LEGE Nr. 319
din 14 iulie 2006
securitatii si sanatatii in
munca
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 26 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege are ca scop instituirea de
măsuri privind promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă a
lucrătorilor.
(2) Prezenta lege stabileşte principii generale
referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecţia sănătăţii şi
securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc şi accidentare,
informarea, consultarea, participarea echilibrată potrivit legii, instruirea
lucrătorilor şi a reprezentanţilor lor, precum şi direcţiile generale pentru
implementarea acestor principii.
Art. 2. - Convenţiile internaţionale şi contractele
bilaterale încheiate de persoane juridice române cu parteneri străini, în
vederea efectuării de lucrări cu personal român pe teritoriul altor ţări, vor
cuprinde clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 3. - (1) Prezenta lege se aplică în toate
sectoarele de activitate, atât publice, cât şi private.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică angajatorilor,
lucrătorilor şi reprezentanţilor lucrătorilor.
Art. 4. - (1) Fac excepţie de la prevederile art. 3
alin. (1) cazurile în care particularităţile inerente ale anumitor activităţi
specifice din serviciile publice, cum ar fi forţele armate sau poliţia, precum
şi cazurile de dezastre, inundaţii şi pentru realizarea măsurilor de protecţie
civilă, vin în contradicţie cu prezenta lege.
(2) In cazurile prevăzute la
alin. (1) trebuie să se asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor,
ţinându-se seama de principiile stabilite prin prezenta lege.
Art. 5. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a) lucrător - persoană angajată de către un angajator,
potrivit legii, inclusiv studenţii, elevii în perioada efectuării stagiului de
practică, precum şi ucenicii şi alţi participanţi la procesul de muncă, cu
excepţia persoanelor care prestează activităţi casnice;
b) angajator - persoană
fizică sau juridică ce se află în raporturi de muncă ori de serviciu cu
lucrătorul respectiv şi care are responsabilitatea întreprinderii şi/sau
unităţii;
c) alţi participanţi la
procesul de muncă - persoane aflate în
întreprindere şi/sau unitate, cu permisiunea angajatorului, în perioada de
verificare prealabilă a aptitudinilor profesionale în vederea angajării,
persoane care prestează activităţi în folosul comunităţii sau activităţi în
regim de voluntariat, precum şi şomeri pe durata participării la o formă de
pregătire profesională şi persoane care nu au contract individual de muncă
încheiat în formă scrisă şi pentru care se poate face dovada prevederilor
contractuale şi a prestaţiilor efectuate prin orice alt mijloc de probă;
d) reprezentant al
lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor - persoană aleasă, selectată sau
desemnată de lucrători, în conformitate cu prevederile legale, să îi reprezinte
pe aceştia în ceea ce priveşte problemele referitoare la protecţia securităţii
şi sănătăţii lucrătorilor în muncă;
e) prevenire - ansamblul
de dispoziţii sau măsuri luate ori prevăzute în toate etapele procesului de
muncă, în scopul evitării sau diminuării riscurilor profesionale;
f) eveniment - accidentul
care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul
procesului de muncă ori în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de
persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în
condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos,
precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă - vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută
profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea
îndatoririlor de serviciu şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de
cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
h) boală profesională - afecţiunea care se produce ca urmare a exercitării unei meserii sau
profesii, cauzată de agenţi nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici
locului de muncă, precum şi de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme
ale organismului, în procesul de muncă;
i) echipament de muncă - orice maşină, aparat, unealtă sau instalaţie folosită în muncă;
j) echipament individual de
protecţie - orice echipament destinat a fi purtat
sau mânuit de un lucrător pentru a-l proteja împotriva unuia ori mai multor
riscuri care ar putea să îi pună în pericol securitatea şi sănătatea la locul
de muncă, precum şi orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a îndeplini
acest obiectiv;
k) loc de muncă - locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile
întreprinderii şi/sau unităţii, inclusiv orice alt loc din aria întreprinderii
şi/sau unităţii la care lucrătorul are acces în cadrul desfăşurării
activităţii;
l) pericol grav şi iminent
de accidentare - situaţia concretă, reală şi
actuală căreia îi lipseşte doar prilejul declanşator pentru a produce un
accident în orice moment;
m) stagiu de practică - instruirea cu caracter aplicativ, specifică meseriei sau
specialităţii în care se pregătesc elevii, studenţii, ucenicii, precum şi
şomerii în perioada de reconversie profesională;
n) securitate şi sănătate în
muncă - ansamblul de
activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii
în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi
psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane participante la procesul de
muncă;
o) incident periculos - evenimentul
identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic,
emisiile majore de noxe, rezultat din disfuncţionalitatea unei activităţi sau a
unui echipament de muncă sau/şi din comportamentul neadecvat al factorului uman
care nu a afectat lucrătorii, dar ar fi fost posibil să aibă asemenea urmări
şi/sau a cauzat ori ar fi fost posibil să producă pagube materiale;
p) servicii externe - persoane
juridice sau fizice din afara întreprinderii/unităţii, abilitate să presteze
servicii de protecţie şi prevenire în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă, conform legii;
q) accident uşor - eveniment care are drept consecinţă leziuni superficiale care
necesită numai acordarea primelor îngrijiri medicale şi a antrenat incapacitate
de muncă cu o durată mai mică de 3 zile;
r) boală legată de
profesiune - boala cu determinare multifactorială,
la care unii factori determinanţi sunt de natură profesională.
CAPITOLUL III
Obligaţiile angajatorilor
SECŢIUNEA 1
Obligaţii generale ale angajatorilor
Art. 6. - (1) Angajatorul are obligaţia de a asigura
securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
(2) In cazul în care un angajator apelează la
servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilităţile sale în acest
domeniu.
(3) Obligaţiile lucrătorilor în domeniul securităţii
şi sănătăţii în muncă nu aduc atingere principiului responsabilităţii
angajatorului.
Art. 7. - (1) In cadrul
responsabilităţilor sale,
angajatorul are obligaţia să ia măsurile necesare
pentru:
a) asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii
lucrătorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea şi instruirea lucrătorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor
necesare securităţii şi sănătăţii în muncă.
(2) Angajatorul are obligaţia să urmărească adaptarea
măsurilor prevăzute la alin. (1), ţinând seama de modificarea condiţiilor, şi
pentru îmbunătăţirea situaţiilor existente.
(3) Angajatorul are obligaţia să implementeze
măsurile prevăzute la alin. (1) şi (2) pe baza următoarelor principii generale
de prevenire:
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursă;
d) adaptarea muncii la om, în special în ceea ce
priveşte proiectarea posturilor de muncă, alegerea echipamentelor de muncă, a
metodelor de muncă şi de producţie, în vederea reducerii monotoniei muncii, a
muncii cu ritm predeterminat şi a diminuării efectelor acestora asupra
sănătăţii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) înlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu
este periculos sau cu ceea ce este mai puţin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente
care să cuprindă tehnologiile, organizarea muncii, condiţiile de muncă,
relaţiile sociale şi influenţa factorilor din mediul de muncă;
h) adoptarea, în mod prioritar, a măsurilor de
protecţie colectivă faţă de măsurile de protecţie individuală;
i) furnizarea de instrucţiuni corespunzătoare
lucrătorilor.
(4) Fără a aduce atingere altor prevederi ale
prezentei legi, ţinând seama de natura activităţilor din întreprindere şi/sau
unitate, angajatorul are obligaţia:
a) să evalueze riscurile pentru securitatea şi
sănătatea lucrătorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de muncă, a
substanţelor sau preparatelor chimice utilizate şi la amenajarea locurilor de
muncă;
b) ca, ulterior evaluării prevăzute la lit. a) şi dacă
este necesar, măsurile de prevenire, precum şi metodele de lucru şi de
producţie aplicate de către angajator să asigure îmbunătăţirea nivelului
securităţii şi al protecţiei sănătăţii lucrătorilor şi să fie integrate în ansamblul
activităţilor întreprinderii şi/sau unităţii respective şi la toate nivelurile
ierarhice;
c) să ia în considerare capacităţile lucrătorului în
ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea în muncă, atunci când îi
încredinţează sarcini;
d) să asigure ca planificarea şi introducerea de noi
tehnologii să facă obiectul consultărilor cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii
acestora în ceea ce priveşte consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor, determinate de alegerea echipamentelor, de condiţiile şi mediul
de muncă;
e) să ia măsurile corespunzătoare pentru ca, în zonele
cu risc ridicat şi specific, accesul să fie permis numai lucrătorilor care au
primit şi şi-au însuşit instrucţiunile adecvate.
(5) Fără a aduce atingere altor prevederi ale prezentei
legi, atunci când în acelaşi loc de muncă îşi desfăşoară activitatea lucrători
din mai multe întreprinderi şi/sau unităţi, angajatorii acestora au următoarele
obligaţii:
a) să coopereze în vederea implementării prevederilor
privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă, luând în considerare natura
activităţilor;
b) să îşi coordoneze acţiunile în vederea protecţiei
lucrătorilor şi prevenirii riscurilor profesionale, luând în considerare natura
activităţilor;
c) să se informeze reciproc despre riscurile
profesionale;
d) să informeze lucrătorii şi/sau reprezentanţii
acestora despre riscurile profesionale.
(6) Măsurile privind securitatea, sănătatea şi igiena
în muncă nu trebuie să comporte în nicio situaţie obligaţii financiare pentru
lucrători.
SECŢIUNEA a 2-a
Servicii de prevenire şi protecţie
Art. 8. - (1) Fără a aduce atingere obligaţiilor
prevăzute la art. 6 şi 7, angajatorul desemnează unul sau mai mulţi lucrători
pentru a se ocupa de activităţile de protecţie şi de activităţile de prevenire
a riscurilor profesionale din întreprindere şi/sau unitate, denumiţi în
continuare lucrători desemnaţi.
(2) Lucrătorii desemnaţi nu trebuie să fie
prejudiciaţi ca urmare a activităţii lor de protecţie şi a celei de prevenire a
riscurilor profesionale.
(3) Lucrătorii desemnaţi trebuie să dispună de timpul
necesar pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile ce le revin prin prezenta lege.
(4) Dacă în întreprindere şi/sau unitate nu se pot
organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie din lipsa personalului
competent, angajatorul trebuie să recurgă la servicii externe.
(5) In cazul în care angajatorul apelează la
serviciile externe prevăzute la alin. (4), acestea trebuie să fie informate de
către angajator asupra factorilor cunoscuţi că au efecte sau sunt susceptibili
de a avea efecte asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi trebuie să
aibă acces la informaţiile prevăzute la art. 16 alin.
(2).
(6) Lucrătorii desemnaţi trebuie să aibă, în
principal, atribuţii privind securitatea şi sănătatea în muncă şi, cel mult,
atribuţii complementare.
Art. 9. - (1) In toate cazurile, pentru a se ocupa de
organizarea activităţilor de prevenire şi a celor de protecţie, ţinând seama de
mărimea întreprinderii şi/sau unităţii şi/sau de riscurile la care sunt expuşi
lucrătorii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul întreprinderii şi/sau
unităţii, se impune ca:
a) lucrătorii desemnaţi să aibă capacitatea necesară şi
să dispună de mijloacele adecvate;
b) serviciile externe să aibă aptitudinile necesare şi
să dispună de mijloace personale şi profesionale adecvate;
c) lucrătorii desemnaţi şi serviciile externe să fie
în număr suficient.
(2) Prevenirea riscurilor,
precum şi protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor trebuie să fie asigurate
de unul sau mai mulţi lucrători, de un serviciu ori de servicii distincte din
interiorul sau din exteriorul întreprinderii şi/sau unităţii.
(3) Lucrătorul/lucrătorii şi/sau serviciul/serviciile
prevăzute la alin. (2) trebuie să colaboreze între ei ori de câte ori este
necesar.
(4) In cazul microîntreprinderilor şi al
întreprinderilor mici, în care se desfăşoară activităţi fără riscuri deosebite,
angajatorul îşi poate asuma atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă pentru realizarea măsurilor prevăzute de prezenta lege, dacă are
capacitatea necesară în domeniu.
(5) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei stabileşte prin norme metodologice de aplicare a prevederilor
prezentei legi capacităţile şi aptitudinile necesare, precum şi numărul
considerat suficient, prevăzute la alin. (1) şi (4).
SECŢIUNEA a 3-a
Primul ajutor, stingerea incendiilor, evacuarea
lucrătorilor, pericol grav şi iminent
Art. 10. - (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să ia măsurile necesare pentru acordarea primului
ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii
activităţilor şi mărimii întreprinderii şi/sau unităţii, ţinând seama de alte persoane prezente;
b) să stabilească legăturile necesare cu serviciile
specializate, îndeosebi în ceea ce priveşte primul ajutor, serviciul medical de
urgenţă, salvare şi pompieri.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1),
angajatorul trebuie să desemneze lucrătorii care
aplică măsurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor şi de evacuare a
lucrătorilor.
(3) Numărul lucrătorilor menţionaţi la alin. (2),
instruirea lor şi echipamentul pus la dispoziţia acestora trebuie să fie
adecvate mărimii şi/sau riscurilor specifice întreprinderii şi/sau unităţii.
Art. 11. - (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să informeze, cât mai curând posibil, toţi
lucrătorii care sunt sau pot fi expuşi unui pericol grav şi iminent despre
riscurile implicate de acest pericol, precum şi despre măsurile luate ori care
trebuie să fie luate pentru protecţia lor;
b) să ia măsuri şi să furnize instrucţiuni pentru a
da lucrătorilor posibilitatea să oprească lucrul şi/sau să părăsească imediat
locul de muncă şi să se îndrepte spre o zonă sigură, în caz de pericol grav şi
iminent;
c) să nu impună lucrătorilor reluarea lucrului în
situaţia în care încă există un pericol grav şi iminent, în afara cazurilor
excepţionale şi pentru motive justificate.
(2) Lucrătorii care, în cazul
unui pericol grav şi iminent, părăsesc locul de muncă şi/sau o zonă periculoasă
nu trebuie să fie prejudiciaţi şi trebuie să fie protejaţi împotriva oricăror
consecinţe negative şi nejustificate pentru aceştia.
(3) Angajatorul trebuie să se
asigure că, în cazul unui pericol grav şi iminent pentru propria securitate sau
a altor persoane, atunci când şeful ierarhic imediat superior nu poate fi
contactat, toţi lucrătorii sunt apţi să aplice măsurile corespunzătoare, în
conformitate cu cunoştinţele lor şi cu mijloacele tehnice de care dispun,
pentru a evita consecinţele unui astfel de pericol.
(4) Lucrătorii nu trebuie să fie prejudiciaţi pentru
cazurile prevăzute la alin. (3), cu excepţia situaţiilor în care aceştia
acţionează imprudent sau dau dovadă de neglijenţă gravă.
SECŢIUNEA a 4-a
Alte obligaţii ale angajatorilor
Art. 12. - (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a
riscurilor pentru securitatea şi sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
b) să decidă asupra măsurilor de protecţie care
trebuie luate şi, după caz, asupra echipamentului de protecţie care trebuie
utilizat;
c) să ţină evidenţa accidentelor de muncă ce au ca
urmare o incapacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor
uşoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum şi a
accidentelor de muncă, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. g);
d) să elaboreze pentru autorităţile competente şi în
conformitate cu reglementările legale rapoarte privind accidentele de muncă
suferite de lucrătorii săi.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii
sociale şi familiei, în funcţie de natura activităţilor şi de mărimea
întreprinderilor, se vor stabili obligaţiile ce revin diferitelor categorii de
întreprinderi cu privire la întocmirea documentelor prevăzute la alin. (1).
Art. 13. - In vederea asigurării condiţiilor de
securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a
bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
a) să adopte, din faza de cercetare, proiectare şi
execuţie a construcţiilor, a echipamentelor de muncă, precum şi de elaborare a
tehnologiilor de fabricaţie, soluţii conforme prevederilor legale în vigoare
privind securitatea şi sănătatea în muncă, prin a căror aplicare să fie eliminate
sau diminuate riscurile de accidentare şi de îmbolnăvire profesională a
lucrătorilor;
b) să întocmească un plan de prevenire şi protecţie
compus din măsuri tehnice, sanitare, organizatorice şi de altă natură, bazat pe
evaluarea riscurilor, pe care să îl aplice corespunzător condiţiilor de muncă
specifice unităţii;
c) să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul
de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, înainte de începerea oricărei
activităţi, conform prevederilor legale;
d) să stabilească pentru lucrători, prin fişa
postului, atribuţiile şi răspunderile ce le revin în domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă, corespunzător funcţiilor exercitate;
e) să elaboreze instrucţiuni
proprii, în spiritul prezentei legi, pentru completarea şi/sau aplicarea
reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de
particularităţile activităţilor şi ale locurilor de muncă aflate în
responsabilitatea lor;
f) să asigure şi să controleze cunoaşterea şi
aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire
şi de protecţie stabilit, precum şi a prevederilor legale în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă, prin lucrătorii desemnaţi, prin propria
competenţă sau prin servicii externe;
g) să ia măsuri pentru asigurarea de materiale
necesare informării şi instruirii lucrătorilor, cum ar fi afişe, pliante, filme
şi diafilme cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
h) să asigure informarea fiecărei persoane, anterior
angajării în muncă, asupra riscurilor la care aceasta este expusă la locul de
muncă, precum şi asupra măsurilor de prevenire şi de protecţie necesare;
i) să ia măsuri pentru autorizarea exercitării
meseriilor şi a profesiilor prevăzute de legislaţia specifică;
j) să angajeze numai persoane care, în urma examenului
medical şi, după caz, a testării psihologice a aptitudinilor, corespund
sarcinii de muncă pe care urmează să o execute şi să asigure controlul medical
periodic şi, după caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajării;
k) să ţină evidenţa zonelor cu risc ridicat şi specific
prevăzute la art. 7 alin. (4) lit. e);
l) să asigure funcţionarea
permanentă şi corectă a sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii
de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de captare, reţinere şi
neutralizare a substanţelor nocive degajate în desfăşurarea proceselor
tehnologice;
m) să prezinte documentele şi să dea relaţiile
solicitate de inspectorii de muncă în timpul controlului sau al efectuării
cercetării evenimentelor;
n) să asigure realizarea măsurilor dispuse de
inspectorii de muncă cu prilejul vizitelor de control şi al cercetării
evenimentelor;
o) să desemneze, la solicitarea inspectorului de muncă,
lucrătorii care să participe la efectuarea controlului sau la cercetarea evenimentelor;
p) să nu modifice starea de fapt rezultată din
producerea unui accident mortal sau colectiv, în afară de cazurile în care
menţinerea acestei stări ar genera alte accidente ori ar periclita viaţa
accidentaţilor şi a altor persoane;
q) să asigure echipamente de muncă fără pericol pentru
securitatea şi sănătatea lucrătorilor;
r) să asigure echipamente individuale de protecţie;
s) să acorde obligatoriu echipament individual de
protecţie nou, în cazul degradării sau al pierderii calităţilor de protecţie.
Art. 14. - Alimentaţia de protecţie se acordă în mod
obligatoriu şi gratuit de către angajatori persoanelor care lucrează în
condiţii de muncă ce impun acest lucru şi se stabileşte prin contractul
colectiv de muncă şi/sau contractul individual de muncă.
Art. 15. - (1) Materialele igienico-sanitare se acordă
în mod obligatoriu şi gratuit de către angajatori.
(2) Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum
şi locurile de muncă ce impun acordarea acestora se stabilesc prin contractul
colectiv de muncă şi/sau contractul individual de muncă.
SECŢIUNEA a 5-a
Informarea lucrătorilor
Art. 16. - (1) Ţinând seama de mărimea întreprinderii
şi/sau a unităţii, angajatorul trebuie să ia măsuri corespunzătoare, astfel
încât lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora să primească, în conformitate
cu prevederile legale, toate informaţiile necesare privind:
a) riscurile pentru securitate şi sănătate în muncă,
precum şi măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie atât la nivelul
întreprinderii şi/sau unităţii, în general, cât şi la nivelul fiecărui post de
lucru şi/sau fiecărei funcţii;
b) măsurile luate în conformitate cu prevederile art.
10 alin. (2) şi (3).
(2) Angajatorul trebuie să ia
măsuri corespunzătoare astfel încât angajatorii lucrătorilor din orice
întreprindere şi/sau unitate exterioară, care desfăşoară activităţi în
întreprinderea şi/sau în unitatea sa, să primească informaţii adecvate privind
aspectele la care s-a făcut referire la alin. (1), care privesc aceşti
lucrători.
Art. 17. - Angajatorul trebuie să ia măsuri
corespunzătoare pentru ca lucrătorii desemnaţi sau reprezentanţii lucrătorilor,
cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, în
vederea îndeplinirii atribuţiilor şi în conformitate cu prevederile prezentei
legi, să aibă acces la:
a) evaluarea riscurilor şi măsurile de protecţie,
prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a) şi b);
b) evidenţa şi rapoartele prevăzute la art. 12 alin.
(1) lit. c) şi d);
c) informaţii privind măsurile din domeniul securităţii
şi sănătăţii în muncă, precum şi informaţii provenind de la instituţiile de
control şi autorităţile competente în domeniu.
SECŢIUNEA a 6-a
Consultarea şi participarea lucrătorilor
Art. 18. - (1) Angajatorii consultă lucrătorii şi/sau
reprezentanţii lor şi permit participarea acestora la discutarea tuturor
problemelor referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) implică:
a) consultarea lucrătorilor;
b) dreptul lucrătorilor şi/sau reprezentanţilor lor să
facă propuneri;
c) participarea echilibrată.
(3) Lucrătorii şi/sau reprezentanţii lucrătorilor
definiţi la art. 5 lit. d) iau parte în mod echilibrat sau sunt consultaţi în
prealabil şi în timp util de către angajator cu privire la:
a) orice măsură care ar afecta semnificativ
securitatea şi sănătatea în muncă;
b) desemnarea lucrătorilor la care s-a făcut referire
la art. 8 alin. (1) şi la art. 10 alin. (2), precum şi cu privire la
activităţile la care s-a făcut referire la art. 8 alin. (1);
c) informaţiile la care s-a făcut referire în art. 12
alin. (1), art. 16 şi 17;
d) recurgerea, după caz, la servicii externe, conform
art. 8 alin. (4);
e) organizarea şi planificarea instruirii prevăzute
la art. 20 şi 21.
(4) Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor au dreptul să
solicite angajatorului să ia măsuri corespunzătoare şi să prezinte propuneri în
acest sens, în scopul diminuării riscurilor pentru lucrători şi/sau al
eliminării surselor de pericol.
(5) Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor sau lucrătorii nu
pot fi prejudiciaţi din cauza activităţilor la care s-a făcut referire în alin.
(1)-(3).
(6) Angajatorul trebuie să acorde reprezentanţilor
lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor un timp adecvat, fără diminuarea drepturilor salariale, şi să le
furnizeze mijloacele necesare pentru a-şi putea exercita drepturile şi
atribuţiile care decurg din prezenta lege.
(7) Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi/sau lucrătorii
au dreptul să apeleze la autorităţile competente, în cazul în care consideră că
măsurile adoptate şi mijloacele utilizate de către angajator nu sunt suficiente
pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă.
(8) Reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor trebuie să li se
acorde posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile inspectorilor de muncă şi
inspectorilor sanitari, în timpul vizitelor de control.
Art. 19. - In vederea realizării prevederilor art. 16,
17 şi ale art. 18 alin. (1), la nivelul angajatorului se înfiinţează, se
organizează şi funcţionează comitete de securitate şi sănătate în muncă.
SECŢIUNEA a 7-a
Instruirea
lucrătorilor
Art. 20. - (1) Angajatorul trebuie să asigure condiţii
pentru ca fiecare lucrător să primească o instruire suficientă şi adecvată în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de informaţii
şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de muncă şi postului său:
a) la angajare;
b) la schimbarea locului de muncă sau la transfer;
c) la introducerea unui nou echipament de muncă sau a
unor modificări ale echipamentului existent;
d) la introducerea oricărei noi tehnologii sau
proceduri de lucru;
e) la executarea unor lucrări speciale.
(2) Instruirea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie:
a) adaptată evoluţiei riscurilor sau apariţiei unor
noi riscuri;
b) periodică şi ori de câte ori este necesar.
(3) Angajatorul se va asigura că lucrătorii din
întreprinderi şi/sau unităţi din exterior, care desfăşoară activităţi în
întreprinderea şi/sau unitatea proprie, au primit instrucţiuni adecvate
referitoare la riscurile legate de securitate şi sănătate în muncă, pe durata
desfăşurării activităţilor.
(4) Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au dreptul la instruire
corespunzătoare.
Art. 21. - (1) Instruirea prevăzută la art. 20 alin.
(1), (2) şi (4) nu poate fi realizată pe cheltuiala lucrătorilor şi/sau a
reprezentanţilor acestora.
(2) Instruirea prevăzută la art. 20 alin. (1) şi (2)
trebuie să se realizeze în timpul programului de lucru.
(3) Instruirea prevăzută la art. 20 alin. (4) trebuie
să se efectueze în timpul programului de lucru, fie în interiorul, fie în afara
întreprinderii şi/sau unităţii.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile lucrătorilor
Art. 22. - Fiecare lucrător trebuie să îşi desfăşoare
activitatea, în conformitate cu pregătirea şi instruirea sa, precum şi cu
instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la
pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională atât propria persoană, cât
şi alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în
timpul procesului de muncă.
Art. 23. - (1) In mod deosebit, în scopul realizării
obiectivelor prevăzute la art. 22, lucrătorii au următoarele obligaţii:
a) să utilizeze corect maşinile, aparatura, uneltele,
substanţele periculoase, echipamentele de transport şi alte mijloace de
producţie;
b) să utilizeze corect echipamentul individual de
protecţie acordat şi, după utilizare, să îl înapoieze sau să îl pună la locul
destinat pentru păstrare;
c) să nu procedeze la scoaterea din funcţiune, la
modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de
securitate proprii, în special ale maşinilor, aparaturii, uneltelor,
instalaţiilor tehnice şi clădirilor, şi să utilizeze corect aceste dispozitive;
d) să comunice imediat angajatorului şi/sau
lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de muncă despre care au motive întemeiate
să o considere un pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, precum
şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie;
e) să aducă la cunoştinţă conducătorului locului de
muncă şi/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoană;
f) să coopereze cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii
desemnaţi, atât timp cât este necesar, pentru a face posibilă realizarea
oricăror măsuri sau cerinţe dispuse de către inspectorii de muncă şi
inspectorii sanitari, pentru protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor;
g) să coopereze, atât timp cât este necesar, cu
angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, pentru a permite angajatorului să
se asigure că mediul de muncă şi condiţiile de lucru sunt sigure şi fără
riscuri pentru securitate şi sănătate, în domeniul său de activitate;
h) să îşi însuşească şi să respecte prevederile
legislaţiei din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi măsurile de
aplicare a acestora;
i) să dea relaţiile solicitate de către inspectorii de
muncă şi inspectorii sanitari.
(2) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) se aplică, după
caz, şi celorlalţi participanţi la procesul de muncă, potrivit activităţilor pe
care aceştia le desfăşoară.
CAPITOLUL V
Supravegherea
sănătăţii
Art. 24. - Măsurile prin care se asigură supravegherea
corespunzătoare a sănătăţii lucrătorilor în funcţie de riscurile privind
securitatea şi sănătatea în muncă se stabilesc potrivit reglementărilor legale.
Art. 25. - (1) Măsurile prevăzute la art. 24 vor fi
stabilite astfel încât fiecare lucrător să poată beneficia de supravegherea
sănătăţii la intervale regulate.
(2) Supravegherea sănătăţii lucrătorilor este asigurată
prin medicii de medicină a muncii.
CAPITOLUL VI
Comunicarea, cercetarea, înregistrarea şi raportarea evenimentelor
SECŢIUNEA 1
Evenimente
Art. 26. - Orice eveniment, aşa cum este definit la
art. 5 lit. f), va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul
locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre
producerea acestuia.
Art. 27. - (1) Angajatorul are obligaţia să comunice
evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate
evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002
privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale,cu
modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate
temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire
penală, după caz.
(2) Orice medic, inclusiv medicul de medicină a muncii
aflat într-o relaţie contractuală cu angajatorul, conform prevederilor legale,
va semnala obligatoriu suspiciunea de boală profesională sau legată de
profesiune, depistată cu prilejul prestaţiilor medicale.
(3) Semnalarea prevăzută la alin. (2) se efectuează
către autoritatea de sănătate publică teritorială sau a municipiului Bucureşti,
de îndată, la constatarea cazului.
Art. 28. - In cazul accidentelor de circulaţie produse
pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane aflate în
îndeplinirea unor sarcini de serviciu, organele de poliţie rutieră competente
vor trimite instituţiilor şi/sau persoanelor fizice/juridice prevăzute la art.
29 alin. (1) lit. a) şi b), în termen de 5 zile de la data solicitării, un
exemplar al procesului-verbal de cercetare la faţa locului.
Art. 29. - (1) Cercetarea evenimentelor este obligatorie
şi se efectuează după cum urmează:
a) de către angajator, în cazul evenimentelor care au
produs incapacitate temporară de muncă;
b) de către inspectoratele teritoriale de muncă, în
cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces,
accidente colective, incidente periculoase, în cazul evenimentelor care au
produs incapacitate temporară de muncă lucrătorilor la angajatorii persoane
fizice, precum şi în situaţiile cu persoane date dispărute;
c) de către Inspecţia Muncii, în cazul accidentelor
colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de către autorităţile de sănătate publică
teritoriale, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul suspiciunilor de
boală profesională şi a bolilor legate de profesiune.
(2) Rezultatul cercetării evenimentului se va
consemna într-un proces-verbal.
(3) In caz de deces al persoanei accidentate ca urmare
a unui eveniment, instituţia medico-legală competentă este obligată să
înainteze inspectoratului teritorial de muncă, în termen de 7 zile de la data
decesului, o copie a raportului de constatare medico-legală.
SECŢIUNEA a 2-a
Accidente de muncă
Art. 30. - (1) In sensul prevederilor art. 5 lit. g),
este, de asemenea, accident de muncă:
a) accidentul suferit de persoane aflate în vizită în
întreprindere şi/sau unitate, cu permisiunea angajatorului;
b) accidentul suferit de persoanele care îndeplinesc
sarcini de stat sau de interes public, inclusiv în cadrul unor activităţi
culturale, sportive, în ţară sau în afara graniţelor ţării, în timpul şi din
cauza îndeplinirii acestor sarcini;
c) accidentul survenit în cadrul activităţilor
cultural-sportive organizate, în timpul şi din cauza îndeplinirii acestor
activităţi;
d) accidentul suferit de orice persoană, ca urmare a
unei acţiuni întreprinse din proprie iniţiativă pentru salvarea de vieţi
omeneşti;
e) accidentul suferit de orice persoană, ca urmare a
unei acţiuni întreprinse din proprie iniţiativă pentru prevenirea ori
înlăturarea unui pericol care ameninţă avutul public şi privat;
f) accidentul cauzat de activităţi care nu au legătură
cu procesul muncii, dacă se produce la sediul persoanei juridice sau la adresa
persoanei fizice, în calitate de angajator, ori în alt loc de muncă organizat
de aceştia, în timpul programului de muncă, şi nu se datorează culpei exclusive
a accidentatului;
g) accidentul de traseu, dacă deplasarea s-a făcut în
timpul şi pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă
organizat de angajator şi invers;
h) accidentul suferit în timpul deplasării de la sediul
persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la locul de muncă sau de
la un loc de muncă la altul, pentru îndeplinirea unei sarcini de muncă;
i) accidentul suferit în timpul deplasării de la sediul
persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la care este încadrată
victima, ori de la orice alt loc de muncă organizat de acestea, la o altă
persoană juridică sau fizică, pentru îndeplinirea sarcinilor de muncă, pe
durata normală de deplasare;
j) accidentul suferit înainte sau după încetarea
lucrului, dacă victima prelua sau preda uneltele de lucru, locul de muncă,
utilajul ori materialele, dacă schimba îmbrăcămintea personală, echipamentul
individual de protecţie sau orice alt echipament pus la dispoziţie de
angajator, dacă se afla în baie ori în spălător sau dacă se deplasa de la locul
de muncă la ieşirea din întreprindere sau unitate şi invers;
k) accidentul suferit în timpul pauzelor regulamentare,
dacă acesta a avut loc în locuri organizate de angajator, precum şi în timpul
şi pe traseul normal spre şi de la aceste locuri;
l) accidentul suferit de
lucrători ai angajatorilor români sau de persoane fizice române, delegaţi
pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu în afara graniţelor ţării, pe
durata şi traseul prevăzute în documentul de deplasare;
m) accidentul suferit de
personalul român care efectuează lucrări şi servicii pe teritoriul altor ţări,
în baza unor contracte, convenţii sau în alte condiţii prevăzute de lege,
încheiate de persoane juridice române cu parteneri străini, în timpul şi din
cauza îndeplinirii îndatoririlor de serviciu;
n) accidentul suferit de cei care urmează cursuri de
calificare, recalificare sau perfecţionare a pregătirii profesionale, în timpul
şi din cauza efectuării activităţilor aferente stagiului de practică;
o) accidentul determinat de fenomene
sau calamităţi naturale, cum ar fi furtună, viscol, cutremur, inundaţie,
alunecări de teren, trăsnet (electrocutare), dacă victima se afla în timpul
procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu;
p) dispariţia unei persoane, în condiţiile unui
accident de muncă şi în împrejurări care îndreptăţesc presupunerea decesului
acesteia;
q) accidentul suferit de o persoană aflată în
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, ca urmare a unei agresiuni.
(2) In situaţiile menţionate la alin. (1) lit. g), h),
i) şi I), deplasarea trebuie
să se facă fără abateri nejustificate de la traseul normal şi, de asemenea,
transportul să se facă în condiţiile prevăzute de reglementările de securitate
şi sănătate în muncă sau de circulaţie în vigoare.
Art. 31. - Accidentele de muncă
se clasifică, în raport cu urmările produse şi cu numărul persoanelor
accidentate, în:
a) accidente care produc incapacitate temporară de
muncă de cel puţin 3 zile calendaristice;
b) accidente care produc invaliditate;
c) accidente mortale;
d) accidente colective, când sunt accidentate cel
puţin 3 persoane în acelaşi timp şi din aceeaşi cauză.
Art. 32. - (1) Inregistrarea accidentului de muncă se
face pe baza procesului-verbal de cercetare.
(2) Accidentul de muncă înregistrat de angajator se
raportează de către acesta la inspectoratul teritorial de muncă, precum şi la
asigurător, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Bolile profesionale
Art. 33. - In sensul prevederilor art. 5 lit. h),
afecţiunile suferite de elevi şi studenţi în timpul efectuării instruirii
practice sunt, de asemenea, boli profesionale.
Art. 34. - (1) Declararea bolilor profesionale este
obligatorie şi se face de către medicii din cadrul autorităţilor de sănătate
publică teritoriale şi a municipiului Bucureşti.
(2) Cercetarea cauzelor
îmbolnăvirilor profesionale, în vederea confirmării sau infirmării lor, precum
şi stabilirea de măsuri pentru prevenirea altor îmbolnăviri se fac de către
specialiştii autorităţilor de sănătate publică teritoriale, în colaborare cu
inspectorii din inspectoratele teritoriale de muncă.
(3) Declararea bolilor profesionale se face pe baza
procesului-verbal de cercetare.
(4) Bolile profesionale nou-declarate se raportează
lunar de către autoritatea de sănătate publică teritorială şi a municipiului
Bucureşti la Centrul naţional de coordonare metodologică şi informare privind
bolile profesionale din cadrul Institutului de Sănătate Publică Bucureşti, la
Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară Bucureşti, precum şi la structurile
teritoriale ale asigurătorului stabilit conform legii.
(5) Intoxicaţia acută profesională se declară, se
cercetează şi se înregistrează atât ca boală profesională, cât şi ca accident
de muncă.
CAPITOLUL VII
Grupuri sensibile la riscuri
Art. 35. - Grupurile sensibile
la riscuri specifice, cum ar fi: femeile gravide, lehuzele sau femeile care
alăptează, tinerii, precum şi persoanele cu dizabilităţi, trebuie protejate
împotriva pericolelor care le afectează în mod specific.
Art. 36. - Angajatorii au obligaţia să amenajeze
locurile de muncă ţinând seama de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri
specifice.
CAPITOLUL VIII
Infracţiuni
Art. 37. - (1) Neluarea vreuneia dintre măsurile legale
de securitate şi sănătate în muncă de către persoana care avea îndatorirea de a
lua aceste măsuri, dacă se creează un pericol grav şi iminent de producere a
unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională, constituie infracţiune
şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 2 ani sau cu amendă.
(2) Dacă fapta prevăzută la alin. (1) a produs
consecinţe deosebite, pedeapsa este închisoarea de la un an la 3 ani sau
amendă.
(3) Fapta prevăzută la alin. (1) săvârşită din culpă
se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, iar fapta
prevăzută la alin. (2) săvârşită din culpă se pedepseşte cu închisoare de la 6
luni la un an sau cu amendă.
Art. 38. - (1) Nerespectarea de către orice persoană a
obligaţiilor şi a măsurilor stabilite cu privire la securitatea şi sănătatea în
muncă, dacă prin aceasta se creează un pericol grav şi iminent de producere a
unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională, constituie infracţiune
şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 2 ani sau cu amendă.
(2) Dacă fapta prevăzută în alin. (1) a produs
consecinţe deosebite, pedeapsa este închisoarea de la un an la 3 ani sau
amendă.
(3) Dacă nerespectarea constă în repunerea în
funcţiune a instalaţiilor, maşinilor şi utilajelor, anterior eliminării tuturor
deficienţelor pentru care s-a luat măsura opririi lor, pedeapsa este
închisoarea de la un an la 2 ani sau amendă.
(4) Faptele prevăzute la alin. (1) şi (3) săvârşite
din culpă se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, iar
fapta prevăzută la alin. (2) săvârşită din culpă se pedepseşte cu închisoare de
la 6 luni la un an sau cu amendă.
CAPITOLUL IX
Contravenţii
Art. 39. - (1) Constituie contravenţii faptele
săvârşite de angajatorii aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute de prezenta
lege.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 13 lit. b),
c), p) şi r).
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 13 lit. n).
(4) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 12 alin. (1)
lit. a) şi b), art. 13 lit. a), d)-f), h)-m) şi o), art. 20, art. 29 alin. (1)
lit. a) şi ale art. 32 alin. (2).
(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 3.500 lei la 7.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 7 alin.
(4)-(6), art. 8, art. 11 alin. (1) şi (3), art. 13 lit. q) şi s) şi ale art. 27
alin. (1) lit. a) şi b).
(6) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu
amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei următoarele fapte:
a) încălcarea dispoziţiilor art. 9 alin. (1), ale art.
10 şi 16;
b) încălcarea dispoziţiilor art. 14, 15 şi ale art.
34 alin. (1).
(7) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 11 alin. (2)
şi (4), ale art. 17, 19 şi 21.
(8) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu
amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei următoarele fapte:
a) încălcarea dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. c)
şi d), art. 13 lit. g), art. 18 alin. (5) şi (6) şi ale art. 36;
b) încălcarea dispoziţiilor art. 34 alin. (5).
(9) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei nerespectarea reglementărilor de
securitate şi sănătate în muncă privind:
a) fabricarea, transportul,
depozitarea, manipularea sau utilizarea substanţelor ori preparatelor chimice
periculoase şi a deşeurilor rezultate;
b) prevenirea prezenţei peste limitele maxime admise a
agenţilor chimici, fizici sau biologici, precum şi suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului uman;
c) darea în exploatare sau repunerea în funcţiune,
parţială ori totală, a construcţiilor, echipamentelor de muncă noi sau
reparate, precum şi pentru aplicarea proceselor tehnologice;
d) întocmirea şi respectarea
documentaţiilor tehnice pentru executarea lucrărilor care necesită măsuri
speciale de siguranţă;
e) folosirea surselor de foc deschis şi fumatul la
locurile de muncă unde acestea sunt interzise;
f) prevenirea accidentelor prin electrocutare la executarea, exploatarea, întreţinerea şi repararea
instalaţiilor şi a echipamentelor electrice, precum şi pentru prevenirea
efectelor electricităţii statice si ale descărcărilor atmosferice;
g) asigurarea şi folosirea instalaţiilor electrice de
construcţie adecvate la locurile de muncă unde există pericole de incendiu sau
de explozie;
h) asigurarea celei de-a doua surse de alimentare cu
energie electrică a echipamentelor de muncă;
i) transportul, manipularea şi depozitarea
echipamentelor de muncă, materialelor şi produselor;
j) delimitarea, îngrădirea şi semnalizarea zonelor
periculoase;
k) semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la
locul de muncă;
l) asigurarea exploatării fără
pericole a recipientelor-butelii cu gaze comprimate sau lichefiate, a
instalaţiilor mecanice sub presiune şi a celor de ridicat, a conductelor prin
care circulă fluide sub presiune şi a altor asemenea echipamente de muncă;
m) utilizarea, întreţinerea, revizia şi repararea
periodică a echipamentelor de muncă;
n) asigurarea, marcarea şi
întreţinerea căilor de acces şi de circulaţie;
o) asigurarea iluminatului de siguranţă;
p) organizarea activităţii de păstrare, întreţinere şi
denocivizare a echipamentului individual de protecţie;
q) întocmirea documentelor de urmărire a parametrilor
funcţionali ai echipamentelor de muncă şi a rapoartelor de serviciu pentru
instalaţiile cu regim special de exploatare;
r) aplicarea metodelor de exploatare minieră, execuţia,
exploatarea şi întreţinerea lucrărilor miniere, realizarea şi funcţionarea
sistemului de aeraj, corespunzător clasificării minelor din punctul de vedere
al emanaţiilor de gaze;
s) amenajarea locurilor de muncă pentru lucrul la
înălţime, în spaţii închise şi în condiţii de izolare.
Art. 40. - Constituie contravenţie şi se sancţionează
cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei neprezentarea de către serviciile
externe a raportului semestrial de activitate.
Art. 41. - Sancţiunile contravenţionale prevăzute la
art. 39 alin. (2) -(9) şi la art. 40 se aplică angajatorilor.
Art. 42. - (1) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevăzute la art. 39 alin. (2) -(9) şi
la art. 40 se fac de către inspectorii de muncă.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
amenzilor prevăzute la art. 39 alin. (6) lit. b) şi alin. (8) lit. b) se fac şi
de către inspectorii sanitari din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice şi al
unităţilor subordonate.
(3) In caz de constatare a unei situaţii care se
încadrează în prevederile art. 37 şi 38, inspectorii prevăzuţi la alin. (1) şi
(2) vor sesiza de îndată organele de urmărire penală competente, potrivit
legii.
Art. 43. - (1) Prevederile art. 39 alin. (2) -(9) şi
ale art. 40 se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege,
corespunzător faptei pentru care a fost sancţionat, inspectorul de muncă făcând
menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 44. - Angajatorii răspund patrimonial, potrivit
legii civile, pentru prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de muncă sau
bolilor profesionale, în măsura în care daunele nu sunt acoperite integral prin
prestaţiile asigurărilor sociale de stat.
CAPITOLUL X
Autorităţi competente şi instituţii cu atribuţii în domeniu
Art. 45. - (1) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei este autoritatea competentă în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă.
(2) Principalele atribuţii ale Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei în acest domeniu sunt următoarele:
a) elaborează politica şi strategia naţională în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în colaborare cu Ministerul
Sănătăţii Publice şi prin consultarea cu alte instituţii cu atribuţii în
domeniu;
b) elaborează proiecte de acte normative în vederea
implementării unitare a strategiei naţionale şi a acquis-ului comunitar din
domeniu;
c) avizează reglementările cu implicaţii în domeniu
iniţiate de alte instituţii, potrivit legii, şi participă, după caz, la
elaborarea unor astfel de reglementări;
d) monitorizează aplicarea legislaţiei pe baza
datelor, a informaţiilor şi a propunerilor transmise de instituţiile aflate în
subordine sau coordonare, precum şi ale celor cu care colaborează în
desfăşurarea activităţii;
e) abilitează persoane juridice şi fizice pentru a
presta servicii de protecţie şi prevenire în domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă, denumite în prezenta lege servicii
externe, la care se face referire la art. 8 alin.
(4);
f) recunoaşte, desemnează, notifică şi supraveghează
laboratoare de încercări, precum şi organisme din domeniul său de competenţă,
în condiţiile legii;
g) coordonează, în colaborare cu Ministerul Educaţiei
şi Cercetării, elaborarea programelor de cercetare de interes naţional în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
h) organizează, împreună cu Ministerul Educaţiei şi
Cercetării, activitatea de pregătire generală şi/sau de specialitate în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru instituţiile de învăţământ;
i) desfăşoară activităţi de informare-documentare,
potrivit legii;
j) avizează materiale de informare şi instruire, cum ar
fi suporturi de curs, broşuri, pliante, afişe elaborate de alte persoane
juridice sau fizice, în sensul asigurării concordanţei mesajelor pe care acestea le conţin cu prevederile
legislaţiei în vigoare;
k) reprezintă statul în relaţiile internaţionale din
domeniul său de competenţă.
Art. 46. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice, ca organ
de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea centrală
în domeniul asistenţei de sănătate publică.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice îndeplineşte, în
principal, următoarele atribuţii în domeniul sănătăţii lucrătorilor la locul de
muncă:
a) coordonează activitatea de medicină a muncii la
nivel naţional;
b) elaborează sau avizează reglementări pentru
protecţia sănătăţii în relaţie cu mediul de muncă, pentru promovarea sănătăţii
la locul de muncă, precum şi pentru medicina muncii;
c) supraveghează starea de sănătate a lucrătorilor;
d) asigură formarea şi perfecţionarea profesională în
domeniul medicinei muncii;
e) coordonează activitatea de cercetare, declarare,
înregistrare şi evidenţă a bolilor profesionale şi a celor legate de
profesiune;
f) autorizează/avizează şi controlează calitatea
serviciilor medicale acordate lucrătorilor la locul de muncă;
g) colaborează cu alte instituţii implicate în
activităţi cu impact asupra sănătăţii lucrătorilor;
h) îndeplineşte şi alte atribuţii, conform
competenţelor sale în domeniu, reglementate prin legi speciale.
Art. 47. - (1) Inspecţia Muncii reprezintă autoritatea
competentă în ceea ce priveşte controlul aplicării legislaţiei referitoare la
securitatea şi sănătatea în muncă.
(2) Instituţia prevăzută la alin. (1) controlează modul
în care se aplică legislaţia naţională din domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă la toate persoanele fizice şi juridice din sectoarele prevăzute la art. 3
alin. (1), cu excepţia celor prevăzute la art. 50 alin. (1) şi (2), şi are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) controlează realizarea
programelor de prevenire a riscurilor profesionale;
b) solicită măsurători şi determinări, examinează
probe de produse şi de materiale în unităţi şi în afara acestora, pentru
clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
c) dispune sistarea
activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor de muncă, în cazul în
care constată o stare de pericol grav şi iminent de accidentare sau de
îmbolnăvire profesională şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
d) cercetează evenimentele
conform competenţelor, avizează cercetarea, stabileşte sau confirmă caracterul
accidentelor;
e) coordonează, în colaborare cu Institutul Naţional
de Statistică şi cu celelalte instituţii implicate, după caz, sistemul de
raportare şi evidenţă a accidentelor de muncă şi a incidentelor, iar, în
colaborare cu Ministerul Sănătăţii Publice, sistemul de raportare a bolilor
profesionale sau legate de profesie;
f) analizează activitatea serviciilor externe
prevăzute la art. 8 alin. (4) şi propune retragerea abilitării, după caz;
g) raportează Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei situaţiile deosebite care necesită îmbunătăţirea
reglementărilor din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
h) furnizează informaţii celor interesaţi despre cele
mai eficace mijloace de respectare a legislaţiei din domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă.
Art. 48. - (1) Asigurătorul, stabilit de lege,
reprezintă autoritatea competentă în domeniul asigurării pentru accidente de
muncă şi boli profesionale.
(2) Instituţia prevăzută la alin. (1) are atribuţii
pentru:
a) sprijinirea activităţii de prevenire în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă a angajatorilor;
b) reabilitarea medicală şi, după caz, psihologică,
precum şi compensarea victimelor accidentelor de muncă şi ale bolilor
profesionale;
c) raportarea către Ministerul Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei a situaţiilor deosebite care necesită îmbunătăţirea
reglementărilor din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Art. 49. - Institutul Naţional
de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii fundamentează ştiinţific
măsurile de îmbunătăţire a activităţii de securitate şi sănătate în muncă şi
promovează politica stabilită pentru acest domeniu.
Art. 50. - (1) Ministerul Apărării Naţionale,
structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, Direcţia Generală a Penitenciarelor din cadrul Ministerului
Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe,
Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, precum
şi Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare organizează,
coordonează şi controlează activitatea de securitate şi sănătate în muncă din
unităţile lor, prin serviciile de prevenire şi protecţie create sau desemnate
de către aceste instituţii, în scopul aplicării prevederilor prezentei legi.
(2) Cercetarea, înregistrarea şi evidenţa accidentelor
de muncă şi a bolilor profesionale produse în unităţile din subordinea
instituţiilor prevăzute la alin. (1) se efectuează de organele proprii ale
acestora.
(3) Instituţiile prevăzute la alin. (1) pot elabora
reglementări proprii pentru aplicarea prezentei legi, în completarea celor
existente la nivel naţional.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 51. - (1) Se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, următoarele
acte normative:
a) normele metodologice de aplicare a prevederilor
prezentei legi;
b) transpunerea directivelor specifice referitoare la
securitatea şi sănătatea în muncă.
(2) In aplicarea prevederilor prezentei legi,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei va elabora proiecte de
acte normative necesare implementării şi/sau adaptării situaţiilor existente la
cerinţele prezentei legi.
Art. 52. - (1) Activităţile de interes naţional în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi sursele de acoperire a cheltuielilor
necesare în vederea realizării acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(2) Activităţile de interes naţional privind cercetarea
ştiinţifică în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă se finanţează din
fondurile prevăzute pentru acestea, potrivit legii.
Art. 53. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data
de 1 octombrie 2006.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 29
ianuarie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, Decretul Consiliului
de Stat nr. 400/1981 pentru instituirea unor reguli privind exploatarea şi
întreţinerea instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, întărirea ordinii şi
disciplinei în muncă în unităţile cu foc continuu sau care au instalaţii cu
grad ridicat de pericol în exploatare, republicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 5 din 11 ianuarie 1982, precum şi
orice alte dispoziţii contrare.
*
Prezenta lege transpune Directiva Consiliului nr.
89/391/CEE privind introducerea de măsuri pentru
promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de
muncă, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
183/1989.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU