitati sau in ateliere
ale cooperatiei mestesugaresti si de productie, achizitii si desfacere a
marfurilor.
Camerele de aer pentru autovehicule se repara in conformitate cu normele
tehnice elaborate de Ministerul Industriei Chimice, de catre fiecare detinator,
prin mijloace proprii sau unitati specializate.
Art. 13
Repararea benzilor transportoare din cauciuc se executa de catre fiecare
unitate detinatoare, conform instructiunilor de montaj si exploatare.
SECTIUNEA a II-a
Reesaparea anvelopelor de autovehicule si a benzilor transportoare din
cauciuc
Art. 14
Prin reesaparea anvelopelor si benzilor transportoare din cauciuc se aplica
o noua banda de rulare produselor uzate, cu efectuarea anumitor reparatii si
alte operatii tehnologice prealabile, refacindu-se potentialul de utilizare al
acestora.
Sunt supuse reesaparii anvelopele noi utilizate pana la limita de uzura
admisa, precum si anvelopele care, dupa reesapare, au atins limita de uzura a
noii benzi de rulare si indeplinesc conditiile de acceptare pentru o noua
reesapare.
Benzile transportoare din cauciuc pentru care instructiunile de montaj si
exploatare prevad obligativitatea reesaparii vor fi scoase din folosinta la
atingerea limitei de uzura admisa si vor fi supuse reesaparii.
Art. 15
Reesaparea anvelopelor si benzilor transportoare se executa, conform
normelor elaborate de Ministerul Industriei Chimice, in unitati specializate
care raspund de calitatea reesaparilor facute. Functionarea acestor unitati
este supusa autorizarii prealabile a Ministerului Industriei Chimice.
Art. 16
Anvelopele resapate se clasifica pe sorturi si se marcheaza distinct,
indicandu-se unitatea care a executat reesaparea, sortul si numarul de
reesapari efectuate.
Anvelopele resapate se reintroduc in exploatare si se utilizeaza in
conditiile de sarcina, presiune si viteza prevazute in normele tehnice.
Anvelopele resapate nu vor fi utilizate la prima dotare a autovehiculelor
noi din productia interna, la autovehiculele care transporta produse
inflamabile, toxice, corosive sau destinate transporturilor speciale, precum si
pe axul din fata al autovehiculelor, cu exceptia remorcilor, utilajelor
stationare, tractoarelor si masinilor agricole. La autovehiculele pentru
transportul in comun al persoanelor vor fi utilizate, pe axul din spate, numai
anvelope noi sau resapate pentru prima data.
CAP. 4
Raspunderi in legatura cu asigurarea calitatii produselor din cauciuc
Art. 17
Unitatile producatoare raspund pentru realizarea si livrarea anvelopelor de
autovehicule, benzilor transportoare, articolelor tehnice si bunurile de consum
din cauciuc destinate unitatilor beneficiare, precum si populatiei, la nivelul
calitativ stabilit in standardele si normele tehnice aprobate conform legii,
astfel incat sa se asigure siguranta in exploatare, stabilitate dimensionala si
a caracteristicilor fizico-mecanice, precum si rezistenta sporita la uzura.
Art. 18
Termenul de garantie pentru anvelopele noi destinate echiparii
autovehiculelor unitatilor, precum si ale populatiei, este de 6 luni de la data
livrarii, respectiv a cumpararii, cu conditia ca anvelopele sa nu prezinte o
uzura mai mare de 10% din inaltimea initiala a profilului benzii de rulare.
La anvelopele care echipeaza autovehiculele noi din productia interna
termenul de garantie este egal cu garantia autovehiculului, cu conditia ca
anvelopele sa nu depaseasca uzura prevazuta la alineatul precedent.
Unitatile producatoare vor inlocui anvelopele cu deficiente de calitate
nereparabile, constatate in cadrul termenului de garantie, cu conditia ca
acestea sa nu fi fost cauzate de nerespectarea de catre detinatori a normelor
de montare, exploatare, pastrare si reparare prevazute in cartea tehnica.
Art. 19
Unitatile producatoare raspund pentru eventualele vicii ascunse rezultate
din fabricatie, aparute in perioada de utilizare a anvelopelor, pana la
atingerea limitei de uzura admisa, dar nu mai mult de 2 ani de la data
fabricatiei, fiind obligate sa inlocuiasca anvelopele cu deficiente de calitate
nereparabile.
Art. 20
Unitatile resapatoare raspund pentru calitatea anvelopelor resapate, fiind
obligate sa inlocuiasca sau sa refaca reesaparea anvelopelor care au evidentiat
in exploatare, pe o perioada de 6 luni de la data livrarii, respectiv a
cumpararii, deficiente de calitate datorate executiei necorespunzatoare a
reesaparii.
Art. 21
Inlocuirea anvelopelor de autovehicule sau refacerea reesaparii acestora,
potrivit prevederilor art. 18-20, se realizeaza in conditiile prevazute in
anexa nr. 3.
Art. 22
Unitatile producatoare raspund pentru eventualele vicii ascunse rezultate
din fabricatie aparute in utilizarea benzilor transportoare si a articolelor
tehnice din cauciuc, pe o perioada de 6 luni de la data livrarii catre unitatile
beneficiare, cu conditia ca deficientele de calitate constatate in aceasta
perioada sa nu fi fost cauzate de nerespectarea de catre detinatori a
instructiunilor de montaj si exploatare sau de uzura normala a produselor in
cauza.
Art. 23
Reclamatiile unitatilor detinatoare in legatura cu calitatea anvelopelor de
autovehicule, benzilor transportoare si articolelor tehnice din cauciuc in
cadrul termenelor de garantie si perioadei de utilizare se adreseaza unitatilor
producatoare sau reesapatoare si se rezolva in termen de 30 de zile de la data
primirii produselor respective, de catre comisii de expertiza, desemnate de
ministerul sau organul central in subordinea caruia se afla unitatea
producatoare sau reesapatoare, cu acordul Inspectoratului General de Stat
pentru Controlul Calitatii Produselor.
Solutionarea reclamatiilor persoanelor fizice privind calitatea anvelopelor
de autovehicule se face, pe seama unitatilor producatoare sau reesapatoare, de
catre unitatile comerciale sau de service, conform normelor metodologice emise
de Ministerul Industriei Chimice, Ministerul Comertului Interior, Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini, cu avizul Ministerului Finantelor si
Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
Art. 24
Intreprinderile producatoare de anvelope, benzi transportoare si articole
tehnice din cauciuc din subordinea Centralei industriale de prelucrare cauciuc
si mase plastice Popesti-leordeni vor organiza in cadrul compartimentului de
control tehnic de calitate, in limita numarului de personal aprobat prin plan,
activitati de service, care vor avea ca obiect examinarea produselor in
exploatare - masuratori de uzura, analiza eventualelor defecte, stabilirea
modului de remediere, precum si instruirea si acordarea de asistenta tehnica
personalului atelierelor si unitatilor specializate de reparare si reesapare a
anvelopelor si benzilor transportoare.
CAP. 5
Valorificarea produselor din cauciuc uzate
Art. 25
Se interzice distrugerea sau degradarea produselor din cauciuc uzate, cu
exceptia cazurilor prevazute de lege.
Art. 26
Pentru valorificarea integrala a produselor din cauciuc uzate detinute de
unitatile socialiste si de catre populatie, Comitetul de Stat al Planificarii
si Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe vor cuprinde in plan sarcini privind recuperarea, predarea,
colectarea si valorificarea prin reconditionare, reesapare sau prin alte
procedee tehnologice specifice a acestor produse.
La stabilirea sarcinilor de plan pentru predarea anvelopelor reesapabile se
va avea in vedere exploatarea diferentiata a anvelopelor in functie de
categoria autovehiculelor din dotare si destinatia concreta a acestora, precum
si de categoria drumurilor utilizate.
Art. 27
Anvelopele care au suferit deteriorari de natura a le face inapte pentru
circulatia rutiera si care nu pot fi reparate, anvelopele uzate care nu se pot
reesapa, benzile transportoare uzate care nu pot fi reparate sau resapate,
precum si articolele tehnice si bunurile de consum din cauciuc uzate, vor fi
predate unitatilor colectoare, in vederea recuperarii si valorificarii
materialelor si materiilor prime componente refolosibile.
Art. 28
Colectarea produselor din cauciuc uzate de la unitatile detinatoare si de
la populatie se realizeaza de catre intreprinderile judetene si a municipiului
Bucuresti pentru recuperarea si valorificarea materialelor refolosibile.
Unitatile predatoare, precum si unitatile colectoare, sunt obligate sa
verifice fiecare anvelopa uzata, folosind masinile de inspectionat si celelalte
dispozitive de control al anvelopelor prevazute in cartea tehnica si sa asigure
selectarea si marcarea distincta a anvelopelor reesapabile.
Art. 29
Livrarea catre unitatile beneficiare a produselor noi din cauciuc,
destinate inlocuirii celor uzate, se va face numai pe masura predarii la
unitatile colectoare a produselor similare uzate si refolosibile, conform
prevederilor de plan.
Livrarea anvelopelor noi si resapate destinate inlocuirii celor uzate se va
face numai pe baza predarii anvelopelor reesapabile si uzate de catre unitatile
beneficiare la unitatile colectoare sau reesapatoare, confirmate de aceste
unitati.
Vanzarea catre cetateni a anvelopelor noi pentru autovehicule se va face in
cantitati egale cu anvelopele uzate predate unitatilor colectoare sau
reesapatoare, pe baza confirmarilor eliberate de aceste unitati.
Art. 30
In termen de 60 de zile de la data prezentului decret, Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
cu acordul Comitetului de Stat pentru Preturi, va stabili noi preturi de
achizitie unice pentru produsele din cauciuc uzate si refolosibile. In acelasi
termen, Ministerul Industriei Chimice, cu acordul Comitetului de Stat pentru
Preturi, va stabili:
- tarifele unice pentru repararea anvelopelor si camerelor de aer, precum
si pentru reesaparea anvelopelor in unitati specializate;
- preturile de productie, de livrare si cu amanuntul unice pentru
anvelopele reparate, precum si pentru anvelopele resapate in unitati
specializate.
Preturile si tarifele vor fi diferentiate pe tipodimensiuni si sorturi.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 31
Incalcarea prevederilor prezentului decret atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a celor vinovati.
Art. 32
Constituie contraventie la prevederile prezentului decret urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii
penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 1000 la
2000 lei:
a) autorizarea de catre conducatorii unitatilor de transport -
intreprinderi, autobaze, garaje, sectii si ateliere de exploatare auto - sau ai
altor formatii de autovehicule, a plecarii in cursa a autovehiculelor echipate
cu anvelope care prezinta deteriorari de natura sa puna in pericol circulatia
rutiera sau cu anvelope rulate peste limita de uzura admisa;
b) nerespectarea de catre conducatorii de autovehicule detinute de
unitatile socialiste a presiunii de regim a anvelopelor, potrivit cartii
tehnice;
c) utilizarea in circulatia rutiera de catre detinatorii de autovehicule
proprietate personala a unor anvelope rulate peste limita de uzura admisa sau
care prezinta deteriorari de natura sa puna in pericol circulatia rutiera,
conform cartii tehnice;
d) neasigurarea repararii sau reesaparii benzilor transportoare din cauciuc
de catre unitatile detinatoare;
e) nerespectarea instructiunilor de montaj si exploatare a articolelor
tehnice din cauciuc in cazul in care a provocat scoaterea prematura din uz a
acestor produse sau a pus in pericol functionarea utilajului sau agregatului pe
care il echipau.
Art. 33
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
a) agentii de circulatie si alti ofiteri si subofiteri de militie, pentru
contraventiile prevazute la lit. a) - c);
b) personalul cu atributii de control din Inspectoratul auto republican din
cadrul Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, pentru
contraventiile prevazute la lit. a) si b);
c) personalul cu atributii de control si inspectie din cadrul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
pentru contraventiile prevazute la lit. d) si e).
Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
Art. 34
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea se depune la judecatoria in a carei raza teritoriala a fost
savarsita contraventia si va fi insotita de copia procesului-verbal de
constatare a contraventiei.
Art. 35
Prevederile art. 33 si 34 se intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 36
Se aproba Programul de intensificare a valorificarii anvelopelor, benzilor
transportoare, articolelor tehnice si bunurilor de consum din cauciuc uzate,
prevazut in anexa nr. 4*. Sarcinele prevazute in acest program vor fi incluse
in planurile anuale unice de dezvoltare economico-sociala.
Ministerele titulare de plan pentru investitii vor asigura definitivarea
documentatiilor tehnico-economice si realizarea obiectivelor de investitii
prevazute in program.
Institutele de cercetare si Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie
vor asigura includerea in planul prioritar de cercetare stiintifica si
tehnologica a temelor de cercetare prevazute in program.
------------------------
* Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 37
Pana la definitivarea si introducerea in productie a tehnologiilor de
reesapare a tuturor tipodimensiunilor de anvelope, precum si pana la realizarea
noilor capacitati de productie pentru reesaparea anvelopelor, potrivit
prevederilor de plan si ale Programului de intensificare a valorificarii
anvelopelor, benzilor transportoare, articolelor tehnice si bunurile de consum
din cauciuc uzate, livrarea anvelopelor noi alocate prin plan pentru inlocuirea
celor uzate se va face, pe baza confirmarilor eliberate de unitatile colectoare
sau reesapatoare unitatilor beneficiare, astfel:
- in cantitati egale cu anvelopele uzate reesapabile predate unitatilor
colectoare sau reesapatoare, in cazul anvelopelor de tipodimensiunile si
profilele pentru care exista asigurata dotarea tehnica necesara pentru
reesaparea lor;
- in cantitati egale cu anvelopele uzate predate unitatilor colectoare, in
cazul anvelopelor de tipodimensiunile si profilele pentru care nu exista
asigurata dotarea tehnica necesara pentru reesaparea lor.
Art. 38
Unitatile reesapatoare vor organiza primirea si reesaparea anvelopelor,
inclusiv pentru populatie, cu aplicarea tarifelor legale.
Art. 39
Nerespectarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate prin
contractele economice de livrare a anvelopelor refolosibile, incheiate de
unitatile predatoare cu unitatile colectoare si respectiv de unitatile
colectoare cu unitatile reesapatoare, atrage pentru partea in culpa plata
dublului penalitatilor prevazute la art. 47 pct. 1 lit. a), 2, 3, si 4 lit. a)
din Legea contractelor economice nr. 71/1969.
Art. 40
Se aproba utilizarea, potrivit legii, la intreprinderile producatoare de
anvelope, benzi transportoare si articole tehnice din cauciuc, a articolului de
calculatie "cheltuieli cu activitatea de service si pentru acoperirea
obligatiilor in termenele de garantie si in perioada de utilizare" pentru
planificarea, evidenta si raportarea costurilor de productie ale produselor
respective.
Pentru anul 1984 limita maxima a acestor cheltuieli se stabilesc la 1% din
pretul anvelopelor si benzilor transportoare livrate si respectiv 0,5% din
pretul articolelor tehnice din cauciuc livrate. Pe baza documentatiei
justificative prezentate de Ministerul Industriei Chimice, limita maxima va fi
actualizata anual de Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul
Finantelor.
Art. 41
Preturile de livrare ale anvelopelor prevazute la art. 9 din Decretul nr.
528/1978 se stabilesc prin aplicarea coeficientilor de reducere egali cu
procentul de uzura a profilului benzii de rulare, determinat potrivit anexei
nr. 5.
Art. 42
Prevederile prezentului decret se aplica si altor persoane juridice decat
unitatile socialiste.
Art. 43
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 44
Dispozitiile prezentului decret intra in vigoare la 60 de zile de la data
publicarii in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe aceeasi data se abroga: Decretul nr. 81/1973 cu privire la gospodarirea
anvelopelor si camerelor de aer, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
22/1973; Hotararea Consiliului de Ministri nr. 276/1973 privind aprobarea
Programului de intensificare a valorificarii resurselor de anvelope si camere
de aer uzate, in perioada 1973 - 1975, publicata in Buletinul Oficial, Partea
I, nr. 36/1973; punctul 8 din anexa nr. 8 la Decretul nr. 100/1979, precum si
orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
Limita de uzura admisa la anvelopele de autovehicule si modul de
determinare a acesteia
1. Limita de uzura admisa a anvelopelor de autovehicule se stabileste la
urmatoarele inaltimi ale profilului benzii de rulare:
- 1,5 mm, pentru anvelope de autoturisme de oras si de teren,
autoutilitare, microbuze, camioane, autodube, autobuze, troleibuze, remorci si
semiremorci auto, precum si mijloace de transport uzinale si de ridicat;
- 2 mm, pentru anvelopele de tractoare si masini agricole pe jante cu
diametrul de pana la 20 toli inclusiv;
- 4 mm, pentru anvelopele de tractoare si masini agricole pe jante cu
diametrul de peste 20 toli si pentru anvelopele care echipeaza masinile de
constructii.
2. Limita de uzura admisa se determina astfel:
a) cu ajutorul avertizoarelor de uzura aplicate de unitatea producatoare in
interiorul canalelor benzii de rulare a anvelopei;
b) prin masurarea inaltimii de profil a benzii de rulare, executata in
canalele centrale, cu subler de adancime, in lipsa avertizoarelor de uzura
prevazute la lit. a).
Limita de uzura este atinsa in momentul in care se observa aparitia
avertizoarelor de uzura sau atunci cand, prin masurare, in orice punct al
benzii de rulare, inaltimea profilului acesteia, in orice canal, a ajuns la
valorile prevazute la pct. 1.
---------------------
NOTA:
Prin banda de rulare a anvelopei se intelege invelisul exterior,
proeminent, al acesteia, care realizeaza contactul cu drumul si pe care este
desemnat profilul, determinat de amplasarea canalelor ce asigura micsorarea
derapajului si marirea aderentei.
ANEXA 2
Evaluarea pagubelor cauzate prin nerespectarea dispozitiilor legale
referitoare la utilizarea si reconditionarea anvelopelor de autovehicule
Evaluarea pagubelor aduse unitatilor detinatoare datorita nerespectarii de
catre persoanele vinovate a normelor privind utilizarea si reconditionarea
anvelopelor de autovehicule se face dupa cum urmeaza:
a) daca anvelopele au fost degradate inainte de atingerea limitei de uzura
admisa si prezinta deteriorari locale remediabile cauzate de nerespectarea
normelor de montare si exploatare, se ia in calcul costul reparatiilor;
b) daca anvelopele noi sau resapate pentru prima data au fost degradate
inainte de atingerea limitei de uzura admisa, datorita nerespectarii normelor
de montare, exploatare, pastrare si reparare si din acest motiv repararea,
precum si reesaparea lor, nu mai sunt posibile, se determina valoarea produsului
la scoaterea lui din uz, dupa urmatoarea formula de calcul:
h - x
V = -------- X P, in care:
H - x
V = valoarea anvelopei nereparabile, la scoaterea prematura din uz, in lei;
h = inaltimea profilului benzii de rulare a anvelopei degradate,
nereparabile, in mm;
H = inaltimea profilului benzii de rulare a unei anvelope noi sau, dupa
caz, a unei anvelope resapate, neutilizate, in aceeasi tipodimensiune si
profil, in mm;
x = limita de uzura admisa, in mm;
P = pretul cu amanuntul, legal stabilit, al unei anvelope noi sau, dupa
caz, al unei anvelope resapate neutilizate, in aceeasi tipodimensiune si profil
cu anvelopa degradata, nereparabila sau, in lipsa acestuia, pretul de livrare
la care se aplica coeficientul de 1,25.
La valoarea anvelopei nereparabile, scoasa prematur din uz, stabilita dupa
formula de calcul de mai sus, se adauga pretul cu amanuntul, legal stabilit, al
unei anvelope resapate, de aceeasi tipodimensiune si profil cu anvelopa
deteriorata, sau, in lipsa acestuia, pretul de livrare la care se aplica
coeficientul de 1,25;
c) daca anvelopele noi sau resapate pentru prima data au fost rulate peste
limita de uzura admisa si, din acest motiv, reesaparea lor nu mai este
posibila, se ia in calcul pretul cu amanuntul, legal stabilit, al unei anvelope
resapate, de aceeasi tipodimensiune si profil, sau, in lipsa acestuia, pretul
de livrare la care se aplica coeficientul de 1,25; in acelasi mod se va
determina paguba pentru anvelopele noi sau resapate pentru prima data care, la
atingerea limitei de uzura admisa, nu indeplinesc conditiile de acceptare
pentru reesapare datorita nerespectarii normelor de montare, exploatare,
pastrare si reparare;
d) daca la atingerea limitei de uzura admisa a anvelopelor se constata ca
desi acestea indeplinesc conditiile de acceptare pentru reesapare s-a realizat
o uzura prematura a benzii de rulare, datorita exploatarii necorespunzatoare a
lor din vina conducatorilor auto, evaluarea pagubei se va face, pentru fiecare
caz in parte, de unitatea pagubita, pe baza unei analize temeinice si
documentate, astfel incat sa fie asigurata acoperirea pagubei.
-----------------------
NOTA:
Inaltimea profilului benzii de rulare se determina prin masurarea cu subler
de adancime, in canalele centrale, in patru puncte echidistante dispuse,
luandu-se in considerare valoarea medie a acestor masuratori.
ANEXA 3
Conditiile de inlocuire a anvelopelor de autovehicule sau de refacere a
reesaparii acestora
1. In cazul in care anvelopele reclamate in cadrul termenelor de garantie
sau perioadei de utilizare prezinta o uzura mai mica de 10% din inaltimea
initiala a profilului benzii de rulare, inlocuirea anvelopelor sau refacerea
reesaparii acestora se realizeaza gratuit.
2. In situatia in care anvelopele reclamate prezinta o uzura mai mare de
10% din inaltimea initiala a profilului benzii de rulare, inlocuirea
anvelopelor sau refacerea reesaparii acestora se face cu plata de catre
detinator a unei compensatii banesti. Compensatia se determina dupa urmatoarea
formula de calcul:
H - h
CB = ------- X P, in care:
H - x
CB = valoarea compensatiei banesti, in lei;
h = inaltimea profilului benzii de rulare a anvelopei reclamate, in mm;
H = inaltimea profilului benzii de rulare a unei anvelope noi sau, dupa
caz, a unei anvelope resapate neutilizate, de aceeasi tipodimensiune si profil,
in mm;
x = limita de uzura admisa, in mm;
P = pretul cu amanuntul, legal stabilit, pretul de livrare sau, dupa caz,
tariful de reesapare al anvelopei reclamate.
ANEXA 5
Determinarea preturilor de livrare ale anvelopelor de autovehicule
prevazute la art. 41 din decret
Pentru evaluarea acestei categorii de anvelope se va utiliza urmatoarea
formula de calcul:
h - x
PE = ------- X P, in care:
H - x
PE = pretul evaluat al anvelopei predate, in lei;
h = inaltimea profilului benzii de rulare a anvelopei predate, in mm;
H = inaltimea profilului benzii de rulare a unei anvelope noi,
neutilizate, de aceeasi tipodimensiune si profil, in mm;
x = limita de uzura admisa, in mm;
P = pretul de livrare corespunzator unei anvelope noi, neutilizate, de
aceeasi tipodimensiune si profil.