HOTARARE Nr.
50 din 13 ianuarie 2005
pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 17 martie 2006
REPUBLICĂRI
HOTĂRÂREA GUVERNULUI Nr. 50/2005*)
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul
Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte
normative spre adoptare
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind procedurile,
la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor
de acte normative spre adoptare, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor
duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 555/2001 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative
spre adoptare Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 334 din 22 iunie 2001.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare
CAPITOLUL I
Dispoziţii privind pregătirea, elaborarea şi
avizarea proiectelor de acte normative
Art. 1. - Reglementarea relaţiilor sociale prin acte
normative se realizează cu respectarea principiilor
generale de legiferare proprii sistemului dreptului românesc.
Art. 2. - (1) Actele normative se iniţiază, se
elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu prevederile Constituţiei
României, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, precum şi cu
principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie să se integreze organic în
sistemul legislaţiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu
care se află în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare şi cu
tratatele internaţionale la care România este parte;
b) proiectul de act normativ, întocmit pe baza unui act
de nivel superior, nu poate depăşi limitele
competenţei instituite prin acel act şi nici nu poate contraveni principiilor
şi dispoziţiilor acestuia.
Art. 3. - (1) Potrivit Constituţiei României, Guvernul
adoptă hotărâri şi ordonanţe.
(2) Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea
executării legilor.
(3) Ordonanţele simple, emise în domenii care nu fac
obiectul legilor organice, se adoptă numai în temeiul unei legi speciale de
abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.
(4) Ordonanţele de urgenţă se
adoptă în condiţiile prevăzute de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia
României, republicată.
(5) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă
potrivit Constituţiei României, prin însuşirea proiectelor de lege elaborate de
ministere sau de alte autorităţi ale administraţiei publice şi transmiterea
acestora spre dezbatere şi adoptare camerei competente a Parlamentului.
Art. 4. - (1) Proiectele de acte normative se
elaborează de către autorităţile abilitate să le iniţieze, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată.
(2) Au dreptul să iniţieze proiecte de acte normative,
în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, următoarele
autorităţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum şi
autorităţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale, aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor - prin
ministerele în a căror subordine sau coordonare se află;
c) prefecturile, consiliile judeţene, respectiv
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, potrivit legii - prin Ministerul
Administraţiei şi Internelor.
Art. 5. - (1) In vederea elaborării proiectelor de acte
normative, la toate autorităţile publice prevăzute la art. 4 alin. (2) se
constituie, prin dispoziţie a conducătorilor acestora, colective speciale în
componenţa cărora sunt desemnaţi jurişti, specialişti în domeniul integrării
europene, precum şi specialişti din compartimentele corespunzătoare profilului
propunerilor de reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de
stat, respectiv de secretarul general.
(2) Colectivul prevăzut la alin. (1) întocmeşte o
primă formă a proiectului de act normativ, care este prezentată conducătorului
autorităţii publice iniţiatoare ori persoanei desemnate prin dispoziţie a
acestuia.
(3) In procesul de elaborare a proiectelor de acte
normative, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să respecte regulile
procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale, prevăzute
de Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.
(4) Pentru asigurarea consultării partenerilor
sociali, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să supună proiectele de
acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor de dialog
social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere şi al prefecturilor, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Proiectele de acte normative trebuie
însoţite de următoarele instrumente de prezentare şi motivare:
a) expuneri de motive - în cazul proiectelor de legi;
*) Republicată în temeiul art. II din Hotărârea
Guvernului nr. 617/2005 pentru modificarea şi completarea Regulamentului
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi
prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 50/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 601 din 12 iulie 2005, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 50/2005 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 20 ianuarie 2005 şi
rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 3 martie
2006.
b) note de fundamentare - în cazul ordonanţelor, al
ordonanţelor de urgenţă şi al hotărârilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte
normative.
(2) Instrumentele de prezentare şi motivare a actelor
normative trebuie să cuprindă menţiunile prevăzute la art. 30 din Legea nr.
24/2000, republicată, precum şi referiri cu privire la îndeplinirea procedurii
aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale în administraţia
publică, prevăzute de Legea nr. 52/2003.
(3) In cazul proiectelor de ordonanţe de urgenţă,
elementele de fapt şi de drept ale situaţiei extraordinare ce impune recurgerea
la acest demers legislativ vor fi prezentate si în preambulul proiectului
respectiv, potrivit art. 41 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicată.
Art. 7. - (1) Proiectul de act normativ iniţiat de
autorităţile publice competente se transmite pe circuitul de avizare numai după
însuşirea acestuia, prin semnarea instrumentului de motivare, de conducătorul
autorităţii publice iniţiatoare şi de ministrul de stat coordonator.
(2) Proiectul de act normativ însuşit potrivit alin.
(1) se transmite concomitent, în copie, autorităţilor publice interesate în
aplicarea acestuia, în funcţie de obiectul reglementării, care au obligaţia să
analizeze şi să comunice iniţiatorului eventualele observaţii şi propuneri în
termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, dacă nu s-a stabilit un
alt termen. Proiectele de acte normative care urmăresc armonizarea legislaţiei
naţionale cu prevederile comunitare se transmit spre analiză şi Ministerului
Integrării Europene, însoţite de tabelul de concordanţă între actul comunitar
propus să fie transpus şi proiectul de act normativ care îl transpune. In
aceasta etapă proiectul de act normativ nu se transmite Ministerului Justiţiei
decât în situaţia în care acesta are calitatea de minister coiniţiator. Pentru
obţinerea avizului din punct de vedere al legalităţii, proiectul de act
normativ se transmite Ministerului Justiţiei în condiţiile art. 8 alin. (6).
Art. 8. - (1) După obţinerea punctelor de vedere ale
autorităţilor publice care urmează să avizeze, iniţiatorul definitivează
proiectul de act normativ. La operaţiunea de definitivare de către colectivul
prevăzut la art. 5 alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai autorităţilor
publice avizatoare.
(2) Dacă în urma propunerilor şi observaţiilor primite
de la autorităţile publice avizatoare s-au adus modificări proiectului de act
normativ, instrumentele de prezentare şi motivare iniţiale vor fi reformulate
în mod corespunzător, astfel încât acestea să se refere la forma proiectului de
act normativ care va fi transmisă spre avizare.
(3) După definitivare originalul proiectului de act
normativ, însoţit de instrumentul de prezentare şi motivare, refăcut conform
modificărilor operate, se transmite succesiv spre avizare de către iniţiator autorităţilor
publice prevăzute la alin. (2), în termen de maximum 3
zile de la primirea punctelor de vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun
prevederi comunitare se transmit spre avizare şi Ministerului Integrării
Europene.
(5) In situaţia în care între iniţiator şi
autorităţile publice avizatoare există puncte de vedere diferite, proiectul de
act normativ va fi avizat, în mod obligatoriu, în termen de cel mult 5 zile
lucrătoare de la primirea acestuia, cu observaţii, care vor fi anexate şi
prezentate în cadrul şedinţei Guvernului. Depăşirea termenului de 5 zile,
precum şi restituirea proiectului, fără semnarea instrumentului de prezentare
şi motivare, însoţit sau nu de observaţii, reprezintă aviz tacit, fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi de către iniţiator.
(6) Proiectele de acte normative se transmit
Ministerului Justiţiei în original, împreună cu o copie şi numai după obţinerea
avizelor autorităţilor publice interesate. Ministerul Justiţiei avizează proiectele de acte normative exclusiv din punct
de vedere al legalităţii, încheind succesiunea operaţiunilor din etapa de
avizare.
(7) Avizul Ministerului Justiţiei nu este obligatoriu
în cazul hotărârilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect
exclusiv:
a) numiri şi revocări din funcţie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de
investiţii;
d) aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, pentru cazurile prevăzute
de lege, şi a rectificării acestora;
e) acordarea de ajutoare
financiare şi de urgenţă;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat,
suplimentarea bugetelor instituţiilor publice din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului şi din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului;
g) aprobarea finanţării de proiecte şi acţiuni din
fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe
şi comune.
(8) In cazul proiectelor de acte normative care transpun
prevederi comunitare în legislaţia internă, termenele
prevăzute la art. 7 alin. (2) şi alin. (3) şi (5) ale prezentului articol sunt
de cel mult două zile lucrătoare fiecare.
Art. 9. - Proiectele de acte normative pentru care,
potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Concurenţei
se supun spre adoptare Guvernului numai după obţinerea acestui aviz. Avizul
Consiliului Concurenţei se obţine de către autoritatea publică iniţiatoare a
respectivului proiect de act normativ.
Art. 10. - Proiectele de acte normative pentru care,
potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Suprem
de Apărare a Ţării se supun spre adoptare Guvernului numai după obţinerea
acestui aviz.
Art. 11. - (1) Tratatele la nivel guvernamental sau
departamental se negociază şi se semnează de către persoanele desemnate în acest scop, pe baza împuternicirii Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare
Guvernului negocierea şi/sau semnarea tratatelor prevăzute la alin. (1) vor fi
iniţiate, în funcţie de obiectul reglementării, împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe şi/sau cu Ministerul Integrării Europene şi vor fi avizate
de autorităţile publice interesate. Avizul Ministerului Justiţiei este
obligatoriu în cazul în care se solicită împuternicirea de semnare a actelor
internaţionale.
(3) Memorandumurile prin care
se supun spre aprobare Guvernului negocierea şi/sau semnarea tratatelor
prevăzute la alin. (1) vor fi însoţite şi de proiectele de acte normative prin
care urmează să se accepte, să se adere la ele, să se ratifice sau să se aprobe
respectivele tratate, după încheierea acestora.
(4) După aprobare Secretariatul General al Guvernului
comunică autorităţilor publice iniţiatoare decizia Guvernului.
Art. 12. - (1) In cazul tratatelor care se supun
Parlamentului de către Guvern în vederea ratificării sau pentru care competenţa
de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului, proiectul de act normativ
trebuie să fie însoţit de textul actului internaţional în limba originară şi în
traducere oficială sau autorizată.
(2) In situaţii extraordinare, categoriile de tratate
prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) -h) din Legea nr. 590/2003 privind
tratatele pot fi ratificate prin ordonanţe de urgenţă.
(3) Proiectele de acte normative prevăzute la alin.
(1) şi (2) vor fi iniţiate, în funcţie de obiectul reglementării, împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrării Europene şi cu celelalte
ministere sau autorităţi publice interesate.
(4) Textele tratatelor care se supun ratificării sau
aprobării se vor ştampila pe fiecare pagină, iar pe ultima pagină se vor
menţiona explicit numele persoanelor semnatare şi se va atesta, prin semnătura
persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei, conformitatea documentului cu
originalul.
Art. 13. - (1) Proiectele de ordonanţă de urgenţă vor
fi avizate de către ministrul delegat pentru relaţia cu Parlamentul, din punct
de vedere al oportunităţii promovării acestora, în sensul motivării situaţiilor
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, aşa cum prevede art.
115 alin. (4) din Constituţia României, republicată.
(2) Avizul de oportunitate prevăzut la alin. (1)
trebuie obţinut de către iniţiatorul proiectului de ordonanţă de urgenţă, în
prealabil începerii procedurii de avizare prevăzute la art. 7. Conducătorul
autorităţii publice iniţiatoare va transmite proiectul de ordonanţă de urgenţă
autorităţilor publice interesate în aplicarea acestuia, potrivit art. 7, numai
după obţinerea unui aviz favorabil conform alin. (1).
(3) In cazul în care avizul prevăzut la alin. (1)
este favorabil cu amendamente, iniţiatorul va putea transmite proiectul de
ordonanţă de urgenţă pe circuitul de avizare, potrivit art. 7, numai după
refacerea acestuia conform avizului
(4) In situaţia în care avizul prevăzut la alin. (1)
este nefavorabil, proiectul de ordonanţă de urgenţă va fi refăcut sub forma
unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor
procedurilor prevăzute în prezentul regulament.
(5) Dacă autoritatea care a elaborat proiectul de
ordonanţă de urgenţă susţine necesitatea promovării lui în această formă, chiar
după obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile
alin. (1), proiectul va fi discutat în cadrul şedinţei Guvernului, unde se va
adopta o hotărâre finală.
(6) Nici un proiect de ordonanţă de urgenţă nu poate
fi inclus pe agenda de lucru a Guvernului fără avizul prevăzut la alin. (1).
Art. 14. - Prin decizie a primului-ministru, pe lângă
Secretariatul General al Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate
din specialişti - colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte
normative sub aspectul soluţiilor propuse, cerinţelor de corelare cu ansamblul
reglementărilor interne, armonizării cu legislaţia europeană şi cu tratatele
internaţionale la care România este parte, precum şi al respectării normelor de
tehnică legislativă.
Art. 15. - (1) Proiectele de acte normative avizate se
transmit de către iniţiator Secretariatului General al Guvernului atât în
original, ştampilate pe fiecare pagină, cât şi pe suport magnetic, însoţite de
fişa circuitului de avizare al cărei model este prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de
îndată următoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmează să fie emis, potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate
fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de
urgenţă;
- două zile pentru proiectele de legi care urmează să
fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedură de urgenţă;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în
cazul proiectelor de acte normative prevăzute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic şi Social, în cazul
proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevăzute la art. 5 din
Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi
Social,cu modificările şi completările ulterioare, care urmează să fie emis,
potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de
la primirea solicitării, în cazul proiectelor de hotărâri, de ordonanţe şi de
legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea
solicitării, în cazul proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verifică îndeplinirea condiţiilor de formă ale fiecărui proiect de act
normativ, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute de
Legea nr. 24/2000, republicată, întocmind, dacă este cazul, o notă cuprinzând
propuneri şi/sau observaţii.
Art. 16. - Autorităţile
publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt obligate să
furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare
privind avizarea proiectelor de acte normative, în termenele şi în condiţiile
stabilite prin Legea nr. 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Consiliului Legislativ, republicată.
Art. 17. - Proiectele de acte normative care nu
corespund condiţiilor de formă prevăzute de prezentul regulament vor fi restituite
iniţiatorilor de către Secretariatul General al
Guvernului, în vederea refacerii lor.
Art. 18. - (1) După parcurgerea etapelor prevăzute la
art. 15 Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului, după caz,
următoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem
de Apărare a Ţării;
c) avizul Consiliului Economic şi Social;
d) nota cuprinzând propunerile şi/sau observaţiile
sale.
(2) Pe baza documentelor menţionate la alin. (1)
colectivul prevăzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, după
caz, de a reface proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refăcut
va fi transmis Secretariatului General al Guvernului, ştampilat pe fiecare
filă, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a cărei agendă
de lucru se solicită să fie înscris.
(3) In situaţia în care iniţiatorul nu acceptă, total
sau parţial, observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevăzute la
alin. (1), acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma
proiectului de act normativ ce urmează să fie supusă spre adoptare Guvernului,
însoţită de o notă justificativă cuprinzând argumentele care au condus la
neacceptarea observaţiilor şi/sau a propunerilor respective.
CAPITOLUL II
Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de acte normative
Art. 19. - (1) Pregătirea şedinţelor Guvernului se
realizează de Secretariatul General al Guvernului.
(2) In vederea pregătirii şedinţelor Guvernului,
Secretariatul General al Guvernului organizează, în prealabil, reuniuni de
lucru cu reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai
ministerelor şi ai celorlalte autorităţi publice iniţiatoare şi avizatoare, în
vederea corelării punctelor de vedere ale acestora în legătură cu proiectele de
acte normative ce urmează a fi supuse Guvernului spre adoptare.
(3) Secretariatul General al Guvernului va transmite
proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului din respectiva săptămână,
structurat în două părţi, împreună cu actele incluse în aceasta, tuturor
membrilor Guvernului, precum şi conducătorilor altor autorităţi publice
interesate.
(4) Proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului
cuprinde: proiecte ele acte normative, rapoarte, note, note-mandat,
memorandumuri, puncte de vedere, informări şi alte documente, în funcţie de
necesităţi şi de solicitări.
(5) In cadrul reuniunii vor fi discutate, în
principal, următoarele probleme:
a) modalitatea de structurare a proiectului agendei de
lucru comunicat;
b) modalitatea de soluţionare a unor chestiuni
apărute pe circuitul de avizare, în cazul proiectelor de acte normative care
urmează să fie înscrise pe agenda de lucru a următoarelor şedinţe ale
Guvernului;
c) situaţia proiectelor de acte normative adoptate de
Guvern şi nefinalizate până la data reuniunii;
d) situaţia sarcinilor restante rezultate din actele
normative publicate.
(6) In prima parte a agendei de lucru vor fi înscrise
proiectele de acte normative şi alte documente, care au toate avizele
ministerelor implicate, inclusiv formele refăcute conform avizelor Consiliului
Legislativ, Consiliului Economic şi Social şi, după caz, Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării sau Consiliului Concurenţei, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament, în scopul facilitării luării unei decizii rapide de
către Guvern asupra actelor care sunt agreate de toate ministerele implicate şi
care nu mai comportă discuţii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern,.
(7) In cadrul reuniunilor vor fi luate în discuţie
numai actele înscrise în cele două părţi ale proiectului
agendei de lucru, pentru a se stabili:
a) dacă aceste acte îndeplinesc condiţiile prevăzute
de prezentul regulament şi nu mai comportă discuţii suplimentare pentru a fi
adoptate de Guvern;
b) care sunt problemele actelor înscrise în a doua
parte a proiectului agendei de lucru, luându-se în
considerare următoarele aspecte:
- dacă respectivele acte ridică probleme care pot fi
rezolvate până la data desfăşurării şedinţei Guvernului;
- dacă mai este necesar avizul altor ministere;
- dacă există puncte de vedere divergente pentru care
este necesară o decizie a Guvernului.
(8) In funcţie de rezultatul dezbaterilor şi
clarificărilor aduse în cadrul reuniunilor, documentele urmează să fie înscrise
în una dintre cele două părţi ale proiectului agendei de lucru sau să fie
amânate pentru înscrierea pe agenda de lucru a următoarelor şedinţe ale
Guvernului.
(9) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul
delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, este
prezentat de acesta spre aprobare primului-ministru.
Agenda de lucru aprobată se comunică de Secretariatul General al Guvernului
tuturor membrilor Guvernului, precum şi conducătorilor altor autorităţi publice
interesate, cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea şedinţei Guvernului.
(10) Şedinţele de lucru ale Guvernului se desfăşoară
utilizându-se Sistemul informatic pentru şedinţele Guvernului.
(11) Membrii Guvernului, reprezentanţii autorităţilor
publice interesate, precum şi ceilalţi invitaţi a căror prezenţă este necesară
pentru buna desfăşurare a şedinţelor Guvernului se convoacă de ministrul
delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, conform
dispoziţiei primului-ministru.
Art. 20. - (1) Inainte de începerea dezbaterilor sau în
cursul acestora iniţiatorii pot solicita
primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de acte
normative aflate pe agenda de lucru.
(2) In cazuri excepţionale primul-ministru poate aproba
ca pe durata desfăşurării şedinţei Guvernului să fie luate în discuţie şi proiecte de acte normative sau materiale
neînscrise pe agenda de lucru. In cazul adoptării de către Guvern a acestor
proiecte de acte normative, iniţiatorul are obligaţia să îşi însuşească
observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi legalitatea acestor
proiecte, cuprinse în documentele prevăzute la art. 18 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de
act normativ, luată ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcată prin
anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea, respingerea sau
retragerea acestuia, după caz.
Art. 21. - (1) După adoptare, Secretariatul General al
Guvernului finalizează proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de
tehnică legislativă.
(2) In situaţia în care în şedinţa Guvernului au fost
formulate observaţii de fond, Secretariatul General al Guvernului le va
comunica iniţiatorilor atât prin fax, cât şi prin poştă specială, imediat după
ce stenograma şedinţei Guvernului a fost redactată.
(3) In termen de cel mult două zile de la primirea
observaţiilor formulate în şedinţa Guvernului, iniţiatorul este obligat să
transmită Secretariatului General al Guvernului reformulările textelor vizate
de acestea; în acest răspuns vor fi cuprinse, dacă este cazul, şi reformulările
textelor vizate de observaţiile de fond cuprinse în documentele prevăzute la
art. 18 alin. (1). Iniţiatorul aplică ştampila conducătorului instituţiei pe
fiecare pagină ce conţine textele reformulate. Reformulările textelor vizate,
însoţite de o adresă din partea iniţiatorului, se transmit prin fax, precum şi
prin poştă specială, originalul urmând să fie ataşat la dosarul actului
normativ în cauză.
(4) După finalizare Secretariatul General al
Guvernului transmite autorităţii publice iniţiatoare forma finală a actului normativ.
(5) In situaţia în care iniţiatorul nu acceptă
propunerile şi/sau observaţiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ
va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
Art. 22. - (1) Proiectele de acte normative cărora li
s-au adus modificări de fond ca urmare a discutării şi adoptării lor în şedinţa
Guvernului vor fi supuse unei noi avizări a Consiliului Legislativ, a
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi a Consiliului Economic şi Social, după
caz. In situaţia în care, ca urmare a noii avizări de către aceste autorităţi,
este necesară operarea unor modificări de fond ori avizul respectiv este
negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de
lucru a şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de
lucru a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte
normative adoptate potrivit art. 20 alin. (2), dacă:
a) acceptarea ulterioară a observaţiilor cuprinse în
documentele prevăzute la art. 18 alin. (1) determină modificări de fond ale
proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ şi/sau avizul
Consiliului Economic şi Social sunt negative, după transmiterea de către
iniţiator a punctului său de vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) In toate cazurile, dacă ulterior adoptării
iniţiatorul solicită operarea altor modificări care nu au fost aprobate de
Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia să repună respectivul
proiect de act normativ pe agenda de lucru.
Art. 23. - (1) După şedinţa Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în
condiţiile art. 21;
b) prezentarea actului normativ adoptat
primului-ministru, în vederea semnării, şi miniştrilor care au obligaţia
punerii lui în executare, în vederea contrasemnării. In cazul ordonanţelor de
urgenţă adoptate, acestea se supun primului-ministru, spre semnare, numai după
obţinerea pe nota de fundamentare a acestora a semnăturii ministrului delegat
pentru relaţia cu Parlamentul, care certifică conformitatea cu avizul prevăzut
la art. 13 alin. (1). Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de
ore de la data semnării lui de către primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei
Guvernului în care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Camera Deputaţilor sau, după caz,
la Senat a proiectelor de legi, însoţite de expunerile de motive ale acestora
şi de hotărârile de supunere a lor spre adoptare,
semnate de primul-ministru;
e) transmiterea către secretarul general al Camerei
Deputaţilor, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I, a hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, însoţite, după caz, de notele de
fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de miniştrii iniţiatori.
Sunt exceptate de la publicare hotărârile Guvernului care intră sub incidenţa
prevederilor art. 108 alin. (4) ultima teză din Constituţia României,
republicată, care se comunică numai instituţiilor interesate;
f) publicarea notelor de fundamentare ale hotărârilor
şi ordonanţelor adoptate, pe pagina de Internet a Guvernului;
g) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor,
după caz, a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, însoţite
de expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora şi de
hotărârile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) In vederea publicării pe pagina de Internet a
Guvernului sau, după caz, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
iniţiatorilor le revine obligaţia să transmită Secretariatului General al
Guvernului, imediat după adoptare, nota de fundamentare semnată numai de
conducătorul/conducătorii autorităţii/autorităţilor publice iniţiatoare, care
să se refere la forma finală a actului normativ, precum şi la avizul
Consiliului Legislativ.
(3) In conformitate cu dispoziţiile art. 75 din
Constituţia României, republicată, se supun spre dezbatere şi adoptare:
a) Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată,
proiectele de legi prevăzute la art. 92 alin. (8) din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din
16 ianuarie 2006;
b) Senatului, ca primă Cameră
sesizată, proiectele de legi prevăzute la art. 88 alin. (7) din Regulamentul
Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 25 octombrie 2005.
Art. 24. - Instrumentele de
prezentare şi motivare, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte
normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se păstrează de
Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure cunoaşterea
întregului proces de elaborare a actului normativ
respectiv.
Art. 25. - (1) Actul normativ modificat sau completat
în mod substanţial va fi republicat în temeiul unei dispoziţii exprese cuprinse
în actul de modificare, respectiv de completare.
(2) Republicarea actelor
normative modificate sau completate prin ordonanţe ale Guvernului se poate face
numai după aprobarea acestora din urmă prin lege, pentru a nu se crea eventuale
discrepanţe cu actul de aprobare, în cazul în care acesta aduce alte modificări
ordonanţei supuse aprobării.
(3) Legile, precum şi ordonanţele şi hotărârile
Guvernului vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin
grija autorităţii publice care a emis actul de modificare, respectiv de
completare. In acest sens autorităţile publice iniţiatoare ale proiectelor de
ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului de modificare, respectiv de completare,
au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textul
actului normativ de bază, în forma
republicabilă, cu solicitarea de republicare, în conformitate cu dispoziţiile
Legii nr. 24/2000, republicată.
(4) Forma republicabilă conţine textul actului
normativ de bază, în care se integrează prevederile modificate sau cele de
completare, se actualizează denumirile schimbate între timp, cum ar fi cele ale
unor instituţii sau localităţi, şi se dă, atunci când s-a dispus în mod expres,
o nouă numerotare alineatelor, articolelor, capitolelor şi celorlalte structuri
ale actului normativ în cauză.
(5) Legile, precum şi ordonanţele şi hotărârile
Guvernului vor fi republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului
text, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului adresată
secretarului general al Camerei Deputaţilor.
Art. 26. - (1) In cazul în care după publicarea actelor
normative adoptate de Guvern se descoperă erori materiale în cuprinsul
acestora, se procedează la publicarea unei note cuprinzând rectificările
necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor normative adoptate de
Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ, la
cererea Secretariatului General al Guvernului adresată secretarului general al
Camerei Deputaţilor. In acest sens autorităţile publice iniţiatoare ale
proiectelor de acte normative care conţin erori materiale au obligaţia de a
transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma
rectificabilă, justificând necesitatea îndreptării erorii materiale, cu
solicitarea de a se dispune rectificarea necesară în conformitate cu
dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată.
CAPITOLUL III
Dispoziţii privind
deciziile primului-ministru
Art. 27. - (1) Deciziile primului-ministru se emit pe
baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului.
(2) Deciziile primului-ministru se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija
Secretariatului General al Guvernului.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deciziile primului-ministru care au ca
obiect reglementări din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională, clasificate potrivit legii.
Art. 28. - Deciziile primului-ministru se elaborează,
se iniţiază, se emit şi se aplică în conformitate cu prevederile Constituţiei
României, republicată, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată, ale
Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
principiile ordinii de drept.
Art. 29. - (1) Proiectul de decizie se supune
primului-ministru spre semnare însoţit de solicitarea
conducătorului autorităţii publice care a formulat propunerea.
(2) Proiectul de decizie se transmite de către
iniţiatorul acestuia Secretariatului General al Guvernului, atât în original,
ştampilat pe fiecare pagină, cât şi pe suport magnetic.
(3) Proiectul de decizie care nu corespunde
condiţiilor de formă prevăzute în prezentul capitol va fi restituit
iniţiatorului de către Secretariatul General al Guvernului, în vederea
refacerii lui.
(4) Iniţiatorii au obligaţia de a comunica
Secretariatului General al Guvernului, cu operativitate, toate informaţiile şi
documentele solicitate, necesare definitivării proiectelor de decizie.
Art. 30. - Secretariatul General al Guvernului transmite
proiectele de decizie Cancelariei Primului-Ministru,
pentru a fi prezentate primului-ministru în vederea semnării. Deciziile
primului-ministru sunt contrasemnate de către şeful Cancelariei
Primului-Ministru.
Art. 31. - (1) Deciziile primului-ministru se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de cel mult 7 zile de la data emiterii lor. Nepublicarea
atrage inexistenţa deciziilor.
(2) Deciziile primului-ministru produc efecte de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul
lor nu este prevăzută o dată ulterioară.
Art. 32. - (1) După semnarea deciziilor de către
primul-ministru, Cancelaria Primului-Ministru va proceda la transmiterea
acestora, în regim de urgenţă, către Secretariatul General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului asigură:
a) numerotarea deciziilor în cadrul anului calendaristic
şi arhivarea acestora, în original;
b) transmiterea deciziilor către secretarul general
al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I;
c) comunicarea, de îndată, a
deciziilor către autorităţile publice care au obligaţia punerii lor în
aplicare.
Art. 33. - Cheltuielile determinate de publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor
primului-ministru se suportă de la bugetul de stat,
prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi celelalte acte normative emise de conducătorii
ministerelor şi ai
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de
prefecţi
Art. 34. - (1) Ordinele cu caracter normativ,
instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum
şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a
ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului.
(2) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se
emit atunci când se prevede aceasta printr-o dispoziţie legală, cu încadrarea
în termenul stabilit şi cu indicarea expresă a temeiului legal.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte
vor fi elaborate respectându-se normele de tehnică legislativă prevăzute de
Legea nr. 24/2000, republicată, cu consultarea compartimentelor de specialitate
din cadrul autorităţii publice respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu
de compartimentul juridic propriu.
(4) Actele prevăzute la alin. (1) se semnează numai de
către conducătorii autorităţilor publice emitente.
Art. 35. - (1) Toate ordinele, instrucţiunile şi alte
asemenea acte cu caracter normativ ale miniştrilor şi conducătorilor celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefecţii vor dispune publicarea ordinelor emise
în monitoarele oficiale ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, potrivit
reglementărilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă legea nu dispune altfel,
ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect
reglementări din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 36. - (1) Pe întregul parcurs al elaborării
proiectelor de acte normative se interzice personalului autorităţilor publice
iniţiatoare şi avizatoare furnizarea în afara instituţiilor respective a unor
date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) actele,
datele sau informaţiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt
furnizate în afara instituţiilor cu adresa oficială, datată şi sub semnătura
conducerii autorităţilor publice iniţiatoare ori avizatoare sau în condiţiile
Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public şi
ale Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia
publică.
Art. 37. - Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecţii vor
analiza periodic stadiul aplicării actelor normative din domeniul lor de activitate
şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementărilor legale
la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
Art. 38. - (1) In situaţia în care împotriva unui act
al Guvernului se formulează o plângere prealabilă sau o reclamaţie
administrativă în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul
administrativ, adresată Secretariatului General al Guvernului, aceasta se
comunică de îndată iniţiatorului, care are obligaţia să reanalizeze actul
respectiv şi să comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10
zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare şi/sau de
completare ori de abrogare a acestuia.
(2) In situaţia în care iniţiatorul propune
menţinerea actului administrativ, Secretariatul General al Guvernului comunică
reclamantului soluţia de respingere a plângerii prealabile sau, după caz, a
reclamaţiei administrative. Secretariatul General al Guvernului va asigura
susţinerea soluţiei de menţinere a actului administrativ în faţa instanţelor de
contencios administrativ.
(3) In situaţia în care iniţiatorul propune admiterea
plângerii prealabile sau, după caz, a reclamaţiei administrative, acesta are
obligaţia de a promova un proiect de modificare, de completare sau de abrogare,
după caz, a actului administrativ contestat, respectând dispoziţiile
prezentului regulament şi ale legislaţiei privind contenciosul administrativ.
Art. 39. - (1) In situaţia în care împotriva unei
decizii a primului-ministru se formulează o plângere prealabilă sau o reclamaţie
administrativă în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul
administrativ, Cancelaria Primului-Ministru comunică de îndată iniţiatorului,
care are obligaţia să reanalizeze actul respectiv şi să comunice Cancelariei
Primului-Ministru, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de
menţinere, de modificare şi/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) In situaţia în care iniţiatorul propune
menţinerea deciziei primului-ministru, Cancelaria Primului-Ministru comunică
reclamantului soluţia de respingere a plângerii prealabile sau, după caz, a
reclamaţiei administrative. Cancelaria Primului-Ministru va asigura susţinerea
soluţiei de menţinere a deciziei primului-ministru în faţa instanţelor de
contencios administrativ.
(3) In situaţia în care iniţiatorul propune admiterea
plângerii prealabile sau, după caz, a reclamaţiei administrative, acesta are
obligaţia de a promova un proiect de modificare, de completare sau de abrogare,
după caz, a deciziei primului-ministru contestate, respectând dispoziţiile
prezentului regulament şi ale legislaţiei privind contenciosul administrativ.
Fişa circuitului de avizare
ANEXA*)
la regulament
Fişa circuitului de avizare
Proiectul
|
...................(titlul)
|
Iniţiator
|
...................(institutia initiatoare)
|
Avizatori
|
.................. (instituţiile
avizatoare)
|
Avizator:
(se completează cu instituţia
de ia care s-a solicitat avizul)
|
Data solicitării avizului:
............. 2006 - adresa nr...........
|
Data obţinerii avizului:
..............2006 - adresa nr.............
|
Observaţii:
(dacă
este cazul - pentru situaţii în care proiectul a necesitat refacere conform
unor observaţii sau furnizarea altor informaţii relevante)
|
Avizator:
(se completează cu instituţia
de ta care s-a solicitat avizul)
|
Data solicitării avizului:
...............2006 - adresa nr..........
|
Data obţinerii avizului:
.............2006 - adresa nr.........
|
Observaţii:
(dacă
este cazul- pentru situaţii în care proiectul a necesitat refacere conform
unor observaţii sau furnizarea altor informaţii relevante)
|
Avizator:
(se
completează cu instituţia de la care s-a solicitat avizul)
|
Data solicitării avizului:
...........2006 - adresa nr.............
|
Data obţinerii avizului:
..............2006 - adresa nr.............
|
Observaţii:
(dacă
este cazul - pentru situaţii în care proiectul a necesitat refacere conform
unor observaţii sau furnizarea altor informaţii relevante)
|
Data transmiterii la S. G. G. pentru includerea proiectului pe
agenda de lucru a şedinţei Guvernului
|
...............................2006
|
Ministru / Secretar de Stat
................................
(nume şi semnătură)
*) Anexa este reprodusă în facsimil.