ORDIN
Nr. 153 din 14 decembrie 1999
privind infiintarea comisiilor de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 13 ianuarie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap,
avand in vedere:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala
si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap;
- Hotararea Guvernului nr. 1.100/1990;
- Hotararea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea si functionarea
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap;
- Regulamentul de organizare si functionare a Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap, aprobat prin Ordinul secretarului de stat al
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 120/1998,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) In temeiul art. 22 - 30 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, se infiinteaza, la nivel judetean si la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti, comisii de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap, denumite in continuare comisii.
(2) Comisiile sunt in coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicala
a persoanelor cu handicap.
(3) Aceste comisii functioneaza in cadrul inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap.
Art. 2
Comisiile sunt alcatuite din:
- un presedinte, medic de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca, angajat prin concurs de inspectoratul de stat teritorial pentru
persoanele cu handicap, cu norma intreaga;
- 2 membri, dintre care un medic specialist de expertiza medicala si
recuperare a capacitatii de munca, desemnat de oficiul judetean de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca, si un medic desemnat de
inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap;
- un membru desemnat de organizatiile neguvernamentale care sunt
reprezentative prin activitatea in domeniul protectiei speciale a persoanelor
cu handicap in judetul respectiv sau in municipiul Bucuresti;
- un secretar, cadru mediu, angajat prin concurs de inspectoratele de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap.
Art. 3
(1) Pentru buna desfasurare a activitatii comisiile pot incheia contracte
de colaborare cu medicii de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca si cu medici de diferite specialitati din judete sau din sectoarele
municipiului Bucuresti.
(2) Acestia sunt retribuiti din Fondul special de solidaritate sociala
pentru persoanele cu handicap.
(3) Medicii de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca emit
avize catre comisia judeteana sau a sectorului municipiului Bucuresti, conform
modelului-tip prezentat in anexa nr. I.
Art. 4
(1) Comisiile de expertiza medicala a copiilor cu handicap, prevazute la
art. 23 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, sunt
actualele comisii de diagnostic si triaj, constituite in baza Ordinului
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
nr. 245/1992.
(2) Ele sunt preluate prin protocol de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap de la Ministerul Sanatatii si emit avize catre comisie.
(3) Cu exceptia presedintelui si a secretarului comisiei, care sunt
angajati cu contract de munca la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, membrii comisiei care elibereaza avize vor fi retribuiti pentru
activitatea depusa in baza unor contracte de colaborare incheiate cu
inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap.
Art. 5
(1) Comisiile au urmatoarea componenta:
- un medic specialist pediatru;
- un medic specialist psihiatru pentru copii;
- un psiholog,
desemnati de conducerile directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(2) Componenta comisiilor este completata cu un psihopedagog desemnat de
inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 6
Membrii comisiilor prevazute la art. 22 si 23 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 au dreptul la o indemnizatie de sedinta. Cuantumul
lunar al indemnizatiilor de sedinta nu poate depasi cuantumul castigului
salarial mediu net comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica la data
stabilirii drepturilor.
Art. 7
Comisiile constituite in baza art. 22 si 23 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 functioneaza in cadrul inspectoratului de stat
teritorial pentru persoanele cu handicap si sunt in coordonarea Comisiei
superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, care functioneaza
pe langa Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 8
Comisiile au urmatoarele atributii:
a) examineaza persoanele care solicita eliberarea unui certificat de
persoana cu handicap, analizeaza documentatia medicala, precum si rapoartele de
ancheta sociala intocmite de organele competente;
b) emit certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala sau, dupa caz, resping cererea de incadrare.
Pentru persoanele cu handicap grav se va specifica pe certificat si faptul ca
acestea au nevoie de un asistent personal. Respingerea, precum si incadrarea
intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala se
fac prin certificat, conform modelului-tip prezentat in anexa nr. II;
c) intocmesc si urmaresc realizarea programului individual de recuperare
atat pentru copiii, cat si pentru adultii cu handicap;
d) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege, precum si indrumarea
si consilierea persoanelor cu handicap, copii si adulti cu deficiente neuropsihice,
in centre de asistenta, recuperare si invatamant special;
e) primesc din teritoriul judetului sau al sectorului municipiului
Bucuresti avize privind recomandarea de evaluare, conform anexei nr. I, pe care
le examineaza la prezentarea persoanei. La fel se procedeaza si in cazul
copiilor, avizele fiind emise de comisiile pentru copii. Comisiile emit, in
baza avizelor si a examinarii certificatelor medicale, precum si a persoanelor
cu handicap, certificate atat pentru copii, cat si pentru adulti. Programul de
lucru este adaptat astfel incat o zi sau doua pe saptamana sa fie rezervate
copiilor, in functie de solicitarile din zona de adresabilitate.
Art. 9
Eliberarea certificatelor este scutita de taxa de timbru, conform art. 27
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999.
Art. 10
Certificatele pot fi contestate in termen de 30 de zile de la comunicare la
Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, sectiunea
pentru adulti si, respectiv, sectiunea pentru copii. Contestatia se va
solutiona prin decizie, in care se precizeaza incadrarea sau respingerea
cererii de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita
protectie speciala, conform modelului-tip prezentat in anexa nr. III, in termen
de 45 de zile lucratoare de la inregistrare la Comisia superioara de expertiza
medicala a persoanelor cu handicap.
Art. 11
(1) In urma activitatii zilnice comisiile intocmesc un proces-verbal,
conform modelului-tip prezentat in anexa nr. IV, in care se consemneaza
activitatea desfasurata.
(2) Programul individual de recuperare este intocmit si inmanat persoanei
cu handicap, o data cu certificatul.
Art. 12
(1) Programul de recuperare este elaborat in scris atat pentru copii, cat
si pentru adulti. Acest program cuprinde actiunile medicale, educative,
profesionale si sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea si
reintegrarea sociala a persoanei cu handicap. Din analiza datelor din dosarul
medical se va decide asupra cazurilor care necesita internarea pentru tratament
medical, recuperare prin tratament balnear sau chirurgical.
(2) Sustinerea programului de recuperare se face prin protocoale incheiate
cu Ministerul Sanatatii si cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate privind tratamentul
medical, precum si cu Ministerul Educatiei Nationale privind programul
educativ.
(3) Pentru copii programul cuprinde si interventiile educative, formele de
scolarizare recomandate sau forma de pregatire educativa adecvata pentru
nevazatori si surdo-muti.
(4) Prin colaborare cu organizatiile neguvernamentale se vor gasi solutii
adecvate din punct de vedere social pentru fiecare caz: plasament familial,
asigurarea unui ingrijitor la domiciliu.
Art. 13
(1) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap are
in componenta doua sectiuni: sectiunea pentru adulti si sectiunea pentru copii.
(2) Sectiunea pentru adulti cu handicap este organizata in cadrul
Institutului National de Studii si Strategii privind Problemele Persoanelor cu
Handicap, aflat in coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap.
(3) Sectiunea pentru copii cu handicap este organizata in aceleasi
conditii.
Art. 14
(1) In temeiul art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999
se infiinteaza Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap, care functioneaza pe langa Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, in cadrul Institutului National de Studii si Strategii privind
Problemele Persoanelor cu Handicap.
(2) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
coordoneaza activitatea comisiilor la nivel judetean si la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 15
(1) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap -
sectiunea pentru adulti cu handicap are urmatoarea componenta:
- un presedinte, medic de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap prin concurs;
- un medic din cadrul Institutului National de Studii si Strategii privind
Problemele Persoanelor cu Handicap;
- un secretar, cadru mediu sanitar, angajat prin concurs de Secretariatul
de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Membrii cu caracter nepermanent, care sunt convocati in functie de nevoile
comisiei, sunt:
- un reprezentant al Ministerului Sanatatii;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- un reprezentant al Institutului National de Expertiza si de Recuperare a
Capacitatii de Munca;
- un reprezentant al Institutului de Medicina Legala;
- un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap - sectiunea
pentru copii cu handicap are urmatoarea componenta:
- un presedinte, medic specialist pediatru, angajat prin concurs si
salarizat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap;
- un medic din cadrul Institutului National de Studii si Strategii privind
Problemele Persoanelor cu Handicap;
- un secretar, cadru mediu sanitar, angajat prin concurs, salarizat de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
De asemenea, membrii cu caracter nepermanent sunt:
- un reprezentant al Ministerului Sanatatii;
- un reprezentant al Departamentului pentru Protectia Copilului;
- un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(3) Presedintii si secretarii celor doua comisii lucreaza permanent, cu
program de lucru zilnic.
Art. 16
Membrii Comisiei superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
beneficiaza de indemnizatie de sedinta in conditiile art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999.
Art. 17
Deciziile emise de Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pot fi atacate conform Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 18
Indemnizatiile de sedinta se suporta din Fondul special de solidaritate
sociala pentru persoanele cu handicap.
Art. 19
Presedintii si membrii tuturor comisiilor au obligatia sa respecte actele
normative existente in domeniul protectiei speciale a persoanei cu handicap. In
caz contrar se aplica sanctiunile prevazute la art. 30 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 102/1999.
Art. 20
Conform art. 59 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, in
termen de un an, incepand cu data de 1 ianuarie 2000, comisiile vor examina si
vor reevalua toate persoanele detinatoare de certificate de persoana cu
handicap, care necesita protectie speciala.
Art. 21
Directiile de specialitate din cadrul Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, precum si inspectoratele de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap vor asigura punerea in practica a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 22
Anexele nr. I - VI fac parte integranta din prezentul ordin.
Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap
dr. Gabriela Popescu,
secretar de stat
ANEXA 1
Judetul ...................................
Localitatea ...............................
Unitatea sanitara..........................
Nr. .......... data .......................
AVIZ
Subsemnatul dr. .............. in calitate de medic de expertiza medicala
si recuperare a capacitatii de munca, examinand astazi ........... pe
domnul/doamna ......................., domiciliat/domiciliata in
.................., str. ............. nr. ....., et. ...., ap. ....,
judetul/sectorul ..........., nascut/nascuta la data de .............,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ........ nr.
................, suferind/suferinda de ............. conform Certificatului
medical nr. .......... din data de .............., eliberat de
................, propun admiterea/respingerea incadrarii in gradul de handicap
............... .
Prezentul aviz se elibereaza pentru a-i servi la Comisia de expertiza
medicala a persoanelor cu handicap a judetului/sectorului ................... .
Prezentul aviz este valabil timp de 30 de zile de la data eliberarii.
Medic expert,
dr. .........................
ANEXA 2
Nr. ...../..........
COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALA
A PERSOANELOR CU HANDICAP
Judetul .....................
CERTIFICAT
de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie
speciala
Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, constituita in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, examinand pe
domnul/doamna ................... fiul/fiica lui .......... si al/a .......,
nascut/nascuta la data de ......... in localitatea ................, judetul
................, domiciliat/domiciliata in ..............., str.
................ nr. ...., et. ......, ap. ....... judetul/sectorul .............,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ...... nr.
..........., hotaraste incadrarea/respingerea incadrarii in gradul de handicap
........., cu diagnosticul .............., conform Certificatului medical nr.
....... din data de ........., eliberat de ..............., si a Avizului nr.
......, eliberat de .................... la data de ........... .
Prezentul certificat este valabil timp de 6 - 12 luni de la data
eliberarii.
Prezentul certificat se elibereaza pentru a-i servi la Inspectoratul de
stat teritorial pentru persoanele cu handicap ................... .
Presedinte, Secretar,
dr. ............. ...............
ANEXA 3
COMISIA SUPERIOARA DE EXPERTIZA
MEDICALA A PERSOANELOR CU HANDICAP Nr. ......../.........
DECIZIE
de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie
speciala
Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, constituita in
baza art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, examinand pe
domnul/doamna ..............., fiul/fiica lui ............. si al/a
..........., nascut/nascuta la data de ................ in localitatea .............,
judetul ............, domiciliat/domiciliata in ............., str. ..........
nr. ...., et. ....., ap. ...., judetul/sectorul .................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ...... nr.
......., decide incadrarea/respingerea incadrarii in gradul de handicap
........, cu diagnosticul ............, conform Certificatului medical nr.
........ din data de .............., eliberat de ................., a Avizului
nr. .........., eliberat de ................. la data de ..........., si a
Certificatului emis de Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
a judetului/sectorului ................ nr. ....... din data de ............ .
Prezenta decizie este valabila timp de 6 - 12 luni de la data eliberarii.
Prezentul certificat se elibereaza pentru a-i servi la Inspectoratul de
stat teritorial pentru persoanele cu handicap .................... .
Presedinte, Secretar,
dr. ............. ...............
ANEXA 4
PROCES-VERBAL
Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, constituita in
baza art. 22 si 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 la data
de ............., avizeaza favorabil emiterea certificatelor nr. ........ de la
............. pana la ....................
Observatii: ...........................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Presedinte, Membri,
.................... ....................
....................
....................
....................
ANEXA 5
Atributiile membrilor comisiilor de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap sunt urmatoarele:
Presedintele, medic de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca:
- examineaza persoana care solicita eliberarea unui certificat de incadrare
intr-o categorie de persoane cu handicap;
- studiaza documentatia medicala, inclusiv avizul medicului expert;
- incadreaza sau, dupa caz, respinge cererea de incadrare intr-o categorie
de persoane cu handicap;
- elibereaza certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap;
- vegheaza la respectarea legalitatii si a bunului mers al activitatii
comisiei.
Medicul desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap:
- participa la examinarea persoanelor cu handicap;
- participa la examinarea documentatiei medicale;
- examineaza anchetele sociale;
- intocmeste planul individual de recuperare a persoanei cu handicap;
- semneaza procesul-verbal de eliberare a certificatelor.
Medicul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca,
desemnat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale:
- asigura consultanta medicala de specialitate, sprijinind la nevoie
aplicarea altor masuri de protectie speciala, conform legislatiei in vigoare.
Reprezentantul organizatiei neguvernamentale:
- are statut de observator;
- are obligatia de a lua in evidenta toate cazurile deosebite de persoane
cu handicap si de a implica toate organizatiile de la nivel local pentru a
contribui la sprijinirea acestora.
ANEXA 6
Atributiile membrilor Comisiei superioare de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap sunt urmatoarele:
A. Sectiunea pentru adulti cu handicap:
Presedintele, medic de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca:
- studiaza documentatia medicala;
- incadreaza sau, dupa caz, respinge contestatia impotriva certificatului
emis de comisia de expertiza a persoanelor cu handicap;
- elibereaza decizia de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala;
- vegheaza la respectarea legalitatii si a bunului mers al activitatii
comisiei.
Medicul din cadrul Institutului National de Studii si Strategii privind
Problemele Persoanelor cu Handicap:
- participa la examinarea documentatiei medicale;
- examineaza anchetele sociale;
- verifica planul individual de recuperare a persoanei cu handicap;
- semneaza procesul-verbal de eliberare a deciziilor.
Membrii cu caracter nepermanent vor fi convocati in functie de structura
cazuistica si vor da avize consultative de specialitate in cazurile deosebite.
B. Sectiunea pentru copii cu handicap:
Presedintele si membrii au aceleasi atributii ca si presedintele si membrii
sectiunii pentru adulti.