ACORD Nr. 0
din 17 noiembrie 2005
de administrare a Fondului
fiduciar intre Guvernul Romaniei, Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare si Agentia Internationala de Dezvoltare privind Fondul fiduciar
sustinut de mai multi finantatori pentru sprijinirea Deceniului de incluziune a
romilor 2005-2015, semnat la Bucuresti la 17 noiembrie 2005 (TF Nr. 070367) *)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 5 iunie 2006
Domnule ministru,
In numele Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare (BIRD) şi al
Agenţiei Internaţionale de Dezvoltare (AID) (denumite în mod colectiv Banca), avem
plăcerea să luăm cunoştinţă de intenţia Guvernului României (Finanţatorul) de
a pune la dispoziţie Fondului fiduciar susţinut de mai mulţi finanţatori (Proiectul), sub formă de subvenţie,
suma de douăzeci de mii de euro (20.000 EUR) (contribuţia) pentru sprijinirea
Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015 (Deceniul). De asemenea, şi alţi finanţatori sunt aşteptaţi să contribuie la
acest fond, în baza termenilor şi a condiţiilor specificate în anexele la
prezentul acord.
Obiectivul principal al acestui
fond constă în a oferi un instrument pentru cele 8 ţări, direct implicate în
realizarea Deceniului, precum şi pentru o serie de alţi finanţatori
internaţionali, inclusiv Banca Mondială, în vederea coordonării activităţilor
desfăşurate în sprijinul aplicării programului (Deceniului). Proiectul prevede
două tipuri de activitate: (i) sprijin tehnic în ţară, pregătire şi ateliere de
lucru, în contextul punerii în practică a planurilor naţionale de acţiune ale
Deceniului; şi (ii) monitorizarea şi evaluarea aplicării programului în cele 8
ţări responsabile. Mai multe detalii privind desfăşurarea activităţilor din
cadrul Proiectului sunt prezentate în Descrierea activităţilor şi a
cheltuielilor efectuate din Fondul fiduciar susţinut de mai mulţi finanţatori
pentru sprijinirea Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015 (Descrierea
activităţilor şi a cheltuielilor), prevăzută în anexa nr. I care face parte integrantă din prezentul
acord.
*) Traducere.
Contribuţia va fi administrată de către Bancă în numele
Finanţatorului, în conformitate cu termenii acordului şi ai Prevederilor
standard care se aplică în cazul Fondului fiduciar susţinut de mai mulţi
finanţatori pentru sprijinirea Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015 (Prevederi standard), prevăzute în
anexa nr. II care face parte
integrantă din prezentul acord.
Finanţatorul depozitează întreaga contribuţie în contul
de bani lichizi BIRD „T" Nr. 600862952017, cod intern: BOFALO, cod SWIFT:
BOFAGB22 menţinut cu Banca Americii, N.A., filiala centrală, P.O. Box 407, 1
Alie Street, London E1 8DE, United Kingdom, acţiunea fiind urmată în mod prompt
de contrasemnarea prezentului acord de către Finanţator şi de o cerere de plată
avansată de către Bancă.
Efectuând un asemenea depozit, Finanţatorul
înştiinţează Banca să includă în sfera informaţiilor detaliate privind plata
(raport de expediere) din cadrul mesajului său de plată SWIFT informaţii menite
să indice: suma plătită, faptul că plata este efectuată de către Finanţator
pentru TF Nr. 070367 (Fondul fiduciar susţinut de mai mulţi finanţatori pentru
sprijinirea Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015) şi data depozitului.
In plus, Finanţatorul furnizează o copie a înştiinţării privind depozitul
Departamentului de Contabilitate a Fondurilor Fiduciare din cadrul Băncii, prin
e-mail trimis la adresa: tfremitadvice@worldbank.org sau prin fax trimis la nr. (202) 614-1315.
Departamentele responsabile de coordonarea tuturor
aspectelor legate de punerea în practică a prezentului
acord sunt:
Pentru Bancă:
Dl Christian Bodewig
Coordonarea Deceniului Romilor
Departamentul de Dezvoltare Umană
Regiunea Europa şi Asia Centrală
Banca Mondială
1818 H Street, N.W.
Washington, DC 20433
Statele Unite ale Americii
Telefon: 1-202-458-8807
Fax: 1-202-614-1665
Pentru Finanţator:
Excelenţa Sa Mihai Alexandru Voicu,
ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului
Guvernul României
Bucureşti
România
Telefon: +40-21-211-86-12
Fax: +40-21-313-98-33
Prezentul acord poate fi amendat numai printr-un acord
scris între Bancă şi Finanţator, cu menţiunea că totuşi anexa nr. I (Descrierea activităţilor şi a
cheltuielilor) şi anexa nr. II (Prevederi standard) la
prezentul acord pot fi amendate doar cu acordul
tuturor finanţatorilor, contribuabili la acest fond fiduciar.
Vă rugăm să confirmaţi acordul dumneavoastră la cele
menţionate mai sus, în numele Finanţatorului, semnând, datând şi returnând în
plic copia prezentului acord. După primirea de către Bancă a copiei prezentului
acord, contrasemnat de dumneavoastră, documentul urmează să intre în vigoare în
urma ratificării sale de către Parlament.
Cu deosebită consideraţie,
Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare,
Agenţia Internaţională de
Dezvoltare
Shigeo Katsu,
vicepreşedinte,
Regiunea Europa şi Asia Centrală
De acord:
Guvernul României
De către .......................
(semnătura)
Nume: Mihai Alexandru Voicu
Funcţie: ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului
Data ...........................
ANEXA Nr. I
DESCRIEREA
activităţilor şi a cheltuielilor efectuate din
Fondul fiduciar susţinut de mai mulţi finanţatori pentru sprijinirea Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015
Argumentare de fond
Obiectivul Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015 (Deceniul)
constă în accelerarea progresului privind
îmbunătăţirea situaţiei economice şi a incluziunii etniei rome, în principal
prin 3 activităţi:
• stabilirea sarcinilor naţionale cantitative în
vederea ameliorării situaţiei economice şi a incluziunii populaţiei rome;
• dezvoltarea şi aplicarea unor planuri naţionale de
acţiune în direcţia îndeplinirii sarcinilor amintite; şi
• monitorizarea progresului obţinut în îndeplinirea
sarcinilor încredinţate şi a planurilor de acţiune corelative, necesare pe
durata Deceniului.
Deceniul a fost conceput în cadrul conferinţei „Etnia
romă într-o Europă în expansiune: Provocări pentru viitor", desfăşurată la
Budapesta în vara anului 2003. Conferinţa a fost cofinanţată de Banca Mondială,
Institutul pentru o Societate Deschisă (OSI), Comisia Europeană, Banca de
Dezvoltare a Consiliului Europei şi de guvernele Ungariei, Finlandei şi
Suediei.
La începutul lunii februarie 2005, conducătorii
Bulgariei, Cehiei, Croaţiei, Ungariei, Macedoniei, României, Serbiei/Muntenegru
şi Slovaciei au stabilit la Sofia (Bulgaria) lansarea Deceniului. Conducătorii
statelor participante au semnat o declaraţie proclamând următoarele:
„In conjunctura conferinţei, desfăşurată în anul 2003,
«Etnia romă într-o Europă în expansiune: Provocări pentru viitor», ne angajăm
ca guvernele noastre să conlucreze pentru eliminarea discriminării şi a
anihilării inacceptabilei schisme dintre romi şi restul societăţii,
identificate în planurile de acţiune ale Deceniului.
Declarăm anii 2005-2015 ca reprezentând Deceniul de
incluziune a romilor şi ne asumăm obligaţia de a încuraja participarea şi
implicarea deplină a comunităţilor naţionale de romi la/în îndeplinirea
obiectivelor Deceniului, demonstrând, în egală măsură, şi progresul realizat
prin analizarea rezultatelor şi trecerea în revistă a experienţelor presupuse
de punere în operă a planurilor de acţiune ale Deceniului.
Invităm alte state să se alăture eforturilor
noastre."
In timpul pregătirii Deceniului, Guvernul ungar a
prezidat un comitet internaţional de organizare, alcătuit din reprezentanţi ai
guvernului şi ai romilor din cele 8 state participante, a cărui principală
atribuţie constă în supervizarea pregătirilor implicate de Deceniu şi în monitorizarea progresului1).
In ultimii 2 ani, Comitetul Internaţional de Organizare s-a reunit cu
regularitate. Preşedinţia Deceniului este atribuită prin rotaţie celor 8 state
implicate în organizare. In luna iulie 2005, România a preluat preşedinţia de la Ungaria.
Anterior lansării Deceniului, fiecare ţară participantă
a adoptat propriul său plan de acţiune, pregătit de grupuri naţionale de lucru,
alcătuite din reprezentanţi ai Guvernului şi ai societăţii civile - populaţia
de etnie romă. Aceste planuri de acţiune includ măsuri concrete de politică
vizând domeniile educaţiei, sănătăţii, ocupării forţei de muncă şi habitatului,
precum şi 3 teme comune, respectiv discriminarea, sărăcia şi genul (sexul). In
cadrul planurilor de acţiune
figurează obligaţii cantitative, destinate măsurării progresului.
In pofida estimării că fondul general de venituri
aparţinând celor 8 state organizatoare ale Deceniului va reprezenta majoritatea
resurselor financiare alocate programelor pentru romi, există şi necesitatea
unor surse externe de finanţare. Banca Mondială se declară pregătită să ofere
statelor organizatoare ale Deceniului asistenţă tehnică, activitate analitică
şi creditare, în timp ce Comisia Europeană a declarat că susţine cu interes
utilizarea fondurilor structurale ale Uniunii Europene de către noile state
membre pentru scopurile Deceniului. In plus, statele candidate la aderarea la
Uniunea Europeană au utilizat fondul de preaderare la Uniunea Europeană pentru
diverse intervenţii legate de incluziunea romilor, iar alţi finanţatori
bilaterali, precum Institutul pentru o Societate Deschisă, au finanţat
proiectele de incluziune a romilor în cele 8 state organizatoare ale
Deceniului.
Proiect
Obiectivul Deceniului rezidă în facilitarea schimbului
de experienţă şi a celei mai bune practici între cele 8 state participante. In
cursa pentru lansarea Deceniului, statele au participat la seminare sectoriale,
axate pe cele 4 domenii prioritare, precum şi pe comunicaţii, răspundere
socială şi informaţii în birotică. Pe durata preşedinţiei române sunt
programate şi alte seminare. Seminarele au înregistrat participarea unor
oficiali guvernamentali de înalt nivel tehnic, reprezentând ministerele de
resort relevante, a unor experţi internaţionali şi regionali, a unor
reprezentanţi ai organizaţiilor partenere, precum şi ai etniei rome. Acest fond
va înlesni o asemenea coordonare interstatală în direcţia aplicării planurilor
de acţiune.
In scopul atingerii succesului de către Deceniu, este
esenţială crearea de ţinte şi indicatori de performanţă. Fiecare ţară a
activat, repurtând un succes mai mare sau mai mic, în direcţia identificării
indicatorilor şi a consolidării seriilor de date susceptibile de a fi folosite
în scopul monitorizării progresului înregistrat de fiecare dintre ţintele
Deceniului. Este o provocare substanţială, în condiţiile absenţei unor date
relevante privind condiţia populaţiilor rome. Cele 8 ţări implicate în Deceniu
şi-au revizuit sursele de date, existente la nivel naţional, pentru a aprecia
dimensiunea utilităţii acestora în atingerea progresului în cadrul Deceniului.
Procesul de îmbunătăţire a valabilităţii datelor va fi susţinut prin
intermediul acestui fond pluristatal.
Descrierea activităţilor Proiectului
Proiectul va susţine două mari
categorii de activităţi: (i) asistenţa tehnică între ţări, pregătirea şi
organizarea de ateliere de lucru (seminare), în contextul completării şi
aplicării planurilor naţionale de acţiune din cadrul Deceniului; şi (ii)
monitorizarea şi evaluarea aplicării programului de incluziune în cadrul celor
8 ţări organizatoare ale Deceniului.
Proiectul va finanţa cheltuielile legate de onorariile
consultanţilor (pe termen scurt), de transport, de organizare a seminarelor şi
de difuzare prin media în cadrul celor 8 ţări organizatoare ale Deceniului2).
1) In timp ce
Deceniul de incluziune a romilor 2005-2015 a fost lansat de cele 8 state
participante la conferinţa de la Budapesta, alte state vor fi invitate să se
alăture, într-un stadiu ulterior şi în momentul în care vor fi pregătite.
2) Fondul
Proiectului nu va fi utilizat pentru acoperirea costurilor aferente deplasării
sau participării la activităţile Fondului fiduciar a personalului Băncii
Mondiale.
Iniţiativele vor fi identificate şi aprobate de un
comitet alcătuit din 3 persoane, care include un reprezentant al Băncii
Mondiale, un reprezentant desemnat de ţara anterior deţinătoare a preşedinţiei
Deceniului şi un reprezentant desemnat de ţara care deţine în prezent
preşedinţia Deceniului. Pentru a identifica priorităţile de finanţare,
comitetul beneficiază de sprijinul unui grup de consultanţi ce urmează a fi
creat, alcătuit din membrii desemnaţi de fiecare dintre cele 9 delegaţii
guvernamentale (inclusiv Muntenegru). Inainte de aprobare,
toate propunerile contractuale vor fi aduse la
cunoştinţă celorlalte părţi, prin e-mail sau Internet, pentru a fi dezbătute de
către grupul de consultanţi. La aprobarea contractelor, comitetul va lua în
considerare comentariile grupului de consultanţi, dar nu este obligat să decidă
în conformitate cu opiniile acestuia. La fiecare întâlnire, Banca Mondială va
prezenta un raport, destinat Grupului de organizare din cadrul Deceniului, cu
privire la situaţia fondului corporativ, documentul incluzând o actualizare a
activităţilor planificate şi a celor aflate în desfăşurare.
ANEXA Nr. 11
PREVEDERI STANDARD
care se aplică în cazul Fondului fiduciar susţinut
de mai mulţi finanţatori pentru sprijinirea
Deceniului de incluziune a romilor 2005-2015
Următoarele prevederi (numite
în continuare Prevederi standard) se aplică şi
fac parte din toate acordurile încheiate între Banca Internaţională pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD) şi Asociaţia Internaţională de Dezvoltare (AID) (în mod colectiv denumite Banca),
pe de o parte, şi ţările şi/sau organizaţiile
finanţatoare (denumite în continuare finanţatori), pe de altă parte,
ţări sau organizaţii care oferă împrumuturi (denumite în continuare contribuţii),
ce urmează a fi administrate de Bancă pentru Fondul fiduciar susţinut de
mai mulţi finanţatori pentru sprijinirea Deceniului de incluziune a romilor
2005-2015 (Proiectul).
1. Administarea contribuţiilor
Banca va fi responsabilă doar pentru realizarea acelor
obligaţii, clar specificate în acord, şi nu va trebui să răspundă altor
responsabilităţi faţă de finanţatori, incluzând, fără limitare, sarcini şi
obligaţii susceptibile de a fi aplicate unui custode/administrator în limita
principiilor generale de drept fiduciar. Nici o prevedere din cadrul acordului
nu va fi considerată o renunţare la privilegii sau imunităţi din partea BIRD sau
AID conform articolelor din acord sau din cadrul altor legi în vigoare, toate
fiind specificate în mod expres.
2. Categorii de cheltuieli corespunzătoare scopului Fondurile de contribuţii se folosesc pentru
plata taxelor de consultanţă
(pe termen scurt), pentru cheltuielile de transport (în afara transportului
personalului reprezentând Banca Mondială), pentru plata cheltuielilor destinate
atelierelor de lucru (seminare) şi pentru acoperirea cheltuielilor de difuzare
prin media. Echipamentul şi activităţile prestate de funcţionari nu sunt
considerate cheltuieli corespunzătoare scopului.
3. Comasarea, schimbul şi investirea contribuţiilor
3.1. Fondurile de contribuţii reprezintă o singură
entitate şi sunt separate de celelalte fonduri ale Băncii. Fondurile de
contribuţii pot fi comasate cu alte fonduri fiduciare existente în cadrul
Băncii.
3.2. Fondurile de contribuţii pot fi convertite de
Bancă în alte valute, fără costuri suplimentare, astfel încât să se faciliteze
achitarea acestora.
3.3. Banca investeşte şi reinvesteşte fondurile de
contribuţii până la data achitării lor, în conformitate cu politicile şi
procedurile Băncii pentru investirea fondurilor fiduciare administrate de ea.
Banca garantează că venitul provenit
din asemenea investiţii către Fondul fiduciar, stabilit prin acord, este
folosit în aceleaşi scopuri ca şi fondurile de contribuţii.
4. Recuperarea
costurilor administrative
Pentru asistarea procesului de rambursare a costurilor administrative şi a altor cheltuieli, create
prin acord, Banca, după depozitarea fondurilor de contribuţii, poate deduce din
asemenea fonduri şi reţine în contul ei o sumă egală cu 5 procente (5%) din
valoarea contribuţiilor.
5. Angajarea consultanţilor şi achiziţionarea de bunuri Angajarea şi supervizarea consultanţilor, ca şi achiziţionarea de bunuri, după caz,
finanţate din fondul de contribuţii, constituie responsabilitatea exclusivă a
băncii şi se desfăşoară în conformitate cu politicile susceptibile de a fi
aplicate de către Bancă şi cu procedurile aferente.
6. Contabilitatea şi bilanţul financiar
6.1. Banca menţine, separat, rapoarte şi registre
contabile privind contribuţiile depozitate în contul fondului şi plăţile făcute
din acest cont.
6.2. In termen de 90 de zile de la fiecare dată de 31
martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie, Banca va furniza
finanţatorilor o situaţie, nesupusă controlului de audit, a încasărilor de
lichidităţi pe bază de facturi, a plăţilor şi a balanţei fondului, în monedă
euro, în corelaţie cu contribuţiile. In termen de 6 luni de la data plăţii
finale, specificată la subpct. 8.1, Banca va furniza finanţatorilor o situaţie
finală, nesupusă controlului de audit, a încasărilor de lichidităţi pe bază de
facturi, a plăţilor şi a balanţei fondului, în monedă euro, corelate cu
fondurile de contribuţii.
6.3. Banca furnizează finanţatorilor, în termen de 6
luni de la încheierea fiecărui an fiscal, o confirmare administrativă, însoţită
de o atestare din partea specialiştilor externi în audit ai Băncii, referitoare
la corectitudinea controlului intern asupra raportului financiar privind
încasările de lichidităţi, raport întocmit pentru fondurile fiduciare în
întregime. Costurile unor asemenea atestări sunt suportate de Bancă.
6.4. Dacă într-o situaţie excepţională un Finanţator
doreşte să solicite efectuarea unui control de audit de către auditorii externi
ai Băncii, stabiliţi pentru acest fond fiduciar în conformitate cu acordul, se
impune ca Finanţatorul şi Banca să desfăşoare consultări pentru a stabili
motivele necesităţii controlului de audit extern. Banca şi Finanţatorul ajung
la un acord referitor la acţiunea cea mai indicată şi la cei mai potriviţi
termeni de referinţă pentru o asemenea revizuire. Urmând condiţiile cuprinse în
acord, referitoare la sfera de acţiune şi termenii de referinţă, Banca
efectuează pregătirile necesare desfăşurării acestui control de audit extern.
Costurile oricărui control de acest gen, inclusiv costurile interne ale Băncii
privind controlul respectiv, sunt achitate de către Finanţator.
7. Coordonarea şi prezentarea raportului asupra proiectelor
Banca întocmeşte, pentru a fi încredinţat
Finanţatorului, un raport anual al evoluţiei activităţilor finanţate din fondul
de contribuţii. In termen de 6 luni de la data plăţii finale, specificată la
subpct. 8.1, Banca va furniza finanţatorilor un raport final asupra
activităţilor cuprinse în Proiect.
8. Data limită de plată. Anularea. Rambursarea
8.1. In conformitate cu
prevederile acordului, se preconizează ca fondurile de contribuţii să fie în
totalitate plătite de Bancă până la data de 31 decembrie 2007. După această
dată, Banca va putea plăti fondurile de contribuţii în scopurile fixate de acord doar cu aprobarea scrisă a
finanţatorilor.
8.2. Pe baza unei notificări scrise, trimisă cu 3
luni înainte, orice Finanţator sau Bancă este în măsură să anuleze în
totalitate sau în parte rata proporţională de contribuţie a Finanţatorului din
orice balanţă a fondurilor de contribuţii, rată neangajată prin niciun fel de
acorduri încheiate între Bancă şi orice consultant şi/sau alte părţi terţe în
scopurile acordului, anterior primirii notificării.
8.3. La data plăţii finale, specificată în subpct.
8.1, Banca rambursează orice balanţă rămasă din fondurile de contribuţii către
Finanţator, în mod proporţional cu aportul financiar al fiecăruia. In
eventualitatea anulării contribuţiei individuale a unui Finanţator, Banca
rambursează acea cotă de participare financiară a Finanţatorului din fondurile
de contribuţii neangajate, în concordanţă cu subpct. 8.2.
9. Transparenţa
In conformitate cu politica Băncii referitoare la
divulgarea de informaţii, Banca poate face publice acordul, precum şi diverse
informaţii referitoare la acest fond fiduciar.