LEGE Nr. 307
din 30 decembrie 2008
privind asocierea Guvernului
Romaniei la Centrul European pentru Politici Sociale si Cercetare (CEPSC)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 898 din 31 decembrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Se aprobă asocierea
ca membru cu drepturi depline a Guvernului României la Centrul European pentru
Politici Sociale şi Cercetare (CEPSC), cu sediul la Viena.
Art. 2. - Sumele necesare pentru plata cotizaţiei
anuale se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PERES
STATUTUL
Centrului European pentru Politici Sociale si Cercetare*)
ARTICOLUL I
Infiinţare
(1) In considerarea Rezoluţiei
1.406(XLVI) a Consiliului Economic şi Social al Naţiunilor Unite, a
recomandărilor Conferinţei miniştrilor europeni responsabili cu politica
socială (Haga, august 1972), pe baza concluziilor şi recomandărilor Grupului de
lucru al Naţiunilor Unite privind cooperarea europeană pentru dezvoltarea
cercetării şi formării în domeniul politicilor sociale (Berna, februarie 1973)
şi a rezultatelor pozitive ale consultărilor organizate de secretarul general
al Naţiunilor Unite cu membrii guvernelor cu privire la meritele înfiinţării
Centrului European, comitetul fondator a agreat înfiinţarea Centrului European
pentru Pregătire Socială şi Cercetare, denumit în continuare Centru, în conformitate cu acordul la
care s-a ajuns de înfiinţare a unui asemenea centru, între Naţiunile Unite şi
Guvernul Federal al Austriei.
In urma aprobării unanime a membrilor Consiliului de
directori al Centrului, la reuniunea anuală a Consiliului din luna aprilie
1989, Centrul European pentru Pregătire Socială şi Cercetare a fost redenumit.
Noul său nume, Centrul European pentru Politici Sociale şi Cercetare, a fost
comunicat către Vereinpolizei der Sicherheitsdirektion Wien, care a confirmat
respectiva înregistrare prin Adresa din 30 mai 1989.
(2) Centrul va fi o instituţie autonomă şi se va baza
pe cooperarea dintre Guvernul Federal al Austriei şi Naţiunile Unite, în
special guvernele statelor membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, membrii
agenţiilor specializate sau ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică,
în special cele din Europa.
(3) Centrul va fi înfiinţat ca o instituţie nonprofit
şi va fi supus legislaţiei şi jurisdicţiei ţării-gazdă.
(4) Sediul permanent al Centrului va fi la Viena.
ARTICOLUL II
(1) Centrul va promova cooperarea dintre guvernele
Naţiunilor Unite din regiunea Europei, organisme publice, interguvernamentale
şi alte organizaţii internaţionale şi neguvernamentale, precum şi din sectorul
privat, active în domeniul politicii sociale, cu un accent special pe politici
şi cercetare. In acest scop, Centrul va colabora îndeaproape în special cu
Centrul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Socială şi Afaceri Umanitare, în
derularea Programului de Dezvoltare Socială Europeană.
(2) Principalele funcţii ale Centrului sunt:
a) să promoveze schimbul de experienţă în domeniul
politicilor sociale în diferite regiuni, prin organizarea de seminarii şi
reuniuni de experţi;
b) să desfăşoare şi să încurajeze cercetarea, inclusiv
proiectele de cercetare care implică o colaborare între Centru şi organizaţii,
autorităţi naţionale, alte organisme şi indivizi;
c) să menţină relaţii cu'organizaţii, autorităţi
naţionale şi alte organisme şi indivizi, activi în domeniul politicii sociale.
ARTICOLUL III
Mijloace de realizare a obiectivului
Este responsabilitatea Centrului să facă uz de toate
acele mijloace potrivite pentru realizarea obiectivelor stabilite la art. II. In mod special, Centrul va organiza
grupuri de lucru, seminarii şi cursuri în vederea implementării de programe de
pregătire şi va desfăşura şi încuraja proiecte de cercetare. Pentru a fi
capabil sa îşi îndeplinească funcţiile, Centrul va fi dotat cu personalul
necesar. Pe lângă directorul executiv, personalul Centrului va fi constituit
din personal de instruire şi cercetare, alcătuit din specialişti care pot fi,
de asemenea, delegaţi de alte guverne, guvernul ţării-gazdă sau de Naţiunile
Unite'. Totuşi, personalul Naţiunilor Unite desemnat va opera doar pe termen scurt.
*) Traducere.
ARTICOLUL IV
Participare
(1) Participarea este deschisă
ţării-gazdă, altor state cooperante din regiunea Europei din sistemul
Naţiunilor Unite, organismelor publice, organizaţiilor interguvernamentale şi
altor organizaţii internaţionale şi neguvernamentale, precum şi sectorului
privat. Participarea poate lua 3 forme: (a) „deplina cooperare", (b)
„afilierea" şi (c) „sponsorizarea". Deplina cooperare şi afilierea
sunt deschise statelor cooperante, iar sponsorizarea tuturor entităţilor legale
şi indivizilor.
a) Statutul de deplină cooperare este condiţionat de:
(i) acceptarea statutului Centrului;
(ii) promovarea scopurilor Centrului prin cooperare
activă;
(iii) numirea unui Oficial
Naţional de Legătură (ONL);
(iv) îndeplinirea obligaţiilor financiare cu privire la
bugetul obişnuit al Centrului
în vederea atingerii obiectivului Scalei Indicative de
Evaluare.
b) Afilierea este condiţionată de pct. (i), (ii) şi
(iii), menţionate mai sus.
c) Sponsorizarea implică subvenţii, granturi, donaţii
în bani şi în natură, inclusiv detaşarea de personal, fonduri alocate pentru
programe etc, extinse către Centru de către persoane fizice şi juridice.
(2) Calitatea de membru în Consiliul directorilor este deschisă candidaţilor nominalizaţi de state care
au statut de deplină cooperare.
(3) In urma nominalizărilor statelor interesate,
Consiliul va propune candidaţii pentru desemnare de către secretarul general al
Naţiunilor Unite. Prin aceste nominalizări, secretarul general va încerca să
realizeze un echilibru în reprezentarea statelor cu statut de deplină
cooperare, aflate în diferite etape de dezvoltare economică şi socială.
(4) Statele cu statut de deplină cooperare au dreptul
la beneficii speciale, care sunt revizuite periodic de către Consiliu. Atât statele
cu statut de deplină cooperare, cât şi cele afiliate pot:
a) să participe la adunările ONL;
b) să primească publicaţii ale Centrului şi să fie
informate cu privire la activităţile acestuia;
c) să participe la reuniunile anuale deschise ale
Consiliului de directori, cu statut de observatori;
d) să participe, pe bază de invitaţie, în organismele
consultative.
(5) Fondurile necesare pentru atingerea obiectivelor
stabilite la art. II vor fi constituite din taxe, pe
baza Scalei Indicative de Evaluare. Această Scală Indicativă de Evaluare va fi
revizuită periodic şi ajustată de Consiliu în funcţie de schimbările
condiţiilor şi cerinţelor.
(6) Fonduri suplimentare vor fi constituite din contribuţii voluntare făcute Centrului de Naţiunile Unite şi statele membre
europene, agenţiile specializate ale Naţiunilor Unite, alte organizaţii
internaţionale şi organizaţii private, precum şi indivizi. Totodată, fondurile
pot fi constituite din donaţii, moşteniri şi alte tipuri de contribuţii.
ARTICOLUL V
Inceperea activităţilor
şi anul de lucru
Anul de lucru va fi anul calendaristic.
ARTICOLUL VI
Organizare
Organele Centrului vor fi:
a) Adunarea ONL;
b) Consiliul;
c) preşedintele;
d) conducerea;
e) auditorii.
ARTICOLUL VII
Adunarea ONL şi Oficialii Naţionali de Legătură
(ONL)
Adunarea ONL este un organism consultativ permanent pe
lângă Consiliul de directori. Este alcătuită din Oficialii Naţionali de
Legătură (ONL) desemnaţi de guvernele respective care iau parte la reuniunea
anuală a Adunării ONL. Adunarea ONL este prezidată de un membru al Consiliului,
numit de Consiliu cu un an înainte, prin rotaţie. ONL este principalul punct de
contact, care funcţionează ca un promotor activ al obiectivelor Centrului în
ţara sa, precum şi al intereselor ţării sale în cadrul Centrului.
Adunarea raportează cu privire la priorităţile
naţionale, transmite recomandări Consiliului cu privire la activităţile din
program ale Centrului şi aduce în atenţie orice chestiuni de interes pentru
lucrările Centrului.
ARTICOLUL VIII
Consiliul
(1) Consiliul se compune din 9
până la 12 membri numiţi de secretarul general al Naţiunilor Unite dintre
candidaţii propuşi de Consiliu în conformitate cu art. IV.2, 6 membri numiţi de
Guvernul Federal al Austriei şi reprezentantul secretarului general al Naţiunilor
Unite, care va fi preşedintele Consiliului. O creştere a numărului de membri ai
Consiliului peste 9, alţii decât cei din ţara-gazdă, poate fi decisă cu o
majoritate de trei pătrimi a Consiliului. Creşterea Consiliului va fi
determinată de progresele realizate în atingerea ţintelor din Scala Indicativă
de Evaluare.
(2) Membrii Consiliului vor fi numiţi pe o perioadă de
3 ani. Membrii reprezentând alte state decât ţara-gazdă pot fi realeşi pentru
un nou mandat; membrii austrieci ai Consiliului pot fi realeşi pentru un mandat
mai lung. Ca parte a sistemului de rotaţie, în fiecare an o treime din locurile
în Consiliu devin vacante. In cazul în care un membru
al Consiliului este temporar absent, va fi numit un supleant.
(3) Cei 9 până la 12 membri desemnaţi de secretarul
general vor fi experţi în domeniul bunăstării şi dezvoltării sociale, aleşi pe
baza calificărilor profesionale, dintre cetăţenii statelor, altele decât
Austria, care au statutul de deplină cooperare cu Centrul.
(4) Directorul executiv al Centrului va fi din oficiu
un membru al Consiliului, fără drept de vot.
(5) Consiliul va fi convocat anual la iniţiativa preşedintelui. Consiliul va analiza toate aspectele
referitoare la activităţile Centrului aduse la cunoştinţa sa de către
preşedinte şi directorul executiv.
(6) In fiecare an, directorul executiv va transmite
Consiliului spre analiză şi aprobare un raport cuprinzând: (i) activităţile
anului precedent; şi (ii) activităţile programate pentru anul următor.
Consiliul poate solicita rapoarte suplimentare şi poate modifica cerinţele de
raportare (de exemplu, să obţină rapoarte care acoperă perioade mai mari de timp), în cazul în care acest lucru este necesar.
(7) După ce autorităţile competente ale ţării-gazdă,
statele cooperante şi Naţiunile Unite au confirmat ce fonduri vor fi
disponibile pentru perioada bugetară relevantă, bugetul anual al Centrului va
fi elaborat de directorul executiv. In acest scop, autorităţile competente ale
ţării-gazdă vor oferi asistenţă tehnică. Bugetul anual va fi supus aprobării
Consiliului. Deşi Consiliul poate face modificări în bugetul propus în ceea ce
priveşte fondurile alocate unor programe specifice, acesta nu trebuie să
crească suma totală a cheltuielilor considerate necesare pentru următorii ani.
(8) De câte ori este posibil^ Consiliul va lua decizii
şi va face recomandări în mod unanim. In cazul în care preşedintele va fi de
părere că nu este posibil pentru Consiliu să ajungă la un acord unanim, se va
recurge la vot. Fiecare membru are un vot. Deciziile vor fi luate cu majoritate
simplă. Preşedintele nu va vota, cu excepţia cazului în care se înregistrează
un vot la egalitate. Pentru a se ajunge la decizii valide este necesară
prezenţa a mai mult de jumătate din numărul membrilor.
(9) Consiliul poate invita reprezentanţi ai
organizaţiilor care fac parte din sistemul Naţiunilor Unite, ai organizaţiilor
neguvernamentale cu statut consultativ pe lângă Consiliul Economic şi Social,
precum şi reprezentanţi ai statelor cu statut de deplină cooperare, pentru a
participa la reuniuni pe propria lor cheltuială.
(10) Consiliul poate desemna asemenea organisme
suplimentare după cum consideră necesar. Acestea vor
fi raportate Consiliului.
ARTICOLUL IX
Preşedintele
(1) Preşedintele Consiliului va fi reprezentantul
secretarului general al Naţiunilor Unite.
(2) Preşedintele va reprezenta Centrul în relaţiile
externe şi va fi autorizat să semneze în numele acestuia împreună cu directorul
executiv. El/ea poate totuşi autoriza directorul executiv să semneze singur.
(3) Preşedintele va stabili agenda reuniunilor
Consiliului, va convoca reuniunile şi le va prezida.
ARTICOLUL X
Conducerea Centrului
(1) Directorul executiv are responsabilitatea conducerii
Centrului.
(2) Directorul executiv va fi numit de Guvernul Federal
al Austriei, în consultare cu secretarul general al Naţiunilor Unite; numirea
acestuia va fi aprobată de Consiliu. Funcţiile acestuia vor fi:
a) să planifice şi să directioneze activităţile din
programul Centrului;
b) să organizeze şi să directioneze administraţia
Centrului şi să desemneze ceilalţi membri ai personalului;
c) să pregătească şi să transmită Consiliului
rapoartele şi estimările bugetare anuale ale Centrului.
ARTICOLUL XI
Auditorii
(1) Cei doi auditori vor fi numiţi de Consiliu şi nu
trebuie să fie membri ai acestuia.
(2) Auditorii vor participa la supervizarea
operaţiunilor financiare curente şi vor audita declaraţia anuală de cheltuieli,
care se va realiza o dată pe an. Ei vor raporta cu privire la audit.
ARTICOLUL XII
Soluţionarea disputelor
In scopul soluţionării disputelor dintre membri, se va
înfiinţa o curte de arbitraj. Aceasta va consta într-un preşedinte numit de
Consiliu şi 2 reprezentanţi numiţi de părţile în litigiu. Decizia Curţii va fi
finală.
ARTICOLUL XIII
Amendamente la statut
(1) Amendamente la prezentul statut pot fi făcute de
oricare stat cu statut de deplină cooperare.
(2) Amendamentele propuse vor
fi transmise în scris către toate statele cu statut de deplină cooperare,
înaintea reuniunii Consiliului la care vor fi discutate amendamentele, astfel
încât membrii să poate face comentarii.
(3) Propunerile de amendamente la statut vor fi, de
asemenea, comunicate a priori Naţiunilor Unite.
ARTICOLUL XIV
(1) Potrivit prezentului statut, Centrul va fi
considerat dizolvat dacă Consiliul decide să îl dizolve sau dacă toate statele,
cu excepţia unuia, se retrag din participare.
(2) In cazul în care se ia
decizia de dizolvare a Centrului, Consiliul va decide, de asemenea, cu privire
la utilizarea oricărei proprietăţi rămase. Bunurile existente vor fi folosite
în conformitate cu obiectivele Centrului.