Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.136 din 14.06.2012

pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfăşurarea şi coordonarea activităţilor de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor
ACT EMIS DE: Ministerul Administratiei si Internelor
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 418 din 22 iunie 2012



SmartCity1


În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind organizarea, desfăşurarea şi coordonarea activităţilor de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 500/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind managementul şi organizarea activităţii de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 20 iunie 2008, se abrogă. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul administraţiei şi internelor, Ioan Rus Contrasemnează: Ministrul delegat pentru administraţie, Victor Paul Dobre
ANEXĂNORME METODOLOGICE privind organizarea, desfăşurarea şi coordonarea activităţilor de cercetare-dezvoltare în Ministerul Administraţiei şi Internelor Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI, susţine şi finanţează potrivit legii activitatea de cercetare-dezvoltare, sens în care organizează, desfăşoară şi coordonează în domeniul propriu de competenţă activităţi de cercetare ştiinţifică - fundamentală şi aplicativă -, de dezvoltare experimentală şi inovare, denumite în continuare cercetare-dezvoltare (CD), astfel cum sunt definite de legislaţia aplicabilă domeniului.(2) Cercetarea-dezvoltarea din MAI are ca scop:a)creşterea nivelului tehnic şi de performanţă al înzestrării structurilor proprii, prin realizarea de produse noi sau modernizarea celor existente în înzestrare; b)perfecţionarea activităţilor specifice învăţământului superior, formării profesionale iniţiale şi continue a personalului ministerului; c)identificarea de noi mijloace, metode şi procedee de lucru; d)elaborarea de studii şi lucrări ştiinţifice care să asigure suport pentru decizii şi planuri de acţiune, la nivel instituţional. Articolul 2Prezentele norme metodologice stabilesc: a)cadrul unitar privind organizarea, desfăşurarea şi coordonarea cercetării-dezvoltării în MAI; b)concepţia unitară privind întocmirea, realizarea şi evaluarea planurilor de cercetare-dezvoltare ale MAI, denumite în continuare planuri de CD; c)cadrul procedural privind finanţarea, atribuirea şi monitorizarea proiectelor de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare proiecte de CD, aferente realizării planurilor de CD; d)responsabilităţile şi competenţele generale privind planificarea, organizarea, desfăşurarea şi coordonarea cercetării-dezvoltării în MAI; e)cadrul privind colaborarea la nivel intra- şi interinstituţional în domeniul cercetării-dezvoltării; f)transferul, valorificarea şi evidenţa rezultatelor obţinute în cadrul proiectelor de CD specifice ministerului, denumite în continuare rezultatele cercetărilor. Articolul 3(1) Prin rezultatele cercetărilor se înţelege:a)documentaţii, studii, lucrări, planuri, scheme şi altele asemenea; b)brevete de invenţie, certificate de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi altele asemenea; c)tehnologii, procedee, produse informatice, reţete, formule, metode şi altele asemenea; d)obiecte fizice şi produse realizate în cadrul proiectelor de CD; e)colecţii şi baze de date conţinând înregistrări analogice sau digitale, eşantioane, specimene, fotografii, observaţii şi altele asemenea, împreună cu informaţiile necesare arhivării şi precizării contextului în care au fost obţinute. (2) Achiziţiile efectuate în vederea executării prevederilor unui contract de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare contract de CD, nu fac parte din rezultatele cercetărilor, cu excepţia achiziţiilor care sunt înglobate în unul dintre rezultatele cercetărilor încadrate în categoriile prevăzute la alin. (1). Articolul 4Beneficiarii rezultatelor cercetărilor din MAI sunt unităţile aparatului central şi cele subordonate acestora, inspectoratele generale/similare şi structurile din componenţa acestora, denumite în continuare structuri beneficiare. Articolul 5Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul normelor metodologice sunt prevăzute în glosarul prezentat în anexă. Capitolul IICoordonarea cercetării-dezvoltării în MAI Articolul 6– Secretarul general al MAI aprobă realizarea şi implementarea acţiunilor/activităţilor şi strategiilor din domeniul cercetării-dezvoltării, la nivelul ministerului. Articolul 7Direcţia generală logistică împreună cu Direcţia generală management resurse umane - pentru instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă - răspund de desfăşurarea unitară a cercetării-dezvoltării în MAI, având următoarele atribuţii principale: a)exercită funcţia de coordonare metodologică a cercetării-dezvoltării şi elaborează reglementări normative şi procedurale; b)coordonează, îndrumă şi controlează desfăşurarea cercetării-dezvoltării la structurile ministerului şi propun conducerii ministerului măsuri privind îmbunătăţirea activităţii; c)elaborează, fundamentează şi promovează planurile de CD, precum şi strategiile cu privire la coordonarea cercetării-dezvoltării la nivelul ministerului; d)fundamentează şi susţine finanţarea din bugetul ministerului a planurilor de CD sectorial, complementar şi pentru învăţământ, prevăzute la art. 12; e)desfăşoară acţiuni vizând identificarea/asigurarea finanţării şi realizarea din alte surse decât bugetul ministerului a proiectelor de CD specifice; f)monitorizează şi participă la activităţile aferente atribuirii contractelor de CD pentru realizarea proiectelor de CD din planuri; g)acordă consultanţă metodologică şi tehnică la stabilirea şi desfăşurarea etapelor de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare etape de CD, pentru realizarea proiectelor de CD; h)monitorizează şi evaluează realizarea proiectelor şi planurilor de CD; i)întocmesc şi susţin documente de informare şi raportare cu privire la activităţile de cercetare-dezvoltare desfăşurate în MAI; j)coordonează şi acordă asistenţă la prezentarea prototipurilor omologate/produselor noi spre avizarea introducerii în înzestrare de către Consiliul de supraveghere a înzestrării din minister; k)stabilesc coordonatele şi reprezintă ministerul în relaţiile de colaborare din domeniul cercetare-dezvoltare cu autorităţi naţionale, entităţi de cercetare şi economice, de învăţământ superior şi altele asemenea; l)asigură evidenţa rezultatelor cercetărilor obţinute în cadrul proiectelor de CD, precum şi păstrarea documentaţiilor rezultate, aflate în proprietatea ministerului; m)organizează şi participă, după caz, la manifestări expoziţionale, seminare, simpozioane, schimburi de experienţă şi alte manifestări tehnico-ştiinţifice naţionale şi internaţionale, din domeniile de competenţă ale MAI. Articolul 8(1) La structurile beneficiare, coordonarea activităţii de cercetare-dezvoltare este asigurată de adjunctul conducătorului structurii/conducătorul structurii logistice, după caz.(2) La structurile beneficiare se desemnează prin ordin de zi/dispoziţie zilnică specialişti proveniţi prioritar din compartimentele logistice proprii sau din alte compartimente, după caz, care îndeplinesc următoarele atribuţii principale:a)coordonează şi îndrumă cercetarea-dezvoltarea la nivelul aparatului propriu şi în unităţile subordonate; b)analizează şi stabilesc necesităţile privind înzestrarea structurii proprii cu produse noi sau privind modernizarea celor existente în dotare; c)comunică Direcţiei generale logistică orice intenţie/activitate de la nivelul aparatului propriu şi al structurilor subordonate, în legătură cu domeniul cercetare-dezvoltare; d)centralizează şi comunică Direcţiei generale logistică propunerile structurii privind proiectele de CD proprii, care să fie cuprinse în planurile de CD; e)solicită şi urmăresc prevederea şi asigurarea în bugetul structurii a finanţării proiectelor de CD proprii, prin planurile de CD dedicate; f)organizează şi participă la activităţile aferente evaluării, atribuirii contractelor de CD, monitorizării şi realizării proiectelor de CD ale structurii; g)asigură elaborarea documentelor/materialelor documentare pentru prezentarea în Consiliul de supraveghere a înzestrării a prototipurilor omologate/produselor noi, spre avizarea introducerii în înzestrare; h)coordonează activităţile de monitorizare a comportării în exploatare a produselor noi sau modernizate, realizate prin cercetare-dezvoltare şi introduse în înzestrarea structurii proprii; i)formulează, fundamentează şi înaintează Consiliului de supraveghere a înzestrării propuneri privind scoaterea din înzestrare a prototipurilor realizate prin cercetare-dezvoltare/ produselor noi sau modernizate, care nu mai corespund cerinţelor operaţionale şi de exploatare; j)organizează reprezentarea/participarea structurii proprii cu produse noi/modernizate realizate prin cercetare-dezvoltare la manifestări tehnico-ştiinţifice şi de promovare/diseminare a rezultatelor cercetărilor. Articolul 9(1) La Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ şi la Institutul de Studii pentru Ordine Publică, precum şi la şcolile postliceale şi centrele de formare continuă/iniţială din subordinea MAI, denumite în continuare instituţii de formare profesională iniţială şi continuă, activitatea de cercetare-dezvoltare este organizată şi gestionată de structurile proprii de cercetare-dezvoltare, în baza strategiilor instituţionale în domeniu şi a planurilor proprii de cercetare ştiinţifică aprobate.(2) Coordonarea activităţilor de cercetare-dezvoltare desfăşurate la instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă este asigurată de conducătorii structurilor, cu sprijinul consiliilor ştiinţifice înfiinţate la nivelul fiecărei instituţii. Capitolul IIIPlanificarea cercetării-dezvoltării în MAI Secţiunea 1Dispoziţii generale Articolul 10În MAI cercetarea-dezvoltarea se desfăşoară pe bază de documente de planificare anuale, multianuale şi de perspectivă, prin intermediul cărora se realizează: a)corelarea priorităţilor şi necesităţilor de înzestrare ale structurilor ministerului cu produse noi sau modernizate, cu obiectivele/direcţiile de acţiune stabilite la nivelul MAI, pentru domeniul cercetare-dezvoltare; b)creşterea performanţei în învăţământul superior, în formarea profesională iniţială şi continuă a personalului ministerului, precum şi valorificarea optimă a resurselor umane; c)racordarea strategiilor şi acţiunilor de la nivel instituţional în domeniul cercetare-dezvoltare la instrumentele de implementare a politicilor şi strategiilor naţionale privind cercetarea-dezvoltarea. Articolul 11Planurile de CD cuprind proiecte de CD care contribuie la realizarea unor obiective specifice domeniilor de activitate ale structurilor ministerului. Articolul 12Planurile de CD în baza cărora se desfăşoară cercetarea-dezvoltarea în MAI sunt următoarele: a)planul sectorial de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare plan sectorial; b)planul complementar de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare plan complementar; c)planul de cercetare-dezvoltare pentru învăţământ, denumit în continuare plan de CD pentru învăţământ. Articolul 13(1) Proiectele planurilor sectorial şi complementar se întocmesc, se fundamentează şi se gestionează de către Direcţia generală logistică, corespunzător prevederilor prezentelor norme metodologice.(2) Proiectul planului de CD pentru învăţământ se întocmeşte, se fundamentează şi se gestionează de către instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă.(3) Analiza realizării planurilor de CD se face anual de către Direcţia generală logistică şi Direcţia generală management resurse umane, iar rezultatele sunt prezentate spre avizare, după caz, Consiliului de supraveghere a înzestrării din minister sau Consiliului ştiinţific pentru învăţământ, constituit în baza prezentelor norme metodologice. Articolul 14Totalitatea propunerilor de proiecte de CD rămase necuprinse în planurile de CD, deşi îndeplinesc condiţiile în acest sens, pentru care nu sunt identificate surse de finanţare, constituie lista propunerilor de proiecte de CD în aşteptare. Articolul 15(1) Sursele de finanţare pentru activitatea de cercetare-dezvoltare specifică MAI se constituie din:a)fonduri de la bugetul ministerului; b)fonduri provenite din alte surse decât de la bugetul ministerului. (2) Fondurile prevăzute la alin. (1) lit. a) se utilizează pentru finanţarea proiectelor de CD din planul sectorial şi planul de CD pentru învăţământ.(3) Finanţarea cercetării-dezvoltării de la bugetul ministerului se face pe proiecte de CD, care pot fi realizate prin utilizarea resurselor proprii ministerului sau prin atribuire potrivit legii, astfel:a)în sistem competiţional; b)în sistem direct. Articolul 16(1) MAI prevede anual în proiectul bugetului propriu resursele financiare pentru cercetarea-dezvoltarea desfăşurată în baza:a)planului sectorial, corespunzător cuantumului propus de Direcţia generală logistică; b)planului de CD pentru învăţământ, corespunzător cuantumului propus de fiecare structură de învăţământ. (2) Categoriile de cheltuieli pentru activităţile de cercetare-dezvoltare finanţate de la bugetul MAI sunt cele stabilite de legislaţia aplicabilă, elaborată de Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare ANCS, în condiţiile stipulate de prezentele norme metodologice, după caz. Secţiunea a 2-aPlanul sectorial de cercetare-dezvoltare al MAI Articolul 17(1) Planul sectorial cuprinde proiectele de CD prioritare pentru domeniile de activitate ale structurilor ministerului şi este finanţat de la bugetul MAI.(2) Pentru elaborarea proiectului planului sectorial, Direcţia generală logistică solicită propuneri de proiecte de CD specifice domeniilor proprii de activitate, atât de la structurile ministerului, cât şi de la instituţii de învăţământ superior, entităţi de cercetare şi economice din industria de apărare/domeniile de interes şi altele asemenea, denumite în continuare entităţi de CD.(3) Din rândul propunerilor de proiecte de CD transmise de structurile ministerului şi de entităţile de CD consultate conform prevederilor alin. (2), Direcţia generală logistică împreună cu structurile potenţial beneficiare selectează proiectele de CD prioritare, care sunt incluse în planul sectorial. Articolul 18Planul sectorial se supune vizei pentru control financiar preventiv a Direcţiei generale financiare, avizării Consiliului de supraveghere a înzestrării, precum şi aprobării secretarului general al ministerului şi a conducerii ANCS. Articolul 19(1) Realizarea proiectelor de CD prevăzute în planul sectorial se atribuie în sistem competiţional sau în mod direct, corespunzător legislaţiei aplicabile, elaborată de ANCS.(2) Pentru realizarea proiectelor de CD din planul sectorial este acceptată cofinanţarea de către ofertant a lucrărilor, care poate fi prevăzută în conţinutul ofertei, în condiţiile legii.(3) Proiectele de CD din planul sectorial se realizează pe bază de contract de finanţare - contract de CD. Articolul 20(1) Excepţie de la aplicarea prevederilor art. 19 fac proiectele de CD din planul sectorial sau etape distincte ale acestora, care pot fi realizate de următoarele entităţi:a)instituţii de formare profesională iniţială şi continuă şi unităţi de producţie/reparaţie ale MAI, după caz; b)unităţi de cercetare din structura instituţiilor componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate. (2) Pentru realizarea proiectelor de CD prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt acceptate numai cheltuieli directe din categoria cheltuielilor cu logistica, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilă domeniului cercetare-dezvoltare. Articolul 21(1) Planul sectorial se desfăşoară pe durata a 2 ani calendaristici.(2) Planul sectorial poate fi modificat pe parcursul desfăşurării, în raport cu includerea/excluderea de proiecte de CD şi/sau rectificarea alocărilor financiare.(3) Conducerea şi coordonarea ansamblului de activităţi pentru realizarea proiectelor de CD din planul sectorial se asigură de şeful Serviciului dezvoltare-standardizare din subordinea Direcţiei generale logistice, în calitate de director al planului. Secţiunea a 3-aPlanul complementar de cercetare-dezvoltare al MAI Articolul 22(1) Planul complementar cuprinde proiectele de CD de interes pentru structurile ministerului finanţate din alte surse decât de la bugetul MAI, respectiv cele constituite din:a)fonduri de la bugetul de stat, aflate în administrarea ANCS sau altor autorităţi naţionale; b)fonduri provenite de la entităţi de CD finanţatoare; c)fonduri provenite din programe/proiecte şi/sau cooperări europene. (2) La proiectele de CD din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. c) MAI poate participa cu cotă de cofinanţare asigurată din fondurile alocate de la bugetul ministerului pentru susţinerea participării la proiecte finanţate din fonduri europene. Articolul 23Pentru elaborarea planului complementar, Direcţia generală logistică desfăşoară acţiuni vizând identificarea de surse de finanţare a proiectelor de CD specifice, precum şi de oportunităţi de participare a structurilor ministerului la proiecte de CD de interes. Articolul 24Planul complementar se elaborează de către Direcţia generală logistică în baza: a)propunerilor de proiecte de CD de interes, precum şi a comunicărilor formulate de structurile ministerului, corespunzător prevederilor art. 8 alin. (2) lit. c); b)rezultatelor acţiunilor de identificare de surse de finanţare/oportunităţi de participare la proiecte de CD de interes, desfăşurate de Direcţia generală logistică corespunzător prevederilor art. 23; c)identificării de proiecte de CD de interes comun realizate de alte autorităţi ale statului cu care MAI dezvoltă relaţii de colaborare sau are încheiate acorduri/protocoale de colaborare în domeniul cercetare-dezvoltare; d)propunerilor transmise de entităţi de CD pentru realizarea prin finanţare proprie de proiecte de CD specifice structurilor ministerului. Articolul 25În aplicarea prevederilor art. 24 lit. d), entităţile de CD pot transmite ministerului propuneri privind: a)punerea la dispoziţie, pentru testare operaţională în unităţile potenţial beneficiare din minister, de mostre gratuite de produse, aflate în fabricaţie de serie; b)realizarea prin finanţare proprie sau din alte fonduri atrase de proiecte de CD, ale căror rezultate să fie aplicate în activitatea structurilor ministerului. Articolul 26Acceptarea propunerilor prevăzute la art. 25: a)are ca obiectiv stabilirea interesului şi oportunităţii introducerii produselor rezultate ale CD/produselor de serie în înzestrarea structurilor potenţial beneficiare din minister; b)implică desfăşurarea activităţilor subsecvente în baza unui acord de testare operaţională/cercetare-dezvoltare, încheiat între entitatea de CD şi structura beneficiară, care se avizează de Direcţia generală logistică; c)impune asigurarea integrală, materială şi financiară a activităţilor de referinţă de către entitatea de CD iniţiatoare; d)nu reprezintă un angajament privind achiziţia ulterioară a produselor. Articolul 27(1) Propunerile prevăzute la art. 25 se transmit Direcţiei generale logistică, care consultă structurile potenţial beneficiare din minister şi răspunde entităţii iniţiatoare.(2) Propunerile acceptate sunt incluse ca poziţii distincte în planul complementar şi parcurg, după caz, etapa de testare operaţională/etapele de CD, astfel cum sunt stabilite prin prezentele norme metodologice.(3) Structura beneficiară şi Direcţia generală logistică pot decide unilateral, în orice moment, întreruperea acordului de testare operaţională/cercetare-dezvoltare, în situaţia neîndeplinirii de către entitatea iniţiatoare/de către produsul testat a obiectivelor specifice/cerinţelor iniţiale, stabilite în comun de părţi prin acord.(4) Produsele rezultate ale CD/mostrele de produs testate nu se achiziţionează de către structurile beneficiare. Articolul 28Planul complementar se aprobă de către directorul general al Direcţiei generale logistice, are durata de 2 ani calendaristici şi poate fi modificat pe parcursul desfăşurării, în raport cu înregistrarea de noi situaţii din categoriile prevăzute la art. 24. Secţiunea a 4-a Planul de CD pentru învăţământ al MAI Articolul 29(1) Planul de CD pentru învăţământ cuprinde proiecte de cercetare ştiinţifică specifice domeniului învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniilor conexe acestuia.(2) Planul de CD pentru învăţământ este structurat în două secţiuni:a)secţiunea învăţământ superior, reprezentând planificarea cercetării-dezvoltării la Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“; b)secţiunea formare profesională iniţială şi continuă, reprezentând planificarea cercetării-dezvoltării la Institutul de Studii pentru Ordine Publică şi celelalte instituţii de formare profesională iniţială şi continuă ale MAI. (3) Proiectele de CD din plan sunt finanţate din următoarele surse:a)fonduri de la bugetul ministerului, destinate cercetării-dezvoltării; b)fonduri de la bugetul de stat, aflate în administrarea ANCS sau a altor autorităţi şi instituţii naţionale; c)fonduri provenite din programe, proiecte sau alte instrumente similare de finanţare ale Uniunii Europene; d)fonduri provenite de la entităţi finanţatoare din domeniu, din ţară sau din străinătate. (4) La proiectele de CD din categoria celor prevăzute la alin. (3) lit. c) MAI poate participa cu cotă de cofinanţare asigurată din fondurile alocate de la bugetul ministerului pentru susţinerea participării la proiecte finanţate din fonduri europene. Articolul 30Pentru elaborarea planului de CD pentru învăţământ, instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă pot desfăşura acţiuni vizând identificarea de surse de finanţare a proiectelor de CD din domeniul de competenţă, precum şi de oportunităţi privind participarea la proiecte de CD de interes. Articolul 31Planul de CD pentru învăţământ se elaborează de către instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă în baza: a)propunerilor proprii de proiecte de CD specifice; b)propunerilor de proiecte de CD transmise de structurile ministerului, precum şi a comunicărilor formulate corespunzător prevederilor art. 8 alin. (2) lit. c); c)rezultatelor acţiunilor desfăşurate de către instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă privind identificarea de surse de finanţare/oportunităţi de participare la proiecte de CD de interes, corespunzător prevederilor art. 30; d)propunerilor transmise de entităţi/instituţii/operatori economici din domeniu pentru realizarea integrală prin finanţare proprie de proiecte de CD specifice. Articolul 32(1) În aplicarea prevederilor art. 31 lit. d), entităţile pot transmite ministerului propuneri privind realizarea prin finanţare proprie sau din alte fonduri atrase de proiecte de CD sau etape distincte ale acestora, cu rezultate aplicabile în activităţile specifice domeniului învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniilor conexe acestuia.(2) Propunerile prevăzute la alin. (1) se transmit Direcţiei generale management resurse umane, care consultă instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă/structurile potenţial beneficiare din minister şi răspunde entităţii iniţiatoare. Articolul 33(1) Acceptarea propunerilor prevăzute la art. 32:a)implică desfăşurarea activităţilor subsecvente în baza unui acord/parteneriat încheiat între entitatea iniţiatoare şi instituţia de formare profesională iniţială şi continuă, care se avizează de Direcţia generală management resurse umane şi Direcţia generală logistică; b)impune asigurarea integrală, materială şi financiară, a activităţilor de referinţă de către entitatea de CD iniţiatoare; c)nu reprezintă un angajament privind obligativitatea aplicării, implementării sau achiziţiei ulterioare de către MAI a rezultatelor cercetărilor obţinute în cadrul proiectului de CD. (2) Instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă pot decide unilateral, în orice moment, întreruperea desfăşurării proiectului de CD, în situaţia neîndeplinirii de către entitatea iniţiatoare a obiectivelor şi activităţilor specifice acordului/parteneriatului, stabilite în comun de părţi prin acord. Articolul 34(1) Realizarea proiectelor cuprinse în planul de CD pentru învăţământ, corespunzător situaţiilor prevăzute la art. 31 lit. a), b) şi c), se poate face, după caz:a)integral de către instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă; b)în parteneriate/colaborări cu specialişti/entităţi/operatori economici din domeniu, din ţară şi/sau din străinătate. (2) Finanţarea proiectelor de CD prevăzute la alin. (1) se face de la bugetul ministerului, din fondurile pentru cercetare-dezvoltare alocate distinct fiecărei instituţii de formare profesională iniţială şi continuă.(3) Pentru realizarea proiectelor de CD prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt acceptate numai cheltuieli directe din categoria cheltuielilor cu logistica şi de deplasare, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilă domeniului cercetare-dezvoltare.(4) Pentru proiectele de cercetare-dezvoltare finanţate din fondurile ANCS, fonduri europene sau din alte fonduri decât cele de la bugetul MAI, personalul care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare poate fi retribuit din categoria cheltuielilor eligibile cu această destinaţie. Articolul 35Proiectul planului de CD pentru învăţământ se supune avizării Consiliului ştiinţific pentru învăţământ constituit în baza prezentelor norme metodologice, avizului de specialitate al Direcţiei generale management resurse umane, vizei pentru control financiar preventiv a Direcţiei generale financiare şi aprobării secretarului general al ministerului. Articolul 36Planul de CD pentru învăţământ are durata de 2 ani calendaristici şi poate fi modificat pe parcursul desfăşurării, în raport cu rectificarea alocărilor financiare şi/sau înregistrarea de noi situaţii din categoriile prevăzute la art. 31. Capitolul IVDesfăşurarea cercetării-dezvoltării în MAI Secţiunea 1Dispoziţii generale aplicabile cercetării-dezvoltării desfăşurate în baza planurilor sectorial şi complementar Articolul 37Proiectele din planurile sectorial şi complementar de CD se realizează prin parcurgerea unui proces de CD reprezentat de totalitatea lucrărilor/activităţilor care se desfăşoară în cadrul proiectului, grupate pe etape antestabilite. Articolul 38Etapele de CD succesive care se parcurg, de regulă, în cadrul procesului de CD prevăzut la art. 37 sunt următoarele: a)specificaţia tehnico-operaţională preliminară: definirea cerinţelor tehnico-operaţionale pentru rezultatele cercetărilor - produse noi sau modernizate; b)studiul de fezabilitate şi/sau studiul tehnico-economic; c)cercetarea ştiinţifică propriu-zisă: cercetări de laborator, obţinerea şi alegerea de soluţii tehnice şi tehnologii, elaborarea de studii/documentaţii, proiectarea, execuţia de modele funcţionale, loturi-pilot, demonstratori şi altele asemenea; d)prototipul/lotul-prototip: elaborarea documentaţiei de bază, realizarea, testarea operaţională la structura beneficiară şi omologarea prototipului, revizuirea documentaţiei de bază după omologare, definitivarea produsului referenţial; e)monitorizarea comportării în exploatare a produsului nou/modernizat la structura beneficiară; f)seria zero: elaborarea documentaţiei tehnologice pentru fabricaţia şi pregătirea fabricaţiei, execuţia şi omologarea lotului serie zero; g)fabricaţia de serie: definitivarea documentaţiei de bază, tehnologice şi de exploatare pentru producţia de serie. Articolul 39(1) Stabilirea procesului/etapelor de CD care se parcurg în realizarea proiectelor de CD din planurile sectorial şi complementar se face de către Direcţia generală logistică.(2) În funcţie de complexitatea proiectului de CD şi de rezultatele cercetărilor propuse a fi obţinute, etapele de CD pot fi parcurse cumulat, în fază unică sau excluse.(3) De regulă, procesul de CD se constituie în etape ale contractului/acordului de cercetare-dezvoltare care se încheie pentru realizarea unui proiect. Articolul 40Din fondurile pentru cercetare-dezvoltare alocate de la bugetul ministerului sunt finanţate numai etapele de CD prevăzute la art. 38 lit. a)-d) inclusiv. Articolul 41Pentru fiecare dintre proiectele de CD din planurile sectorial şi complementar, Direcţia generală logistică şi structurile beneficiare desemnează prin dispoziţie zilnică/ordin de zi specialiştii care urmăresc realizarea obiectivelor specifice ale proiectului în cadrul comisiilor comune de monitorizare şi prin monitori de proiect, după caz. Articolul 42(1) Omologarea prototipurilor/loturilor- prototip/loturilor serie zero stabilită corespunzător art. 38 lit. d) şi f) reprezintă confirmarea oficială a calităţilor produsului nou/modernizat rezultat al cercetărilor şi admiterea acestuia spre a fi fabricat în serie şi folosit în scopul pentru care a fost conceput, exprimată de MAI, în calitate de utilizator.(2) În sensul prevederilor alin. (1), omologarea nu se substituie/excedează oricăror altor certificări, atestări, avizări şi altele asemenea, impuse producătorului prin legislaţie. Articolul 43(1) Prototipul de produs obţinut prin activităţi de cercetare-dezvoltare, care intră în ansamblu sau pe subansambluri componente sub incidenţa unei directive europene, trebuie să fie certificat de o entitate acreditată la nivel european privind conformitatea cu directiva de referinţă înainte de a fi testat operaţional în condiţii reale de exploatare şi omologat.(2) În situaţia în care apar propuneri de modificare a prototipului ca urmare a testării operaţionale în condiţii reale de exploatare şi a omologării, varianta modificată a prototipului se recertifică corespunzător prevederilor alin. (1) înainte de a fi propusă pentru introducerea în înzestrarea structurilor ministerului. Articolul 44Activităţile de recertificare/certificare a prototipului de produs privind conformitatea cu o directivă europeană, astfel cum sunt stipulate la art. 43, fac parte integrantă din procesul de CD. Secţiunea a 2-aDispoziţii generale aplicabile cercetării-dezvoltării desfăşurate în baza planului de CD pentru învăţământ Articolul 45(1) Instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă ale MAI organizează şi desfăşoară activităţi proprii de cercetare-dezvoltare, potrivit legii.(2) Instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă elaborează, cu consultarea Direcţiei generale management resurse umane şi a Direcţiei generale logistică, proceduri interne privind organizarea şi desfăşurarea cercetării-dezvoltării, corelate cu prevederile prezentelor norme metodologice. Articolul 46(1) Cercetarea-dezvoltarea organizată şi desfăşurată la instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă este reprezentată de cercetarea ştiinţifică, prin componentele sale definite de legislaţia aplicabilă domeniului: cercetarea fundamentală şi aplicativă.(2) La instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă cercetarea ştiinţifică se poate desfăşura individual sau în colective de cercetare, constituite la nivel de catedre/compartimente/departamente/centre de cercetare/ discipline. Articolul 47Activitatea de cercetare-dezvoltare la instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă se desfăşoară pe baza planurilor proprii de cercetare-dezvoltare, care sunt parte integrantă a planului de CD pentru învăţământ. Articolul 48(1) În scopul coordonării unitare la nivel instituţional a activităţilor de cercetare-dezvoltare specifice domeniului învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniilor conexe acestuia, se înfiinţează Consiliul ştiinţific pentru învăţământ, format din reprezentanţi ai instituţiilor de formare profesională iniţială şi continuă, ai Direcţiei generale management resurse umane şi ai Direcţiei generale logistică.(2) Consiliul ştiinţific pentru învăţământ îşi desfăşoară activitatea în baza unui regulament de organizare şi funcţionare propriu şi îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a)elaborează strategii privind cercetarea-dezvoltarea din domeniul învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domenii conexe acestuia, precum şi planurile pentru implementarea acestora; b)analizează propunerile de proiecte de CD, elaborează, avizează şi promovează proiectul planului de CD pentru învăţământ; c)urmăreşte racordarea şi corelarea acţiunilor de cercetare-dezvoltare proprii instituţiilor de formare profesională iniţială şi continuă ale ministerului la strategiile stabilite la nivel instituţional privind cercetarea-dezvoltarea în domeniul învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică; d)coordonează elaborarea normelor procedurale unitare privind organizarea şi desfăşurarea cercetării-dezvoltării în domeniul învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniile conexe acestuia, aplicabile la nivelul instituţiilor de formare profesională iniţială şi continuă; e)sprijină organizarea manifestărilor ştiinţifice în domeniul de competenţă; f)încurajează şi susţine participarea cadrelor didactice la manifestările ştiinţifice organizate de alte instituţii din ţară şi din străinătate. (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare şi componenţa Consiliului ştiinţific pentru învăţământ se aprobă prin dispoziţie a secretarului general al ministerului. Articolul 49(1) Pentru desfăşurarea activităţilor specifice de cercetare-dezvoltare, instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă utilizează baza materială şi infrastructura proprie, destinate activităţilor didactice şi de cercetare ştiinţifică.(2) În desfăşurarea activităţilor proprii de cercetare ştiinţifică, instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă pot implica specialişti şi personal didactic din structurile ministerului, precum şi specialişti/experţi din instituţii, entităţi de învăţământ, de cercetare şi economice, din ţară sau din străinătate. Secţiunea a 3-aColaborarea în domeniul cercetare-dezvoltare Articolul 50Reprezentarea MAI în cadrul relaţiilor de colaborare din domeniul cercetare-dezvoltare este asigurată de: a)Direcţia generală logistică, pentru domeniul de implementare logistică/înzestrare; b)Direcţia generală management resurse umane, pentru domeniul de implementare învăţământ. Articolul 51Direcţia generală logistică şi Direcţia generală management resurse umane pot dezvolta relaţii de colaborare în domeniul cercetare-dezvoltare cu următoarele entităţi: a)ANCS, precum şi cu organismele consultative constituite în cadrul autorităţii, potrivit legii; b)autorităţi şi instituţii componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate, precum şi unităţi de cercetare şi de învăţământ din structura acestora; c)alte autorităţi ale statului care finanţează planuri/programe proprii sau sectoriale de cercetare-dezvoltare, în domeniile proprii de competenţă; d)unităţi şi instituţii de drept public care fac parte din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, astfel cum sunt stabilite de legislaţia aplicabilă domeniului; e)operatori economici din industria de apărare; f)unităţi de drept privat - operatori economici care au în domeniul de activitate cercetarea-dezvoltarea sau structuri legal constituite ale acestora; g)persoane fizice autorizate care desfăşoară individual activităţi de cercetare-dezvoltare în regim economic, conform prevederilor legale; h)organizaţii neguvernamentale, organizaţii profesionale şi sindicale; i)instituţii şi organizaţii din Uniunea Europeană, din statele membre sau din alte state. Articolul 52Colaborarea în domeniul cercetare-dezvoltare vizează în principal următoarele: a)gestionarea eficientă a fondurilor alocate de la bugetul ministerului pentru cercetarea-dezvoltarea din domeniul propriu de competenţă; b)creşterea calităţii şi nivelului ştiinţific al cercetării-dezvoltării în MAI; c)extinderea ariei de identificare şi realizare din alte surse decât cele provenite de la bugetul ministerului a proiectelor de CD specifice; d)cunoaşterea iniţiativelor şi preocupărilor în domeniul cercetare-dezvoltare ale entităţilor colaboratoare şi identificarea celor de interes pentru structurile ministerului; e)valorificarea experienţei şi cunoştinţelor profesionale ale specialiştilor din entităţile colaboratoare, la realizarea proiectelor de CD ale ministerului; f)diseminarea şi promovarea eficientă a rezultatelor cercetărilor obţinute de MAI şi entităţile colaboratoare; g)îmbunătăţirea ratei de succes în obţinerea rezultatelor scontate şi atingerea obiectivelor stabilite pentru activitatea de cercetare-dezvoltare din minister; h)susţinerea şi promovarea în comun a iniţiativelor/acţiunilor specifice din domeniile proprii de competenţă, în relaţiile cu ANCS. Articolul 53(1) Pentru materializarea şi stabilirea coordonatelor colaborării din domeniul cercetare-dezvoltare, Direcţia generală logistică şi Direcţia generală management resurse umane, după caz, încheie protocoale şi acorduri de colaborare. (2) Aprobarea pentru încheierea documentelor de colaborare prevăzute la alin. (1) este dată de secretarul general al MAI. Secţiunea a 4-aEşecul în activitatea de cercetare-dezvoltare Articolul 54Corespunzător legislaţiei naţionale aplicabile domeniului, este acceptată existenţa eşecului în realizarea activităţilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, întrucât acestea implică un risc inerent în realizarea ipotezelor sau obiectivelor stabilite înaintea desfăşurării. Articolul 55(1) În concordanţă cu prevederile legislaţiei aplicabile, pentru cercetarea-dezvoltarea desfăşurată corespunzător prezentelor norme metodologice se acceptă existenţa eşecului în activitatea de cercetare-dezvoltare, denumit în continuare eşec de CD.(2) Constituie eşec de CD situaţia în care în cadrul unui proiect de CD nu sunt îndeplinite obiectivele şi cerinţele stabilite iniţial, din motive independente de părţile implicate în realizarea proiectului.(3) Eşecul de CD nu impune recuperarea fondurilor cheltuite. Articolul 56(1) Eşecul de CD se poate previziona/constata, după caz, în oricare dintre etapele procesului de CD de către comisiile de monitorizare sau de monitorii de proiect desemnaţi corespunzător prevederilor art. 41.(2) În situaţia previzionării/constatării eşecului de CD se întrerup definitiv lucrările din cadrul contractului de CD, precum şi finanţarea acestuia. Secţiunea a 5-aRezultatele cercetărilor Articolul 57Rezultatele cercetărilor obţinute în cadrul proiectelor de CD, definite corespunzător categoriilor prevăzute la art. 3 alin. (1), aparţin: a)MAI, prin structurile beneficiare/executante, pentru rezultatele obţinute în cadrul proiectelor de CD finanţate de la bugetul ministerului; b)entităţilor executante pentru proiectele de CD finanţate integral din alte surse decât de la bugetul MAI. Articolul 58Rezultatele cercetărilor definite la art. 57 lit. a) se introduc în patrimoniu şi se înregistrează distinct în evidenţele contabile ale structurii beneficiare, corespunzător categoriilor prevăzute la art. 3 alin. (1). Articolul 59Rezultatele cercetărilor prevăzute la art. 58, corespunzătoare categoriilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), c) şi e), se înregistrează în evidenţa contabilă a structurii beneficiare în debitul contului în afara bilanţului, simbol 8039 „Alte valori în afara bilanţului“, la valoarea stabilită pentru acestea în devizele postcalcul ale fazelor contractului de CD. Articolul 60(1) Rezultatele cercetărilor prevăzute la art. 58, corespunzătoare categoriei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), se înregistrează în patrimoniul structurii beneficiare după natura bunului, respectiv mijloc fix, obiect de inventar sau materiale, în conformitate cu prevederile normativelor interne care reglementează situaţiile respective.(2) Intrarea în gestiune şi, respectiv, înregistrarea în contabilitate a rezultatelor cercetării prevăzute la alin. (1) se fac la valoarea stabilită pentru acestea prin devizele postcalcul ale fazelor de execuţie pentru obiectul fizic/prototip, conform contractului de CD. Articolul 61Rezultatele cercetărilor prevăzute la art. 57 lit. b), corespunzătoare categoriei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), pot fi preluate temporar prin protocol de predare-primire de către structurile beneficiare, cu acordul entităţii executante finanţatoare, pentru testarea operaţională şi stabilirea oportunităţii/condiţiilor privind introducerea în înzestrare. Articolul 62(1) Rezultatele cercetărilor care aparţin MAI, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1), pot fi exploatate şi/sau promovate de către entitatea executantă a proiectului.(2) Exploatarea/Promovarea rezultatelor cercetărilor prevăzute la alin. (1) face obiectul unui contract de licenţă/cesiune distinct, încheiat între MAI şi entitatea executantă.(3) Aprobarea pentru exploatarea şi/sau promovarea rezultatelor cercetărilor corespunzător prevederilor alin. (1) este dată de secretarul general al ministerului, la propunerea Direcţiei generale logistică sau, după caz, a Direcţiei generale management resurse umane. Articolul 63Valorificarea rezultatelor obţinute în cadrul proiectelor realizate prin planul de CD pentru învăţământ se face în rândul structurilor ministerului, precum şi public, după caz, prin: a)publicarea unor articole, studii, lucrări; b)prezentarea în cadrul unor manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale: conferinţe, seminare, simpozioane, mese rotunde; c)schimb de bune practici, mobilităţi profesionale şi altele asemenea. Articolul 64Gestionarea rezultatelor cercetărilor, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1), se asigură centralizat de către Direcţia generală logistică - pentru rezultatele obţinute prin planul sectorial şi, respectiv, de către Direcţia generală management resurse umane - pentru cele obţinute prin planul de CD pentru învăţământ. Articolul 65Scoaterea din exploatare, declasarea şi casarea, după caz, a obiectelor fizice/prototipurilor rezultate ale cercetărilor, aflate în exploatare la structurile beneficiare, se aprobă şi se fac în conformitate cu normativele interne aplicabile. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 66Cercetarea-dezvoltarea din MAI poate fi făcută publică în raport cu nivelul de clasificare atribuit lucrărilor de cercetare, clauzele contractuale în acest sens şi prevederile legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate. Articolul 67În cazul în care în rândul rezultatelor cercetărilor obţinute în cadrul proiectelor din planurile de CD ale ministerului sunt identificate soluţii brevetabile care pot face obiectul unor invenţii, acestea se raportează cadrului normativ aplicabil domeniului protecţiei proprietăţii industriale. Articolul 68În aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice, Direcţia generală logistică, respectiv Direcţia generală management resurse umane elaborează proceduri specifice, a căror implementare la structurile responsabile se aprobă de către secretarul general al ministerului. Articolul 69Anexa face parte integrantă din prezentele norme metodologice. ANEXĂla normele metodologice Glosar de termeni • cercetare aplicativă - investigaţia originală desfăşurată pentru dobândirea de cunoştinţe în vederea realizării unui obiectiv practic specific; • cercetare-dezvoltare - activitatea care cuprinde cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea experimentală şi inovarea bazată pe cercetare ştiinţifică şi dezvoltare experimentală; cercetarea ştiinţifică cuprinde cercetarea fundamentală şi cercetarea aplicativă; • cercetare fundamentală - activităţi experimentale sau teoretice desfăşurate în principal pentru dobândirea unor cunoştinţe noi cu privire la fundamentele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a se urmări în mod particular aplicarea ori utilizarea practică imediată; • cercetare ştiinţifică, dezvoltare experimentală şi inovare - principale activităţi creatoare de cunoaştere şi generatoare de progres economic şi social, încurajate şi sprijinite de către statul român, conform Constituţiei şi legislaţiei naţionale aplicabile domeniului cercetare-dezvoltare; • cofinanţare (cotă de) - fonduri financiare alocate din bugetele proprii de către autorităţi de stat, entităţi de cercetare şi economice şi altele asemenea pentru finanţarea împreună cu alţi parteneri finanţatori a realizării unui proiect de CD cu aplicabilitate în activitatea structurilor ministerului; • comisie de omologare - colectiv de persoane desemnate de către şi la nivelul structurii beneficiare şi al Direcţiei generale logistică în scopul desfăşurării activităţilor aferente procedurilor de omologare a prototipului/seriei zero - rezultate ale cercetărilor obţinute în cadrul unui proiect de CD specific MAI; • Consiliu ştiinţific pentru învăţământ - organism fără personalitate juridică, organizat la nivel instituţional în scopul coordonării unitare a activităţilor de cercetare-dezvoltare specifice domeniului învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniilor conexe acestuia, format din reprezentanţi ai instituţiilor de formare profesională iniţială şi continuă, ai Direcţiei generale management resurse umane şi Direcţiei generale logistică; • consultanţă (tehnică/metodologică) - activităţi de îndrumare şi sprijin care constau în acordarea de către persoane autorizate de date şi informaţii într-un anumit domeniu (tehnic/privind aplicarea de norme metodologice şi procedurale); • contract de CD (de finanţare) - acord scris încheiat ca urmare a înţelegerii intervenite între două părţi, respectiv între structura beneficiară/instituţia de formare profesională iniţială şi continuă din MAI şi entitatea executantă, pentru crearea şi stabilirea drepturilor şi obligaţiilor în relaţiile dintre ele privind furnizarea serviciilor de execuţie a unui proiect de CD, în conformitate cu termenii de referinţă stabiliţi de structura beneficiară/instituţia de formare profesională iniţială şi continuă, în calitate de autoritate contractantă; • dezvoltare experimentală - activitate sistematică, plecând de la cunoştinţe rezultate din cercetare şi/sau de la experienţa practică, care urmăreşte producerea de noi materiale, produse ori dispozitive, instituirea de noi procese, sisteme şi servicii sau îmbunătăţirea substanţială a celor existente; • director de plan sectorial de CD - persoană stabilită la nivelul autorităţii de stat care derulează un plan sectorial de CD - respectiv MAI, în înţelesul prezentelor norme metodologice - în scopul de a asigura conducerea şi coordonarea ansamblului de activităţi pentru realizarea proiectelor de CD din plan; • documentaţie de bază/constructivă - componentă a documentaţiei tehnice (de execuţie) formată din documentele de execuţie a produsului care, în acest scop, stabilesc tipurile, mărimile, forma, dimensiunile şi alte condiţii tehnice de calitate, regulile şi metodele de verificare şi de recepţie ale acestuia; • documentaţie tehnică - desene şi documente scrise care, independent sau împreună, determină componenţa şi construcţia produsului şi cuprind, după caz, datele de studiu şi proiectare, execuţie, verificare, recepţie, exploatare, întreţinere ori de certificare, de promovare tehnică şi comercială a acestuia; cuprinde documentaţiile de studiu, de bază sau constructivă, tehnologică, de exploatare, precum şi documentaţia de certificare şi auxiliară; • documentaţie tehnică de execuţie - documentaţie care are în componenţă documentaţiile de bază/constructivă şi documentaţia tehnologică; • documentaţie tehnologică - componentă a documentaţiei tehnice (de execuţie) formată din documentele necesare execuţiei produsului conform documentaţiei de bază, ale căror prevederi se stabilesc în funcţie de procedeul sau procesul tehnologic ales în acest scop; • eşec de CD - situaţia previzionată/constatată în realizarea unui proiect de CD caracterizată de neîndeplinirea cerinţelor stabilite la iniţierea proiectului de CD, din motive independente de părţile implicate în realizarea acestuia, în urma căreia nu se impune recuperarea fondurilor cheltuite; • etapă de CD - componentă a procesului de CD în cadrul căreia se execută grupat lucrări de cercetare antestabilite, în scopul realizării unui obiectiv specific propriu, concret; • fabricaţie - ansamblul operaţiilor tehnologice executate în scopul obţinerii unor produse, sisteme tehnice şi a altora asemenea într-o unitate economică, în serie şi în cantităţi mari; • inovarea - implementarea unui produs, serviciu sau proces nou ori substanţial îmbunătăţit sau a unei metode în activitatea practică; • inovarea de proces - punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de distribuţie noi ori îmbunătăţite considerabil, care implică schimbări semnificative în ceea ce priveşte tehnicile, echipamentele şi/sau programele informatice; • inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs sau serviciu care este nou ori îmbunătăţit substanţial în privinţa caracteristicilor şi utilizărilor sale; îmbunătăţirile substanţiale pot fi ale specificaţiilor tehnice, ale componentelor sau materialelor, ale programelor informatice încorporate, ale utilizării ori ale altor caracteristici funcţionale; • instituţii de formare profesională iniţială şi continuă - instituţii de învăţământ superior - Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“, de formare continuă - Institutul de Studii pentru Ordine Publică, precum şi celelalte centre de formare profesională continuă şi iniţială - cele 6 şcoli postliceale şi Centrul Chinologic „Dr. Aurel Greblea“ din subordinea MAI; • lista propunerilor de proiecte de CD în aşteptare - document de planificare a cercetării-dezvoltării specifice MAI, cuprinzând propunerile de proiecte de CD rămase necuprinse în planurile de CD deşi îndeplinesc condiţiile în acest sens, pentru care nu sunt identificate surse de finanţare; • lot serie zero - grup de produse selectate din lotul de început de fabricaţie pentru care poate fi reluată, după caz, o parte a programului de probe de omologare a prototipului, în scopul principal de a verifica soluţiile tehnologice/de fabricaţie alese, repetabilitatea performanţelor produsului, precum şi pentru îmbunătăţirea producţiei de serie; • model funcţional - parte componentă (ansamblu parţial/subansamblu de bază funcţional/ansamblu general) a unui produs, pentru care se pot face prezentarea şi demonstrarea funcţionalităţii şi utilităţii, în scopul promovării soluţiilor tehnice testate, în succesiunea etapelor de CD; • modernizare - ansamblul operaţiilor necesare pentru a modifica, a adapta, a face să corespundă un produs tehnic, maşină, utilaj, aparat şi altele asemenea la nivelul, cerinţele şi exigenţele tehnicii actuale, noi; • monitor de proiect de CD - persoană stabilită atât la nivelul structurii beneficiare, cât şi la nivelul Direcţiei generale management resurse umane (numai în cazul proiectelor de CD pentru învăţământ) sau al Direcţiei generale logistică pentru a asigura monitorizarea realizării şi evaluarea unui proiect de CD; • monitorizare (ref. proiecte de CD) - ansamblu de activităţi de supraveghere a realizării unui proiect de CD prin intermediul unor persoane/colective de persoane desemnate, având calitatea de monitor/comisii de monitorizare; • omologare - ansamblu de activităţi desfăşurate în scopul confirmării oficiale a calităţilor unui produs tehnic şi admiterea acestuia spre a fi fabricat în serie şi folosit în anumite scopuri; spre deosebire de recepţie, omologarea se face o singură dată şi se repetă în anumite cazuri speciale, care se prevăd, de regulă, în documentaţia de bază a produsului; • plan (de CD al M.A.I.) - document elaborat cu anticipare cuprinzând totalitatea obiectivelor şi acţiunilor stabilite în domeniul cercetare-dezvoltare la nivelul MAI, corelate cu priorităţile şi necesităţile de înzestrare (cu produse noi sau modernizate)/pentru învăţământ ale structurilor ministerului; reprezintă instrumentul prin care ministerul îşi racordează acţiunile proprii din domeniul cercetare-dezvoltare la instrumentele de implementare a politicilor şi strategiilor naţionale privind cercetarea-dezvoltarea; • plan complementar de CD - document de planificare a cercetării-dezvoltării specifice MAI, cuprinzând o suită ordonată de activităţi derulate în cadrul unor proiecte de CD finanţate din alte surse decât de la bugetul ministerului; • plan de CD pentru învăţământ - document de planificare a cercetării-dezvoltării la nivel instituţional, care cuprinde proiecte de cercetare ştiinţifică - fundamentală şi aplicativă - specifice domeniului învăţământ pentru ordine şi siguranţă publică şi domeniilor conexe acestuia, este gestionat de instituţiile de formare profesională iniţială şi continuă din subordinea ministerului şi monitorizat la nivelul Direcţiei generale management resurse umane; • plan sectorial de CD - document de planificare a cercetării-dezvoltării specifice MAI, cuprinzând o suită ordonată de acţiuni derulate în cadrul unor proiecte de CD de interes prioritar pentru domeniile de activitate ale structurilor ministerului, atribuite în sistem competiţional sau direct, corespunzător legislaţiei aplicabile; este finanţat integral de la bugetul ministerului, prin articol bugetar distinct; • procedură - ansamblu de reguli de organizare aplicate şi utilizate în anumite activităţi în vederea atingerii unui rezultat impus; • proces de CD - modalitate de realizare a proiectelor de CD din planurile de CD ale MAI, reprezentând totalitatea lucrărilor/activităţilor de cercetare-dezvoltare care pot fi desfăşurate grupat, în cadrul unor etape de CD antestabilite; • produs nou - bun material realizat, pentru prima dată, în procesul de fabricaţie; • produs referenţial - prototip omologat al unui produs la care au fost aplicate/operate propunerile formulate la admiterea în fabricaţie/la omologare; • proiect de CD - modalitate de realizare a unui plan de CD cu un scop bine stabilit, care este prevăzut să se desfăşoare într-o perioadă determinată, utilizând resursele alocate, şi căruia îi este ataşat un set propriu de reguli, obiective, activităţi şi lucrări; • proiect tehnic - lucrare tehnică elaborată în baza unor cerinţe iniţiale date şi care cuprinde calculele tehnico-economice, desenele, instrucţiunile şi altele asemenea necesare pentru realizarea, modernizarea, exploatarea, reparaţia şi întreţinerea unui produs; • prototip - primul exemplar, de încercare, al unei/unui piese, produs sau sistem tehnic după care, dacă a fost omologat, se poate trece la fabricaţia seriei zero/de serie, după caz; • rezultatele cercetărilor - oricare dintre rezultatele activităţilor de cercetare-dezvoltare, astfel cum sunt clasificate de legislaţia aplicabilă domeniului cercetare-dezvoltare; • sistem naţional de cercetare-dezvoltare - ansamblul unităţilor şi instituţiilor de drept public şi privat cu personalitate juridică care au în obiectul de activitate cercetarea, dezvoltarea şi inovarea; • solicitare de propuneri de proiecte de CD - activitate organizată în scopul elaborării proiectului planului sectorial de CD, constând în solicitarea de propuneri de proiecte de CD în domeniile de activitate şi corespunzător obiectivelor privind înzestrarea, stabilite de structurile beneficiare, atât de la structurile ministerului, cât şi de la entităţi de cercetare şi economice din industria de apărare şi din domeniile de interes, de la instituţii de învăţământ superior şi altele asemenea; • specificaţie tehnico-operaţională preliminară - document pentru definirea sumară, la iniţierea unui proiect de CD, a cerinţelor tehnice şi operaţionale (corespunzătoare destinaţiei), pentru rezultatele cercetărilor - produse fizice - propuse a fi obţinute în cadrul unui proiect de CD; • structură beneficiară - structură a MAI, de la nivelul direcţiilor generale/inspectoratelor generale/instituţiilor de formare profesională iniţială şi continuă, care formulează propuneri de proiecte de CD proprii pentru a fi cuprinse în planurile de CD şi implementează rezultatele cercetărilor obţinute în activitatea proprie desfăşurată; structura beneficiară este autoritate contractantă pentru proiectele de CD proprii realizate prin planul sectorial de CD; • studiu de fezabilitate - document elaborat în scopul identificării, analizării şi definirii posibilităţilor ca un proiect, produs, sistem tehnic şi altele asemenea să se concretizeze, să fie asimilate şi realizate în anumite condiţii date; • studiu tehnico-economic - document elaborat în scopul stabilirii raportului dintre cheltuielile estimate pentru activităţile propuse în cadrul unui proiect de CD şi cerinţele tehnico-operaţionale impuse pentru rezultatele cercetărilor, în concordanţă cu nivelurile de preţ ale produselor cu destinaţie, performanţe şi caracteristici similare, existente pe piaţa naţională/internaţională, în fabricaţie de serie; • testare operaţională - suită ordonată de activităţi constând în probe, teste, încercări şi altele asemenea organizate şi desfăşurate în unităţi ale structurilor beneficiare din minister, în scopul verificării caracteristicilor, cerinţelor şi performanţelor operaţionale impuse prototipurilor sau pentru stabilirea oportunităţii introducerii în înzestrare a produselor noi; • transfer - ansamblul activităţilor desfăşurate cu sau fără bază contractuală pentru a acorda consultanţă, a transmite cunoştinţe, a disemina informaţii, în scopul introducerii în circuitul economic a rezultatelor cercetării, transformate în produse, servicii şi altele asemenea; • valorificare - procesul prin care rezultatele cercetării ajung să fie utilizate în circuitul economic, social şi altele asemenea, conform cerinţelor activităţii pentru care este desfăşurată cercetarea.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 136/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 136 din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu