HOTARARE Nr. 1363 din 20 decembrie 2000
privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii
petrolului nr. 134/1995, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 5 din 5 ianuarie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 320 din 2 decembrie 1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) Exploatarea sistemului national de transport al petrolului se
realizeaza de catre unitatile specializate, persoane juridice, care se
organizeaza si functioneaza potrivit legislatiei in vigoare, in baza unui acord
petrolier incheiat cu Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, denumite in
continuare transportator comun.
(2) Transportatorul comun are obligatia sa presteze servicii de transport
al petrolului in conditii egale pentru toti producatorii si furnizorii,
persoane fizice sau juridice, care solicita aceasta, in mod nediscriminatoriu
si in conditii de totala transparenta, in baza unor tarife stabilite prin ordin
al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale."
2. Dupa articolul 64 se introduc articolele 64^1, 64^2 si 64^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 64^1
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale va concesiona exploatarea
sistemului national de transport al petrolului catre o unitate specializata de
transport al petrolului, care:
a) nu este controlata de nici o persoana fizica sau juridica angajata in
mod direct sau indirect in activitati de productie, prelucrare, rafinare sau
comercializare a petrolului in Romania prin detinerea de actiuni sau pachete de
actiuni ori alta forma de exercitare a controlului printr-un contract de
management sau de administratie sau in alt mod ce ar putea fi rezonabil
considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune in pericol
prevederea de transparenta si nediscriminare a serviciilor de transport al
petrolului prestate;
b) nu este controlata simultan de persoane fizice sau juridice care detin
controlul sau sunt capabile sa exercite controlul asupra persoanelor fizice sau
juridice mentionate la lit. a) prin detinerea de actiuni sau pachete de actiuni
ori alta forma de detinere a controlului sau in alt mod ce ar putea fi
considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune in pericol
prevederea de transparenta si nediscriminare a serviciilor de transport al
petrolului prestate.
(2) Unitatea specializata nu se va angaja in mod direct sau indirect in
activitati de productie, prelucrare, rafinare sau comercializare a petrolului,
inclusiv prin detinerea de actiuni sau pachete de actiuni ori printr-un
contract de management in care sunt implicate oricare dintre persoanele
prevazute la alin. (1) sau in alt mod ce ar putea fi rezonabil considerat ca
determinant al unui conflict de interese ce poate pune in pericol operarea
nediscriminatorie de catre transportatorul comun.
(3) In cazurile in care situatiile prevazute la alin. (1) sau (2) apar
ulterior incheierii acordului petrolifer, acesta va fi reziliat in conditiile
prevazute in Legea petrolului nr. 134/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 64^2
(1) Transportatorul comun va elabora anual sau ori de cate ori este cazul
norme tehnice si proceduri specifice referitoare la modul in care desfasoara
servicii de transport al petrolului pentru clienti, precum si pentru accesul la
sistemul national de transport al petrolului, in vederea asigurarii exploatarii
normale, transparente si nediscriminatorii a acestuia, care vor fi supuse spre
avizare Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
(2) Transportatorul comun va face publica capacitatea disponibila estimata
pentru urmatorul an calendaristic, dar nu mai tarziu de data de 31 octombrie a
fiecarui an, specificand graficele si rutele propuse pentru acest disponibil.
Identitatea, posibilele rute, precum si cantitatile solicitate de catre
clientii anteriori si/sau de potentialii solicitanti sunt considerate date cu
caracter confidential.
(3) Solicitarile pentru servicii de transport al petrolului vor fi
inaintate catre transportatorul comun nu mai tarziu de data de 30 noiembrie a
fiecarui an. In aceste solicitari vor fi precizate volumul, specificatiile
calitative ale petrolului transportat, graficul dorit si punctele de
predare-primire si livrare. Solicitantii vor putea propune maximum trei
variante de transport al petrolului, cu specificarea prioritatii pe care o
acorda fiecareia dintre aceste variante.
(4) Transportatorul comun va analiza toate solicitarile primite si va
decide inainte de data de 30 noiembrie a fiecarui an, conform conditiilor si
procedurilor stabilite la alin. (1), daca aproba sau nu aproba cererile
primite. Decizia incluzand optiunile selectate in mod corect si
nediscriminatoriu, cu motivarea acestora, se va notifica in scris fiecarui
solicitant. In caz de refuz decizia se motiveaza si se comunica in scris.
(5) Contractele de transport al petrolului se vor incheia de
transportatorul comun cu solicitantii aprobati, in termen de 5 zile lucratoare
de la notificare. Contractul-cadru de transport al petrolului va fi aprobat
anual de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
(6) Alte solicitari de transport al petrolului pentru capacitati
disponibile se pot inainta oricand si se vor rezolva in ordinea calendaristica
a depunerii acestora, in limita capacitatii ramase disponibile, in aceleasi
conditii ca si aprobarile initiale.
Art. 64^3
(1) Transportatorul comun nu va fi obligat sa presteze servicii de
transport al petrolului atunci cand:
a) nu exista capacitate disponibila in conductele sistemului national de
transport al petrolului, in raport cu programul de transport al petrolului si
cu rutele solicitate. In cazul in care nu exista suficienta capacitate
disponibila pentru a transporta intreaga cantitate solicitata, transportatorul
comun va informa solicitantul, iar acesta va putea sa isi ajusteze cererea in
mod corespunzator;
b) exista considerente de ordin tehnic, operational sau de siguranta, care
ar putea afecta exploatarea sistemului national de transport al petrolului prin
conducte;
c) calitatea petrolului solicitat sa fie transportat nu respecta:
- specificatiile de calitate corespunzatoare pentru conductele sistemului
national de transport al petrolului;
- specificatiile de calitate ale transporturilor de petrol contractate;
- calitatea transporturilor de petrol solicitate, carora li s-a acordat un
nivel mai inalt de prioritate in cadrul cererii;
d) capacitatea disponibila este necesara in vederea indeplinirii unor
obligatii pentru prestarea unor servicii publice de catre transportatorul
comun, conform legislatiei in vigoare;
e) solicitantul nu si-a indeplinit obligatiile financiare fata de
transportatorul comun cu privire la serviciile de transport al petrolului
prestate anterior si nu prezinta garantii sau siguranta cu privire la
obligatiile de plata viitoare;
f) solicitantul a contractat cu mai mult de 10% din capacitatea efectiv
utilizata pe parcursul anului anterior si nici nu prezinta garantii financiare
pentru cantitatile solicitate.
(2) Orice refuz al transportatorului comun de a presta servicii de
transport al petrolului va fi motivat in mod corespunzator si transmis in scris
catre solicitant si catre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
Solicitantul va avea dreptul de a face apel catre Agentia Nationala pentru
Resurse Minerale referitor la refuzul transportatorului comun, a carui
solutionare se va face printr-o procedura care va fi stabilita de Agentia
Nationala pentru Resurse Minerale. De asemenea, Agentia Nationala pentru
Resurse Minerale poate analiza, din proprie initiativa, cazurile de refuz de
prestare de servicii de catre transportatorul comun.
(3) Transportatorul comun nu este obligat, in cazul in care nu exista
capacitate disponibila, sa faca sa existe sau sa modifice in vreun fel
capacitatea sistemului national de transport al petrolului prin conducte,
pentru a asigura cererea solicitantilor."
3. Dupa articolul 66 se introduce articolul 66^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 66^1
(1) Evidentele si rapoartele anuale privind activitatea desfasurata de
transportatorul comun, referitoare la exploatarea sistemului national de
transport al petrolului, se vor audita, in conditiile legii, si se vor
transmite Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, impreuna cu orice alte
informatii si date solicitate de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
(2) Transportatorul comun nu va divulga catre terte parti nici o informatie
confidentiala obtinuta ca urmare a serviciilor de transport al petrolului
prestate clientilor sai si nici nu va folosi informatiile confidentiale in favoarea
unuia dintre clientii sai in detrimentul altor clienti.
(3) Reprezentantii si personalul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
sunt obligati sa pastreze confidentialitatea datelor si a informatiilor
comerciale prezentate de transportatorul comun si/sau de clienti, cu exceptia
celor necesare in vederea indeplinirii sarcinilor agentiei."
4. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
In vederea exploatarii in conditii de siguranta a sistemului national de
transport al petrolului se interzice, cu exceptia cazurilor de forta majora,
intreruperea alimentarii cu energie electrica, a legaturilor telefonice sau de
radiocomunicatii si a transportului feroviar."
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si comertului,
Constantin Isbasoiu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Adrian Gheorghe Marinescu,
secretar de stat
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Mihail Ianas