Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

CONTRACT MUNCA Nr

CONTRACT MUNCA   Nr. 53518/15 din 12 mai 1999

Contractul colectiv de munca unic la nivel national, pe anul 1999 - 2000, incheiat in anul 1999, conform art. 10 si art. 11 din Legea nr. 130/1996, republicata, semnat de catre parti la 8 aprilie 1999 si inregistrat la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale cu nr. 53.518/15/12 mai 1999

ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, NR. 10 din 18 iunie 1999


SmartCity3


    PARTILE CONTRACTANTE

    I. Reprezentantii patronilor:
    1. Confederatia Patronala din Industria Romaniei - CONPIROM, avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila din 5 martie 1997 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    2. Confederatia Nationala a Patronatului Roman - C.N.P.R., avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 8/3 martie 1997 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    3. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania - C.N.I.P.M.M.R., avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 16/3 iunie 1997 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    4. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R., avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 18/2 martie 1998 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    5. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R. 1903, avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 23/13 noiembrie 1997 a Tribunalului Municipiului Bucuresti.

    II. Reprezentantii salariatilor:
    1. Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania - C.N.S.L.R. - FRATIA, avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 5/22 ianuarie 1998 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    2. Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa", avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 58/6 mai 1998 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    3. Blocul National Sindical - B.N.S., avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 4/22 ianuarie 1998 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    4. Confederatia Sindicatelor Democratice din Romania - C.S.D.R., avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 1/19 ianuarie 1999 a Tribunalului Municipiului Bucuresti,
    5. Confederatia Sindicala "Meridian", avand reprezentativitatea constatata prin sentinta civila nr. 3/22 ianuarie 1998 a Tribunalului Municipiului Bucuresti.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si libere in negocierea Contractului colectiv de munca unic la nivel national si se obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia.
    Art. 2
    (1) Contractul colectiv de munca la nivel national cuprinde drepturile si obligatiile patronilor*) si ale salariatilor cu privire la conditiile generale de munca.
    (2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contractele colective de munca la nivel de ramura, grup de unitati, unitati si institutii.
------------
    *) In sensul prezentului contract:
    - termenul patron desemneaza pe cel care angajeaza - persoana juridica sau fizica autorizata potrivit legii, care administreaza/utilizeaza capital, indiferent de natura acestuia, si care foloseste forta de munca salariata;
    - termenul unitate desemneaza regiile autonome, companiile nationale, societatile comerciale, alte organizatii cu scop lucrativ, institutiile publice, asociatiile de orice fel si organele de stat.

    Art. 3
    (1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum urmeaza:
    a) pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara, in cazul Contractului colectiv de munca unic la nivel national;
    b) pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din ramura de activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca;
    c) pentru toti salariatii incadrati in unitatile care fac parte din grupul de unitati pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la acest nivel;
    d) pentru toti salariatii din unitate, in cazul contractelor colective de munca incheiate la acest nivel.
    (2) Contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile a caror acordare si al caror cuantum sunt stabilite prin dispozitiile legale.
    (3) In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte colective de munca la un nivel inferior inaintea contractelor la nivel superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta contractelor colective de la nivel superior, acolo unde prevederile minimale ale acestora nu au fost atinse.
    (4) In contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate, bazate pe negocieri colective de catre sindicate, in numele salariatilor, partile contractante vor conveni, printr-o clauza expresa, plata unei contributii de catre salariati, altii decat membrii de sindicat, pentru desfasurarea negocierilor colective, dar care sa nu depaseasca contributia sindicala.
    Art. 4
    (1) Prezentul contract se incheie pe o perioada de un an.
    (2) Daca nici una din parti nu denunta contractul cu 30 de zile inainte de expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, valabilitatea acestuia se prelungeste pana la incheierea unui nou contract, dar nu mai mult de 12 luni.
    Art. 5
    (1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei negocieri.
    (2) Cererea de modificare se aduce la cunostinta, in scris, celeilalte parti cu cel putin 30 de zile inainte de data propusa pentru inceperea negocierilor.
    (3) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul patronilor la confederatiile sindicale semnatare, iar cele ale confederatiilor sindicale, la organizatiile patronale semnatare.
    (4) Partile convin ca in perioada negocierilor, atat in cazul in care se fac modificari, cat si in cazul denuntarii contractului, sa nu efectueze concedieri din motive neimputabile salariatilor si sa nu declanseze greve.
    (5) Modificarile aduse contractului colectiv de munca se comunica in scris organului la care se pastreaza si devin aplicabile de la data inregistrarii sau la o alta data ulterioara, potrivit conventiei partilor.
    Art. 6
    Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
    Art. 7
    (1) Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prevederilor prezentului contract, partile convin sa instituie o comisie paritara.
    (2) Competenta, componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare sunt stabilite prin regulamentul din anexa nr. 1 la prezentul contract.
    Art. 8
    (1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau individuale care au fost stabilite prin contractele colective de munca incheiate la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati inaintea incheierii Contractului colectiv de munca unic la nivel national.
    (2) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile, acestea vor face parte de drept din contract.
    (3) Partile se obliga ca, in perioada de aplicare a prezentului contract colectiv de munca, sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele colective de munca, oricare ar fi nivelul la care acestea au fost incheiate.
    (4) Partile convin sa faca interventiile necesare pentru respectarea prevederilor art. 27, alin. 2, din Legea nr. 54/1991 si, respectiv, pentru consultarea organizatiilor sindicale si patronale semnatare, in toate cazurile in care se initiaza acte normative ce privesc relatiile de munca.
    Art. 9
    (1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in prezentul contract pentru personalul institutiilor finantate de la bugetul de stat, sindicatele si ministerele vor purta negocieri cu Guvernul pentru stabilirea fondurilor aferente acestei categorii de personal si pentru constituirea surselor, inainte de adoptarea bugetului de stat, precum si in vederea modificarii ulterioare a acestuia.
    (2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii drepturilor respective in actele normative prin care se reglementeaza astfel de drepturi, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau cu identificarea altor resurse pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
    (3) Pe baza fondurilor aprobate in conditiile prevazute la alin. 1, partile vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor si celorlalte drepturi de personal la institutiile finantate de la bugetul de stat.

    CAP. 2
    Timpul de munca

    Art. 10
    (1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi sau de 40 de ore pe saptamana.
    (2) Prin negocieri la nivel de unitate, pentru a pune de acord programul cu cerintele productiei, se poate stabili un program saptamanal de 36 pana la 44 de ore, cu conditia ca media lunara sa fie de 40 de ore pe saptamana, iar programul stabilit sa fie anuntat cu o saptamana inainte.
    (3) In cazurile in care durata normala a timpului de munca se stabileste potrivit prevederilor alin. 2, durata timpului de munca zilnic nu poate depasi 10 ore.
    (4) La locurile de munca unde datorita specificului activitatii nu exista posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului zilnic de lucru se pot stabili forme specifice de organizare a timpului de lucru, dupa caz, in tura, tura continua, turnus, program fractionat; locurile de munca la care se aplica aceste forme specifice de organizare, precum si modalitatile concrete de organizare si de evidenta a muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
    (5) In sectoarele de munca unde regimul de lucru este influentat de sezoane, durata timpului de lucru se stabileste prin negocieri cu sindicatele, cu conditia ca media saptamanala sa fie de 40 de ore, iar durata programului zilnic sa nu depaseasca 12 ore.
    Art. 11
    (1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de personal, prevazute in contractele colective de munca de la unitati, se pot stabili programe de lucru partiale, corespunzatoare unor fractiuni de norma, cu o durata a timpului de munca de 6, 4 sau 2 ore pe zi. Drepturile salariatilor care lucreaza in astfel de situatii se acorda proportional cu timpul lucrat.
    (2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi incadrati in program normal, daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile ocuparii acestor posturi.
    Art. 12
    (1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca cu conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca sub 8 ore pe zi, in conditiile prevazute de lege, si nu pot efectua ore suplimentare.
    (2) Durata reducerii timpului normal de munca si categoriile de personal care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati.
    Art. 13
    (1) Orele de incepere si terminare a programului vor fi stabilite prin regulamentul de ordine interioara.
    (2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei care angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de lucru si modalitati de aplicare a acestora.
    (3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu afecteaza drepturile prevazute in contractul colectiv de munca.
    Art. 14
    (1) Orele prestate, la solicitarea patronului, peste programul normal de lucru stabilit in unitate sunt ore suplimentare.
    (2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 de ore/an de persoana necesita si acordul sindicatelor din unitate.
    (3) Pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati naturale ori ale altor cazuri de forta majora, salariatii au obligatia de a presta munca suplimentara ceruta de cel care angajeaza.
    Art. 15
    (1) Orele suplimentare se compenseaza cu timp liber corespunzator.
    (2) Orele care nu au putut fi compensate pana la sfarsitul lunii se platesc sub forma de spor.
    Art. 16
    (1) Munca prestata in intervalul dintre orele 22 si 6, cu posibilitatea abaterii cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite, este lucru in timpul noptii.
    (2) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul noptii, durata timpului de munca este mai mica cu o ora decat durata timpului de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a vechimii in munca.
    (3) Prevederile alin. 2 nu se aplica salariatilor care lucreaza in locuri de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de 8 ore.
    (4) La unitatile unde procesul muncii este neintrerupt sau conditiile specifice ale muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate fi egal cu cel al zilei. Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui asemenea program se plateste sub forma de spor, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin jumatate din programul de lucru; de acest spor beneficiaza si salariatii care lucreaza in conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de 8 ore/zi.
    Art. 17
    (1) Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa-i fie afectate salariul de baza si vechimea in munca.
    (2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 6 ani pot lucra cu 1/2 norma, daca nu beneficiaza de cresa sau camin, fara sa li se afecteze drepturile ce decurg din calitatea de salariat. Timpul in care au fost incadrate in aceste conditii se considera, la calculul vechimii in munca, timp lucrat cu o norma intreaga.
    Art. 18
    In durata normala a timpului de lucru nu intra timpii consumati cu echiparea-dezechiparea la inceputul si sfarsitul programului.

    CAP. 3
    Conditiile de munca si protectia muncii

    Art. 19
    (1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru institutionalizarea unui sistem organizat, avand drept scop ameliorarea continua a conditiilor de munca.
    (2) In vederea realizarii obiectivului prevazut la alineatul precedent, partile contractante vor asigura includerea in contractele colective a masurilor prevazute de Legea nr. 90/1996.
    (3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate vor tine seama de urmatoarele:
    a) masurile preconizate sa vizeze, mai intai, ameliorarea reala a conditiilor de munca si numai daca acest lucru nu este posibil la un moment dat sa se procedeze la compensari banesti sau de alta natura;
    b) masurile privind ameliorarea conditiilor de munca vor fi stabilite impreuna cu reprezentantii sindicali, incheindu-se anexe speciale la contractele colective de munca.
    Art. 20
    (1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri organizatorice rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de munca, cu precizarea atributiilor si raspunderilor lor, precum si exercitarea controlului asupra modului de indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt de competenta exclusiva a celor care angajeaza.
    (2) Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariati - muncitori, tehnicieni, ingineri, economisti, cadre de alta specialitate si lucratori din activitatea administrativa - atat pentru cei salarizati in acord, cat si pentru cei salarizati in regie. Normele de munca se exprima - in functie de caracteristicile procesului de productie sau alte activitati ce se normeaza - sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfere de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei munci. Normele de munca se elaboreaza de catre patroni, cu acordul organizatiilor sindicale corespunzatoare.
    (3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii constituie anexa la contractul colectiv de munca si se fac cunoscute salariatilor cu cel putin 5 zile inainte de aplicare.
    Art. 21
    (1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile de salariati, potrivit specificului activitatii fiecareia, si se bazeaza pe tehnicile normarii muncii; aceasta se desfasoara ca un proces continuu, in permanenta concordanta cu schimbarile ce au loc in organizarea si nivelul de dotare tehnica a muncii.
    (2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund conditiilor pentru care au fost elaborate se impune reexaminarea lor. Aceasta poate fi ceruta atat de patron, cat si de sindicate. In caz de divergenta in ceea ce priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza tehnica stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt obligatorii pentru ambele parti.
    (3) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea salariului de baza negociat.
    (4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni, pentru prima solicitare a sindicatelor.
    Art. 22
    Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din functia sau postul detinut.
    Art. 23
    (1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de munca cu conditii deosebite, stabilite potrivit reglementarilor legale.
    (2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele grele, periculoase, nocive, penibile sau altele asemenea, stabilite prin contracte colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii, dupa caz.
    Art. 24
    (1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca prevazute la art. 23, alin. 2, salariatii au dreptul, dupa caz, la sporuri la salariul de baza, durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de intarire a rezistentei organismului, echipament de protectie gratuit, materiale igienico-sanitare, concedii suplimentare, prevazute de contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii; duratele de reducere a varstei pentru pensionare sunt cele prevazute in lege.
    (2) Categoriile de salariati prevazute la art. 23, alin. 2, vor fi supuse obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de medicina muncii, in conditiile si la termenele ce se vor stabili prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si institutie.
    (3) In cazul in care una sau mai multe din conditiile deosebite se regasesc pentru toti salariatii unei unitati sau sectii, unui atelier sau unui loc de munca se vor stabili, in locul sporurilor respective, salarii de baza corespunzator mai mari.
    (4) La locurile de munca cu conditii specifice, unde numai o parte din salariati lucreaza in astfel de conditii, acestia vor beneficia de sporuri.
    Art. 25
    (1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor beneficia pentru refacerea capacitatii de munca, inca minimum doua luni, de unul din urmatoarele drepturi:
    - spor pentru conditii grele de munca;
    - spor pentru nocivitate;
    - alimentatie de intarire a rezistentei organismului.
    (2) De drepturile prevazute la alin. 1 beneficiaza si salariatii care au lucrat cel putin sase luni in conditiile alin. 1 si isi schimba locul de munca din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de aceeasi natura la noul loc de munca sunt mai mici.
    Art. 26
    In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit, determinand reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de drepturile aferente noii clasificari, incepand cu data schimbarii conditiilor de munca, indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele competente.
    Art. 27
    (1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod constient de salariati.
    (2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a salariatilor cu privire la normele de protectie a muncii. Prin contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea masuri specifice, periodicitatea, metodologia, obligatiile si raspunderile, precum si controalele proprii, in conformitate cu reglementarile elaborate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si cu normele proprii. Timpul afectat acestor activitati, inclusiv orele de instructaj, se include in timpul de munca si este salarizat.
    (3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca sau a felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile ce le presupune noul sau loc de munca si la normele de protectie a muncii pe care este obligat in procesul muncii sa le cunoasca si sa le respecte.
    (4) In cazurile in care, in procesul muncii, intervin schimbari ce impun aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in conditiile prevazute la alineatul precedent.
    Art. 28
    (1) Contravaloarea echipamentului de protectie se suporta integral de catre patron.
    (2) Contravaloarea echipamentului de lucru se suporta potrivit prevederilor legale si celor din contractele colective de munca de la celelalte niveluri.
    (3) In toate cazurile in care, in afara echipamentului de lucru prevazut de lege, patronul cere o anumita vestimentatie speciala, ca echipament de lucru, contravaloarea acesteia se suporta integral de catre patron.
    Art. 29
    Prin contractele colective de munca la nivel de unitate sau institutie se vor stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de munca, in vederea luarii masurilor de protectie a muncii specifice, precum si programele de control al realizarii masurilor stabilite.
    Art. 30
    (1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a activitatii, patronul va lua urmatoarele masuri de amenajare ergonomica a locului de munca:
    a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot, vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
    b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, bai, grupuri sanitare, sali de repaus);
    c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
    (2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alin. 1, se stabilesc in contractele colective de munca din unitati si institutii.
    (3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile efectuate de patron, sa nu le deterioreze si sa nu le descompleteze ori sa sustraga componente ale acestora.
    Art. 31
    (1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, o data pe an, examinarea medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt apti pentru desfasurarea activitatii in posturile pe care ar urma sa le ocupe sau pe care le ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale. Examinarea medicala este gratuita, iar cheltuielile ocazionate de examinare vor fi suportate conform legii. Conditiile concrete urmeaza sa fie stabilite la nivel de unitate, cu consultarea sindicatelor.
    (2) In cazul in care dispozitii legale speciale sau ale contractului colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai scurte, determinate de conditiile deosebite de la locurile de munca, se vor aplica aceste prevederi.
    (3) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile organizarii potrivit prevederilor alin. 1. Refuzul salariatului de a se supune examinarilor medicale constituie abatere disciplinara.
    (4) Examinarea medicala a salariatilor la angajare si, ulterior, o data pe an se face de catre unitatile sanitare de specialitate, acreditate de patronat si Ministerul Sanatatii.
    Art. 32
    La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina muncii si inspectorii de protectia muncii vor fi consultati la modificarea duratei timpului de lucru si la acordarea de concedii suplimentare.
    Art. 33
    (1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor si tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor specifice reglementate de legislatia muncii si prevederile prezentului contract.
    (2) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor reglementate de legislatia muncii pot fi stabilite prin contractele colective de munca de la celelalte niveluri.
    (3) Salariatele gravide, incepand cu luna a cincea de sarcina, precum si cele care alapteaza nu vor fi repartizate la munca de noapte.
    Art. 34
    Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a persoanelor handicapate, in cazurile in care acestea sunt apte pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente.
    Art. 35
    In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora, in functie de posibilitatile fiecarei unitati, care vor fi stabilite impreuna cu sindicatele.
    Art. 36
    (1) In vederea imbunatatirii conditiilor de munca, in fiecare unitate se va constitui un comitet de securitate si sanatate in munca (C.S.S.M.), avand atributiile prevazute de art. 34 din Normele generale de protectie a muncii.
    (2) Comitetul de securitate si sanatate in munca va fi constituit paritar, cel putin din patru persoane, conform grilei prevazute de art. 33 din Normele generale de protectie a muncii.
    (3) Timpul de munca afectat activitatii in comitetele de securitate si sanatate in munca se considera timp de lucru efectiv prestat.
    (4) Activitatea comitetelor de securitate si sanatate in munca se va desfasura in baza regulamentelor proprii.

    CAP. 4
    Salarizarea si alte drepturi banesti

    Art. 37
    (1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani, convenit la incheierea contractului de munca.
    (2) La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din salariu se poate plati si in natura. Plata in natura, stabilita prin negocieri colective in unitati, nu poate depasi 30% din salariu.
    (3) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
    Art. 38
    (1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt urmatoarele:
    a) in regie sau dupa timp;
    b) in acord;
    c) pe baza de tarife sau cote procentuale din veniturile realizate;
    d) alte forme specifice unitatii.
    (2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc intr-una din urmatoarele forme:
    a) acord direct;
    b) acord progresiv;
    c) acord indirect.
    (3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica individual sau colectiv.
    (4) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice fiecarei activitati se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau, dupa caz, institutie.
    Art. 39
    (1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru urmatoarele categorii de salariati:
    a) muncitori
       1. necalificati   1
       2. calificati     1,2;
    b) personal administrativ incadrat pe functii, pentru care conditia de pregatire este
       1. liceala        1,1
       2. postliceala    1,15;
    c) personal de specialitate incadrat pe functii, pentru care conditia de pregatire este
       1. postliceala          1,25
       2. scoala de maistri    1,3
       3. subingineri          1,4;
    d) personal incadrat pe functii, pentru care conditia de pregatire este
       1. studii superioare    1,5.
    (2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul minim negociat pe unitate.
    (3) Salariul de baza minim de incadrare, negociat pentru un program complet de lucru de 170 de ore, in medie pe luna, este de 550.000 lei.
    Art. 40
    (1) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
    a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, 10% din salariul de baza;
    b) pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim negociat la nivel de unitate;
    c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale se acorda un spor de 100% din salariul de baza, pana la 120 de ore/salariat/an; ceea ce depaseste 120 ore/salariat/an se plateste cu un spor de 50% din salariul de baza;
    d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
    e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
    f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la contractele de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
    (2) Prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri (spor de izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine - daca aceasta nu este cuprinsa in obligatiile postului - etc.).
    (3) Sporurile prevazute mai sus se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt cuprinse in salariul de baza.
    (4) Partile contractante sunt de acord ca in perioada urmatoare sa actioneze pentru includerea unor sporuri in salariul de baza, care reprezinta retributia pentru munca prestata si conditiile de la locul de munca, astfel incat salariul de baza sa aiba pondere majoritara in salariu.
    Art. 41
    (1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
    a) adaosul de acord;
    b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de minimum 1,5% din fondul de salarii realizat lunar si cumulat;
    c) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.
    (2) Alte venituri sunt:
    a) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor autonome;
    b) tichetele de masa acordate conform prevederilor legale si intelegerii partilor.
    (3) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si perioada la care se acorda cota de profit salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an, se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si, dupa caz, institutie.
    Art. 42
    (1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare salariat a sarcinilor ce ii revin in cadrul programului zilnic de munca stabilit.
    (2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei de lucru, partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de serviciu, el este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru timpul cat lucrul a fost intrerupt.
    (3) In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili modul concret de realizare a prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in asteptarea reluarii activitatii, sau de a ramane la domiciliu, de unde sa poata fi convocati de unitate.
    (4) In cazurile prevazute la alin. 3, salariatii beneficiaza si de celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
    (5) In cazul in care din motive obiective este necesara reducerea sau intreruperea temporara a activitatii, pentru maximum 15 zile pe an, cu obligativitatea reluarii ei, unitatea, cu acordul sindicatelor, poate acorda concediu fara plata.
    Art. 43
    (1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti de Comisia nationala pentru indexare.
    (2) Dupa indexare, patronul va recalcula tarifele sau, respectiv, cotele de manopera pe unitatea de produs sau valorica, corespunzator formelor de organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
    Art. 44
    Plata salariilor se face periodic, la datele care se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
    Art. 45
    Salariatii unitatilor trimisi in delegatie in tara vor beneficia de urmatoarele drepturi:
    a) decontarea cheltuielilor de transport si a costului cazarii, potrivit conditiilor stabilite prin contractele colective de munca la celelalte niveluri;
    b) diurna de deplasare, al carei cuantum se stabileste prin negociere la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitate; nivelul minim al diurnei este cel stabilit prin actele normative ce se aplica in institutiile publice.
    Art. 46
    Salariatii unitatilor trimisi in detasare beneficiaza de drepturile de delegare prevazute la art. 45. In cazul in care detasarea depaseste 30 de zile consecutive, in locul diurnei zilnice se plateste o indemnizatie egala cu 50% din salariul de baza zilnic. Aceasta indemnizatie se acorda proportional cu numarul de zile ce depaseste durata neintrerupta de 30 de zile.
    Art. 47
    Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca la locul de munca unde sunt detasate acestea nu se mai regasesc. Daca la locurile de detasare drepturile echivalente au niveluri mai mari sau se acorda si alte drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea.
    Art. 48
    (1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea oricaror obligatii banesti ale unitatii.
    (2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de creditori privilegiati, iar drepturile lor banesti constituie creante privilegiate, urmand sa fie platite integral, inainte de a-si revendica cota-parte ceilalti creditori.
    Art. 49
    Patronii vor tine o evidenta in care sa se mentioneze activitatea desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de care salariatii au beneficiat si le vor elibera dovezi despre acestea.
    Art. 50
    Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna pensionarii.
    Art. 51
    In afara de ajutoarele prevazute de lege la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
    a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei de un salariu mediu lunar pe unitate;
    b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii de baza; diferenta de 2 salarii se va plati dupa stabilirea, in conditiile legii, a cauzei decesului;
    c) un salariu de baza, platit de unitate mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu de baza;
    d) un salariu de baza platit de unitate la decesul sotului sau sotiei, ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.

    CAP. 5
    Concedii si zile libere

    Art. 52
    (1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la doua zile consecutive de repaus saptamanal.
    (2) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
    (3) In cazul in care activitatea de la locul de munca, in zilele de sambata si duminica, nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate se vor stabili conditiile in care zilele de repaus saptamanal sa fie acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat pe o perioada mai mare.
    Art. 53
    Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de sarbatori legale si religioase, dupa cum urmeaza:
    - 1 si 2 ianuarie;
    - a doua zi de Paste;
    - 1 Mai;
    - 1 Decembrie;
    - 25 si 26 decembrie.
    Art. 54
    Repausul pentru servirea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute. Repausul pentru servirea mesei, cu o durata de 15 minute, se include in programul de lucru.
    Art. 55
    Salariatii pot solicita, in mod justificat, decalarea programului de lucru. Administratia va analiza cererea si va aproba aceasta in functie de posibilitati.
    Art. 56
    (1) In fiecare an calendaristic, salariatii au dreptul la un concediu de odihna platit, de minimum 21 de zile lucratoare.
    (2) Fac exceptie de la prevederile alin. 1:
    a) salariatii care au varsta sub 18 ani, acestia avand dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu platit de 24 de zile lucratoare;
    b) salariatii nou-angajati; pentru primul an de activitate inscris in cartea de munca, acestia au dreptul la un concediu de odihna platit cu o durata minima de 18 zile lucratoare.
    Art. 57
    (1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3 zile, iar salariatii nevazatori, cu o durata de 6 zile.
    (2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite beneficiaza de un concediu de odihna suplimentar de minimum 3 zile pe an.
    Art. 58
    Prin contractele colective de munca la celelalte niveluri se vor stabili criteriile pe baza carora salariatii sa beneficieze de concedii de odihna anuale si de concedii de odihna suplimentare mai mari.
    Art. 59
    (1) Pe durata concediului de odihna, salariatii vor primi o indemnizatie formata din salariul de baza la data plecarii in concediu, corespunzator numarului de zile de concediu, majorata cu procentul mediu al celorlalte venituri salariale realizate pe o perioada de 3 luni lucrate inaintea plecarii in concediu.
    (2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza, sporul de vechime si indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzator numarului de zile de concediu.
    (3) Prin contractele colective de munca de la celelalte niveluri se poate stabili ca, in functie de posibilitatile economico-financiare ale unitatii, pe langa indemnizatia de concediu sa se plateasca si o prima de vacanta.
    (4) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc inainte de plecarea in concediu.
    (5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul la concediul de odihna este interzisa.
    Art. 60
    Concediul anual de odihna va putea fi fractionat la solicitarea salariatului. Una din fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile lucratoare; cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul anului in curs.
    Art. 61
    (1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente deosebite in familie sau pentru alte situatii, dupa cum urmeaza:
    a) casatoria salariatului       - 5 zile;
    b) casatoria unui copil         - 2 zile;
    c) nasterea unui copil          - 2 zile;
    d) decesul sotului, copilului,
       parintilor, socrilor         - 3 zile;
    e) decesul bunicilor,
       fratilor, surorilor          - 1 zi;
    f) donatori de sange            - conform legii;
    g) la schimbarea locului de
       munca in cadrul aceleiasi
       unitatii, cu mutarea
       domiciliului in alta
       localitate                   - 5 zile.
    (2) Salariatii au dreptul la 30 de zile concediu fara plata, acordat o singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior, seral si fara frecventa.
    (3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la concediu fara plata.
    Art. 62
    (1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la doi ani, salariata mama poate beneficia de inca un an concediu fara plata.
    (2) In perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la alin. 1 nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau nu vor putea fi angajate alte persoane, decat cu contract de munca pe durata determinata.
    Art. 63
    (1) La nivelul unitatii, din fondul pentru actiuni sociale constituit conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru reducerea costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie in statiunile balneo-climaterice, in care este inclus si transportul pe calea ferata (tren personal, clasa a II-a).
    (2) In limita acestor fonduri, unitatea va suporta cota-parte din costul biletelor pentru salariati si membrii lor de familie, in raport cu salariul de baza si in functie de sezon, potrivit prevederilor cuprinse in anexa nr. 2, cu conditia ca biletele sa fie procurate prin intermediul organizatiilor sindicale si sa prevada efectuarea sejurului intr-o unitate apartinand sistemului sindical, ministerelor sau unitatilor in cauza.
    (3) Pentru alte situatii decat cele prevazute in alineatul precedent, unitatea va suporta cheltuielile pentru bilete dupa ce au fost epuizate toate biletele procurate prin intermediul sindicatului ori daca, in cazul biletelor de tratament, exista recomandarea expresa a medicului pentru o anumita statiune care nu apartine sistemului sindical, ministerelor sau unitatii in cauza.
    Art. 64
    Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie din institutiile publice vor suporta o contributie baneasca diferentiata in functie de salariul de baza si de sezon, contributie calculata in baza grilei aprobate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Diferenta se suporta din bugetul de asigurari sociale.
    Art. 65
    Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni pentru tratarea unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza, inclusiv costul transportului pe calea ferata (tren personal, clasa a II-a), sau, acolo unde nu este posibil, pentru transportul auto in comun.
    Art. 66
    (1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate, unitatea va compensa, pe o anumita perioada, diferenta dintre salariul de baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
    (2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi stabilita prin contractele colective de munca la nivel de unitate, dar nu mai putin de 6 saptamani.
    (3) Diferentele de salarii vor fi acordate din fondul de salarii.
    Art. 67
    In caz de deces al mamei, drepturile ce s-ar fi cuvenit acesteia pentru cresterea copilului pana la doi ani se vor acorda tatalui, daca are copilul in ingrijire.
    Art. 68
    In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de concediul fara plata neutilizat de mama pana la data decesului sau, cu drepturile prevazute la art. 66.

    CAP. 6
    Contractul individual de munca

    Art. 69
    In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor, angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca (C.I.M.).
    Art. 70
    (1) Incheierea C.I.M. se face pe baza conditiilor stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si numai pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
    (2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile disponibile si conditiile de ocupare a lor.
    (3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate, salariatul are prioritate la ocuparea postului.
    (4) Prevederile alin. 1 si 2 se aplica si pentru salariatii institutiilor bugetare.
    Art. 71
    (1) Incheierea C.I.M. se va face pe o perioada nedeterminata. Daca salariatul solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta se poate acorda.
    (2) Contractele individuale se pot incheia si pe durata determinata, in cazurile si in conditiile prevazute de lege.
    (3) C.I.M. va cuprinde cel putin clauzele prevazute in anexa nr. 3.
    (4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
    Art. 72
    (1) C.I.M. se poate modifica in ceea ce priveste felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau din initiativa uneia din parti, in cazurile prevazute de lege.
    (2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da dreptul celui care angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a C.I.M. pentru acest motiv.
    (3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de lege, cu drepturile prevazute in prezentul contract.
    Art. 73
    Executarea C.I.M. se suspenda in cazurile prevazute de lege in mod expres, precum si pe perioada exercitarii unei functii eligibile, remunerate de organizatia in care salariatul isi desfasoara activitatea pe timpul mandatului.
    Art. 74
    (1) Incetarea C.I.M. poate avea loc in conditiile prevazute de lege, prin unul din urmatoarele moduri:
    a) acordul partilor;
    b) desfacerea contractului din initiativa uneia din parti.
    (2) In cazurile in care unitatea este obligata, potrivit legii, sa acorde un preaviz la desfacerea contractului de munca, durata acestuia va fi de 20 de zile lucratoare.
    (3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze patru ore pe zi de la programul unitatii, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot acorda prin cumul, in conditiile stabilite de patron.
    (4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa i se acorde preavizul prevazut la alineatul 2, aceasta are dreptul la o indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data desfacerii contractului de munca.
    Art. 75
    (1) C.I.M. nu poate fi desfacut din initiativa celui care angajeaza, in cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de munca s-au prevazut asemenea interdictii.
    (2) Desfasurarea activitatii sindicale nu poate constitui motiv pentru desfacerea C.I.M. din initiativa unitatii.
    Art. 76
    (1) La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile salariatului, patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din salariul lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.
    (2) Prevederile alin. 1 sunt aplicabile atunci cand desfacerea contractului de munca a intervenit din urmatoarele motive:
    a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
    b) unitatea isi inceteaza activitatea;
    c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure pe plan local cadrele necesare;
    d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta sa o urmeze;
    e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit trecerea intr-o munca corespunzatoare;
    f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
    Art. 77
    In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri de personal, ca urmare a restrangerii activitatii, retehnologizarii, automatizarii si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra respectarii urmatoarelor principii:
    a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea tehnico-economica in legatura cu masurile privind posibilitatile de redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesionala etc.;
    b) justificarea tehnico-economica impreuna cu obiectiile si propunerile sindicatului vor fi supuse spre analiza si avizare consiliului de administratie sau, dupa caz, adunarii generale;
    c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra eventualelor posibilitati de redistribuire a acestora; anuntul se va face astfel:
    - cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii sediului unitatii in alta localitate;
    - cu 60 de zile calendaristice inainte, daca reducerea se datoreaza restrangerii activitatii, retehnologizarii sau altor cauze.
    Art. 78
    (1) In situatia in care disponibilizarile de personal nu pot fi evitate, conducerea unitatii va comunica in scris fiecarui salariat al carui post urmeaza a fi desfiintat daca i se ofera sau nu un alt loc de munca, ori cuprinderea intr-o forma de recalificare profesionala in vederea ocuparii unui post in aceeasi unitate.
    (2) In cazurile in care salariatilor nu li se pot oferi alte locuri de munca ori acestia refuza locul de munca oferit sau cuprinderea intr-o forma de recalificare, conducerea unitatii le va comunica in scris termenul de preaviz, in conditiile prevazute in prezentul contract colectiv de munca.
    Art. 79
    (1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
    a) C.I.M. ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
    b) C.I.M. ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea unitatii;
    c) C.I.M. ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea lor.
    (2) La luarea masurii de desfacere a C.I.M. pentru reducerea de posturi vor fi avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
    a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate, se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic, fara ca prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al unei persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
    b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in intretinere;
    c) masura sa afecteze numai in ultimul rand pe femeile care au in ingrijire copii, pe barbatii vaduvi sau divortati care au ingrijire copii, pe unicii intretinatori de familie, precum si pe salariatii, barbati sau femei, care mai au cel mult 3 ani pana la pensionare la cererea lor.
    (3) In cazul in care masura desfacerii C.I.M. ar afecta pe un salariat care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii profesionale si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp, administratia nu-i va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii contractului de munca nu-i este imputabila.
    (4) In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.
    Art. 80
    Unitatea care isi extinde sau isi reia activitatea intr-o perioada de 12 luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului individual de munca pentru motivele prevazute la art. 76 are obligatia sa incunostinteze in scris despre aceasta organizatiile sindicale si sa faca publica masura. Unitatea va reangaja pe salariatii carora li s-a desfacut contractul de munca pentru motivele prevazute la art. 76, care au pregatirea necesara pentru ocuparea posturilor vacante si care s-au prezentat in termen de 15 zile de la data anuntului.

    CAP. 7
    Formarea profesionala

    Art. 81
    (1) Partile inteleg:
    a) prin termenul de "formare profesionala", orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare atestata printr-un certificat sau o diploma eliberata in conditiile prevazute de Legea invatamantului;
    b) prin termenul de "formare profesionala continua", orice procedura prin care salariatul, avand deja o calificare ori o profesie, isi completeaza cunostintele profesionale, fie prin aprofundarea studiilor intr-un anumit domeniu al specialitatii de baza, fie prin deprinderea unor metode sau procedee noi adoptate in domeniul specialitatii lui.
    (2) Formarea profesionala si formarea profesionala continua cuprind si teme din domeniul relatiilor de munca, convenite intre sindicate si patron.
    (3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului.
    (4) Partile semnatare convin sa acorde intregul sprijin solicitat de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Evaluare - Unitatea pentru Cercetare si Servicii Tehnice, pentru elaborarea sistemului de standarde ocupationale bazate pe competenta. Sistemul va fi utilizat pentru evaluarea si certificarea calificarii salariatilor.
    Art. 82
    La incheierea contractelor colective de munca la nivel de unitati, pentru partea privind formarea profesionala se va tine seama cel putin de urmatoarele:
    a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea profesionala, caile de realizare, adoptarea programului anual si controlul aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre sindicat si patron; cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se suporta de unitati;
    b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in cadrul unitatii;
    c) in cazul in care urmeaza sa-si schimbe partial sau total profilul de activitate, unitatea va informa si va consulta sindicatul cu cel putin doua luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati posibilitatea de a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de forta de munca din afara;
    d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce conditii va suporta contravaloarea cursului;
    e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de munca in vederea formarii profesionale vor putea fi obligati sa suporte cheltuielile ocazionate de aceasta, cu exceptia cazurilor prevazute de art. 79, alin. 3, daca parasesc unitatea din motive imputabile lor inainte de implinirea unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.

    CAP. 8
    Alte prevederi privind drepturile si obligatiile partilor

    Art. 83
    (1) Patronii si sindicatele, ca parteneri sociali permanenti, convin sa respecte pentru fiecare dintre ei si pentru salariati, in general, libertatea de opinie.
    (2) Patronatul va adopta o pozitie neutra si impartiala fata de organizatiile sindicale si reprezentantii salariatilor din unitati.
    Art. 84
    (1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita reprezentantii sindicatului sa participe la sedintele sale, in conditiile prevazute de lege. Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fara drept de vot.
    (2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72 de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea de zi si li se va asigura accesul la documentele privind problemele profesionale, economice, sociale sau culturale puse in discutie.
    Art. 85
    (1) Pentru fundamentarea actiunilor prevazute la art. 29, alin. 2, din Legea nr. 54/1991, patronul va pune la dispozitia sindicatelor ori va asigura acestora accesul la informatiile si documentele necesare, reprezentantii sindicali avand obligatia de a pastra confidentialitatea datelor ce le-au fost transmise cu acest caracter.
    (2) Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util hotararile lor privind toate problemele importante in domeniul relatiilor de munca.
    Art. 86
    (1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica, care lucreaza nemijlocit in unitate, in calitate de salariati, au dreptul la reducerea programului normal de lucru cu pana la 5 zile pentru activitati sindicale.
    (2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1, precum si durata timpului se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
    Art. 87
    (1) Unitatile vor asigura in incinta lor, gratuit, pentru activitatea sindicatelor, spatiul si mobilierul necesar, precum si accesul la echipamentul de birotica al unitatii (fax, copiator si altele cu caracter administrativ); prin contractele colective de munca se vor stabili conditiile de acces la utilizarea acestora.
    (2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea unitatilor ori proprietatea sindicatelor din unitatile respective, va putea fi folosita, fara plata, pentru actiuni organizate de sindicate sau patronat, in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.
    Art. 88
    Spatiile de locuit, cu exceptia locuintelor de serviciu, vor fi repartizate salariatilor unitatilor de o comisie paritara patronat-sindicat, conform criteriilor ce vor fi stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
    Art. 89
    (1) In fiecare an calendaristic, confederatiile sindicale semnatare vor asigura pregatirea pentru actiuni sindicale si in domeniul relatiilor de munca a cel mult 9.500 de membri de sindicat din toate ramurile, pe durate de pana la 15 zile.
    (2) Patronatul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de pregatire prevazute la alin. 1, in conditiile stabilite prin contractele colective de munca incheiate la celelalte niveluri.
    (3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. 1 se stabilesc de partile semnatare prin comisia paritara.
    Art. 90
    La cererea organizatiilor sindicale din unitati, patronii vor accepta ca persoanele care au ca sarcini de serviciu plata salariilor, cu acordul lor, sa incaseze cotizatiile de sindicat si sa le vireze in contul sindicatelor respective; cotizatiile de sindicat se pot incasa numai cu acordul fiecarui membru de sindicat, pe baza listelor lunare intocmite de catre sindicate. Conditiile in care se desfasoara aceasta activitate se stabilesc de catre patron impreuna cu organizatia sindicala din unitate.
    Art. 91
    (1) Patronii nu vor angaja salariati permanenti, temporari sau cu program partial, in perioada declansarii sau desfasurarii conflictelor colective de munca, pe locurile de munca ale salariatilor aflati in conflict.
    (2) In situatia declansarii unor conflicte de munca, inclusiv a grevei, potrivit legii, sindicatele si conducerea unitatii au obligatia ca, pe durata acestora, sa protejeze patrimoniul unitatii si sa asigure functionarea neintrerupta a utilajelor si instalatiilor tehnologice, a caror oprire ar putea constitui un pericol pentru viata sau sanatatea oamenilor ori ar putea cauza pagube.
    Art. 92
    Patronii se angajeaza ca in contractele de asociere cu parteneri straini, pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o clauza prin care partea straina se obliga sa respecte drepturile prevazute in contractele colective de munca.
    Art. 93
    In situatia in care patronii incheie contracte cu parteneri straini, potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau regia autonoma vor executa unele lucrari in strainatate, conditiile de munca, salarizarea, celelalte drepturi si obligatii ale acestor salariati se vor stabili prin negocieri colective, care se vor desfasura in conditiile prevazute de lege si cu respectarea clauzelor cuprinse in contractul incheiat cu partenerul strain, negocieri colective ce devin anexa la contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
    Art. 94
    Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de a stabili, in conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a salariatilor care se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii sau care aduc prejudicii unitatii.
    Art. 95
    (1) Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui climat normal de munca in unitati, cu respectarea prevederilor legii, a contractelor colective de munca, a regulamentului de ordine interioara, precum si a drepturilor si intereselor salariatilor si membrilor de sindicat.
    (2) In situatiile in care apar divergente in legatura cu executarea prevederilor contractelor colective, unitatile si sindicatele vor incerca solutionarea acestora mai intai in comisiile paritare la nivel de unitate, iar pentru rezolvarea problemelor ramase in divergenta se vor putea adresa comisiei paritare la nivel de ramura.
    Art. 96
    (1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea masuri cu caracter social, precum:
    a) cheltuielile prevazute de art. 63;
    b) construirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru copiii salariatilor, precum si de cantine-bufet pentru salariati;
    c) construirea, amenajarea si intretinerea de oficii si grupuri sociale la locurile de munca;
    d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul relatiilor de munca;
    e) construirea de locuinte;
    f) aniversari, sarbatori religioase, zile dedicate copilului si femeii.
    (2) Costul acestor actiuni se suporta din fondul social constituit potrivit legii.
    (3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la alin. 1 se face de catre administratie, cu consultarea sindicatelor.
    (4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza in anul urmator.

    CAP. 9
    Dispozitii finale

    Art. 97
    (1) In aplicarea prevederilor art. 11, alin. 3, din Legea nr. 130/1996 privind contractele colective de munca, republicata, unitatile vor prevedea in bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii contractelor colective de munca la toate nivelurile.
    (2) Sumele prevazute conform alin. 1 se vor calcula luand ca baza suma de 6.000 lei/salariat/an.
    (3) Sumele constituite conform alin. 1, 2 si 6 din prezentul articol se vor distribui astfel:
    a) 1/3 din suma totala se retine ca fond destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
    b) 2/3 din suma totala se vor vira de catre unitate la federatia patronala semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura sau, dupa caz, la organizatia (asociatia) patronala care este afiliata direct unei confederatii patronale reprezentative, semnatare a Contractului colectiv de munca la nivel national;
    c) din sumele constituite conform lit. b), 50% se vor vira la confederatia patronala semnatara a Contractului colectiv de munca la nivel national, din care face parte federatia (organizatia, asociatia) respectiva;
    d) din sumele constituite conform lit. a), b), c) de mai sus, 50% se vireaza organizatiilor sindicale cu care au fost negociate si semnate contractele de munca la fiecare nivel;
    e) fondurile destinate negocierilor colective se vor constitui si se vor vira in termen de o luna de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentului contract colectiv de munca.
    (4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte colective de munca, dar nu sunt afiliate unor structuri patronale reprezentative de ramura vor constitui fondurile destinate negocierilor colective conform prevederilor alin. 1, 2 si 3 si le vor vira catre federatia patronala semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura, care a stat la baza negocierii propriului contract colectiv de munca.
    (5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie contracte colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati, cheltuielile ocazionate de aceste negocieri se vor suporta din fondurile constituite la nivelul unitatilor din grupul respectiv.
    (6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contract colectiv de munca, cu respectarea prevederilor alin. 3.
    (7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate intr-un subcont distinct al structurilor patronale la care se constituie. Patronatele si sindicatele vor urmari si sprijini constituirea, defalcarea si virarea pe destinatii a fondurilor aferente negocierii contractelor colective de munca.
    (8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si vor utiliza fondurile destinate negocierilor colective, constituite in baza prevederilor art. 97, in conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de actiuni aprobate de organele proprii de conducere si pe raspunderea fiecaruia.
    Art. 98
    Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
    Art. 99
    (1) Ramurile pentru care se vor incheia contracte colective de munca sunt cele prevazute in anexa nr. 4.
    (2) Drepturile prevazute in prezentul contract colectiv de munca sunt considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea contractelor colective de munca de la celelalte niveluri, cu exceptia celor care sunt stabilite in cuantum fix sau maxim.
    (3) In situatiile in care nu se incheie contracte colective de munca pe ramura sau grupuri de unitati, prevederile prezentului contract colectiv de munca la nivel national sunt considerate niveluri minime, in conformitate cu prevederile art. 3, de la care incepe negocierea contractelor colective de munca la nivel de unitati.
    (4) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru parti.
    Art. 100
    Drepturile prevazute in contractele individuale de munca nu pot fi sub nivelul celor stabilite prin contractele colective de munca.
    Art. 101
    Prevederile contractelor individuale de munca existente la data intrarii in vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de acord cu prevederile acestora din urma.
    Art. 102
    (1) Patronul si sindicatele se vor informa reciproc, in situatia in care detin informatii, in legatura cu modificarile ce urmeaza sa se produca in forma de proprietate a unitatii, cu consecintele previzibile asupra salariatilor si cu masurile ce se au in vedere pentru limitarea efectelor disponibilizarilor de personal determinate de aceste modificari.
    (2) Ambele parti vor sustine participarea asociatiilor de salariati la privatizarea unitatilor in conditiile dreptului de preferinta prevazut in lege.
    (3) In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de privatizare a unitatilor, drepturile si obligatiile prevazute de prezentul contract colectiv de munca se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operatiuni juridice.
    Art. 103
    Imputernicitii organelor de conducere ale organizatiilor patronale, precum si ai confederatiilor sindicale semnatare vor verifica, la sesizarea uneia din parti, modul in care sunt respectate drepturile salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca; patronii le vor asigura intrarea in unitate, in conformitate cu regulamentul de ordine interioara, si protectia in unitate, pe durata verificarii, cu respectarea normativelor in vigoare.
    Art. 104
    Regulamentul de ordine interioara se intocmeste de catre patron impreuna cu sindicatele, conform legii.
    Art. 105
    Prezentul contract colectiv de munca produce efecte incepand cu data inregistrarii lui de catre una din parti, in conditiile prevazute de art. 25, alin. 3, din Legea nr. 130/1996, republicata, si va fi adus la cunostinta salariatilor prin afisarea in unitati, in locurile convenite cu organizatiile sindicale.

    PARTILE SEMNATARE

    Organizatiile patronale

    Confederatia Patronala din Industria Romaniei - CONPIROM
    Confederatia Nationala a Patronatului Roman - C.N.P.R.
    Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii
    din Romania - C.N.I.P.M.M.R.
    Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R. 1903
    Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R.
    Uniunea Nationala a Patronatului Roman - U.N.P.R.

    Organizatiile sindicale

    Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania C.N.S.L.R. - FRATIA
    Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa"
    Blocul National Sindical - B.N.S.
    Confederatia Sindicatelor Democratice din Romania C.S.D.R.
    Confederatia Sindicala "Meridian"

    ANEXA 1

            Regulamentul de organizare si functionare a comisiei paritare
                               la nivel national

    1. Comisia paritara la nivel national va fi compusa din cate un reprezentant al fiecarei confederatii sindicale semnatare si un numar egal de reprezentanti ai patronilor.
    Membrii comisiei paritare sunt desemnati de partile semnatare, in termen de 14 zile de la inregistrarea prezentului contract la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
    2. Comisia se va intruni la cererea oricaruia dintre membrii sai, in termen de maximum 15 zile lucratoare de la formularea cererii, si va adopta hotarari valabile prin consens, in prezenta a 3/4 din numarul total al membrilor.
    3. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant al fiecarei parti, ales in sedinta respectiva.
    4. Hotararea adoptata potrivit pct. 2 are putere obligatorie pentru partile contractante.
    5. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patronat.
    6. Comisia paritara este imputernicita sa interpreteze prevederile contractului colectiv de munca, in aplicare, in functie de conditiile concrete si posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia din parti.

    ANEXA 2

    Cotele de contributie ce urmeaza a fi suportate de salariatii beneficiari de trimiteri la tratament balnear si odihna recuperatorie cu bilete prin sindicat
----------------------------------------------------------------------------
                                      Procent din valoarea biletului
 Nr.    Salariul de baza brut  1.XI - 30.1V    1.V - 15.VI     16.VI - 15.IX
 crt.        lunar (lei)                       16.IX - 31.X
----------------------------------------------------------------------------
 1.      Pana la 600.000             35             35           45
 2.      600.001 - 750.000           40             40 ............... 50
 3.      750.001 - 900.000           45             45           55
 4.      900.001 - 1.100.000         50             55           60
 5.    1.100.001 - 1.200.000         55             60           65
 6.    1.200.001 - 1.300.000         60             65           70
 7.    1.300.001 - 1.400.000         65             70           75
 8.    1.400.001 - 1.500.000         70             75           80
 9.    1.500.001 - 1.600.000         75             80           85
10.    1.600.001 - 1.700.000         80             85           90
11.    1.700.001 - 1.800.000         85             90           95
12.    1.800.001 - 1.900.000         90             95          100
13.    1.900.001 - 2.000.000         95            100          100
14.       Peste 2.000.000           100            100          100
----------------------------------------------------------------------------

    NOTA:
    Cuantumul salariilor de baza brute lunare din coloana a 2-a sunt cele corespunzatoare lunii martie 1999, la care se vor adauga indexarile de salariu ce se vor acorda ulterior.

    ANEXA 3

                    Contractul individual de munca
                          - clauze minime -

    Contractul individual de munca nr. .... a fost incheiat pe baza contractului colectiv de munca convenit intre ................... si intre ................., inregistrat cu nr. ..................... .
    Intre:
    unitatea (institutia) .................................................,
cu sediul in ..............................................................,
reprezentata prin .........................................................,
in calitate de ............................................................,
si
    dl (dna) ..............................................................,
cu domiciliul in ..........................................................,
posesor al B.I. seria .... nr. ........ eliberat de .................... la data de ............., avand ca pregatire profesionala ..................,
    se incheie prezentul contract de munca in urmatoarele conditii:
1. Contractul de munca se incheie pe durata:
a) nedeterminata, cu incepere de la data de ..................;
b) determinata, incepand de la data de .......... si pana la data de ........... inclusiv.
2. Dl (Dna) ...............................................................;
va indeplini functia de .................................................. .
3. Locul muncii este ..................................................... .
4. Conditii de incadrare: (o norma intreaga, o fractiune de norma): ...... .
5. Conditiile de munca se incadreaza in (conditiile grele, periculoase, nocive, penibile, normale) ........ grupa de munca ........ .
6. Salariul de baza brut lunar este de ............ lei. Drepturile salariale se platesc in chenzine lunare, stabilite dupa cum urmeaza:
a) chenzina I         la data de .................;
b) chenzina a II-a    la data de ................. .
7. Plata orelor suplimentare se va face conform contractului colectiv de munca.
8. Dl (Dna) .......... beneficiaza de urmatoarele sporuri: ............... .
De asemenea, mai poate beneficia si de urmatoarele drepturi banesti: ..... .
9. Partile convin ca anumite obligatii banesti ale salariatului sa fie achitate direct prin serviciile financiar-contabile ale unitatii, dupa cum urmeaza: ..................................................................... .
10. Durata concediului anual de odihna, corespunzatoare vechimii, va fi de ..... .......... .
De asemenea, beneficiaza de un concediu suplimentar anual de ............. .
Concediul de odihna se va efectua conform programarii.
11. Obligatiile generale ale partilor:
Cel care angajeaza se obliga, in principal:
- sa ii asigure celui incadrat conditii corespunzatoare de lucru;
- sa ii acorde celui incadrat toate drepturile ce i se cuvin in conditiile prevazute de lege;
- sa respecte si sa indeplineasca prevederile contractului colectiv de munca;
- alte obligatii (in functie de specificul unitatii): .................... .
Salariatul se obliga:
- sa indeplineasca atributiile si sarcinile stabilite prin dispozitii de lucru sau fisa postului, care este anexata la contractul individual de munca;
- sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si ale regulamentului de ordine interioara, normele de protectie a muncii etc.;
- alte obligatii specifice locului de munca respectiv.
Prezentul contract se incheie in doua exemplare, din care unul se pastreaza la unitate, iar celalalt revine salariatului.

          Cel care angajeaza,                     Salariat,

Modificarea prezentului contract are loc la data de ..........., prin schimbarea ..............., pe baza .......................................... .

          Cel care angajeaza,                     Salariat,

    In urma indeplinirii procedurii legale, la data de .............., prezentul contract inceteaza prin .............., pentru urmatoarele motive ............., avand la baza (decizie, hotarare) .........., in temeiul articolului ......... .

                             Cel care angajeaza,

    ANEXA 4

    Lista ramurilor pentru care se incheie contracte colective de munca*)

    *) La nivelul acestor ramuri se pot incheia contracte colective de munca pe subramuri (grupuri de unitati), precum si pentru mai multe ramuri impreuna din lista de mai sus.
----------------------------------------------------------------------------
Nr.                Ramura              Cod C.A.E.N.            Numar
crt.                                                           salariati*)
----------------------------------------------------------------------------
 1                   2                       3                      4
----------------------------------------------------------------------------
 1.  Agricultura, piscicultura si      O1, O5                   208.466
     pescuit
 2.  Silvicultura, economia            O21, 0222, 023, 024       45.307
     vanatului, apelor si protectia
     mediului
 3.  Industria miniera, geologie       10, 12, 13, 14, 4512     108.573
 4.  Energie electrica, termica,       11, 40                   266.988
     petrol, gaze
 5.  Industria alimentara, a           15, 16                   245.199
     bauturilor si a tutunului
 6.  Industria textila si a            17, 18                   358.287
     produselor textile
 7.  Industria pielariei si a          19                        84.978
     incaltamintei
 8.  Exploatarea si prelucrarea        10, 0221                 104.544
     lemnului
 9.  Celuloza si hartie                21                        22.711
10.  Edituri si poligrafie             22                        25.920
11.  Industria chimica si              23, 24, 25               150.814
     petrochimica
12.  Materiale de constructii si       263 - 268                 60.001
     industria cimentului
13.  Industria sticlei si a            261, 2621 - 2625          44.506
     ceramicii fine
14.  Metalurgie feroasa si neferoasa   27, 2626                 151.102
     si produse refractare
15.  Constructii de masini             28, 291 - 295, 34, 35    452.929
16.  Industria electrotehnica,         296, 297, 30, 31, 32,    170.892
     mecanica fina si utilaje,         33, 72
     electronica
17.  Industria mobilei                 36                       121.922
18.  Reciclarea materialelor           37                         6.104
19.  Constructii                       45                       386.606
20.  Comert                            501, 503 - 505, 51,      691.248
                                       52, 70
21.  Turism, hoteluri si restaurante   55                        79.272
22.  Transporturi                      60, 61, 62, 63           251.314
23.  Posta si telecomunicatii          64                        96.714
24.  Activitati financiare, bancare,   65, 66, 67                51.285
     de asigurari
25.  Cercetare-proiectare              73                        35.688
26.  Administratie publica             75                       134.580
27.  Invatamant                        80                       412.136
28.  Sanatate                          85                       295.297
29.  Gospodarie comunala, locativa,    41, 90                   142.690
     transporturi locale
30.  Mass-media                        924                        8.288
31.  Cultura                           921, 922, 923, 925        34.057
32.  Alte activitati si servicii       502, 71, 74, 91, 93,     133.299
                                       95, 99
----------------------------------------------------------------------------
    *) In semestrul I 1998, conform comunicarii nr. 31 din 23.02.1999 a Comisiei Nationale de Statistica.

    NOTA:
    In perioada urmatoare, in termen de 3 luni, partile vor pune de acord anexa nr. 4 cu modificarile intervenite in structurile reprezentative ale ramurilor pentru care se incheie contracte colective de munca.

    ANEXA 5

        Reprezentantii patronilor, participanti la negocierea Contractului
                  colectiv de munca unic la nivel national
----------------------------------------------------------------------------
Nr.  Confederatia patronala negociatoare  Ramura sau subramura de activitate
crt. la nivel national si numele
     negociatorilor
----------------------------------------------------------------------------
 1                   2                                     3
----------------------------------------------------------------------------
         I. Confederatia Patronala din Industria Romaniei - CONPIROM

 1. Opris Silviu, presedinte executiv
    al CONPIROM
 2. Kovacs Lorant, director executiv
    al CONPIROM
 3. Mantoc Ionel                          industria miniera PATROMIN
 4. Turcu Dumitru                         industria textila, pielarie,
                                          incaltaminte - FEPAIUS
 5. Colev Cornel                          exploatarea lemnului - A.S.F.O.R.
 6. Chiriac Constantin                    celuloza si hartie - ROMPAP
 7. Vulpe Traian                          industria chimica si petrochimica
                                          - FEPACHIM
 8. Stanescu Dumitru                      industria firelor si fibrelor
                                          artificiale - POLIFIL
 9. Marginean Anca                        materiale de constructii si
                                          industria cimentului - PATROMAT
10. Danciulescu Maria                     industria sticlei si ceramicii
                                          fine - STICEF
11. Pop Liviu                             industria metalurgica - METALURGIA
12. Creanga Ion                           industria constructiilor de masini
                                          - FEPA-CM
13. Reghis Dan Mircea                     energie electrica si termica
                                          - ENERGIA
14. Buzuroiu Aristide                     industria electrotehnica si
                                          electronica - APREL
15. Rizea Aurel                           industria mobilei - A.P.R.M.
16. Porumb Cornel                         reciclarea materialelor si
                                          comert cu ridicata - RECOMAT
17. Beliovschi Viaceslav                  industria alimentara, a
                                          bauturilor si a tutunului -
                                          ROMALIMENTA
18. Cojocaru Mihail                       agricultura - F.P. AGRICULTURA
----------------------------------------------------------------------------

          II. Confederatia Nationala a Patronatului Roman - C.N.P.R.

 1. Simion Valeriu, director general
    executiv al C.N.P.R.
 2. Ramba Mircea, director al C.N.P.R.
 3. Stanciulescu Ion                      cercetare - proiectare -
                                          dezvoltare - U.P.U.C.D.P.R.
 4. Oprea Ion                             industria energetica - ELPEGA
 5. Predila Gheorghe                      agricultura - F.A.P.R.
 6. Vasilescu Daniel                      turism, hoteluri si restaurante -
                                          F.P.T.
 7. Sima Victor                           comert - PACOM
 8. Dumitru Nicolae                       transporturi auto - U.N.T.R.R.
 9. Borcila Ion                           transporturi navale - A.C.N.R.
10. Catargiu Irimie                       constructii - ARACO
11. Ionescu Titus                         constructii - P.D.R.
12. Marian Marina Dana                    comunicatii - O.P. COMUNICATII
13. Fieraru Gheorghe                      gospodarie comunala, locativa,
                                          transporturi locale -
                                          A.N.P.P.G.C.L.R.
14. Irimie Dimitri                        geologie - F.P. MINERAL
15. Levenet Valentin                      sanatate - F.N.P.M.F.R.
----------------------------------------------------------------------------
     III. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii - C.N.I.P.M.M.R.

 1. Fundatura Dumitru, vicepresedinte al
    C.N.I.P.M.M.R.
 2. Crasnaru Mihaela, director
    C.N.I.P.M.M.R.
---------------------------------------------------------------------------
     IV. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R. 1903

 1. Hohan Ion, vicepresedinte al
    U.G.I.R. 1903
 2. Milut Marian, vicepresedinte al
    U.G.I.R. 1903
----------------------------------------------------------------------------
     V. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - U.G.I.R.

 1. Marin Nicolae, secretar general
    al U.G.I.R.
 2. Frunzulica Doru, vicepresedinte
    al U.G.I.R.
----------------------------------------------------------------------------
                             VI. Bugetari

 1. sanatate
 2. invatamant
 3. cultura
----------------------------------------------------------------------------

     Reprezentantii salariatilor, participanti la negocierea Contractului
                   colectiv de munca unic la nivel national
----------------------------------------------------------------------------
    Numele si prenumele      Numele confederatiei
----------------------------------------------------------------------------
 1. Sorin Stan               C.N.S.L.R. - FRATIA
 2. Valentin Mocanu          C.N.S.L.R. - FRATIA
 3. Corneliu Popescu         Blocul National Sindical
 4. Dumitru Chirita          Blocul National Sindical
 5. Bogdan Iuliu Hossu       Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa"
 6. Romulus Nita             Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa"
 7. Iacob Baciu              Confederatia Sindicatelor Democratice
                             din Romania
 8. Constantin Baroi         Confederatia Sindicatelor Democratice
                             din Romania
 9. Ion Albu                 Confederatia Sindicala "Meridian"
10. Stoica Sigismund Marian  Confederatia Sindicala "Meridian"
                                                                           



SmartCity5

COMENTARII la Contract munca 53518/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Contract munca 53518 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Contract munca 53518/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu