ORDONANTA
Nr. 28 din 26 ianuarie 2006
privind reglementarea unor
masuri financiar-fiscale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 31 ianuarie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. 11.1 din Legea nr. 404/2005 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă.
PARTEA I
Reglementări ale unor operaţiuni
financiar-fiscale
TITLUL I
Dispoziţii privind activitatea de creditare
desfăşurată de instituţii financiare nebancare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezentul titlu
reglementează condiţiile minime de acces al instituţiilor financiare nebancare la activitatea
de creditare, în scopul asigurării şi menţinerii stabilităţii financiare.
Art. 2. - (1) Activitatea de
creditare reprezintă orice
formă de finanţare, realizată de instituţiile
financiare nebancare în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1).
(2) Banca Naţională a României este singura autoritate în măsură să decidă dacă activitatea
desfăşurată de o entitate este de natura activităţii de creditare şi intră sub incidenţa prezentului titlu.
Art. 3. - (1) Activitatea de
creditare se desfăşoară prin instituţii de credit definite în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 58/1998 privind activitatea
bancară, republicată, şi prin instituţii
financiare nebancare, în condiţiile stabilite prin
prezentul titlu, precum şi prin legi speciale care le
reglementează activitatea.
(2) Entităţile, altele decât cele prevăzute la alin. (1), nu pot desfăşura cu titlu profesional activităţi de creditare.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 4. - In sensul prezentei
ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc
astfel:
a) instituţie financiară nebancară - persoană juridică constituită cu
scopul de a desfăşura, cu
titlu profesional, activităţi
de creditare de natura celor prevăzute la art. 7 alin. (1) şi ale căror surse
de finanţare provin din
resurse proprii sau împrumutate de la instituţii de credit, de la alte instituţii financiare sau, după caz, din alte surse prevăzute în legi speciale;
b) activităţi permise instituţiilor financiare nebancare - activităţile prevăzute la art. 7 şi 8, care se desfăşoară în baza prevederilor prezentului titlu şi, după caz, a legilor speciale care le reglementează activitatea;
c) conducători - persoanele
care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii
organelor statutare ale instituţiilor financiare nebancare, sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea zilnică a acestora şi sunt învestite cu competenţa de a angaja răspunderea
instituţiilor financiare
nebancare;
d) acţionar semnificativ - persoana fizică,
persoana juridică sau grupul
de persoane fizice şi/sau
juridice care acţionează împreună şi care deţin direct sau indirect o participaţie de 10% ori mai mult din capitalul
social al unei societăţi sau
din drepturile de vot ori o participaţie care
permite exercitarea unei influenţe semnificative asupra gestiunii şi politicii de afaceri ale acesteia;
e) notificare - acţiunea întreprinsă de instituţiile
financiare nebancare, inclusiv prin depunerea documentaţiei stabilite de Banca Naţională a României, în vederea obţinerii de la aceasta a actului care atestă înregistrarea şi
permite desfăşurarea activităţii de creditare;
f) Registrul general al
instituţiilor
financiare nebancare, denumit în continuare Registrul
general, - registru deschis şi ţinut de Banca Naţională a României, în care sunt înscrise instituţiile financiare nebancare ce îndeplinesc cerinţele generale prevăzute la cap. II secţiunea 1;
g) Registrul special al
instituţiilor
financiare nebancare, denumit în continuare Registrul
special, - registru deschis şi ţinut de Banca Naţională a României, în care sunt înscrise instituţiile financiare nebancare ce îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 27;
h) Registrul de evidenţă al caselor de ajutor reciproc şi al caselor de amanet, denumit în continuare Registrul de evidenţă, - registru
deschis şi ţinut de Banca Naţională a României,
în care sunt înscrise casele de ajutor reciproc şi casele de amanet.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea şi funcţionarea
Art. 5. - (1) Instituţiile financiare nebancare au obligaţia de a se constitui ca societăţi comerciale pe acţiuni. Organizarea şi funcţionarea instituţiilor
financiare nebancare sunt reglementate de prevederile prezentului titlu, ale
Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi, după caz, de
alte legi speciale în materie.
(2) Persoanele juridice prevăzute la cap. VIII fac excepţie de la obligativitatea constituirii sub
formă de societăţi comerciale pe acţiuni.
Art. 6. - (1) Denumirea unei entităţi care poate desfăşura activitate de creditare, în condiţiile prezentului titlu, va include
sintagma „instituţie financiară nebancară" sau abrevierea acesteia „IFN". Sintagma „instituţie financiară nebancară" va
fi folosită în denumire,
antet, acte oficiale, contracte ori alte asemenea documente, reclame sau în
publicitate numai de către
instituţiile financiare
nebancare.
(2) Instituţiile financiare nebancare nu pot folosi în
denumire, antet, sau în alte atribute de identificare orice cuvinte şi expresii care ar induce publicul în
eroare cu privire la statutul ori la activităţile şi operaţiunile instituţiilor financiare nebancare.
SECŢIUNEA a 4-a
Activităţi permise
Art. 7. - (1) Instituţiile financiare nebancare pot desfăşura următoarele activităţi
de creditare:
a) acordare de credite,
incluzând, fără a se limita la: credite de consum,
credite ipotecare, credite imobiliare, microcredite, finanţarea tranzacţiilor comerciale, operaţiuni de factoring, scontare, forfetare;
b) leasing financiar;
c) emitere de garanţii şi asumare de angajamente, inclusiv garantarea creditului;
d) acordare de credite cu primire
de bunuri spre păstrare,
respectiv amanetare prin case de amanet;
e) acordare de credite către membrii unor asociaţii fără scop
patrimonial, organizate pe baza liberului consimţământ al salariaţilor/pensionarilor,
în vederea sprijinirii prin
împrumuturi financiare a membrilor
lor, respectiv case de ajutor reciproc;
f) alte forme de finanţare de natura creditului.
(2) Instituţiile financiare nebancare, în derularea
activităţilor aferente
creditelor de consum, pot emite şi administra carduri de credit pentru clienţi şi pot desfăşura activităţi legate de procesarea tranzacţiilor cu acestea, cu respectarea reglementărilor Băncii Naţionale a României în domeniu.
(3) Instituţiile financiare nebancare pot acorda
servicii conexe şi de
consultanţă legate de
realizarea activităţilor prevăzute la alin. (1).
(4) Instituţiile financiare nebancare pot efectua
operaţiuni în mandat în relaţia cu alte instituţii financiare nebancare şi/sau instituţii de credit legate de activitatea de creditare desfăşurată de acestea.
Art. 8. - (1) Instituţiile financiare nebancare pot desfăşura, în aplicarea art. 7, după caz, următoarele operaţiuni
cu bunuri mobile şi imobile:
a) operaţiuni necesare desfăşurării activităţii;
b) închiriere de bunuri mobile şi imobile către terţe părţi, inclusiv leasing operaţional, cu condiţia
ca valoarea bunurilor mobile şi
imobile închiriate să nu depăşească o limită care se
stabileşte prin norme de către Banca Naţională a României;
c) operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile dobândite ca urmare a executării silite a creanţelor
instituţiilor financiare
nebancare sau renunţării
voluntare de către utilizator
la bunurile care fac obiectul contractelor de leasing financiar.
(2) Bunurile mobile şi imobile dobândite în urma executării silite a creanţelor instituţiilor financiare nebancare vor fi vândute de acestea în termen de un
an de la data dobândirii, dacă
aceste bunuri nu sunt utilizate în condiţiile prevăzute la
alin. (1). Pentru motive justificate, termenul poate fi prelungit cu aprobarea
Băncii Naţionale a României.
(3) Instituţiile financiare nebancare care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b) vor putea
da o altă destinaţie bunurilor mobile şi imobile dobândite în urma executării silite a creanţelor sau returnării lor voluntare de către utilizator, în termen de un an de la data dobândirii acestora.
SECŢIUNEA a 5-a
Interdicţii
Art. 9. - Se interzic instituţiilor financiare nebancare:
a) desfăşurarea de activităţi
de atragere de depozite ori de alte fonduri rambursabile de la public;
b) emiterea de obligaţiuni, cu excepţia ofertei publice adresate investitorilor calificaţi, în înţelesul legii privind piaţa de capital;
c) includerea în obiectul
principal de activitate a oricărei alte activităţi
decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1);
d) includerea în obiectul
secundar de activitate a oricărei
alte activităţi decât cea prevăzută la art. 7 alin. (2) -(4) şi la art. 8.
Art. 10. - Entităţile care nu se încadrează în prevederile prezentului titlu nu pot
folosi în denumire, antet ori în acte emise sintagma „instituţie financiară nebancară"
sau orice derivat al acesteia care ar induce publicul în eroare cu privire la
desfăşurarea de activităţi de acordare de credite în baza
prezentului titlu.
Art. 11. - Nu pot deţine calitatea de fondator, acţionar semnificativ, conducător, administrator, auditor financiar al
unei instituţii financiare
nebancare următoarele:
a) persoanele nominalizate în
listele prevăzute la art. 23 şi 27 din Legea nr. 535/2004 privind
prevenirea şi combaterea
terorismului;
b) persoanele împotriva cărora au fost pronunţate hotărâri definitive pentru infracţiuni de corupţie,
spălare de bani, înşelăciune, infracţiuni
contra patrimoniului, abuz în serviciu, luare sau dare de mită, fals şi uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală, primiri de foloase necuvenite, trafic de
influenţă, mărturie mincinoasă ori alte fapte penale.
Art. 12. - Instituţiile financiare nebancare nu pot desfăşura următoarele activităţi:
a) operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile, cu excepţia celor prevăzute
la art. 8;
b) gajarea propriilor acţiuni în contul datoriilor instituţiei financiare nebancare;
c) acordarea de credite, condiţionată de vânzarea sau de cumpărarea acţiunilor
instituţiei financiare
nebancare;
d) acordarea de credite garantate
cu acţiunile proprii ale
instituţiei financiare
nebancare;
e) acordarea de credite condiţionată de acceptarea de către client a altor servicii care nu au legătură cu operaţiunea de creditare respectivă.
CAPITOLUL II
Cerinţe şi registre
SECŢIUNEA 1
Cerinţe generale
Art. 13. - (1) Prezenta secţiune este aplicabilă exclusiv instituţiilor financiare nebancare ce fac obiectul înscrierii în Registrul
general.
(2) La înfiinţare, instituţiile financiare nebancare trebuie să îndeplinească
cumulativ cerinţele generale
prevăzute în prezenta secţiune.
Art. 14. - (1) Capitalul social
minim al instituţiilor
financiare nebancare va fi stabilit de Banca Naţională a României
prin reglementări, fără a putea fi mai mic decât echivalentul în moneda naţională (leu) al sumei de 200.000 euro. Banca Naţională a României
va putea stabili niveluri diferenţiate de capital social minim în funcţie de tipul de activitate al instituţiei financiare nebancare.
(2) Capitalul social minim al
instituţiilor financiare
nebancare trebuie să fie vărsat integral, în formă bănească, la momentul
subscrierii.
(3) Acţiunile emise de instituţiile financiare nebancare nu pot fi decât acţiuni nominative.
(4) Instituţiile financiare nebancare pot majora
capitalul social prin aporturi băneşti, precum şi prin încorporarea rezervelor constituite
din profitul net, a dividendelor din profitul net cuvenit acţionarilor după plata impozitului pe dividende şi a rezultatului reportat reprezentând profit net.
Art. 15. - (1) Instituţiile financiare nebancare au obligaţia de a furniza informaţii detaliate Băncii Naţionale a
României, referitoare la calitatea acţionarilor semnificativi, structura grupurilor din care fac parte aceştia, precum şi la situaţia
financiară a grupului.
(2) Banca Naţională a României poate solicita orice fel de informaţii cu privire la oricare dintre entităţile care sunt parte a grupului.
Art. 16. - Conducătorii instituţiilor financiare nebancare trebuie să îndeplinească,
cumulativ, cel puţin următoarele condiţii:
a) să aibă
onorabilitatea corespunzătoare
funcţiei;
b) să nu fi cauzat prin activitatea lor falimentul unui agent economic;
c) să aibă studii
superioare;
d) să aibă experienţă într-un domeniu considerat relevant de
Banca Naţională a României.
Art. 17. - (1) Instituţiile financiare nebancare vor emite, cu
respectarea reglementărilor Băncii Naţionale a României, norme interne pentru realizarea obiectului de
activitate în conformitate cu regulile unei practici prudente şi sănătoase.
(2) In cadrul normelor interne de
creditare instituţiile
financiare nebancare vor stabili reguli care să se refere cel puţin
la bonitatea beneficiarului, la criteriile şi condiţiile acordării creditului.
Art. 18. - (1) Instituţiile financiare nebancare vor organiza şi vor conduce evidenţa contabilă în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi cu reglementările
specifice elaborate de Banca Naţională a României,
cu avizul Ministerului Finanţelor
Publice.
(2) Situaţiile financiare ale instituţiilor financiare nebancare vor fi auditate în conformitate cu
prevederile art. 48 şi 49.
Art. 19. - Instituţiile financiare nebancare constituie,
regularizează şi utilizează provizioane specifice de risc de credit, care sunt deductibile la
calculul impozitului pe profit, în conformitate cu prevederile Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal. Clasificarea creditelor, determinarea
necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea acestor provizioane se
efectuează prin aplicarea în
mod corespunzător a
regulamentelor Băncii Naţionale a României privind clasificarea
creditelor şi plasamentelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de
risc de credit emise pentru instituţiile de credit.
Art. 20. - Operaţiunile de încasări şi plăţi aferente activităţii de creditare se derulează prin conturi deschise de instituţiile financiare nebancare la instituţii de credit persoane juridice române,
precum şi la sucursalele din
România ale instituţiilor de
credit străine autorizate de
Banca Naţională a României să funcţioneze pe teritoriul
României, precum şi prin
casieriile proprii ale instituţiilor financiare nebancare.
Art. 21. - Instituţiile financiare nebancare sunt obligate să raporteze Băncii Naţionale a
României structura portofoliului de credite şi orice informaţie
solicitată de banca centrală în scop statistic şi de analiză, în conformitate cu cerinţele stabilite prin reglementările acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Notificarea
Art. 22. - (1) Infiinţarea instituţiilor financiare nebancare se notifică Băncii Naţionale a României în termen de 30 de zile
de la data înmatriculării în
registrul comerţului.
(2) Instituţiile financiare nebancare pot desfăşura activităţile specifice prevăzute
în obiectul de activitate numai după primirea de la Banca Naţională a României a
documentului care atestă
înscrierea în Registrul general.
Art. 23. - (1) Procedura şi condiţiile de notificare vor fi stabilite prin reglementări ale Băncii Naţionale a
României.
(2) Cererea de luare în evidenţă în Registrul general va fi însoţită de documentaţia
care conţine, fără a se limita la:
a) actul constitutiv depus la
registrul comerţului;
b) certificatul de înmatriculare
la registrul comerţului;
c) informarea cu privire la
conducători şi administratori, respectiv datele de
identificare a acestora, însoţite
de curriculum vitae şi de
certificatul de cazier judiciar;
d) lista participaţiilor instituţiei financiare nebancare şi ale acţionarilor
semnificativi/fondatorilor/conducătorilor în alte societăţi comerciale;
e) studiul de fezabilitate, care
va cuprinde cel puţin tipul de
operaţiuni prevăzute a se desfăşura, structura organizatorică şi estimări ale situaţiei financiare pe următorii 2 ani;
f) identitatea auditorului
financiar;
g) normele interne care
reglementează activităţile desfăşurate.
Art. 24. - Instituţiile financiare nebancare sunt obligate să notifice Băncii Naţionale a
României orice modificare intervenită cu privire la documentaţia depusă iniţial, în termen de 30 de zile de la
survenirea acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Registrul general
Art. 25. - (1) In urma notificării efectuate de instituţiile financiare nebancare la Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1),
acestea vor fi luate în evidenţă şi vor fi
înscrise în Registrul general ţinut la Banca Naţională a României, numai dacă acestea prezintă
dovada respectării cerinţelor prevăzute la secţiunea 1.
(2) Banca Naţională a României va elibera şi va transmite instituţiilor financiare nebancare documentul care atestă luarea în evidenţa Registrului general, în termen de 60 de zile de la notificare.
SECŢIUNEA a 4-a
Cerinţe speciale
Art. 26. - (1) Prezenta secţiune este aplicabilă exclusiv instituţiilor financiare nebancare ce fac obiectul înscrierii în Registrul
special.
(2) Inscrierea instituţiilor financiare nebancare în Registrul
special nu exclude îndeplinirea cerinţelor generale prevăzute
la secţiunea 1.
Art. 27.- (1) Banca Naţională a României va stabili prin reglementări criteriile de înregistrare a instituţiilor financiare nebancare în Registrul special.
(2) Criteriile prevăzute la alin. (1) se pot referi, fără a se limita la:
a) cifra de afaceri;
b) volumul creditelor;
c) gradul de îndatorare;
d) totalul activelor;
e) capitalurile proprii.
Art. 28. - (1) Indeplinirea
criteriilor şi înscrierea în
Registrul special atrag în sarcina instituţiilor financiare nebancare respectarea cumulativă a cerinţelor prevăzute la
alin. (2)-(5).
(2) Calitatea acţionarilor şi structura grupurilor din care aceştia fac parte trebuie să corespundă nevoii
garantării unei gestiuni
prudente şi sănătoase a instituţiilor
financiare nebancare şi să permită realizarea unei supravegheri eficiente:
a) să dispună de o situaţie financiară stabilă, care să justifice în mod satisfăcător provenienţa
fondurilor destinate obţinerii
participaţiei la capitalul
social al instituţiilor
financiare nebancare şi care să creeze premise pentru o eventuală susţinere financiară a
acesteia;
b) să furnizeze suficiente informaţii care să asigure
transparenţa necesară pentru identificarea grupului din care
fac parte;
c) să furnizeze informaţii
privind acţionarii
semnificativi, potrivit cerinţelor
stabilite prin reglementările
Băncii Naţionale a României.
(3) Conducătorii şi administratorii trebuie să îndeplinească următoarele criterii de calificare şi experienţă profesională:
a) conducătorii să aibă studii superioare şi o experienţă de minimum 2 ani în unul dintre domeniile considerate relevante de
Banca Naţională a României;
b) cel puţin unul dintre administratori să aibă experienţă în domeniul financiar-contabil de
minimum un an.
(4) La organizarea şi conducerea instituţiilor financiare nebancare vor fi avute în
vedere următoarele:
a) un regulament propriu de funcţionare, prin care se vor detalia atribuţiile şi competenţele fiecărui compartiment prevăzut în structura organizatorică, precum şi relaţiile dintre
compartimente;
b) constituirea în structura
acestora a cel puţin unui
comitet de administrare a riscurilor şi a unui comitet de audit, ale căror atribuţii
minime vor fi stabilite prin reglementările Băncii Naţionale a României;
c) conducerea trebuie să fie asigurată de cel puţin 2
conducători, salariaţi ai instituţiei respective, desemnaţi conform statutului societăţii;
d) conducătorii trebuie să
asigure efectiv conducerea de zi cu zi a activităţii instituţiilor
financiare nebancare, să exercite
exclusiv funcţia pentru care
au fost numiţi şi cel puţin unul dintre aceştia
să ateste cunoaşterea limbii române;
e) administratorii pot fi numai persoane
fizice.
(5) Instituţiile financiare nebancare trebuie să respecte cerinţele prudenţiale
care se referă, fără a se limita la:
a) fonduri proprii;
b) expunerea faţă de un debitor şi expunerea agregată;
c) expunerea faţă de persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţiile financiare nebancare;
d) calitatea activelor,
constituirea şi utilizarea
provizioanelor de risc;
e) organizare şi control intern.
Art. 29. - (1) Instituţiile financiare nebancare vor elabora
norme interne în vederea aplicării cerinţelor
speciale şi le vor transmite Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data începerii desfăşurării activităţii.
(2) Modificările operate în normele interne
referitoare la desfăşurarea
activităţii vor fi transmise Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de către organele statutare.
(3) Banca Naţională a României poate solicita instituţiilor financiare nebancare modificarea în consecinţă a normelor interne în cazul în care se
constată că acestea nu sunt conforme cu cerinţele prezentului titlu, ale reglementărilor aplicabile şi ale desfăşurării unei activităţi pe baze prudente şi sănătoase.
SECŢIUNEA a 5-a
Registrul special
Art. 30. - (1) In momentul
îndeplinirii criteriilor prevăzute
prin reglementările emise de
Banca Naţională a României, instituţiile financiare nebancare vor fi înscrise
în mod automat în Registrul special şi vor fi supuse supravegherii Băncii Naţionale a
României.
(2) Banca Naţională a României va elibera şi va transmite instituţiilor financiare nebancare documentul care atestă luarea în evidenţa Registrului special.
Art. 31. - Instituţiile financiare nebancare înscrise în
Registrul special vor rămâne,
totodată, şi în baza de date a Registrului general.
Art. 32. - (1) Instituţiile financiare nebancare înscrise în
Registrul special vor respecta obligaţiile stabilite la secţiunea a 4-a şi
reglementările date în
aplicarea acestuia, indiferent dacă criteriile care au stat la baza înscrierii în Registrul special mai
sunt sau nu îndeplinite. (2) Banca Naţională a României îşi va putea exercita în continuare
prerogativele de supraveghere şi asupra instituţiilor
financiare nebancare care nu mai îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 27 alin. (2).
SECŢIUNEA a 6-a
Registrul de evidenţă
Art. 33. - (1) In urma notificării efectuate de casele de ajutor reciproc
şi casele de amanet la Banca
Naţională a României, acestea vor fi luate în
evidenţă şi înscrise în Registrul de evidenţă ţinut la Banca Naţională a României.
(2) Banca Naţională a României va elibera şi va transmite caselor de ajutor reciproc şi caselor de amanet documentul care atestă luarea în evidenţa
Registrului de evidenţă, în
termen de 30 de zile de la notificare.
CAPITOLUL III
Monitorizarea şi supravegherea
Art. 34. - (1) In scopul realizării obiectivelor sale privind stabilitatea
financiară, Banca Naţională a României realizează monitorizarea instituţiilor financiare nebancare înscrise în Registrul general şi supravegherea prudenţială a instituţiilor
financiare nebancare înscrise în Registrul special, care desfăşoară activitate pe teritoriul României.
(2) Urmărirea respectării
cerinţelor prevăzute de legislaţia aplicabilă
instituţiilor financiare
nebancare se realizează de
Banca Naţională a României, pe baza raportărilor făcute potrivit prezentului titlu şi a reglementărilor
date în aplicarea acesteia, inclusiv prin inspecţii desfăşurate la
sediul instituţiilor
financiare nebancare.
(3) Instituţiile financiare nebancare sunt obligate să transmită Băncii Naţionale a României orice informaţii solicitate de aceasta.
Art. 35. - In exercitarea atribuţiilor sale prevăzute în prezentul titlu, Banca Naţională a României
desfăşoară inspecţii la sediul instituţiilor financiare nebancare prin personalul împuternicit în acest
sens, ori de câte ori consideră necesar.
Art. 36. - Instituţiile financiare nebancare sunt obligate să permită personalului Băncii
Naţionale a României, care
efectuează inspecţia, să le examineze evidenţele, conturile şi
operaţiunile şi să furnizeze toate documentele şi informaţiile
legate de administrarea, controlul intern şi operaţiunile
instituţiilor financiare
nebancare, astfel cum vor fi solicitate de către acesta.
Art. 37. - (1) Banca Naţională a României va emite reglementări privind regimul instituţiilor financiare nebancare legat de calitatea de persoane juridice
declarante la Centrala Riscurilor Bancare a Băncii Naţionale a
României.
(2) Nu se consideră încălcare a obligaţiei
de păstrare a secretului
bancar transmiterea de către
Centrala Riscurilor Bancare a informaţiilor de risc bancar existente în baza sa de date către instituţiile financiare nebancare.
CAPITOLUL IV
Fuziunea, divizarea şi lichidarea
Art. 38. - Prevederile prezentului
capitol se aplică numai
instituţiilor financiare
nebancare care fac obiectul înscrierii în Registrul general şi în Registrul special.
Art. 39. - Fuziunea sau divizarea
instituţiilor financiare
nebancare se va efectua potrivit dispoziţiilor legale aplicabile.
Art. 40. - (1) Fuziunea se poate
realiza:
a) între două sau mai multe instituţii financiare nebancare;
b) între instituţii financiare nebancare şi instituţii de credit, cu excepţia instituţiilor
emitente de monedă electronică.
(2) Fuziunea şi divizarea, în condiţiile alin. (1), se notifică Băncii Naţionale a
României.
(3) In situaţia în care în urma procesului de fuziune
sau de divizare a unei instituţii financiare nebancare rezultă instituţii
financiare nebancare noi, acestea sunt obligate să urmeze procedura de notificare prevăzută la cap. II secţiunea a 2-a.
Art. 41. - Lichidarea instituţiilor financiare nebancare se va face
conform legislaţiei în
materie.
CAPITOLUL V
Documente contractuale, registre
şi evidenţe
Art. 42. - (1) Instituţiile financiare nebancare întocmesc şi păstrează, la sediul
lor social, documente şi
evidenţe, în limba română, cuprinzând:
a) contractul de societate şi statutul, precum şi toate actele adiţionale prin care acestea au fost
modificate;
b) un registru al acţionarilor săi, cu excepţia
cazurilor în care evidenţa acţionarilor este ţinută de o
societate de registru independent, potrivit legii;
c) hotărârile adunării
generale a acţionarilor;
d) procesele-verbale ale şedinţelor şi hotărârile consiliului de administraţie şi ale comitetelor prevăzute de prezentul titlu sau de reglementările Băncii Naţionale a României şi, după caz, ale comitetelor constituite pe baza hotărârii organelor statutare;
e) registrele şi înregistrările contabile care evidenţiază clar şi corect situaţia activităţii
sale, explicarea tranzacţiilor
şi situaţiei sale financiare, astfel încât să permită Băncii Naţionale a României să determine dacă acestea s-au conformat prevederilor prezentului titlu;
f) reglementările proprii referitoare la desfăşurarea activităţii, precum şi toate
amendamentele acestora;
g) alte înregistrări care sunt cerute potrivit prezentului
titlu ori prevederilor reglementărilor Băncii Naţionale a României.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi f), precum şi modificările
intervenite vor fi transmise Băncii Naţionale a
României.
Art. 43. - (1) Instituţiile financiare nebancare întocmesc şi păstrează la sediul
social şi/sau la sediile
secundare un exemplar al documentaţiei de credit şi
orice informaţii privitoare la
relaţiile lor de afaceri cu
clienţii şi cu alte persoane pe care Banca Naţională a României le poate prevedea prin reglementări, care se pun la dispoziţie personalului autorizat al Băncii Naţionale a României, la cererea acestuia.
(2) Cu respectarea obligativităţii punerii la dispoziţie personalului împuternicit al Băncii Naţionale a României, la cererea acestuia, a documentelor menţionate la alin. (1), instituţiile financiare nebancare pot păstra aceste documente şi în alte amplasamente corespunzătoare.
Art. 44. - Toate operaţiunile de credit şi garanţie ale
instituţiei financiare
nebancare trebuie consemnate în documente contractuale din care să rezulte clar toţi termenii şi toate
condiţiile respectivelor
tranzacţii. Aceste documente
trebuie păstrate de instituţia financiară
nebancară şi puse la
dispoziţie personalului
autorizat al Băncii Naţionale a României, la cererea acestuia.
Art. 45. - (1) Contractele de
credit, în înţelesul art. 7
alin. (1), precum şi garanţiile reale şi personale, constituite în scopul garantării creditului, constituie titluri executorii.
(2) Garanţiile constituite în favoarea instituţiei financiare nebancare în scopul garantării creditelor, care îndeplinesc condiţiile de publicitate prevăzute de lege, conferă instituţiilor
financiare nebancare prioritate faţă de terţi, inclusiv
statul, ale căror creanţe şi garanţii au
îndeplinit ulterior condiţiile
de publicitate.
CAPITOLUL VI
Situaţii financiare anuale şi auditarea acestora
Art. 46. - Instituţiile financiare nebancare trebuie să ţină permanent evidenţa
contabilă, în concordanţă cu prevederile Legii nr. 82/1991,
republicată, şi ale reglementărilor specifice date în aplicarea acesteia, şi să întocmească situaţii financiare care să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată.
Art. 47. - Instituţiile financiare nebancare sunt obligate să prezinte Băncii Naţionale a
României situaţiile lor
financiare, precum şi alte
date şi informaţii cerute de Banca Naţională a României, la termenele şi în forma stabilite prin reglementări emise de aceasta.
Art. 48. - (1) Situaţiile financiare ale instituţiilor financiare nebancare înscrise în
Registrul general vor fi auditate de auditori financiari, persoane juridice sau
fizice.
(2) Situaţiile financiare ale instituţiilor financiare nebancare înscrise în Registrul special vor fi
auditate exclusiv de auditori financiari, persoane juridice, agreaţi de Banca Naţională a României,
în baza experienţei dovedite
în exercitarea activităţii de
audit financiar.
Art. 49. - (1) In scopul auditării situaţiilor financiare, instituţiile financiare nebancare vor încheia contracte cu auditori
financiari, persoane juridice sau fizice, după caz, autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România,
potrivit legii.
(2) Auditorul financiar are următoarele atribuţii:
a) întocmeşte un raport anual împreună cu opinia sa, din care să rezulte dacă situaţiile
financiare prezintă o imagine
fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie
ale instituţiei financiare
nebancare şi a celorlalte
informaţii referitoare la
activitatea desfăşurată, potrivit standardelor profesionale
publicate de Camera Auditorilor Financiari din România;
b) furnizează, la solicitarea Băncii Naţionale a României, orice detalii, clarificări, explicaţii
referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale instituţiei financiare nebancare;
c) analizează practicile şi procedurile controlului şi auditului intern şi, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, va face recomandări instituţiei
financiare nebancare înscrise în Registrul special, pentru remedierea lor.
(3) Raportul auditorului
financiar împreună cu opinia
sa vor fi prezentate adunării
generale a acţionarilor şi vor fi publicate împreună cu situaţiile financiare anuale.
Art. 50. - (1) Auditorul financiar
trebuie să informeze Banca Naţională a României de îndată ce, în exercitarea atribuţiilor sale, a luat cunoştinţă despre orice
act sau fapt în legătură cu activitatea instituţiei financiare nebancare ori cu entităţile la care instituţia financiară nebancară deţine participaţii, act sau fapt care:
a) constituie o încălcare gravă a legii şi/sau a
reglementărilor ori a actelor
emise în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de desfăşurare a activităţii
instituţiei financiare
nebancare;
b) este de natură să afecteze situaţia
patrimonială a instituţiei financiare nebancare sau buna sa funcţionare;
c) poate conduce la un refuz din
partea auditorului de a-şi
exprima opinia asupra situaţiilor
financiare ale instituţiei
financiare nebancare sau la exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve.
(2) Indeplinirea cu bună-credinţă de către auditorul
financiar a obligaţiei de a
informa Banca Naţională a României nu constituie o încălcare a obligaţiei de păstrare a
secretului profesional, care revine acestuia potrivit legii, şi nu poate atrage răspunderea materială a acestuia.
Art. 51. - Fiecare instituţie financiară nebancară va
publica situaţiile financiare,
după aprobarea acestora de către adunarea generală a acţionarilor, în forma stabilită de Banca Naţională a României, la termenele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 52. - (1) Banca Naţională a României va lua măsuri de sancţionare
în cazul în care constată că o instituţie financiară
nebancară şi/sau oricare dintre administratorii sau
conducătorii acesteia se fac
vinovaţi de:
a) încălcarea prevederilor prezentului titlu ori a reglementărilor emise de Banca Naţională a României, inclusiv în domeniul prudenţial, ori a reglementărilor proprii ale instituţiei financiare nebancare;
b) efectuarea de operaţiuni fictive şi fără acoperire reală;
c) neraportarea, raportarea cu
întârziere sau raportarea de date eronate privind indicatorii de stabilitate
financiară, indicatorii de
prudenţă ori alţi indicatori prevăzuţi în reglementările Băncii Naţionale a
României;
d) nerespectarea măsurilor stabilite de Banca Naţională a României;
e) administrarea necorespunzătoare a patrimoniului.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), Banca Naţională a României poate aplica următoarele sancţiuni:
a) avertisment scris dat instituţiei financiare nebancare;
b) amendă aplicabilă instituţiei financiare nebancare, între 0,01% şi 0,5% din capitalul social, prin derogare
de la dispoziţiile art. 8 din
Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c) amendă aplicabilă
administratorilor, conducătorilor,
între 1-6 salarii medii nete/instituţie financiară
nebancară, conform situaţiei salariale existente în luna precedentă datei la care s-a constatat fapta;
d) suspendarea desfăşurării activităţii de
creditare;
e) interzicerea desfăşurării activităţii de
creditare şi, implicit,
radierea din registrele în care este înscrisă instituţia
financiară nebancară.
(3) Amenzile încasate în aplicarea
alin. (2) lit. b) şi c) se fac
venit la bugetul de stat.
(4) Aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 52 alin. (2) se prescrie în termen de un an de la data
luării la cunoştinţă, dar nu mai mult de 3 ani de la data săvârşirii faptei.
(5) Aplicarea sancţiunilor nu înlătură răspunderea materială, civilă, administrativă
sau penală, după caz.
Art. 53. - Banca Naţională a României poate impune măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi
a efectelor acestora.
Art. 54. - Actele de aplicare a măsurilor şi sancţiunilor prevăzute în prezentul capitol se emit de către guvernatorul sau viceguvernatorii Băncii Naţionale a României, cu excepţia sancţiunilor
prevăzute la art. 52 alin. (2)
lit. e), a cărei aplicare este
de competenţa Consiliului de
administraţie al Băncii Naţionale a României.
Art. 55. - (1) Actele emise în
aplicarea prezentului titlu pot fi contestate, în termen de 15 zile de la data
comunicării acestora, la
Consiliul de administraţie al
Băncii Naţionale a României, care se pronunţă prin hotărâre, în termen de 30 de zile de la data sesizării.
(2) Hotărârea consiliului de administraţie poate fi atacată la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare.
(3) Până la adoptarea unei hotărâri de către Banca
Naţională a României, potrivit prevederilor alin.
(1), sau, după caz, până la pronunţarea unei hotărâri
definitive şi irevocabile de către instanţa judecătorească, potrivit prevederilor alin. (2),
executarea actelor Băncii Naţionale a României nu se suspendă.
(4) Banca Naţională a României este singura autoritate în măsură să se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, evaluărilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale. In
cazul contestării în instanţă a actelor Băncii Naţionale a
României, instanţa judecătorească se va pronunţa
asupra legalităţii acestor
acte.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii aplicabile caselor de ajutor
reciproc şi
caselor de amanet
Art. 56. - (1) Prevederile
prezentului capitol se aplică exclusiv
entităţilor ce fac obiectul înscrierii
în Registrul de evidenţă.
(2) Caselor de ajutor reciproc şi caselor de amanet le sunt aplicabile şi prevederile cap. I, cap. II secţiunea a 6-a, cap. IX şi cap. X.
Art. 57. - Casele de ajutor
reciproc vor desfăşura
activitate de creditare, în conformitate cu prevederile legii speciale
aplicabile acestora şi ale
prezentului titlu, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) înscrierea în Registrul de
evidenţă ţinut la Banca Naţională a României;
b) păstrarea modului de organizare, funcţionare şi asociere
potrivit prevederilor legii speciale care le reglementează activitatea;
c) limitarea activităţii de creditare conform prevederilor
legii speciale care le reglementează activitatea;
d) limitarea surselor de finanţare potrivit legilor speciale care le
reglementează activitatea.
Art. 58. - Casele de amanet vor
desfăşura activitatea de
creditare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi ale prezentului titlu, cu respectarea
următoarelor condiţii:
a) înscrierea în Registrul de
evidenţă ţinut la Banca Naţională a României;
b) organizarea şi funcţionarea potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) activitatea de creditare desfăşurată se va limita la cea prevăzută la art. 7
alin. (1) lit. d) şi va
constitui obiectul principal de activitate.
Art. 59. - Procedura şi cerinţele privind luarea în evidenţă a caselor de ajutor reciproc şi a caselor de
amanet în Registrul de evidenţă, precum şi modalitatea de raportare de date şi informaţii vor fi
stabilite prin reglementări
ale Băncii Naţionale a României, potrivit specificului
activităţii desfăşurate.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii
Art. 60. - (1) Entităţile care prin activitatea desfăşurată intră sub incidenţa prevederilor prezentului titlu, cu excepţia caselor de ajutor reciproc şi a caselor de amanet, indiferent de forma
de organizare pe care o deţin
la momentul intrării în
vigoare a acesteia, vor trebui să procedeze la schimbarea formei juridice în societate comercială pe acţiuni şi la
îndeplinirea cerinţelor
generale, în vederea obţinerii
permisiunii de a desfăşura
activitatea de creditare prevăzută în prezentul titlu.
(2) Casele de amanet se vor
organiza în oricare dintre formele juridice prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 61. - (1) In termen de 30 de
zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe,
entităţile care intră sub incidenţa prevederilor prezentului titlu vor remite Băncii Naţionale a României o declaraţie semnată de
reprezentanţii lor legali,
însoţită de certificatul constatator emis de
registrul comerţului, sau, după caz, de dovada înscrierii în registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor, aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială îşi au sediul, eliberate cu maximum 15 zile înainte de depunerea la
Banca Naţională a României.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1)
va cuprinde următoarele
informaţii:
a) numele conducătorului/conducătorilor, adresa şi
numărul de telefon la care
acesta/aceştia poate/pot fi
contactat/contactaţi;
b) totalul activelor, volumul
creditelor acordate, capitaluri proprii, surse împrumutate, gradul de
îndatorare calculat ca raport între sursele împrumutate şi capitalurile proprii, precum şi cifra de afaceri, înregistrate la
încheierea ultimelor două
exerciţii financiare;
c) lista participaţiilor deţinute în calitate de acţionar semnificativ în alte societăţi, profilul societăţii, cota şi
cuantumul deţinute în
capitalul social al entităţii;
d) alte date şi informaţii solicitate de Banca Naţională a României,
de la caz la caz.
(3) Casele de ajutor reciproc şi casele de amanet vor remite exclusiv
documentele prevăzute la alin.
(1) si alin. (2) lit. a) şi
d).
(4) Certificatul constatator emis
de registrul comerţului, prevăzut la alin. (1), va cuprinde cel puţin informaţii referitoare la:
a) denumirea, adresa sediului
social, forma juridică,
capitalul social subscris şi vărsat, în natură sau în formă bănească, obiectul de activitate principal şi secundar, situaţia
juridică;
b) date despre asociaţi/acţionari, valoarea părţilor sociale/acţiunilor subscrise şi
vărsate;
c) fondul de comerţ.
(5) Banca Naţională a României poate decide asupra prelungirii termenului prevăzut la alin. (1) cu cel mult 30 de zile,
în cazul unor cereri întemeiate.
Art. 62. - (1) Pe baza declaraţiilor prevăzute la art. 61, Banca Naţională a României
va întocmi o listă cuprinzând
entităţile prevăzute la art. 61, care va fi ţinută la dispoziţia acestora,
prin unităţile sale
teritoriale, şi va fi publicată în două cotidiene de circulaţie naţională, în scopul facilitării diligentelor de reorganizare în baza
prezentului titlu.
(2) In termen de 60 de zile de la
expirarea termenului prevăzut
la art. 61 alin. (1), Banca Naţională a României
va elabora reglementări în
aplicarea legii şi va stabili
criteriile în vederea clasificării instituţiilor
financiare nebancare din perspectiva monitorizării şi
supravegherii acestora, pe baza analizării informaţiilor
cuprinse în declaraţiile prevăzute la art. 61.
(3) In cazul în care declaraţia prevăzută la art. 61 nu
este remisă în forma şi la termenele specificate, entităţile respective nu vor mai putea desfăşura activitate de creditare.
Art. 63. - (1) In termen de 6 luni
de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe, entităţile care intră sub incidenţa
prevederilor prezentului titlu, cu excepţia caselor de ajutor reciproc şi a caselor de amanet, vor întreprinde măsurile necesare încadrării în cerinţele
generale şi vor îndeplini
formalităţile de notificare
prevăzute la cap. II secţiunea a 2-a.
(2) Studiul de fezabilitate prevăzut la art. 23 alin. (2) lit. e) va fi
înlocuit cu o descriere a activităţii desfăşurate, a
structurii organizatorice şi a
situaţiilor financiare
aferente ultimilor 2 ani.
(3) Casele de ajutor reciproc şi casele de amanet vor îndeplini formalităţile de luare în evidenţă în termen de 90 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei ordonanţe, în conformitate cu reglementările ce vor fi emise de Banca Naţională a României.
(4) Casele de amanet se vor
reorganiza conform art. 60 alin. (2), în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. 64. - (1) Instituţiile financiare nebancare înscrise în
Registrul general şi care la
momentul înscrierii în acesta îndeplinesc criteriile menţionate la art. 27 pentru înregistrarea în
Registrul special sunt obligate ca, în termen de maximum 6 luni de la data
înregistrării în Registrul
general şi în Registrul
special, să facă dovada îndeplinirii cerinţelor speciale prevăzute la cap. II secţiunea a 4-a.
(2) Banca Naţională a României poate decide asupra prelungirii termenului prevăzut la alin. (1) cu cel mult 6 luni, în
cazul unor cereri întemeiate.
Art. 65. - Banca Naţională a României va stabili prin reglementări procedura şi
termenele de înregistrare în registre a instituţiilor financiare nebancare în funcţiune la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. 66. - (1) Entităţile care în termenele prevăzute la art. 61, 63 şi 64 nu se încadrează în cerinţele stabilite prin prezentul titlu nu vor mai putea desfăşura activitate de creditare şi nu vor mai putea încheia noi contracte.
(2) Casele de amanet şi casele de ajutor reciproc care nu se
încadrează în termenele şi cerinţele prevăzute la
art. 61, respectiv la art. 63 alin. (4), nu vor mai putea desfăşura activitate de creditare şi nu vor mai putea încheia noi contracte.
(3) Contractele încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe şi care se
circumscriu acesteia nu mai pot fi prelungite prin acte adiţionale, păstrându-şi
valabilitatea până la scadenţă.
Art. 67. - Imprumuturile obţinute până la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe prin emisiune de obligaţiuni se vor derula până la scadenţa
acestora.
Art. 68. - (1) Aporturile în natură efectuate la capitalul social al instituţiilor financiare nebancare până la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe sunt asimilate vărsămintelor în numerar.
(2) Majorarea capitalului social al
entităţilor care intră sub incidenţa prezentului titlu, pentru atingerea nivelului
prevăzut de aceasta şi
de reglementările Băncii Naţionale a României, pe perioada prevăzută de dispoziţiile tranzitorii, se va realiza exclusiv
prin aporturi sub formă bănească.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 69. - (1) Dispoziţiile prezentului titlu se vor aplica în
mod corespunzător şi sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare având sediul
într-un alt stat.
(2) Incepând cu data aderării României la Uniunea Europeană, pentru sucursalele din România ale
instituţiilor financiare
nebancare având sediul în statele membre, cerinţele referitoare la desfăşurarea activităţii
de creditare, monitorizarea şi
supravegherea acestora vor fi stabilite în baza acordurilor de cooperare
încheiate cu autorităţile din
statele respective.
Art. 70. - (1) Instituţiile financiare nebancare se pot constitui
în asociaţii profesionale care
să le reprezinte interesele
colective, precum şi
interesele beneficiarilor faţă de autorităţile
publice şi care să analizeze problemele de interes comun în
domeniul activităţii desfăşurate. Asociaţiile profesionale pot colabora cu Banca Naţională a României.
(2) Instituţiile financiare nebancare pot adera la
asociaţii internaţionale de profil, cu respectarea obligaţiilor ce decurg din actele constitutive.
(3) Separat sau în cadrul asociaţiei profesionale, instituţiile financiare nebancare vor putea să-şi organizeze un corp propriu de executori, a cărui activitate va fi strict legată de punerea în executare a titlurilor
executorii aparţinând
acestora. Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al
ministrului justiţiei.
Art. 71. - (1) Prezentul titlu se
completează cu dispoziţiile legislaţiei speciale aplicabile, în măsura în care acestea nu contravin prevederilor acestuia.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Art. 72. - Banca Naţională a României va elabora reglementări în aplicarea prezentului titlu, care vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
TITLUL II
Dispoziţii referitoare la aprobarea
contractării
de către Ministerul Finanţelor Publice
a unui credit extern
Art. 73. - (1) Se aprobă contractarea de către Ministerul Finanţelor Publice a unui credit extern pentru
asigurarea resurselor financiare necesare plăţii parţiale a tranşelor de avans, în valoare totală de 8,142 milioane euro, echivalent al
sumelor contractuale denominate în USD, datorate de Societatea Comercială „Compania Naţională de
Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A. companiei AIRBUS SAS Franţa pentru achiziţionarea a patru aeronave Airbus A 318.
(2) Intre Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de împrumutat, şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de subîmprumutat, se va încheia un acord
de împrumut subsidiar prin care se va delega Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului întreaga autoritate şi responsabilitate în implementarea
proiectelor, utilizarea sumelor din împrumut şi efectuarea plăţilor
aferente serviciului datoriei publice externe.
(3) Rambursarea creditului extern
potrivit alin. (1), precum şi
plata primelor de asigurare, a dobânzilor, a comisioanelor şi a altor costuri aferente se vor asigura
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
TITLUL III
Dispoziţii referitoare la suplimentarea
numărului de posturi pentru Academia
Română
şi pentru Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei
Art. 74. - (1) Se suplimentează cu 5 posturi numărul maxim aprobat pe anul 2006, prin Legea bugetului de stat pe anul
2006 nr. 379/2005, Academiei Române, la capitolul 53.01 „Cercetare fundamentală şi cercetare-dezvoltare", pentru Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului.
(2) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările corespunzătoare
în anexele la bugetul aprobat Academiei Române, la propunerea Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, cu
avizul ordonatorului principal de credite şi cu încadrarea în cheltuielile cu salariile aprobate pe anul 2006.
Art. 75. - (1) Se suplimentează cu 10 posturi numărul maxim aprobat pe anul 2006 prin Legea
nr. 379/2005 Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei.
(2) Se autorizează ordonatorul principal de credite să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la
bugetul aprobat Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei, cu
avizul Ministerului Finanţelor
Publice şi cu încadrarea în
cheltuielile cu salariile aprobate pe anul 2006.
TITLUL IV
Dispoziţii referitoare la autorizarea
Ministerului Finanţelor
Publice de a efectua unele
cheltuieli necesare asigurării
asistenţei juridice
Art. 76. - Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
efectueze din bugetul propriu, din capitolul 51.01 „Autorităţi publice şi acţiuni
externe", titlul „Bunuri şi servicii", plata cheltuielilor necesare asigurării asistenţei juridice şi a
reprezentării în legătură cu contractele finanţate în cadrul programelor de preaderare ISPA şi PHARE gestionate de Oficiul de Plăti si Contractare PHARE.
Art. 77. - Normele procedurale
interne pentru organizarea şi
desfăşurarea procedurilor de
încheiere a contractului de achiziţie publică pentru
asistenţă juridică şi reprezentare în legătură cu contractele
finanţate în cadrul programelor
de preaderare ISPA şi PHARE
gestionate de Oficiul de Plăţi
şi Contractare PHARE se vor
stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice, în condiţiile legii.
TITLUL V
Dispoziţii referitoare la instituirea
cadrului legal
pentru acordarea de stimulente
personalului
Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncă
Art. 78. - Prevederile alin. (8) al
art. IV din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 116/2004, se aplică şi personalului
din cadrul Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncă.
PARTEA a ll-a
Modificarea şi completarea dispoziţiilor unor acte normative
SECŢIUNEA 1
Modificarea Legii nr. 389/2004
pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind finanţarea
Proiectului de diminuare a
riscurilor în cazul producerii calamităţilor naturale şi pregătirea pentru situaţii de urgenţă şi a Acordului de asistenţă financiară nerambursabilă
dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, acţionând în calitate de agenţie de implementare a Facilităţii Globale de Mediu, privind finanţarea Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul producerii
calamităţilor
naturale şi pregătirea pentru situaţii de urgenţă, semnate la Bucureşti la 26 mai 2004
Art. I. - Alineatul (1) al articolului 2 din Legea nr. 389/2004 pentru
ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind finanţarea Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul producerii
calamităţilor naturale şi pregătirea pentru situaţii
de urgenţă şi a Acordului de asistenţă financiară nerambursabilă
dintre România şi Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, acţionând
în calitate de agenţie de
implementare a Facilităţii
Globale de Mediu, privind finanţarea Proiectului de diminuare a riscurilor în cazul producerii
calamităţilor naturale şi pregătirea pentru situaţii
de urgenţă, semnate la Bucureşti la 26 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 934 din 13 octombrie 2004, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Proiectul se
realizează de către unităţile de management al proiectului, înfiinţate în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor,
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
şi Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, denumite în continuare UMP-MAI,
UMP-MMGA, UMP-MTCT şi UMP-ANRM.
Cele patru instituţii
publice menţionate sunt
desemnate ca agenţii de
implementare. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
va avea drept sarcină şi colectarea şi consolidarea tuturor situaţiilor şi
rapoartelor ce reflectă progresul
fizic şi financiar al
proiectului."
SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea şi completarea Legii nr. 56/2005
privind aprobarea Contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii pentru Proiectul privind
infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă, etapa a ll-a, semnat la Bucureşti la 15 martie 2004 şi la Luxemburg la 19 martie 2004
Art. II. - Legea nr. 56/2005 privind aprobarea Contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii
pentru Proiectul privind infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă, etapa a
ll-a, semnat la Bucureşti la
15 martie 2004 şi la Luxemburg
la 19 martie 2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 14 aprilie 2005, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. După alineatul (2) al articolului 2 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Beneficiarii finali ai
împrumutului Băncii Europene
de Investiţii sunt municipiul
Buzău, municipiul Satu Mare şi Compania Judeţeană «Apa Serv» -
S.A. Piatra-Neamţ."
2. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 2 vor avea
următorul
cuprins:
„(3) Ministerul Finanţelor Publice va încheia acorduri de
împrumut subsidiar cu beneficiarii finali ai împrumutului Băncii Europene de Investiţii, precum şi cu beneficiarii finali ai proiectului şi/sau cu unităţile
administrativ-teritoriale, în care vor fi stipulate drepturile şi obligaţiile părţilor, inclusiv sursele de finanţare a proiectului, conform planurilor de
finanţare anexate la acestea.
(4) Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finanţelor Publice este unitatea de monitorizare
desemnată a proiectului şi, în această calitate, este responsabilă de urmărirea,
raportarea şi efectuarea
tragerilor aferente împrumutului Băncii Europene de Investiţii, precum şi de
calcularea obligaţiilor de
plată care revin
beneficiarilor finali ai împrumutului Băncii Europene de Investiţii."
3. Alineatul (1) al
articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Plata serviciului
datoriei publice externe, respectiv a ratelor de capital, dobânzilor şi oricăror alte costuri, va fi asigurată din sume prevăzute
anual cu această destinaţie din bugetele proprii ale beneficiarilor
finali ai împrumutului Băncii
Europene de Investiţii."
4. După alineatul (1) al articolului 3 se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(1) In vederea asigurării fondurilor necesare pentru plata
serviciului datoriei publice externe, respectiv a ratelor de capital,
dobânzilor şi oricăror alte costuri, beneficiarii finali ai
asistenţei financiare
nerambursabile din partea Uniunii Europene, care sunt beneficiari finali ai
proiectului, şi beneficiarii
finali ai împrumutului Băncii
Europene de Investiţii au
obligaţia de a constitui,
conform prevederilor contractului de finanţare şi în condiţiile legii, fondul de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare."
5. Alineatul (2) al
articolului 3 va avea următorul cuprins:
„(2) In vederea acoperirii
riscurilor financiare care decurg din obligaţia plăţii
serviciului datoriei publice externe, Compania Judeţeană «Apa Serv» -
S.A. Piatra-Neamţ va plăti comisionul pentru alimentarea fondului
de risc conform prevederilor legale în vigoare."
6. Alineatul (1) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice ca, de comun acord cu Banca Europeană de Investiţii şi cu
beneficiarii finali ai împrumutului, să introducă, pe
parcursul utilizării
împrumutului, în raport cu condiţiile concrete de derulare a contractului de finanţare prevăzut la art. 1, amendamente la conţinutul acestuia care privesc realocări de fonduri, modificări în structura împrumutului, modificări de termene, precum şi orice alte modificări care nu sunt de natură să sporească obligaţiile financiare ale României faţă de Banca Europeană
de Investiţii sau să determine noi condiţionalităţi economice faţă de
cele convenite iniţial între părţi."
Art. III. - Legea nr. 56/2005 privind aprobarea Contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii
pentru Proiectul privind infrastructura municipală în domeniul alimentării cu apă, etapa a
ll-a, semnat la Bucureşti la
15 martie 2004 şi la Luxemburg
la 19 martie 2004, cu modificările
şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
SECŢIUNEA a 3-a
Completarea Ordonanţei Guvernului nr. 41/2005 privind
reglementarea unor măsuri financiare
Art. IV. - La secţiunea
a 4-a „Reglementări privind
împrumutul extern contractat de Ministerul Sănătăţii cu garanţia statului în vederea consolidării, modernizării şi dotării Spitalului Clinic Coltea şi refacerii Bisericii Coltea" a capitolului I „Reglementări ale unor operaţiuni financiare şi
fiscale" din Ordonanţa
Guvernului nr. 41/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie
2005, după articolul 6 se
introduce un nou articol, articolul 7, cu următorul cuprins:
„Art. 7. - Activităţile aferente Spitalului Clinic Coltea şi Bisericii Coltea cuprind:
a) refacerea Bisericii Coltea;
b) proiectarea, consolidarea,
restaurarea, modernizarea şi
dotarea cu aparatură medicală a Spitalului Clinic Coltea, situat în
municipiul Bucureşti, bd. I.
C. Brătianu nr. 1, sectorul 3.
Costurile aferente acestor activităţi sunt în valoare de 61,830 milioane euro;
c) extinderea Spitalului Clinic
Coltea prin construirea unei noi clădiri în incinta Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii «Grigore Alexandrescu», situat în municipiul Bucureşti, str. lancu de Hunedoara nr. 30-32,
sectorul 1, cu specific de Centru de Cardiologie şi Chirurgie Cardiovasculară pentru Copii. Costurile aferente proiectării, construcţiei şi dotării extinderii Spitalului Clinic Coltea sunt în valoare de 32,509
milioane euro."
SECŢIUNEA a 4-a
Modificarea Legii nr. 129/1998
privind înfiinţarea,
organizarea şi
funcţionarea
Fondului Român de Dezvoltare Socială
Art. V. - La alineatul (2) al articolului 24 din Legea nr. 129/1998
privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare
Socială, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 483 din 8 iunie 2005, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) de la bugetul de stat, în
limita echivalentului în lei a 12,4 milioane dolari S.U.A., din care
echivalentul în lei a 300.000 dolari S.U.A. pentru asigurarea condiţiilor necesare extinderii activităţii Fondului ca urmare a implicării în pregătirea proiectelor şi
programelor integrate privind grupurile sărace de etnie romă.
Suma de 12,4 milioane dolari S.U.A. poate fi majorată ulterior prin actele normative prin care se vor aproba noi
împrumuturi utilizate de Fond."
SECŢIUNEA a 5-a
Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind
formarea şi
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Art. VI. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea şi
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 201/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. După alineatul (2) al articolului 2 se
introduc două noi
alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul afectării integrităţii disponibilităţilor
băneşti păstrate la
Trezoreria Statului, prejudiciul creat se acoperă din bugetul Trezoreriei Statului, în baza documentelor justificative
care atestă obligaţia de plată a statului.
(4) Sumele rezultate din derularea
procedurilor judiciare legale de recuperare a prejudiciului creat ca urmare a
afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria Statului constituie venit al bugetului
Trezoreriei Statului."
2. Alineatul (1) al
articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Contul curent
general al Trezoreriei Statului funcţionează la Banca Naţională a României şi este
deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice."
3. După alineatul (1) al articolului 3 se
introduce un nou alineat, alineatul (1), cu următorul cuprins:
„(1) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
pot încheia convenţii cu
instituţiile de credit
selectate de acestea pentru prestarea de servicii de casierie pentru unităţile Trezoreriei Statului care nu au
organizată casierie-tezaur. La
selectarea instituţiilor de
credit se vor avea în vedere cele mai avantajoase oferte din punctul de vedere
al bonităţii instituţiilor de credit, precum şi al comisionului practicat de acestea, pe
baza unui punctaj la care preponderent va fi al doilea criteriu."
SECŢIUNEA a 6-a
Modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 10/2005 privind
reglementarea unor măsuri financiare
Art. VII. - Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie
2005, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 146/2005, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al
articolului 23 va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Ministerul Culturii
şi Cultelor încredinţează Administraţiei,
prin transfer, sumele prevăzute
în bugetul ministerului pentru finanţarea de programe, proiecte şi acţiuni
culturale, altele decât cele prevăzute la alin. (2), precum şi sumele destinate finanţării editării de
carte, reviste şi alte publicaţii prin comandă de stat."
2. După alineatul (1) al articolului 23 se
introduce un nou alineat, alineatul (1), cu următorul cuprins:
„(1) Transferul sumelor prevăzute la alin. (1) se face pe baza unei
proceduri aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care să
reglementeze modul de utilizare şi justificare de către
Administraţie a sumelor
transferate."
3. După alineatul (1) al articolului 35 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, sunt aplicabile Ministerului Culturii şi Cultelor numai pentru finanţarea programelor şi a celorlalte evenimente si activităţi culturale prevăzute
la art. 23 alin. (2)."
Art. VIII. - Pentru aplicarea prevederilor art. 23 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind
reglementarea unor măsuri
financiare, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 146/2005, cu modificările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice să
introducă, la propunerea
ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare
în structura bugetului Ministerului Culturii şi Cultelor pe anul 2006. Ministerul Culturii şi Cultelor este autorizat să introducă modificările
corespunzătoare în volumul şi în structura bugetului Administraţiei Fondului Cultural Naţional pe anul 2006.
SECŢIUNEA a 7-a
Modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate
de marcat electronice fiscale
Art. IX. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie
2005, cu modificările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (3) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„(3) Aparatele de marcat
electronice fiscale sunt livrate prin distribuitori autorizaţi. In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin distribuitor autorizat se înţelege agentul economic pe numele căruia a fost eliberat avizul prevăzut la art. 5 alin. (2). Distribuitorul autorizat are dreptul de a
comercializa aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele
complementare acestora, pentru care a obţinut avizul, precum şi obligaţia să asigure service la aceste aparate atât în
mod direct, cât şi prin alţi agenţi economici acreditaţi de către acesta,
denumiţi în continuare unităţi acreditate pentru comercializare
şi/sau service. Distribuitor autorizat nu poate fi decât producătorul sau importatorul aparatului
respectiv. In situaţia defectării aparatelor de marcat electronice
fiscale utilizatorii sunt obligaţi ca în momentul constatării defecţiunii să anunţe distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau, după caz, unitatea de service acreditată a acestui distribuitor autorizat."
2. La articolul 2, literele g)
şi r) vor avea
următorul
cuprins:
,,g) activităţile de asigurări şi ale caselor
de pensii, precum şi activităţile de intermedieri financiare, inclusiv
activităţile auxiliare
acestora. Nu sunt exceptate activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operaţiunile efectuate de punctele de schimb
valutar din incinta instituţiilor
de credit, aparţinând acestor
instituţii, precum şi cele efectuate prin intermediul
automatelor de schimb valutar;
r) vânzările de bunuri şi
prestările de servicii care nu
se încasează integral cu
numerar şi/sau substitute de
numerar;".
SECŢIUNEA a 8-a
Modificarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 48/2005
pentru reglementarea unor măsuri privind numărul de posturi
şi cheltuielile de personal în sectorul bugetar
Art. X. - Alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 48/2005 pentru reglementarea unor măsuri privind numărul de posturi şi
cheltuielile de personal în sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 562 din 30 iunie
2005, aprobată prin Legea nr.
367/2005, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
şi a municipiului Bucureşti vor transmite la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 22 a lunii curente pentru luna anterioară situaţia centralizatoare, pe judeţ şi, respectiv, pe
municipiul Bucureşti, privind
monitorizarea numărului de
posturi şi a cheltuielilor de
personal."
SECŢIUNEA a 9-a
Completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 pentru
modificarea şi
completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului
Art. XI. - După articolul IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 1.142 din 16 decembrie 2005, se introduce un nou articol, articolul IV1,
cu următorul cuprins:
„Art. IV. - Se autorizează Ministerul Administraţiei şi Internelor să
introducă modificările ce decurg din prezenta ordonanţă de urgenţă în anexele la bugetul acestuia, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi cu încadrarea în cheltuielile cu salariile şi numărul maxim de posturi aprobate pe anul 2006."
SECŢIUNEA a 10-a
Modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind
stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale
Art. XII. - Alineatul (2) al articolului 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Conducerea Autorităţii Naţionale pentru Turism este asigurată de un preşedinte
cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
transporturilor, construcţiilor
şi turismului. Postul de
vicepreşedinte se asigură prin suplimentarea schemei de personal a
Autorităţii Naţionale pentru Turism."
Art. XIII. - Se autorizează
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
să introducă modificările corespunzătoare
în anexele la bugetul aprobat acestuia, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi cu încadrarea în cheltuielile cu salariile aprobate pe anul 2006.
SECŢIUNEA a 11-a
Modificarea şi completarea Legii nr. 359/2004
privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale
şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora,precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice
Art. XIV. - Legea nr.
359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor
juridice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 31 se
introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(4) Prin derogare de la dispoziţiile art. 252 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, încheierile judecătorului-delegat, pronunţate în condiţiile
alin. (4) la cererea creditorilor bugetari, se comunică pe cale electronică Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene
şi a municipiului Bucureşti, Direcţiei generale de administrare
a marilor contribuabili şi Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, se publică pe pagina de Internet a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi se afişează la sediul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, în a cărui
rază societatea
comercială dizolvată îşi are sediul social."
2. Alineatul (6) al articolului
31 va avea următorul
cuprins:
„(6) Incheierea de radiere se
înregistrează în registrul
comerţului, se comunică si se publică, potrivit dispoziţiilor
alin. (4)."
SECŢIUNEA a 12-a
Modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 53/2005 privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar şi al contabilităţii publice
Art. XV. - Articolul 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar şi al contabilităţii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 1
septembrie 2005, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Sumele necesare continuării finanţării măsurilor din
cadrul programului ISPA, în cazul indisponibilităţii temporare a sumelor de cofinanţare asigurate prin tragerile din împrumuturile contractate sau care
urmează să fie contractate de Ministerul Finanţelor Publice de la Banca Europeană de Investiţii şi pentru care
acordul de împrumut, respectiv acordurile subsidiare de împrumut, nu au fost
încă semnate, se prevăd în bugetul Ministerului Finanţelor Publice, la poziţia «Transferuri aferente Fondului naţional de preaderare - Acţiuni generale»."
SECŢIUNEA a 13-a
Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 198/2005 privind
constituirea, alimentarea
şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii
serviciilor publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene
Art. XVI. - Normele pentru constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi
dezvoltare, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii
serviciilor publice care beneficiază de asistenţă
financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al
articolului 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Operatorul şi unitatea administrativ-teritorială care realizează proiecte cu asistenţa financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene au obligaţia ca de la semnarea memorandumului de
finanţare sau acordului de
împrumut pentru cazurile specificate la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă să constituie
potrivit art. 3 Fondul MD pe întreaga perioadă de viaţă a investiţiei."
2. După alineatul (4) al articolului 4 se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) In cazul în care sursele datorate
conform alin. (4) nu sunt suficiente pentru a acoperi serviciul datoriei
publice constând în rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente împrumutului
datorat pentru următorul an al
fiecărui exerciţiu financiar, unitatea administrativ-teritoriala
contribuie cu alte sume din bugetele proprii."
3. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - In cazul în care sumele
nu sunt plătite integral şi la termenele stabilite în Fondul MD,
astfel încât cerinţele minime
stabilite conform art. 9 să
fie îndeplinite, dobânzile şi
penalităţile de întârziere
calculate pentru sumele neachitate în termen, în conformitate cu reglementările în vigoare în materie de colectare a
creanţelor bugetare, dacă legea nu prevede altfel, vor constitui
creanţe ale bugetului local şi vor fi executate conform dispoziţiilor legale în vigoare."
4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Soldul minim al Fondului
MD la sfârşitul fiecărui semestru potrivit art. 11 trebuie să acopere:
a) cel puţin serviciul datoriei publice constând în rate de capital, dobânzi,
comisioane şi alte costuri
aferente împrumutului datorat pentru următorul an al fiecărui
exerciţiu financiar până când împrumutul sau împrumuturile pentru
cofinantarea proiectelor finanţate prin asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene sau prin Programul de dezvoltare a
utilităţilor municipale,
etapele I şi a ll-a, Proiectul
de conservare a energiei termice şi Programul de dezvoltare a infrastructurii în oraşele mici şi mijlocii din România, dacă este cazul, sunt lichidate sau anulate pentru cazul în care
proiectele sunt finanţate/cofinanţate prin împrumuturi;
b) întreţinerea activelor date în administrare/ concesionare în conformitate
cu sumele stabilite în studiile de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, astfel cum au fost aprobaţi prin hotărâre a
Guvernului sau hotărâre a
consiliului local, şi
înlocuirea şi dezvoltarea
activelor date în administrare/concesionare, astfel cum au fost stabilite prin
legislaţia în vigoare pentru
cazul în care proiectele nu sunt finanţate/cofinanţate
prin împrumuturi."
Art. XVII. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare
la 3 zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu