ORDIN Nr. 98
din 25 ianuarie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si functionarea Comisiei pentru Securitate
Biologica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 100 din 8 februarie 2008
In temeiul art. 11 alin. (7) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 43/2007 privind introducerea deliberată în mediu şi
introducerea pe piaţă a organismelor modificate genetic, al art. 6 alin. (8)
lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2007 privind utilizarea în
condiţii de izolare a microorganismelor modificate genetic, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 3/2008, şi al art. 5 alin. (7) din Hotărârea
Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile, cu completările ulterioare,
ministrul mediului şi
dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
funcţionarea Comisiei pentru Securitate Biologică, denumit în continuare regulament, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Comisia pentru Securitate Biologică,
denumită în continuare Comisia, este compusă din 12 membri titulari şi 4 membri supleanţi, numiţi
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului.
(2) Membrii supleanţi preiau
atribuţiile membrilor titulari atunci când aceştia nu pot participa la activitatea
şi întrunirile Comisiei.
(3) Ordinul de numire, precum şi cel de revocare a
membrilor Comisiei se publică pe adresa de internet a autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului şi a Comisiei.
(4) Comisia se întruneşte legal în prezenţa a cel puţin
două treimi din numărul membrilor săi. Deciziile se adoptă cu minimum două
treimi din voturile membrilor săi.
Art. 3. - (1) Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului, în calitate de autoritate competentă, asigură funcţionarea
Secretariatului Comisiei, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit.
b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007 privind introducerea
deliberată în mediu şi introducerea pe piaţă a organismelor modificate genetic.
(2) Funcţionarea Secretariatului Comisiei se asigură în
maximum 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin.
Art. 4. - (1) Prin decizie a Comisiei, cu prilejul
primei întruniri a acesteia, se stabilesc:
a) modelul avizului ştiinţific emis de Comisie;
b) modelul ştampilei;
c) modelul rapoartelor anuale;
d) procedurile detaliate de funcţionare a Comisiei,
care includ condiţiile specifice validării diferitelor etape în elaborarea
avizului ştiinţific, convocarea membrilor, aprobarea şi arhivarea documentelor,
activitatea Secretariatului acesteia, angajarea unor experţi, comunicarea
externă şi alte activităţi curente.
(2) Modelele şi procedurile prevăzute la alin. (1) se
aprobă de către autoritatea competentă, în 15 zile calendaristice de la
solicitarea scrisă a Comisiei.
(3) Deciziile Comisiei, prevăzute la alin. (1) se
adoptă în condiţiile stabilite la art. 2 alin. (4).
Art. 5. - Modelul formularelor privind angajamentul,
declaraţia de interese şi declaraţia de confidenţialitate, care se semnează de
membrii Comisiei, şi modelul formularelor privind declaraţia de interese şi
declaraţia de confidenţialitate, care se semnează de experţii angajaţi de
Comisie, sunt prevăzute în anexa nr. 1, respectiv în
anexa nr. 2 la regulament.
Art. 6. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 684/2002
privind aprobarea componenţei Comisiei pentru Securitate Biologică şi a
regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 793 din 31 octombrie 2002.
Art. 7. - Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului şi Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, prin Direcţia generală
implementare politici de mediu şi Direcţia buget, finanţe, administrativ
asigură aplicarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru
Securitate Biologică
CAPITOLUL I
Rolul şi componenţa Comisiei pentru Securitate
Biologică
SECŢIUNEA 1
Rolul Comisiei pentru Securitate Biologică
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte modul de
organizare şi funcţionare a Comisiei pentru Securitate Biologică, denumită în
continuare Comisia.
Art. 2. - (1) Comisia este un organism ştiinţific
interdisciplinar, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în procesul
de luare a deciziilor de către autoritatea competentă.
(2) Atribuţiile Comisiei sunt cele prevăzute la art. 11
alin. (7) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007 şi la art.
6 alin. (8) lit. a)-g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2008.
(3) Comisia este independentă în desfăşurarea
activităţii sale ştiinţifice.
Art. 3. - (1) Comisia evaluează anual conţinutul
Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru Securitate
Biologică, denumit în continuare regulament, şi eficacitatea prevederilor sale şi poate propune autorităţii
competente revizuirea acestuia.
(2) Autoritatea competentă elaborează proiectul de
ordin pentru modificarea regulamentului şi îl supune aprobării conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
SECŢIUNEA a 2-a
Structura
Comisiei
Art. 4. - (1) Membrii Comisiei se constituie în două
subcomisii, fiecare formată din minimum 8 membri:
a) subcomisia privind
introducerea deliberată în mediu, în orice alte scopuri decât introducerea pe
piaţă, precum şi introducerea pe piaţă a organismelor modificate genetic;
b) subcomisia privind utilizarea în condiţii de
izolare a microorganismelor modificate genetic.
(2) Un membru al Comisiei poate face parte din ambele
subcomisii.
(3) Un membru supleant poate înlocui un membru titular
al Comisiei, cu condiţia să aibă competenţe în aceleaşi domenii cu membrul pe
care îl înlocuieşte.
Art. 5. - Fiecare membru al Comisiei, titular şi supleant, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele
condiţii:
a) să aibă cetăţenie română şi domiciliul stabil în
România;
b) să fie absolvent cu diplomă de licenţă al unei
instituţii de învăţământ superior;
c) să aibă exerciţiul drepturilor civile şi politice;
d) să se bucure de o bună reputaţie profesională şi
morală;
e) să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea vreunei
infracţiuni;
f) să aibă recunoaştere profesională la nivel
naţional/internaţional.
SECŢIUNEA a 3-a
Numirea şi revocarea membrilor Comisiei
Art. 6. - (1) Membrii titulari ai Comisiei, precum şi
membrii supleanţi sunt numiţi pe baza nominalizărilor transmise de către
următoarele instituţii/organizaţii:
a) Academia Română şi/sau instituţiile aflate în
coordonarea acesteia;
b) Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe
Ionescu-Şişeşti" şi/sau instituţiile aflate în coordonarea acesteia;
c) Academia de Ştiinţe Medicale şi/sau din instituţiile
aflate în subordinea ori coordonarea acesteia;
d) universităţi şi institute de cercetare cu profil
biologic, agricol, medical, protecţia mediului şi alte profiluri conexe
domeniului;
e) organizaţii neguvernamentale.
(2) Nominalizările prevăzute la alin. (1) sunt
transmise autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, împreună cu
un curriculum vitae şi o scrisoare de intenţie, în original, semnate de către
persoanele nominalizate.
Art. 7. - (1) Persoanele nominalizate trebuie să fie
personalităţi ştiinţifice cu competenţă în genetică, ecologie, biologie,
biologie moleculară, microbiologie, biochimie, biotehnologie, chimie, conservarea
naturii, medicină, imunologie, toxicologie, alergologie, agricultură, medicină
veterinară şi alte domenii conexe.
(2) In funcţie de dosarele care se soluţionează,
Comisia poate lua în considerare şi alte competenţe decât cele prevăzute la
alin. (1) şi asigură corelarea cu competenţele persoanelor incluse în lista
experţilor prevăzută la art. 27 alin. (2).
(3) Un dosar reprezintă orice activitate desfăşurată în
cadrul Comisiei sau al unei subcomisii ori al grupurilor de lucru pentru care
Comisia emite un aviz, face o evaluare, exprimă un punct de vedere, în baza
atribuţiilor sale prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007
şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2007, aprobată cu modificării prin
Legea nr. 3/2008, şi în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 8. - (1) Membrii Comisiei, titulari şi supleanţi,
sunt numiţi pentru o durată de maximum 4 ani. Mandatul lor se poate prelungi,
la solicitarea acestora, printr-un nou ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, pe baza unei noi nominalizări şi a
unui curriculum vitae actualizat. In acest sens, cu 3 luni înainte de
încheierea mandatului în curs sau la propunerea autorităţii competente, atunci
când este necesară ocuparea unui post vacant, autoritatea publică centrală
pentru protecţia mediului iniţiază procedura de obţinere a nominalizărilor
pentru un nou mandat al membrilor/respectivului membru al Comisiei.
(2) Membrii supleanţi pot fi numiţi pentru ocuparea
unui post de membru titular, când acesta devine vacant, cu condiţia să aibă
specializări similare. Numirea se face prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) din ordin.
(3) Conducătorul autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului numeşte, dintre membrii Comisiei, un preşedinte şi un
vicepreşedinte.
Art. 9. - (1) Un membru al Comisiei îşi pierde această
calitate în următoarele situaţii:
a) nu mai este angajat al instituţiei/organizaţiei
care l-a nominalizat;
b) absentează nemotivat la mai mult de două întruniri
consecutive ale Comisiei;
c) se stabileşte că nu a declarat o situaţie de
conflict de interese;
d) se stabileşte că nu a păstrat confidenţialitatea
privind documentele, dezbaterile, avizele, în conformitate cu prevederile
prezentului regulament;
e) demisionează;
f) este revocat din funcţie de către conducătorul
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, pentru motivele
prevăzute la art. 10 alin. (2);
g) în caz de deces.
(2) Numirea unui nou membru se face pentru perioada
rămasă până la terminarea mandatului, în condiţiile stabilite la art. 6-8.
Art. 10. - (1) Membrii titulari şi membrii supleanţi ai
Comisiei sunt revocaţi în conformitate cu art. 2 alin. (1) din ordin.
(2) Conducătorul autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului poate revoca un membru al Comisiei, inclusiv preşedintele şi
vicepreşedintele, atunci când:
a) constată că nu corespunde cerinţelor activităţii;
b) a încălcat grav regulamentul, aducând prejudicii
unei instituţii sau autorităţilor statului;
c) constată că este în imposibilitate să îşi
desfăşoare activitatea, din motive de boală sau din alte motive;
d) nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute
la art. 5.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Comisiei
SECŢIUNEA 1
Preşedintele/vicepreşedintele Comisiei
Art. 11. - (1) Activitatea Comisiei este condusă de
preşedinte. In absenţa preşedintelui sau atunci când acesta este în
imposibilitate de a-şi exercita funcţia, atribuţiile şi competenţele acestuia
sunt preluate de vicepreşedinte.
(2) In cazul în care preşedintele/vicepreşedintele
este indisponibil, atribuţiile acestuia sunt îndeplinite de un membru al
Comisiei, desemnat de preşedinte/vicepreşedinte, dar numai pentru o singură
întrunire a Comisiei.
(3) Funcţia de preşedinte/vicepreşedinte nu poate fi
ocupată decât pentru cel mult un mandat. In situaţia în care aceştia sunt
revocaţi din funcţie înainte de terminarea mandatului, numirea unui nou
preşedinte sau vicepreşedinte se face pentru perioada rămasă până la terminarea
mandatului, în condiţiile stabilite la art. 6-8.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile preşedintelui Comisiei
Art. 12. - (1) Preşedintele conduce activitatea
Comisiei, pentru aplicarea corectă a prevederilor legislaţiei în vigoare,
naţionale, comunitare şi internaţionale, precum şi ale prezentului regulament.
(2) Atribuţiile preşedintelui Comisiei sunt
următoarele:
a) stabileşte calendarul întrunirilor şi activităţii
Comisiei, cu aprobarea membrilor acesteia sau la cererea autorităţii
competente/a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
b) organizează întrunirile Comisiei, prin
intermediul Secretariatului acesteia; în acest sens, convoacă membrii Comisiei,
desemnează membrii supleanţi care înlocuiesc membrii titulari, convoacă
eventuali invitaţi, precizează rolul acestora, precum şi momentul
intervenţiilor lor pe parcursul reuniunii. Intrunirea Comisiei se poate face şi
la cererea a cel puţin 2 membri ai Comisiei, însoţită de o motivare transmisă
preşedintelui, prin intermediul Secretariatului Comisiei. Comunicarea se face
în scris, prin fax sau prin poşta electronică;
c) deschide şi închide întrunirile, coordonează
dezbaterile;
d) înainte de începerea
fiecărei întruniri reaminteşte celor prezenţi prevederile referitoare la
conflictul de interese;
e) primeşte declaraţiile referitoare la regulile în
domeniul deontologiei profesionale;
f) acordă, pe bază de solicitare scrisă, altor persoane
decât membrii Comisiei, o autorizaţie de consultare a arhivei Comisiei, cu
excepţia documentelor confidenţiale şi a dosarelor personalului propriu;
g) semnează documentele oficiale ale Comisiei
(avizele, procesele-verbale etc).
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi
obligaţiile membrilor Comisiei
Art. 13. - Membrii Comisiei au următoarele drepturi:
a) să participe la activităţile desfăşurate de Comisie,
la nivel naţional, regional şi internaţional;
b) să participe la dezbaterile în legătură cu emiterea
avizelor;
c) să participe la
deliberările pe aspecte deontologice, cu excepţia celor care îi privesc
personal;
d) să se apere, în scris sau oral, în privinţa
aspectelor deontologice care îi privesc personal;
e) să poată propune introducerea unor puncte pe
ordinea de zi;
f) să poată introduce puncte pe ordinea de zi chiar în
timpul întrunirilor, în cazul unei situaţii de urgenţă; solicitarea se
motivează în scris. In această situaţie, Comisia poate decide să nu emită un
aviz în respectiva întrunire;
g) să propună, motivat, participarea la şedinţele sau
la activităţile Comisiei a altor experţi sau invitaţi;
h) să li se ramburseze cheltuielile legate de
deplasările la întrunirile Comisiei, în condiţiile stabilite pentru
funcţionarii publici de conducere şi pe baza documentelor
justificative;
i) să li se asigure participarea la cursuri de
perfecţionare sau reuniuni ştiinţifice;
j) să fie remuneraţi pentru activitatea prestată.
Art. 14. - (1) Pe durata mandatului şi încă 5 ani după
încetarea activităţii, membrii Comisiei, titulari şi supleanţi, sunt obligaţi
să respecte confidenţialitatea informaţiilor şi a datelor stabilite ca având
acest regim, la care au sau au avut acces.
(2) Membrii Comisiei, titulari şi supleanţi, nu trebuie
să aibă interese de afaceri sau financiare în legătură cu notificatorii ori cu dosarele
pe care le soluţionează în cadrul Comisiei.
Art. 15. - (1) Cu ocazia primei întruniri a Comisiei
ori atunci când încep un nou mandat sau oricând este cazul, membrii Comisiei
trebuie să completeze personal şi să semneze următoarele documente, care se
transmit Secretariatului Comisiei:
a) angajamentul;
b) declaraţia de interese;
c) declaraţia de confidenţialitate.
(2) Prin documentele prevăzute la alin. (1), fiecare
membru al Comisiei:
a) se angajează să acţioneze în
interesul public;
b) certifică faptul că toate informaţiile pe care le
furnizează sunt adevărate şi exacte;
c) se angajează să semnaleze orice modificare privind
locul său de muncă sau alte activităţi pe care le desfăşoară, care au legătură
cu activitatea sa în cadrul Comisiei;
d) se angajează să respecte prevederile prezentului
regulament;
e) se angajează să asigure confidenţialitatea în
legătură cu documentele şi dezbaterile din cadrul Comisiei;
f) se angajează, fără a aduce atingere altor prevederi
legale, să păstreze confidenţialitatea avizelor atât timp cât acestea nu au fost încă aprobate de Comisie sau
transmise solicitantului ori făcute publice;
g) se angajează să anunţe Comisia despre orice
situaţie, când este direct interesat de un punct al ordinii de zi, fie
personal, fie printr-o rudă până la gradul al doilea inclusiv, care îl poate
situa într-un conflict de interese, şi să nu participe la dezbateri şi la vot
în acest caz.
(3) Formularele documentelor prevăzute la alin. (1)
sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(4) Documentele prevăzute la alin. (1), completate şi
semnate, se păstrează de către Secretariatul Comisiei o perioadă de 5 ani după
ce un membru al Comisiei îşi pierde calitatea de membru.
SECŢIUNEA a 4-a
Regulile
privind deontologia profesională
Art. 16. - (1) Membrii Comisiei trebuie să respecte
regulile privind deontologia profesională:
a) să nu furnizeze către persoane neautorizate
informaţii despre dosare şi dezbaterile din cadrul Comisiei;
b) să nu facă publice ori să nu facă menţiuni despre
avize sau orice document aflat în curs de elaborare, înaintea publicării lor de
către Comisie, conform prevederilor prezentului regulament;
c) să nu aducă critici în mod public colegilor şi
modului de funcţionare a Comisiei.
(2) Persoanele care au un interes particular într-un
anumit dosar sau care sunt supuse unei presiuni exterioare sunt obligate să
declare, înainte de începerea unei dezbateri, care este/sunt
interesul/interesele sau presiunile exercitate. Comisia trebuie să decidă în ce
măsură aceste persoane pot participa la dezbateri. In această situaţie decizia
se ia prin consensul membrilor prezenţi la întrunirea legal constituită.
(3) Plângerile privind deontologia profesională sunt
adresate preşedintelui Comisiei, iar soluţionarea acestora este realizată în
cadrul Comisiei, care poate decide emiterea unor recomandări sau chiar să
propună demiterea persoanei în cauză, de către conducătorul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului, cu înştiinţarea instituţiei/organizaţiei
care l-a nominalizat.
(4) Aspectele deontologiei profesionale se pot dezvolta
de către Comisie, care actualizează regulile, cu aprobarea autorităţii
competente.
SECŢIUNEA a 5-a
Secretariatul Comisiei
Art. 17. - (1) Funcţionarea Comisiei este asigurată de
un secretariat format din două persoane cu pregătire multidisciplinară,
corespunzătoare domeniilor de activitate ale Comisiei.
(2) Membrii Secretariatului Comisiei pot fi angajaţi
în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului. Atunci când se constată
că activitatea lor nu este corespunzătoare, aceştia pot fi revocaţi din funcţie
de către conducătorul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, din proprie
iniţiativă sau la propunerea preşedintelui Comisiei.
(3) Membrii Secretariatului
Comisiei trebuie să respecte aceleaşi prevederi privind confidenţialitatea şi
deontologia profesională ca şi membrii Comisiei şi experţii angajaţi de
aceasta.
Art. 18. - (1) Toată corespondenţa legată de
activitatea Comisiei şi a experţilor este adresată Secretariatului Comisiei şi
se derulează prin intermediul acestuia.
(2) In cazuri de urgenţă, Secretariatul Comisiei poate
introduce subiecte pe ordinea de zi chiar în timpul întrunirilor Comisiei, cu acordul preşedintelui şi cu
aprobarea a două treimi din numărul membrilor Comisiei prezenţi la întrunire.
Art. 19. - Pentru buna funcţionare a Secretariatului
Comisiei acesta dispune de un sistem electronic intern pe care se publică
documentele Comisiei, pentru a fi consultate de către membrii acesteia şi de
către experţii implicaţi.
SECŢIUNEA a 6-a
Convocarea întrunirilor
Art. 20. - (1) Convocarea membrilor Comisiei se face de
către preşedinte/vicepreşedinte, prin intermediul Secretariatului acesteia, în
scris, prin fax sau poşta electronică, cu minimum 7 zile lucrătoare înaintea
întrunirii. Membrii Comisiei primesc odată cu convocarea ordinea de zi şi
referiri la documentele care urmează să fie discutate.
(2) Comisia se întruneşte ori de câte ori este
necesar, la sediul stabilit/sediul Secretariatului Comisiei. Calendarul reuniunilor
se publică pe adresa proprie de internet.
(3) Comisia se poate întruni şi la solicitarea scrisă
a conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului sau a
autorităţii competente, în situaţii de urgenţă sau în legătură cu obligaţii la
nivel naţional şi/sau comunitar.
(4) Sediul şi logistica necesare pentru activitatea
Comisiei şi a Secretariatului acesteia sunt asigurate de către autoritatea
competentă, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (7) lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007.
SECŢIUNEA a 7-a
Participarea la întrunirile Comisiei
Art. 21. - (1) Prezenţa membrilor Comisiei la locul,
data şi ora stabilite este obligatorie.
(2) Orice absenţă a unui membru titular al Comisiei
trebuie anunţată Secretariatului acesteia cu minimum 48 de ore înaintea
întrunirii. Situaţiile care determină imposibilitatea de a participa obligă
membrul în cauză să înştiinţeze preşedintele, care desemnează membrul supleant
care îl va înlocui.
(3) Un membru supleant poate participa la orice
întrunire a Comisiei, dar fără a avea drept de intervenţie.
SECŢIUNEA a 8-a
Invitaţii (cu statut de observator)
Art. 22. - (1) Intrunirile Comisiei destinate exclusiv
emiterii avizului ştiinţific, cu privire la evaluarea riscului asupra sănătăţii
umane şi a mediului, pentru organisme modificate genetic aflate în procedură de
autorizare, sunt publice.
(2) La întrunirile Comisiei prevăzute la alin. (1) pot
participa, în afara membrilor săi, câte un reprezentant al autorităţilor
implicate şi maximum 6 reprezentanţi ai publicului şi/sau ai unor organizaţii
neguvernamentale.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2) sunt considerate
invitaţi cu statut de observator. Aceştia nu participă la dezbateri şi nu au
drept de vot.
(4) Participarea la întrunire a persoanelor prevăzute
la alin. (2) se face numai pe baza unei solicitări scrise, transmisă
Secretariatului Comisiei prin fax sau poştă electronică, adresate preşedintelui
Comisiei cu minimum 7 zile lucrătoare înainte de data
respectivei întruniri a acesteia.
(5) In cadrul întrunirilor prevăzute la alin. (1) nu
sunt discutate informaţiile stabilite ca fiind confidenţiale în conformitate cu
prevederile art. 43 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007 şi ale
art. 21 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 3/2008.
SECŢIUNEA a 9-a
Desfăşurarea întrunirilor
Art. 23. - Intrunirile Comisiei sunt prezidate de
preşedinte/vicepreşedinte, iar în lipsa acestora, de către un membru al
Comisiei desemnat de către preşedinte/vicepreşedinte.
Art. 24. -In cazul în care apar anumite situaţii care
nu sunt prevăzute prin prezentul regulament, dar care necesită o rezolvare în
cursul unei anumite reuniuni, legal întrunită, Comisia decide în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) din ordin.
Art. 25. - (1) Ordinea de zi a unei întruniri include
cel puţin următoarele:
- stabilirea prezenţei membrilor şi a cvorumului
necesar;
- aprobarea ordinii de zi de către membrii prezenţi;
- aprobarea procesului-verbal al întrunirii anterioare;
- declararea eventualelor situaţii de conflict de
interese;
- examinarea documentelor elaborate de grupurile de
experţi implicaţi în emiterea unui aviz;
- eventuale puncte înscrise la solicitarea unor membri
ai Comisiei;
- diverse.
(2) Capitolul „diverse" poate include aspecte
legate de numirea unor noi membri, revocări de membri, reuniuni ale grupurilor
de lucru, coordonarea acestora, aspecte legate de activitatea Comisiei
Europene, a Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentelor etc.
(3) Fiecare punct al ordinii de zi trebuie să facă
obiectul unei note redactate de către Secretariatul Comisiei sau de către
persoana care a solicitat introducerea punctului respectiv.
SECŢIUNEA a 10-a
Avizele Comisiei
Art. 26. - (1) Comisia elaborează un aviz ştiinţific
pentru fiecare dosar legal constituit şi gestionat în conformitate cu
prevederile legale.
(2) Avizul reprezintă decizia Comisiei şi se emite cu
respectarea legislaţiei specifice, naţională şi comunitară, şi a legislaţiei
internaţionale, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) din ordin.
(3) Avizele eliberate de Comisie se semnează de către
preşedinte/vicepreşedinte/persoana care îl înlocuieşte, după caz, se
contrasemnează de secretarul Comisiei şi se ştampilează. Avizele se redactează
în limbile română şi/sau engleză, după caz, şi se publică pe adresa de internet
a Comisiei.
(4) Secretariatul Comisiei întocmeşte un proces-verbal
cu ocazia fiecărei întruniri, în care consemnează şi eventuale opinii separate.
SECŢIUNEA a 11-a
Experţii
Art. 27. - (1) Pentru buna desfăşurare a activităţii
sale Comisia poate consulta experţi, pe o perioadă determinată, în vederea
soluţionării aspectelor de evaluare a riscurilor, pentru elaborarea unor
opinii, puncte de vedere solicitate de autoritatea competentă, autorităţile
implicate, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi de
autorităţile comunitare, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2007 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2008.
(2) Comisia decide lista experţilor, care se
actualizează periodic şi se publică pe adresa proprie de internet.
Art. 28. - (1) Experţii trebuie să presteze o
activitate de înaltă calitate şi calificare şi să fie imparţiali în activitatea
pe care o desfăşoară.
(2) Experţii activează independent, neputând reprezenta
interesele unei anumite instituţii/organizaţii. Ei trebuie să informeze
Secretariatul Comisiei despre orice modificare cu privire la interesele lor,
care le-ar putea afecta independenţa.
Art. 29. - (1) Un expert este retras de pe lista
experţilor prevăzută la art. 27 alin. (2), în următoarele situaţii:
a) la cererea sa, adresată preşedintelui Comisiei;
b) dacă a primit o înştiinţare din partea
preşedintelui Comisiei, care stabileşte că a încălcat regulile deontologice
stabilite prin prezentul regulament;
c) în caz de deces.
(2) Situaţiile prevăzute la alin. (1) se aduc la
cunoştinţă membrilor Comisiei de către preşedinte/vicepreşedinte.
Art. 30. -In vederea colaborării cu Comisia, experţii
cuprinşi în lista experţilor sunt contactaţi în scris, prin poştă, fax, poştă
electronică, de Secretariatul Comisiei, cu aprobarea
preşedintelui/vicepreşedintelui. Aceştia încheie un contract de colaborare cu
Comisia, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
Art. 31. - In situaţia în care acceptă să colaboreze cu
Comisia, fiecare expert din lista experţilor prevăzută la art. 27 alin. (2)
trebuie să semneze, pentru fiecare dosar în care este implicat, o declaraţie de
confidenţialitate şi o declaraţie de interese, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 32. - (1) Un expert este considerat a avea un
interes direct faţă de un proiect sau o notificare, dacă:
a) este sau a fost recent (minimum 6 luni) angajat ori
sprijinit financiar de către notificator; sau
b) a fost implicat în elaborarea notificării; sau
c) este înrudit cu notificatorul ori cu un angajat al
companiei notificatoare, până la gradul al IV-lea,
inclusiv.
(2) Un expert este considerat a avea o legătură
indirectă cu un proiect sau o notificare, dacă:
a) este angajat la o instituţie/organizaţie care are
legături contractuale cu o instituţie/organizaţie care activează în domeniul acoperit de proiect/notificare; sau
b) are orice legătură directă ori lucrează pentru o
instituţie/organizaţie concurentă.
Art. 33. - (1) In cazul în care Comisia stabileşte că
proiectele sau notificările sunt publicate pe sistemul electronic intern sau
trimise electronic la experţi, aceştia sunt responsabili pentru păstrarea
confidenţialităţii oricăror documente sau a fişierelor electronice transmise,
precum şi de ştergerea sau distrugerea unor documente înainte de finalizarea
evaluării.
(2) Toate discuţiile şi
contactele cu alte persoane, în legătură cu activitatea pe care o îndeplinesc
experţii, trebuie să respecte regulile generale privind confidenţialitatea şi
imparţialitatea.
SECŢIUNEA a 12-a
Constituirea grupurilor de lucru
Art. 34. - (1) Pentru fiecare
dosar nou, transmis la Comisie, în funcţie de tipul de dosar şi de competenţele
personalului, preşedintele stabileşte un grup de lucru, care include membri ai
subcomisiilor şi experţi, după caz. Un grup de lucru conţine minimum 8
persoane.
(2) Prin decizie a Comisiei se
desemnează coordonatorul grupului de lucru, dintre membrii acestuia. La rândul
său, coordonatorul desemnează un coordonator adjunct, fie dintre membrii
respectivului grup, fie dintre ceilalţi membri ai Comisiei. Coordonatorul este responsabil pentru:
a) respectarea prezentului regulament;
b) buna desfăşurare a activităţii grupului de lucru;
c) pregătirea unor chestionare specifice, referitoare
la evaluarea riscului;
d) colectarea avizelor de la membrii grupului de lucru;
e) pregătirea unui proiect de
raport;
f) organizarea întrunirilor experţilor;
g) organizarea unor eventuale întruniri comune ale
experţilor cu ceilalţi membri ai Comisiei, în vederea armonizării punctelor de
vedere;
h) semnarea rapoartelor grupurilor de lucru;
i) informarea membrilor
grupului de lucru în legătură cu publicarea avizelor şi rapoartelor Comisiei.
(3) In absenţa coordonatorului sau în situaţia în care
acesta nu îşi poate exercita atribuţiile, din motive întemeiate, sarcinile şi
competenţele sunt preluate de coordonatorul adjunct, după informarea
preşedintelui Comisiei.
(4) Deciziile legate de formarea şi activitatea
grupurilor de lucru se iau cu aprobarea a două treimi din numărul membrilor
prezenţi la reuniunea legal întrunită.
SECŢIUNEA a 13-a
Raportul grupurilor de lucru
Art. 35. - (1) Grupul de lucru elaborează un raport
scris, preliminar, pe care îl supune dezbaterii Comisiei. Raportul conţine două
părţi:
a) o sinteză referitoare la evaluarea riscurilor, pe
baza prevederilor legale, specifice introducerii deliberate în mediu a
organismelor modificate genetic, respectiv utilizării în condiţii de izolare a
microorganismelor modificate genetic;
b) o sinteză a tuturor punctelor de vedere ale
membrilor Comisiei şi experţilor implicaţi în evaluarea respectivă.
(2) Grupul de lucru trebuie să confirme în scris, în
raportul său, că este competent pentru soluţionarea dosarului respectiv.
(3) Grupul de lucru ia în considerare concluziile
rezultate din dezbaterea raportului preliminar prevăzut la alin. (1), precum şi
orice recomandări considerate ca pertinente şi elaborează un raport final, care
stă la baza avizului/punctului de vedere al Comisiei.
CAPITOLUL III
Dispoziţii comune şi finale
SECŢIUNEA 1
Coordonarea
Art. 36. - (1) Comisia coordonează lucrările
subcomisiilor, ale grupurilor de lucru, propune metodologii şi elaborează
ghiduri privind evaluarea riscului asupra sănătăţii umane şi a mediului.
(2) Comisia analizează aspectele multidisciplinare,
comune mai multor subcomisii, şi poate propune autorităţii competente
înfiinţarea unor noi subcomisii, cu o nouă componenţă, sau unificarea
subcomisiilor existente, în funcţie de necesităţi. In această situaţie,
autoritatea competentă elaborează proiectul de ordin pentru modificarea
regulamentului şi îl supune aprobării conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului.
SECŢIUNEA a 2-a
Rapoartele Comisiei
Art. 37. - (1) Comisia transmite un raport anual de
activitate către autoritatea competentă şi către autoritatea publică centrală
pentru protecţia mediului, până la sfârşitul primului trimestru al fiecărui an,
pentru activitatea din anul anterior. Raportul se publică pe adresa proprie de
internet.
(2) Comisia prezintă rapoarte specifice, cu ocazia
întrunirilor sale, cu privire la fiecare subiect dezbătut în
cadrul subcomisiilor. In
textul raportului se includ şi opiniile separate ale membrilor sau experţilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Aspectele financiare
Art. 38. - Membrii Comisiei, experţii angajaţi de
aceasta, precum şi personalul din cadrul Secretariatului Comisiei sunt
remuneraţi pentru activitatea lor. Costurile respective, împreună cu costurile
activităţilor tehnico-administrative legate de funcţionarea Comisiei, se
asigură de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, în conformitate
cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. b) şi ale art. 11 alin. (7) lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2007.
Art. 39. - (1) Comisia este responsabilă de buna
gestionare a fondurilor şi evaluează anual fondurile bugetare de care dispune
şi utilizarea lor.
(2) Secretariatul Comisiei face anual un raport bugetar
pentru Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, în condiţiile legii.
Raportul nu are caracter confidenţial. Secretariatul Comisiei face anual
propuneri privind bugetul pentru anul următor.
SECŢIUNEA a 4-a
Arhivarea documentelor
Art. 40. - (1) Secretariatul Comisiei asigură arhivarea
documentelor primite, a copiilor convocărilor de întrunire, a rapoartelor
provizorii şi finale ale Comisiei, a rapoartelor grupurilor de experţi, a
avizelor Comisiei, a altor documente importante, precum şi a informaţiilor
personale transmise de membrii Comisiei şi de experţi.
(2) Documentele stabilite ca fiind confidenţiale sunt
arhivate separat, într-un singur exemplar, de către autoritatea competentă.
Consultarea acestora este permisă numai la sediul arhivei şi numai persoanelor
stabilite conform prezentului regulament, respectiv membrilor Comisiei şi experţilor
angajaţi de aceasta şi care au semnat un contract de confidenţialitate.
(3) Au acces la documentele confidenţiale şi
reprezentanţii autorizaţi ai autorităţii competente, ai autorităţii publice
pentru protecţia mediului şi ai autorităţilor implicate, la sediul arhivei.
SECŢIUNEA a 5-a
Colaborări
Art. 41. - (1) Comisia poate participa
la activităţi organizate de organisme similare din alte state sau instituţii şi
organizaţii internaţionale, în limitele bugetului de care dispune şi cu
aprobarea conducătorului autorităţii competente. Membrii Comisiei care
desfăşoară astfel de activităţi întocmesc un raport al deplasării/activităţii,
pe care îl supun aprobării preşedintelui Comisiei şi conducătorului autorităţii
competente, în termen de 5 zile calendaristice de la data revenirii în ţară.
(2) La solicitarea autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului, Comisia participă la elaborarea unor proiecte de acte
normative, strategii, programe, standarde, în domeniul de competenţă al
membrilor Comisiei, această activitate fiind asimilată activităţii curente a
Comisiei.
(3) Comisia întreprinde măsuri
de informare a publicului privind domeniul biotehnologiei, biosecurităţii,
evaluarea riscurilor, managementul şi comunicarea riscului, managementul
organismelor modificate genetic, legislaţia comunitară etc. De asemenea,
informează despre activitatea proprie, inclusiv despre schimbul de experienţă
cu alte instituţii.
Art. 42. - (1) Comisia poate colabora cu consilii
ştiinţifice, comisii de specialitate, care funcţionează pe lângă alte
autorităţi publice, unităţi de învăţământ/cercetare/dezvoltare.
(2) Un membru al Comisiei nu poate face parte din altă
comisie ştiinţifică, la nivel naţional sau internaţional, aflată în situaţia de
a emite un aviz în legătură cu acelaşi subiect.
ANEXA Nr. 1 la regulament
Modelul formularelor privind angajamentul, declaraţia de interese şi declaraţia de
confidenţialitate, care se semnează de către membrii Comisiei pentru Securitate
Biologică
1.1. Angajamentul
COMISIA PENTRU SECURITATE BIOLOGICA
Antet
ANGAJAMENT
(pentru membrii Comisiei)
Numele...............................................................prenumele......................................................................................................
C.I./B.I.
nr........................................seria...................,
eliberată/eliberat de...................................la data de............................
Adresa pentru
corespondenţă...................................................................................................................................................
CNP..........................................................,telefon/fax/e-mail...................................................................................................
Locul de
muncă........................................................................................................................................................................
|
Declar prin prezenta că mă angajez să particip activ la
reuniunile Comisiei pentru Securitate Biologică şi să respect prevederile
legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare.
Mă angajez să respect Regulamentul privind organizarea
şi funcţionarea Comisiei pentru Securitate Biologică, să acţionez în spirit de
corectitudine şi independenţă, în serviciul interesului public.
Declar că am primit o copie a acestui regulament.
Data...............................................
Semnătura......................................
1.2 Declaraţia de
interese
COMISIA PENTRU SECURITATE BIOLOGICA
Antet
DECLARAŢIE DE INTERESE
(pentru membrii Comisiei)
Numele...............................................................prenumele.....................................................................................................
C.I./B.I. nr........................................seria..................., eliberată/eliberat de...................................la
data de...........................
Adresa pentru
corespondenţă..................................................................................................................................................
CNP..........................................................,telefon/fax/e-mail..................................................................................................
|
Informaţii privind interesul direct sau indirect,
raportat la atribuţiile Comisiei
(1) Interese directe
Interese cu titlu de avantaj personal pentru membrul
Comisiei, la momentul întocmirii declaraţiei, susceptibile de a influenţa sau
care par să influenţeze comportamentul său
(2) Interese indirecte
Alte interese susceptibile de a influenţa
comportamentul membrului Comisiei
(3) Interese decurgând din activităţile profesionale
ale membrului Comisiei sau ale apropiaţilor acestuia
(4) Alte interese sau fapte pe care
subsemnata/subsemnatul le consideră relevante
Subsemnata/subsemnatul declar că informaţiile de mai
sus sunt exacte şi complete.
Data..........................................
Semnătura..................................
NOTĂ
Declaraţia se semnează de către membrii Comisiei,
titulari şi supleanţi. Aceştia au obligaţia de a actualiza anual declaraţia şi
ori de câte ori intervin modificări în cadrul acesteia.
Pe versoul declaraţiei se tipăresc Instrucţiuni privind
„interesele".
Instrucţiuni privind „interesele"
• Prin interes se
înţelege orice asociere, orice aspect sau avantaj financiar, adică deţinerea de
acţiuni sau obligaţiuni, deţinerea de titluri diferite, de exemplu, titluri de
participaţie, sau deţinerea unei proprietăţi la o societate comercială,
companie, grup de interes economic, naţional sau internaţional, public ori
privat, sau deţinerea calităţii de membru la o asociaţie, fundaţie, organizaţie
neguvernamentală, care are legături cu activitatea şi responsabilităţile
Comisiei. De asemenea, se înţelege deţinerea de interese financiare în raport
cu un plan de investiţii contractate înainte de a deveni membru al Comisiei
şi/sau interese privind fonduri de plasament comune, nenominative.
• Se prezintă experienţa profesională în cursul
ultimilor 5 ani, într-un domeniu relevant pentru activitatea Comisiei. Aceasta
include toate tipurile de activităţi, indiferent dacă au fost remunerate în mod
regulat sau ocazional (membru în organele de conducere, în consiliul de
administraţie, post de director executiv, angajat, consilier, interese
contractuale, stagii etc. în societatea comercială, compania, grupul de interes
economic, asociaţia, fundaţia, organizaţia neguvernamentală etc). Se vor
prezenta clar şi precis rolul şi funcţia ocupate.
• Membrul Comisiei este obligat să declare interesele
pe care le-a putut avea în trecut sau procedurile juridice în care este
susceptibil să se angajeze, în raport cu activitatea Comisiei, precizând implicaţiile.
• Trebuie declarată asistenţa sau susţinerea obţinută
şi care este sau nu asociată cu avantaje băneşti sau materiale, directe sau
indirecte. Acestea includ burse de studii sau de cercetare, călătorii de studii
etc.
• Trebuie declarată participarea în grupuri de interes
public, societăţi profesionale, cluburi şi organizaţii, ale căror programe sunt
susceptibile de a interfera cu activitatea Comisiei. Trebuie descrise cu
claritate şi precizie rolul şi funcţiile ocupate.
• Prin apropiaţi ai unui
membru al Comisiei se înţelege soţul/soţia, finii
şi afinii, precum şi rudele până la gradul al IV-lea, inclusiv.
1.3. Declaraţia de confidenţialitate
COMISIA PENTRU SECURITATE BIOLOGICĂ
Antet
DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
(pentru membrii Comisiei)
Numele...............................................................prenumele....................................................................................................
C.I./B.I. nr........................................seria..................., eliberată/eliberat de...................................la
data de..........................
Adresa pentru corespondenţă.................................................................................................................................................
CNP..........................................................,telefon/fax/e-mail.................................................................................................
|
In sensul prezentei declaraţii, confidenţialitatea se
referă la:
- orice informaţie stabilită ca atare (de deţinătorul
datelor şi/sau de autoritatea competentă), în legătură cu un dosar privind
autorizarea organismelor modificate genetic, în înţelesul art. 25 şi al art. 12
din Directiva 2001/18/CE, respectiv al art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2007 şi al art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
44/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2008;
- orice document pregătitor sau
final, opiniile şi propunerile personale sau orice informaţie care apare pe
sistemul electronic intern al Comisiei sau prin corespondenţa secretariatului
acestuia, şi care nu au făcut obiectul unei aprobări prealabile din partea
Comisiei pentru a fi făcute publice.
Declar prin prezenta că am înţeles obligaţiile ce îmi
revin, în sensul celor prezentate mai sus.
Mă angajez:
1. să păstrez confidenţialitatea/să respect
restricţiile privind orice informaţie la care am acces pe parcursul activităţii mele ca membru al Comisiei;
2. să nu divulg unor terţi sau să pun la dispoziţia
unor terţi informaţiile de care aş putea lua cunoştinţă în legătură cu
activitatea Comisiei sau prin relaţia cu Secretariatul Comisiei ori cu
autoritatea competentă sau cu alte autorităţi ori prin sistemul electronic intern
al Comisiei, dacă aceste informaţii au caracter confidenţial;
3. să respect caracterul confidenţial al opiniilor şi
propunerilor exprimate de ceilalţi membri ai Comisiei, de invitaţi, de experţi
şi de Secretariatul Comisiei, în cadrul activităţilor Comisiei;
4. să nu folosesc nicio informaţie în beneficiu
personal sau al unei terţe părţi;
5. să nu pun la dispoziţia publicului nicio informaţie,
chiar şi după încheierea contractului meu, pentru o perioadă de 5 ani.
Data.................................
Semnătura.......................
ANEXA Nr. 2 la regulament
Modelul formularelor privind declaraţia de interese
şi declaraţia de confidenţialitate, care se semnează de către experţii angajaţi
de către Comisia pentru Securitate Biologică
2.1. Declaraţia de
interese
COMISIA PENTRU SECURITATE BIOLOGICA
Antet
DECLARAŢIE DE INTERESE
(pentru experţi)
Dosar nr......................
Numele...............................................................prenumele..................................................................................................
C.I./B.I.
nr........................................seria..................., eliberată/eliberat
de...................................la data de.........................
Adresa pentru corespondenţă................................................................................................................................................
CNP..........................................................,telefon/fax/e-mail................................................................................................
Locul de muncă.....................................................................................................................................................................
|
In conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru Securitate Biologică, declar prin
prezenta că nu am |_| / am1) |_| interese financiare şi nefinanciare, directe şi indirecte, care
pot afecta activitatea mea ca expert în cadrul
Comisiei,
subcomisia....................................................................................................................................
Declar următoarele interese:..................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ......................................
|
Informez Comisia că nu am niciun interes
care ar putea fi considerat ca afectând independenţa mea ca expert în cadrul Comisiei,
subcomisia.......................................................................................................................,şi mă angajez că în situaţia în care, pe parcursul activităţii
mele în cadrul Comisiei, ar putea apărea un potenţial conflict de interese
voi informa Comisia fără întârziere, pentru a decide în consecinţă.
|
Informez Comisia că am un interes care ar putea fi considerat ca afectând independenţa mea ca expert în
cadrul Comisiei,
subcomisia........................................................................................................................................................................ ..,
acesta fiind:........................................................................................................................................................................ ..
|
Sunt de acord ca informaţia de mai sus să fie făcută
publică şi comunicată sau făcută accesibilă unor terţe părţi.
Data................................................
Semnătura.......................................
NOTĂ
Declaraţia se semnează de către experţi. Aceştia au
obligaţia de a actualiza anual declaraţia şi ori de câte ori intervin
modificări în cadrul acesteia.
Pe versoul declaraţiei se tipăresc Instrucţiuni privind
„interesele".
1) Se completează
toate interesele.
Instrucţiuni privind „interesele"
• Prin interes se
înţelege orice asociere, orice aspect sau avantaj financiar, adică deţinerea de
acţiuni sau obligaţiuni, deţinerea de titluri diferite, de exemplu, titluri de
participaţie, sau deţinerea unei proprietăţi la o societate comercială,
companie, grup de interes economic, naţional sau internaţional, public sau
privat, sau deţinerea calităţii de membru la o asociaţie, fundaţie, organizaţie
neguvernamentală, care are legături cu activitatea şi responsabilităţile
Comisiei. De asemenea, deţinerea de interese financiare în raport cu un plan de
investiţii contractate înainte de a deveni expert desemnat de Comisie şi/sau
interese privind fonduri de plasament comune, nenominative.
• Se prezintă experienţa profesională în cursul
ultimilor 5 ani, într-un domeniu relevant pentru activitatea Comisiei. Aceasta
include toate tipurile de activităţi, indiferent dacă au fost remunerate în mod
regulat sau ocazional (membru în organele de conducere, în consiliul de
administraţie, post de director executiv, angajat, consilier, interese
contractuale, stagii etc. în societatea comercială, compania, grupul de interes
economic, asociaţia, fundaţia, organizaţia neguvernamentală etc). Se vor
prezenta clar şi precis rolul şi funcţia ocupate.
• Expertul este obligat să declare interesele pe care
le-a putut avea în trecut sau procedurile juridice în care este susceptibil să
se angajeze, în raport cu activitatea Comisiei, precizând implicaţiile.
• Trebuie declarată asistenţa sau susţinerea obţinută
şi care este ori nu asociată cu avantaje băneşti sau materiale, directe ori
indirecte. Acestea includ burse de studii sau de cercetare, călătorii de studii
etc.
• Trebuie declarată participarea în grupuri de interes
public, societăţi profesionale, cluburi şi organizaţii, ale căror programe sunt
susceptibile de a interfera cu activitatea Comisiei. Trebuie descrise cu
claritate şi precizie rolul şi funcţiile ocupate.
• Prin apropiaţi ai unui
expert se înţelege soţul/soţia, finii şi afinii,
precum şi rudele până la gradul al IV-lea inclusiv.
2.2. Declaraţia de
confidenţialitate
COMISIA PENTRU SECURITATE BIOLOGICĂ
Antet
DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
(pentru experţi)
Dosar nr......................
Numele.........................................................................prenumele.........................................................................................
C.I./B.I. nr........................................seria...................,
eliberată/eliberat de...................................la data
de.........................
Adresa pentru
corespondenţă.................................................................................................................................................
CNP..............................................................,telefon/fax/e-mail............................................................................................
|
Declar prin prezenta că am luat cunoştinţă despre
faptul că trebuie să respect confidenţialitatea, în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru Securitate
Biologică.
Cunosc că am obligaţia să nu divulg nicio informaţie la
care am acces prin activitatea mea ca expert, dacă această informaţie face
obiectul unei solicitări privind păstrarea confidenţialităţii.
Mă angajez:
1. să păstrez confidenţialitatea/să respect
restricţiile privind orice informaţie la care am acces pe parcursul activităţii
mele ca expert;
2. să nu divulg unor terţi sau să pun la dispoziţia
unor terţi informaţiile de care aş putea lua cunoştinţă în legătură cu
activitatea Comisiei sau prin relaţia cu Secretariatul Comisiei ori cu autoritatea
competentă sau cu alte autorităţi ori prin sistemul electronic intern al
Comisiei, dacă aceste informaţii au caracter confidenţial;
3. să respect caracterul confidenţial al opiniilor şi
propunerilor exprimate de membrii Comisiei, de invitaţii lor, de experţi şi de
Secretariatul Comisiei, în cadrul activităţilor Comisiei;
4. să nu folosesc nicio informaţie în beneficiu
personal sau al unei terţe părţi;
5. să nu pun la dispoziţia publicului nicio informaţie,
chiar şi după încheierea contractului meu, pentru o perioadă de 5 ani.
Data....................................
Semnătura..........................