ORDIN Nr. 2159
din 11 iulie 2008
pentru aprobarea schemei de
ajutor de minimis „Ajutor pentru sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii
prin acordarea de servicii de consultanta si instruire specializata pentru
implementarea proiectelor de investitii in domeniul e-economiei", aferenta
operatiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru sisteme TIC integrate si alte aplicatii
electronice pentru afaceri" si 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea
sistemelor de comert electronic si a altor solutii on-line pentru
afaceri", domeniul major de interventie 3.3 „Sustinerea e-economiei",
axa prioritara 3 „Tehnologia informatiei si comunicatiilor pentru sectoarele
privat si public" din cadrul Programului operational sectorial „Cresterea
competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 25 iulie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind
aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat
pentru perioada 2006-2013,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Ajutor pentru sprijinirea
întreprinderilor mici şi mijlocii prin acordarea de servicii de consultanţă şi
instruire specializată pentru implementarea proiectelor de investiţii în
domeniul e-economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru
sisteme TIC integrate şi alte aplicaţii electronice pentru afaceri" şi
3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ electronic şi a altor
soluţii on-line pentru afaceri", domeniul major de
intervenţie 3.3 „Susţinerea
e-economiei", axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
pentru sectoarele privat şi public" din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
ANEXĂ
AJUTOR
pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii
prin acordarea de servicii de consultanţă şi instruire specializată pentru implementarea proiectelor de
investiţii în domeniul e-economiei
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta procedură instituite o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Ajutor pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi
mijlocii prin acordarea de servicii
de consultanţă şi instruire specializată pentru implementarea proiectelor de
investiţii în domeniul e-economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin
pentru sisteme TIC integrate şi alte aplicaţii electronice pentru afaceri"
şi 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ electronic şi a altor
soluţii on-line pentru
afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3 „Susţinerea e-economiei",
axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru sectoarele
privat şi public" din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul
CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea dispoziţiilor art. 87 şi 88 din Tratatul CE
ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei
de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului
Comisiei Europene nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul
CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28
decembrie 2006.
Art. 3. - Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectivele schemei
Art. 4. - Scopul prezentei scheme este sprijinirea
creşterii competitivităţii economice prin îmbunătăţirea şi exploatarea pe
deplin a potenţialului TIC şi al aplicaţiilor sale.
Art. 5. - In cadrul prezentei
scheme se va acorda sprijin financiar nerambursabil activităţilor privind
formarea profesională, consultanţa, auditarea, informarea şi publicitatea
direct legate de elaborarea şi implementarea proiectelor de investiţii de către
IMM-urile finanţate în cadrul schemei „Ajutor pentru investiţii realizate de
IMM-uri în vederea dezvoltării economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1
„Sprijin pentru sisteme TIC integrate şi alte aplicaţii electronice pentru afaceri"
şi 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ electronic şi a altor
soluţii on-line pentru afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3
„Susţinerea e-economiei", axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi
comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public" din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
CAPITOLUL III
Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
a) Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea
art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006;
b) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.
3.472 din 12 iulie 2007.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - (1) Sunt eligibile pentru acordarea
facilităţilor în cadrul prezentei scheme întreprinderile mici şi mijlocii
situate pe teritoriul României.
(2) Prezenta schemă nu se aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi
acvaculturii, reglementate de Regulamentul CE nr. 104/2000 privind organizarea
comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21
ianuarie 2000;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în producţia primară de produse agricole, astfel cum
sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în transformarea (procesarea) şi comercializarea
produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE,
în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe
baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la
producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
- atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea
lui parţială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarele destinate activităţilor
de export către ţări terţe sau către statele membre, respectiv ajutoarele
legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi
funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente
legate de activitatea de export;
e) ajutoarele subordonate folosirii mărfurilor
naţionale în locul celor importate;
f) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui, în sensul Regulamentului CE nr.
1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 205 din 2 august
2002;
g) ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de transport
rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier
de mărfuri în numele terţilor;
h) ajutoarele acordate întreprinderilor în dificultate,
aşa cum sunt acestea definite în Liniile directoare comunitare privind ajutorul
de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
244/2004;
i) sectorul construcţiei navale;
j) industria oţelului;
k) sectorul fibrelor sintetice;
l) procesarea şi
comercializarea produselor care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele
lactate, menţionate la art. 3 alin. (2) din
Regulamentul (CEE) nr. 1.898/1987;
m) firmele cu activitate înregistrată conform codului
CAEN Rev. 2 ca „Industria prelucrătoare"- producerea de arme şi muniţii,
tutun, băuturi alcoolice, „Activităţi bancare, financiare şi de asigurări"
şi „Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri".
CAPITOLUL V
Definiţii
Art. 8. -In sensul prezentei proceduri, următorii
termeni se definesc astfel:
a) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) (conform Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională
Recomandarea CE 2003/361 din data de 6 mai 2003,' publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003) - acele întreprinderi care au
mai puţin de 250 de angajaţi şi care fie au o cifră de afaceri anuală netă care
nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro, fie deţin active totale
care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi
249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50
milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc
echivalentul în lei a 43 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10
milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o
cifră de afaceri anuală netă
de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu
depăşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.
• Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de
cele 3 tipuri de
întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite
în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a
preluat prevederile anexei la Recomandarea CE din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003.
b) întreprinderi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în
dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004);
c) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet;
d) administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei,
prin Organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale;
e) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
f) e-learning - sistem
de formare virtuală ce constă într-o experienţă planificată de
predare-învăţare, organizată de o instituţie ce furnizează mediat materiale
într-o ordine secvenţială şi logică pentru a fi asimilate de cursanţi într-o
manieră proprie, fără a-i constrânge la coprezentă sau sincronicitate.
Sistemele informatice de e-learning finanţate prin fonduri structurale trebuie
să asigure inclusiv medierea prin tehnologii de transmitere/accesare a conţinuturilor
prin internet;
g) CRM- Customer Relationship Management - se referă la metodele şi tehnologiile TIC folosite de companii
pentru administrarea relaţiilor cu clienţii;
h) ERP - Enterprise Resource Planning - sistem ce integrează toate datele şi procesele unei organizaţii
într-un singur sistem unificat. Un ERP tipic foloseşte mai multe tehnologii TIC
pentru a obţine integrarea. Un element de bază îl constituie existenţa unei
baze de date unificate pentru mai multe module ale sistemului;
i) e-economie - economie bazată pe cunoaştere, în care
competiţia este creată prin intermediul tehnologiei informaţiei şi
comunicaţiilor;
j) comerţ electronic - ansamblul tranzacţiilor comerciale efectuate prin mijloace
electronice, fără a fi necesară prezenţa simultană în acelaşi loc a
ofertantului şi a destinatarului. Sistemele informatice de comerţ electronic
finanţate prin intermediul fondurilor structurale trebuie să poată fi accesate
şi prin intermediul internetului şi să asigure inclusiv posibilitatea de plată
electronică a bunului şi/sau serviciului achiziţionat;
k) transformarea (procesarea) produselor agricole - o operaţiune asupra produsului agricol în urma căreia rezultă de
asemenea un produs agricol, cu excepţia activităţilor agricole necesare
preparării unui produs animal sau vegetal pentru prima
vânzare;
l) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea în vederea vânzării, oferirea spre
vânzare, livrarea sau orice alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia
primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau operatori şi
a oricărei activităţi constând în prepararea unui produs în vederea primei
vânzări; o vânzare de către un producător primar către consumatorii finali este
considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri
distincte, rezervate acestei activităţi.
CAPITOLUL VI
Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 9. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat
prevăzute în prezenta schemă întreprinderile, indiferent de forma juridică de
organizare, care beneficiază de sprijin financiar acordat prin schema „Ajutor
pentru investiţii realizate de IMM-uri în vederea dezvoltării
e-economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru sisteme TIC
integrate şi alte aplicaţii electronice pentru afaceri" şi 3.3.2 „Sprijin
pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ electronic şi a altor soluţii on-line
pentru afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3 „Susţinerea
e-economiei", axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
pentru sectoarele privat şi public" din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
CAPITOLUL VII
Cheltuieli eligibile
Art. 10. - (1) In cadrul prezentei
scheme pot fi finanţate cheltuielile eligibile pentru activităţi de formare
profesională, consultanţă, auditare, informare şi publicitate direct legate de
proiectele de investiţii finanţate în cadrul schemei „Ajutor pentru investiţii
realizate de IMM-uri în vederea dezvoltării e-economiei", aferentă
operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru sisteme TIC integrate şi alte aplicaţii
electronice pentru afaceri" şi 3.3.2 „Sprijin pentru dezvoltarea
sistemelor de comerţ electronic şi a altor soluţii on-line pentru
afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3 „Susţinerea e-economiei",
axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru sectoarele
privat şi public din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
(2) Sunt considerate
eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru servicii de consultanţă în
vederea elaborării planului de afaceri, proiectului tehnic, studiilor de piaţă,
altor studii necesare pentru pregătirea proiectului;
b) cheltuieli pentru servicii
de consultanţă în domeniul managementului de proiect şi cheltuieli necesare în
procesul de achiziţii;
c) cheltuieli pentru formarea profesională a
personalului care va utiliza produsele software implementate, precum şi pentru
formarea profesională a personalului care va asigura mentenanţa aplicaţiei
software;
d) cheltuieli cu servicii de auditare finală a
proiectului;
e) cheltuieli de informare şi publicitate pentru
proiect.
(3) Sunt eligibile în cadrul prezentei scheme cheltuielile prevăzute la alin. (2) lit. a), efectuate începând cu data
intrării în vigoare a prezentei scheme.
(4) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (2) lit.
a) se decontează, după începerea implementării proiectului de investiţii, în
cadrul primei cereri de rambursare aferente proiectului de investiţii cu care
se află în legătură directă.
(5) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (3) lit.
b), c), d) şi e) sunt eligibile de la data semnării contractului de finanţare a
proiectului de investiţii cu care se află în legătură directă.
CAPITOLUL VIII
Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
Art. 11. - (1) Măsurile de sprijin destinate
întreprinderilor mici şi mijlocii se acordă în baza cererii de finanţare
aferente schemei „Ajutor pentru investiţii realizate de IMM-uri în vederea
dezvoltării e-economiei" , însoţită de documentele solicitate în apelul de
proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(2) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei
scheme constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare si
naţionale.
(3) Administratorul prezentei scheme va informa în
scris operatorii economici beneficiari cu privire la cuantumul ajutorului
acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de
minimis al acestuia1).
Art. 12. - (1) Ajutorul acordat
unui beneficiar nu poate depăşi 70% din valoarea cheltuielilor eligibile
prevăzute de prezenta schemă.
(2) Valoarea finanţării nerambursabile acordate în
cadrul prezentei scheme este de:
a) maximum 25% din valoarea financiară nerambursabilă a
proiectului de investiţii cu care se află în legătură directă, fără a depăşi
echivalentul în lei a 75.000 euro pentru operaţiunea 3.3.1;
b) maximum 25% din valoarea financiară nerambursabilă a
proiectului de investiţii cu care se află în legătură directă, fără a depăşi
echivalentul în lei a 125.000 euro pentru operaţiunea 3.3.2.'
Art. 13. - Beneficiarul de ajutor de minimis trebuie să facă dovada unei contribuţii de cel puţin 30% din
cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme, contribuţie asigurată de
solicitant fie din resurse proprii, fie prin finanţare externă (de exemplu,
credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de stat.
Art. 14. - Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe vor
fi actualizate la valoarea de la data acordării lor, după caz. Actualizarea se
face în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului CE nr. 1.998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de
minimis, cu privire la aplicarea ratei de
actualizare.
Art. 15. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul prezentei scheme, beneficiarul va da o declaraţie
privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani
fiscali (fie din surse ale statului sau autorităţilor locale, fie din surse
comunitare).
(2) Administratorul prezentei scheme va acorda un ajutor
de minimis după ce va verifica, pe baza
declaraţiei pe propria răspundere, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei
perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs,
fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro, în cazul
beneficiarilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transporturilor),
echivalent în lei.
(3) In cazul în care valoarea
totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi,
cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu
prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro,
în cazul beneficiarilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul
transporturilor), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei
scheme nici măcar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest
plafon.
Art. 16. -Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte
ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, acordate în
raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o
intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită,
în fiecare caz în parte, printr-un regulament privind exceptările în bloc sau
printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
CAPITOLUL IX
Durata de aplicare a schemei
Art. 17. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se aplică până la 31 decembrie 2013, în limita
bugetului alocat.
CAPITOLUL X
Bugetul schemei
Art. 18. - (1) Bugetul total estimat al prezentei
scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este
de maximum 38 milioane euro.
(2) Defalcarea estimativă pe ani a sumelor acordate se
prezintă astfel:
- milioane euro -
Anul
|
FEDR
|
2008
|
7
|
2009
|
10
|
2010
|
6
|
2011
|
6
|
2012
|
5
|
2013
|
4
|
Art. 19. - Numărul estimat al operatorilor economici
care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă este de 2.000.
CAPITOLUL XI
Modalitatea de derulare a schemei
Art. 20. - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, în calitate de Organism intermediar pentru Programul operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este administratorul
prezentei scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în
calitate de Autoritate de management şi furnizor de ajutor de stat, urmând să
asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 21. - Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute
de prezenta schemă, operatorii economici trebuie să completeze corespunzător
cererea de finanţare aferentă schemei „Ajutor pentru investiţii realizate de
IMM-uri în vederea dezvoltării e-economiei", în care să precizeze dacă
doresc să beneficieze de facilităţile prevăzute de prezenta schemă.
Art. 22. - Verificarea eligibilităţii solicitanţilor
pentru acordarea ajutorului de minimis prevăzut de prezenta schemă se va face cu respectarea atât a
condiţiilor de eligibilitate prevăzute în cadrul schemei „Ajutor pentru
investiţii realizate de IMM-uri în vederea dezvoltării e-economiei", cât
şi a condiţiilor de eligibilitate ale prezentei scheme.
Art. 23. - (1) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor
condiţiilor de eligibilitate, atât cele referitoare la solicitant, cât şi cele
referitoare la cheltuielile finanţate prin prezenta schemă.
(2) Inainte de primirea ajutorului, întreprinderea
beneficiară trebuie să transmită administratorului
prezentei scheme o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de
stat primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi cu privire la
ajutoarele de minimis primite
în cursul anului fiscal curent şi al celor 2 ani
fiscali anteriori.
(3) Cererea de finanţare aferentă schemei „Ajutor
pentru investiţii realizate de IMM-uri în vederea dezvoltării e-economiei"
va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul
certifică faptul că nu desfăşoară şi nici nu va desfăşura pe perioada
implementării proiectului activităţi în unul dintre domeniile/sectoarele
excluse.
1) Aşa cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis.
(4) Verificarea condiţiilor de eligibilitate ale
activităţilor, proiectelor şi cheltuielilor se realizează de administratorul
prezentei scheme înainte de acordarea facilităţii. Administratorul asigură, sub
orice formă, publicitatea listei documentelor ce dovedesc îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
(5) In cazul în care proiectul este eligibil pentru a
primi o finanţare în cadrul prezentei scheme şi este selectat pentru finanţare
în urma procesului de evaluare, administratorul prezentei scheme comunică în
scris întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi
acordat şi caracterul acestuia de ajutor de minimis,
făcând referire expresă la Regulamentul CE nr.
1.998/2006, prin menţionarea titlului acestuia şi a numărului în care a fost
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(6) In cazul în care întreprinderea nu este eligibilă
să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme, administratorul
schemei îi comunică în scris acest lucru.
Art. 24. - Detalierea modalităţii de derulare a
prezentei scheme se regăseşte în Ghidul solicitantului ce corespunde schemei
„Ajutor pentru investiţii realizate de IMM-uri în vederea dezvoltării
e-economiei", aferentă operaţiunilor 3.3.1 „Sprijin pentru sisteme TIC
integrate şi alte aplicaţii electronice pentru afaceri" şi 3.3.2 „Sprijin
pentru dezvoltarea sistemelor de comerţ electronic şi a altor soluţii on-line
pentru afaceri", domeniul major de intervenţie 3.3 „Susţinerea
e-economiei", axa prioritară 3 „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
pentru sectoarele privat şi public" din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", cu care se află în
legătură directă, ghid publicat pe site-ul www.mcti.ro - secţiunea Fonduri structurale şi pe site-ul Ministerului
Economiei şi Finanţelor http://amposcce.minind.ro/
CAPITOLUL XII
Procedura de raportare şi monitorizare
Art. 25. - Prezenta schemă va fi publicată integral pe
site-ul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei - secţiunea
Fonduri structurale, la adresa http://www.mcti.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor http://amposcce.minind.ro/
Art. 26. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 27. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru
a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul
ajutorului de stat.
Art. 28. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta
schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare
Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data
adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 29. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului
Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate
informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea
respectării condiţiilor prezentei scheme.
Art. 30. -Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în
formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile
necesare, în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 26-29.
2) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28
iunie 2007.