ORDIN
Nr. 154 din 11 aprilie 2002
privind recoltarea prin impuscare a unor exemplare din speciile de fauna
salbatica de interes cinegetic, in situatii exceptionale
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 13 mai 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul prevederilor art. 8 alin. (1) lit. z) si ale art. 50 alin. (1)
din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 7 lit. B.b) din Hotararea Guvernului nr.
12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Recoltarea prin impuscare a unui exemplar dintr-o specie de fauna salbatica
de interes cinegetic, in situatii exceptionale, reprezinta impuscarea acestui
exemplar in afara perioadei legale de vanare a speciei din care face parte sau
in cadrul perioadei legale de vanare a acesteia, dar in cazul in care cota de
recolta aprobata a fost realizata, daca exemplarul respectiv se gaseste in una
dintre urmatoarele situatii:
a) se afla intr-o stare biologica care nu ii asigura supravietuirea in
mediul natural de viata, datorita desfasurarii unor actiuni de vanatoare
anterioare in urma carora a fost ranit, dar nu a mai fost recuperat;
b) a suferit accidente sau raniri in urma unor atacuri produse de carnivorele
mari, care nu ii asigura supravietuirea in mediul natural de viata;
c) sufera de diferite boli interne cu efecte morfologice si fiziologice
vizibile, iar in urma observatiilor repetate se constata ca refacerea si
supravietuirea acestuia in mediul natural de viata este incerta;
d) este captiv intr-un anumit tip de cursa sau capcana, cu leziuni fizice
evidente, care ii reduc vitalitatea si capacitatea de supravietuire.
Art. 2
In situatiile prezentate la art. 1 personalul tehnic de specialitate al
gestionarului fondului de vanatoare in raza caruia se constata un astfel de caz
va lua toate masurile necesare pentru salvarea exemplarului respectiv. Masurile
intreprinse vor fi consemnate in documentele care se incheie in acest sens si
vor avea in vedere, dupa caz, urmatoarele:
a) eliberarea animalului din cursa sau capcana, inclusiv prin folosirea
armei cu tranchilizant;
b) administrarea de medicamente;
c) luarea unor masuri suplimentare de observatie si paza.
Art. 3
(1) In cazul in care se constata ca masurile prevazute la art. 2 nu pot fi
luate sau nu sunt eficiente, se va proceda la impuscarea exemplarului aflat in
una dintre situatiile prezentate la art. 1. Aceasta actiune se va desfasura
dupa solicitarea, de catre gestionarul fondului de vanatoare, inspectoratului
teritorial de regim silvic si cinegetic in a carui zona de competenta se afla
fondul de vanatoare in cauza, a delegarii unui angajat al oficiului cinegetic.
In aceasta situatie inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic va
confirma cu promptitudine prezentarea, respectiv neprezentarea delegatului la
aceasta actiune. In cazul in care prezentarea delegatului oficiului cinegetic
nu s-a realizat, in documentele incheiate se va consemna si motivul invocat de
inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic pentru nedelegarea
acestuia.
(2) Recoltarea prin impuscare a exemplarului se va face de catre personalul
tehnic de specialitate al gestionarului fondului de vanatoare pe care a fost
constatata situatia exceptionala, efectuandu-se, in masura posibilitatilor,
inregistrarea exemplarului pe caseta video atat inainte, cat si dupa recoltare.
Daca acest lucru nu este posibil, se vor executa fotografii, in masura
posibilitatilor inainte, dar obligatoriu dupa recoltare, cu aparate de
fotografiat care sa prezinte pe cliseu data fotografierii. La actiune vor
participa cel putin doua persoane imputernicite de gestionarul fondului de
vanatoare. La incheierea actiunii se va intocmi un proces-verbal intre cei prezenti,
in care sa fie consemnate circumstantele si rezultatele desfasurarii acesteia.
Art. 4
Fiecare exemplar astfel recoltat va fi transportat in maximum 24 de ore de
la impuscare la medicul veterinar oficial in a carui circumscriptie teritoriala
a fost recoltat, care va intocmi actul de necropsie in care sa fie consemnata
starea anatomopatologica a exemplarului respectiv, inclusiv leziunile existente
inainte de impuscarea acestuia, si va elibera certificatul sanitar veterinar de
transport.
Art. 5
(1) O data cu desfasurarea actiunilor prezentate la art. 2 - 4 gestionarii
fondurilor de vanatoare au pentru fiecare caz obligatia de a intocmi o
documentatie corespunzatoare, care va cuprinde urmatoarele:
a) raportul de constatare a situatiei exceptionale si de luare a masurilor
necesare, in conditiile prevazute la art. 2;
b) cel putin o fotografie a exemplarului, executata cu ocazia actiunii de
recoltare, cu semnatura operatorului pe verso, sau, dupa caz, caseta video pe
care a fost facuta inregistrarea;
c) procesul-verbal intocmit dupa incheierea actiunii de recoltare, prevazut
la art. 3 alin. (2);
d) documentele sanitare veterinare prevazute la art. 4.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) se inregistreaza si se arhiveaza de
catre gestionarii fondurilor de vanatoare.
(3) In termen de maximum 24 de ore de la eliberarea certificatului sanitar
veterinar de transport prevazut la art. 4 gestionarul fondului de vanatoare
este obligat sa informeze inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
in a carui zona de competenta a fost recoltat exemplarul despre rezultatele
desfasurarii actiunii.
(4) In termen de maximum 15 zile de la data primirii instiintarii prevazute
la alin. (3) un reprezentant al oficiului cinegetic din cadrul inspectoratului
teritorial de regim silvic si cinegetic va verifica existenta si corectitudinea
intocmirii documentelor prevazute la alin. (1), incheind cu aceasta ocazie un
document de constatare.
Art. 6
In toate cazurile de recoltare a unor exemplare din speciile de fauna
salbatica de interes cinegetic, in situatii exceptionale, gestionarii
fondurilor de vanatoare vor avea in vedere urmatoarele:
a) in cazul recoltarii exemplarului in perioada cuprinsa intre inceputul
perioadei de vanare a speciei respective si depunerea si sustinerea lucrarii
anuale de evaluare a efectivelor de vanat la autoritatea publica centrala in
domeniul cinegetic, acest caz va fi operat corespunzator la rubricile
"exemplare realizate din cota de recolta aprobata pentru sezonul de
vanatoare incheiat" si, respectiv, "efective evaluate in anul
curent";
b) in cazul recoltarii exemplarului in perioada cuprinsa intre depunerea si
sustinerea lucrarii anuale de evaluare a efectivelor de vanat si inceperea
perioadei de vanare a speciei respective, cota de recolta aprobata se reduce cu
exemplarul respectiv.
Art. 7
Recoltarea prin impuscare a unor exemplare din speciile de fauna salbatica
de interes cinegetic, in situatii exceptionale, in conditiile prevazute de prezentul
ordin, nu exonereaza pe gestionarii fondurilor de vanatoare de indeplinirea
celorlalte obligatii pe care le au conform reglementarilor legale in vigoare
referitoare la autorizarea, organizarea si practicarea vanatorii, respectiv
valorificarea vanatului recoltat.
Art. 8
Recoltarea prin impuscare, in temeiul prevederilor prezentului ordin, a
unor exemplare din speciile de fauna salbatica de interes cinegetic, aflate in
alte situatii decat cele definite la art. 1, sau recoltarea unor exemplare
aflate in situatii exceptionale, intocmai cum acestea au fost definite, in alte
conditii decat cele prevazute de prezentul ordin, atrage raspunderea
administrativa, civila sau penala, dupa caz, potrivit legii, a celor care se
fac vinovati de aceste fapte.
Art. 9
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu