HOTARARE Nr. 624 din 17 noiembrie 1993
privind infiintarea Societatii Comerciale "Piata de Gros" - S.A.
Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 17 decembrie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba infiintarea Societatii Comerciale "Piata de Gros" -
S.A. Bucuresti, persoana juridica romana ce functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara, avand sediul in municipiul Bucuresti, str.
Walter Maracineanu nr. 1 - 3, sectorul 1.
Art. 2
Obiectul de activitate al Societatii Comerciale "Piata de Gros" -
S.A. Bucuresti este prevazut in contractul si in statutul in baza carora
functioneaza societatea, cuprinse in anexele nr. 1 si 2.
Art. 3
Proiectarea si executarea modulelor componente ale sistemului de
distributie pe care il constituie proiectul "Piata de Gros" Bucuresti
se urmareste de catre Comitetul tehnic consultativ, a carui componenta este
prevazuta in anexa nr. 3.
Art. 4.
Capitalul social initial al societatii, in valoare de 970 milioane lei,
este constituit prin participarea societatilor comerciale cuprinse in anexa nr.
4. Modificarea capitalului social se va face dupa evaluarea suprafetei de 30 ha
teren (aport in natura).
Capitalul social poate fi majorat prin atragerea unor noi surse de
finantare a investitiei, prin emiterea de actiuni catre investitorii romani
si/sau straini.
Art. 5
Constructiile apartinand Societatii Comerciale "Piata de Gros" -
S.A. Bucuresti servesc activitatile agricole si, ca urmare, terenurile pe care
acestea sunt amplasate se incadreaza in prevederile art. 71 alin. 2 din Legea
nr. 18/1991.
Art. 6
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4, aprobate de imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat, fac parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul comertului,
Cristian Ionescu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Oancea
ANEXA 1
CONTRACT DE SOCIETATE
Incheiat intre:
1. Societatea Comerciala "Agropol" - S.A., cu sediul in comuna
Popesti-Leordeni, sectorul agricol Ilfov, inregistrata in Registrul comertului
sub nr. J 40/2855/1991, reprezentata prin domnul Emilian Mihailescu,
presedintele consiliului de administratie al societatii;
2. Banca Agricola - S.A., cu sediul in Bucuresti, str. Smirdan nr. 3,
sectorul 3, inregistrata in Registrul comertului sub nr. J 40/44/1991,
reprezentata prin domnul Gheorghe Barbulescu, presedintele consiliului de
administratie al bancii;
3. Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., cu sediul in Bucuresti, str.
Doamnei nr. 4, sectorul 3, inregistrata in Registrul comertului sub nr. J
40/608/1991, reprezentata prin domnul Marian Crisan, presedintele consiliului
de administratie al bancii;
4. Banca Comerciala Romana - S.A., cu sediul in Bucuresti, B-dul Republicii
nr. 14, sectorul 4, inregistrata in Registrul comertului sub nr. J 40/90/1991,
reprezentata prin domnul Ion Ghica, presedintele consiliului de administratie
al bancii;
5. Societatea Comerciala "Fortuna" - S.A. Berceni, cu sediul in
Bucuresti, str. Binelui nr. 1 A, sectorul 4, inregistrata in Registrul
comertului sub nr. J/40/2581/1991, reprezentata prin domnul Marin Militaru,
presedintele consiliului de administratie al societatii;
6. Societatea Comerciala "Legume-Fructe" - S.A. Militari, cu
sediul in Bucuresti, b-dul Armata Poporului nr. 151, sectorul 6, inregistrata
in Registrul comertului sub nr. J 40/2159/1991, reprezentata prin domnul Simion
Nicolae, presedintele consiliului de administratie al societatii;
7. Societatea Comerciala "Agroholding" - S.A. Bucuresti, cu
sediul in Bucuresti, str. Walter Maracineanu nr. 1 - 3, sectorul 1,
inregistrata in Registrul comertului sub nr. J 40/4885/1992, reprezentata prin
domnul dr. Mihai Cojocaru, directorul general al societatii;
8. Societatea Comerciala "Unisem" - S.A., cu sediul in Bucuresti,
str. Mihai Eminescu nr. 57, sectorul 2, inregistrata in Registrul comertului
sub nr. J 40/14/1990, reprezentata prin domnul Aurel Cernahoschi, directorul
general al societatii,
care au convenit infiintarea Societatii Comerciale "Piata de
Gros" - S.A. Bucuresti, in urmatoarele conditii:
Art. 1
Societatea va avea denumirea de Societatea Comerciala "Piata de
Gros" - S.A. Bucuresti, numita in continuare Societatea Comerciala
"P.G.B." - S.A. Este persoana juridica romana, organizata ca
societate comerciala pe actiuni si functioneaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, ale statutului societatii si
ale prevederilor prezentului contract.
Art. 2
Sediul societatii este in municipiul Bucuresti, str. Walter Maracineanu nr.
1 - 3, sectorul 1.
Art. 3
Durata de functionare a Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A.
este de 99 de ani.
Art. 4
Partile componente ale PROIECTULUI PIATA DE GROS BUCURESTI, conceput ca un
sistem integrat de marketing, sunt:
a) infiintarea unei piete de gros in Capitala;
b) constituirea a 8 centre de colectare a legumelor si fructelor, amplasate
in punctele de productie strategice din zona de aprovizionare a Capitalei;
c) modernizarea si cresterea eficientei a cinci piete cu amanuntul din
Capitala.
Art. 5
Obiectul de activitate al societatii este:
I. Pentru realizarea investitiei si punerea in functiune a pietei de gros:
a) gestionarea si administrarea imprumutului acordat Romaniei de catre
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.E.R.D.), precum si a
contributiei partii romane, in vederea realizarii PROIECTULUI PIATA DE GROS
BUCURESTI;
b) urmarirea proiectarii si executarii obiectivelor de constructii si dotarea
acestora, potrivit PROIECTULUI PIATA DE GROS BUCURESTI;
c) organizarea si administrarea centrelor de colectare a produselor
horticole si a altor produse agroalimentare, precum si de aprovizionare a
producatorilor cu factorii de productie necesari;
d) colaborarea cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si cu consiliile
locale si judetene interesate, pentru constituirea asociatiilor de producatori
agricoli, potentiali proprietari ai centrelor de colectare;
e) urmarirea organizarii si functionarii sistemului de transport al
produselor horticole si al altor produse agroalimentare de la centrele de
colectare;
f) atragerea unor surse suplimentare de finantare a investitiei si
majorarea capitalului social prin emiterea de actiuni catre investitori romani
si/sau straini.
II. Principalul obiect de activitate al societatii:
a) asigurarea surselor de venituri pentru functionarea corespunzatoare a
Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A., acoperirea fondurilor de
investitii, precum si obtinerea de profit pentru dezvoltare si acordarea de
dividende actionarilor, prin:
- concesionarea, inchirierea sau acordarea in locatie de gestiune a
spatiilor pentru colectarea, sortarea, ambalarea, depozitarea pe termen scurt,
expunerea si comercializarea produselor horticole si a altor produse
agroalimentare sau pentru orice alte destinatii conexe activitatii societatii;
- organizarea, in asociere sau pe cont propriu, de operatiuni de
export-import cu produse horticole si cu alte produse agroalimentare;
- asigurarea de servicii beneficiarilor, prin punerea la dispozitia
acestora de: utilaje, mijloace de transport si spatii de parcare; spatii de
pastrare si conservare specifice; asistenta tehnica si consultanta, necesare
pentru desfasurarea activitatii acestora; apa, energie electrica si termica;
mijloace de telecomunicatii; spatii de cazare si unitati de alimentatie publica
etc.;
- organizarea unei banci de date publice si difuzarea de informatii
agentilor economici privind, in special, conjunctura ofertei si a preturilor;
b) initierea, crearea si/sau participarea, in calitate de asociat sau
actionar, la infiintarea unor societati cu obiect de activitate conex
activitatii specifice Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A., ca de
exemplu: societati de transport specializat, de industrializare a produselor,
de fabricare si reciclare a ambalajelor etc.;
c) asigurarea salubrizarii, pazei si a ordinii in incinta pietei de gros;
d) incheierea de acorduri si conventii de colaborare cu societati
comerciale similare din tara si din strainatate;
e) colaborarea si participarea la unele actiuni cu caracter specific
obiectului sau de activitate, initiate de organizatii si organisme
internationale;
f) organizarea, in limitele si in conditiile legii, a oricaror alte
activitati conexe obiectului sau de activitate.
Art. 6
Capitalul social subscris la data constituirii este de 970 milioane lei,
din care 690 milioane lei aport in numerar si 280 milioane lei aport in natura
al Societatii Comerciale "Agropol" - S.A. Popesti-Leordeni, care va
suporta modificari dupa prezentarea raportului de evaluare a suprafetei de 30
ha teren.
Capitalul social este impartit intr-un numar de 9.700 actiuni nominative a
cate 100.000 lei fiecare, putandu-se emite si titluri cumulative de 5, 10, 20
si 100 actiuni.
Capitalul social de 970 milioane lei se subscrie in proportie de:
- 28,87%, respectiv 280 milioane lei aport in natura al Societatii
Comerciale "Agropol" - S.A. Popesti-Leordeni, care va suporta
modificari dupa prezentarea raportului de evaluare a suprafetei de 30 ha teren;
- 15,47%, respectiv 150 milioane lei de Banca Agricola - S.A.;
- 15,47%, respectiv 150 milioane lei de Banca Romana pentru Dezvoltare -
S.A.;
- 15,47%, respectiv 150 milioane lei de Banca Comerciala Romana - S.A.;
- 10,30%, respectiv 100 milioane lei de Societatea Comerciala
"Fortuna" - S.A. Bucuresti, Berceni;
- 10,30%, respectiv 100 milioane lei de Societatea Comerciala
"Legume-Fructe" - S.A. Bucuresti, Militari;
- 2,06%, respectiv 20 milioane lei de Societatea Comerciala
"Agroholding" - S.A. Bucuresti;
- 2,06%, respectiv 20 milioane lei de Societatea Comerciala
"Unisem" - S.A. Bucuresti.
Capitalul social varsat la infiintarea Societatii Comerciale
"P.G.B." - S.A. este de 207 milioane lei, diferenta urmand a fi
varsata in numerar pana la data de 30 septembrie 1995.
Art. 7
Capitalul social va putea fi majorat si, dupa caz, redus numai prin
hotarari ale adunarii generale a actionarilor. Majorarea capitalului social si,
implicit, emiterea de noi actiuni se vor putea face numai dupa ce actiunile din
emisiunea precedenta au fost complet achitate, cu respectarea prevederilor din
Statutul Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A. si ale Legii nr. 31/1990.
Art. 8
Organele de conducere ale societatii sunt: adunarea generala a actionarilor
si consiliul de administratie. Adunarea generala a actionarilor este organul
suprem de conducere al Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A. si
hotaraste asupra tuturor problemelor importante privind activitatea si
functionarea societatii, in conformitate cu prevederile legii si ale statutului
anexat.
Consiliul de administratie asigura administrarea si conducerea Societatii
Comerciale "P.G.B." - S.A. Numarul membrilor consiliului, numirea,
revocarea, salarizarea si raspunderea acestora vor fi stabilite si aprobate de
adunarea generala, conform prevederilor din statut.
Administratorii vor depune, inainte de intrarea in functiune, o garantie
care nu va fi mai mica decat dublul remuneratiei lunare. Aceasta garantie va
ramane in casa societatii si nu va fi restituita decat dupa expirarea sau
incetarea mandatului si numai dupa descarcarea de gestiune de catre adunarea
generala a actionarilor.
Pana la intrarea in faza comerciala, Societatea Comerciala
"P.G.B." - S.A. va fi condusa de un director general, asistat de un
Comitet tehnic consultativ. Componenta si atributiile acestui Comitet tehnic
consultativ sunt prevazute in statutul societatii.
Art. 9
Supravegherea gestiunii si verificarea bilantului contabil si a contului de
profit si pierderi ale Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A. se
realizeaza de comisia de cenzori.
Cenzorii trebuie sa-si exercite personal mandatul lor; cel putin unul
dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat in conditiile legii sau expert
contabil, iar majoritatea cenzorilor trebuie sa fie cetateni romani.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inainte de intrarea in activitate, a
treia parte din garantia ceruta pentru administratori.
Atributiile cenzorilor sunt reglementate in statut.
Art. 10
Comisia de cenzori este constituita din 3 membri si 3 supleanti care sunt
alesi de catre adunarea generala pentru o perioada de 3 ani cu drept de
realegere.
Art. 11
Anul financiar de activitate al Societatii Comerciale "P.G.B." -
S.A. incepe la 1 ianuarie si se termina la 31 decembrie ale fiecarui an.
Art. 12
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi se vor intocmi si
prezenta spre aprobare in conditiile prevazute de lege.
Art. 13
Stabilirea profitului brut, a profitului net si utilizarea acestora se vor
face pe baza hotararilor adunarii generale, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 14
Societatea Comerciala "P.G.B." - S.A. poate avea sucursale,
filiale, reprezentante, centre de colectare si aprovizionare, situate in alte
localitati din tara si din strainatate, in conformitate cu necesitatile legate
de indeplinirea activitatii si a obiectivelor societatii.
Art. 15
Dizolvarea si lichidarea societatii se fac in conditiile Legii nr. 31/1990
si ale prevederilor din statut.
Art. 16
Statutul societatii face parte integranta din Hotararea Guvernului privind
infiintarea Societatii Comerciale "Piata de Gros" - S.A. Bucuresti.
Art. 17
Orice litigii care ar putea interveni intre membrii fondatori sau intre
acestia si ceilalti actionari in legatura cu executarea prezentului contract si
a statutului, nerezolvate amiabil, vor fi solutionate de tribunalul in a carui
raza de activitate isi are sediul Societatea Comerciala "P.G.B." -
S.A.
Art. 18
Incheiat la Bucuresti, intr-un numar de 9 exemplare, astazi, 15 octombrie
1993.
- Societatea Comerciala "Agropol" - S.A. Popesti-Leordeni
Emilian Mihailescu - director
- Banca Agricola - S.A.
Gheorghe Barbulescu - presedinte
- Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
Marian Crisan - p. presedinte
- Banca Comerciala Romana - S.A.
Ion Ghica - presedinte
- Societatea Comerciala "Fortuna" - S.A.
Militaru Marin - director general
- Societatea Comerciala "Legume-Fructe" - S.A.
Nicolae Simion - director general
- Societatea Comerciala "Agroholding" - S.A. Bucuresti
Mihai Cojocaru - director general
- Societatea Comerciala "Unisem" - S.A.
Aurel Cernahoschi - director general.
ANEXA 2
STATUTUL
Societatii Comerciale "Piata de Gros" - S.A. Bucuresti
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
Societatea este denumita Societatea Comerciala "Piata de Gros" -
S.A. Bucuresti, denumita in continuare Societatea Comerciala "P.G.B."
- S.A.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Comerciala "P.G.B." - S.A. este persoana juridica
romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane, cu contractul de asociere si cu
prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, str. Walter
Maracineanu nr. 1 - 3, sectorul 1.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, centre de
colectare si aprovizionare, situate in alte localitati din tara si din
strainatate, in conformitate cu necesitatile legate de indeplinirea
activitatilor si obiectivelor sale.
Art. 4
Durata de functionare
Societatea Comerciala "P.G.B." - S.A. are o durata de functionare
de 99 de ani.
CAP 2
Obiecte de activitate
Art. 5
Obiectul de activitate al Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A.
este:
I. Pentru realizarea investitiei si punerea in functiune a pietei de gros
a) gestionarea si administrarea imprumutului acordat Romaniei de catre
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.E.R.D.), precum si a
contributiei partii romane, in vederea realizarii proiectului Piata de Gros
Bucuresti;
b) urmarirea proiectarii si executarii obiectivelor de constructii si
dotarea acestora, potrivit proiectului Piata de Gros Bucuresti;
c) organizarea si administrarea centrelor de colectare a produselor
horticole si a altor produse agroalimentare, precum si de aprovizionare a
producatorilor cu factorii de productie necesari;
d) colaborarea cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si cu consiliile
locale si judetene interesate, pentru constituirea asociatiilor de producatori
agricoli, potentiali proprietari ai centrelor de colectare;
e) urmarirea organizarii si functionarii sistemului de transport al
produselor horticole si al altor produse agroalimentare de la centrele de
colectare;
f) atragerea unor surse suplimentare de finantare a investitiei si
majorarea capitalului social prin emiterea de actiuni catre investitori romani
si/sau straini.
II. Principalul obiect de activitate:
a) asigurarea surselor de venituri pentru functionarea corespunzatoare a
Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A., acoperirea fondurilor de
investitii, precum si obtinerea de profit pentru dezvoltarea si acordarea de
dividende actionarilor, prin:
- concesionarea, inchirierea sau acordarea in locatie de gestiune a
spatiilor pentru colectarea, sortarea, ambalarea, depozitarea pe termen scurt,
expunerea si comercializarea produselor horticole si a altor produse
agroalimentare sau pentru orice alte destinatii conexe activitatii societatii;
- organizarea, in asociere sau pe cont propriu, de operatiuni de
export-import cu produse horticole si cu alte produse agroalimentare;
- asigurarea de servicii beneficiarilor, prin punerea la dispozitia
acestora de: utilaje; mijloace de transport si spatii de parcare; spatii de
pastrare si conservare specifice; asistenta tehnica si consultanta, necesare
pentru desfasurarea activitatii acestora; apa, energie electrica si termica;
mijloace de telecomunicatie; spatii de cazare si unitati de alimentatie
publica;
- organizarea unei banci de date publice si difuzarea de informatii
agentilor economici privind, in special, conjunctura ofertei si a preturilor;
b) initierea, crearea si/sau participarea, in calitate de asociat sau
actionar, la infiintarea unor societati cu obiect de activitate conex
activitatii specifice Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A., ca de
exemplu: societati de transport specializat, de industrializare a produselor,
de fabricare si reciclare a ambalajelor etc.;
c) asigurarea salubrizarii, pazei si a ordinii in incinta pietei de gros;
d) incheierea de acorduri si conventii de colaborare cu societati
comerciale similare din tara si din strainatate;
e) colaborarea si participarea la unele actiuni cu caracter specific
obiectului sau de activitate, initiate de organizatii si organisme
internationale;
f) organizarea, in limitele si in conditiile legii, a oricaror alte
activitati, conexe obiectului sau de activitate principal.
Art. 6
Obiectul de activitate al Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A.
va putea fi completata o data cu punerea in functiune a acesteia si ori de cate
ori va fi necesar, pentru adaptarile impuse de evolutia productiei si
distributiei produselor horticole si a altor produse agroalimentare.
CAP 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social subscris la data constituirii societatii este de 970
milioane lei, din care 690 milioane lei aport in numerar si 280 milioane lei
aport in natura al Societatii Comerciale "Agropol" - S.A.
Popesti-Leordeni, care va suporta modificari dupa prezentarea raportului de
evaluare a suprafetei de 30 ha teren.
Capitalul social, apartinand actionarilor prevazuti in contract, este
impartit in 9.700 actiuni nominative de cate 100.000 lei fiecare, putandu-se
emite si titluri cumulative de 5, 10, 20 si 100 de actiuni.
Capitalul social varsat la infiintarea Societatii Comerciale
"P.G.B."- S.A. este de 207 milioane lei, diferenta urmand a fi
varsata in numerar pana la data de 30 septembrie 1995.
Art. 8
Actiunile
Actiunile societatii sunt nominative si vor cuprinde: denumirea si durata
societatii, data contractului de societate, numarul Monitorului Oficial al
Romaniei in care s-a facut publicarea, numarul din Registrul comertului sub care
se afla inmatriculata societatea, capitalul social, numarul actiunilor si
numarul de ordine, valoarea nominala a actiunilor si varsamintele efectuate,
numele, prenumele si domiciliul actionarului sau, dupa caz, denumirea si sediul
acestuia, avantajele acordate fondatorilor.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de catre presedintele consiliului de administratie si care se
pastreaza la sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
In vederea atragerii de capital privat, societatea isi va majora capitalul
social prin emiterea de actiuni catre investitorii romani si/sau straini.
Marirea sau reducerea capitalului social se face pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de
lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din detinerea de actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de un actionar ii confera acestuia
dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si a
fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la impartirea
profitului, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea de actiuni implica adeziunea, de drept, la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile, in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Capitalul social al societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte
obligatii personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
profitul societatii ce i se va repartiza acestuia de catre adunarea generala a
actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii,
efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor, intre actionari sau terti, se
face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Cesiunea actiunilor se inregistreaza in registrul de evidenta a actiunilor
si se mentioneaza pe titlu.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unei actiuni, proprietarul acesteia va trebui sa anunte
consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Organele de conducere
A. Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii si stabileste politica ei economica si
promotionala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Art. 14
Adunarea generala ordinara
Adunarea generala ordinara se intruneste cel putin o data pe an, in cel
mult trei luni de la incheierea exercitiului economico-financiar. In afara de
dezbaterea altor probleme inscrise pe ordinea de zi, adunarea generala este
obligata:
a) sa analizeze raportul de activitate al consiliului de administratie si
sa aprobe directiile principale de actiune in viitor;
b) sa analizeze si sa aprobe bilantul anual, contul de profit si pierderi,
destinatia si repartizarea profitului, dividendele ce se distribuie
actionarilor, precum si descarcarea de gestiune a administratorilor, pe baza
raportului consiliului de administratie asupra activitatii societatii si a
raportului comisiei de cenzori;
c) sa aleaga membrii consiliului de administratie si cenzorii si sa le
stabileasca remuneratia pentru exercitiul in curs;
d) sa aprobe emiterea de actiuni si de alte hartii de valoare;
e) sa se pronunte asupra gestiunii administratorilor;
f) sa aprobe bugetul de venituri si cheltuieli si programul de activitate
pe anul in curs;
g) sa aprobe regulamentul de organizare si functionare a pietei de gros.
Art. 15
Organizarea adunarii generale ordinare
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari
astfel:
a) daca, la prima convocare, actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 1/2 din capitalul social, iar hotararile sunt luate de actionarii care
detin majoritatea absoluta din capitalul social reprezentat in adunare, daca in
lege, contract si in statut nu se prevede o proportie mai mare;
b) daca adunarea nu poate lucra datorita neindeplinirii conditiilor de la
lit. a), adunarea ce se va intruni, dupa o a doua convocare, poate sa ia
hotarari asupra problemelor incluse pe ordinea de zi, a celei dintai adunari,
cu majoritate simpla de voturi, oricare ar fi partea de capital reprezentata de
actionarii prezenti.
Art. 16
Adunarea generala extraordinara
Adunarea generala extraordinara se intruneste ori de cate ori este necesar
a se lua o hotarare pentru:
a) marirea, reducerea sau intregirea capitalului social;
b) emiterea de actiuni si de alte titluri de valoare;
c) schimbarea sediului;
d) fuziunea cu alte societati;
e) dizolvarea anticipata a societatii;
f) orice modificare a contractului de societate, a statutului sau oricare
alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale
extraordinare.
Art. 17
Organizarea adunarii generale extraordinare
Adunarea generala extraordinara este valabil constituita daca, la data
convocarii acesteia, sunt prezenti actionarii reprezentand 3/4 din capitalul
social, iar hotararile sunt luate cu votul unui numar de actionari care sa
reprezinte cel putin 1/2 din capitalul social.
Daca adunarea nu se poate tine din cauza numarului insuficient de
actionari, la convocarea urmatoare adunarea este valabil constituita daca sunt
prezenti actionari reprezentand 1/2 din capitalul social, iar hotararile sunt
luate cu votul unui numar de actionari care sa reprezinte cel putin 1/3 din
capitalul social.
Art. 18
Convocarea adunarii generale
Administratorii societatii au dreptul de a convoca adunarea generala ori de
cate ori considera ca este necesar, precum si obligatia de a o convoca la
cererea actionarilor reprezentand cel putin 1/10 din capitalul social, daca in
cerere sunt invocate probleme ce intra in atributiile adunarii.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul
dintre cotidienele centrale de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, data urmatoarei
adunari, in cazul cand prima nu se poate intruni, precum si ordinea de zi, cu
prezentarea explicita a tuturor problemelor ce vor face obiectul dezbaterilor
adunarii.
Termenul de intrunire a adunarii generale este de minimum 15 zile de la
data publicarii convocarii, iar daca adunarea este convocata la cererea
actionarilor, nu poate depasi 30 de zile de la data cererii, in conditiile
prezentului articol.
Reprezentarea actionarilor
Actionarii care nu pot participa la adunarea generala pot fi reprezentati
numai de alti actionari, in baza unei procuri speciale, depuse la sediul
societatii cu cel putin 5 zile inainte de data adunarii generale.
Art. 19
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor.
Hotararile adunarii generale se iau prin vot deschis sau secret, dupa caz.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea si revocarea membrilor
consiliului de administratie si a cenzorilor, precum si pentru adoptarea
hotararii referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii, chiar si pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 20
Conducerea adunarii generale
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti,
desemnat de catre presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii va fi semnat de persoana care a prezidat
sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie in registrul adunarilor generale,
care va fi sigilat si parafat.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii sindicatului si ai
salariatilor.
A. Comitetul tehnic consultativ
Art. 21
Componenta si atributii
Pana la intrarea in faza comerciala, societatea va fi condusa de un
director general, asistat de catre Comitetul tehnic consultativ pentru toate
problemele tehnice privind piata de gros, in faza de proiect si de realizare a
investitiei.
In acest scop, Comitetul tehnic consultativ formuleaza sugestii si isi da
avizul asupra actiunilor majore vizand masurile de asigurare a scopului final
urmarit.
Comitetul tehnic consultativ este compus din:
- directorul general al Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A.
- 2 consilieri, cetateni straini, pentru asistenta tehnica;
- reprezentanti ai:
- Ministerului Comertului - 2 reprezentanti
- Ministerului Agriculturii si Alimentatiei - 2 reprezentanti
- Ministerului Finantelor - 2 reprezentanti
- Consiliului Local al Municipiului Bucuresti - 2 reprezentanti
- Bancii Agricole - S.A. - 1 reprezentant
- Bancii Comerciale Romane - S.A. - 1 reprezentant
- Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. - 1 reprezentant
- 1 secretar.
In momentul in care sistemul pietei de gros intra in functiune, componenta
si atributiile Comitetului tehnic consultativ vor fi modificate de catre
adunarea generala a actionarilor, astfel incat, alaturi de reprezentantii
administratiilor publice de tutela, sa fie inclusi si reprezentanti ai
diferitilor utilizatori privati ai pietei: membrii reprezentand producatorii,
vanzatorii, cumparatorii si transportatorii produselor horticole si ai altor
produse agroalimentare.
C. Consiliul de administratie
Art. 22
Componenta
Societatea Comerciala "P.G.B." - S.A. este administrata de catre
consiliul de administratie, compus din 11 administratori, intr-o structura care
sa asigure armonizarea intereselor tuturor partilor implicate in organizarea si
gestionarea pietei de gros.
Art. 23
Organizarea
Membrii consiliului de administratie sunt alesi de adunarea generala a
actionarilor pentru o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe
noi perioade de 4 ani. Administratorii pot avea si calitatea de actionari.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant; durata pentru care este ales noul administrator va fi egala cu perioada
care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
al comisiei de cenzori si cu cea de director persoanele care, potrivit legii,
sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de
incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare si luare de
mita, trafic de influenta, precum si alte infractiuni prevazute de lege
referitoare la societatile comerciale.
Fiecare administrator va depune, in termenul prevazut de lege, garantia aprobata
de catre adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege, dintre membrii sai, un
presedinte si un vicepresedinte. Presedintele este si directorul general al
societatii.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii lunar si ori
de cate ori este nevoie, la convocarea unuia dintre membrii sai. El este
prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din
afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de administratie este necesara
prezenta a cel putin 1/2 din numarul membrilor sai.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite, pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de
administratie.
Procesul-verbal este semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
persoana care l-a intocmit.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Membrii consiliului de administratie vor putea executa orice act care este
legal si legat de administrarea societatii, in interesul acesteia si in
limitele drepturilor care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, de la statut sau pentru greseli in
administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin
hotararea adunarii generale.
Art. 24
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica functiile, atributiile si competentele
personalului, numarul de angajati si nivelul de salarizare;
b) aproba Regulamentul de organizare si functionare si Regulamentul de
ordine interioara ale Societatii Comerciale "P.G.B." - S.A.;
c) stabileste si aproba regimul semnaturilor si al imputernicitilor in
cadrul societatii;
d) stabileste planul de marketing al Societatii Comerciale
"P.G.B." - S.A.
e) aproba operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri, potrivit
competentelor acordate;
f) aproba incheierea sau rezilierea contractelor cu tertii, potrivit
competentelor aprobate;
g) supune aprobarii adunarii generale a actionarilor, in termen de 90 de
zile de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de buget al societatii pe anul in curs;
h) stabileste nivelul veniturilor si cheltuielilor societatii, al
investitiilor proprii si al reparatiilor capitale, precum si actele de
dispozitie ce urmeaza a se efectua, in cadrul prevederilor legale, cu privire
la bunurile societatii;
i) aproba documentatiile tehnico-economice pentru lucrarile proprii;
j) face propuneri adunarii generale a actionarilor cu privire la marirea,
micsorarea si reintregirea capitalului social; precum si cu privire la emiterea
si modul de distribuire a actiunilor.
CAP. 5
Gestiunea societatii
Art. 25
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de catre actionari si de catre comisia
de cenzori, formata din trei membri, care trebuie sa fie actionari, cu exceptia
cenzorilor contabili.
Cenzorii sunt alesi de catre adunarea generala a actionarilor, unul dintre
acestia fiind recomandat de catre Ministerul Finantelor.
Adunarea generala alege de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti,
care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Cenzorii vor depune, in termenul prevazut de lege, o garantie reprezentand
o treime din garantia ceruta administratorilor.
Pentru a-si putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului economico-financiar verifica gospodarirea
fondurilor fixe si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si
registrele de evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie
asupra neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului economico-financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului contabil si a contului
de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere privind
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului
societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori
de cate ori considera necesar, pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest sens.
Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de maximum 3 ani
si pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 112 alin. 2 din Legea nr. 31/1990.
CAP. 6
Activitatea economico-financiara
Art. 26
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 27
Personalul societatii
Salarizarea personalului se face conform legislatiei in vigoare. Plata
salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se face
potrivit legii.
Art. 28
Amortizarea fondurilor fixe
Amortizarea fondurilor fixe se determina in conditiile prevazute de lege.
Art. 29
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, pe baza normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 30
Calculul si repartizarea profitului
Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii si se reflecta in
bilantul contabil.
Profitul ramas dupa plata impozitului pe profit se repartizeaza conform
prevederilor legale.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre societate, in
conditiile legii, in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului contabil, de
catre adunarea generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va lua masuri in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital.
Art. 31
Registrele societatii
Societatea va tine registrele prevazute de lege.
CAP. 7
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 32
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
Art. 33
Dizolvarea
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului societatii;
b) falimentul;
c) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
d) reducerea numarului de actionari la mai putin de cinci, daca au trecut
mai mult de 6 luni fara a fi completat;
e) existenta fortei majore invocate de orice actionar, in cazul in care
aceasta dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a actionarilor
constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
f) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in Registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 34
Lichidarea
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 35
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 36
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.
ANEXA 3
COMPONENTA
Comitetului tehnic consultativ
1. Ministerul Finantelor:
- 1 secretar de stat
- 1 director general
2. Ministerul Comertului:
- 1 secretar de stat
- 1 director general
3. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei:
- 1 secretar de stat
- 1 director general
4. Consiliul Local al Municipiului Bucuresti:
- 1 viceprimar
- 1 director
5. Asistenta tehnica:
- 2 consilieri straini
6. Directorul general al societatii
7. Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.:
- 1 reprezentant
8. Banca Agricola - S.A.:
- 1 reprezentant
9. Banca Comerciala Romana - S.A.:
- 1 reprezentant
10. Secretariatul Comitetului tehnic consultativ:
- 1 secretar.
ANEXA 4
CAPITALUL SOCIAL INITIAL
al Societatii Comerciale "Piata de Gros" - S.A. Bucuresti
Capitalul social initial .......................... 970 mil. lei
din care :
Societati participante:
- Societatea Comerciala "Agropol" - S.A.
Popesti-Leordeni ................................ 280 mil. lei
- Banca Agricola - S.A. ........................... 150 mil. lei
- Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. ........... 150 mil. lei
- Banca Comerciala Romana - S.A. .................. 150 mil. lei
- Societatea Comerciala "Fortuna" - S.A.
Bucuresti, Berceni .............................. 100 mil. lei
- Societatea Comerciala "Legume-Fructe" - S.A.
Bucuresti, Militari ............................. 100 mil. lei
- Societatea Comerciala "Agroholding" - S.A.
Bucuresti ........................................ 20 mil. lei
Societatea Comerciala "Unisem" S.A. Bucuresti .. 20 mil. lei