MEMORANDUM Nr.
0 din 22 aprilie 2009
privind viitorul Retelei de
sanatate din Europa de Sud-Est în cadrul Procesului de cooperare în Europa de
Sud-Est (2008 si mai departe)*)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 467 din 7 iulie 2009
Reţeaua de sănătate din Europa de Sud-Est Acţiunea
de dezvoltare a sănătăţii în Europa de Sud-Est
PREAMBUL
Ministerele sănătăţii din Republica Albania, Bosnia şi
Herţegovina, Republica Bulgaria, Republica Croaţia, Republica Moldova,
Republica Muntenegru, România, Republica Serbia şi Fosta Republică Iugoslavă a
Macedoniei, denumite în continuare membri ai Reţelei de sănătate din Europa
de Sud-Est (ESE),
confirmând faptul că dezvoltarea pozitivă în ESE din
ultima decadă şi nevoia de a proteja realizările importante ale Pactului de
Stabilitate pentru Europa de Sud-Est necesită dezvoltarea unui cadru de
cooperare, realizat şi condus în principal la nivel regional, cu sprijin
continuu din partea comunităţii internaţionale,
recunoscând cooperarea regională drept cel mai
important factor în susţinerea stabilităţii politice şi a recuperării economice
în regiune, facilitarea construirii siguranţei şi un instrument de sprijin pentru
integrarea europeană şi euroatlantică,
înţelegând importanţa cooperării regionale în sănătate
în ceea ce priveşte aspiraţiile membrilor ESE pentru integrarea şi aderarea la
Uniunea Europeană şi, de asemenea, importanţa contribuţiei acesteia la
dezvoltarea economică a acestora,
reamintind că Reţeaua de sănătate din ESE a acţionat
timp de 6 ani, veghind asupra implementării proiectelor tehnice regionale în
domeniul sănătăţii publice, şi că această cooperare regională în sănătate a
fost formalizată cu acordul şi angajamentul miniştrilor sănătăţii din statele
membre ale ESE cu privire la prevederile angajamentelor de la Dubrovnik şi
Skopje, avizate la primul forum al miniştrilor sănătăţii în 2001 şi, respectiv,
la cel de-al doilea forum al miniştrilor sănătăţii în 2005,
reamintind că statutul Reţelei de sănătate din ESE a
fost adoptat la Skopje, la cel de-al doilea forum al miniştrilor sănătăţii în
2005,
recunoscând sprijinul politic, tehnic şi financiar şi
importantele resurse umane furnizate în vederea asigurării funcţionării Reţelei
de sănătate din ESE, de la înfiinţarea acesteia, ca urmare a Angajamentului de
la Dubrovnik şi Skopje, de către Biroul Regional pentru Europa al Organizaţiei
Mondiale a Sănătăţii, Consiliul Europei, Banca pentru Dezvoltare a Consiliului
Europei şi Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est,
recunoscând colaborarea strânsă, implicarea şi
contribuţia în cadrul Reţelei de sănătate din ESE a unui număr de state
europene, în special Belgia, Franţa, Grecia, Ungaria, Italia, Norvegia,
Slovenia, Suedia, Elveţia şi Marea Britanie,
recunoscând faptul că în prezent cooperarea regională
în ESE în domeniul sănătăţii publice se află într-o fază importantă, în care
schimbările în organizarea politică şi apariţia unor noi entităţi, în special Consiliul
de Cooperare Regională şi intrarea în Uniunea Europeană a două state membre ale
Reţelei de sănătate din ESE (Bulgaria şi România), obligă Reţeaua de sănătate
din ESE să se adapteze la noile realităţi,
au convenit următoarele:
*) Traducere din limba engleză.
TITLUL I
Viziune, scop şi principii ale Reţelei de sănătate
din ESE
ARTICOLUL I
Viziune
1. Reţeaua de sănătate din ESE va continua să
coordoneze şi să menţină cooperarea regională în sectorul sănătăţii publice în
vederea accelerării reformelor din sistemele de sănătate ale statelor membre
din Europa de Sud-Est, contribuind astfel la dezvoltarea economică şi socială
în secolul XXI.
2. Capacităţile instituţionale şi organizaţionale
viitoare vor fi construite pe baza resurselor instituţionale, umane şi de
cunoştinţe din regiunea sud-est europeană, transformând treptat Reţeaua de
sănătate din ESE într-un mecanism viabil, autocentrat, capabil să servească
scopurile avizate de miniştrii sănătăţii din ESE în cadrul Angajamentului de la
Dubrovnik din 2001 şi Angajamentului de la Skopje din 2005.
ARTICOLUL II
Scop
Scopul Reţelei de sănătate din ESE este acela de a
îmbunătăţi sănătatea oamenilor din regiunea ESE şi de a susţine autoritatea şi
controlul ţărilor din regiune în ceea ce priveşte implementarea acţiunilor
concertate în domeniile prioritare de sănătate definite de ministerele
sănătăţii din ţările membre ale Europei de Sud-Est.
ARTICOLUL III
Principii
1. Colaborarea în cadrul Reţelei de sănătate din ESE se
va baza în continuare pe următoarele principii:
1.1. autoritatea regională;
1.2. parteneriatul;
1.3. transparenţă şi responsabilitate;
1.4. complementaritate;
1.5. sustenabilitate;
1.6. implicare egală şi activă a tuturor statelor
membre din ESE;
1.7. distribuirea activităţilor şi resurselor pe baza
unei evaluări a nevoilor ţărilor;
1.8. descentralizarea activităţilor şi resurselor;
1.9. eficienta.
TITLUL II
Membri şi parteneri
ARTICOLUL IV
Membri şi parteneri
1. Reţeaua de sănătate din ESE este iniţiativa
comună a ministerelor sănătăţii din Republica Albania, Bosnia şi Herţegovina,
Republica Bulgaria, Republica Croaţia, Republica Moldova, Republica Muntenegru,
România, Republica Serbia şi Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei (denumite
în continuare statele membre ale ESE).
2. Reţeaua de sănătate din ESE va colabora cu
celelalte state şi organizaţii de integrare, precum şi cu organizaţii
guvernamentale şi neguvernamentale internaţionale şi regionale, denumite în
continuare colectiv drept parteneri. Aceştia pot deveni state partenere
sau organizaţii după acceptarea deciziilor relevante şi a statutelor Reţelei de
sănătate din ESE şi după aprobarea Reţelei de sănătate din ESE.
3. Reţeaua de sănătate din ESE va căuta opinia avizată
şi suportul unui număr mare de instituţii precum Organizaţia Mondială a
Sănătăţii, Consiliul Europei, Consiliul Băncii Europene pentru Dezvoltare,
Consiliul pentru Cooperare Regională, Comisia Europeană, Banca Europeană de
Investiţii şi Organizaţia Mondială pentru Migrare, cu care aceasta a avut
colaborări de succes şi perspectiva reală a unor activităţi comune.
4. Statele membre ale ESE sunt de acord să se angajeze
din punct de vedere politic şi financiar pentru o perioadă minimă de 5 ani.
TITLUL III
Structura organizaţională
ARTICOLUL V
Prevederi generale
1. Structura organizaţională a Reţelei de
sănătate din ESE, conform statutului, este compusă din guvernare şi conducere
(preşedinţie, Comitetul executiv, şedinţe regionale), administraţie
(Secretariat) şi structurile tehnice (comitetele directoare ale proiectelor
regionale în domeniile de sănătate publică, birourile de conducere regionale şi
directorii, birourile proiectelor de ţară şi directorii acestora).
2. Rolurile şi responsabilităţile preşedinţiei,
Comitetului executiv, şedinţelor regionale, Secretariatului, birourilor
proiectelor regionale şi birourilor proiectelor de ţară funcţionează pe baza
prevederilor Angajamentului de la Skopje din 2005 şi a Statutului Reţelei de
sănătate din ESE.
3. Limba Reţelei de sănătate din ESE, a Secretariatului
şi celorlalte organisme este limba engleză.
ARTICOLUL VI
Administrare şi conducere: preşedinţie, Comitetul
executiv şi şedinţele regionale
1. Preşedinţia va fi deţinută de unul dintre
ministerele sănătăţii din statele membre. Acesta va fi numit prin rotaţie la
fiecare 6 luni în ordinea alfabetică a statelor şi va funcţiona conform
principiului „troika" (foştii, actualii şi viitorii preşedinţi formează o
echipă). Statul membru al ESE care deţine preşedinţia Reţelei de sănătate din
ESE va găzdui o şedinţă regională a Reţelei şi o şedinţă a Comitetului său
executiv.
2. Şedinţele regionale ale Reţelei de sănătate din ESE
vor include un membru reprezentant la nivel înalt, denumit coordonator
naţional de sănătate, şi un suplinitor numit de ministerul sănătăţii al
fiecărui stat, membru al ESE sau partener şi va fi deschisă pentru câte un
reprezentant din fiecare organizaţie parteneră. Coordonatorii naţionali de
sănătate şi suplinitorii vor avea putere de decizie şi/sau influenţă în luarea
deciziilor la nivelul viceministrului şi/sau conform celor ordonate de
respectivul ministru al sănătăţii.
3. Comitetul executiv va fi compus din 5 membri: 3
reprezentanţi ai statelor membre ale ESE, un reprezentant al statelor partenere
şi un membru numit de comun acord de organizaţiile de integrare interesate şi
de organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale regionale. Membrii
Comitetului executiv vor fi aleşi de Reţeaua de sănătate din ESE dintre membrii
săi pe baza meritului personal, pe o perioadă de 2 ani. In cazul în care un
membru se retrage sau este retras înainte de finalizarea termenului de
funcţionare a Comitetului executiv, Reţeaua de sănătate din ESE va fi
responsabilă pentru numirea unui înlocuitor, în cadrul următoarei sale şedinţe
regionale. Reprezentanţii organizaţiilor de integrare şi ai organizaţiilor
guvernamentale şi neguvernamentale regionale şi internaţionale au dreptul de a
participa la şedinţe în calitate de observatori cu dreptul de a interveni în
discuţii.
4. Reţeaua de sănătate din ESE poate alege consilieri
pentru Comitetul executiv pe baza meritelor personale ale acestora, cu un
mandat ce are drept scop consolidarea şi îmbunătăţirea muncii Comitetului
executiv şi a Reţelei de sănătate din ESE.
5. Comitetul executiv va numi un preşedinte, un
suplinitor şi un raportor, pe o perioadă de 2 ani. Raportorul va acţiona, de
asemenea, în calitate de raportor al şedinţelor regionale semianuale ale
Reţelei de sănătate din ESE.
6. Rolurile şi responsabilităţile preşedinţiei şi
Comitetului executiv sunt prevăzute în Statutul Reţelei de sănătate din ESE.
ARTICOLUL VII
Administraţie: Secretariat
1. Secretariatul va asigura suport
administrativ pentru preşedinţia şi Comitetul executiv ale Reţelei de sănătate
din ESE.
2. Rolurile şi responsabilităţile Secretariatului sunt
reflectate în anexa nr. 1 la prezentul memorandum de înţelegere, conform
Statutului actual al Reţelei de sănătate din ESE. Trebuie reţinut că a fost
adăugat un punct suplimentar (pct. 8).
3. Sediul permanent al Secretariatului va fi stabilit
în unul dintre statele membre ale Reţelei de sănătate din ESE.
4. Adresa sediului permanent al Secretariatului va fi
stabilită în cadrul unui proces public de selecţie pe baza propunerilor
statelor membre ale ESE interesate, luând în consideraţie toate aranjamentele
necesare, inclusiv logistica, resursele umane şi alte aspecte tehnice şi de
conducere. Reţeaua de sănătate din ESE va adopta proceduri de selecţie,
indicatori şi criterii pe baza propunerilor prezentate de Comitetul executiv.
Propunerile vor fi evaluate de un comitet ales de Reţeaua de sănătate din ESE,
compus din 3 reprezentanţi ai statelor membre ale ESE şi din 2 evaluatori
independenţi (din afara regiunii ESE), pe baza procedurilor, indicatorilor şi
criteriilor menţionate mai sus, în mod transparent şi deschis.
5. Orice propunere din partea unei posibile ţări gazde
cu privire la Secretariatul Reţelei de sănătate din ESE trebuie să
îndeplinească următoarele cerinţe de bază:
a) statutul legal al Secretariatului, astfel încât să
îşi exercite funcţiile şi să funcţioneze fără obstacole;
b) scutirea Secretariatului de la plata taxelor şi
impozitelor locale pentru achiziţii şi servicii;
c) scutirea oficialilor Secretariatului care nu sunt
cetăţeni ai statului gazdă (sau care au devenit rezidenţi permanenţi în ţara
gazdă imediat înainte de a fi angajaţi în cadrul Secretariatului) de la
restricţiile legate de imigrare şi de la plata impozitului pe venit şi a
contribuţiilor la asigurarea socială din salariu;
d) asigurarea unor spaţii adecvate pentru birouri,
gratuit, inclusiv infrastructura şi comunicaţiile necesare actualizate, precum
şi suportul şi întreţinerea administrativă şi logistică.
6. Personalul Secretariatului va fi ales din 4 membri
aleşi din regiunea ESE selectaţi de Comitetul executiv pe baza meritului lor
profesional. Personalul va fi recrutat de Reţeaua de sănătate din ESE pe baza
competenţelor cerute, fără discriminări şi având în vedere un echilibru adecvat
în ceea ce priveşte sexul şi criteriile geografice, printr-un proces de
selecţie deschis, fiind invitate să aplice toate statele membre din regiunea
ESE. In plus, Reţeaua de sănătate din ESE poate accepta detaşări de personal
către Secretariat pentru atribuţii specifice.
ARTICOLUL VIII
Structuri şi reţele tehnice: centre regionale de
dezvoltare a sănătăţii
1. Implementarea de programe, proiecte şi activităţi
în domeniile tehnice acceptate de miniştrii sănătăţii va fi organizată şi
efectuată prin intermediul structurilor şi reţelelor tehnice adecvate, inclusiv
prin centrele regionale de dezvoltare a sănătăţii, instituţiile naţionale,
birourile pentru proiectele naţionale şi de omologii regionali şi naţionali.
Centrele regionale de dezvoltare a sănătăţii vor acţiona în calitate de coordonatori
ai respectivelor reţele.
2. Reţeaua de sănătate din ESE poate desemna ca centru
regional de dezvoltare a sănătăţii atât o instituţie existentă, cât şi una
înfiinţată special într-un stat membru care desfăşoară activităţi în sprijinul
programului Reţelei de sănătate din ESE într-un domeniu tehnic specificat de
miniştrii sănătăţii.
3. Centrele regionale de dezvoltare a sănătăţii vor
căuta opinii avizate asupra instrucţiunilor generale ştiinţifice şi tehnice şi,
de asemenea, vor asigura sprijin direct pentru programele de cooperare
regională de dezvoltare a sănătăţii.
4. Funcţiile centrelor regionale de dezvoltare a
sănătăţii sunt specificate în anexa nr. 2 la prezentul memorandum de
înţelegere.
5. Un centru regional de dezvoltare va efectua activităţi
corespunzător planului său anual de lucru, elaborat de centrul regional de
dezvoltare a sănătăţii şi aprobat de Reţeaua de sănătate din ESE în
conformitate cu procedurile acesteia, ţinând seama de nevoile statelor membre
ale ESE şi de recomandările partenerilor internaţionali, precum şi de
activităţile care au loc la nivel de ţară şi regional.
6. Criteriile ce vor fi aplicate în
înfiinţarea/desemnarea centrelor regionale de dezvoltare a sănătăţii sunt
detaliate în anexa nr. 3 la prezentul memorandum de înţelegere.
7. Reţeaua de sănătate din ESE este responsabilă
pentru înfiinţarea/desemnarea centrelor regionale de dezvoltare a sănătăţii în
regiunea ESE. Iniţiativa propunerilor poate veni numai de la statele membre.
Propunerile pentru înfiinţare/desemnare sunt revizuite de Reţeaua de sănătate
din ESE conform criteriilor stabilite în anexa nr. 3 la prezentul memorandum de
înţelegere. Ca prim pas în procesul de desemnare, statele membre ale Reţelei de
sănătate din ESE, consultându-se cu aceasta din urmă, vor elabora un plan de
lucru, identificând produsele şi activităţile legate de unul dintre domeniile
tehnice de lucru aprobate de Reţeaua de sănătate din ESE în care centrul
regional de dezvoltare a sănătăţii este capabil şi doritor să colaboreze. Reţeaua
de sănătate din ESE va aproba înfiinţarea/desemnarea centrelor regionale de
dezvoltare a sănătăţii în cadrul şedinţelor sale regionale, cu condiţia ca
toate criteriile prevăzute în prezentul memorandum de înţelegere să fie
îndeplinite, şi va informa statele membre care au prezentat propunerile cu
privire la rezultat.
8. Un centru regional de dezvoltare a sănătăţii are
responsabilitatea de a monitoriza şi de a evalua munca sa, conform
indicatorilor dezvoltaţi. Activităţile vor fi monitorizate pe tot parcursul
implementării lor. Centrul regional de dezvoltare a sănătăţii va prezenta
Reţelei de sănătate din ESE, regulat, la fiecare 6 luni, rapoarte cu privire la
evoluţia şi finanţarea programelor.
9. Verificările şi evaluările vor fi elaborate pentru
fiecare proiect cu scopul de a colecta informaţii cu privire la evoluţia şi
rezultatul activităţilor/programelor, mai exact pentru a stabili măsura în care
obiectivele programelor au fost îndeplinite şi pentru a da sugestii cu privire
la dezvoltarea etapelor următoare ale proiectului. Centrul regional de
dezvoltare a sănătăţii va fi responsabil cu verificările în evaluările interne
ale programului, stabilind, de asemenea, instrumentele de evaluare şi
planificând şi desfăşurând procesul de evaluare.
TITLUL IV
Prevederi financiare
ARTICOLUL IX
Secretariat
1. Bugetul anual al Secretariatului Reţelei de
sănătate din ESE va acoperi costurile activităţilor sale (inclusiv ale
şedinţelor Comitetului executiv, dar şi ale şedinţelor regionale) şi ale celor
4 membri ai personalului său (2 profesionişti tehnici în sănătatea publică, un
director financiar şi un asistent administrativ). Numărul angajaţilor
Secretariatului Reţelei de sănătate din ESE poate creşte în funcţie de volumul
de lucru şi de dezvoltările viitoare.
2. Secretariatul Reţelei de sănătate din ESE va primi
contribuţii de la statele membre din regiunea ESE.
3. Suma anuală estimată pentru funcţionarea
Secretariatului Reţelei de sănătate din ESE şi pentru şedinţele Comitetului
executiv este de 202.000 EUR. Această sumă va fi acoperită de contribuţiile
anuale ale statelor membre ale ESE.
4. Suma cu care va contribui fiecare stat membru al ESE
va fi calculată pe baza metodologiei dezvoltate pentru contribuţiile către
Consiliul pentru Cooperare Regională, conform căreia statele membre ale ESE
sunt clasificate în 4 grupuri în funcţie de produsul intern brut al acestora.
Contribuţiile fiecărui stat sunt determinate în anexa nr. 4 la prezentul
memorandum de înţelegere.
5. Contribuţiile financiare la Secretariatul Reţelei de
sănătate din ESE vor fi efectuate de toate statele membre la începutul fiecărui
an şi nu mai târziu de 1 aprilie.
6. Costurile locale pentru organizarea şi
desfăşurarea şedinţelor regionale vor fi suportate de statul care deţine
preşedinţia pe perioada în care are loc şedinţa. Costurile locale vor include:
logistica şedinţei (transport de la şi către aeroport, transport local,
asigurarea locului în care se va ţine şedinţa şi echipamentul necesar) şi
materiale de reproducere a şedinţei, inclusiv raportul şedinţei.
7. Toate costurile legate de participarea la
şedinţele regionale, inclusiv tariful transportului aerian, cazarea şi diurnele
vor fi suportate de ministerul sănătăţii participant.
ARTICOLUL X
Centrele regionale de dezvoltare a sănătăţii
1. In etapa iniţială, centrele de dezvoltare a
sănătăţii vor fi finanţate din resurse ale ţării gazdă. Termenul fazei iniţiale
va fi stabilit de Reţeaua de sănătate din ESE, în cadrul uneia dintre şedinţele
sale regulate.
2. In faza de funcţionare, centrele de dezvoltare a
sănătăţii vor fi finanţate în comun de către ţara gazdă şi ceilalţi membri ai
ESE prin contribuţii financiare şi în natură, după caz.
3. Donatorii, inclusiv organizaţiile de integrare,
internaţionale şi organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale
internaţionale şi regionale şi ţările partenere pot contribui financiar şi în
natură la centrele regionale de dezvoltare a sănătăţii.
ARTICOLUL XI
Contribuţii
1. In plus faţă de contribuţiile anuale ale Statelor
Membre stabilite în anexa nr. 4, contribuţiile suplimentare ale membrilor şi
partenerilor pot lua forma unor contribuţii în natură şi/sau financiare directe
către Reţeaua de sănătate din ESE prin intermediul Secretariatului şi/sau centrelor
regionale de dezvoltare a sănătăţii.
2. Contribuţiile vor fi utilizate exclusiv în
desfăşurarea activităţilor Reţelei de sănătate din ESE, conform planului anual
de lucru.
TITLUL V
Prevederi finale
ARTICOLUL XII
Amendamente
1. Amendamentele prezentului memorandum de înţelegere
vor fi efectuate numai în scris, cu acordul comun al părţilor semnatare.
ARTICOLUL XIII
Conflicte
1. Orice conflict care apare între părţile semnatare cu
privire la interpretarea şi implementarea memorandumului de înţelegere va fi
soluţionat în mod amiabil prin negociere sau prin alte mijloace juridice
convenite între părţi.
ARTICOLUL XIV
Anexe
1. Toate cele 4 anexe constituie parte integrantă a
prezentului memorandum de înţelegere.
ARTICOLUL XV
Intrarea în vigoare şi durata prezentului memorandum
de înţelegere
1. Prezentul memorandum de înţelegere va intra în
vigoare la data semnării sale de către toţi semnatarii.
2. Fără a aduce atingere oricărui drept de retragere,
Reţeaua de sănătate din ESE şi structurile sale au durată nelimitată.
3. In absenţa unei decizii de încetare a contribuţiilor
statelor membre, Reţeaua de sănătate din ESE şi structurile sale vor fi
reînnoite pentru perioade ulterioare de 5 ani.
4. Prezentul memorandum de înţelegere îşi va înceta
valabilitatea cu acordul tuturor semnatarilor.
Drept mărturie a celor de mai sus, subsemnaţii, legal
împuterniciţi de guvernele lor, au semnat prezentul memorandum de înţelegere.
Intocmit la data de 22 aprilie 2009 într-un singur
exemplar original, în limba engleză.
Pentru Republica Albania
|
Pentru Republica Muntenegru
|
Pentru Bosnia şi Herţegovina
|
Pentru România
|
Pentru Republica Bulgaria
|
Pentru Republica Serbia
|
Pentru Republica Croaţia
|
Pentru Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei
|
Pentru Republica Moldova
|
|
ANEXA Nr. 1 la memorandumul de înţelegere
Rolurile şi responsabilitatea Secretariatului
Reţelei de sănătate din ESE
1. să asiste Comitetul executiv în elaborarea
propunerilor pentru planul strategic pe 2 ani;
2. să asiste Comitetul executiv în elaborarea
propunerilor pentru planul de lucru anual şi buget;
3. să sprijine implementarea planului de lucru
şi să administreze activităţile Reţelei de sănătate din ESE;
4. să sprijine eforturile de strângere de fonduri
pentru Reţeaua de sănătate din ESE;
5. să asiste Comitetul executiv în elaborarea
rapoartelor tehnice şi financiare anuale pentru şedinţele regulate ale Reţelei
de sănătate din ESE;
6. să asiste Comitetul executiv în elaborarea unui
scurt raport al progresului intermediar pentru fiecare an bugetar;
7. să asiste Comitetul executiv în vederea asigurării
unei utilizări adecvate a resurselor;
8. să asiste Comitetul executiv şi preşedinţia Reţelei
de sănătate din ESE în elaborarea şedinţelor semianuale regionale ale Reţelei
de sănătate din ESE.
ANEXA Nr. 2 la memorandumul de înţelegere
Funcţii ale centrelor regionale de dezvoltare a
sănătăţii
1. promovarea politicilor şi priorităţilor Reţelei de
sănătate din ESE în diverse domenii tehnice;
2. colectarea, colaţionarea şi difuzarea informaţiei,
inclusiv prin dezvoltarea unor stocuri şi librării regionale;
3. participarea la cercetări în colaborare,
desfăşurate sub conducerea Reţelei de sănătate din ESE, inclusiv la
planificarea, conducerea, monitorizarea şi evaluarea cercetării, precum şi la
promovarea şi aplicarea rezultatelor cercetării;
4. formarea;
5. armonizarea standardelor şi instrucţiunilor în
domeniile specifice;
6. dezvoltarea de politici regionale şi bune practici;
7. dezvoltarea şi coordonarea implementării
programelor şi activităţilor;
8. monitorizarea şi evaluarea practicilor, legislaţiei,
strategiilor existente etc;
9. facilitarea interconectării statelor membre ale ESE;
10. cooperarea cu organizaţiile de integrare, precum
şi cu instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale internaţionale şi
regionale în domeniul lucrărilor tehnice;
11. strângerea de fonduri;
12. înfiinţarea şi menţinerea unui sistem de raportare;
13. administrarea proiectelor, programelor şi
activităţilor.
In scopul îndeplinirii funcţiilor de mai sus, centrele
regionale de dezvoltare a sănătăţii vor promova, de asemenea, drepturile omului
şi abordările interdisciplinare şi intersectoriale.
ANEXA Nr. 3 la memorandumul de înţelegere
Criterii pentru desemnarea centrelor regionale de
dezvoltare a sănătăţii
1. capacitate ştiinţifică, tehnică, administrativă, de
finanţare şi de resurse umane, în special adresate domeniilor tehnice de lucru;
2. abilitatea de a contribui la programele regionale de
dezvoltare a sănătăţii;
3. sustenabilitate pentru durate îndelungate;
4. capacitate de comunicare;
5. capacitatea de a desfăşura activităţi de
monitorizare şi evaluare;
6. capacitatea de a desfăşura activităţi în
sprijinul programului Reţelei de sănătate a ESE;
7. capacitate de management administrativ şi financiar
în cadre multinaţionale.
ANEXA Nr. 4 la memorandumul de înţelegere
Contribuţii ale statelor membre ale ESE la Reţeaua
de sănătate din ESE
Grup
|
PIB la PPP* Milioane $
|
Ţări
|
Costuri tară % (Grup %)
|
Parte € per ţară
|
Parte € per grup
|
I
|
<10,0
|
Republica Moldova
Muntenegru
|
5% (10%)
|
10.000
|
20.000
|
II
|
<50.0
|
Republica Albania
Bosnia şi Herţegovina
Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei
Republica Serbia
|
10% (40%)
|
20.000
|
80.000
|
III
|
>50,0
|
Republica Croaţia
|
15% (15%)
|
30.000
|
30.000
|
IV
|
>70,0
|
Republica Bulgaria România
|
18% (36%)
|
36.000
|
72.000
|
* Produs intern brut la paritatea puterii de cumpărare.
Total (în €): 202.000
Bugetul anual al Secretariatului Reţelei de sănătate
din ESE Bugetul anual - Secretariatul Reţelei de sănătate din ESE
|
Unitate
|
Număr
|
Cost/unitate (€)
|
Sumă (€)
|
Total
|
Personal
|
|
|
|
|
108.000
|
Director tehnic
|
persoană
|
2
|
36.000
|
72.000
|
|
Director financiar
|
persoană
|
1
|
24.000
|
24.000
|
|
Asistent administrativ
|
persoană
|
1
|
12.000
|
12.000
|
|
Birou
|
|
|
|
|
|
Chirie birou
|
spaţiu
|
1 în natură de la ministerul local al sănătăţii
|
Echipament birou
|
echipament
|
1 în natură de la ministerul local al sănătăţii
|
Costuri de funcţionare
|
|
|
|
|
25.000
|
Telefon
|
cost
|
5
|
4.000
|
20.000
|
|
Papetărie
|
cost
|
1
|
5.000
|
5.000
|
|
Website
|
|
|
|
|
9.600
|
Elaborare
|
cost
|
1
|
4.800
|
4.800
|
|
Intreţinere
|
cost
|
1
|
4.800
|
4.800
|
|
Transport
|
|
|
|
|
40.000
|
Director tehnic
|
cost
|
2
|
20.000
|
40.000
|
|
Şedinţe ale Comitetului Executiv
|
|
|
|
|
19.440
|
Transport aerian
|
cost
|
16
|
1.000
|
16.000
|
|
Hotel
|
cost
|
16
|
80
|
1.280
|
|
Transport local
|
cost
|
16
|
65
|
1.040
|
|
Diurne
|
cost
|
16
|
70
|
1.120
|
|
Total (în €): 202.000
NOTA:
Salariile personalului naţional şi internaţional vor fi
ajustate corespunzător, în funcţie de statutul de contribuabil individual.