ORDIN Nr. 940
din 22 noiembrie 2010
privind publicarea
acceptarii amendamentelor la Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea
vietii omenesti pe mare, asa cum a fost amendata, adoptate de Organizatia
Maritima Internationala prin anexa nr. 2 la Rezolutia MSC.269(85) a Comitetului
securitatii maritime din 4 decembrie 2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 2 decembrie 2010
In temeiul prevederilor art. 2 pct. 18 şi ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se publică amendamentele la Convenţia
internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a
fost amendată, adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin anexa nr. 2
la Rezoluţia MSC.269(85) a Comitetului securităţii maritime din 4 decembrie
2008, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Navală Română va lua măsurile
necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
ANEXĂ
REZOLUŢIA MSC.269(85)
(adoptată la 4 decembrie 2008)
Adoptarea amendamentelor la Convenţia internaţională
din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a fost amendată
Comitetul securităţii maritime,
amintind art. 28(b) din Convenţia privind crearea
Organizaţiei Maritime Internaţionale referitor la funcţiile Comitetului,
amintind şi art. Vlll(b) din Convenţia internaţională
din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS) (denumită în continuare Convenţia) referitor la procedura de amendare aplicabilă anexei la Convenţie,
cu excepţia prevederilor cap. I al acesteia,
luând în considerare, la cea de-a optzeci şi cincea
sesiune a sa, amendamentele la Convenţie, propuse şi difuzate în conformitate cu art. Vlll(b)(i) al acesteia,
1. adoptă, în conformitate cu art. Vlll(b)(iv) din
Convenţie, amendamentele la Convenţie, al căror text este prevăzut în anexele
nr. 1 şi 2 la prezenta rezoluţie;
2. stabileşte că, în conformitate cu art.
Vlll(b)(vi)(2)(bb) din Convenţie:
a) amendamentele din anexa nr. 1 se vor considera ca
fiind acceptate la 1 ianuarie 2010; şi
b) amendamentele din anexa nr. 2 se vor considera ca
fiind acceptate la 1 iulie 2010, în afară de cazul în
care înainte de aceste date mai mult de o treime dintre guvernele contractante
la Convenţie sau guvernele contractante ale căror flote comerciale reprezintă
în total cel puţin 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale vor fi
notificat obiecţiile lor la aceste amendamente;
3. invită guvernele
contractante la Convenţie să noteze că, în conformitate cu art. Vlll(b)(vii)(2)
din Convenţie:
a) amendamentele din anexa nr. 1 vor intra în vigoare
la 1 iulie 2010; şi
b) amendamentele din anexa nr. 2 vor intra în vigoare
la 1 ianuarie 2011, după acceptarea lor în conformitate
cu paragraful 2 de mai sus;
4. solicită secretarului general, în conformitate cu
art. Vlll(b)(v) din Convenţie, să transmită tuturor guvernelor contractante la
Convenţie copii certificate ale prezentei rezoluţii şi ale textului
amendamentelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2;
5. solicită în plus secretarului general să transmită
copii ale prezentei rezoluţii şi ale anexelor nr. 1 şi 2 tuturor membrilor
Organizaţiei care nu sunt guverne contractante la Convenţie.
ANEXA Nr. 2
la Rezoluţia MSC.
269(85)
AMENDAMENTE
la Convenţia internaţională din 1974 pentru
ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a fost amendată
CAPITOLUL II-2
Construcţie - protecţia contra incendiului,
detectarea şi stingerea incendiului
PARTEA A
Generalităţi
Regula 1 -Aplicare
1. După paragraful 2.3 existent
se adaugă un nou paragraf, paragraful 2.4:
„2.4 Următoarele nave, cu încăperi de marfă pentru
transportul mărfurilor periculoase ambalate, trebuie să respecte prevederile
regulii 19.3, cu excepţia cazului în care se transportă mărfuri periculoase din
clasele 6.2 şi 7 şi mărfuri periculoase în cantităţile limitate* şi cantităţile
exceptate** în conformitate cu tabelele 19.1 şi 19.3, nu mai târziu de data
primei inspecţii de reînnoire efectuate la 1 ianuarie 2011 sau după această
dată:
.1 navele de marfă cu un tonaj brut mai mare sau egal
cu 500 şi navele de pasageri construite la 1 septembrie 1984 sau după această
dată, dar înainte de 1 ianuarie 2011; şi
.2 navele de marfă cu un tonaj brut mai mic de 500
construite la 1 februarie 1992 sau după această dată, dar înainte de 1 ianuarie
2011, şi fără a aduce atingere acestor prevederi:
.3 navele de marfă cu un tonaj brut mai mare sau egal
cu 500 şi navele de pasageri construite la 1 septembrie 1984 sau după această
dată, dar înainte de 1 iulie 1986, nu trebuie să respecte prevederile regulii
19.3.3 cu condiţia ca acestea să respecte prevederile regulii 54.2.3, aşa cum s-au
adoptat prin Rezoluţia MSC. 1 (XLV);
.4 navele de marfă cu un tonaj brut mai mare sau egal
cu 500 şi navele de pasageri construite la 1 iulie 1986 sau după această dată,
dar înainte de 1 februarie 1992, nu trebuie să respecte prevederile regulii
19.3.3, cu condiţia ca acestea să respecte prevederile regulii 54.2.3, aşa cum
s-au adoptat prin Rezoluţia MSC.6(48);
.5 navele de marfă cu un tonaj brut mai mare sau egal
cu 500 şi navele de pasageri construite la 1 septembrie 1984 sau după această
dată, dar înainte de 1 iulie 1998, nu trebuie să respecte prevederile regulilor
19.3.10.1 şi 19.3.10.2; şi
.6 navele de marfă cu un tonaj brut mai mic de 500
construite la 1 februarie 1992 sau după această dată, dar înainte de 1 iulie
1998, nu trebuie să respecte prevederile regulii 19.3.10.1 şi 19.3.10.2."
PARTEA E
Cerinţe funcţionale
Regula 16 - Operaţiuni
2. In paragraful 2.1, referirea la „Codul de reguli
practice pentru transportul în siguranţă al mărfurilor solide în vrac" se
înlocuieşte cu referirea la „Codul maritim internaţional pentru mărfuri solide
în vrac (Codul IMSBC)".
PARTEA G
Cerinţe speciale
Regula 19 - Transportul
mărfurilor periculoase
3. Nota 1 de la tabelul 19.1 se
înlocuieşte după cum urmează:
„1 Nu se aplică
containerelor închise care transportă mărfuri solide din clasele 4 şi 5.1.
Pentru mărfurile din clasele 2, 3, 6.1 şi 8 care sunt transportate în
containere închise, viteza ventilaţiei poate fi redusă până la cel puţin două
schimburi de aer pe oră. Pentru lichidele din clasele 4 şi 5.1 care sunt
transportate în containere închise, viteza ventilaţiei poate fi redusă până la
cel puţin două schimburi de aer pe oră. In sensul acestei prevederi, prin tanc
portabil se înţelege un container închis."
4. La nota 10 de la tabelul 19.2, cuvintele „Codul de
reguli practice pentru transportul în siguranţă al
mărfurilor solide în vrac, adoptat prin Rezoluţia A.434(XI)" se înlocuiesc
cu cuvintele „Codul maritim internaţional pentru mărfuri solide în vrac (Codul
IMSBC)".
* Se face referire la cap. 3.4 din Codul IMDG.
** Se face referire la cap. 3.5 din Codul IMDG.
5. Tabelul 19.3 existent se înlocuieşte după cum
urmează:
Tabelul*) 19.3 -Aplicarea cerinţelor pentru diferite
clase de mărfuri periculoase exceptând mărfurile periculoase solide în vrac
*) Tabelul este reprodus în facsimil.
11 Această prevedere
se aplică dacă „încăperile ventilate mecanic" sunt cerute de Codul IMDG.
12 Mărfurile din
această clasă trebuie să fie stivuite la o distanţă de 3 m pe orizontală faţă
de delimitările încăperii de maşini, pentru toate cazurile.
13 Se face referire
la Codul IMDG.
14 După caz, pentru
mărfurile ce urmează a fi transportate.
15 FP înseamnă
punctul de aprindere.
16 Conform
prevederilor Codului IMDG, se interzice stivuirea mărfurilor periculoase din
clasa 5.2 sub punte sau în spaţiile ro-ro închise.
17 Se aplică numai
mărfurilor periculoase care degajă vapori inflamabili şi care sunt incluse în
Codul IMDG.
18 Se aplică numai
mărfurilor periculoase cu un punct de aprindere mai mic de 23°C incluse în
Codul IMDG.
19 Se aplică numai
mărfurilor periculoase din categoria 6.1 cu un risc
secundar.
20 Conform
prevederilor Codului IMDG, se interzice stivuirea sub punte sau în spaţiile
ro-ro închise a mărfurilor din clasa 2.3 care au risc secundar din clasa 2.1.
21 Conform
prevederilor Codului IMDG, se interzice stivuirea sub
punte sau în spaţiile ro-ro închise a lichidelor din clasa 4.3 cu un punct de
aprindere mai mic de 23°C.
6. In paragraful 2.1, după cuvintele „cu excepţia
cazului în care se transportă mărfuri periculoase în cantităţi limitate"
se adaugă următoarele cuvinte: „şi cantităţile exceptate"*.
* Se face referire la cap. 3.5 din Codul IMDG.
7. In paragraful 3.4, titlul existent se înlocuieşte
după cum urmează: „3.4 Instalaţia de ventilaţie".
8. Următorul text se adaugă la
sfârşitul primei fraze din paragraful 3.6.1:
„şi trebuie să fie selectate ţinând seama de pericolele
asociate substanţelor chimice ce urmează a fi transportate, precum şi de
standardele elaborate de Organizaţie conform categoriei din care fac parte şi
stării lor fizice"*.
* Pentru mărfurile solide în
vrac, îmbrăcămintea de protecţie trebuie să respecte prevederile pentru
echipament specificate în programele corespunzătoare din Codul IMSBC pentru
anumite substanţe. Pentru mărfurile ambalate, îmbrăcămintea de protecţie
trebuie să respecte prevederile pentru echipament specificate în procedurile de
urgenţă (MmS) din Suplimentul la Codul IMDG pentru anumite substanţe."
9. La sfârşitul paragrafului 4 se adaugă cuvintele „şi
cantităţile exceptate".
CAPITOLUL VI
Transportul de mărfuri
PARTEA A
Prevederi generale
10. După regula 1 existentă se
adaugă următoarele noi reguli, regulile 1-1 şi 1-2:
„Regula 1-1
Definiţii
In sensul acestui capitol, în afara de cazul în care se
prevede în mod expres altfel, se aplică următoarele definiţii:
1. Codul IMSBC înseamnă
Codul maritim internaţional pentru mărfuri solide în vrac (Codul ISMBC) adoptat
de Comitetul securităţii maritime al Organizaţiei prin Rezoluţia MSC.268(85),
aşa cum poate fi amendat de Organizaţie, cu condiţia ca aceste amendamente să
fie adoptate, puse în vigoare şi să aibă efect în conformitate cu prevederile
art. VIII din prezenta Convenţie privind procedurile de amendare aplicabile, cu
excepţia prevederilor cap. 1 al acesteia.
2. Marfa solidă în vrac înseamnă orice marfă, alta decât lichidele sau gazele, care se
compune dintr-o combinaţie de particule, granule sau orice alte bucăţi mai mari
de materie, în general cu o compoziţie uniformă, care se încarcă direct în
spaţiile de marfă ale unei nave fără vreo altă formă intermediară de ambalare.
Regula 1-2
Cerinţele pentru transportul mărfurilor solide în vrac,
altele decât cerealele Transportul mărfurilor solide în vrac, altele decât
cerealele, trebuie să respecte prevederile corespunzătoare din Codul
IMSBC."
Regula 2 - Informaţii
asupra mărfii
11. Alineatul .2 existent din paragraful 2 se
înlocuieşte după cum urmează:
„.2 în cazul mărfii solide în vrac, informaţiile
prevăzute la secţiunea 4 din Codul IMSBC."
12. Paragraful 2.3 existent se
elimină.
Regula 3 - Echipamentul
de detectare gaze şi analiză a oxigenului
13. In paragraful 1, cuvântul „solide" se
introduce în prima frază, după cuvintele „Atunci când transportul unei
încărcături...".
PARTEA B
Prevederi speciale pentru mărfurile în vrac, altele
decât cerealele
14. Titlul părţii B se înlocuieşte după cum urmează:
„Prevederi speciale pentru mărfurile solide în
vrac"
Regula 6 - Condiţii de
acceptare a mărfii pentru transport
15. In paragraful 1 existent,
cuvântul „solide" se introduce în prima frază, după cuvintele „Inainte de
încărcarea unei mărfi".
16. Paragrafele 2 şi 3
existente se elimină.
Regula 7 - Incărcarea,
descărcarea şi arimarea mărfurilor în vrac
17. In titlul regulii se introduce cuvântul
„solide" după cuvântul „mărfurilor".
18. Paragrafele 4 şi 5
existente se elimină şi paragrafele ulterioare se renumerotează în mod
corespunzător.
CAPITOLUL VII
Transportul mărfurilor periculoase
PARTEA A-1
Transportul mărfurilor solide periculoase în vrac
Regula 7-1 -Aplicare
19. In paragraful 3 din regulă, cuvintele „detaliate
privind transportul în siguranţă al mărfurilor periculoase solide în vrac care
trebuie să includă instrucţiunile" se elimină.
20. După regula 7-4 se
introduce o nouă regulă, regula 7-5:
„Regula 7-5
Cerinţe pentru transportul mărfurilor solide
periculoase în vrac
Transportul mărfurilor solide periculoase în vrac
trebuie să respecte prevederile corespunzătoare din Codul IMSBC, aşa cum s-au
definit în regula VI/1-1.1."