CONTRACT
MUNCA Nr. 1116/01 din 30 ianuarie 2003
Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anul 2003 incheiat
conform art. 10 si 11 din Legea nr. 130/1996, republicata, inregistrat la
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale cu nr. 1116/01/30.01.2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, NR. 2 din 24
februarie 2003
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si
libere in negocierea Contractului colectiv de munca unic la nivel national si
se obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia.
(2) Patronul recunoaste libera exercitare a dreptului sindical conform
conventiilor internationale pe care Romania le-a ratificat si legilor
nationale, precum si libertatea de opinie a fiecarui salariat.
Art. 2
(1) Contractul colectiv de munca unic la nivel national cuprinde drepturile
si obligatiile patronilor*) si ale salariatilor cu privire la conditiile
generale de munca.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform
legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contractele
colective de munca la nivel de ramura, grup de unitati*), unitati si
institutii.
(3) La angajare si la stabilirea drepturilor individuale, angajatorii vor
asigura egalitatea de sanse si tratament pentru toti salariatii, fara
discriminari directe sau indirecte, pe baza de rasa, nationalitate, etnie,
limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex, orientare sexuala sau orice
alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea
recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor decurgand din contractele
colective de munca.
------------
*) In sensul prezentului contract:
- termenul patron desemneaza pe cel care angajeaza - persoana juridica sau
fizica autorizata potrivit legii, care administreaza, utilizeaza capital,
indiferent de natura acestuia, si care foloseste forta de munca salariata;
- termenul unitate desemneaza regiile autonome, companiile nationale,
societatile comerciale, alte organizatii cu scop lucrativ, institutiile
publice, asociatiile de orice fel si organele de stat.
Art. 3
(1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum
urmeaza:
a) pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara, indiferent de
forma de capital social (de stat sau privat, roman sau strain/mixt), in cazul
contractelor colective de munca la nivel national;
b) pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din ramura de
activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca, indiferent de
forma de capital social (de stat sau privat, roman sau strain/mixt).
(2) Contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii
institutiilor publice. Prin aceste contracte nu pot fi negociate clauze
referitoare la drepturile a caror acordare si al caror cuantum sunt stabilite
prin dispozitii legale.
(3) In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte
colective de munca la un nivel inferior inaintea contractelor la nivel
superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta contractelor colective
de la nivel superior, acolo unde prevederile minimale ale acestora nu au fost
atinse.
(4) In contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate, bazate
pe negocieri colective de catre sindicate in numele salariatilor, partile
contractante vor conveni, printr-o clauza expresa, plata unei contributii
lunare de catre salariati, altii decat membrii de sindicat, pentru desfasurarea
negocierilor colective, dar care sa nu fie mai mica de 0,3% din salariu si care
sa nu depaseasca valoarea contributiei sindicale.
Art. 4
(1) Prezentul contract se incheie pe o perioada de un an.
(2) Daca nici una din parti nu denunta contractul cu 30 de zile inainte de
expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, valabilitatea acestuia se
prelungeste pana la incheierea unui nou contract, dar nu mai mult de 12 luni.
Art. 5
(1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei
negocieri.
(2) Cererea de modificare se aduce la cunostinta, in scris, celeilalte
parti cu cel putin 30 de zile inainte de data propusa pentru inceperea
negocierilor.
(3) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul patronilor
la confederatiile sindicale semnatare, iar cele ale confederatiilor sindicale
la organizatiile patronale semnatare.
(4) Partile convin ca in perioada negocierilor, atat in cazul in care se
fac modificari, cat si in cazul denuntarii contractului, sa nu efectueze
concedieri din motive neimputabile salariatilor si sa nu declanseze greve.
(5) Modificarile aduse contractului colectiv de munca se comunica, in
scris, organului la care se pastreaza si devin aplicabile de la data
inregistrarii sau de la o alta data ulterioara, potrivit conventiei partilor.
Art. 6
Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
Art. 7
(1) Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prevederilor
prezentului contract, partile convin sa instituie o comisie paritara.
(2) Competenta, componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare
sunt stabilite prin regulamentul din anexa nr. 1 la prezentul contract.
Art. 8
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de
munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau
individuale care au fost stabilite prin contractele colective de munca incheiate
la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati inaintea incheierii
Contractului colectiv de munca unic la nivel national.
(2) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
(3) Partile se obliga ca, in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca, sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative
a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele
colective de munca, oricare ar fi nivelul la care acestea au fost incheiate.
(4) Partile convin sa faca interventiile necesare pentru respectarea
prevederilor art. 27, alin. 2, din Legea nr. 54/1991 si, respectiv, pentru
consultarea organizatiilor sindicale si patronale semnatare, in toate cazurile
in care se initiaza acte normative ce privesc relatiile de munca.
Art. 9
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in
prezentul contract pentru personalul institutiilor finantate de la bugetul de
stat, sindicatele si ministerele vor purta negocieri cu guvernul pentru
stabilirea fondurilor aferente acestei categorii de personal si pentru
constituirea surselor, inainte de adoptarea bugetului de stat, precum si in
vederea modificarii ulterioare a acestuia.
(2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii
drepturilor respective in actele normative prin care se reglementeaza astfel de
drepturi, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau cu identificarea
altor resurse pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
(3) Pe baza fondurilor aprobate in conditiile prevazute la alin. 1, partile
vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor si celorlalte
drepturi de personal la institutiile publice.
CAP. 2
Timpul de munca
Art. 10
(1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi sau de 40 de ore
pe saptamana.
(2) Prin negocieri la nivel de unitate, pentru a pune de acord programul cu
cerintele productiei, se poate stabili un program saptamanal de 36 pana la 44
de ore, cu conditia ca media lunara sa fie de 40 de ore pe saptamana, iar
programul stabilit sa fie anuntat cu o saptamana inainte.
(3) In cazurile in care durata normala a timpului de munca se stabileste
potrivit prevederilor alin. 2, durata timpului de munca zilnic nu poate depasi
10 ore.
(4) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii, nu exista
posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului zilnic de lucru, pot fi
stabilite forme specifice de organizare a timpului de lucru, dupa caz, in tura,
tura continua, turnus, program fractionat; locurile de munca la care se aplica
aceste forme specifice de organizare, precum si modalitatile concrete de
organizare si evidenta a muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv
de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
(5) In sectoarele de munca unde regimul de lucru este influentat de
sezoane, durata timpului de lucru se stabileste prin negocieri cu sindicatele,
cu conditia ca media saptamanii sa nu depaseasca 48 de ore, inclusiv orele
suplimentare, iar durata programului zilnic sa nu depaseasca 12 ore.
Art. 11
(1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de personal,
prevazute in contractele colective de munca de la unitati, pot fi stabilite
programe de lucru partiale, corespunzatoare unor fractiuni de norma, cu o
durata a timpului de munca de 6, de 4 sau de 2 ore pe zi. Drepturile salariatilor
care lucreaza in astfel de situatii se acorda proportional cu timpul lucrat.
(2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi incadrati in
program normal, daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile
ocuparii acestor posturi.
Art. 12
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore pe zi, in conditiile prevazute de lege, si nu pot fi solicitati sa
efectueze ore suplimentare, cu exceptia cazurilor justificate de prevederi
exprese ale regulamentelor specifice activitatii respective sau a unor situatii
aparute fortuit.
(2) Durata reducerii timpului normal de munca si categoriile de personal
care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv de
munca la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati.
Art. 13
(1) Orele de incepere si terminare a programului vor fi stabilite prin
regulamentul de ordine interioara.
(2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei care
angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de
lucru si modalitati de aplicare a acestora.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu afecteaza drepturile
prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 14
(1) Orele prestate, la solicitarea patronului, peste programul normal de
lucru stabilit in unitate sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 de ore/an de persoana necesita si
acordul sindicatelor din unitate.
(3) Pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati naturale
ori ale altor cazuri de forta majora, salariatii au obligatia de a presta munca
suplimentara ceruta de cel care angajeaza.
Art. 15
(1) Orele suplimentare se compenseaza cu timp liber corespunzator.
(2) Orele care nu au putut fi compensate pana la sfarsitul lunii se platesc
sub forma de spor.
Art. 16
(1) Munca prestata in intervalul dintre orele 22 si 6, cu posibilitatea
abaterii cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite, este lucru in
timpul noptii.
(2) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul
noptii, durata timpului de munca este mai mica cu o ora decat durata timpului
de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a
vechimii in munca.
(3) Prevederile alin. 2 nu se aplica salariatilor care lucreaza in locuri
de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de
8 ore.
(4) La unitatile unde procesul muncii este neintrerupt sau conditiile
specifice ale muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate fi
egal cu cel al zilei. Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui asemenea
program se plateste sub forma de spor, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel
putin jumatate din programul de lucru; de acest spor beneficiaza si salariatii
care lucreaza in conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai
mica de 8 ore/zi.
Art. 17
(1) Salariatii care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului
in varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei normale a
timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa le fie afectate salariul de baza si
vechimea in munca. La cererea lor se poate acorda program decalat, cu alte ore
de incepere a programului de lucru, daca activitatea unitatii permite.
(2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 6 ani pot lucra cu 1/2
norma, daca nu beneficiaza de cresa sau camin, fara a le fi afectate drepturile
ce decurg din calitatea de salariat. Timpul in care au fost incadrate in aceste
conditii se considera, la calculul vechimii in munca, timp lucrat cu o norma
intreaga.
(3) La cererea intemeiata a salariatelor gravide, angajatorul va permite
efectuarea de controale medicale in timpul programului de lucru, conform
recomandarilor medicului care urmareste evolutia sarcinii, fara a le fi
afectate drepturile salariale.
(4) Salariata in cauza este obligata sa prezinte adeverinta medicala
privind efectuarea controalelor pentru care s-a invoit.
(5) Procedura de aplicare a prevederilor alineatelor precedente se
stabileste prin contractele colective de munca la nivel de unitate.
Art. 18
In durata normala a timpului de munca nu intra timpii consumati cu
echiparea-dezechiparea la inceputul si sfarsitul programului.
CAP. 3
Conditiile de munca si protectia muncii
Art. 19
(1) Partile se obliga sa depuna toate eforturile pentru aplicarea riguroasa
a sistemului institutionalizat prin legislatia in vigoare, in vederea
ameliorarii permanente a conditiilor de munca.
(2) In scopul realizarii obiectivului prevazut la alineatul precedent,
partile contractante vor asigura includerea in contractele colective a
masurilor prevazute de Legea nr. 90/1996, republicata.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele:
a) masurile incluse in contractul colectiv de munca sa fie de natura sa realizeze
cel putin asigurarea conditiilor de munca la nivelul parametrilor minimali
prevazuti in norme; daca acest lucru nu este posibil la un moment dat, se vor
stabili programe pe termen scurt sau mediu pentru realizare, pana la asigurarea
parametrilor minimali, salariatii beneficiind de compensari banesti sau de alta
natura;
b) masurile privind ameliorarea conditiilor de munca vor fi stabilite
impreuna cu reprezentantii sindicali, incheindu-se anexe speciale la
contractele colective de munca.
Art. 20
(1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderilor lor, precum si exercitarea controlului asupra
modului de indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt de
competenta exclusiva a celor care angajeaza.
(2) Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariati -
muncitori, tehnicieni, ingineri, economisti, cadre de alta specialitate si
lucratori din activitatea administrativa - atat pentru cei salarizati in acord,
cat si pentru cei salarizati in regie. Normele de munca se exprima - in functie
de caracteristicile procesului de productie sau ale altor activitati ce se
normeaza - sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal,
sfere de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei
munci. Normele de munca se elaboreaza de catre patroni cu acordul
organizatiilor sindicale corespunzatoare.
(3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii constituie anexa la
contractul colectiv de munca si se fac cunoscute salariatilor cu cel putin 5
zile inainte de aplicare.
Art. 21
(1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile de
salariati, potrivit specificului activitatii fiecareia, si se bazeaza pe
tehnicile normarii muncii; aceasta se desfasoara ca un proces continuu, in
permanenta concordanta cu schimbarile ce au loc in organizarea si nivelul de
dotare tehnica a muncii.
(2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patron, cat si de sindicate. In caz de divergenta in
ceea ce priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza
tehnica ce va fi stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt
obligatorii pentru ambele parti.
(3) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea
salariului de baza negociat.
(4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni pentru prima
solicitare a sindicatelor.
Art. 22
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii
trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din
functia sau postul detinut.
Art. 23
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale, locuri de
munca cu conditii deosebite si locuri de munca cu conditii speciale, stabilite
potrivit reglementarilor legale.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele stabilite prin
contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati
si institutii, dupa caz.
Art. 24
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca cu conditii grele,
periculoase, nocive, penibile sau altele asemenea, salariatii au dreptul, dupa
caz, la sporuri la salariul de baza, durata redusa a timpului de lucru,
alimentatie de intarire a rezistentei organismului, echipament de protectie
gratuit, materiale igienico-sanitare, concedii suplimentare, prevazute de
contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati
si institutii; duratele de reducere a varstei pentru pensionare sunt cele
prevazute in lege.
(2) Salariatii incadrati in categoriile prevazute la alin. 1 vor fi supusi
obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de medicina muncii, in
conditiile si la termenele ce se vor stabili prin contractul colectiv de munca
la nivel de unitate si institutie.
(3) In cazul in care una sau mai multe din conditiile deosebite se regasesc
pentru toti salariatii unei unitati, unei sectii, unui atelier sau unui loc de
munca se vor stabili pentru acestia prin negociere salarii de baza al caror
cuantum nu va fi mai mic decat suma salariului de baza si a sporurilor
negociate.
(4) La locurile de munca cu conditii specifice, unde numai o parte din
salariati lucreaza in astfel de conditii, acestia vor beneficia de sporuri.
Art. 25
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia pentru refacerea capacitatii de munca inca doua luni, daca au
beneficiat anterior de acestea, de spor pentru nocivitate si alimentatie de
protectie a organismului.
(2) De drepturile prevazute la alin. 1 beneficiaza si salariatii care au
lucrat cel putin sase luni in conditiile alin. 1 si isi schimba locul de munca
din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de aceeasi natura la noul
loc de munca sunt mai mici.
Art. 26
In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit, determinand
reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de drepturile
aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de munca,
indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele competente.
Art. 27
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod constient de
salariati.
(2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru
instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a salariatilor cu privire
la normele de protectie a muncii. Prin contractele colective de munca la nivel
de unitati se vor prevedea masuri specifice, periodicitatea, metodologia,
obligatiile si raspunderile, precum si controalele proprii, in conformitate cu reglementarile
elaborate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si cu normele proprii.
Timpul aferent acestor activitati, inclusiv orele de instructaj, se include in
timpul de munca si este salarizat.
(3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca sau a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
ce le presupune noul sau loc de munca si la normele de protectie a muncii, pe
care este obligat in procesul muncii sa le cunoasca si sa le respecte.
(4) In cazurile in care in procesul muncii, intervin schimbari ce impun
aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute la alineatul precedent.
Art. 28
(1) Contravaloarea echipamentului de protectie se suporta integral de catre
patron.
(2) Contravaloarea echipamentului de lucru se suporta potrivit prevederilor
legale si celor din contractele colective de munca de la celelalte niveluri.
(3) In toate cazurile in care, in afara echipamentului de lucru prevazut de
lege, patronul cere o anumita vestimentatie speciala, ca echipament de lucru,
contravaloarea acesteia se suporta integral de catre patron.
Art. 29
Prin contractele colective de munca la nivel de unitate sau institutie se vor
stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de munca,
in vederea luarii masurilor de protectie a muncii specifice, precum si
programele de control al realizarii masurilor stabilite.
Art. 30
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii, patronul va lua urmatoarele masuri de amenajare ergonomica a
locului de munca:
a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot,
vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, bai,
grupuri sanitare, sali de repaus);
c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alin. 1, se stabilesc in
contractele colective de munca din unitati si institutii.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze si sa nu le descompleteze ori sa
sustraga componente ale acestora.
Art. 31
(1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, o data pe an, examinarea
medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt apti pentru
desfasurarea activitatii in posturile pe care ar urma sa le ocupe sau pe care
le ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale. Examinarea
medicala este gratuita, iar cheltuielile ocazionate de examinare se vor suporta
conform legii. Conditiile concrete urmeaza sa fie stabilite la nivel de
unitate, cu consultarea sindicatelor.
(2) In cazul in care dispozitii legale speciale sau ale contractului
colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai scurte, determinate
de conditiile deosebite de la locurile de munca, se vor aplica aceste
prevederi.
(3) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
organizarii potrivit prevederilor alin. 1. Refuzul salariatului de a se supune
examinarilor medicale constituie abatere disciplinara.
(4) Examinarea medicala a salariatilor la angajare si, ulterior o data pe
an, se face de catre unitatile sanitare de specialitate acreditate de patronat
si de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 32
La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina muncii si inspectorii de
protectia muncii vor fi consultati la modificarea duratei timpului de lucru si
la acordarea de concedii suplimentare.
Art. 33
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor si
a tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor
specifice reglementate de legislatia muncii si prevederile prezentului
contract.
(2) Salariatele gravide, incepand cu luna a V-a de sarcina, precum si cele
care alapteaza nu vor fi repartizate la munca de noapte, nu vor fi chemate la
ore suplimentare, nu vor fi trimise in deplasare si nu vor putea fi detasate
decat cu acordul lor.
(3) La solicitarea Comitetului de sanatate si securitate a muncii,
angajatorul are obligatia sa evalueze riscurile pe care le presupune locul de
munca al salariatei care anunta ca este insarcinata, precum si al salariatei
care alapteaza, si sa le informeze cu privire la acestea.
(4) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor
reglementate de legislatia muncii pot fi stabilite prin contractele colective
de munca de la celelalte niveluri.
Art. 34
Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a
persoanelor handicapate, in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente.
Art. 35
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora, in functie de
posibilitatile fiecarei unitati, care vor fi stabilite impreuna cu sindicatele.
Art. 36
(1) In vederea imbunatatirii conditiilor de munca, in fiecare unitate se va
constitui un comitet de securitate si sanatate in munca, avand atributiile
prevazute de art. 34 din Normele generale de protectie a muncii.
(2) Comitetul de securitate si sanatate in munca va fi constituit conform
grilei prevazute in art. 32 si art. 33 din Normele generale de protectie a
muncii. In unitatile in care numarul angajatilor este mai mare de 50, iar
femeile reprezinta cel putin 20% din personal, Comitetul de sanatate si
securitate a muncii va avea in componenta cel putin o femeie.
(3) Timpul de munca afectat activitatii in comitetele de securitate si
sanatate in munca se considera timp de lucru efectiv prestat si va fi prevazut
in contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
(4) Activitatea comitetelor de securitate si sanatate in munca se va
desfasura in baza regulamentelor proprii.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi banesti
Art. 37
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani convenit la
incheierea contractului de munca.
(2) La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din salariu se
poate plati si in natura. Plata in natura, stabilita prin negocieri colective
in unitati, nu poate depasi 30% din salariu.
(3) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
Art. 38
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt
urmatoarele:
a) in regie sau dupa timp;
b) in acord;
c) pe baza de tarife sau cote procentuale din veniturile realizate;
d) alte forme specifice unitatii.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc intr-una din
urmatoarele forme:
a) acord direct;
b) acord progresiv;
c) acord indirect.
(3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica individual sau
colectiv.
(4) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de
unitate sau, dupa caz, institutie.
Art. 39
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) muncitori:
1. necalificati = 1,
2. calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat in functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala = 1,1,
2. postliceala = 1,15;
c) personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. postliceala = 1,25;
2. scoala de maistri = 1,3,
3. subingineri = 1,4;
d) personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea
de studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul minim
negociat pe unitate.
(3) Salariul de baza minim negociat pentru un program complet de lucru de
170 de ore, in medie, este de 2.500.000 lei, adica 14.705,90 lei/ora, incepand
cu 1 ianuarie 2003.
Art. 40
(1) Partile contractante sunt de acord ca in perioada urmatoare sa
actioneze pentru includerea unor sporuri in salariul de baza, care sa
reprezinte retributia pentru munca prestata si conditiile de la locul de munca,
astfel incat salariul de baza sa aiba pondere majoritara in salariu.
(2) Sporurile se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt
cuprinse in salariul de baza.
(3) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, 10%
din salariul de baza;
b) pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim negociat la
nivel de unitate;
c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in
zilele de sarbatori legale se acorda un spor de 100% din salariul de baza, pana
la 120 de ore/salariat/an; ceea ce depaseste 120 de ore/salariat/an se plateste
cu un spor de 50% din salariul de baza;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25%
la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de
pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se
aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la
contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau
unitati.
(4) Prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de
unitati si unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri (spor de
izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine, daca aceasta nu este
cuprinsa in obligatiile postului etc.).
Art. 41
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de
minimum 1,5% din fondul de salarii realizat lunar si cumulat;
c) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.
(2) Alte venituri sunt:
a) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana
la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor
autonome;
b) tichetele de masa acordate conform prevederilor legale si intelegerii
partilor.
(3) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la
fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si perioada la
care se acorda cota de profit salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an,
se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si, dupa
caz, institutie.
Art. 42
(1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare
salariat a sarcinilor ce ii revin, in cadrul programului zilnic de munca
stabilit.
(2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei de lucru,
partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de serviciu, el
este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru timpul cat
lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive
activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza
individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina
lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri
la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili modul concret de realizare a
prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in
asteptarea reluarii activitatii sau la domiciliu, de unde sa poata fi convocati
de unitate.
(4) In cazurile prevazute la alin. 3, salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
(5) In cazul in care din motive obiective este necesara reducerea sau
intreruperea temporara a activitatii, pentru maximum 15 zile pe an, cu
obligativitatea reluarii ei, unitatea, cu acordul sindicatelor, poate acorda
concediu fara plata.
Art. 43
(1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti de
Comisia nationala pentru indexare.
(2) Dupa indexare, patronul va recalcula tarifele sau, respectiv, cotele de
manopera, pe unitatea de produs sau valorica, corespunzator formelor de
organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
Art. 44
Plata salariilor se face periodic, la datele care se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
Art. 45
Salariatii unitatilor trimisi in delegatie in tara vor beneficia de
urmatoarele drepturi;
a) decontarea cheltuielilor de transport si a costului cazarii, potrivit
conditiilor stabilite prin contractele colective de munca la celelalte
niveluri;
b) diurna de deplasare al carei cuantum se stabileste prin negociere la
nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitate; nivelul minim al diurnei este
cel stabilit prin actele normative ce se aplica la institutiile publice.
Art. 46
Salariatii unitatilor trimisi in detasare beneficiaza de drepturile de
delegare prevazute la art. 45. In cazul in care detasarea depaseste 30 de zile
consecutive, in locul diurnei zilnice se plateste o indemnizatie egala cu 50%
din salariul de baza zilnic. Aceasta indemnizatie se acorda proportional cu
numarul de zile ce depaseste durata neintrerupta de 30 de zile.
Art. 47
Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data
detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca la
locul de munca unde sunt detasate acestea nu se mai regasesc. Daca la locurile
de detasare, drepturile echivalente au niveluri mai mari sau se acorda si alte
drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea, inclusiv de toate
drepturile privind protectia si igiena muncii, corespunzatoare noului loc de
munca.
Art. 48
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale unitatii.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de
creditori privilegiati, iar drepturile lor banesti constituie creante
privilegiate, urmand sa fie platite integral, inainte de a-si revendica
cota-parte ceilalti creditori.
Art. 49
Patronii vor tine o evidenta in care sa se mentioneze activitatea
desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de care
salariatii au beneficiat si le vor elibera dovezi despre acestea.
Art. 50
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna pensionarii.
Art. 51
In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii
vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor, acordat familiei, de un
salariu mediu lunar pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui
accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului
acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii de baza; diferenta de 2 salarii
se va plati dupa stabilirea, in conditiile legii, a cauzei decesului;
c) un salariu de baza, platit de unitate mamei, pentru nasterea fiecarui
copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui
salariu de baza;
d) un salariu de baza platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori
la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.
CAP. 5
Concedii si zile libere
Art. 52
(1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la 2 zile
consecutive de repaus saptamanal.
(2) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea de la locul de munca, in zilele de sambata
si duminica, nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel
de unitate se vor stabili conditiile in care zilele de repaus saptamanal sa fie
acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat pe o perioada mai mare.
Art. 53
Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de sarbatori
legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1 si 2 ianuarie;
- a doua zi de Paste;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25 si 26 decembrie.
Art. 54
Repausul pentru luarea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute. Repausul
pentru luarea mesei, cu o durata de 15 minute, se include in programul de
lucru.
Art. 55
Salariatii pot solicita, in mod justificat, decalarea programului de lucru.
Administratia va analiza cererea si va aproba aceasta in functie de
posibilitati.
Art. 56
(1) Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de
odihna platit, de minimum 21 de zile lucratoare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. 1:
a) salariatii care au varsta sub 18 ani au dreptul, in fiecare an
calendaristic, la un concediu platit de 24 de zile lucratoare;
b) salariatii nou-angajati, pentru primul an de activitate inscris in
cartea de munca au dreptul la un concediu de odihna platit cu o durata minima
de 18 zile lucratoare.
Art. 57
(1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de
invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3
zile, iar salariatii nevazatori cu o durata de 6 zile.
(2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite
beneficiaza de concedii de odihna suplimentare de minimum 3 zile pe an.
Art. 58
Prin contractele colective de munca la celelalte niveluri se vor stabili
criteriile pe baza carora salariatii sa beneficieze de concedii de odihna
anuale si de concedii de odihna suplimentare mai mari.
Art. 59
(1) Pe durata concediului de odihna, salariatii vor primi o indemnizatie
formata din salariul de baza la data plecarii in concediu, corespunzator
numarului de zile de concediu, majorata cu procentul mediu al celorlalte
venituri salariale realizate pe o perioada de 3 luni lucrate inaintea plecarii
in concediu.
(2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza,
sporul de vechime si indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna,
corespunzator numarului de zile de concediu.
(3) Prin contractele colective de munca de la celelalte niveluri se poate
stabili ca, in raport cu posibilitatile economico-financiare ale unitatii, pe
langa indemnizatia de concediu, sa se plateasca si o prima de vacanta.
(4) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc
inainte de plecarea in concediu.
(5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul la
concediul de odihna este interzisa.
Art. 60
Concediul anual de odihna va putea fi fractionat la solicitarea
salariatului; una din fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile
lucratoare. Cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul anului
in curs.
Art. 61
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie, sau pentru alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) casatoria unui copil - 2 zile;
c) nasterea unui copil - 2 zile;
d) decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 3 zile;
e) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
f) donatorii de sange - conform legii;
g) la schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi unitati, cu mutarea
domiciliului in alta localitate - 5 zile.
(2) Salariatii au dreptul la 30 de zile concediu fara plata, acordat o
singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in
invatamantul superior, seral si fara frecventa.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la
concedii fara plata.
Art. 62
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta
de pana la doi ani, salariata mama poate beneficia de inca un an concediu fara
plata.
(2) Pe perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la alin. 1
nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau nu vor putea fi
angajate alte persoane, decat cu contract de munca pe durata determinata.
Art. 63
(1) La nivelul unitatii, din fondul pentru actiuni sociale constituit
conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru reducerea
costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie in statiunile balneoclimaterice,
in care este inclus si transportul pe calea ferata (tren personal, clasa a
II-a).
(2) In limita acestor fonduri, unitatea va suporta cota-parte din costul
biletelor pentru salariati si membrii lor de familie, in raport cu salariul de
baza si in functie de sezon, potrivit prevederilor cuprinse in anexa nr. 2, cu
conditia ca biletele sa fie procurate cu acordul organizatiilor sindicale si sa
prevada efectuarea sejurului intr-o unitate apartinand sistemului sindical,
ministerelor sau unitatilor in cauza.
(3) Pentru alte situatii decat cele prevazute in alineatul precedent,
unitatea va suporta cheltuielile pentru toate biletele procurate cu acordul
sindicatului ori daca, in cazul biletelor de tratament, exista recomandarea
expresa a medicului pentru o anumita statiune care nu apartine sistemului
sindical, ministerelor sau unitatii in cauza.
Art. 64
Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie din
institutiile publice vor suporta o contributie baneasca diferentiata in functie
de salariul de baza si de sezon, contributie calculata in baza grilei aprobate
de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale. Diferenta se suporta din bugetul
de asigurari sociale.
Art. 65
Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni pentru
tratarea unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza,
inclusiv costul transportului pe calea ferata (tren personal, clasa a II-a)
sau, acolo unde nu este posibil, pentru transportul auto in comun.
Art. 66
(1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate, unitatea
va compensa, pe o anumita perioada, diferenta dintre salariul de baza
individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
(2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi stabilita prin
contractele colective de munca la nivel de unitate, dar nu mai putin de 6
saptamani.
(3) Diferentele de salarii vor fi acordate din fondul de salarii.
Art. 67
In caz de deces al mamei, drepturile ce s-ar fi cuvenit acesteia pentru
cresterea copilului pana la doi ani se vor acorda tatalui, daca acesta are
copilul in ingrijire.
Art. 68
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de
concediul fara plata neutilizat de mama, pana la data decesului acesteia, cu
drepturile prevazute la art. 62.
CAP. 6
Contractul individual de munca
Art. 69
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor,
angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca (CIM).
Art. 70
(1) Incheierea CIM se face pe baza conditiilor stabilite de lege, cu
respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si numai pe criteriul
aptitudinilor si competentei profesionale.
(2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile
disponibile si conditiile de ocupare a lor.
(3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o
persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate, salariatul are prioritate
la ocuparea postului.
(4) Salariatul caruia i-a incetat calitatea de pensionar de invaliditate,
ca urmare a redobandirii capacitatii de munca, va fi reintegrat, pe cat
posibil, in functia avuta la data pierderii capacitatii de munca.
(5) Prevederile alin. 1 si 2 se aplica si pentru salariatii institutiilor
bugetare.
Art. 71
(1) Incheierea CIM se va face pe perioada nedeterminata. Daca salariatul
solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta se poate acorda.
(2) Contractele individuale se pot incheia si pe durata determinata, in
cazurile si in conditiile prevazute de lege.
(3) CIM va cuprinde cel putin clauzele prevazute in anexa nr. 3.
(4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar
pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
Art. 72
(1) CIM se poate modifica in ceea ce priveste felul muncii, locul muncii si
drepturile salariale prin acordul partilor sau din initiativa uneia din parti
in cazurile prevazute de lege.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da dreptul celui care
angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a CIM pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de
lege, cu drepturile prevazute in prezentul contract.
Art. 73
Executarea CIM se suspenda in cazurile prevazute de lege in mod expres,
precum si pe perioada exercitarii unei functii eligibile remunerate de organizatia
in care salariatul isi desfasoara activitatea pe timpul mandatului.
Art. 74
(1) Incetarea CIM poate avea loc - in conditiile prevazute de lege - prin
unul din urmatoarele moduri:
a) acordul partilor;
b) desfacerea din initiativa uneia din parti.
(2) In cazurile in care unitatea este obligata, potrivit legii, sa acorde
un preaviz la desfacerea contractului de munca, durata preavizului va fi de 20
de zile lucratoare.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze patru ore
pe zi de la programul unitatii, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca
aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot
acorda prin cumul, in conditiile stabilite de patron.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa
i se acorde preavizul prevazut la alin. 2, aceasta are dreptul la o
indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data desfacerii
contractului de munca.
Art. 75
(1) CIM nu poate fi desfacut din initiativa celui care angajeaza, in
cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de munca au fost
prevazute asemenea interdictii.
(2) Desfasurarea activitatii sindicale, precum si apartenenta la un
sindicat nu pot constitui motive pentru desfacerea CIM din initiativa unitatii.
(3) Pe o perioada de minimum o luna de la reluarea activitatii, considerata
perioada de readaptare, salariatii care au beneficiat de concediu de
maternitate si/sau concediu legal platit pentru ingrijirea copilului in varsta
de pana la 2 ani nu vor putea fi concediati pentru motivul prevazut de art.
130, lit. e) din Codul muncii (necorespundere profesionala).
(4) In cazul in care intentioneaza sa dispuna o masura disciplinara
impotriva unui salariat, cu exceptia cazului in care masura disciplinara consta
intr-un avertisment verbal, angajatorul este obligat sa efectueze o ancheta
prealabila.
(5) Salariatul are dreptul de a fi informat cu privire la fapta ce i se
imputa si dreptul de a se apara, iar unitatea are obligatia de a-l asculta si
de a verifica sustinerile facute de acesta in aparare.
(6) Modul de desfasurare a anchetei disciplinare, precum si rezultatele
acesteia se consemneaza intr-un proces-verbal.
(7) La stabilirea sanctiunii se va tine seama de cauzele si gravitatea
faptei, de imprejurarile in care a fost savarsita, de gradul de vinovatie a
salariatului, de urmarile abaterii si de alte imprejurari.
Art. 76
(1) La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile
salariatului, patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din salariul
lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.
(2) Prevederile alin. 1 sunt aplicabile atunci cand desfacerea contractului
de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure
pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta
sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost
incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
Art. 77
In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri de
personal ca urmare a restrangerii activitatii, retehnologizarii, automatizarii
si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra respectarii
urmatoarelor principii:
a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea tehnico-economica
in legatura cu masurile privind posibilitatile de redistribuire a personalului,
modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare,
recalificare sau reorientare profesionala etc.;
b) justificarea tehnico-economica, impreuna cu obiectiile si propunerile
sindicatului, va fi supusa spre analiza si avizare consiliului de administratie
sau, dupa caz, adunarii generale;
c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la
baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra eventualelor
posibilitati de redistribuire a acestora; anuntul se va face astfel:
- cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii sediului
unitatii in alta localitate;
- cu 60 de zile calendaristice inainte, daca reducerea se datoreaza
restrangerii activitatii, retehnologizarii sau altor cauze.
Art. 78
(1) In situatia in care disponibilizarile de personal nu pot fi evitate,
conducerea unitatii va comunica in scris fiecarui salariat al carui post
urmeaza a fi desfiintat daca i se ofera sau nu un alt loc de munca ori
cuprinderea intr-o forma de recalificare profesionala in vederea ocuparii unui
post in aceeasi unitate.
(2) In cazurile in care salariatilor nu li se pot oferi alte locuri de
munca ori acestia refuza locul de munca oferit sau cuprinderea intr-o forma de
recalificare, conducerea unitatii le va comunica in scris termenul de preaviz,
in conditiile prevazute in prezentul contract colectiv de munca.
Art. 79
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
a) CIM ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii, precum
si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea
unitatii;
c) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea
lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a CIM pentru reducerea de posturi vor fi
avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate,
se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic, fara ca
prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al unei persoane care
ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in
intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand pe femeile care au in ingrijire
copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, pe
intretinatorii unici de familie, precum si pe salariatii, barbati sau femei,
care mai au cel mult 3 ani pana la pensionare la cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a
urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii profesionale si a
incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca, prin care s-a
obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp, administratia
nu-i va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata
pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii contractului de munca
nu-i este imputabila.
(4) In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in
aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.
Art. 80
Unitatea care isi extinde sau isi reia activitatea intr-o perioada de 12
luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului individual de munca
pentru motivele prevazute la art. 76 are obligatia sa incunostinteze in scris
despre aceasta organizatiile sindicale si sa faca publica masura. Unitatea va
reangaja salariatii carora li s-a desfacut contractul de munca pentru motivele
prevazute la art. 76, care au pregatirea necesara pentru ocuparea posturilor
vacante si care s-au prezentat in termen de 15 zile de la data anuntului.
CAP. 7
Formarea profesionala
Art. 81
(1) Partile inteleg:
a) prin termenul de formare profesionala, orice procedura prin care un
salariat dobandeste o calificare atestata printr-un certificat sau o diploma
eliberata in conditiile prevazute de Legea invatamantului;
b) prin termenul de formare profesionala continua, orice procedura prin
care salariatul, avand deja o calificare ori o profesie, isi completeaza
cunostintele profesionale, fie prin aprofundarea studiilor intr-un anumit
domeniu al specialitatii de baza, fie prin deprinderea unor metode sau procedee
noi adoptate in domeniul specialitatii lor.
(2) Formarea profesionala si formarea profesionala continua cuprind si teme
din domeniul relatiilor de munca, convenite intre sindicate si patron.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului.
(4) Partile semnatare convin sa acorde intregul sprijin solicitat de
Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Evaluare - Unitatea pentru Cercetare
si Servicii Tehnice, pentru elaborarea sistemului de standarde ocupationale
bazate pe competenta. Sistemul va fi utilizat pentru evaluarea si certificarea
calificarii salariatilor.
Art. 82
(1) La incheierea contractelor colective de munca la nivel de unitati,
pentru partea privind formarea profesionala se va tine seama cei putin de
urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, a cailor de realizare, adoptarea programului anual si controlul
aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre sindicat si patron;
cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se
suporta de catre unitati;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de
examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in
cadrul unitatii;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau total
profilul de activitate, aceasta va informa si consulta sindicatul cu cel putin
2 luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati
posibilitatea de a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de
forta de munca din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce
conditii va suporta contravaloarea cursului;
e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de
munca, in vederea formarii profesionale, vor putea fi obligati sa suporte
cheltuielile ocazionate de aceasta, cu exceptia cazurilor prevazute de art. 79,
alin. 3, daca parasesc unitatea din motive imputabile lor inainte de implinirea
unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.
(2) Programele adoptate conform alin. 1 vor fi aduse la cunostinta tuturor
salariatilor in termen de 3 zile de la adoptare, prin afisare in interiorul
unitatii, in locuri adecvate si usor accesibile pentru angajati.
(3) La stabilirea programelor de formare profesionala, angajatorii si
sindicatele vor adopta masurile necesare pentru incurajarea si inlesnirea
participarii femeilor la acestea.
CAP. 8
Alte prevederi privind drepturile si obligatiile partilor
Art. 83
(1) Cu privire la medierea conflictelor de munca prevazuta de Legea nr.
168/1999, daca partile convin printr-un proces-verbal semnat sa inceapa
medierea, in termen de 48 de ore fiecare parte va propune o lista de candidati
din lista de mediatori numiti de ministrul muncii si solidaritatii sociale la
nivelul judetului unde are sediul unitatea in care s-a declansat conflictul de
interese.
(2) In situatia in care dupa prima intalnire nu vor reusi sa stabileasca un
mediator de comun acord, procedura de mediere inceteaza, trecandu-se la
urmatoarea etapa prevazuta de lege.
(3) In cazul in care s-a numit un mediator de comun acord, etapele medierii
vor fi urmatoarele:
a) partile implicate sunt obligate ca in termen de 48 de ore de la numirea
mediatorului sa puna la dispozitia acestuia datele necesare; daca mediatorul
are nelamuriri, acesta poate cere partilor, in maximum 72 de ore de la primirea
actelor, relatii scrise cu privire la revendicarile formulate, la actele depuse
sau intocmite in timpul concilierii, precum si la rezultatele acesteia;
b) in maximum 8 zile de la numire, mediatorul este obligat sa convoace
ambele parti implicate; partile implicate vor avea un numar egal de
reprezentanti la mediere, de regula acelasi numar ca si la conciliere, si
aceleasi persoane, daca este posibil;
c) la fiecare intalnire se va incheia un proces-verbal care va fi semnat de
mediator si de partile aflate in conflict;
d) medierea nu poate dura mai mult de 30 de zile de la data la care
mediatorul a fost numit si a acceptat medierea; in caz contrar, medierea
inceteaza si se trece la urmatoarea etapa legala de solutionare a conflictului.
Art. 84
(1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita reprezentantii
sindicatului sa participe la sedintele sale, in conditiile prevazute de lege.
Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fara
drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea
de zi si li se va asigura accesul la documentele privind problemele
profesionale, economice, sociale sau culturale puse in discutie.
Art. 85
(1) Pentru fundamentarea actiunilor prevazute la art. 29, alin. 2, din
Legea nr. 54/1991, patronul va pune la dispozitia sindicatelor ori va asigura
acestora accesul la informatiile si documentele necesare, reprezentantii
sindicali avand obligatia de a pastra confidentialitatea datelor ce le-au fost
transmise cu acest caracter.
(2) Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util hotararile
privind toate problemele importante in domeniul relatiilor de munca.
Art. 86
(1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica, care
lucreaza nemijlocit in unitate in calitate de salariati, au dreptul la
reducerea programului lunar de lucru cu pana la 5 zile pentru activitati
sindicale, fara a li se diminua drepturile salariale care li s-ar fi cuvenit in
conditii normale. Plata acestora se va face in regimul salarial al celorlalti
angajati.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1, precum si
perioada se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
Art. 87
(1) Unitatile vor asigura in incinta lor, gratuit, pentru activitatea
sindicatelor, spatiul si mobilierul necesare, precum si acces la echipamentul
de birotica al unitatii (fax, copiator si altele cu caracter administrativ);
prin contractele colective de munca se vor stabili conditiile de acces la
utilizarea acestora.
(2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea unitatilor
ori proprietatea sindicatelor din unitatile respective, va putea fi folosita,
fara plata, pentru actiuni organizate de sindicate sau patronat, in conditiile
prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 88
Spatiile de locuit, cu exceptia locuintelor de serviciu, vor fi repartizate
salariatilor unitatilor de o comisie paritara, patronat-sindicat, conform
criteriilor ce vor fi stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
Art. 89
(1) In fiecare an calendaristic, confederatiile sindicale semnatare vor
asigura pregatirea pentru actiuni sindicale si relatii de munca a unui numar de
cel mult 9.500 de membri de sindicat din toate ramurile, pe durate de pana la
15 zile.
(2) Patronatul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de pregatire
prevazute la alin. 1, in conditiile stabilite prin contractele colective de
munca incheiate la celelalte niveluri.
(3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. 1 se stabilesc
de catre partile semnatare, prin comisia paritara.
Art. 90
La cererea organizatiilor sindicale din unitati, patronii vor accepta ca
persoanele care au ca sarcina de serviciu plata salariilor, cu acordul lor, sa
incaseze cotizatiile de sindicat si sa le vireze in contul sindicatelor
respective; cotizatiile de sindicat pot fi incasate numai cu acordul fiecarui
membru de sindicat, pe baza listelor lunare intocmite de catre sindicate.
Conditiile in care se desfasoara aceasta activitate se stabilesc de catre
patron impreuna cu organizatia sindicala din unitate.
Art. 91
(1) Patronii nu vor angaja salariati permanenti, temporari sau cu program
partial, in perioada declansarii sau desfasurarii conflictelor colective de
munca, pe locurile de munca ale salariatilor aflati in conflict.
(2) In situatia declansarii unor conflicte de munca, inclusiv a grevei,
potrivit legii, sindicatele si conducerea unitatii au obligatia ca pe durata
acestora sa protejeze patrimoniul unitatii si sa asigure functionarea
neintrerupta a utilajelor si instalatiilor tehnologice, a caror oprire ar putea
constitui un pericol pentru viata sau sanatatea oamenilor ori ar putea cauza
pagube.
Art. 92
Patronii se angajeaza ca in contractele de asociere cu parteneri straini,
pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o clauza prin care partea
straina se obliga sa respecte drepturile prevazute in contractele colective de
munca.
Art. 93
In situatia in care patronii incheie contracte cu parteneri straini,
potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau din regia autonoma vor
executa unele lucrari in strainatate, conditiile de munca, salarizarea, precum
si celelalte drepturi si obligatii ale acestor salariati vor fi stabilite prin
negocieri colective, care se vor desfasura in conditiile prevazute de lege si
cu respectarea clauzelor cuprinse in contractul incheiat cu partenerul extern,
negocieri colective ce devin anexa la contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
Art. 94
Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de a stabili,
in conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a salariatilor
care se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii sau care
aduc prejudicii unitatii.
Art. 95
(1) Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui climat
normal de munca in unitati, cu respectarea prevederilor legii, ale contractelor
colective de munca, ale regulamentului de ordine interioara, precum si a
drepturilor si intereselor salariatilor si membrilor de sindicat.
(2) Pentru crearea si mentinerea unui mediu de lucru care sa incurajeze
respectarea demnitatii fiecarei persoane, prin contractul colectiv de munca la
nivel de unitate vor fi stabilite proceduri de solutionare pe cale amiabila a
plangerilor individuale ale salariatilor, inclusiv a celor privind cazurile de
violenta sau hartuire sexuala, in completarea celor prevazute de lege.
(3) Definitia hartuirii sexuale este cea reglementata de lege.
(4) Plangerile salariatilor in justitie nu pot constitui motiv de desfacere
a contractului de munca.
(5) In situatiile in care apar divergente in legatura cu executarea
prevederilor contractelor colective, unitatile si sindicatele vor incerca
solutionarea acestora mai intai in comisiile paritare la nivel de unitate, iar
pentru rezolvarea problemelor ramase in divergenta se vor putea adresa comisiei
paritare la nivel de ramura.
Art. 96
(1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea
masuri cu caracter social precum:
a) suportarea cheltuielilor prevazute de art. 63;
b) construirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru
copiii salariatilor, precum si de cantine-bufet pentru salariati;
c) construirea, amenajarea si intretinerea de oficii si grupuri sanitare la
locurile de munca, la capacitate corespunzatoare, cu dotare specifica, cel
putin la nivelul prevazut in normele generale de protectie a muncii;
d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca;
e) construirea de locuinte;
f) aniversari, sarbatori religioase, zile dedicate copilului si femeii.
(2) Costul acestor actiuni se suporta din fondul social constituit potrivit
legii.
(3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la alin. 1 se
face de catre administratie, cu consultarea sindicatelor.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza pentru anul urmator.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 97
(1) In aplicarea prevederilor art. 11, alin. 3, din Legea nr. 130/1996, republicata,
privind contractul colectiv de munca, unitatile vor prevedea in bugetele de
venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru constituirea
fondurilor destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si
aplicarii contractelor colective de munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alin. 1 se vor calcula luand ca baza suma de
6.000 de lei/salariat/an, raportate la numarul mediu de salariati din anul
precedent.
(3) Sumele constituite conform alin. 1 si 2 vor fi distribuite astfel:
a) 1/3 din suma totala se retine ca fond destinat negocierii contractului
colectiv de munca la nivelul unitatii;
b) 1/3 din suma totala se vireaza de contribuabil la federatia patronala
reprezentativa de ramura care a negociat contractul colectiv pentru ramura din
care face parte unitatea; lista ramurilor este prezentata in anexa nr. 4; din
suma astfel constituita, federatiile patronale vor vira 50% in contul
federatiilor sindicale reprezentative semnatare ale contractelor colective de
ramura; semnatarii contractului colectiv de munca pe ramura pot conveni ca, pe
viitor, contributia unitatilor de 1/3, prevazuta mai sus, sa fie virata intr-un
cont colector si distribuita 50% pentru partea patronala si 50% pentru partea
sindicala, pe baza unui protocol semnat de ambele parti;
c) 1/3 din suma totala se vireaza de unitate in contul colector
"Fondul de negociere a Contractului colectiv de munca unic la nivel
national", deschis la Banca ABN-AMRO BANK ROMANIA - S.A., cu nr. 264100090820,
pentru negocierile colective la nivel national, care va fi destinat astfel:
- 50% pentru partea sindicala reprezentativa la nivel national, semnatara a
Contractului colectiv de munca unic la nivel national,
- 50% pentru partea patronala reprezentativa la nivel national, semnatara a
Contractului colectiv de munca unic la nivel national;
d) fondul destinat partilor semnatare, conform lit. c), va fi repartizat
fiecarei confederatii reprezentative la nivel national, semnatare a Contractului
colectiv de munca unic la nivel national, in raport cu volumul implicarii in
negocierile colective, cu numarul de salariati pe ramura, negociat in cadrul
fiecareia, asa cum va fi stabilit de catre fiecare parte pe baza de protocol;
e) mecanismele de distributie a fondurilor de catre banca vor fi stabilite
de comisia paritara;
f) fondurile destinate negocierilor colective se vor constitui si vira in
termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a prezentului
contract colectiv de munca.
(4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte colective de
munca, dar nu sunt afiliate unor structuri patronale reprezentative de ramura,
vor constitui fondurile destinate negocierilor colective conform prevederilor
de la alin. 1, 2 si 3 si le vor vira catre federatia patronala semnatara a
contractului colectiv de munca la nivel de ramura care a stat la baza
negocierii propriului contract colectiv de munca, si catre contul national,
conform alin. 3, lit. c).
(5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie contracte
colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati, cheltuielile ocazionate
cu aceste negocieri se vor suporta din fondurile constituite la nivelul
unitatilor din grupul respectiv.
(6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor
constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contract colectiv de munca,
cu respectarea prevederilor alin. 3;
(7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate intr-un cont
distinct. Patronatele si sindicatele vor urmari si sprijini constituirea,
defalcarea si virarea pe destinatii a fondurilor destinate negocierii
contractelor colective de munca.
(8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si utiliza fondurile destinate
negocierilor colective, constituite in baza prevederilor art. 97, in
conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de actiuni aprobate
de organele proprii de conducere si pe raspunderea fiecaruia.
(9) In aplicarea dispozitiilor acestui articol, in contabilitatea agentilor
economici vor fi respectate prevederile metodologice comunicate de Ministerul
Finantelor Publice, conform anexei 5.
(10) Contractele colective de munca la toate nivelurile vor cuprinde
prevederile acestui articol.
Art. 98
Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a
verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 99
(1) Ramurile pentru care se vor incheia contracte colective de munca sunt
cele prevazute in anexa nr. 4.
(2) Drepturile prevazute in prezentul contract colectiv de munca sunt
considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea contractelor
colective de munca la celelalte niveluri, cu exceptia celor care sunt stabilite
in cuantum fix sau maxim.
(3) In situatiile in care nu se incheie contracte colective de munca pe
ramura sau grupuri de unitati, prevederile prezentului contract colectiv de
munca la nivel national sunt considerate niveluri minime, in conformitate cu
prevederile art. 3, de la care incepe negocierea contractelor colective de
munca la nivel de unitati.
(4) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru
parti.
Art. 100
Drepturile prevazute in contractele individuale de munca nu pot fi sub
nivelul celor stabilite prin contractele colective de munca.
Art. 101
Prevederile contractelor individuale de munca existente la data intrarii in
vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de acord cu prevederile
acestora din urma.
Art. 102
(1) Patronul si sindicatele se vor informa reciproc, in situatia in care
detin informatii, in legatura cu modificarile ce urmeaza sa se produca in forma
de proprietate a unitatii, cu consecintele previzibile asupra salariatilor si
cu masurile ce se au in vedere pentru limitarea efectelor disponibilizarilor de
personal determinate de aceste modificari.
(2) Ambele parti vor sustine participarea asociatiilor de salariati la
privatizarea unitatilor in conditiile de preferinta prevazute in lege.
(3) In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de privatizare a
unitatilor, drepturile si obligatiile prevazute de prezentul contract colectiv
de munca se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operatiuni
juridice.
Art. 103
Imputernicitii organelor de conducere ai organizatiilor patronale, precum
si ai confederatiilor sindicale semnatare vor verifica, la sesizarea uneia din
parti, modul in care sunt respectate drepturile salariatilor prevazute in
contractul colectiv de munca; patronii vor asigura intrarea acestora in
unitate, in conformitate cu regulamentul de ordine interioara, si protectia in
unitate, pe durata verificarii, cu respectarea normativelor in vigoare.
Art. 104
Regulamentul de ordine interioara se intocmeste de catre patron impreuna cu
sindicatele, conform legii.
Art. 105
Prezentul contract colectiv de munca a fost semnat azi, 27 ianuarie 2003,
la Bucuresti, si produce efecte incepand cu data inregistrarii lui de catre una
din parti, in conditiile prevazute de art. 25, alin. 3, din Legea nr. 130/1996,
republicata, si va fi adus la cunostinta salariatilor prin afisarea in unitati,
in locurile convenite cu organizatiile sindicale.
PARTILE SEMNATARE
ORGANIZATIILE PATRONALE ORGANIZATIILE SINDICALE
Confederatia Patronala din C.N.S. "Cartel
Alfa"
Industria Romaniei - CONPIROM
Confederatia Nationala a C.N.S.L.R.
"Fratia"
Patronatului Roman - C.N.P.R.
Consiliul National al Intreprinderilor Private Blocul National Sindical -
Mici si Mijlocii din Romania - C.N.I.P.M.M.R B.N.S.
Uniunea Generala a Industriasilor din Confederatia Sindicatelor
Romania - UGIR Democratice din Romania -
C.S.D.R.
Uniunea Generala a Industriasilor din Confederatia Sindicala
Romania - UGIR 1903 "Meridian"
Consiliul National al Patronilor din Romania
(Co.N.P.R.)
Patronatul National Roman
INSTITUTII BUGETARE
Ministerul Sanatatii si Familiei
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Ministerul Culturii si Cultelor
ANEXA 1
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei paritare la nivel
national
1. Comisia paritara la nivel national va fi compusa din cate un
reprezentant al fiecarei confederatii sindicale semnatare si un numar egal de
reprezentanti ai patronilor.
Membrii comisiei paritare sunt desemnati de partile semnatare in termen de
14 zile de la inregistrarea prezentului contract la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale.
2. Comisia se va intruni la cererea oricaruia dintre membrii sai, in termen
de maximum 15 zile lucratoare de la formularea cererii, si va adopta hotarari
valabile prin consens, in prezenta a 3/4 din numarul total al membrilor.
3. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant al
fiecarei parti, ales in sedinta respectiva.
4. Hotararea adoptata potrivit pct. 2 are putere obligatorie pentru partile
contractante.
5. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patronat.
6. Comisia paritara este imputernicita sa interpreteze prevederile
contractului colectiv de munca, in aplicare, in functie de conditiile concrete
si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre parti.
La cererea organizatiilor patronale, a angajatorilor sau a organizatiilor
sindicale, comisia paritara poate verifica masura in care clauzele contractelor
incheiate la celelalte niveluri sunt in concordanta cu prevederile Contractului
colectiv de munca unic la nivel national.
ANEXA 2
Cotele de contributie ce urmeaza a fi suportate de salariatii beneficiari
de trimiteri la tratament balnear si odihna recuperatorie cu bilete prin
sindicat
_________________________________________________________________________
Nr. Salariul de baza brut Procent din valoarea biletului
crt. lunar __________________________________________
(lei) 1.XI - 30.IV 1.V - 15.VI 16.VI - 15.IX
16.IX - 31.X
_________________________________________________________________________
1 2 3 4 5
_________________________________________________________________________
1. Pana la 2.500.000 35 35 45
_________________________________________________________________________
2. 2.500.001 - 2.750.000 40 40 50
_________________________________________________________________________
3. 2.750.001 - 3.000.000 45 45 55
_________________________________________________________________________
4. 3.000.001 - 3.250.000 50 55 60
_________________________________________________________________________
5. 3.250.001 - 3.500.000 55 60 65
_________________________________________________________________________
6. 3.500.001 - 3.750.000 60 65 70
_________________________________________________________________________
7. 3.750.001 - 4.000.000 65 70 75
_________________________________________________________________________
8. 4.000.001 - 4.250.000 70 75 80
_________________________________________________________________________
9. 4.250.001 - 4.500.000 75 80 85
_________________________________________________________________________
10. 4.500.001 - 4.750.000 80 85 90
_________________________________________________________________________
11. 4.750.001 - 5.000.000 85 90 95
_________________________________________________________________________
12. 5.000.001 - 5.250.000 90 95 100
_________________________________________________________________________
13. 5.250.001 - 5.500.000 95 100 100
_________________________________________________________________________
14. Peste 5.500.001 100 100 100
_________________________________________________________________________
NOTA: Cuantumul salariilor de baza brute lunare din col. 2 sunt cele
corespunzatoare lunii ianuarie 2003, la care se vor adauga majorarile de
salariu ce se vor acorda ulterior.
ANEXA 3
Clauze minime ale contractului individual de munca
Contractul individual de munca nr. ........... a fost incheiat pe baza
contractului colectiv de munca convenit intre ............................. si
intre .............................. si inregistrat cu nr. .................. .
Intre:
unitatea (institutia) .........................................., cu sediul
in ........................, reprezentata prin ............................, in
calitate de ..............................,
si
dl. (d-na) ....................., cu domiciliul in ..........................,
posesor (posesoare) al (a) B.I. seria .... nr. ......... eliberat de
............... la data de ..............., avand ca pregatire profesionala
...................,
se incheie prezentul contract de munca in urmatoarele conditii:
1. Contractul de munca se incheie pe durata:
a) nedeterminata, cu incepere de la .......................;
b) determinata, incepand de la data ...................... si pana la data
de .................., inclusiv.
2. Dl. (d-na) .................... va indeplini functia de
................. .
3. Locul muncii este .....................................................
.
4. Conditii de incadrare: se incadreaza cu (o norma intreaga, o fractiune
de norma): ............................................ .
5. Conditiile de munca se incadreaza in (conditii grele, periculoase,
nocive, penibile, normale) ............, grupa de munca ......................
.
6. Salariul de baza brut lunar este de ....................... lei.
Drepturile salariale se platesc in chenzine lunare, stabilite dupa cum urmeaza:
a) chenzina I - la data de ...............;
b) chenzina a II-a - la data de .............. .
7. Plata orelor suplimentare se va face conform contractului colectiv de
munca.
8. Dl. (d-na) beneficiaza de urmatoarele sporuri:
............................................................................
............................................................................
De asemenea, mai poate beneficia si de urmatoarele drepturi banesti:
............................................................................
............................................................................
Partile convin ca anumite obligatii banesti ale salariatului sa fie
achitate direct prin serviciile financiar-contabile ale unitatii, dupa cum
urmeaza:
............................................................................
............................................................................
Durata concediului anual de odihna, corespunzator vechimii, va fi de .....
.
De asemenea, beneficiaza de un concediu suplimentar anual de .............
.
Concediul de odihna se va efectua conform programarii.
9. Obligatiile generale ale partilor
Cel care angajeaza se obliga, in principal:
- sa ii asigure celui incadrat conditii corespunzatoare de lucru;
- sa ii acorde celui incadrat toate drepturile ce i se cuvin in conditiile
prevazute de lege;
- sa respecte si sa indeplineasca prevederile contractului colectiv de
munca;
- alte obligatii (in functie de specificul unitatii):
............................................................................
............................................................................
Salariatul se obliga:
- sa indeplineasca atributiile si sarcinile stabilite prin dispozitii de
lucru sau fisa postului, care este anexata la contractul individual de munca;
- sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si ale
regulamentului de ordine interioara, normele de protectie a muncii etc.;
- alte obligatii specifice locului de munca respectiv:
............................................................................
............................................................................
Prezentul contract se incheie in doua exemplare, dintre care unul se
pastreaza la unitate, iar celalalt revine salariatului.
Cel care angajeaza, Salariat,
Modificarea prezentului contract are loc la data de .................. prin
schimbarea .................. pe baza ............ .
Cel care angajeaza, Salariat,
In urma indeplinirii procedurii legale pe data de ...............,
prezentul contract inceteaza prin ..............., pentru urmatoarele motive
......................................................., avand la baza
(decizie, hotarare) ........................, in temeiul articolului
................... .
Cel care angajeaza,
ANEXA 4
Lista ramurilor pentru care se incheie contracte colective de munca*1)
*1) La nivelul acestor ramuri se pot incheia contracte colective de munca
pe subramuri (grupuri de unitati), precum si pentru mai multe ramuri impreuna
din lista de mai sus.
________________________________________________________________________________
Nr. Ramura Cod CAEN
crt.
________________________________________________________________________________
1. Agricultura, piscicultura si pescuit 01, 05
________________________________________________________________________________
2. Silvicultura, economia vanatului, apelor
si protectia mediului 021, 0222, 023, 024
________________________________________________________________________________
3. Industria miniera, geologie 10, 12, 13, 14, 4512
________________________________________________________________________________
4. Energie electrica, termica, petrol, gaze 11, 40
________________________________________________________________________________
5. Industria alimentara, a bauturilor si a
tutunului 15, 16
________________________________________________________________________________
6. Industria textila si a produselor textile 17, 18
________________________________________________________________________________
7. Industria pielariei si a incaltamintei 19
________________________________________________________________________________
8. Exploatarea si prelucrarea lemnului 10, 0221
________________________________________________________________________________
9. Celuloza si hartie 21
________________________________________________________________________________
10. Edituri si poligrafie 22
________________________________________________________________________________
11. Industria chimica si petrochimica 23, 24, 25
________________________________________________________________________________
12. Materiale de constructii si industria
cimentului 263 - 268
________________________________________________________________________________
13. Industria sticlei si a ceramicii fine 261, 2621 - 2625
________________________________________________________________________________
14. Metalurgie feroasa si neferoasa si produse
refractare 27, 2626
________________________________________________________________________________
15. Constructii de masini 28, 291 - 295, 34, 35
________________________________________________________________________________
16. Industria electrotehnica, mecanica fina si
utilaje, electronica 296, 297, 30, 31, 32, 33,
72
________________________________________________________________________________
17. Industria mobilei 36
________________________________________________________________________________
18. Reciclarea materialelor 37
________________________________________________________________________________
19. Constructii 45
________________________________________________________________________________
20. Comert 501, 503 - 505, 51, 52, 70
________________________________________________________________________________
21. Turism, hoteluri si restaurante 55
________________________________________________________________________________
22. Transporturi 60, 61, 62, 63
________________________________________________________________________________
23. Posta si telecomunicatii 64
________________________________________________________________________________
24. Activitati financiare, bancare, de asigurari 65, 66, 67
________________________________________________________________________________
25. Cercetare-proiectare 73
________________________________________________________________________________
26. Administratie publica 75
________________________________________________________________________________
27. Invatamant 80
________________________________________________________________________________
28. Sanatate 85
________________________________________________________________________________
29. Gospodarie comunala-locativa, transporturi
locale 41, 90
________________________________________________________________________________
30. Mass-media 924
________________________________________________________________________________
31. Cultura 921, 922, 923, 925
________________________________________________________________________________
32. Alte activitati si servicii 502, 71, 74, 91, 93, 95, 99
________________________________________________________________________________
ANEXA 5
Prevederi metodologice aplicabile operatiunilor contabile la constituirea
fondului destinat activitatilor ocazionate de negocierile colective, elaborate
de Ministerul Finantelor Publice - Directia generala a contabilitatii
Fondul ce se constituie din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierilor colective, prevazut la art. 11 (3) din
Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, si la
art. 97 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national se
inregistreaza in contabilitate astfel:
1. In contabilitatea agentilor economici
a) 635 = 447
"cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale - taxe
si
taxe si varsaminte asimilate" varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile;
b) 447 = 118
"Fonduri speciale - taxe si "Alte
fonduri"
varsaminte asimilate" (analitic distinct)
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
c) 447 = 5121
"Fonduri speciale - taxe si "Conturi la banci, in
lei"
varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), virata de catre unitate la federatia
patronala semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura sau,
dupa caz, la organizatia (asociatia) patronala care este afiliata direct unei
confederatii patronale reprezentative semnatare a Contractului colectiv de
munca la nivel national;
d) 118 = 5121
"Alte fonduri" "Conturi la banci,
in lei"
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de catre unitate la
organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate contractele de
munca la nivelul unitatii;
e) Conturi din clasa 6 = %
(analitice distincte) 404, 5121, 5311 etc.
- in cursul lunii, cu cheltuielile efectuate de unitate, dupa natura lor,
pe seama fondului destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul
unitatii, in limita sumelor retinute cu aceasta destinatie;
f) 118 = 758
<<Alte fonduri>> <<Alte venituri
din exploatare>>
(analitic distinct)
- la sfarsitul lunii, diminuarea fondului destinat negocierii contractului
colectiv de munca la nivelul unitatii, cu totalul cheltuielilor efectuate de
unitate in cursul lunii pe seama acestuia;
2. In contabilitatea institutiilor publice
a) % = 231
410, 420 etc. (analitic distinct)
(art. 30.07)
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile;
b) 231 = %
(analitic distinct) 700, 120 etc.
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
concomitent
119.01 337
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
c) 231 = %
(analitic distinct) 700, 120 etc.
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), virata de catre unitate la federatia
patronala semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura sau,
dupa caz, la organizatia (asociatia) patronala care este afiliata direct unei
confederatii patronale reprezentative semnatare a Contractului colectiv de
munca la nivel national;
d) 337 = 119.01
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3 inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de catre unitate la
organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate contractele de
munca la nivelul unitatii;
e) 421 = 119.01
- cu cheltuielile efectuate de unitate pe seama fondului destinat
negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii, in limita
sumelor retinute cu aceasta destinatie;
f) 337 = 421
(analitic distinct)
- la finele anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din fondurile cu
destinatie speciala (fondul destinat negocierii contractului colectiv de munca
la nivelul unitatii), potrivit contului de executie.
3. In contabilitatea persoanelor juridice fara scop lucrativ (federatii
patronale, organizatii/asociatii patronale, confederatii patronale, organizatii
sindicale abilitate)
- inregistrarea in contabilitate a sumelor incasate prin contul de
disponibil cu destinatie speciala pentru constituirea fondului din contributia
patronatului, destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective
513 = 791
<<disponibil cu destinatie <<venituri cu
destinatie
speciala>> speciala>>
- inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor efectuate, potrivit legii,
pe seama fondului din contributia patronatului, destinat activitatilor in
domeniul negocierilor colective
% = %
conturi din clasa 6 401, 513, 5311 etc.
(analitice distincte privind
activitatile cu destinatie
speciala)
- la sfarsitul lunii, inchiderea contului de venituri si a conturilor de
cheltuieli privind fondul din contributia patronatului, destinat activitatilor
in domeniul negocierilor colective
1201.02 = %
<<Rezultatul activitatilor cu Conturi din clasa 6
destinatie speciala>> (analitice distincte privind
activitatile cu destinatie speciala)
si
791 = 1201.02
<<Venituri cu destinatie <<Rezultatul
activitatilor cu
speciala>> destinatie
speciala>>
Potrivit prevederilor pct. 98 din anexa la Ordinul ministrului finantelor
nr. 1591/1998, excedentul privind activitatile cu destinatie speciala nu se
repartizeaza, fiind trecut la contul 1071.02 <<Rezultatul reportat al
activitatilor cu destinatie speciala>>. Aceasta dispozitie se aplica si
in cazul excedentului fondului din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierilor colective.
Pana la aprobarea prin ordin al ministrului finantelor a introducerii in
planul de conturi pentru persoanele juridice fara scop lucrativ a unor conturi
sintetice de gradul II specifice veniturilor fondului din contributia
patronatului, destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective si
disponibilitatilor acestuia, persoanele juridice fara scop lucrativ abilitate
pot deschide analitice distincte, in functie de necesitati, in cadrul conturilor
sintetice de gradul I, 791 "Venituri cu destinatie speciala" si 513
<<Disponibil cu destinatie speciala>>.
Director general, Sef serviciu,