HOTARARE Nr. 893 din 5
iulie 2006
pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 1.593/2002 privind aprobarea Planului national de pregatire,
raspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 25 iulie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului
nr. 1.593/2002 privind aprobarea Planului naţional de pregătire, răspuns şi
cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, se modifică
după cum urmează:
1. Titlul hotărârii va avea următorul
cuprins:
„HOTĂRÂRE
privind aprobarea Planului naţional de pregătire,răspuns şi
cooperare în caz de poluare marină cu
hidrocaburi şi alte substanţe
dăunătoare"
2. Articolul 1 va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - Se aprobă Planul naţional de pregătire, răspuns şi
cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare, denumit în continuare Plan, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre."
3. Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de
pregătire, răspuns şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi
alte substanţe dăunătoare se asigură de la bugetul de stat în bugetele anuale
ale Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Sănătăţii Publice."
4. Anexa „Planul naţional de
pregătire, răspuns şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi"
se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul apărării naţionale,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
PLAN NAŢIONAL
de pregătire, răspuns si cooperare în caz de poluare marină cu
hidrocarburi si
alte substanţe dăunătoare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Sistemul naţional de pregătire, răspuns şi cooperare în caz de
poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare
Art. 1. - (1) In scopul aplicării
prevederilor art. 6 din Convenţia internaţională privind pregătirea, răspunsul
şi cooperarea în caz de poluare cu hidrocarburi, denumită în continuare Convenţia
OPRC, adoptată la Londra la 30 noiembrie 1990, la care România a aderat
prin Ordonanţa Guvernului nr. 14/2000, aprobată prin Legea nr. 160/2000, se
stabileşte un sistem naţional de acţiune împotriva poluărilor marine, denumit
în continuare sistem naţional.
(2) Sistemul naţional reprezintă ansamblul măsurilor de pregătire,
răspuns şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare şi cuprinde unităţile prevăzute la art. 7 şi 8. In cadrul sistemului
naţional se desemnează:
A. ca autorităţi naţionale responsabile:
a) pentru coordonarea activităţilor legate
de funcţionarea sistemului naţional, elaborarea prezentului plan şi
reactualizarea acestuia, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, prin
direcţia sa de specialitate, ca punct de contact naţional cu autorităţile
internaţionale în domeniu;
b) pentru organizarea acţiunilor de intervenţie: la uscat,
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă, iar pentru operaţiuni maritime, Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin Autoritatea Navală Română;
c) pentru siguranţa navigaţiei, în conformitate cu regulile pentru
prevenirea şi combaterea poluării de la nave, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, prin Autoritatea Navală Română;
d) pentru conducerea intervenţiei
forţelor proprii, Ministerul Apărării Naţionale, prin Statul Major al Forţelor
Navale;
B. ca puncte naţionale operaţionale de contact, denumite în
continuare PNOC, responsabile
de primirea şi transmiterea rapoartelor privind poluarea marină cu hidrocarburi
şi alte substanţe dăunătoare:
a) Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR, pentru poluările marine de la
nave;
b) Administraţia Naţională „Apele Române" - Direcţia Apelor
Dobrogea-Litoral, denumită în continuare AN Apele
Române - DADL, pentru evenimentele de poluare
costieră.
(3) Pentru punerea în aplicare a prezentului plan se desemnează
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului
Constanţa, care asigură Secretariatul permanent al Comandamentului Operativ
pentru Depoluare Marină.
(4) Prezentul plan este parte integrantă a sistemului naţional.
SECŢIUNEA a 2-a
Scop, domeniu de aplicare şi definiţii
Art. 2. - (1) Prezentul plan are ca scop aplicarea prevederilor
Convenţiei OPRC pe litoralul românesc, marea teritorială şi în zona economică
exclusivă a României, pentru a face faţă prompt şi eficient poluărilor marine
cu hidrocarburi, în vederea protejării populaţiei, proprietăţii, mediului
marin şi a zonei de coastă. Prezentul plan include organizarea la nivel
naţional a pregătirii, cooperării şi intervenţiei în cazul producerii
poluărilor marine atât cu hidrocarburi, cât şi cu alte substanţe dăunătoare,
modul de acţiune la primirea unui raport privind poluarea cu hidrocarburi şi
alte substanţe dăunătoare, promovarea cooperării internaţionale şi a cercetării
în domeniul combaterii poluărilor marine cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare.
(2) Coordonarea la nivel naţional a activităţilor legate de
aplicarea prezentului plan se realizează de către Ministerul Administraţiei şi
Internelor, în cooperare cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor şi Ministerul Apărării
Naţionale, care au responsabilităţi privind coordonarea acţiunilor de
pregătire, cooperare şi răspuns, prin direcţiile de specialitate şi unităţile
din subordine desemnate în prezentul plan.
Art. 3. - (1) Pentru interpretarea uniformă a prezentului plan,
sensul termenilor folosiţi este cel definit corespunzător în art. 2 din
Convenţia OPRC şi în Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor
maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contingue şi al zonei
economice exclusive ale României, republicată.
(2) In sensul prezentului plan, termenii de mai jos se definesc
după cum urmează:
a) incident de poluare cu hidrocarburi - fenomenul de poluare marină produs sau pe cale de a se produce în
funcţie de cantitatea de hidrocarburi descărcate sau pe cale de a fi
descărcate. In scopul prezentului plan, se disting trei clase de poluare:
- poluare marină minoră - nivel 1 - mai puţin de 7 tone de
hidrocarburi descărcate;
- poluare marină medie - nivel 2 - între 7 şi 700 tone de
hidrocarburi descărcate;
- poluare marină majoră - nivel 3 - peste 700 tone de hidrocarburi
descărcate sau care este asimilată situaţiei de alertă;
b) incident de poluare marină - evenimentul de poluare produs prin descărcarea de hidrocarburi sau
alte substanţe dăunătoare;
c) coordonator general - persoana
responsabilă pentru coordonarea şi conducerea generală a răspunsului în cazul
unei poluări marine majore cu hidrocarburi - nivel 3 sau medii - nivel 2 ori cu
substanţe dăunătoare;
d) coordonator operaţiuni maritime -
persoana responsabilă pentru organizarea şi
conducerea operaţiilor de depoluare marină;
e) coordonator operaţiuni terestre -
persoana responsabilă pentru organizarea şi conducerea
operaţiilor de depoluare a zonelor costiere;
f) zone sensibile - zonele ale
căror resurse pot fi puse în pericol în cazul unei poluări marine cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
g) pregătire - ansamblul activităţilor de prevenire (dispecerat, control,
asigurarea sistemului informaţional, alarmarea, gestionarea bazei de date,
elaborarea de metodologii, reglementări, acte legislative, pregătirea teoretică
şi practică - exerciţii), de asigurare a suportului decizional (observare,
avertizare, raportare, cercetare, prognoză) şi de organizare şi asigurare a
forţelor, mijloacelor şi materialelor de răspuns;
h) răspuns - ansamblul măsurilor operative pentru activitatea de intervenţie şi
combatere efectivă în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare şi al măsurilor de restabilire a situaţiei normale după încetarea
poluării marine cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, la nivel naţional
şi/sau regional;
i) cooperare - ansamblul măsurilor
pentru asigurarea activităţilor de pregătire şi răspuns în caz de poluare
marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare şi al măsurilor de
restabilire a situaţiei normale după încetarea poluării marine cu hidrocarburi
şi alte substanţe dăunătoare, la nivel naţional şi/sau regional;
j) substanţe dăunătoare - orice substanţă identificată ca poluant marin în Codul
internaţional maritim al mărfurilor periculoase (Codul IMDG);
k) loc de refugiu - locul unde este
dirijată o navă care solicită asistenţă în vederea diminuării pericolelor de
navigaţie, pentru protejarea vieţii omeneşti şi a mediului înconjurător.
CAPITOLUL II
Bazele pregătirii pentru intervenţia în caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare
SECŢIUNEA 1
Planuri de urgenţă
Art. 4. - (1) Atunci când navighează/staţionează în apele maritime
aflate sub jurisdicţia României, fiecare petrolier cu un tonaj brut de 150 sau
mai mult şi fiecare navă, alta decât un petrolier, cu un tonaj brut de 400 sau
mai mult, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, trebuie să aibă la
bord un plan de urgenţă pentru combaterea poluării cu hidrocarburi, întocmit în
conformitate cu cerinţele minimale de conţinut stabilite prin regula 26 din anexa I la Convenţia
internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată
prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978, la care România a
aderat prin Legea nr. 6/1993 (MARPOL 73/78), şi aprobat de autorităţile
competente ale statului pavilionului. Pentru navele care arborează pavilionul
român planul se aprobă de către ANR.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin
ANR, are competenţa de a controla navele care arborează pavilionul statului
român, precum şi navele care arborează pavilionul altor state, aflate într-un
port sau la un terminal în mare, sub jurisdicţie română, asupra existenţei la
bord a planului de urgenţă prevăzut la alin. (1) şi a altor planuri cu referire
la substanţe dăunătoare, conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Controlul existenţei la bordul navelor militare a planurilor
de urgenţă va fi executat de către organele proprii specializate din cadrul
Statului Major al Forţelor Navale şi al celor ierarhic superioare.
Art. 5. - (1) Fiecare unitate de foraj marin trebuie să aibă la bord
un plan de urgenţă pentru prevenire şi intervenţie în caz de poluare marină cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, obligaţie ce revine operatorului,
precum şi dotarea necesară, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Planul de urgenţă al unităţilor de foraj marin va fi aprobat
de ANR şi de AN Apele Române.
(3) Platformele marine fixe de extracţie a petrolului trebuie să
aibă un plan de urgenţă pentru prevenirea şi intervenţia în caz de poluare
marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, elaborat de operatorul
acestora şi aprobat de AN Apele Române, precum şi dotarea necesară, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Pentru fiecare port şi instalaţie de manipulare a
hidrocarburilor şi substanţelor dăunătoare, operatorii acestora sunt obligaţi
să aibă un plan de urgenţă pentru combaterea poluării marine, aprobat de AN
Apele Române.
(5) Planurile de urgenţă aprobate potrivit art. 4 alin. (1) şi
alin. (1) al prezentului articol vor fi păstrate în copie la ANR, iar cele
aprobate potrivit alin. (3) şi (4) vor fi păstrate în copie la AN Apele Române
- DADL.
(6) AN Apele Române va controla îndeplinirea prevederilor alin.
(3) şi (4) de către operatorii portuari şi ai instalaţiilor de manipulare a
hidrocarburilor şi substanţelor dăunătoare, conform competenţelor.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de raportare a poluărilor marine cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare
Art. 6. - (1) Comandanţii navelor maritime care arborează
pavilionul român, conducătorii unităţilor de foraj marin, ai porturilor şi
instalaţiilor de manipulare a hidrocarburilor şi substanţelor dăunătoare au
obligaţia să raporteze neîntârziat la ANR orice incident de poluare marină cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare constatată, produsă de navă, de
unitatea de foraj marin,respectiv de instalaţia portuară de manipulare a
hidrocarburilor şi substanţelor dăunătoare, ori de alte nave, precum şi
prezenţa hidrocarburilor sau a substanţelor dăunătoare pe apă.
(2) Piloţii aeronavelor civile sau militare româneşti au
obligaţia să raporteze neîntârziat centrului de control al traficului aerian
orice incident de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare
observat.
(3) Centrul de control al traficului
aerian va asigura transmiterea operativă a informaţiilor primite, conform alin.
(2), la ANR sau, după caz, la AN Apele Române - DADL.
(4) Orice persoană care observă o descărcare de hidrocarburi şi
alte substanţe dăunătoare ori prezenţa hidrocarburilor şi altor substanţe
dăunătoare în zona costieră va comunica aceasta de urgenţă la AN Apele Române -
DADL.
(5) Structurile menţionate la alin. (1)-(4) au obligaţia să
raporteze neîntârziat Secretariatului permanent al Comandamentului Operativ
pentru Depoluare Marină orice incident de poluare marină constatat.
(6) In cazul unui incident de poluare marină major, Comandamentul
Operativ pentru Depoluare Marină va informa imediat organizaţiile
internaţionale din domeniu, în conformitate cu
acordurile legale stabilite cu acestea.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea generală a intervenţiei
Art. 7. - (1) Se înfiinţează Comandamentul Operativ pentru
Depoluare Marină, denumit în continuare CODM, organism de planificare, coordonare şi conducere a activităţilor în
caz de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare.
(2) CODM este condus de un coordonator general în persoana
prefectului judeţului Constanţa şi de un coordonator general adjunct în
persoana preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa sau, în lipsa acestora,
de către înlocuitorii legali şi este constituit din reprezentanţii desemnaţi ai
următoarelor instituţii:
a) Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor:
- AN Apele Române - DADL;
- Agenţia de Protecţie a Mediului Constanţa;
- Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Regional Galaţi;
- Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării";
- Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore
Antipa" Constanţa (INCDM);
b) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului:
- ANR;
- Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM);
- Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime
Constanţa" - S.A.;
c) Ministerul Administraţiei şi Internelor:
- Inspectoratul pentru Situaţii de
Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului Constanţa;
- Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Delta" al
Judeţului Tulcea;
- inspectoratele judeţene ale poliţiei de frontieră Constanţa şi
Tulcea;
- inspectoratele de poliţie judeţene Constanţa şi Tulcea;
- inspectoratele de jandarmi judeţene Constanţa şi Tulcea;
d) Ministerul Apărării Naţionale:
- Statul Major al Forţelor Navale;
- Statul Major al Forţelor Aeriene;
e) Consiliul Judeţean Constanţa;
f) Ministerul Sănătăţii Publice:
- Autoritatea de Sănătate Publică a
Judeţului Constanţa;
g) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor (ANSVSA).
(3) CODM îşi desfăşoară activitatea în sediul Inspectoratului
pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului Constanţa, asigurat de
Consiliul Judeţean Constanţa, este împuternicit să acţioneze în zona de
acoperire a prezentului plan şi funcţionează ca centru naţional de intervenţie
de urgenţă, cu rol de bază operativă a tuturor acţiunilor de combatere a
poluărilor marine cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare.
(4) Secretariatul permanent al CODM, structură specializată
pentru depoluarea marină de hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, este
asigurat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al
Judeţului Constanţa. Pe timpul intervenţiei Secretariatul permanent este
completat cu câte un reprezentant de la fiecare dintre instituţiile prevăzute
la alin. (2) lit. a)-g), îndeplinind rolul de Secretariat tehnic al CODM.
(5) CODM are în subordine, în caz de
răspuns, următoarele structuri:
a) divizia pentru operaţiuni maritime, localizată la ANR,
constituită din forţele de intervenţie stabilite de CODM, care acţionează pe
mare şi este condusă de reprezentantul ANR, în calitate de coordonator al
operaţiunilor maritime ale CODM;
b) divizia pentru operaţiuni terestre, localizată la
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului
Constanţa, constituită din forţele de intervenţie stabilite de CODM, care
acţionează pe uscat şi este condusă de şeful acestui inspectorat, în calitate
de coordonator şi conducător al operaţiunilor terestre ale CODM.
(6) Forţele de intervenţie care participă în cadrul celor două
divizii de operaţiuni vor acţiona numai la solicitarea CODM.
(7) Reactualizarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare al CODM se face prin ordin comun al ministrului
mediului şi gospodăririi apelor, al ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului, al ministrului administraţiei şi internelor, al ministrului
apărării naţionale, al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 8. - (1) Se înfiinţează Comitetul Consultativ pentru Depoluare
Marină, ca organism consultativ al prefectului judeţului Constanţa, cu
activitate nepermanentă, constituit din specialişti nominalizaţi din cadrul
Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor,
Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Sănătăţii Publice,
Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, Consiliului Judeţean Constanţa, Consiliului Judeţean Tulcea,
Agenţiei Naţionale pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase, precum şi
din reprezentanţi ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă,
Direcţiei Regionale Vamale Constanţa, AN Apele Române, Institutului Naţional de
Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore Antipa" Constanţa, Institutului de Cercetare
în Transporturi (INCERTRANS), Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare
„Delta Dunării" (INCDDD) Tulcea, Administraţiei Naţionale de Meteorologie,
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Societăţii Comerciale „Oil Terminal" - S.A. Constanţa, Centrului Român
pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale -
CERONAV Constanţa, Gărzii Naţionale de Mediu prin organele sale locale, precum
şi ai altor unităţi cu competenţă în domeniu.
(2) Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marină oferă consultanţă
unităţilor nominalizate în prezentul plan, la solicitarea CODM.
CAPITOLUL III
Răspunsul la incidentele de poluare marină
SECŢIUNEA 1
Acţiunile în cazul raportării unei poluări marine
Art. 9. - (1) In cazul primirii de către PNOC a unui raport sau a
unor sesizări privind un incident de poluare marină, prin sistemul
informaţional şi de comunicaţii, se vor anunţa imediat şi celelalte structuri
care sunt prevăzute în prezentul plan.
(2) Informaţiile primite conform alin. (1) sunt verificate,
potrivit competenţelor legale, de către ANR şi/sau AN Apele Române - DADL, în
calitate de organisme constatatoare ale poluării marine.
(3) In cazul în care incidentul de poluare marină cu hidrocarburi
este apreciat ca o poluare minoră sau medie, organismul constatator prevăzut la
alin. (2) atenţionează de urgenţă poluatorul, precum şi pe comandanţii navelor,
pe conducătorii unităţilor de foraj marin, ai operatorilor portuari şi ai
instalaţiilor de manipulare a hidrocarburilor şi altor substanţe dăunătoare, în
vederea activării planurilor de urgenţă proprii. De asemenea, organismul
constatator al poluării propune coordonatorului general sau, în lipsa
acestuia, înlocuitorului său legal, în funcţie de gravitatea şi originea
incidentului, aplicarea parţială sau totală a prezentului plan.
(4) In cazul în care incidentul de poluare marină cu hidrocarburi
este apreciat ca o poluare majoră sau medie pe cale să devină majoră,
organismul constatator propune coordonatorului general convocarea
Secretariatului tehnic al CODM prevăzut la art. 7 alin. (4).
(5) Organismul constatator îşi completează informaţiile prin
deplasare la locul incidentului, în cazul în care condiţiile hidrometeorologice
pe mare permit acest lucru.
Art. 10. - (1) Dacă este necesară aplicarea prezentului plan,
coordonatorul general dispune convocarea la sediul Inspectoratului pentru
Situaţii de Urgenţă „Dobrogea" al Judeţului Constanţa, de către
Secretariatul tehnic, a reprezentanţilor instituţiilor care formează CODM.
(2) In cadrul întâlnirii cu reprezentanţii instituţiilor din
CODM, care este prezidată de coordonatorul general sau de locţiitorul acestuia,
se analizează toate informaţiile disponibile, se propun şi se dezbat acţiunile
ce urmează a fi întreprinse. Se va acorda prioritate măsurilor care asigură
limitarea poluării, protejarea zonelor sensibile şi recuperarea hidrocarburilor
în larg.
(3) Coordonatorul general ia decizia
asupra acordării locului de refugiu pentru navele implicate în incidentele de
poluare marină sau în orice altă situaţie de pericol în care sunt implicate
nave, care pot să afecteze sănătatea oamenilor, flora sau fauna marină ori să
producă pagube importante ţărmului românesc sau să creeze obstacole în calea
utilizării legitime a mării.
Art. 11. - In funcţie de efectele poluării şi de capacităţile
naţionale, cu aprobarea primului-ministru, coordonatorul general poate solicita
participare internaţională.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile CODM şi ale instituţiilor din sistemul naţional
Art. 12. - CODM are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi reactualizează regulamentul de organizare şi
funcţionare;
b) elaborează scenarii de risc;
c) evaluează efectele incidentului de
poluare marină majoră cu hidrocarburi şi ale substanţe dăunătoare;
d) elaborează şi actualizează decizia de intervenţie, schema
fluxului decizional şi acţiunile la primirea unui raport privind poluarea
marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
e) coordonează răspunsul;
f) coordonează pregătirea sistemului naţional de răspuns;
g) asigură fluxul informaţional şi de comunicaţii;
h) constituie o bază de date cuprinzând hărţile cu zonele de risc,
cu zonele sensibile şi ariile ce trebuie protejate, informaţii statistice privind
curenţii marini şi parametrii hidrometeorologici şi copiile planurilor locale
de acţiune;
i) identifică, elaborează şi actualizează lista forţelor de
intervenţie cu echipamentele de răspuns şi comunicaţie care aparţin unităţilor
ce fac parte din sistemul naţional;
i) face propuneri pentru participare internaţională, conform art.
11;
k) este responsabil cu întocmirea documentelor necesare pentru
recuperarea pagubelor de la poluatorul care a produs
incidentul de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare în
zona costieră;
l) participă cu forţe şi mijloace de
intervenţie la solicitarea altor state, în cazul poluărilor marine cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, în cadrul cooperării regionale;
m) asigură notificarea autorităţilor statelor vecine, în cazul
poluărilor marine majore cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, cu
caracter transfrontier;
n) stabileşte necesarul de resurse materiale şi financiare pentru
aplicarea prezentului plan şi modul de utilizare a acestora;
o) asigură informarea autorităţilor internaţionale, naţionale şi a
publicului;
p) elaborează normativul-cadru de dotare necesar propriei
funcţionări;
q) stabileşte proiectele de cooperare internaţională;
r) întocmeşte programul de exerciţii periodice;
s) identifică şi stabileşte cursurile de pregătire periodică a
personalului din unităţile care fac parte din sistemul naţional;
t) asigură organizarea administrativă şi financiară în cazul
intervenţiilor;
u) asigură elaborarea ghidurilor
metodologice de prevenire şi răspuns;
v) asigură elaborarea Regulamentului de organizare şi funcţionare
al Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marină.
Art. 13. - (1) Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
„Dobrogea" al Judeţului Constanţa, în calitate de coordonator şi conducător
al operaţiunilor terestre, are următoarele atribuţii principale:
a) asigură Secretariatul permanent al CODM;
b) coordonează şi urmăreşte implementarea deciziilor CODM;
c) asigură rezolvarea problemelor curente ale CODM şi funcţionarea
fluxului informaţional-decizional cu celelalte instituţii şi organisme
implicate în acţiunile de răspuns în cazul poluării marine cu hidrocarburi şi
alte substanţe dăunătoare;
d) creează şi gestionează baza de date necesară prevenirii,
limitării şi înlăturării efectelor generate de poluările marine cu hidrocarburi
şi alte substanţe dăunătoare;
e) prezintă împreună cu celelalte instituţii reprezentate în CODM
analize de fundamentare a necesarului de mijloace financiare şi materiale
pentru aplicarea prezentului plan;
f) coordonează elaborarea regulamentelor de organizare şi
funcţionare ale CODM şi Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marină şi le
prezintă spre aprobare prefectului;
g) asigură planificarea exerciţiilor de simulare şi conduce
nemijlocit activităţile de pregătire pe uscat;
h) coordonează acţiunile de evaluare a pagubelor şi a costurilor
pentru limitarea şi înlăturarea efectelor incidentelor de poluare marină cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare în zona costieră;
i) propune CODM participarea la activităţile de pregătire
organizate pe plan naţional sau internaţional privind răspunsul în caz de
poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
j) coordonează activitatea de protejare a zonelor sensibile care
pot fi afectate, inclusiv a zonelor naturale amenajate pentru îmbăiere.
(2) Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Delta" al
Judeţului Tulcea are următoarele atribuţii principale:
a) urmăreşte implementarea deciziilor CODM;
b) prezintă împreună cu celelalte instituţii reprezentate în CODM
analize de fundamentare a necesarului de mijloace financiare şi materiale
pentru aplicarea prezentului plan;
c) participă la planificarea exerciţiilor de simulare şi la
conducerea activităţilor de pregătire pe uscat;
d) participă la acţiunile de evaluare a pagubelor şi a costurilor
pentru limitarea şi înlăturarea efectelor incidentelor de poluare marină cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare în zona costieră;
e) participă la activitatea de protejare
a zonelor sensibile care pot fi afectate, inclusiv a zonelor naturale amenajate
pentru îmbăiere.
Art. 14. - ANR, în calitate de coordonator şi conducător al
operaţiunilor maritime, are următoarele atribuţii principale:
a) prin Centrul Maritim de Coordonare
(MRCC) primeşte alertele pentru incidentele de poluare şi asigură comunicaţiile
privind operaţiunile de răspuns;
b) conduce toate acţiunile pe mare în cadrul diviziei pentru
operaţiuni maritime;
c) organizează activitatea PNOC pentru
incidentele de poluare de la nave;
d) centralizează şi ţine la zi evidenţa tuturor acţiunilor de
depoluare efectuate pe mare, de la convocarea Secretariatului tehnic al CODM şi
până la încheierea operaţiunilor, în cazul fiecărui incident de poluare marină
majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
e) asigură legătura cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului şi cu Organizaţia Maritimă Internaţională, furnizând permanent
informaţiile necesare;
f) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare în zona sa de responsabilitate;
g) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM;
h) coordonează efectuarea exerciţiilor pe
mare în cadrul sistemului naţional;
i) coordonează acţiunile de evaluare a pagubelor şi a costurilor
pentru limitarea şi înlăturarea efectelor incidentelor de poluare marină cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare pe mare;
j) efectuează investigarea incidentului de poluare pentru
stabilirea poluatorului.
Art. 15. - Inspectoratele judeţene ale poliţiei de frontieră
Constanţa şi Tulcea îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) în executarea atribuţiilor specifice, desfăşoară şi acţiuni de
supraveghere şi cercetare cu privire la riscul producerii incidentelor de
poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, constată şi
raportează despre producerea acestor incidente în zona lor de competenţă;
b) cooperează cu celelalte structuri din
cadrul CODM în misiunile specifice de prevenire şi combatere a efectelor de
poluare marină;
c) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare în zona lor de competenţă;
d) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM.
Art. 16. - Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime
Constanţa" - S.A. îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) participă la intervenţiile de depoluare, la solicitarea CODM;
b) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare în zona sa de competenţă;
c) asigură participarea unui reprezentant
în Secretariatul tehnic al CODM.
Art. 17. - Agenţia Română pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare
(ARSVOM) are următoarele atribuţii:
a) participă la intervenţiile de depoluare, la solicitarea CODM;
b) intervine cu forţele şi mijloacele disponibile pentru îndeplinirea
sarcinilor ce îi revin privind prevenirea şi intervenţia în caz de poluare
marină majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
c) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare în zona sa de competenţă;
d) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM.
Art. 18. - AN Apele Române - DADL îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) constată poluarea, conform competenţelor
legale;
b) acţionează, la solicitarea CODM, cu echipamente de combatere a
poluării cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare pentru zona costieră şi
evaluează costurile corespunzătoare acţiunilor de intervenţie;
c) participă în cadrul CODM la stabilirea cauzelor ce au
determinat incidentul de poluare, la evaluarea efectelor, precum şi la
celelalte acţiuni desfăşurate de divizia pentru operaţiuni terestre la
răspunsul în caz de incident de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare;
d) creează şi ţine la zi o bază de date computerizată privind
plajele, calitatea apei mării, calitatea sedimentelor, facilităţile pentru
acvacultura, calitatea efluenţilor evacuaţi în mare şi secţiunile
corespunzătoare, precum şi locurile de deversare a apelor uzate în mare şi
informează autoritatea de sănătate publică despre calitatea apei în zonele
naturale amenajate pentru îmbăiere;
e) centralizează şi ţine la zi evidenţa tuturor acţiunilor de
depoluare efectuate în zona costieră, de la activarea CODM şi până la
încheierea operaţiunilor, în cazul fiecărui incident de poluare marină majoră
cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, inclusiv a costurilor acestora;
f) organizează seminarii şi instruiri ale publicului în vederea
protejării zonelor umede, cooperând în acest sens cu instituţiile de profil şi
organizaţiile neguvernamentale;
g) organizează activitatea PNOC pentru incidentele de poluare în
zona costieră;
h) asigură participarea unui reprezentant
în Secretariatul tehnic al CODM;
i) se dotează cu echipamente specializate pentru intervenţie în caz
de poluare majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare în zona costieră
sau încheie contracte-cadru cu firme specializate în domeniu, în conformitate
cu reglementările legale în vigoare.
Art. 19. - Agenţiile de protecţie a mediului Constanţa şi,
respectiv, Tulcea şi Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Regional Galaţi
îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) previn poluările accidentale prin măsurile prevăzute de lege;
b) identifică împreună cu autorităţile locale amplasamente
pentru depozitarea temporară a hidrocarburilor şi substanţelor dăunătoare
recuperate;
c) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM;
d) participă la intervenţiile pentru
eliminarea sau diminuarea efectelor majore ale poluărilor asupra factorilor de
mediu, la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe
dăunătoare.
Art. 20. - Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării"
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) creează şi ţine la zi o bază de date privind locurile de iernat
şi cuibărit, precum şi alte zone sensibile din zona sa de competenţă;
b) participă cu forţe şi mijloace în caz
de intervenţie;
c) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM;
d) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare în zona sa de competenţă;
e) identifică amplasamente pentru
depozitarea temporară a deşeurilor dăunătoare recuperate.
Art. 21. - Statul Major al Forţelor Navale îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) asigură prin sistemul propriu de observare, naval şi costier,
centralizarea şi transmiterea informaţiilor asupra incidentelor de poluare la
PNOC;
b) constată poluarea, conform competenţelor legale;
c) participă cu forţe şi mijloace la intervenţia în caz de
incident de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
d) participă la evaluarea efectelor şi la stabilirea cauzelor ce
au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi şi alte
substanţe dăunătoare în zona sa de responsabilitate;
e) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM şi în cadrul diviziilor de operaţiuni maritime şi terestre.
Art. 22. - Statul Major al Forţelor Aeriene asigură survol aerian
pentru evaluarea situaţiei şi pentru supravegherea zonei pe parcursul
operaţiunilor de răspuns.
Art. 23. - Consiliul Judeţean Constanţa
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură spaţiu de funcţionare pentru Secretariatul permanent
al CODM;
b) încheie contracte-cadru în aşteptare cu furnizorii de
materiale, echipamente şi servicii, stabiliţi de CODM;
c) asigură participarea unui reprezentant
în Secretariatul tehnic al CODM.
Art. 24. - Inspectoratele de poliţie judeţene Constanţa şi,
respectiv, Tulcea îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) participă cu forţe şi mijloace specifice în caz de incident de
poluare marină;
b) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM.
Art. 25. - Inspectoratele de jandarmi judeţene Constanţa şi,
respectiv, Tulcea îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) participă cu forţe şi mijloace specifice în caz de incident de
poluare marină cu hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare;
b) asigură participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic
al CODM.
Art. 26. - Autoritatea de Sănătate Publică a Judeţului Constanţa
împreună cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor vor elabora planurile pentru asigurarea sănătăţii şi siguranţei
personalului care participă direct la răspuns în cazul incidentelor de poluare,
precum şi planurile specifice pentru protejarea populaţiei din zona sau
regiunea afectată, inclusiv a zonelor naturale amenajate pentru îmbăiere.
Art. 27. - (1) Toate unităţile reprezentate în cadrul CODM vor
asigura participarea personalului la acţiunile stabilite de coordonatorul
general. Pentru perioada în care personalul participă efectiv la intervenţia
pentru depoluare, acesta va fi salarizat ca pentru lucru în condiţii grele
şi/sau periculoase, conform prevederilor legale.
(2) Decontarea cheltuielilor din etapa de pregătire se asigură
din bugetele Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Administraţiei şi
Internelor, Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Sănătăţii Publice.
(3) Recuperarea cheltuielilor ocazionate de acţiunile de răspuns
şi a celor pentru acoperirea integrală a prejudiciilor aduse factorilor de
mediu de către poluator se va face de către autoritatea publică centrală pentru
mediu şi gospodărire a apelor şi de către organismele abilitate conform
prevederilor legale.
SECŢIUNEA a 3-a
Incheierea intervenţiei
Art. 28. - (1) Decizia încheierii intervenţiei se ia de către
coordonatorul general, dacă:
a) nivelul curăţării a fost realizat;
b) operaţiunea devine ineficientă;
c) a fost eliminat riscul producerii poluării.
(2) Coordonatorul general va considera că
nivelul curăţării a fost realizat, dacă:
a) fiecare zonă a fost curăţată, aducându-se în starea iniţială;
b) echipamentul a fost returnat la magazii pentru curăţare,
întreţinere şi conservare;
c) locurile de depozitare temporară au
fost eliberate şi reamenajate.
(3) CODM întocmeşte un raport detaliat care va fi înaintat în
original, la finalizarea intervenţiei, Ministerului Mediului şi Gospodăririi
Apelor, comunicându-se totodată câte un exemplar al acestui raport şi
celorlalte instituţii care au asigurat mijloace şi forţe de intervenţie, spre a
fi folosit pentru recuperarea cheltuielilor, compensarea pagubelor şi
revizuirea prezentului plan.
(4) Rezumatul raportului prevăzut la alin. (3) va fi transmis
spre informare organizaţiilor internaţionale din domeniu, în conformitate cu
acordurile legale stabilite cu acestea.
CAPITOLUL IV
Programul de exerciţii şi de pregătire a personalului din forţele
de intervenţie
Art. 29. - Toate unităţile care fac parte din sistemul naţional vor
asigura participarea şi atestarea în domeniu a personalului propriu din
echipele de intervenţie la cursurile de pregătire periodice.
Art. 30. - CODM organizează şi conduce anual un exerciţiu de
simulare a intervenţiei în cazul unui incident de poluare marină majoră cu
hidrocarburi şi alte substanţe dăunătoare, la care vor participa unităţile din
cadrul sistemului naţional.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 31. - Lista forţelor de intervenţie, cu echipamentele de
răspuns şi comunicaţie ce aparţin unităţilor care fac parte din sistemul
naţional, va fi actualizată permanent şi păstrată la Secretariatul permanent al
CODM.
Art. 32. - (1) Prevederile prezentului plan se completează cu cele
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.232/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice
de implementare a prevederilor Convenţiei internaţionale privind răspunderea
civilă pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1992 (CLC,
1992), cu modificările ulterioare.
(2) In cazul altor poluări decât cele prevăzute în Protocolul din
1992 pentru amendarea Convenţiei internaţionale privind răspunderea civilă
pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969, încheiat la Londra
la 27 noiembrie 1992, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr.
15/2000, aprobată prin Legea nr. 158/2000, compensarea cheltuielilor de
depoluare şi restaurare se face pe principiul „poluatorul plăteşte".
Art. 33. - Toate dispoziţiile legale anterioare privind aplicarea
prezentului plan se abrogă.